Spoornummers en centrum
Forum: Algemeen - Algemeen
18-08-2009 20:09:15
dionysus
dionysus
Ik hoorde pas van iemand spoor 1 zich altijd aan de centrumzijde bevind. Nu heb ik eens ff wat stations bekeken, en het lijkt toch inderdaad te kloppen. In ieder geval in Utrecht maar ook Amsterdam, gouda en den haag lijkt het redelijk te kloppen. Indien er geen spoor 1 is voor reizigers, natuurlijk het laagst mogelijke nummer. Gouda is dan in dat voorbeeld spoor 3.
Maar goed, dit soort dingen hoor je, en dan wil je het ff zeker weten, dus daar weet het hobbywereldje vast ietsje meer over. En eerlijk gezegd ben ik dit nog niet tegengekomen. Ik heb hem ff in algemeen geplaatst, mocht een andere plek beter zijn, dan mag de mod hem rustig verplaatsen
 

18-08-2009 20:29:11
fff604
fff604
Ik dacht dat de regel was dat spoor 1 altijd aan de kant ligt waar het stationsgebouw (of in ieder geval het grootste deel daarvan) zich bevindt.

Laatst bewerkt door fff604 op 18-08-2009 20:30
 

18-08-2009 20:32:14
broek53
broek53
Bij het traditionele station ligt spoor 1 altijd aan de zijde van het stationsgebouw. Dat is zo gebleven tot eind jaren tachtig, meer in het bijzonder tot de bouw van de Flevolijn. Met zijn viaductstations waar het plaatskaartenkantoor onder het perron zat, was het wat lastig een "kant van het stationsgebouw" te definiëren. Zelfs/ook bij grote stations als Duivendrecht.
Sinds eind jaren negentig is in toenemende mate sprake van het nummeren van de sporen op een manier die voor de Verkeersleiding logisch oogt, en dat is dan meestal de sporen 1 op een heel baanvak aan dezelfde kant, als zich de kans voordoet. Voorbeelden: de nieuwe stations van Abcoude, Breukelen, Maarssen, Zuilen en Holendrecht die eensluidend zijn genummerd, en het komende Science Park dat - als het goed is - net zo wordt genummerd als het nabijgelegen Diemen (en Muiderpoort in zekere zin).
Misschien heeft iemand het gemerkt, maar bij de uitbreding van Amsterdam Zuid een paar jaar geleden is de nummervolgorde van de vier perronsporen omgedraaid t.o.v. de tweesporige situatie - en hij loopt nu hetzelfde als Schiphol.

Overigens stonden en staan op de meeste stations de stationsgebouwen aan de zijde van de stad/het dorp/het centrum, dus op zichzelf klopt het wel dat ook spoor 1 meestal aan de centrumzijde ligt.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-08-2009 20:56
 

18-08-2009 20:37:59
daniel81
daniel81
Geldt de centrumregel, dan heb ik meteen de eerste uitzondering, namelijk Alm.

Geldt de stationsgebouwregel, dan rijst natuurlijk meteen de vraag hoe dat zit bij stations die geen gebouw hebben, of waar het gebouw niet aan een bepaalde kant zit (zoals Ut).

Edit: Broek53 typte intussen al een heel wat zinniger antwoord

Laatst bewerkt door daniel81 op 18-08-2009 20:39
 


18-08-2009 21:35:10
Thtc
Thtc
Een klein beetje "off-topic", maar kan het kloppen dat de a-zijde van een spoor, zich altijd in de richting Amsterdam bevindt.

Enkele voorbeelden van stations waar dit het geval is:
- Utrecht Centraal
- Arnhem
- Rotterdam Centraal
- Haarlem
- Leiden Centraal
 

18-08-2009 21:41:50
mren
mren
Dat is een oorzaak-gevolg iets. De a-fase ligt bij de laagste kilometrering en die is vrijwel altijd oplopend vanuit Amsterdam gezien.  

18-08-2009 21:46:55
bart84
Moderator
bart84
En dan maar gelijk een voorbeeld waarbij het andersom is:
Maastricht
Roermond
Sittard
Venlo


Mvg. Bart
 

18-08-2009 21:54:20
daniel81
daniel81
Andersom t.o.v. Asd bedoel je neem ik aan? Rsd hoort ook in dat rijtje.
Maar het gaat dus om de kilometrering. Mt is 'gekilometreerd' aan de lijn Mt-Aachen vermoed ik, en Std, Rm en Vl zijn ook niet in eerste instantie gelinkt aan Asd. Niet voor niets liggen er vanuit Asd gezien bij Wt en Rm scherpe bochten vlak voor het station, terwijl de lijnen vanuit resp. Neerpelt en Vl wel nagenoeg rechtdoor lopen. Dit wijst erop dat deze lijnen er eerder waren dan de verbinding met Asd en dat die lijnen dus ook de basis waren voor de kilometrering.
 

