04-05-2009 10:28:45
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: Misschien tikkie off-topic, maar er zitten wijzigingen aan te komen voor de 3300. Een korte uitleg:

Het rangeren te Hnk en het vooral wachten op spoor 103 (kopspoor Hnk) moet snel stoppen omdat het teveel lawaai maakt en ingegaan is op bezwaren uit de omgeving. E.e.a. houdt in dat de treinen moeten keren langs het perron te Hnk en dat levert een lastige situatie op voor de 4500.

Kortom: 3300 rijdt niet meer Hn-Hnk v.v. (los van de vraag hoe ze dat in Hn gaan oplossen), of 3300 keert te Hnk langs het perron en zal de 4500 ook kleine aanpassingen nodig hebben.

Wordt vervolgd!
Is het geen mogelijkheid, om net als vroeger LM te keren naar Hoorn, en vervolgens te keren op de 3300 van een half uur later i.p.v. de eerstvolgende. Oké, het kost één setje meer dan dan nu, maar als het infrastructureel kan, lijkt het me één van de betrouwbaarste oplossingen.

Laatst bewerkt door admin op 06-05-2009 16:35, reden: Titel aangepast
 

04-05-2009 14:51:18
broek53
broek53
De 3300-en liggen in de huidige drgl tamelijk dicht voor de 4500 richting EKz, en in omgekeerde richting er tamelijk dicht achter. De 4500-en komen elkaar tussen Hn en Hnk tegen, en daarmee is de kluwen eigenlijk net iets te dicht om nog linkerspoor van en/of naar Hnk te rijden. M.a.w. het wordt er heel erg kwetsbaar van, zeker als de 3300-en met dubbele DDAR of met een DDM-1 rijden 9en ook als ze dat niet doen, maar dan wat minder).
Als je het robuust wilt maken en een extra setje materieel erin gooien, dan zou je theoretisch beter kunnen doorrijden naar Hoogkarspel en daar keren. Dan moet je nog een andere oplossing bedenken voor de 14500 (die kruist in Hks met de 4500) en als een 4500 vertraagd is, ben je aardig in de aap gelogeerd (in die gevallen wordt de kruising van de 4500 normaliter verlegd van Bkg naar Hks).
Dit dan weer afgezien van het feit dat je het treinverkeer tussen Hnk en Hks niet kunt verdubbelen zonder over andere geluislimiten heen te gaan (niet van de milieuvergunning, maar van het treinverkeer op de hoofdsporen, het BGS-niveau (als dat nog zo heet). Het is, kortom, ietwat kiezen tussen de kogel en de strop.
 

05-05-2009 17:47:30
train85
train85
Aanpassing per 7 mei, aldus ns.nl:

Met ingang van 7 mei rijdt de stoptrein Hoorn Kersenboogerd-Schiphol-Hoofddorp van ’s morgens 06.30 uur tot ’s avonds 23.30 uur niet meer tussen Hoorn Kersenboogerd en Hoorn.
Tussen Hoorn en Schiphol/Hoofddorp is de trein ongewijzigd.

Reisadvies voor reizigers uit Hoorn Kersenboogerd: ga 10 minuten eerder op reis met de Intercity naar Hoorn, vertrektijd -.13 /-.43 uur. In Hoorn stapt u aansluitend over op de stoptrein naar Zaandam- Hoofddorp.

Reisadvies voor reizigers naar Hoorn Kersenboogerd: stap in Hoorn over op de Intercity naar Enkhuizen. De extra reistijd is 10 minuten.

Met ingang van 7 mei vertrekken in Hoorn de Intercity’s naar Enkhuizen en naar Amsterdam Centraal één minuut eerder.
 

