Rolstoel gebruikers bij Veolia
Forum: Algemeen - Algemeen
15-08-2009 16:25:24
peter023
peter023
gisteren ging mijn vriendin ( zit in een rolstoel) naar venlo. Ze stapte in in tegelen en in Venlo er weer uitgestapt.
de machinist die in de trein naar Venlo zat. was zeer geduldig en wachten goed op haar. totdat ze erin zitten.
de rolstoel zat niet vast in de trein ( geen vastpunten in de trein voro rolstoelgebruikters) door het schommelen werd ze ook nog misselijk.
In venlo aangekomen, werd je midden in het gangpat half op de plank naar buiten. een machinist van de trein hielp haar wel maar was ineens weg en liet der dus staan. sorry maar dit vind ik een hele slechte service van veolia. men roept altijd dat ze goed omgaan met mensen met een rolstoel etc.
dit is gisteren toch gebleven dat dit niet zo was. zeer spijting.
trein vertrok richting venlo om 13.23 aankomst venlo 13.30.

wat zijn de andere ervaringen ben er wel benieuwd naar.

Laatst bewerkt door admin op 16-08-2009 10:55, reden: Titel aangepast
 

15-08-2009 19:07:30
john2
john2
Peter023, je zou kunnen overdenken om een klacht in te dienen bij Veolia, de NS en bij reizigersvereniging rover. Dit is, zoals jij het uitlegt een slechte zaak. Dus als ik je goed begrijp lieten ze je vriendin half in de trein staan en half op het perron, zonder haar verder naar buiten te duwen. Moest ze het verder maar zelf uitzoeken.

Laatst bewerkt door john2 op 15-08-2009 19:08, reden: type fout hersteld.
 

15-08-2009 19:27:46
MDDM
MDDM
@john2.Wat heeft NS er nu weer mee te maken? Peter023 heeft het over Veolia.
Quote
peter023: sorry maar dit vind ik een hele slechte service van veolia.



Laatst bewerkt door MDDM op 15-08-2009 19:28, reden: laatste zin weggehaald.


Gr Joop mcn Lls
 

15-08-2009 19:42:02
Velios_ban
Velios_ban
Je zegt zelf dat dat de Machinist geduldig was en hij haar wel hielp.
Waarover wil je een klacht indienen?

Veolia Machinisten hoeven haar niet te helpen bij het in en uitstappen dat deze Machinist in kwestie dit wel doet is alleen maar goed.
Servicemederwerkers van NS mogen deze zaken alleen maar doen en deze rolservice moet je vriendin van te voren telefonisch aanvragen bij NS.

Wat betreft het vastzetten: geen enkele trein hoeft voorzien te zijn van een vastzet mechanisme voor rolstoelen, hoogstens een aparte rolstoelplek.
Een ritje van 7 minuten (eigenlijk 4minuten want de trein komt al om 13:27 in Venlo aan) lijkt me ook niet erg geschikt daarvoor.

Het lijkt me erg onverstandig om voor deze redenen een klacht in te gaan dienen bij Veolia
Waarschijnlijk heeft je vriendin geen rolstoelservice bij NS aangevraagd
en is de rit daarom stroef verlopen, de Machinist verdient juist een compliment voor zijn welwillendheid.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 15-08-2009 19:51
 


15-08-2009 20:51:16
MDDM
MDDM
Quote
Velios: Je zegt zelf dat dat de Machinist geduldig was en hij haar wel hielp.
Waarover wil je een klacht indienen?

Hierover denk ik.
Quote
een machinist van de trein hielp haar wel maar was ineens weg en liet der dus staan.



Gr Joop mcn Lls
 

15-08-2009 21:16:42
Velios_ban
Velios_ban
Volgende keer eerst maar NS rolstoelservice reserveren. Veolia Machinisten rijden treinen geen rolstoelen.  

15-08-2009 21:32:41
edje
edje
Lekkere instelling, als je als personeel iemand zit stuntelen bij het instappen van een trein dan help je gewoon. Is niet meer dan normaal om te doen.
En je geeft ze als tip om de volgende keer NS rolstoelservice te helpen.
 

15-08-2009 21:56:05
Velios_ban
Velios_ban
Denk dat het hier rust op een misverstand Machinist heeft hier geholpen maar was ineens weg. In Venlo word veel afgetrapt/bijgeplaatst en remproeven genomen. Bedenk dat de betreffende Machinist(en) hier nog meer te doen heeft/hebben tijdens het stationnement
Denk even verder voordat je oordeeld over iemands anders handelen.

