Snelle aankoop hsl-kaartjes loont
Forum: Algemeen - Algemeen
11-08-2009 13:27:37
train85
train85
AMSTERDAM - De NS begint vandaag met de verkoop van de eerste kaartjes voor de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Rotterdam. Wie er snel bij is, kan goedkoper rijden dan over het conventionele spoor.

De NS geeft namelijk voor de eerste 15% kopers een flinke reductie. De kaartjes moeten dan wel via het internet worden gekocht.

Wie de eerste tranch mist, is veel duurder uit. In de spits liggen de tarieven 60% hoger dan het huidige tarief.

De eerste treinen rijden op 7 september in een uurdienst. De trein gaat weliswaar nog niet harder dan 160 kilometer per uur, maar omdat hij over het nieuwe 125 kilometer lange snelle spoor gaat, wordt de reistijd tussen de hoofdstad en de Maasstad bekort tot 43 minuten. Nu is die één uur en drie minuten.

Het is de bedoeling dat de boemel-hsl over een jaar wordt vervangen door de nieuwe Italiaanse Fyra-trein, die 250 kilometer per uur kan halen.

Vanaf 13 december wordt de Thalys, de trein die Amsterdam met Parijs verbindt, in de dienstregeling over het nieuwe spoor opgenomen. De Thalys gaat zeven keer per dag rijden. De reistijd tussen Amsterdam en Parijs wordt dan drie uur en achttien minuten, een tijdwinst van 51 minuten.

Bron: Telegraaf
 

11-08-2009 15:29:30
WesselE
WesselE
Goh, een retourtje Rtd-Asd kost nu 28,- via de site van NS HiSpeed, tegenover een retourtje van 24,20 zonder korting via NS.nl. Doe mij dan maar 20 minuutjes extra reistijd.


'Okeh'
 

11-08-2009 16:04:15
aaron
aaron
Het lijkt me ook niet dat het 125 kilometer van Amsterdam naar Rotterdam is.

Los daarvan en misschien wel off-topic: Hoe meer ik nadenk over die HSL, hoe meer ik tot de conclusie kom dat het een fiasco gaat worden. Welke reizigers verwacht men nu eigenlijk op deze verbinding? De incidentele binnenlandse reiziger zal nauwelijks gebruik maken van de HSL, zeker niet na het zien van de tarieven, jongeren waarschijnlijk ook niet (kijken wel uit met zulke prijzen), dagjesmensen niet, toeristen evenmin. Blijven de zakelijke reizigers en passagiers voor de KLM over. Weer een typisch staaltje concept- en wishful thinking van overheden en de NS. Op papier ziet het er allemaal mooi uit en kan het allemaal verantwoord worden, in de praktijk rijden er in dit geval lege treinen.
 

11-08-2009 16:10:45
broek53
broek53
Wil je de NS er ditmaal even buiten laten? NS had heeeel andere ideeen over het gebruik van de HSL-Zuid, namelijk als onderdeel van wat we nu het hoofdrailnet noemen.  


11-08-2009 16:26:00
mren
mren
Quote
WesselE: Goh, een retourtje Rtd-Asd kost nu 28,- via de site van NS HiSpeed, tegenover een retourtje van 24,20 zonder korting via NS.nl. Doe mij dan maar 20 minuutjes extra reistijd.

Zonder verder een waardeoordeel uit te spreken: over het algemeen wordt in de vervoerskunde gerekend met een waardering van 20 euro per uur. Puur theoretisch bezien zou een verkorting van de reistijd met 20 minuten dus moeten leiden tot een prijsverschil van ten hoogste 6,50 euro dus 13 euro retour.

Laatst bewerkt door mren op 11-08-2009 16:26
 

11-08-2009 16:34:18
aaron
aaron
Quote
broek53: Wil je de NS er ditmaal even buiten laten? NS had heeeel andere ideeen over het gebruik van de HSL-Zuid, namelijk als onderdeel van wat we nu het hoofdrailnet noemen.


Nou sorry, maar dan zou je eens de uitzending van Zembla over de HSL moeten bekijken. De NS-directeur kraait net zo hard victorie daar. Nu begrijp ik best dat dat het beeld is dat men naar buiten wil doen uitstralen, omdat men nu eenmaal niet meer terug kan, maar wat een verademing is dan de minister van onze Zuiderburen die eveneens aan het woord is en mijns inziens een veel realistischer beeld neerzet. Zo kan het dus ook.
 

