Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Treinongeval Barendrecht 24 september 2009

Donderdag 24 sep 2009 - 22:57:56
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
Op dit moment geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Zwijndrecht door een aanrijding te Barendrecht, aldus ProRail.

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 25 sep 2009 om 08:04:05, reden: Titel aangepast

Donderdag 24 sep 2009 - 23:10:59
Arjen-V
Arjen-V
Goederentreinen botsen bij Barendrecht

Bij Barendrecht zijn rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. Dat heeft de politie gemeld. Het ongeval vond plaats bij de Lorentzweg.
www.spitsnieuws.nl aldus spits

Donderdag 24 sep 2009 - 23:17:39
ns6504
ns6504
groot alarm gegeven:

23:03:38 24-09-09 Melding : PRIO 1 LI901 HA131 Lorentzweg Barendrecht [HV] HULPVERLENING Gevaarlijkestof (grip: 1) (Middel Hulpv.: ja) Vak: 4890106
Regio : 17. Rotterdam Rijnmond
Urgentie : Hoog

Donderdag 24 sep 2009 - 23:21:47
Arjen-V
Arjen-V
Barendrecht, 24 sept. Op het spoor tussen Barendrecht en Dordrecht zijn vanavond rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. Het is onbekend of er gewonden zijn.

Het ongeval gebeurde op een flyover bij de Lorentzweg. Er zijn wagons naar beneden gevallen, zo meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Op die wagons is een reizigerstrein ingereden, meldt ProRail.

In de goederentreinen zaten mogelijk gevaarlijke stoffen, zo heeft de brandweer laten weten. Of er doden of gewonden bij het ongeval zijn gevallen, kan nog niet gezegd worden.

Het treinverkeer tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht is stilgelegd. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van zeker een uur.
bron:www.nrc.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 24 sep 2009 - 23:23:07
treinnl
treinnl
Live verslag via Twitter, er zou 1 goederentrein ontspoort zijn na een botsing met een tweede goederentrein, er zou een vloeistof lekken, en er is explosiegevaar. Machinist van 1 van de treinen is gewond. Verder staat er een passagierstrein in de buurt van het ongeval, deze is ontruimd. twitter.com

Donderdag 24 sep 2009 - 23:32:17
ns6504
ns6504
Linkje werkt niet.

Donderdag 24 sep 2009 - 23:47:53
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
Ik zie in de cargo-tdr dat trein 61300 On-Kfhn om ongeveer 22:30 uur langs Barendrecht komt.

Laatst bewerkt door wadloper op Donderdag 24 sep 2009 om 23:48:15

Donderdag 24 sep 2009 - 23:51:38
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Speculeren heeft weinig zin geloof ik. Er is niet eens duidelijk wát er is gebeurd, en goederentreinen rijden bovendien vaak in een ander pad.


Donderdag 24 sep 2009 - 23:52:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
wadloper: Ik zie in de cargo-tdr dat trein 61300 On-Kfhn om ongeveer 22:30 uur langs Barendrecht komt.
mogelijk de betrokken pass. trein:
22.15 5176 NSR - Stoptrein Rsd Haltering Gvc
22.17 5183 NSR - Stoptrein Gvc Haltering Ddr
22.19 2176 NSR - Intercity Vs Doorkomst Asd
22.24 1983 NSR - Intercity Gvc Doorkomst Vl
22.28 2276 NSR - Sneltrein Ddr Doorkomst Asd
(Doorkomststaat Brd)

De situatie is opgeschaald naar GRIP 2 (Regionale Dienstverlening).
Zal dus een behoorlijk ernstige situatie zijn daar

Donderdag 24 sep 2009 - 23:53:30
raymond16
raymond16
Op NOS.nl werd gemeld dat het de (vertraagde) Benelux naar Brussel was die betrokken is als reizigerstrein

Laatst bewerkt door raymond16 op Donderdag 24 sep 2009 om 23:53:43

Donderdag 24 sep 2009 - 23:53:43
kevinevers
kevinevers
www.mobypicture.com

Hier is iets te zien wat lijkt op een DDAR of DDM


Donderdag 24 sep 2009 - 23:58:32
maarten83
maarten83
www.anp-photo.com

Voor een foto

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:00:18
mich
mich
Flickr 77593728@N08
ERS class 66 versus 6400

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:02:16
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
Die 6400 is zo te zien totaal verwoest.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:03:22
Rolffiej19
Rolffiej19
ja en zo te zien was dat de ERS 6616

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:05:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
De andere is de 6456!

Edit door admin: "huilen" om het verlies van een lok is wat ongepast in dit geval

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 25 sep 2009 om 08:17:10, reden: Onnodige quote verwijderd

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:07:44
david_meye
david_meye
Twitter MeteoKrommenie Facebook DavidMeyer25
Volgens de brandweer hoorde ik net dat er 3 treinen zijn betrokken bij het ongeluk.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:08:06
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Die kan meteen geschrapt worden uit de materieeloverzichten.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:12:03
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
Het kan niet de 6456 zijn, want die is niet rood/roze.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:13:13
ns6504
ns6504
wat meer info:

www.nos.nl

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:13:26
thom
thom
Hardstikke jammer voor die stukken blik, maar vind die beknelde Mcnt och wat erger...

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:14:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
wadloper: Het kan niet de 6456 zijn, want die is niet rood/roze.
Dan zou het de 6458 zijn... Want als je goed kijk zie je nog net op een verbogen paneel de laatste 2 cijfers staan

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:16:05
pmichiels
pmichiels
Aan die cab van de class66 te zien wil je daar niet in bekneld zitten, zeker niet daar onder zo'n viaduct (?), dat is je ergste nachtmerrie lijkt me...

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:16:13
david_meye
david_meye
Twitter MeteoKrommenie Facebook DavidMeyer25
www.nu.nl hier is nog meer infomatie over dat ongeluk.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:16:21
marl
marl
www.nufoto.nl

Laatst bewerkt door marl op Vrijdag 25 sep 2009 om 01:12:28

7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:18:59
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
Of de 6454 en ik zie dat er ook nog een geel/grijze exemplaar zwaar beschadigd is.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:19:47
pmichiels
pmichiels
6415 in tweede positie. Lekker onder zo'n viaduct...

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:21:28
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
En die 6415 had vandaag dienst in het noorden, dus aannemelijk wel trein 61300 On-Kfhn, loc heb ik vorige week nog in de Eemshaven op de foto gezet.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:21:51
Arjen-V
Arjen-V
locs DBSRN 6514, 6415 en ERS 6616

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:22:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Hmmz, toch maar is eens mijn ogen na laten kijken maar ik haalde die info van die allereerste persfoto, en daar zag het staan. Kennelijk zat ik er helemaal mis mee

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:26:09
ns6504
ns6504
Update met film nu:

www.nos.nl

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:28:21
thom
thom
Hou ens op zeg is dat domme nummertje nou echt zo belangrijk ?


Bekijk die 6400 maareens goed, en bedenk waar de cabine van de machinist zich bevind in dit plaatje...

Juistja, die 6400 reedt zo te zien met de korte huif voorop en die ERS lok is vol over de bodemplaat van die 6400 geschoven. Ik hoop echt dat die machinist van die 6400 het overleefd heb, maar als ik dit zie word je er echt gewoon bang van....

En dan zeuren jullie hier over een nummertje...

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:29:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Arjen-V: locs DBSRN 6514, 6415 en ERS 6616
Maak van die 6514 maar de 6454

Edit ja idd voor de machinist geen pretje nee

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Vrijdag 25 sep 2009 om 00:29:47

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:30:53
vrijgezel
vrijgezel
Ik heb enkele foto's, www.nufoto.nl van de betrokken 6400-en gezien en zie dat de 2e 6400 de 6415 is en deze heeft in ieder geval een kromme bodemplaat. Dit is een dure, tijdrovende herstelklus en gezien het overschot aan 6400-en is het niet aannemelijk dat deze voor herstel in aanmerking komt. De voorste 6400 is een rode en ik zag de naam "Wim" op de cabine. Ik heb even opgezocht en gevonden dat 2 6400-en "Wim" heten: 6422 (ik weet niet welke kleur deze heeft) en 6454. Deze is wat schade betreft nog beroerder aan toe dan de 6415, dus het is hiervoor nog minder aannemelijk dat deze hersteld wordt; sterker nog: sloop ter plekke (gelet op de schade) is waarschijnlijker.
Ik wil overigens niet al te veel speculerend overkomen...
Quote
kevinevers: www.mobypicture.com

Hier is iets te zien wat lijkt op een DDAR of DDM
Het is een DDM 2/3 aangezien ik een LCD-scherm zie en DDM 1 heeft dat niet.

