01-10-2009 09:55:33 | ||
---|---|---|
spoorfan10
|
Op NU.nl lees ik dat de HSL is stilgelegd door prorail in verband met storingen. Gaat tenminste 2 dagen duren. Iemand meer informatie? Spoorfan10 |
01-10-2009 10:06:58 | ||
---|---|---|
mvd
|
http://www.nu.nl/algemeen/2093009/hogesnelheidstrein-stilgelegd.html Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
01-10-2009 17:18:50 | ||
---|---|---|
Damian
|
Het schijnt iets te maken te hebben met de bovenleidingspanning op de HSL. Die zou seinen en wissels verstoren op de overige sporen waar de HSL het gewone net kruist. (Rotterdam,Zoetermeer,Hoofddorp) Laatst bewerkt door Damian op 01-10-2009 17:19 |
01-10-2009 17:32:52 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Die hoge spanning van de HSL heeft inderdaad een veel groter magnetisch veld dan tot nu toe gebruikelijk. Ter vergelijking: aan de normale bovenleiding met 1500 V gelijkstroom kan gewoon geknutseld worden met behulp van een geïsoleerde ladder (geen idee of dat nog mag hoor ). Bij 15000 V wisselstroom, zoals in Duitsland, is het magnetisch veld rondom de bovenleiding veel groter, zodat alleen al binnen een straal van 1 tot 1,5 meter van de bovenleiding (dus zonder direct contact!) kan leiden tot ernstige brandwonden of zelfs de dood. De HSL heeft 25000 V wisselstroom, dus daar zal dat magnetisch veld nog wel wat groter zijn. Blijft wel de vraag waarom dat nu opeens opduikt en niet tijdens het proefbedrijf. Een (zoveelste) uitstel van de ingebruikname was altijd nog beter geweest dan dit, waardoor de indruk gewekt wordt dat de HSL altijd nog maar half af is. Wat gebeurt er trouwens met de treinkaartjes en zitplaatsreserveringen die mensen al gekocht hebben? Laatst bewerkt door rudolfph op 01-10-2009 17:33, reden: spelfout verbeterd |
01-10-2009 17:43:14 | ||
---|---|---|
lucky
|
Bij het bericht op de website van NShispeed staat een link naar de algemene restitutie pagina. Ik vermoed dat gedupeerde reizigers dus zelfstandig via zo'n formulier hun geld moeten terug vragen. |
01-10-2009 17:49:26 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dit is nog maar het begin. Voor de dienstregeling 2011 moet er, mede in verband hiermee, al rekening gehouden moeten worden met langere opvolgingen (8 tot 12 minuten) op zowel de HSL noord als de HSL zuid. Dus die problemen zijn er al en Prorail weet ook dat ze echt morgen nog niet zijn opgelost. Zeker niet als er veel hoger frequent gereden gaat worden. |
01-10-2009 18:51:17 | ||
---|---|---|
Damian
|
Ik kan er niets aan doen, maar ik kan het niet uit mijn hoofd zetten dat Barendrecht erg dicht bij de HSL ligt. En ook aan Hoofddorp waar nog niet zolang geleden een IC door rood schoot bij de HSL. Laat zoiets niet waar zijn! |
01-10-2009 19:01:37 | ||
---|---|---|
keesje
|
Gezien het ongeval bij Btl vanmiddag (trein vs wegvoertuig op een overweg), waarbij de trein met twee bakken is ontspoord, lijkt me dat Klerk alle baanvakken met overwegen maar ook per direct moet stilleggen... |
01-10-2009 20:03:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Niet zozeer de spanning zelf alswel de retourstromen op het moment dat er een trein op de HSL passeert. De beïnvloeding van het bestaande net bestaat eruit dat er zoveel impendantie optreedt dat op de spoorstaven een spanning komt te staan waar je een tik van kunt krijgen (aanraakspanning), maar waardoor ook de ATB-signalen beïnvloed kunnen worden, alsmede de thyristorinstallaties van de oudste VIRM-en bijvoorbeeld. Dat is geen geheim, want daarover bericht zelfs de minister in zijn voortgangsrapportage. Hetzelfde apeelde overigens ook bij de Betuwerroute. Men dacht die problemen (het EMC-probleem) onder de knie te hebben, maar er is toch weer twijfel gerezen of de maatregelen voldoende