Arriva in de Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
18-05-2011 07:57:07
martijnmet
Moderator
martijnmet
Breng is de overkoepelende naam waaronder het OV in de Stadsregio Arnhem Nijmegen rijdt. De bussen worden volgens mij nu gewoon door Novio gereden, maar onder de naam Breng. Dit zal dus ook gelden voor de nieuwe vervoerder op Ah/Dtc.

Volgens het artikel zijn er dus maar twee gegadigden voor de concessie. Je zou zeggen dat het ook een goede mogelijkheid is voor Arriva of Syntus. Want ze zitten er toch al. Maar schijnbaar was het dus toch niet interessant genoeg.

18-05-2011 08:01:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat betreft de huidige situatie is het een complex gedoe... geloof dat in Arnhem nu Connexxion in opdracht van Novio onder de naam Breng rijdt

Syntus schijnt niet mee te bieden omdat ze nu al moeite hebben de boel onder controle te houden met alles wat ze recent binnengehaald hebben (Veluwe, Overijssel en recent hebben ze ook Twente gewonnen).
Voor Arriva zal het wel niet genoeg opgeleverd hebben... of ze hadden geen zin om treintjes in twee kleuren uit elkaar te houden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

18-05-2011 08:15:11
Geerrritt
Geerrritt
Ik heb gehoord dat Syntus niet mee mocht doen van Keolis (50% eigenaar van Syntus), omdat ze zelf al mee doen. Overigens hoeven het nog steeds geen 2 vervoerders te worden, de winnaar kan natuurlijk ook het treinvervoer aan Arriva uitbesteden.

Laatst bewerkt door Geerrritt op 18-05-2011 08:16

18-05-2011 08:26:13
jwalk1
jwalk1
Het klopt het wordt gedaan door Novio onder de naam Breng.


18-05-2011 08:26:45
gvttreinen
gvttreinen
Praktisch (en lekker voor de reizigers) op b.v. Didam twee OV-Chippalen...voor iedere vervoerder één, moet je van te voren een keus maken met welke maatschappij je gaat reizen.
En Arnhem, 3 verschillende palen!, wordt druk met al die OV-Chippalen, niet vergeten bij de goede paal in/uit te checken!

18-05-2011 08:31:56
stefanvdw
stefanvdw
Ook Zp krijgt drie OVC paaltjes naast elkaar, denk dat dat in het kader is om het OV laagdrempeliger en eenvoudiger te maken.

Ook de bijsturing komt al die vervoerders absoluut niet ten goede; elke vervoerder claimt weer evenveel recht op een punctueel vertrek en treinpaden, en als een trein dan een keer vertraagd wordt staan ze gelijk op hun achterste poten. De partij met de meeste macht(beetje dreigen met NMA enzo) zal dus het meest punctueel vertrekken(zie ook CXX in Amf). Wordt nog een leuke klus voor de VL in Ah... Maargoed, in de Haagse theorie zullen de reizigers hier wel beter van worden *uch*

18-05-2011 08:36:09
ZJ37
ZJ37
Niet te vergeten hoe dat met verstoringen gaat. Wie mag dan blijven rijden, wie niet. Inefficiente inzet van personeel en materieel omdat ze nou eenmaal bij vervoerder A of vervoerder B horen, verschillende bijsturingsorganisaties van verschillende vervoerders... Keringen te Ah van een Ww-trein op een Dtc-trein kan niet meer.

Wat ik me sowieso afvraag is dat hoe het mogelijk is dat twee vervoerders efficienter/goedkoper kunnen werken door scheiding van personeel en materieel. Het lijkt me eerder dat ze elkaar in de weg gaan zitten doordat bijvoorbeeld opstelsporen gezamelijk moeten worden benut (aparte toewijzingen zal in een schaarste aan opstelmogelijkheden al bijna niet kunnen en is bovendien al minstens zo inefficient).

18-05-2011 09:43:09
superboer
superboer
Quote
gvttreinen (wo 18 mei 2011 08:26:45 somda.nl): Praktisch (en lekker voor de reizigers) op b.v. Didam twee OV-Chippalen...voor iedere vervoerder één, moet je van te voren een keus maken met welke maatschappij je gaat reizen.
En Arnhem, 3 verschillende palen!, wordt druk met al die OV-Chippalen, niet vergeten bij de goede paal in/uit te checken!
In de Achterhoek komt gewoon 1 paal voor beide vervoerders, daar zijn al afspraken over gemaakt.


Garantie tot aan de voordeur.

18-05-2011 10:09:32
gvttreinen
gvttreinen
gelukkig, men heeft er over nagedacht, scheelt weer

18-05-2011 11:02:09
ZJ37
ZJ37
En dan nog een integraal materieelpark plus personeelsinzet en de boel is weer zoals vanouds!

18-05-2011 12:07:15
superboer
superboer
Integraal materieelpark was toch al niet mogelijk, ook niet als Arriva deze concessie had gewonnen. De 'Breng-stellen' mogen namelijk alleen ingezet worden tussen Arnhem en Doetinchem als 307xx. Arriva GTW's zouden tussen Arnhem en Doetinchem(307xx) alleen ingezet mogen worden met (vooraf) toestemming.


Garantie tot aan de voordeur.

18-05-2011 12:09:54
oudeaap
oudeaap
merken en conceptenwaanzin denk ik dan;)

18-05-2011 12:15:39
waalkade
waalkade
Het nog lang geen 2013, tegen die tijd is wellicht het stadsregioconcept verleden tijd.

18-05-2011 12:28:49
maurits
maurits
Quote
superboer (wo 18 mei 2011 12:07:15 www.somda.nl): Integraal materieelpark was toch al niet mogelijk, ook niet als Arriva deze concessie had gewonnen.


