Arriva in de Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
18-08-2009 22:53:18
kleine_man
kleine_man
Quote
mren: Daar zou ik wel een proefproces over durven beginnen als vervoerder. In principe is materieel dat in het buitenland toe is gelaten, automatisch toegelaten voor Nederland (afgezien van aspecten als ATB en profielgrootte enzo). Dus toegelaten in Duitsland = toegelaten in Nederland.

De truc zit hem in het feit dat NIEUW GEBOUWD materieel moet voldoen aan de nieuwe TSI-norm (TSI-II) die voor Europa geldt. De DB BR440 is de laatste serie die hieraan NIET hoeft te voldoen, omdat deze zeer kort voor het ingaan van de nieuwe TSI-norm besteld zijn. De DB BR422 voldoet bv wel aan deze norm.

Ook de regeling "toegelaten in het buitenland --> ook toegelaten in NL" volgens mij gaat dit ook alleen maar op voor nieuw materieel wat na die datum toegelaten is.

Maar een proefproces zou wel een hoop zaken duidelijk maken
 

19-08-2009 14:50:36
HSA186
HSA186
Ach. Wat een toestand allemaal. Gewoon Plan U's (die er nog over zijn) laten rijden. Botsveiligheid waardig. Geen gedram en genuil.

M.a.w: Het kan best nog eens leuk worden met die concessie. LINTEN, Talenten, GTW's, Buffels, Blauwe Engelen. (dit laatste vb). Afijn. Ik hoop dat ze goed nadenken. Maja overheid en nadenken. Gaat niet altijd samen. Tuurlijk is voor SYNTUS concessieverlenging van levensbelang. En ik hoop dat ze het krijgen. Laten ze maar eest het baanvak Ww-Ah maar opnieuw aanleggen. Al die verrotte kabels in de grond en de techniek (assentellers hier en daar en pedaalmechanisme) dan komen we pas ver. Hoorde ook dat ze over elektrificatie hadden van de lijn. Heb je net dieselstellen kun je overgaan op elektrisch materieel. Kortom. Het is onduidelijk. Wordt vervolgd!!
 

19-08-2009 20:29:20
roeter
roeter
Quote
mren: Daar zou ik wel een proefproces over durven beginnen als vervoerder. In principe is materieel dat in het buitenland toe is gelaten, automatisch toegelaten voor Nederland (afgezien van aspecten als ATB en profielgrootte enzo). Dus toegelaten in Duitsland = toegelaten in Nederland.

Dit is volgens mij nog steeds niet zo, en daar zijn ook hele goede redenen voor - technische redenen, wel te verstaan. Ieder land heeft nog steeds zijn eigen bovenleidings-spanning en frequentie, en eveneens eigen systemen voor beveiliging en telecom e.d.
Om te voorkomen dat dergelijke systemen gestoord worden zijn er zeer zware eisen aan de stoor-stromen die door de aandrijving opgewekt kunnen worden. Binnen bepaalde frequentie-gebieden mogen deze stoor-stromen bepaalde waarden absoluut niet overschrijden omdat dit de beveiling ernstig in gevaar kan brengen. Door de verschillen in de systemen zijn echter deze eisen ook per land verschillend. Een trein die in het ene land zonder problemen veilig kan rondrijden, kan in een ander land een gigantische chaos op de beveiliging veroorzaken. Dit was bv. een van de grootste problemen van de aandrijving van de Eurostar. Het is dus nog steeds bittere technische noodzaak al het materieel per land te keuren en toe te laten, wat de wetgeving dan ook mag zeggen.
 

19-08-2009 21:09:32
broek53
broek53
Quote
HSA186: (over Ah - Ww) Hoorde ook dat ze over elektrificatie hadden van de lijn. Heb je net dieselstellen kun je overgaan op elektrisch materieel. Kortom. Het is onduidelijk. Wordt vervolgd!!
Je doet het voorkomen alsof Syntus op een slechte morgen ineens getroffen zal worden door bovenleiding boven de lijn. Dat is natuurlijk kolder, maar ook de veronderstelling dat een lijn binnen zelfs maar drie jaar geëlektrificeerd zou kunnen zijn, is al erg optimistisch. Nog los van het feit dat zulks natuurlijk nooit of te nimmer zal gebeuren zonder er in een komende, of desnoods een lopende concessie rekening mee te houden.
 


19-08-2009 21:47:13
keesje
keesje
Je zou als vervoerder kunnen voorstellen om met electrisch materieel te gaan rijden. Ik denk dat menig figuur in de politiek met gebrek aan kennis die over de consessie gaat, het prachtig vindt klinken en er nog op ingaat ook.  

20-08-2009 00:35:27
HSA186
HSA186
Nee hoor dat niet. Maar je weet nooit wat de overheid wil. De ene keer is het zus en zo de volgende keer komt er een waslijn boven het spoor. Het is niet kolder. Ze praten er nu wel over! Vandaar dat ik het plaats...  

22-12-2009 16:24:13
superboer
superboer
In ieder geval verdwijnt Syntus uit de Achterhoek. http://www.destentor.nl/regio/zutphen/5988317/Syntus-verliest-trein-en-bus-aan-Arriva.ece  

22-12-2009 18:23:36
keesje
keesje
Geweldig, weer zo'n overlappende consessie. In 2010 gaat het busvervoer over en in 2012 het treinvervoer.

Nu heb je zo'n mooie combi van één vervoerder die het trein- en busvervoer regelt. En bij de niet zeldzame verstoringen op het spoor daar kunnen veel machinisten gelijk de bus op om het vervangend vervoer te verzorgen. Nu trekken ze dit uit elkaar en ik vraag me af of Arriva vanaf 2010 het vervangend busvervoer gaat regelen zodra Syntus een probleem heeft met de zoveelste seinstoring. Het efficient inzetten van personeel zoals Syntus dat nu doet met combi trein/bus trek je nu dus uit elkaar en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit tegen een lagere prijs kan.

Verder wens ik het personeel dat naar Arriva gaat alle sterkte toe, want Arriva blinkt niet echt uit in een soepele start en de gevolgen daarvan voor reizigers en personeel (zoals we in Dordrecht e.o. enkele jaren geleden ook zagen).
 

22-12-2009 18:42:39
treinhobby
treinhobby
Quote
superboer: In ieder geval verdwijnt Syntus uit de Achterhoek.
Niet te vroeg klagen. Syntus verdwijnt dan wel op het grootste gedeelte, maar Zutphen - Oldenzaal blijft gewoon Syntus, en er komt nog een tweede consessie van Arnhem - Didam en Zetten/Andelst - Arnhem, welke door het KAN nog wordt aanbesteed. http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/10/463.html
Dus misschien (hopelijk) verdwijnt Syntus niet in z'n geheel.
 

22-12-2009 18:54:25
bjornl
bjornl
Ik dacht dat alleen Arnhem - Doetinchem nog apart aanbesteed zou worden? Er staat alleen dat het onder de verantwoordelijkheid van de stadsregio gebeurt, niet dat het een aparte aanbesteding wordt.

Laatst bewerkt door bjornl op 22-12-2009 18:58
 

22-12-2009 19:48:44
Dre
Dre
Quote
treinhobby: Niet te vroeg klagen. Syntus verdwijnt dan wel op het grootste gedeelte, maar Zutphen - Oldenzaal blijft gewoon Syntus.

Nog wel ja, maar sinds augustus 2002 is er een hoop veranderd. Inmiddels zijn Arriva en Veolia op de Nederlandse markt gekomen. Ik kan er niet rouwig om zijn dat er eventueel een andere vervoerder komt. Al betekent het verlies van Ah-Ww en Ww-Zp dat er meer Lintjes over zijn voor Zp-Odz, dus wellicht geen ingeblikt personenvervoer meer in het laatste jaar van de huidige concessie.
Quote
treinhobby: Dus misschien (hopelijk) verdwijnt Syntus niet in z'n geheel.

Laat NS er maar eerst eens uitkomen of ze nu met een formule 'Syntus' of met een formule 'RegioNS' aan aanbestedingen wil meedoen. Als Syntus een kans wil hebben tegen de 'nieuwe' giganten in Nederland (Arriva en Veolia), dan zal er toch eerst eens een keus moeten worden gemaakt. Samenvoegen lijkt me de enige optie.
 

