Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Krokus Express

Zaterdag 01 aug 2009 - 20:40:10
frer
frer
Nog een wintersporttrein ziet het levenslicht: De treinreiswinkel legt een dagtrein in naar oostenrijk; de Krokus-Express. De trein zal uit zitrijtuigen met zijgang bestaan. Zie www.treinreiswinkel.nl

Verschillende operators (een paar weken terug werd de Winter Shuttle gelanceerd door het nieuwe Dutch Rail Services) zien dus (eindelijk) brood in deze lucratieve vakantietopdrukte.

groet Roland

Zaterdag 01 aug 2009 - 20:42:51
keesje
keesje
Jeetje, een exploitant die ook al één slag maakt en het dan voor gezien houdt? Opvallend is wel dat deze overdag rijdt, is weer eens wat anders.

Zaterdag 01 aug 2009 - 22:35:36
geert
geert
Zal ongetwijfeld te maken hebben met het vrijgeven van de markt voor internationale reizigerstreinen met ingang van de nieuwe dienstregeling. Dat kan nog leuke effecten geven in Europa! Het staat een ieder dan vrij om in land A reizigers te laten instappen en in land B weer te laten uitstappen. O.a. Veolia heeft op dit moment TGV's voor internationale verbindingen in bestelling staan, levering medio 2011. Dus ben benieuwd...

Zaterdag 01 aug 2009 - 23:23:21
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Zelf ben ik vrij nauw betrokken bij het inleggen van de trein (heb oa de website over de Krokus Express zelf online gezet ).

Het idee om overdag rechtstreeks te rijden is best aardig. Als je met de ICE via Frankfurt en München gaat, zit je vaak toch met 3 of 4 overstappen voordat je in Zell am See of Innsbruck bent. Met de Krokus Express gaat dat gewoon rechtstreeks.

Als er straks meer info komt over tijden (bijv ook van aanvoerritten), dan later ik dat zeker weten. Ik zou het dan wel leuk vinden om bijvoorbeeld wat foto's te ontvangen...

Laatst bewerkt door maurits op Zaterdag 01 aug 2009 om 23:23:37

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 02 aug 2009 - 10:47:28
john2
john2
Het zou handiger zijn als je meer van dit soort rechtstreekse treinen had als de krokus Express. In de vorige eeuw, klink lang geleden, had je toch ook rechtstreekse treinen naar Oostenrijk en Zwitserland. Zonder dat 3 tot 4 keer moest overstappen. Ik denk bijvoorbeeld aan de Austia Express en de Rhein Gold. En er waren nog enkele treinen met dit soort namen.

Zondag 02 aug 2009 - 10:48:36
verst107
verst107
Op dezelfde site van de treinreiswinkel staat een Transfertrein die alleen op 19 februari rijdt (en een week later weer terug), en aansluit op de Schnee Express van Dusseldorf naar Zwitserland. Trein bestaat uit zitrijtuigen en maakt eerst een rondje NL. Start in Breda, dan via Rotterdam, Den Haag, Leiden via Amsterdam naar Utrecht en Arnhem.

Dus in dat weekend (erg prematuur, ik weet het):
- 1 CNL
- 3 (?) Alpen Expresssen
- 1 nachttrein (zitrijtuigen)
- 1 dagtrein (zitrijtuigen)
- 1 transfertrein (Zitrijtuigen)
- Wintersportthalys

Ik zet 19 feb en 20 feb 2010 maar alvast in mijn agenda.

Zondag 02 aug 2009 - 12:18:11
john2
john2
Met aansluiten op de Schnee Express van Dusseldorf naar Zwitserland. Wat wordt hiermee bedoeld? Een overstap mogelijkheid? Of dat de treinen gekoppeld worden? En waar vind die aansluiting dan plaats? Met de terug reis, zal dit wel net andersom zijn.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 02 aug 2009 om 12:19:40, reden: Meer er bij gezet

Zondag 02 aug 2009 - 12:22:49
luytjes
luytjes
Gewoon wat er met een "aansluiting" wordt bedoeld als het om reizen gaat: een goede en haalbare overstap.

Zondag 02 aug 2009 - 12:25:44
frer
frer
Zoals op de site van de treinreiswinkel al staat aangegeven: Te Dusseldorf overstappen op hetzelfde perron.
Waarschijnlijk wordt de Transfertrein en Krokus Express met hetzelfde materieel gereden.
VR19/02: Bd-D'dorf, leeg mat. terug naar Asd.
VR20/02: Asd-Oostenrijk; rijtuigen staan week over
ZA27/02: Oostenrijk - Asd
ZO28/02: leeg mat. Asd - D'dorf; D'dorf - Bd

Laatst bewerkt door frer op Zondag 02 aug 2009 om 12:37:46

Zondag 02 aug 2009 - 12:35:43
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
En frer gaat door voor de koelkast , zo gaat het ook gebeuren.