Buiten een ander kleurtje of inzetbeperkingen is het materieelpark verder wel integraal. De stadsregio Arnhem-Nijmegen heeft namelijk zelf GTW's besteld voor deze concessie, welke verplicht moeten worden overgenomen door de winnende vervoerder.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

18-05-2011 12:47:03
waalkade
waalkade
Er is een overeenkomst tussen de provincie en de stadsregio.
Even in mijn woorden, de overeenkomst is 6 pagina's.
De provincie schrijft voor dat er een optie genomen wordt door de vervoerder, in dit geval Arriva. De stadsregio schrijft voor dat nu dus Hermes of Keolis deze optie overneemt.

Laatst bewerkt door waalkade op 18-05-2011 12:49

18-05-2011 12:51:20
ZJ37
ZJ37
Quote
oudeaap (wo 18 mei 2011 12:09:54 www.somda.nl): merken en conceptenwaanzin denk ik dan;)
Dat lijkt me ook. Niemand ligt toch ook wakker van een rode Twente-LINT in de Achterhoek of een LINT met afwijkende kleur tussen Mrb en Aml?

Met al die beperkingen die je daarme oplegt maak je de exploitatie onnodig ingewikkeld en ik vrees dat de reiziger daar sneller op een negatieve manier iets van gaat merken.

18-05-2011 12:58:11
waalkade
waalkade
Als het aan mij had gelegen waren de vervoerders veplicht geweest om minstens een stel in een afwijkende bestickering te laten rond rijden.
Bijvoorbeeld met kabouters en paddestoelen. Meteen binnenin wat leuke "gimmics".
Zou toch voor spotters en rondreizende grootouders met kinderen ideaal zijn.

18-05-2011 19:49:40
dh3201
dh3201
Ach, zolang de stadsregio nog niet de kleur van ALLE treinen binnen het gebied, dus inclusief de intercities en sprinters van NS, voorschrijft...


Shqiperise-lopers?

18-05-2011 20:32:50
daniel81
daniel81
Er zijn wel gevallen bekend van b*ssen, waarbij een b*smaatschappij in de ene regio een tekort aan bussen had elders een overschot, echter wel beplakt met reclame; het was gunstiger voor hen om ritten te laten uitvallen dan om boete te krijgen voor het inzetten van een exemplaar met reclame

14-07-2011 14:47:53
mdj
mdj
Ik denk dat dit topic het dichtstbij komt...

De winnaar van de Concessie Arnhem-Nijmegen, waar ook de treindienst Arnhem-Doetinchem onder hoort, is bekend... Hermes heeft hem gewonnen.


Bij twijfel: gebruik beton.

14-07-2011 16:53:32
mich
mich
Welke treinvervoerder hoort daarbij?

14-07-2011 16:57:04
mdj
mdj
Hermes zelf? (in het achterhoofdhoudende dat Hermes en Novio dochterbedrijven zijn van Connexxion...)


Bij twijfel: gebruik beton.

14-07-2011 17:00:24
ZJ37
ZJ37
Heel benieuwd hoe dat gaat werken: twee vervoerders op dezelfde lijn. Ik houd m'n hart nog eventjes vast...

14-07-2011 17:41:53
kleine_man
kleine_man
Quote
mich (do 14 jul 2011 16:53:32 www.somda.nl): Welke treinvervoerder hoort daarbij?


Keolis. Zit (of zat) ook achter Syntus.

Laatst bewerkt door kleine_man op 14-07-2011 17:42

14-07-2011 17:43:44
daniel81
daniel81
Ik dacht dat Hermes en Keolis juist tegen elkaar streden om de concessie?
Hermes is geloof ik ooit ontstaan uit 'VSN-1', dat uiteindelijk voor het merendeel Connexxion is geworden.

Laatst bewerkt door daniel81 op 14-07-2011 17:45

14-07-2011 17:44:43
waalkade
waalkade
Keolis was de tweede bieder, de concurrent van Hermes = CXX.

14-07-2011 19:01:34
sander14
sander14
CXX is zeker geen concurrent van Hermes, als je de site van Hermes opent, krijg je dezelfde opbouw als de site van CXX en daarnaast zijn er ook diverse CXX logo's te vinden op de site, dus het lijkt me onlogisch dat Hermes concurrent is van CXX, terzij ze graag reclame maken voor de concurrent.

14-07-2011 19:01:37
edje
edje
Quote
ZJ37 (do 14 jul 2011 17:00:24 www.somda.nl): Heel benieuwd hoe dat gaat werken: twee vervoerders op dezelfde lijn. Ik houd m'n hart nog eventjes vast...


verklaar je nader...

14-07-2011 20:17:45
kleine_man
kleine_man
Quote
sander14 (do 14 jul 2011 19:01:34 www.somda.nl): CXX is zeker geen concurrent van Hermes, als je de site van Hermes opent, krijg je dezelfde opbouw als de site van CXX en daarnaast zijn er ook diverse CXX logo's te vinden op de site, dus het lijkt me onlogisch dat Hermes concurrent is van CXX, terzij ze graag reclame maken voor de concurrent.


Ik heb mij vergist . Keolis was de andere bieder. Hermes is een dochter van CXX en nu dus van Veolia.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-07-2011 20:32:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ZJ37 (do 14 jul 2011 17:00:24 www.somda.nl): Heel benieuwd hoe dat gaat werken: twee vervoerders op dezelfde lijn. Ik houd m'n hart nog eventjes vast...
Tja, gelukkig heeft men wel ingezien dat het handig is om met hetzelfde materieel te gaan rijden bij beide vervoerders...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

14-07-2011 20:35:56
WesselE
WesselE
Euhm hoezo eigenlijk? Zolang het elkaar maar kan afslepen, zie ik geen enkel probleem in twee verschillende soorten materieel?


