Buitenlandse toegelaten ICR's
Forum: Algemeen - Algemeen
26-09-2009 22:49:06
aarclay
aarclay
We weten met zijn velen dat je de in het buitenland toegelaten ICRm's kan herkennen aan een rangeerders-handgreep aan de uiteinden van het rijtuig. Deze zijn weer achterwege gelaten zijn bij de alleen in binnen Nederland toegelaten rijtuigen.
Nu vroeg ik me af, wat is de reden dat die handgrepen verwijderd zijn? En hoe zit het met de toiletten? Die zijn toch niet allemaal voorzien van een deftige bioreactor, en dan zijn ze toch niet toegelaten over de grens van Nederland?

En de overgang naar treinstelmodus, waarbij de deuren nu functioneren met drukknoppen in plaats van de handels?

Hoe zit dit nou na de verbouwing van ICR naar ICRm, met de buitenlandse toelatingen?

Laatst bewerkt door aarclay op 26-09-2009 22:53


Choo choo.....
 

26-09-2009 23:11:20
jzwoferink
jzwoferink
Als men onderaan de bak(rijtuig) kijkt, waar tegenwoordig ook het rijtuignummer staat, staat ook aangegeven in welk land dit rijtuig is toegelaten.
Bij de ICR had men binnelandse- en buurlandrijtuigen, Volgens m`n waarnemingen is dat bij ombouw naar ICRm ook zo gebleven,de rijtuigen zijn blijkbaar wel toegelaten in België, er rijden enkele rijtuigen nog in de beneluxdienst, maar of ze nog in Duitsland zijn toegelaten???%09%
 

26-09-2009 23:28:33
thom
thom
Die rangeerders handgrepen zijn in NL verwijderd omdat dat men dat tochwel riskant vond met eraf vallen en beknellen ed.

En toelating voor het buitenland voor ICR buurland was nog in de tijd dat men nog niet over biobakken dacht...
 

27-09-2009 00:11:43
timtrein
timtrein
Volgens mij zijn alleen de rijtuigen die nog níet zijn verbouwd tot treinstelmodus eventueel toegelaten in België (dus de series Benelux-rijtuigen). De rest allemaal niet meer.  


27-09-2009 01:26:51
spoorhaas
spoorhaas
BD438 o.a. rijd ook in de BNL dienst ( of het nu nog is durf ik je niet te zeggen, heb die stam al meer dan een week niet zelf waargenomen )....

Maar die was al reeds eerder omgebouwd tot Treinstelmodus ICRm en dus met knoppen, toen hij alsnog bestemd was voor HiSpeed zijn de hendels erin terug gegaan...
 

27-09-2009 12:16:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Er zijn ook nog een paar (geloof twee stuks) niet naar treinstelmodus omgebouwde rijtuigen in de binnenlandse dienst actief. Bevonden zich enkele weken terug nog in een 1900-compositie.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-09-2009 12:47:16
geert
geert
ja de 20-70 206 en 20-70 208, zaten donderdag in de 1900-serie.  

27-09-2009 13:28:44
broek53
broek53
Hoho, alle rijtuigen in de binnenlandse trekduwdienst rijden met de deursluiting in de treinstelmodus (anders zou er ineens een stam lopen waarvan de deuren niet in het vergrendelingscircuit zitten). Het enige dat de 206 en 208 (en de rijtuigen in de 12e beneluxstam bijvoorbeeld) nog hebben, is de mogelijkheid om de deuren te openen met het bekende "klepje" in de deuren. Dat is nodig voor het geval ze in de UIC-modus worden ingezet, want dan werken de drukknopjes voor het openen niet.
Om kort te gaan: de modus waarin de rijtuigen ingezet kunnen worden, heeft niets te maken met de aanwezigheid van het "klepje" en de daaraan gekoppelde mechanische vergrendeling.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-09-2009 13:29
 

27-09-2009 15:57:34
timtrein
timtrein
Maar andersom kunnen toch alleen rijtuigen met mechanische vergrendeling & klepje ingezet worden in het buitenland? (en dus in UIC-modus?)

Wat gebeurt er eigenlijk als je ICR's in treinstelmodus inzet in getrokken treinen?
 

27-09-2009 16:26:38
broek53
broek53
Zodra je rijtuigen in de UIC-modus inzet, hebben ze de mechanische vergrendeling en het klepje nodig.

Wat er allemaal fout gaat als de ICR in de treinstelmodus zet in een gewone trein weet ik niet zeker qua uitwerking, maar ik vermoed dat je de deuren niet meer open krijgt als ze eenmaal gesloten zijn. De rijtuigen verwachten immers een elektrisch ontgrendel-commando en dat komt niet (omdat het hele vergrendel/ontgrendelcircuit (het 'groenlampencircuit') niet werkt).
 

