Spoortunnels wel of niet veilig?
Forum: Algemeen - Algemeen
22-08-2009 13:05:39
randyvos
randyvos
Naar aanleiding van een artikel in de telegraafwerd gesteld dat spoortunnels in Nederland niet veilig zijn. Dit werd geoncludeerd naar aanleiding van een intern NS rapport over de brandmelding in de Schipholtunnel in juli.

In juli zou Schiphol bovendien aan een ramp zijn ontsnapt. Machinisten die de tunnel vol rook uit wouden kregen geen toestemming van de verkeersleiding!

Uiteraard reageerde NS en Prorail hierop en volgens hun zou het juist wel veilig zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Het artikel: http://www.telegraaf.nl/binnenland/4636560/__Ontsnapt_aan_ramp__.html

Laatst bewerkt door randyvos op 22-08-2009 13:06
 

22-08-2009 13:18:22
mren
mren
Hoewel het een aardige lastige materie is voor de buitenstaander, zijn spoortunnels an sich natuurlijk behoorlijk veilig. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als ze ook gebruikt gaan worden.

Hierin heeft het spoor met zijn geleide infrastructuur natuurlijk een enorm voordeel boven het wegverkeer.
Grote makke bij het betreffende voorval is natuurlijk de tegenstijdigheden tussen de wens van de BRW en van ProRail VL. Zoals ik uit de media opmaak, waren de TRDL's van dienst op dat moment niet gerechtigd ('wachten tot de baas terug op zijn post is') of wellicht te procedureel ingesteld.

Als de treinen gewoon weg konden rijden, was er weinig aan de hand geweest. Maar ook ontruiming in de tunnel zelf, zou weinig problemen moeten kennen omdat er genoeg nooduitgangen zijn. Weliswaar kom je dan bovengronds in een kooi uit op het vliegveldterrein, maar goed. Ik heb hier ooit wat over gesproken met Pieter van Vollenhoven, en aangezien al zijn rapporten openbaar zijn, is daar vast nog wel ergens een rapport te vinden over een evacuatie in de Schipholtunnel, enige jaren terug.
 

22-08-2009 14:32:13
keesje
keesje
Juist omdat het een artikel is van de Telegraaf, weet ik ook niet wat ik van zo'n opgeblazen verhaal moet geloven. Wat ik me wel kan indenken (al is het maar uit ervaring), als treinpersoneel weet je bij menig verstoring niet waar je aan toe bent en wordt je overladen met tegenstrijdige Railpocketberichten, omroepberichten en meldingen van de trdl.

Kortom: aan het hoofdstuk 'communicatie' moet zeker wat gedaan worden, beslist bij dit soort incidenten.
 

22-08-2009 19:06:10
john2
john2
Als de brandweer zegt alle treinen een tunnel uit, dan zou ik zeggen dan gaat het woord van de brandweer boven dat de van de treindienstleiding. Hier hoeft geen desbetreffende verantwoordelijke treindienstleiding voor op zijn post te zijn. Hij kan ook net diarree hebben en op het toilet zitten. Dit moet gewoon in de regelgeving worden vast gelegd. Als er buiten een tunnel iets is, bijvoorbeeld een grote brand op een industrie terrein langs het hoofdspoor, dan wordt de treindienst ook op last van de brandweer en/of politie gestaakt. Dan kan dit dus zonder problemen wel! En treinen met voorrang uit een treintunnel hale lukt niet. Dit roept bij mij vraagtekens op. Of er moet op een baanvak voor een trein een camilteit met een ander trein zijn. Dat is dan een ander verhaal. Als de achtop komende treinen tenminste niet met een wissel naar een ander hoofspoor kunnen. Of desnoods kopmaken en dezelfde weg weer terug.  


22-08-2009 22:43:36
maigoda
maigoda
Probleem is dat een treindienstleider wettelijk gezien de enige is die beslissingsbevoegd is als het gaat om toestemming geven tot het verplaatsen van treinen. Niemand, maar dan ook echt niemand mag op zijn stoel gaan zitten.

Als het gaat om "de treindienst stilleggen", dat kan bij wijze van spreken oom agent nog die normaal gesproken parkeerbonnen uitschrijft met één telefoontje regelen. Maar zelfs "oom agent met 5 strepen op z'n mouw" is niet bevoegd om een machinist te sommeren met een trein te vertrekken. Zou hij dat doen, dat gaat hij zeer ver buiten z'n boekje! Verder heeft hij ook geen overzicht over wat er nog meer voor, danwel achter betreffende trein gebeurd, stilstaat, gaat rijden of nog aan het rijden is. En al helemaal niet in een tunnel. Voor je het weet zit je in een rijweg van een trein die wel toestemming kreeg van de treindienstleider en via een wissel om jouw trein ingelegd was! Er staan niet voor niets seinen langs de baan.

Maar opzich is het denk ik wel handig om een goede afhandelingsstrategie te hebben om een tunnel "snel" leeg te kunnen hebben. Nu is dat in de Schipholtunnel denk ik iets makkelijker (geen stijle hellingen, maar ook geen goederenvervoer) dan in de Willemstunnel. Een goederentrein terug laten rijden gaat je niet lukken.
Groetjes,
Emiel