'Okeh'

14-07-2011 20:41:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Vooral ook de korte tijd tot de concessie ingaat. Door hetzelfde materieel te gaan gebruiken kon Arriva natuurlijk makkelijker een optie nemen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

14-07-2011 21:32:03
kmark
kmark
Quote
mich (do 14 jul 2011 16:53:32 somda.nl): Welke treinvervoerder hoort daarbij?
Hermes gaat hier het OV aanbieden onder de naam "Breng" welke alweer even in de stadsregio Arnhem-Nijmegen aanwezig is, dus ook de treinen zullen in de "Breng" uitvoering verschijnen... En het materieel zal hetzelfde zijn als die van Arriva, alleen dan met een ander jasje

Laatst bewerkt door kmark op 14-07-2011 21:34

14-07-2011 21:39:51
ZJ37
ZJ37
Quote
edje (do 14 jul 2011 19:01:37 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 14 jul 2011 17:00:24 www.somda.nl): Heel benieuwd hoe dat gaat werken: twee vervoerders op dezelfde lijn. Ik houd m'n hart nog eventjes vast...


verklaar je nader...
Dat zit hem vooral in de bijstuurbaarheid. Verschillende poppetjes en treintjes met elk eigen labeltjes. Dat zorgt nou niet voor een situatie waarin flexibiliteit verbetert, integendeel.

Nu heb je dat probleem niet, omdat er geen onderscheid is in wie en wat waar mag komen.

14-07-2011 21:41:11
thom
thom
Hoe gaat het met busverkeer bij stremmingen? En wie mag het eerst weer rijden na een stremming? Is een hoop van af te vragen...

14-07-2011 21:50:31
daniel81
daniel81
Toch even wat verschillen:
- capaciteitsverdeling is totaal anders. Twee bussen kunnen probleemloos achter elkaar rijden, bij treinen op een enkelsporig baanvak zit je elkaar al direct in de weg
- Bij een bus check je in bij het instappen, dus kun je zonder problemen in de voorste stappen. Bij een trein moet inchecken vooraf, dus moet je óf goed gokken óf hopen dat je uit de verte duidelijk kunt zien welke kleur trein eraan komt.

14-07-2011 21:55:57
jeanpierre
jeanpierre
Er zijn/komen geen verschillende CiCo-paaltjes, dus dat probleem hebben de reizigers niet.

14-07-2011 22:12:47
daniel81
daniel81
Hoe zit het dan met in/uitchecken tav overstappen?
Geven die paaltjes je altijd het voordeel van de twijfel - kortom als je in Breng instapt en daarna op Arriva overstapt rekent-ie gewoon alsof je alles al met Arriva reed?
En moet je eigenlijk ook uitchecken en weer inchecken als je van een Breng-trein op een Breng-bus overstapt? En ook dan geeft-ie je bij instappen in een Arriva-trein weer het voordeel van de twijfel?

14-07-2011 22:24:44
thom
thom
Quote
daniel81 (do 14 jul 2011 21:50:31 somda.nl): Toch even wat verschillen:
- capaciteitsverdeling is totaal anders. Twee bussen kunnen probleemloos achter elkaar rijden, bij treinen op een enkelsporig baanvak zit je elkaar al direct in de weg

Uiteraard, maar hoe gaat men dat regelen? Voor zelfde geldt vind de 1 het allemaal prima en laat zijn reizigers lekker met de bus van een ander gaan oid...

14-07-2011 22:27:10
ZJ37
ZJ37
Het vergt in ieder geval een goede afstemming van de bijsturingorganisaties, alhoewel ik toch mag hopen dat Hermes en Arriva dit gezamelijk gaan inrichten. Met 3e partij Prorail erbij is de eerste de beste verstoring al goed voor grotere chaos dan vandaag de dag, als ik zo vrij mag zijn dit te veronderstellen.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 14-07-2011 22:27

14-07-2011 22:41:54
jeanpierre
jeanpierre
Veel van dit soort mogelijke problemen zijn al voor de aanbestedingen van start gingen door de overheden geregeld. Deels is dat ook in het bestek terug te vinden. De details gaan nu verder uitgewerkt worden nu beide vervoerders bekend zijn.

14-07-2011 23:31:59
tochjo
tochjo
Quote
thom (do 14 jul 2011 21:41:11 www.somda.nl): Hoe gaat het met busverkeer bij stremmingen? En wie mag het eerst weer rijden na een stremming?

Ik citeer uit het Bestek (www.aanbestedingskalender.nl):

"In geval van verstoring van de dienstuitvoering dient de concessiehouder C2013 (lees: Hermes) binnen 30 minuten na aanvang van de storing vervangend vervoer te organiseren. Dit vervangend vervoer is uiterlijk 60 minuten na aanvang van de storing operationeel. Wanneer binnen 30 minuten na aanvang van de storing voldoende zekerheid bestaat dat de treindienst binnen 60 minuten na aanvang van de storing hervat kan worden hoeft geen alternatief vervoer te worden geregeld. Inschrijver dient hier aandacht aan te besteden in het op te stellen samenwerkingsplan en na gunning hierover afspraken te maken met concessiehouder Achterhoek Rivierenland (lees: Arriva)."

