Wijzigingsblad 07 sept. 2009
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-08-2009 12:27:18
abcde
abcde
Volgens Prorail gaat er 07 sept. a.s. weer een wijzigingsblad in.

Is al bekend wat er dan wijzigt in de drgl ?
 

07-08-2009 13:32:19
treintim
treintim
In de drgl of bedoel je ook in de materieelinzet? De resterende ICL-rijtuigen worden dan in elk geval buiten dienst gezet heb ik begrepen.

Laatst bewerkt door treintim op 07-08-2009 13:33
 

07-08-2009 14:08:09
keesje
keesje
Die rijden dit wijzigingsblad al niet meer.  

07-08-2009 14:27:46
ruysdael
ruysdael
Dus terugkomst in de 14300 zit er waarschijnlijk niet meer in?  


07-08-2009 14:34:46
train85
train85
Nee want ze staan dan gepland met IRM.  

07-08-2009 14:37:35
ruysdael
ruysdael
Hm, dan is dit dus het einde van ICL? Jammer zeg, hoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat niet bepaald praktisch materieel was.  

07-08-2009 14:48:06
keesje
keesje
Wat wel verandert:

* Aantal diensten Plan T van 13 naar 11, waarvan 2 diensten met bijna alleen maar 12100. In de 5700/5000/4900 nog maar 2 diensten.
* Aantal diensten Plan V van 96 naar 113!
* Te Ut keert 17400 op 9800 en v.v. Daarmee dus weer een compleet park Mat.64 richting Vndc en Rhn. Geen SGM meer op een typische 'Sprinter' treinserie.
* SGM wel weer massaal in de 5700/5000 en IC 4900.
* De 3300 staat (nog/steeds) gepland naar Hnk...
* Een paar diensten in de 9100 met ICM.
 

07-08-2009 14:55:09
WesselE
WesselE
Jammer dat de 96 diensten van Plan V wordt uitgebouwd, daaruit zullen wel weer wat berichten over te korte treinen voortkomen, of worden er toevallig weer wat oude V's van stal gehaald? Verder vind ik het wel een goede zaak dat de 17400 en 9800 op elkaar gaan keren, geeft een stuk meer rust voor alleen al de machinist van de 17400 die nu niet meer in 4 minuten hoeft te keren.


'Okeh'
 

07-08-2009 14:56:56
ruysdael
ruysdael
Er zijn nu al meer rijvaardige V's dan het aantal diensten dat gepland is, begreep ik (vandaar dat er grote getalen Mat'64 in kunnen vallen in de series 9800, (1)7400, 7000, 4700 en 5800 momenteel).

Laatst bewerkt door ruysdael op 07-08-2009 14:57
 

07-08-2009 14:59:34
fugazi
fugazi
Al dat SGM naar de 4900/5700.. hoe wordt dan het Sprintertekort opgelost (waar komt de 4700/5800 mee te rijden)?  

07-08-2009 14:59:56
ruysdael
ruysdael
Zoals eerder staat beschreven komt er geen SGM meer te rijden in de 9800 en (1)7400. Als ik het goed begrijp gaat het Mat'64 uit de 5000/5700 dus naar de (1)7400/9800.

Laatst bewerkt door ruysdael op 07-08-2009 15:02
 

07-08-2009 15:03:18
Iceman
Iceman
Misschien ook wel handig om wat mat 64 uit te wisselen met de Zaanstraat(17400'en die eindigen en beginnen in Asd).
In de 5700/4900/5000 nog maar 2 diensten T, ik neem aan nog steeds 1 omloop die begint met de 3317 in ekz?

Laatst bewerkt door Iceman op 07-08-2009 15:03


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-08-2009 15:17:58
treintim
treintim
Quote
keesje: Die rijden dit wijzigingsblad al niet meer.


Over de -resterende- rijtuigen had ik het, die nu met het huidige wijzigingsblad dienst doen in de 14300.
 

07-08-2009 15:18:21
woepje
woepje
Quote
keesje: * Een paar diensten in de 9100 met ICM.
Momenteel rijdt er in het weekend al een mix van DM'90 en ICM(m). Dat wordt vanaf 7 september dus ook doordeweeks (naast de 9174 die nu ook doordeweeks met ICM(m) rijdt)? Gaan het DM'90 er dit jaar ook nog helemaal uit?

Laatst bewerkt door woepje op 07-08-2009 15:48
 

07-08-2009 16:46:48
keesje
keesje
Het aantal diensten DM'90 neemt per 7 september niet af, dat is en blijft 31 diensten. Door de week inderdaad ook een paar diensten ICM in de 9100, maar slechts een paar treinen.

Over Sprintertekorten wil ik het niet hebben, maar niet alle treinen in de 4900/5000/5700 worden gereden met SGM. Er zitten ook een paar diensten met Mat.'64 in. Vergeet niet dat de hele 7400/17400 voor SGM vervalt, dus dat zijn heel wat diensten.
 