19-08-2009 00:10:37
Gast
Gast
Op station Groningen ligt de b-zijde in de richting Amsterdam. De a-zijde ligt in de richting Leeuwarden omdat station Groningen voor het eerst bereikbaar was vanuit Amsterdam via Leeuwarden (september 1868). Twee jaar later was Groningen vanuit Amsterdam ook bereikbaar via Meppel (mei 1870). De kilometrering van station Groningen vanuit Leeuwarden is 80 en vanuit Meppel is de kilometrering 77. Dus a-zijde bij laagste kilometrering gaat hier niet op.  

19-08-2009 01:33:43
kwilke
kwilke
Mren bedoelt dat de a-zijde altijd bij de laagste kilometrering ligt van het baanvak waaraan het station ligt. Waarschijnlijk ligt station Gn dus aan de spoorlijn Lw-Gn, waar de kilometrering van Lw naar Gn oploopt, dus de Lw zijde van het station ligt het laagst in de kilometrering, dus dit is de a-zijde. De spoorlijn Groningen-Meppel houdt waarschijnlijk (formeel) vlak voor station Groningen op.

Laatst bewerkt door kwilke op 19-08-2009 01:34
 

19-08-2009 09:19:01
gvttreinen
gvttreinen
Utl, hier is spoor 1 NIET aan de wijkkant (centrum Lunetten) gelegen.
Ook is hier de oplopende km`s van Ut naar Ht e.v., dus waarom dat spoor 1 niet het zuidwestelijke perron is, voor mij een ?
Het stationsgebouw (voor zover aanwezig) staat aan de wijkkant, spoor 2 kant dus.

Gérard

Laatst bewerkt door gvttreinen op 19-08-2009 09:26
 

19-08-2009 09:38:53
broek53
broek53
Groningen ligt aan de spoorlijn Harlingen - Nieuweschans, die in die richting kilometreert. Veel van de kilometrering van mn de stations kun je aflezen op het befaamde sporenplan.nl (bij de uitgebreide tekeningen).  

19-08-2009 09:39:20
broek53
broek53
Quote
Utl, hier is spoor 1 NIET aan de wijkkant (centrum Lunetten) gelegen.
Ook is hier de oplopende km`s van Ut naar Ht e.v., dus waarom dat spoor 1 niet het zuidwestelijke perron is, voor mij een ?
Het stationsgebouw (voor zover aanwezig) staat aan de wijkkant, spoor 2 kant dus. Gérard
Klopt, althans: zoals ik aangegeven heb, is sinds een jaar of tien a vijftien het stationsgebouwenverhaal losgelaten en worden de spoornummers schijnbaar willekeurig weggegeven - waarbij als richtlijn de wens van RVL geldt om langs een lijn alle sporen 1 aan dezelfde kant hebben. Het nieuwe Amsterdam - Utrecht is wat de kleine stations betreft, zo ingericht.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-08-2009 09:43
 

19-08-2009 10:13:01
john2
john2
Quote
broek53: Bij het traditionele station ligt spoor 1 altijd aan de zijde van het stationsgebouw. Dat is zo gebleven tot eind jaren tachtig, meer in het bijzonder tot de bouw van de Flevolijn. Met zijn viaductstations waar het plaatskaartenkantoor onder het perron zat, was het wat lastig een "kant van het stationsgebouw" te definiëren. Zelfs/ook bij grote stations als Duivendrecht.
Sinds eind jaren negentig is in toenemende mate sprake van het nummeren van de sporen op een manier die voor de Verkeersleiding logisch oogt, en dat is dan meestal de sporen 1 op een heel baanvak aan dezelfde kant, als zich de kans voordoet. Voorbeelden: de nieuwe stations van Abcoude, Breukelen, Maarssen, Zuilen en Holendrecht die eensluidend zijn genummerd, en het komende Science Park dat - als het goed is - net zo wordt genummerd als het nabijgelegen Diemen (en Muiderpoort in zekere zin).
Misschien heeft iemand het gemerkt, maar bij de uitbreding van Amsterdam Zuid een paar jaar geleden is de nummervolgorde van de vier perronsporen omgedraaid t.o.v. de tweesporige situatie - en hij loopt nu hetzelfde als Schiphol.

