Revisie Syntus Linten
Forum: Algemeen - Algemeen
29-07-2009 12:25:47
abcde
abcde
regelmatig lees ik dat een Lint van Syntus in Stendal (D) in revisie gaat (zie laatste nieuws reizigersmateriaal).

Wat houdt deze revisie in ? Is dit vergelijkbaar met de huidige revisie ICMm, welk dan geheel gestript en weer opnieuw opgebouwd en ingericht wordt ?

Laatst bewerkt door abcde op 29-07-2009 12:40
 

29-07-2009 12:56:21
luytjes
luytjes
Een revisie hoeft niet altijd aan de buitenkant of aan het interieur zichtbaar te zijn. De revisie van het ICM is een omvangrijke modernisering, maar een revisie kan ook beperkt blijven tot het vervangen of reinigen van de mechanische kant van het materieel, waardoor het weer een paar jaar mee kan.  

29-07-2009 16:24:01
b4780
b4780
Er wordt tijdens revisies niets gedaan zoals ICMm maar puur omdat de revisietermijnen verstreken zijn. Zoals Bastiaan al zegt, de belangrijkste onderdelen waardoor een stel weer een tijd meekan.

Overigens las ik vandaag op een nieuwssite dat er plannen zijn dat Syntus het contract bij Nedtrain zou willen opzeggen. Ik had net een link geplakt maar dat werd het niet echt

Momenteel zijn de 28 en 29 naar Stendal.

Simon

Laatst bewerkt door b4780 op 29-07-2009 16:25, reden: link was niet goed zichtbaar
 

29-07-2009 22:16:11
thom
thom
Volgens mij is eht zelfs zo dat een Lint alleen gereviseerd word aan techniek, en bij ICM dat niet maar daar juist weer het casco gedeelte...  


30-07-2009 07:23:59
marcel72
marcel72
Ze worden o.a. voorzien van een nieuwe koppeling en een nieuw frontje.

Laatst bewerkt door marcel72 op 30-07-2009 07:25
 

30-07-2009 10:33:38
edje
edje
Nieuw frontje niet

Maar er komt een nieuwe koppeling op, nieuwe Powerpack's (de motoren) nieuwe draaistellen, en de leidingen onder de treinen worden waar zo nodig vernieuwd.
eigenlijk is het een onderhoudsbeurt die wel erg extreem is.

Aan de binnenkant doen ze niks
 

31-07-2009 18:21:27
admin
Moderator
admin
admin: zo, discussie opgeschoond. Verzoek aan klaass15 om alleen duidelijke berichten neer te zetten en de bijdrages van schrijvers die jou zijn voorgegaan even door te lezen voor je iets neerzet.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

31-07-2009 19:21:54
timtrein
timtrein
Daadwerkelijk nieuwe motoren en draaistellen, of doorgewisselde gereviseerde?? Na een jaar of 8 nieuwe motoren én nieuwe draaistellen lijkt me namelijk wel érg onwaarschijnlijk, gezien de kosten van die dingen.  

31-07-2009 19:31:38
kleine_man
kleine_man
Worden die dingen op volgorde gereviseerd? Dan kan ik eens kijken wat er aan gedaan. Het valt mij wel op dat er een aantal stellen met nieuwe veren rondrijden.  

01-08-2009 14:24:13
klaass16
klaass16
zijn er al een paar terug uit Duitsland?

lint41 zou naar duitsland voor revisie wat ik gelezen heb
 

01-08-2009 20:11:29
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ze zijn volgens mij bij de 21 begonnen en daarna bijna oplopend naar Duitsland (Stendal) gegaan.  

01-08-2009 20:40:40
kleine_man
kleine_man
Quote
klaass15: zijn er al een paar terug uit Duitsland?

lint41 zou naar duitsland voor revisie wat ik gelezen heb


Dat lijkt mij wel. De materieelpositie van Syntus is niet dusdanig dat ze de 21-29 kunnen missen voor revisie. Dan moet er toch ergens extra materieel geregeld worden. De treinen rijden nog steeds op redelijk normale lengte en ik zie geen nieuw/ander materieel.