"De kosten van vervangend vervoer dat (op delen van) het traject Arnhem – Doetinchem v.v. wordt ingezet worden naar rato van het in de dienstregeling voorziene aantal ritten verdeeld tussen de concessiehouder C2013 en de concessiehouder Achterhoek Rivierenland."

"Met ProRail dienen – in de Toegangsovereenkomst of daarbuiten – afspraken gemaakt te worden over (...) de te volgen strategie bij verstoringen en het opstarten van de treindienst na verstoringen, waarbij in geval van keuzes vooralsnog prioriteit wordt gegeven aan het herstel van de niet tot de concessie C2013 (die van Hermes) behorende treindienst Arnhem – Winterswijk. Deze keuze kan bij implementatie van de frequentieverhoging op de wel tot deze concessie behorende treindienst Arnhem – Doetinchem v.v. worden heroverwogen."

Quote
daniel81 (do 14 jul 2011 22:12:47 www.somda.nl): Hoe zit het dan met in/uitchecken tav overstappen?
Geven die paaltjes je altijd het voordeel van de twijfel - kortom als je in Breng instapt en daarna op Arriva overstapt rekent-ie gewoon alsof je alles al met Arriva reed?

Er komt één paal voor 'treinreizen op Arnhem-Doetinchem-Winterswijk'. Je kunt dus inchecken in Arnhem, naar Doetinchem met Breng, verder naar Winterswijk met Arriva en in Winterswijk uitchecken. (Beantwoordt dit je vraag?)

Uit het Bestek: "De opbrengstverdeling vindt plaats in twee stappen. De eerste stap betreft de toedeling van vervoeropbrengsten aan de gehele treindienst Arnhem – Doetinchem v.v., bestaande uit de treindiensten van zowel de concessiehouder C2013 als de concessiehouder Achterhoek Rivierenland. De tweede stap betreft de verdeling van opbrengsten tussen beide concessiehouders."

"De onderzoeken die voor het vaststellen van de verdeling van vervoeropbrengsten over beide concessiehouders noodzakelijk zijn worden ten minste iedere twee jaar uitgevoerd. Binnen vier maanden na start van een nieuwe concessie wordt in ieder geval een onderzoek uitgevoerd; de resultaten daarvan worden gebruikt om met terugwerkende kracht tot de start van de betreffende concessie de vervoeropbrengsten te verdelen over beide concessiehouders. Een nieuw onderzoek wordt eveneens gehouden binnen vier maanden na de implementatie van majeure wijzigingen in de treindienst, zoals de geambieerde frequentieverhoging van de door de concessiehouder C2013 uitgevoerde treindienst. De onderzoeken worden steeds in de perioden maart/april of oktober/november gehouden."

Quote
daniel81 (do 14 jul 2011 22:12:47 www.somda.nl): En moet je eigenlijk ook uitchecken en weer inchecken als je van een Breng-trein op een Breng-bus overstapt?

Ja. Net als je bij twee busreizen moet uitchecken in de eerste bus en inchecken in de tweede bus.

Quote
daniel81 (do 14 jul 2011 22:12:47 www.somda.nl): En ook dan geeft-ie je bij instappen in een Arriva-trein weer het voordeel van de twijfel?

Ik snap niet wat je bedoelt.

15-07-2011 07:55:41
dh3201
dh3201
En ook als je met Arriva van Kesteren naar Arnhem en vervolgens met Breng naar Didam reist, hoef je in Arnhem dus niet uit en in te checken.


Shqiperise-lopers?

15-07-2011 09:38:13
daniel81
daniel81
Quote
tochjo (do 14 jul 2011 23:31:59 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (do 14 jul 2011 22:12:47 www.somda.nl): En ook dan geeft-ie je bij instappen in een Arriva-trein weer het voordeel van de twijfel?

Ik snap niet wat je bedoelt.

Ik wist niet dat je bij bussen altijd moet in- en uitchecken. Mijn vraag was daarom of-ie bij een overstap van Breng-bus op Arrivatrein opnieuw het instaptarief berekent of niet.
Verder heb je m'n vragen uitstekend beantwoord%02%

15-07-2011 10:10:18
reisthijs
reisthijs
Om die laatste vraag te beantwoorden moet je eerst weten welk tariefsysteem Arriva gaat gebruiken voor de treinen in de Achterhoek. In het Noorden gebruikt Arriva het NS-systeem, dat is niet handig want daarbij betaal je altijd dubbel bij uit- en inchecken. Als Arriva hetzelfde systeem zou gebruiken als de Breng-bussen dan wordt niet opnieuw het basistarief berekend bij overstappen.

Als er één incheckpaaltje komt voor Ah - Dtc dan moet er ook één gelijk tarief zijn voor de Arriva-treinen en de Breng-treinen.

15-07-2011 11:52:27
tochjo
tochjo
Voor wat betreft de gelijke tarieven citeer ik nogmaals uit het Bestek:

"Voor de reiziger is het totaal af te rekenen tarief bij het reizen op saldo in een trein van de concessiehouder C2013 altijd gelijk aan het af te rekenen tarief voor dezelfde reis met een trein van de concessiehouder Achterhoek Rivierenland. Dit tarief is als volgt opgebouwd:
Op het traject Arnhem – Didam is in de treinen van beide concessiehouders het door de stadsregio vast te stellen maximumtarief per kilometer van toepassing;
Op het traject Didam – Doetinchem is in de treinen van beide concessiehouders het door de provincie Gelderland vast te stellen maximumtarief per kilometer."

"Voor de reiziger is het tarief voor reizen op saldo bij de concessiehouder C2013 hetzelfde als bij de concessiehouder Achterhoek Rivierenland. De concessiehouder C2013 kan daarnaast eigen proposities aanbieden. Hierover vindt vooraf afstemming met de concessiehouder Achterhoek Rivierenland alsmede beide opdrachtgevers plaats, teneinde tarieven tussen beide concessiehouders zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen."

15-07-2011 19:10:15
timtrein
timtrein
Quote
tochjo "De onderzoeken die voor het vaststellen van de verdeling van vervoeropbrengsten over beide concessiehouders noodzakelijk zijn worden ten minste iedere twee jaar uitgevoerd.
Geweldig, hebben we een OV-chipkaart, komt er toch weer een verdeelsleutel a la WROOV! Tel uit je winst...

15-07-2011 22:46:52
kleine_man
kleine_man
Quote
reisthijs (vr 15 jul 2011 10:10:18 www.somda.nl): Om die laatste vraag te beantwoorden moet je eerst weten welk tariefsysteem Arriva gaat gebruiken voor de treinen in de Achterhoek. In het Noorden gebruikt Arriva het NS-systeem, dat is niet handig want daarbij betaal je altijd dubbel bij uit- en inchecken. Als Arriva hetzelfde systeem zou gebruiken als de Breng-bussen dan wordt niet opnieuw het basistarief berekend bij overstappen.

Als er één incheckpaaltje komt voor Ah - Dtc dan moet er ook één gelijk tarief zijn voor de Arriva-treinen en de Breng-treinen.


Dus zal er voor de trein het treintarief (lange afstandstarief van €0,16/km), want Breng rekent in Arnhem voor de bussen het stadstarief van €0,126/km.

12-05-2017 07:22:07
Kosk96
Kosk96
Nu de consessie met 5 jaar is verlengd kwam bij mij de vraag op of Arriva dan ook toiletten moet inbouwen in de treinen.

12-05-2017 07:58:49
koekje
koekje
Staat niet in het PvE. Dus nee.

12-05-2017 11:19:26
MasterE
MasterE
Daarnaast is het verplicht bij nieuw materieel en het huidige materieel pas vanaf 2025.


Mcn Asd

12-05-2017 11:22:34
jeanpierre
jeanpierre
Dat geldt alleen voor NS, niet voor de regionale vervoerders.

12-05-2017 13:37:29
MasterE
MasterE
Oké, apart.


Mcn Asd

12-05-2017 13:43:05
ZJ37
ZJ37
Op de regionale lijnen zijn alleen reizigers die makkelijker hun plasje kunnen ophouden.


12-05-2017 13:50:48
dh3201
dh3201
Die verplichting is blijkbaar een afspraak tussen twee partijen, dus die geldt alleen voor die partijen en niet automatisch ook voor andere partijen.
Blijkbaar zijn er geen afspraken met Arriva hierover gemaakt, of vindt niemand het belangrijk genoeg om daar afspraken over te maken.

Op metrolijnen, zoals straks tussen Nesselande en Hoek van Holland, zullen er ook alleen reizigers zijn die makkelijker hun plasje kunnen ophouden.


Shqiperise-lopers?

12-05-2017 14:17:02
ZJ37
ZJ37
Dat is dus ook zo krom aan al die regionale eisen waar de reizigers zelf niks over te zeggen hebben. Evenzo de massaclaim die tegen NS wordt ingediend vanwege treinen die te vol zaten, vervelend inderdaad, maar doe niet alsof dat niet gebeurt bij Arriva. Kortom: het is allemaal zo selectief, terwijl overal mensen moeten worden vervoerd.

12-05-2017 14:46:48
reisthijs
reisthijs
Quote
dh3201 (vr 12 mei 2017 13:50:48 www.somda.nl): Blijkbaar zijn er geen afspraken met Arriva hierover gemaakt, of vindt niemand het belangrijk genoeg om daar afspraken over te maken.
Bij de provincie vinden ze het niet belangrijk genoeg om tijdens een lopende concessie de eisen te wijzigen.
Bij nieuwe aanbestedingen worden toiletten wel verplicht.

12-05-2017 15:22:26
koekje
koekje
Om de (waarschijnlijk) doodsimpele reden dat als je tussentijds de eisen wijzigt, je zelf de portemonnee mag trekken i.p.v. de vervoerder opzadelen met de kosten.

12-05-2017 16:07:12
sjoerd
sjoerd
De gemeenten in de Achterhoek hadden er toch voor gekozen om bij stations toiletten te bouwen? Ik meen dat er al enkele zijn. Goede keuze want anders krijg je weer dat er mensen gaan zeuren dat ze zich gediscrimineerd voelen omdat ze nooit met de trein gaan en die willen toch ook wat hebben aan openbare toiletten.
Ik zal nooit wennen aan deze claimcultuur. Teveel lieden voelen zich snel achtergesteld.

12-05-2017 16:41:52
bacr
bacr
Da's gewoon een generatiedingetje @sjoerd %08%

12-05-2017 16:44:54
martijn
martijn
Toiletten komen inderdaad op 22 Gelderse stations, maar volgens mij is er vooralsnog alleen eentje in Didam neergezet. www.destentor.nl

12-05-2017 17:50:25
cuneo56
cuneo56
Das toch snel , na zowat 16 jaar met treinen zonder toilet is de eerste gebouwd!

12-05-2017 18:15:27
umbusko
umbusko
Quote
bacr (vr 12 mei 2017 16:41:52 www.somda.nl): Da's gewoon een generatiedingetje @sjoerd %08%

In dat geval ben ik in de verkeerde generatie geboren. Helemaal eens met Sjoerd.

