Informatievoorziening tijdens werkzaamheden
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
23-05-2009 00:27:08
willemb
willemb
Afgelopen vrijdag reed de 14100-serie niet. Terwijl er in de dienstregeling niet staat dat ie "niet op 22 mei" zou rijden (i.t.t. 21 mei Hemelvaart, maar dat doet er niet toe). De beide treintjes stonden ook niet in de tuin. Weet iemand waarom ze niet reden en waar de SGMm-2's naar toe waren/zijn?

Laatst bewerkt door mark op 23-05-2009 23:37
 

23-05-2009 07:07:27
WesselE
WesselE
Nou, op de dag na hemelvaart kan je niet echt spreken van een ochtend- en avondspits. Ik ervaarde het gister zelf ook, alle treinen reden op volle sterkte (o.a. 3x VIRM-IV en 2x DD-AR) en dat was gewoon heel erg overdreven. Het lijkt mij dus ook overbodig om de 14100 te gaan rijden als er geen drukte is


'Okeh'
 

23-05-2009 09:02:45
bjornl
bjornl
22 mei is een rare dag. Zo is het volgens ns.nl en feestdag in de zin dat 40% korting ook vóór 9 uur 's ochtends geldt. Het grootste deel van de treinen lijkt echter als op een gewone werkdag te rijden. De resiplanner geeft de 14100 trouwens niet voor 22 mei.  

23-05-2009 10:51:32
vinny004
vinny004
Quote
WesselE: Nou, op de dag na hemelvaart kan je niet echt spreken van een ochtend- en avondspits. Ik ervaarde het gister zelf ook, alle treinen reden op volle sterkte (o.a. 3x VIRM-IV en 2x DD-AR) en dat was gewoon heel erg overdreven. Het lijkt mij dus ook overbodig om de 14100 te gaan rijden als er geen drukte is
Hetzelfde geldt voor de rustige werkdagen 24 en 31 december, alsmede alle vrijdagen rondom feestdagen en dit jaar ook op maandag 4 mei. Veel werknemers hebben verplicht brugverlof. Ik begrijp zelf niet zo goed waarom dit niet gewoon in de dienstregeling kan worden opgenomen:
* Rijdt niet op zater-, zon- en feestdagen
* En niet op: 2 januari, 1 mei, 4 mei, 22 mei, 24 december, 31 december
%06%
 


23-05-2009 11:17:47
willemb
willemb
Nee, nou dat vind ik nou juist het punt: er staat nergens dàt ze niet rijden. Het punt dat ze niet rijden, snap ik best. Maar normaal staat alles in de dienstregeling. Voorbeeldje, op de vertrekstaat Sdm-3:

17 38 ma di wo do vr (G) 2 Vlaardingen Centrum stoptrein

Voetnoot:
(G) van 15 t/m 19 dec, van 5 jan t/m 10 jul en van 24 aug t/m 11 dec, niet op 13 en 30 apr, 21 mei en 1 jun

Dit kan dus twee dingen betekenen: òf de NS houdt zich niet aan de DR, òf de DR wordt foutief weergegeven op de vertrekstaten.

Laatst bewerkt door willemb op 23-05-2009 11:18
 

23-05-2009 20:03:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, er klopte gisteren wel meer niet met de dienstregeling. Zo reed de 5000 ook niet tussen Rtd en Ledn terwijl die volgens het spoorboekje wel had moeten rijden.
Op Ddr-Rtd reed die dan weer wel, maar in een gewijzigd pad door de werkzaamheden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-05-2009 20:49:00
lamote_ban
lamote_ban
Dat de genoemde treinseries op brugdagen niet rijden vind ik op zich wel logisch, maar als ze in het spoorboekje staan had NS toch minstens kunnen aankondigen dat ze alsnog zouden uitvallen.