Verder is het aan Peter 023 om wel of niet een klacht in te dienen

Laatst bewerkt door Velios_ban op 15-08-2009 21:59
 

15-08-2009 22:05:56
lucky
lucky
Quote
Velios: Je zegt zelf dat dat de Machinist geduldig was en hij haar wel hielp.
Waarover wil je een klacht indienen?

Veolia Machinisten hoeven haar niet te helpen bij het in en uitstappen dat deze Machinist in kwestie dit wel doet is alleen maar goed.
Servicemederwerkers van NS mogen deze zaken alleen maar doen en deze rolservice moet je vriendin van te voren telefonisch aanvragen bij NS.

Wat betreft het vastzetten: geen enkele trein hoeft voorzien te zijn van een vastzet mechanisme voor rolstoelen, hoogstens een aparte rolstoelplek.
Een ritje van 7 minuten (eigenlijk 4minuten want de trein komt al om 13:27 in Venlo aan) lijkt me ook niet erg geschikt daarvoor.

Het lijkt me erg onverstandig om voor deze redenen een klacht in te gaan dienen bij Veolia
Waarschijnlijk heeft je vriendin geen rolstoelservice bij NS aangevraagd
en is de rit daarom stroef verlopen, de Machinist verdient juist een compliment voor zijn welwillendheid.



Wat is dit voor belachelijke reactie? Een persoon in een rolstoel is gelijkwaardig aan een ieder ander. GTW’s in Nederland hebben een gelijkvloerse instap waardoor mensen in een rolstoel zonder hulp van rolstoelservice in een trein kunnen. Op deze manier kunnen zij net als mensen die wel goed kunnen lopen op elk moment van de dag de trein pakken zonder eerst weer contact te hebben met rolstoelservice. Als dan onverhoopt er bij het uitstappen iets niet helemaal goed gaat is het niet meer dan gewoon dat een ieder, inclusief Veolia personeel, deze persoon helpt om goed en veilig uit de trein te komen. Je opmerking dat Veolia personeel dat niet hoeft slaat echt nergens op… Een ieder behoort behulpzaam te zijn..
Tot slot walg ik van je opmerking over de afstand. Een ieder mag zelf bepalen welke afstand hij reist met de trein, en omdat deze persoon toevallig in een rolstoel zit is dat niet anders. Jouw opmerking is pure discriminatie!!
 

15-08-2009 22:43:09
Velios_ban
Velios_ban
Zo jij bent een opgewonden standje zeg. Ik zou zeggen tel eens tot 10 en lees de reactie van Peter023 eerst eens goed voordat hier wat post. Zo zijn nou eenmaal de regels bij ons. Machinisten moeten primair de trein besturen, daarnaast komen pas serviceverlenende aktiviteiten buiten de cabine. Ik lees uit de reactie van Peter023 dat de betreffende Machinist wel correct heeft geholpen alleen plots weg was/moest.

Over de gordels deze zijn er gewoon niet en zijn ook niet verplicht in de GTW DMU of EMU er is alleen een plek om rolstoelen apart te parkeren. Reizigers die deze plek bezet houden behoren rolstoelgebruikers voor te laten gaan. Ik let hier altijd heel scherp op zodat deze personen altijd direct op een veilige plek kunnen plaatsnemen.

Over het schommelen en de afstand kan ik kort zijn: Het betreffende spoorgedeelde is het beste deel tussen Roermond en Venlo en is pas voorzien van een nieuw ballastbed. Het is onmogelijk om het schommelen van een trein geheel tegen te gaan. Advies goed vast houden aan een stang of stoel.

Dit is het laatste wat ik erover heb gezegt, schijnbaar kan er niet normaal over worden gesproken.

@peter023.

Als je vriendin hulp nodig bij het uitstappen heeft laat haar dan tijdens de rit op de noodknop drukken hier kan ze kenbaar maken waar ze eruit wil en kan een evt. reserve machinist in Venlo helpen uitstappen.

Je vriendin kan als ze wilt gewoon een klacht indienen. Veolia heeft een nieuwe verbeterde website: www.veolia-transport.nl

Laatst bewerkt door Velios_ban op 15-08-2009 23:04, reden: Aanvulling tekst
 

15-08-2009 22:53:34
lucky
lucky
Het doet er niet zoveel toe wat peter023 zegt, omdat ik reageer op opmerkingen van jouw. Jij noemt stukjes van 7 minuten niet bedoeld voor rolstoel plaatsen..

