Arriva in de Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
02-01-2010 19:56:30
keesje
keesje
Quote
fastguy84: Vandaar ook het identieke materieel. Er waren punten te verdienen voor een realistische kijk en goede samenwerking.


Doet Prorail daar dan ook aan mee? Een goede afstemming op papier is leuk, maar hoe denkt men zoiets te gaan doen in de praktijk?

Quote
Verder moet de drgl worden afgestemd en kan pas zodra Ah-Dtc 4 treinen pupr heeft op de SAN-concessie, er een zonetrein komen Ah-Dtc (rechtstreeks) en dan door op het stuk Dtc-Ww (stop), de bedieningsplicht wordt dan bedieningsverbod.



Een zonetrein op Ah-Ww? Bedieningsverbod op tussengelegen stations tussen Ah en Dtc? Soms geloof je je ogen gewoon niet, maar goed, de provincie zal wel een bedrijfsuitje hebben gemaakt in de Efteling en daar het sprookjesbos hebben bezocht.

Eigenlijk geldt opmerking die ik maak op de eerste quote, net zo hard voor deze quote. Afstemming op elkaar en tegelijkertijd bedieningsverboden en -verplichtingen. Dat gaat toch helemaal nergens meer over... Concurrentie is het dan allerminst meer overigens.

Maar misschien is het wel zo'n idioot idee dat ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb.

Laatst bewerkt door keesje op 02-01-2010 19:57
 

02-01-2010 20:13:46
broek53
broek53
Ik ben de weg in het sprookjesbos ook een beetje kwijt, maar ik moet aannemen dat ik het verkeerd begrijp. Zoals ik het lees zouden er 4 stoptreinen op Doetinchem moeten rijden en daarboven een zonetrein, die ook nog eens geacht worden door te rijden in Didam en Wehl?  

02-01-2010 20:27:36
ettenrail
ettenrail
Hoe ik het lees wordt het:
4x STOP Ah-Dtc
2x Ah-Dtc(Non-Stop) en verder naar Ww (Stop)
Hmm, leuker kunnen we het niet maken en al helemaal niet makkelijker
 

02-01-2010 20:33:02
dh3201
dh3201
Door die zonetrein krijgen de reizigers van tussen Dtc en Ww wel een snellere verbinding met Ah doordat die trein niet op al die tussenstations hoeft te stoppen. Die paar reizigers die van een tussenstation tussen Ww en Dtc naar een tussenstation tussen Dtc en Ah moeten, kunnen in Dtc overstappen.

In principe een vergelijkbare situatie als tussen Hdr en Asd. De IC3000 is als zonetrein te zien die tussen Zd en Amr niet overal stopt en tussen Amr en Hdr wel overal. Reizigers tussen bijvoorbeeld Ana en Wm moeten overstappen.


Shqiperise-lopers?
 


02-01-2010 20:34:09
ettenrail
ettenrail
Maar als je van Dtc snel naar Ah wil ben je dus verplicht te houden aan die vervoerder (Arriva dus) die maar 2x per uur rijdt terwijl er wel 6x per uur verbinding is.  

02-01-2010 20:34:21
tochjo
tochjo
In het Bestek Achterhoek Rivierenland staat in eenvoudige taal geschreven wat men wil:
In afstemming met de Stadsregio Arnhem Nijmegen is voor de treindiensten Arnhem – Doetinchem (– Winterswijk) een parallelle concessie-indeling gekozen. Dit betekent dat de doorgaande treindiensten Arnhem – Doetinchem – Winterswijk door de provincie worden aanbesteed; de nu bestaande korttrajectdiensten Arnhem – Doetinchem worden (op enkele uitzonderingen na) onderdeel van de concessie Stadsregio. Hiermee krijgt de Stadsregio de mogelijkheid om op termijn de frequentie op het traject Arnhem – Zevenaar – Doetinchem te verhogen naar zes treinen per uur en richting. In die situatie is het denkbaar dat de “doorgaande” en onder deze concessie vallende treindienst Arnhem – Doetinchem – Winterswijk tussen Arnhem en Doetinchem als sneltrein gaat rijden. Dit kan reizigers uit de Achterhoek extra voordelen brengen.

Iedereen hier begrijpt natuurlijk dat het met de huidige infra, enkelspoor tussen Zevenaar en Doetinchem en beperkte kruisingsmogelijkheden (buiten Zv en Dtc alleen te Did en Wl), absoluut onmogelijk is meer dan vier keer per uur per richting te rijden. Als we echter dat even laten voor wat het is en aannemen dat het in de toekomst wel mogelijk wordt, dan is inderdaad een plan dat de treinen Ah-Dtc alle stations bedienen en dat de treinen Ah-Ww (een deel van) de stations tussen Ah en Dtc gaan overslaan. Maar dat zal bij aanvang van de concessie zeker nog niet het geval zijn.

In het Bestek staat bijvoorbeeld verder erg voorzichtig geschreven:
De concessie Stadsregio omvat in eerste instantie 2 ritten per uur en richting tussen Doetinchem en Arnhem met bediening van alle bestaande en toekomstige tussenstations. Het streefbeeld is dit aantal ritten op termijn uit te breiden naar maximaal 4 ritten per uur en richting. Wanneer deze uitbreiding wordt gerealiseerd, is het mogelijk dat de onder deze Concessie vallende treindienst op het traject Doetinchem – Arnhem wordt aangepast tot een zone-trein, die (een deel van) de tussen Doetinchem en Arnhem gelegen stations niet bedient op de tijdstippen dat de concessiehouder Stadsregio een kwartierdienst aanbiedt. In dat geval wordt de bedieningsverplichting voor de betreffende stations en tijdstippen omgezet in een bedieningsverbod. Het Ontwikkelteam zal te zijner tijd de mogelijkheden nader uitwerken, waarbij onder meer de eventuele financiële consequenties en de gevolgen voor de kwaliteit, punctualiteit en reistijd van (de klanten van) beide treindiensten worden onderzocht. De conclusies en aanbevelingen van het Ontwikkelteam worden betrokken in de besluitvorming.

Kortom: niets is zeker.
 

02-01-2010 20:39:18
dh3201
dh3201
Quote
ettenrail: Maar als je van Dtc snel naar Ah wil ben je dus verplicht te houden aan die vervoerder (Arriva dus) die maar 2x per uur rijdt terwijl er wel 6x per uur verbinding is.

Hezelfde als nu tussen Rtd en Shl. Als je snel wilt ben je dus 'verplicht' te houden aan NSHispeed die maar 1x per uur rijdt terwijl er wil tig x per uur verbinding is....


