20-09-2009 19:59:51 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
Ik heb even opzoek gegaan op het internet, kwam ik deze lijsten tegen : 2004-2005 http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/nederland/treinreizigers_per_station 2005-2006 http://www.ovwereld.nl/userfiles//Binder2.pdf En de stations in provincie Utrecht periode 2003-2008 http://www.cijferboekje.nl/cijfers/082_utrecht-Treinreizigers.html Weet iemand of er nog andere (recentere) cijfers bekent zijn? |
20-09-2009 20:14:48 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Nee, die zijn helaas niet beschikbaar. |
20-09-2009 21:51:12 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
Waarom word dat geheimgehouden? anti-terrorismebestrijding? |
21-09-2009 09:13:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Bedrijfsgevoelige informatie, denk aan de concurrentie! Merk ook op dat er alleen cijfers zijn van de door NS aangedane stations (Ktr enzo ontbreken in 2006...) Laatst bewerkt door gvttreinen op 21-09-2009 09:20 |
21-09-2009 12:28:40 | ||
---|---|---|
neushorn
|
Hoezo? Kesteren 2006: 389 reizigers (daar hoef je dus niet echt te dringen bij het instappen) |
21-09-2009 12:31:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Ach ja, gezien, ook andere Syntusstations zijn netjes vermeld. Gérard |
21-09-2009 13:17:49 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Quote Hemmen-Dodewaard is nog erger met 113 in 2005. Het was natuurlijk ook niet voor niets dat NS daar de lijn verbuste 's avonds. |
21-09-2009 13:22:05 | ||
---|---|---|
WesselE
|
389 lijkt weinig, maar ik geloof eigenlijk niet dat dit aantal wordt gehaald, net als bij de 115 bij Hmn. Ik zie bijna nooit mensen in- en/of uitstappen in Hmn en als ik het zie, dan zijn het er sowieso nooit meer dan 2. 'Okeh' |
21-09-2009 14:20:16 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Nou, toen ik het traject gisteren reed stapten er alleen vanuit mijn coupé elk station wel mensen in of uit. Het zal ook wel erg tijdsgebonden zijn, met veel spitsreizigers (scholieren!) en heel rustige daluren. |
21-09-2009 14:29:06 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Scholieren reizen echt alleen maar van en naar Ktr, ook vrijwel alleen maar vanuit de richting Tl. 'Okeh' |
21-09-2009 15:22:58 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Op http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/in-_en_uitstappers_per_station_%282006%29 staan de cijfers van 2006, en staat ook een aardige uitleg over de 'strijd' die nodig is om de cijfers te krijgen. Daarnaast vind ik twijfelachtig waarom cijfers van 2007 en 2008 nog niet beschikbaar zijn: er moet al gemeten zijn (beetje laat nu anders), en om dat dan even te extrapoleren naar zo'n tabelletje is echt geen astrofysica. Laatst bewerkt door fastguy84 op 21-09-2009 15:23 |
21-09-2009 19:12:43 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Quote Dat komt omdat in de telcijfers zowel in als uitstappers geteld worden. Vrijwel iedere reiziger gaat 's morgens instappen in de trein ergens naar toe en komt 's avonds terug: 1 reiziger, maar dus wel 2x geteld. Dus in werkelijkheid zijn het twee keer zo weinig passagiers. |
21-09-2009 20:13:58 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
Zoizo, hoe worden mensen geteld met een OV-Jaarkaart of Maanabbo? het lijken me dan meer schattingen dan het werkelijke aantal.. Ikzelf reis met een Maanabbo soms 4x soms 5x soms 6x per week met de trein. |
21-09-2009 22:12:54 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Het zullen zowiezo altijd schattingen zijn natuurlijk, net als dat de bezetting van treinen (en het gedeelte van de reizigers dat een bepaald soort vervoerbewijs gebruikt) geschat kan worden middels het reizigersonderzoek. Daarnaast, al is het eerlijk gezegd lang geleden dat ik zoiets trof, worden er weleens enquetes in de trein (en ook via internet tegenwoordig) gehouden waarbij het reistraject gevraagd wordt. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-09-2009 14:44:33 | ||
---|---|---|
Noodrem
|
Ik kom in de s4700 dikwijls mensen tegen met een rode jas + PDA die in opdracht van NSR een reizigersonderzoek uitvoeren. Vaak roept de HC het ook nog om, en vraagt om medewerking. Zijn die cijfers nog ergens bekend, of zijn dat de PDF cijfertjes? |
