Arriva in de Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
25-12-2009 00:34:26
mren
mren
Quote
Otto:
Quote
webguy:
Quote
mren:In principe is materieel dat in het buitenland toe is gelaten, automatisch toegelaten voor Nederland (afgezien van aspecten als ATB en profielgrootte enzo).

De grap is toch dat het gaat om een Europese norm voor botsveiligheid? En is Nederland niet weer eens de braafste van de klas? Of te wel, in Duitsland hebben ze dat op de langere baan geschoven, in Nederland moet dat nu al...
Je klinkt heel bezwaarlijk%03%, maar wees juist blij dat veiligheid voorop word gesteld.

Maar helaas wordt helaas vanalles onder de noemer ´veiligheid´ gestopt. Want tegen meer veiligheid kan geen mens protesteren natuurlijk.

Morgen maken we de benzine 15 euro per liter. Gevolg: minder auto´s, dus minder ongelukken, dus veiliger is beter. Dat soort krom geredeneer... (ProRail heeft ook zo´n manie met opheffen van overwegen)
 

25-12-2009 01:00:56
thom
thom
Leuk trouwens dat een hoop hier bedenken van "doe dat spul maar in Blerick in onderhoud" maar hoe realistisch is dat, gezien het werk wat ze daar al hebben en de ruimte die daar is..  

25-12-2009 07:51:15
manuel25
manuel25
Net als in Leeuwarden, daar stikken ze af en toe ook al in de inmiddels al 47 D-GTW's. Lijkt me dat er eerst nog wat uitgebreid moet worden, in Leeuwarden is daar wel ruimte voor. Misschien in Blerick ook wel.

Een werkplaats in Zutphen beginnen is wel leuk, maar lijkt me niet zo efficient. Blerick of Leeuwarden liggen nog niet zo gek ver van Zutphen af.

Laatst bewerkt door manuel25 op 25-12-2009 07:54
 

25-12-2009 09:25:04
dh3201
dh3201
Quote
manuel25: Onderhoud van Arriva in Lw lijkt me handiger dan in Br, in Lw komt meer Arriva GTW, dus ook makkelijker uitwisselen.

Oh, daarom laat NSR de plan V's voor Zl-Emn ook in Mt onderhouden, daar komt meer plan V, dus ook makkelijker uitwisselen.
Oh, en Ah-Lw is korter dan Zl-Mt...


Shqiperise-lopers?
 


25-12-2009 13:17:29
edje
edje
Quote
Dre:
Quote
raymond16: Het materieel op de lijn moet in ieder geval koppelbaar zijn (zit de koppeling bij GTW en Lint op dezelfde hoogte?)

Volgens mij zit bij al het materieel de Schaku tegenwoordig op een hoogte van 1 meter (er is vast wel een UIC-norm waarin dat vastgesteld is). Elektrisch koppelen is er overigens niet bij, omdat de koppeldozen van Lint's onder de mechanische koppeling zitten, terwijl ze er bij een GTW juist boven zitten. Als beide treinstellen dus gecombineerd worden wordt er altijd eentje gesleept (en ik zie een Lint nog niet zo snel een GTW 2/8 op sleeptouw nemen )

De vraag is dus in hoeverre er compatibiliteit in de koppelbaarheid van beide materieelsoorten moet zitten, alleen mechanisch zou de vervoerder voor het deeltraject Ah-Dtc meer vrijheid geven, want dan hoeft het voertuig alleen van een Schaku op dezelfde hoogte als het Arriva-materieel te zijn voorzien. Als er ook elektronisch gekoppeld moet kunnen worden komt men waarschijnlijk toch bij Stadler uit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een Siemens, Bombardier of AnsaldoBreda-trein zomaar een treinstel kan aansturen van een totaal andere fabrikant.


Ook mechanisch zijn de stellen niet te combineren.
De koppeling van een lint heeft een andere werking. Van de Lint klikt de haak om de schijf van de andere, terwijl bij de GTW ze inmekaar draaien.
 

25-12-2009 13:21:38
keesje
keesje
Het blijft natuurlijk maar gespeculeer over wie en waarmee. Maar ik blijf wensen: dezelfde vervoerder en hetzelfde type materieel (of ander mat dat technisch koppelbaar is). Maar ik vrees dat de politiek geen idee heeft waar ik het over heb en alleen naar centjes kijken. Reizigers? Wat zijn dat?  

25-12-2009 17:39:18
jeanpierre
jeanpierre
Wacht nu maar rustig af. Over een paar weken (na afloop bezwarentermijn) wordt e.e.a. bekend gemaakt en weten jullie ook wat er allemaal wel/niet gaat gebeuren. Tot die tijd kunnen jullie natuurlijk rustig verder speculeren en iedereen overal de schuld van geven %08%  

25-12-2009 21:54:44
R-ekz
R-ekz
Is er geen mogelijkheid om een rechtstreekse verbinding Apeldoorn - Winterswijk te realiseren?  

25-12-2009 21:57:22
keesje
keesje
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Vroeger was er ook een 7800 Ww-Apd en ook in de spits een 7200 Apd-Hgl/Es.  

26-12-2009 01:09:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
citaat van http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/5993876/Reizigers-betreuren-afscheid-Syntustrein.ece

Quote

Over mogelijke aanpassingen in de trein is nog niets bekend. Als het aan Esther (24) uit Opheusden ligt mogen de stoelen blijven. "Die zitten wel relaxed." De zitplaatsen in de stoptrein blijken bij meerdere treinreizigers in de smaak te vallen. " Het zijn comfortabele stoelen. Bovendien heb je genoeg beenruimte. Vooral in NS-treinen is dit een stuk minder", vindt Martin (39) uit Opheusden.


Bedoelen ze hiermee nou DM'90 of een Lint?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 26-12-2009 01:09
 

26-12-2009 02:29:59
mren
mren
Quote
R-ekz: Is er geen mogelijkheid om een rechtstreekse verbinding Apeldoorn - Winterswijk te realiseren?

Uiteraard, maar een beetje bedrijf stel de klant centraal, daarna de eigen materieel- en personeelomlopen en als het daarna handig blijkt om dat te doen, komt dat vast wel.

Als je zo nodig rechtstreekse lijntjes op een kaart wil tekenen, kan je ook een rechtstreekse dienst Tiel-Apeldoorn aanbieden (weliswaar via Winterswijk en Zutphen...), maar ik denk niet dat je er veel reizigers mee trekt. Lijkt me ook leuk gesprek met een reiziger in Klarenbeek: de trein komt niet wegens een storing in Opheusen.
 

26-12-2009 09:51:16
Dre
Dre
Quote
SleutelMan: citaat van http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/5993876/Reizigers-betreuren-afscheid-Syntustrein.ece

Quote

Over mogelijke aanpassingen in de trein is nog niets bekend. Als het aan Esther (24) uit Opheusden ligt mogen de stoelen blijven. "Die zitten wel relaxed." De zitplaatsen in de stoptrein blijken bij meerdere treinreizigers in de smaak te vallen. " Het zijn comfortabele stoelen. Bovendien heb je genoeg beenruimte. Vooral in NS-treinen is dit een stuk minder", vindt Martin (39) uit Opheusden.


Bedoelen ze hiermee nou DM'90 of een Lint?

Een DM'90, die rijden namelijk bijna alle ritten op Tl-Ah. Bovendien, iemand die de stoelen in een Lint kwalificeert als 'relaxed' heeft zeker ergens een sadomasochistische inslag.
 

26-12-2009 15:25:00
orselinus
orselinus
Quote
mren: Als je zo nodig rechtstreekse lijntjes op een kaart wil tekenen, kan je ook een rechtstreekse dienst Tiel-Apeldoorn aanbieden (weliswaar via Winterswijk en Zutphen...), maar ik denk niet dat je er veel reizigers mee trekt. Lijkt me ook leuk gesprek met een reiziger in Klarenbeek: de trein komt niet wegens een storing in Opheusen.
Klarenbeek?? die anderhalve man en een paardekop, dit station (dat is het wel) staat al jaren stevig in de top van de lijst van minste passagiers.

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-12-2009 14:13, reden: Quoot aangepast (was van Mren)
 

26-12-2009 15:39:07
mdj
mdj
Moah... Dat was vroeger, toen er 1 sneltrein (!) en 1 stoptrein per uur reden Apd-Zp v.v

Dat was tijden zo, totdat er DM90 kwam. In de eerste jaren werd het 2x/u stoptrein Zp-Apd, en 1x/uur Sneltrein Apd-Zp en een stoptrein Apd-Zp.

Pas nadat ook het plan U niet meer reed, kwam er pas 2x/uur stoptrein Apd-Zp v.v.

En sinds dien is het aantal reizigers gestegen, en dat bleef stijgen. Oke, het is geen Amsterdam Centraal, maar het is nog altijd drukker dan Voorst-Empe, heb ik het idee.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-12-2009 15:53:40
orselinus
orselinus
Dat klopt!! maar Voorst/Empe werd niet in de quote genoemd..  