Edit: mijn medeleven gaat uit naar de beknelde mcn. De loks zijn letterlijk en figuurlijk slechts nummers en zijn vervangbaar; een mensenleven is dat echter niet!

Laatst bewerkt door vrijgezel op Vrijdag 25 sep 2009 om 00:33:42

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:32:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Betreft WEL de benelux, overduidelijk een Traxx in beeld (ja echt...) en een DDAR...

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:33:58
plant
plant
Welkom op Somda, het land van de nummertjes.

Er mag hier best verwacht worden dat er snel over nummers en dergelijke gespeculeerd zal worden. Zoals misschien al is vernomen, is de machinist lichtgewond en bekneld in zijn cabine. Er is gelukkig (nog) geen sprake van doden, en als ik de nieuwsberichten mag geloven ligt dat niet in de lijn der verwachtingen.

Laten we hopen op een voor zover mogelijk goede afloop.

Laatst bewerkt door plant op Vrijdag 25 sep 2009 om 00:48:48, reden: Onnodige informatie weggehaald.


Vrijdag 25 sep 2009 - 00:34:25
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
6422 Wim geel/grijs
6454 Wim rood
6514 Wim rood

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:35:22
treintim
treintim
Vreselijk dat dit zo is gebeurd op een avond die ik heel anders (fijn) heb beleefd. Dan lees je dit zo even achteraf. Hopelijk gaat het goedkomen met de machinist, het zal je vader/echtgenoot/collega maar zijn. En daar is niets sensatie-achtigs aan, puur medeleven.

@Vrijgezel; 6422 is geel.

Verder meldt Prorail bij de actuele verstoringen dat er geen berichten zijn.

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 25 sep 2009 om 00:38:31

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:36:19
aaron
aaron
Toch moet ik even kwijt dat ik me enigszins stoor aan het sensatiegehalte wat ik zo hier en aar tussen de regels meen door te lezen...

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:38:29
mdewidt
mdewidt
media.nu.nl


Vrijdag 25 sep 2009 - 00:38:30
ijnte
ijnte
Ben het met Thom eens. Eerst even afwachten wat er met de persoonlijke incidenten is, of geef er in iedergeval even blijk van.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:40:12
NDS
NDS
Op het video fragment van het NOS journaal op hun site word gemeld dat de benelux en een trein naar Venlo zijn stil gezet onder het viaduct.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:41:12
stefanuzz
stefanuzz
Twitter Stefanuzz
Diverse bronnen uit het spoorwereldje melden toch echt een dode... en nee, het is niet mijn bedoeling om te speculeren maar die bronnen zijn wel betrouwbaar.

Edit: ANP bevestigd een dode.

Laatst bewerkt door stefanuzz op Vrijdag 25 sep 2009 om 00:42:31

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:42:27
wietse
wietse
Het ANP heeft dat inmiddels ook bevestigd. Helaas :-/

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:48:29
stefanuzz
stefanuzz
Twitter Stefanuzz
Artikel NRC (via ANP) op www.nrc.nl

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:49:40
thom
thom
Quote
aaron: Toch moet ik even kwijt dat ik me enigszins stoor aan het sensatiegehalte wat ik zo hier en aar tussen de regels meen door te lezen...
En het enorme gebrek aan inlevingsvermogen en meeleven....

In memoriam...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 25 sep 2009 om 00:55:53

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:51:51
marl
marl
RIP machinist

7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.

Vrijdag 25 sep 2009 - 00:56:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
ik wil hier ook mijn medeleven tonen. Sterkte aan de familie van de mcn (die waarschijnlijk de 6400 bestuurde gezien enkele foto's: images2-telegraaf.nl en images2-telegraaf.nl)


Vrijdag 25 sep 2009 - 01:00:17
ijnte
ijnte
R.I.P. Worden schieten inderdaad te kort.. Ik wens de nabestaande veel sterkte toe in het verwerken van dit verlies..

Vrijdag 25 sep 2009 - 01:08:05
thom
thom
Inmiddels is de andere nog beknelde Mcn inmiddels bevrijd en overgebracht naar het ziekenhuis....

www.nrc.nl

Vrijdag 25 sep 2009 - 07:06:21
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Quote
wadloper: En die 6415 had vandaag dienst in het noorden, dus aannemelijk wel trein 61300 On-Kfhn, loc heb ik vorige week nog in de Eemshaven op de foto gezet.
Als je de foto's op nu.nl bekijkt zie je achter de 6415 een ketel hangen waarin Aargascondensaat wordt vervoerd, dus dit is inderdaad trein 61300. Dit zal men wel hebben beschouwd als schadelijke stof.

En ja, net als iedereen wens ook ik alle betrokken personen heel veel sterkte!!

'Okeh'

Vrijdag 25 sep 2009 - 08:17:45
jack5812
jack5812
Vreselijk ongeluk. Sterkte aan de familie van de overleden mcn en alle andere betrokkenen. Dit is een inktzwart moment in de Nederlandse spoorweggeschiedenis.
Gr Jack

Laatst bewerkt door jack5812 op Vrijdag 25 sep 2009 om 08:18:23

Vrijdag 25 sep 2009 - 09:09:04
fugazi
fugazi
Kunnen mensen die over nummertjes praten even ophouden? Vind ik vrij ongepast. Overigens, als het trein 61300 was zag ik de machinist zo'n 1,5 uur voor de ramp nog vrolijk in z'n cabine zitten te Hilversum. Sterkte voor familieleden en nabestaanden!


Vrijdag 25 sep 2009 - 09:23:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
Arjen-V: Het ongeval gebeurde op een flyover bij de Lorentzweg. Er zijn wagons naar beneden gevallen, zo meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Op die wagons is een reizigerstrein ingereden, meldt ProRail.
Inmiddels melden de media dat het het viaduct van de A15 over het spoor was waar het ongeval onder plaatsvond. Lijkt me dus geen sprake van naar beneden gevallen wagons, maar eerder van brokstukken op de naastgelegen reizigerssporen.

Treinverkeer is volgens een melding op OVNL trouwens inmiddels hervat, alleen de 5000 is nog opgeheven Rtd-Ddr en de 2200 opgeheven Rlb-Ddr wat erop wijst dat slechts twee sporen in dienst zijn tussen Rlb en Zwd.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 25 sep 2009 - 10:16:25
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Op RR staat dat er alweer cargo's kunnen rijden met DE tractie tussen Rtd & Whz.

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Vrijdag 25 sep 2009 - 10:16:58
gkw1969
gkw1969
Laatste bericht 10.05 vrijdag ochtend op www.NU.nl: www.nu.nl

Mijn gedachten gaan uit naar de slachtoffers.
Dankzij kordaat optreden van de machinist van de Beneluxtrein vallen de persoonlijke gevolgen voor de passagiers heel erg mee. Hulde aan de oplettendheid van de mcn van de Benelux (dat mag ook wel gezegd worden).

Vrijdag 25 sep 2009 - 10:43:48
salieri
salieri
Sterkte aan de nabestaanden van dit ongeluk. Ik kan mij niet voorstellen hoe het voor alle betrokkenen geweest moet zijn. Daar wil je ook niet eens over denken

@Jurre16: Het zal voor je nu eigenlijk wel een raar gevoel zijn, dat je de machinist nog 1,5 uur voor zijn (tragische) dood hebt gezien. Zo zie je maar, het leven kan kort zijn.

Ik vind het persoonlijk erg jammer (en erg storend) dat er meteen over de nummers wordt gepraat, in plaats van medeleven te hebben aan de nabestaanden en slachtoffers van dit tragische ongeluk Zegt misschien ook wel veel over de velen hier in deze hobby

Laatst bewerkt door salieri op Vrijdag 25 sep 2009 om 10:43:59


Vrijdag 25 sep 2009 - 10:57:39
dh3201
dh3201
Dat hier op Somda over nummertjes gepraat wordt vind ik niet zo gek.
Ik erger mij vaak meer aan de landelijke nieuwsberichten die bij een ongeval in het buitenland er altijd bij vermelden of en zo ja hoeveel nederlanders er al dan niet bij betrokken zijn, alsof die niet-nederlanders niet belangrijk zijn of zo.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 25 sep 2009 - 11:08:32
marl
marl
Dat is een hele andere discussie dh3201.

Laatst bewerkt door marl op Vrijdag 25 sep 2009 om 11:09:38

7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.