11-08-2009 16:45:49
broek53
broek53
Hispeed en daarmee NS kan natuurlijk nu niet meer twijfel gaan uitspreken aan het succes van de HSL Zuid. Ik sprak dan ook over "had". Toen de HSL-Zuid aanbesteed moest worden, heeft NS aangeboden met een Rail-21-achtig plan, met de zogenaamde IC Max. Conform het Franse model werden daarbij allerlei treindiensten over de HSL geleid die daarvan konden profiteren, en (uiteraard) doorgereden naar bestemmingen als Eindhoven (en verder). dat de intentie van de HSL ook ooit zo was, is wel duidelijk; in Breda was (natuurlijk) geen keervoorziening voorzien (wat is Breda voor werelddorp dat het eindpunt zelfs maar zou kunnen zijn voor HSL-diensten en dan nog wel vanuit twee richtingen).
Kortom: de basisfout ligt hem in het als een aparte concessie tegen een krankzinnig hoge prijs doen exploiteren van een regionaal lijntje als de HSL Zuid - en dat is 0,000 ooit het idee van van NS geweest en 125 % het idee van Netelenbos en haar ambtenaren.
Natuurlijk wordt het een financieel fiasco, daar twijfel ik verder niet aan - op den duur zoiets als Eurotunnel denk ik. Maar geef NS daar niet de schuld van.
 

11-08-2009 17:05:32
aaron
aaron
Oke, je hebt gelijk. Maar dan blijft het punt staan dat NS ook had kunnen afzien van de exploitatie. Dan was er dus een concurrent gekomen (als die al was gekomen) en wat is er nu beter dan een failliete/armlastige concurrent? NS zou dan veel meer financiële armslag gehad hebben om de concessie van 2015 in de wacht te slepen om dan alsnog de HSL op een later tijdstip te integreren in het kernnet. (Maargoed, dit blijft een "wat-als-verhaal"). Maar waar het mij voornamelijk om gaat is dat rücksichtslos willen doorzetten van dit soort plannenmakerij voor prestigeprojecten. En waarom? Alleen maar om 'erbij' te horen?
Dat we hierdoor als burger in de aap gelogeerd worden, is wat mij frustreert.

Laatst bewerkt door aaron op 11-08-2009 17:07
 

11-08-2009 17:14:21
ruysdael
ruysdael
Quote
aaron: En waarom? Alleen maar om 'erbij' te horen?
Dat we hierdoor als burger in de aap gelogeerd worden, is wat mij frustreert.
Dat is iets wat de (rechtse) politiek allesbehalve interesseert...
 

11-08-2009 17:32:19
aaron
aaron
Je moet de politiek niet zien als losse grootheid in de samenleving. Het interesseert ons burgers niet, want we doen er niets tegen en laten alles gelaten over ons heen komen. Dus interesseert het de politiek ook niet. Maar dat neemt niet weg dat we als burgers bedrogen uitkomen. En daar zou een beetje moraal in 'de politiek' veel aan kunnen veranderen. Maarja, dat zijn wensen uit de vorige eeuw. Dat is ouderwets om te denken.

Laatst bewerkt door aaron op 11-08-2009 17:34
 

11-08-2009 17:40:28
ruysdael
ruysdael
Quote
aaron: Je moet de politiek niet zien als losse grootheid in de samenleving. Het interesseert ons burgers niet, want we doen er niets tegen en laten alles gelaten over ons heen komen.
Toch vind ik het gek dat zo'n idioot idee als een HSL die flink wat meer kost dan het conventionele spoornet uit de politiek überhaupt komt. Duidelijk een idee uit een weggemoffeld kantoortje in Den Haag van politici die niet of nauwelijks per trein reizen. Toevoegen aan het HRN had perfect geweest... Ook financieel gezien. Het is jammer dat we niet meer in een tijd leven waarin burgers (in general) het nog wel interesseert wat er in de politiek gebeurt en tegen bepaalde dingen ook demonstreert , en een samenleving waarin (extreem)rechtse partijen met de dag groter worden (vanwege desinteresse, in mijn opinie).

Laatst bewerkt door ruysdael op 11-08-2009 17:47
 

11-08-2009 18:07:42
aaron
aaron
Dat is zeker jammer. Maar verandering begint bij onszelf. Dus ik zou bijna vragen: wat kunnen we hiertegen ondernemen? En je zult zien dat velen afhaken.  