Overigens stonden en staan op de meeste stations de stationsgebouwen aan de zijde van de stad of dorp centrum, dus op zichzelf klopt het wel dat ook spoor 1 meestal aan de centrumzijde ligt.

Als ik het wel heb, dan liggen de stationsgebouwen aan de centrumkant van een stad of dorp, dus ook spoor 1. Deze situatie doet zich voor, zover als ik paraat heb, bij de stations Maastricht, Heerlen, Sittard, Roermond, Venlo en Weert.
 

19-08-2009 10:24:29
visscher
visscher
In Enkhuizen kan het verhaal met het stationsgebouw niet opgaan, hier staat hij namelijk in het verlengde van de sporen. Ook ligt spoor 1 hier niet aan de zijde van de stad. Spoor 1 te Enkhuizen ligt aan de Havenzijde van het perron(spoor 1 is eerder aangelegd dan spoor 2?). Mede hierdoor krijg je in Enkhuizen de situatie dat de volgorde van de sporen 2-1-3 is (waarbij spoor 3 perronloos is, zie sporenplan).  

19-08-2009 10:52:27
john2
john2
Enkhuizen is een kopstation. Misschien dat dit hiermee ook iets te maken heeft dat het stationsgebouw in het verlengde van de sporen staat. Heb je in Vlissingen niet de zelfde situatie als in Enkhuizen? Vlissingen is ook een kopstation. Den Helder trouwens ook. Het stationsgebouw in Den helder staat ook voor de kopperrons.  

19-08-2009 11:11:15
bjornl
bjornl
Klp is ook een leuke: het station is geopend als "Veenendaal", maar het stationsgebouw staat niet aan de Veenendaalse kant. Wel staat het gebouw aan de centrumkant van De Klomp (voor zover je bij dit dorp van een centrum kan spreken).  

19-08-2009 11:45:19
visscher
visscher
@ John2, Ja het heeft er zeker wel mee te maken dat Enkhuizen een kopstation is. Al had het station ook makkelijk aan de zijkant (centrumzijde) gebouwd kunnen worden. Maar dat verklaard nog niet de rare spoornummering. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de volgorde van aanleggen, maar kan iemand dit bevestigen?

Of heeft dit ermee te maken dat Enkhuizen in vroegere jaren gebruikt werd voor de doorgaande verbinding Asd - Ekz - Lw (met bootreis tussen Enkhuizen en Stavoren). Dat daarom is gekozen om spoor 1 aan de havenzijde te positioneren.
 

19-08-2009 14:31:50
keesje
keesje
Er zijn ook nog stations in plaatsen zonder centrum %08%, omdat spoor 1 ontbreekt: Breda en Gilze=Rijen bijvoorbeeld.

In Vlissingen lijkt het centrum in het water te liggen, want daar is spoor 1 juist niet aan een zijde geleden waar nog enige bebouwing staat. Behalve de kassa van de veerboot naar Breskens dan...
 

19-08-2009 15:38:54
reisthijs
reisthijs
Quote
gvttreinen: Ook is hier de oplopende km`s van Ut naar Ht e.v., dus waarom dat spoor 1 niet het zuidwestelijke perron is, voor mij een ?

Het verhaal over oplopende km`s slaat op de a/b verdeling (die voor dit voorbeeld, bij Gdm, wel klopt), niet op de spoornummering. Wel is voor Zbm, Cl, Htn en Utl spoor 1 steeds het vertrekspoor richting Ut (en daarmee ook richting Asd) dus er is wel een verband. Voor de stations in Almere geldt hetzelfde.

Quote
daniel81: Geldt de stationsgebouwregel, dan rijst natuurlijk meteen de vraag hoe dat zit bij stations die geen gebouw hebben, of waar het gebouw niet aan een bepaalde kant zit (zoals Ut).

Bij Ut ligt spoor 1 aan de kant waar tot 1975 het stationsgebouw stond. Helemaal volgens deze 'regel' dus.
 

