Testweek hoogfrequent rijden
Forum: Algemeen - Algemeen
24-05-2009 19:52:32
keesje
keesje
Heb maar even een apart draadje aangemaakt als vervolg hierop:
https://www.somda.nl/www/forum/6738/
 

25-05-2009 12:26:05
gvttreinen
gvttreinen
Als vervend 6000 reiziger zie ik de reistijd Tl - Ut verlengd worden vanwege de langere stop te Gdm maar wat opvalt is de langere reisduur Tl - Gdm (15 minuten i.p.v. 12 minuten) en de krappere overstap in Gdm van Tl naar Ht (3 minuten i.p.v. 6 minuten)...omgekeerd is en blijft ie 4 minuten!

De extra 26000 kan de stroom reizigers voor de (1)6000 mooi verlichten.

Overigens zal de 'bottleneck' Gdma - Gdm verlicht kunnen worden door de aanleg van een derde spoor, hier is er sprake van alleen wanneer aangelegd is nog een ?

Gérard
 

25-05-2009 14:37:22
keesje
keesje
Voor week 36 in ieder geval niet!  

25-05-2009 14:40:24
raymond16
raymond16
Wat ik op een ander forum tegenkwam als onderdeel van de proef: zodra een trein meer dan +8 heeft, wordt ie even op het eerst volgende station helemaal opgeheven in het kader van er zit een trein vlak achter. Leuk is dat als het dan de trein richting Mt/Hrl is die dan opgeheven wordt. Heb je gelijk +30 aan je broek..

Op deze manier gaan de nadelen véél te groot worden. Hou het dan lekker bij die 4x per uur en ga wat perrons verlengen zodat er bijvoorbeeld eens met 14 bakken VIRM gereden kan worden..
 


25-05-2009 14:59:45
mren
mren
Op zich is de reiziger meer gebaat bij frequentie dan bij snelheid, die effecten zijn overal te zien.

Nadeel van hogere frequenties zijn inderdaad de gevolgen van vertragingen en het bijbehorende opstroopeffect. De gebruikelijke oplossing in hoogfrequente netwerken is doorrijden op haltes om op tijd aan de retourrit te kunnen beginnen. Reizigers hebben geen extra last omdat ze ipv +8 door verlaat voertuig X nu +10 krijgen door reizen met voertui X+1.
Wat dit nu compliceert zijn een paar factoren, waaronder de kleine tijdwinst door het voorbijrijden van een paar stations en hereogeniteit van de lijnvoering, dus niet alle voertuigen van A naar B.
 

25-05-2009 15:58:29
jorgo
jorgo
Quote
raymond16: Leuk is dat als het dan de trein richting Mt/Hrl is die dan opgeheven wordt. Heb je gelijk +30 aan je broek..


Consequenterwijzetechnisch zou men dan met die volgende trein, waar de mensen voor Ehv ook in moeten stappen, van Ehv nog naar Mt/Hrl moeten doorrijden - maar dat levert dan ongetwijfeld allerhande problemen op als het gaat om materieel- en personeelplanning, die grotere reserves zouden vereisen.

Dat opheffen kun je m.i. beter laten. 2 mogelijke alternatieven:
- rij gewoon door met vertraging. In een "metro dienst zonder dienstregeling" zou het niemand een hol moeten schelen of de trein op tijd is of niet. Het ergste wat kan gebeuren is dat iemand bijv. 17 minuten ipv 10 minuten op een tussenstation op zijn trein moet wachten, of dat de keertijden en personeelplanningen te krap zijn waardoor je nooit meer van de vertraging afkomt.
- snij Mt/Hrl-Ehv (en al die andere uiteindjes) maar van de 800 af, dan kun je echt consequent pendelen. %08%
[moppermodus] Het wordt allemaal maar langzamer; de nu voorgestelde spitsdienstregeling tussen Mt en Ut is weer een paar minuten langzamer dan in pakweg 1970, en overstappen in Ehv laten ze je met dat gehannes met treinstellen op de zwakke uren nu al (wat de langeafstandreiziger die in Mt een mooie plaats kon zoeken alsnog achteraan in de rij bij de deur van het voorste treindeel laat aansluiten in Ehv, en in forenzenmodus richting Ut verder laat rijden). Concurrerend op snelheid is die verbinding voor Limburgers inmiddels toch al niet meer en nieuwe lijnen worden alleen naar het noorden aangelegd). [/moppermodus]

Waar laat je trouwens een trein naar Ehv. die bijv. in Ht met +7 wordt opgeheven? Dat materieel is eigenlijk pas de zesde of zo die na aankomst van dat mat in Ht richting Ut vertrekt (want normaal is hij nog een uur onderweg van Ht naar Ehv en terug). Die mag dus richting het opstelterrein worden teruggebonjourd tussen al die (extra) stoptreinen en IC's door, en 3 kwartier later worden teruggevist om weer in zijn oorspronkelijke plan noordwaarts te gaan rijden.
 

25-05-2009 17:01:38
rudolfph
rudolfph
Lekker handig, dan vervalt de retourtrein ook op Ehv-Ht. Beter is om dan een reservestel met -personeel vanaf een tussenstation de dienst over te laten nemen en het oorspronkelijke materieel op hetzelfde station op reserve te zetten. Het oorspronkelijke personeel kan dan later de retourrit overnemen op hetzelfde station waarna het reservepersoneel weer op reserve kan staan. Dit kost alleen wel veel reservematerieel en -personeel, en er moet iets gevonden worden tegen het moedwillig veroorzaken van vertragingen om langer pauze te hebben.

Voor treinen die verder gaan dan het "pendeltraject" zou dan moeten gelden: altijd doorrijden, ook als de vertraging meer dan de grenswaarde is (of het moet +25 zijn, dat je alweer bijna de volgende doorrijdende trein kan nemen). Eventueel kan ervoor gekozen worden om de daaropvolgende trein te laten vervallen en in het pad van die trein te gaan rijden. Maar ook dat kost veel reservematerieel en -personeel, omdat er op de keerstations wel voldoende vervangend materieel en personeel moet zijn.
 