Vrijdag 25 sep 2009 - 11:16:13
ns6504
ns6504
Natuurlijk ook mijn medeleven richting de fammillie

Vrijdag 25 sep 2009 - 13:11:39
adrie3
adrie3
Quote
aaron: Toch moet ik even kwijt dat ik me enigszins stoor aan het sensatiegehalte wat ik zo hier en aar tussen de regels meen door te lezen...
Ik wil wel hier op reageeren, ten eerste als spoor liefhebber mag er best een sensatiegehalte in zitten ( mijn mening hoor) want als er iets gebeurt is het altijd ernstig ook vallen er geen dooden of gewonde de gevoligen zijn altijd merkbaar.
en tentweede waar kan je nu rustig praaten over zo iets dan op dit foorum hier worden alle menigen ge deelt
en als laatste je vanuit gaan dat dit in de begin periode is van een ongeval


Vrijdag 25 sep 2009 - 13:16:56
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
Ook namens mij medeleven, sterkte aan de familie en nabestaanden...

Voor degene die het willen weten, NMBS 2835/2836 was met tr 9272 +30

Vrijdag 25 sep 2009 - 13:24:45
keesje
keesje
Quote
salieri: Ik vind het persoonlijk erg jammer (en erg storend) dat er meteen over de nummers wordt gepraat, in plaats van medeleven te hebben aan de nabestaanden en slachtoffers van dit tragische ongeluk Zegt misschien ook wel veel over de velen hier in deze hobby
Ja dat is het zeker, alleen vallen er zo'n 200 doden per jaar op het spoor in Nederland en van mij hoeft niet iedereen op Somda te worden herdacht. Daar hebben we condoleance.nl wel voor of zo.

Vrijdag 25 sep 2009 - 13:26:04
adrie3
adrie3
En ook mamens mijn en mijn spoor fans uit mijn buurdt mijn medeleven aan achter gebleven familie en colegas.


Vrijdag 25 sep 2009 - 14:06:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Zojuist gehoord op het radionieuws: de werkzaamheden op Rtd-Gd van komend weekend zijn uitgesteld zodat deze route als omleiding bruikbaar blijft. Ook mogen er tijdelijk goederentreinen door de reizigersbuizen bij Brd.
Wordt dan wel een hoop kopmaken, anders kom je nog niet de Kijfhoek op.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 25 sep 2009 - 15:41:22
mren
mren
Quote
keesje:
Ja dat is het zeker, alleen vallen er zo'n 200 doden per jaar op het spoor in Nederland en van mij hoeft niet iedereen op Somda te worden herdacht. Daar hebben we condoleance.nl wel voor of zo.
De meeste doden op het Nederlandse spoor zijn zelfdodingen (buiten nabestaanden niet erg boeiend), darwin-gevallen van te snel over willen steken (al iets boeiender om wellicht perronopstelling of kruisingsinfra aan te passen). Overlijden van personeel en/of reizigers is -naar mijn bescheiden mening- van een iets andere magnitude, omdat deze personen niet zich niet willens en wetens blootstellen aan een zekere gevaarsetting.

Vrijdag 25 sep 2009 - 15:44:27
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Allereerst ook mijn medeleven aan de nabestaanden van de machinist. Toen ik vanmiddag (14.45) langs het viaduct kwam, was men bezig met een kraan. Mogelijk wagons aan het hersporen. De voorste 6500 is rijp voor de sloop, de achterste kan mogelijk nog gerepareerd worden. Beide locs zijn zogenaamde NedTrain locs. De Class 66 gaat mogelijk naar Shunter voor herstel.

Vrijdag 25 sep 2009 - 17:51:14
HSA186
HSA186
Ik zag het niet goed op de film van journaal. Maar hadden de passagierstreinen naast de verongelukte treinen, nu gevaarseinen aan?

Vrijdag 25 sep 2009 - 17:52:39
john2
john2
Ook mijn medeleven en condelance gaan uit naar de nabestaande en de collega's van de overleden machinist.

Laatst bewerkt door john2 op Vrijdag 25 sep 2009 om 17:53:37, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 25 sep 2009 - 17:53:08
mren
mren
Quote
HSA186: Ik zag het niet goed op de film van journaal. Maar hadden de passagierstreinen naast de verongelukte treinen, nu gevaarseinen aan?
De BNL in ieder geval. Lijkt me ook wel redelijk logisch.

Laatst bewerkt door mren op Vrijdag 25 sep 2009 om 17:53:44, reden: quote erbij

Vrijdag 25 sep 2009 - 17:53:49
2296
2296
Quote
HSA186: Ik zag het niet goed op de film van journaal. Maar hadden de passagierstreinen naast de verongelukte treinen, nu gevaarseinen aan?
Ja die hadden gevaren seinen aan.

Vrijdag 25 sep 2009 - 18:12:38
zaza
zaza
Allereerst mijn medeleven voor de nabestaanden van de omgekomen machinist, dat staat ver boven alles, boven het zoeken naar de oorzaak, boven het beschadigde materieel, boven de randverschijnselen.

Er bekruipt mij wel het idee dat we aan een gigantisch trein-ongeluk ontsnapt zijn wat "ICE Eschede" achtig had kunnen uitpakken als de betreffende reizigerstrein net iets eerder in volle vaart aan was komen rijden. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen die vaak tot in het extreme worden doorgetrokken blijft het gewoon techniek en/of menselijk handelen wat een keer kan haperen, dit is niet alleen op het spoor zo, maar eigenlijk bij alle vormen van transport.

Laten we hopen dat uit dit ongeluk dan nog wel de nodige lessen kunnen worden geleerd.

Vrijdag 25 sep 2009 - 18:14:02
Somda
Somda
Vreselijk wat hier gebeurde:O
Begrijp ik het verder goed?
3 treinen bij de botsing betrokken en 1 stoptrein door de rondliggende/vliegende onderdelen geraakt?

Ik hoop dat de passagiers en machinisten er niet te veel aan overhouden. en vind het natuurlijk vreselijk dat 1 machinist om het leven is gekomen......

Vrijdag 25 sep 2009 - 18:47:06
raymond16
raymond16
Ben er rond 10:30 langsgereden met de 1900. Op volle snelheid zie je niet zoveel, maar net genoeg om je wel te realiseren dat het nog veel erger had kunnen zijn. De Beneluxrijtuigen werd op dat moment net weggesleept met een 6400-loc (de Traxx is wel blijven staan).
Men was verder nog niet begonnen, dus je zag de locs nog wel in puin liggen.

Ook hierbij m'n medeleven aan de nabestaanden.

Vrijdag 25 sep 2009 - 18:48:29
diesels
diesels
Overleden mcn is na bijna 12 uur pas uit zijn loc gehaald. Deze bijzonder vriendelijke man, een ex collega van veel van mijn collega's, zou binnen drie jaar van zijn pensioen kunnen gaan genieten en keek daar erg naar uit.

De andere mcn was een ex collega van ons en naar wat ik begrijp gaat het relatief gezien de goede kant op met hem

Vrijdag 25 sep 2009 - 19:05:18
admin
Moderator
admin
Volgens de nieuwsberichten wel: www.ad.nl

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Vrijdag 25 sep 2009 - 19:11:46
bogger
bogger
Allereerst mn medeleven en veel sterkte voor de nabestaanden!


Op teletekst stond een bericht over de bereikbaarheid van de Rotterdamse Haven per spoor.. Om deze te kunnen garanderen worden werkzaamheden uitgesteld, zodat de treinen via Ht en Ut kunnen rijden (aldus teletekst.)

Mijn vraag of iemand weet welke werkzaamheden dit betreft.. Ht-Ut-..-Rotterdamse Haven.

Gd-Rtd uitgesteld? Of waren er geplande werken nabij de haven(spoorlijn).
BVD

Vrijdag 25 sep 2009 - 19:12:25
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Werkzaamheden waren tussen Rotterdam en Gouda.

Vrijdag 25 sep 2009 - 20:28:18
AVH
AVH
Mijn medeleven gaat uit naar de betrokkenen, met name familie en nabestaanden en ook collega machinisten .
Een dode mcn is veel erger dan een trein die naar de sloop gaat.

Vrijdag 25 sep 2009 - 20:42:44
limbotrein
limbotrein
Helemaal mee eens.Ook sterkte toegewenst aan de familie van de overleden
mcn

Vrijdag 25 sep 2009 - 23:59:21
keesje
keesje
Jammer dat Somda ook een condoleance-site is geworden, net nadat enkele weken geleden enkele forumleden hun persoonlijke feestelijkheden e.d. juist niet op Somda mochten plaatsen? Beetje meten met twee maten?