26-12-2009 17:57:55
mren
mren
Dat boeit ook niet, het ging mij om het idee van het 'zomaar' lijntjes aan elkaar knopen omdat dat toevallig kan.
Voor het zelfde geld had ik De Maten en Terborg gebruikt.
 

26-12-2009 19:47:24
daniel81
daniel81
@keesje en anderen, voor wat betreft de mogelijk verschillende materieelsoorten op Ah-Ww: dat is nu toch ook al het geval? Zijn Buffels en Linten eigenlijk koppelbaar?
Ik hoop dat ze wel zo wijs zijn om een materieeltype met meer deuren aan te schaffen. Daar heeft Syntus zich met de Linten toch erg op verkeken; ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat Frank van Setten in Limburg weer precies dezelfde fout heeft gemaakt met de GTW's%09%

Quote
R-ekz: Is er geen mogelijkheid om een rechtstreekse verbinding Apeldoorn - Winterswijk te realiseren?


Ik denk dat er weldegelijk vraag naar is. Op station Zp zie je nu behoorlijke stromen lopen die deze overstap maken.
Maar er is wel een groot nadeel: in Zp moeten de treinen dan diagnonaal oversteken.
De eerste stap is dat de BSO van Zp gewijzigd moet worden: sp. 1b de trein naar Odz, sp. 2 de 3600 en dan op 3a de trein naar Apd en op 3b de trein naar Ww (da's de enige mogelijkheid voor de treinen van en naar Apd om 'om elkaar heen te rijden', via spoor 4). Aan de oostzijde betekent dat, dat deze trein zowel de rijweg van/naar Dv als van/naar Hgl moet kruisen. En omdat in Zp alles zo ongeveer tegelijk binnenkomt en vertrekt, is dat niet handig.
Bovendien is sinds de nieuwe drgl de overstaptijd opgerekt tot ruim 10 minuten. Dan is het de vraag wat een doorgaande verbinding nu werkelijk toevoegt.
 

26-12-2009 21:25:31
timtrein
timtrein
Quote
daniel81: @keesje en anderen, voor wat betreft de mogelijk verschillende materieelsoorten op Ah-Ww: dat is nu toch ook al het geval? Zijn Buffels en Linten eigenlijk koppelbaar?
Nee, in het geheel niet. Zijn andere Scharfenberg-koppelingen
 

27-12-2009 11:05:06
dvdhoven
dvdhoven
Quote
keesje: Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Vroeger was er ook een 7800 Ww-Apd en ook in de spits een 7200 Apd-Hgl/Es.
Apd - Es reed niet alleen in de spits, maar de hele dag.
De knip in Apeldoorn - Enschede is ingevoerd met de dienstregeling 1980 - 1981
De knip in Apeldoorn - Winterswijk is ingevoerd met de dienstregeling 1993 - 1994


Dick van den Hoven
 

27-12-2009 12:56:43
orselinus
orselinus
Quote
mdj: Moah... Dat was vroeger, toen er 1 sneltrein (!) en 1 stoptrein per uur reden Apd-Zp v.v
Juist! met een 20/40min. dienst(+/-) vanuit Apd. Waarbij om ongeveer .20 de "sneltrein" naar Zp. zijn tegenhanger afwachte.

Laatst bewerkt door admin op 28-12-2009 19:58, reden: Quote hersteld
 

27-12-2009 17:37:02
Apda
Apda
Uit het spoorboekje van 1955:
- Uurdienst Apeldoorn - Winterswijk met elke 2 uur een stop in Klarenbeek.
- Zutphen - Hengelo staat in dezelfde tabel als Roermond - Zwolle. Zutphen - Hengelo heeft een uurdienst, bestaande uit een tweeuurlijkse trein Roermond - Zutphen - Enschede %05% en een tweeuurlijkse trein Zutphen - Enschede.
- Uurdienst Arnhem - Winterswijk met in de ochtend- en avondspits een enkele trein Arnhem - Doetinchem v.v.
 

28-12-2009 14:01:47
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: topic opgeschoond, s.v.p. ontopic blijven.


Groet, Spiketrain
 

28-12-2009 16:10:03
kmark
kmark
Men is spontaan een petitie begonnen; http://www.petitionspot.com/petitions/syntus  

28-12-2009 16:32:49
b4780
b4780
Ah je bent me net voor  

28-12-2009 17:13:47
keesje
keesje
Zolang je slagers moet laten beslissen hoe de bakker het brood moet bakken, vrees ik dat dit weinig zin heeft en we een volgende stap hebben ingezet ter afbraak van het OV in de Achterhoek.

En wel al om deze redenen: het bus- en treinvervoer de eerste twee jaar uit elkaar trekken, de minder efficiente wijze waarop je je personeel kan inzetten (nu bus/trein en straks bus óf trein), meer afstemming (en personeel!!) nodig bij de zoveelste overwegstoring in die regio.
 

28-12-2009 22:23:39
mren
mren
Quote
kmark: Men is spontaan een petitie begonnen; http://www.petitionspot.com/petitions/syntus


Als de politiek zich zou laten leiden door dergelijke incidentpolitiek, krijg je toestanden als in Calfornië; daar stemmen de burgers (uiteraard) voor belastingverlangingen en beter onderwijs, meer investeringen in infrastructuur enzovoorts, maar dat verhoudt zich slecht tot elkaar. Het gevolg moge bekend zijn.
 

28-12-2009 22:25:30
klaass16
klaass16
op deze lijn kan beter Arriva rijden met DM90..

De dm90 staan terzijde..sommige stellen dan
 

28-12-2009 22:39:03
mren
mren
Wat is dat de reden dat Arriva dat beter kan doen? Beter voor de klant, leuk uit hobbyoogpunt, omdat er toch treinen stilstaan, of ... ?  

28-12-2009 23:04:44
mdj
mdj
Als ik nu even eerlijk mag zijn: Wat gaat Arriva extra rijden, op trein gebied? Het is immers een treinforum, en ik ga daarom alleen op dat stukje in.

Als ik het zo voor kan stellen, kan er niet meer rijden. Tussen Zp-Ww -heb ik het idee- rijdt het wel aardig zoals de reizigersaantallen zijn, op Ww-Ah kun je niet meer rijden, hooguit langere treinen tussen Zevenaar en Arnhem. Maar dan moet je weer gaan splitsen/combineren en ik vraag me af of je dat moet willen.

Ah-Tl.. Ik heb het idee dat zelfs een DM90 1/uur al te veel is, een solo DH-I (daar hoor je de laatste tijd ook niet veel meer over) zou eerder voor reizigersaantallen goed zijn. Maarja, dat is niet meer beschikbaar, of wil je beschikbaar hebben. Alleen in de spits en bij evenementen, maar dat is nog altijd anders; dan kan je ook met meer dan een solo DM90 rijden. Daar zit het ook wel snor.

Apd-Zp.. Meer treinen past niet, zowel in perroncappaciteit als in kruisingsmogelijkheden. Hooguit langer doorrijden, maar zelfs de laatste trein die ik meestal zie, zit niet afgeladen.

Nee, ik heb eerder het idee dat het winnen van de concessie eerder in het busvervoer zit, dan in het treingedeelte. En wat daar voor een leuke dingen

(Over kapitaalvernietiging gesproken: Op de veluwe rijden een stuk of 150 bussen rond; 60 MercedesBenz + 50 VDL + 28 Volvo + 2Optare + versterkingsbussen van 5 (dan 6) jaar oud, achterhoek 90 bussen+-: +-40(?) VDL (1 jaar)+ 30 Volvo (5? jaar) + taxibussen + 15 bussen van rivierenland (6 jaar). En dat mag over een jaar allemaal weg, voor nieuw materiaal. Dat is pas kapitaalvernietiging...)


Bij twijfel: gebruik beton.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-12-2009 00:14:29
mren
mren
Quote
mdj: Tussen Zp-Ww -heb ik het idee- rijdt het wel aardig zoals de reizigersaantallen zijn,
Ah-Tl.. Ik heb het idee dat zelfs een DM90 1/uur al te veel is,


Je kan ook zeggen dat met de *huidige* bediening, frequentie en andere klantattractiviteitsvariabelen met voldoende materieel wordt gereden. Bij een reistijdsverkorting (hogere frequentie, hogere snelheid, betere aansluitingen, etc) zul je meer reizigers trekken.
Als Amsterdam - Utrecht eens per 2 uur zou rijden, zou je aan een IRM-VI wellicht ook genoeg hebben. Vooral omdat mensen afhaken omdat de dienst zo waardeloos is. Oftewel: benutten van potentie ten gunste van de reiziger moet centraal staan, niet een min of meer toevallige huidige frequentie.
Net krom als dat de *spoorlijn* Almelo-Mariënberg de meest onrendabele van het land zou zijn. Dat klopt al niet, want rendabiliteit is geen vaststaand gegeven van de infra maar van een vervoersdienst over die lijn. Maar daar (en eigenlijk overal) zijn de reizigersantallen flink gestegen bij de frequentieverhoging.

Quote


Apd-Zp.. Meer treinen past niet, zowel in perroncappaciteit als in kruisingsmogelijkheden.


