Sfeer
Forum: Algemeen - Algemeen
21-09-2009 10:11:13
admin
Moderator
admin
Zullen we gewoon weer eens lief tegen elkaar gaan doen, begrip voor elkaar en andersmans standpunt opbrengen en met respect discussiëren?
Ik heb helemaal geen zin om in alle discussies waar de sfeer niet prettig is in te grijpen. Jullie kunnen prima zelf heel lief tegen elkaar doen.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

21-09-2009 10:24:34
edegroot
edegroot
Ik kan dit alleen maar onderschrijven.. de laatste dagen valt mij enorm op dat de sfeer niet te genieten is bij sommige gebruikers. Ik stel voor dat we de klok even een paar dagen terugdraaien qua uren en vanaf daar verder gaan %08%  

21-09-2009 10:38:16
eug1
eug1
Ik kan hier alleen maar bij aansluiten. Als gebruiker kom ik alleen maar op de site om te lezen wat anderen te vertellen hebben. En normaal gesproken doe ik dat altijd met veel plezier. Maar de laatste tijd valt het mij steeds meer op dat er in ruzieachtige sfeer wordt gereageerd op elkaar. Dat vind ik jammer, want het haalt een deel van mijn plezier weg. Ik ga er van uit dat we hier allemaal op het forum zijn om met elkaar zaken rondom treinen, spoorwegen en aanverwanten met elkaar te delen. Niet om ruzie te zoeken.  

21-09-2009 10:59:03
nsr1855
nsr1855
Tsja, ik denk dat het nog altijd is dat de ene het beter weet (wil weten) als de ander en dat de sfeer daarom zou te snijden is af en toe. Misschien als dat minder zou worden dat het dan weer wat gezelliger kan zijn. Dat mensen dus gewoon accepteren als de ene het beter weet. Kritiek leveren kan natuurlijk altijd, maar hou het inderdaad gewoon netjes.  


21-09-2009 11:17:04
rolandrail
rolandrail
Quote
admin: Zullen we gewoon weer eens lief tegen elkaar gaan doen, begrip voor elkaar en andersmans standpunt opbrengen en met respect discussiëren?.
De sfeer was al wat gehumeurd op somda maar ging extra hard omlaag in het door je zelf aangeslingerde gebeuren rond de plan T-rit. "Goed voorbeeld doet volgen." is het spreekwoord, het is de toon die de muziek maakt en de admin en zijn hulpen horen het goede voorbeeld te geven. Lief, begrip & respect is allemaal gewenst maar zonder goed voorbeeld is er voor de meestal initiatiefloze meute weinig om te volgen. Ik ben me er van bewust dat ik op RR een heel ander beleid voer e.d. maar dit is Somda, met z'n eigen milieu en herhaaldelijk erger ik me aan met welke toon het beleid gevoerd wordt. Goed beleid incl. kritiek willen aanhoren (al dan niet publiekelijk zonder dat met de regels in de hand de grond in te trappen) en daar ook wat mee doen, dus een goed beleid, dát bepaalt de sfeer hier.
 

21-09-2009 11:22:38
jacokran
jacokran
Ik sluit mij hier volledig bij aan.  

21-09-2009 14:59:22
admin
Moderator
admin
Ik snap dat ik zelf debet ben geweest aan een bepaalde sfeer door de plan T discussie. Ik ben er ook zeker niet blij mee hoe dat gelopen is.
Gedane zaken nemen geen keer, dus laten we met z'n allen de schouders eronder zetten en Somda weer fris en fruitig maken


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

21-09-2009 15:36:20
fugazi
fugazi
Mee eens, alleen een tijd geleden kaartte iemand (john2 dacht ik) het lief en leed-topic aan. Met zo'n topic kunnen mensen elkaar beter leren kennen lijkt me, elkaar begrijpen en respecteren.  

21-09-2009 15:51:56
gkw1969
gkw1969
Het lief- en leed topic op dit forum zie ik niet zitten.
Somda presenteert zich in basis als een database waarin zoveel mogelijk gegevens over treinen in Nederland en Europa zijn verzameld.
Het forum is niets anders dan een verlengstuk om elkaar van bijzonderheden op de hoogte te stellen.