25-05-2009 19:35:27
keesje
keesje
Extra materieel en personeel kan men wel vergeten in die week: je hebt al extra personeel (vooral machinisten) nodig en ook meer composities materieel. Komt bij dat week 36 ook nog (zomer)verlof verstrekt wordt, dus nog meer (reserve)diensten stellen zal wel lastig worden.

Laatst bewerkt door keesje op 25-05-2009 19:35
 

26-05-2009 07:55:36
mdeen
mdeen
Quote
mren:
De gebruikelijke oplossing in hoogfrequente netwerken is doorrijden op haltes om op tijd aan de retourrit te kunnen beginnen. Reizigers hebben geen extra last omdat ze ipv +8 door verlaat voertuig X nu +10 krijgen door reizen met voertui X+1.

Hoe doe je het dan met de mensen in de trein? Het is niet zo dat een trein een zwart gat is waar alleen reizigers in gaan maar nooit uit komen.
En je praat hier nog altijd over een IC-netwerk met halteafstanden van 20-30 minuten en niet over een metronetwerk met elke 2-3 minuten een stop. Voor reizigers in de trein betekent doorrijden direkt een extra reistijd van 40-60 minuten, en ik denk niet dat de NS dat zijn reizigers aan wil doen.
 

29-05-2009 12:37:40
jorgo
jorgo
Reizigers in de trein stappen uit (éen keer moet er na dit besluit nog gestopt worden natuurlijk) en nemen de volgende, die daar (als de vertraging niet chronisch op de lijnen zit) als het goed is bij +8 maar 2 minuten achteraan rijdt. Dit geldt zowel bij het overslaan van haltes als bij het opheffen van de trein. Hoewel zoals al aangegeven in het laatste geval de aansluiting naar de periferie (Maastricht en Den Helder) een issue is.

Er hoeft dus niet terug gereisd te worden.
 

29-05-2009 17:36:17
davidov08
davidov08
Je redenering klopt niet, het klopt wel alleen voor instappers op het station X dat door de trein voorbij wordt gereden. Deze instappers hebben al +8 door de vertraagde 'oorspronkelijke' trein, welke doorrijd. Nu moeten ze wachten op de volgende trein, die daar idd maar 2 minuten achter zit. Vertraging uiteindelijk maar +10 dus.

Echter, zoals mdeen al zegt, wanneer je in de trein zit er ERUIT wilt bij station X, zal je moeten wachten tot de volgende stop van de trein; op station Y.
Je kan immers niet uit een rijdende trein springen Die volgende stop kan bij IC netwerk (daar gaat het hier om) wel zo'n 20-30 minuten duren. Op dat station Y moet je dan ook nog eens ca. 5 minuten wachten op een trein die je terugbrengt naar X, wat dan weer 20-30 min duurt, al met al dus: 20~30 + 5 + 20~30 = +45 tot 65 min vertraging! Dat gaat dus echt niet werken.
 

29-05-2009 18:11:27
rick
rick
Maar klopt dat wel? Het gaat om IC treinen, deze zullen geen geplande stations voorbij rijden omdat de enige stations waar ze ook netjes aan de kant gezet kunnen worden IC stations zijn. Met een stoptrein zou je dit probleem wel hebben.  

29-05-2009 18:47:42
davidov08
davidov08
Waarom zullen ICs geen geplande stations voorbij rijden? Dat levert tijdswinst, zodat mensen hun aansluiting halen en de trein optijd kan keren voor de retourrit.

Waarom zou een IC überhaupt stoppen op een niet-IC station? Dat is niet aan de orde. De IC stopt bij passage van zijn IC-stopstation X pas weer op het eerstvolgende IC station, onder het argument dat dit tijdwinst oplevert.

[ bijv. na passage Ehv stopt de 800 weer op Ht. Dan moeten alle mensen die in Ehv uit wouden stappen wachten tot ze in Ht zijn en dan de trein terug naar Ehv nemen; dat kost bijna een uur. Dit is dus niet een goede methode voor IC trajecten ]
 

29-05-2009 18:55:53
rick
rick
Waarom zouden ze de IC met vertraging meteen doorsturen naar Ht en daar opheffen? De tijdwinst die dat oplevert is minimaal en je kan die net zo goed in Ehv al opheffen, de reizgers nemen dan de achteropkomende IC en iedereen komt uit waar hij/zij wil zijn.
Of mis ik nu een reden waarom de vertraagde IC Ehv toch moet overslaan?
 

29-05-2009 21:23:52
lamote_ban
lamote_ban
Quote
raymond16:
Op deze manier gaan de nadelen véél te groot worden. Hou het dan lekker bij die 4x per uur en ga wat perrons verlengen zodat er bijvoorbeeld eens met 14 bakken VIRM gereden kan worden..

In de treinen die nu met 12 bakken worden gereden zijn zelfs tussen Ut en Ht nog altijd een hoop zitplaatsen over. Anders gezegd, het lijkt erop dat hier een niet-bestaand probleem wordt opgelost.
 

29-05-2009 21:33:06
robbertc
robbertc
Lijkt er inderdaad op dat er meer iets nieuws 'moet' worden gedaan, dan een probleem opgelost hoeft te worden. Meer treinen, aantrekkelijkere frequentie, aanbod creëert vraag en van die redenaties

Laatst bewerkt door robbertc op 29-05-2009 21:33
 

30-05-2009 18:30:46
fastguy84
fastguy84
Volgens mij wordt hier behoorlijk langs elkaar heen gepraat. Volgens mij helpt een voorbeeld om dit te verduidelijken.