22-12-2009 20:04:13
keesje
keesje
Wat gaat er mis met de huidige consessie van Syntus of wat gaat Arriva beter doen? Volgens mij is dat de vraag die past bij het besluit van de provincie Gelderland.

Dit staat er op de site van de provincie, waarbij alleen nog gesproken wordt "dat het met Arriva verder wordt uitgewerkt". Kun je veel kanten mee op, veel concreets is het niet. http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/10/463.html
 

22-12-2009 20:08:38
mren
mren
Waarschijnlijk bedoelen ze daar een implementatietraject mee. Op vage praatjes win je geen OV-aanbesteding. Hooguit kom je naar een volgende ronde bij een aanbestedingstraject met voorselectie zoals de nieuwe IJsselbrug Hattem of een selectieprocedure voor een architect van een stadskantoor, maar ben je nooit de enige partij. Maar dat is niet aan de orde omdat in het nieuwsbericht reeds de Alcateltermijn genoemd staat.  

22-12-2009 20:12:53
Dre
Dre
Overigens doet het bericht van de provincie voorkomen dat op 12 december 2010 zowel trein- als busvervoer van Syntus worden overgenomen, terwijl er in de Stentor nog bericht wordt dat het treinverkeer pas in december 2012 wordt overgenomen door Arriva.  

22-12-2009 20:17:28
tochjo
tochjo
Quote
bjornl: Ik dacht dat alleen Arnhem - Doetinchem nog apart aanbesteed zou worden? Er staat alleen dat het onder de verantwoordelijkheid van de stadsregio gebeurt, niet dat het een aparte aanbesteding wordt.

Die treindiensten worden onderdeel van de concessie Arnhem Nijmegen, waartoe ook het busvervoer in die regio's hoort. De huidige concessie die daar dit jaar is ingegaan, is maar een tijdelijke van drie jaar. Die eindigt dus december 2012, precies wanneer Arriva het treinvervoer op Arnhem-Winterswijk overneemt.
 

22-12-2009 20:20:29
keesje
keesje
Ze hebben het dan ook over treindiensten Za-Ah. Kan zich dan de idiote situatie gaan voordoen dat Tl-Za door een andere vervoerder gereden gaat worden dan Za-Ah?  

22-12-2009 20:33:25
floriss
floriss
Nee, de treindiensten Arnhem - Winterswijk, Arnhem - Tiel, Zutphen - Winterswijk en Zutphen - Apeldoorn gaan eind 2011, dienstregeling 2012, over naar Arriva. Arnhem - Tiel is aanbesteed als 1 lijn. Het enige dat nog zou kunnen gebeuren is de door de Stadsregio gewenste knip in Elst met een keervoorziening in verband met de capaciteit op het traject Arnhem - Nijmegen.
Arnhem - Doetinchem valt onder de verantwoordelijk van de Stadsregio. Deze treindienst wordt apart aanbesteed. Dit gaat in combinatie met het omliggende busnet.
 

22-12-2009 20:49:45
treinhobby
treinhobby
De treindienst gaat in per december 2012, dus dienstregeling 2013.  

22-12-2009 21:01:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
floriss: Zutphen - Apeldoorn gaan eind 2011, dienstregeling 2012 over
Mis ik iets? Want ik zie dat niet terugkomen in het bericht.
 

22-12-2009 21:09:34
mren
mren
Quote
floriss: Arnhem - Tiel is aanbesteed als 1 lijn. Het enige dat nog zou kunnen gebeuren is de door de Stadsregio gewenste knip in Elst met een keervoorziening in verband met de capaciteit op het traject Arnhem - Nijmegen.


Dat lijkt me geen gewenste knip. Capaciteit Arnhem-Nijmegen lijkt me een taak van ProRail. Gewoon paden aanvragen aan gaan met die banaan. Als het niet past, wordt het traject overbelast verklaard en is ProRail aanzet. Als KAN zelf begint te knippen, zijn ze niet goed snik.
 

22-12-2009 21:11:03
stefanvdw
stefanvdw
Zutphen-Apeldoorn gaat per december 2012 over op een andere vervoerder, gerucht gaat dat ook dat Arriva gaat worden maar dat heb ik nog niet in de persberichten voorbij zien komen cq bevestigd zien worden.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 22-12-2009 21:11
 

22-12-2009 21:14:33
thijs
thijs
Zutphen-Apeldoorn hoort gewoon bij de aanbesteding die Arriva heeft gewonnen. En gaat dus per december 2012 daar naar toe over.  

22-12-2009 21:28:38
keesje
keesje
Quote
mren:
Quote
floriss: Arnhem - Tiel is aanbesteed als 1 lijn. Het enige dat nog zou kunnen gebeuren is de door de Stadsregio gewenste knip in Elst met een keervoorziening in verband met de capaciteit op het traject Arnhem - Nijmegen.


Dat lijkt me geen gewenste knip. Capaciteit Arnhem-Nijmegen lijkt me een taak van ProRail. Gewoon paden aanvragen aan gaan met die banaan. Als het niet past, wordt het traject overbelast verklaard en is ProRail aanzet. Als KAN zelf begint te knippen, zijn ze niet goed snik.


Dat ze de gecombineerde bus/treinconsessie in de Achterhoek hebben geknipt geeft al aan dat ze niet goed snik zijn. Dus we wachten rustig op de volgende knip en aanverwante afbraak van het OV.
 

22-12-2009 22:02:13
floriss
floriss
Om een hoop onduidelijkheid te voorkomen, hieronder het persbericht van de Provincie Gelderland, zoals dat vandaag is gepubliceerd:

Openbaar vervoer Achterhoek en Rivierenland naar Arriva

Vervoerbedrijf Arriva is als beste uit de bus gekomen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer voor de Achterhoek en het Rivierenland. Het bedrijf verzorgt vanaf 12 december 2010 het bus- en treinvervoer in deze gebieden in Gelderland. Arriva neemt het busvervoer over van Syntus in de Achterhoek. Ook de treindiensten Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Tiel-Arnhem neemt Arriva over van Syntus. De treindienst Zutphen-Apeldoorn neemt Arriva over van RegioNS. Arriva verzorgt het busvervoer al in Rivierenland.

Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincie in samenwerking met de Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft uitgevoerd voor het openbaar vervoer in de Achterhoek en Rivierenland. Deze concessie wordt voor tien jaar gegund voor wat betreft de bussen. De treinconcessie start twee jaar later en loopt dus acht jaar. Belanghebbenden kunnen binnen de wettelijke termijn van 6 weken de gelegenheid te reageren op dit besluit.

Verbeteringen
Om verdere verbetering in het openbaar vervoer te waarborgen, werken de provincie Gelderland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen, de regio’s Achterhoek en Rivierenland deze verbetering gezamenlijk met Arriva verder uit.

Verantwoordelijkheid
De provincie is verantwoordelijk voor het regionale openbaar vervoer in de regio’s Achterhoek, Rivierenland en Veluwe. De Stadsregio Arnhem Nijmegen is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in het gebied rond Arnhem en Nijmegen. Concreet gaat het hierbij om de treindiensten Zetten/Andelst- Arnhem en Arnhem-(Zevenaar)-Didam. Deze treindiensten vormen een onderdeel van Tiel-Arnhem en Arnhem-Winterswijk.

Bereikbaarheid waarborgen
Doelstelling is de bereikbaarheid per openbaar vervoer van zowel stedelijke als landelijke gebieden te waarborgen. Goede kwaliteit en beschikbaarheid staan daarbij voorop. Op basis van deze uitgangspunten zijn criteria geformuleerd voor de aanbesteding van het openbaar vervoer vanaf eind 2010.

Voorwaarden
De vervoerders die voor de nieuwe concessie inschreven, moesten dan ook voldoen aan de voorwaarde grotendeels de huidige dienstregeling te handhaven. Daarnaast werd gevraagd om meer zorg en aandacht voor de sociale functie van het openbaar vervoer en de bereikbaarheid op het platteland. Dit heeft zich vertaald in meer vervoer in de avonduren en het weekend. Hierbij wordt materieel ingezet dat is afgestemd op de vraag.