11-08-2009 18:18:27
edegroot
edegroot
edegroot: zullen we het hier niet alleen over de politiek hebben? Daar hebben we andere plekjes voor op internet. Graag wat meer terug richting het onderwerp  

11-08-2009 18:38:11
keesje
keesje
Of de shuttle tussen Bd en Asd volk trekt zal ook wel wat afhangen hoe deze in de dienstregeling ligt. De bedoeling voor 2011 (ingang dec 2010) is in ieder geval:

* Thalys 1x/uur Asd-Brusz (-Paris) rijdt met 300 km/u, behalve in de Groenharttunnel (max 250 km/u).
* Fyra 1x/uur Asd-Brusz met 250 km/u.
* Pendel 2x per uur Bd-Asd met 160 km/u; en
* Pendel 1x per 2 uur Bd-Atw.

Hiermee wordt de Willemspoortunnel én Schiphol (weer) een stuk drukker, dus dat zal nog een aardige puzzel worden...
 

11-08-2009 18:56:48
rogier
rogier
Quote
mren: Zonder verder een waardeoordeel uit te spreken: over het algemeen wordt in de vervoerskunde gerekend met een waardering van 20 euro per uur. Puur theoretisch bezien zou een verkorting van de reistijd met 20 minuten dus moeten leiden tot een prijsverschil van ten hoogste 6,50 euro dus 13 euro retour.
Gelden deze vervoerskundige modellen ook als de "snellere verbinding" slechts één maal per uur rijdt?
 

11-08-2009 19:17:02
keesje
keesje
Ik realiseer me nu dat het onderwerp over de kaartjes gaat en niet over de HSL an-sich...  

11-08-2009 20:43:41
julius
julius
Quote
aaron: Welke reizigers verwacht men nu eigenlijk op deze verbinding? De incidentele binnenlandse reiziger zal nauwelijks gebruik maken van de HSL, zeker niet na het zien van de tarieven, jongeren waarschijnlijk ook niet (kijken wel uit met zulke prijzen), dagjesmensen niet, toeristen evenmin. Blijven de zakelijke reizigers en passagiers voor de KLM over.
Een tariefsysteem waarbij alleen de eerste kaarten goedkoop zijn, lijkt me voor veel van die groepen inderdaad niet aantrekkelijk. De Superdiscount-kaarten zijn tot 14 dagen voor vertrek te krijgen meldt de pagina van Hispeed, maar ik betwijfel of veel mensen zo'n belang bij die reistijdwinst hebben dat ze hun reis zo lang van tevoren vast willen leggen inclusief vooraf bepaalde vaste treinreservering die niet annuleerbaar is – zeker daar er een goed alternatief is.

Overigens lees ik op de site van Hispeed ook over losse toeslagen bij abonnementen en normale vervoerbewijzen, maar alleen bij de introductietarieven worden deze genoemd. Beetje onduidelijk, vervalt die mogelijkheid later?

Ook bij de internationale verbindingen naar Duitsland speelt een dergelijke kwestie trouwens. De Superdiscount-kaarten zijn qua prijs interessant en ideaal voor bijvoorbeeld vakantiegangers, maar beperkt beschikbaar, kort van tevoren vaak niet meer te krijgen en dus onaantrekkelijk voor veel van bovenstaande groepen. Het dure normale tarief komt dan in beeld; voor ICE Arnhem-Köln v.v. bijvoorbeeld maar liefst € 86 p.p. in de 2e klas tegen € 24 voor een Superdiscount. Hakt er natuurlijk flink in, zeker indien er met meerdere personen wordt gereisd (en dan nog maar hopen dat het ding ook echt rijdt...). Verschil met de HSL-zuid is alleen dat er hier geen enkel alternatief is voor de ICE, zodat de keuze dan snel op een andere stad in Nederland zal vallen (veel makkelijker, betrouwbaarder en goedkoper) - of op de auto als vervoermiddel.
 

11-08-2009 21:12:23
WesselE
WesselE
Hoe zit het trouwens als de HSL straks rijdt en ik wil er een vervoersbewijs voor kopen? Krijg ik dan als ik een retourtje Asd-Rtd wil kopen een scherm waarbij ik moet kiezen tussen de "normale trein" of de HiSpeed trein (zegmaar net als het keuzescherm dat je krijgt als je een retourtje Tl-Ah koopt)?