Bij vertrek uit Ut heeft een bepaalde IC (laten we zeggen een 800) +8. Daarom wordt vlak voor aankomst in Ht omgeroepen dat deze trein NIET zal stoppen te Ehv, dit wordt ook op station Ht omgeroepen. Na de stop in Ht (nog steeds +8) rijdt de trein non-stop naar Wt. De vertraging is inmiddels teruggebracht tot +5, vanwege het overslaan van de stop. De trein rijdt nu als normale 800 verder naar Hrl/Mt.
-> Reizigers in de trein die naar Ehv willen stappen in Ht uit en wachten op de achteropkomende IC. In een 10-minutendienst wachten ze dus maar 2 minuten in dit voorbeeld.
-> Datzelfde geldt voor de reizigers die op Ht staan te wachten, zij krijgen ook een extra +2
-> Reizigers naar Wt en verder blijven zitten (cq. stappen in Ht in) en gaan van +8 naar +5 (dus -3 door de oversla-actie)
-> Reizigers van Ehv naar Wt en verder hebben wel een (groter) probleem. Zij kunnen namelijk niet instappen en krijgen nog eens een extra +22 (+8 = +30).

Conclusie:
-> voordeel voor lange-afstand, kans om mat+personeel in omloop te houden.
-> Nadeel voor reizigers naar, en vooral van het 'overgeslagen' station.

Daarbij geldt: Het nadeel wordt groter naarmate de frequentie op het bewuste deeltraject lager wordt, maar kleiner wanneer de vertraging groter is. Maatwerk lijkt me dus nodig, als je dit al zou willen.
 

30-05-2009 19:43:21
lamote_ban
lamote_ban
Ik denk dat het overslaan van stations gewoon tot grote boosheid en agressie gaat leiden. Hier komt niets van terecht.  

30-05-2009 20:11:33
zugführer
zugführer
Zeker bij toch wel redelijk belangrijke overstapstations als Ht, Ehv en Rm bijvoorbeeld lijkt het me niet echt praktisch om die zomaar even over te slaan; je zadelt een hoop overstappende reizigers met nóg een extra overstap op.
Wt zou je dan juist wel over kunnen slaan omdat dat helaas nog steeds geen overstapstation is
Bij een stukje als Nm-Ah werkt zoiets veel beter; bij vertraging slaat de 3600 gewoon de tussenliggende stations over en je hebt je vertraging weer ingehaald. wat dat betreft werkt zo'n stopintercity wel ideaal%08%
 

30-05-2009 20:45:03
lamote_ban
lamote_ban
Ik denk dat sommige mensen (ook bij NSR) vergeten dat het doel van reizigerstreinen is om mensen die daar voor betalen naar hun bestemming te brengen en niet om personeel en hobbyisten met grote treintjes te laten spelen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 30-05-2009 20:50
 

30-05-2009 23:02:32
mren
mren
Quote
zugführer: wat dat betreft werkt zo'n stopintercity wel ideaal%08%

Zoals gisteravond toen de 7500 (uit Zp) eerder in Ah aankwam, gevolgd door de 3600 met +18. Mag je één keer raden welke eerder ri Nm vertrok. Bonusvraag: hoeveel stations sloeg de 3600 vervolgens over?
 

31-05-2009 10:08:03
kleine_man
kleine_man
Ik weet het (hoop ik)

De 7600 ging als eerste en de 3600 ging er als non-stop-IC achteraan.
 

31-05-2009 10:11:19
zugführer
zugführer
Tja... er is helaas nog een verschil tussen wat er kan en wat er gebeurt%03%  

31-05-2009 16:59:49
mren
mren
Hoewel beetje offtopic: nadat 7500 en 3600 binnen waren te Ah, bleef eea zo'n 5 minuten staan waarna de 7500 inderdaad eerst mocht en de 3600 vervolgens alsnog netjes overal stopte op blokafstand achter de 7500...  

31-05-2009 18:41:20
mdj
mdj
Ik mag hopen dat de 3600 niet op blokafstand achter de 7500 mocht...  

31-05-2009 19:04:05
zugführer
zugführer
Dan krijg je een ic Zl-Ed ofzo%08%  

31-05-2009 21:45:44
Dre
Dre
mren zit natuurlijk nog met de oude 7500 (Zp-Ed) in z'n hoofd. Tegenwoordig hebben we echter 7500 Ed-Ah en 7600 Nm-Zp.  

13-07-2009 15:55:10
gvttreinen
gvttreinen
In week 36 zal een proef worden gehouden met hoogfrequent spoorvervoer tussen Asd en Ehv.
Dan rijden in de brede spits 6 IC`s en 6 stoptreinen per uur.
Ook zal het materieelinzet gewijzigd worden, de 6000/16000 en 26000 zal met SGMm worden gereden!

Het schema zit als volgt uit:

- 2x per uur Intercity Maastricht-Amsterdam.
- 2x per uur Intercity Eindhoven-Alkmaar (extra serie 10800).
- 2x per uur Intercity Eindhoven-Schiphol,
De bestaande Intercity’s 2x per uur Nijmegen-Schiphol
en 2x per uur Nijmegen-Amsterdam blijven ook nog rijden!
- 2x per uur Sprinter Eindhoven-Den Bosch v.v.
- 2x per uur Sprinter Den Bosch-Utrecht.
- 2x per uur Sprinter Tiel-Utrecht,
- 2x per uur Sprinter Geldermalsen-Utrecht (extra serie 26000).
- 2x per uur Sprinter Utrecht-Amsterdam.
- 2x per uur Sprinter Utrecht-Breukelen.
- 2x per uur Sprinter (Rotterdam-Woerden-) Breukelen-Amsterdam,
- 2x per uur mogelijkheid voor goederentreinen tussen Amsterdam en Geldermalsen.
- 2x per uur mogelijkheid voor goederentreinen tussen
Geldermalsen en Eindhoven.

