Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

HSL stilgelegd door prorail

Donderdag 01 okt 2009 - 09:55:33
spoorfan10
spoorfan10
Op NU.nl lees ik dat de HSL is stilgelegd door prorail in verband met storingen. Gaat tenminste 2 dagen duren.

Iemand meer informatie?

Spoorfan10

Donderdag 01 okt 2009 - 10:06:58
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
www.nu.nl

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Donderdag 01 okt 2009 - 17:18:50
Damian
Damian
Het schijnt iets te maken te hebben met de bovenleidingspanning op de HSL. Die zou seinen en wissels verstoren op de overige sporen waar de HSL het gewone net kruist. (Rotterdam,Zoetermeer,Hoofddorp)

Laatst bewerkt door Damian op Donderdag 01 okt 2009 om 17:19:11

Donderdag 01 okt 2009 - 17:32:52
rudolfph
rudolfph
Die hoge spanning van de HSL heeft inderdaad een veel groter magnetisch veld dan tot nu toe gebruikelijk. Ter vergelijking: aan de normale bovenleiding met 1500 V gelijkstroom kan gewoon geknutseld worden met behulp van een geïsoleerde ladder (geen idee of dat nog mag hoor ). Bij 15000 V wisselstroom, zoals in Duitsland, is het magnetisch veld rondom de bovenleiding veel groter, zodat alleen al binnen een straal van 1 tot 1,5 meter van de bovenleiding (dus zonder direct contact!) kan leiden tot ernstige brandwonden of zelfs de dood. De HSL heeft 25000 V wisselstroom, dus daar zal dat magnetisch veld nog wel wat groter zijn.

Blijft wel de vraag waarom dat nu opeens opduikt en niet tijdens het proefbedrijf. Een (zoveelste) uitstel van de ingebruikname was altijd nog beter geweest dan dit, waardoor de indruk gewekt wordt dat de HSL altijd nog maar half af is. Wat gebeurt er trouwens met de treinkaartjes en zitplaatsreserveringen die mensen al gekocht hebben?

Laatst bewerkt door rudolfph op Donderdag 01 okt 2009 om 17:33:23, reden: spelfout verbeterd

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 01 okt 2009 - 17:43:14
lucky
lucky
Bij het bericht op de website van NShispeed staat een link naar de algemene restitutie pagina. Ik vermoed dat gedupeerde reizigers dus zelfstandig via zo'n formulier hun geld moeten terug vragen.

Donderdag 01 okt 2009 - 17:49:26
keesje
keesje
Dit is nog maar het begin. Voor de dienstregeling 2011 moet er, mede in verband hiermee, al rekening gehouden moeten worden met langere opvolgingen (8 tot 12 minuten) op zowel de HSL noord als de HSL zuid. Dus die problemen zijn er al en Prorail weet ook dat ze echt morgen nog niet zijn opgelost. Zeker niet als er veel hoger frequent gereden gaat worden.

Donderdag 01 okt 2009 - 18:51:17
Damian
Damian
Ik kan er niets aan doen, maar ik kan het niet uit mijn hoofd zetten dat Barendrecht erg dicht bij de HSL ligt. En ook aan Hoofddorp waar nog niet zolang geleden een IC door rood schoot bij de HSL. Laat zoiets niet waar zijn!

Donderdag 01 okt 2009 - 19:01:37
keesje
keesje
Gezien het ongeval bij Btl vanmiddag (trein vs wegvoertuig op een overweg), waarbij de trein met twee bakken is ontspoord, lijkt me dat Klerk alle baanvakken met overwegen maar ook per direct moet stilleggen...

