Ombouw van onbewaakte overwegen
Forum: Algemeen - Algemeen
05-06-2009 18:21:24
aarclay
aarclay
ProRail had gemeld dat ze van plan zijn de komende jaren *alle* onbewaakte overwege aan te passen naar een Mini-AHOB welke o.a slagbomen zal hebben.

Nu lees ik op: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/282931/Spoorbomen-bij-overweg-in-Twello.htm het volgende:

--quote--
"Op een onbewaakte overweg in Teuge waar in mei twee doden vielen toen een auto werd geschept, komen geen spoorbomen. Volgens ProRail zijn daar in 35 jaar tijd maar drie ongelukken gebeurd. Er komen borden die mensen een andere route wijzen."
--/quote--

Nu vraag ik me af, is ProRail nou gestopt met de ombouw van alle onbewaakte overwegen in Nederland, aangezien ze bij de Teugense overweg geen slagbomen gaan plaatsen?

Hoe zit dit nou??


Choo choo.....
 

05-06-2009 18:33:10
midniight
midniight
Het gaat hier om een "boeren"overweg. Deze is eigenlijk voor de boer die daar zijn weide heeft. In tegenstelling tot het bericht, Op het Hartelaar komt er wel 1 met slagbomen. Daar was het vorige week 2 keer raak. 1 keer een bijna crash met een dubbeldeks touringkar MET 50 PERSONEN er in, en een paar uur later een schampschot met auto. Alleen bumper en koplamp kapot van auto. 4 inzittenden ongedeerd.  

05-06-2009 20:07:25
keesje
keesje
Jammer dat er eerst zoveel doden moeten vallen om te 'bewijzen' dat die dingen veel te gevaarlijk zijn.  

05-06-2009 20:19:13
MarkJB
MarkJB
Quote
aarclay: Volgens ProRail zijn daar in 35 jaar tijd maar drie ongelukken gebeurd.


Dat zijn er toch zo'n 3 teveel.
 


05-06-2009 21:26:25
mren
mren
Want een mens moet op elk moment van zijn leven aan het handje worden genomen om maar vooral nergens zelf over na te hoeven denken?  

05-06-2009 23:01:54
rolandrail
rolandrail
Quote
keesje: Jammer dat er eerst zoveel doden moeten vallen om te 'bewijzen' dat die dingen veel te gevaarlijk zijn.
Dingen worden pas gevaarlijk als je er gevaarlijk mee doet. Waarom moeten we blijkbaar zonodig in dit lang ten kostte van bizar veel geld de mens beschermen tegen zichzelf? Laat het maar lekker op z'n beloop.

Laatst bewerkt door admin op 06-06-2009 12:22, reden: Belachelijke opmerking verwijderd
 

06-06-2009 00:35:30
dh3201
dh3201
Quote
keesje: Jammer dat er eerst zoveel doden moeten vallen om te 'bewijzen' dat die dingen veel te gevaarlijk zijn.

Zoveel doden?
Die 228 doden van maandag zijn ook niet genoeg om te 'bewijzen' dat een Airbus veel te gevaarlijk is.....


Shqiperise-lopers?
 

06-06-2009 00:58:46
keesje
keesje
Quote
rolandrail: qDingen worden pas gevaarlijk als je er gevaarlijk mee doet. Waarom moeten we blijkbaar zonodig in dit lang ten kostte van bizar veel geld de mens beschermen tegen zichzelf? Laat het maar lekker op z'n beloop.
Waarmee niet gezegd is dat de mens per definitie gevaarlijk doet op onbewaakte overwegen. Een van die overwegen bij Twello ligt precies in een bocht (hoef ik je niet te vertellen denk ik) en dat is gewoon vragen om ongelukken. Ik denk dat de waarhalzerij op de bewaakte overwegen veel vaker voor komt (misschien omdat er daar ook teveel van zijn?).