Het valt me trouwens dat er steeds vaker zonder enige aankondiging van de gepubliceerde dienstregeling wordt afgewezen. Pas geleden vertrok de 800 Ehv-Asd een dag lang om 05-35 i.p.v. 02-32 en vandaag vertrok de 3600 Ht-Rsd om 19.50 i.p.v. 19.49. Maar goed aan een spoorboekje heb je anno 2009 toch weinig meer gezien de aanhoudende tussentijdse wijzigingen dus je kunt maar beter steeds op internet kijken.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-05-2009 20:55
 

23-05-2009 22:18:29
dh3201
dh3201
Quote
daniël_ddr: Tja, er klopte gisteren wel meer niet met de dienstregeling. Zo reed de 5000 ook niet tussen Rtd en Ledn terwijl die volgens het spoorboekje wel had moeten rijden.
Op Ddr-Rtd reed die dan weer wel, maar in een gewijzigd pad door de werkzaamheden.

Er reden wel 5000'en tussen Den Haag HS en Leiden, gezien twee gescheiden delen (niet tussen Gv en Rtd) zal een van beide eilanden er wel wat cijfertjes voor het nummer hebben gehad.


Shqiperise-lopers?
 

23-05-2009 22:21:15
mb90
mb90
Quote
daniël_ddr: Tja, er klopte gisteren wel meer niet met de dienstregeling. Zo reed de 5000 ook niet tussen Rtd en Ledn terwijl die volgens het spoorboekje wel had moeten rijden.
Op Ddr-Rtd reed die dan weer wel, maar in een gewijzigd pad door de werkzaamheden.
Er waren/zijn grote werkzaamheden tussen Gvmw en Gv waardoor er maar 2 van de 4 sporen gebruikt konden worden. Daardoor kon de 5000 niet rijden.
 

23-05-2009 22:21:27
dh3201
dh3201
Quote
lamotep: Maar goed aan een spoorboekje heb je anno 2009 toch weinig meer gezien de aanhoudende tussentijdse wijzigingen dus je kunt maar beter steeds op internet kijken.

Dat het spoorboekje gedurende het jaar verouderd raakt kan ik me wat bij voorstellen. Maar niet iedereen heeft op het station toegang tot internet. Als de gele vertrekstaten dan onjuiste informatie geven kun je de reiziger niet kwalijk nemen.


Shqiperise-lopers?
 

23-05-2009 22:48:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dh3201: Er reden wel 5000'en tussen Den Haag HS en Leiden, gezien twee gescheiden delen (niet tussen Gv en Rtd) zal een van beide eilanden er wel wat cijfertjes voor het nummer hebben gehad.
Klopt, Ddr - Rtd was 705000


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-05-2009 23:07:49
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dh3201:
Als de gele vertrekstaten dan onjuiste informatie geven kun je de reiziger niet kwalijk nemen.

Sinds kort worden ook bij werkzaamhedende vertrekstaten vaak niet meer met blauwe exemplaren overgeplakt (bezuiniging?). Dit weekend is dat o.a. het geval in Ht en Rm. Zonder internet kom je dus langzamerhand nergens meer.

In Ht liepen vandaag veel buitenlanders verdwaasd met koffers rond. Ze waren vanuit Asd naar Ht gestuurd en daar moesten ze maar overstappen op de Benelux, maar er was nergens aangegeven waar en hoe die Benelux-trein vertrok. Ik sprak toevallig ook nog twee Benelux-conducteurs en die vertelden dat ook de informatie naar het personeel een grote chaos was en dat ze van hot naar her werden gestuurd. Donderdag werd er overgiens nog wel regelmatig wat omgeroepen maar dat gebeurde vandaag ook niet meer.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 23-05-2009 23:21
 

23-05-2009 23:15:59
mark
mark
Het was inderdaad gissen hoe laat in Ht de 9200 vertrok. Er hingen nergens blauwe vertrekstaten.
Ook de CTA's bleven blanco. Nu begrijp ik dat een bestemming als Brusz er niet in zit, maar het was toch niet zo moeilijk om er iets als Internationale trein - Roosendaal op te zetten? %03%
 