12-05-2017 18:32:40
Sietse
Sietse
Quote
ZJ37 (vr 12 mei 2017 14:17:02 www.somda.nl): Dat is dus ook zo krom aan al die regionale eisen waar de reizigers zelf niks over te zeggen hebben. Evenzo de massaclaim die tegen NS wordt ingediend vanwege treinen die te vol zaten, vervelend inderdaad, maar doe niet alsof dat niet gebeurt bij Arriva. Kortom: het is allemaal zo selectief, terwijl overal mensen moeten worden vervoerd.


Over regionale eisen en te volle treinen is nog wel iets te zeggen. De Provincie Gelderland heeft namelijk in tegenstelling tot het Ministerie wel harde afspraken gemaakt over capaciteit. Over het algemeen houdt Arriva zich hier ook keurig aan, zie ik als dagelijkse reiziger op verschillende tijdstippen.

Wat betreft de toiletten op de stations. Naast Did zijn ook Dvn en Dtc hier innmiddels van voorzien. Mogelijk ook Zv maar daar ben ik niet zeker van.

12-05-2017 18:32:54
sjoerd
sjoerd
En dan schatten jullie mijn leeftijd misschien ook nog verkeerd in, maar dat terzijde.%02%

13-05-2017 11:26:18
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (vr 12 mei 2017 14:17:02 www.somda.nl): Dat is dus ook zo krom aan al die regionale eisen waar de reizigers zelf niks over te zeggen hebben. Evenzo de massaclaim die tegen NS wordt ingediend vanwege treinen die te vol zaten, vervelend inderdaad, maar doe niet alsof dat niet gebeurt bij Arriva. Kortom: het is allemaal zo selectief, terwijl overal mensen moeten worden vervoerd.

Over het algemeen wordt de vertegenwoordiging van de reizigers in de regio wat meer serieus genomen dan op landelijk niveau. Ik denk toch echt dat je de plank een beetje misslaat.

13-05-2017 13:00:03
tonnie12
tonnie12
Aalten was het 1e station met toilet in november 2012 geopend.

13-05-2017 14:53:17
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (za 13 mei 2017 11:26:18 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (vr 12 mei 2017 14:17:02 www.somda.nl): Dat is dus ook zo krom aan al die regionale eisen waar de reizigers zelf niks over te zeggen hebben. Evenzo de massaclaim die tegen NS wordt ingediend vanwege treinen die te vol zaten, vervelend inderdaad, maar doe niet alsof dat niet gebeurt bij Arriva. Kortom: het is allemaal zo selectief, terwijl overal mensen moeten worden vervoerd.

Over het algemeen wordt de vertegenwoordiging van de reizigers in de regio wat meer serieus genomen dan op landelijk niveau. Ik denk toch echt dat je de plank een beetje misslaat.
Ik zeg nergens dat er op het HRN betere of slechtere eisen zijn dan bij de regionale concessies; ik vraag me alleen af waarom die eisen zo verschillend zou moeten zijn en tevens waarom er zo'n selectieve verontwaardiging is over het zitplaatstekort naar NS, alsof dat het bij andere vervoerders totaal niet het geval is.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-05-2017 14:53

19-11-2020 18:53:10
seinhuis
seinhuis

Er zijn plannen voor een sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem vanaf 2026. Hiervoor moet het spoor tussen Doetinchem de Heut en Didam worden verdubbeld.


21-11-2020 01:00:37
scooter
scooter

interessant dat deze dan uit Winterswijk komt,en na Doetinchem nergens meer stopt voor Arnhem?Dan loopt ie toch tegen de huidige stoptreinen in de kwartierdienst aan.


21-11-2020 11:53:29
michaben
michaben

De kwartierdienst Dtc - Ah zal dan iets aangepast moeten worden, bijvoorneemd naar een 18/12 interval.


22-11-2020 00:57:17
scooter
scooter

Interessant zou dan zijn om ook in Zevenaar te stoppen,en samen met de RE19 uit Düsseldorf tot Arnhem een halfuursdienst te vormen


22-11-2020 12:45:03
JothamvW
JothamvW

Bij een eventuele sneltrein Ww - (alle tussengelegen stations) - Dtc - (Zv) - Ah was het sowieso al zo dat die zelf al in een halfuursdienst zou gaan rijden.
Eventueel dan te Ah kerend op/vanaf 1 van de 2 halfuursdiensten aan stoptreinen tot Dtc.

Mocht het pad uitkomen dat de overstap Dtc <-> Em goed is kan ik me dan inderdaad voorstellen dat er in Zv gestopt gaat worden, mits daar ook daadwerkelijk vraag naar is.

Belangrijker is natuurlijk de vraag naar Zv<->Ah, maar die is significant minder dan die van/naar Dtc, en zou dan juist die stoptreinen voor een groot deel moeten vullen..


22-11-2020 15:48:01
anton_
anton_

artikel van omroep Gelderland heeft het over een keer per uur:

"De RegioExpres moet vanaf 2026 één keer per uur gaan rijden tussen Winterswijk en Arnhem, waarbij deze niet stopt op de stations tussen Doetinchem en Arnhem."


22-11-2020 22:19:43
michaben
michaben

Overigens heeft men het in het artikel over 13 minuten tijdwinst, maar wat ik uit de nadere informatie begrijp is dit ten opzichte van de dienstregeling 2019. Het project loopt immers al iets langer en is dus gebaseerd op de oude situatie voor de aanpassingen die vorig jaar zomer uitgevoerd zijn.

Hoe gaat dit eigenlijk werken met de twee vervoerders op deze lijn? Nu zijn de ritten netjes verdeeld met Breng die tot Dtc rijdt en Arriva die tot Ww rijdt, wat nu goed lukt omdat het qua omloop goed uitkomt de twee gescheiden te houden. Maar als er een 5e trein per uur bijkomt krijg je mogelijk een wat rare omloop.


23-11-2020 00:44:57
FLIRT2525
FLIRT2525

Vanaf de dienstregeling 2026 wordt de lijn Ah - Ww onderdeel van de nieuwe concessie Rijn-Waal, dan rijdt er nog maar 1 vervoerder tussen Ah en Dtc wink


23-11-2020 03:09:21
dennistd
dennistd

Wat ik hier nog nergens lees is om welke treinen het straks gaat:

- 1x per uur Ah-Dtc-Ww (RegioExpres, stopt alleen op Ah en alle stations tussen Dtc en Ww)
- 1x per uur Ah-Zv-Dtc-Ww (stoptrein, stopt op alle stations)
- 3x per uur Ah-Zv-Dtc (stoptrein, stopt op alle station)
- 1x per uur Ah-Zv-DÜS (RegionalExpress, stopt alleen op Ah en op alle station tussen Zevenaar en Düsseldorf)

Dit geldt trouwens in eerste instantie alleen in de brede spits (7u-11u en 15u-19u).

Bron: Verkenning RegioExpres


23-11-2020 06:23:32
anton_
anton_

er wordt geschrven: "Overwegen worden niet opgeheven. Er zijn in het verleden veel overwegen opgeheven. Een verdere
vermindering van het aantal overwegen leidt tot onacceptabel grote afstanden tussen overwegen." Is dat nieuw beleid van prorail - overwegen niet meer opheffen ?


23-11-2020 08:48:45
Muizeneus
Muizeneus

Je zou het ook zo kunnen lezen dat het beleid hier al is uitgevoerd wink

Men is gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat in deze streek nog meer overwegen opheffen leidt tot onacceptabele omrij-afstanden. Dus zet men in op het (waar nodig) veiliger maken van de nog resterende overwegen .


23-11-2020 10:38:11
Wievank
Wievank

Deze nieuwe sneltrein gaat voorlopig slechts 1x/u rijden omdat in het andere halfuur de RE19 rijdt, en die extra sneltrein daar omheen leggen tot conflicten lijst te Va.

Anderzijds is voor de sneltrein een versnelling nodig tussen Tbg en Dtc, wat zonder infra wijzigingen 1x/u wel lukt door met de stoptrein te schuiven, maar bij 2x/u is er een spoorverdubbeling Tbg-Gdr nodig.


23-11-2020 11:14:53
sigma
sigma
Quote
dennistd (23-11-2020 03:09:21):

Wat ik hier nog nergens lees is om welke treinen het straks gaat:

- 1x per uur Ah-Dtc-Ww (RegioExpres, stopt alleen op Ah en alle stations tussen Dtc en Ww)
- 1x per uur Ah-Zv-Dtc-Ww (stoptrein, stopt op alle stations)
- 3x per uur Ah-Zv-Dtc (stoptrein, stopt op alle station)
- 1x per uur Ah-Zv-DÜS (RegionalExpress, stopt alleen op Ah en op alle station tussen Zevenaar en Düsseldorf)

Dit geldt trouwens in eerste instantie alleen in de brede spits (7u-11u en 15u-19u).

Bron: Verkenning RegioExpres


Dank voor het delen. De verkenning is een goed stuk, alleen snap ik niet waarom er is gekozen om het dubbelspoor niet tot aan de IJsselbrug in Doetinchem te leggen. In de verkenning staat het volgende:

"Er zijn drie oplossingsrichtingen (locaties) verkend waar het dubbelspoor teruggaat naar enkelspoor:

A. Voor station Doetinchem De Huet (en voor de overweg Jan Willinkstraat);

B. Zo dicht mogelijk na station Doetinchem De Huet;

C. Zo dicht mogelijk voor de brug over de Oude IJssel."

Vanuit dienstregelingsoogpunt zou variant C de voorkeur hebben, want dan heb je zo lang mogelijk dubbelspoor en kun je de treindienst optimaliseren en zo robuust mogelijk maken. Echter, de verkenning schrijft over variant C:

"Na deze afweging zijn er twee oplossingsrichtingen A en B overgebleven. Oplossingsrichting C is afgevallen, omdat: ? de uitvoering van de dienstregeling wordt gehinderd, doordat treinen minder snel na elkaar kunnen vertrekken;"

Kan iemand die uitleggen?



Laatst bewerkt door sigma op 23-11-2020 11:15

23-11-2020 13:24:59
Wievank
Wievank

1. Qua dienstregeling is het gewoonweg niet nodig, aangezien de kruisingen (ver) ten westen van Dtch (stoptreinen onderling) en op Dtc zelf gepland staan. Zelfs met vertragingen is het verschil minimaal. Station Dtch verdubbelen is op zichzelf al een bonus en geeft extra lucht in de dienstregeling, omdat dit in een normale situatie dus niet strikt noodzakelijk is.

2. De sneltrein vertrekt telkens vlak voor de stoptrein uit, vanuit Dtc. Om deze twee elkaar zo kort mogelijk achter elkaar aan te kunnen sturen, wil je de seinen zo optimaal mogelijk neer kunnen zetten. Een wissel direct ten westen van de Wijnbergseweg (dichter bij de brug over de Oude IJssel kan niet) neer te leggen, kom je minder lekker uit qua seinplaatsing.

3. Ook staat er een wissel gepland welke toch een snelheidsbeperking geeft. Als deze bij Dtch ligt, heeft de stoptrein daar praktisch geen last van, terwijl dat bij de brug over de Oude IJssel wel zo zou zijn (secondes, maar toch). Voor de sneltrein maakt het niet zo veel uit, behalve dat deze daardoor nog korter op de stoptrein komt te zitten.

Het is dus een afweging van prioriteiten. De seinoptimalisatie tot Dtch is voor de dienstregeling belangrijker/relevanter dan het nog net iets langer dubbel spoor. De beste oplossing zou volledig dubbelspoor t/m Dtc zijn, maar die optie is bij voorbaat al als te duur afgevoerd.


23-11-2020 14:19:16
sigma
sigma

Veel dank, dat geeft veel duidelijkheid.

Als de nieuwe Regio Express tussen Ww en Dtc in hetzelfde pad blijft rijden en vanaf Dtc non-stop gaat rijden, dan kom je ongeveer op het andere halve uur van de RE uit Düsseldorf uit, dat lijkt goed te gaan passen.

Wel lijkt het dat je dan in Dtc 3 perronfases nodig hebt als je de stoptreinen tussen Ah en Dtc in een nette 15/15-verhouding wilt laten rijden.


23-11-2020 14:36:18
michaben
michaben

In een van de documenten stond dat de sneltrein een cross-platformoverstap van 3 minuten zou gaan bieden in Dtc. Uitgaande van dat Ww - Dtc dezelfde tijdligging blijft vanwege het enkelspoor zouden de stoptreinen dan een 15/17/13/15 ligging krijgen. De 30700 heeft nu een kering van 16 minuten te Dtc, die zou dan eventueel kort kunnen gaan keren op de extra stoptrein. Met een korte kering doe je Dtch - Dtc - Dtch in circa 11 minuten dus dan volstaat Dtc met de huidige twee perronsporen.


23-11-2020 23:08:49
scooter
scooter

je kunt natuurlijk ook de stoptrein uit Winterswijk enkele minuten stoptijd geven in Doetinchem,dan kan de Sneltrein kort stoppen en krijg je toch een 15/15/15/15 met de stoptreinen


23-11-2020 23:26:49
Muizeneus
Muizeneus

't Is (en blijft) wel bijna allemaal enkelspoor daar.

Dan zijn dat soort mogelijkheden toch enorm beperkt


24-11-2020 10:38:28
bnv
bnv

Het wordt tijd dat in ieder geval Zvn-Dtc eens onder de draad komt. Scheelt ook minuten als er electrisch gereden kan worden.En tussen Ah-Zvn wordt al met die GTW's onder de draad gereden.Maar ja, krijg de indruk dat de Provincie Gelderland minder voortvarend is met dergelijke projecten, dan bijvoorbeeld de Provincie Overijssel waar men daarvoor wat ontvankelijker is. Mooie opdracht voor de Provincie Gld als er een nieuw GS en PS komt de eerstvolgende keer om daar eens aandacht aan te besteden en om er wat aan te doen.


24-11-2020 10:51:57
sjoerd
sjoerd

Overijssel heeft het ook wat gemakkelijker. Het spannen van relatief korte waslijntjes als tussen Zwolle en Wierden, Almelo en Mariënberg en Zutphen en Hengelo is goedkoper dan het trekken van een draad naar uithoek Winterswijk, langs twee kanten. Alleen Apeldoorn - Zutphen valt in de goedkopere categorie. Het is nooit de draad alleen, maar wat er achter zit aan voedingspunten, onderstations en de besturing van de bovenleidingssecties door de centrale schakelposten. Maar het staat of valt vaak wel met de politieke wil.

Natuurlijk spreekt ook mee dat het niet voor de hand ligt om alleen Doetinchem - Zevenaar te elektrificeren, want dat verplicht iedereen tot een overstap in Doetinchem. Ook kunnen nieuwe aandrijftechnieken nog wel eens van pas komen. Onder de draad rijden is voornamelijk schadelijk voor de uitstoot; je zit immers geen stroomafnemer tegen de draad.



Laatst bewerkt door sjoerd op 24-11-2020 11:03

24-11-2020 11:10:06
Muizeneus
Muizeneus

Gelderland en Overijssel zijn allebei schatrijk door de verkoop van de voormalige elektriciteitsmaatschappijen maar hebben totaal verschillende visies wat je vervolgens met dat geld moet doen.

Overijssel wil het maximaal aan de burger geven en speelt zodoende SInterklaas, wat te zien is aan diverse infraprojecten, niet alleen elektrificaties van spoorlijnen, maar bv ook het opwaarderen van provinciale wegen tot verkapte snelwegen.

Gelderland daarentegen heeft deze opbrengsten toegevoegd aan de algemene reserves als een flinke appel voor de dorst.


24-11-2020 11:13:14
michaben
michaben

Men heeft er wel onderzoek naar gedaan, maar dat was te laat. Elektrificatie is het meest kansrijk op het moment dat materieel aan vervanging toe is, niet enkele jaren nadat je gloednieuwe dieseltreinen hebt gekocht.


24-11-2020 14:36:24
Wievank
Wievank
Quote
sjoerd (24-11-2020 10:51:57):

(...)

Natuurlijk spreekt ook mee dat het niet voor de hand ligt om alleen Doetinchem - Zevenaar te elektrificeren, want dat verplicht iedereen tot een overstap in Doetinchem. Ook kunnen nieuwe aandrijftechnieken nog wel eens van pas komen. Onder de draad rijden is voornamelijk schadelijk voor de uitstoot; je zit immers geen stroomafnemer tegen de draad.


Met nieuwe materieelconcepten zoals WINK valt het mogelijk wel te overwegen alleen Zv-Dtc en los station Ww onder de draad te brengen. Op het draadloze traject kan je het dan af op de accu's.