Volgens eerdere postings zijn de 28+29 in Stendal. Dus neem ik aan dat de 21-27 al onderhanden genomen zijn en weer hun baantjes aan het trekken zijn. Ik zal ze eens gaan besnuffelen als ik ze tegenkom
 

01-08-2009 22:32:17
bjornl
bjornl
Is het niet zo dat de 3448 en 3449 naar Syntus zijn gegaan ongeveer op het moment dat de Lint-revisie begon?  

01-08-2009 22:45:01
kleine_man
kleine_man
Klopt, NN logo's zijn nog in de verkleuring te herkennen, maar dat zijn nog geen 8 stellen, waar ik op doelde. Maar wel genoeg om steeds 2 LINT'en naar Stendal te sturen.  

08-08-2009 20:07:37
kbrandsma
kbrandsma
Quote
b4780: Er wordt tijdens revisies niets gedaan zoals ICMm maar puur omdat de revisietermijnen verstreken zijn. Zoals Bastiaan al zegt, de belangrijkste onderdelen waardoor een stel weer een tijd meekan.

Overigens las ik vandaag op een nieuwssite dat er plannen zijn dat Syntus het contract bij Nedtrain zou willen opzeggen. Ik had net een link geplakt maar dat werd het niet echt

De stellen zijn toch eigendom van NS Financial Services? Dan heeft Syntus het onderhoud niet voor het zeggen, gewoonweg omdat zij niet eigenaar van de stellen zijn.
Quote
edje: Maar er komt een nieuwe koppeling op, nieuwe Powerpack's (de motoren) nieuwe draaistellen, en de leidingen onder de treinen worden waar zo nodig vernieuwd.
eigenlijk is het een onderhoudsbeurt die wel erg extreem is.

Wat voor werkzaamheden zijn er dan een tijd geleden in Eindhoven uitgevoerd, toen de Lint stellen al slepend door een loc daar naar toe werden gebracht?

Laatst bewerkt door kbrandsma op 08-08-2009 20:08
 

08-08-2009 20:29:25
HZwoferink
HZwoferink
Quote
kbrandsma: Wat voor werkzaamheden zijn er dan een tijd geleden in Eindhoven uitgevoerd, toen de Lint stellen al slepend door een loc daar naar toe werden gebracht?
Dat was volgens mij gewoon een retourtje kuilwielenbank. En een kleine software aanpassing voor het remmen.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 08-08-2009 20:29


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

08-08-2009 21:17:52
thom
thom
Quote
kbrandsma:
De stellen zijn toch eigendom van NS Financial Services? Dan heeft Syntus het onderhoud niet voor het zeggen, gewoonweg omdat zij niet eigenaar van de stellen zijn.

Als NSFS verantwoordelijk zou zijn voor het onderhoud van de stelletjes dan linkt dat natuurlijk niet met het feit dat Syntus het onderhoud door een ander gaat laten doen... %06%

Wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud is natuurlijk vastgelegd in het leasecontract, en dat is zeker niet per definitie de leasemaatschappij zoals je hier merkt...
Dus de stelling die je maakt dat NSFS daarvoor verantwoordelijk voor zou zijn klopt niet.

Laatst bewerkt door thom op 08-08-2009 21:19
 

08-08-2009 22:15:33
edje
edje
iedere firma die gecertificeerd is om onderhoud te geven aan treinstellen, mag zich aanbieden om het onderhoud te leveren aan treinmaterieel, en dat ook volgens de werkbeschrijving te doen.

Een leasemaatschappij is alleen maar eigenaar van de treinstellen.
Zie het als een leaseauto, daar mee kun je als gebruiker ook voor elke garage kiezen.
 

08-08-2009 22:26:30
jdegroot
jdegroot
een lease maatschappij is eigenaar .en die maakt uit waar de reparatie gebeurt. meestal waar de prijs het goedkoopste is.en het beste contract heeft.  

