Arriva in de Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
22-04-2010 22:28:34
R-ekz
R-ekz
Quote
microshit:
Quote
ettenrail:
Quote
microshit: Ikzelf zie het eigenlijk niet zo zitten om met een vervoerder die Deutche Bahn heet hier in Nederland te worden rondgereden

Want? Ik zie het probleem niet hoor. Heb je iets tegen de DB?


Nee, ik heb niets tegen DB op zich. Vond het eerder apart dat een bedrijf dat zi Deutche Bahn noemt op het Nederlandse spoor gaat rijden: voor mijzelf "klopt" dat gewoonweg niet helemaal . Op het moment van dat schrijven wist ik ook nog niet hoe dit verder gevolgen zou gaan hebben voor de reizigers.


Wij zijn bijna net zo Duits als de Duitsers zijn, behalve met voetbal
 

23-04-2010 01:24:27
lw-o
lw-o
misschien even een hele andere koppeling, op grenslijnen van arriva. neem bijvoorbeeld groningen leer. zou dit dan ook een effect hebben op treinkaartjes, geldigheid en prijzen daarvan?  

23-04-2010 13:24:04
manuel25
manuel25
Quote
daniël_ddr:
Quote
3222: Volgens de heer Hettinga: De Nederlandse reiziger zal weinig merken van de overname.
He jammer... (slechter had het niet kunnen worden, hooguit beter)
Hoezo, is arriva in Zuid Holland zo slecht? Ik reis dagelijks in Friesland met Arriva en heb bijna totaal geen klachten
 

23-04-2010 13:30:04
keesje
keesje
De opstart in Zuid Holland met Arriva en met name de busdiensten in en rond Dordrecht was een groot debacle. Leuk als je een consessie wint, maar dat moet direct over de ruggen van rijdend personeel en dus ook de reizigers worden terugverdiend. Er zijn nog tal van andere dit soort (schandalige) voorbeelden in het land bij concessiewisselingen (Limburg Veolia, Brabantsoap Arriva/BBA/Veolia, Valleilijn CXX, ...).

De opstartproblemen horen er kennelijk standaard bij. Maar inderdaad, na de nodige maanden gemekker en stakingen komt het wel weer op zijn pootjes terecht en gaan we eindelijk tot de orde van de dag: reizigers fatsoenlijk vervoeren en misschien ietsje minder aan de aandeelhoudertjes denken...

Laatst bewerkt door keesje op 23-04-2010 13:30
 


23-04-2010 15:01:57
mren
mren
En hoeveel van die problemen zijn te wijten aan slecht opdrachtgeverschap waarbij de gunning te dicht op de ingangsdatum van de concessie zit?  

23-04-2010 15:41:37
keesje
keesje
Ja die vergat ik nog. Aan de andere kant: De vervoerders kiezen toch zelf om in te schrijven op een consessie met als ingang datum x? De ellende die daarbij hoort krijgen ze er gratis bij.  

23-04-2010 15:43:07
mren
mren
Ja, maar inschrijving en kans maken is hun broodwinning dus ze moeten wel haast mee doen. Ik denk dat het een niet-vlekkeloze overgang niet enkel aan de ON te wijten is, maar zeker ook aan de OG.  

23-04-2010 20:28:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Problemen in Zuid-Holland zijn er nogsteeds, maar wel voornamelijk bij de bus. Door gebrek aan onderhoud krijgen de voertuigen de meest vreemde storingen en worden nu zelfs onderdelen verloren

Wat Achterhoek-Rivierenland betreft: Arriva houdt op 28 april een perspresentatie waarin de highlights uit hun plannen bekendgemaakt worden.
Uit de agenda blijkt trouwens al dat ze met GTW's gaan rijden daar, anders zouden ze geen promovideo van de Spurt gaan vertonen...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-04-2010 22:26:59
mren
mren
Je kan ook redeneren dat Arriva nu enkel over Spurts beschikt om te laten filmen voor een promovideo  

23-04-2010 23:28:12
mich
mich
Nou houd maar rekening met GTW  

24-04-2010 01:32:15
mren
mren
Dat lijkt voor de hand te liggen ivm het bestaande materieelpark, maar ik doelde even op de snelle a -> b redenatie van Daniël die natuurlijk ook een andere kant kan hebben.  

24-04-2010 03:02:16
ruysdael
ruysdael
Quote
manuel25: Mooi dat DB nu ook een groot gedeelte van Nederland in handen heeft
Een groot gedeelte? Wat spoorlijntjes in Groningen en Friesland een decentraal spoorlijntje in Zuid-Holland en een handjevol busconcessies.
 

24-04-2010 12:11:36
reisthijs
reisthijs
Ehm, wat was de titel van dit topic ook alweer? Juist, binnenkort hebben ze dus alweer een groter deel van het Nederlandse OV in handen. Wat het regionaal treinvervoer betreft is Arriva dan verreweg de grootste. Helemaal als ze de concessie voor de Vechtdallijnen zouden winnen.  

24-04-2010 12:41:33
MDDM
MDDM
Voor een klein kaartje waar Arriva nu bussen en treinen rijd zie http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=284960#p284960


Gr Joop mcn Lls
 

24-04-2010 15:25:16
AlbertP
AlbertP
Kaartje is niks waard. Lees ook bericht eronder.  

24-04-2010 16:24:30
reisthijs
reisthijs
Kaartje klopt gewoon, is precies het overzicht dat ook op de site van Arriva staat. Iemand heeft alleen de fout gemaakt een lijntje dat een busconcessie voorstelt dezelfde kleur te geven als de treinconcessies.  