Als een vervoerder daar meer treinen wil laten rijden, moeten ze dat gewoon doen. En niet bij voorbaat de handdoek in de ring gooien een achterlijk feitje als perroncapaciteit mogelijk een probleem is. Flauwekul; vraag moet leidend zijn, infra heeft maar te volgen (op de middellange en lange termijn).
Quote

En dat mag over een jaar allemaal weg, voor nieuw materiaal. Dat is pas kapitaalvernietiging...)

Het is maar vanuit welk oogpunt je die kapitaalvernietiging beschouwt natuurlijk. Vanuit de nieuwe vervoerder bezien niet omdat nieuwe bussen zuiniger zijn dan oude (Citaro 11 ton, Ambassador 8,5 bijvoorbeeld) en zich dat dus wel terug zal verdienen. Voor de omwonenden: nieuwe EEV5-bussen zijn schoner dan de oude Euro3-bussen. En zo heeft elk 'probleem' minstens twee kanten. Slechts één kant belichten en dat poneren als DE Waarheid is dan een beetje jammer.
 

29-12-2009 15:04:56
gertjan
gertjan
Quote
mdj: Als ik nu even eerlijk mag zijn: Wat gaat Arriva extra rijden, op trein gebied? Het is immers een treinforum, en ik ga daarom alleen op dat stukje in.
Zullen, net als op Ddr - Gdm, extra treinen in de ochtend en avond zijn. Dus van 4:30 tot 1:00 blijven rijden in een halfuursdienst.
Daar worden de kantoorheren een beetje week van enzo. En zo win je de aanbesteding, en groeit Arriva Rail met 50%

Laatst bewerkt door gertjan op 29-12-2009 15:06
 

29-12-2009 15:21:09
keesje
keesje
Waar staan die plannen van Arriva?  

29-12-2009 18:32:57
keesje
keesje
Bijzonder dat de bewoners van de Achterhoek geen trek hebben in Arriva en willen dat Syntus blijft:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/6011008/Streek-roept-om-redding-van-Syntus.ece
 

29-12-2009 19:04:47
mdj
mdj
Quote
mren:
Je kan ook zeggen dat met de *huidige* bediening, frequentie en andere klantattractiviteitsvariabelen met voldoende materieel wordt gereden. Bij een reistijdsverkorting (hogere frequentie, hogere snelheid, betere aansluitingen, etc) zul je meer reizigers trekken.
Als Amsterdam - Utrecht eens per 2 uur zou rijden, zou je aan een IRM-VI wellicht ook genoeg hebben. Vooral omdat mensen afhaken omdat de dienst zo waardeloos is. Oftewel: benutten van potentie ten gunste van de reiziger moet centraal staan, niet een min of meer toevallige huidige frequentie.
Net krom als dat de *spoorlijn* Almelo-Mariënberg de meest onrendabele van het land zou zijn. Dat klopt al niet, want rendabiliteit is geen vaststaand gegeven van de infra maar van een vervoersdienst over die lijn. Maar daar (en eigenlijk overal) zijn de reizigersantallen flink gestegen bij de frequentieverhoging.


Maarja, dan moeten er wel reizigers zijn. Als buiten de spits al vrij weinig mensen reizen, zou de bezettingsgraad aangepast worden, als je 4x/uur een trein zou laten rijden? Ik houd mijn hoofd koel daar in. Tuurlijk, als je met 2x DM90 (met een uursdienst) moet gaan rijden, dan loont het om 4x/uur 1 DM90 te laten rijden. Dan zit er potentie in. Maar als je in 1 DM90/uur al een kanon af kan schieten...

En er rijden geen parallellen buslijnen meer; de mensen moeten al de trein in. Je kan ook geen 8x/uur een losse DM90 rijden, dan houdt je paden bezet door andere belangrijkere treinen. Ik noem (voor Ah-Tl) de 3000, 3100, 3600, 7600, voor Ah-Ww de ICE en goederentreinen, 3600, 7600 voor Va-Ah; daar moet het immers ook langs. 8/uur is leuk voor dat lijntje, maar voor de overige *belangrijke* lijnen veel minder.

Quote
Mren:
Quote
mdj:
Apd-Zp.. Meer treinen past niet, zowel in perroncappaciteit als in kruisingsmogelijkheden.


Als een vervoerder daar meer treinen wil laten rijden, moeten ze dat gewoon doen. En niet bij voorbaat de handdoek in de ring gooien een achterlijk feitje als perroncapaciteit mogelijk een probleem is. Flauwekul; vraag moet leidend zijn, infra heeft maar te volgen (op de middellange en lange termijn).


Sorry, maar ik zie Prorail geen investeringen doen voor dubbelspoor, omdat een vervoerder daar graag treintjes op wil laten rijden. Goed voorbeeld: De kippenlijn, ow sorry: Valeilijn. Daar past een extra trein meer op, als de ICE moet worden omgeleid, dan moet er een Cxx-treintje eruit. Apd-Zp uitbreiden is niet zo heel moeilijk, alleen even het ene spoor opschuiven, een spoortje ernaast leggen, overwegen aanpassen en bij Vem en Apdm even een stukje zand erbij leggen + extra perron. De rest is voorbereid op dubbel spoor.

Quote
Mren
Quote
mdj:
En dat mag over een jaar allemaal weg, voor nieuw materiaal. Dat is pas kapitaalvernietiging...

Het is maar vanuit welk oogpunt je die kapitaalvernietiging beschouwt natuurlijk. Vanuit de nieuwe vervoerder bezien niet omdat nieuwe bussen zuiniger zijn dan oude (Citaro 11 ton, Ambassador 8,5 bijvoorbeeld) en zich dat dus wel terug zal verdienen. Voor de omwonenden: nieuwe EEV5-bussen zijn schoner dan de oude Euro3-bussen. En zo heeft elk 'probleem' minstens twee kanten. Slechts één kant belichten en dat poneren als DE Waarheid is dan een beetje jammer.


Wat voor lichter/zuiniger busmaterieel zou er nog zijn, als je Ambassador en Citaro al onzuinig vindt? Die zijn al aan de zuinige kant... Ik denk niet dat er ander materieel is, hooguit een kilo'tje lichter, maar veel zal dat niet schelen. Nog lichter dan een ambassador moet je niet willen, op de veluwe en rivierenland kan het aardig spoken, en er zijn een aantal ambassadors spreekwoordelijk de lucht in gevolgen (Of van de weg af geraakt, etc) Maar dit laatste stuk (over het busgedeelte is hier OT.)

Laatst bewerkt door mdj op 29-12-2009 19:11


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-12-2009 19:15:54
keesje
keesje
Herhaalde oproep: Weet iemand welke andere plannen heeft t.o.v. Syntus? Ongetwijfeld NIET meer rijden dan vandaag, want de bedoeling was dat de CO2 uitstoot omlaag ging dacht ik.  

29-12-2009 19:22:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mdj: hooguit langere treinen tussen Zevenaar en Arnhem. Maar dan moet je weer gaan splitsen/combineren en ik vraag me af of je dat moet willen.
Achja, dat splitsen/combineren doen ze ook bij Arriva op de MLL met de vroege avondspitstreinen in Gorinchem, dus waarom zou het in Zevenaar niet kunnen.

'tis wel relatief duur lijkt me want die treinen rijden al van Ddr naar Gr met twee machinisten waarvan er eentje het versterkingsstel leeg terugrijdt. Al zou je in Zv wat de infra betreft de mogelijkheid hebben dat de trein uit Ah een stel achterlaat wat weer voor versterking van de tegentrein wordt gebruikt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-12-2009 22:06:05
mren
mren
Quote
mdj:
Quote
mren:
Je kan ook zeggen dat met de *huidige* bediening, frequentie en andere klantattractiviteitsvariabelen met voldoende materieel wordt gereden. Bij een reistijdsverkorting (hogere frequentie, hogere snelheid, betere aansluitingen, etc) zul je meer reizigers trekken.
Als Amsterdam - Utrecht eens per 2 uur zou rijden, zou je aan een IRM-VI wellicht ook genoeg hebben. Vooral omdat mensen afhaken omdat de dienst zo waardeloos is. Oftewel: benutten van potentie ten gunste van de reiziger moet centraal staan, niet een min of meer toevallige huidige frequentie.
Net krom als dat de *spoorlijn* Almelo-Mariënberg de meest onrendabele van het land zou zijn. Dat klopt al niet, want rendabiliteit is geen vaststaand gegeven van de infra maar van een vervoersdienst over die lijn. Maar daar (en eigenlijk overal) zijn de reizigersantallen flink gestegen bij de frequentieverhoging.


Maarja, dan moeten er wel reizigers zijn. Als buiten de spits al vrij weinig mensen reizen, zou de bezettingsgraad aangepast worden, als je 4x/uur een trein zou laten rijden? Ik houd mijn hoofd koel daar in. Tuurlijk, als je met 2x DM90 (met een uursdienst) moet gaan rijden, dan loont het om 4x/uur 1 DM90 te laten rijden. Dan zit er potentie in. Maar als je in 1 DM90/uur al een kanon af kan schieten...