09-08-2009 01:13:25
thom
thom
En dat is dus onzin, een leasemaatschappij verhuurt in dit geval treinstellen alleen maar.

Als in het leasecontract overeen gekomen is dat de huurder van het treinstel zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud, dan heeft die leasemaatschappij daar geen verantwoordelijkheid meer in en moet de huurder dat ook echt zelf bekostigen en laten uitvoeren.

Immers hebben we het grote voorbeeld hier in dit topic zelf, NSFS verhuurt de Linten aan Syntus en Syntus zelf besteed het onderhoud weer uit.

Jou stelling dus dat de leasemaatschappij als eigenaar uitmaakt waar het onderhoud gebeurt is dus onjuist, evenals dat dat altijd de goedkoopste aanbieder is...

Laatst bewerkt door thom op 09-08-2009 01:14
 

09-08-2009 10:29:02
jdegroot
jdegroot
wat voor werk doe je?  

09-08-2009 10:39:02
mich
mich
Thom heeft gelijk, onderhoud valt vaak onder de verantwoordelijkheid van de huurder. Dat is contractueel vastgelegd.

Laatst bewerkt door mich op 09-08-2009 10:40
 

09-08-2009 10:59:09
jdegroot
jdegroot
als je een lease contract tekend staat daar in wat wel en niet mag. als je vrij bent in waar laat ik iets repareren dan moet dat er op staan. meestal maakt het lease bedrijf dat uit.  

09-08-2009 11:00:34
webguy
webguy
Het gaat over treinen he, niet auto's hier. Treinen en vliegtuigen worden meestal geleasd als 'dry lease', alleen het vervoermiddel, zonder verzekeringen, personeel en onderhoud...

Laatst bewerkt door webguy op 09-08-2009 11:00


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

09-08-2009 11:34:23
broek53
broek53
Ja, en dat is met het materieel dat NSFS least in ieder geval zo.  

09-08-2009 11:40:21
edje
edje
Quote
jdegroot: een lease maatschappij is eigenaar .en die maakt uit waar de reparatie gebeurt. meestal waar de prijs het goedkoopste is.en het beste contract heeft.


Tja en wie kwam er altijd kijken bij NedTrain om te kijken hoe het onderhoud goedkoper kon, Syntus en niet NSFS.
 

10-08-2009 00:33:09
thom
thom
Quote
jdegroot: wat voor werk doe je?

Dat lijkt mij een vraagstelling die totaal niet relevant is in dit verhaal dus dat ga ik je ook niet vertellen....
Kennelijk ben ik er iig beter van op de hoogte dan je denkt...

Laatst bewerkt door thom op 10-08-2009 00:34
 

05-07-2013 07:46:56
dvdhoven
dvdhoven
Mogelijk is dit toch wel het goede topic

Gisteren reisde ik van Odz naar Hgl met de 43. Ik zette de fiets op de plek bij het toilet neer. Ik sprak even met de machinist en die vertelde me dat de plekken bij het toilet waarschijnlijk verboden worden voor fietsen. Ze nemen teveel ruimte in beslag en belemmeren de doorgang. Een probleem, dat ik maar al te goed ken van de GTW's.
Fietsen moeten dan in de andere helft, daar is nog een "oude" plek.
Uiteindelijk schiet je er dan als reiziger met een fiets bij je niks mee op. Je gaat er nog op achteruit, terwijl er gezegd is dat er meer fietsruimte bij de revisie zou komen.

Overigens is het wel onoverzichtelijker geworden met dat toilet erin. En ook viel me op dat de stoelen niet opgeknapt zijn. Diverse klapzitjes klapten niet op en de stickers op de klapzitjes waren nog de oude gekraste afgebladderde stickers.


Dick van den Hoven
 

05-07-2013 09:11:23
dennistd
dennistd
Voor wie er geen beeld bij heeft een paar foto's: http://spoornieuws.nl/foto/lint/

Volgens mij was dit de 36, de 43 heeft de klapzitjes naast het toilet iets anders ingedeeld.