07-08-2009 19:37:57
broek53
broek53
Quote
WesselE: Jammer dat de 96 diensten van Plan V wordt uitgebouwd, daaruit zullen wel weer wat berichten over te korte treinen voortkomen, of worden er toevallig weer wat oude V's van stal gehaald?
Neen, de plan V's die nu rijden, blijven (bijna) allemaal rijden. Op het ogenblik zijn er meer dan genoeg plan V's in dienst om die 113 diensten te vullen en in de praktijk doen zij dat ook, maar op het ogenblik gebeurt dat via de bijsturing en straks dus weer ion de omloop. Dat komt omdat het wbl juni, volgens welke nu gereden wordt, maar 96 diensten plan V kent en 17 diensten SLT. In september wordt dat op papier dus 113 plan V en een stuk of wat SLT. Ter vergelijking vwb het materieelpark plan V: als de instroming van SLT volgens plan was verlopen, zouden er in sept nog maar ongeveer 77 diensten plan V zijn geweest (en ca 28 SLT)...

Laatst bewerkt door broek53 op 07-08-2009 19:39
 

07-08-2009 19:53:28
broek53
broek53
Quote
maccerr: Zoals eerder staat beschreven komt er geen SGM meer te rijden in de 9800 en (1)7400. Als ik het goed begrijp gaat het Mat'64 uit de 5000/5700 dus naar de (1)7400/9800.
Ja, dat is nu zeker zo. In de oorspronkelijke plannen zou er SLT gaan rijden in de 9800/(1)7400 en zou het mat '64 uit de 5700/4900 terzijde gaan (getalsmatig dan). Nu komt het voor een deel neer op een ruiling tussen die series, maar dat is dus niet de intentie geweest. Voordeel van deze opzet is dat het SLT, mocht het weer snel gaan instromen, bijna zonder grote wijzigingen alsnog in de 9800/(1)7400 kan instromen en daar mat '64 alsnog vrijmaken.
 

07-08-2009 21:08:16
bart
bart
Veranderd er in de 3400 nog wat qua inzet van Mat'64?  

08-08-2009 12:38:56
stephan90
stephan90
Quote
broek53:
Quote
maccerr: Zoals eerder staat beschreven komt er geen SGM meer te rijden in de 9800 en (1)7400. Als ik het goed begrijp gaat het Mat'64 uit de 5000/5700 dus naar de (1)7400/9800.
Ja, dat is nu zeker zo. In de oorspronkelijke plannen zou er SLT gaan rijden in de 9800/(1)7400 en zou het mat '64 uit de 5700/4900 terzijde gaan (getalsmatig dan). Nu komt het voor een deel neer op een ruiling tussen die series, maar dat is dus niet de intentie geweest. Voordeel van deze opzet is dat het SLT, mocht het weer snel gaan instromen, bijna zonder grote wijzigingen alsnog in de 9800/(1)7400 kan instromen en daar mat '64 alsnog vrijmaken.


Toevallig enig zicht erop hoe lang de sets worden? Veel treinen in de betreffende series zie ik afwisselend met twee of drie stellen rijden. En enkele treinen hebben wel drie stellen nodig. Zeker als straks de zomervakantie weer voorbij is.

Stephan
 

08-08-2009 13:26:10
visscher
visscher
NS wil de 4000 station Amsterdam Muiderpoort laten overslaan indien deze teveel vertraging heeft gedurende een week. Zie ook de site van het Locov hierover:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2009/index00021.aspx

Ik vind dit een erg vreemde maatregel, de diestregeling wordt hierdoor nog onduidelijker voor dit station. Eigenlijk wordt het hierdoor enkel een station aan de lijn naar Diemen.
 

08-08-2009 13:33:28
rogier
rogier
Erg apart dit. Het heeft een hoog 'de beste reiziger is geen reiziger'-gehalte.
NS geeft zelf al aan dat het strijdig is met de vervoersconcessie, dus de zaak is vrij duidelijk.
Een concessie is geen afspraak waar je naar willekeur aan bepaalde dingen wel voldoet terwijl andere, meer basale, eisen maar worden genegeerd, al naar gelang hoe de vlag erbij hangt.

Laatst bewerkt door rogier op 08-08-2009 13:48
 

08-08-2009 13:44:28
broek53
broek53
Ik hoop van harte dat Locov er gehakt van maakt. Los van alles dat je over de maatregel zelf kunt zeggen, is het van een enorme enormiteit. Ergens in de week na ingang van de nieuwe dienstregeling heeft het zich in de hoofden van een aantal lieden vastgezet dat de 4000 de rijtijden niet zou halen en sindsdien wordt er gestookt rondom die serie zonder dat er kennelijk nog eens naar buiten gekeken wordt. De doorsnee 4000 rijdt buitengemeen op tijd sinds de machinisten gewend zijn aan drgl en aan DDAR. Mijn ervaring richting Asd: te vroeg in Bijlmer, te vroeg in Duivendrecht, te vroeg in Amstel, te vroeg in Muiderpoort, te vroeg in Amsterdam C. Niet alle treinen natuurlijk, maar noem mij een serie waarbij er nooit eentje te laat rijdt.
Kortom: dames en heren Locover's: vraag de punctualiteitscijfers van de 4000 van de laatste maanden op en maak aan de hand daarvan en met de concessievoorwaarden in de hand gehakt (of nog minder) van dit kletsverhaal!
 

08-08-2009 13:48:05
MDDM
MDDM
Het zal allemaal wel loslopen.