24-04-2010 17:33:04
mdj
mdj
Dat lijntje stelt de "HOV"Q-liner-concessie voor die Arriva Touring heeft gewonnen. En aangezien de Qliner als treinvervangend iets wordt gezien, is het niet zo heel raar dat men het een "trein"noemt. Of het ook gelukkig gekozen is om dat zo te doen, is een ander verhaal.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-04-2010 23:52:38
thom
thom
Quote
gerard4653:
Quote
thom: Uiteindelijk houden we gewoon overal dezelfde teintje, alleen met een ander stikertje erop.
Geen reiziger die dat überhaupt door heeft...

En wat boeit het dat de treinen geen DB huisstijl krijgen ?
Daar zit tochook helemaal geen toegevoegde waarde aan? Zit een groene stoel beter dan dezelfde met rode stof bekleed ofzo ?

Oh, en verget niet het gaat om treinen rijden en reizigers vervoeren en daarmee geld verdienen, we hebben het niet over een modelbaan die er leuk uit moet zien...

Voor de bedrijven gaat het misschien alleen om treinen rijden, reizigers vervoeren en daarmee geld verdienen.
Maar voor de meesten van ons houdt het daarmee niet op.
Als je hierover niet meer mag opwinden, kan je Somda wel opdoeken.

Oh, niks mis met het beoefenen van je hobby op welke manier dan ook, dan zou ik hier idd erg verkeerd zitten als ik dat niet kon hebben

Maar waar het mij om ging, is dat soms dat functionele nut van treinen, nogweleens een klein beetje vergeten wordt.
Misschien dat ik dat idd wel erg cru bracht, maar met een beetje realistisch nadenken kun je op je vnigers tellen dat een hoop dingen geen direct nut hebben, wél een boel geld kosten en dus in een commercieel tijdperk als nu dus echt niet zullen gebeuren...

Achter het Arrive logotje zal tzt wel een DB stickertje prijken, maar daar zal het wel bij blijven

Laatst bewerkt door thom op 24-04-2010 23:53
 

25-04-2010 11:38:49
TheKnitter
TheKnitter
Gister met een SYNTUS-machinist geproken te Odz. Hij vond het jammer dat Arriva de concessie heeft gewonnen, maar ook weer begrijpelijk.. Volgens hem zijn de GTW'tjes beter als LINT-en. Hij gunde de Vechtdallijnen ook aan Arriva in verband met het materieel.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 25-04-2010 15:27
 

25-04-2010 21:52:46
willy84
willy84
Ik vind het wel goed om te weten dat een machinist er niet negatief tegenover staat.

Waar ik meer naar zit te kijken is dat Arriva erg veel lijntjes rijdt. Noord-Nederland, Dordrecht-Geldermalsen en de Achterhoek. Als daar de Vechtdallijnen bijkomen dan wordt de positie van Arriva erg goed. Niet dat ik daar iets tegen heb hoor. Als ze het goed doen dan juich ik dat alleen maar toe.
Ik kan me nog herinneren dat Arriva dreigde te vertrekken uit Nederland vanwege het busgebeuren in het noorden.

Laatst bewerkt door admin op 02-05-2010 17:15, reden: Het originele bericht is verwijderd
 

25-04-2010 22:48:35
kbrandsma
kbrandsma
Nee, ze dreigden te vertrekken uit Heerenveen, alwaar het hoofdkantoor van Arriva is gevestigd, wanneer ze de concessie Noord en Zuidwest Fryslân niet gegund kregen. Later bij de gunning van de concessie Zuidoost Fryslân aan Qbuzz hetzelfde verhaal.
Na de gunning kwam dhr. Hettinga naar buiten met het verhaal dat het aanwezige personeel in Heerenveen toch een (te) belangrijk bezit is. Logisch, hoogstens een handjevol mensen wil mee naar het Westen.
 

25-04-2010 22:56:23
timtrein
timtrein
Arriva dreigde geen extra investeringen meer te doen als ze de GD-concessie zou verliezen. Dat ging bv. over de spoorlijn naar Stadskanaal en Groningen-Heerenveen. Dit is een "gewone" concessie dus dat heeft daar niet echt mee te maken.  

25-04-2010 23:25:41
daniel
daniel
En juist dat soort dreigementen in combinatie met de algemene omgangsvormen tussen bedrijf en personeel (en dat dus weer doorwerkend op klanten) maakt Arriva in mijn ogen nog altijd een bijzonder onsympathiek bedrijf.

Overigens is die Syntus-machinist wel erg kortzichtig in zijn opmerkingen als 'ie niet verder komt dan materieel-voorkeuren. Ook andere vervoerders hadden met nieuw materieel op de proppen moeten komen. De beste man zal verstandiger gereageerd hebben als 'ie ook nog even verder keek dan puur het treintjes-rijden. Ik hoop van harte voor het personeel (en de reizigers) dat deze concessie-overgang soepeler verloopt dan we tot nu toe vooral gezien hebben bij Arriva...
 

28-04-2010 15:26:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Het worden dus gewoon GTW'tjes, zie het volgende artikel: http://portal.ovinnederland.nl/toon_artikel.php?artikel_id=1728


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-04-2010 17:28:05
mich
mich
zei ik toch (wist t al)  

28-04-2010 22:12:53
manuel25
manuel25
Maar 24 stellen? Is dat niet een beetje weinig?  

28-04-2010 22:17:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Beetje creativiteit met onderhoud (groot onderhoud in de weekenden, kleine klusjes tussen de spitsen) is Arriva goed in. Althans, op de MLL.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-04-2010 22:43:08
kbrandsma
kbrandsma
Die creativeit wordt dan wel in enige mate beperkt wanneer het onderhoud van de treinstellen buiten het concessiegebied wordt uitgevoerd (lees: bij Voith in Blerick/Leeuwarden, in plaats van bij Nedtrain in Arnhem/Hengelo).  