Verder kan ik weinig dringende redenen bedenken waarom een mcn niet even 1 minuut (langer) zou uitrekken om een hulpbehoevend iemand te helpen. Iemand half op het perron zetten is hetzelfde als niet.

Tot slot reageer ik helemaal niet op het schommelen. Aangezien ik dat niet zo spannend veel zal verschillen voor normale passagiers in vaste stoelen of mensen die staan in de trein.
 

15-08-2009 22:59:02
Velios_ban
Velios_ban
Die reactie's van jou voegen niets meer toe aan een oplossing van het eigenlijke probleem van peter023 alleen maar voor een eindeloze discussie tussen jou en mij. Daarom heb ik je bericht/post gemeld bij het beheer. Graag over naar een ander onderwerp

Laatst bewerkt door Velios_ban op 15-08-2009 23:02, reden: Aanvulling tekst
 

16-08-2009 00:48:30
mich
mich
Quote
peter023: gisteren ging mijn vriendin ( zit in een rolstoel) naar venlo. Ze stapte in in tegelen en in Venlo er weer uitgestapt.
de machinist die in de trein naar Venlo zat. was zeer geduldig en wachten goed op haar. totdat ze erin zitten.
de rolstoel zat niet vast in de trein ( geen vastpunten in de trein voro rolstoelgebruikters) door het schommelen werd ze ook nog misselijk.
In venlo aangekomen, werd je midden in het gangpat half op de plank naar buiten. een machinist van de trein hielp haar wel maar was ineens weg en liet der dus staan. sorry maar dit vind ik een hele slechte service van veolia. men roept altijd dat ze goed omgaan met mensen met een rolstoel etc.
dit is gisteren toch gebleven dat dit niet zo was. zeer spijting.
trein vertrok richting venlo om 13.23 aankomst venlo 13.30.

wat zijn de andere ervaringen ben er wel benieuwd naar.


Dit is natuurlijk vervelend, maar inderdaad zoals hierboven al aangegeven kun je beter, ook al zou je het zelf wel kunnen eerst NS rolstoelservice aanvragen. Deze worden namelijk gewoon door Veolia betaald, om ook bij de Veolia treinen te assisteren%06%

Het is natuurlijk fijn als een machinist je even kan helpen, maar je moet begrijpen dat zo'n iemand af en toe zaken te doen heeft, die toch belangrijker zijn. Daar kan ik over meepraten, eenmansbediening en dan ook nog eens zelf rangeerder spelen in Venlo is een klus waarbij je je handen vaak vol hebt, en hoe graag je mensen dan helpt dat kan niet, want dan blijft er een trein staan of iets dergelijks.
 

16-08-2009 01:17:54
Velios_ban
Velios_ban
Quote
daan-ns: Alsjeblieft.. Je bent hier net 1 dag! Doe ff rustig


Het gaat hier over Veolia niet over de registratie van mij als nieuw forumlid immers heb net zo veel recht om hier te posten als jij.
Ik post hier uit proffesioneel oogpunt net als Mich niet om andere forumleden die net één dag aanwezig zijn persoonlijk te kwetsen!!!

Laatst bewerkt door Velios_ban op 16-08-2009 01:49
 

16-08-2009 01:28:44
peter023
peter023
even ter duidelijkheid het was een conducteur van Veolia geen machinist.
De rolstoel service van de NS was gereserveerd en die zouden mijn vriendin ophalen uit de trein. maar er was niemand te zien op station venlo.

Om bij de service medewerkers te kunnen komen, moet men eerst van spoort 4A/4B naar de stationshal kunnen komen met een rolstoel. Alleen er is geen lift en alleen een trap onder het spoor door.

Tuurlijk dienen we een klacht in bij de NS maar veolia krijgt ook een opmerking omdat je dat niet kan maken naar iemand. zeker niet in een rolstoel.
zover we ook weten heeft veolia geen service voor rolstoelen zoals de NS die heeft.
er is inderdaad een plaat voor rolstoelgebruikers aanwezig in de trein maar deze sluit niet aan op de perrons waardoor de wieltjes van een rolstoel vastblijven zitten tussen de plaat en het perron. en dan kun je helemaal niks meer.
 