Met eens per uur trek je alleen captives. Ik denk dat er vooral tussen Tiel, Elst en Arnhem genoeg potentie zit. Met een halfuursfrequentie biedt je al een iets beter alternatief voor de auto.
Quote


Quote
Mren:
Quote
mdj:
Apd-Zp.. Meer treinen past niet, zowel in perroncappaciteit als in kruisingsmogelijkheden.


Als een vervoerder daar meer treinen wil laten rijden, moeten ze dat gewoon doen. En niet bij voorbaat de handdoek in de ring gooien een achterlijk feitje als perroncapaciteit mogelijk een probleem is. Flauwekul; vraag moet leidend zijn, infra heeft maar te volgen (op de middellange en lange termijn).


Sorry, maar ik zie Prorail geen investeringen doen voor dubbelspoor, omdat een vervoerder daar graag treintjes op wil laten rijden.


Simpel de procedure volgen. Vervoerders dienen paden in, als die niet allemaal gehonoreerd kunnen worden, wordt het baanbak overbelast verklaard en moet naar een oplossing worden gezocht. Ik vind het een zwaktebod om geen treinen te laten rijden omdat de infra het in de huidige situatie niet toelaat. Uiteraard kan je op de korte termijn niet anders, maar op de middellange termijn moet klantattractiviteit centraal staan en niet de infra zoals die er nu ligt.
 

29-12-2009 22:22:13
keesje
keesje
En hoe beoordeelt Prorail de plannen van Arriva versus de plannen van Cargo (Zv-Ah) versus de plannen van de ICE (Zv-Ah) versus de plannen van NS (Va-Ah) dan? Die zijn ook allemaal nog niet gehonoreerd en definitief.  

29-12-2009 22:30:08
jeanpierre
jeanpierre
Quote
keesje: Herhaalde oproep: Weet iemand welke andere plannen heeft t.o.v. Syntus? Ongetwijfeld NIET meer rijden dan vandaag, want de bedoeling was dat de CO2 uitstoot omlaag ging dacht ik.
Er zijn genoeg mensen die dat weten, maar die hebben een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen tot de officiele bekendmaking (ik meen na afloop bezwarentermijn). In de aanbesteding werden er in ieder geval geen punten gegeven voor het aanbieden van extra ritten op de diverse treindiensten en moest minimaal het huidige patroon aangeboden worden.
 

29-12-2009 22:59:49
cuijk
cuijk
Quote
Uiteraard kan je op de korte termijn niet anders, maar op de middellange termijn moet klantattractiviteit centraal staan en niet de infra zoals die er nu ligt.


Ja klopt. Echter: als die infra uit 1883 of daaromtrent stamt - en nooit ECHT is aangepast voor modern forenzenvervoer waarvoor die infra indertijd niet is bedacht maar voor heel andere vormen van vervoer - dan heb je het als vervoerder 'het er maar mee te doen'. Tuurlijk weet je als vervoerder van te voren waar je aan begint, dat klopt.
(Stel je voor.... een autoweg met infra uit de 19e eeuw.... iedereen zou op zn achterste poten staan!)
Als je treinen dan EN je traject volloopt, EN je krijgt dan van Eurlings te horen dat dubbelsporig maken mooi niet doorgaat (je mag t doen met een paar verlengde inhaalsporen en aangepaste wissels), dan sta je als vervoerder langzaam voor een bijna onmogelijke opdracht. Vervoerders worden er nu mee geconfronteerd dat tientallen jaren weinig is geïnvesteerd in uitbreiding van de regionale infra (Bedoeld zijn de lijnen die niet onder het NS-kernnet vallen; onderhoud en technische aanpassingen daargelaten).

Laatst bewerkt door cuijk op 29-12-2009 23:53
 

30-12-2009 09:09:18
nielske90
nielske90
Quote
cuijk: (Stel je voor.... een autoweg met infra uit de 19e eeuw.... iedereen zou op zn achterste poten staan!)
Je moest eens weten wat een achtergestelde techniek achter de matrixborden zit, daar wordt je ook niet vorlijk van
Quote
cuijk:Vervoerders worden er nu mee geconfronteerd dat tientallen jaren weinig is geïnvesteerd in uitbreiding van de regionale infra
Volledig terecht natuurlijk. De reizigersaantallen op het regionale netwerk zijn nog altijd een schijntje van wat er zich op het hoofdrailnet afspeelt, dan kun je niet al je geld gaan inzetten zodat er 8 treinen per uur naar Doetinchem kunnen rijden. Dat is waanzin, en dan zijn er helaas voor Doetinchem plaatsen waar grote investeringen meer tot hun recht komen en noodzakelijker zijn.
 

30-12-2009 12:03:31
cuijk
cuijk
Doet niet af aan het feit dat er lang niet is geïnvesteerd in uitbreiding van de infra buiten het kernnet. enkele links van de afgelopen jaren: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/2098986/Syntus-wil-dubbel-spoor.ece
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/2404423/Dubbelspoor-Tiel-is-ver-weg.ece
http://www.limburger.nl/article/20091023/REGIONIEUWS01/910229940
 

30-12-2009 16:27:25
keesje
keesje
Een bericht uit de Gelderlander van vandaag:

Gedeputeerde: Syntus-petitie is kansloos

De protesten tegen het verdwijnen van Syntus als vervoerder uit de Achterhoek zijn kansloos.

Tot die conclusie komt de Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren.

De provincie verleende vorige week Arriva voor tien jaar het recht op het bus- en treinvervoer in Achterhoek en Rivierenland. Daartegen kwam een golf van protest. Een internetpetitie om het Achterhoekse Syntus te steunen kreeg al 1900 steunbetuigingen.

Maar Van Haaren zegt dat ze niet van de afgesproken procedure kan afwijken. "Ik heb begrip voor het sentiment. Maar het beoordelingsteam heeft gewerkt met objectieve criteria. Ik realiseerde me natuurlijk best dat deze uitkomst niet lekker zou vallen."

Toen duidelijk was geworden dat Arriva in de gunningsprocedure met nipt verschil (7,9 tegen 7,6 op een schaal van 10) gewonnen had van Syntus, liet Van Haaren beide biedingen nogmaals doorrekenen. "Ik heb daarom het beoordelingsteam gevraagd de biedingen nogmaals te bekijken, zodat we heel zeker wisten dat er geen fouten gemaakt waren. Het resultaat was hetzelfde."

Volgens Van Haaren scoorde Arriva het beste omdat dit bedrijf in de komende tien jaar meer openbaar vervoer in Achterhoek en Rivierenland gaat aanbieden.
 

30-12-2009 16:32:45
keesje
keesje
Zo zo, meer vervoer tegen lagere kosten en minder CO2 uitstoot. Ik ben erg benieuwd!  

30-12-2009 17:03:11
edje
edje
Tuurlijk heeft die petitie geen kans, het zou dan lijken, alsof de overheid zomaar wat doet.... iets wat ze volgens mij ook doen.  

30-12-2009 17:14:17
keesje
keesje
Nou, ik beweer niet dat ze 'zomaar' wat doen, maar of het verstandig is daar kun je over discussiëren.  

30-12-2009 18:02:16
mdj
mdj
Het enige wat je kunt doen tegen de gunning is er niets meer mee te maken (willen) hebben. Ofwel: een rijbewijs halen en een auto kopen...

Laatst bewerkt door mdj op 30-12-2009 18:02


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-12-2009 18:19:22
Apda
Apda
... of verhuizen.  

30-12-2009 18:31:32
ruysdael
ruysdael
Of gewoon niet zeiken en boejjjje door welke maatschappij de bus gereden wordt  

30-12-2009 19:32:13
R-ekz
R-ekz
Het intresseerd mij vrij weinig met welke maatschappij ik reis, als ik maar redelijk op tijd op me bestemming aankom en een zitplaats heb ben ik tevrede. (tegen een fatsoenlijke prijs)  

30-12-2009 19:38:38
superboer
superboer
En ik denk juist dat die kans op een zitplaats een stuk kleiner zal gaan worden bij Arriva. Syntus rijdt tussen Ah en Ww vrijwel altijd met 2x Lint/DM'90, iets dat ik Arriva niet zie doen.(ook niet met GTW%07%)  

30-12-2009 19:49:02
waalkade
waalkade
Stap je in de toekomst in Doetinchem toch over op het KAN treintje.
Of in theorie per 1 jan 2010 in een DB treintje in Zv.
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/2001&format=HTML&aged=0&language=DE&guiLanguage=en
 

30-12-2009 20:33:06
mren
mren
Quote
superboer: Syntus rijdt tussen Ah en Ww vrijwel altijd met 2x Lint/DM'90, iets dat ik Arriva niet zie doen.


Waarom niet? Arriva is het grote kapitalistische kwaad nog voor ze in de regio een meter hebben gereden en Syntus is een sympatieke filantropische instelling?
 