14-02-2012 08:26:42 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
Inmiddels zijn de gegevens uit 2007 en 2008 ook al een tijdje bekend gemaakt. Zie http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/Aantal_in-_en_uitstappers_(2006)_-_alfabetische_volgorde Laatst bewerkt door R-ekz op 14-02-2012 08:27 |
14-02-2012 09:00:40 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Even ter illustratie: het aantal personen die aan reizigersonderzoek doen ligt op 175. Verdeelt over een vroege dienst en een late dienst en ze zullen ongetwijfeld ze niet 7 dagen in de week werken. En dat op de hoeveelheid treinen die dagelijks rijden (of zouden moeten rijden). Wellicht dat er een aantal treinen zijn die doordeweeks altijd worden gedaan. Groetjes, Emiel |
14-02-2012 10:01:21 | ||
---|---|---|
mich
|
Nmh 2900 yeah right. maar dat krijg je als je geen volle treinen telt. |
14-02-2012 10:18:54 | ||
---|---|---|
Jannn2009
|
Lekker interessant of het er 100 meer of minder zijn.. ik hoop dat we hier niet elk station gaan bespreken.. |
14-02-2012 10:20:56 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Als een aantal treinen op maximale capaciteit worden benut weet je vrij aardig wat je in totaal aan reizigers meeneemt gedurende de dag |
14-02-2012 13:08:20 | ||
---|---|---|
phantom
|
Komt men daar dan ook al niet achter als men de gegevens leest van de ov chipkaart ? Als elk station is voorzien van een paal/poortje waar je je ov chip geval langs moet halen om te mogen reizen,en die ovkaart dus de enige manier is om trein reizen te kunnen doen,dan kun je toch uitlezen neem ik aan hoeveel keer mensen de verplichte kaart langs een lezer halen op een station ? Als je dan die data van alle trajecten hebt lijkt mij dat er aardig is te zien hoeveel mensen je per dag vervoert Miss is het wel zelfs zo te doen dat je zelfs per treinserie kan zien hoeveel mensen er daar reizen(al is dit speculatie van mijn kant,ik ken tenslotte de systemen niet) Misschien dat iemand weet of bovenstaande kan,als dat kan lijken mij die mensen die met pda's tellen overbodig geworden voor dat baantje. |
14-02-2012 14:31:03 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
Quote Het is inderdaad ook maar een schatting, mensen met maandkaarten en studentenkaarten kan (toendertijd) moeilijk precies bijhouden. |
14-02-2012 19:29:20 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Opvallend is wel de massele overstap van Duivendrecht naar Amsterdam Bijlmer/ArenA. Komt dit door de afgeronde verbouwing? |
14-02-2012 20:24:53 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Tot en met dienstregeling 2006 was Dvd toch nog 'het' overstapstation van Ut naar Shl en stopte de 800/900 en de 3000 nog op Dvd en Asa (tussen Ut en Asd) De Utrechtboog was toen nog niet volledig in dienst geloof ik. Serie 800 was Mt-Hlm 1x per uur. Serie 900 was Hrl-Hlm 1x per uur (samen een halfuurtsdienst op Std-Hlm). Serie 3000 net als nu Nm-Hdr. Laatst bewerkt door bart84 op 14-02-2012 20:32 Mvg. Bart |
14-02-2012 20:27:57 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Precies, het hangt er een beetje vanaf met welke cijfers je het vergelijkt, maar anders is bovenstaand argument wel een hoofdreden, denk ik. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
14-02-2012 21:37:39 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Het is dus niet direct het verlies van de overstapfunctie van Dvd (overstappers worden hier tenslotte niet meegeteld) maar vooral de slechtere bereikbaarheid vanuit Ut sinds die IC's er niet meer stoppen. Veel reizigers naar Amsterdam-Zuidoost die eerst in Dvd uitstapten zullen dat nu wel in Asb doen. Laatst bewerkt door reisthijs op 14-02-2012 21:38 |
15-02-2012 09:05:44 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Je kunt het dus ook zien als een betere bereikbaarheid van Asb vanuit Ut. |
25-02-2012 00:46:53 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
De meeste cijfers van 2009 zijn inmiddels beschikbaar. Zie http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/Aantal_in-_en_uitstappers_(2006)_-_alfabetische_volgorde De cijfers liegen er niet om, maar Amf heeft bijna een verdubbeling (!) van het aantal reizigers? Van ruim 36500 in ''08 naar ruim 63000 in ''09..! Valt dit te verklaren? Laatst bewerkt door FourRoses op 25-02-2012 00:53 |