Gérard
 

13-07-2009 17:03:46
WesselE
WesselE
Kijk aan zeg, eindelijk een mogelijkheid om SGMm in Geldermalsen te fotograferen!%02% Ik vraag me alleen af: waar komen al die SGMm's vandaan (het lijkt me dat er een behoorlijke tros nodig is...) en zijn ze echt zoveel sneller dan bijvoorbeeld een losse DDAR?

Laatst bewerkt door WesselE op 13-07-2009 17:06


'Okeh'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-07-2009 17:08:18
ruysdael
ruysdael
Misschien gaan ze er van uit dat SLT weer actief is. Dan kan e.e.a. uit de (1)7400 en (1)9800 komen.  

13-07-2009 17:19:36
nielske90
nielske90
Wat wordt er gedaan met de 13600 (Bd-Ht), welke aan de 16000 vastzit. Wordt dat dan ook SGMm?  

13-07-2009 17:20:42
WesselE
WesselE
Dat lijkt me logisch als die wordt losgekoppeld. Je voorkomt er vertragingen mee (OK, dan moet je wel lang keren in Ht) en je hebt minder SGM nodig.


'Okeh'
 

13-07-2009 17:35:36
keesje
keesje
De 13600 rijdt ook met SGMm die week. Als je iets niet wilt in die week dan zijn het wel kerende treinen in Ht. De DDAR-en en Mat.'64 verhuizen naar de 5700/5000/4900 en ook naar de 12100 om extra VIRM vrij te maken.  

13-07-2009 17:59:01
vinny004
vinny004
Quote
WesselE: Kijk aan zeg, eindelijk een mogelijkheid om SGMm in Geldermalsen te fotograferen!%02% Ik vraag me alleen af: waar komen al die SGMm's vandaan (het lijkt me dat er een behoorlijke tros nodig is...) en zijn ze echt zoveel sneller dan bijvoorbeeld een losse DDAR?
Eindelijk? Een aantal jaar geleden reed SGMm regelmatig door Geldermalsen. Ik heb er toch een aantal keer ingezeten, toen ik nog voor mijn werk wel eens naar Gorinchem moest.

On topic:
Ik hoop dat alles goed gaat....
 

13-07-2009 18:06:46
keesje
keesje
SGMm is zowieso elke dag in Gdm te 'zien' met de personeelstrein 's morgens heel vroeg.

Maar in de 13600 tussen Bd en Ht is het natuurlijk volledig nieuw, behalve rondom Tb waar die dingen in een geel verleden in de 5200 reden.

Overigens gaat alles in de serie 800/10800/3500 met VIRM rijden, behalve de nu ook al geplande treinen met ICR, dus 3521/28/57/66 als ik me niet vergis.

Laatst bewerkt door keesje op 13-07-2009 18:07
 

14-07-2009 06:42:12
WesselE
WesselE
Leuk die personeelstrein, maar 04.00 is mij nét iets te vroeg . Het ICRm wordt tegen VIRM geruild uit de 1900 neem ik aan?


'Okeh'
 

14-07-2009 07:45:32
keesje
keesje
Nee, dat zit er nu ook al zo in. Dat verandert in die week ook niet.  

14-07-2009 09:17:43
WesselE
WesselE
Toeval of niet, ik hoor nu net ICRm passeren als trein 3528.


'Okeh'
 

14-07-2009 11:37:21
gvttreinen
gvttreinen
Quote
keesje: Overigens gaat alles in de serie 800/10800/3500 met VIRM rijden, behalve de nu ook al geplande treinen met ICR, dus 3521/28/57/66 als ik me niet vergis.
idd de 3521, 3528, 3557 en 3566 met afwijkend mat omdat deze voor uitwisseling met onderhoudsbedrijf Mt dienen.
De (1)7400 zal met een mengpark van DDAR, mat`64, sprinter en misschien SLT rijden.
Gérard

Laatst bewerkt door admin op 14-07-2009 20:00, reden: Quote hersteld
 

14-07-2009 11:38:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
nice, DD-AR (en SLT) hier. Maar gezien de huidige perikelen met SLT gok ik dr niet op.  

14-07-2009 18:10:36
ruysdael
ruysdael
SLT zou nu ook al in de (1)7400 moeten rijden, dus wat dat betreft...  

04-08-2009 21:26:29
bjornl
bjornl
De campagne is van start: http://ns.nl/elke10mineentrein  

04-08-2009 21:29:51
WesselE
WesselE
Opzich goed dat de site er is, maar waardeloos dat de wijzigingen voor deze week nog altijd niet in de reisplanner staan.


'Okeh'
 

04-08-2009 21:35:02
MDDM
MDDM
Gaat pas beginnen in week 36.dus nog 4 weken geduld.En tegen die tijd zal de reisplanner wel aangepast zijn.


Gr Joop mcn Lls
 

04-08-2009 22:44:52
woepje
woepje
Klopt, vanaf 7 augustus volgens de site.  

04-08-2009 22:56:43
keesje
keesje
Mooi streven, maar het zal een weekje later worden. Of het beperkt zich nog tot latere updates met spoorwijzigingen en dergelijke.  

05-08-2009 13:48:41
daniel81
daniel81
Quote
WesselE: Kijk aan zeg, eindelijk een mogelijkheid om SGMm in Geldermalsen te fotograferen!%02% Ik vraag me alleen af: waar komen al die SGMm's vandaan (het lijkt me dat er een behoorlijke tros nodig is...) en zijn ze echt zoveel sneller dan bijvoorbeeld een losse DDAR?