Kan admin niet namens alle forumleden even alle sterkte toewensen? Dan kunnen we het gewoon over het ongeval hebben en niet eerst al die steunbetuigingen langs te scrollen...

Zaterdag 26 sep 2009 - 00:02:11
keesje
keesje
Quote
mren:
Quote
keesje:
Ja dat is het zeker, alleen vallen er zo'n 200 doden per jaar op het spoor in Nederland en van mij hoeft niet iedereen op Somda te worden herdacht. Daar hebben we condoleance.nl wel voor of zo.
De meeste doden op het Nederlandse spoor zijn zelfdodingen (buiten nabestaanden niet erg boeiend), darwin-gevallen van te snel over willen steken (al iets boeiender om wellicht perronopstelling of kruisingsinfra aan te passen).
Waarom zou je in deze gevallen het treinpersoneel dan geen sterkte willen toewensen? Het hek is voor mij van de dam hoor...

Zaterdag 26 sep 2009 - 00:52:46
hvondelen
hvondelen
Wat een onzin weer zeg, sorry hoor! Maar als je vrienden en/of familie van een overleden Machist in functie bij Railion geen eens meer sterkte toe mag wensen, waar gaan we dan heen hier....
In dit geval doe ik dat wel, heel veel sterkte iedereen!!

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Zaterdag 26 sep 2009 - 00:57:03
marl
marl
Quote
keesje: Jammer dat Somda ook een condoleance-site is geworden, net nadat enkele weken geleden enkele forumleden hun persoonlijke feestelijkheden e.d. juist niet op Somda mochten plaatsen? Beetje meten met twee maten?

Kan admin niet namens alle forumleden even alle sterkte toewensen? Dan kunnen we het gewoon over het ongeval hebben en niet eerst al die steunbetuigingen langs te scrollen...
Dat admin hier niet heeft ingegrepen zegt genoeg. het is gewoon triest dat dit is gebeurd en zeer pijnlijk voor de nabestaanden van de machinist en dan misschien ook wel fijn dat mensen hier hun info/medeleven kwijtkunnen, daar moet niets mis mee zijn, anders moet je hier gewoon niet kijken.

Laatst bewerkt door marl op Zaterdag 26 sep 2009 om 01:02:39

7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.

Zaterdag 26 sep 2009 - 01:13:10
cuijk
cuijk
een lok kan worden vervangen. een mens nooit. Je moet er niet aan denken dat jezelf ooit betrokken raakt bij een ongeluk!!! laat staan dat je nabestaande bent. dus enige pieteit is wel op zn plaats. Als je zoiets eenmaal zelf hebt meegemaakt en je overleeft het dat vergeet je nooit meer.....
Is er trouwens niet NET een discussie geopend over de sfeer op somda? Daar hoort ook een stuk respect en inlevingsvermogen bij, en prima als dat hier op somda ook kan

Laatst bewerkt door cuijk op Zaterdag 26 sep 2009 om 01:14:58

Zaterdag 26 sep 2009 - 01:31:05
gkw1969
gkw1969
Quote
keesje: Jammer dat Somda ook een condoleance-site is geworden, net nadat enkele weken geleden enkele forumleden hun persoonlijke feestelijkheden e.d. juist niet op Somda mochten plaatsen? Beetje meten met twee maten?

Kan admin niet namens alle forumleden even alle sterkte toewensen? Dan kunnen we het gewoon over het ongeval hebben en niet eerst al die steunbetuigingen langs te scrollen...
Volgens mij is deze site voornamelijk van en voor treinhobbyisten. Veel medewerkers van de spoorvervoerders zijn treinhobbyisten en een redelijk deel daarvan is lid van dit forum. Dat hier dan even stil wordt gestaan bij een noodlottig ongeval van een machinist vind ik niet meer dan normaal.

Menig treinhobbyist leert door de jaren heen het treinpersoneel kennen en ook op dit forum zijn er mensen die de overleden mcn kennen. Misschien is de mcn wel forumlid..... dat weet je ook maar nooit. Collega's van hem hoogstwaarschijnlijk wel en die zullen het echt als een steun ervaren dat wij, als hobbyisten, even stilstaan bij dit noodlottige ongeval.
Condoleances af laten handelen door 1 persoon getuigt van afstandelijkheid en het niet waarderen van spoorpersoneel. Spoorpersoneel waar wij, als hobbyisten, wel veel aan te danken hebben en waar deze site heel veel informatie van krijgt.

Ik weet uit ervaring dat werknemers van vervoersmaatschappijen heel vaak websites bezoeken die met hun bedrijfstak te maken hebben. Nogmaals daarom vind ik medeleven tonen met zowel nabestaande als collega's niet meer dan normaal.

Kijk het forum er maar op na, het grootste aantal steunbetuigingen op dit forum zijn nog altijd voor de nabestaanden van treinpersoneel en treinhobbyist.

Daarbij is het zo dat dit het eerste dodelijk ongeluk, van reizigers of personeel, op het Nederlandse spoor is sinds 2003.

Zaterdag 26 sep 2009 - 02:05:59
treintim
treintim
Mijn medeleven heb ik al betuigd eerder in dit topic. Maar vandaag hoorde ik dat de machinist overleden is. Thom had inderdaad gelijk met zijn grote zorgen. Erg naar en ik wens de nabestaanden ook veel sterkte toe, als de dood zo plotseling om de hoek komt kijken.

Om even op Jurre in te gaan, ik weet niet of het zo handig is om dit gelijk te concluderen, Barendrecht ligt nogal wat kilometer van Hilversum af en wie weet heeft er wel een machinistenwissel plaatsgevonden op de Kijfhoek ofzo (weet ik ook niet).

Verder is de laatste dode dóór een treinongeval onder treinreizigers in de trein in 1993 gevallen te Hoofddorp. Waar dat jaartal 2003 vandaan komt, vraag ik me af. Maargoed, dat is niet zo belangrijk.

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 26 sep 2009 om 02:11:07

Zaterdag 26 sep 2009 - 02:08:58
spoorhaas
spoorhaas
Twitter Stephan245
Treintim,

Dat van 2003 was de Machinist van de DM'90 te roermond, die een frontale botsing had tegen een Class 66 ( ? )

Zaterdag 26 sep 2009 - 02:10:26
treintim
treintim
En hij was overleden aan een hartinfarct (waardoor de trein door rood reed), nog vóórdat de botsing gebeurde. Dat had dus niet zoveel te maken met de dood als gevolg van bots-impact. Sorry dat ik het zeg in dit zeer serieuze topic. Maar volgens mij geeft het juist des te meer de ernst aan van de botsing in Brd.

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 26 sep 2009 om 02:17:51

Zaterdag 26 sep 2009 - 02:44:29
thom
thom
Quote
keesje: Jammer dat Somda ook een condoleance-site is geworden, net nadat enkele weken geleden enkele forumleden hun persoonlijke feestelijkheden e.d. juist niet op Somda mochten plaatsen? Beetje meten met twee maten?

Kan admin niet namens alle forumleden even alle sterkte toewensen? Dan kunnen we het gewoon over het ongeval hebben en niet eerst al die steunbetuigingen langs te scrollen...
Zoals jij het nu brengt zouden hobbïsten hier dus kennelijk geen sociaal leven mogen hebben, en zouden zij gewoon over gewoon over zaken zoals dit heen moeten kunnen stappen.

Sorry, ik ben het vaak best wel met je eens, maar treinen staan echt op nummer 2 en mensen toch echt op 1 en ik mag toch hopen dat ze je hier nu een enorme rotschop naar de werkelijkheid geven als je dat niet kunt begrijpen of respecteren.

Jij brengt het nu echt van "plaats ff een algemeen berichtje", en dan stappen we er doodleuk overheen en gaan we weer verder.

En dat gaat me toch echt tever...

[@Adminteam: Moet ik nu de knop meld bericht" nog aanklikken of begrijpen jullie dat zo tochwel... .?]