Laatst bewerkt door WesselE op 11-08-2009 21:13


'Okeh'
 

11-08-2009 21:16:43
mren
mren
Quote
rogier:
Quote
mren: Zonder verder een waardeoordeel uit te spreken: over het algemeen wordt in de vervoerskunde gerekend met een waardering van 20 euro per uur. Puur theoretisch bezien zou een verkorting van de reistijd met 20 minuten dus moeten leiden tot een prijsverschil van ten hoogste 6,50 euro dus 13 euro retour.
Gelden deze vervoerskundige modellen ook als de "snellere verbinding" slechts één maal per uur rijdt?

Op zich wel, maar dan moet je wel de wachttijd die je als reiziger op een willekeurig ogenblik zal treffen meetellen. En zoals iedereen weet: frequentie is vele malen belangrijker dan tijd. Daarom is hier de bus de 6x/uur rijdt (15min reistijd) ook drukker dan de trein die 2x/uur rijdt (7minuten reistijd).
 

11-08-2009 23:14:42
Thtc
Thtc
Voor Fyra komen voor binnenlandse verbindingen twee tarieven, namelijk het Superdiscount-tarief en het "normale" NS-tarief met toeslag.

Het Superdiscount-tarief is eigenlijk alleen aantrekkelijk voor luchtvaartpassagiers uit Rotterdam of Breda, met een eveneens ruim van te voren gereserveerde vlucht. Omdat de vertrektijd van de vlucht vast staat en daarmee ook de tijd waarop men op Schiphol moet zijn, kunnen deze passagiers zich vastpinnen op een trein. Voor passagiers uit andere plaatsen is het gebruik van Fyra omslachtiger, omdat men als men per trein naar Rotterdam of Breda reist tenminste 2 vervoersbewijzen moet aanschaffen, namelijk een gewoon NS-kaartje naar Rotterdam Centraal of Breda en een Superdiscount-kaartje van daaruit naar Schiphol.

De overige reizigers voor Fyra zijn aangewezen op het "normale" NS-tarief met een toeslag. Voor de incidentele reiziger is dit een kaartje (al dan niet met korting) en dus die toeslag van 60% van het normale tarief. Dit komt voor een reis met 40% korting neer op een verdubbeling van de prijs. Voor regelmatige reizigers op of via dit traject komt er een toeslag abonnement.

Dit abonnement komt dus boven op de kosten van het huidige abonnement. Hier onder volgt als voorbeeld de abonnements kosten voor het traject Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal per maand:

2e klas: Maandtrajectkaart: €343,80 (trajectkaart) + €236,80 (toeslag) = €580,60
1e klas: Maandtrajectkaart: €583,40 (trajectkaart) + €310,40 (toeslag) = €893,80

Voor slechts een zeer beperkt aantal forenzen zijn deze tarieven weggelegd, waarvan de meesten zullen opteren voor een leaseauto.

De passagiers voor Fyra zullen door deze prijs opzet voornamelijk worden bevolkt door incidentele zakelijke reizigers en luchtvaartreizgers. De doelgroep waarvoor de treinen in visie van de overheid (destijds) en de NS ook was voorzien; wat dat betreft missie geslaagd. Of deze doelgroepen echter voldoende reizigers genereren om een economisch verantwoorde exploitatie mogelijk te maken is twijfelachtig. Enkele voorbeelden van treindiensten waarvoor men oorspronkelijk dezelfde doelgroep voor ogen had, die inmiddels of niet meer rijden of waarvan de doelgroep inmiddels is aangepast.

1. SJ: X2000 bij de introductie alleen 1e klas, inmiddels is de doelgroep uitgebreid door toevoeging van een 2e klas en goedkopere tarieven.
2. VR: Pendolino, zelfde verhaal als bij de X2000.
3. DSB: Lyntog, idem.
4. DB: IC, van oorsprong alleen 1e klas, later is de 2e klas toegevoegd om ook voor niet zakelijke reizigers aantrekkelijk te zijn. Van recentere datum is de Metropolitan op het traject Keulen - Hamburg; bij de introductie uitsluitend 1e klas en bedoeld voor zakelijke reizigers, later is een 2e klas toegevoegd en inmiddels vervangen door een ICE. Ook de treinen van Lufhansa die bedoeld waren voor luchtvaartreizigers hebben het niet gered.

De conclusie van het hele verhaal is, dat de aanbesteding van de HSL-Zuid een politiek spelletje is geweest. Een overheid die het onderste uit de kan wil hebben en een NS die zo gretig was op het binnenhalen van de concessie en de betreffende de doelgroep, dat er een (veel te) hoge prijs is betaald. Die (hoge) prijs wordt dan ook doorberekend aan de klant. De toekomst zal moeten leren of dit een verstandig bod was.
 

11-08-2009 23:28:55
lucky
lucky
Ik zet in op een gemiddelde bezetting van 25-35% in de spits en 5-15% in de daluren... (Asd - Rtd v.v)

Laatst bewerkt door lucky op 11-08-2009 23:29
 

12-08-2009 00:48:43
itamar
itamar
Dat men tarieven over de HSL duurder maakt dan gewone tarieven vind ik an sich niet zo vreemd, los van of er daadwerklijk veel mensen gebruik van zullen maken (betwijfel ik ook)

Waar ik wel 'n probleem mee heb is de beoogde toeslag asd-shl. Tenslotte wordt dat traject gewoon over de westtak gereden. Bovendien vervallen door de HSL treinen 3 van de 7 verbindingen, en dan ook nog de enige non-stop verbindingen (2100 en Benelux, 2100 gaat via hlm en Benelux wordt FYRA en moet opeens met toeslag) dus voor zelfde product (nonstop shl-asd vv.) moet straks, als je uit gaat van retourtje met korting, bijna dubbele betaald worden...
Overigens nog los van 't feit dat ik niet degene zou willen zijn die al die duizenden toeristen uitlegt dat deze trein WEL naar amsterdam central gaat maar NIET genomen mag worden met dat kaartje...
 

12-08-2009 06:00:14
nohab
nohab
Wat mij op zich wel boeit is hoe dit allemaal zal gaan met de OV-Chipkaart. NS wil alleen maar aan het op saldo reizen dus hoe gaat het systeem vastleggen dat ik via de duurdere HSL-Zuid gereisd heb i.p.v. via Ledn en Gv als ik alleen maar bij de poortjes bij de in- en uitgangen van de stations in- en uitcheck?  

12-08-2009 09:10:39
julius
julius
Quote
itamar: Overigens nog los van 't feit dat ik niet degene zou willen zijn die al die duizenden toeristen uitlegt dat deze trein WEL naar amsterdam central gaat maar NIET genomen mag worden met dat kaartje...
In Nederland is dit een nieuw fenomeen, maar in bijvoorbeeld Duitsland is het wel gebruikelijk dat bijvoorbeeld IC/EC en ICE een eigen tarief kennen. Zo supervreemd is zo'n onderscheid dus niet, maar of het hier wenselijk is blijft een andere vraag. In mijn ogen onderscheidt het huidige Nederlandse kaartsysteem zich in positieve zin door de overzichtelijkheid ervan en het vrijwel onbeperkte gebruik van alle treinsoorten. Daar staat dan weer tegenover dat er in Duitsland veel meer actietarieven voor regionaal verkeer zijn, met name voor groepjes van 2-5 personen.
 

12-08-2009 09:51:09
gvttreinen
gvttreinen
Het verschil met D-land (en ook Frankrijk) is dat men daar veeeel langere treinreizen over grotere afstanden maakt (per IC/ICE) waardoor een afwijkend tariefsysteem loont.
Hier in NL wordt het spoor ge-exploiteerd als een soort metrosysteem omdat we meestal b.v. maar ff van Rtd naar Bd reizen en het gemak hebben dat je vrij bent in de keuze van elke trein op elk uur.
Een afwijkend tarief voor een snellere verbinding zal in mijn ogen niet echt aanslaan want hoe zat het met de toeslagen voor het gebruik van Arriva Q-liner of de Interliner...ter ziele?
Gérard
 

12-08-2009 10:51:00
luytjes
luytjes
Kortom, we maken nu dezelfde fout die andere landen 20 tot 50 jaar geleden hadden gemaakt.