CO2uitstoot verminderen
Afstemmen op vraag en aanbod is nodig omdat het niet zinvol is om met grote lege bussen rond te rijden. Niet alleen omdat dit relatief kostbaar is, maar ook omdat dit onnodig CO2 uitstoot veroorzaakt en veel energie aan fossiele brandstoffen verbruikt. De provincie en stadsregio willen deze uitstoot verminderen. Arriva heeft in haar aanbieding aangegeven hoe zij de CO2 reductie gaat realiseren. Arriva doet dit onder andere door het inzetten van lichtere en kleinere bussen.

Gepubliceerd op: 22 december 2009

Laatst bewerkt door floriss op 22-12-2009 22:04
 

22-12-2009 22:04:15
raymond16
raymond16
Als de provincie al niet weet wanneer de concessiedatum ingaat die ze zelf bedacht hebben, weten ze dan wel op basis waarvan Arriva de concessie heeft gewonnen? (wat gebeurt er met die zak geld die je geeft als provincie)

Laatst bewerkt door raymond16 op 22-12-2009 22:04
 

22-12-2009 22:12:35
floriss
floriss
Quote
mren: Dat lijkt me geen gewenste knip. Capaciteit Arnhem-Nijmegen lijkt me een taak van ProRail. Gewoon paden aanvragen aan gaan met die banaan. Als het niet past, wordt het traject overbelast verklaard en is ProRail aanzet. Als KAN zelf begint te knippen, zijn ze niet goed snik.


Het verdelen van de capaciteit is inderdaad primair een taak van Prorail. Echter als de Stadsregio en de Provincie het eens zouden worden om de trein uit Tiel te laten keren in Elst en zodoende ruimte te maken voor het RegioRail plan van de Stadsregio, zal Prorail daar weinig tegen inbrengen te hebben. Prorail beoordeelt alleen de aangevraagde dienstregelingpaden. De vervoerders (in het geval van decentrale spoorlijnen zoals Arnhem - Tiel, de provincie en Stadsregio) bepalen of een trein van A naar B rijdt of van A naar C.
Overigens is die overeenstemming er (nog) niet. De Stadsregio wil die knip graag. De Provincie ziet er niets in, dit in verband met het punt dat veel mensen vanuit het Rivierenland een bestemming in Arnhem hebben en niet in Elst.

Laatst bewerkt door floriss op 22-12-2009 22:13
 

22-12-2009 22:20:15
keesje
keesje
Hoe kun je dan inschrijven met de meest fantasievolle plannetjes op een consessie waarvan je nog niet eens weet of je er ruimte voor krijgt van Prorail?

Met andere woorden: Als ik inschrijf met een 5-minutendienst Dtc-Ah, dan zal de provincie natuurlijk dat he-le-maal ge-wel-dig vinden en ben ik torenhoog favoriet. Nu nog een scherpe prijs waar ik na het binnenslepen van de consessie nog wel voor bij de provincie aanklop en voila, de consessie is binnen.

Maar een provincie let echt niet op overlap met het hoofdrailnet. Dat is voor latere zorg en wordt dan wel tussen de nieuwe vervoerder, de NS en Prorail uitgevochten. En wat als dat plaatje dan niet past? Jammer dan voor de concurrent die had ingeschreven met een lagere frequentie, maar wel meer realistischer plan.
 

22-12-2009 22:24:24
kniesoor
kniesoor
Ik denk dat dit, vooral ook bezien vanuit kwaliteitsoogpunt, niet iets is om blij mee te zijn. Ver verschillende ingangsdata is al een punt, ander punt is dat het mret Syntus nu allemaal prima geregeld is. Met Areriva ervaar ik dat meestal niet zo.  

22-12-2009 22:28:28
keesje
keesje
Het draait alleen om geld en louter de overheid wordt er beter van. Verder zijn ze - net als Prorail en NS dezer dagen - ook sterren in het verspreiden van propaganda om aan te geven hoe goed de keus wel niet is geweest.

Gezien hoe het elders met Arriva is gegaan bij aanvang van de consessie, is het een slechte keus. Of het moet zo zijn dat aanvangsperikelen al inmiddels zijn geaccepteerd, dan is dat meteen ook al een treurige ontwikkeling.

Laatst bewerkt door keesje op 22-12-2009 22:28
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-12-2009 22:36:39
jeanpierre
jeanpierre
Quote
keesje: Hoe kun je dan inschrijven met de meest fantasievolle plannetjes op een consessie waarvan je nog niet eens weet of je er ruimte voor krijgt van Prorail?

Met andere woorden: Als ik inschrijf met een 5-minutendienst Dtc-Ah, dan zal de provincie natuurlijk dat he-le-maal ge-wel-dig vinden en ben ik torenhoog favoriet. Nu nog een scherpe prijs waar ik na het binnenslepen van de consessie nog wel voor bij de provincie aanklop en voila, de consessie is binnen.

Maar een provincie let echt niet op overlap met het hoofdrailnet. Dat is voor latere zorg en wordt dan wel tussen de nieuwe vervoerder, de NS en Prorail uitgevochten. En wat als dat plaatje dan niet past? Jammer dan voor de concurrent die had ingeschreven met een lagere frequentie, maar wel meer realistischer plan.
Elke offerte moet voorzien zijn van een advies van ProRail waaruit blijkt dat de aangeboden dienstregeling haalbaar is. Daarnaast is bij deze aanbesteding de dienstregeling (lees: frequentie) voorgeschreven en vielen er geen extra punten te verdienen met het uitbreiden van de treindiensten.
 

22-12-2009 23:46:15
Dre
Dre
Quote
keesje: Gezien hoe het elders met Arriva is gegaan bij aanvang van de concessie, is het een slechte keus. Of het moet zo zijn dat aanvangsperikelen al inmiddels zijn geaccepteerd, dan is dat meteen ook al een treurige ontwikkeling.

Zoals ik het begrijp gaan de treindiensten pas over 3 jaar over van Syntus naar Arriva. Ik neem aan dat Arriva vrij snel nieuwe orders bij Stadler gaat plaatsen voor meer GTW's. Normaal duurt het maximaal 2 jaar voordat het materieel geleverd is. In de principe (met de nadruk daarop) zou er dus in december 2012 een geruisloze overgang moeten zijn van een Syntus-treindienst op zaterdag naar een Arriva-treindienst op zondag.

Dit keer is er dus de mogelijkheid om de inmiddels bekende aanloopproblemen bij de aanbestedingen te voorkomen. Mocht dat toch anders lopen (de realiteit is immers altijd weer gecompliceerder dan het in theorie lijkt), dan blijft gewoon het materieel rijden dat er ook voor de overgang rijdt. Ander materieel is er immers nauwelijks (het is niet ondenkbaar dat NSFSC de DM'90's in de serie 3427-3436 en 3443-3447 allang verkocht heeft aan het buitenland, dus dan zijn de 24 Lintjes en 12 DM'90's die Syntus nu huurt het enige materieel dat NSFSC kan bieden).
 

22-12-2009 23:53:02
thom
thom
Quote
Dre:
(knip) dan blijft gewoon het materieel rijden dat er ook voor de overgang rijdt. Ander materieel is er immers nauwelijks (het is niet ondenkbaar dat NSFSC de DM'90's in de serie 3427-3436 en 3443-3447 allang verkocht heeft aan het buitenland, dus dan zijn de 24 Lintjes en 12 DM'90's die Syntus nu huurt het enige materieel dat NSFSC kan bieden).

Dat het huidige materieel gewoon zou kunnen blijven rijden is ook niet zo vanzelfsprekend.
Redelijke kans dat er met deze ruime overgangstijd geen clausule in de aanbesteding zit warin staat dat de oud-vervoerder nog materieel moet leveren om de dienst op te starten. Immers is er genoeg tijd om te bestellen en te bouwen.

Ook zou NSFS nu de straks overbodige linten al in de verkoop kunnen zetten, immers weten ze al per welke datum ze beschikbaar zijn...
 

23-12-2009 07:22:49
WesselE
WesselE
Voorwaarde in de aanbesteding was dat de nieuwe vervoerder met materieel van maximaal 17 jaar oud mocht gaan rijden, dus helaas zullen de Lintjes (en het DM'90) waarschijnlijk het veld niet gaan ruimen.