Mijn ervaringen met de introductie van SGMm in de 7000 was dat de treinen de eerste weken structureel een paar minuten te laat waren, puur vanwege onwennigheid van de machinisten. Inmiddels rijdt SGMm ook hier keurig op tijd.
Hoewel de mcn's uit de regio Ut natuurlijk meer SGM gewend zijn dan die in Twente, betwijfel ik het of het een handige zet is om nú een materieelwissel door te voeren. Het heeft m.i. even tijd nodig voor een mcn doorheeft per station waar hij het beste de remming in kan zetten en hoe snel hij moet remmen, en voor-ie dat doorheeft is de testweek alweer voorbij %09%
In theorie is SGMm ongetwijfeld sneller, maar ik vrees dat de praktijk veel weerbastiger gaat zijn
 

05-08-2009 15:00:55
keesje
keesje
SGM is in die week in ieder geval nodig omdat het qua rijtijd simpelweg het snelst is tussen Gdm en Ut.  

06-08-2009 14:01:24
nostra
nostra
Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat alle stoptreinseries tussen geldermalsen en utrecht met SLT gerdeen gaan worden.  

06-08-2009 14:05:32
train85
train85
Denk niet dat de SLT in dit tempo week 36 gaat halen om daar te rijden, ze zijn allen ingelegd met SGMm door NSR.  

06-08-2009 14:13:21
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Het lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk dat men nota bene in een testweek met materieel gaat rijden wat bepaald niet betrouwbaar te noemen is.  

06-08-2009 14:22:08
keesje
keesje
Quote
nostra: Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat alle stoptreinseries tussen geldermalsen en utrecht met SLT gerdeen gaan worden.


Dat is dan geen betrouwbare bron maar dom gezwets. Het is al maanden klip en klaar dat het SGM wordt.
 

06-08-2009 21:18:49
dlm4yjp
dlm4yjp
dit gaat dus denk ik niet goed werken, stel je is eens voor wat er gebeurd als Ut er weer uit knalt dan heb je me toch een lading treinen vast staan op het spoor!

o.t.: Waarom komt me nu in ene het idee binnen van een combinatie van een koploper en "vliegend ontkoppelen"?
Voorbeeldje, trein asd-ehv krijgt +7, om winst te maken word vlak voor Ht het achterste treinstel vliegend ontkoppeld, IC gaat zonder stop door, achterligger pikt reizigers Ht op en zet andere af die door de kop naar dit treinstel zijn gelopen. De achterligger wacht op eerst volgende (passeerende) IC en gaat weer daar achter hangen. ergens klinkt dit wel goed...

Al hoewel: leuk als een vliegende ontkoppeling mislukt, zie je alsnog Ht voorbij schieten

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 06-08-2009 21:20
 

06-08-2009 21:25:58
WesselE
WesselE
We zullen het gaan zien die week. Ik ben zelf ook bang dat het helemaal de mist in gaat lopen, met name door de Arriva trein die eventuele vertraging inlopen onmogelijk maakt.


'Okeh'
 


06-08-2009 21:28:55
Thtc
Thtc
Is er überhaupt al enig vermoeden wanneer er weer SLT in de reizigersdienst aangetroffen kan worden.  

07-08-2009 07:33:11
mdeen
mdeen
Quote
dlm4yjp: Voorbeeldje, trein asd-ehv krijgt +7, om winst te maken word vlak voor Ht het achterste treinstel vliegend ontkoppeld, IC gaat zonder stop door, achterligger pikt reizigers Ht op en zet andere af die door de kop naar dit treinstel zijn gelopen. De achterligger wacht op eerst volgende (passeerende) IC en gaat weer daar achter hangen. ergens klinkt dit wel goed...
Vooral voor de mensen die op dat station willen uitstappen is dat een heel goed plan. Bijkomende problemen: je hebt maar de helft van de capaciteit beschikbaar voor instappers, dus het kan sneller krap worden, en wat te doen als de volgende trein op volle lengte is?

Laatst bewerkt door admin op 07-08-2009 19:42, reden: Quote ingekort
 

07-08-2009 09:12:23
keesje
keesje
Quote
dlm4yjp: De achterligger wacht op eerst volgende (passeerende) IC en gaat weer daar achter hangen. ergens klinkt dit wel goed...

Al hoewel: leuk als een vliegende ontkoppeling mislukt, zie je alsnog Ht voorbij schieten


Ja leuk, stel je ook even wat extra rangeerpersoneel?
 

07-08-2009 09:29:41
mdeen
mdeen
Oh en vooral niet te vergeten: dus altijd een extra machinist in het achterste stel?  

07-08-2009 10:43:03
lucky
lucky
Het zal aan mij liggen, maar ik zie niet in waarom we door discussiëren over een droom van iemand uit Hoorn wat verre van realistisch is..  

07-08-2009 16:09:42
WesselE
WesselE
Men houdt toch belofte, de reisplanner is bijgewerkt!


'Okeh'
 

07-08-2009 16:23:00
mdj
mdj
6000 keert op 16000, 16000 keert op 6000 afwisselend 18B-19B, 26000 keert op zichzelf afwisselend 19B/18B. (en 3A te Gdm).


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-08-2009 16:31:22
WesselE
WesselE
Oftewel, bij grote vertraging kan de 26000 er zo uit worden gegooid.


'Okeh'
 

07-08-2009 16:54:26
keesje
keesje
Dat is een voordeel inderdaad, maar komt in het dienstregelingsontwerp toevallig zo uit. Verder blijft de doorkoppeling 16000-13600 te Ht gewoon intakt, zodat er ook een weekje SGM tussen Ht, Tb en Bd te zien is. Daarna mag het van mij direct retour richting de Randstad. %08%  

07-08-2009 16:56:59
raymond16
raymond16
In Ehv moet men nog even gaan spoorwisselen, want dit schiet niet op: 800 richting Ht vertrekt om .07/.37 van spoor 5. Echter moet de 10800 om .06/.36 vanuit Ht aankomen op hetzelfde spoor.

Overigens is de overstap 9600-3500 ook vanuit Hm nu verknald: in de meeste gevallen vertrekt juist de 3500 van spoor 4. 800 en 10800 richting Ht vertrekken van spoor 5.
In de meeste gevallen is er een kering 3500 op 10800 van 8 minuten. Omgekeerd komt minder vaak voor.

Laatst bewerkt door raymond16 op 07-08-2009 16:58
 

07-08-2009 17:25:30
keesje
keesje
Als de 10800 kort keert op de 3500, dan zou dat op spoor 4 moeten gebeuren. Een uitlopende 10800/3500 gaat naar spoor 2 en de 3526/28 uit Mt gewoon naar spoor 5 als het goed is.  

07-08-2009 18:13:26
ruysdael
ruysdael
Waar komen de SGM's overigens vandaan? Ik las hier iets over de 5000/5700 en de (1)7400? Maar wat is hier van waar, en komt er in die week helemaal geen SGM meer te rijden in die series?  

07-08-2009 22:43:11
rudolfph
rudolfph
Over de (1)7400 staat een vrij duidelijk antwoord van Gvttreinen.  

13-08-2009 23:02:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maccerr: Waar komen de SGM's overigens vandaan? Ik las hier iets over de 5000/5700 en de (1)7400? Maar wat is hier van waar, en komt er in die week helemaal geen SGM meer te rijden in die series?


het SGM kan daarna direct verhuizen naar de 5700/4900 (was toch de bedoeling dat er gewisseld werd daar?), want die week erop gaat immers het wijzigingsblad 7 september in en verdwijnt SGMm uit de (1)7400.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 13-08-2009 23:03
 

14-08-2009 07:56:06
mdeen
mdeen
Het valt me op dat de 3500 3 minuten meer rijtijd van Ht naar Ut heeft dan normaal (en de (10)800). Daardoor komt hij aan als de 3000 naar Asd vertrekt en dat is dus geen overstap. Als het dezelfde rijtijd was gebleven dan had je die overstap wel gehad.

Weet iemand waarom dat zo is? 4x overstapvrij van Ehv naar Asd is natuurlijk ook een verbetering, maar het is een beetje jammer dat zo die 6 niet vol gemaakt wordt.
 

14-08-2009 12:43:19
keesje
keesje
Uitgebogen vanwege goederenpaden en/of overkruissituaties aan Utrecht zuidzijde.  

14-08-2009 14:12:41
stephan90
stephan90
En onderstaand schema van NSHiSpeed heeft ongetwijfeld ook iets met de proefweek te maken:

Door een tijdelijke aanpassing in de dienstregeling zijn de vertrek- en aankomsttijden van enkele ICE-treinen in Amsterdam Centraal aangepast:
- ICE 121 vertrekt om 07.00 uur (in plaats van 07.04 uur);
- ICE 105 vertrekt om 08.00 uur (in plaats van 08.04 uur);
- ICE 129 vertrekt om 16.30 uur (in plaats van 16.34 uur);
- ICE 124 komt aan om 17.31 uur (in plaats van 17.25 uur).

Stephan

Laatst bewerkt door stephan90 op 14-08-2009 14:13
 

19-08-2009 12:14:38
woepje
woepje
Ik las hier dat de 800, 10800 en de 3500 allen met VIRM gaan rijden? Ik mag aannemen niet allemaal met 12 bakken VIRM of komen er voor deze week even snel 100 VIRM's extra naar NL?. Maar in welke samenstellingen gaan de meeste treintjes rijden? 6, 8, 10 bakken VIRM? Bedenk eens iets  

19-08-2009 12:20:10
mren
mren
Dat is toch niet zo moeilijk? Als je normaal in een uur met bv. 44 bakken rijdt (2*800 met VI+IV, 2*3500 met VI+VI), doe je dat nu ook, maar dan verdeeld over 6 treinen ipv 4. Dus iets als 800 met IV+IV. 10800 met solo VI en 3500 zelfde als anders.  

19-08-2009 12:24:46
woepje
woepje
Bv met 44 bakken? Dus jij weet het ook niet zeker? Ik ook niet en daarom ben ik benieuwd wat men dan van plan is. Ik heb geen idee hoeveel bakken er per uur nu rijden tussen Asd en Ehv en om nu wat te gaan gokken zodat ik kan uitrekenen hoe het bij 6 treinen per uur zal zijn vind ik minder geslaagd dan gewoon een reactie af te wachten van iemand die het wellicht meer weet

En dat er bv nu 44 bakken rijden in een uur, wil niet zeggen dat dat ook in wk 36 zo zal zijn. De boel netjes omrekenen van 4 naar 6 treinen per uur heeft dan ook geen zin in het geval NSR de materieelinzet heeft uitgebreid of ingekort.

Laatst bewerkt door woepje op 19-08-2009 12:31
 

19-08-2009 12:46:47
mdj
mdj
Gezien dat de hele serie 12100 met Mat'64/DDAR gaat rijden in die week om een hele vloot (3 stellen..%08%) vrij te maken, zullen ze er nog 3 stellen hebben om in te plannen


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-08-2009 12:56:24
mren
mren
Quote
woepje: Bv met 44 bakken? Dus jij weet het ook niet zeker?

Nee, dat beweer ik ook nergens? Je zei 'bedenk eens iets', nou dan geef ik je een richtlijn. Buiten het feit dat de lengte van de treinen natuurlijk wordt beperkt doordat er alleen viertjes en zesjes zijn (en vast nog wel een paar stammen ICR), kan je er redelijk van uit gaan dat het totaal aantal bakken per uur niet veel zal toe- of afnemen omdat bij een proef van een week niet echt sprake zal zijn van reizigersgroei, die komt pas als de verbetering structureel is (zoals Geldermalsen-Utrecht dat van 2 naar 4 treinen per uur ging).
 