30-09-2009 17:14:10
abcde
abcde
Tot ik meen 1998 reed 1x per 2 uur de IC Gvc - Venlo door naar Keulen, met ICR-rijtuigen. In Venlo was de loc-wissel.

Voor Duitsland was het toen toch verplicht dat deze rijtuigen zo'n klepje hadden, waarmee de reiziger de deur kon openen ?
M.a.w. in Duitsland was de drukknop om de deur te openen toch niet toegestaan ?


Wellicht is dit een andere vraag dan waarvoor dit forum bedoeld is, maar toch.


Dan gelijk de vraag : zijn er nu ICRm-rijtuigen, die weer (nog) zo'n klepje hebben, waarmee de reiziger de deur kan openen ?
 

30-09-2009 17:31:31
BGM104
BGM104
Even voor de duidelijkheid: al het ICRm is niet toegelaten in Duitsland.  

30-09-2009 17:35:32
mdj
mdj
Dat zat toch met die biobakken? Maar... Die ICRm die over de HSL gaan rijden, die hebben ook biobakken.

Zouden die dan wel naar Duitsland mogen (na de hele papierenadministratie), of zit daar een andere reden achter?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-09-2009 18:00:03
BGM104
BGM104
Een ander Duits puntje van kritiek is het ontbreken van de noodrem-overbrugging.

Ik heb niet gehoord dat de HSL ICRm rijtuigen deze nu wel hebben, dus dat zal voor de HSL in NL niet verplicht zijn.
 

30-09-2009 20:07:51
mdj
mdj
Ah, dat was het dus. Weer een stukje kennis rijker%02%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-09-2009 20:46:29
treinfan
treinfan
mag ik vragen wat de noodremoverbrugging inhoudt?
Edit: Natuurlijk eerst zoeken naar een antwoord (), "en trein kan uitgerust zijn met noodremoverbrugging die het voor de machinist mogelijk maakt, na kwiteren, de noodrem te lossen en de trein op een geschikte plaats tot stilstand te brengen (bijvoorbeeld buiten een tunnel)."

Laatst bewerkt door treinfan op 30-09-2009 20:47
 

30-09-2009 21:17:44
2296
2296
Quote
treinfan: na kwiteren."

Dat is iets dat alleen nog maar munseun spul heeft
 

30-09-2009 21:21:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Niet helemaal waar, dat de kwiteerknop verdwenen is hoeft niet meteen te zeggen dat deze term ook meteen verdwenen is, in de Virm-4 is het namelijk zo als je een noodremming wilt overbruggen dat men de remkraan snel van 0 naar maximaal moet selecteren en meteen weer terug naar 0 moet selecteren. (Zo heb ik het tenminste toendertijd begrepen).

Laatst bewerkt door admin op 02-10-2009 11:03, reden: Onnodige quote verwijderd
 

30-09-2009 21:55:06
thom
thom
Hardstikke leuk, maar met deze uitspraak bevestig jij dus dat je helemaal niet weet wat kwiteren is...

Dat bestaat inderdaad niet anders meer dan op museummaterieel.
 

30-09-2009 22:00:16
MDDM
MDDM
4e remstand is voldoende.SLT heeft daar een knop voor op de stuurtafel.


Gr Joop mcn Lls
 

01-10-2009 00:09:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom: Hardstikke leuk, maar met deze uitspraak bevestig jij dus dat je helemaal niet weet wat kwiteren is...

Dat bestaat inderdaad niet anders meer dan op museummaterieel.


Hmzz en een Mp dan
 

01-10-2009 00:26:14
timtrein
timtrein
Daarvan rijden er ook nog maar 2 rond, bij Eurailscout. En ja, de 1251 zal de kwiteerknop ook nog wel hebben. Ik vrees dat je dan echter zo ongeveer alle uitzonderingen wel te pakken hebt  

01-10-2009 00:31:09
thom
thom
Euhm, de mP Jules heeft een intermitterende dodeman...  

01-10-2009 16:23:46
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: 1200? mP? SLT? Terug naar ICRm!

Laatst bewerkt door taigagaai op 03-10-2009 18:01, reden: Meppel (Mp) kan niet rijden, een mP wel
 

02-10-2009 00:55:53
thom
thom
Euuuh ja, die hebben weinig met kwiteren van doen...  

10-10-2009 16:52:42
fugazi
fugazi
Vroeger waren de ICR's ook toegelaten in Luxemburg. Zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=G_TSbuMqpks&NR=1  

12-10-2009 07:49:05
mdeen
mdeen
Eh, ja. Er was in het weekend een dagelijkse trein van Zandvoort naar Luxemburg. De enige echte Beneluxtrein!  

12-10-2009 08:57:08
fugazi
fugazi
Ardennen-Express heette het toen. De Beneluxtrein is nooit in Luxemburg zelf geweest, stond alleen maar op de agenda.  