Verder vind ik het zelf ook erg jammer dat Syntus hier (Tl-Ah) en in de Achterhoek gaat verdwijnen, in mijn ogen is het een veel beter bedrijf. Syntus is erg betrokken bij de regio en haar passagiers en Syntus heeft het OV in de Achterhoek een enorme impuls gegeven. Zonder Syntus hadden er nu helemaal geen treinen meer gereden op Tl-Ah, want zij was de enige vervoerder die interesse toonde. Naar mijn idee is Arriva niet echt bezig met de reiziger... Mijn ervaring met Arriva is dat ze heeeeel veel uitstellen en er nooit echt vooruitgang is binnen het bedrijf. Voorbeeldje: de OV-Chipkaart had hier in Rivierenland al sinds 1 november moeten werken, maar iedere keer als je er nu mee wilt reizen dan hoor je van de chauffeur: "jaaaa, dat systeem maken we zondag pas klaar ofzo". Het personeel op de MLL is er nog niet eens uit hoe ze normaal met het RIS om moeten gaan. Het zijn allemaal kleine dingen die mij irriteren bij Arriva. Als Syntus dan toch het veld moet ruimen, had ik liever een vervoerder als Connexxion gehad. Die hebben dan wel wat moeite gehad om het treinverkeer op de baan te krijgen, maar dan heb je ook wat, alles is bij CXX nu gewoon tiptop in orde.

Laatst bewerkt door WesselE op 23-12-2009 07:23


'Okeh'
 

23-12-2009 10:35:27
rudolfph
rudolfph
Quote
floriss: Om een hoop onduidelijkheid te voorkomen, hieronder het persbericht van de Provincie Gelderland, zoals dat vandaag is gepubliceerd:
(...)
Dit heeft zich vertaald in meer vervoer in de avonduren en het weekend. Hierbij wordt materieel ingezet dat is afgestemd op de vraag.
(...)
Afstemmen op vraag en aanbod is nodig omdat het niet zinvol is om met grote lege bussen rond te rijden. (...) Arriva doet dit onder andere door het inzetten van lichtere en kleinere bussen.
Dit betekent dus dat er straks veel Fryskers (op z'n best, misschien zelfs taxibusjes) gaan rijden in het gebied. Als er dan eens verstoringen zijn op het spoor, is de bus ook al geen optie meer, die zit immers zo vol. En dat betekent dan vooral dat de mensen die echt afhankelijk zijn van de bus worden gedupeerd, niet de treinreizgers: bij een stremming Dtc-Ah zitten de bussen vanaf Dtc direct al vol met gestrande treinreizigers en kan onderweg niemand meer instappen. Hoezo het OV de nek omdraaien en mensen de auto injagen?
 

23-12-2009 10:46:46
keesje
keesje
Quote
Dre:
Quote
treinhobby: Niet te vroeg klagen. Syntus verdwijnt dan wel op het grootste gedeelte, maar Zutphen - Oldenzaal blijft gewoon Syntus.

Nog wel ja, maar sinds augustus 2002 is er een hoop veranderd. Inmiddels zijn Arriva en Veolia op de Nederlandse markt gekomen. Ik kan er niet rouwig om zijn dat er eventueel een andere vervoerder komt. Al betekent het verlies van Ah-Ww en Ww-Zp dat er meer Lintjes over zijn voor Zp-Odz, dus wellicht geen ingeblikt personenvervoer meer in het laatste jaar van de huidige concessie.


Nou, Arriva is geen organisatie die aan luxe vervoer doet hoor, maar er alles aan doet om winst te maken. En ruim bemeten treinen past daarmee echt niet in zo'n droomscenario.
 

23-12-2009 11:23:48
waalkade
waalkade
Quote
floriss:
Quote
mren: Dat lijkt me geen gewenste knip. Capaciteit Arnhem-Nijmegen lijkt me een taak van ProRail. Gewoon paden aanvragen aan gaan met die banaan. Als het niet past, wordt het traject overbelast verklaard en is ProRail aanzet. Als KAN zelf begint te knippen, zijn ze niet goed snik.


Het verdelen van de capaciteit is inderdaad primair een taak van Prorail. Echter als de Stadsregio en de Provincie het eens zouden worden om de trein uit Tiel te laten keren in Elst en zodoende ruimte te maken voor het RegioRail plan van de Stadsregio, zal Prorail daar weinig tegen inbrengen te hebben. Prorail beoordeelt alleen de aangevraagde dienstregelingpaden. De vervoerders (in het geval van decentrale spoorlijnen zoals Arnhem - Tiel, de provincie en Stadsregio) bepalen of een trein van A naar B rijdt of van A naar C.
Overigens is die overeenstemming er (nog) niet. De Stadsregio wil die knip graag. De Provincie ziet er niets in, dit in verband met het punt dat veel mensen vanuit het Rivierenland een bestemming in Arnhem hebben en niet in Elst.
Het aantal reizigers in de richting Nm is overigens groter. Bij het opheffen van de treindienst Tl-Nm is toen een rechtstreekse busdienst bedacht tussen Tl en Nm. (waar overigens mensen uit Kesteren niets aan hebben)
Bij deze busdienst waren er zoveel problemen, dat zelfs de 2e Kamer er zich mee bemoeid heeft.
Des te vervelender is dat op de plek van de boog Vork-Ressen nu al jaren een goederenboogje ligt wat nog nooit gebruikt is.
 

23-12-2009 11:36:50
cuijk
cuijk
ik ben even het spoor bijster. Bij de Vork was altijd ook een aansluiting ri Nm. Is dat opgebroken of zo, na het opheffen van de treindienst Tl-Nm? Of is het goederenboogje uit het vorige bericht DIE aansluiting? En: Kan dat niet in gebruik worden genomen?  

23-12-2009 11:38:48
gertjan
gertjan
De boog Vork - Ressen heeft plaats moeten maken voor een aftakking van de betuweroute  

23-12-2009 11:39:40
gerard4653
gerard4653
Quote
cuijk: ik ben even het spoor bijster. Bij de Vork was altijd ook een aansluiting ri Nm. Is dat opgebroken of zo, na het opheffen van de treindienst Tl-Nm? Of is het goederenboogje uit het vorige bericht DIE aansluiting? En: Kan dat niet in gebruik worden genomen?

Dat goederenboogje leidt van/naar de Betuweroute en heeft dus niets te maken met de Betuwelijn.
En ja, dat zou, bij een normaal spoorbedrijf, allang gebruikt kunnen worden.
Maar in Nederland dus niet.
 

23-12-2009 12:14:22
gvttreinen
gvttreinen
Over die busdienst Tl - Nm, tja...daar is wat gedoe over geweest en nog steeds.
Knip te Druten vanwege grens concessiegebieden (heeft de reiziger lak aan maar ja, de politiek wilde het zo) en nu is de verbinding hersteld...althans.
Arriva en Hermes (euh, Breng...) rijden de dienst Tl - Nm gezamelijk alleen de stopbusverbining d.w.z. combinatie 42/85 en niet snelbusverbinding 87!
Ook op zaterdag maar niet s`avonds en op zondag want dan rijdt Arriva met taxibusjes (uitbesteed).
Wederom is de klant de dupe.

Verder Elst, er zijn (helaas) vergevordere plannen om de treindienst Tl - Ah te knippen.
Het station van Elst gaat compleet op de schop, de overweg Aamseweg wordt door een tunnel vervangen, de Bemmelseweg door een viaduct.
Naast het station komt `t nieuwe gemeentehuis van Elst (op voormalige rangeerterrein).
Aan de Elster dorpszijde komt een kopspoortje voor de Tielse dienst, eventueel kan het spoortje aan de noordzijde aangesloten worden op `t hoofdnet.
Verder voorziet het plan in een vrije kruising van de Betuwerouteboog op `t spoor richting Ah.

Best wel zorgelijke ontwikkeling voor ons Betuwenaren, het wrange is dat juist Ah als einpunt veel aantrekkelijker is dan verplicht overstappen in Elst (zo kort voor Arnhem) klinkt zeer onlogisch.
Het verpicht van overstappen (met ongemakken zoals aansluitingen missen, wachten op een tochtig perron etc.) kost je absoluut reizigers die Syntus met pijn en moeite erin heeft gekregen.
De lijn knippen en je kan deze na enkele jaren opheffen vanwege gebrek aan belangstelling...dat is de gevreesde toekomst van de Betuwelijn!