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 26 sep 2009 om 02:45:39

Zaterdag 26 sep 2009 - 03:07:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
mren:
Quote
keesje:
Ja dat is het zeker, alleen vallen er zo'n 200 doden per jaar op het spoor in Nederland en van mij hoeft niet iedereen op Somda te worden herdacht. Daar hebben we condoleance.nl wel voor of zo.
De meeste doden op het Nederlandse spoor zijn zelfdodingen (buiten nabestaanden niet erg boeiend), darwin-gevallen van te snel over willen steken (al iets boeiender om wellicht perronopstelling of kruisingsinfra aan te passen). Overlijden van personeel en/of reizigers is -naar mijn bescheiden mening- van een iets andere magnitude, omdat deze personen niet zich niet willens en wetens blootstellen aan een zekere gevaarsetting.
Tja bij een zelfdoding weet je ook niet wat er in deze persoon z`n hoofd afspeelt he je duikt niet zomaar voor een trein , Als iemand te snel oversteekt of dat doet en eigenwijs onder spoorbomen door kruipt denkt diegene mischien er niet bij na dat er toevallig nog een trein aankwam is ook geen slimme actie en bij het overlijden van Personeel/Reizigers hoeft van mij ook niet een heel topic vol te staan met Condeleances of Steunbetuigingen kijk een bericht van de Admin oke maar als je telkens dat leest wordt je er op een gegeven moment denk ik wel klaar mee en dit is een Treinenhobbyisten site dat snap ik en dat iemand z`n woordje wilt doen prima maar ga niet 10tallen berichten plaatsen met RIP of iets in die richting dan lijkt het echt net een Condeleance site

Zaterdag 26 sep 2009 - 06:57:09
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
dh3201: Dat hier op Somda over nummertjes gepraat wordt vind ik niet zo gek.
Ik erger mij vaak meer aan de landelijke nieuwsberichten die bij een ongeval in het buitenland er altijd bij vermelden of en zo ja hoeveel nederlanders er al dan niet bij betrokken zijn, alsof die niet-nederlanders niet belangrijk zijn of zo.
Dat heeft niets te maken met mate van belangrijkheid van individuele slachtoffers, maar alles met het feit dat reizigers ook vaak een thuisfront hebben die dan kunnen weten of ze ongerust moeten zijn of niet.

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 26 sep 2009 om 06:58:15

Zaterdag 26 sep 2009 - 07:09:35
NDS
NDS
Dat condoleaance gebeuren hier heb ik nu ook wel gezien, hoeft wat mij betreft ook niet tientallen keren.

De spoor technische info over dit ongeluk en de gevolgen enz. is waarvoor ik hier kom.

Maar goed we zullen zien,... als het hier condoleances blijft regen hoef ik dit topic niet meer verder te lezen

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 26 sep 2009 - 09:09:45
admin
Moderator
admin
Uiteraard is dit een heikel onderwerp. Zoals jullie nu al merken zijn er voor- en tegenstanders van uitgebreid stilstaan bij het slachtoffer.

Hoewel ik uiteraard, net als iedereen, betreur dat er een leven is geëist bij dit ongeval, wil ik toch verzoeken om het ongeval vanaf nu inhoudelijk te bespreken.

Laatst bewerkt door admin op Zaterdag 26 sep 2009 om 09:10:12

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Zaterdag 26 sep 2009 - 10:10:11
thijmen007
thijmen007
Even een vraag over de omleidingen van goederen:
Omdat Em dus dicht is gaan dus de goederen die normaal via Em gaan nu via Vl en Bh. Zoals ik het nu heb bekeken gaan de goederen die naar Kfh gaan via Tb - Bd en de treinen die de havens in moeten via Ut - Rtd. Want volgens mij is er geen spooraansluiting vanaf Kfh naar de personensporen om via dat deel van de tunnel te rijden en dan kop te maken op IJsm. (denk dat de politie enzo dat zoiezo niet wil) Dus als je je vanaf Kfh naar bijv. Whz wil moet je dus omrijden via Zlw-Bd-Tb-Ht-Ut-Rtd. Heb ik dit zo een beetje goed samengevat?

Zaterdag 26 sep 2009 - 10:12:41
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Vanmorgen worden de treinen uit elkaar getrokken met leopardtanks: frontpage.fok.nl


Zaterdag 26 sep 2009 - 10:49:06
adrie3
adrie3
BARENDRECHT - De machinist die gewond raakte bij de treinbotsing bij Barendrecht verkeert in stabiele, maar kritieke toestand. Dat heeft een woordvoerder van vervoerder ERS Railways vrijdag gemeld.

De man heeft vrijdag in het Erasmus MC in Rotterdam twee zware operaties ondergaan en wordt kunstmatig in slaap gehouden. ,,Maar naar omstandigheden maakt hij het redelijk'', stelt de woordvoerder. Hij verkeert niet in acuut levensgevaar. (ANP)
25/09/09 18u40


Zaterdag 26 sep 2009 - 11:01:41
admin
Moderator
admin
Een opmerkelijk nieuwsbericht: www.ad.nl

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Zaterdag 26 sep 2009 - 11:10:30
ijnte
ijnte
Quote
Een van de twee goederentreinen die donderdagavond op elkaar botsten bij Barendrecht, heeft hoogstwaarschijnlijk een rood sein gemist. De Onderzoeksraad voor Veiligheid en goederenvervoerder DB Schenker noemen dat de meest voor de hand liggende verklaring voor het ongeluk.
Bron: AD

Ook een woordvoerder van DB Schenker zegt het volgende erover:
Quote
"Het is een waarheid als een koe dat er een sein moet zijn gemist om de treinen op hetzelfde spoor tegenover elkaar te krijgen,'' zegt Jelle Rebbers van DB Schenker
Op dat betreffende stuk spoor is dus nog ATB-EG aanwezig, welke niet ingrijpt onder de 40km/h.

(zie ook url van de Admin boven mij)

Laatst bewerkt door ijnte op Zaterdag 26 sep 2009 om 11:11:31

Zaterdag 26 sep 2009 - 12:05:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
thijmen007: Want volgens mij is er geen spooraansluiting vanaf Kfh naar de personensporen om via dat deel van de tunnel te rijden en dan kop te maken op IJsm.
Inderdaad, die is er niet.
Quote
Dus als je je vanaf Kfh naar bijv. Whz wil moet je dus omrijden via Zlw-Bd-Tb-Ht-Ut-Rtd. Heb ik dit zo een beetje goed samengevat?
Je kunt ook kopmaken in Ddr, maar dat moet je ook niet met al teveel treinen willen doen.
Gisteravond zag ik nog een kort treintje geduwd Kfh op rijden vanuit de richting Zwd, da's ook nog een mogelijkheid.

Ik zie nu trouwens bij de verstoringen staan dat er om logistieke redenen geen treinen tussen Bsd en Gdm rijden. Da's zeker om meer goederentreinen over Ht-Ut te krijgen? Het bespaard Arriva namelijk verder geen materieel ofzo.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 26 sep 2009 - 13:11:19
lint27
lint27
Bsd-Gdm is nu een defect wissel, dus dat zal wel niet met Brd te maken hebben

Zaterdag 26 sep 2009 - 13:16:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Neuj, da's gewoon een gevalletje onzininfo van ProRail geweest dus. Zijn ze goed in op die lijn, d'r is ook al eens een wisselstoring in Arkel (een enkelsporige halte aan de vrije baan) geweest volgens de verstoringsinfo

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 26 sep 2009 - 14:31:55
hvondelen
hvondelen
Quote
Vrijwel de hele Betuwelijn......
Ze leren het ook nooit eh

http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!

Zaterdag 26 sep 2009 - 14:53:49
ijnte
ijnte
Ik hoor net op de NOS radio dat ze 14:00 ook niet hebben gehaald. Ze gaan de 2 tanks tussen de sporen hijsen en gaan dan zo'n 160-170 ton trekken.
Quote
De tanks zouden eigenlijk vanochtend al beginnen, maar hun werkzaamheden zijn voorlopig uitgesteld. Een vloeistoftank belemmert namelijk nog de toegang. Een hoogwerker moet die eerst weghalen. De verwachting is nu dat de Leopardtanks om 15.00 uur aan de slag kunnen gaan. Ze zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.


Laatst bewerkt door ijnte op Zaterdag 26 sep 2009 om 15:09:43

Zaterdag 26 sep 2009 - 17:45:24
john2
john2
De bijgevoegde link van Ziggo afgehaald.
dvplayer.anp.tv

Laatst bewerkt door admin op Zaterdag 26 sep 2009 om 19:15:41, reden: Link gefatsoeneerd

Zondag 27 sep 2009 - 10:22:38
ijnte
ijnte
Even voor de goede orde (ja nummertjes...). Arjen-V had vrijdag gelijk met de nummering. Het is dus de 6514 en niet de 6454 die betrokken is bij de aanrijding. locs DBSRN 6514, 6415 en ERS 6616 zijn er dus bij betrokken.