Donderdag 01 okt 2009 - 20:03:24
broek53
broek53
Niet zozeer de spanning zelf alswel de retourstromen op het moment dat er een trein op de HSL passeert. De beïnvloeding van het bestaande net bestaat eruit dat er zoveel impendantie optreedt dat op de spoorstaven een spanning komt te staan waar je een tik van kunt krijgen (aanraakspanning), maar waardoor ook de ATB-signalen beïnvloed kunnen worden, alsmede de thyristorinstallaties van de oudste VIRM-en bijvoorbeeld. Dat is geen geheim, want daarover bericht zelfs de minister in zijn voortgangsrapportage. Hetzelfde apeelde overigens ook bij de Betuwerroute. Men dacht die problemen (het EMC-probleem) onder de knie te hebben, maar er is toch weer twijfel gerezen of de maatregelen voldoende zijn. In dat onderzoek is gesteld dat de mogelijke mogelijkheid tot beïnvloeding ontstaat bij een passerende trein die meer dan 500 Ampere afneemt. Dat haalt geen Traxx en geen Thalys, maar wel twee gekoppelde Thalyssen bijvoorbeeld. Als generieke maatregel is afgekondigd dat op de bedreigde trajecten, namelijk waar de bestaande baan een tijd lang parallel loopt aan de HSL, slechts 1 trein op de HSL per richting mag rijden, wat neerkomt op een interval van 8 minuten.
Let wel: dit is oud nieuws en onder deze voorwaarde is de HSL in bedrijf gegaan - het is dus niets nieuws.
Wat er nu dan concreet aan de hand is waardoor men nieuw "technisch onderzoek" nodig acht, weet ik niet. Kennelijk iets dat in al die maanden van testen en proefbedrijf nog niet eerder aan het licht is gekomen.

Donderdag 01 okt 2009 - 20:48:10
keesje
keesje
Quote
broek53: ..., slechts 1 trein op de HSL per richting mag rijden, wat neerkomt op een interval van 8 minuten.
Let wel: dit is oud nieuws en onder deze voorwaarde is de HSL in bedrijf gegaan - het is dus niets nieuws.
Dat is waar voor de huidige situatie, maar is (of was) geen uitgangspunt voor de exploitatie in de nabije toekomst. M.a.w. een kortere treinopvolging zou 'sein'technisch mogelijk moeten zijn.

Sterker nog: het is bijna een onmogelijke klus om in 2011 een trage (max 160 km/u) treindienst Asd-Bd v.v. op de HSL te laten rijden tussen alle snelle Thalys'en en Fyra's in, welke resp. 300 en 250 km/u gaan rijden. De 'trage' trein kan pas 8 minuten achter de Thalys/Fyra bij Hfd de HSL op, maar moet zorgen dat deze er 10 minuten voor de volgende Thalys/Fyra er bij Zevenbergschenhoek er weer af is.

Donderdag 01 okt 2009 - 20:53:27
broek53
broek53
Ja, het was (volgens het door de minster doorgegeven bericht van ProRail, want dat is het) ook geen permanente situatie, maar een tijdelijke totdat de problemen definitief verholpen zijn. Uiteraard zou het niet zo kunnen blijven, al was het maar omdat je niet eens met gekoppelde Thalyssen zou kunnen rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 01 okt 2009 om 20:53:42

Donderdag 01 okt 2009 - 20:57:25
train85
train85
Het gaat nog minimaal 2 weken duren, volgens collega van Nshispeed. Dus voorlopig daar ff geen treinen.

www.mat64.nl

Donderdag 01 okt 2009 - 22:10:37
keesje
keesje
Geweldig, daar gaan je HSL-klanten...

Donderdag 01 okt 2009 - 22:15:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
broek53: Hetzelfde apeelde overigens ook bij de Betuwerroute. Men dacht die problemen (het EMC-probleem) onder de knie te hebben, maar er is toch weer twijfel gerezen of de maatregelen voldoende zijn.
Hmm, langs de Betuweroute heeft men dat toch al jaren geleden opgelost? Daarvoor zijn toen nog regelmatig werkzaamheden in de avonden voor uitgevoerd tussen in ieder geval Bmbr en Gr.
En kan me niet herinneren sindsdien nog iets over problemen op de MerwedeLingeLijn gehoord te hebben die hiermee te maken hebben. 'tis alleen nog altijd te zien aan de vele stickertjes "25 kV zone" en "15 kV zone".

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 01 okt 2009 - 22:22:57
broek53
broek53
jawel, en het raadseltje blijft dus voorlopig wat er nu dan aan de hand is. Dat het met die EMC-problematiek te maken heeft, is inmiddels wel duidelijk.

Donderdag 01 okt 2009 - 22:35:07
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
rudolfph: Die hoge spanning van de HSL heeft inderdaad een veel groter magnetisch veld dan tot nu toe gebruikelijk. Ter vergelijking: aan de normale bovenleiding met 1500 V gelijkstroom kan gewoon geknutseld worden met behulp van een geïsoleerde ladder (geen idee of dat nog mag hoor ). Bij 15000 V wisselstroom, zoals in Duitsland, is het magnetisch veld rondom de bovenleiding veel groter, zodat alleen al binnen een straal van 1 tot 1,5 meter van de bovenleiding (dus zonder direct contact!) kan leiden tot ernstige brandwonden of zelfs de dood. De HSL heeft 25000 V wisselstroom, dus daar zal dat magnetisch veld nog wel wat groter zijn.
Het is 1500 Volt (eigenlijk 1800 Volt gelijkspanning), en geen stroom
Zelfde bij de andere, het is namelijk een behoorlijk verschil.
Er staat een spanning op de bovenleiding en er vloeit een stroom door de bovenleiding.
Het voordeel van de 15kV~ en de 25kV~ ten opzichte van de 1500 volt= is dat de stromen die door de bovenleiding vloeien juist een stuk lager zijn. (P=UxI)
Je kunt het ook zien aan de bovenleiding, die zijn bij wisselspanning, veel lichter uitgevoerd
Nou zal die berekening toch wel verschillen omdat je met de eene te maken hebt met wisselspanning, en de ander met gelijkspanning, maar dat zou het probleem niet zijn.
Het probleem zit hem in de Frequentie die de wisselspanning heeft, die zou wel eens de ATB van andere spoorlijnen in de buurt kunnen verstoren.


Donderdag 01 okt 2009 - 23:00:21
janltv
janltv
Quote
broek53: Als generieke maatregel is afgekondigd dat op de bedreigde trajecten, namelijk waar de bestaande baan een tijd lang parallel loopt aan de HSL, slechts 1 trein op de HSL per richting mag rijden, wat neerkomt op een interval van 8 minuten.
Let wel: dit is oud nieuws en onder deze voorwaarde is de HSL in bedrijf gegaan - het is dus niets nieuws. .
Dit is zeker niet waar. De HSL is onvoorwaardelijk en onbelemmerd in dienst gekomen, zij het onder level 1 met reizigersdienst. Als ze willen kunnen ze op blokafstand rijden (is met vertraging op de lijn ook wel eens gedaan).
En ik vermoed dat er meer aan de hand is, want die retourstromen is redelijk onder controle te brengen.

Donderdag 01 okt 2009 - 23:33:24
broek53
broek53
Je hebt gelijk, in de zin dat een trein op de HSL met het sukkeldrafje van 160 km/h nooit zelfs maar in de buurt komt van de stroomafname die men nog kritisch vindt. Daarom hoefde de EMC-beperking niet apafrt opgelegd te worden. Hij staat (of stond) wel op atapel voor 13-12-2009, bij de vrijgave van de HSL-Zuid zuid voor level 2.

Vrijdag 02 okt 2009 - 14:35:33
davidov08
davidov08
Inmiddels is het 'tweedaags' onderzoek uitgebreid naar maandag:

Treinreizigers tussen Rotterdam - Schiphol - Amsterdam kunnen vandaag (2 oktober) en maandag (5 oktober) geen gebruik maken van Fyra via de HSL. (NS Hispeed)

ProRail meldt daarentegen niet dat de testritten in het weekend afgelast worden. Het schema is wel iets aangepast, men rijdt na 14.30 ook door naar de Belgische grens.

Ik denk dat NSH het best een bordje ophangt op het "Fyra perron": "Morgen rijden Fyra treinen weer!"

Vrijdag 02 okt 2009 - 16:34:58
cuneo56
cuneo56
De testritten , althans met een Thalys die 300 km/h zou gaan doen op Noord en zuid sectie , gaan zaterdag NIET door.

Maar misschien gaat prorail zelf wel een treintje rijden?

Het Thalys stel staat inmiddels in/bij de werkplaats in Vorst ( B)

Het enige wat mag is vanuit België tot Breda "Ikea" rijden.

Ciao.

Vrijdag 02 okt 2009 - 16:46:33
lex_t
lex_t
Quote
keesje: Geweldig, daar gaan je HSL-klanten...
Ach, die 15 reizigers..

Vrijdag 02 okt 2009 - 17:12:49
mark
mark
Quote
cuneo56: Het enige wat mag is vanuit België tot Breda "Ikea" rijden.
Wat is Breda "Ikea"?


Vrijdag 02 okt 2009 - 17:20:18
ettenrail
ettenrail
Tot Breda ter hoogte van de winkel Ikea; rond Hsbda


Vrijdag 02 okt 2009 - 18:04:07
cuneo56
cuneo56
Kijk hier:

www.hsl-zuid.nl

Aflevering 48 , Ongeveer in het midden van de serie foto's

Vrijdag 02 okt 2009 - 19:10:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
cuneo56: De testritten , althans met een Thalys die 300 km/h zou gaan doen op Noord en zuid sectie , gaan zaterdag NIET door.

Maar misschien gaat prorail zelf wel een treintje rijden?

Het Thalys stel staat inmiddels in/bij de werkplaats in Vorst ( B)

Het enige wat mag is vanuit België tot Breda "Ikea" rijden.

Ciao.
Zou ik mogen weten hoe je aan die informatie bent gekomen?

Vrijdag 02 okt 2009 - 19:17:53
lucky
lucky
Sommige mensen hebben nu eenmaal bepaalde connecties of zitten zelf op een bepaalde afdeling zodat ze aan die info komen.

Deze mensen hebben liever niet dat hun bronnen bekend worden en dergelijke. Wees dus gewoon tevreden met de gegeven informatie en stel niet teveel vragen.

In ieder geval is het geen informatie die vrij op het internet staat.

Vrijdag 02 okt 2009 - 19:38:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat laatste kun je terugnemen hier staat het wel is eens waar niet direct, maar wel de rede:

www.telegraaf.nl

Ik bedoel, er zullen weinig veiligheidsmannen die hun werkers optijd kunnen waarschuwen voor een trein die met 300km/u aan komt stormen

Vrijdag 02 okt 2009 - 21:25:56
lucky
lucky
Mag ik zeggen dat de link tussen jouw eerste bericht, mijn reactie daarop en jouw 2de reactie mij volledig ontgaat?

Je geeft een link naar een krant, met totaal geen concrete info, terwijl je het eerst hebt over de vraag hoe cuneo56 detail informatie weet over de HSL ritten??

Zaterdag 03 okt 2009 - 19:45:14
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
De Fyra rijdt nu gewoon op het normale oude spoor, begrijp ik? Vandaag te Delft heb ik er twee gespot.
Hoe zit dit?

Bs stuurstanden waren erafgehaald, zo te zien. En bij navraag aan Stefanvdw blijkt dat er een groot aantal op Wgm staan.

Choo choo.....

Zaterdag 03 okt 2009 - 20:03:21
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
de benelux dienst rijdt gewoon over de oude lijn dunkt me. Fyra is een productnaam voor de dienst Amsterdam-Rotterdam over de HSL, dus niet een treindienst over de oude lijn.

(Bovendien rijdt Fyra niet in het weekend).

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zaterdag 03 okt 2009 om 20:03:57


Zaterdag 03 okt 2009 - 20:43:03
treintim
treintim
Over de stuurstanden; gisteren reden ze nog gewoon. In elk geval heb ik minstens 5 verschillende stuurstanden zien rijden (achterop de trein of als eerste rijtuig na de locomotief).
Er rijden inderdaad ook een paar stammen zonder stuurstand, die zul jij dan wel gezien hebben, Aarclay.
Op de Watergraafsmeer staan geloof ik maar drie stuurstanden buiten dienst: i253.photobucket.com Bron: maps.msn.nl

Okee, en dan nu weer ontopic lijkt me, want dit gaat over de gewone Beneluxdienst (overigens staan op de gewone BNL-stammen ook de letters 'Fyra', vrij abstract).

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 03 okt 2009 om 21:09:41

Zondag 04 okt 2009 - 14:15:20
janltv
janltv
Quote
dlm4yjp: Ik bedoel, er zullen weinig veiligheidsmannen die hun werkers optijd kunnen waarschuwen voor een trein die met 300km/u aan komt stormen
Zal ook in de praktijk niet gebeuren daar de baan bij werkzaamheden automatisch naar 120 km/h in het nevenspoor wordt gezet ter hoogte van de werkzaamheden

Laatst bewerkt door admin op Zondag 04 okt 2009 om 15:26:36, reden: Quote ingekort

Zondag 04 okt 2009 - 15:28:34
admin
Moderator
admin
admin: discussie opgeschoond. On-topic aub!

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Maandag 05 okt 2009 - 15:58:48
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
En inmiddels is op NSHispeed.nl te lezen dat Fyra ook morgen niet zal rijden:
www.nshispeed.nl

Verder is het ook niet mogelijk om Fyra voor alle data online te boeken.

Zou men twee weken lang iedere dag gaan publiceren dat er morgen niet gereden gaat worden?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 05 okt 2009 - 16:25:49
davidov08
davidov08
Ja daar lijkt 't wel op, mijn opmerking op van 2 oktober lijkt waarheid te worden
Quote
Ik denk dat NSH het best een bordje ophangt op het "Fyra perron": "Morgen rijden Fyra treinen weer!"
Maar 't zal toch ook ten dele met de onvoorspelbaarheid te maken hebben van de problemen; ProRail dacht de technische aanpassingen in een aantal dagen te kunnen doen, dat zouden er 3 kunnen zijn, maar ook 6. Om dan vooraf te zeggen 'Fyra is tot 15 oktober uit dienst' is wellicht iets te voorbarig en klant-werend. Hoewel het stilleggen op zich, zogenaamd op last van de politie, absoluut geen schoonheidsprijs verdient.

Maandag 05 okt 2009 - 19:38:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Woensdag schijnt het treinverkeer over de HSL weer hervat te worden: www.nu.nl

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 06 okt 2009 - 00:01:51
keesje
keesje
Quote
davidov08: Ja daar lijkt 't wel op, mijn opmerking op van 2 oktober lijkt waarheid te worden

Hoewel het stilleggen op zich, zogenaamd op last van de politie, absoluut geen schoonheidsprijs verdient.
Ja, reizigers voor de gek houden is ook een manier om te verdoezelen dat je je zaakjes niet op orde hebt...

Dinsdag 06 okt 2009 - 00:14:19
vinny004
vinny004
Quote
davidov08: Ja daar lijkt 't wel op, mijn opmerking op van 2 oktober lijkt waarheid te worden
Quote
Ik denk dat NSH het best een bordje ophangt op het "Fyra perron": "Morgen rijden Fyra treinen weer!"
Maar 't zal toch ook ten dele met de onvoorspelbaarheid te maken hebben van de problemen; ProRail dacht de technische aanpassingen in een aantal dagen te kunnen doen, dat zouden er 3 kunnen zijn, maar ook 6. Om dan vooraf te zeggen 'Fyra is tot 15 oktober uit dienst' is wellicht iets te voorbarig en klant-werend. Hoewel het stilleggen op zich, zogenaamd op last van de politie, absoluut geen schoonheidsprijs verdient.
Tja, het was de "politieagent" van ProRail die een rode vlag in het spoor plantte...

Ik zou er zelf voor gekozen hebben om de term 'technische problemen' te gebruiken. Het is wat vaag, maar wel correct en het levert denk ik niet meteen overspannen reacties op.

Dinsdag 06 okt 2009 - 10:45:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Van Prorailsite:
==========================
Vandaag (maandag) en morgen worden gebruikt voor praktijktesten in voorbereiding op een zorgvuldige start van de dienstregeling. Daarvoor rijdt NS Hispeed ritten tussen Amsterdam en Rotterdam via de HSL. Fyra zal vanaf woensdagochtend voor haar klanten weer volgens plan rijden.
==========================
Gérard