Gr Joop mcn Lls
 

08-08-2009 14:29:52
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Mijn ervaring richting Asd: te vroeg in Bijlmer, te vroeg in Duivendrecht, te vroeg in Amstel, te vroeg in Muiderpoort, te vroeg in Amsterdam C. Niet alle treinen natuurlijk, maar noem mij een serie waarbij er nooit eentje te laat rijdt.
Mee eens, in de eerste weken was ik er wat sceptisch over, maar het gaat al een aantal maanden prima (helemaal sinds er meer tijd is voor het koppelen in de spits).

Dit komt op mij over als een paniekreactie met totaal ongegronde redenen. Ik kan me niet voorstellen dat dit ten goede zal komen aan de reizierspunctualiteit. Zul je vanuit de richting Abcoude in Amsterdam Muiderpoort willen komen zul je eerst door moeten reizen naar Amsterdam Centraal, om vervolgens terug te keren. Dit kost minimaal 20 minuten extra dan normaal gesproken%05%.

Dan hebben we het nog niet over de informatie voorziening: het spoorboekje is nóg meer verouderd en ik vraag me af of dit wel aangepast gaat worden op CTA's en vertrekstaten, aangezien dit maar mondjesmaat gebeurd bij dergelijke wijzigingen.

Conclusie: ik hoop van harte dat de 4000 gewoon goed presteert die week, anders kan NS een hoop klachten verwachten vanuit de Indische buurt %05%. Het is in strijd met de concessievoorwaarden, dus kan dit zomaar?? Of neemt de NS de malus'en op de koop toe?

Laatst bewerkt door ruysdael op 08-08-2009 14:37
 

08-08-2009 15:15:53
ruysdael
ruysdael
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article5005823.ece/Trein_toch_beter_dan_lightrail Volgens dit artikel zullen de trams niet meer terugkeren in de serie 9500. Iemand enig idee wat voor materieel er wél zal rijden?  

08-08-2009 15:26:27
david_meye
david_meye
Zo als nu SGMm-II.

Laatst bewerkt door rudolfph op 09-08-2009 14:59, reden: laatste bericht niet quoten
 

08-08-2009 17:24:39
bogger
bogger
Quote
maccerr: http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article5005823.ece/Trein_toch_beter_dan_lightrail Volgens dit artikel zullen de trams niet meer terugkeren in de serie 9500. Iemand enig idee wat voor materieel er wél zal rijden?


SGMm met een evt. verlenging van de 9500 naar Ledn.. Spoor 9 in Gd mag weer opgehoogd worden hoop ik?..

Maar volgens mij speelt dit pas vanaf DRGL2010..
 

08-08-2009 23:38:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53: Ergens in de week na ingang van de nieuwe dienstregeling heeft het zich in de hoofden van een aantal lieden vastgezet dat de 4000 de rijtijden niet zou halen en sindsdien wordt er gestookt rondom die serie zonder dat er kennelijk nog eens naar buiten gekeken wordt. De doorsnee 4000 rijdt buitengemeen op tijd sinds de machinisten gewend zijn aan drgl en aan DDAR.
Inderdaad, een zelfde soort maatregel zijn de minuten extra rijtijd voor de 2800 omdat de zogenaamd vertragingsgevoelige 4000 er vlak voor zit. Resultaat daarvan was dat de overstap 2800->1900 op Rtd verviel (werd 1 min. korter dan de normtijd).
Nu heb ik laatst ten tijde van een discussie hierover op OVNL eens zitten rekenen n.a.v. m'n statistiekjes: bovengenoemde overstap heb ik in de periode begin februari - eind juli in 84% van de gevallen gewoon gehaald. In de 16% van de gevallen dat ik 'm niet haalde was veelal een grote vertraging door een andere oorzaak als een vertraagde 4000 de oorzaak: gemiddeld hoef ik namelijk maar 1x per maand te rennen door een kleine vertraging.

Voornaamste bewijs dat de 4000 momenteel prima op tijd rijdt is dat de 2800 door het planmatig 1 min. eerder van Rta vertrekken ook erg vaak 1 min. eerder dan de oorspronkelijke aankomsttijd op Rtd arriveert (terwijl de nieuwe planmatige aankomst juist 1 min. later is).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-08-2009 23:53:03
keesje
keesje
Eigenlijk mag ik wensen dat het eeuwige ge-jojo van allerlei dienstregelingswijzigingen eens keer een halt wordt toegeroepen. Dit loopt de laatste paar jaar de spuigaten uit. Vaak zijn het ook nog eens acties die ook nog eens met grote regelmaat een volgend wijzigingsblad weer worden teruggedraaid omdat het kennelijk niet beviel, waaruit ik concludeer dat het ook veel uitprobeerseltjes zijn.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-08-2009 00:08:50
MDDM
MDDM
Voor dat er helemaal doorgeslagen gaat worden.Het betreft alleen in week 36,de week van de proef dat er zonder spoorboekje gereden/gereist gaat worden.Het is niet iets structureels hoor.En daarbij,de drgl van de 4000 is aardig punctueel te noemen zoals Broek53 al opmerkte.Dus maak er nu geen drama van.Overslaan van Asdm zal vast niet gaan gebeuren.
Edit: voor de duidelijkheid,als de 4000 gewoon op tijd rijd is er niks aan de hand en wordt er niks overgeslagen.