Als iedereen nou eerst eens nadenkt voordat er een reactie gegeven wordt(en een 2e of 3e keer doorlezen voordat op "Forumbericht opslaan" wordt geklikt) en of die reactie in de lijn van de site is. Dan zal dat al een hoop onzin in de verschillende topics voorkomen.

Muggenziften op taalfouten lijkt me niet handig aangezien er ook forumgebruikers zijn die de Nederlandse taal niet voldoende machtig zijn. Hetzij door de leeftijd, hetzij door het feit dat het geen Nederlanders zijn.

Elkaar de vliegen afvangen van "ik weet het beter want hij zegt dat het zo moet zijn" is ook niet zo'n slim idee. Om verder niemand tekort te doen op dit forum wil ik de gemiddelde hobbyist waarschuwen voor het waarheidsgehalte van medewerkers van sommige bedrijven. Ik weet namelijk uit ervaring dat medewerkers van b.v. Connexxion de waarheid nog wel eens willen verdraaien al was het alleen maar om de hobbyist een hak te zetten.

En laten we alsjeblieft niet de observaties van een ander in twijfel trekken als we geen hard bewijs hebben dat die niet klopt. Als je iemand wilt corrigeren doe dat dan met harde bewijzen en niet met aannames of ervaringen uit het verleden. Er wordt 's nachts meer materiaal heen- en weer gereden dan wij over het algemeen in de gaten hebben. Daarom kan een stel wat 's avonds in Ehv staat, 's morgens vanuit Rotterdam beginnen.

En heb je harde kritiek op 1 van de forumgebruikers..... gebruik dan eerst even de PM om opheldering te vragen.

Een aantal simpele regeltjes, die hier in ieder geval wat rust zou kunnen brengen.
 

21-09-2009 15:55:28
jacokran
jacokran
Een lief-en-leed topic is wat anders. Wat er op dit forum mis dreigt te gaan is dat wij elkaar het licht soms niet in de ogen gunnen. Een paar voorbeelden:

- We plaatsen iets waarvan we weten (of kunnen bedenken) dat niet iedereen daar even blij mee is.
- Een domme opmerking van iemand krijgt 5-10 cynische reacties.
- We klagen veel over het functioneren van bepaalde organisaties; het gevolg is dat iemand die met veel plezier bij zo'n organisatie werkt het gevoel kan krijgen zich te moeten verdedigen.
- Wij laten soms geen mogelijkheid onbenut om onze persoonlijke voorkeuren over meterieelinzet, treinafhandeling of forumbeleid te etaleren. Of dat nu relevant is of niet.
- en er is vast nog wel meer te bedenken.

Ik heb dit met opzet in de wij vorm beschreven. Wie de schoen past, trekke hem aan.

Uit mijn eigen ervaring: Als ik mij ergens boos over maak, kan ik nogal eens onnodig hard uit de hoek komen. Ik heb geleerd om dan even te wachten met posten.

Het is niet moeilijk om een beetje rekening met elkaar te houden, moeten we in het echte leven ook.

Laatst bewerkt door jacokran op 21-09-2009 16:00
 

21-09-2009 16:00:01
AlbertP
AlbertP
Ik moet bekennen dat ik ook niet altijd even vriendelijk ben geweest rond het Plan T gebeuren en ook daarvoor. Maar ja, de rit is voorbij, het maakt nu niet meer uit of de drgl online staat. Wij kunnen er van leren, hoe het volgend jaar beter kan.  

21-09-2009 16:14:21
vismj
vismj
Op elk forum is het erg makelijk om je mening te geven. Het is schriftelijk en afstandelijk. Daar zit het gevaar. Zelf heb ik me inderdaad ook erg zitten verbazen over hoe de Plan T discussie is gelopen. Volgens mij hebben we elkaar hier op Somda nodig om onze hobby leuk te houden. Dat wordt vaak door emoties vergeten. Ik denk overigens dat we ook de andere forums nodig hebben. Elk heeft namelijke zijn eigen specialiteit. Somda voor dienstregelingen en omlopen, RolandRail voor het goederenvervoer, OHIH voor OV-medewerkers, etc. Allen met hun eigen invalshoek. Lijkt mij dat we niet alleen binnen Somda op een juiste sfeer moeten letten maar ook forums onderling.  