Gérard
 

23-12-2009 12:35:57
Dre
Dre
Quote
gerard4653: Dat goederenboogje leidt van/naar de Betuweroute en heeft dus niets te maken met de Betuwelijn.
En ja, dat zou, bij een normaal spoorbedrijf, allang gebruikt kunnen worden.
Maar in Nederland dus niet.

De aftakking van de Betuweroute bij is te kort, waardoor treinen die daar van de Betuweroute aftakken en voor een rood sein staan bij Ebtwa achter niet vrij staan. Dat hindert mogelijk het treinverkeer Kfh-Em v.v. en daarom worden de aftakkingen niet gebruikt.
Quote
keesje: Nou, Arriva is geen organisatie die aan luxe vervoer doet hoor, maar er alles aan doet om winst te maken. En ruim bemeten treinen past daarmee echt niet in zo'n droomscenario.

Tsja, het is natuurlijk ook aan de verlenende overheid. Misschien wordt het eens tijd dat men de personen die dagelijks worden bloodgesteld aan de grillen van een vervoerder (ook wel reizigers genoemd) te consulteren als het gaat om de invulling van de concessie, in plaats van belachelijke voorwaarden stellen en ondertussen steevast voor de goedkoopste vervoerder te kiezen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat reizigers de directe keuze voor een bepaalde vervoerder moeten hebben (anders krijg je weer van die politiek-ähnliche charmeoffensieven van vervoerders), maar zij moet kunnen aangeven wat men in een nieuwe concessie graag zou willen zien (bv. zitplaatsgarantie in de stoptreinen Odz-Hgl die rond 7:30 en 8:00 uur uit Odz vertrekken en hetzelfde voor de stoptreinen Zp-Hgl welke rond 7:30 uur en 8:00 uur uit Go vertrekken.
 

23-12-2009 12:42:31
nohab
nohab
Quote
gertjan: De boog Vork - Ressen heeft plaats moeten maken voor een aftakking van de betuweroute
En voor de Betuweroute zelf. Nadat de boog eind jaren tachtig al niet meer gebruikt werd is hij medio jaren negentig opgebroken.

Laatst bewerkt door nohab op 23-12-2009 12:45
 

23-12-2009 12:48:32
gvttreinen
gvttreinen
Iets later, de boog werd in begin jaren `90 gesloten en ergens rond 2000 opgebroken.
Exacte datums zijn vast wel ergens te vinden (archief HOV/Railnieuws)
Gérard
 

23-12-2009 12:56:57
keesje
keesje
Nog wat nieuws vanuit de Achterhoek: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/5992276/Syntus-nieuws-komt-aan-als-een-mokerslag.ece  

23-12-2009 13:52:27
Gekko123
Gekko123
Op diezelfde site is een poll te vinden over de gunning aan Arriva. Voorlopig vind een ruime meerderheid (76%) het verschrikkelijk. Slechts 5% vind het goed nieuws. Misschien dat dit de politiek wakker schud  

23-12-2009 14:10:28
mren
mren
Is iedereen paranormaal dat ze nu al weten hoe een toekomstige vervoerder het gaat doen? Iedereen staat huiverig tegenover verandering, als Syntus was gekomen ipv Arriva, had je waarschijnlijk dezelfde cijfers gehad.  

23-12-2009 14:17:15
keesje
keesje
Veel berichten zijn gebaseerd op het feit dat Syntus het nu goed doet, zeker met die integrale bus/trein afstemming. Daarnaast heeft Arriva elders in het land een niet al te beste reputatie, zeker niet bij de start van een consessie. Verder is Arriva een bedrijf dat puur om de centen werkt en om de aandeelhouders tevreden te houden. Dat staat loodrecht tegenover de wil/mogelijkheden om met een ruim bemeten materieelpark op de proppen te komen, of er moet ergens een truucendoos geopend worden.  

23-12-2009 14:31:01
daniel
daniel
Precies, de spijker op z'n kop...! De filosofie van Arriva staat haaks op die van Syntus. Ik ben benieuwd hoe snel die organisatie het voor elkaar krijgt om kapot te maken wat er door de jaren heen daar in de Achterhoek opgebouwd is.

Deze overstap van een sympathieke lokale vervoerder naar een groot internationaal concern met een twijfelachtige reputatie, dat er bovendien geen doekjes om windt dat het allemaal om het geld gaat (met dus de reiziger op de tweede plaats)... Het zal voor de reizigers allemaal even wennen worden, maar met name voor het personeel vrees ik het ergste.
Ik hoop dat het lokale management het voor elkaar krijgt de sfeer er beter te houden dan voor Arriva normaal is... In ieder geval alvast veel sterkte gewenst aan hen, tijdens de overname en daarna...
 

23-12-2009 14:51:01
gvttreinen
gvttreinen
Wat te denken van het latere begin treinconcessie, hoe zal het in die overgangstijd zijn, aansluiting/intergratie trein/bus?
Gérard
 

23-12-2009 14:51:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel: Precies, de spijker op z'n kop...! De filosofie van Arriva staat haaks op die van Syntus. Ik ben benieuwd hoe snel die organisatie het voor elkaar krijgt om kapot te maken wat er door de jaren heen daar in de Achterhoek opgebouwd is.
Zolang er op de lokale vestigingen voldoende tegengas gegeven wordt hoeft het nog niet zo heel slecht af te lopen. Want ja, Arriva is niet best in het opstarten in een concessiegebied maar invloed uitoefenen is zeker mogelijk. Een beetje eigenwijs zijn (als vestiging) helpt, da's hier in Dordrecht wel bewezen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-12-2009 14:54:11
keesje
keesje
Zullen we het maar niet over Dordrecht hebben? Dat was wel zo'n beetje de meest dramatisch verlopen start (+ naweeën) het dieptepunt qua start van een nieuwe consessie. Niet alleen het gevolg van een eventuele korte overgangstijd, maar vooral door het moedwillig schrappen van halte's, verkorten van rijtijden, het later terugzetten van die halte's zonder de rijtijden aan te passen, bedreigingen aan het personeel vs. reizigers door die kolerezooi, ... (wat wil je nog meer horen).

Dit is geen toeval, maar een bewuste manier van 'werken' bij Arriva (money money money van ABBA is de meest aangevraagde plaat bij de Arbeidsvitaminen door Arriva vermoed ik). Ze zijn er maar gezegend mee in de Achterhoek.

Laatst bewerkt door keesje op 23-12-2009 14:57
 

23-12-2009 18:02:31
erniewb
erniewb
Als ik het goed onthouden heb is destijds het Lint materiaal aangeschaft door Syntus op voorwaarde dat een eventuele nieuwe vervoerder, na het verlopen van de concessie, over moet nemen. Dit is toen door de provincie geaccepteerd. De DM90's staan hier buiten.

Laatst bewerkt door erniewb op 23-12-2009 18:03
 

23-12-2009 18:30:18
kleine_man
kleine_man
Quote
mren:
Quote
floriss: Arnhem - Tiel is aanbesteed als 1 lijn. Het enige dat nog zou kunnen gebeuren is de door de Stadsregio gewenste knip in Elst met een keervoorziening in verband met de capaciteit op het traject Arnhem - Nijmegen.


Dat lijkt me geen gewenste knip. Capaciteit Arnhem-Nijmegen lijkt me een taak van ProRail. Gewoon paden aanvragen aan gaan met die banaan. Als het niet past, wordt het traject overbelast verklaard en is ProRail aanzet. Als KAN zelf begint te knippen, zijn ze niet goed snik.


Die knip moet het KAN wel doen.

NS blijft vasthouden aan 6 IC's per uur tussen Ah en Nm. Daarbij komen dan nog 4 sprinters per uur (al dan niet gecombineerd met de 3600) en dus de situatie van DGRL2007. Daar komen dan nog een paar cargotjes bij, vanaf de BR (Noordtak). Wordt op 2 sporen toch redelijk krap.

Het KAN wil graag nog meer treinen tussen Arnhem en Nijmegen, dus omdat voor elkaar te krijgen zullen er treinen moeten wijken. Door nu de discussie weer te beginnen, kan hij nog gestuurd worden.