30-12-2009 21:01:52
mdj
mdj
Quote
maccerr: Of gewoon niet zeiken en boejjjje door welke maatschappij de bus gereden wordt


Het zou niet moeten uitmaken, maar ik noem een busconcessie Brabant, waterland, Groningen/Drenthe, DAV, Dordrecht, Hoeksche Waard... Overal was het een puinzooi, de eerste weken. Ritten die simpelerwijs worden opgeheven, rijtijden die verkort worden, die alleen om twaalf uur snachts gehaald kunnen worden, bussen die stampens vol zitten, mensen die -daardoor genoodzaakt zijn- de weg blokkeren, om met de bus mee te gaan en dat soort verhalen.

Ik begin me nu steeds meer af te vragen of we in Apeldoorn ook Arriva krijgen... In het ene bericht zit de veluwe er wel bij, in het daaropvolgende bericht wordt het simpelweg gewoon weggelaten. En de concessie Veluwe is ongeveer de Achterhoek en Rivierenland bij elkaar..

Ik denk dat de mensen eerder niet blij worden, door het feit dat het busvervoer eerder ingaat dan het treinvervoer. Nu is het zo dat je van Syntus naar Syntus kan overstappen, in de tussenliggende periode mag je van Syntus naar Arriva. En dat kan in geval van vertraging desastreus zijn, terwijl er nu wel gewacht wordt.


Bij twijfel: gebruik beton.
 


30-12-2009 21:06:48
ruysdael
ruysdael
Maar in wezen is er ook geen garantie dat Syntus geen opstartproblemen zal hebben. Persoonlijk hou ik ook niet van Arriva (vieze en half kapotte bussen hebben ze hier), maar zo'n petitie... god.. dat vind ik wel een béétje overdreven. Arriva zal het financieel (want ja, dat is vrijwel het enige waar Arriva naar kijkt) echt wel merken als niemand meer met ze reist omdat die bussen gewoon te goor voor woorden zijn. Met een beetje geluk gaat het lokale Syntus-management gewoon over naar Arriva (dat doet Arriva wel als ze slim zijn, om expertise binnenshuis te halen) en dan staat er enkel een ander logootje op de bus en de trein.  

30-12-2009 21:40:48
keesje
keesje
Syntus heeft geen opstartproblemen meer, die rijden er al een jaartje of 10. Arriva moet daar weer helemaal opnieuw beginnen, danwel "stelen" datgene van Syntus wat ze daar hebben opgebouwd. Lekker makkelijk.  

30-12-2009 21:45:15
jeanpierre
jeanpierre
Quote
mdj: Ik begin me nu steeds meer af te vragen of we in Apeldoorn ook Arriva krijgen... In het ene bericht zit de veluwe er wel bij, in het daaropvolgende bericht wordt het simpelweg gewoon weggelaten. En de concessie Veluwe is ongeveer de Achterhoek en Rivierenland bij elkaar..

De concessie Veluwe (incl. Apeldoorn) moet nog gegund worden, de aanbesteding is wel gelijktijdig gestart met Achterhoek/Rivierenland.
 

30-12-2009 21:48:45
gertjan
gertjan
Management hoeft Arriva niet over te nemen, personeel van de bus en trein echter wel. (Als ik het goed heb)
Maarja, Arriva kan wel weer wat extra's gebruiken na het wegvallen van het Noorden. Daar werden de centen het makkelijkste bij elkaar geraapt.
Opstartproblemen heeft iedereen wel. Je kan niet vanaf dag 1 alles doen zoals je het wil. Helemaal niet als je nog geen kennis van het gebied hebt. laten we eerst maar eens kijken wat voor feestje het in het Oosten gaat worden.
 

30-12-2009 21:57:51
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Syntus heeft geen opstartproblemen meer, die rijden er al een jaartje of 10. Arriva moet daar weer helemaal opnieuw beginnen, danwel "stelen" datgene van Syntus wat ze daar hebben opgebouwd. Lekker makkelijk.
Ja, zo gaat dat gewoon in Nederland, alsof Arriva daar wat aan kan doen. Syntus komt vanaf volgend jaar te rijden in een gebied waar Connexxion nu rijdt (bus) en ongetwijfeld heeft Syntus daar opstartproblemen of "stelen" ze dingen die Connexxion heeft opgebouwd, zo gaat dat gewoon. Dat is niet iets wat Arriva typeert.

Zo gaat het al jaren in Nederland, ik snap niet waarom er nu ineens een issue van gemaakt wordt.

Laatst bewerkt door ruysdael op 30-12-2009 21:59
 

30-12-2009 22:12:04
keesje
keesje
Quote
gertjan: Management hoeft Arriva niet over te nemen, personeel van de bus en trein echter wel. (Als ik het goed heb)


Fijn dat dit zo geregeld is, maar het staat Arriva wel vrij om direct na de overname lekker de bezem erdoor te halen. Maar dat is nog los van alle onzekerheid waar het OV-personeel per definitie mee te maken krijgt bij dit soort gedoe. Voor én na de overname.

Ik kan je verzekeren dat dit vaak onrust veroorzaakt, zeker als er de overname niet zorgvuldig verloopt. Die onrust van het personeel slaat door op klanten (stakingen e.d.) en is al een aantal keer gebeurd (ik kan er helaas over meepraten en een pretje is dat niet).

Laten we hopen dat het niet zover komt.
 

30-12-2009 22:22:24
raymond16
raymond16
Quote
superboer: En ik denk juist dat die kans op een zitplaats een stuk kleiner zal gaan worden bij Arriva. Syntus rijdt tussen Ah en Ww vrijwel altijd met 2x Lint/DM'90, iets dat ik Arriva niet zie doen.(ook niet met GTW%07%)

Dat ligt er aan in hoeverre de provincie Gelderland gaat handhaven. In het bestek was opgenomen dat in de spits alle reizigers die langer dan 15 minuten met de trein moeten kunnen zitten en 80% van de reizigers met een reistijd kleiner dan 15 minuten. Buiten de spits is dit strenger en moet 100% van de reizigers kunnen zitten bij een reistijd van 9 minuten of meer.
De vraag is dus in hoeverre Arriva gaat voldoen aan de eis. En stel: dit gebeurt niet. Dan is de vraag of de provincie direct Arriva op de huid zit of het op z'n beloop laat.
Meest logische is natuurlijk voor een vervoerder om je materieelinzet aan te passen dat iedereen net kan zitten. En als dat betekent dat je buiten de spits geen vierzitter voor jezelf hebt: jammer dan. Minder rijdende stellen buiten de spits is tenslotte een grote brandstofbesparing en laat dat nou weer goed zijn voor de CO² reductie

Laatst bewerkt door raymond16 op 30-12-2009 22:23
 

30-12-2009 22:30:10
ruysdael
ruysdael
Of zoals we gewend zijn van Arriva hebben ze eventuele boetes ingecalculeerd bij de aanbesteding en kunnen ze dus niet voldoen aan bijvoorbeeld de zitplaatseis, zonder daar minder van te worden.  

30-12-2009 22:43:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat betreft het personeel: op de stadsdienst Dordrecht zijn vele chauffeurs die overgenomen waren vertrokken door de verziekte werkomstandigheden na de komst van Arriva. Als vervanging krijg je dan studenten, uitzendkrachten en mensen onder tijdelijk contract die de kwaliteitscultuur nooit gekend hebben waardoor je in een negatieve spiraal terecht komt (bv. voor de minste vertraging ritten laten vervallen).
Dat risico loop je in de Achterhoek ook. En je kan zo ook niet echt iets opbouwen door het grote verloop in personeel, ze zijn hier zo'n beetje maandelijks met instructie van nieuw personeel bezig ondertussen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-12-2009 22:51:08
keesje
keesje
Quote
maccerr: Of zoals we gewend zijn van Arriva hebben ze eventuele boetes ingecalculeerd bij de aanbesteding en kunnen ze dus niet voldoen aan bijvoorbeeld de zitplaatseis, zonder daar minder van te worden.


Ja en de provincie vangt weer boetes. Kan ook niet anders als je de goedkoopste vervoerder kiest die het meeste wilt gaan rijden. Het OV blijft zo toch een mooi speeltje voor de overheid.
 

30-12-2009 22:57:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Vast een tip voor als je zeker wilt zijn dat er iets met klachten gedaan wordt: stuur 'n cc'tje van de mail aan Arriva naar de provincie.
Werkte in de DAV-concessie prima, dus waarom zou 't in Gelderland niet werken. Leuk bij-effect was het bedankje van Arriva dat ze de dienstregeling erdoor hadden kunnen verbeteren en tegelijk een bedankje van de provincie dat het had geholpen met het vaststellen van de hoogte van de boete%08%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-12-2009 23:09:16
keesje
keesje
Dat boete-systeem is natuurlijk geen bevordering om de problemen die een vervoerder veroorzaakt op te lossen. De vervoerder kleedt de boel al uit omdat ze tegen minimale kosten willen draaien. En gaat er wat fout, dan verdwijnen de niet malse centen naar het provinciehuis. Vervoerder mag vervolgens weer meer op de centen letten en zo is het domino-effect al gecreëerd.  

