28-05-2009 19:44:56 | ||
---|---|---|
treinfan
|
nav https://www.somda.nl/www/forum/6931/ is het denk ik handig een lijst op te stellen van de omloopcodes van het materieel dat rondrijdt op het Nederlandse spoorwegnet of daar heeft gereden. Op http://www.trainmagazine.nl/index.php?sec=13&grp=7757&ond=4735 vind ik al het volgende: AAF, AAT, AAW, AAZ rangeerlocjes 500/600 AE Mat '64 Plan T AD DD-IRM IV ADH DD-IRM IV met extra eerste klas ADL DD-IRM IV met extra eerste klas AP Plan V AQ mat '57 Beneluxhondekop APN A32 Lightrail AR 2200, 6400 ARR Plan V tbv Ddr-Gdm AS Plan V 441-483 AT Plan V 841-893 met telerail AV Strandsprinter (SGM II) AW 2200 AZ 2200, 2400, 6400 B 1300 BR 2200, 6400 BZ 2200, 6400 C 1300 CR 2200 D 1200 DF 6400 DZ 2200 ECB ICB BAB EKC ICB B EDV DD-IRM VI, tijdens proefbedrijf EF 6400 EZ 2200 F 1100 FR 6400 FZ 2200, 6400 GR 2200, 6400 GZ 2200 HF 2200 HR 2200, 6400 HZ 2200 ICE ICE International JR 6400 JZ 2200 K Eloc 1700 KR 6400 KZ 2200 L Eloc 1800 LA DDAR IV + 1700 LAA DDAR VI + 1700 LB DDAR + mDDM LC (voorheen: ) Mat '54 IV (nu: ) SLT zesdelig LE SLT vierdelig LF Mat '54 IV voor boottreinen Amsterdam-Hoek van Holland LG Hondekop stel 1970 LK DDAR III + 1700 LM SGM III LMH SGM III voor de Hoekse lijn LMM Gereviseerde SGM III (in gebruik tijdens revisie SGM-III's) LMZ SGM III voor Zeeuwse lijn LN (voorheen: ) Mat '54 II LR 6400 LV Citypendel zonder camera's LVS Spitspendel LVV Spitspendel LVZ Citypendel met camera's (Zeeuwse Lijn) M (voorheen: ) Eloc 1800 (nu: ) NS Hispeed Traxx MA mat '46 MB mat '46 MN mat '46 MO mat '46 MR Plan V (401-438 en later een aantal 900'en) MT DB Br. 643 N NMBS HLE 11.8 NBC ICK BAB NCA ICRm BDs NCB ICRm BAB NCG ICRm Bf-B-Bf/BD-Bf-BD NKA ICK B-BD NKB ICK BAB NKC ICK (B-)BD NSA Rijtuigenstam series 800/900 NSB Rijtuigenstam series 800/900 met Df NSC Rijtuigenstam series 1900/2500 NSD (voorheen: ) Rijtuigenstam serie 600 (nu: ) ICR Benelux Bs NSE Rijtuigenstam serie 3500 NSF Rijtuigenstam treinen 3528/3557 NSG DDM-7 NSH DDM-6 NSL Rijtuigenstam ICR-Bvk NSM Rijtuigenstam treinen 3520/3565 NSN Rijtuigenstam treinen 3526/3559 NSY Rijtuigenstam serie 3600 NVT Versterkingsstam voor series 800/900 NVW Versterkingsstam voor series 800/900 NVZ Versterkingsstam voor series 800/900 NZN Noordned DM '90 NZP Noordned DH-II Wadloper NZX Noordned DH-I Wadloper O Eloc 1800 o.a. voor wintersporttreinen OA DD-IRM VI OAD IRM IV met extra eerste klas OC ICM IV OCS ICM IV met extra eerste klas OCX ICM-IV met sandite OD mat '54 IV ODD mat '54 IV Reserve OH ICM III OHZ ICM-III met Sandite OL DD-IRM III ON Mat '54 II ONN Mat '54 II reserve P NMBS 25.5 QR 6400 QZ 2400, 6400 RR Mat '64 Plan V RZ 2400 SR 6400 SZ 2400 TGV Thalys PBA/PBKA UB DE5 UL DE3 UZ 2400 VEG Veolia DH-II VEH Veolia DH-I VEK Veolia plan U (nooit gebruikt) VEO Veolia DM '90 VEP Veolia Mat '64 VR 2200 VZ 2400 WF 2200 WR 2200, 6400 WZ 6400 XA motorpost XR 2200, 6400 YR 2200 ZAP DM '90 Zutphen-Apeldoorn ZHS Connexxion DH-I Wadloper ZK DE-III Plan U ZKK DE-III Plan U noordelijke diensten ZLS Syntus Lint ZN DM '90 ZNS Syntus DM '90 ZP DH-II Wadloper ZR 2200 ZRR Plan V tbv Zl-Emn ZT SM '90 en voor Railion: A Eloc 1600 AR 6400 BR 6400 BZ 6400 C Eloc 1600 CR 6400 CZ 6400 DR 6400 ER 6400 F Eloc 1600 werkplaats Maastricht FR 6400 geschikt voor Duitsland GR 6400 HR 6400 JR 6400 KR 6400 LR 6400 geschikt voor België MR 6400 P NMBS Eloc 25.5 Q Eloc 1600 extra QR 6400 flexnet WR 6400 geschikt voor België XA 3000 XR 6400 YR 241 ZR 2200 Laatst bewerkt door mvd op 05-02-2011 16:29 |
28-05-2009 19:59:50 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
L was E-loc 1800 Verder had je nog een tijd OAD, dat waren zesjes die weer teruggebracht waren naar viertjes, met extra eerste klas. En verder had je in de beginperiode nog een aparte omloop voor de ICMm's in de 1500, ik meen me te herinneren OHM (of was het nou OHH). Laatst bewerkt door ruysdael op 28-05-2009 20:02 |
28-05-2009 20:02:14 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Klopt, die kan ik mij ook nog herinneren, maar die stond dus fout in de lijst die ik even snel had gekopieerd |
29-05-2009 01:00:29 | ||
---|---|---|
dh3201
|
B 1300 C 1300 D 1200 F 1100 P NMBS 25.5 HF 2200 WF 2200 OD Mat'54 IV ON Mat'54 II Shqiperise-lopers? |
29-05-2009 08:48:52 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Dit postte ik zojuist in het topic dat hier oorspronkelijk over ging: En deze codes kwamen wel voor, maar inmiddels ook niet meer, allen Veolia: VEG DH 2 VEH DH 1 VEK DE 3 (nooit gebruikt) VEO DM'90 VEP Mat'64 |
01-06-2009 22:25:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
Reactie op de prijsvraag die nog open stond in het vorige topic:QuoteNiemand meer? De 1970 reed de eerste jaren in de Lg-groep (die één stel groot was), in later jaren weet ik het niet meer. De LF-groep was de hondekopvier die de boottreinen Amsterdam - Hoek van Holland reed in de jaren 70 en 80. Het was niet een bepaald stel, maar het moest in principe wel hetzelfde stel zijn gedurende langere tijd vanwege speciale Wagons-Lits-belading. Het ging dan om de boottreinen 2, 3, 4 en 5 (later 14002 enz.), de middagslag 6 en 7 werd door willekeurige vieren gereden. (De ochtendslag werd in Amsterdam C als enige reizigerstrein binnengenomen op spoor 1; het was dus trein 2, bestemd voor trein 3, bestaande uit een 4 die moest worden overgehaald naar spoor 5 - maar dit zomaar even ertussendoor) Laatst bewerkt door broek53 op 01-06-2009 22:27 |
01-06-2009 22:28:01 | ||
---|---|---|
mark
|
ZRR = Mat'64 T2 t.b.v. Zl-Emn ARR = Mat'64 T2 t.b.v. Ddr-Gdm OHZ = ICM-III met Sandite OCZ = ICM-IV met Sandite Laatst bewerkt door mark op 01-06-2009 22:28 |
01-06-2009 22:36:28 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
OAD en OHM ontbreken ook nog (zie mijn eerdere post). |
01-06-2009 22:37:56 | ||
---|---|---|
mark
|
Was OHM een omloopcode? Ik meende dat er de eerste weken EOH werd gebruikt (extra ICM-III) * Hoopt stiekem dat er op een dag weer omlopen op Somda verschijnen %02% Laatst bewerkt door mark op 01-06-2009 22:38 |
01-06-2009 22:39:19 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Nu je het zegt inderdaad . OAD weet ik wel zeker, dat waren enkele slagen in de 21/2600. |
01-06-2009 22:40:49 | ||
---|---|---|
mark
|
%06% Ik bedenk me ineens dat er ook nog een omloop was voor stel 8711, met camera's. Was dat OAZ? |
01-06-2009 23:05:18 | ||
---|---|---|
edward
|
Quote In oude lijsten kwam ik dit nog tegen SGM-2 LV Hofpleinlijn / Citypendel LVV Hoekselijn / Spitspendel LVZ Zeeuwse lijn AV Strandsprinter SGM-3 LM LMZ Zeeuwse lijn |
02-06-2009 06:14:01 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Gek genoeg staan in die eerste lijst wel de de codes voor Mat 46 uit de jaren 70, bijv MA, op zijn spoors is dat de Marie Anton, maar niet de Hondekoppen: Dat waren: LC - Luie Cornelis: Hondekop 4 LN - Luie Nico: Hondefop 2 En de 2400'en: oa AZ - Arme zak 2200: oa AW: Anton Willem Dick van den Hoven |
02-06-2009 07:57:20 | ||
---|---|---|
treinfan
|
volgens mij heb ik nu alles in de lijst verwerkt |
02-06-2009 08:34:50 | ||
---|---|---|
train85
|
Code LC is nu bestemd voor de SLT-6. Code LE is nu bestemd voor de SLT-4. Code NCG is voor de BBB stam (5800). Code NKB is voor de ICK BAB stam. Code NKA is voor de ICK B+BD stam. Code NSD is nu voor de ICR beneluxstuurstanden. Laatst bewerkt door train85 op 02-06-2009 10:33 |
02-06-2009 10:04:00 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Code NSB? Voor materieel dat in hoge mate samenwerkt met een buurland?? Is dat toeval? |
02-06-2009 10:34:24 | ||
---|---|---|
train85
|
Het moest NSD zijn, ipv NSB. |
02-06-2009 10:52:33 | ||
---|---|---|
spoorhaas
|
NCA = ICRm BDs NCB = ICRm BAB NCG = ICRm BfBBf ( tegenwoordig ook met BD's erin ) M = Traxx Lok N = NMBS HLE 11.8 |
03-06-2009 22:14:29 | ||
---|---|---|
edward
|
Quote En nadat de hondekoppen waren overgegaan naar Onnen had je ON (2), ONN (2-reserve), OD (4), ODD (4-reserve) In AAF, AAT, AAW en AAZ zaten de rangeerlokjes 500/600 loks 2200 o.a. in AZ,BZ,DZ,EZ,FZ,GZ,HZ,JZ,KZ,AR,BR,CR,GR,HR,VR,WR,XR,YR,ZR loks 2400 o.a. in PZ,QZ,RZ,SZ,UZ,VZ loks 6400 o.a. in AZ,BZ,FZ,QZ,WZ,AR,BR,DF,EF,FR,GR,HR,JR,KR,LR,QR,SR,WR,XR |
04-06-2009 17:55:51 | ||
---|---|---|
treinfan
|
het ziet er ondertussen uit als een gigantisch lange lijst, ik heb het weer allemaal toegevoegd. (leuk dat hergebruik van codes zoals M welke eerst voor 1800'en stond en nu dus voor Traxx-locs) |
04-06-2009 21:43:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dan is hij al voor de tweede keer gerecycled. In de jaren tachtig bestonden de groepen M en P voor de Belgische locs reeks 25.5 en reeks 15 (de meerspanningslocomotieven die een aantal TEE's en een enkele D-trein trokken). Ik ben alleen vergeten welke letter bij welke loc hoorde. Overigens een belettering van absolute willekeur: de benaming is onstaan omdat het de tijd van de belgenmoppen was en de bijbehorende stereotiepen: de M en P staan voor mayonaise en patat... |
05-06-2009 19:21:05 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Aangezien de P in de jaren'90 nog werd gebruikt voor de reeks 25.5 lijkt me dat de M dan voor de reeks 15 was. Shqiperise-lopers? |
15-04-2013 15:08:19 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Een gigantische kick, maar nu het DDZ/NID steeds meer op de baan verschijnt: Wat zijn de omloopcodes van DDZ-IV en DDZ-VI? Mvg. Bart |
15-04-2013 15:15:38 | ||
---|---|---|
Bert13
|
DDZ-IV is LBM, DDZ-VI weet ik niet omdat het er nog niet is He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
15-04-2013 15:23:35 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
LAM |
15-04-2013 16:34:04 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dat zou volgens de logica een 1700 met DDZ-rijtuigen moeten zijn Voordeel van deze aanduiding is dat er geen bijnaam meer verzonnen hoeft te worden |
15-04-2013 16:49:11 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Een logica kan ik uit het lijstje hierboven sowieso niet halen, dus ik veel waarde aan een logisch vervolg zou ik niet hechten. Mvg. Bart |
15-04-2013 18:05:47 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Logica is er wel. LBM is een geModerniseerde LB, vandaar de M aan het eind. DDZ-VI is langer dan DDZ-IV dus de tweede letter is alfabetisch eerder, dus dat kan alleen maar A zijn; LAM. |
15-04-2013 18:50:27 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Dat zou nog logisch kunnen zijn voor ICM met OC (IV) en OH (III), maar bij IRM klopt dit natuurlijk niet meer. AD = DD-IRM IV OA = DD-IRM VI Mvg. Bart |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-04-2013 19:18:47 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Ook daar klopt het toch? D is kleiner dan A. De eerste letter staat voor de oorspronkelijke onderhoudsplaats. |
15-04-2013 19:22:49 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Ok, dat van die eerste letter had je er niet bij gezet. In dat geval zit er wel logica in. Mvg. Bart |
15-04-2013 19:33:39 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Ow wacht, ik dacht dat er al wat over het oorspronkelijke idee van de omloopcodes bekend was.. Even samenvattend: De eerste letter zegt iets over de oorspronkelijke onderhoudsplaats (A=Amsterdam, L=Leidschendam, O=Onnen). De tweede letter zegt iets over de lengte (hoe eerder is het alfabet, hoe groter de eenheid). Eventuele derde letter geeft iets meer detail (M=gemoderniseerd). Dit gaat vast niet overal even goed op, maar is wel de basis regel.. Laatst bewerkt door robbertc op 15-04-2013 19:35 |
15-04-2013 23:24:26 | ||
---|---|---|
279
|
en de eerste letter M was Mt en Z was Zl. |
16-04-2013 07:05:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Een afwijkende omloopcode was/is de RR voor de Victors. Ik kan me tenminste geen werkplaats verzinnen waarvan de naam met R begint. Dick van den Hoven |
16-04-2013 07:19:24 | ||
---|---|---|
sfj
|
Volgens mij was die meer voor goederen, maar: Roosendaal had toch een werkplaats ? Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
16-04-2013 07:22:40 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik denk dat dar überhaupt nooit een Victor binnen is geweest |
16-04-2013 07:53:53 | ||
---|---|---|
279
|
Quote Rsd is een wagenwerkplaats geweest, net als Amf en Br. |
16-04-2013 08:59:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDie is gemaakt op het moment dat men (vrij kortstondig) de plan V's niet op nummer aan een vaste werkplaats toewees, maar in een pool in Amsterdam, Maastricht en (ik geloof toen ook al) Zwolle. In die omloop (een gigantische groep) zaten daarom onderhoudspaden naar deze drie werkplaatsen. |
22-11-2013 23:21:40 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Keiharde kick, maar hierbij een lijst van code's die in InfoPlus worden gebruikt. http://ovtijden.com/20110728_DGL_20110919.xml |
22-11-2013 23:59:52 | ||
---|---|---|
279
|
duidelijk een antieke lijst, want heel veel code's worden niet meer gebruikt. |
23-11-2013 00:45:48 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Niet zo snel conclusies trekken, de lijst is recent. Niet meer gebruikte codes heb je ook nog steeds nodig in bepaalde systemen dus die hangen er nog in (archieven.....). Als het zo'n stuk antiek was zou de V250 en DDZ6 er niet in zitten. Laatst bewerkt door Amazonous op 23-11-2013 01:32 |
23-11-2013 09:24:13 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Die CapaciteitZitplaats lijkt me niet te kloppen. Is dat alleen 2e klas? |
23-11-2013 09:38:25 | ||
---|---|---|
279
|
Quote oké, antiek niet ( 2 jaar oud ongeveer). maar Fyra en DDZ6 was al bedacht, maar heel veel afkortingen zijn al niet meer in gebruik. misschien is de lijst op te schonen? voor welke systemen zouden de niet meer gebruikte afkortingen nog gebruikt moeten worden? |
23-11-2013 10:32:00 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Als er ook maar ergens een database met bepaalde archieven is heb je al de codes nodig die daar destijds gebruikt werden om daar nu nog een soort en aanduiding aan te kunnen koppelen. Voorbeeld, op dit moment zit in mijn eigen archief de afkorting ST. Misschien bestaat er over twee jaar wel geen stoptrein meer, maar zolang in mijn archief die ST zit bij 2013 moet er ergens een lijst zijn die ST definieert als stoptrein. Ingangsmoment van deze is september 2011. Als ik hem naast de database leg met alles wat de laatste weken voorbij is gekomen, komt het verder overeen. Laatst bewerkt door Amazonous op 17-10-2018 00:30 |
16-10-2018 19:19:13 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
In een Instagrampost van NS (https://www.instagram.com/p/Bo_Xfr8itCh/) zie ik op een van de foto's de omloopcode LMZ staan, aannemelijk zal dit de omloopcode zijn voor een Sandite-SGM3. Sinds wanneer wordt de code LMZ eigenlijk voor de sandite-SGM's gebruikt? Voorheen werd LMZ immers voor de Zeeuwse SGM's gebruikt (in de tijd van de beruchte 'routemanagers')... |
16-10-2018 19:46:17 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Al jaren, met Zandloper als bijnaam. |
17-10-2018 10:42:35 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Ah, dat wist ik nog niet |
17-10-2018 11:43:51 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
LBZ is de omloopcode voor Sanditediensten Lw - Mp v.v. en Gn - Zl v.v., LMZ voor alle andere Sandite omlopen. |
17-10-2018 12:05:59 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Wat dan weer afkomstig is van LBM, de omloopcode voor DDZ-IV. Het betreft de stellen 7506 en 7507. Laatst bewerkt door IJsbergsla op 17-10-2018 12:06 |