23-05-2009 23:25:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
lamotep: Sinds kort worden ook bij werkzaamhedende vertrekstaten vaak niet meer met blauwe exemplaren overgeplakt (bezuiniging?). Dit weekend is dat o.a. het geval in Ht en Rm. Zonder internet kom je dus langzamerhand nergens meer.
In Ddr hingen in ieder geval wel blauwe vertrekstaten vandaag, maar als ik me niet vergis in Zwd weer niet. Althans, donderdag nog niet maar toen waren er daar eigenlijk alleen maar spoorwijzigingen en wat meer treinen dan gebruikelijk. De stoptreinen reden gewoon op de gebruikelijke tijdstippen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-05-2009 23:36:17
mark
mark
In Rtd zag ik dan weer een lege trouwens, met alleen een kader tekst

TT even wat algemener gemaakt

Laatst bewerkt door mark op 23-05-2009 23:37
 

23-05-2009 23:41:26
lamote_ban
lamote_ban
Quote
daniël_ddr: Althans, donderdag nog niet maar toen waren er daar eigenlijk alleen maar spoorwijzigingen en wat meer treinen dan gebruikelijk.

Al het vervoer uit Belgie was donderdag al omgeleid.
 

23-05-2009 23:41:56
raymond16
raymond16
In Hvs was het ook leuk gedaan: daar hingen blauwe vertrekstaten, maar met pen was er alweer één en ander op gecorrigeerd: vooral de Berlijntreinen deden het leuk, daar werd van aangegeven dat deze van spoor 2/3 vertrok (wat zelfs nog duidelijk werd gemaakt met een getypt A4'tje wat er naast hing).. Dit was alleen bij de treinen gedaan die onder het kopje internationaal stonden. Bij de binnenlandse was deze correctie niet gemaakt en stond er gewoon één spoor genoemd.. Lekker duidelijk. Het is maar goed dat het een eilandperron is..

Laatst bewerkt door raymond16 op 23-05-2009 23:42
 

23-05-2009 23:54:43
daniel_ddr
daniel_ddr
@lamotep: maar die internationale treinen stoppen niet in Zwijndrecht, dus dan heb je daar ook nog geen blauwe vertrekstaat nodig. De stoptreinen reden donderdag en vrijdag immers gewoon volgens de normale dienstregeling, alleen de vertreksporen waren gewijzigd en daarnaast stopten er nog wat extra treinen.
In Dordrecht hingen donderdag al blauwe vertrekstaten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-05-2009 07:57:38
treinfan
treinfan
@raymond16: Iemand was zo slim geweest om vóór het printen de spoornummers onder het kopje internationaal niet aan te passen, gelukkig was er nog iemand die door had dat het niet klopte, waarna er van spoor 2 steeds spoor 2/3 met pen is gemaakt (een enkele 140/240 vertrok op donderdag nl. wel nog van spoor 2)  

24-05-2009 11:03:59
mvd
mvd
Afgelopen vrijdag waren alle stations van Zwd tot (in ieder geval) Sdm voorzien van blauwe vertrekstaten die voor het hele weekend geldig waren.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

24-05-2009 15:43:41
ruysdael
ruysdael
Asd sowieso ook, maar dat mocht ook wel met alle wijzigingen.  

25-05-2009 09:51:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik heb tot in Goes blauwe vertrekstaten gezien, incl in ieder geval Ut en Rsd. Ook Rtd en Sdm hadden ze. Ik zie die blauwe vertrekstaten steeds meer, kennelijk is het alleen in Zuid dat dat niet gebeurt. Op donderdag stond in Ht de Benelux ook gewoon in de CTA, als trein Let op omroepbericht naar Roosendaal.

Overigens worden sinds ongeveer een jaar de CTA's aangepast aan de werkelijke vertrektijd ipv de in de jaardienst geplande vertrektijd. Daardoor kunnen de CTA's inderdaad een minuutje of wat afwijken van de vertrekstaat (die immers jaardienst toont, muv de blauwe dan). Dat minuutje later kan allerlei oorzaken hebben, van extra treintjes tot extra buitendienststellingen tot weet-ik-wat.
 

