Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Revisie Syntus Linten

Woensdag 29 jul 2009 - 12:25:47
abcde
abcde
regelmatig lees ik dat een Lint van Syntus in Stendal (D) in revisie gaat (zie laatste nieuws reizigersmateriaal).

Wat houdt deze revisie in ? Is dit vergelijkbaar met de huidige revisie ICMm, welk dan geheel gestript en weer opnieuw opgebouwd en ingericht wordt ?

Laatst bewerkt door abcde op Woensdag 29 jul 2009 om 12:40:10

Woensdag 29 jul 2009 - 12:56:21
luytjes
luytjes
Een revisie hoeft niet altijd aan de buitenkant of aan het interieur zichtbaar te zijn. De revisie van het ICM is een omvangrijke modernisering, maar een revisie kan ook beperkt blijven tot het vervangen of reinigen van de mechanische kant van het materieel, waardoor het weer een paar jaar mee kan.

Woensdag 29 jul 2009 - 16:24:01
b4780
b4780
Er wordt tijdens revisies niets gedaan zoals ICMm maar puur omdat de revisietermijnen verstreken zijn. Zoals Bastiaan al zegt, de belangrijkste onderdelen waardoor een stel weer een tijd meekan.

Overigens las ik vandaag op een nieuwssite dat er plannen zijn dat Syntus het contract bij Nedtrain zou willen opzeggen. Ik had net een link geplakt maar dat werd het niet echt

Momenteel zijn de 28 en 29 naar Stendal.

Simon

Laatst bewerkt door b4780 op Woensdag 29 jul 2009 om 16:25:39, reden: link was niet goed zichtbaar

Woensdag 29 jul 2009 - 22:16:11
thom
thom
Volgens mij is eht zelfs zo dat een Lint alleen gereviseerd word aan techniek, en bij ICM dat niet maar daar juist weer het casco gedeelte...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 30 jul 2009 - 07:23:59
marcel72
marcel72
Ze worden o.a. voorzien van een nieuwe koppeling en een nieuw frontje.

Laatst bewerkt door marcel72 op Donderdag 30 jul 2009 om 07:25:24

Donderdag 30 jul 2009 - 10:33:38
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Nieuw frontje niet

Maar er komt een nieuwe koppeling op, nieuwe Powerpack's (de motoren) nieuwe draaistellen, en de leidingen onder de treinen worden waar zo nodig vernieuwd.
eigenlijk is het een onderhoudsbeurt die wel erg extreem is.

Aan de binnenkant doen ze niks


Vrijdag 31 jul 2009 - 18:21:27
admin
Moderator
admin
admin: zo, discussie opgeschoond. Verzoek aan klaass15 om alleen duidelijke berichten neer te zetten en de bijdrages van schrijvers die jou zijn voorgegaan even door te lezen voor je iets neerzet.

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Vrijdag 31 jul 2009 - 19:21:54
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Daadwerkelijk nieuwe motoren en draaistellen, of doorgewisselde gereviseerde?? Na een jaar of 8 nieuwe motoren én nieuwe draaistellen lijkt me namelijk wel érg onwaarschijnlijk, gezien de kosten van die dingen.

Vrijdag 31 jul 2009 - 19:31:38
kleine_man
kleine_man
Worden die dingen op volgorde gereviseerd? Dan kan ik eens kijken wat er aan gedaan. Het valt mij wel op dat er een aantal stellen met nieuwe veren rondrijden.

Zaterdag 01 aug 2009 - 14:24:13
klaass16
klaass16
zijn er al een paar terug uit Duitsland?

lint41 zou naar duitsland voor revisie wat ik gelezen heb

Zaterdag 01 aug 2009 - 20:11:29
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Ze zijn volgens mij bij de 21 begonnen en daarna bijna oplopend naar Duitsland (Stendal) gegaan.

Zaterdag 01 aug 2009 - 20:40:40
kleine_man
kleine_man
Quote
klaass15: zijn er al een paar terug uit Duitsland?

lint41 zou naar duitsland voor revisie wat ik gelezen heb
Dat lijkt mij wel. De materieelpositie van Syntus is niet dusdanig dat ze de 21-29 kunnen missen voor revisie. Dan moet er toch ergens extra materieel geregeld worden. De treinen rijden nog steeds op redelijk normale lengte en ik zie geen nieuw/ander materieel.