31-12-2009 16:03:50
mren
mren
Quote
maccerr: Of zoals we gewend zijn van Arriva hebben ze eventuele boetes ingecalculeerd bij de aanbesteding en kunnen ze dus niet voldoen aan bijvoorbeeld de zitplaatseis, zonder daar minder van te worden.

Jawel, bij voortdurend niet voldoen aan het gevraagde, zouden ze een wanprestatie leveren en hierdoor buiten getrapt worden. Als boetes eenvoudig incalculeerd kunnen worden, heeft de aanbestende partij deze boetes niet hoog genoeg gesteld.
 

31-12-2009 16:08:27
keesje
keesje
Buiten getrapt worden gaat ook niet zo eenvoudig, er staat geen andere vervoerder klaar om de boel de volgende dag over te nemen. Laat staan enkele maanden later.  

31-12-2009 16:16:38
gerard4653
gerard4653
Boete of niet, bij CXX heeft het tot nu toe niet veel geholpen. Uitval van treinen blijft aan de orde van de dag.
Dat belooft niet veel goeds als Arriva elders in Gelderland de dienst overneemt.
 

31-12-2009 19:26:01
thom
thom
Ja, misschien vallen er meer treinen uit, maar er rijden er nu wel meer dan toen...
Je moet dat dan wel in een verhouding zien...
 

01-01-2010 13:58:15
raymond16
raymond16
Uit de gelderlander van gisteren:

"Arriva gaat met nieuwe treinen rijden, terwijl ze daar in de beoordeling niet eens extra punten voor heeft gekregen. Daaruit blijkt wel hoe graag ze hier de concessie wilde winnen."

En daarnaast:
"Volgende week krijgen Syntus en Veolia inzage in de beoordelingen van hun offertes. Ze kunnen daarna bezwaar maken tegen hun nederlaag. Van Haaren houdt er sterk rekening mee dat Syntus dat doet, gezien het kleine verschil waarmee het Achterhoekse bedrijf verloor. Veolia scoorde veel lager. De bieding van het grootste busbedrijf, Connexxion, werd niet eens beoordeeld omdat dat bedrijf extra geld vroeg voor het uitvoeren van de concessie."
 

01-01-2010 15:03:51
timtrein
timtrein
Met wat voor treinen moet Arriva anders gaan rijden? Een handvol Lintjes aangevuld met, uhm, tsja? Een deelpark GTW / Lint is ook niet echt handig...  

01-01-2010 18:20:20
WesselE
WesselE
Hoezo? Ik denk dat deelparken prima uit elkaar te houden zijn, dat gebeurd immers ook in de huidige situatie met DM'90 en Lint. Voor de verbindingen Zp-Apd en Zp-Ww zijn weinig stellen nodig en dus geschikt voor Lint, gezien het kleine park. Voor de verbindingen Ww-Ah en Ah-Tl (vallen wellicht aan elkaar te knopen) zou men dan nieuwe GTW's aan kunnen schaffen.

Laatst bewerkt door WesselE op 01-01-2010 18:23


'Okeh'
 

01-01-2010 18:55:41
kleine_man
kleine_man
Quote
maccerr:

Zo gaat het al jaren in Nederland, ik snap niet waarom er nu ineens een issue van gemaakt wordt.


Eind vorige eeuw was de achterhoek sterven na dood qua openbaar vervoer. De treinen werden gereden door NS en de bussen door MidNet/OostNet. Met het oog de komende privatisering opgelegd vanuit Brussel hebben Connexxion en de NS de handen ineen geslagen en Syntus opgericht. Keolis werd erbij gehaald om te voorkomen dat er 1 maatschappij de meerderheid kon krijgen. Connexxion is er ondertussen uit en ik dacht zelfs dat Syntus nu van Keolis is. Keolis zit ook achter de ERB.

Syntus is begonnen met het visgraat-model. Hiervoor zijn er de achterhoek veel buslijnen gesneufeld en/of versneld (door haltes op te heffen). Er werden een aantal OV-knooppunten opgericht (Dtc, WW, Zp en Doesburg). Bussen en treinen zouden tussen deze punten gaan rijden. Parrallel rijdende lijnen werden samengevoegd. Kortom een revolutie in openbaar vervoerland.

Voor de reizigers was dit een hele schok. Mensen die gewend waren om voor hun huis op te stappen in de bus en in Ah weer uit. Moesten nu naar Dtc reizen en daar overstappen, waren langer onderweg. Daartegenover stond wel een frequntie verhoging van trein en bus. Na een start met heel veel horden en stoten is Syntus van de grond gekomen. Sterker nog. Het busverkeer en treinverkeer zijn verbeterd (nu 15-min dienst). Syntus heeft ook aantal regionale kaartjes geïntroduceerd. De reizigers hebben zogezegd hun hart verkocht aan Syntus.

Nu komt Arriva. Dat is een grote onbekende in de regio en dat geeft de weerstand. Deze weerstand was bij elke uitslag anders dan Syntus gekomen. Of het slecht is de toekomst moeten leren en vooral afhankelijk wie de concessie tussen Ah en Dtc wint.
 

01-01-2010 19:08:16
keesje
keesje
Hoewel ik niet pro-Arriva ben, hoop ik dat Arriva ook Dtc-Ah gaat rijden. De chaos lijkt me niet te overzien als zich er verstoringen gaan voordoen (wie rijdt wel/niet en wie rijdt wel/niet met vertraging). De infra leent zich nou ook niet voor extra of aparte opstelsporen, extra rangeerbewegingen, laat staan dat in bijvoorbeeld Ah elke vervoerder eventueel lang staat te keren. Bovendien zou je daarmee al bevestigd zien dat elke vervoerder minder efficient zijn treindienst kan uitvoeren en lijkt me voor niemand echt de bedoeling.  

01-01-2010 21:32:10
waalkade
waalkade
Ik hoop het juist wel, dan heeft een deel van de reizigers een keuze.
Wat de infra betreft, Doetinchem heeft 4 sporen, 2 er van moeten wat gepimpt worden.
En Arnhem krijgt er een nieuw perron bij.
 

01-01-2010 23:50:11
timtrein
timtrein
Een keuze? Iemand wacht liever een kwartier op een trein van de firma Y dan dat ie meteen een trein van de firma X neemt? Hou toch op met die flauwekul, je wil als reiziger gewoon Vlug, Veilig en Voordelig van A naar B. En op zo'n flutstukje kun je helemaal weinig beginnen.
Als je reizigers een keuze wil geven moet je het kernnet vrijgeven, dekking zoeken en na een jaar of drie eens kijken of het iets geworden is of niet. Dan krijg je echte marktwerking, maar dan krijg je ook alle ellende die we in Engeland hebben gezien. En kijk dan niet gek op als er nog drie keer per dag een trein naar Vlissingen rijdt. Maar dat heeft met de Achterhoek allemaal weinig te maken, daarvoor hebben "we" bepaald dat we concessies gaan vergeven door middel van offertes, en daar horen dan weer deze randverschijnselen bij. Ik blijf het trouwens opvallend vinden dat dit een vrij kortlopende concessie is.
 

02-01-2010 12:44:51
vinny004
vinny004
Een erg conservatieve insteek. In Engeland zie je dat het van te voren boeken van treinkaartjes met zugbindung erg populair is (vooral omdat je soms maar 10 pond hoeft te betalen voor een verbinding die normaal 40 pond kost). Echte keuzevrijheid levert altijd een beter product op, omdat er dan vanzelf optimalisatie ontstaat. Dit heet ook wel: marktwerking

Laatst bewerkt door admin op 03-01-2010 16:52, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

02-01-2010 13:01:50
keesje
keesje
Leuk als je een kaartje voor vervoerder X hebt en door één of andere seinstoring (toevallig niet zelden tussen Dtc en Ah) komt alleen vervoerder Y langsrijden. Of hoe dat men dan ook denkt te gaan regelen trouwens.

Denk niet dat het in de Nederlandse mentaliteit zit om een trein aan zich voorbij te laten gaan omdat men een vervoersbewijs heeft gekocht voor een andere vervoerder. Het lijkt in zo'n geval aardig op een OV á la paarse krokodil gedachte: "jaahaa hij staat daar!". Maar je mag niet mee!

Ook aardig in de huidige (en efficiente dienstregeling): Tijdens de halfuursdienst Dtc-Ah en uursdienst Ww-Ah, keert te Ah de trein uit Ww in 7 minuten op de trein naar Dtc en die uit Dtc in 7 minuten op die naar Ww.
Goed, nu zijn er twee vervoerders en die mogen dan elk in 37 minuten gaan keren. Op twee verschillende sporen ook nog, die zijn er immers in overvloed (verbouwing Ah!!) en met al die lange keringen kun je ook vast heel goedkoop zijn bij het binnenhalen van een consessie.

Zo zijn er nog wel talloze voorbeelden te bedenken hoe het op deze wijze niet bijdraagt aan een efficiente dienstuitvoering en een nóg beperktere mogelijkheden tot bijsturing. Laat staan dat ieder met zijn eigen kleinere parkje materieel gaat rijden en hoe dat gaat, heeft CXX ons al laten zien.