Laatst bewerkt door admin op 06-06-2009 12:22, reden: Quote hersteld
 

06-06-2009 12:21:32
daniel81
daniel81
Onbewaakte overwegen vormen een risico, maar wat moet je daar nu mee?
Je kunt ze allemaal gaan beveiligen, maar dat kost ongelooflijk veel geld.
Natuurlijk kun je zeggen dat een mensenleven onbetaalbaar is, anderzijds: je kunt geld maar één keer uitgeven, zou je hetzelfde bedrag investeren in (ik noem maar even een dwarsstraat) onderzoek naar kanker, dan kun je daar wellicht veel meer levens mee sparen (dat is ook de teneur die je in het filmpje ziet).
Het andere alternatief is het simpelweg afsluiten van dergelijke overwegen.
De Fietsersbond heeft zich enkele jaren geleden samen met -als ik het goed heb de Wandelsportbond en een vereniging van ruiters-, hard gemaakt voor het in stand houden van 'kleine' overwegen, zie http://www.fietsersbond.nl en dan doorklikken naar 'dossiers -> barrières'. Ongevallen op dat soort overwegen gebeuren meestal met auto's, en niet met fietsers, voetgangers of ruiters. Hun suggestie: sluit de overweg desnoods voor auto's maar laat 'm voor langzaam verkeer open.
En het derde alternatief, alles op z'n beloop laten, vind ik ook zo gek nog niet. We mogen toch wel van elkaar vragen dat we ook nog een beetje zelf nadenken?

Laatst bewerkt door daniel81 op 06-06-2009 12:22
 

07-06-2009 17:04:15
willy84
willy84
Ik kan me van heel lang geleden nog een overwegje bij Harderwijk herinneren waar je zelf een hekje moest openen. Nu loopt er een voetgangersbrug overheen.

Het wordt idd tijd dat mensen zelf gaan nadenken ipv alles aan de grote boze overheid toerekenen.

Aan de andere kant snap ik niet waarom een overweg als bij Diemen nog bestaat. Dat soort overwegen moeten m.i. zsm worden vervangen door een tunnel.
 

07-06-2009 17:13:29
rudolfph
rudolfph
Zoals altijd speelt er nog een centenkwestie, een tunnel is ook niet zomaar gebouwd. Ik zie het al voor me dat Prorail ook dergelijk drukke overwegen gaat sluiten met argumenten als "Hier gebeuren te veel ongelukken", "Hier lopen/fietsen/rijden mensen te vaak tussen de bomen door" of "Als we deze overweg sluiten, dan neemt de veiligheid flink toe". %08%

Laatst bewerkt door rudolfph op 07-06-2009 17:14
 

07-06-2009 17:25:13
willy84
willy84
Voor wat betreft het financiele plaatje moet je ook kijken hoe druk een overweg is. Nu is Diemen erg druk en derhalve de investering wel waard. Voor andere kleine overwegen in landelijk gebied kan ik me voorstellen dat dit anders is.  

07-06-2009 18:51:57
lucky
lucky
Er zijn in Nederland echter genoeg projecten (Niet alleen op het spoor) die hun investering meer dan waard zouden zijn. Echter kun je niet alle projecten nu eenmaal uitvoeren omdat daar niet genoeg budget voor is. (En niemand wil ook meer belasting betalen)  

07-06-2009 19:01:59
keesje
keesje
Ongevallen kost de gemeenschap indirect ook geld, maar waarschijnlijk wel minder.  

07-06-2009 19:20:32
lucky
lucky
De ongevallen op het spoor zijn maar een zeer klein deel van het gemeenschapsgeld dat bestemd is voor de organisaties die helpen bij ongevallen.  