25-02-2012 01:00:33 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Enorme groei op de IJssellijn zo te zien. Gouda en Weesp een groei van ca 50%. Een groei van 20-30% in een jaar op diverse stations is niet uitzonderlijk. Is men soms anders gaan tellen? En Heerhugowaard zal wel een type fout zijn. Laatst bewerkt door waalkade op 25-02-2012 01:01 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
25-02-2012 09:44:20 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteMja, door een typefout waarschijnlijk. Als je de 6 en de 3 omdraait klopt de trend een stuk beter Ik zie trouwens ook dat Utrecht Centraal in 2009 Amsterdam Centraal van de troon heeft gestoten als station met de meeste in- en uitstappers. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
25-02-2012 10:11:58 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Nee joh, keidruk daar Verder is het wel opvallend dat alle ic stations een groei hebben, en de huidige dienstregeling van de NS (omklapping oude lijn) wel gerechtvaardigd is. (Uitzondering Delft, die krimpt.) |
25-02-2012 14:55:00 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Het zal wel wat nauwkeuriger zijn met invoering van de chipkaart. Alleen deze cijfers zijn (nog) niet bekend gemaakt. |
25-02-2012 19:10:29 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Uit een discussie over deze lijst op OVNL is gebleken dat het voor 2009 cijfers inclusief overstappers zijn... dat verklaart de grote groei op de diverse IC-knooppunten dus wel heel aardig Laatst bewerkt door daniel_ddr op 25-02-2012 19:10 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
10-08-2021 18:34:56 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
10-08-2021 20:34:23 | ||
---|---|---|
anton_
|
en de bron van de NS. Wel vreemd dat ze wel een overzicht laten zien met een vergelijk 2020/2019, maar als je 2019/2018 wil vergelijken met je op onderstaande website kijken:
https://www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/ Laatst bewerkt door anton_ op 11-08-2021 10:59 |
11-08-2021 10:44:05 | ||
---|---|---|
john2
|
Stations waar andere treinvervoerders dan NS halteren worden niet in het overzicht van de NS meegenomen. Maar stations waar behalve NS ook andere treinvervoerders gebruik van maken, worden de reizigers van andere vervoerders wel of niet meegeteld door de NS? |
11-08-2021 10:56:05 | ||
---|---|---|
anton_
|
Volgens mij niet. Kijk bv naar Borne. In 2017 nog 2193 in-en uitstappers. In 2019 maar 334. ( nu stopt de NS alleen nog in de spits in Borne ) |
11-08-2021 14:13:31 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
inderdaad, in de link van Treinreiziger.nl staat: De lijst bestaat alleen uit stations en trajecten waar NS-treinen rijden. Op stations waar ook andere treinvervoerders rijden (gedeelde stations), zijn alleen de in-/uitstappers van NS-treinen weergegeven. |
12-08-2021 08:31:02 | ||
---|---|---|
phantom
|
Dan kloppen die lijsten waarschijnlijk nog niet. Als reizigers van een andere vervoerder in een NS trein overstappen en elders uitstappen dan worden die wel of niet geteld ?? Andersom het zelfde,Als reizigers van een NS trein overstappen op die van een andere vervoerder en elders uitstappen dan worden die wel of niet geteld ?? Gbeurt het bij het ene wel en bij de andere niet,dan gaat de telling scheef. |
12-08-2021 08:53:07 | ||
---|---|---|
jacokran
|
NS haalt de data uit de eigen poortjes en paaltjes. Dus op die manier worden alleen de reizigers geteld die in een NS trein in/ uitstappen. |
12-08-2021 09:17:31 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
... en dat zou dan inderdaad scheve tellingen opleveren. Immers iemand die vanuit Amf naar Zl reist en daar overstapt op de 8100, wordt niet als reiziger aan Zl toebedeeld, maar als diegene op de 8500 overstapt wel... Of kunnen ook die overstappen er uitgefilterd worden? |
12-08-2021 10:46:25 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Als er wordt overgestapt van NS naar een andere vervoerder moet er toch eerst uit gecheckt worden bij de NS, zodoende kan er toch geteld worden. Dit geld ook voor andersom, van een andere vervoerder naar NS. Dit kan dan ook geteld worden. |