Laatst bewerkt door MDDM op 09-08-2009 00:16, reden: Aanvulling


Gr Joop mcn Lls
 

09-08-2009 00:43:46
broek53
broek53
Hoe kom je daar nou bij? In de verder overigens uiterst wazige brief staat niets over week 36. Het suggereert dat men het wil invoeren als de punctualiteit in de herfst onder bepaalde waarden daalt en dan (ik citeer: Uiteraard voert NS deze maatregel niet uit voordat de effecten verwerkt zijn in reisinformatiemiddelen, en de treinreizigers vooraf door de omroep hiervan in kennis is gesteld. Om een jojo-effect te vermijden blijft deze maatregel vervolgens van kracht tot ingang van dienstregeling 2010, op 13 december 20O9.)

Zelden zoiets idioots en in zichzelf tegenstrijdigs gelezen trouwens. NS KAN het helemaal niet effectief in de reisinformatiemiddelen verwerken als het bedrijf het op stel en sprong wil invoeren als de punctualiteit een weekje daalt. Reisplanners duurt minimaal twee weken, CTA's kun je niet eens aanpassen.
Daarnaast is de redenering die opgehangen wordt over het doorwerken van de vertraging op de 4500 maximaal bullshit. Zou iemand wel eens gekeken hebben naar het rijtijdoverschot van de 4500 tussen Amsterdam en Bovenkarspel (het eerste kruisingsstation)?

Goed, ik houd erover op, voordat ik mij echt kwaad maak

Laatst bewerkt door broek53 op 09-08-2009 00:44
 

09-08-2009 10:01:00
MDDM
MDDM
Inderdaad,niet helemaal goed gelezen dus.


Gr Joop mcn Lls
 

09-08-2009 10:52:03
keesje
keesje
Spreek de dagelijkse reizigers van de 4500 niet tegen hoor. Er is overigens wel een brief uitgegaan naar het Locov betreffende week 36, hetgeen niet positief werd beantwoord door het Locov. Maar dat heeft verder niks met het wbl. 7 september te maken.  

09-08-2009 11:00:44
MDDM
MDDM
Quote
keesje: Spreek de dagelijkse reizigers van de 4500 niet tegen hoor.
Ik zou bijna niet durven keesje.Ligt er wel aan wie het is %08% Maar goed over naar het wbl van 7 september


Gr Joop mcn Lls
 

09-08-2009 15:10:15
rudolfph
rudolfph
Over de stop van de 4000 te Asdm:

Ten eerste: ik vind dit soort maatregelen echt de grootste onzin, NSR kan zo de punctualiteitscijfers (en daarmee de prijzen van de treinkaartjes) opkrikken over de rug van de reiziger, terwijl de reiziger er dus écht alleen maar nadeel van heeft (ik ga er nog niet vanuit dat NSR op deze manier de stop van de 4000 te Asdm moedwillig om zeep probeert te helpen door de reizigers weg te pesten van een onbetrouwbare verbinding en zo de stop helemaal probeert te laten verdwijnen).

Ten tweede: waarom wordt er niet gekozen voor Dvd of Asb? Als daarvoor gekozen wordt, dan kunnen reizigers met deze stations als eindbestemming het laatste stukje met de metro reizen, dan beperk je het leed voor de reiziger in ieder geval nog enigszins. Moet er natuurlijk wel een dealtje tussen NSR en het GVBA gemaakt worden.
 

09-08-2009 15:40:08
broek53
broek53
De reden waarom die keus zo gemaakt wordt, staat in de bijlagen bij de adviesaanvraag.  

09-08-2009 21:03:26
keesje
keesje
Tsja, als de punctualiteit 99,9 % is dan zullen ze nog steeds alle onzinnige maatregelen uit de kast halen om er 100 % van te maken. Dat het ten koste gaat van allerlei klantvriendelijk dingen, is dan bijzaak. De trein rijdt op tijd en dat is kennelijk de belangrijkste graadmeter, ook al zijn veel reizigers langer onderweg.  

11-08-2009 00:12:15
broek53
broek53
Nou, dat is dan weer wat erg overdreven. Ik bedoel: ik maak mij boos omdat de kwaal die men hier wil bestrijden, niet bestaat, omdat als de kwaal zou bestaan, het een onzinngige oplossing is (de achterliggende 3000 loopt zijn vertraging niet op voor Muiderpoort, maar al voor Amstel, om maar eens wat te nomen) en omdat er een minachting van de reiziger uit spreekt. Maar het is echt nog niet zo erg dat elke treinserie die nog geen 100 % scoort, door maatregelen getroffen wordt. Gelukkig niet.  

11-08-2009 00:28:17
bjornl
bjornl
Maar het heeft een logische oorzaak (die in ieder geval op OVL al uitgebreid besproken is): NSR wordt afgerekend op treinpunctualiteit en daarmee feitelijk op de verkeerde parameter. Daarom gaan ze sturen op de verkeerde dingen en krijg je bijvoorbeeld de beroerde aansluiting van de 3000/3500 oost/zuidwaarts te Ut. Maar dat houdt ook in dat "NSR" niet zal streven naar 100% punctualiteit, maar naar hun target. Grof gezegd zal het "ze" worst zijn of de punctualiteit norm+0,1% is of 100%.

Merk op dat dit absoluut geen aanval is op NSR, maar slechts een verklaring voor het gedrag dat de organisatie als geheel (en dus zeker weer niet individuele werknemers) vertoont.
 

11-08-2009 07:51:54
keesje
keesje
En dat is inderdaad ook wat ik ermee wilde zeggen, zonder op de inhoud in te willen gaan v.w.b. de situatie met de 4000 te Asdm.  

12-08-2009 11:38:39
anton_
anton_
Over de stop van de 4000 te muiderpoort vallen mij twee dingen op:

ten eerste heeft de NS het over "op het moment dat in de komende herfst de punctualiteit onder een bepaald niveau daalt", maar ze geven niet aan welk niveau (is dat onder de 99% of onder de 50%) en welke punctualiteit ( 3min te laat op muiderpoort ? - of 5? of 10?)
Als de maatregel pas ingevoerd zou worden als 50% van alle treinen 10min te laat op muiderpoort vind ik de maatregel goed te verdedigen. Als 2% 3min te laat is wordt het minder goed te verdedigen.

ten tweede - quote bijlage 3 "Amsterdam Amstel - Voorbijrijden is niet strijdig met afspraken, contracten of concessie"
mocht Locov gehakt maken van het niet stoppen op Asdm, kan de NS (blijkbaar) gewoon besluiten op Amstel over te slaan

Laatst bewerkt door anton_ op 12-08-2009 11:40, reden: afkorting verwijderd
 

12-08-2009 11:43:19
visscher
visscher
Quote
anton_: ten eerste heeft de NS het over "op het moment dat in de komende herfst de punctualiteit onder een bepaald niveau daalt", maar ze geven niet aan welk niveau (is dat onder de 99% of onder de 50%) en welke punctualiteit ( 3min te laat op muiderpoort ? - of 5? of 10?)
Als de maatregel pas ingevoerd zou worden als 50% van alle treinen 10min te laat op muiderpoort vind ik de maatregel goed te verdedigen. Als 2% 3min te laat is wordt het minder goed te verdedigen.


Dit wordt wel degelijk in het document genoemd: "Indien de punctualiteit van de serie 4000 gedurende een week onder de 70% daalt, in combinatie met een landelijke weekpunctualiteit onder de 80%, wil NS het station Amsterdam Muiderpoort, gedurende de gehele dag, voorbij rijden."

Quote
anton_:
ten tweede - quote bijlage 3 "Amsterdam Amstel - Voorbijrijden is niet strijdig met afspraken, contracten of concessie"
mocht Locov gehakt maken van het niet stoppen op Asdm, kan de NS (blijkbaar) gewoon besluiten op Amstel over te slaan

Dat klopt, op Amstel blijft vanwege de IC stop de minimale bedien frequentie hoog genoeg. Alleen reizigers naar Muiderpoort worden hierbij gedupeerd. Echter slaat de NS liever Muiderpoort over vanwege de reizigersaantallen op dit station.

Laatst bewerkt door visscher op 12-08-2009 11:43
 

21-08-2009 12:46:21
visscher
visscher
De advies aanvraag met betrekking tot dit wijzigingsblad: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-145%20Adviesaanvraag%20kl%20wijz%20drgl%20per%207%20sep%2009%20getekend_tcm61-260364.pdf  

21-08-2009 14:13:50
ruysdael
ruysdael
Waarin staat dat tr 7484 geknipt zal worden in Rhn-Ut en Ut-Hwd. Ik dacht dat deze trein omloopmatig juist handig was om SGM tussen de 7400 en Zaanlijn uit te wisselen. Waarschijnlijk is dit dus het gevolg van de Mat'64-inzet in de 7400. Maar dan nog moeten ze aan een set SGM komen in Utrecht... tenzij het gedeelte Ut-Hwd door ander materieel gereden wordt natuurlijk (misschien VIRM of DDAR, voor in Alkmaar, hoewel me dat uit sociaal-veilig oogpunt niet de beste optie lijkt.

Verder:
- 3070, 3072, 3075 en 3077 geen stop meer te Db.
- Weer aan aantal voortreinen in de NO geschrapt (12529 en 12557)
- 9612, 9674 ingesteld.
- Minutenwijzigingen in de treindienst rondom Aml, 2600, 5700 en 8800.
 

21-08-2009 14:25:52
keesje
keesje
Stops schrappen gedurende een wijzigingsblad, erg opvallend! Wat komt daar voor terug? Ik blijf dat eeuwige ge-jojo en geklooi aan de dienstregeling bij elk wijzigingsblad maar raar vinden.  

21-08-2009 14:27:33
ruysdael
ruysdael
Volgens het document is het een 'herstel' van een dienstregelingsfout. De betreffende 3000-treinen vallen in een uur waarin de 3100 ook stopt te Db.  

21-08-2009 14:40:01
keesje
keesje
Daar zijn ze een beetje laat achter, maar goed, te druk met herstellen van andere foutjes denk ik.  

25-08-2009 12:40:22
abcde
abcde
Quote
keesje: Wat wel verandert:
...
* Te Ut keert 17400 op 9800 en v.v. Daarmee dus weer een compleet park Mat.64 richting Vndc en Rhn. Geen SGM meer op een typische 'Sprinter' treinserie....


Buiten de spits rijdt de 17400 alleen Bkl - Ut, in de spits door naar Vndc .
Keert de 9800 vanaf sept. alleen buiten de spits op de 17400 , en in de spits op zichzelf ?
Of wordt de lange 17400 in de spits in Ut geknipt, zodat deze ook dan op de 9800 kan keren ?