Laatst bewerkt door maurits op Zondag 02 aug 2009 om 12:43:30

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 02 aug 2009 - 12:47:27
broek53
broek53
Quote
geert: Zal ongetwijfeld te maken hebben met het vrijgeven van de markt voor internationale reizigerstreinen met ingang van de nieuwe dienstregeling. Dat kan nog leuke effecten geven in Europa! Het staat een ieder dan vrij om in land A reizigers te laten instappen en in land B weer te laten uitstappen. O.a. Veolia heeft op dit moment TGV's voor internationale verbindingen in bestelling staan, levering medio 2011. Dus ben benieuwd...
Het lijkt misschien wel zo, maar volgens mij hebben deze "gezelschapstreinen" daar niets mee te maken, in de zin dat dat altijd al kon en mocht. Het gaat hier ook niet om een spoorwegmaatschappij ("vervoerder") die een verbinding wil gaan verzorgen, maar een (reis)organisatie die gezelschapstreinen organiseert (en daar rijtuigeigenaren en vervoerders voor nodig heeft). Dat is wezenlijk iets anders en, zoals gezegd, dat kan en mag al vele jaren.

Zondag 02 aug 2009 - 19:09:15
AlbertP
AlbertP
Asd v08.34
Ut a08.57
Ut v08.59
Ah a09.35
Ah v09.37
W a17.37
Westendorf in Tirol a18.12
Kirchberg in Tirol a18.22
Kitzbu a18.31
Stjoht a18.44
Fieberbrunn a18.53
Saalfelden a19.17
Zellas a19.30
Schwar a20.00
St. Johann im Pongau a20.06
Bischo a20.13
Eben im Pongau a20.32
Radstadt a20.41
Schladming a21.00
Jenbac a18.20
Innsbruck Hbf a18.47
Ötztal a19.11
Imst-Pitztal a19.28
Le a19.43
St Anton am Arlberg a20.18
Langen am Arlberg a20.35
Bludenz a21.09

Terug
Bludenz v08.19
Langen am Arlberg v08.53
St. Anton am Arlberg v09.10
Le v09.45
Imst-Pitztal v10.02
Ötztal v10.19
Innsbruck Hbf v10.43
Jenbac v11.10
Schladming v08.25
Radstadt v08.44
Eben im Pongau v08.54
Bischo v09.15
St. Johann im Pongau v09.22
Schwar v09.28
Zellas v09.58
Saalfelden v10.11
Fieberbrunn v10.37
Stjoht v10.46
Kitzbu v10.59
Kirchberg in Tirol v11.10
Westendorf in Tirol v11.18
W v11.53
Ah a19.53
Ah v19.55
Ut a20.28
Ut v20.30
Asd a20.55

Het vrijgeven van de markt voor internationale reizigerstreinen is een goed idee! Er zullen meer internationale lange-afstand treinen gaan rijden vanaf Nederland. En dat nu CNL twee treinparen naar NL gaat schrappen.

Laatst bewerkt door AlbertP op Zondag 02 aug 2009 om 19:14:55


Zondag 02 aug 2009 - 23:13:00
JcJay
JcJay
Waarschijnlijk is de dienstregeling van de ICE dan veranderd, maar zit de Krokus Express niet in het pad van de huidige ICE 104/105 in Nederland?

Zondag 02 aug 2009 - 23:19:16
mark
mark
Nee, ICE 105 zit er een halfuur voor.


Maandag 03 aug 2009 - 00:53:26
BGM104
BGM104
Nee, ICE 104 zit er een uur na

Maandag 03 aug 2009 - 10:43:27
keesje
keesje
Als ik het goed begrijp zal op de heenweg het deel Schladming en het deel Bludenz worden gesplitst in Wörgl. Of gebeurt dat in Kufstein?

Maandag 03 aug 2009 - 11:45:04
frer
frer
Logischerwijs in Worgl; Voor de richting Zell am See - Schladming moet nl. kop worden gemaakt in W. Het is dus niet logisch om in Kufstein al de trein te splitsen

Maandag 03 aug 2009 - 11:52:13
john2
john2
Als ik het dienstregeling van Albert Pool bekijk, dan is de Krokus Express een dagtrein. En zijn de langste afstanden ruim twaalf en een half uur. Dit is nog een hele zit. Maar voor een treinliefhebber geen probleem.