Zie deze fotolink: www.ad.nl

Laatst bewerkt door ijnte op Zondag 27 sep 2009 om 10:23:31, reden: foto toegevoegd

Zondag 27 sep 2009 - 12:13:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Hier nog een paar foto's van het lostrekken van de locs met tanks: www.defensie.nl

Edit: en nog wat beeldmateriaal van TV Rijnmond 217.149.193.67:8080/ramgen/%2Fvideo%2Fseptember2009%2F27-09-barendrecht.rm

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zondag 27 sep 2009 om 19:54:54, reden: link naar beelden toegevoegd

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 27 sep 2009 - 20:57:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Eén spoor Barendrecht weer open
Geplaatst op: zondag 27 september 2009 om 20:50
Laatst bijgewerkt: zondag 27 september 2009 om 20:50

Vanavond om 23.00 uur wordt weer één van de sporen in gebruik genomen die donderdagavond bij Barendrecht beschadigd raakten. Door het openstellen van het ene spoor rijden er weer treinen tussen de haven van Rotterdam en het spooremplacement Kijfhoek.De andere de andere drie sporen gaan naar verwachting eind van de week open.

Volledig artikel: teletekst.nos.nl

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 27 sep 2009 - 22:58:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Vandaag weer een kijkje (vanuit de trein) genomen aldaar... Vrijdag ookal een poging gedaan maar in het donker zie je zo weinig
Toen ik vanmiddag, net na 16 uur langs reed lag de class 66 nog naast de baan en lagen er nog een hoop brokstukken van de wagons.

De beelden die vanuit de trein zijn genomen zullen in dezer dagen online komen op mijn gelijknamige youtube account.

Verder reed de Thalys en de BNL wél via barendrecht.

Edit Mark: Enkele details die hier niet besproken hoeven worden verwijderd.

Laatst bewerkt door mark op Zondag 27 sep 2009 om 23:49:00

Maandag 28 sep 2009 - 13:16:29
adrie3
adrie3
Quote
Edit: en nog wat beeldmateriaal van TV Rijnmond 217.149.193.67:8080/ramgen/%2Fvideo%2Fseptember2009%2F27-09-barendrecht.rm
De link naar TV Rijnmond werkt niet


Maandag 28 sep 2009 - 14:22:56
MasterE
MasterE
De link werktbij mij prima!

Groet,
Mcn Asd.

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 02 okt 2009 om 10:45:46, reden: Onnodige quote verwijderd

Maandag 28 sep 2009 - 22:55:09
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: bericht+reactie met privacyinformatie verwijderd.

Dinsdag 29 sep 2009 - 10:44:31
john2
john2
Quote
MasterE: De link werktbij mij prima!
Bij mij werkt de link ook niet, zou eerst realplayer met live TV - nieuws moeten downloaden voor de betreffende link te kunnen bekijken.

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 02 okt 2009 om 10:46:08, reden: Quote aanzienlijk ingekort

Dinsdag 29 sep 2009 - 11:27:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dan werkt de link dus wel, maar heb je niet de juiste software op je PC staan om de beelden te bekijken

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 01 okt 2009 - 08:55:52
adrie3
adrie3
Quote
MasterE: De link werktbij mij prima!
sorry dan licht het aan mijn instellingen

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 02 okt 2009 om 10:46:30, reden: Quote aanzienlijk ingekort


Vrijdag 02 okt 2009 - 10:46:39
admin
Moderator
admin
admin: on-topic

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Vrijdag 02 okt 2009 - 12:52:11
kevinevers
kevinevers
Ik zag gisteren bij NedTrain dat dat de 6415 in zijn geheel geen cabine meer heeft.


Zondag 04 okt 2009 - 18:01:08
keesje
keesje
Hier weer wat nieuws over het ongeval, met daarin een heel opmerkelijk citaat van onze Pieter!

www.nos.nl

"... Inzittenden van een passerende goederentreinen ontsnapten volgens Van Vollenhoven aan een catastrofe..."

Zondag 04 okt 2009 - 18:19:33
AlbertP
AlbertP
Een goederentreinen? Het is niet alleen fout, vanwege de reizigers in een goederentrein, maar verder is het ook grammaticaal fout.


Zondag 04 okt 2009 - 18:25:57
treintim
treintim
Ja, en daar heeft Pieter niks mee te maken, dat zal die journalist wel verkeerd hebben weergegeven. Zelf ben ik ook een keer geïnterviewd, en na afloop kijk je echt op hoe anders alles (in het subjectieve eindresultaat van de journalist) wordt weergegeven.

Laatst bewerkt door treintim op Zondag 04 okt 2009 om 18:26:39

Zondag 04 okt 2009 - 18:34:43
AlbertP
AlbertP
Dat weet ik zelf maar al te goed. Ik heb een keer in een tijdschrift een ingezonden brief van mij gezien, die compleet was omgegooid.


Zondag 04 okt 2009 - 19:59:59
keesje
keesje
Nog meer wijsheid van de Ongevallenraad (hoe komt ie erop):

www.dvhn.nl

Maandag 05 okt 2009 - 12:00:24
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Als ze eens beginnen met het snoeien van een aantal bomen en struiken, een aantal seinen zijn uberhaupt niet zichtbaar

Maandag 05 okt 2009 - 13:46:13
dh3201
dh3201
Er wil wel eens een verstekeling of mensensmokkel in een container verstopt zitten, maar om dat nu inzittenden van een goederentrein te noemen....

Shqiperise-lopers?

Maandag 05 okt 2009 - 14:49:25
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
mich: Als ze eens beginnen met het snoeien van een aantal bomen en struiken, een aantal seinen zijn uberhaupt niet zichtbaar
Daar heb je zg. SOS-meldingen voor.

Donderdag 08 okt 2009 - 18:50:32
keesje
keesje
Aangezien dergelijk nieuws een beetje is gaan rollen na het ongeval te Barendrecht, hier weer iets over het wel en wee van extra beveiligen van het spoor:
www.nu.nl

Dinsdag 15 dec 2009 - 16:04:45
Duitje
Duitje
Op 12 december stond er een interview met de machinist van de ERS trein in het Algemeen Dagblad:

Treinbestuurder hekelt de nog altijd gebrekkige veiligheidssystemen - 'Ineens komt er een spooktrein op je af' - MACHINIST SIM BOEREMA TERUG OP DE PLEK VAN DE SPOORRAMP BIJ BARENDRECHT

Machinist Sim Boerema overleefde de botsing op het spoor bij Barendrecht, eind september. Zijn collega van de andere trein kwam daarbij om. Nu praat de 43-jarige Fries openhartig en vooral opmerkelijk nuchter over het ongeval. ,,Ik heb geluk gehad. En hij pech.'' ... GERT ONNINK