Laatst bewerkt door abcde op 25-08-2009 12:57
 

25-08-2009 13:18:38
keesje
keesje
Goede opmerking! In de spits keert de 9800 gewoon op zichzelf en in de dal dus op de 17400.

Laatst bewerkt door keesje op 25-08-2009 13:39
 

25-08-2009 13:35:50
qj7141
qj7141
@maccerr: volgens mij blijft 12557 op zondag gewoon rijden?!  

25-08-2009 13:38:51
keesje
keesje
Die 12557 rijdt inderdaad op zondag.

Wat betreft de inzet in de 14300: Dat gebeurt nog t/m 4 september en is dus ingaande het nieuwe wijzigingsblad einde oefening.
 

25-08-2009 14:40:25
broek53
broek53
De inzet van ICL, bedoel je. De 14300 blijft gewoon bestaan en wordt met VIRM gereden, als ik het goed heb.  

25-08-2009 15:05:27
keesje
keesje
Juist, vanaf 7 september inderdaad. Dank voor de verbetering/aanvulling.  

08-09-2009 21:16:48
broek53
broek53
Geloof dat het nog niet gemeld is (en beter tweemaal dan helemaal niet): doordeweeks rijdt in dit wbl de serie 3400 met 4 DDAR en 3 VIRM-vieren.
Geen mat '64 dus meer.
 


08-09-2009 21:24:32
Iceman
Iceman
Als er geen mat' 64 meer in de 3400 zit, hoe komt er dan mat'64 in Ekz tbv van de 3317?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-09-2009 21:26:25
robbertc
robbertc
Moet de 3317 met mat64 rijden?  

08-09-2009 21:31:50
Iceman
Iceman
Nouja, niks moet natuurlijk. Ik had alleen verwacht dat in DRGL2010 het mat van de 3317 pas ging veranderen.
Maar mag ik hieruit concluderen dat de 3317 een DDAR is geworden? En blijft die DDAR wel uit de 3460 komen?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

08-09-2009 21:40:06
ruysdael
ruysdael
En: de 3400 keert dus niet meer op de 6300 in Gvc?  

08-09-2009 21:46:47
robbertc
robbertc
@ Iceman: ik heb geen idee. Als ik er aan denk, zal ik het eens bekijken..  

08-09-2009 21:53:17
broek53
broek53
Quote
Iceman: Nouja, niks moet natuurlijk. Ik had alleen verwacht dat in DRGL2010 het mat van de 3317 pas ging veranderen.
Maar mag ik hieruit concluderen dat de 3317 een DDAR is geworden? En blijft die DDAR wel uit de 3460 komen?
Zo te zien een DDAR van 73460, ja. Er kwam vanavond althans een DDAR om die tijd binnen.
 

09-09-2009 00:04:56
treintim
treintim
Zo naderhand weet ik niet meer in welk topic ik deze vraag moet plaatsen, maar wat gebeurt er nu met de HLE'11-ers van de Beneluxdienst die sinds 7 september werkloos zijn geworden?

Op weg naar inzet in cargo-dienst of op weg naar sloop of worden ze voor binnenlandse treinen ingezet of gaan ze gewoon maanden lang stil staan niets doen? Vind het allemaal wel interessant.%08%

Laatst bewerkt door treintim op 09-09-2009 00:05
 

09-09-2009 00:08:26
ruysdael
ruysdael
Voorlopig rijden er ook gewoon Beneluxen over het conventionele spoor, dus wat dat betreft zijn die apparaten nog wel nodig...  

09-09-2009 00:12:57
broek53
broek53
Nee, de Beneluxen worden straks allemaal getrokken door Traxxen reeks 28. twee diensten HLE 11.8 blijven er nog tot december, omdat bepaalde machinistenseries in België de reeks 28 nog niet kennen, en daarna is het afgelopen.
Wat de NMBS gaat doen met de 11.8 weet ik niet.
 

09-09-2009 00:14:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
treintim: Zo naderhand weet ik niet meer in welk topic ik deze vraag moet plaatsen, maar wat gebeurt er nu met de HLE'11-ers van de Beneluxdienst die sinds 7 september werkloos zijn geworden?

Op weg naar inzet in cargo-dienst of op weg naar sloop of worden ze voor binnenlandse treinen ingezet of gaan ze gewoon maanden lang stil staan niets doen? Vind het allemaal wel interessant.%08%


vandaag is er eentje in de rijdende dienst gespot i.c.m. een Bs (en 1 met belgische rijtuigen, alle andere Beneluxen heb ik gezien met NMBS reeks 28 of NMBS reeks 28 plus HSA TRAXX). Volgens mij was het vermogen (of de conditie) van de reeks 11 dusdanig dat de goederendienst niet aantrekkelijk was. In ieder geval resteert nu inzet in binnenlandse IC diensten in België geloof ik, en dan voornamelijk op het traject Schaarbeek-Moeskroen.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-09-2009 00:17
 

09-09-2009 00:15:24
ruysdael
ruysdael
Wat mij betreft een geschenk uit de hemel, wat een herrie maken die dingen als ze enkel stil staan langs het perron...

Betekent dit overigens ook dat het finito is met de Bs'en? Of blijven deze voorlopig nog?
 