Maandag 03 aug 2009 - 13:37:26
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Ja, alleen rijdt de Krokus Express niet voor de treinliefhebber, daar valt geen brood aan te verdienen . De trein rijdt voor de wintersporters.

De reistijd vanuit Nederland naar Wörgl, Innsbruck en Zell am See is circa 8,5 tot 9 uur. Dat is de tijd die een wintersporter normaal ook in de auto of bus zit onderweg naar Oostenrijk. Het voordeel van de trein is echter dat je rustig een boek kunt lezen of even de benen kunt strekken.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 03 aug 2009 - 14:44:28
keesje
keesje
Hmm, ik weet niet wat voor zitrijtuigen het worden, maar benen strekken in een volle 6-persoonshok van een Bm is toch vrij lastig. Of je moet het blokje om lopen door de trein bedoelen.

Maandag 03 aug 2009 - 14:59:56
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Dat bedoel ik ook, even door het gangpad wandelen naar het barrijtuig .

Laatst bewerkt door maurits op Maandag 03 aug 2009 om 15:00:06

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 03 aug 2009 - 15:14:27
NDS
NDS
En het voordeel is dan dat je trein gewoon door rijd, dat word met een auto of bus toch wat lastig

Ps; Maurits op welke max. snelheid mik je wat dienstregeling en materieel betreft?

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Maandag 03 aug 2009 - 17:43:06
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Het gaat om coupérijtuigen met zijgang, inderdaad het onverwoestbare type Bm. Qua maximumsnelheid 160 km/h.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 03 aug 2009 - 18:09:16
john2
john2
Quote
maurits: Ja, alleen rijdt de Krokus Express niet voor de treinliefhebber, daar valt geen brood aan te verdienen . De trein rijdt voor de wintersporters.

De reistijd vanuit Nederland naar Wörgl, Innsbruck en Zell am See is circa 8,5 tot 9 uur. Dat is de tijd die een wintersporter normaal ook in de auto of bus zit onderweg naar Oostenrijk. Het voordeel van de trein is echter dat je rustig een boek kunt lezen of even de benen kunt strekken.
Er zal heus wel onder de wintersporter ook wel een treinliefhebber zijn. Ik lees graag in een boek. Maar niet in een trein. Ik kijk liever naar buiten naar het voor bij trekkend landschap. Zelfs als het donker is heeft het zijn charme. Als je langs dorpen en steden rijdt die verlicht zijn.

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 04 aug 2009 om 10:48:20

Maandag 03 aug 2009 - 19:48:27
AlbertP
AlbertP
Niet overal zijn die dorpen en steden. Tussen Ed en Wf is 's nachts niets te zien (niet dat er langs andere trajecten veel te zien is, kijk 's bij Brvalo naar het westen, maar dit is wel het saaiste nachttraject dat ik ken)

Laatst bewerkt door AlbertP op Maandag 03 aug 2009 om 19:48:52


Maandag 03 aug 2009 - 23:45:04
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
8 uur lang naar buiten kijken gaat wel vervelen hoor

Dinsdag 04 aug 2009 - 08:22:27
keesje
keesje
Quote
maurits: Dat bedoel ik ook, even door het gangpad wandelen naar het barrijtuig .
Staan de Avmz-rijtuigen niet te koop (hint)? Dan heb ik niks gezegd over beenruimte hoor!

Dinsdag 04 aug 2009 - 11:52:03
visscher
visscher
Lijkt me niet dat je voor een enkel ritje rijtuigen gaat kopen, dan krijg je de trein nooit kostendekkend.

Dinsdag 04 aug 2009 - 15:50:47
AlbertP
AlbertP
Huren is een beter idee voor zo'n eenmalige rit.


Woensdag 05 aug 2009 - 08:36:59
mdeen
mdeen
Maar dan nog is het een prijzige omloop. Je staat een week te niksen met je dure materieel.
Dat is sowieso een probleem bij dit soort wintersporttreinen in dagverkeer. De logieswisseling vindt plaats op zaterdag dus het vervoer moet ook op zaterdag plaatsvinden, heen en terug. Dus je hebt altijd twee stammen nodig als je wekelijks zou willen rijden.
Nachttreinen hebben daar geen last van. Die rijden heen op vrijdag/zaterdag en terug op zaterdag/zondag dus kun je met een stam de heen- en terugritten doen.

Overigens is 8 uur van Arnhem naar Wörgl best een mooie tijd. Met normale treinen haal je dat nog niet eens met een ICE over de NBS.

Vrijdag 07 aug 2009 - 16:07:50
frer
frer
Beste tijd 8h11 met drie x overstappen of 8h12 met twee x overstappen. Zo gek nog niet die Krokus Express!