BARENDRECHT - Sim Boerema was deze week terug op de plek van het ongeval. Veel maakte dat niet bij hem los. ,,Nee hoor, ik ben daar te nuchter voor.''
Maar de fysieke pijn is er niet minder om. Het lopen gaat hem niet gemakkelijk af. Ruim tweeënhalve maand na de treinbotsing beweegt hij zich voort met behulp van een stok. De machinist uit Franeker, werkzaam bij de Rotterdamse spoorvervoerder ERS Railways, ondervindt nog dagelijks de gevolgen van de klap die hij in september maakte.
,,Mijn linker knieschijf is stuk. Ik ben er twee keer aan geopereerd, in januari volgt een derde operatie,'' legt Boerema uit. Na de treinramp lag hij veertien dagen in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. De Fries liep botbreuken op en verwondingen aan zijn gezicht, zijn neus was gebroken en afgescheurd en hij mist een tand.
Hij herinnert zich de werkdag van donderdag 24 september nog goed. Volgens dienstregeling was er die avond om half elf een rit van rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht naar het Duitse Bentheim, onder meer langs het drukke spoor bij Barendrecht.
Boerema vervoerde met zijn locomotief 22 wagens met containers, samen goed voor een vracht van 1200 ton. ,,In een paar seconden was het gebeurd. Ineens zie je een spookrijder op je af komen.''
De onverwachte tegenligger was een goederentrein van DB Schenker, bestuurd door een 57-jarige machinist uit het Groningse Onnen. ,,Hij is driehonderd meter door het rode sein gegaan. Ook heeft hij een wissel open gereden,'' weet Boerema. ,,Omdat hij in mijn baanvak kwam, was er kortsluiting. Daardoor is de automatische treinbeveiliging (ATB) uitgevallen.''
De noodstop - 'volremming' - van Boerema was niet toereikend om een botsing te voorkomen. De twee voertuigen boorden zich in elkaar, met fataal gevolg voor zijn collega.
De Fries schat dat zijn trein 70 kilometer per uur ging, nodig om de klim naar de fly-over bij Rotterdam-Lombardijen te maken. Zijn collega had een vaartje van 38 kilometer per uur. ,,Helaas kan hij niet navertellen wat er precies is gebeurd. De vraag blijft: werd hij onwel, heeft hij iets over het hoofd gezien of wist hij echt van niets? Dat wordt nu allemaal uitgezocht.''
Het ongeval trok extra aandacht omdat een passerende passagierstrein de ravage op het spoor maar net wist te ontwijken. Honderdvijftig reizigers, op weg naar Brussel, kwamen met de schrik vrij. ,,De machinist van die trein deed wat hij moest doen. Dat leer je op de cursus,'' stelt Boerema.
De discussie over de veiligheid van het spoor liep opnieuw hoog op. Ook Boerema beklemtoont dat er nog altijd hiaten in het systeem zitten. ,,Daarin schiet spoorbeheerder ProRail toch echt tekort. De stukken bij Barendrecht en Zevenaar zijn eilandjes. Daar moet iets aan gebeuren. Er zijn locomotieven die met drie verschillende beveiligingssystemen rond moeten rijden. We zijn één Europa, maar nog lang niet met één systeem.''
Ook de Haagse politiek zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen, meent de machinist. ,,Het beschikbare geld zou anders besteed moeten worden, met de veiligheid op het spoor op de eerste plaats. Kijk wat dit incident heeft gekost: tientallen miljoenen. Drie locomotieven total loss, zes wagens, het spoor acht dagen niet bereikbaar en de haven van Rotterdam bijna op slot. Reken maar uit.''
Sim Boerema hoopt over een paar maanden weer aan de slag te kunnen. Bij het spoor, waar hij tien jaar werkt, en dan opnieuw op de bok van een locomotief. Last van het ongeval heeft hij niet, onderstreept hij. ,,Het was in een paar seconden voorbij. Je moet ook niet nadenken over wat er nog meer had kunnen gebeuren, met de ketelwagens met gevaarlijke stoffen of met die passagierstrein. Het is gegaan zoals het gegaan is. Ik heb geluk gehad en hij pech.''

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Donderdag 08 apr 2010 - 21:51:27
sloterdijk
sloterdijk
misschien vind iemand het interessant
www.youtube.com

het verhaal van de machinist die het overleeft heeft.

Laatst bewerkt door sloterdijk op Donderdag 08 apr 2010 om 21:52:15

Vrijdag 24 sep 2010 - 20:07:17
wadloper
wadloper
Twitter @Louis_Bolhuis
Vandaag alweer een jaar geleden.
Op deze www.rtvrijnmond.nl o.a. een gesprek met de betrokken machinist die het ongeval overleefde.

Dinsdag 18 jan 2011 - 17:06:50
pipi
pipi
Rapport is klaar. zie link.

www.onderzoeksraad.nl

Toevoeging:
Dit is de pagina waar de link van af komt:

www.onderzoeksraad.nl

Laatst bewerkt door pipi op Dinsdag 18 jan 2011 om 20:35:04

Dinsdag 18 jan 2011 - 19:52:38
ErikFB
ErikFB
Is goed te lezen rapport inderdaad, wel even wennen tov de vorige rapporten aan de opbouw en behandeling van het vraagstuk. Rapport geeft duidelijke indicatie en conclusie betreffende de oorzaak.

Dinsdag 18 jan 2011 - 20:26:55
qj7141
qj7141
Zojuist aangekondigd op het journaal van acht uur: Mr. Pieter is gast in het programma Nieuwsuur op N2 om 22.00 uur. Thema: de veiligheid op het spoor.

Woensdag 19 jan 2011 - 01:20:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Voor de mensen die deze uitzending hebben gemist, alhier te vinden, het betreffende stukje start op 34:10 player.omroep.nl

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 00:11:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Zow, dit topic kan ook weer even ontroest worden, er is weer nieuws

Sim Boerema, de MCN die het nog maar net heeft na kunnen vertellen, stond afgelopen zaterdag weer in de Telegraaf, kort word verteld hoe zijn verhaal was en wat hij momenteel aan verbeteringen ziet, of juist niet.
Bijvoorbeeld dat het betreffende punt nog steeds het probleem kent, sterker nog, het ging bijna weer fout daar, en ATB v.v. niet voldoende is.

Alhier een foto (flink groot) van het betreffend artikel: oi54.tinypic.com

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 11:25:09
MDDM
MDDM
Allemaal wel leuk en aardig. Maar ten eerste is er een mcn die ten alle tijden moet opletten, en daar naar moet handelen. En ATB VV is nog steeds niet bij alle vervoerder ingebouwd en ook niet verplicht gesteld. En die machinist weet ook wel zelf donders goed dat aanpassingen niet van de ene op de andere dag zomaar even te realiseren zijn.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 10 mrt 2011 - 14:27:50
Rolffiej19
Rolffiej19
Precies machinist mag nooit afgaan alleen op de Atb ATB is een hulpmiddel namelijk

Donderdag 10 mrt 2011 - 16:04:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Uiteraard, maar dan moet het hulpmiddel wel degelijk zijn uiteraard.
Anders heb vrijwel niets aan een hulpmiddel

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 18:08:53
MDDM
MDDM
En waar staat te lezen dat de ATB niet degelijk was?

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 10 mrt 2011 - 18:42:22
dwem
dwem
Ach we weten toch allemaal dat De Telegraaf elke aanleiding te baat neemt om NS een schop te geven.

Het is maar zeer de vraag of het artikel exact weergeeft wat de mcn heeft gezegd, met alle nuances erbij.

Bovendien is de man om begrijpelijke redenen heel emotioneel betrokken bij dat ongeval, dus is het de vraag of hij, ondanks beste bedoelingen, tot een objectief oordeel in staat is.

Allemaal redenen om dit artikel met een flinke schep zout te nemen.

D,

Donderdag 10 mrt 2011 - 20:53:24
bjornl
bjornl
Quote
dlm4yjp (do 10 mrt 2011 16:04:50 www.somda.nl): Uiteraard, maar dan moet het hulpmiddel wel degelijk zijn uiteraard.
Anders heb vrijwel niets aan een hulpmiddel
Ik heb nog nooit gehoord dat ATB niet werkt zoals gespecificeerd.

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:01:35
thom
thom
Ik meen me te herinneren dat in ieder geval 1 of misschien zelfs beide locomotieven er nog niet van voorzien waren, dat is tot nu toe nog steeds een keuze van een vervoerder en dat kun je natuurlijk dan geen tekortkoming aan het systeem noemen.

Immers, ATB-Vv is nog geen verplichting, al vermoed ik dat dat niet lang meer gaat duren, en ik denk dat dat geen kwalijke zaak is, zolang vervoerders zich daar niet allen toe geroepen voelen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:03:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@ bjornl: dat is het probleem juist.
ATB is simpelweg niet voldoende, vooral EG niet.
Als jij zegt van wel: verklaar mij dan maar waarom er jaarlijks tich STS-passages zijn, (bijna)aanrijdingen en/of ontsporingen door te hoge snelheid.
Dan ben ik nog niet eens begonnen waarom de EU miljarden steekt in een nieuw algemeen beveilingssysteem...

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 11 mrt 2011 om 07:56:14

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:10:17
thom
thom
Hooo Yorick, je leest de reactie van Bjorn verkeerd.

Zoals hij zegt, hij heeft nog nooit gehoort dat de ATB niet werkt zoals het gespecificeerd en ontworpen was.

Het voorkomen van het passeren van een rood sein is nooit een doelstelling van het systeem ATB-EG geweest. Dat dat mogelijk is, is een tekortkoming aan het systeem, maar zeker geen falen ervan.

Dat soort zaken die niet ondervangen zijn destijds in het systeem zijn gewoon een kostenafweging geweest van technisch haalbaar en kosten-baten...

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 10 mrt 2011 om 23:12:35

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:20:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Aha, dat klinkt beter (nouhjah beter... niet qua beveiliging), mijn excuus.

Maargoed, wel schandalig dat er zo erg op beveiliging word bezuinigd dat dit onnodig mensenlevens kost of in gevaar brengt.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 11 mrt 2011 om 07:52:51

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:29:24
thom
thom
Vergeet niet dat ATB-EG al ontwikkeld in in de jaren 60, toen was de techniek een stuk anders dan nu.

Het land lag nog vol veiligheidskopjes, en ongelukken met snelheden groter dan 40 km/u werden zoal grotendeels voorkomen...