05-05-2009 19:28:55
R-ekz
R-ekz
DDM-1 komt vaak al telaat aan in hn, vaak pas om -:04 en -:34 , terwijl de trein om -:03 en -:33 zou moeten vertrekken, nu is dit niet echt een groot probleem want de stopper naar Ekz zit er 7 min achter ( komt aan om -:10 en -:40 aan in Hn). Alhoewel soms de 4500 naar Ekz Hnk nog niet binnen kan komen omdat de 3300 er nog staat.. dit omdat de 4500 naar Asd nog moet binnenkomen. Het leek zo mooi om waar te zijn, een kwartierdienst Hn-Hnk.. v.v.  


05-05-2009 19:41:55
visscher
visscher
Zit het hele probleem niet in DDM-1? Als dit materieel overstaat maakt dit een redelijk lawaai (compressor loc 1800), sprekend uit eigen ervaring hier te Ekz. Of zit het probleem hem in het wisselen van perronspoor 2 naar het opstelspoor?  

05-05-2009 19:46:05
R-ekz
R-ekz
De 1800 zou mogelijk zijn, ik hoor ze vaak als ze op het opstelterrein staan in Ekz, en dan woon ik er 1 km vanaf. Wel begrijpelijk dat mensen gaan klagen dan. Maar misschien is het wel een heel andere reden..?

-Dan moet je nog een andere oplossing bedenken voor de 14500 (die kruist in Hks met de 4500) en als een 4500 vertraagd is, ben je aardig in de aap gelogeerd -

De 14500 kruist altijd in Hks met de 4500, als je in Hnk kruist, heb je een vertraging van 20 min (op de terugweg naar Ekz) omdat de 14500 dan ook weer moet wachten in Bkg%03%

Laatst bewerkt door R-ekz op 05-05-2009 19:59
 

05-05-2009 20:19:06
broek53
broek53
Quote
visscher: Zit het hele probleem niet in DDM-1? Als dit materieel overstaat maakt dit een redelijk lawaai (compressor loc 1800), sprekend uit eigen ervaring hier te Ekz. Of zit het probleem hem in het wisselen van perronspoor 2 naar het opstelspoor?
Het zit in geen van beide en eigenlijk in allebei . Het materieel doet er niet toe: het feit dat er gerangeerd wordt, betekent dat er een milieuvergunning zou moeten zijn, en die is er niet. Maakt niet uit met wat voor materieel er gerangeerd of opgesteld wordt. Met dank aan Prorail:als ik NSR was, zou ik ze een enorme schadeclaim aan de broek smeren. Maar de echte klos is natuurlijk de reiziger %03%.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-05-2009 20:19
 

05-05-2009 20:27:27
ruysdael
ruysdael
Nouja, alleen de reiziger van Hnk naar Purmerend en/of Zaandam. Volgens mij zijn dat er niet spectaculair veel.  

05-05-2009 20:29:40
robbertc
robbertc
Kun je dit niet administratief oplossen, door onder een LM-nummer om te rijden in Hnk, i.p.v. nu onder een rangeernummer? LM is een treinbeweging, en geen rangeerbeweging..  

05-05-2009 20:30:50
keesje
keesje
Het aantal reizigers tussen Hnk en Hn is 27% van het totaal aantal reizigers dat de 3300 gebruikt. Dus echt voor de lol rijdt die serie daar ook niet.

Ik hoop in ieder geval dat van de klagers bij Hnk er ook een aantal bij zitten die nu langer onderweg zijn door dit geneuzel. Maar de rol die Prorail in dit geheel speelt is natuurlijk behoorlijk slordig, om het maar eens netjes te zeggen. En wel meer vergoeding voor het spoornet vragen...
 

05-05-2009 20:33:03
keesje
keesje
Quote
robbertc: Kun je dit niet administratief oplossen, door onder een LM-nummer om te rijden in Hnk, i.p.v. nu onder een rangeernummer? LM is een treinbeweging, en geen rangeerbeweging..


Dan zal je het kopspoor een andere naam dan Hnk moeten geven, bijvoorbeeld Hnko (Hnk Opstel). Je kunt geen LM inleggen van het ene naar het andere spoor binnen hetzelfde bediende punt. Dát doe je dus met rangeerbewegingen, onder nummer 4033xx dus in dit geval.

