Amersfoort-Veenendaal
Forum: Algemeen - Algemeen
24-08-2009 11:18:18
Modelspoor
Modelspoor
Zoals in het dagblad van 'De Gelderlander' was vermeld is de provincie voornemens om de oude verbinding Amersfoort-Veenendaal te heropenen.
Dit moet dan met Lightrail materieel gaan gebeuren.
Tussen Leusden en Aansluiting "De Haar"(Spoorlijn Utrecht-Arnhem),moet wel eerst nieuw spoor worden gelegt,over een afstand van 7 kilometer.
Er worden langzaam steeds meer historische trace's heropend.
Nu een volgende stap,de lijn doortrekken van Rhenen naar Kesteren,de pijlers over de Lek,zijn er nog steeds.
Zou een mooie omleidingsroute zijn voor Utrecht-Nijmegen,zoals in het verleden
ook werdt gereden.
 

24-08-2009 11:31:12
maxje
maxje
Omleidingsroute. Het kan ook een mooie route zijn voor mensen die wat korter willen doen over de afstand Amsterdam-Utrecht-Nijmegen. Op opeenshadikhet loopt er al een heel topic over het heropenen van deze lijn.
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=3&t=11615&start=0
Persoonlijk hoop ik dat het ooit nog mogenlijk wordt om naar Rhenen te reizen vanaf kesteren zoals dat vroeger mogenlijk was. Het zal denk ik toch wat reizigers trekken.
 

24-08-2009 11:44:34
gvttreinen
gvttreinen
Kansloos, de kosten voor het aanpassen en aanlegggen van de infra zullen vele gedachtenspinsels over heropening spoedig doen verdampen.
Niet alleen de aanleg van een brug bij Rhenen (liever een 4 baans autobrug!) maar ook electrificatie en aanleggen van een verbindingsboog bij Rsa (wordt moeilijk want de aansluitingen Betuweroute ligt daar al!), verder zal men ook vrije kruisingen eisen bij Ktr en Vrk en natuurlijk allees dubbelsporig!

Nee, dan vind ik Utrecht - Breda rechtstreeks een betere benutting voor `t geld, kost wel wat meer maar is (mijns inzien) rendabeler als (Amf) Har - Nm.

Gérard
 

24-08-2009 14:17:00
AlbertP
AlbertP
Op de pijlers bij Rhn waar vroeger het spoor naar Ktr lag, ligt nu de N233. Een nieuwe brug is dus nodig. Verder mogen er in Nederland geen overwegen worden aangelegd, en 2 viaducten aanleggen en 2 verbreden maakt de slechts 4 km lange lijn alleen maar duurder.  


24-08-2009 20:42:06
kleine_man
kleine_man
Om het nog iets ingewikkelder te maken: De N233 ligt zo ongeveer op dezelfde plaats als de oude spoorbrug en ligt tussen Rhenen en Kesteren grotendeels over het oude spoortrace. Een tunnel zou eventueel nog kunnen, maar dat wordt heel duur.

De spoorlijn Rhenen-Amersfoort, daar wordt al ongeveer 20 jaar over gesproken. Deze lijn heeft regionaal zeker nut. De lijn Breda-Utrecht is meer voor de lange afstand. Dat is niet met elkaar te vergelijken
 

24-08-2009 21:28:34
bjornl
bjornl
Nou, die N233 buigt vrijwel direct na de brug naar het westen af. Maar op het oude spoortracé liggen wel andere wegen. Rhn-Ktr an sich heeft ook nauwelijks meerwaarde, de bus (lijn 45) rijdt dat stuk ook vlot, dus de winst is beperkt, en sowieso is de vervoersvraag daar niet groot genoeg om de enorme investering voor de brug alleen al te rechtvaardigen. Het zou pas interessant worden als je bijvoorbeeld Amf-Nm zou kunnen rijden, maar dan moet om te beginnen het grootste deel van de Betuwelijn elektrificeren en, belangrijker, de verbinding naar Nm (vork) weer opbouwen, en dat is door de aanleg van de Betuweroute een moeilijke klus geworden.

Amf-Vndc heeft zeker toegevoegde waarde, je boekt een enorme winst in reistijd ten opzichte van de huidige bus (80), en er is een veel grotere vraag naar deze verbinding (doordeweeks een kwartiersdienst). Of dat de investeringen rechtvaardigt is weer een heel ander verhaal. Overigens vraag ik me wel af hoe men zich Har voorstelt; ik neem aan dat Ut-Vndc en Amf-Vndc geen ongelijkvloerse kruising krijgen, dus dat zou flink wat overkruisbewegingen betekenen. Daarnaast zal het rond Vndc ook wel behoorlijk druk worden met 6 treinen per uur, waarvan waarschijnlijk 4 kerend. En dan heb je nog de overweg in de Rondweg West en waarschijnlijk ook die in de Kerkewijk die weer vaker gaan sluiten.
 