19-08-2009 13:08:56
gvttreinen
gvttreinen
Nadat enkele weken geleden kleine kaartjes met de a.s. proef werden uitgedeeld, worden deze week grote folders met de drgl`n uitgedeeld, aan voorlichting geen gebrek.
Hier in Ut worden ze o.m. bij de trappen/liften spoor 14/15 en 18b/19b uitgedeeld
Gérard
 

19-08-2009 14:24:19
keesje
keesje
Het gros van de treinen in de 800 wordt gereden met 2x VIRM IV. Enkele zeer drukke treinen met 3x IV. In de 10800 en 3500 een mix van 2x IV, 1x VI en 2x VI. Dit komt ook doordat de 10800 en 3500 enkele keren op elkaar keren in Ehv en ook treinen uit de 10800 aan het eind van de spits te Amr weer keren op een 'dal'-800 en dus al twee stellen bij zich moeten hebben omdat deze 800-en dan doorrijden naar Hrl/Mt.  

27-08-2009 19:21:37
bjornl
bjornl
Toen ik vanmiddag langs Wolfheze reed bedacht ik me dat NSR een tijdje terug ook al eens extra IC's tussen Ede-Wageningen en het Amsterdamse heeft gereden die op Wolfheze kopmaakten; ik kon me alleen niet meer herinneren wanneer dat was en ter gelegenheid waarvan. Zijn er hier nog mensen die mijn geheugen kunnen opfrissen?  

27-08-2009 19:31:34
willy84
willy84
Gokje: had dat niet te maken met die zogenaamde filevrije dag oid? Dacht dat de ANWB dat toen organiseerde.  

27-08-2009 19:34:19
bjornl
bjornl
Een snelle google en inderdaad, dat was hem! 9 oktober 2008, in mijn gedachten was het langer terug, en ze reden in de spitsen tussen Ed en Asdz. Dank!  

27-08-2009 22:00:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
lucky: Het zal aan mij liggen, maar ik zie niet in waarom we door discussiëren over een droom van iemand uit Hoorn wat verre van realistisch is..


Ik weet het, oude quote maar toch alsnog een reactie: Wat deze meneer zegt slaat namelijk werkelijk nergens op... %09% Alsof iemand uit Hoorn persee alles uit de regio moet weten en daar buiten van niets weet?!? %03%
En wie zegt dat het van verre realistisch is? Ik bedoel, zoals het nu is reizen er standaard al 2 MCN's mee i.v.m. splitsing te Sittard (in de treinen richting Heerlen en Maastricht dan ) Dan kun je die meereizende MCN die trein laten besturen Maargoed, we mogen allang blij zijn dat we nog MCN's hebben... Zal me niets verbazen dat we over ongeveer 30 jaar geen MCN's meer hebben maar een computertje als vervangen... *dwaalt nog verder af*
 

27-08-2009 22:05:03
bjornl
bjornl
Het lijkt me dat die mcn in Sittard uit de trein komt uit Heerlen die aan de trein uit Mt gekoppeld wordt en niet "loos" meelift naar Amr of Schagen...  

27-08-2009 22:16:40
MDDM
MDDM
Die machinist lift mee tot Eindhoven.Daar neemt ie de trein over tot Utrecht,om vervolgens de trein weer aan een andere collega machinist over te dragen.


Gr Joop mcn Lls
 

27-08-2009 22:23:48
keesje
keesje
Quote
bjornl: Het lijkt me dat die mcn in Sittard uit de trein komt uit Heerlen die aan de trein uit Mt gekoppeld wordt en niet "loos" meelift naar Amr of Schagen...


Ben al een Nijmeegse mcn-dienst tegen gekomen die aan het begin van de middagspits met een 9600 aankomt in Ehv en dan met een 10800 helemaal naar Amr passagiert! Inmiddels is de spits wel zo'n beetje voorbij en gaat deze weer verder in een 3000.
 

31-08-2009 12:54:28
abcde
abcde
Is al bekend wat de ervaringen van vanmorgen zijn ?
Ben benieuwd hoe het ging, vooral in combinatie met 6 stoptreinen tussen Ut en Geldermalsen.
 

31-08-2009 12:57:45
visscher
visscher
Ja, er zijn al ervaringen hiermee, zie ook https://www.somda.nl/forum/7371/  

31-08-2009 15:48:04
MDDM
MDDM
Die staan daar dan mooi verkeerd.Die zouden hier beter tot hun recht komen %08%

Laatst bewerkt door MDDM op 31-08-2009 15:50


Gr Joop mcn Lls
 

31-08-2009 16:33:32
keesje
keesje
Een snelle blik op de AV-staten van Ehv, Ht, Gdm en Ut leert dat het vanmiddag kennelijk ook goed gaat. Geen enkele trein staat met vertraging aangekondigd; wel in Ht het nodige gegoochel met spoorafwijkingen, maar dat kan ook alleen maar daar.  

31-08-2009 16:41:25
bjornl
bjornl
Ook in het Journaal werd het een succes genoemd (tegen een achtergrondfoto van ICM ).  

31-08-2009 17:24:53
keesje
keesje
Het is maar net wat een afdeling communicatie naar buiten brengt natuurlijk. Het probleem met de te korte treinen tussen Asd en Amr is nog niet genoemd...  

31-08-2009 17:37:05
evangoor
evangoor
Mijn proefweek eindigt gelijk op de eerste middag: zojuist 16.55 uur als sneltrein van Utrecht naar Geldermalsen (en verder naar Tiel). Natuurlijk de omroep pas toen ik om 16.48 op spoor 19 stond en zonder duidelijke reden. Volgende stoptrein om 17.05 uur; juist op een moment dat de vorige IC met tien minuten vertraging en de volgende IC (16.51 en natuurlijk 17.01 uur) langs zouden gaan komen. Ook niet vertrouwenwekkend dus. Gelukkig stond mijn fiets vanwege het slechte weer nog in de stalling. Even lang wachten op de spoorboekloze trein als de hele fietstocht duurt, is mij zelfs in spoorboekloze tijdperk te veel van het goede.
(op AV trouwens niets te zien van deze maatregel)

Laatst bewerkt door evangoor op 31-08-2009 17:38
 

31-08-2009 17:44:41
raymond16
raymond16
- In de middagspits ging het eigenlijk allemaal wel prima. Kwam met de 3555 bij Cl wel achter de stoptrein terecht, maar dat leek ingecalculeerd gezien de aankomsttijd in Ht. In Ht rond 16:30 inderdaad veel spoorwijzigingen, die over het algemeen juist zorgden voor een snellere afhandeling van het treinverkeer. Toch m'n complimenten dat het daar goed ging!
- Toch ging niet alles helemaal goed: het is geen goed idee om een unimatje even heen en weer te slingeren bij Beto, waardoor enkel het rechterspoor te gebruiken was in de richting Btl. Dit past niet, waardoor de 858 bij Bet al achter de 5260 zat te kleven en daardoor de vertraging indook. Daarna vertrok in Ehv ook de 3560 met bijna +5, dus ik ben benieuwd hoe het met die treinen is gegaan tussen Gdm en Ut.

- 857 met 2x VIRM IV, leverde al staanplaatsen op de balkons op, voordat de 1957 al gearriveerd was. Die aankomst heb ik niet meer afgewacht. In combinatie met de berichten rond Asd-Amr kan wel geconcludeerd worden denk ik dat de materieelinzet op Ehv-Ut-Asd zelf in orde is, maar men vergeten lijkt dat die proef niet op de uitlopers naar Amr en Hrl/Mt geldt en dan de materieelinzet gewoon echt te krap is.
- Had al gelezen elders dat er bij de overwegen bij Vg en Btl BOA's van Prorail zouden staan, vanwege het vele sluiten van de overwegen. Bij een boerenlandweggetje stonden er al twee en bij de drukste overwegen zoals bij Btl liep dit op tot 5-6 mensen.
 

31-08-2009 17:46:31
keesje
keesje
@evangoor: Wat bedoel je met sneltrein van Ut naar Gdm? Dat zijn gewoon allemaal stoptreinen of hebben ze er een sneltrein van gemaakt?

@raymond16: Dat geslinger bij Beto is in ieder geval niet planmatig. Sterker nog: op het buitenspoor vanaf Lpe naar Ehv zou alleen de 5200 moeten rijden plus het zuidwaartse cargo. De rest allemaal over het binnenspoor in zuidwaartse richting.

Laatst bewerkt door keesje op 31-08-2009 17:49
 

31-08-2009 17:58:36
raymond16
raymond16
De Unimat kwam van spoor 423 af en ging naar CB. Het was zoals ik al schreef dan ook het verkeer vanuit Ehv richting Btl wat hinder opliep hierdoor.
Verkeer richting Ehv had gewoon twee sporen beschikbaar

Laatst bewerkt door raymond16 op 31-08-2009 17:59
 

31-08-2009 18:06:20
robbertc
robbertc
Uit het OD-topic:
Quote
daniël_ddr: Een losse ICM-IV i.p.v. een IRM-VI middenin de ochtendspits in de 2000 wil ik nou niet bepaald een vooruitgang aan capaciteit noemen. Net als dat (vast niet toevallig, het SGMm moet ergens vandaan komen) vanmorgen de helft van de 9700'en niet reed.

Tja, de grote vraag is natuurlijk of dat te wijten is aan deze proef, of dat het andere oorzaken heeft. Denk al helemaal niet dat de 9700 'maar is opgeofferd' om deze proef te kunnen rijden. Dubieuse doem-theorie %09%
 

31-08-2009 18:08:59
keesje
keesje
Er is in ieder geval wel elders op minder 'dubieuse' wijzen aan meer VIRM gekomen, zoals de inzet van DDAR in de 12100 i.p.v. VIRM IV. Dat zijn weer drie stelletjes!  

31-08-2009 18:34:54
mvd
mvd
Zoals gezegd vertrokken alle 800'en vanmorgen met een VIRM-IV uit Mt (volgens mij lopen die treinen tussen Mt en Ehv ook al vol) en ook de 3526 reed met een los zesje (hier is dus ook een viertje "verwijderd").


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

31-08-2009 19:06:22
montrose
montrose
Toch nog een verdwaalde SGM (2975) in de 17452(Asa).

Verder reed 3054 met +13, zodat in Asa 10856 voorging met de solo 8667 ( die had toch niet vanwege de "proef" voorrang gekregen in Ut?) met als gevolg reeds in Asa staanplaatsen , terwijl 3054 reed met 9572(V) en 8744(A) en dus duidelijk meer capaciteit had.
Verder lijkt mij het volgende beter:
Amr-Mt/Hrl met IRM(6)/IRM(4) 2xper uur.
Asd-Ehv met IRM(4) 4xper uur.

Verder is hinderlijk dat bv.10823 tov.het origineel(823)standaard +5 krijgt in Asd.

Laatst bewerkt door montrose op 31-08-2009 19:08
 

31-08-2009 19:17:33
evangoor
evangoor
Quote
keesje: @evangoor: Wat bedoel je met sneltrein van Ut naar Gdm? Dat zijn gewoon allemaal stoptreinen of hebben ze er een sneltrein van gemaakt?


Helemaal goed. Was de Sprinter naar Tiel. Per omroep werd gedeclameerd dat "de stoptrein naar Geldermalsen van 16.55 uur" zonder stops onderweg zou rijden. De volgende gaat immers alweer om 17.05 uur. Op deze manier heb ik dus niets aan dat spoorboekloos rijden. AV van Ut en Utl bleven gewoon deze trein als de originele Sprinter melden.

Laatst bewerkt door mark op 31-08-2009 19:47, reden: Quote hersteld.