19-08-2009 15:48:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Als de regel gevolgd gaat worden van spoor 1 op elk station langs de lijn aan dezelfde kant, dan krijgt Ddrs medio 2010 spoor 2 aan de kant waar 't stationsgebouw nu nog staat. Dat gebouw verdwijnt wel bij de spoorverdubbeling aangezien waar 't staat het perron langs het toekomstige tweede spoor komt te liggen.
Overigens staat ook hier toevallig het stationsgebouwtje aan de kant van het centrum van de wijk.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2009 18:22:28
maigoda
maigoda
Quote
broek53: Misschien heeft iemand het gemerkt, maar bij de uitbreding van Amsterdam Zuid een paar jaar geleden is de nummervolgorde van de vier perronsporen omgedraaid t.o.v. de tweesporige situatie - en hij loopt nu hetzelfde als Schiphol.

Dat had ook te maken met dat de sporenuitbreiding aan de kant van spoor 1 kwam. Zonder de wijziging kreeg je (vanaf de metrobaan geteld) 2-1-3-4. Dus deze wijziging was zo gek nog niet.
Groetjes,
Emiel
 

19-08-2009 19:49:37
broek53
broek53
Neen, al was het maar omdat ik 'm zelf verzonnen heb. Maarre: een logische volgorde van de nummering is geen eis en techneuten zal het ook een volslagen worst zijn. Reizigers trouwens ook: voor hen maakt het niet uit of een spoor 1 of 33 heet; als ze het maar makkelijk kunnen vinden. Kortom: de spoornummerwijziging te Asdz is er alleen maar in deze vorm gekomen met het Rilverkeersleidings-argument als argumentatie, en dankzij het feit dat de technische spoornummering (die is anders dan de perronspoornummers; zie nogmaals Sporenplan) meegenomen kon worden in de algehele beveiligingswijziging en de VPT-configuraties waar dienstrgelingplanning t/m uitvoering (procesleiding) mee werkt. Ik kan je verzekeren dat je er dan vroeg bij moet zijn, maar dat wordt wel erg off topic.  

19-08-2009 20:19:45
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Reizigers trouwens ook: voor hen maakt het niet uit of een spoor 1 of 33 heet; als ze het maar makkelijk kunnen vinden.

Daar zeg je er inderdaad wel wat bij, het zou me niet verbazen als menig reiziger die voor het eerst via Nm reist de schrik om het hart slaat als hij ziet dat-ie naar spoor 35 moet %02%
Dat had ik ook op Koblenz, dat heeft zelfs spoornummers die boven de 100 liggen. Daar zijn het korte perronspoortjes aan het eind van het 'gewone' nummer (dus spoor 102 vind je door vanaf spoor 2 naar het eind van het perron te lopen).
Nog even in de categorie domme nieuwsgierige vragen: welk nummer had het zakspoor in Amf, dat immers tussen spoor 4 en 5 inlag?
 

19-08-2009 20:29:12
wietse
wietse
Dat was spoor 22. Spoor 21 (veel langer geleden verdwenen) lag tussen 1 en 2  

19-08-2009 20:30:43
Thtc
Thtc
Uit mijn hoofd 22.  

19-08-2009 21:08:45
mark
mark
Station Aml is ook een uitzondering op alles, aan de kant van het stationsgebouw en het centrum ligt spoor 4, aan de andere kant spoor 2  

19-08-2009 21:23:36
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Neen, al was het maar omdat ik 'm zelf verzonnen heb. Maarre: een logische volgorde van de nummering is geen eis en techneuten zal het ook een volslagen worst zijn. Reizigers trouwens ook: voor hen maakt het niet uit of een spoor 1 of 33 heet; als ze het maar makkelijk kunnen vinden. Kortom: de spoornummerwijziging te Asdz is er alleen maar in deze vorm gekomen met het Rilverkeersleidings-argument als argumentatie, en dankzij het feit dat de technische spoornummering (die is anders dan de perronspoornummers; zie nogmaals Sporenplan) meegenomen kon worden in de algehele beveiligingswijziging en de VPT-configuraties waar dienstrgelingplanning t/m uitvoering (procesleiding) mee werkt. Ik kan je verzekeren dat je er dan vroeg bij moet zijn, maar dat wordt wel erg off topic.
Ik vind het als reiziger wel erg prettig dat de nummering opéénvolgend is. De situatie zoals die nu bij Sloterdijk is gerealiseerd met de sporen 1 t/m 12 waarbij 9 en 10 ergens op 100 meter afstand ligt van de feitelijke plaats waar je bent vind IK niet het toonbeeld van duidelijkheid

Grappig dat Broek overigens Duivendrecht aanhaalt. Dat is natuurlijk een kruisstation zonder duidelijke locatie van het stationsgebouw, en al helemaal een warrige definitie van Centrum. In feite staat het kerkje van het historische centrum van Duivendrecht in de Noord-Oost kwadrant van het station. Gemiddeld genomen moet er alleen niemand heen: het station wordt vooral gebruikt als feeder voor de ArenA (al heeft Bijlmer dat overgenomen) en overstap op de metro; of gewoon naar de P/R en bushalte op het voorplein. Die is dan weer in de zuid-west kwadrant %08%
 

19-08-2009 21:35:51
keesje
keesje
In een station als Hld hebben ze het gelukkig simpel gehouden met de spoornummering. Want als het spoor voor het stationsgebouw spoor 1 had geheten, dan had je in geografische volgorde ook iets als 3-2-1-4-5-6 gekregen. Dit omdat dit spoor tussen de doorgaande sporen van/naar Hlds en de kopsporen van Hld zelf inligt.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-08-2009 01:52:44
Gast
Gast
Nog iets over Aml. Het zakspoor voor de trein naar Mrb was altijd spoor 3b (tussen 2a en 4a in). Tegenwoordig is het spoor 3.  

20-08-2009 07:41:46
dennistd
dennistd
Dat zal wel komen doordat 3a een opstelspoortje is en geen perronspoor (net als spoor 1 in Amf, dat heet geen 1b doordat 1c en 1a geen perronsporen zijn).  

20-08-2009 08:01:27
keesje
keesje
Spoor 3 of 3b te Aml, intern was en zijn het nog altijd de sporen 203B (perron) en 203A (kopspoor).  

20-08-2009 11:31:13
treinfreak
treinfreak
Quote
keesje:
In Vlissingen lijkt het centrum in het water te liggen, want daar is spoor 1 juist niet aan een zijde geleden waar nog enige bebouwing staat. Behalve de kassa van de veerboot naar Breskens dan...

Ik denk dat het dan te maken heeft aan welke zijde de hoofdingang ligt en die ligt aan het uiteinde van het spoor omdat het kopstation is dus maakt het daar weinig uit.
Ik vraag me dan af hoe het eigenlijk zit met Zwolle want al ik mij goed herinner zit er toch aan de centrumzijde spoor 30 ?


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

20-08-2009 11:50:34
visscher
visscher
Spoor 30 te Zwolle is geen perronspoor, Aan de centrumzijde te Zwolle zitten eerst de kopsporen voor de lijnen uit Emmen, Groningen en Kampen (12 t/m 16) en daarna gevolgd door spoor 1. Dit station is dus ook gewoon netjes opgezet.  

02-09-2009 20:56:22
dh3201
dh3201
Quote
daniel81:
Quote
broek53: Reizigers trouwens ook: voor hen maakt het niet uit of een spoor 1 of 33 heet; als ze het maar makkelijk kunnen vinden.

Daar zeg je er inderdaad wel wat bij, het zou me niet verbazen als menig reiziger die voor het eerst via Nm reist de schrik om het hart slaat als hij ziet dat-ie naar spoor 35 moet %02%

In Zwolle vaak genoeg meegemaakt dat reizigers spoor 12, 13, 14, 15 of 16 niet konden vinden.

Quote
daniel81: Dat had ik ook op Koblenz, dat heeft zelfs spoornummers die boven de 100 liggen. Daar zijn het korte perronspoortjes aan het eind van het 'gewone' nummer (dus spoor 102 vind je door vanaf spoor 2 naar het eind van het perron te lopen).

In Augsburg hebben de kopsporen aan de ene kant de nummers tussen 101 en 108 en aan de andere kant tussen 801 en 808.


Shqiperise-lopers?
 

02-09-2009 20:59:03
mdj
mdj
Dat komt waarschijnlijk omdat je -bijvoorbeeld op Utrecht- van spoor 1 naar 14 een goede wandeling nodig hebt, terwijl dat in Zwolle cross-platform is. In Nijmegen met spoor 35 ligt dat anders, nergens (in NL) heb je een spoor met perron wat 35 heet.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-09-2009 21:00:55
dh3201
dh3201
In Zwolle is meer het probleem dat spoor 12 en 13 aan de ene kant van het gebouw liggen en 14 t/m 16 aan de andere kant. Vaak genoeg reizigers bij het Kamper boemeltje naar spoor 14, 15 of 16 lopen te zoeken...


Shqiperise-lopers?
 

02-09-2009 21:17:42
ettenspoor
ettenspoor
Hehe, dat herken ik van mezelf toen ik de eerst keer in Zl kwam%08%