Onderhoud Syntus-materieel te Br
Forum: Algemeen - Algemeen
31-08-2009 21:14:42
mark
mark
Quote
superboer:
Quote
spiketrain: Mdj meldt 7502 en Lint 37 bij Voith te Br.
Syntus heeft besloten dat Voith ergens dit jaar het onderhoud van de linten(en DM'90?) over gaat nemen van Nedtrain, daar zal het wel iets mee te maken hebben.
Dat zou betekenen dat het onderhoud van de LINT-stellen uit Hgl gaat verdwijnen. Mocht dat kloppen, dan vraag ik me af of het zoveel goedkoper/handiger is om voortdurend leeg tussen Ah en Br te rijden, in plaats van de stellen via de reguliere dienst in Hgl te krijgen...

Weet iemand hoe dit zit?

Laatst bewerkt door mark op 31-08-2009 21:18
 

31-08-2009 21:29:26
superboer
superboer
Voor de volledigheid het gehele bericht van Graafschap TV teletekst:
Syntus kiest Voith voor onderhoud
Vervoersmaatschappij Syntus en Voith Railservices B.V. hebben zich voor de komende drie jaar aan elkaar verbonden door middel van een onderhoudscontract ingaande medio december 2009. Voith gaat het volledige korte termijn-onderhoud en de reparaties uitvoeren aan alle treinen van Syntus. Het voertuigpark van Syntus bestaat uit Lint-treinen en DM 90-treinen. Tot medio december 2009 zal de huidige servicepartner Nedtrain het onderhoud blijven uitvoeren.
 

31-08-2009 21:47:07
salieri
salieri
Zal Nedtrain niet blij mee zijn (qua DM'90). Omdat men ook al moeilijk deed toen Veolia eigenlijk de DM'90 stellen in Br wilde laten onderhouden  

31-08-2009 22:21:31
sik214
sik214
Nedtrain zal inderdaad wel niet blij zijn. Maar de stellen zijn van Syntus en die bepaald dat zelf wel!  


31-08-2009 23:17:00
justin150
justin150
dat is niet waar de dm 90 stellen zijn van ns syntus heeft de dm 90 gehuurd van ns  

31-08-2009 23:51:17
thom
thom
Ik denk eigenlijk dat ze zelfs van NSFS zijn (?) en ze geleasd zijn aan Syntus.

Dat doet als Syntus de onderhoudsverantwoordelijke is, wat zo zal zijn aners doen ze het niet, geen afbreuk aan het feit dat Syntus zelf uitmaakt waarheen te gaan.
 

01-09-2009 00:01:10
bjornl
bjornl
Ik meen dat voorheen een aantal stellen gehuurd werden van NS, maar dat nu inderdaad alle stellen geleased zijn van NSFS. NSFS heeft in ieder geval 27 DM'90-stellen in eigendom. De hele discussie over onderhoud bij lease is eerder gevoerd, al heb ik het topic niet zo voorhanden.

Laatst bewerkt door bjornl op 01-09-2009 00:02
 

01-09-2009 00:08:15
webguy
webguy
Het zou er overigens vast niks mee te maken hebben dat Syntus topman naar Veolia is gegaan he Maar eh, schijnt dat ze bij Voith in Blerick opeens een heel aantal vacatures heeft...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

01-09-2009 00:17:14
thom
thom
Voith en Veolia zijn twee verschillende bedrijven anders....  

01-09-2009 01:05:20
broek53
broek53
Quote
bjornl: Ik meen dat voorheen een aantal stellen gehuurd werden van NS, maar dat nu inderdaad alle stellen geleased zijn van NSFS. NSFS heeft in ieder geval 27 DM'90-stellen in eigendom. De hele discussie over onderhoud bij lease is eerder gevoerd, al heb ik het topic niet zo voorhanden.
Het is in feite eenvoudig: de stellen die vernummerd zijn in een Syntus-nummer, zijn stellen die geleased worden van NSFS.
 

01-09-2009 03:28:59
marvinkok
marvinkok
Laat ze dat nu net allemaal zijn
Overigens zijn de Lints ook van NSFS volgens de site: http://www.nsfsc.com/rolling_stock/default.asp?NCID=197&S=&NID=119

Laatst bewerkt door marvinkok op 01-09-2009 03:30
 

01-09-2009 10:36:27
webguy
webguy
Quote
thom: Voith en Veolia zijn twee verschillende bedrijven anders....

Klopt, en er hoeft ook geen link te liggen, vast niet. Maar, het is wel interessant en we kunnen niet anders dan eventueel vermoeden


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

01-09-2009 13:45:47
edje
edje
Quote
salieri: Zal Nedtrain niet blij mee zijn (qua DM'90). Omdat men ook al moeilijk deed toen Veolia eigenlijk de DM'90 stellen in Br wilde laten onderhouden

NedTrain is inderdaad niet blij, dit kan in Hengelo toch wel een tiental arbeidsplaatsen kosten, en om dan nou te zeggen ga dan solliciteren bij Voith, daar is de afstand veel te groot voor.
Overigens is men nu bezig om het deel van het NS-R DM'90 park over te verhuizen van Zwolle (Wat helemaal dicht gaat.)richting Hengelo, het zou dan gaan om 15 stellen.

Het is wel een rare zet, om alle kennis en ervaring die NedTrain heeft met de Lint stellen ineens aan de kant te zetten, en dan een andere firma alles opnieuw laten ontdekken.
 

01-09-2009 15:35:59
MDDM
MDDM
Puur centen kwestie.


Gr Joop mcn Lls
 

01-09-2009 20:06:15
sik214
sik214
Misschien niet alleen een centenkwestie, misschien is Voith technisch ook wel beter en sneller (kortere onttrekkingen) etc.  

02-09-2009 21:20:17
nielske90
nielske90
Vanochtend Lint 37 bij Voith in Blerick zien staan. Het plaatselijke rangeerlocje ging net aan het slepen.  

02-09-2009 22:04:04
Rienketje
Rienketje
Vandaag eveneens rond 15:00 bij Voith in Blerick een lintje zien staan, nummer niet gezien.
Toen ik rond 20:50 terugging in de IC werd dr net een lintje naar binnengebracht, waarschijnlijk dus dezelfde.
 

03-09-2009 09:50:47
ettenrail
ettenrail
Ik heb een vraagje over het onderhoud van die lintjes in Br, worden ze er gesleept -door een Loc- naar toe gebracht net zoals naar Ehv?
De route is zeker Ah-Nm-Ht-Ehv-Br, of via de Maaslijn%08%?
En, indien ze gesleept worden, waarom moet dat, ze hebben toch gewoon een beveiligingssysteem e.d.?

Alvast bedankt voor antwoorden

Laatst bewerkt door ettenrail op 03-09-2009 09:51
 

03-09-2009 11:49:48
timtrein
timtrein
Ah-Nm mag denk ik op eigen kracht? Of geldt dat alleen voor DM'90?
Als ze dat op eigen kracht mogen, dan zouden ze dat ook naar Br kunnen. Maar wat men doet weet je pas zodra de eerste spot binnen is (kan nooit lang duren)
 

03-09-2009 12:01:35
edje
edje
Quote
sik214: Misschien niet alleen een centenkwestie, misschien is Voith technisch ook wel beter en sneller (kortere onttrekkingen) etc.


De monteurs in Hengelo zijn zeer vakbekwaam in het onderhoud en herstellen van storingen aan een Lint, en kortere ontrekkingen dan dit waren er niet mogelijk,
Na de ochtendspits een stel in Hengelo eraf halen (Door Syntus werd het stel al goed ingeregeld) En afhankelijk van gebrek of onderhoud, op het juiste moment weer bijgeplaatst of uitgewisseld, totaal geen loze kilometers, en snel weer inzetbaar voor de dienst.
Dit is echt puur een centen kwestie.
Als jij een auto hebt, en die moet een beurt hebben dan breng je hem toch ook niet naar een compleet ander deel van het land omdat ze daar sneller zijn.
 

03-09-2009 12:23:25
Velios_ban
Velios_ban
Ze kunnen ze beter via de Maaslijn (i.v.m.) assentellers kunnen ze op eigen kracht solo rijden.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 03-09-2009 12:42
 

03-09-2009 16:26:39
edje
edje
Zo gaan ze ook rijden, er schijnen al machinisten wegbekendheid te hebben op het baanvan Nijmegen - Venlo  

03-09-2009 17:42:50
ruysdael
ruysdael
Syntus zal er ongetwijfeld een goeie reden voor hebben.  

03-09-2009 18:43:50
rogier
rogier
Precies. Kennelijk is het aantrekkelijker om kilometers met lege treinen te gaan sjouwen om bij Voith het onderhoud te doen, dan om bij je buren langs te gaan.  

03-09-2009 20:44:25
broek53
broek53
Jawel, als dat sjouwen per saldo goedkoper is dan het onderhoud door de buurman.  

03-09-2009 22:14:04
ruysdael
ruysdael
En Syntus heeft daarin groot gelijk. Ongeacht of er 'tientallen' banen zullen verdwijnen bij NedTrain, dat is NedTrain's probleem.  

03-09-2009 23:14:19
rogier
rogier
Dat noemen we nu 'vrije markt'. Zal wel even slikken zijn voor een ex-NS bedrijf.  

03-09-2009 23:18:25
thom
thom
We hebben het hier over verlies van banen in Hengelo, maar daarin tegen schept het weer banen in Blerick...  

04-09-2009 12:50:31
MDDM
MDDM
Quote
broek53: Jawel, als dat sjouwen per saldo goedkoper is dan het onderhoud door de buurman.

Zo staat het ongeveer in De Koppeling. (kosten aspect)


Gr Joop mcn Lls
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-09-2009 20:00:41
broek53
broek53
Quote
rogier: Dat noemen we nu 'vrije markt'. Zal wel even slikken zijn voor een ex-NS bedrijf.
De neiging tot natrappen is kenneljk groot. Overigens is NedTrain geen ex-NS-bedrijf, maar een NS-bedrijf.
NedTrain moet wel wat gewend zijn in dezen: het onderhoud van de Linten was het enige en laatste dat er ueberhaupt gedaan werd aan materieel van de regionale vervoerders, anders gezegd: het onderhoud voor Arriva, veolia en Connexxion is men in het verleden al misgelopen.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-09-2009 20:01
 

04-09-2009 20:04:03
2296
2296
Het onderhoud van de E-GTW's van Arriva vindt plaats bij Nedtrain in Leidschendam.

Laatst bewerkt door 2296 op 04-09-2009 20:04
 

04-09-2009 21:28:35
rogier
rogier
Quote
broek53:
Quote
rogier: Dat noemen we nu 'vrije markt'. Zal wel even slikken zijn voor een ex-NS bedrijf.
De neiging tot natrappen is kenneljk groot. Overigens is NedTrain geen ex-NS-bedrijf, maar een NS-bedrijf.

Bedankt voor de correctie. Het waren overigens de meneren van Nedtrain zelf die verbijsterd waren dat ze daadwerkelijk geraakt werden door commerciële competitie, als we bijvoorbeeld onderstaand artikel moeten geloven: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/5309076/Personeel-van-NedTrain-is-verbijsterd.ece.
 

04-09-2009 21:33:21
broek53
broek53
Ik heb mij vast voorgenomen om nooit meer te gaan discusiëren over de bewoordingen waarin een krant een bericht brengt. Als je dat letterlijk neemt, is elke instantie en half Nederland "(onaangenaam) verrast" en "woedend" als er iets aan de hand is dat hen niet bevalt, en omdat dat kennelijk inmiddels versleten is, is het nu "verbijsterd" en "woest".  

05-09-2009 01:11:14
Velios_ban
Velios_ban
Kunnen ze Venlo gelijk ook nog even tanken voor de terug reis. Zegeltjes erbij??

Laatst bewerkt door Velios_ban op 05-09-2009 01:12
 

05-09-2009 02:55:20
marvinkok
marvinkok
Dan vind ik het nog altijd typisch dat Syntus (half NS) geen onderhoud meer laat uitvoeren bij het "halfzusje" om het maar zo te noemen...  

05-09-2009 03:12:47
Velios_ban
Velios_ban
Bij Voith kan het gewoon goedkoper. Logisch dat Syntus naar de uitgaven kijkt
er komt een aanbesteding aan dan willen ze ook een scherpe bieding doen.
 

07-09-2009 21:55:28
kbrandsma
kbrandsma
Het lijkt mij niet dat ze in de resterende drie jaar van het lopende contract alvast een gedeelte van de winst van de zes jaar daaropvolgend veilig moeten stellen. Ze zijn allerminst zeker van uitvoering van de nieuwe concessie.

Feit is gewoon dat er winst gemaakt moet worden. Minder kosten is meer winst.
 

07-09-2009 22:37:33
mren
mren
Quote
kbrandsma: Minder kosten is meer winst.

Dat is niet waar natuurlijk. Als bij een supermarkt alle vakkenvullers en caissieres buiten worden getrapt, dalen de kosten aanzienlijk, maar ik verwacht niet dat de winst veel toe zal gaan nemen.

Moraal van het verhaal: eenzijdige focus op kosten is dom (gebeurt nogal vaak bij aanbestedingen...)
 

07-09-2009 22:48:09
kleine_man
kleine_man
Quote
marvinkok: Dan vind ik het nog altijd typisch dat Syntus (half NS) geen onderhoud meer laat uitvoeren bij het "halfzusje" om het maar zo te noemen...


Dat zou voor de NMa wel eens incestueus over kunnen komen

Zonder gekheid: Dit onderhoud moet aanbesteed worden. De directe kosten hoeven daarbij nog niet eens een rol te spelen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de beschikbaarheid van materieel. Bijvoorbeeld: Onderhoudsbeurt van 8 ipv 14 uur.

In het geval van de supermarkten is de nieuwe trend om de cassiere te vervangen door een kassa waarbij de klant zelf kan afrekenen. Er loopt alleen een beveiliger rond die controleerd of je daadwerkelijk alles scant.
 

07-09-2009 23:51:54
mren
mren
Even voor de helderheid: dit onderhoud is niet aanbestedingsplichtig omdat een eventuele aanbestedingsplicht enkel geldt voor (semi-)overheidsinstanties.

Zelfscan bij supermarkten is geen enorme nieuwe trend (bestaat al bijna 10 jaar in Nederland), en zal ook geen gangbare praktijk worden, omdat het alleen bij grote drukte lonend is. Kost ook personeel om de kassa's in te gaten te houden, bijvoorbeeld om te controleren of een alcohol-kopende klant wel 16+ is (er gaat automatisch een lampje branden indien de barcode van een alcoholhoudend product gescand wordt).
 

18-11-2009 15:25:15
Rienketje
Rienketje
Beetje een flinke tijdssprong maar evengoed.
Al sinds afgelopen Vrijdag staat DM'90 nummer 61 voor Voith in Br.

Laatst bewerkt door Rienketje op 21-11-2009 17:37
 

18-11-2009 18:50:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
mdj: Zie ook bij de BR189, de 189.090-099 waren aan Mitiu (of iets dergelijks) verhuurd, vervolgens weer terug gehuurd door Raillon / DB (was het idee).
De eerste 100 locs van de BR189 zijn door de DB/Railion/DB Schenker Rail etc gekocht, de 189 090 - 189 099 zijn later verkocht aan MRCE (Mitsui Rail Capital Europe) en zijn toen door de DB terug geleased. Een sale and leaseback constructie.
 

18-11-2009 19:19:15
edje
edje
Hopla een bordje (wel een beetje vaag), met daarop de tekst dat het stel eigendom is van NSFS, inclusief NS logo

http://foto-uploaden.nl/img/7/pu5h7f2.jpg
 

18-11-2009 19:31:36
Dre
Dre
Fleet size: 24, kort gezegd komt het erop neer dat ze dus allemaal van NSFSC zijn, wat de site van Nedtrain nog eens bevestigd:
http://www.nedtrain.nl/uk/25/portfolio/customers/passenger-carriers.html

"NedTrain provides the long-term maintenance for the NSFSC fleet which includes much of NS Reiziger’s rolling stock as well as Mat '64, DH, DM90 and Lint for third-party carriers"

Lijkt me dus weinig te wensen over te laten. 't is jammer dat Syntus haar jaarverslag/jaarrekening niet openlijk publiceert, anders had je 't zo ff een kijkje kunnen nemen. Als die stellen van Syntus zijn, zijn ze in de balans opgenomen als vaste activa.

Laatst bewerkt door admin op 19-11-2009 12:09, reden: Originele bericht is verwijderd
 

18-11-2009 22:00:31
jeanpierre
jeanpierre
Quote
kleine_man: De eerste Linten zijn door de provincie Gelderland (mede) gefinanceerd. Of de provincie nog steeds eigenaar is van die stellen weet ik niet. Syntus heeft ze volgens mij niet in eigen beheer.
Nope: De provincie is nooit eigenaar geweest van treinmaterieel, er is wel ooit subsidie verleend voor aanpassing van de vloerhoogte en treeplanken voor een betere toegangelijkheid. Alleen voor het inzetten van de meest recente aanwinsten (DM'90 stellen 60 en 61) hebben de provincie en de stadsregio extra exploitatiegeld beschikbaar gesteld. Overigens is er in de huidige concessie en het bestek van de lopende aanbesteding niets opgenomen dat de volgende vervoerder in 2012 de Linten en/of Buffels moet overnemen.

Laatst bewerkt door jeanpierre op 18-11-2009 22:03
 

18-11-2009 22:52:01
thom
thom
Quote
Rienketje: Beetje een flinke tijdssprong maar evengoed.
Al sinds afgelopen Vrijdag staat DM'90 nummer 61 voor Voith in Br, kennelijk uitvoerige testen.

Waar maak je uit op dat het stelletje daar voor uitvoerige testen staat dan ?
 

18-11-2009 23:27:48
mich
mich
is gewoon onderhoud dus, of opleiding van de monteurs voor het onderhoud  

19-11-2009 12:10:29
admin
Moderator
admin
admin: discussie stevig opgeschoond. Ik heb enkele berichten laten staan die duidelijkheid geven dat de Linten van NSFSC zijn. Ik wil hier verder geen discussie meer over!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

21-11-2009 15:50:42
kbrandsma
kbrandsma
Quote
jeanpierre: Overigens is er in de huidige concessie en het bestek van de lopende aanbesteding niets opgenomen dat de volgende vervoerder in 2012 de Linten en/of Buffels moet overnemen.

Dat lijkt mij ook niet meer dan logisch. Bij het uitgeven van de concessie kun je als provinciaal/regionaal bestuur niet in de toekomst kijken voor wat betreft trends/eisen/wensen e.d. Wanneer dit wel was vastgesteld zit het bestuur vast aan de belofte, en wordt zij belemmerd in het stellen van eisen omtrent gelijkvloerse instap, omdat DM'90 hier niet aan voldoet.
 

21-11-2009 17:00:01
mren
mren
Functioneel specificeren is sowieso iets dat veel aanbestedende overheden nog moeten leren.  

21-11-2009 17:37:21
Rienketje
Rienketje
Quote
thom:
Quote
Rienketje: Beetje een flinke tijdssprong maar evengoed.
Al sinds afgelopen Vrijdag staat DM'90 nummer 61 voor Voith in Br, kennelijk uitvoerige testen.

Waar maak je uit op dat het stelletje daar voor uitvoerige testen staat dan ?


Uit het feit dat deze dr bij mijn post ook al een tijdje stond, maar Mich heeft wel gelijk, waarschijnlijk is het dus gewoon kennis opdoen voor monteurs.