Volgens eerdere postings zijn de 28+29 in Stendal. Dus neem ik aan dat de 21-27 al onderhanden genomen zijn en weer hun baantjes aan het trekken zijn. Ik zal ze eens gaan besnuffelen als ik ze tegenkom

Zaterdag 01 aug 2009 - 22:32:17
bjornl
bjornl
Is het niet zo dat de 3448 en 3449 naar Syntus zijn gegaan ongeveer op het moment dat de Lint-revisie begon?

Zaterdag 01 aug 2009 - 22:45:01
kleine_man
kleine_man
Klopt, NN logo's zijn nog in de verkleuring te herkennen, maar dat zijn nog geen 8 stellen, waar ik op doelde. Maar wel genoeg om steeds 2 LINT'en naar Stendal te sturen.

Zaterdag 08 aug 2009 - 20:07:37
kbrandsma
kbrandsma
Quote
b4780: Er wordt tijdens revisies niets gedaan zoals ICMm maar puur omdat de revisietermijnen verstreken zijn. Zoals Bastiaan al zegt, de belangrijkste onderdelen waardoor een stel weer een tijd meekan.

Overigens las ik vandaag op een nieuwssite dat er plannen zijn dat Syntus het contract bij Nedtrain zou willen opzeggen. Ik had net een link geplakt maar dat werd het niet echt
De stellen zijn toch eigendom van NS Financial Services? Dan heeft Syntus het onderhoud niet voor het zeggen, gewoonweg omdat zij niet eigenaar van de stellen zijn.
Quote
edje: Maar er komt een nieuwe koppeling op, nieuwe Powerpack's (de motoren) nieuwe draaistellen, en de leidingen onder de treinen worden waar zo nodig vernieuwd.
eigenlijk is het een onderhoudsbeurt die wel erg extreem is.
Wat voor werkzaamheden zijn er dan een tijd geleden in Eindhoven uitgevoerd, toen de Lint stellen al slepend door een loc daar naar toe werden gebracht?

Laatst bewerkt door kbrandsma op Zaterdag 08 aug 2009 om 20:08:03

Zaterdag 08 aug 2009 - 20:29:25
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Quote
kbrandsma: Wat voor werkzaamheden zijn er dan een tijd geleden in Eindhoven uitgevoerd, toen de Lint stellen al slepend door een loc daar naar toe werden gebracht?
Dat was volgens mij gewoon een retourtje kuilwielenbank. En een kleine software aanpassing voor het remmen.

Laatst bewerkt door HZwoferink op Zaterdag 08 aug 2009 om 20:29:47

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Zaterdag 08 aug 2009 - 21:17:52
thom
thom
Quote
kbrandsma:
De stellen zijn toch eigendom van NS Financial Services? Dan heeft Syntus het onderhoud niet voor het zeggen, gewoonweg omdat zij niet eigenaar van de stellen zijn.
Als NSFS verantwoordelijk zou zijn voor het onderhoud van de stelletjes dan linkt dat natuurlijk niet met het feit dat Syntus het onderhoud door een ander gaat laten doen...

Wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud is natuurlijk vastgelegd in het leasecontract, en dat is zeker niet per definitie de leasemaatschappij zoals je hier merkt...
Dus de stelling die je maakt dat NSFS daarvoor verantwoordelijk voor zou zijn klopt niet.

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 08 aug 2009 om 21:19:09

Zaterdag 08 aug 2009 - 22:15:33
edje
edje
Flickr spoorkeerl
iedere firma die gecertificeerd is om onderhoud te geven aan treinstellen, mag zich aanbieden om het onderhoud te leveren aan treinmaterieel, en dat ook volgens de werkbeschrijving te doen.

Een leasemaatschappij is alleen maar eigenaar van de treinstellen.
Zie het als een leaseauto, daar mee kun je als gebruiker ook voor elke garage kiezen.