09-09-2009 00:18:48
broek53
broek53
De Bs-en bereiken "in 2010" het moment dat ze er qua bakrevisie echt uit zullen moeten. In welk tijdsbereik dat ligt in 2010, is mij niet bekend. Het betekent wel dat er nog ergens een aantal Prio-, Prioachtige of anderszins rijtuigen vandaan moeten komen om de stammen te completeren.  

09-09-2009 00:19:01
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
de serie 1800 kan er anders ook wel wat van hoor.

de Bs'en blijven voorlopig geloof ik nog even, totdat deze vervangen worden door losse B's. Die losse B's zitten nu namelijk in de 12e prio stam (de zgn rood-wit-paars-blauw-bruin-gele stam). Als die stam uit elkaar getrokken wordt moet er wel vervanging komen, denk dan zelf meer aan nog meer belgisch spul, volgens mij is er bij NSR niet echt veel rek in het ICR park op het moment?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-09-2009 00:22
 

09-09-2009 00:35:41
broek53
broek53
Mag ik voorstellen/vragen aan het beheer om een topic over de Benelux te openen waarin de berichten die de laatste dagen links en rechts in de OD en in dit topic gestaan hebben, te verzamelen?
Helemaal formeel is het zelfs ook geen onderwerp van het wijzigingsblad 7 september, want de omloop is op papier helemaal niet gewijzigd...%03%
 

09-09-2009 08:41:22
keesje
keesje
Quote
Iceman: Nouja, niks moet natuurlijk. Ik had alleen verwacht dat in DRGL2010 het mat van de 3317 pas ging veranderen.
Maar mag ik hieruit concluderen dat de 3317 een DDAR is geworden? En blijft die DDAR wel uit de 3460 komen?


Inderdaad, zelfs 3317 op maandag komt van 73460 vr en staat dus het hele weekend op GDST te Ekz.

Quote
broek53: Geloof dat het nog niet gemeld is (en beter tweemaal dan helemaal niet): doordeweeks rijdt in dit wbl de serie 3400 met 4 DDAR en 3 VIRM-vieren.
Geen mat '64 dus meer.


In het weekend rijdt de 3400 met alleen VIRM-IV. Dan ook geen DDAR dus.

Laatst bewerkt door keesje op 09-09-2009 08:50
 

09-09-2009 12:44:31
bart
bart
Geen Mat'64 meer in de 3400, de vlag moet halfstok. %04%%04%  

09-09-2009 18:58:48
ruysdael
ruysdael
Maar: de 6300 en 3400 keren dus op hunzelf in Gvc?  

09-09-2009 18:59:48
keesje
keesje
Dat is de juiste conclusie!  

09-09-2009 19:01:25
ruysdael
ruysdael
Aha! Vandaar dat ik tegenwoordig dus vaker Mat'64 in de 6300 tref, het gaat simpelweg de 3400 niet meer in. Bedankt!  

09-09-2009 19:05:47
keesje
keesje
Echt veel meer is het ook niet. Van de Plan T's bijvoorbeeld, zijn twee diensten verkast naar de Zeeuwse Lijn. En daar reden ze nou juist weer niet tot 7 september.  

09-09-2009 20:04:26
mdj
mdj
... en het andere setje rijdt nog wel met een VIRM-IV?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-09-2009 20:13:07
Iceman
Iceman
Quote
keesje:
Quote
Iceman: Nouja, niks moet natuurlijk. Ik had alleen verwacht dat in DRGL2010 het mat van de 3317 pas ging veranderen.
Maar mag ik hieruit concluderen dat de 3317 een DDAR is geworden? En blijft die DDAR wel uit de 3460 komen?


Inderdaad, zelfs 3317 op maandag komt van 73460 vr en staat dus het hele weekend op GDST te Ekz.


Bedankt voor het uitzoeken%02%.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

09-09-2009 20:17:49
broek53
broek53
Quote
mdj: ... en het andere setje rijdt nog wel met een VIRM-IV?
Jawel.
 

09-09-2009 22:10:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Nog even over 3300, deze staat weer tot Hnk ingesteld i.v.m. de vergunning die binnenkort ingaat. Als ik me niet vergis in November. Dan kunnen die eeuwige zeurende mensen ter hoogte van Hnko een andere smoes verzinnen (overigens is daar onlangs een onafhankelijke navraag gedaan, slechts ~1/10e in die omgeving gebruikt de trein meer als 2 keer per week, goh, en dan maar klagen ).  

09-09-2009 22:34:15
robbertc
robbertc
Lijkt er op dat de 3300 pas weer vanaf december (per ingaan van de nieuwe dienstregeling) van/naar Hnk gaat rijden.

Laatst bewerkt door robbertc op 09-09-2009 22:34
 

09-09-2009 23:38:46
MasterE
MasterE
Quote
robbertc: Lijkt er op dat de 3300 pas weer vanaf december (per ingaan van de nieuwe dienstregeling) van/naar Hnk gaat rijden.


Er is defenitief besloten om de 3300 tot december te laten keren in Hn. het is alleen niet mogelijk om de diensten aan te passen. dus wordt de 3300 dagelijks opgeheven tussen Hn en Hnk, enkele uitzondering daar gelaten. ('s morgens vroeg en 's avonds laat)
 

10-09-2009 01:21:49
gkw1969
gkw1969
Quote
maccerr: Minutenwijzigingen in de treindienst rondom Aml, 2600, 5700 en 8800.
Volgens mij..... heb je de verkeerde afkorting gebruikt hier....
Tenzij Almelo verplaatst is naar het westen van het land(van mij mag het, daar niet van).
Graag even duidelijkheid of de tijden aangepast gaan worden in Almelo of in Leiden.