28-04-2010 23:48:31
manuel25
manuel25
Misschien een reden voor Voith om de werkplaats Hengelo over te nemen van NedTrain, ik hoorde dat er sluitingsplannen voor waren?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-04-2010 02:45:11
edje
edje
Hengelo gaat niet dicht, ze hebben nu weer genoeg werk DM'90 enzo.
Voith had wel plannen om in Zutphen wat neer te zetten.
 

29-04-2010 08:14:53
ettenrail
ettenrail
Quote
kbrandsma: Die creativeit wordt dan wel in enige mate beperkt wanneer het onderhoud van de treinstellen buiten het concessiegebied wordt uitgevoerd (lees: bij Voith in Blerick/Leeuwarden, in plaats van bij Nedtrain in Arnhem/Hengelo).

Dat heb je op de MLL ook, in Ldd om precies te zijn

Laatst bewerkt door ettenrail op 29-04-2010 08:15
 

29-04-2010 08:33:06
manuel25
manuel25
@ edje: Zutphen zou zo slecht nog niet zijn, een enorm centraal punt voor de toekomstige Arriva lijntjes en een zee van ruimte, vooral op Zpge.

Laatst bewerkt door manuel25 op 29-04-2010 08:33
 

29-04-2010 09:06:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ettenrail: Dat heb je op de MLL ook, in Ldd om precies te zijn
En daarnaast is dat alleen het grote werk, waarvoor de stellen natuurlijk vrijdagavond na de spits al weg kunnen.
Klein onderhoud (en wassen) gebeurd te Rtd en daar ben je vanuit Ddr met een kwartiertje al. Mocht men in de Achterhoek ook voor NedTrain kiezen om het onderhoud te laten doen, dan zou dat dus gewoon in Ah kunnen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-04-2010 11:27:42
mich
mich
Quote
manuel25: Maar 24 stellen? Is dat niet een beetje weinig?


dat is zeker weinig, maar ze rekenen op de een of andere manier zo dat ze met die 24 stellen op papier meer capaciteit hebben dan het huidige materieelpark.
Doen ze zo: op papier heeft GTW3: 193 en Dm'90: 135 zitplaatsen.
In de praktijk laad je op een normale manier inclusief staanplaatsen in een GTW3 250 man en in een Dm'90 300.

Zo weten we dus nu al dat je in met name de ochtendspits capaciteitsproblemen gaat krijgen.
Zelfde met de Maaslijn: 18-21 buffels(NS tijd) versus 16 GTW en dan zijn de GTW nog krapper ook. Daardoor nog steeds bijna dagelijks mensen achterlaten in de ochtendspits.
 

29-04-2010 11:37:43
gerard4653
gerard4653
En zo win je dus een aanbesteding!  

29-04-2010 11:43:28
keesje
keesje
Allemaal 'voordelen' voor de reizigers dus. En ook vooral voor de provincie die bij disfunctioneren weer extra kassa heeft in de vorm van boete's. Schieten de reizigers ook al zoveel extra mee op.

Zou toch lachwekkend zijn: "Wegens materieel tekort minder treinen" (of reizigers als haringen in een ton) met een complete vloot DM'90 en LINT aan de kant...
 

29-04-2010 12:17:06
thom
thom
Quote
manuel25: @ edje: Zutphen zou zo slecht nog niet zijn, een enorm centraal punt voor de toekomstige Arriva lijntjes en een zee van ruimte, vooral op Zpge.

Een zee van ruimte is geen gerantie dat die ruimte ook beshibaar en te koop is natuurlijk...
 

29-04-2010 14:49:25
manuel25
manuel25
Is er ook nogsteeds sprake van dat er twee verschillende vervoerders op Ah-Dtc komen? Dan zou het samen met het feit dat Zp-Odz nog even Syntus blijft, wel te verklaren dat er nog maar zo weinig besteld is. Ook zullen ze vast wel een stel Lintjes of DM'90s tijdelijk van NSR mogen huren.
Bovendien kan noord Nederland het wellicht doen met een stelletje minder, dan is de dienst daar wellicht wel fatsoenlijk uit te voeren
 

29-04-2010 18:11:39
raymond16
raymond16
Ah-Dtc moet nog aanbesteed worden door de stadsregio. Dat zou Arriva kunnen winnen, maar ook een andere vervoerder.

Laatst bewerkt door raymond16 op 29-04-2010 18:12
 

29-04-2010 19:16:47
kbrandsma
kbrandsma
Quote
manuel25: Is er ook nogsteeds sprake van dat er twee verschillende vervoerders op Ah-Dtc komen? Dan zou het samen met het feit dat Zp-Odz nog even Syntus blijft, wel te verklaren dat er nog maar zo weinig besteld is. Ook zullen ze vast wel een stel Lintjes of DM'90s tijdelijk van NSR mogen huren.
Bovendien kan noord Nederland het wellicht doen met een stelletje minder, dan is de dienst daar wellicht wel fatsoenlijk uit te voeren

Tijdelijk huren schiet je niks mee op, alleen wanneer de aflevering van nieuwe stellen is vertraagd. Je zult uiteindelijk toch de dienst moeten rijden met stellen die in de offerte (en bestek) zijn aangeboden (/gevraagd).
Het zou me niks verbazen als ze hier een paar stelletjes weg trekken. Er zijn notabene net een flink aantal bijgekomen, terwijl je in de pers al geruime tijd niets meer hoort van (te) volle treinen. Die acht stellen lijkt mij ruim voldoende voor twee slagjes Veendam en een slagje Sneek per uur extra.
Nu heb ik totaal geen kijk op de inzet aldaar, maar iemand uit die hoek zou toch wel een inzichtje kunnen maken van de te verwachten indeling op de vier lijnen?
 