Laatst bewerkt door keesje op 05-05-2009 20:33
 

05-05-2009 20:34:09
Iceman
Iceman
Het heet al Hnko.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

05-05-2009 20:34:28
ruysdael
ruysdael
Het heet al Hnko, dacht ik  

05-05-2009 20:40:04
keesje
keesje
Dat is nieuw voor mij moet ik eerlijk zeggen... Maar het blijft de vraag of de truc die robbertc aangeeft wel juridisch kan. Wie weet, met de kleine lettertjes.  

05-05-2009 20:52:41
daniel81
daniel81
Of een perron langs spoor 103 aanleggen (ik heb geen idee of dat past)  

05-05-2009 21:34:54
broek53
broek53
a, jullie zoeken nu allemaal naar de mazen in de wet als je die letterlijk neemt. Daar is het nu voor wat betreft Hoorn Kersenboogerd te laat voor, al was het maar omdat het meteen als trucje zal worden geïdentificeerd. Prorail heeft overigens de redenering overeind gehouden dat dit soort overhaal-activiteiten niet vergunningplichtig zouden zijn. Vandaar mijn wrok jegens ProRail; het wachten is nu tot het in Breukelen, Amsterdam Zuid en mogelijk andere plaatsen fout gaat, vrees ik.  

05-05-2009 21:36:30
ruysdael
ruysdael
In Amsterdam Zuid keert toch niets (meer)? (En het aantal 'klagers' zal zich er ook wel beperken, gezien daar in een straal van minstens een kilometer geen woning te bekennen is).

Laatst bewerkt door ruysdael op 05-05-2009 21:37
 

05-05-2009 21:37:31
broek53
broek53
Neen, laten we daar maar blij om zijn%09%  

05-05-2009 21:39:56
ruysdael
ruysdael
Ja, redelijk wat treinen hebben het juk daar van dichtbij aanschouwd (waardoor ze later met geel-knipper binnen werden genomen, als maatregel) %08%. Maar goed, ik zal me er in dit topic niet meer verder over uitwijden .

Laatst bewerkt door ruysdael op 05-05-2009 21:40
 

05-05-2009 21:42:59
MDDM
MDDM
Kleine opmerking over geel of geel-knipper.Dat was per keer verschillend.
Ene keer geel knipper,andere keer gewoon vast geel.


Gr Joop mcn Lls
 

05-05-2009 21:44:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Het omrangeren van de toenmalige 2400 in Ddr via spoor 30/31 is inmiddels ook al enige tijd geleden gestopt. En ja, dat zijn ook emplacementsporen met woningen er vrij dicht bij.
'tis dus zeker niet de eerste keer en ook in Ddr waren de gevolgen niet onaanzienlijk. In drgl 2007 geheel geen bijsturingsmogelijkheden vanuit het zuiden omdat spoor 2 een half uur bezet bleef en de 2200 toen ook nog een uur stond te keren in de daluren. En in de huidige situatie is er ook nogsteeds effectief een perronspoor minder beschikbaar (waarbij het ding nog keert op 'n doorgaand spoor ook, kopsporen van voldoende lengte voor 12 bakken IRM hebben we hier niet)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-05-2009 22:24:16
R-ekz
R-ekz
Dat betekend dus dat de mensen uit Hnk 10 min eerder moeten vertrekken vanaf huis, en evenlang onderweg zijn richting Pm en Zd.. zullen ze blij mee zijn%03%  

05-05-2009 23:52:52
keesje
keesje
Wat een triest land is dit eigenlijk. Moeten we langzamerhand de sporen maar gaan leggen op plaatsen waar geen hond woont? Dan heeft niemand er last van namelijk...  