Laatst bewerkt door admin op 11-09-2009 16:25, reden: Quote ingekort
 

10-09-2009 07:40:40
ruysdael
ruysdael
Rondom beide? Volgens mij klopt de zin gewoon.  

10-09-2009 08:39:07
bjornl
bjornl
Een zin heeft meestal een werkwoord.

Los daarvan, als je bedoelt: "Verder zijn er minutenwijzigingen in de treindienst rondom Aml en in de treinseries 2600, 5700 en 8800" dan is er een sluitend geheel van te maken, ja. Zoals jij het opschreef was de zin voor meerdere uitleggen vatbaar.

Laatst bewerkt door bjornl op 10-09-2009 08:39
 

10-09-2009 11:52:43
mren
mren
Is het trouwens planmatig geworden dat in de avond de 7900 (erg) kort keert te Es, of heb ik een incidentele gebeurtenis gezien?
Vooral ook omdat aangekomen wordt om 12/42 ipv 15/45 en vetrokken om 17/47 ipv 15/45.

Laatst bewerkt door mren op 10-09-2009 11:54
 

10-09-2009 12:12:45
keesje
keesje
Inderdaad, dit gebeurt zo!  

10-09-2009 13:31:57
thijs
thijs
De 7900 keert toch de hele dag kort in Es? Aankomst én vertrek vanaf 2. Overigens een maatregel die ik zelf niet heel verstandig vind, het maakt het hele gebeuren wel erg kwetsbaar, ook omdat de 7900 ri Zl vlak voor de IC zit te Aml.  

10-09-2009 16:05:00
fred67nl
fred67nl
Ik weet niet of dit m.i.v. 7/9 is maar de volgende treinen zijn van nummer veranderd%05%

12529, 12533, 12553, 12557, 12569 rijden niet van ma t.m vr. Wel rijden 20529, 20533, 20553, 20557, en 20569 tussen Rtd en Ut en 10529, 10533, 10553, 10557 en 10569 tussen Zl en Lw Deze trein rijden dagelijks dus weer gecombineerd met het Haagse deel.

Trein 12557 blijft wel op Zf rijden tussen Rtd en Lw

Laatst bewerkt door fred67nl op 10-09-2009 16:06
 

10-09-2009 16:31:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
volgens mij is dat al van het vorige wijzingsblad (juni of zelfs nog eerder, kan het even niet vinden).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 10-09-2009 16:35
 

10-09-2009 16:32:12
fred67nl
fred67nl
Helaas (nog) niet gewijzigd in de treinnummerlijst.  

10-09-2009 18:57:21
dennistd
dennistd
De 7900 keert inderdaad kort te Es, wat de punctualiteit niet bepaald ten goede komt, zeker omdat de rijtijd ook nog eens krapper is. De ICM die in de serie 10140 rijdt staat trouwens tussendoor steeds op spoor 1 te niksen.  

11-09-2009 01:51:33
keesje
keesje
Quote
fred67nl: Ik weet niet of dit m.i.v. 7/9 is maar de volgende treinen zijn van nummer veranderd%05%

12529, 12533, 12553, 12557, 12569 rijden niet van ma t.m vr. Wel rijden 20529, 20533, 20553, 20557, en 20569 tussen Rtd en Ut en 10529, 10533, 10553, 10557 en 10569 tussen Zl en Lw Deze trein rijden dagelijks dus weer gecombineerd met het Haagse deel.

Trein 12557 blijft wel op Zf rijden tussen Rtd en Lw


M.a.w.: niet van nummer veranderd, maar genoemde voortreinen zijn opgeheven en weer gewijzigd in vleugeltreinen.
 

15-09-2009 19:42:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
dennistd: De 7900 keert inderdaad kort te Es, wat de punctualiteit niet bepaald ten goede komt, zeker omdat de rijtijd ook nog eens krapper is. De ICM die in de serie 10140 rijdt staat trouwens tussendoor steeds op spoor 1 te niksen.
Ik heb vorige week 3 keer de 7933 en de kerende 7946 gezien te Esd (is net te doen met rondje om het stadion wandelen), waarbij de 7946 alleen op woensdag +10 had, de andere twee keren was hij op tijd.
 

05-10-2009 15:36:09
Jack5812
Jack5812
Quote
broek53: Nee, de Beneluxen worden straks allemaal getrokken door Traxxen reeks 28. twee diensten HLE 11.8 blijven er nog tot december, omdat bepaalde machinistenseries in België de reeks 28 nog niet kennen, en daarna is het afgelopen.
Wat de NMBS gaat doen met de 11.8 weet ik niet.

Ik heb gelezen in het Belgische Spoorwegjournaal dat de Reeks 11.8 in België ingezet gaan worden voor P-treinen (spitstreinen). Dit zou al vanaf half oktober plaats moeten gaan vinden. Dat is dus een flinke degradatie voor deze machines.
Gr Jack
 

05-10-2009 15:37:57
mdj
mdj
Doen ze nu al. Je moet het niet zien als degradatie, maar als deeltijd werken. Plus de "oude lullen dagen" in het weekend...;)


Bij twijfel: gebruik beton.