29-04-2010 19:52:05
mren
mren
Quote
gerard4653: En zo win je dus een aanbesteding!

En zo kan je wegens het leveren van een wanprestatie weer buiten worden geschopt.
 

29-04-2010 20:57:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
manuel25: Is er ook nogsteeds sprake van dat er twee verschillende vervoerders op Ah-Dtc komen? Dan zou het samen met het feit dat Zp-Odz nog even Syntus blijft, wel te verklaren dat er nog maar zo weinig besteld is.
De vervoerder op Ah-Ww was verplicht een optie te nemen op materieel voor de treinen Ah-Dtc (uit de andere concessie dus), waar de vervoerder op dat traject dan beschikking over zou moeten kunnen hebben.
Bedoeling van dat alles zal ongetwijfeld zijn dat in het geval dat er werkelijk twee vervoerders komen het materieel wel koppelbaar met elkaar is. Is wel zo handig immers dat een Arriva-trein dan een Veolia-trein (noem maar was als voorbeeldje) kan wegslepen indien nodig.

Edit: en Zp-Odz is zowiezo een andere concessie die apart aanbesteed gaat worden door de regio Twente. Omliggende buslijnen rond die lijn gaan deels wel over naar de concessie Achterhoek-Rivierenland trouwens.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 29-04-2010 20:59


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-04-2010 21:03:10
keesje
keesje
Quote
mren:
Quote
gerard4653: En zo win je dus een aanbesteding!

En zo kan je wegens het leveren van een wanprestatie weer buiten worden geschopt.


En dan begint het liedje weer van voor af aan...
 

29-04-2010 21:15:06
kbrandsma
kbrandsma
Na de financiële injectie bij de busconcessie in Zuid-Limburg zie ik nergens meer vanop.

En ach, zo zijn er wel veel meer zaken waarbij de partij die in eerste instantie het minst aanbied er uiteindelijk met het werk vandoor gaat, waarna de opdrachtgever/gebruiker later alsnog extra werkzaamheden krijgt gepresenteerd.
Alleen wordt er dan niet volgens een bestek gewerkt.
 

30-04-2010 22:32:47
timtrein
timtrein
Quote
kbrandsma: Die acht stellen lijkt mij ruim voldoende voor twee slagjes Veendam en een slagje Sneek per uur extra.

Je moet het wel zo rekenen als toen t besteld was, toen reed de extra slag Zb ook nog niet volgens mij. Slag Gn-Vdm zou dacht ik 38 minuten worden met 5 min keertijd in Vdm dus dan heb je al snel 4 composities nodig, waarvan er 1 al reed, dus dat zijn al minstens 3 stellen + evt. 2-3 versterking. Maar nu zit de omloop iets compacter in elkaar dacht ik.
 

30-04-2010 22:41:36
NS-APD
NS-APD
Quote
manuel25: Ook zullen ze vast wel een stel Lintjes of DM'90s tijdelijk van NSR mogen huren.



Nou van de stellen die syntus nu heeft, is niks over na vandaag%07%


Werkzaam bij Arriva
 

02-05-2010 21:23:51
lekbrug
lekbrug
Quote
maccerr:
Quote
manuel25: Mooi dat DB nu ook een groot gedeelte van Nederland in handen heeft
Een groot gedeelte? Wat spoorlijntjes in Groningen en Friesland een decentraal spoorlijntje in Zuid-Holland en een handjevol busconcessies.


pardon? een `decentraal' lijntje? Het economisch zwaartepunt van NL ligt in het midden en zuiden (dus JUIST Gdm-Ddr) en daarom juist investeringen van Prorail (lees: Rijjksoverheid) rond Ut/Gdm.
Jaloers soms, dat hier wel geld te verdienen valt???
 

02-05-2010 21:56:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, toch valt Ddr-Gdm echt onder de decentrale spoorlijnen. Sterker nog, NS wilde de treindienst tussen Gr en Gdm ooit zelfs staken op bepaalde momenten.
Gr-Gdm had dan ook niet voor niks een uurdienst buiten de spits in de NS-tijd.
Al zal deels ook meespelen in de exploitatiekosten dat de lijn een nogal onhandige verspitsing in twee richtingen (Gr -> Ddr en Ldm -> Gdm 's ochtends, 's avonds andersom) kent.

Dat Arriva dit nu wel rendabel kan exploiteren zit 'm deels ook in een visgraatachtig model (net als Syntus dus, om bij het onderwerp van dit topic te blijven). Het busnetwerk is enigzins aangepast waardoor er meer reizigers in de tegenspitsrichting gekomen zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-05-2010 22:37:50
mren
mren
Quote
daniël_ddr:

Dat Arriva dit nu wel rendabel kan exploiteren


Hoe kom je daar bij? Wat is dan rendabel in jouw ogen? Volgens mij wordt Arriva namelijk gewoon betaald om daar te rijden.
 

02-05-2010 22:55:42
gertjan
gertjan
Misschien omdat er een flinke reizigersgroei geweest is

Maarja, als je als NSR daar een uitgeklede treindienst hebt is het niet zo gek dat iedereen de auto pakt. Als je op de halve lijn al aankomt met een cappaciteitsuitbreiding is het ineens weer aantrekkelijk voor de mensen om de auto te laten staan.
Eens kijken hoeveel we kunnen groeien met de kwartierdienst Ddr - Gr. Ook iets wat de NS nooit van plan was
 

02-05-2010 22:59:12
mren
mren
Ja, dat zeg ik toch ook niet, je hoeft niet meteen a la Pavlovhond in de verdediging te schieten hoor.

Mijn vraag blijft: wat is rendabel? En waarom zou Arriva (met die definitie) rendabeler zijn dan NS, om maar eens iets te noemen.
 

02-05-2010 23:50:52
thom
thom
Rendabel lijkt me het pas als de vervoerder de lijn zelfstandig gefinancieerd zou kunnen rijden, zonder daarvoor een vergoeding van de overheid voor nodig te hebben...

En zolang Arriva op Ddr-Gdm rijdt via een betaalde consessie, is die lijn feitelijk niet rendabel...
 

04-05-2010 17:55:53
mren
mren
Dat zijn de interessante discussies natuurlijk. Volgens de communis opinio (een ook van het gros van de Tweede Kamer) dient spoorinfra rendabel te zijn en wordt bij weginfra de term 'bereikbaarheid' gebruikt.

En wil je enkel een rendabele treindienst, of ook nog aanleg en onderhoud van het spoor terugverdienen? En betrek je hier ook milieu-aspecten in (beter 100 man in een trein dan 95 extra auto's op de weg). Of het feit dat mensen zonder rijbewijs (waaronder scholieren) door het bestaan van een OV-verbinding wel naar school kunnen. Etc. etc.
 

29-10-2010 09:52:51
ZJ37
ZJ37
Misschien oud nieuws maar toch weer actueel: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/7530044/Kans-twee-vervoerders-op-dezelfde-treinlijn.ece?formmode=thanx&postingId=7531654

Misschien hard wat ik zeg, maar heb het idee dat de provincie Gelderland echt een blad voor de kop heeft om eventueel nóg meer vervoerders over dezelfde lijn te laten rijden. Hoe inefficient kun je zijn als je de hele boel nog verder opsplitst?
 


29-10-2010 10:00:47
waalkade
waalkade
Het is niet de provincie maar de stadsregio die mogelijk een derde vervoerder tussen Ah en Ahp laat rijden.  

29-10-2010 12:12:39
rickarends
rickarends
Waarom splitsen ze de lijn niet op in:
Arnhem - Zevenaar (-Emmerich) en
Arnhem - Winterswijk

De dienst Arnhem - Zevenaar (-Emmerich) kan met een stopdienst gereden worden EN met sneller elecktrisch materiaal. Bovendien is dit ook nog eens milieuvriendelijker.

De dienst Arnhem - Winterswijk rijdt uiteraard met dieselmateriaal en stopt op Velperpoort en slaat het toekomstige Westervoort en Duiven over. Het eerste stuk sneltrein dus. Vanaf Zevenaar gaat deze verder als stoptrein de achterhoek in.

Voordeel is dat er ook veel meer capaciteit op de lijn Arnhem - Winterswijk omdat er altijd veel mensen reizen op Duiven (en Westervoort)

Groet Rick

Laatst bewerkt door rickarends op 29-10-2010 12:13
 

29-10-2010 12:43:28
gvttreinen
gvttreinen
Kost zo veel wel errug veel capaciteit tussen Ah en Zv.
Voornamijk als Ah - Dtc 4 x per uur rijdt en Ah - Zv (stop) minstens 2 x per uur.
Tel daarbij nog paden voor ICE`s, goederentreinen (die niet via de Betuweroute kunnen) en de NSR treindiensten van/naar Zp die het tussen Ah en Ahp nog ff wat drukker maken.
Niet voor niets is het baanvak overbelast verklaard, zie http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Overbelastverklaringen/Documents/201001%20Arnhem-Zevenaar.pdf
Leuk plan maar helaas...
 

29-10-2010 13:03:51
tochjo
tochjo
Plannen tot zes keer per uur Ah-Zv en overslaan van stations Dvn en Wtv zijn er overigens wel. Men wilde dat vanaf komende december al doen, maar dat gaat niet door, zie http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/7430337/Spitstrein-van-de-baan.ece.  

29-10-2010 15:37:29
ZJ37
ZJ37
Wat al zeker is is dat Ww-Ah naar Arriva gaat. De vervoerder die Ah-Dtc gaat exploiteren moet dat onder de naam 'Breng' gaan doen, maar of dat dit door Arriva gedaan wordt is nog niet bekend (ik mag in hemelsnaam hopen van wel).

In de concessievoorwaarden staat dat (potentiele) reizigers gebaat zijn bij een duidelijk transportsysteem. Mag ik even hartelijk lachen met het bedenken van een aparte naam voor alleen op het westelijk deel van die lijn?

Met Breng zal vast bedoeld zijn: Brrr Eng! %08%
 

29-10-2010 16:14:55
mich
mich
Is ook leuk met de ov-chipkaart, verschillende vervoerders met allemaal de naam Breng...  

29-10-2010 16:19:07
oudeaap
oudeaap
moeten ze nog goed samenwerken ook.. zou sowieso geïntegreerd systeem moeten zijn vind ik; niet opnieuw in en uitchecken bij de vervoerders.  

29-10-2010 16:31:08
reisthijs
reisthijs
Quote
mich: Is ook leuk met de ov-chipkaart, verschillende vervoerders met allemaal de naam Breng...
De naam Breng zal maar door één vervoerder gebruikt worden (de winnaar van de multimodale concessie van de stadsregio). Je krijgt straks dus Arriva en Breng op Ah-Dtc.
 

29-10-2010 16:50:34
kleine_man
kleine_man
Quote
ZJ37: Misschien oud nieuws maar toch weer actueel: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/7530044/Kans-twee-vervoerders-op-dezelfde-treinlijn.ece?formmode=thanx&postingId=7531654

Misschien hard wat ik zeg, maar heb het idee dat de provincie Gelderland echt een blad voor de kop heeft om eventueel nóg meer vervoerders over dezelfde lijn te laten rijden. Hoe inefficient kun je zijn als je de hele boel nog verder opsplitst?


De boel is al opgesplitst. De diensten tussen Arnhem en Doetinchem vallen onder de busconcessie Tiel-Arnhem-Doesburg-Doetinchem. De diensten Arnhem-Doetinchem-Winterswijk* is een eigen concessie. Gelderland heeft de tweede gegunt aan Arriva en de eerste wordt nog aanbesteed. Dit hoeft niet PER DEFINITIE Arriva te zijn. Dat het geheel onhandig is, is een ander verhaal. Arriva was alleen verplicht om bij de bestelling materieel een optie nemen voor de eventuele "andere" vervoerder. Dat hebben ze netjes gedaan.

* Heb ik het goed als deze concessie verder loopt en dus alles omvat van Arnhem-Doetinchem-Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn? Of zit ik er nu helemaal naast?
 

29-10-2010 17:29:25
Spartaan
Spartaan
Quote
kleine_man: * Heb ik het goed als deze concessie verder loopt en dus alles omvat van Arnhem-Doetinchem-Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn? Of zit ik er nu helemaal naast?


Je zit er bijna helemaal op, ook Arnhem - Elst - Tiel hoort bij deze concessie. Dat geldt overigens ook voor de busdiensten in de Achterhoek (de huidige Syntus-lijnen) en in het Rivierenland (huidige en dus ook toekomstige Arriva-lijnen). Deze concessie is verleend door provincie Gelderland.
De concessie van de Stadsregio omvat alle busdiensten in de regio Arnhem - Nijmegen, die nu als "Breng" gereden worden. Deze concessie is uitgebreid met de ongeveer de helft van de treindiensten Arnhem - Doetinchem.
 

29-10-2010 18:40:34
tochjo
tochjo
Quote
oudeaap: zou sowieso geïntegreerd systeem moeten zijn vind ik; niet opnieuw in en uitchecken bij de vervoerders.

In het Bestek staat geschreven (C.5.8):
In het spoorvervoer wordt bij invoering van de OV-chipkaart uitgegaan van in- en uitchecken op de perrons of de toegang tot de perrons. De reiziger moet de kaartleesapparatuur kunnen gebruiken voor beide treindiensten. De Concessiehouder draagt in overleg met ProRail zorg voor de plaatsing van voldoende kaartleesapparatuur om een vlot in- en uitstappen mogelijk te maken.

De reiziger hoeft dus niet te weten met welke vervoerder hij zijn treinreis op (een deel van) het traject Ah-Dtc maakt. In die zin is het systeem wel geïntegreerd. Overstappen van/naar NS betekent nog wel uit- en inchecken.
 

29-10-2010 18:50:52
jwalk1
jwalk1
beste mensen,

ik ben wel benieuwd hoe de treinen van breng eruit komen gaan zien. woon zelf vlakbij Nijmegen, en breng rijdt door mijn stadje, en die kleur blijft echt elke dag lelijk dus ik hoop dat ze de treinen geen roze daken e.d. gaan schilderen dat zou echt jammer en lelijk zijn. %04%

groetjes Jens
 

29-10-2010 19:00:19
Geerrritt
Geerrritt
C.11.14:
Het materieel wordt uitgevoerd in een kleurstelling die past bij het merk ‘Breng’ en de Strategie- en Ontwikkelingsvisie van de inschrijver.

Dus helaas de lelijke breng kleuren:(

Ik vraag me trouwens af wat er gaat gebeuren met ritnummer 30720, deze start in Ww en gaat richting Ah, maar omdat de 30700 onder Breng gaat vallen (dus Dtc - Ah) vraag ik me af of deze rit dan blijft bestaan

Laatst bewerkt door Geerrritt op 29-10-2010 19:04
 

29-10-2010 19:11:30
sik214
sik214
Gebruikt Syntus nu eigenlijk de niet-perronsporen in Doetinchem voor het opstellen van materieel? 'k Kan me voorstellen dat dat voor de vervoerder Dtc-Ah wel handig is voor het materieel van de eerste ritten.  

29-10-2010 19:13:10
tochjo
tochjo
De niet-perronsporen zijn niet bereikbaar. Halverwege dit jaar zijn de toeleidende wissels helemaal weggehaald, maar ook daarvoor kon je er feitelijk niets mee. Het materieel van de eerste ritten staat 's nachts over op spoor 3 en 4, dus naast het perron. Beide vervoerders krijgen evenveel ruimte voor het opstellen van treinen.  

29-10-2010 19:15:13
rh_ii
rh_ii
Een kleurstelling die past bij het merk 'Breng' hoeft natuurlijk niet de huidige kleurstelling te zijn. Als deze daarbij ook nog moet passen bij de Strategie- en Ontwikkelingsvisie van de inschrijver maak ik eruit op dat elke inschrijver zelf iets mag verzinnen wat bij 'Breng' zou kunnen passen

Bas
 

29-10-2010 19:27:58
dh3201
dh3201
Een roze dak zal wel meevallen, hooguit het bovenste deel van de zijschotten. Het dak zelf zal wel grijs of zo blijven, voorzover het dak toch al niet kunt zien omdat er allerlei apparatuur op staat.


Shqiperise-lopers?
 

30-10-2010 00:28:19
kleine_man
kleine_man
Quote
Geerrritt:Ik vraag me trouwens af wat er gaat gebeuren met ritnummer 30720, deze start in Ww en gaat richting Ah, maar omdat de 30700 onder Breng gaat vallen (dus Dtc - Ah) vraag ik me af of deze rit dan blijft bestaan


Die trein rijdt als versterkingstrein. Het kan zijn dat deze trein gewoon blijft rijden en de kosten ervan over de 2 vervoerders gaat (Iets wat Syntus en Connexxion nu doen met bijv de lijnen 26-27-29) of de voorgaande en achterliggende trein worden langer gemaakt.
 

30-10-2010 09:05:42
superboer
superboer
Trein 30720 rijdt niet omdat er tussen 6u en 6.30u zoveel reizigers zijn. Ik ga er vanuit dat de 30720 vanaf 2012 "gewoon" vanaf Dtc gaat rijden.


Garantie tot aan de voordeur.
 

30-10-2010 10:58:18
ZJ37
ZJ37
Al gedacht aan de keringen te Ah? De Ww-trein keert op de Dtc-trein. Hoe gaan ze dat oplossen? Dure lange keringen? Dat ga ja toch niet geloven?  

30-10-2010 11:02:16
edje
edje
Gun Arriva de BReng concessie en alles is opgelost  

30-10-2010 11:48:09
tochjo
tochjo
Quote
ZJ37: Al gedacht aan de keringen te Ah? De Ww-trein keert op de Dtc-trein. Hoe gaan ze dat oplossen? Dure lange keringen? Dat ga ja toch niet geloven?

De serie 30700 keert op de serie 30700 en de serie 30900 keert op de serie 30900.
 

30-10-2010 12:41:48
ZJ37
ZJ37
Ja inderdaad, maar in de daluren en in het weekend keert 309xx Dtc-Ah op 309xx op Ah-Ww en andersom.  

30-10-2010 12:53:46
tochjo
tochjo
De serie 30900 zit in zijn geheel in de concessie Achterhoek Rivierenland en wordt door Arriva uitgevoerd. De serie 30700 zit in de concessie Arnhem Nijmegen.  

30-10-2010 13:46:34
zugführer
zugführer
Quote
edje: Gun Arriva de BReng concessie en alles is opgelost

Is dat wel zo? Moet het materieel voor de BRReng concessie niet in een andere kleurstelling dan dat voor de concessie Ah-Ww?
 

30-10-2010 15:53:08
edje
edje
Zijn er kleureisen voor Ah - Ww dan?  

31-10-2010 00:17:21
NDS
NDS
Quote
jwalk1: ik ben wel benieuwd hoe de treinen van breng eruit komen gaan zien. woon zelf vlakbij Nijmegen, en breng rijdt door mijn stadje, en die kleur blijft echt elke dag lelijk dus ik hoop dat ze de treinen geen roze daken e.d. gaan schilderen dat zou echt jammer en lelijk zijn. %04%
De treindienst word vanuit Arnhem gereden, je mag er dus dan ook vanuit gaan dat het de Arnhemse Breng kleuren krijgt.

Persoonlijk vind ik het Roze veel mooier dan het licht blauw, maar dat is een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten, dus een discussie er over heeft weinig zin.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door admin op 14-11-2010 19:24, reden: Quote ingekort


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

31-10-2010 00:31:54
Pim530
Pim530
Quote
edje: Gun Arriva de BReng concessie en alles is opgelost


Nou nee, want dan nog moet de trein naar Ww in Arriva-kleurstelling zijn, en die tot Dtc in Breng-kleurstelling, die overigens denk ik wit met blauw dak wordt, aangezien rond Nijmegen de 'Breng meiden' rijden en rond Arnhem de 'Breng jongens', iets dat niet toevallig is maar zo gepland
 

31-10-2010 08:37:15
kleine_man
kleine_man
Dat Arnhem blauw is komt doordat de trolleybussen hier al jaren geheel of gedeeltelijk blauw zijn. De kleur is dus met historische besef gekozen  

31-10-2010 08:39:46
kleine_man
kleine_man
Quote
ZJ37: Ja inderdaad, maar in de daluren en in het weekend keert 309xx Dtc-Ah op 309xx op Ah-Ww en andersom.


Dan is dat sinds kort, want voor de buiten dienststelling van vorige week keerden de series in Arnhem nog steeds op zichzelf. Alleen bij het afbouwen van de ochten- en avondspits en het opbouwen van de avondspits willen er weleens stellen overlopen van de ene naar de andere serie.
 

06-12-2010 12:56:48
gvttreinen
gvttreinen
De (papieren) Gelderlander over onderhoud nieuwe Arriva treinen:

Arriva gaat onderhoud treinen zelf verzorgen

ZUTPHEN/GELDERMALSEN - Spoorvervoerder Arriva Nederland gaat vanaf 2012 haar
eigen treinen onderhouden. Dat gebeurt bij Strukton Rail in Zutphen. Strukton
bouwt hiervoor een nieuwe werkplaats op het voormalige rangeerterrein van Van
Gend& Loos in Zutphen.
De directeuren van beide bedrijven hebben hiervoor zaterdag een contract voor
een periode van vijftien jaar getekend. Het betreft het onderhoud van veertig
treinen die over twee jaar in Overijssel (Vechtdallijnen) en de
Achterhoek/Rivierenland rijden.

Tegen die tijd zal Arriva ook het traject tussen Arnhem en Tiel gaan
exploiteren. Nu al exploiteert de vervoerder het traject tussen Geldermalsen en
Dordrecht.

Algemeen directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland denkt dat het eigen
onderhoud ertoe kan bijdragen dat de punctualiteit nog beter wordt. Arriva is
dan voor het onderhoud van de treinstellen niet langer afhankelijk van de
voorzieningen van de NS.

Strukton krijgt in de nieuwe werkplaats bijvoorbeeld de beschikking over een
gloednieuwe installatie om spoorwielen af te draaien. Beschadigde treinwielen
(bijvoorbeeld door bladeren op de rails) kunnen dan snel weer worden afgevlakt.

De nieuwe mogelijkheid versnelt de doorloop van het totale onderhoud- en
reparatieproces. Dat verkleint de kans op uitval van treinen.
 