08-06-2009 13:33:19
fastguy84
fastguy84
Nu we het toch over spoorovergangen hebben... Minister Eurlings heeft een voorlopige opgave gedaan over de projecten die hij subsidieert in het kader van 'spoorse doorsnijdingen'. Dat betekent dat er de komende tijd op de volgende locaties geknutseld gaat worden (m.n. in Hrl en Ehv, dat zijn de grotere projecten):
nr gemeente projectnaam
1 Barneveld - Langzaam verkeerstunnel ‘de Veller’
2 Best - Onderdoorgang Aarle-Hokkelstraat
3 Cuijk - Onderdoorgang nabij station Cuijk
4 Deventer - Langzaam verkeerstunnel Rivierenwijk
5 Eindhoven - Ontwikkeling OV-knoop
6 Gouda - Hamstergat
7 Groningen - Stationsomgeving Europapark / Helperzoom
8 Heerhugowaard - Zuidtangent
9 Heerlen - Maankwartier fase 2
10 Helmond - Onderdoorgang Cortenbachtracé
11 Hilversum - Mediapark traverse
12 Leerdam - Onderdoorgang Poort van Noord
13 Leiden - Onderdoorgang ringweg oost
14 Nijkerk - Spooronderdoorgang Amersfoortseweg
15 Nijmegen - Fietstunnel Vrouwe Udasingel
16 Nijmegen - Verkeerstunnel Graaf Allardsingel
17 Oss - Onderdoorgang onder spoor (N329)
18 Roosendaal - Roosendaalse Passerelle
19 Roosendaal - Viaduct Borchwerf II en Viaduct Majoppeveld
20 's-Hertogenbosch - Ponte Palazzo
21 Sittard-Geleen - Spoorzone Sittard-Geleen
22 Tilburg - Fietstunnel Rauwbrakenweg
23 Wijchen - De ontbrekende schakel
24 Zevenaar - Langzaam verkeerstunnel station Zevenaar-Oost
25 Zevenaar - Viaduct 7 poort - Hengelder
26 Zutphen - De Mars

Dit kost bij elkaar 117 mln euro, er is daarom nog 24 mln euro beschikbaar, dat in principe voor 1 juli aangevraagd moet worden. Berichtgeving daarover volgt nog voor het reces.
 

08-06-2009 13:36:55
mich
mich
Quote
fastguy84: 3 Cuijk - Onderdoorgang nabij station Cuijk


Opzicht vreemd, die overweg daar is helemaal niet zo druk, en even verderop is al een onderdoorgang, die wel veel gebruikt wordt. In bijvoorbeeld Boxmeer en Venray heb je drukkere overwegen.
 

08-06-2009 13:49:15
fastguy84
fastguy84
Tja, het gaat niet alleen om het verkeer, maar ook om de stad meer aan elkaar te knopen. Daarnaast is mij niet duidelijk waar deze onderdoorgang moet komen (vervanging Beerseweg? nieuwe tunnel ten zuiden station? stationstunnel?). Bedenk wel dat de maximale subsidie per project 15 miljoen is en je er als gemeente flink wat bij moet leggen. De grote overweg in Roermond vind ik persoonlijk wel een goede kandidaat om te saneren, maar dat zal wel te duur zijn voor de gemeente.  

08-06-2009 20:35:28
wietse
wietse
Quote
fastguy84:
11 Hilversum - Mediapark traverse



Hoera! Eindelijk. Hier wachten vele mensen al zo lang op; en gaat echt voor veel mensen de looptijd van/naar Hvsn flink inperken. Blij mee.
 

08-06-2009 20:41:00
webguy
webguy
Beetje oud waarschijnlijk, maar desnietaltemin interessant:
http://www.designboom.com/weblog/cat/9/view/6633/cepezed-architects-rabobrug-bridge.html
Renderings van een nieuwe brug voor fietsers in Utrecht over het station heen... Opmerkelijk zijn de op/afritten "people movers"/meer roltrappen dan op en afritten ivm steigingspercentage.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

09-08-2009 22:54:13
midniight
midniight
inmiddels is de beruchte overweg in Twello afgesloten voor autoverkeer. Alleen Vrachtverkeer en tractoren kunnen er nog over. Ze hebben er obstakels in de weg gemaakt....  

09-08-2009 23:06:59
keesje
keesje
Apart dat ze langere en tragere voertuigen er wel overheen laten rijden. Die dingen hebben veel meer tijd nodig om over te steken.