Het idee van de "knip" in Tiel is ook al wat ouder en al die jaren is hij er nog niet gekomen. Resultaten uit het verleden......?
 

23-12-2009 18:33:56
jeanpierre
jeanpierre
@erniewb: Dat heb je dan slecht onthouden. Even lezen in de diverse topics over Syntus had je al meerdere malen kunnen lezen dat er geen overnameverplichting is. Behalve de ZHO-stellen die tot december 2013 nodig zijn, zullen december 2012 de Linten en Buffels een nieuw inzetgebied moeten zoeken.

Laatst bewerkt door jeanpierre op 23-12-2009 18:35
 


23-12-2009 18:37:24
raymond16
raymond16
Quote
WesselE: Voorwaarde in de aanbesteding was dat de nieuwe vervoerder met materieel van maximaal 17 jaar oud mocht gaan rijden, dus helaas zullen de Lintjes (en het DM'90) waarschijnlijk het veld niet gaan ruimen.


Echter staat in het bestek ook dat de treinen een gelijkvloerse instap moeten hebben om er te mogen rijden. DM'90 heeft dat niet, dus die moeten verdwijnen daar.
 

23-12-2009 19:45:00
timtrein
timtrein
De hele meuk is gehuurd of geleasd van NSFS, dus die mogen proberen er een ander voor te vinden. http://www.nsfsc.com

Laatst bewerkt door timtrein op 23-12-2009 19:45
 

24-12-2009 00:06:59
waalkade
waalkade
Quote
raymond16:
Quote
WesselE: Voorwaarde in de aanbesteding was dat de nieuwe vervoerder met materieel van maximaal 17 jaar oud mocht gaan rijden, dus helaas zullen de Lintjes (en het DM'90) waarschijnlijk het veld niet gaan ruimen.


Echter staat in het bestek ook dat de treinen een gelijkvloerse instap moeten hebben om er te mogen rijden. DM'90 heeft dat niet, dus die moeten verdwijnen daar.
Nee hoor, consessie houder mag ook hulp aanbieden of vervangend vervoer aanbieden. (Tenminste volgens het concept PvE)
Leeftijd volgens concept PvE, bij aanvang 18 jaar, max 30 jaar en gemiddeld 12 jaar.
Ben benieuwd wat ze uit de hoge hoed gaan toveren, in Duitsland verliezen ze gegarandeerd ook nog wel eens een consessie.
Knip in Elst, dat mag niet voor 1-1-2015.
 

24-12-2009 08:43:37
gvttreinen
gvttreinen
Knip in Elst...brrrr, ook al over 5 jaar.
Begrijpen de 'verantwoordelijken' niet dat man vanuit de Betuwe naar Arnhem willen en niet naar Elst! (en omgekeerd),
Het lijkt wel dat het Systeem bepaald, niet de behoefte....soms geef ik ene A.S te V wel gelijk...

Bij de weg, waar kan ik `t bestek en PvE over deze aanbesteding vinden? googlen leverd vooralsnog niets zinnigs op.

Gérard
 

24-12-2009 09:45:23
tochjo
tochjo
Quote
gvttreinen: waar kan ik `t bestek en PvE over deze aanbesteding vinden?

Bijvoorbeeld op http://www.aanbestedingskalender.nl/noticedetails.aspx?id=6def681f-0af5-40ed-9d8c-6a68ee5f2bc6. Als je een gratis account aanmaakt, dan kun je op het tabblad Contractdocumenten de documenten downloaden.
 

24-12-2009 09:51:05
jeanpierre
jeanpierre
Quote
waalkade:Leeftijd volgens concept PvE, bij aanvang 18 jaar, max 30 jaar en gemiddeld 12 jaar.
Leeftijd is later aangepast (gemiddeld 15 jaar) in de Nota van Inlichtingen, maar goed dat maakt verder toch niet meer uit: Arriva gaat vanaf dag 1 met GTW 2/6 en 2/8 rijden. T.a.v. het bestek: Dat moest je opvragen bij de Provincie, staat zover ik weet niet op een openbaar toegankelijke site. En inderdaad op de Europese kalender.

Laatst bewerkt door jeanpierre op 24-12-2009 09:52
 

24-12-2009 10:13:12
raymond16
raymond16
Quote
waalkade:
Quote
raymond16:
Quote
WesselE: Voorwaarde in de aanbesteding was dat de nieuwe vervoerder met materieel van maximaal 17 jaar oud mocht gaan rijden, dus helaas zullen de Lintjes (en het DM'90) waarschijnlijk het veld niet gaan ruimen.


Echter staat in het bestek ook dat de treinen een gelijkvloerse instap moeten hebben om er te mogen rijden. DM'90 heeft dat niet, dus die moeten verdwijnen daar.
Nee hoor, consessie houder mag ook hulp aanbieden of vervangend vervoer aanbieden. (Tenminste volgens het concept PvE)


Het bestek heeft uiteindelijk de volgende tekst gekregen daarover:
"Het in te zetten materieel is toegankelijk voor gehandicapten die in staat zijn om zonder assistentieverlening gebruik te maken van openbaar vervoer. Dit betekent dat de wagenvloer bij de instapdeuren (vrijwel) dezelfde hoogte heeft als het perron, zodat reizigers “gelijkvloers” kunnen in- en uitstappen. De verticale afstand tussen wagenbak en perron is zodanig dat gebruikers van scootmobielen en rolstoelgebruikers, die in staat zijn zelfstandig deel te nemen aan het verkeer, het voertuig zonder assistentieverlening kunnen betreden en verlaten, ook wanneer het perron in een boog ligt."

Die tekst is vrij duidelijk. Of het moet in een Nota van Inlichtingen weer gewijzigd zijn, want die heb ik niet doorgelezen

Laatst bewerkt door raymond16 op 24-12-2009 10:18
 

24-12-2009 11:09:36
neushorn
neushorn
Alsof Syntus zo geweldig is Regelmatig zie ik slechts één afgeladen treinstel DM '90 rijden in de spits, terwijl er genoeg leeg Synyus-materieel op het opstelterrein bij Ah staat.

Syntus is geen liefdadigheidsinstelling. Als Syntus onvoldoende winst maakt zullen de aandeelhouders ook aan de bel trekken.

Aansluitingen op andere vervoerders? 2 min. overstaptijd in Ah op de IC naar/van Ut.
 

24-12-2009 11:22:06
keesje
keesje
Ja, wat gaat Arriva daar aan veranderen? Die zijn net zo gebonden aan de (on)mogelijkheden die overblijven tussen Zv en Ah (ICE, Cargo, Va-Ah met NS) als Syntus nu.  

24-12-2009 11:37:26
reisthijs
reisthijs
Quote
jeanpierre: maar goed dat maakt verder toch niet meer uit: Arriva gaat vanaf dag 1 met GTW 2/6 en 2/8 rijden.
Hoe weet je dat zo zeker? Ik snap dat het voor de hand ligt, dat als Arriva nieuwe treinen zou bestellen men weer voor de GTW zou kiezen, maar waarom zouden ze de LINTen niet overnemen als de concessie dat toe laat - dat is toch veel goedkoper dan zelf investeren in nieuw materieel?

Laatst bewerkt door reisthijs op 24-12-2009 11:39
 

24-12-2009 12:19:27
4koploper4
4koploper4
Ja dat kan idd maar dan moet arriva ze wel om laten stickeren en dat is per rijtuigbak dacht ik 20.000 euro en dat keer laat maar zeggen 60 bakken is dat een behoorlijke investering en de stellen zijn al zo'n 12 jaar oud dan kan je beter investeren in nieuw matrieel dat nog 30/40 jaar mee door kan gaan.

Laatst bewerkt door 4koploper4 op 24-12-2009 12:24


Wesley
 

24-12-2009 12:27:45
keesje
keesje
Nieuw materieel betere investering dan nieuwe stickers op het bestaande materieel? Oké dat zal dan wel. Maar zo'n beetje alles moet worden omgetoverd in Arriva-kleurtjes, wat dacht je van uniformen e.d.? Kost ook wat!

Laten we het maar niet hebben over wat de aanbestedingsprocedure zelf heeft gekost met al die 'wijze' bestuurders aan het roer...
 

24-12-2009 12:47:50
thom
thom
Ach, en al die Mcn'en omscholen om te rijden op een GTW doe je ook in 1 dag en daarvoor kan je zo gratis een kantoor voor binnen lopen voor een gratis stempel %08%

En hoe kun je beweren dat GTW 30a40 jaar oud wordt ?
Je beweert zelf dat investeren in materieel van 12 jaar niet rendabel meer is %08%

Get Real, die stickers kosten in verhouding geen moer met de kosten die ze zouden maken als ze op GTW over zouden gaan...
 

24-12-2009 12:57:10
jeanne
jeanne
De filosofie van Stadler bij het ontwerp van de GTW was nu juist dat deze in maar 15, hooguit 20, jaar afgeschreven worden. Of dat een reëel gegeven is kan ik niet beoordelen.

Laatst bewerkt door jeanne op 24-12-2009 16:33
 

24-12-2009 13:35:15
kbrandsma
kbrandsma
Quote
4koploper4: Ja dat kan idd maar dan moet arriva ze wel om laten stickeren en dat is per rijtuigbak dacht ik 20.000 euro en dat keer laat maar zeggen 60 bakken is dat een behoorlijke investering en de stellen zijn al zo'n 12 jaar oud dan kan je beter investeren in nieuw matrieel dat nog 30/40 jaar mee door kan gaan.

MOET omstickeren? Als er geen verplichting is dan wordt het niet gedaan. Hoogstens de logo's. Zie als voorbeeld de ex-Connexxion gelede bussen in Groningen. Alleen de Connexxion logo's zijn vervangen door Arriva logo's. Meer niet.
En 60 bakken is ook overdreven. Er zijn 24 lintjes, waarvan grofweg de helft? MOGELIJK over kan naar Arriva.
Dan zullen ze nog wel voor aanvullend materiaal moeten zorgen, en dat zal hoogstwaarschijnlijk wel GTW worden. Dan zit je alsnog gebonden aan opleiding van machinisten.
 

24-12-2009 14:17:07
4koploper4
4koploper4
Maar ik heb de Buffels van Regions en Syntus er ook bij op gerekent.


Wesley
 

24-12-2009 14:18:55
gerard4653
gerard4653
De Buffels kan je buiten beschouwing laten. Ze voldoen niet aan de eisen van toegankelijkheid voor mindervaliden, die door de Provincie in het Programma van Eisen gesteld zijn. Maar dat is hier een stukje boven ook al te lezen.
Over toiletten is ook nog niet het laatste woord gezegd. Ze zijn weliswaar niet voorgeschreven, maar het Rocov is het hier niet mee eens. Als het Rocov gelijk krijgt kan je de Linten dus ook afschrijven.

Laatst bewerkt door gerard4653 op 24-12-2009 14:27
 

24-12-2009 14:44:19
waalkade
waalkade
Kan het woord Problemen uit de titel?
Tot op heden zijn die er nog niet.
 

24-12-2009 15:20:01
R-ekz
R-ekz
Ik weet wel zeker dat syntus hier problemen mee heeft.

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-12-2009 15:25, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

24-12-2009 15:24:18
nielske90
nielske90
Dan nog is het geen probleem, dat heet concurrentie.  

24-12-2009 15:57:35
mren
mren
Quote
R-ekz: Ik weet wel zeker dat syntus hier problemen mee heeft.

Zo kan je overal een probleem van maken. Als ik mijn inkopen doe bij de Jumbo, heeft de C1000 daar ook vast problemen mee
Deels is dat natuurlijk hun eigen schuld: als de C1000 ook netjes en schoon zou zijn met fatsoenlijk vlees ipv de kiloknallers, zou ik daar wel heen gaan. Met Syntus het zelfde. Zo´n overheid maakt van te voren criteria waarop beoordeeld wordt (en moet deze ook kenbaar maken tevoren) en blijkbaar heeft Arriva een beter aanbod neergelegd.
 

24-12-2009 16:12:13
rudolfph
rudolfph
Dit draadje kan prima het "Arriva in de Achterhoek"-draadje worden en heet vanaf nu dus ook zo.

Laatst bewerkt door rudolfph op 24-12-2009 16:13
 

24-12-2009 16:15:04
mren
mren
En wat als Ah-Dtc nu naar Veolia zou gaan? Het Arriva met beetje Veolia in de Achterhoek topic? %08%  

24-12-2009 16:21:34
rudolfph
rudolfph
Juist! %08% (Had ik al gezegd dat jullie wel eens vermoeiend zijn? ) Back to topic!

Laatst bewerkt door rudolfph op 24-12-2009 16:21
 

24-12-2009 16:42:37
keesje
keesje
Nee had je nog niet gezegd! Mogen we het in dit topic - gezien de titel - dus niet meer over Syntus in de Achterhoek hebben? %08%  

24-12-2009 17:12:20
floriss
floriss
Ik denk dat Arriva er slim aan zou doen om op het gebied van materieelinzet het volgende te doen:

De Linten, die nu nodig zijn voor de spoorlijnen in de Achterhoek, met uitzondering van de treinen bedoeld voor de kwartierdient tot en met Doetinchem, nemen ze over van Syntus. Dat wil zeggen, Arriva sluit met het leasebedrijf van NS een nieuwe overeenkomst af voor een periode van 8 jaar.
Deze Linten kunnen dan ingezet worden op de spoorlijnen Zupthen -Winterswijk en Zutphen - Apeldoorn.

Voor de treindienst Arnhem - Winterswijk wordt een vloot GTW's besteld bij Stadler. Deze treindienst is eigenlijk de belangrijkste verbinding binnen de hele concessie. Zowel qua reizigersaantallen als qua concurrentiegevoeligdheid met de vervoerder, die de treindienst Arnhem - Doetinchem in opdracht van de Stadsregio gaat rijden. In verband met de uitwisselbaarheid van materieel zou de spoorlijn Arnhem - Tiel ook met GTW's kunnen rijden.

De GTW's krijgen standplaats Arnhem, de Linten standplaats Zutphen.

Gezien het feit dat de treinconcessie kortlopend is, 8 jaar, lijkt mij grootschalige investeringen in nieuw materieel een vorm van kapitaalvernieting.
Bovendien zijn de eisen van de Provincie ten aanzien van leeftijd van materieel niet onredelijk.
 

24-12-2009 18:15:59
4koploper4
4koploper4
Een klein probleempje.
De linten zijn geen eigendom van de Ns.


Wesley
 

24-12-2009 18:21:22
daniel
daniel
Toch wel: http://www.nsfsc.com/rolling_stock/default.asp?NCID=197&S=&NID=119  

24-12-2009 18:24:19
4koploper4
4koploper4
Dat vindt ik dan wel heel raar.
Ik wist alleen dat ze 12 Buffels huurden van NSR


Wesley
 

24-12-2009 18:43:21
broek53
broek53
NSFS is dan ook NIET de NS en ook niet NSR, het is een leasebedrijf dat (niet geheel toevallig) binnen het NS-concern hoort.
Wat dat betreft: de Buffels worden óók niet gehuurd van NSR, maar geleased bij datzelfde NSFS (te zien aan het feit dat Syntus ze vernummerd heeft; dat kan & mag niet bij stellen die van een andere vervoermaatschappij gehuurd worden).

Laatst bewerkt door broek53 op 24-12-2009 19:04
 

24-12-2009 18:59:48
4koploper4
4koploper4
Broek53 Bedankt voor de info.


Wesley
 

24-12-2009 20:44:16
manuel25
manuel25
@ Floriss: Ik had het andersom gedaan. Mij lijkt het handig dat je onderhoud van de GTW's in Leeuwarden doet (Natuurlijk na flinke uitbreiding van de huidige VOITH vestiging) Daar heeft met de ervaring en kan er makkelijk uitgewisseld worden met de Noordelijke GTW's. En Toevallig ligt Zuthpen grofweg een halfuur dichterbij Leeuwarden dan Arnhem. Linten worden in Br onderhouden, dus kan je die beter in Arnhem hebben. Mag hopen dat Arriva dan wel met 3x lint rijdt in de spits. Lijkt me dat 2x Lint op Ah-Dtc vaak te weinig is, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.  

24-12-2009 21:01:01
ettenrail
ettenrail
Zouden de misschien toekomstige GTW's in jouw verhaal dan niet ook in Br onderhouden kunnen worden? Daar worden natuurlijk ook de Veolia GTW's onderhouden.  

24-12-2009 21:01:14
Dre
Dre
Quote
manuel25: Linten worden in Br onderhouden, dus kan je die beter in Arnhem hebben.

Correctie, Syntus laat de Linten nu in Br onderhouden. Arriva is nergens verplicht om dat eveneens in Br te laten plaatsvinden. Het kan zomaar zijn dat wanneer Arriva ervoor kiest om de Lintjes over te nemen (wat op zich al een verregaande hypothetische gedachte is) om ook die in Lw te onderhouden, of daarvoor NedTrain in Hgl in te schakelen.
 

24-12-2009 21:01:57
mren
mren
Zou het belang van de reiziger niet voorop moeten staan ipv die paar meter tussen Arnhem en Zutphen? En is het niet allemaal gespeculeer zolang Arriva nog van niets weet? En zou het niet in hoge mate afhangen van de winnaar van de concessie Ah-Dtc?  

24-12-2009 21:38:42
raymond16
raymond16
Sowieso is dat interessant. In het bestek is opgenomen dat de winnaar voor de doorgaande dienst bij de treinfabrikant een optie moet nemen op het treinmaterieel voor de SAN concessie. Dus stel dat Arriva nu GTW's besteld en straks wint Connexxion Ah-Dtc, betekent dat dat (al dan niet met een leaseconstructie via het SAN ofzo?) Connexxion met de GTW's moet rijden, ook al zou Connexxion wat anders gewild hebben. Daarin wordt het aantal treinstellen voor Ah-Dtc ook bepaald door het SAN. Het materieel op de lijn moet in ieder geval koppelbaar zijn (zit de koppeling bij GTW en Lint op dezelfde hoogte?).
Kortom: Arriva mag nu als winnaar de eerste hoofdlijnen uitzetten voor de SAN-concessie.
 

24-12-2009 21:53:48
Dre
Dre
Quote
raymond16: Het materieel op de lijn moet in ieder geval koppelbaar zijn (zit de koppeling bij GTW en Lint op dezelfde hoogte?)

Volgens mij zit bij al het materieel de Schaku tegenwoordig op een hoogte van 1 meter (er is vast wel een UIC-norm waarin dat vastgesteld is). Elektrisch koppelen is er overigens niet bij, omdat de koppeldozen van Lint's onder de mechanische koppeling zitten, terwijl ze er bij een GTW juist boven zitten. Als beide treinstellen dus gecombineerd worden wordt er altijd eentje gesleept (en ik zie een Lint nog niet zo snel een GTW 2/8 op sleeptouw nemen )

De vraag is dus in hoeverre er compatibiliteit in de koppelbaarheid van beide materieelsoorten moet zitten, alleen mechanisch zou de vervoerder voor het deeltraject Ah-Dtc meer vrijheid geven, want dan hoeft het voertuig alleen van een Schaku op dezelfde hoogte als het Arriva-materieel te zijn voorzien. Als er ook elektronisch gekoppeld moet kunnen worden komt men waarschijnlijk toch bij Stadler uit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een Siemens, Bombardier of AnsaldoBreda-trein zomaar een treinstel kan aansturen van een totaal andere fabrikant.

Laatst bewerkt door Dre op 24-12-2009 21:59
 

24-12-2009 22:19:16
dh3201
dh3201
Als je koppelbaar materieel wilt, moet je in de specs opnemen bij de offerteaanvraag, dan heeft de bouwer die een offerte levert daar aan te houden.

Of het dan ook werkt is dan een tweede, dat zien we nu al dat de Siemens SLT's al slecht met de Bombardier SLT's te koppelen zijn

In het verleden kon dat prima. Materieel van Talbot kon prima met materieel van Werkspoor gekoppeld worden. Sterker nog, dat gebeurt nog dagelijks!

Laatst bewerkt door dh3201 op 24-12-2009 22:20


Shqiperise-lopers?
 

24-12-2009 22:35:34
raymond16
raymond16
Het koppelbaar van verschillend materieel is enkel voor de situatie waarin materieel defect raakt zodat het wel door alle treinen weggesleept kan worden. Mechanisch koppelen is dus genoeg.  

24-12-2009 22:48:41
waalkade
waalkade
Een Lintje achter een ICE lijkt me wel een leuk gezicht, die rijden immers ook (nog) op Ah-Zv.  

24-12-2009 23:18:10
keesje
keesje
Quote
dh3201: Als je koppelbaar materieel wilt, moet je in de specs opnemen bij de offerteaanvraag, dan heeft de bouwer die een offerte levert daar aan te houden.

Of het dan ook werkt is dan een tweede, dat zien we nu al dat de Siemens SLT's al slecht met de Bombardier SLT's te koppelen zijn


Ik mag toch wensen dat Arriva zo links en rechts al geïnformeerd heeft wat nieuw materieel gaat kosten. Zal toch ook een onderdeeltje zijn van de offerte.

En verder donder ik van mijn stoel als de tweede vervoerder op Ah-Dtc ten eerste een andere vervoerder wordt (dan in godsnaam maar Arriva) en al helemaal als die met totaal ander materieel gaat rijden zodat de vervoerders elkaar eventueel niet kunnen helpen bij calamiteiten. Als dat eventuele helpen al gebeurt, want je bent nota bene nog concurrent op dezelfde lijn ook! Eigenlijk gaat het helemaal nergens meer over als dat ook zomaar eens gaat gebeuren... Ik houd mijn hart vast met dat idiote provinciebestuur.
 

24-12-2009 23:19:25
raymond16
raymond16
Zeker op Ah-Dtc helpt de concurrent echt wel, omdat anders z'n eigen treintjes er niet door kunnen  

24-12-2009 23:22:59
keesje
keesje
Zie je het al voor je bij de eerste geringste storing (niet zelden daar)? Twee bijsturingsorganisaties die de boel los van elkaar moeten gaan regelen? Wie rijdt er als Prorail besluit de treindienst voor bepaalde tijd te halveren? Vervoerder A kan niet bijspringen als vervoerder B tussen Dtc en Ww een probleem heeft. Je weet ook hoe goed Prorail communiceert? Ik garandeer je een puinhoop.

M.a.w.: je bent minder flexibel met je materieel en je personeel. Als iemand mij dan nog wijsmaakt dat dát goedkoper is dan ben ik vast helemaal gek...

Ik zie het al voor me: Arriva rijdt met een treintje naar bv Blerick tbv onderhoud en de andere vervoerder rijdt er met zijn eigen treintje een half uur later los achteraan. Het idee alleen al.

Laatst bewerkt door keesje op 24-12-2009 23:24
 

24-12-2009 23:55:59
Otto
Otto
Quote
webguy:
Quote
mren:In principe is materieel dat in het buitenland toe is gelaten, automatisch toegelaten voor Nederland (afgezien van aspecten als ATB en profielgrootte enzo).

De grap is toch dat het gaat om een Europese norm voor botsveiligheid? En is Nederland niet weer eens de braafste van de klas? Of te wel, in Duitsland hebben ze dat op de langere baan geschoven, in Nederland moet dat nu al...
Je klinkt heel bezwaarlijk%03%, maar wees juist blij dat veiligheid voorop word gesteld.
 

25-12-2009 00:19:53
manuel25
manuel25
Dat blijkt maar weer bij de botsing bij Houthem-Sankt Gerlach. De machinist had het in principe kunnen overleven in de cabine, want deze was niet ingedrukt omdat GTW wel aan de botseisen voldoet. Ik vraag me af welk materieel dat ook doet, Protos?

@ Ettenrail: Onderhoud van Arriva in Lw lijkt me handiger dan in Br, in Lw komt meer Arriva GTW, dus ook makkelijker uitwisselen. Maar ik ben het wel met je eens dat het een leuk gezicht zou zijn, een GTW kruising van Arriva en Veolia op de Maaslijn

Laatst bewerkt door manuel25 op 25-12-2009 00:23
 

25-12-2009 00:28:33
timtrein
timtrein
Als je een auto precies op je framebalken pakt dan kun je natuurlijk veel meer krachten opvangen dan met gewoon een beetje blik.