28-08-2009 00:11:36
veer0318
veer0318
Bus 80 is helaas ingekort - niet geheel zonder reden. Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt dat je die lijn kon omschrijven als druk... De vraag is dan of zo'n spoorlijn in een grote behoefte zal voorzien. Zeker omdat er ook al de kippenlijn Amf-Ed is.

Maar Rhn-Ktr zou inderdaad geen verkeerd plan zijn, biedt meteen ook een alternatief bij storingen tussen Har-Nm om om te rijden.
 

28-08-2009 00:14:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Alleen als dan Ktr-Est onder de draad komt en er ook een verbindingsboog met Nm wordt gelegd natuurlijk. En dat is nogal een duur geintje....  

28-08-2009 02:00:39
bjornl
bjornl
Quote
veer0318: Bus 80 is helaas ingekort - niet geheel zonder reden. Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt dat je die lijn kon omschrijven als druk... De vraag is dan of zo'n spoorlijn in een grote behoefte zal voorzien. Zeker omdat er ook al de kippenlijn Amf-Ed is.

Nou, ik heb wel degelijk volle 80s meegemaakt. En het rijden van een kwartiersdienst (gecombineerd met de 83 en 82) zal toch niet voor niets zijn. De inkorting (of beter: opsplitsing, want er rijdt nog steeds een bus over dat deel, namelijk de 87) betreft Vndc-Rhn - precies het traject waar een trein veel sneller is! Daarnaast moet je bedenken dat veel mensen nu niet in de bus gaan zitten maar in de file aanschuiven (omdat het met de bus zo lang duurt) én dat er nog scholierenlijnen Veeenendaal - Amersfoort zijn. De Valleilijn is vanuit Veenendaal geen alternatief, via Utrecht met de trein of rechtstreeks met de bus is sneller.

Laatst bewerkt door bjornl op 28-08-2009 02:01
 

16-09-2009 22:14:35
R-ekz
R-ekz
Is er dan zo'n grote vraag vanuit Veenendaal richting Amersfoort? Vndc zat in 2008 op 2477 reizigers per dag en Vndw op 1492, ik neem aan dat dat getal niet explosief zal stijgen met de heraanleg naar Amf. Zo'n metropool is Veenendaal nou ook weer niet..  

16-09-2009 22:26:37
bjornl
bjornl
Er wordt in ieder geval flink gereisd, maar dat wordt nu meest met de auto gedaan. Vandaar de drukte op de wegen tussen Amersfoort en Veenendaal. Een snelle en enigszins comfortabele treinverbinding zal allicht wat automobilisten kunnen trekken.  

16-09-2009 22:31:34
waalkade
waalkade
Quote
SleutelMan: Alleen als dan Ktr-Est onder de draad komt en er ook een verbindingsboog met Nm wordt gelegd natuurlijk. En dat is nogal een duur geintje....
Dat kon nog wel eens meevallen, dat dure.
Een deel van de boog ligt er nu al als nog nooit gebruikt oortje ri Nm.
De verbindingsboog ri Ah is alleen gebruikt bij de aanleg van de Betuwe route, daarna is hij nooit meer gebruikt.
Die boogjes hebben me trouwens heel wat busritten gekost. Ah-Nm is zelfs eens een dag of 5 buiten bedrijf geweest omdat men de beveiliging niet storingsvrij kreeg.
 

16-09-2009 22:50:37
bjornl
bjornl
Op de plek van de oude verbindingsboog ligt nu toch een aansluitboog voor de Betuweroute? Als je daar onderdoor/overheen moet gaat het wel flink wat duiten kosten!  

16-09-2009 23:02:44
luytjes
luytjes
Quote
waalkade: De verbindingsboog ri Ah is alleen gebruikt bij de aanleg van de Betuwe route, daarna is hij nooit meer gebruikt.

Die boog ligt er om in de toekomst het goederenverkeer richting Bh over de BR te leiden. Het boogje richting Nm is voor het goederenverkeer wel vrij nutteloos, maar handig voor werktreintjes of zo.
 

16-09-2009 23:20:15
waalkade
waalkade
Quote
bjornl: Op de plek van de oude verbindingsboog ligt nu toch een aansluitboog voor de Betuweroute? Als je daar onderdoor/overheen moet gaat het wel flink wat duiten kosten!
Een niet gebruikte verbinding in stand houden kost ook geld. Dus opheffen die niet gebruikte verbinding (Betuwe route ri NO) en een wel bruikbare verbinding (Betuwe lijn ri Nm) herleggen.