Laatst bewerkt door luytjes op 12-08-2009 10:51
 

12-08-2009 12:10:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen: Een afwijkend tarief voor een snellere verbinding zal in mijn ogen niet echt aanslaan want hoe zat het met de toeslagen voor het gebruik van Arriva Q-liner of de Interliner...ter ziele?
Die toeslagen bestaan nog altijd en de verbindingen worden druk gebruikt: Gr-Ut bv. elk kwartier de hele dag door met volledig gevulde bussen.
Maar die toeslag is dan ook aanzienlijk lager dan de 60% voor Fyra, namelijk slechts 1 euro én uitsluitend in de spitsuren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-08-2009 12:23:25
daniel81
daniel81
Quote
keesje: Of de shuttle tussen Bd en Asd volk trekt zal ook wel wat afhangen hoe deze in de dienstregeling ligt. De bedoeling voor 2011 (ingang dec 2010) is in ieder geval:

* Thalys 1x/uur Asd-Brusz (-Paris) rijdt met 300 km/u, behalve in de Groenharttunnel (max 250 km/u).
* Fyra 1x/uur Asd-Brusz met 250 km/u.
* Pendel 2x per uur Bd-Asd met 160 km/u; en
* Pendel 1x per 2 uur Bd-Atw.

Hiermee wordt de Willemspoortunnel én Schiphol (weer) een stuk drukker, dus dat zal nog een aardige puzzel worden...


Toch nog even tussen de tariefdiscussie door: Gv(c) blijft er dus helemaal buiten? Of krijgen we alsnog een gepimpte ICMm als pendel Gvc-Rtd
 

12-08-2009 12:31:21
keesje
keesje
Staat nu niet in de plannen voor 2011.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-08-2009 12:44:30
bjornl
bjornl
Quote
daniël_ddr:
Quote
gvttreinen: Een afwijkend tarief voor een snellere verbinding zal in mijn ogen niet echt aanslaan want hoe zat het met de toeslagen voor het gebruik van Arriva Q-liner of de Interliner...ter ziele?
Die toeslagen bestaan nog altijd en de verbindingen worden druk gebruikt: Gr-Ut bv. elk kwartier de hele dag door met volledig gevulde bussen.
Maar die toeslag is dan ook aanzienlijk lager dan de 60% voor Fyra, namelijk slechts 1 euro én uitsluitend in de spitsuren.

De Hanzeliner Lelystad-Zwolle doet het ook prima, met in de spits een kwartiersdienst. Je hebt het hier natuurlijk wel over trajecten die in aanmerking komen voor een treindienst, dus heel gek is het niet dat mensen hiervoor willen betalen. En die Brabantliner Ut-Bd is volgens een frequent daarvan gebruik makende kennis van mij "goedkoper én comfortabeler" dan de stoptrein.
 

12-08-2009 13:02:19
daniel81
daniel81
Kun je straks bij reizen die gedeeltelijk via de HSL gaan volstaan met één kaartje of moet je losse kaartjes aanschaffen? In het laatste geval gaat de prijsstijging namelijk nog erger worden dan-ie eruit ziet.
Stel ik wil van Bd naar Hdr (geen idee waarom ik dat ooit zou willen maar dit terzijde).
Nu koop ik één kaartje, en daalt naarmate de afstand toeneemt de kilometerprijs.
Enkeltje 2e klas vol tarief Bd-Asd is €18,80
Idem Bd-Hdr €24,90.
Kortom voor het deel Asd-Hdr betaal ik slechts €6,10
Koop ik echter een los kaartje Asd-Hdr, dan kost dat mij €12,70.

Oftewel mijn reis Asd-Hdr zou dan ook nog eens €6.60 duurder worden.
 

12-08-2009 13:04:30
berkel73
berkel73
Kaartje Bd-Hdr kopen plus de HSL-toeslag, lijkt me.  

12-08-2009 13:09:24
daniel81
daniel81
Quote
itamar: Waar ik wel 'n probleem mee heb is de beoogde toeslag asd-shl. Tenslotte wordt dat traject gewoon over de westtak gereden. Bovendien vervallen door de HSL treinen 3 van de 7 verbindingen, en dan ook nog de enige non-stop verbindingen (2100 en Benelux, 2100 gaat via hlm en Benelux wordt FYRA en moet opeens met toeslag) dus voor zelfde product (nonstop shl-asd vv.) moet straks, als je uit gaat van retourtje met korting, bijna dubbele betaald worden...
Overigens nog los van 't feit dat ik niet degene zou willen zijn die al die duizenden toeristen uitlegt dat deze trein WEL naar amsterdam central gaat maar NIET genomen mag worden met dat kaartje...


Dat is juist slim, dan weet je tenminste zeker dat niemand er gebruik van maakt. Het ding is immers niet bedoeld voor korte ritjes als Asd-Shl, want voor die reizigers is ook helemaal geen plek omdat alle plekken nodig zijn voor mensen die de hele HSL berijden
Als je nu de op de reisplanner een reis Asd-Shl vraagt, zul je zien dat de 9200 NIET als reismogelijkheid geboden wordt, puur omdat men die mensen niet in de Benelux wil hebben. Dat blijft zo, maar het wordt alleen concreter afgedwongen.
Trouwens reizigers uitleggen dat men niet met de Fyra naar Asd mag lijkt mij geen probleem, datzelfde geldt immers nu al voor de Thalys.
 

12-08-2009 13:13:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bjornl: Je hebt het hier natuurlijk wel over trajecten die in aanmerking komen voor een treindienst, dus heel gek is het niet dat mensen hiervoor willen betalen.
Mwoh, een treindienst Papendrecht - Ut verwacht ik niet zo snel. Maar ook daar groeit de Qliner en is de frequentie onlangs uitgebreid naar een kwartiersdienst in de spits.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2009 01:17:14
mren
mren
Quote
daniël_ddr: Gr-Ut bv. elk kwartier de hele dag door met volledig gevulde bussen.


Sinds wanneer? Ik ken die lijn niet anders dan 2x/uur rijdend met overdag zo'n 3-6 reizigers per bus, 's avonds nog minder.
 

13-08-2009 08:17:25
Apda
Apda
Artikel van Wouter Klootwijk in regionale kranten:
http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/5369940/Brussel-is-morgen-verder-van-huis-dan-gisteren.ece
 

13-08-2009 08:44:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren:
Quote
daniël_ddr: Gr-Ut bv. elk kwartier de hele dag door met volledig gevulde bussen.


Sinds wanneer? Ik ken die lijn niet anders dan 2x/uur rijdend met overdag zo'n 3-6 reizigers per bus, 's avonds nog minder.
Al sinds 1-1-2007. Met ingang van de nieuwe concessie van Arriva is'ie ook stukken beter op de trein aan gaan sluiten en daar wordt goed gebruik van gemaakt: er zijn nu ook reizigers uit Gnd en Akl die via die route reizen. (En voor Ddr/Sdt-Ut mag je tegenwoordig met je Qlinerkaartje ook de MLL naar Gr nemen)
Zelfs op Ddrs-Utrecht Zuid is reizen via Gr nog even snel als per trein via Rtd trouwens!

En owja, na de avondspits is 't wel halfuursdienst net als op zaterdagavond. In de ochtendspits is 'ie zelfs zo druk dat er een moment is met maar 7,5 minuut tussen de ritten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2009 12:00:22
maxime
maxime
Quote
Apda: Artikel van Wouter Klootwijk in regionale kranten:
http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/5369940/Brussel-is-morgen-verder-van-huis-dan-gisteren.ece


Hij stelt dat het niet meer mogelijk is om snel een kaartje naar Brussel te kopen. Maar was het niet zo dat er slechts een bepaald aantal rijtuigen beschikbaar was voor reserverende treinreizigers?
 

13-08-2009 12:39:22
luytjes
luytjes
Ergens heb ik het vermoeden dat HSL-kaartjes en toeslagkaartjes alleen óf te koop zijn op internet, waarbij je eerst een reisadvies moet opvragen, dan je trein moet uitkiezen en vervolgens een kaartje kunt kopen/uitprinten, maar dat kaartje hoeft dan niet per se vast gebonden te zijn aan de trein die je hebt gekozen, al denken veel mensen van wel. Óf je moet speciaal naar Amsterdam, Utrecht, Arnhem of een ander station met internationaal loket (en dat zijn er verdomd weinig vergeleken met een paar jaar geleden) om daar een kaartje te kopen. Want ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Laatst bewerkt door luytjes op 13-08-2009 12:40
 

13-08-2009 17:40:37
julius
julius
Quote
nohab: Wat mij op zich wel boeit is hoe dit allemaal zal gaan met de OV-Chipkaart. NS wil alleen maar aan het op saldo reizen dus hoe gaat het systeem vastleggen dat ik via de duurdere HSL-Zuid gereisd heb i.p.v. via Ledn en Gv als ik alleen maar bij de poortjes bij de in- en uitgangen van de stations in- en uitcheck?
Niet, zie de adviesaanvraag hierover op de site van het Locov http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2009/index0000123.aspx

Laatst bewerkt door julius op 13-08-2009 20:34
 

13-08-2009 18:17:03
dh3201
dh3201
Quote
luytjes: Óf je moet speciaal naar Amsterdam, Utrecht, Arnhem of een ander station met internationaal loket (en dat zijn er verdomd weinig vergeleken met een paar jaar geleden) om daar een kaartje te kopen.