Laatst bewerkt door dennistd op 05-07-2013 09:15
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-07-2013 12:02:07
Geerrritt
Geerrritt
Als je deze (http://www.syntustwente.nl/Download.aspx?File=CVkqF23YRS4KyRh7lCLFIxRcpwq8RRRTC%2brHCx%2b0AXZaWpAxe1yhzhcWsbq2zswE) fotoshop ziet van Syntus zelf, komen er nog andere stoelen in.  

05-07-2013 17:20:18
maxim
maxim
Inderdaad, er moet nog wel meer afgewerkt worden, waaronder de stoelen  

15-07-2013 20:09:21
rolandrail
rolandrail
Lint 41 kwam vandaag uit revisie, zie http://www.flickr.com/photos/rphilipp30/9292101987/  

15-07-2013 22:06:21
mdj
mdj
Diezelfde 41 stond om 21.40 te Hgl bij de werkplaats.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-07-2013 08:38:13
Dre
Dre
En diezelfde 41 rijdt vandaag in 31217/31230/31225 e.v. Het is overigens het eerste stel dat ook qua interieur helemaal gereviseerd is. Nieuwe vloer, nieuwe stoelen (grijs met zelfde printje als in de bussen die reeds door VDL geleverd zijn). Wellicht worden de 36 en 43, die nog de (oude) blauwe stoelen hebben, daar in een later stadium ook van voorzien.  

19-07-2013 17:37:12
edje
edje
Hoe zit het trouwens met de infobeeldschermen aan de binnenzijde, in de 36 waren de nieuwe voor de oude geplaatst. zodat ze aan 1 kant niet te lezen waren.  

19-07-2013 19:33:23
Dre
Dre
Die zitten er nog steeds zo vreemd in. Ik heb het idee dat de balken met rode letters pas verdwijnen als de schermen aan gaan. Tot die tijd kun je dus alleen de informatie zien vanaf de zijde direct achter de cabine.  

04-01-2016 12:50:51
mkns
mkns
Had vanochtend het genoegen in Lint 39 m'n dagelijkse ritje richting werk te maken. Wat me hierin erg opviel hoe stil het was qua motorgeluid en hoe weinig trillingen er te voelen waren.
Heb wel eens in Linten gezeten waarbij het diesel geroffel een hoog niveau haalt qua dB's. Echter leek de 39 vanochtend erg stil en veel minder trillend.

Nou reed de 39 voorop en de 43 achterop. Kan het zijn dat de 39 op halve kracht reed, ondersteund door de 43? Of is er aan de 39 gesleuteld (nieuwe uitlaat )?
 

04-01-2016 13:30:46
maurits
maurits
Mijn ervaring is dat er nog wel eens stellen op één motor rondrijden. Sinds de revisie is het gerammel wel wat minder geworden, maar je hoort het nog zeker. Als je het weer hebt, loop dan eens binnendoor naar de andere deur, dan hoor je zeker het verschil tussen een wel en niet werkende motor.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-01-2016 18:28:56
edje
edje
Quote
mkns (ma 04 jan 2016 12:50:51 https://www.somda.nl/forum/7211/p564255/): Had vanochtend het genoegen in Lint 39 m'n dagelijkse ritje richting werk te maken. Wat me hierin erg opviel hoe stil het was qua motorgeluid en hoe weinig trillingen er te voelen waren.
Heb wel eens in Linten gezeten waarbij het diesel geroffel een hoog niveau haalt qua dB's. Echter leek de 39 vanochtend erg stil en veel minder trillend.

Nou reed de 39 voorop en de 43 achterop. Kan het zijn dat de 39 op halve kracht reed, ondersteund door de 43? Of is er aan de 39 gesleuteld (nieuwe uitlaat )?


Zo te lezen een defect aan 1 van de motoren en loopt hij in een omloop om hem richting de werkplaats te krijgen. Als een lint trilt, dan staat de motor aan %08%

Een lint kan trouwens prima op 1 motor rijden, oke hij trekt minder snel op, maar de topsnelheid van 120km/h zal gemakkelijk worden behaald.