Shqiperise-lopers?
 

02-01-2010 22:31:05
keesje
keesje
En als je van één van de stations tussen Ah en Dtc naar voorbij Dtc wilt richting Ww, mag je met vervoerder X én te Dtc overstappen (!) vervoerder Y. Tijdwinst?

Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker?
 

02-01-2010 23:42:43
keesje
keesje
Quote
broek53: Ik ben de weg in het sprookjesbos ook een beetje kwijt, maar ik moet aannemen dat ik het verkeerd begrijp. Zoals ik het lees zouden er 4 stoptreinen op Doetinchem moeten rijden en daarboven een zonetrein, die ook nog eens geacht worden door te rijden in Didam en Wehl?


En ook in Dtch, Zv, Dvn en Ahp neem ik aan? Je gaat dan geheid situaties tegenkomen dat sneltreinen moeten kruisen op een station en dan langs of bij het perron tot stilstand komt. Niet instappen! Wij bedienen dit station niet!

Mevrouw van de provincie Marijke van Haaren zal wel teleurgesteld zijn dat haar naam niet op één van de Syntus treinen pronkt. Maar dat belooft doorgaans ook niet veel goeds: want het stel van CXX (5035), waarnaar zij vernoemd was stootte als eerste flink de neus! Kan geen toeval zijn. %08%
 

03-01-2010 17:49:03
keesje
keesje
Syntus gaat het verlies van de consessie aanvechten: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/6027561/Syntus-Bezwaar-vrijwel-zeker.ece  

11-01-2010 18:34:03
nickeyboy
nickeyboy
Biedingen waren niet anoniem

DOETINCHEM - In tegenstelling tot de bewering van de Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren, waren de biedingen voor de concessie voor het openbaar vervoer in Achterhoek/Rivierenland niet anoniem.

Het beoordelingsteam wist welke offertes het zat te beoordelen. Behalve het officiële beoordelingsteam waren er ook externe adviseurs die op specifieke onderdelen punten mochten geven. Ook zij wisten welke offertes zij zaten te beoordelen, aldus woordvoerster Marga Nijenhuis van de provincie.

Directeur Frank de Leeuw van Syntus heeft nooit geloofd dat de biedingen anoniem zijn bekeken. Syntus heeft een zevenhonderd pagina's tellend boekwerk afgeleverd, compleet met logo dat volgens hem onmogelijk geanonimiseerd kan zijn.

Syntus heeft dinsdag een gesprek met gedeputeerde Van Haaren over het verlies van de concessie aan Arriva. "Wij hebben behoefte aan meer informatie", aldus de Leeuw. Afhankelijk van de uitkomst van het gesprek beslist Syntus of het bezwaar maakt of niet.

Bron: De Gelderlander
____________________________________
Ik gok dat de biedingfase nog wel een keer over mag....

Laatst bewerkt door nickeyboy op 11-01-2010 18:34
 

11-01-2010 19:35:28
keesje
keesje
Zóóó leuk, dat spelen met busjes en treintjes... %03% Van Haaren soms belangen bij Arriva?  

13-01-2010 12:28:09
maxime
maxime
Jaa he..ik adviseer een modelbaan startset voor mevrouw Van Haren, dan kan ze zelf beslissen wat er rijdt. Dit komt namelijk heel sterk op mij over als een gevalletje persoonlijke voorkeur!

Dit kan nog een leuke zaak worden, want Syntus heeft immers maar met een klein verschil verloren!

Laatst bewerkt door maxime op 13-01-2010 12:51
 

13-01-2010 12:37:53
berkel73
berkel73
Denk niet dat Marijke van Haaren een meneer is %08%, maar dat terzijde...  

13-01-2010 12:53:19
maxime
maxime
Excuseer%08%  

13-01-2010 13:49:45
idolaat
idolaat
Heeft iemand al een reactie van arriva zelf gehoord of gezien? De website van de vervoerder zwijgt namelijk in alle talen..  

13-01-2010 13:53:13
willy84
willy84
Zolang het besluit nog niet in rechte onaantastbaar is zal dat ook wel zo blijven...  

13-01-2010 13:54:00
keesje
keesje
Waar zouden ze op moeten reageren dan? Het enige dat ik erover heb gelezen is dat ze blij zijn met de gunning. En ik mag aannemen dat je dat bent als vervoerder als je ergens op ingeschreven hebt én de consessie wint.  

13-01-2010 14:29:34
idolaat
idolaat
Meestal als een dergelijk bedrijf een grote opdracht binnenhaalt volgt er wel een persbericht o.i.d. En arriva heeft nog niet actief de media hiermee gezocht..  

13-01-2010 17:17:59
mren
mren
Quote
willy84: Zolang het besluit nog niet in rechte onaantastbaar is zal dat ook wel zo blijven...

Mensen, dit is het enige juiste antwoorden. Zolang de Alcateltermijn nog niet is verstreken, is er nog niets definitief.

Een niet-anonieme beoordeling is voorzichtig gezegd niet gangbaar, echter niet verboden. Tenzij natuurlijk vooraf kenbaar is gemaakt dat beoordeling geanonimiseerd zou geschieden (wat wel gebruikelijk is).
 

13-01-2010 20:23:09
daniel81
daniel81
Misschien een rare vraag: Is het toegestaan om in de beoordeling de zittende vervoerder al op voorhand een paar tienden extra te geven? De zittende vervoerder kent het gebied en heeft vanaf dag 1 al relatief goed materieel inzetbaar. De kans op blamages door b.v. buschauffeurs die routes niet kennen, rijtijden die veel te krap gepland zijn, treinen die veel te kort gepland zijn omdat men de vervoersomvang niet goed kent enz, zijn immers veel kleiner als de zittende vervoerder mag blijven rijden.
Je kunt ook andersom redeneren: een nieuwe vervoerder een paar verlies-tienden geven om de opstartproblemen in te calculeren.
(toegegeven: ook zittende vervoerders kunnen opstartproblemen hebben, ik herinner me de stadsbusconcessie Amf waarbij CXX alles overhoop haalde en er mensen veelvuldig achterbleven omdat ze niet in de voorziene taxibusjes pasten ...)
 

13-01-2010 20:28:13
keesje
keesje
Daar heeft Arriva ook in Dordrecht mee zitten knoeien: rijtijden aanstrakken, routes inkorten, halte's weghalen. Vervolgens boete's incasseren van de opdrachtgever (voor de opdrachtgever ook extra kassa). Personeel dat terecht in opstand komt doordat hun omstandigheden onwerkbaar wordt, reizigers die knettergek worden van de chaos...