zijn. In dat onderzoek is gesteld dat de mogelijke mogelijkheid tot beïnvloeding ontstaat bij een passerende trein die meer dan 500 Ampere afneemt. Dat haalt geen Traxx en geen Thalys, maar wel twee gekoppelde Thalyssen bijvoorbeeld. Als generieke maatregel is afgekondigd dat op de bedreigde trajecten, namelijk waar de bestaande baan een tijd lang parallel loopt aan de HSL, slechts 1 trein op de HSL per richting mag rijden, wat neerkomt op een interval van 8 minuten. Let wel: dit is oud nieuws en onder deze voorwaarde is de HSL in bedrijf gegaan - het is dus niets nieuws. Wat er nu dan concreet aan de hand is waardoor men nieuw "technisch onderzoek" nodig acht, weet ik niet. Kennelijk iets dat in al die maanden van testen en proefbedrijf nog niet eerder aan het licht is gekomen. |
01-10-2009 20:48:10 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Dat is waar voor de huidige situatie, maar is (of was) geen uitgangspunt voor de exploitatie in de nabije toekomst. M.a.w. een kortere treinopvolging zou 'sein'technisch mogelijk moeten zijn. Sterker nog: het is bijna een onmogelijke klus om in 2011 een trage (max 160 km/u) treindienst Asd-Bd v.v. op de HSL te laten rijden tussen alle snelle Thalys'en en Fyra's in, welke resp. 300 en 250 km/u gaan rijden. De 'trage' trein kan pas 8 minuten achter de Thalys/Fyra bij Hfd de HSL op, maar moet zorgen dat deze er 10 minuten voor de volgende Thalys/Fyra er bij Zevenbergschenhoek er weer af is. |
01-10-2009 20:53:27 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, het was (volgens het door de minster doorgegeven bericht van ProRail, want dat is het) ook geen permanente situatie, maar een tijdelijke totdat de problemen definitief verholpen zijn. Uiteraard zou het niet zo kunnen blijven, al was het maar omdat je niet eens met gekoppelde Thalyssen zou kunnen rijden. Laatst bewerkt door broek53 op 01-10-2009 20:53 |
01-10-2009 20:57:25 | ||
---|---|---|
train85
|
Het gaat nog minimaal 2 weken duren, volgens collega van Nshispeed. Dus voorlopig daar ff geen treinen. |
01-10-2009 22:10:37 | ||
---|---|---|
keesje
|
Geweldig, daar gaan je HSL-klanten... |
01-10-2009 22:15:58 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteHmm, langs de Betuweroute heeft men dat toch al jaren geleden opgelost? Daarvoor zijn toen nog regelmatig werkzaamheden in de avonden voor uitgevoerd tussen in ieder geval Bmbr en Gr. En kan me niet herinneren sindsdien nog iets over problemen op de MerwedeLingeLijn gehoord te hebben die hiermee te maken hebben. 'tis alleen nog altijd te zien aan de vele stickertjes "25 kV zone" en "15 kV zone". Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-10-2009 22:22:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
jawel, en het raadseltje blijft dus voorlopig wat er nu dan aan de hand is. Dat het met die EMC-problematiek te maken heeft, is inmiddels wel duidelijk. |
01-10-2009 22:35:07 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Het is 1500 Volt (eigenlijk 1800 Volt gelijkspanning), en geen stroom Zelfde bij de andere, het is namelijk een behoorlijk verschil. Er staat een spanning op de bovenleiding en er vloeit een stroom door de bovenleiding. Het voordeel van de 15kV~ en de 25kV~ ten opzichte van de 1500 volt= is dat de stromen die door de bovenleiding vloeien juist een stuk lager zijn. (P=UxI) Je kunt het ook zien aan de bovenleiding, die zijn bij wisselspanning, veel lichter uitgevoerd Nou zal die berekening toch wel verschillen omdat je met de eene te maken hebt met wisselspanning, en de ander met gelijkspanning, maar dat zou het probleem niet zijn. Het probleem zit hem in de Frequentie die de wisselspanning heeft, die zou wel eens de ATB van andere spoorlijnen in de buurt kunnen verstoren. |
01-10-2009 23:00:21 | ||
---|---|---|
janltv
|
Quote Dit is zeker niet waar. De HSL is onvoorwaardelijk en onbelemmerd in dienst gekomen, zij het onder level 1 met reizigersdienst. Als ze willen kunnen ze op blokafstand rijden (is met vertraging op de lijn ook wel eens gedaan). En ik vermoed dat er meer aan de hand is, want die retourstromen is redelijk onder controle te brengen. |
01-10-2009 23:33:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Je hebt gelijk, in de zin dat een trein op de HSL met het sukkeldrafje van 160 km/h nooit zelfs maar in de buurt komt van de stroomafname die men nog kritisch vindt. Daarom hoefde de EMC-beperking niet apafrt opgelegd te worden. Hij staat (of stond) wel op atapel voor 13-12-2009, bij de vrijgave van de HSL-Zuid zuid voor level 2. |
02-10-2009 14:35:33 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Inmiddels is het 'tweedaags' onderzoek uitgebreid naar maandag: Treinreizigers tussen Rotterdam - Schiphol - Amsterdam kunnen vandaag (2 oktober) en maandag (5 oktober) geen gebruik maken van Fyra via de HSL. (NS Hispeed) ProRail meldt daarentegen niet dat de testritten in het weekend afgelast worden. Het schema is wel iets aangepast, men rijdt na 14.30 ook door naar de Belgische grens. Ik denk dat NSH het best een bordje ophangt op het "Fyra perron": "Morgen rijden Fyra treinen weer!" %08% |
02-10-2009 16:34:58 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
De testritten , althans met een Thalys die 300 km/h zou gaan doen op Noord en zuid sectie , gaan zaterdag NIET door. Maar misschien gaat prorail zelf wel een treintje rijden? Het Thalys stel staat inmiddels in/bij de werkplaats in Vorst ( B) Het enige wat mag is vanuit België tot Breda "Ikea" rijden. Ciao. |
02-10-2009 16:46:33 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Quote Ach, die 15 reizigers.. |
02-10-2009 17:12:49 | ||
---|---|---|
mark
|
QuoteWat is Breda "Ikea"? |
02-10-2009 17:20:18 | ||
---|---|---|
ettenrail
|
Tot Breda ter hoogte van de winkel Ikea; rond Hsbda |
02-10-2009 18:04:07 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Kijk hier: http://www.hsl-zuid.nl/ Aflevering 48 , Ongeveer in het midden van de serie foto's |
02-10-2009 19:10:37 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Quote Zou ik mogen weten hoe je aan die informatie bent gekomen? |
02-10-2009 19:17:53 | ||
---|---|---|
lucky
|
Sommige mensen hebben nu eenmaal bepaalde connecties of zitten zelf op een bepaalde afdeling zodat ze aan die info komen. Deze mensen hebben liever niet dat hun bronnen bekend worden en dergelijke. Wees dus gewoon tevreden met de gegeven informatie en stel niet teveel vragen. In ieder geval is het geen informatie die vrij op het internet staat. |
02-10-2009 19:38:18 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Dat laatste kun je terugnemen hier staat het %08% wel is eens waar niet direct, maar wel de rede: http://www.telegraaf.nl/binnenland/4981524/__Ook_maandag_geen_hsl_tussen_Amsterdam_en_Rotterdam__.html Ik bedoel, er zullen weinig veiligheidsmannen die hun werkers optijd kunnen waarschuwen voor een trein die met 300km/u aan komt stormen |
02-10-2009 21:25:56 | ||
---|---|---|
lucky
|
Mag ik zeggen dat de link tussen jouw eerste bericht, mijn reactie daarop en jouw 2de reactie mij volledig ontgaat? Je geeft een link naar een krant, met totaal geen concrete info, terwijl je het eerst hebt over de vraag hoe cuneo56 detail informatie weet over de HSL ritten?? |
03-10-2009 19:45:14 | ||
---|---|---|
aarclay
|
De Fyra rijdt nu gewoon op het normale oude spoor, begrijp ik? Vandaag te Delft heb ik er twee gespot. Hoe zit dit? Bs stuurstanden waren erafgehaald, zo te zien. En bij navraag aan Stefanvdw blijkt dat er een groot aantal op Wgm staan. Choo choo..... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-10-2009 20:03:21 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