16-08-2009 01:38:46
Velios_ban
Velios_ban
Als het een conducteur betreft is het inderdaad een slechte zaak Peter023 van die persoon en is het terecht om je beklacht te doen bij Veolia!!!

Maar de servicemedewerker van NS behoort klaar te staan als de trein binnen komt in Venlo deze hoort je vriendin te begeleiden/helpen uit de trein en naar de uitgang of andere perron via de overweg achter de trap.

Veolia betaald NS voor de rolstoelservice en de NS servicemedewerkers horen Veolia reizigers te helpen als zij daarom vragen of een verzoek hiertoe hebben ingediend.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 16-08-2009 01:42
 

16-08-2009 10:56:46
admin
Moderator
admin
admin: discussie afgesplitst van de algemene Veolia discussie.

On-topic in deze discussie gaat dus alleen over rolstoel vervoer bij Veolia!

Discussieer met respect voor elkaar!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

16-08-2009 13:13:56
rick
rick
Quote
lucky: Jij noemt stukjes van 7 minuten niet bedoeld voor rolstoel plaatsen..
Daar lees ik toch wat anders in, namelijk dat het voor een stukje van een paar minuten niet de moeite is om een rolstoel vast te zetten.
Of dat waar is en hoe lang het vastzetten van een rolstoel duurt weet ik niet.
 

16-08-2009 13:28:42
edje
edje
Is de het idee om bij korte stukjes de rolstoel niet vast, niet hetzelfde om in een auto de gordel te dragen, als je maar 2 km moet.
Als het veiliger is om een rolstoel vast te zetten, dan moet je het altijd doen, ook al is het maar 1 km.

Quote
Velios:
Veolia betaald NS voor de rolstoelservice en de NS servicemedewerkers horen Veolia reizigers te helpen als zij daarom vragen of een verzoek hiertoe hebben ingediend.


Een Reiziger betaald ervoor om van A naar B vervoerd te worden, die zal dus ook niet weten wie hem eigenlijk moet weten.
Ze willen gewoon de trein ingeholpen worden, en dat maakt dan niet uit welk logootje er op de jas of tas staat, of welke functie de spoorman/vrouw heeft.
En hoe doet Veolia dat op de kleinere stations??? Wordt de gemiddelde rolstoelgebruiker daar in de kou gelaten, door een machinist die niet wilt helpen?

met vriendelijke groet
Edje (die tijdens RET diensten vaak genoeg tussen twee klusjes een invalide in en uit de trein heeft geholpen, als ze het nou wilden of niet.)

Laatst bewerkt door edje op 16-08-2009 13:34
 

16-08-2009 13:37:29
Velios_ban
Velios_ban
Je kan rolstoelen niet vastzetten in onze treinen, de meeste handrolstoelen hebben een rem deze werkt uit mijn eerdere ervaringen als rolstoelchauffeur (mits goed afgesteld) ook goed. Bij electrische rolstoelen is de tractie geblokeerd als het electrische gedeelte uit staat of niet wordt bediend

Het omvallen van een rolstoel in de trein heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt
een trein rijdt meestal ook op een recht stuk spoor ik kan me voorstellen dat als de trein over (kromme)wissels gaat het comfort in een rolstoel een stuk minder is.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 16-08-2009 13:39
 

16-08-2009 13:47:05
Velios_ban
Velios_ban
@ Edje

Zoals Mich al zei hebben Machinisten vaak nog meer zaken te doen zoals je zelf ook wel weet.
Om een reis soepel te laten verlopen zou ik rolstoelservice adviseren ik snap dat reizigers het niet intereseerd of zou door persoon A of B geholpen worden.
maar als ze in Venlo uitstappen moeten ze nog het overpad over : En wie gaat dit dan doen?? De Machinist moet de trein rijden.

Nogmaals van te voren rolstoelservice reserveren is hier dus de juiste oplossing ook op de kleinere stations is dit beschikbaar.

Laatst bewerkt door Velios_ban op 16-08-2009 14:13
 

16-08-2009 13:55:39
rogier
rogier
Is het idee van toegankelijk modern bus- en treinmaterieel (denk aan de Amba en de GTW) nu juist niet dat rolstoelers zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer?  