Hetzelfde gelazer hebben we ook al op diverse andere consessies gehad om niet in de rode cijfers te komen. Het hoort er kennelijk allemaal bij tegenwoordig. Niet om reizigers van A naar B te brengen, maar domweg om geld te verdienen. Ten koste van heel veel helaas...

Maar leg dat allemaal maar eens uit aan een provinciebestuur met oogkleppen op.
 

13-01-2010 20:37:55
mren
mren
Quote
daniel81: Misschien een rare vraag: Is het toegestaan om in de beoordeling de zittende vervoerder al op voorhand een paar tienden extra te geven?

Nee. Wel kun je in de selectieronde (let wel: dit is iets anders dan de gunningsronde!) eisen dat bedrijven ervaring hebben met dergelijke projecten.

Nadeel is zo wel dat je mogelijke frisse nieuwkomers buitensluit.

Het past performance-instrument is wel in ontwikkeling, dit zou ook de relaties OG-ON gedurende de concessieperiode ten goede komen. Bij uitknijpen van de OG bij elke tegenslag of de mazen van zaken als minimale bediening opzoeken, zal men bij een volgende aanbesteding op achterstand staan. Dat dit niet met de huidige aanbestedingsregelgeving mogelijk is, is een ander punt dat nog aandacht behoeft de komende jaren.
 

13-01-2010 22:32:57
kleine_man
kleine_man
Quote
tochjo: In het Bestek Achterhoek Rivierenland staat in eenvoudige taal geschreven wat men wil:
In afstemming met de Stadsregio Arnhem Nijmegen is voor de treindiensten Arnhem – Doetinchem (– Winterswijk) een parallelle concessie-indeling gekozen. Dit betekent dat de doorgaande treindiensten Arnhem – Doetinchem – Winterswijk door de provincie worden aanbesteed; de nu bestaande korttrajectdiensten Arnhem – Doetinchem worden (op enkele uitzonderingen na) onderdeel van de concessie Stadsregio. Hiermee krijgt de Stadsregio de mogelijkheid om op termijn de frequentie op het traject Arnhem – Zevenaar – Doetinchem te verhogen naar zes treinen per uur en richting. In die situatie is het denkbaar dat de “doorgaande” en onder deze concessie vallende treindienst Arnhem – Doetinchem – Winterswijk tussen Arnhem en Doetinchem als sneltrein gaat rijden. Dit kan reizigers uit de Achterhoek extra voordelen brengen.



Even los van alle praktische invullingen qua spoorcapaciteit. Extra treinen tussen Dtc-Zv en Ah zijn zeker in de spits geen overbodige luxe.

Er komen de komende jaren nog minimaal 3 haltes erbij tussen Zv en Ahp. 1 ten westen van Zv, 1 in Westervoort en 1 in Arnhem (aan de zuidkant van Presikhaaf). Een soort "doorgaande" trein zou wel iets van een uitkomst bieden voor de mensen die vanuit Dtc komen.

De treinen vanuit Dtc zitten nu al in de spitsen vanaf Zv vol, en dan moeten de mensen er in Dvn en Ahp er nog bij.
 

13-01-2010 22:44:28
keesje
keesje
Nou, dan mag men wel eens gaan denken aan wat extra spoortjes en een vrije kruising te Va. De provincie pakt wel uit hoor! Maar... wel zo goedkoop mogelijk natuurlijk!  

13-01-2010 23:01:54
jeanpierre
jeanpierre
Even voor de duidelijkheid: Die stations staan op het verlanglijstje van de stadsregio, niet van de provincie.  

13-01-2010 23:14:36
mren
mren
Stel je voor dat je zou samenwerken %03%  

13-01-2010 23:29:21
jeanpierre
jeanpierre
Hoezo? Die stations liggen op het traject waarvoor de stadsregio verantwoordelijk is, zij moeten dus de haalbaarheid laten onderzoeken. Vanuit de samenwerking wordt gekeken welke treindienst er in de toekomst het beste gereden kan worden. Vandaar de opmerkingen in het bestek over het mogelijk verhogen van de frequentie en het mogelijk laten rijden van een zonetrein. ProRail heeft al een onderzoek(je) gedaan wat er qua infrastructuur nodig is.  

13-01-2010 23:42:03
fastguy84
fastguy84
Quote
mren:
Quote
daniel81: Misschien een rare vraag: Is het toegestaan om in de beoordeling de zittende vervoerder al op voorhand een paar tienden extra te geven?

Nee. Wel kun je in de selectieronde (let wel: dit is iets anders dan de gunningsronde!) eisen dat bedrijven ervaring hebben met dergelijke projecten.

Nadeel is zo wel dat je mogelijke frisse nieuwkomers buitensluit.

Het past performance-instrument is wel in ontwikkeling, dit zou ook de relaties OG-ON gedurende de concessieperiode ten goede komen. Bij uitknijpen van de OG bij elke tegenslag of de mazen van zaken als minimale bediening opzoeken, zal men bij een volgende aanbesteding op achterstand staan. Dat dit niet met de huidige aanbestedingsregelgeving mogelijk is, is een ander punt dat nog aandacht behoeft de komende jaren.

Als aanvulling: in deze aanbesteding waren extra punten te verdienen voor een 'realistische' visie (op meerdere onderdelen). De twee partijen, die bij een vrijwel gelijkblijvende vraag om diensten, de meest 'realistische' kijk hebben zijn natuurlijk degene die de diensten nu aanbiedt (Syntus) en degene die de concessie beheert (provincie). Op die manier zit er wellicht iets van voordeel voor de huidige exploitant.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-01-2010 20:58:29
tochjo
tochjo
Quote
kleine_man: Even los van alle praktische invullingen qua spoorcapaciteit. Extra treinen tussen Dtc-Zv en Ah zijn zeker in de spits geen overbodige luxe.
Daar ben ik het niet mee eens. Zeker zolang er nog enkele stellen rijden, zie ik meer in het verlengen van de huidige treinen. Bovendien zie ik zelden reizigers achterblijven op de perrons. Niet iedereen kan zitten, nee, maar dat is zeker in de spits op een stukje van minder dan een kwartier (Ah-Zv) wel acceptabel. Op Dtc-Zv zie ik helemaal geen problemen.

Quote
minimaal 3 haltes erbij tussen Zv en Ahp. 1 ten westen van Zv
Halte Zevenaar Oost staat, zoals de naam al suggereert, gepland ten oosten van Zv.