21-09-2009 18:34:55
keesje
keesje
Iedereen doet nú al lief! %08%  

21-09-2009 18:59:53
ruysdael
ruysdael
En hebben we over een half jaar weer een sfeer-topic? Volgens mij komt dit om de zoveel tijd terug .  

21-09-2009 19:03:37
luytjes
luytjes
Humor en ironie wordt hier de laatste tijd ook totaal verkeerd opgevat, dus daar stop ik voortaan ook maar mee.  

21-09-2009 20:34:45
salieri
salieri
Quote
vismj: Op elk forum is het erg makelijk om je mening te geven. Het is schriftelijk en afstandelijk. Daar zit het gevaar.
Hier ben ik het mee eens. Soms heb ik het idee dat mensen gewoon reageren óm het reageren. Dan heb ik zelf zoiets van: reageer dan gewoon niet als je niets zinnigs te melden hebt. Ik heb zelf ongeveer twee jaar in de 'leesstand' gestaan. En dat gaf mij eigenlijk wel 'rust', want ik meng me nu ook veel minder in discussies dan dat ik twee jaar terug deed (en toen reageerde ik ook óm het reageren...).

Maar ik denk dat het voor velen hier wel een handige tip is om soms het reageren gewoon te laten. Je schiet er soms niets mee op of het verergert de sfeer alleen maar...
 

21-09-2009 20:59:54
luytjes
luytjes
Het is het reageren om het reageren, inderdaad. Sommigen kunnen er heel geestig mee uit de hoek komen, anderen ook totaal niet. Ik ga niet ontkennen dat ik mijzelf hier ook dikwijls aan schuldig maak. Het is verleidelijk om op bepaalde opmerkingen een reactie te plaatsen, terwijl je eigenlijk weet dat je er niets mee opschiet. Aan de andere kant is het net zo makkelijk om gewoon te denken "ach, laat ook maar zitten" en er vervolgens geen aandacht meer aan te besteden, of het nou een domme, bijdehante of juist heel vervelende opmerking is. Bovendien is er voor dat laatste een speciaal meldingsknopje, waarmee je het reageren gewoon netjes aan het beheer over laat. Hier kan ik wat van leren, maar naast mij ook een heleboel anderen op Somda.

Laatst bewerkt door luytjes op 21-09-2009 21:00
 

22-09-2009 15:57:24
AlbertP
AlbertP
Ik was nu bijna van plan een onzinnige reactie te plaatsen... Nee, het is niet makkelijk om alleen maar zinnige berichten te plaatsen.  

22-09-2009 18:10:47
salieri
salieri
Reageer dan eens voor de verandering niet, want met jouw bericht schieten we dus ook niets op (en dit bedoel ik niet boos of hoe dan ook, wil het alleen maar even aangeven dat je met zo'n reactie ook niet hoeft te reageren...)  

22-09-2009 18:14:35
john2
john2
Quote
Jurre16: Mee eens, alleen een tijd geleden kaartte iemand (john2 dacht ik) het lief en leed-topic aan. Met zo'n topic kunnen mensen elkaar beter leren kennen lijkt me, elkaar begrijpen en respecteren.

Ja dat was ik, die het lief en leed topic aankaarten.
 

22-09-2009 20:54:05
thom
thom
Quote
salieri: Reageer dan eens voor de verandering niet, want met jouw bericht schieten we dus ook niets op (en dit bedoel ik niet boos of hoe dan ook, wil het alleen maar even aangeven dat je met zo'n reactie ook niet hoeft te reageren...)

Nee, maar vanuit jou standpunt van posten nu kun je er ook aan denken om reageren achterwege te laten... %08%

En alvast voor de volgende poster, Ja dat klopt... %08%

Laatst bewerkt door thom op 22-09-2009 20:55
 

22-09-2009 21:21:38
AlbertP
AlbertP
Zullen we stoppen met deze ZEER ONZINNIGE discussie als jullie zinnigheid op het forum zo belangrijk vinden? We zijn het toch met elkaar eens dat het zo onzinnig is?  

22-09-2009 21:25:33
vinny004
vinny004
Ik vind een goede sfeer op een forum alles behalve onzinnig eerlijk gezegd. Een slechte sfeer verziekt m.i. het forum en uiteindelijk ook de website. Daar hebben we in het verleden al genoeg voorbeelden van gezien. Wanneer er echt mensen iets tegen de borst stuit moeten ze dat gewoon op een volwassen manier kunnen uiten zonder dat dit als 'onzinnig' wordt afgedaan. Just my 2ct.  

22-09-2009 21:37:27
AlbertP
AlbertP
Nee, ik bedoel niet de sfeer, maar de discussie over wel/niet reageren die was ontstaan.  

22-09-2009 21:42:02
admin
Moderator
admin
Ik hoef toch niet in te grijpen in een discussie over de sfeer he?


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

22-09-2009 21:44:46
broek53
broek53
Nou, het zou het geheel wel een humoristisch tintje geven  

22-09-2009 21:53:39
htmtram
htmtram
Quote
AlbertPool: Zullen we stoppen met deze ZEER ONZINNIGE discussie als jullie zinnigheid op het forum zo belangrijk vinden? We zijn het toch met elkaar eens dat het zo onzinnig is?
Volgens mij begon jij toch echt

Quote
AlbertPool: Ik was nu bijna van plan een ONZINNIGE reactie te plaatsen... Nee, het is niet makkelijk om alleen maar zinnige berichten te plaatsen.
;)
 

22-09-2009 21:57:13
keesje
keesje
Het alleen al volgen van de discussie in dit topic bezorgt mijn lachspieren al veel pijn! %08%

Laatst bewerkt door keesje op 22-09-2009 21:57
 

22-09-2009 21:58:35
luytjes
luytjes
De reacties van AlbertPool vind ik nou juist zeer typisch nu we het hebben over de sfeer. Je weet niet waar hij precies heen wil ... Is het grappig bedoeld? Probeert hij juist een punt te maken?

Dus - "We zijn het met elkaar eens, toch?" - nee, eigenlijk snapt niemand waar je heen wil, dus leg even uit WAT je bedoelt
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-09-2009 21:59:21
ruysdael
ruysdael
Tja, wat heeft een topic over sfeer ook voor nut - het is een halfjaarlijks terugkerend "probleem". Gaat vanzelf wel weer over, lieverds, nog een beetje geduld .  

22-09-2009 23:55:12
mark
mark
Je sig spreekt boekdelen wat dat betreft %02%  

23-09-2009 00:09:29
thom
thom
Nou reageer ik maar serieus, maar dit is precies wat ik had eigenlijk verwacht %08%  

16-03-2011 14:51:17
daniel81
daniel81
Even een flinke topic-kick; niet zozeer bedoeld om een hele discussie uit te lokken, maar het valt me op dat de laatste weken we weer wat heetgebakerder worden met z'n allen.
De volgende simpele principes kunnen denk ik heel wat leed voorkomen:

- Schrijf of vraag informatie, geen speculatie; dat voorkomt irritatie.
- Kijk of je bericht een directe relatie heeft met de topictitel
- Laten we medeforumleden altijd op een respectvolle manier aanspreken. We zitten hier met een heel gemixt gezelschap van oud en jong, hoog en laag opgeleid, dichtbij en ver van het spoor-vuur, enz. Ik zie hier soms mensen reageren op personen die hun grootvader hadden kunnen zijn, alsof het hun kleine broertje is.
- Somda heeft bijna 6000 leden (%05%) Een paarhonderd mensen besteden hun tijd aan het lezen van jouw bericht. Post daarom alleen iets wat werkelijk iets toevoegt aan een discussie.
- Tot slot een groot compliment aan de moderatoren, die hun uiterste best doen om Somda prettig leesbaar te houden voor iedereen %02%

Laatst bewerkt door daniel81 op 16-03-2011 14:52