06-05-2009 01:11:13
broek53
broek53
Het wil maar niet helemaal doordringen dat het niet om de overlast gaat, maar om het ontbreken van een milieuvergunning. Die is domweg niet aangevraagd. Natuurlijk ondervinden mensen die er vlak naast wonen (en die zijn daar) er hinder van dat er gerangeerd wordt, maar dat wil niet zeggen dat er teveel herrie wordt gemaakt; dat moet immers nog worden vastgesteld. Mijn inschatting is dat het wel goed zal komen, zeker voor de daguren. De nachturen zijn altijd het meest kritisch, maar er wordt daar in de nachtelijke uren niet of nauwelijks gerangeerd.
Alleen duurt het meestal wel negen maanden tot een jaar voordat zo'n milievergunning er is, en mocht men gaan procederen, dan kan het nog wel langer duren. Afspraken met de gemeente Hoorn ken ik niet, maar kennelijk wilde die niet op voorhand "gedogen".
 

06-05-2009 11:17:06
ruysdael
ruysdael
Quote
R-ekz: Dat betekend dus dat de mensen uit Hnk 10 min eerder moeten vertrekken vanaf huis, en evenlang onderweg zijn richting Pm en Zd.. zullen ze blij mee zijn%03%
Als zij 10 minuten eerder moeten vertrekken, zijn zij toch ook 10 minuten langer onderweg? . Ik denk dat het om een handjevol mensen gaat. Het meerendeel zal naar Ass/Asd moeten.
 

06-05-2009 11:31:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Is er voor Asd (en wellicht Ass) niet een aansluiting in Zd waarmee je daar eerder bent? In dat geval kan de reistijd immers nog extra toenemen omdat je een aansluiting niet kunt halen met de 4500 en dan in de praktijk bv. 20 minuten eerder i.p.v. 10 minuten later moet gaan reizen.
Zullen genoeg van dat soort situaties zijn en voor woon-werk-reizigers zal ook de terugweg een rol spelen omdat nu eenmaal de complete werkdag met 10 minuten opschuift hierdoor.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 06-05-2009 11:31


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-05-2009 11:57:19
ruysdael
ruysdael
De 3300 stopt al in Ass, en in Zd kun je gebruik maken van de 4700 (4 minuten wachten). Maar het gaat juist om Zd en Pmr.

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-05-2009 11:59
 

06-05-2009 13:04:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Je zegt net nog dat het meerendeel naar Asd gaat en nu gaat het ineens om Zd en Pmr. En let wel, ik had het over aansluitingen die in reistijd schelen: dat kan dus voor Ass ook zo zijn afhankelijk waarheen je daarvandaan verder wilt doordat je de looptijd vanaf het Hemboogperron uitspaart.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-05-2009 13:59:55
ruysdael
ruysdael
Naar Ass/Asd maakt toch niks uit..? De 4500 gaat daar immers al heen. De meeste reizigers op Hnk zullen de 3300 nemen vanwege Zd en/of Pmr. Dus Ass/Asd heeft daar niks mee te maken. Het meerendeel van de Hnk'se reizigers neemt nu ook al de 4500 (vanwege bestemmingen Ass/Asd en verder), dus het percentage dat getroffen wordt door deze maatregel (reizigers Hnk-Pmr/Zd) is volgens mij nog wel te overzien.

Laatst bewerkt door ruysdael op 06-05-2009 14:01
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-05-2009 14:46:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Zoals ik al schreef: het net iets eerder aankomen kan verschil maken tussen het wel en niet halen van een aansluiting voor reizigers uit Hnk naar Asd. Maargoed, dat zullen dan niet veel reizigers zijn en wellicht zijn het er zelfs nog minder die Hnk-Pmr/Zd afleggen.

Daarnaast rijden ook nog bussen in Hoorn, ook naar Kersenboogerd zover ik weet. Voor diverse reizigers zal de bus mogelijk dichter bij waar ze wonen stoppen, maar lopen die naar het station om een rechtstreekse/snellere treinverbinding te nemen. In dat geval is het goed mogelijk dat het amper extra tijd kost om de bus naar Hn te nemen en daar op de 3300 over te stappen.
Nadeel is een extra overstap maar de reistijd blijft nagenoeg gelijk (en NS is reizigers kwijt op Hnk-Hn natuurlijk)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 06-05-2009 14:51


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-05-2009 16:18:37
R-ekz
R-ekz
Zolang de overstap van 4500 naar 3300 maar goed blijft ( niet al te lang wachen ) . In de vorige dienstregeling reed de 3300 4 min voor de 4500 uit richting hfd en 4 min eracheraan richting hnk. Nu maken er ook veel mensen gebruik uit de 4500 of mensen uit Hn zelf, voor een regelrechte verbinding naar Shl. Ik ben benieuwd hoe de 3300 gaat keren op Hn zelf. Vooral als er met 2x DD-AR word gereden en er 1 stam bij/af moet worden gekoppeld.  

06-05-2009 16:39:30
broek53
broek53
Je mag hopen en verwachten dat de 3300 op spoor 1 gaat keren. Als hij op spoor 2 zou gaan keren, gaan de 4500-en in twee richtingen over spoor 1 en dat is vooral fataal voor de overstap die je bedoelt, zeker in combinatie met het overpad waarover men moet om van spoor 1 (4500) naar 3 (3400) te komen  

06-05-2009 16:44:21
R-ekz
R-ekz
Dat gaat me dan nog erg benieuwen, als hij op spoor 1 aankomt, zit hij de stopper naar Ekz in de weg, die ook op spoor 1 aankomt een aantal minuten later. Al komt hij spoor 2 aan, zit hij de IC naar Asd in de weg, omdat de 3300 na de 4500 vertrekt.. (mag ik hopen). Over het bij en afkoppelen nog niet gesproken..  

06-05-2009 18:31:28
rogier
rogier
Het is natuurlijk prachtig om alles maar te vergoeilijken, maar ik blijf het toch erg triest vinden dat de reizigers de consequenties weer mogen dragen van dit papieren probleem.  

06-05-2009 19:37:32
robbertc
robbertc
Nou ja 'vergoeilijken'; ik neem toch aan dat we met zn allen kunnen zeggen dat dit in eerste plaats een wanvertoning is..  

06-05-2009 19:52:06
R-ekz
R-ekz
Daarom moet prorail op het traject Ekz-Asd/Hfd maar een prijsverlaging van 17% geven als compensatie lijkt mij wel eerlijk.

Laatst bewerkt door R-ekz op 06-05-2009 19:52
 

06-05-2009 22:42:13
keesje
keesje
Quote
broek53: Je mag hopen en verwachten dat de 3300 op spoor 1 gaat keren. Als hij op spoor 2 zou gaan keren, gaan de 4500-en in twee richtingen over spoor 1 en dat is vooral fataal voor de overstap die je bedoelt, zeker in combinatie met het overpad waarover men moet om van spoor 1 (4500) naar 3 (3400) te komen


De bedoeling is inderdaad: 3300 keren op spoor 1, 4500 via spoor 2 in beide richtingen en 3400 ongewijzigd op 3. Juist vanwege de genoemde aans(f)luiting.
 

07-05-2009 11:49:36
jacokran
jacokran
De mededeling over de wijzigingen per 7/5 staat niet meer op tt 753 en ns.nl. Ook vertrekt de 3300 nog steeds vanuit Hnk volgens de AV. Is deze wijziging te elfder ure ingetrokken of uitgesteld?  

07-05-2009 12:09:12
keesje
keesje
Prorail Verkeersleiding speelt ook nog een rol in deze soap: deze weigert namelijk de transportorder te honoreren, m.a.w. ze willen de 3300 niet laten keren te Hn op dit moment.
Heel bijzondere situatie nu dus: Prorail zorgt door nalatigheid ervoor dat NS niet meer mag keren te Hnk via het rangeerspoor en diezelfde Prorail weigert mee te werken dat dit nu geregeld wordt! En dit terwijl NS allang heeft aangegeven op welke wijze men nu de boel wil afhandelen, dus o.a. het keren van de 3300 te Hn met alle consequenties van dien.

Laatst bewerkt door keesje op 07-05-2009 12:09
 

07-05-2009 13:03:52
jacokran
jacokran
Gij zult NIET samenwerken. Elke afspraak gemaakt door een ander eilandje heeft geen enkele betekenis voor mijn eilandje. Als een andere afdeling een probleem heeft, is dat vooral HUN probleem, ik ga geen enkele moeite doen om een andere afdeling te helpen. Helasas is deze attitude erg bekend, niet alleen bij Prorail kan ik uit ervaring melden.
Helaas zijn de slachtoffers vaak die mensen/ instanties die er niets aan kunnen doen. daarnaast worden de medewerkers die zich niet willen conformeren aan deze cultuur nogal eens moedeloos en geven de moed op.

Laatst bewerkt door jacokran op 07-05-2009 13:06
 

07-05-2009 15:37:19
bloober
bloober
Is er nu al enig idee wat het plan nu wordt? De 3300 opheffen tussen Zd en Hnk en de 4500 weer laten stopperen? De 3300 doortrekken naar Ekz en de 4500 opheffen? De 3300 doortrekken naar Ekz en de 4500 laten bestaan zoals 'ie is? De 3400 doortrekken naar Ekz en de 4500 en de 3300 beide in Hn laten keren, elk op hun eigen spoor? Of gaat Prorail toch inzien dat ze niet handig bezig zijn, en mag de 3300 straks toch ergens in Hoorn gaan keren? Gaat weer goed dit... %04%

Laatst bewerkt door bloober op 07-05-2009 15:40


Groetjes, Bloober
 

07-05-2009 15:50:49
train85
train85
Op de afdeling NSRdagplan zijn ze druk bezig met het aanpassen van Hnk en dergelijke, wat er precies veranderd wordt dat weet ik niet precies.  

07-05-2009 16:08:43
ruysdael
ruysdael
Wat misschien een mogelijkheid is: 3300 Hfd-Ekz in het pad van de 14500 (dan zou ie enkele minuten eerder uit Hfd moeten) en de 14500 opheffen. De extra setjes die nodig zijn voor de verlenging van de 3300 kun je op deze manier uit de 14500 halen.

Laatst bewerkt door ruysdael op 07-05-2009 16:11
 

07-05-2009 16:38:07
broek53
broek53
Het plan wordt gewon (nou ja: gewoon...) datgene wat er op ns.nl gestaan heeft en waar we het hier over gehad hebben: 3300 keren op spoor 1, 4500 en 14500 beide richtingen over spoor 2. Waar het vandaag over ging, was dat Railverkeersleiding weigert dat plan uit te voeren, dus als iets in de bijsturing. Het moet wat RVL betreft in de gewone planning komen te staan, anders voeren ze het niet uit. De gewone planning = dagplan, en zoals hierboven aangegeven is de afdeling dagplan van NSR Logistiek druk doende dit plan in de plannen te zetten, zodat RVL weer gewoon achterover kan gaan liggen (excusez, maar ik ben een lichtelijk pissed).
Let wel: NSR is opgedragen het rangeren te staken door de schurken van Prorail die zelf de vergunning niet geregeld hebben en wel de dienstregelingplanning hebben goedgekeurd (Prorail Capaciteitsmanagement) en als daar per ommegaande gevolg aan wordt gegeven, weigert ProRail Railverkeersleiding (die de capaciteitstoedeler op de korte termijn is) om dat aangepaste plan uit te voeren - met als een van de redenen dat het niets weet van wat voor problemen met de milieuvergunning dan ook . De prijs voor de slechtste interne communicatie en de grootste mate van klantonvriendelijkheid gaat deze week (en de vorige) dan ook met glans en zonder enige concurrentie naar de instantie die ik dan voor een keer echt eens Prutsrail zou willen noemen.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-05-2009 16:39
 

07-05-2009 17:21:53
keesje
keesje
Dat jij die termen ooit zou gebruiken, foei! Ik heb er al zo vaak voor op mijn donder gehad.

Behalve de genoemde spoorwijzigingen te Hn, betekent dit ook: 4500 1 minuut eerder weg uit Hn naar Ekz en de 4500 uit Ekz 1 minuut later aan te Hn. Stationnementen gaan in beide richtingen dus van 3 naar 2 minuten. Hierdoor ontstaat er een gat van 4 minuten te Hn, zodat nu planmatig de 4500 in beide richtingen over hetzelfde spoor kan (spoor 2 dus).
 

07-05-2009 22:24:27
keesje
keesje
Nu staat onderstaand bericht op de site van Prorail, maar wonderbaarlijk geen toelichting voorval ditmaal. Eigen straatje schoonhouden, zo lijkt het motto.

---
Hoorn Kersenboogerd - Schiphol - Hoofddorp
Dit bericht is geldig vanaf 8 mei.
* de stoptrein Hoorn Kersenboogerd -Schiphol-Hoofddorp rijdt niet meer tussen Hoorn Kersenboogerd
en Hoorn van 6.30 tot 23.30 uur (zaterdag en zondag v.a. 7.30 uur).
* intercity's uit Hoorn naar Enkhuizen en naar Amsterdam Centraal vertrekken een minuut eerder.

Reisadvies: maak gebruik van overige treinen en stap zonodig over in Hoorn.
---
 

07-05-2009 23:04:18
dumpy_dump
dumpy_dump
Een van de taken van ProRail is toch informatievoorziening? Nu doen ze dat over deze dienstregelingswijziging, en dan is dat weer niet goed? Voortaan dus ook maar geen informatie meer geven over de gewijzigde dienstregeling na een wisselstoring, want ja, die is ook de schuld van ProRail? %03%  

07-05-2009 23:07:32
keesje
keesje
Snap je emotie Dumpy. %08% Maar d'r is toch geen mens die begrijpt waarom die 3300 nu ineens wordt opgeheven tussen Hn en Hnk? Dat mag toch best even toegelicht worden dacht ik zo. De toelichtingen met wisselstoringen en seinstoringen die kent iedereen nu wel, maar dat Prorail tot nog meer in staat is dat weet (nog) niet iedereen.  

07-05-2009 23:59:16
bart84
Moderator
bart84
Kan het zijn dat de vertrektijd ri Ekz een minuut eerder is, omdat de reizigers die normaal de 3300 naar Hnk zouden pakken dan in Hnk een minuutje langer hebben om uit te stappen. Aangezien twee treinen nu in één worden gestopt.
De andere kant uit Ekz-Hn-Asd de aankomst in Hn één minuut later om de reizigers in Hnk meer tijd te gunnen om in te stappen?
Of is dit een kletsverhaal en wijzigen alle tijden tussen Ekz en Hn met een minuut?


Mvg. Bart
 

08-05-2009 00:08:39
bloober
bloober
Het gespeel met minuten is om een fatsoenlijk gat tussen de twee treinen in Hn te krijgen, omdat ze op hetzelfde spoor moeten worden afgehandeld.


Groetjes, Bloober
 

08-05-2009 00:46:12
ICE4711
ICE4711
%01% Deze kwestie is al weer achterhaald , betreffend bericht is van internet gehaald serie 3300 rijdt gewoon tot Hnk  

08-05-2009 01:08:45
broek53
broek53
Nou neen, het staat nu zelfs op TT 751 en ook weer op de voorpagina van ns.nl. Na alle commotie van 7 mei gaat het op 8 mei nu vast wel door.  

08-05-2009 07:43:07
montrose
montrose
Gisteravond werd eea. ook omgeroepen op station Zd.  