Quote
De treinen vanuit Dtc zitten nu al in de spitsen vanaf Zv vol, en dan moeten de mensen er in Dvn en Ahp er nog bij.
Wat is vol? Dvn-Ah is tien minuten, dat is prima te staan. In Ahp gaan er meer mensen uit dan erbij komen.
 

14-01-2010 21:05:03
daniel81
daniel81
Quote
mren:
Quote
daniel81: Misschien een rare vraag: Is het toegestaan om in de beoordeling de zittende vervoerder al op voorhand een paar tienden extra te geven?

Nee. Wel kun je in de selectieronde (let wel: dit is iets anders dan de gunningsronde!) eisen dat bedrijven ervaring hebben met dergelijke projecten.

Nadeel is zo wel dat je mogelijke frisse nieuwkomers buitensluit.

Het past performance-instrument is wel in ontwikkeling, dit zou ook de relaties OG-ON gedurende de concessieperiode ten goede komen. Bij uitknijpen van de OG bij elke tegenslag of de mazen van zaken als minimale bediening opzoeken, zal men bij een volgende aanbesteding op achterstand staan. Dat dit niet met de huidige aanbestedingsregelgeving mogelijk is, is een ander punt dat nog aandacht behoeft de komende jaren.

Je hebt 'm nu negatief geformuleerd: slecht presteren levert de zittende vervoerder een achterstand op. Bestaat de relatie ook positief?
En: geldt dit alleen bij voor de relatie met je eigen ON of mag je ook oevr de schutting kijken om te onderzoeken hoe de ON daar met z'n OG omgaat?

Laatst bewerkt door daniel81 op 14-01-2010 21:05
 

14-01-2010 21:06:35
daniel81
daniel81
Quote
jeanpierre: Hoezo? Die stations liggen op het traject waarvoor de stadsregio verantwoordelijk is, zij moeten dus de haalbaarheid laten onderzoeken. Vanuit de samenwerking wordt gekeken welke treindienst er in de toekomst het beste gereden kan worden. Vandaar de opmerkingen in het bestek over het mogelijk verhogen van de frequentie en het mogelijk laten rijden van een zonetrein. ProRail heeft al een onderzoek(je) gedaan wat er qua infrastructuur nodig is.
Wat ook zou betekenen dat de provinciale trein er niet MAG stoppen? (vgl Ahz) Reizigers? Wat zijn dat?
 

14-01-2010 23:25:21
mren
mren
Quote
daniel81:
Je hebt 'm nu negatief geformuleerd: slecht presteren levert de zittende vervoerder een achterstand op. Bestaat de relatie ook positief?
En: geldt dit alleen bij voor de relatie met je eigen ON of mag je ook oevr de schutting kijken om te onderzoeken hoe de ON daar met z'n OG omgaat?


Ja, dat systeem wordt (al dan niet expliciet) bij onderhands aanbesteden gebruikt. Idealiter zou je een landelijke database op willen zetten met alle ervaringen uit het verleden, maar zo eenvoudig is dat nog niet omdat elk verhaal twee kanten heeft. Je kan wel vermelden dat een aannemer prutswerk heeft geleverd en dat je gebouw niet aan je eisen voldoet, maar dat kan natuurlijk net zo goed het gevolg zijn van het feit dat jij als OG verkeerde tekeningen of onduidelijke specificaties hebt geleverd. Maar bij openbare aanbestedingen loop je tegen juridische onmogelijkheid aan om op voorhand bepaalde partijen op voorsprong te zetten. Maar daar wordt aan gewerkt (ook door ProRail meen ik).

Op http://www.pianoo.nl/Benchmark_en_onderzoeken/Past_Performance_in_de_Bouw zal e.e.a vast wel wat uitgebreider beschreven staan.

Laatst bewerkt door mren op 14-01-2010 23:26
 

15-01-2010 10:42:11
NDS
NDS
Ik heb me maar weer eens door 2 pagina's reacties heen gewerkt.

Welke vervoerder waar gaat rijden moet ik nog zien, ik heb geen bezwaar tegen 2 vervoerders. Ik wil kunnen kiezen met welke vervoerder ik reis ook of ze nou met de zelfde of andere vervoersbewijzen werken. Als ik een conflict heb met spoor vervoerder a kan ik ook kiezen met vervoerder b te reizen. Goed moet bij worden gezegd dat ze dan wel beide dezelfde stations moeten aan doen om een keuze te hebben.

Nu moet ik tussen Ah en Ahp ook kiezen tussen 2 vervoerders en kan ik met mijn vervoersbewijs wel bij Syntus terecht en niet bij NSR, dus kies ik voor de Syntus trein, werkt prima.

Verder vind ik het idee van een S-bahnlijn naar Doetinchem en een RegionalExpress naar Winterswijk ook totaal geen verkeerd idee. Dat model ken ik van veel Duitse spoorlijnen en naar mijn idee werkt dat prima. Of je daarbij met 1 of 2 vervoerders werkt maar daar niks uit. In Nederland zijn we iets minder ontwikkeld op het gebied van vervoersbewijzen dus valt nog even te bezien of het gaat werken.

Tot zover mijn mening, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

15-01-2010 13:53:09
gertjan
gertjan
2 vervoerders is erg handig met de invoering van de OVC. Hoe de andere vervoerder het aanpakt weten we nog niet, maar Arriva maakt (net als NSR) gebruik van in-/uitcheck paaltjes op de perrons.
Ik voorzie nu al het probleem dat reizigers bij de verkeerde vervoerder in of uitchecken. En heel zwart/wit gezien, ben je met een niet of foutief ingecheckte kaart een zwartrijder.
Verder zal je wel hetzelfde gedoe als hier krijgen. Elke vervoerder geeft eigen kaartjes af. Voorbeeld, RET-dagkaart. Die is dus alleen bij de RET geldig, ondanks dat er andere vervoerders exact dezelfde route aandoen. Probeer jij als controleur maar eens reizigers wijs te maken dat ze niet mee kunnen, omdat ze een kaart van vervoerder A hebben, en bij vervoerder B willen reizen.

Als het zo is, dat er 2 vervoerders komen te rijden op 1 lijn, dan gaat dat een heel leuk feest worden. Zie hiervoor ook Mt - Mtr, Waar zowel NS als Veolia hun diensten vertegenwoordigen. Het is makkelijk te verdelen, 100% van de tarifkosten delen door de aangeboden cappaciteit, maar zoals iedereen weet, elke trein heeft weer een andere bezetting, en het kan makkelijk zijn dat de reizigersaantallen niet overeen komen met de cappaciteit per vervoerder. Gevolg: 2 vervoerders gaan elkaar voor de voet lopen, en de kwaliteit van het OV zal nog slechter worden.

In theorie moet je in een geval van foutief gebruik van de OVC schrijven (€ 35 + ritprijs, zoals in de spoorwegwet/WP2000 staat). Omdat de reiziger het voor zijn/haar gevoel we goed gedaan heeft, krijg je hier veel problemen mee. Reizigers weigeren mee te werken, dus (BOA of niet) er komt politie bij de trein. Dat heeft tot gevolg dat je met vertraging gaat rijden. Er ontstaat een verstoorde dienst. Meer mensen maken dezelfde fout, en het hoeft maar 1 of 2 keer te gebeuren en de reizigers zijn agressief. Gevolg, en sneuvelen elke maand wel een paar controleurs (extra kosten vervoerder). De prijs gaat omhoog, om deze kosten terug te krijgen. Het OV krijgt een slechter imago, alleen maar omdat er 2 kantoren in de regio achterhoek niet duidelijk de plannen op elkaar afstemmen.
Dit gaat dus niet werken.

Laatst bewerkt door gertjan op 15-01-2010 13:58
 

15-01-2010 15:56:14
timtrein
timtrein
De OV-chipkaart blijft op stations in het voorstadsverkeer een probleem. Bijvoorbeeld Leidschendam=Voorburg of Arnhem Velperpoort. Je wilt naar de grote stad, maar je weet niet welke trein eerst komt, dus inchecken kan nog niet. Verschijnt dat eenmaal op de CTA of komt de trein eraan, dan moet iedereen dan nog inchecken. Lekker handig...
Als je dan ook nog twee vervoerders op een hele lijn krijgt dan krijg je dat effect nog sterker.
 

15-01-2010 21:30:58
daniel81
daniel81
M.i. moet je de reiziger niet opzadelen met het feit dat er überhaupt verschillende vervoerders bestáán. De reiziger maakt een keus tussen auto, (brom)fiets of OV, en niet tussen de rode en de gele trein.
Dat kunnen we inderdaad leren van onze oosterburen: één kaartje waarmee je bij elke vervoerder terechtkan, of het een rode, of een blauwe trein is of een bus of een Schwebebahn. Onbegrijpelijk dat we dát in NL niet voor elkaar krijgen%03%
Overstappen moet zo soepel mogelijk kunnen: tussendoor in- en uitchecken gaat tijd kosten en zal waarschijnlijk vaak gepaard gaan met het missen van de aansluiting. En je betaalt elke keer je opstaptarief.
Kortom: z.s.m. ophouden met die onzin. Aanbesteden, prima, maar houd één lijn dan wel bij één vervoerder of eis dat vervoerbewijzen enz. geheel uitwisselbaar zijn.
@mren: de link werkt niet

Laatst bewerkt door daniel81 op 15-01-2010 21:34
 

16-01-2010 00:58:13
keesje
keesje
Inherent aan concurrentie in het OV lijkt me: verschillende vervoerders, verschillende vervoersbewijzen, ieder zijn materieelparkje, ... Allemaal in het belang van de reizigers immers. Of huppelt Nederland nou graag achter Brussel aan? Aanbesteden hoeft namelijk niet! En die OV Chip in zijn huidige vorm maakt de problemen alleen nog een tikkie groter.  

16-01-2010 11:35:36
lucky
lucky
Hier in het noorden zijn ze volgens mij wel blij met het aanbesteden. De frequenties op Gn - Lw en Gn - Zb en verder zijn sinds Arriva is gekomen flink verhoogd. Lw - Sk komt daar in de toekomst nog bij.  

16-01-2010 11:37:29
keesje
keesje
Ja dat was ook gebeurd als een andere vervoerder dat had aangeboden, omdat de overheid dat eenmaal eist. Als klant word je gewoon 'veroordeeld' tot de keuze van de overheid.

Overigens is Syntus nog niet klaar met de Provincie Gelderland, en andersom: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/article6094145.ece en http://www.destentor.nl/regio/lochem/6094961/Vervoerder-Syntus-opent-de-aanval.ece
 

16-01-2010 11:43:27
lucky
lucky
Jij zegt "aanbesteden hoeft niet". Dat had betekent dat de NS was blijven rijden in het noorden en de provincies nooit meer hadden kunnen eisen?

Laatst bewerkt door lucky op 16-01-2010 11:43
 

16-01-2010 11:47:22
broek53
broek53
Krek, want de provincies hadden over het openbaar vervoer sowieso niets te zeggen. Maar zeggenschap hoef je niet per aanbesteding te regelen.  

16-01-2010 17:10:06
mren
mren
Quote
daniel81:
@mren: de link werkt niet

Bij mij wel, en ik zit nu op een andere pc dan toen ik die past-performancelink toevoegde.
 

16-04-2010 10:36:55
gvttreinen
gvttreinen
Op http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/6549510/Syntus-verliest-vervoer-AchterhoekRivierenland-definitief.ece?start=2&sort=asc#reakties schrijft ene Nick als reactie: Arriva heeft overigens al een order van 34 GTW-treinstellen geplaatst om in 2012 in te kunnen zetten op de sporen Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Apeldoorn. De huidige LINT'41 en DM'90-treinstellen zullen verdwijnen omdat ze niet aan de nieuwe concessie-eisen voldoen.

Wat gaat er met de Linten gebeuren...sloop

Gérard
 

16-04-2010 10:40:07
TheKnitter
TheKnitter
Hoe zit het met Arnhem - Tiel? Blijft dit van Syntus of gaat dit ook naar Arriva?

En dat ze die treinen extra bestellen, is verstandig. De LINT-treinen vind ik persoonlijk erg kut zitten.

En dan zie ik hier Zutphen - Apeldoorn genoemd, gaat Regio NS daar weg en wordt dat ook Arriva?
 

16-04-2010 10:47:01
superboer
superboer
Arnhem-Tiel en Apeldoorn-Zutphen wordt ook Arriva.  

16-04-2010 10:52:07
reisthijs
reisthijs
Quote
gvttreinen: Wat gaat er met de Linten gebeuren...sloop
Verkopen natuurlijk, voor deze Linten is vast wel interesse in het buitenland.
En Syntus heeft ze voorlopig ook nog nodig voor Hengelo-Oldenzaal (of wordt die lijn ook binnenkort opnieuw aanbesteed?)

Laatst bewerkt door reisthijs op 16-04-2010 10:52
 

16-04-2010 11:16:03
broek53
broek53
Linten zijn eigendom van NSFS, bij mijn weten. Daarmee heeft Syntus dat probleem (hoe kom ik van het materieel af?) ten minste niet.  

16-04-2010 12:12:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mja, dat betekent waarschijnlijk inzet/huur/verkoop naar het buitenland, de enige (regionale) vervoerder die straks niet met GTW rijdt is Connexion dan. (even afgezien van Zp-Odz en Aml-Mrb natuurlijk).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-04-2010 12:18
 

16-04-2010 12:25:43
mren
mren
Ja, zo is 1+1=3 (even afgezien van de gevallen waarin het 2 is)  

16-04-2010 13:08:53
edje
edje
Quote
TheKnitter: Hoe zit het met Arnhem - Tiel? Blijft dit van Syntus of gaat dit ook naar Arriva?

En dat ze die treinen extra bestellen, is verstandig. De LINT-treinen vind ik persoonlijk erg kut zitten.

En dan zie ik hier Zutphen - Apeldoorn genoemd, gaat Regio NS daar weg en wordt dat ook Arriva?


Och het maakt weinig uit in welke trein je zit.
SGMm Lint GTW, ze hebben ongeveer allemaal dezelfde stoelen. Dezelfde steun, misschien is de hardheid wel anders, maar dat zal met die 3 cm dikke zittingen niet uitmaken.
Een goede zithouding heb jezelf in de hand.
Zelfs ik kan met mijn 1.96 prima zitten in een 2 zitter van een lintje.
Wat er nu gebeurd is eigenlijk pure kapitaalvernietiging. Lintjes kunnen nog jaren mee, mits natuurlijk in onderhoud bij een vakkundig onderhoudsbedrijf, en niet zoals nu....
 

16-04-2010 13:22:06
maxime
maxime
Zoals al eerder gemeld werd, zijn de Lintjes van NSFS en die zal er vast wel een nieuwe gebruiker voor vinden. In dat geval valt die kapitaalvernietiging waarschijnlijk wel mee...  

16-04-2010 13:24:13
mren
mren
Quote
edje: Lintjes kunnen nog jaren mee, mits natuurlijk in onderhoud bij een vakkundig onderhoudsbedrijf, en niet zoals nu....

Dat is gewoon de invloed van de locale politiek die zo een stempel kan drukken op het plaatselijke OV. De horizon van (veel) politici is bijna per definitie 4 of 8 jaar.
 

16-04-2010 13:25:32
MDDM
MDDM
Die Lintjes zijn toch nog lang niet afgeschreven? Dus dan is het alsnog kapitaal vernietiging. Werkeloos aan de kant staan kost ook geld.


Gr Joop mcn Lls
 


16-04-2010 13:38:39
gvttreinen
gvttreinen
Afschrijvingstermijn van lightrailspul is zondermeer korter dan heavyrailspul, 15 jaar ofzo en de Linten zijn al aardig op weg....
De Linten zijn dan ook gebouwd voor een levensduur van..plm. 15 jaar!
Gérard
 

16-04-2010 13:50:55
broek53
broek53
Quote
MDDM: Die Lintjes zijn toch nog lang niet afgeschreven? Dus dan is het alsnog kapitaal vernietiging. Werkeloos aan de kant staan kost ook geld.
Hoor ik hier iemand "DM'90" zeggen ?

Laatst bewerkt door broek53 op 16-04-2010 13:51
 

16-04-2010 14:02:00
keesje
keesje
Hoppeta, nog maar weer eens wat spul aan de kant en dat vervangen door nieuw materieel met een ander logo d'r op. Wie legt mij uit dat dit goedkoper is zoals menig pro-aanbestedingsbestuurder doet voorkomen?  

16-04-2010 14:17:05
mren
mren
Ik heb geen zin deze discussie over te doen, maar sec het 'fenomeen' aanbestedingen heeft niets te maken met vervanging van materieel.  

16-04-2010 14:17:51
keesje
keesje
Dus als Syntus wel was blijven rijden was de hele vloot LINT-en ook aan de kant gegaan?  

16-04-2010 14:19:51
mren
mren
Onder deze eisen waarschijnlijk wel ja.

Laatst bewerkt door mren op 16-04-2010 14:21
 

16-04-2010 14:23:34
keesje
keesje
Dan nogmaals de bevestiging dat de overheid aan kapitaalvernietiging doet door zulke eisen in een bestek op te nemen. Het is absurd als je ziet wat er nu al aan prima dieselmaterieel aan de kant staat en dus ook nog gaat.  

16-04-2010 14:24:58
mren
mren
Dat ontken ik ook nergens. Maar dat heeft dus te maken met de gestelde eisen en nadrukkelijk niet met het aanbesteden van de lijnen.  

16-04-2010 14:48:52
broek53
broek53
Krijgen we die non-dicussie (want een discussie tussen gelovigen) nu voor de negentiende of de twintigste keer? In het laatste geval: tracteren!  

16-04-2010 15:38:08
keesje
keesje
Laten we het op de 19e keer houden? Of start jij met de 20e? %08%  

16-04-2010 16:34:11
jeanpierre
jeanpierre
Om even (weer) wat onjuiste beweringen de wereld uit te helpen:
1 Er is geen nieuw materieel geeist;
2 Ook met de nieuwe concessievoorwaarden kunnen Linten blijven rijden (wel op een paar punten aangepast);
3 Arriva heeft nog geen (nieuw) materieel besteld, men is nog in onderhandeling met leasemaatschappijen en fabrikanten.

Nu Syntus de voorlopige voorziening verloren heeft bij de rechtbank (CBB) zal er ongetwijfeld op korte termijn meer openheid gegeven worden over de materieelkeuze en de dienstregeling vanaf december 2012, maar een bestelling is er dus nog niet gedaan.
 

17-04-2010 11:22:20
willy84
willy84
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BM1341&u_ljn=BM1341

Is een link naar de uitspraak. Is wel een lange uitspraak, moet hem nog even lezen.
 

17-04-2010 12:49:33
orselinus
orselinus
Quote
keesje: Hoppeta, nog maar weer eens wat spul aan de kant en dat vervangen door nieuw materieel met een ander logo d'r op. Wie legt mij uit dat dit goedkoper is zoals menig pro-aanbestedingsbestuurder doet voorkomen?


Wat wil dan? zoals in het verleden op de diens Zwolle - Roosendaal met matrieel dat op z'n laatste wielen reed? Het werdt toen spottend "de schrootlijn" genoemd



Lieren, vandaag 65 jaar bevrijd!!
 

17-04-2010 12:53:00
keesje
keesje
LINT-en zijn tussen de 5 en 10 jaar oud. Het mat. '54 en M2 begin jaren '90 ietsje pietsje ouder: 30 á 40 jaar.

Dus wie beweert dat LINT met deze leeftijd al rijp is voor de sloop, heeft het niet echt begrepen...

Laatst bewerkt door keesje op 17-04-2010 12:53
 

17-04-2010 13:18:25
dennistd
dennistd
Er is natuurlijk wel een verschil in degelijkheid he%08%  

17-04-2010 15:05:42
orselinus
orselinus
Quote
Dus wie beweert dat LINT met deze leeftijd al rijp is voor de sloop, heeft het niet echt begrepen...


Als de oudste LINTen 10 jaar zijn en voor een levensduur van 15 jaar geboud zijn zit je op 2/3 van de levensverwachting en moet je nu gaan nadenken over nieuw matrieel.
 

17-04-2010 15:11:27
manuel25
manuel25
Inderdaad, je kunt van die Aluminium/Plastic treinen niet verwachten dat ze net zo degelijk zijn als Mat'64 en dus na 50 jaar nog steeds niet op zijn  

17-04-2010 18:00:03
Noodrem
Noodrem
Quote
manuel25: Inderdaad, je kunt van die Aluminium/Plastic treinen niet verwachten dat ze net zo degelijk zijn als Mat'64 en dus na 50 jaar nog steeds niet op zijn


Die vergelijking gaat volgens mij niet helemaal op. Mat'64 is elektrisch materieel wat een heel andere voortdrijvingstechniek kent. Mat'64 is elektrisch voort gedreven, terwijl Lint dat met diesel doet.
Elektrische motoren hebben op een heel andere manier te lijden als diesel motoren, dus die vergelijking kun je natuurlijk niet helemaal trekken.
 

17-04-2010 18:05:24
timtrein
timtrein
Toen in de jaren '60 het moderne, lichte mat'64 in dienst kwam vond men die lichtgewicht rommel hélemaal niks, dat zou het écht niet zo lang uithouden als de onverwoestbare, degelijke Hondekoppen...  

18-04-2010 17:09:08
mren
mren
Quote
Noodrem: Mat'64 is elektrisch materieel wat een heel andere voortdrijvingstechniek kent. Mat'64 is elektrisch voort gedreven, terwijl Lint dat met diesel doet.
Elektrische motoren hebben op een heel andere manier te lijden als diesel motoren, dus die vergelijking kun je natuurlijk niet helemaal trekken.


Plan U's waren natuurlijk ook al binnen 20 jaar verdwenen uit het Nederlandse straatbeeld
 

18-04-2010 21:18:55
edje
edje
Quote
Noodrem:
Quote
manuel25: Inderdaad, je kunt van die Aluminium/Plastic treinen niet verwachten dat ze net zo degelijk zijn als Mat'64 en dus na 50 jaar nog steeds niet op zijn


Die vergelijking gaat volgens mij niet helemaal op. Mat'64 is elektrisch materieel wat een heel andere voortdrijvingstechniek kent. Mat'64 is elektrisch voort gedreven, terwijl Lint dat met diesel doet.
Elektrische motoren hebben op een heel andere manier te lijden als diesel motoren, dus die vergelijking kun je natuurlijk niet helemaal trekken.


Tja en beide hebben gewoon onderhoud.
Dus het maakt niet uit of het electrisch of diesel is, na een bepaalde periode gaat de tractiemotor of dieselmotor eruit en vervangen voor een nieuw of gereviseerd exemplaar.

En Manuel25, je kunt beter een treinstel hebben van aluminium, en plastic, want dan weet je zeker dat hij na 30 jaar nog niet doorgeroest is, wat bij veel mat64 ondertussen al lang zo is.
 

19-04-2010 00:39:28
thom
thom
Quote
mren:
Quote
Noodrem: Mat'64 is elektrisch materieel wat een heel andere voortdrijvingstechniek kent. Mat'64 is elektrisch voort gedreven, terwijl Lint dat met diesel doet.
Elektrische motoren hebben op een heel andere manier te lijden als diesel motoren, dus die vergelijking kun je natuurlijk niet helemaal trekken.


Plan U's waren natuurlijk ook al binnen 20 jaar verdwenen uit het Nederlandse straatbeeld

Alsof de techniek van een plan U en een Lint lekker met elkaar te vergelijken zijn...
En daarnaast, een plan U heeft ook tractiemotoren, nieteens gek veel verschillend van plan V...
 

19-04-2010 00:58:49
mren
mren
Dat zeg ik toch ook niet? Maar ik reageer op een bericht waar mat'64 met lint vergeleken wordt, terwijl je -als je dan toch diesel met electisch wil vergelijken- bester mat '64 met plan U kan vergelijken.  

19-04-2010 21:43:11
thom
thom
Daar zit ookwel weer wat in, maartoch houdt bij Lint en PLan U de overeenkomst verder dan dat er diesel in moet, nogal snel op  

22-04-2010 09:49:45
103 220-0
103 220-0
Dat wordt dus DB in de Achterhoek, want zojuist is bekend geworden dat Arriva voor 1,8 miljard in Duitse handen overgaat.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

22-04-2010 10:35:03
NDS
NDS
Goed bezig, hoe schakel je 1 van je 2 grootste concurenten( binnen Duitsland) uit, zo dus.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

22-04-2010 10:39:47
mich
mich
marktwerking, geweldig  

22-04-2010 11:05:13
jacokran
jacokran
Ik kan mij herinneren dat een voorwaarde bij het bod was dat de Duitse tak van Arriva buiten de overname zou blijven. Ik ben benieuwd of dat nog steeds het geval is.  

22-04-2010 11:08:03
mdj
mdj
Dat is juist, maar de achterhoek is nog geen Duitsland, al willen sommige beweren van wel. Het kan dus gewoon zijn dat de DB gaat rijden.%08%


Bij twijfel: gebruik beton.
 

22-04-2010 11:36:36
microshit
microshit
Maar komt dan voortaan overal DB te staan ipv Arrvia? Of komt er een andere naam voor? Ikzelf zie het eigenlijk niet zo zitten om met een vervoerder die Deutche Bahn heet hier in Nederland te worden rondgereden  

22-04-2010 11:47:05
keesje
keesje
Quote
mich: marktwerking, geweldig
Wat heeft de reiziger te kiezen dan? Helemaal niks.
 