Maar misschien is dat wel wat we willen?

Laatst bewerkt door keesje op 02-01-2010 13:02
 

02-01-2010 13:06:07
maurits
maurits
Marktwerking werkt best aardig voor lange afstanden, dergelijke trips plant men vaak lang van tevoren, waardoor je makkelijk uit verschillende aanbieders een keuze kunt maken.

Tussen Dtc en Ah is echter totaal geen sprake van lange-afstandsvervoer. Het is eerder een soort S-Bahn-achtige dienst (er zijn in Duitsland ook S-Bahnlijnen die iedere 15 minuten rijden). En om nou uit verschillende vervoerders en bepaalde treinen te gaan kiezen op een S-Bahn lijkt me zeer omslachtig.

Voor het reizigersgemak en de bijsturing is één en dezelfde vervoerder wenselijk. Zeker omdat Prorail er op dit baanvak nogal eens een klerezooi van maakt, en om dan op dat enkelspoor met twee bijsturingsorganisaties de treindienst weer op te starten, dat is een recept voor een drama.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-01-2010 13:12:13
broek53
broek53
Over het aanbesteden van alleen de lijnen in Noord-Holland heb ik destijds (toen dat eventjes ging lijken te gaan spelen) eens bekeken wat dat voor Amsterdam C zou betekenen. Kort gezegd: minimaal een compleet perron erbij. De plannen voor destijds een spoor 16 zijn toen nog eens bekeken op de mogelijkheid nog een spoor 17 toe te voegen... Anders gezegd: keringen van series op elkaar en het doorrijden van de ene serie op de andere heeft in de loop der tijd een aantal infrastructurele uitbreidingen voorkomen en als je dat wilt losknippen, komen die uitbreidingen als vanzelf weer boven drijven. De wedergeboorte van de diverse Buurtstations %09%?

Laatst bewerkt door broek53 op 02-01-2010 13:20
 

02-01-2010 13:16:22
fr
fr
Quote
keesje: Ook aardig in de huidige (en efficiente dienstregeling): Tijdens de halfuursdienst Dtc-Ah en uursdienst Ww-Ah, keert te Ah de trein uit Ww in 7 minuten op de trein naar Dtc en die uit Dtc in 7 minuten op die naar Ww.
Goed, nu zijn er twee vervoerders en die mogen dan elk in 37 minuten gaan keren. Op twee verschillende sporen ook nog, die zijn er immers in overvloed (verbouwing Ah!!) en met al die lange keringen kun je ook vast heel goedkoop zijn bij het binnenhalen van een consessie.
Maar die treinen naar Doetinchem vallen dan wel onder de 30900-serie dus we mogen hopen dat die ritten dan ook door de vervoerder Arnhem - Winterswijk gereden gaan worden.

Maar voor de rest ben ik ook tegen .

Laatst bewerkt door fr op 02-01-2010 13:16
 

02-01-2010 13:18:39
waalkade
waalkade
Quote
keesje: Leuk als je een kaartje voor vervoerder X hebt en door één of andere seinstoring (toevallig niet zelden tussen Dtc en Ah) komt alleen vervoerder Y langsrijden.
Dat is wel heel ouderwets, een kaartje. Lastig is wel de keuze op Arnhem of Velperpoort, daar komen mogelijk straks 3 verschillende incheck poortjes of paaltjes te staan.
 

02-01-2010 13:27:40
daniel81
daniel81
Quote
vinny004:In Engeland zie je dat het van te voren boeken van treinkaartjes met zugbindung erg populair is (vooral omdat je soms maar 10 pond hoeft te betalen voor een verbinding die normaal 40 pond kost). Echte keuzevrijheid levert altijd een beter product op, omdat er dan vanzelf optimalisatie ontstaat. Dit heet ook wel: marktwerking


Dit is niet vergelijkbaar met Nederland en al helemaal niet met regionaal verkeer. Dergelijke situaties hebben meer gelijkenis met vliegreizen of internationale treinreizen: reizen over grote afstand die je zorgvuldig voorbereidt en waar je je hele programma van die dag helemaal op afstemt.
Hier hebben we we maken met korte ritjes, die vooral gemakkelijk moeten zijn: gewoon naar een station lopen en op de eerstvolgende trein kunnen stappen, ongeacht wat voor treinkaartje je hebt. Hierboven wordt het effect van frequentieverhogingen genoemd. Ga je verschillende maatschappijen laten rijden met eigen tarieven en kaartjes, dan help je meteen het positieve effect van hoge frequenties om zeep.
Marktwerking is leuk op een markt met veel kooplieden en veel consumenten, maar niet voor dit soort situaties. Niet voor niets hebben we in de jaren '30 de omgekeerde beweging gezien: dat de overheid de regie overnam en van vrije marktwerking er een staatsbedrijf van heeft gemaakt.

Wat de 'zitplaatsgarantie' betreft: ze kunnen het ook oplossen op de Veoliamanier: je trein volstouwen met plankjes van 20x20 cm en dat 'zitplaatsen' noemen
 

02-01-2010 13:35:44
tochjo
tochjo
Quote
fr: Maar die treinen naar Doetinchem vallen dan wel onder de 30900-serie dus we mogen hopen dat die ritten dan ook door de vervoerder Arnhem - Winterswijk gereden gaan worden.

Uit het Bestek Achterhoek Rivierenland (http://aanbestedingskalender.nl/noticedetails.aspx?id=6def681f-0af5-40ed-9d8c-6a68ee5f2bc6) haal ik:
De Concessie omvat op het traject Arnhem – Doetinchem uitsluitend de uitvoering van de treindiensten Arnhem – Doetinchem – Winterswijk, met bediening van alle huidige en toekomstige tussengelegen stations. De in dat patroon liggende treindiensten tussen Arnhem en Doetinchem zoals die in de dienstregeling 2009 werden aangeboden behoren eveneens tot de Concessie. Het aantal onder de Concessie vallende treindiensten dat tussen Arnhem en Doetinchem wordt aangeboden door de Concessiehouder bedraagt ten hoogste twee per uur en richting.
 

02-01-2010 13:39:09
daniel81
daniel81
Da's nog 'ns wonderlijk: de eerste autoriteit die geen MINIMUM-, maar een MAXIMUMfrequentie voorschrijft. Heeft dat nou te maken met die CO2-uitstoot?%08%  

02-01-2010 13:52:47
keesje
keesje
Quote
waalkade:
Quote
keesje: Leuk als je een kaartje voor vervoerder X hebt en door één of andere seinstoring (toevallig niet zelden tussen Dtc en Ah) komt alleen vervoerder Y langsrijden.
Dat is wel heel ouderwets, een kaartje. Lastig is wel de keuze op Arnhem of Velperpoort, daar komen mogelijk straks 3 verschillende incheck poortjes of paaltjes te staan.


Misschien wil een van de vervoerders wel een poortje en het andere niet.
 

02-01-2010 13:55:57
keesje
keesje
Als ik de berichtgeving goed heb gevolgd, moet het KAN beslissen over wie Dtc-Ah gaat rijden. Wanneer gebeurt dat en waarom is dat nog niet gedaan? Heeft de provincie Gelderland hier geen inspraak op?  

02-01-2010 14:26:54
tochjo
tochjo
Het traject Arnhem-Doetinchem wordt onderdeel van de concessie Arnhem Nijmegen die december 2012 ingaat. De Stadsregio Arnhem Nijmegen is de concessieverlener en de provincie Gelderland treedt op als penvoerder (aldus het Bestek Achterhoek Rivierenland). Op de website van de Stadsregio staat onder het kopje Planning geschreven (http://www.stadsregioarnhemnijmegen.nl/projecten_detail.asp?project_id=69):
Als alles volgens planning verloopt, start de aanbesteding in oktober 2010. De gunning van de concessie is oktober 2011. Na ruim een jaar voorbereiding rijden de treinen en bussen dan eind 2012 onder de nieuwe concessiehouder.

Dit lijkt misschien een korte periode, vooral met het oog op de noodzaak voor het bestellen van treinen, maar dat is opgelost doordat in het Bestek Achterhoek Rivierenland de volgende passage is opgenomen:
De Concessiehouder [van de concessie Achterhoek en dus vervoerder op Arnhem-Winterswijk] verplicht zich tot het nemen van een optie voor de Stadsregio voor de levering van materieel ten behoeve van de toekomstige concessiehouder Stadsregio. Het precieze aantal te bestellen treinstellen zal op een later moment door de Stadsregio aan de Concessiehouder worden gemeld. De Stadsregio garandeert jegens de Concessiehouder dat in de aanbestedingsdocumentatie ten behoeve van de aanbesteding die door de Stadsregio wordt georganiseerd de verplichting voor de Concessiehouder Stadsregio is opgenomen dit materieel in te zetten voor het verzorgen van openbaar vervoer. Over de manier waarop de inzet van het materieel door de Concessiehouder Stadsregio (juridisch) zal worden vormgegeven, worden nadere afspraken gemaakt.
 