25-05-2009 09:57:56
john2
john2
Wat is het verschil, behalve de kleur, tussen gele vertrekstaten en blauwe vertrekstaten.  

25-05-2009 10:01:19
dumpy_dump
dumpy_dump
Blauwe vertrekstaten zijn gewijzigde dienstregelingen bij werkzaamheden, gele zijn de normale.  

25-05-2009 12:47:06
abcde
abcde
Een andere vraag over info bij werkzaamheden :

Steeds lees je: i.v.m. spoorwegwerkzaamheden is er in het weekend geen treinverkeer mogelijk tussen X en Y. Op de site van NS vind je bij Werk aan het spoor de info voor de komende 2 weken.

Is er een site o.i.d. waar je voor de komende maanden al de geplande spoorwegwerkzaamheden (incl. de uitval van treinen) kan lezen ?
Dan kan ik daar rekening mee houden, met toekomstige ritten op de zaterdag.

Laatst bewerkt door abcde op 25-05-2009 12:51
 

25-05-2009 16:27:49
jorgo
jorgo
Quote
mvd: Afgelopen vrijdag waren alle stations van Zwd tot (in ieder geval) Sdm voorzien van blauwe vertrekstaten die voor het hele weekend geldig waren.


Heb jij toevallig gezien hoe de informatievoorziening gister geregeld was tussen Mt en Std? Naar Roermond reden bussen. Tussen Mt en Std reden de stoptreinen en IC's volgens plan, maar in de andere richting reden de IC's van .20 en .50 als stoptrein (en dus stopte VIRM in Beek etc.). De stoptrein van .30 reed om .35 en dus was er een soort hakkelige stoptrein kwartierdienst. Maar toen mijn verstoptreinde IC naar Mt in Bunde stopte zag ik dat mensen op het perron twijfelden en niet instapten, omdat de trein er niet normaal uitzag en bovendien op een volslagen onlogisch moment kwam aanzetten. Hebben ze de informatie over de gewijzigde dienst gemist of was er geen informatie?
 

25-05-2009 17:35:33
nielske90
nielske90
Het nieuwe dynamische informatiesysteem (heet T8, dat scherm) werd in Hm ook niet gebruikt waar het voor bedoelt is. Er was namelijk een IC naar Gvc ingelegd, waar dus Breda had moeten staan. http://www.flickr.com/photos/nielske1990/3560112981/  

25-05-2009 17:42:05
mvd
mvd
@jorgo: Ik ben alleen in Mt geweest, hier werd drie keer per uur omgeroepen dat er werkzaamheden waren en er liepen twee servicemedewerksters bij de IC. Er werd echter niet omgeroepen dat de 6800 naar Mtr om :56 vertrok (de CTA stond wel op de gewijzigde vertrektijd).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

25-05-2009 21:01:28
dh3201
dh3201
Quote
john2: Wat is het verschil, behalve de kleur, tussen gele vertrekstaten en blauwe vertrekstaten.

De gele zijn van kunststof, de blauwe van papier


Shqiperise-lopers?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-05-2009 21:38:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Mag informatievoorziening voorafgaand aan werkzaamheden hier ook? Momenteel op NS.nl...
Quote
Zwijndrecht-Dordrecht-Breda/Roosendaal
zaterdag 6 en zondag 7 juni

Oorzaak: werk aan het spoor
Reisadvies: Maak gebruik van de overige treinen en de bussen:
er rijden geen treinen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe en tussen Lage Zwaluwe en Breda. Tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal rijden minder treinen
en ook...
Quote
Den Haag HS-Rotterdam Centraal
zaterdag 6 en zondag 7 juni

Oorzaak: werk aan het spoor
Reisadvies: Maak gebruik van de overige treinen:
de Intercity Den Haag Centraal-Venlo v.v. rijdt niet tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal

De quizvraag: rijden er minder treinen tussen Ddr en Rtd? Het staat nergens, maar het antwoord is dus ja: de 1900 rijdt daar niet. Kennelijk mogen de reizigers die hun reis niet plannen omdat ze door ervaring weten welke treinen er rijden dat niet weten


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl