Station Amsterdam Science Park
Forum: Algemeen - Algemeen
29-06-2009 17:35:03
fugazi
fugazi
Vanmiddag pakte ik het foldertje 'Werk aan het spoor' bij het NS-loket, omdat er ook komend weekend weer geen Intercity's rijden tussen Hvs en Shl/Asd. Wat blijkt, er komt een nieuw station: Amsterdam Science Park. Never heard about it, en ook geen flauw idee waar ze het neer zouden moeten zetten. Er staat bij 'nieuwbouw', dus het lijkt me wel een blijvend station, niet tijdelijk ofzo. Kan iemand me hier meer over uitleggen? Alvast bedankt.  

29-06-2009 17:37:40
rudolfph
rudolfph
Daar is al eerder wat over gezegd hier op het forum, ik zou eens kijken in de discussie over nieuwe stations. En er zit een zoekfunctie bij het forum!  

29-06-2009 17:43:30
fugazi
fugazi
Zou best kunnen, slechts één reactie. Daar kan ik niet iets duidelijk uit opmaken. Vandaar heb ik het even van dat topic afgesplits, if you don't mind.

Edit: hier wat informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_Science_Park. Treinserie 4600 bestaat nu nog niet, maar dat zal met de komende dienstregeling dan wel veranderen. Ook gaat de 4700 (vanaf december 4600?) Asdm overslaan en de 5800 dan weer Asdsp. Wordt net zo vervelend als met de 3000 en 3100, gaat het op lijken.

Laatst bewerkt door fugazi op 29-06-2009 17:57
 

29-06-2009 18:05:08
Wievank
Wievank
Het station komt tussen de stations Asdm en Dmn te liggen ter hoogte van de tunnel van de Kruislaan. Dit station is vooral bedoeld voor de verdere ontwikkeling van het Science Park.
De NS was lange tijd tegen de komst van dit station, omdat er niet genoeg mensen in de buurt van het station zouden wonen. Vandaar dat de laatste tijd een hele hoop studentenwoningen uit de grond gestampt zijn en wordt een deel van de voetbalvelden rond de Jaap Edenhal bebouwd.
Ondanks dat er in de dienstregeling 2010 twee sprinters langs het station rijden, zal slechts de 4600 er stoppen. "Vanwege infrastructurele beperkingen is het niet mogelijk de sprinter Amsterdam Centraal - Amersfoort Vathorst (5800) te laten stoppen op dit station." Wat mij betreft een vreemd verhaal, maarja.
 


29-06-2009 18:07:41
mdj
mdj
Alhoewel: 4600 (nu 4700) gaat op Science Park stoppen, maar slaat dan Asdm over. De 5800 stopt niet op Science Park, maar wel weer op Asdm. Een beetje 3000/3100 verhaal op Ut-Ah, maar dan met STOPtreinen (die dan weer niet overal stoppen) ipv Intercity's (die soms stoppen).  

29-06-2009 20:04:29
robbertc
robbertc
Dat de 4600 niet meer op Asdm zou stoppen, ken ik niet. Wel is merkwaardig dat de ene Sprinter er wel gaat stoppen en de andere niet. Hoewel ik niet weet of het beleid 'een Sprinter stopt op alle stations' nog wordt doorgezet, ook gezien de onmogelijkheden die dit met zich mee brengt. Dat is nog wel een interessante vraag, die hier op het forum meerdere malen wordt gevoerd..
(Dacht de afkorting Assp voorbij te horen komen, trouwens)
 

29-06-2009 20:37:01
rick
rick
Quote
Jurre16: en ook geen flauw idee waar ze het neer zouden moeten zetten.
Bij de Watergraafsmeer.
 

29-06-2009 21:14:09
Damian
Damian
Wat ik erg jammer vind is dat Nederland steeds meer op een metronetwerk begint te lijken met al die stations die we er in de randstad de laatste 20 jaar hebben bijgekregen, zo ook de halte Asdsp.

Jammer dat de overheid te weinig heeft geinvesteerd in een goed regionaal tram/metronetwerk in de randstad zodat de trein dit niet had hoeven over te nemen en hadden we geen gesodemieter gehad dat al die sprinters/stoptreinen het overige treinverkeer in de weg rijdt. In plaats daarvan draait men het nu om en rijden de goederentreinen de reizigerstreinen in de weg

Leve Amsterdam Sience park %07% Dat er nog veel van deze halte's mogen volgen!
 

29-06-2009 21:32:25
willy84
willy84
Valt deze stop niet op te vangen door het intreden van de SLT?

Merk op dat het een redelijk druk gebied betreft welke nog meer zal uitbreiden. Iemand die weet hoe het met de drukte op het nieuwe station Amsterdam Holendrecht staat?
 

29-06-2009 21:52:23
Damian
Damian
Quote
willy84: Valt deze stop niet op te vangen door het intreden van de SLT?



Zover ik weet komt SLT in december nog niet op de 4600 of 5800 te rijden.(zie ook topic over 2010) Dus geen SLT op de halte Sience-park.

Bovendien zou het ook wel erg krom zijn om de opening van een station te koppelen aan de komst van nieuw materieel.
 

29-06-2009 23:50:39
JcJay
JcJay
Tis meer zo'n Veenendaal-Amsterdam Centraal verhaal, waarbij de Sprinter in de spits Amstel overslaat... echt de logica van NS bij sommige treinseries snap ik soms niet zo... Sprinter: stopt ie nou wel overal of niet? IC, stopt ook in het kleinste gehucht als Overveen... %08% Is de 3400 nou een sneltrein boven Uitgeest terwijl hij stopt op alle tussengelegen stations tot Hoorn?

Hoe ver moet het Science Park eigenlijk komen te liggen van Muiderpoort en Diemen? Tussen Muiderpoort en Diemen ligt WGM. Denk als je aan de ene kant van het perron van Science Park staat je Muiderpoort kan zien liggen en aan de andere kant Diemen... Ennuh... zie nou niet echt gebeuren dat studenten gebruik zullen maken van dat station: HvA ligt immers bij de Amstel, Vu en Inholland bij station Zuid, Inholland Diemen bij Diemen Zuid... allemaal niet te bereiken per trein vanaf Science Park... %09%

Tsja... echt een voordeel is t voor al het treinpersoneel van internationale treinen die op WGM beginnen (oa. Thalys en EETC)
 

29-06-2009 23:53:24
ruysdael
ruysdael
Zoals gewoonlijk is het beleid weer erg duidelijk. Intercity's met DD-AR, stoptreinen met VIRM, De Intercity naar Enkhuizen stopt niet op Zaandam, terwijl de Intercity naar Maastricht er wel stopt. En uiteraard: de niet stoppende sprinters op Amstel en Muiderpoort terwijl ene Intercity Maastricht er (Asa) wel stopt. Een éénduidig beleid is iets waar ik NS nu nog nooit op heb kunnen betrappen...  

30-06-2009 08:06:00
visscher
visscher
Het is inderdaad niet overal even duidelijk, Zaandam is een goed voorbeeld waar de IC's naar Hoorn/Enkhuizen niet stoppen en die naar Alkmaar wel. Toch is het hier nog wel een duidelijk, makkelijk te omschrijven lijnvoering. Even als op station Bijlmer, waar de IC's naar Schiphol wel stoppen en die naar Amsterdam CS niet.

Alleen het overslaan van stations door stoptreinen, daarvan vind ik dat NS dat zo veel mogelijk moet voorkomen. Bij een IC valt het nog aan de reiziger uit te leggen, Bij een stoptrein verwacht deze gewoon dat de trein overal stopt. Vanaf december ging de spitssprinter Amsterdam - Veenendaal geloof ik trouwens wel stoppen te Amstel, en hou je dus enkel Muiderpoort over als station met een voorbijrijdende sprinter.

@JcJAy: Over de 3400: Bij deze trein wordt te Uitgeest omgeroepen dat deze trein verder rijd als STOPtrein naar Alkmaar - Hoorn. Zelfde geld natuurlijk voor de 3000 vanaf Alkmaar, 800 vanaf Castricum, 4500 vanaf Hoorn en nog wel een aantal treinseries. Met deze lijnvoering heb ik totaal geen probleem, het betreft hier vaak de enige trein op het traject. Je zou deze treinen ook kunnen inkorten tot de genoemde stations en vanaf daar dan een overstap bieden op een stoptrein in de richting van het eindstation. Alleen creeer je daarbij een onwenselijke en onnodige overstap voor de reizigers.
 

30-06-2009 10:15:13
bjornl
bjornl
Quote
JcJay: Hoe ver moet het Science Park eigenlijk komen te liggen van Muiderpoort en Diemen? Tussen Muiderpoort en Diemen ligt WGM. Denk als je aan de ene kant van het perron van Science Park staat je Muiderpoort kan zien liggen en aan de andere kant Diemen... Ennuh... zie nou niet echt gebeuren dat studenten gebruik zullen maken van dat station: HvA ligt immers bij de Amstel, Vu en Inholland bij station Zuid, Inholland Diemen bij Diemen Zuid... allemaal niet te bereiken per trein vanaf Science Park... %09%

Zoals elders gezegd, op het viaduct met de Kruislaan, precies tussen Dmn en Asdm in. Dat je ze beiden kan zien liggen: tsja, dat heb je ook bij bijvoorbeeld Ashd, Asb en Dvd. Het is dan ook BOR/Regionet.
Dat de halte weinig nut zou hebben is vaker geroepen, vooral ook door de mensen die er in de buurt wonen: die vinden dat ze met tram, Asa en Asdm al ruim voorzien zijn.
 

30-06-2009 10:38:43
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik verwachte hier een discussie over Amsterdam Science Park, en niet over de naamgeving van treinseries (die lees ik al in een heleboel andere topics). Maar misschien lees ik de topictitel niet goed.

De verkorting van het station wordt in ieder geval Assp. Het stoppatroon is in de aanvraag voor 2010 nog niet duidelijk.
 

30-06-2009 10:43:46
JcJay
JcJay
Quote
@JcJAy: Over de 3400: Bij deze trein wordt te Uitgeest omgeroepen dat deze trein verder rijd als STOPtrein naar Alkmaar - Hoorn.

Srry, mijn fout, laatste keer dat ik ermee reed was t in Uitgeest nog een sneltrein namelijk. Is alweer een tijdje terug. Maar goed, men snapt mn punt wel over de treincategorieën denk ik.

back to topic: station Amsterdam Science Park
 

30-06-2009 10:46:04
qj7141
qj7141
Quote
dumpy_dump:
Het stoppatroon is in de aanvraag voor 2010 nog niet duidelijk.

Dat is eenvoudig te verklaren: het plansysteem heeft op dit moment nog geen mogelijkheid om tijden van de dienstregeling te Science Park vast te leggen in het systeem.....(Bij nieuwe stations komt dit wel vaker voor).
 

30-06-2009 10:55:09
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat is sowieso onzin, je kan keurig stoppen op Assp.  

30-06-2009 11:41:17
qj7141
qj7141
ik weet niet hoe het nu is, maar ten tijde van de aanvraag aan Prorail (in april) was het niet mogelijk om de stoptijden vast te leggen. Dit verklaart ook het ontbreken van de tijden in het voorlopig ontwerp van het spoorboekje d.d. 29 mei.

Laatst bewerkt door admin op 01-07-2009 08:11, reden: Onnodige quote verwijderd
 

30-06-2009 15:59:14
rick
rick
Quote
JcJay: Ennuh... zie nou niet echt gebeuren dat studenten gebruik zullen maken van dat station: HvA ligt immers bij de Amstel, Vu en Inholland bij station Zuid, Inholland Diemen bij Diemen Zuid... allemaal niet te bereiken per trein vanaf Science Park
En de UvA met de nieuwbouw vlakbij de Wgm dan?
 

30-06-2009 16:02:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Die heeft een speciale snelbus vanaf Asa nu al Ik zal eens op zoek gaan naar 'n mail met wat meer informatie over het OV op en rond het Science Park: m'n vader werkt op dat terrein en krijgt al die info dus ook door


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-06-2009 17:29:23
berkel73
berkel73
Is weliswaar niet helemaal het onderwerp van dit forum, maar op dit moment:
- bus 40 Asa-Science Park-Asdm
- bus 240 Asa-Science Park v.v. (alleen spits, niet in de zomervakantie)
Beide lijnen vormen samen een 7.5-minuutsdienst in de spits.

Nu maar weer terug naar het station
 

30-06-2009 21:41:59
floriss
floriss
Quote
Damian: Wat ik erg jammer vind is dat Nederland steeds meer op een metronetwerk begint te lijken met al die stations die we er in de randstad de laatste 20 jaar hebben bijgekregen, zo ook de halte Asdsp.

Jammer dat de overheid te weinig heeft geinvesteerd in een goed regionaal tram/metronetwerk in de randstad zodat de trein dit niet had hoeven over te nemen en hadden we geen gesodemieter gehad dat al die sprinters/stoptreinen het overige treinverkeer in de weg rijdt. In plaats daarvan draait men het nu om en rijden de goederentreinen de reizigerstreinen in de weg

Leve Amsterdam Sience park %07% Dat er nog veel van deze halte's mogen volgen!


Ik wil allereerst aantekenen dat ik net als de meeste hier op het forum weinig heil zie in een halte bij het Sciencepark. Gezien de afstand tot de stations Diemen en Amsterdam Muiderpoort.

Een metro-achtig netwerk voor sprinters/stoptreinen is echter de realiteit en de toekomst voor de Randstad en ook voor levensvatbaarheid van dit treintype.
Een Sprinter mag best boven het imago van een suf boemeltje uitsteken, dat puur van A naar B rijdt om reizigers in de dorpen naar de grote stad te vervoeren en daarbij als feeder voor het Intercitynetwerk te dienen. Sprinters kunnen een hele belangrijke rol spelen in de regionale bereikbaarheid van de Randstad. Zie voorbeelden in Duitsland, Zweden, Noorwegen, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, enz...
Dat betekent niet dat er op elke 500 meter een halte moet komen, maar bij voldoende reizigersaanbod en inpassing in de dienstregeling, zou het mogelijk moeten zijn om rond een aantal hoofdstations nog enkele voorstadstations te openen. Laten we zeggen met een minimale afstand van 2 tot 3 kilometer tussen twee stations of haltes. Langere reistijden zouden op te lossen moeten zijn met sneller optrekkend- en afremmen materieel zoals SLT, GTW enz.., het aanleggen van lange inhaalsporen bij stations en het upgraden van het beveiligingssysteem, waardoor Sprinters niet onnodig lang op een zijspoor worden gezet.

Een regionaal netwerk van metro's/trams, klinkt heel sympathiek, maar is een erg dure investering. Aanleg, onderhoud en exploitatie zijn over het algemeen twee keer zo duur, als een busverbinding. Het openen van een voorstadshalte is nog vele malen goedkoper, mits ze aan de eis van 1000 in- en uitstappers voldoen. Daarnaast kun je vraagtekens zetten, welke steden in Randstad buiten de grote vier, geschikt zijn voor een metro/tramnetwerk. In mijn ogen zijn de meeste steden te klein voor een fatsoenlijk dekkend netwerk. Onze steden zijn daarvoor niet stedelijk genoeg. Dat wil zeggen te weinig hoogbouw; appartementen en hoge kantoorgebouwen. Wij zijn teveel van de rijtjeshuizen, tweekappers met parkeerplaats en lage kantoorgebouwen langs de snelwegen, dat trekt minder reizigers naar het openbaar vervoer.
 

30-06-2009 21:46:19
floriss
floriss
Overigens is in dit kader de column van de voorzitter van Rover van deze week ook heel toepasselijk:

Metropool

De betrokken overheden hebben de Noordvleugel van de Randstad (Amsterdam, Noord-Holland Zuid en Almere) uitgeroepen tot 'Metropool Amsterdam'. Dat gebied moet zich, in samenhang met de Zuidvleugel (Rotterdam, Den Haag), ontwikkelen tot een metropool die er voor zorgt dat Nederland internationaal op de kaart blijft staan. Op economisch, cultureel en sociaal gebied. Voor onze welvaart en ons welzijn.

ROVER is het met die ambitie eens en is dus druk aan het nadenken over hoe een OV-netwerk er in die Metropool uit zou moeten zien. Want zonder extra OV-voorzieningen loopt het vast en gaat het niet lukken. Dat kun je als volgt aanpakken:

Begin met het opwaarderen van het stoptreinennet (met inpassing van de intercity's) tot een metroachtig systeem voor het gebied. Vooral hogere frequenties (minstens eens per 10 minuten) en hogere snelheden. Dat zijn voor (potentiële) reizigers kernkwaliteiten. Meer en sneller materieel dus en het oplossen (door electronica, staal en beton) van de capaciteitsknelpunten op het net die je dan tegenkomt. In de tweede plaats zijn soortgelijke maatregelen voor metro, (snel) tram en (HOV-) bus in het gebied aan de orde. En in de derde plaats zijn uitbreidingen van het net nodig. Amsterdam gaat 70.000 woningen bijbouwen en Almere 60.000. Daar hoort nieuw openbaar vervoer bij, dat is logisch.