12-08-2021 10:48:51 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Zeker, maar reizigers die niet overstappen en enkel met andere treinen van die van NS reizen, zitten niet in de tellingen van NS. |
12-08-2021 11:12:17 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Je bedoelt denk ik 'reizigers die WEL overstappen maar niet omchecken omdat ze overstappen op een NS-trein😉 Het 'probleem' kan dus zijn dat de reizigersaantallen op de gedeelde stations te hoog worden ingeschat, omdat daar de overstappers wél meegeteld worden. Principieel is dit echter een non-discussie: tenzij je boven het station woont en je bestemming naast je aankomststation ligt, ben je altijd overstapper, bijvoorbeeld op een bus/tram/metro en anders wel op een fiets, taxi of auto van bekende die je brengt / haalt. Dus alle overstappers worden geteld, behalve zij die van de ene naar de andere NS-trein overstappen 😜
|
12-08-2021 12:01:17 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nee, ik bedoel reizigers die NIET overstappen. Dus reizigers die wel gebruik maken van het station, maar helemaal niet in- of uitchecken bij NS. Het lijkt mij dat die bij NS nooit bestaan in de tellingen. (Ik snap je non-discussie-argument, overigens 😜) Laatst bewerkt door AgentX op 12-08-2021 12:02 |
12-08-2021 12:08:19 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Het was toch allang duidelijk dat het alléén over de reizigers gaat die bij NS in- en uitchecken en niet over andere vervoerders?
Als je overstapt naar ee andere vervoerder check je eerst uit bij NS en dan bij de andere vervoerder in. De NS reis die je maakt wordt meegeteld, en dat geldt ook als je omgekeerd overstapt. Laatst bewerkt door thom op 12-08-2021 12:08 |
12-08-2021 12:11:55 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
AgentX Dus jij bedoelt de reizigers die in de trein blijven zitten wanneer die op het station stopt? Die worden uiteraard niet geteld ... maar het punt waar het nu om gaat is dat overstappers van NS naar NS niet geteld worden, maar overstappers van NS naar een andere vervoerder (of ander vervoermiddel) wel geteld worden. Daardoor kunnen gedeelde stations zoals Zl en Zp gunstiger uit de tellingen komen dan Ehv, Gd enz
Laatst bewerkt door Muizeneus op 12-08-2021 12:12 |
12-08-2021 12:50:23 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Neen, die bedoel ik natuurlijk niet. Ik bedoel reizigers wél gebruik maken van het station, maar er niet in- of uitchecken bij NS. Voorbeeld: een reiziger die van Coevorden naar Zwolle reist. Of van Maastricht naar Schin op Geul. Die maakt wél gebruik van een NS-station (Zwolle en Maastricht) maar checkt er niet in of uit bij NS. Je gaat mij niet wijsmaken dat deze reizigers bij de reizigersaantallen van NS-stations zijn opgeteld. |
12-08-2021 13:00:50 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Dat klopt, zie bijvoorbeeld Borne (aantal berichten terug: anton_ (11-08-2021 10:56:05): Volgens mij niet. Kijk bv naar Borne. In 2017 nog 2193 in-en uitstappers. In 2019 maar 334. ( nu stopt de NS alleen nog in de spits in Borne ) |
12-08-2021 13:27:35 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
@Agent X nu begrijp ik je, ik las jouw bijdrage als 'reizigers die niet overstappen worden niet geteld, alsmede reizigers die alleen maar met een andere vervoerder reizen ...' Overigens mis ik in de lijsten de Eschmarke en Glanerbrug, die werden voorheen toch wel als NS meegeteld? |
12-08-2021 13:37:02 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Dat is hedentendage Blauwnet. |
12-08-2021 13:38:54 | ||
---|---|---|
AgentX
|
@Muizeneus Inderdaad, reizigers die niet overstappen én niet met NS reizen. |
12-08-2021 15:15:53 | ||
---|---|---|
anton_
|
Off topic - Echt ingewikkeld wordt het voor reizigers die meerdere mogelijkheden hebben, bv. als ik Wdn - Amf reis, heen via Zl terug via Dv. Als de reiziger op een kaartje waarbij niet in of uitgecheckt hoeft te worden is niet te bepalen of deze reiziger overstapt in Zl, Dv of Apd. Geen idee hoe deze kaatjes verekend worden tussen NS en Blauwnet.