Tegenwoordig kunnen we technisch veel meer, veel kleiner en veel goedkoper, en daarom hebben we nu inmiddels ATB-Vv wat EG toch aardig aanvult denk ik.

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:35:17
mdj
mdj
Wat is er eigelijk mis met het "verplicht stellen van ATB-VV" voor elke vervoerder?

Of mag dat niet van Europa, toevallig?

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:52:37
thom
thom
Geen idee waarom dat nu nog niet is, maar ongetwijfeld dat dat gaat gebeuren...

Vrijdag 11 mrt 2011 - 07:54:37
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd.

Groet, Spiketrain

Vrijdag 11 mrt 2011 - 10:39:43
MDDM
MDDM
Quote
mdj (do 10 mrt 2011 23:35:17 www.somda.nl): Wat is er eigelijk mis met het "verplicht stellen van ATB-VV" voor elke vervoerder?

Of mag dat niet van Europa, toevallig?
Zal wel met het bekende kostenplaatje te maken hebben en de subsidie die verstrekt "moet" worden. ACTS/HUSA heeft iig wel V.V. en DBSRN ook.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 11 mrt 2011 - 12:16:10
thom
thom
Ik weet zo niet of daar een subsidie voor verstrekt wordt, dat lijkt me voor commerciele bedrijven niet.

Verder heeft ook NSR het overal aan boord.
Het zit trouwens ook standaard in ATB-E, en al het andere materieel NSM is erook van voorzien.

Vrijdag 11 mrt 2011 - 23:26:01
bjornl
bjornl
Quote
dlm4yjp (do 10 mrt 2011 23:20:06 www.somda.nl): Maargoed, wel schandalig dat er zo erg op beveiliging word bezuinigd dat dit onnodig mensenlevens kost of in gevaar brengt.
Als je dat al schandalig vindt, wat denk je dan van al die gelijkvloerse kruisingen? Daar vallen vele malen meer doden en gewonden dan door botsingen tussen treinen onderling die door ATB-vv voorkomen hadden kunnen worden.

Zaterdag 12 mrt 2011 - 12:00:00
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: topic grondig opgeschoond. Op dit forum hebben we respect voor elkaar!

Groet, Spiketrain

Zaterdag 12 mrt 2011 - 12:59:48
waalkade
waalkade
Googlen op 2010221586 of op tweede kamer ATB-Vv geeft een aantal antwoorden.

Zaterdag 21 mei 2011 - 22:18:44
MvdK
MvdK
Als ik zo'n rapport doorlees, en ik heb het doorgenomen, de tekeningen en schema's, dan vraag ik mij af waarom treindienstleiders i.g.v. kruisende rijwegen, de trein die moet wachten, zo ver laten doorlopen. Op het schema op pagina 23 staat een sein P852, en even daarvoor liggen een paar wissels. Voor dat ene wissel, waar de trein zo naar rechts moet, zal vast ook wel een sein staan. Ik vind eigenlijk dat hele schema een beetje onvolledig. Als de verkeersleider die trein daar gehouden had, en het wissel rechtdoor, dan was er niks gebeurd. De machinist uit Onnen was dan vermoedelijk ergens in Zwijndrecht uitgekomen. In de aanbevelingen vind ik daar niks over terug.
Ik meen dat er in het verleden door Pieter al eens zo iets geroepen is, het vermijden van kruisende rijwegen. Misschien dat hij het om die reden niet nodig vond dat dit keer te herhalen.

Maandag 23 mei 2011 - 01:01:48
thom
thom
Ik heb zo even het genoemde schematje niet opgezocht moet ik bekennen.

Maar P-Seinen zijn automatisch en kunnen niet bediend worden door een Treindienstleider.

Maandag 23 mei 2011 - 07:46:03
mdeen
mdeen
Quote
MvdK (za 21 mei 2011 22:18:44 www.somda.nl): Als ik zo'n rapport doorlees, en ik heb het doorgenomen, de tekeningen en schema's, dan vraag ik mij af waarom treindienstleiders i.g.v. kruisende rijwegen, de trein die moet wachten, zo ver laten doorlopen.
Dat wordt niet gedaan omdat het (volgens het concept van ons seinsysteem) niet nodig is (rood = rood en dus stoppen) en als je dat op alle plekken gaat doen waar je een kruisende verbinding hebt dan boet je flink in op capaciteit.

In Duitsland is wat anders nagedacht over seinbeveiliging. Daar is in principe 200 meter doorglijweg na elk sein. Gecombineerd met PZB (snelheidscontrole 200 meter voor het sein en remdwang bij het sein) betekent dat dat een normaal beremde trein in normale omstandigheden in principe nooit tot het gevaarpunt doorglijdt. Is die doorglijweg er niet dan ligt er wel een ontsporingswissel.
In Nederland is die doorglijweg in feite voor het sein gelegd door de machinist te dwingen max. 40 te rijden en te vertrouwen op een minimale zichtafstand van het sein (er is in Nederland ook geen beperking om door rood te rijden).

En door verschillende redenen werkt dat niet meer zo goed als voorheen. Het geel-geel-geel-rood rijden is niet bevorderlijk, dat je niet weet waar het volgende sein staat is niet bevorderlijk en het afschaffen van de aparte kwiteerknop is niet bevorderlijk.
Komt dus nog bij dat ATB wat inherente tekortkomingen heeft die bij drukker verkeer erg vervelend kunnen worden.

Maandag 23 mei 2011 - 09:19:01
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Die doorschietruimte heeft Nederland ook gehad. Bij de klassieke beveiliging gold 100m doorschiet ruimte. Dus een overweg, die binnen 100m achter een sein lag, moest gesloten zijn bij binnenkomst van een trein, ook als het sein stop toonde. Pas als de trein stilstond, mocht de overweg weer open.
Bij kruisingen mochten 2 treinen niet gelijktijdig binnenkomen en meer van dat soort voorschriften/maatregelen. Eigenlijk dezelfde riedel, die elk land met klassieke beveiliging heeft.
Quote
mdeen (ma 23 mei 2011 07:46:03 www.somda.nl):
En door verschillende redenen werkt dat niet meer zo goed als voorheen. Het geel-geel-geel-rood rijden is niet bevorderlijk, dat je niet weet waar het volgende sein staat is niet bevorderlijk en het afschaffen van de aparte kwiteerknop is niet bevorderlijk.
Voor mij een onbegrijpelijke zin. Machinisten worden geacht wegbekendheid te hebben, deze op peil te houden en dus te weten waar het volgende sein staat en ook eventuele verdere bijzonderheden, dus ook de plaats van de snelheidsborden en dergelijke. Dat is onderdeel van hun vakmanschap.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Maandag 23 mei 2011 om 09:24:33

Dick van den Hoven

Maandag 23 mei 2011 - 20:04:26
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De mcn'en weten het als het goed is wel inderdaad, maar je moet dus wel rúim vóór een geel sein scherp hebben dat het vólgende sein rood kan zijn én al 50 meter verder kan zijn. Ik denk dat Maarten bedoelt dat een sein op elke willekeurige afstand van zijn voorganger kan staan, en dat is inderdaad niet bevorderlijk.

Maandag 23 mei 2011 - 20:53:19
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
In de seinbeelden wordt al rekening gehouden met afstanden tussen seinen. Dus als je een gele krijgt en 50m erachter een rode, dan heb voor die gele nog een gele gehad of een snelheidsbord. Bij het ontwerpen van de seinbeelden, wordt rekening gehouden met remwegen. Het kan never nooit zo zijn, dat met je 120km/h op een geel sein komt af stiefelen en dan pats 50m erachter een rode. Ruim op remwegafstand voor die rode heb je een geel sein gehad dat je attendeert op het mogelijk aanwezig zijn van een rood sein. En er kunnen dus meerdere gele voorkomen in zo'n traject. Dat was bij dat ongeval in Arnhem ook. Ook meerdere seinen kort op elkaar.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Maandag 23 mei 2011 om 20:59:38

Dick van den Hoven

Maandag 23 mei 2011 - 22:47:06
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja dat natuurlijk wel, maar geel na geel na geel doet de aandacht wel verslappen natuurlijk. Vakmanschap of niet, zo werkt de mens gewoon...

Maandag 23 mei 2011 - 23:25:16
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Zo werkt de mens gewoon maar een machinist als het goed is niet. Daar worden we op getest, o.a. middels de vigilantietest en die is ronduit pittig. Het zg. "rijden op geel" komt gewoon voor en die enkele keer dat het je overkomt moet gewoon geen probleem zijn. Als de DBS-mcn bij Brd gezond was geweest had het voor hem ook geen probleem geweest.