de benelux dienst rijdt gewoon over de oude lijn dunkt me. Fyra is een productnaam voor de dienst Amsterdam-Rotterdam over de HSL, dus niet een treindienst over de oude lijn. (Bovendien rijdt Fyra niet in het weekend). Laatst bewerkt door SleutelMan op 03-10-2009 20:03 |
03-10-2009 20:43:03 | ||
---|---|---|
treintim
|
Over de stuurstanden; gisteren reden ze nog gewoon. In elk geval heb ik minstens 5 verschillende stuurstanden zien rijden (achterop de trein of als eerste rijtuig na de locomotief). Er rijden inderdaad ook een paar stammen zonder stuurstand, die zul jij dan wel gezien hebben, Aarclay. Op de Watergraafsmeer staan geloof ik maar drie stuurstanden buiten dienst: http://i253.photobucket.com/albums/hh67/TreinTim/3Benelux-stuurstandenwatergraafsmee.jpg Bron: http://maps.msn.nl/ Okee, en dan nu weer ontopic lijkt me, want dit gaat over de gewone Beneluxdienst (overigens staan op de gewone BNL-stammen ook de letters 'Fyra', vrij abstract). Laatst bewerkt door treintim op 03-10-2009 21:09 |
04-10-2009 14:15:20 | ||
---|---|---|
janltv
|
QuoteZal ook in de praktijk niet gebeuren daar de baan bij werkzaamheden automatisch naar 120 km/h in het nevenspoor wordt gezet ter hoogte van de werkzaamheden Laatst bewerkt door admin op 04-10-2009 15:26, reden: Quote ingekort |
04-10-2009 15:28:34 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
admin: discussie opgeschoond. On-topic aub! Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
05-10-2009 15:58:48 | ||
---|---|---|
maurits
|
En inmiddels is op NSHispeed.nl te lezen dat Fyra ook morgen niet zal rijden: http://www.nshispeed.nl/en/level3/fyra-2 Verder is het ook niet mogelijk om Fyra voor alle data online te boeken. Zou men twee weken lang iedere dag gaan publiceren dat er morgen niet gereden gaat worden? Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
05-10-2009 16:25:49 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Ja daar lijkt 't wel op, mijn opmerking op van 2 oktober lijkt waarheid te wordenQuote Maar 't zal toch ook ten dele met de onvoorspelbaarheid te maken hebben van de problemen; ProRail dacht de technische aanpassingen in een aantal dagen te kunnen doen, dat zouden er 3 kunnen zijn, maar ook 6. Om dan vooraf te zeggen 'Fyra is tot 15 oktober uit dienst' is wellicht iets te voorbarig en klant-werend. Hoewel het stilleggen op zich, zogenaamd op last van de politie, absoluut geen schoonheidsprijs verdient. |
05-10-2009 19:38:27 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Woensdag schijnt het treinverkeer over de HSL weer hervat te worden: http://www.nu.nl/algemeen/2095818/treinverkeer-hsl-woensdag-hervat.html Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-10-2009 00:01:51 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Ja, reizigers voor de gek houden is ook een manier om te verdoezelen dat je je zaakjes niet op orde hebt... |
06-10-2009 00:14:19 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteTja, het was de "politieagent" van ProRail die een rode vlag in het spoor plantte... Ik zou er zelf voor gekozen hebben om de term 'technische problemen' te gebruiken. Het is wat vaag, maar wel correct en het levert denk ik niet meteen overspannen reacties op. |
06-10-2009 10:45:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Van Prorailsite: ========================== Vandaag (maandag) en morgen worden gebruikt voor praktijktesten in voorbereiding op een zorgvuldige start van de dienstregeling. Daarvoor rijdt NS Hispeed ritten tussen Amsterdam en Rotterdam via de HSL. Fyra zal vanaf woensdagochtend voor haar klanten weer volgens plan rijden. ========================== Gérard |