02-01-2010 14:45:00
Dre
Dre
Leuke passage, die dus alleen opgaat als concessie Achterhoek en concessie Stadregio Arnhem Nijmegen door dezelfde vervoerder worden, immers wordt alleen de concessiehouder Achterhoek verplicht een optie te nemen.

Juridisch gezien zijn andere vervoerders niet verplicht een optie te nemen. Zij zullen pas in november 2011 (wanneer de inspraakprocedure van zes weken afgelopen is) materieel bestellen, dat wellicht nog niet eens voor december 2012 geleverd is.
 

02-01-2010 14:50:27
waalkade
waalkade
Quote
keesje: Als ik de berichtgeving goed heb gevolgd, moet het KAN beslissen over wie Dtc-Ah gaat rijden. Wanneer gebeurt dat en waarom is dat nog niet gedaan? Heeft de provincie Gelderland hier geen inspraak op?
Wanneer? Niet specifiek Achterhoek, maar voor het hele land: www.kpvv.nl en dan zoeken op poster.
Er is net een "tussen" aanbesteding geweest met een korte looptijd voor het KAN gebied.
Straks moet alles met elkaar in de pas lopen.
 

02-01-2010 15:19:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Dre: Leuke passage, die dus alleen opgaat als concessie Achterhoek en concessie Stadregio Arnhem Nijmegen door dezelfde vervoerder worden, immers wordt alleen de concessiehouder Achterhoek verplicht een optie te nemen.
Nee wel goed lezen... er staat dat de houder van de concessie Achterhoek de optie moet nemen en dat de toekomstige houder van de SAN-concessie verplicht is dit materieel te gebruiken voor zijn treindiensten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-01-2010 17:49:19
fastguy84
fastguy84
Quote
daniel81:
Wat de 'zitplaatsgarantie' betreft: ze kunnen het ook oplossen op de Veoliamanier: je trein volstouwen met plankjes van 20x20 cm en dat 'zitplaatsen' noemen


Dat zal niet gebeuren, zie het bestek:
Quote
C.2.47 In de tweede klasse mogen in de breedte gezien maximaal vier (bijvoorbeeld 2+2) zitplaatsen worden aangeboden.
 

02-01-2010 17:52:23
keesje
keesje
Dan kan het nog altijd het plankje van 20x20 cm zijn.  

02-01-2010 18:22:51
fastguy84
fastguy84
Uiteraard, maar ik neem aan dat daniel81 indirect naar de 'vijf-op-een-rij' verwees.  

02-01-2010 18:34:58
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Leuk als je een kaartje voor vervoerder X hebt en door één of andere seinstoring (toevallig niet zelden tussen Dtc en Ah) komt alleen vervoerder Y langsrijden. Of hoe dat men dan ook denkt te gaan regelen trouwens.

Je koopt toch gewoon een kaartje voor de trein, ongeacht de vervoerder? Dat is nu toch ook daar?
 

02-01-2010 18:51:25
daniel81
daniel81
Ja en nee. Er zijn in Gelderland ook allerhande soorten andere kaartjes in omloop. Zo was er de promotie-actie 'Ontdek het OV' (o.i.d.) van de provincie. Gratis kaartjes via internet te bestellen, maar alleen geldig bij bepaalde vervoerders (zo ontdekken 'nieuwe' reizigers inderdaad hoe OV tegenwoordig in elkaar zit %03%). Ook de Weekenddagkaart was niet bij alle vervoerders geldig.

@fastguy: ik had inderdaad de Velios in gedachten.
Toch eigenlijk te triest voor woorden dat je als overheid daadwerkelijk álles in voorwaarden moet afdwingen ... %04%
 

02-01-2010 19:24:48
keesje
keesje
Quote
maccerr:
Quote
keesje: Leuk als je een kaartje voor vervoerder X hebt en door één of andere seinstoring (toevallig niet zelden tussen Dtc en Ah) komt alleen vervoerder Y langsrijden. Of hoe dat men dan ook denkt te gaan regelen trouwens.

Je koopt toch gewoon een kaartje voor de trein, ongeacht de vervoerder? Dat is nu toch ook daar?


Ja nu wel. Maar als de marktwerkinggedachte daar ernstige vormen gaat aannemen dan zou in dat plaatje ook 2 vervoerders met elk hun eigen tarief of acties passen. Leuk die hoge frequenties, maar als je voor een bepaalde vervoerder kiest (of MOET kiezen omdat je bus er nou eenmaal op aansluit), dan is het eigenlijk een halvering van de frequenties.
 

02-01-2010 19:29:30
kbrandsma
kbrandsma
De theorie versus praktijk situatie over de optie op treinstellen lijkt mij totaal onpraktisch verzonnen door de provincie, mede omdat totaal onduidelijk is hoeveel treinstellen voor de optie benodigd zijn.

Het lijkt mij het meest logisch dat Arriva deze optie aan heeft moeten bieden aan de provincie, zodat deze optie in de aanbesteding van de lijn Arnhem - Doetinchem voor de nieuwe vervoerder kan worden meegenomen. Maar als er geen vastgesteld aantal treinen is gedefinieerd, dan heb je er als provincie vrij weinig aan.

In deze situatie heeft Arriva een offerte bij de fabrikant welke materieel gaat leveren voor de concessie Achterhoek en Rivierenland aan moeten vragen, maar alleen wat een treinstel in 2011 kost, aangezien het definitieve aantal nog niet bekend is.

Beter was geweest om de keuze voor (nieuw) materiaal op Arnhem - Doetinchem af te laten hangen van de materiaalvoorkeur van de vervoerder in de Achterhoek en Rivierenland, gekoppeld aan een (in de offerte naar de provincie) meegenomen bedrag voor levering van een minimaal aantal stellen voor Arnhem - Doetinchem in 2012. De toekomstige vervoerder (wellicht dezelfde) hoeft dan in 2011, wanneer hij weet hoeveel exacte stellen nodig zijn, alleen nog maar een beperkt aantal stellen door dezelfde fabrikant te laten uitleveren.
Quote
cuijk: Doet niet af aan het feit dat er lang niet is geïnvesteerd in uitbreiding van de infra buiten het kernnet. enkele links van de afgelopen jaren: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/achterhoek/2098986/Syntus-wil-dubbel-spoor.ece
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/2404423/Dubbelspoor-Tiel-is-ver-weg.ece
http://www.limburger.nl/article/20091023/REGIONIEUWS01/910229940

In vrijwel alle gevallen zijn deze wensen terecht niet ingewilligd. Na een overbelastingsverklaring moet naar mogelijkheden worden gezocht waardoor de gewenste frequentie wel kan worden uitgevoerd. Als blijkt dat met één passeerspoor van €5 mln de gewenste frequentie kan worden gereden, dan is het (in dit land) niet nodig om voor €20 mln bijvoorbeeld 10 km dubbelspoor aan te leggen. Dat bij vertragingen op trajecten met dubbelspoor beter kan worden bijgestuurd speelt bij dergelijke verschillende bedragen vrijwel geen rol. Vertraging van de dienst speelt op dergelijke trajecten toch maar in 5-10% van de ritten een rol.
 

02-01-2010 19:30:13
fastguy84
fastguy84
Heb het bestek doorgelezen (deels) en voor zover ik zie moet de vervoerder in alles zorgen voor de inpassing en uitstraling van het gecombineerde stuk. Dat betekent dus ook dat speciale kaartjes bij beide concessiehouders gelden. Vandaar ook het identieke materieel. Er waren punten te verdienen voor een realistische kijk en goede samenwerking. Verder moet de drgl worden afgestemd en kan pas zodra Ah-Dtc 4 treinen pupr heeft op de SAN-concessie, er een zonetrein komen Ah-Dtc (rechtstreeks) en dan door op het stuk Dtc-Ww (stop), de bedieningsplicht wordt dan bedieningsverbod.

Quote
kbransma: Het lijkt mij het meest logisch dat Arriva deze optie aan heeft moeten bieden aan de provincie, zodat deze optie in de aanbesteding van de lijn Arnhem - Doetinchem voor de nieuwe vervoerder kan worden meegenomen. Maar als er geen vastgesteld aantal treinen is gedefinieerd, dan heb je er als provincie vrij weinig aan.

Is inderdaad de reden, juist daarvoor mag de Stadsregio dit later zelf nog bepalen. Zie dit:
Quote
C.9.12: De Inschrijver geeft in zijn offerte aan welke opties genomen (zullen) worden en op welk moment de Stadsregio uiterlijk bekend moet maken welk aantal treinstellen besteld moet worden.

Dit geeft de Stadsregio de kans om te kijken met hoeveel stellen een dienst gepland moet worden (maakt nl. nogal uit of de winnende concessiehouder voor materieel à la Wadloper DH-I (qua aantal zitplaatsen!) of een SLT V100-achtige variant gaat).

Laatst bewerkt door fastguy84 op 02-01-2010 19:37, reden: reactie op kbrandsma toegevoegd