Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Buitenlandse toegelaten ICR's

Zaterdag 26 sep 2009 - 22:49:06
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
We weten met zijn velen dat je de in het buitenland toegelaten ICRm's kan herkennen aan een rangeerders-handgreep aan de uiteinden van het rijtuig. Deze zijn weer achterwege gelaten zijn bij de alleen in binnen Nederland toegelaten rijtuigen.
Nu vroeg ik me af, wat is de reden dat die handgrepen verwijderd zijn? En hoe zit het met de toiletten? Die zijn toch niet allemaal voorzien van een deftige bioreactor, en dan zijn ze toch niet toegelaten over de grens van Nederland?

En de overgang naar treinstelmodus, waarbij de deuren nu functioneren met drukknoppen in plaats van de handels?

Hoe zit dit nou na de verbouwing van ICR naar ICRm, met de buitenlandse toelatingen?

Laatst bewerkt door aarclay op Zaterdag 26 sep 2009 om 22:53:44

Choo choo.....

Zaterdag 26 sep 2009 - 23:11:20
jzwoferink
jzwoferink
Youtube http://www.youtube.com/user/treinen1225 Flickr http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/
Als men onderaan de bak(rijtuig) kijkt, waar tegenwoordig ook het rijtuignummer staat, staat ook aangegeven in welk land dit rijtuig is toegelaten.
Bij de ICR had men binnelandse- en buurlandrijtuigen, Volgens m`n waarnemingen is dat bij ombouw naar ICRm ook zo gebleven,de rijtuigen zijn blijkbaar wel toegelaten in België, er rijden enkele rijtuigen nog in de beneluxdienst, maar of ze nog in Duitsland zijn toegelaten???

Zaterdag 26 sep 2009 - 23:28:33
thom
thom
Die rangeerders handgrepen zijn in NL verwijderd omdat dat men dat tochwel riskant vond met eraf vallen en beknellen ed.

En toelating voor het buitenland voor ICR buurland was nog in de tijd dat men nog niet over biobakken dacht...

Zondag 27 sep 2009 - 00:11:43
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Volgens mij zijn alleen de rijtuigen die nog níet zijn verbouwd tot treinstelmodus eventueel toegelaten in België (dus de series Benelux-rijtuigen). De rest allemaal niet meer.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 27 sep 2009 - 01:26:51
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
BD438 o.a. rijd ook in de BNL dienst ( of het nu nog is durf ik je niet te zeggen, heb die stam al meer dan een week niet zelf waargenomen )....

Maar die was al reeds eerder omgebouwd tot Treinstelmodus ICRm en dus met knoppen, toen hij alsnog bestemd was voor HiSpeed zijn de hendels erin terug gegaan...

Zondag 27 sep 2009 - 12:16:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Er zijn ook nog een paar (geloof twee stuks) niet naar treinstelmodus omgebouwde rijtuigen in de binnenlandse dienst actief. Bevonden zich enkele weken terug nog in een 1900-compositie.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 27 sep 2009 - 12:47:16
geert
geert
ja de 20-70 206 en 20-70 208, zaten donderdag in de 1900-serie.

Zondag 27 sep 2009 - 13:28:44
broek53
broek53
Hoho, alle rijtuigen in de binnenlandse trekduwdienst rijden met de deursluiting in de treinstelmodus (anders zou er ineens een stam lopen waarvan de deuren niet in het vergrendelingscircuit zitten). Het enige dat de 206 en 208 (en de rijtuigen in de 12e beneluxstam bijvoorbeeld) nog hebben, is de mogelijkheid om de deuren te openen met het bekende "klepje" in de deuren. Dat is nodig voor het geval ze in de UIC-modus worden ingezet, want dan werken de drukknopjes voor het openen niet.
Om kort te gaan: de modus waarin de rijtuigen ingezet kunnen worden, heeft niets te maken met de aanwezigheid van het "klepje" en de daaraan gekoppelde mechanische vergrendeling.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 27 sep 2009 om 13:29:17

Zondag 27 sep 2009 - 15:57:34
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Maar andersom kunnen toch alleen rijtuigen met mechanische vergrendeling & klepje ingezet worden in het buitenland? (en dus in UIC-modus?)

Wat gebeurt er eigenlijk als je ICR's in treinstelmodus inzet in getrokken treinen?

Zondag 27 sep 2009 - 16:26:38
broek53
broek53
Zodra je rijtuigen in de UIC-modus inzet, hebben ze de mechanische vergrendeling en het klepje nodig.

Wat er allemaal fout gaat als de ICR in de treinstelmodus zet in een gewone trein weet ik niet zeker qua uitwerking, maar ik vermoed dat je de deuren niet meer open krijgt als ze eenmaal gesloten zijn. De rijtuigen verwachten immers een elektrisch ontgrendel-commando en dat komt niet (omdat het hele vergrendel/ontgrendelcircuit (het 'groenlampencircuit') niet werkt).

Woensdag 30 sep 2009 - 17:14:10
abcde
abcde
Tot ik meen 1998 reed 1x per 2 uur de IC Gvc - Venlo door naar Keulen, met ICR-rijtuigen. In Venlo was de loc-wissel.

Voor Duitsland was het toen toch verplicht dat deze rijtuigen zo'n klepje hadden, waarmee de reiziger de deur kon openen ?
M.a.w. in Duitsland was de drukknop om de deur te openen toch niet toegestaan ?


Wellicht is dit een andere vraag dan waarvoor dit forum bedoeld is, maar toch.


Dan gelijk de vraag : zijn er nu ICRm-rijtuigen, die weer (nog) zo'n klepje hebben, waarmee de reiziger de deur kan openen ?

Woensdag 30 sep 2009 - 17:31:31
BGM104
BGM104
Even voor de duidelijkheid: al het ICRm is niet toegelaten in Duitsland.

Woensdag 30 sep 2009 - 17:35:32
mdj
mdj
Dat zat toch met die biobakken? Maar... Die ICRm die over de HSL gaan rijden, die hebben ook biobakken.

Zouden die dan wel naar Duitsland mogen (na de hele papierenadministratie), of zit daar een andere reden achter?

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 30 sep 2009 - 18:00:03
BGM104
BGM104
Een ander Duits puntje van kritiek is het ontbreken van de noodrem-overbrugging.

Ik heb niet gehoord dat de HSL ICRm rijtuigen deze nu wel hebben, dus dat zal voor de HSL in NL niet verplicht zijn.

Woensdag 30 sep 2009 - 20:07:51
mdj
mdj
Ah, dat was het dus. Weer een stukje kennis rijker

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 30 sep 2009 - 20:46:29
treinfan
treinfan
mag ik vragen wat de noodremoverbrugging inhoudt?
Edit: Natuurlijk eerst zoeken naar een antwoord (), "en trein kan uitgerust zijn met noodremoverbrugging die het voor de machinist mogelijk maakt, na kwiteren, de noodrem te lossen en de trein op een geschikte plaats tot stilstand te brengen (bijvoorbeeld buiten een tunnel)."

Laatst bewerkt door treinfan op Woensdag 30 sep 2009 om 20:47:59

[Bezig met laden...]

Woensdag 30 sep 2009 - 21:17:44
2296
2296
Quote
treinfan: na kwiteren."
Dat is iets dat alleen nog maar munseun spul heeft

Woensdag 30 sep 2009 - 21:21:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Niet helemaal waar, dat de kwiteerknop verdwenen is hoeft niet meteen te zeggen dat deze term ook meteen verdwenen is, in de Virm-4 is het namelijk zo als je een noodremming wilt overbruggen dat men de remkraan snel van 0 naar maximaal moet selecteren en meteen weer terug naar 0 moet selecteren. (Zo heb ik het tenminste toendertijd begrepen).

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 02 okt 2009 om 11:03:19, reden: Onnodige quote verwijderd

Woensdag 30 sep 2009 - 21:55:06
thom
thom
Hardstikke leuk, maar met deze uitspraak bevestig jij dus dat je helemaal niet weet wat kwiteren is...

Dat bestaat inderdaad niet anders meer dan op museummaterieel.

Woensdag 30 sep 2009 - 22:00:16
MDDM
MDDM
4e remstand is voldoende.SLT heeft daar een knop voor op de stuurtafel.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 01 okt 2009 - 00:09:45
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom: Hardstikke leuk, maar met deze uitspraak bevestig jij dus dat je helemaal niet weet wat kwiteren is...

Dat bestaat inderdaad niet anders meer dan op museummaterieel.
Hmzz en een Mp dan

Donderdag 01 okt 2009 - 00:26:14
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Daarvan rijden er ook nog maar 2 rond, bij Eurailscout. En ja, de 1251 zal de kwiteerknop ook nog wel hebben. Ik vrees dat je dan echter zo ongeveer alle uitzonderingen wel te pakken hebt

Donderdag 01 okt 2009 - 00:31:09
thom
thom
Euhm, de mP Jules heeft een intermitterende dodeman...

Donderdag 01 okt 2009 - 16:23:46
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: 1200? mP? SLT? Terug naar ICRm!

Laatst bewerkt door taigagaai op Zaterdag 03 okt 2009 om 18:01:38, reden: Meppel (Mp) kan niet rijden, een mP wel

Vrijdag 02 okt 2009 - 00:55:53
thom
thom
Euuuh ja, die hebben weinig met kwiteren van doen...

Zaterdag 10 okt 2009 - 16:52:42
fugazi
fugazi
Vroeger waren de ICR's ook toegelaten in Luxemburg. Zie dit filmpje: www.youtube.com


Maandag 12 okt 2009 - 07:49:05
mdeen
mdeen
Eh, ja. Er was in het weekend een dagelijkse trein van Zandvoort naar Luxemburg. De enige echte Beneluxtrein!

Maandag 12 okt 2009 - 08:57:08
fugazi
fugazi
Ardennen-Express heette het toen. De Beneluxtrein is nooit in Luxemburg zelf geweest, stond alleen maar op de agenda.


Maandag 12 okt 2009 - 09:32:57
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
De Beneluxtrein heeft eenmaal bijna Luxemburg gehaald, maar kwam - overigens wel zo gepland - niet verder dan Arlon. Dat was tijdens de zonsverduistering in 1999. Er reed toen een extra eclips-express van Amsterdam naar Arlon.
In 1982 reed ICR in een aantal treinen verder dan Köln Hbf. Een enkele trein reed zelfs tot Wengerohr (het huidige station Wittlich) op de Moselstrecke.

Maandag 12 okt 2009 - 10:46:03
stephan90
stephan90
Bij wijze van proef heeft er halverwege jaren'90 ook een ICR A mee gereden in een EC naar Zwitserland. Weliswaar tot Emmerich, maar toch weer een stukje inzet. Helaas heb ik er zo snel niks over kunnen terug vinden op internet. had graag nog even wat extra informatie gegeven. Nouja, dat komt nog wel

Stephan

Maandag 12 okt 2009 - 11:04:19
Apda
Apda
Je bedoelt de praktijkproef met de "treinbus", een communicatiemiddel tussen computersystemen in de rijtuigen en de locomotief van getrokken treinen. Deze proef vond (niet dagelijks) plaats van de zomerdienst 1994 tot en met de zomerdienst 1995 in EuroCity ‘Berner Oberland’ op het traject Schiphol - Emmerich v.v. ICR-B 50 84 20-70 653-5 was gekoppeld met een Italiaans, een Zwitsers en/of een Duits rijtuig.

Laatst bewerkt door Apda op Maandag 12 okt 2009 om 11:41:25, reden: ICR-A -> ICR-B

Maandag 12 okt 2009 - 11:07:51
stephan90
stephan90
Kijk, dat is heldere informatie. Bedankt.

Maandag 12 okt 2009 - 11:41:26
keesje
keesje
Quote
stephan90: Bij wijze van proef heeft er halverwege jaren'90 ook een ICR A mee gereden in een EC naar Zwitserland. Weliswaar tot Emmerich, maar toch weer een stukje inzet. Helaas heb ik er zo snel niks over kunnen terug vinden op internet. had graag nog even wat extra informatie gegeven. Nouja, dat komt nog wel

Stephan
Inderdaad, dat was rijtuig 10-70 653. Dit zelfde rijtuig reed overigens ook gedeklasseerd mee met een stam InterCity Plus rijtuigen tussen Hrl en Gvc (een paar slagen in de 2500 destijds).

Maandag 12 okt 2009 - 12:05:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
jbt:In 1982 reed ICR in een aantal treinen verder dan Köln Hbf. Een enkele trein reed zelfs tot Wengerohr (het huidige station Wittlich) op de Moselstrecke.
Ook in de jaren `80, naar Siegen.
En niet lang geleden zijn ICR rijtuigen als extra trein naar de Ahrtalbahn geweest (zijrivier van de Rijn)
Ook is in 1997 ICR met allerlei andere buitenlandse rijtuigen als een rijtuigenstam een rondtour door Luxemburg gemaakt...dit vanmwege 50 jaar CFL.
De stam werd in gewone dienst ingezet dus ICR met Croc`s (3600`n) kwam voor.
Gérard

Maandag 12 okt 2009 - 12:20:39
broek53
broek53
De 10 653 is destijds uitverkoren omdat het het rijtuig was dat naar de Klimakammer in Wenen geweest is, als ik mij niet heel sterk vergis. Het rijtuig heeft in ieder geval (daar vergis ik niet in) tot aan zijn renovatie in het UIC-raster de toelating tot Oostenrijk gehad.

Maandag 12 okt 2009 - 15:10:34
qj7141
qj7141
Ter gelegenheid van "Eisenbahn '82" waren er een ICRA en een ICRB in het station van Basel SBB te bezichtigen.

Maandag 12 okt 2009 - 15:30:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
En niet te vergeten die olympische ICR naar Lausanne (1987 ofzo?).

Maandag 12 okt 2009 - 17:42:39
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Nee, in 1986. Toen was Amsterdam kandidaat voor de Olympische Spelen van 1992.

Groet, Spiketrain

Maandag 12 okt 2009 - 19:19:15
keesje
keesje
Dat waren toen de 10-70 677 en 10-70 683.

Woensdag 14 okt 2009 - 00:31:08
ruysdael
ruysdael
Zie ik op dat filmpje nu ook een Df meerijden? Waren die ook allemaal toegelaten in Belgie/Luxemburg?


Woensdag 14 okt 2009 - 08:11:53
martijnham
martijnham
De Df-rijtuigen reden inderdaad wel eens mee met de Ardennen Express naar Luxemburg. Ik weet dat in ieder geval op de stelbalk van Df 008 een B staat (= toegelaten tot België).