Zaterdag 08 aug 2009 - 22:26:30
jdegroot
jdegroot
een lease maatschappij is eigenaar .en die maakt uit waar de reparatie gebeurt. meestal waar de prijs het goedkoopste is.en het beste contract heeft.

Zondag 09 aug 2009 - 01:13:25
thom
thom
En dat is dus onzin, een leasemaatschappij verhuurt in dit geval treinstellen alleen maar.

Als in het leasecontract overeen gekomen is dat de huurder van het treinstel zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud, dan heeft die leasemaatschappij daar geen verantwoordelijkheid meer in en moet de huurder dat ook echt zelf bekostigen en laten uitvoeren.

Immers hebben we het grote voorbeeld hier in dit topic zelf, NSFS verhuurt de Linten aan Syntus en Syntus zelf besteed het onderhoud weer uit.

Jou stelling dus dat de leasemaatschappij als eigenaar uitmaakt waar het onderhoud gebeurt is dus onjuist, evenals dat dat altijd de goedkoopste aanbieder is...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 09 aug 2009 om 01:14:14

Zondag 09 aug 2009 - 10:29:02
jdegroot
jdegroot
wat voor werk doe je?

Zondag 09 aug 2009 - 10:39:02
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Thom heeft gelijk, onderhoud valt vaak onder de verantwoordelijkheid van de huurder. Dat is contractueel vastgelegd.

Laatst bewerkt door mich op Zondag 09 aug 2009 om 10:40:04

Zondag 09 aug 2009 - 10:59:09
jdegroot
jdegroot
als je een lease contract tekend staat daar in wat wel en niet mag. als je vrij bent in waar laat ik iets repareren dan moet dat er op staan. meestal maakt het lease bedrijf dat uit.

Zondag 09 aug 2009 - 11:00:34
webguy
webguy
Het gaat over treinen he, niet auto's hier. Treinen en vliegtuigen worden meestal geleasd als 'dry lease', alleen het vervoermiddel, zonder verzekeringen, personeel en onderhoud...

Laatst bewerkt door webguy op Zondag 09 aug 2009 om 11:00:48

Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!

Zondag 09 aug 2009 - 11:34:23
broek53
broek53
Ja, en dat is met het materieel dat NSFS least in ieder geval zo.

Zondag 09 aug 2009 - 11:40:21
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
jdegroot: een lease maatschappij is eigenaar .en die maakt uit waar de reparatie gebeurt. meestal waar de prijs het goedkoopste is.en het beste contract heeft.
Tja en wie kwam er altijd kijken bij NedTrain om te kijken hoe het onderhoud goedkoper kon, Syntus en niet NSFS.


Maandag 10 aug 2009 - 00:33:09
thom
thom
Quote
jdegroot: wat voor werk doe je?
Dat lijkt mij een vraagstelling die totaal niet relevant is in dit verhaal dus dat ga ik je ook niet vertellen....
Kennelijk ben ik er iig beter van op de hoogte dan je denkt...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 10 aug 2009 om 00:34:22

Vrijdag 05 jul 2013 - 07:46:56
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Mogelijk is dit toch wel het goede topic

Gisteren reisde ik van Odz naar Hgl met de 43. Ik zette de fiets op de plek bij het toilet neer. Ik sprak even met de machinist en die vertelde me dat de plekken bij het toilet waarschijnlijk verboden worden voor fietsen. Ze nemen teveel ruimte in beslag en belemmeren de doorgang. Een probleem, dat ik maar al te goed ken van de GTW's.
Fietsen moeten dan in de andere helft, daar is nog een "oude" plek.
Uiteindelijk schiet je er dan als reiziger met een fiets bij je niks mee op. Je gaat er nog op achteruit, terwijl er gezegd is dat er meer fietsruimte bij de revisie zou komen.

Overigens is het wel onoverzichtelijker geworden met dat toilet erin. En ook viel me op dat de stoelen niet opgeknapt zijn. Diverse klapzitjes klapten niet op en de stickers op de klapzitjes waren nog de oude gekraste afgebladderde stickers.