En dan lanceert plotseling Almere een structuurvisie die alle plannen naar het rijk der fabelen kan verwijzen. Ze verzinnen bouwplekken aan de Amsterdamse kant, dat past prima bij het metropolitane streven. Maar voor goed OV kiezen ze verkeerd: de plekken liggen verkeerd (langere routes, extra brug) en de bebouwingsdichtheden zijn te laag. En ze willen buitendijks in het Markermeer bouwen. Als je de hele milieu- en landschapslobby tegen je in het harnas wilt jagen moet je zoiets verzinnen. Terwijl er een plan van de woningbouwers ligt om 'binnendijks' dezelfde kwaliteiten te realiseren.

Ook heeft Almere een nieuwe verbinding met Amsterdam verzonnen. Ben ik voor, mits die verbinding naar Amsterdam CS gaat, dat verbindt ze namelijk met het hart van de metropool en versterkt dat hart. Maar ze bedenken een variant die 4 ý 6 miljard gaat kosten (inclusief de nog te verwachten overschrijdingen zijn dat ongeveer de kosten van de HSL). Voor een binnenstedelijke verbinding. Daar is de Noordzuidlijn 'peanuts' bij. Voor de helft van dat bedrag maak je van de stoptreinen in de Noordvleugel een metro-achtig net. Daar hebben een miljoen mensen profijt van in plaats van slechts de bewoners van de 60.000 nieuwe woningen.

Er moet bij de Almeerse plannenmakers een steekje los zijn geraakt. We zouden van HSL en Betuweroute toch iets geleerd kunnen hebben? Zoals prioriteit voor maatregelen waar veel gewone reizigers wat aan hebben.


voorzitter ROVER
 

01-07-2009 14:20:10
rudolfph
rudolfph
Amsterdam Science Park is is prima te realiseren, maar dan moet het traject gewoon viersporig worden, zodat Sprinters en IC's uit elkaar gehaald worden. Overigens zijn halte-afstanden van 2-3 kilometer vrij groot, 1-1,5 kilometer is prima mogelijk in stedelijke gebieden. Belangrijker is dat het materieel een hoge aanzetversnelling heeft en dat er met een hoge frequentie gereden wordt. In Duitsland bestaat een dergelijk netwerk al in veel grote steden en dat werkt prima (waarmee ik dus niet wil zeggen dat we dat 1-op-1 moeten overnemen, maar de ervaringen van die netwerken kunnen we natuurlijk wel gebruiken).  

02-07-2009 11:06:47
Damian
Damian
Quote
rudolfph: Amsterdam Science Park is is prima te realiseren, maar dan moet het traject gewoon viersporig worden, zodat Sprinters en IC's uit elkaar gehaald worden.


Ik weet niet of dat te realiseren is. Vlak voor station Diemen ligt aan de rechterkant vanuit Weesp een Joodse begraafplaats. Ook al is die begraafplaats al zeker 100 jaar oud, de gemeente Amsterdam mag er niet aankomen. Aan de linkerzijde zou wel ruimte zijn voor spooruitbreiding. Er staan daar echter zoveel woningen dat een dergelijk plan tegen veel weerstand en procedure's zal aanlopen zodat het nog jaren kan duren voordat er groen licht gegeven kan worden, en dan moet het nog gebouwd worden.

Ik denk dat Amsterdam siencepark het zal moeten doen als halte met twee sporen.
 

02-07-2009 12:18:40
ajwkam
ajwkam
Verdubbeling van Muiderpoort Gaasperdammerweg aansl. was toch ooit de bedoeling? Hetzij met uitbreiding naast de huidige sporen, hetzij met nieuwe sporen om de Watergraafsmeer heen (langs de noordzijde dus). Ik heb daar al een hele tijd niks over gehoord, dus die plannen zullen wel ergens in de koelkast liggen...  

02-07-2009 14:41:03
Damian
Damian
Ik ken die plannen niet, maar overigens wel een goed idee om via de noordkant van de Wgm te rijden. De sporen liggen er eigenlijk al, alleen is het momenteel allemaal 40 km/h dus zal er wat moeten veranderen aan de infrastructuur en omgeving.  

02-07-2009 20:01:12
vinny004
vinny004
Quote
ajwkam: Verdubbeling van Muiderpoort Gaasperdammerweg aansl. was toch ooit de bedoeling? Hetzij met uitbreiding naast de huidige sporen, hetzij met nieuwe sporen om de Watergraafsmeer heen (langs de noordzijde dus). Ik heb daar al een hele tijd niks over gehoord, dus die plannen zullen wel ergens in de koelkast liggen...
Die plannen zijn onlangs uit de lucht komen vallen in het kader van één of andere ruimtelijke verkenning. Overigens zijn ze vooral samen te vatten in nutteloze belastinggeldverkwisterij: Er wordt weer een hoop miljoentjes aan fly-overs bedacht, die je in de situatie zonder Assp helemaal niet eens nodig hebt.
Overigens kan ook een driesporig Diemen een uitkomst zijn (die sporen liggen er op zich nu ook al), waarbij een sprinter Asd-Dmn rijdt, en daar keert. De stoptrein uit Het Gooi stopt vanaf Weesp niet meer op de tussengelegen stations, maar geeft wel aansluiting op een stoptrein uit Almere naar Amsterdam Centraal.

(zo even volkomen uit de losse pols)

Laatst bewerkt door vinny004 op 02-07-2009 20:01
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-07-2009 20:44:10
daniel81
daniel81
Kan vast wel, dan moet je die sprinter op het middenspoor laten keren en de twee buitensporen tot doorgaande sporen bombarderen.
Die sprinter wordt dan wel in één klap een gegadigde voor de meest onrendabele treindienst van NL .... heeft Aml-Mrb eindelijk concurrentie %08%
 

02-07-2009 22:39:11
reisthijs
reisthijs
Het hoeft toch geen los treintje te zijn? Je zou ook bijvoorbeeld een van de sprinters uit Uitgeest door kunnen laten rijden naar Diemen. Ik zou de stoptrein die Asdm & Sciencepark overslaat dan wel in Diemen laten stoppen, als overstapmogelijkheid op die kerende serie.  

02-07-2009 22:55:19
willy84
willy84
Allereerst wil ik even aangeven dat ik vlak naast de WGM woon en derhalve ook van het nieuwe station gebruik zal gaan maken. Er is pas sinds kort begonnen en komend weekend vinden er nachtelijke werkzaamheden plaats (als ik het goed heb) er zal nog even voor dec een halte uit de grond moeten worden gestampt.

Qua reizigers zal het niet veel moeite kosten om de 1000 per dag te halen. Je zit immers in Amsterdam en er staan genoeg woningen in de omgeving. De nu nog onbebouwde sportvelden zullen bebouwd gaan worden. Voorts trekt het Sience Park meer en meer verkeer aan. Het terein is nog volop in ontwikkeling.

Voor wat betreft de busverbinding, lijn 240 is geen sneldienst maar slechts een spitstoevoeger, en rijdt in de spits idd om de 7.5 ri Amstelstation. Muiderpoort slechts om de 15 min. S'avonds en op zondag wordt er slechts eens per 30 min gereden wat ik zeer karig vind in een stedelijk gebied.

Blijft over de wel erg korte afstand tot Muiderpoort. De gemeente heeft een extra station toch van belang geacht voor de stimulering van het OV. Als doorgaande reiziger kan ik me voorstellen dat het zeer irritant is maar voor de ontwikkeling van het gebied is het een grote stimulans. Diemen ligt hemelsbreed ook dichtbij, maar dat is alleen met veel omwegen te bereiken.

Dienstregelingtechnis verwacht ik dat SLT in de toekomst de reistijd beperkt. Irritanter vind ik het 7 of 8 minuten stilstaan op Weesp! Dan is een station toch een stuk nuttiger. Wat dat betreft valt daar veel meer tijdwinst te behalen.

Laatst bewerkt door willy84 op 02-07-2009 22:57
 

02-07-2009 23:10:36
Tijgernoot
Tijgernoot
Quote
Damian: Vlak voor station Diemen ligt aan de rechterkant vanuit Weesp een Joodse begraafplaats. Ook al is die begraafplaats al zeker 100 jaar oud, de gemeente Amsterdam mag er niet aankomen.

Zeker als je bedenkt dat de begraafplaats in de gemeente Diemen ligt

Een aanpassing van de dienstregeling met een treinserie die stopt in Diemen betekend dat station Diemen ook aangepast moet worden. Omdat er voor de reiziger geen spoor 3 is, is er een overkapping en een abri geplaatst waardoor het eilandperron voor een aanzienlijk deel slechts aan een kant nuttig gebruikt kan worden. Indien daar aanpassingen nodig zijn zal de gemeente Diemen het ook niet laten hun eisen uit de kast te halen, namelijk een verhoogde spoorlijn die over de weg heengaat. Vandaar waarschijnlijk ook de omarmingsvariant van de Watergraafsmeer, daarmee wordt die eis van de gemeente Diemen buiten spel gezet.

Laatst bewerkt door Tijgernoot op 03-07-2009 01:19, reden: Typefout