Dus als je geen computer/internet hebt en je wilt met de HSL van Rotterdam naar Amsterdam moet je eerst naar Amsterdam om daar een kaartje te kunnen kopen? %03%


Shqiperise-lopers?
 

13-08-2009 18:56:08
lucky
lucky
Nee, want er zijn nog wel meer stations met een internationale balie. Rotterdam heeft ook een NS-Hispeed balie, dus daarvoor hoef je niet naar Asd.  

13-08-2009 19:57:18
Thtc
Thtc
Voor diegenen die tegen het normale tarief (NS-tarief + toeslag) zal het wel mogelijk zijn om een toeslag kaartje uit de automaat te halen.

Kaartje met korting zullen uitsluitend via internet worden aangeboden in combinatie met een verplichte reservering (mogelijk tot 14 dagen voor de geplande reisdatum). Wie later besluit om mee te gaan zal het volle pond moeten betalen.

Voor wie met de OV-chipkaart reist, men zal net als voor de 1e klas van te voren (bij de kaartautomaat) moeten aangeven dat men van hogesnelheidstreinen gebruik wilt maken. Dan wordt op die trajecten waar deze treinen rijden automatisch de betreffende toeslag in rekening gebracht, dus ongeacht of men er gebruik van maakt of niet.
 

13-08-2009 21:48:07
luytjes
luytjes
Quote
lucky: Nee, want er zijn nog wel meer stations met een internationale balie. Rotterdam heeft ook een NS-Hispeed balie, dus daarvoor hoef je niet naar Asd.

Neemt niet weg dat het er nu nog een handjevol zijn, terwijl enkele jaren geleden ieder groot station nog een internationale balie had.
 

14-08-2009 07:59:41
mdeen
mdeen
En elk Hispeed kantoor heeft een of meerdere computers om er toch nog voor te zorgen dat je die mensen zo min mogelijk moet helpen.
Waarom dan niet de kaartautomaat aangepast dat je daar ook het hele gamma aan internationale kaartjes uit kunt halen? Of zet minstens een terminal in elk verkoopkantoor van NS.

Oh nee wacht, de opsplitsing van vervoerders levert alleen maar voordelen op. Vooral het beter verkrijgbaar zijn van kaartjes zeker. %07%
 

14-08-2009 09:04:09
lucky
lucky
Ik bedenk me net dat toen ik mijn interrail reserveringen boekte ik 10 euro aan reserveringskosten mocht betalen aan de HI-speed balie..
Gaan Fyra reizigers straks ook die extreme kosten aan het loket nog eens bijbetalen?
 

14-08-2009 12:01:29
ruysdael
ruysdael
Quote
luytjes:
Quote
lucky: Nee, want er zijn nog wel meer stations met een internationale balie. Rotterdam heeft ook een NS-Hispeed balie, dus daarvoor hoef je niet naar Asd.

Neemt niet weg dat het er nu nog een handjevol zijn, terwijl enkele jaren geleden ieder groot station nog een internationale balie had.
Ik heb een tijd geleden, in Zaandam om precies te zijn, een internationaal kaartje gekocht bij een binnenlands loket, dus volgens mij is dat gewoon mogelijk / de apparatuur is er?
 

14-08-2009 12:04:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Binnenlands loket heeft wel een beperkter assortiment Maargoed, treinen als de Fyra zal je daar dan ongetwijfeld gewoon kaartjes moeten kunnen krijgen... als 't zelfs in de automaat zit.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-08-2009 17:20:01
bloober
bloober
Quote
thtc: Voor wie met de OV-chipkaart reist, men zal net als voor de 1e klas van te voren (bij de kaartautomaat) moeten aangeven dat men van hogesnelheidstreinen gebruik wilt maken. Dan wordt op die trajecten waar deze treinen rijden automatisch de betreffende toeslag in rekening gebracht, dus ongeacht of men er gebruik van maakt of niet.
Dat staat volgensmij niet in de adviesaanvraag. Wat ik daaruit opmaak is dat je, als je met de Fyra wilt reizen, gewoon moet in- en uitchecken zoals iedereen, en dan nog een toeslagkaartje moet kopen. Volledig op saldo reizen is bij de Fyra dus nog niet mogelijk.


Groetjes, Bloober