Dick van den Hoven

Vrijdag 05 jul 2013 - 09:11:23
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Voor wie er geen beeld bij heeft een paar foto's: spoornieuws.nl

Volgens mij was dit de 36, de 43 heeft de klapzitjes naast het toilet iets anders ingedeeld.

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 05 jul 2013 om 09:15:19


Vrijdag 05 jul 2013 - 12:02:07
Geerrritt
Geerrritt
Als je deze (www.syntustwente.nl) fotoshop ziet van Syntus zelf, komen er nog andere stoelen in.

Vrijdag 05 jul 2013 - 17:20:18
maxim
maxim
Twitter @M4xxM Facebook M4xxM
Inderdaad, er moet nog wel meer afgewerkt worden, waaronder de stoelen

Maandag 15 jul 2013 - 20:09:21
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Lint 41 kwam vandaag uit revisie, zie www.flickr.com

Maandag 15 jul 2013 - 22:06:21
mdj
mdj
Diezelfde 41 stond om 21.40 te Hgl bij de werkplaats.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 19 jul 2013 - 08:38:13
Dre
Dre
En diezelfde 41 rijdt vandaag in 31217/31230/31225 e.v. Het is overigens het eerste stel dat ook qua interieur helemaal gereviseerd is. Nieuwe vloer, nieuwe stoelen (grijs met zelfde printje als in de bussen die reeds door VDL geleverd zijn). Wellicht worden de 36 en 43, die nog de (oude) blauwe stoelen hebben, daar in een later stadium ook van voorzien.

Vrijdag 19 jul 2013 - 17:37:12
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Hoe zit het trouwens met de infobeeldschermen aan de binnenzijde, in de 36 waren de nieuwe voor de oude geplaatst. zodat ze aan 1 kant niet te lezen waren.


Vrijdag 19 jul 2013 - 19:33:23
Dre
Dre
Die zitten er nog steeds zo vreemd in. Ik heb het idee dat de balken met rode letters pas verdwijnen als de schermen aan gaan. Tot die tijd kun je dus alleen de informatie zien vanaf de zijde direct achter de cabine.

Maandag 04 jan 2016 - 12:50:51
mkns
mkns
Had vanochtend het genoegen in Lint 39 m'n dagelijkse ritje richting werk te maken. Wat me hierin erg opviel hoe stil het was qua motorgeluid en hoe weinig trillingen er te voelen waren.
Heb wel eens in Linten gezeten waarbij het diesel geroffel een hoog niveau haalt qua dB's. Echter leek de 39 vanochtend erg stil en veel minder trillend.

Nou reed de 39 voorop en de 43 achterop. Kan het zijn dat de 39 op halve kracht reed, ondersteund door de 43? Of is er aan de 39 gesleuteld (nieuwe uitlaat )?

Maandag 04 jan 2016 - 13:30:46
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Mijn ervaring is dat er nog wel eens stellen op één motor rondrijden. Sinds de revisie is het gerammel wel wat minder geworden, maar je hoort het nog zeker. Als je het weer hebt, loop dan eens binnendoor naar de andere deur, dan hoor je zeker het verschil tussen een wel en niet werkende motor.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 04 jan 2016 - 18:28:56
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
mkns (ma 04 jan 2016 12:50:51 www.somda.nl): Had vanochtend het genoegen in Lint 39 m'n dagelijkse ritje richting werk te maken. Wat me hierin erg opviel hoe stil het was qua motorgeluid en hoe weinig trillingen er te voelen waren.
Heb wel eens in Linten gezeten waarbij het diesel geroffel een hoog niveau haalt qua dB's. Echter leek de 39 vanochtend erg stil en veel minder trillend.

Nou reed de 39 voorop en de 43 achterop. Kan het zijn dat de 39 op halve kracht reed, ondersteund door de 43? Of is er aan de 39 gesleuteld (nieuwe uitlaat )?
Zo te lezen een defect aan 1 van de motoren en loopt hij in een omloop om hem richting de werkplaats te krijgen. Als een lint trilt, dan staat de motor aan

Een lint kan trouwens prima op 1 motor rijden, oke hij trekt minder snel op, maar de topsnelheid van 120km/h zal gemakkelijk worden behaald.