06-12-2010 20:10:33
thom
thom
Quote
gvttreinen:
Algemeen directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland denkt dat het eigen
onderhoud ertoe kan bijdragen dat de punctualiteit nog beter wordt. Arriva is
dan voor het onderhoud van de treinstellen niet langer afhankelijk van de
voorzieningen van de NS.


Oh da's apart van Arriva want volgens mij doet NS namelijk überhaupt al geen enkele vorm van onderhoud, laat staan dat ze daar "afhankelijk" van zijn...

Dan zullen ze Nedtrain wel bedoelen, wat ergens een NS-dochter is, maar dan nog verplicht niemand Arriva om daar afhankelijk van te zijn want da's echt niet de enigste onderhoudspartner die in Nederland te vinden is...

Vage opmerking
Quote

Strukton krijgt in de nieuwe werkplaats bijvoorbeeld de beschikking over een
gloednieuwe installatie om spoorwielen af te draaien. Beschadigde treinwielen
(bijvoorbeeld door bladeren op de rails) kunnen dan snel weer worden afgevlakt.

Afgevlakte wielen zijn anders helemaaaal niet bevorderlijk voor het rijcomfort %08%

Laatst bewerkt door thom op 06-12-2010 20:12
 

06-12-2010 21:35:04
jeanpierre
jeanpierre
Quote
edje: Zijn er kleureisen voor Ah - Ww dan?
Nee, het is ook de stadsregio die afgeweken is van de oorspronkelijke afspraak om alle treinen dezelfde "branding" te geven.
 

06-12-2010 21:39:25
kleine_man
kleine_man
"Even punten scoren over de rug van de NS"

Verder heeft hij wel een klein puntje. "In house" kan bijdragen aan een gevoel van saamhorigheid. Hierdoor kan de treindienst verbeteren.

Aan de andere kant kan het ook gewoon een centenkwestie zijn.

We zullen het zien.
 

06-12-2010 22:14:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, hier klaagt Arriva over Nedtrain en aan de andere kant van 't land hebben ze het zelf ingehuurd voor het onderhoud aan de E-GTW's


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-12-2010 00:55:42
manuel25
manuel25
Het maakt weinig uit wie onderhoud geeft, het ligt er meer aan hoe het geregeld is. Het maakt monteurs niks uit of de trein die ze onderhouden nou van NS is of van Arriva. Het is mooi dat er werk is en dat wordt netjes en kwalitatief goed afgeleverd.
Het ligt hem meer aan de kennis die aanwezig is, hier is het management verantwoordelijk om deze kennis over te brengen naar de monteurs.
Ook het contract; hoevaak onderhoud, welke eisen worden er gesteld en welk tarief, is belangrijk.
Uiteindelijk heeft het weinig met saamhorigheid te maken, immers zullen de monteurs niet snel de trein op gaan om kaartjes te knippen oid.

Laatst bewerkt door manuel25 op 08-12-2010 00:58
 

08-12-2010 00:57:05
mren
mren
Op 29 december is te zien hoe onderhoud bij NedTrain in zijn werk gaat! %06%  

08-12-2010 07:50:50
MDDM
MDDM
Quote
manuel25: Het ligt hem meer aan de kennis die aanwezig is, hier is het management verantwoordelijk om deze kennis over te brengen naar de monteurs.
Dat is te kort door de bocht. Zeker als je wet dat meer en deel van het management van buiten het spoor komt. Management moet er voor zorgen dat de monteurs bijscholing of her-instructie krijgen.


Gr Joop mcn Lls
 

27-12-2010 23:02:26
tonnie12
tonnie12
Quote
mren: Op 29 december is te zien hoe onderhoud bij NedTrain in zijn werk gaat! %06%
waar en wanneer is dat tezien?
 

27-12-2010 23:03:37
dlm4yjp
dlm4yjp
http://www.nvbs.com/jongeren/ hier dus, nouhjah, zien is het niet, het is een informatieavond bij de NVBS


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

27-12-2010 23:06:54
tonnie12
tonnie12
dank voor de info.  

28-12-2010 11:51:31
mren
mren
Quote
dlm4yjp: http://www.nvbs.com/jongeren/ hier dus, nouhjah, zien is het niet, het is een informatieavond bij de NVBS


Er is nog steeds genoeg te zien hoor, vele tientallen foto's van de werkplaatsen, materieel er in en een blik in de NedTrain computersystemen.

Voor verdere vragen, zie https://www.somda.nl/forum/9616/29+december%3A+Hoe+werkt+NedTrain%3F/
 

28-12-2010 21:07:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Bij kijken denken ik meer aan het in werkelijkheid zien, rondje door de werkplaats bijvoorbeeld Tis maar hoe je het interpreteert


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-12-2010 21:18:05
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: de NVBS-bijeenkomst mag verder worden besproken in https://www.somda.nl/forum/9616/29+december%3A+Hoe+werkt+NedTrain%3F/. On-topic blijven s.v.p..


Groet, Spiketrain
 

18-05-2011 07:29:18
ZJ37
ZJ37
Even een kickje: Ah-Dtc gaat gereden worden door Hermes of Keolis, Ah-Ww was al gegund. Zie: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/8713028/ArnhemDoetinchem-twee-vervoerders.ece

Ik vraag me sterk af wie hier (behalve de overheid natuurlijk) beter van gaat worden. Niet in de laatste plaats bij (het bijsturen van) verstoringen bijvoorbeeld. Elke vervoerder zijn eigen poppetjes en deelparkjes materieel... Ik zie de bui al hangen.
 

18-05-2011 07:51:29
jwalk1
jwalk1
ik wist wel dat er het een traject ging worden met 2 regionale vervoerders maar het werden toch Arriva en BRENG? aangezien breng ook het busvervoer regelt en Hermes rijdt alleen maar in Eindhoven?