16-08-2009 13:56:21
Velios_ban
Velios_ban
Ja en dat gebeurd ook in de meeste gevallen zonder problemen

Laatst bewerkt door Velios_ban op 16-08-2009 13:57
 

16-08-2009 14:01:10
Velios_ban
Velios_ban
Hulp of begeleiding onderweg
Begeleiding door NS Reisassistenten

Op ruim 100 stations in Nederland zijn reisassistenten aanwezig. Dit is een NS-medewerker of een taxichauffeur.
Zij helpen rolstoelgebruikers, visueel gehandicapten en mensen met een andere (ook tijdelijke) functiebeperking, indien u tijdig hulp hebt aangevraagd.
Voor uw (zware) bagage dient u zelf zorg te dragen.
Uw treinreis

U meldt zich minimaal een kwartier voor vertrek op het afgesproken ontmoetingspunt.
Meestal treft u de reisassistent bij de NS-Servicebalie.
Onze reisassistent brengt u naar het juiste perron en helpt u in de trein.
Aan het einde van de rit helpt een reisassistent u weer uit de trein en brengt u naar de uitgang van het station.
Als u vragen heeft, kunt u ook bij de reisassistent terecht.
Doen zich onverhoopt problemen voor tijdens de reis, dan belt u: 030-2357823 (elke dag van 05.00 tot 02.00 uur).

Laatst bewerkt door Velios_ban op 16-08-2009 14:11
 

16-08-2009 14:04:32
nielske90
nielske90
Quote
rogier: Is het idee van toegankelijk modern bus- en treinmaterieel (denk aan de Amba en de GTW) nu juist niet dat rolstoelers zelfstandig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer?
Daarom is men op dit moment op het betreffende station (Venlo) hard aan het werk om de tunnel uit te bouwen met onder andere liften. Momenteel moet men nog enkele maanden (onder begeleiding) via het overpad.

Laatst bewerkt door nielske90 op 16-08-2009 14:04
 

17-08-2009 23:48:05
daan-ns
daan-ns
Quote
Velios: Het gaat hier over Veolia niet over de registratie van mij als nieuw forumlid immers heb net zo veel recht om hier te posten als jij.
Ik post hier uit proffesioneel oogpunt net als Mich niet om andere forumleden die net één dag aanwezig zijn persoonlijk te kwetsen!!!


Dat je uit proffesioneel oogpunt post, daar twijfel ik niet aan! Dat doen er net als ik, meerdere. Helemaal top natuurlijk! Het ging me alleen even op de manier waarop. Buiten dat vind ik het alleen maar fijn en leuk dat je je ervaringen en kennis deelt!


Groetjes Daan
 

18-08-2009 15:25:42
Velios_ban
Velios_ban
Jammer dat juist jij je aangesproken voelt. Je kan je ook druk maken om belangrijkere zaken

Laatst bewerkt door Velios_ban op 18-08-2009 15:27
 

18-08-2009 17:41:07
admin
Moderator
admin
admin: En dat gaan we vanaf nu ook doen. On-topic!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

18-08-2009 17:54:24
nielske90
nielske90
In het eerste bericht wordt gesteld dat de rolstoel niet vastgezet kon worden in de trein. Is dat dan niet mogelijk middels de gordels die ook voor fietsen aanwezig zijn?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-08-2009 19:43:16
salieri
salieri
Vandaag bij Arriva gezien hoe het wel kan. Machinist stapte zijn cabine uit nadat hij zag dat er een mindervalide persoon in de trein moest. Deze persoon werd netjes de trein ingeholpen door deze machinist.
Dat noem ik nog eens klasse! Geen gezeur over dat een machinist meer moet doen... het seintje kan wel even wachten vind ik
 

19-08-2009 03:08:12
Velios_ban
Velios_ban
Mooi die Machinist verdient een pluim voor zijn extra inzet.  

19-08-2009 03:28:28
Velios_ban
Velios_ban
Quote
nielske90: In het eerste bericht wordt gesteld dat de rolstoel niet vastgezet kon worden in de trein. Is dat dan niet mogelijk middels de gordels die ook voor fietsen aanwezig zijn?


Precies dat zou ook kunnen, al heb ik het nog niemand zien doen.
Mijn ervaringen leert dat personen in een rolstoel meer zelf kunnen dan de meeste mensen denken ze klemmen zich vast tegen een wand of stoel in de trein d.m.v. de rolstoelrem, of op een andere wijze.

Ze doen dingen vaak net iets anders maar juist voor hun op een handige en belangrijker een zelfstandige manier net als alle andere mensen in de trein of op perron. Minder valide die echt hulp nodig hebben zullen dit uiteindelijk zelf aangeven of vragen, net als ieder ander.