Laatst bewerkt door anton_ op 12-08-2021 15:16 |
12-08-2021 16:38:18 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Als je dat kaartje in de Reisplanner-App koopt, kost het het Dv €17,50 vol tarief en via Zl €19,55. Dus je zult niet via Zl mogen reizen, als je via Dv betaald. Hieruit kunnen ze dus al zien hoe en met welke vervoerder je reist. |
12-08-2021 17:20:15 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Nee. Als ik een kaartje Amf-Wdn koop, dan mag ik gewoon via Zl gaan. In de planner verschijnen twee adviezen: via Dv en via Zl. Via Zl mag dus zonder bijbetalen. |
12-08-2021 23:59:40 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Dit soort indicenten vallen weg door de wet van de grote getallen en statistische correcties. |
13-08-2021 00:27:57 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Dat mag niet. Je koopt als je in de app koopt een kaartje via Zwolle of via Deventer. Koop je in de automaat dan heb je 3 keuzes: 1 via Deventer. 2. Via Zwolle. Of 3 : via 1 van beide naar keuze, maar dan betaal je wel het duurste tarief.
|
13-08-2021 12:17:08 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat zijn ze ook niet, want dat klopt precies met wat ik al eerder aanhaalde hier; Quote Dus nee, die reizigers vanuit Coevorden of naar Schin op Geul zijn niet mee geteld in deze lijst.
Het hele overstap gebeuren is in relatie tot deze lijst eigenlijk niet zo interessant, het gaat meer om waar mensen hun reis starten en eindigen. Dat zijn natuurlijk dingen waar belang aan hechten bij het maken van de keuze om met de trein te reizen. Laatst bewerkt door thom op 13-08-2021 12:29 |
14-08-2021 00:43:05 | ||
---|---|---|
scooter
|
In principe gaat het om een reis waarbij je het station verlaat,dus uit. Bij een overstap op een andere vervoerder is voor NS dan ook jouw treinreis op dat station ten einde,ook al reis je nog verder |
14-08-2021 04:44:34 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Worden reizigers zonder vervoersbewijs ook meegenomen in de cijfers? En wat is dan het percentage? |
14-08-2021 10:34:00 | ||
---|---|---|
thom
|
Euh, hoe wil je die tellen dan... ? :p |
14-08-2021 11:49:17 | ||
---|---|---|
john2
|
Reizigers zonder vervoersbewijs, die bij controlle door een conducteur zijn beboet, kunnen in de telling worden meegenomen. Voor de rest is jammer pindakaas. |
14-08-2021 20:34:05 | ||
---|---|---|
thom
|
Plus dat zal marginaal zijn aan de totale telling. |
14-08-2021 22:36:23 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Heel weinig conducteurs die t laatste jaar nog controleren namelijk .... :( |
15-08-2021 08:40:36 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Dat weet je dus niet als je niet controleert. Bij U-OV is het ook opgelopen tot >5% de laatste maanden. |
16-08-2021 11:24:25 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Het overstapgebeuren is wél interessant op gedeelde stations. Overstappende reizigers naar regionale vervoerders zouden dan namelijk ten onrechte niet als overstappers worden gezien. Op stations als Lw, Gn, Zl en Zp leidt dat tot enorme verschillen.
|
16-08-2021 11:42:06 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Op zich is dat nog geen ramp, want voor NS beginnen en eindigen die reizigers hun reis daar. Bij NS. Klopt wel. |
18-08-2021 10:36:47 | ||
---|---|---|
anton_
|
Als ik het goed heb waren dit de snel groeiende stations in 2019 ( tov. 2018 ) Met naam en groei percentage:
Utrecht Leidsche Rijn 51.1
|