12-10-2009 09:32:57
jbt
jbt
De Beneluxtrein heeft eenmaal bijna Luxemburg gehaald, maar kwam - overigens wel zo gepland - niet verder dan Arlon. Dat was tijdens de zonsverduistering in 1999. Er reed toen een extra eclips-express van Amsterdam naar Arlon.
In 1982 reed ICR in een aantal treinen verder dan Köln Hbf. Een enkele trein reed zelfs tot Wengerohr (het huidige station Wittlich) op de Moselstrecke.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-10-2009 10:46:03
stephan90
stephan90
Bij wijze van proef heeft er halverwege jaren'90 ook een ICR A mee gereden in een EC naar Zwitserland. Weliswaar tot Emmerich, maar toch weer een stukje inzet. Helaas heb ik er zo snel niks over kunnen terug vinden op internet. had graag nog even wat extra informatie gegeven. Nouja, dat komt nog wel

Stephan
 

12-10-2009 11:04:19
Apda
Apda
Je bedoelt de praktijkproef met de "treinbus", een communicatiemiddel tussen computersystemen in de rijtuigen en de locomotief van getrokken treinen. Deze proef vond (niet dagelijks) plaats van de zomerdienst 1994 tot en met de zomerdienst 1995 in EuroCity ‘Berner Oberland’ op het traject Schiphol - Emmerich v.v. ICR-B 50 84 20-70 653-5 was gekoppeld met een Italiaans, een Zwitsers en/of een Duits rijtuig.

Laatst bewerkt door Apda op 12-10-2009 11:41, reden: ICR-A -> ICR-B
 

12-10-2009 11:07:51
stephan90
stephan90
Kijk, dat is heldere informatie. Bedankt.  

12-10-2009 11:41:26
keesje
keesje
Quote
stephan90: Bij wijze van proef heeft er halverwege jaren'90 ook een ICR A mee gereden in een EC naar Zwitserland. Weliswaar tot Emmerich, maar toch weer een stukje inzet. Helaas heb ik er zo snel niks over kunnen terug vinden op internet. had graag nog even wat extra informatie gegeven. Nouja, dat komt nog wel

Stephan


Inderdaad, dat was rijtuig 10-70 653. Dit zelfde rijtuig reed overigens ook gedeklasseerd mee met een stam InterCity Plus rijtuigen tussen Hrl en Gvc (een paar slagen in de 2500 destijds).
 

12-10-2009 12:05:50
gvttreinen
gvttreinen
Quote
jbt:In 1982 reed ICR in een aantal treinen verder dan Köln Hbf. Een enkele trein reed zelfs tot Wengerohr (het huidige station Wittlich) op de Moselstrecke.
Ook in de jaren `80, naar Siegen.
En niet lang geleden zijn ICR rijtuigen als extra trein naar de Ahrtalbahn geweest (zijrivier van de Rijn)
Ook is in 1997 ICR met allerlei andere buitenlandse rijtuigen als een rijtuigenstam een rondtour door Luxemburg gemaakt...dit vanmwege 50 jaar CFL.
De stam werd in gewone dienst ingezet dus ICR met Croc`s (3600`n) kwam voor.
Gérard
 

12-10-2009 12:20:39
broek53
broek53
De 10 653 is destijds uitverkoren omdat het het rijtuig was dat naar de Klimakammer in Wenen geweest is, als ik mij niet heel sterk vergis. Het rijtuig heeft in ieder geval (daar vergis ik niet in) tot aan zijn renovatie in het UIC-raster de toelating tot Oostenrijk gehad.  

12-10-2009 15:10:34
qj7141
qj7141
Ter gelegenheid van "Eisenbahn '82" waren er een ICRA en een ICRB in het station van Basel SBB te bezichtigen.  

12-10-2009 15:30:33
gvttreinen
gvttreinen
En niet te vergeten die olympische ICR naar Lausanne (1987 ofzo?).  

12-10-2009 17:42:39
spiketrain
Moderator
spiketrain
Nee, in 1986. Toen was Amsterdam kandidaat voor de Olympische Spelen van 1992.


Groet, Spiketrain
 

12-10-2009 19:19:15
keesje
keesje
Dat waren toen de 10-70 677 en 10-70 683.  

14-10-2009 00:31:08
ruysdael
ruysdael
Zie ik op dat filmpje nu ook een Df meerijden? Waren die ook allemaal toegelaten in Belgie/Luxemburg?  

14-10-2009 08:11:53
martijnham
martijnham
De Df-rijtuigen reden inderdaad wel eens mee met de Ardennen Express naar Luxemburg. Ik weet dat in ieder geval op de stelbalk van Df 008 een B staat (= toegelaten tot België).