22-04-2010 12:03:07
zugführer
zugführer
Quote
microshit: Maar komt dan voortaan overal DB te staan ipv Arrvia? Of komt er een andere naam voor? Ikzelf zie het eigenlijk niet zo zitten om met een vervoerder die Deutche Bahn heet hier in Nederland te worden rondgereden

Misschien kan de NS ergens in Duitsland een regionale vervoerder overnemen?%08%
 

22-04-2010 12:11:12
train85
train85
Hebben ze al gedaan met Abellio Rail, NedRailways heeft daar de grootste aandelen in, zie: http://abellio.de/rail/railhome/ het logo met NS teken.

Laatst bewerkt door train85 op 22-04-2010 12:12
 

22-04-2010 14:29:34
gerard4653
gerard4653
Quote
microshit: Maar komt dan voortaan overal DB te staan ipv Arrvia? Of komt er een andere naam voor? Ikzelf zie het eigenlijk niet zo zitten om met een vervoerder die Deutche Bahn heet hier in Nederland te worden rondgereden

Wat maakt dat nu uit: door de Britse Arriva of door de DB te worden gereden.
Lijkt me wel leuk overigens.
Maar ik moet nog zien, dat ze niet een of ander fantasienaampje bedenken.
 

22-04-2010 16:24:59
mren
mren
Quote
mich: marktwerking, geweldig

Ongefundeerde onderbuikgevoelens, geweldig!
 

22-04-2010 16:26:38
mren
mren
Quote
microshit: Maar komt dan voortaan overal DB te staan ipv Arrvia? Of komt er een andere naam voor? Ikzelf zie het eigenlijk niet zo zitten om met een vervoerder die Deutche Bahn heet hier in Nederland te worden rondgereden

Wat dacht je van NedRailways in het VK dan?

PEG (onder andere Enschede-Dortmund) is ook van Arriva, maar dat staat er ook maar erg klein op.
 

22-04-2010 16:29:41
ettenrail
ettenrail
Quote
microshit: Ikzelf zie het eigenlijk niet zo zitten om met een vervoerder die Deutche Bahn heet hier in Nederland te worden rondgereden

Want? Ik zie het probleem niet hoor. Heb je iets tegen de DB?
 

22-04-2010 17:09:28
broek53
broek53
Quote
mren:
Quote
mich: marktwerking, geweldig

Ongefundeerde onderbuikgevoelens, geweldig!
En dat van allebei, helemaal mooi!
 

22-04-2010 17:15:56
reisthijs
reisthijs
Volgens een persbericht op de DB-site http://www.deutschebahn.com/site/bahn/en/group/group__affairs/arriva__100422.html blijft het hoofdkantoor van Arriva gewoon in Engeland en blijft de merknaam Arriva gehandhaafd (met uitzondering van de Arriva-onderdelen Duitsland, die zal DB waarschijnlijk moeten afstoten).

Wat Arriva Nederland betreft zal er dus niet meteen van alles gaan veranderen door deze overname.
 

22-04-2010 18:48:52
manuel25
manuel25
Mooi dat DB nu ook een groot gedeelte van Nederland in handen heeft Nog even en DB rijdt heel nederland, en met een beetje geluk neemt Abellio een groot deel van Duitsland over Wel jammer dat de treinen geen DB huisstijl kregen. Nouja, het Arriva-rood doet er ook al erg aan denken, de kleur stoelen komt ook lekker overeen  

22-04-2010 18:53:37
mdj
mdj
Dan krijg je straks in Apd dat je uit een DB-trein komt (17800, of de vervanger daarvan) en weer in een DB-trein gaat zitten (IC 140/240), die dan weer onder de vlag van NS (-hispeed) rijdt.

In Ah heb je hetzelfde, maar "minder" (In 140/240 rijdt immers in plaats van een IC, de ICE's rijden "extra"), uit Winterswijk en Tiel uit een DB-trein onder eigen vlag in een DB-trein zitten (ICE), die weer onder de vlag van NS (-hispeed) rijdt...

Of gaat de DB die treinen ook onder "eigen"vlag rijden?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

22-04-2010 19:24:00
thom
thom
Uiteindelijk houden we gewoon overal dezelfde teintje, alleen met een ander stikertje erop.
Geen reiziger die dat überhaupt door heeft...

En wat boeit het dat de treinen geen DB huisstijl krijgen ?
Daar zit tochook helemaal geen toegevoegde waarde aan? Zit een groene stoel beter dan dezelfde met rode stof bekleed ofzo ?

Oh, en verget niet het gaat om treinen rijden en reizigers vervoeren en daarmee geld verdienen, we hebben het niet over een modelbaan die er leuk uit moet zien...

Laatst bewerkt door thom op 22-04-2010 19:24
 

22-04-2010 19:44:48
3222
3222
Volgens de heer Hettinga: De Nederlandse reiziger zal weinig merken van de overname.
Zie: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/6580400/___Arriva_krijgt_meer_slagkracht_in_Nederland___.html?sn=nieuws_dft

Laatst bewerkt door 3222 op 22-04-2010 19:45
 

22-04-2010 19:55:16
gerard4653
gerard4653
Quote
thom: Uiteindelijk houden we gewoon overal dezelfde teintje, alleen met een ander stikertje erop.
Geen reiziger die dat überhaupt door heeft...

En wat boeit het dat de treinen geen DB huisstijl krijgen ?
Daar zit tochook helemaal geen toegevoegde waarde aan? Zit een groene stoel beter dan dezelfde met rode stof bekleed ofzo ?

Oh, en verget niet het gaat om treinen rijden en reizigers vervoeren en daarmee geld verdienen, we hebben het niet over een modelbaan die er leuk uit moet zien...

Voor de bedrijven gaat het misschien alleen om treinen rijden, reizigers vervoeren en daarmee geld verdienen.
Maar voor de meesten van ons houdt het daarmee niet op.
Als je hierover niet meer mag opwinden, kan je Somda wel opdoeken.
 

22-04-2010 20:11:56
microshit
microshit
Quote
ettenrail:
Quote
microshit: Ikzelf zie het eigenlijk niet zo zitten om met een vervoerder die Deutche Bahn heet hier in Nederland te worden rondgereden

Want? Ik zie het probleem niet hoor. Heb je iets tegen de DB?


Nee, ik heb niets tegen DB op zich. Vond het eerder apart dat een bedrijf dat zi Deutche Bahn noemt op het Nederlandse spoor gaat rijden: voor mijzelf "klopt" dat gewoonweg niet helemaal . Op het moment van dat schrijven wist ik ook nog niet hoe dit verder gevolgen zou gaan hebben voor de reizigers.
 

22-04-2010 20:45:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
3222: Volgens de heer Hettinga: De Nederlandse reiziger zal weinig merken van de overname.
He jammer... (slechter had het niet kunnen worden, hooguit beter)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl