Testweek hoogfrequent rijden
Forum: Algemeen - Algemeen
04-12-2009 23:33:23
broek53
broek53
Gaan we daar nu 38 weken over doorzeiken? ik verheug mij er nu al op.  

04-12-2009 23:34:35
keesje
keesje
Nee, het was al begonnen volgens mij.  

04-12-2009 23:57:42
mren
mren
Maar dat lijkt me vooralsnog niet nodig, in de diverse berichten staat duidelijk dat NS de diverse problemen (waaronder slechtere aansluitingen) heeft opgevangen. Lijkt me dat men daar dan ook naar handelt.  

05-12-2009 07:12:24
WesselE
WesselE
Ik neem aan dat NS wel degelijk iets heeft geleerd van de eerste proef, anders zou een tweede overbodig zijn. Daarnaast is het bij een proef als deze belangrijker om de zaakjes goed op orde te hebben, omdat bij dit soort "evenementen" de hele pers op je dak zit. Ik heb er wel vertrouwen in dat de vervolgproef het beter zal doen als de eerste.


'Okeh'
 


29-01-2010 19:49:10
raymond16
raymond16
Het evaluatiedocument van NS/Prorail is ondertussen beschikbaar geworden via het ministerie: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/228bd6a7-730c-4cea-912a-7c725c59c6fd_tcm195-270427.pdf
Over het algemeen een positief verhaal wat geschreven wordt. Opvallend is dat wel de klachten rond de capaciteitsproblemen op Asd-Amr in het verslag terecht zijn gekomen, maar niet die van Ehv-Mt/Hrl.
 

29-01-2010 21:25:00
arge_ban
arge_ban
Zoals altijd wordt Limburg dus toch weer als achterstandsgebied beoordeeld, verbaast me dus weer niets ... Hoe heb ik me geergerd destijds altijd maar 2xVIRM-IV zelfs in de spits om 16.32, 17.02 en 17.32. Te triest voor woorden !

Maar vermelding in dat dossier, NEE tuurlijk niet. Het is toch de trein maar naar dat mongolengebied. Dat de trein van 17.32 afgeladen volstonden in de gangen en op de balkons zodat er in Wt nog niemand meer in of uitkomt is natuurlijk geen vermelding in dat dossier waard. Tuurlijk niet.

Er waren zelfs collega's die na 1 dag proberen de rest van de week zich ziek of vrij genomen hebben van de ellende.

Laatst bewerkt door arge_ban op 29-01-2010 21:28


Hoe meer complete 800s naar Maastricht, hoe beter !
 

29-01-2010 21:35:55
salieri
salieri
Uhm, het Noorden wordt ook nog steeds als achterstandsgebied beoordeeld door de politiek, dus niet doen alsof Limburg steeds het slachtoffer is...  

29-01-2010 21:36:36
mdj
mdj
Die tijden zijn vertrek uit Eindhoven, neem ik aan?

Raar eigenlijk, de 3557 en 3559 (17.18 en 17.48 uit Ehv) rijden ook nog, met 10 bakken ICRm. En wat ik zo van de verhalen hoor is daar redelijk ruimte over. (Je moet dan niet met 9 bak ICL gaan rijden, dan is het druk, maar destijds was het ICRm)

Daarnaast: Het mag door bijna de rest van Nederland Limburg een mongolengebied genoemd worden, als rasechte Limburger moet je daar dan niet aan meedoen, dunkt mij.

En ja, 2xVIRM-IV is aan de korte kant, maar een 3de stel, zou dat niet "teveel" zijn? Ik vraag me het af namelijk. Ook als je nog die 3557/3559 erbij hebt rijden, die -volgens mij- niet naar Mt rijden om alleen maar materieel over te brengen.

Daarnaast: de eerste dagen is dat even inkomen, wat ook in het verslag staat, vanaf woensdag is dat aangepast. Blijkbaar is er uit Limburg niet genoeg geklaagd. Of zijn dit de eerste stappen om een hek om Limburg te zetten en terug te geven aan België, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-01-2010 22:51:58
giuseppe
giuseppe
Nou de 3557 en 3559 zijn in mijn ervaring heel erg op Maastricht gericht, in de andere stations tussen Eindhoven en Maastricht zijn er niet heel veel in- en uitstappers. Ik denk dat de verklaring in de aansluitende bus en stoptreindiensten zit, die zijn er namelijk niet met halfuurfrequenties die helemaal op de 800 gericht zijn.  

30-01-2010 01:34:12
mren
mren
Hebben ze in die 'grote dorpen' als Rm en Std niet minimaal een kwartierdienst met aansluitend busvervoer dan?  

30-01-2010 10:25:03
keesje
keesje
Nieuwe proefweek is dit jaar wederom in september, gedurende het gehele wijzingsblad (4 weken).

Hierin wordt (wederom) gepoogd om de 800 wel van Mt/Hrl naar Amr te blijven rijden in de spits, in tegenstelling tot afgelopen jaar waarbij vanwege een versprongen patroon de 800 Mt/Hrl-Asd reed en de 10800 Ehv-Amr. Dit veroorzaakte ook grootdeels het probleem van de te korte treinen ten zuiden van Ehv en de te korte treinen tussen Asd en Amr.

Wordt vervolgd!
 

30-01-2010 12:15:17
maxje
maxje
Nou heeft men dit keer ook nog eens het voordeel dat de IC's uit de 3500 niet meer in Best stoppen. Waardoor NS de rij tijden van de 800 3500 en 10800? In de testweek netjes gelijk heeft liggen. Of iniedergeval probeert te krijgen zal het wel worden.  

30-01-2010 14:55:36
raymond16
raymond16
Quote
mdj:
En ja, 2xVIRM-IV is aan de korte kant, maar een 3de stel, zou dat niet "teveel" zijn? Ik vraag me het af namelijk. Ook als je nog die 3557/3559 erbij hebt rijden, die -volgens mij- niet naar Mt rijden om alleen maar materieel over te brengen.


Het is ook haast verbazingwekkend om te zien dat als er twaalf bakken rijden dat die trein dan nog steeds bijna alle zitplaatsen gevuld heeft. Alleen al aan het feit dat NS in de spits daar niet bespaard op bakkilometers en met 3*IV in een hoop treinen rijdt wordt eigenlijk al aangegeven dat het echt nodig is. Anders had men allang 10 bakken VIRM ingezet.
Hopelijk krijgt men het inderdaad voor elkaar om bij de volgende proef Mt/Hrl-Sgn gewoon aan elkaar te houden met 12 bakken VIRM (of desnoods 8 bakken VIRM op Asd-Ehv) en bij gaan plaatsen in Asd en Ehv al kan ik me voorstellen dat men er in Asd niet zo happig op is).

Laatst bewerkt door raymond16 op 30-01-2010 14:57
 

30-01-2010 14:59:20
fastguy84
fastguy84
Quote
mren: Hebben ze in die 'grote dorpen' als Rm en Std niet minimaal een kwartierdienst met aansluitend busvervoer dan?

Dat ligt er maar net aan waar je heen wilt. Blijf je binnen Roermond resp. Sittard of Geleen dan heb je bijna altijd wel een kwartiersdienst, wil je naar een kleiner dorp in de regio heb je vaak maar 1 of 2 pogingen per uur. Houdt er daarnaast rekening mee dat de 'proef' niet zo breed was aangekondigd buiten Ehv-Asd, dus je kunt het mensen niet kwalijk nemen dat ze hun oude (iets verschoven) patroon aanhouden.
Quote
keesje: Hierin wordt (wederom) gepoogd om de 800 wel van Mt/Hrl naar Amr te blijven rijden in de spits, in tegenstelling tot afgelopen jaar waarbij vanwege een versprongen patroon de 800 Mt/Hrl-Asd reed en de 10800 Ehv-Amr.

Betekent dit dan ook dat de tijden van de 800 gelijk blijven (m.n. de stop in Ehv)? Is namelijk lastig te verkopen dat je doorgaande reizigers zo'n acht minuten laat wachten in Ehv, terwijl de hele proef gaat om frequenter reizen (dus minder wachten op het station). Ga maar na: gemiddelde wachttijd kwartiersdienst is 7 1/2 minuut. Gemiddelde wachttijd tien-minutendienst is 5 minuten. Dus voor 2 1/2 minuut (puur mathematische*) wachttijdverkorting laat je doorgaande reizigers 8 minuten staan.

Maar goed, ik heb al eerder aangegeven wat er m.i. mis was met de proef van vorig jaar, laten we hopen dat het bij de proef van dit jaar beter gaat! In die zin dus blij als de huidige 800 gewoon als 'basis' wordt aangehouden.

*ik laat andere factoren, als feederlijnen en de kunst om klok te kijken, bewust buiten beschouwing. Het is m.i. namelijk onzin om te veronderstellen dat reizigers exact willekeurig en gelijk verdeeld over het uur aankomen op het station.

Quote
raymond16: Hopelijk krijgt men het inderdaad voor elkaar om bij de volgende proef Mt/Hrl-Sgn gewoon aan elkaar te houden met 12 bakken VIRM (of desnoods 8 bakken VIRM op Asd-Ehv) en bij gaan plaatsen in Asd en Ehv al kan ik me voorstellen dat men er in Asd niet zo happig op is).

Volgens mij ben je dan het paard wel achter de wagen aan het spannen. Was niet een van de redenen van de proef ook de (te verwachten) drukte. Dan zou je óf op Ehv-Asd weer terug moeten naar 4 treinen pupr - of ook op Mt/Hrl-Ehv resp. Asd-Sgn met 6 treinen pupr moeten rijden.

Laatst bewerkt door fastguy84 op 30-01-2010 15:03, reden: reactie op raymond16 toegevoegd
 

30-01-2010 15:11:18
raymond16
raymond16
Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel denk ik: Als je de 800 als basis aanhoudt en in de spits zorgt dat er op Sgn-Asd met 12 bakken wordt gereden, op Asd-Ehv met 8 bakken en op Ehv-Mt weer met 12 bakken heb je buiten het proefgebied sowieso genoeg capaciteit. Omdat op Ehv-Asd ook de 3500 en 10800 rijden die in de vorige proef ook met 8 bakken reden heb je evenveel capaciteit als tijdens de vorige proef, (alle IC's op Ehv-Asd met 8 bakken) waaruit bleek dat op het proeftraject zelf geen problemen waren met de capaciteit in de IC's.  

30-01-2010 17:07:13
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Nieuwe proefweek is dit jaar wederom in september, gedurende het gehele wijzingsblad (4 weken).

Hierin wordt (wederom) gepoogd om de 800 wel van Mt/Hrl naar Amr te blijven rijden in de spits, in tegenstelling tot afgelopen jaar waarbij vanwege een versprongen patroon de 800 Mt/Hrl-Asd reed en de 10800 Ehv-Amr. Dit veroorzaakte ook grootdeels het probleem van de te korte treinen ten zuiden van Ehv en de te korte treinen tussen Asd en Amr.

Wordt vervolgd!
Dat is goed nieuws! Want dit vond ik één van de grootste ergernissen van het hele gebeuren.

Quote
mren: Hebben ze in die 'grote dorpen' als Rm en Std niet minimaal een kwartierdienst met aansluitend busvervoer dan?
http://www.veolia-transport.nl/ & http://www.9292ov.nl/
 

31-01-2010 00:43:18
fastguy84
fastguy84
Quote
raymond16: Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel denk ik: Als je de 800 als basis aanhoudt en in de spits zorgt dat er op Sgn-Asd met 12 bakken wordt gereden, op Asd-Ehv met 8 bakken en op Ehv-Mt weer met 12 bakken heb je buiten het proefgebied sowieso genoeg capaciteit. Omdat op Ehv-Asd ook de 3500 en 10800 rijden die in de vorige proef ook met 8 bakken reden heb je evenveel capaciteit als tijdens de vorige proef, (alle IC's op Ehv-Asd met 8 bakken) waaruit bleek dat op het proeftraject zelf geen problemen waren met de capaciteit in de IC's.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar jouw oplossing impliceert ofwel 1) dat de 6 treinen pupr overkill zijn, immers 4 treinen x 12 bakken = 48, maar 6 treinen x 8 bakken = ook 48, ofwel 2) dat ook op de trajecten benoorden Asd en bezuiden Ehv er een behoefte is aan meer treinen per uur, immers als met 12 bakken rijden op Asd-Ehv aanleiding is om het aantal treinen te verhogen, geldt dat ook voor Amr-Asd en Ehv-Mt/Hrl. Dat laatste lijkt me eigenlijk nog logischer op Ehv-Mt/Hrl, waar je van 2 naar 4 gaat, een (wederom mathematische) wachttijdverkorting van 7 1/2 minuut.

Los daarvan is jouw voorstel killing voor de capaciteit (dat gaf je zelf ook al aan) en ook niet echt vriendelijk voor de doorreizende reizigers. Het doel zou moeten zijn klanten vlug, veilig en voordelig te vervoeren, niet treintjes te rijden.