08-05-2009 07:47:15
Rolffiej19
Rolffiej19
de 3300 keert op Sp2 te Hn na de bocht ri Hnk voor de 2e overwegvreemd gezicht vanochtend

om precies te zijn op sp EL tussen sein 50 en 48

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 08-05-2009 07:49
 


08-05-2009 07:54:21
keesje
keesje
Als de 3300 te Hn op spoor 2 keert dan gaat er nu al wat mis. De bedoeling is namelijk dat deze op spoor 1 keert. Waarschijnlijk is de juiste informatie nog niet in tienvoud bij Prorail gearriveerd... Enkele treinen keren op spoor 3 en de 3400 komt dan op bezet spoor binnen.  

08-05-2009 07:56:06
visscher
visscher
Wat is de keertijd hier voor de 3300, als deze hier bijvoorbeeld 10 minuten staat kan deze net zo goed doorrijden naar Hnk, spoor 1.  

08-05-2009 07:59:03
keesje
keesje
Dat zou ook gekund hebben, waar het niet dat je dan een langere enkelsporige situatie creëert voor de 4500 die nu op het dubbelsporige baanvak Hn-Hnk kruist. Die kruising komt dan in Hn te liggen en dan wordt de dienstregeling uiterst kwetsbaar omdat de rijtijd Hn-Bkg precies 15 minuten is (en de kruisingen in Hn en Bkg dus precies en zonder marge te halen zijn).  

08-05-2009 09:31:44
broek53
broek53
De situatie in het weekend en doordeweeks buiten de spitsuren is iets anders dan we veronderstelden. Zolang de 3300 niet uit een dubbele DDAR bestaat, wordt deze behandeld op spoor 3 in Hoorn. Hij wordt dan leeg aan het eind van het perron geplaatst, waardoor de 3400 op bezet spoor 3 behandeld kan worden. Dat maakt de zaak voor de 4500-en dus een stuk minder kwetsbaar. Alleen in de spitsuren is het nog steeds dubbel bingo: dan keren de "dubbele" 3300-en op zpoor 1 en moeten de 4500-en in twee richtingen over spoor 2, alsook de 14500.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-05-2009 09:40
 

08-05-2009 09:44:18
jacokran
jacokran
Dat is nou een intelligente oplossing! Je zorgt ook direct voor een gemakkelijke overstap van de 4500 op de 3300. Is er vaak een dubbele DDAR nodig voor deze serie?  

08-05-2009 09:53:41
broek53
broek53
Nodig niet, maar het zit er wel tamelijk veel in vanwege de koppeling/kering in Hoofddorp Opstel (of Midden) met de 4300. Daar kunnen geen stellen afgerangeerd of bijgeplaatst worden, waardoor je het opmerkelijke fenomeen krijgt dat tot ver buiten de spitsen dubbele DDAR-en rondrijden (en dus in Hn naar spoor 1 moeten). Ik weet niet of dat ook geldt voor de treinen waarin DDM-1 zit, maar ik denk het wel.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-05-2009 09:54
 

08-05-2009 09:57:55
keesje
keesje
De treinen in de 3300 met 2x DDAR en DDM gaan van spoor 1.  

08-05-2009 10:28:42
mren
mren
Quote
broek53: waardoor de 3400 op bezet spoor 3 behandeld kan worden.

Was ProRail daar niet op tegen in het kader van de alles bepalende Veiligheid? Hoewel het in Arnhem ook gebruikelijk is tegenwoordig.
 

08-05-2009 10:58:30
keesje
keesje
Misschien is dat de volgende stap wel en dan wordt de 3300 nog een beetje verder uitgekleed...  

08-05-2009 11:11:08
jacokran
jacokran
Is het mogelijk om sp 3 in Hn te verdelen in een a en een b? Het sein daartussen natuurlijk wel voorzien van ATBvv natuurlijk.  

08-05-2009 11:52:17
ruysdael
ruysdael
In Hnk werden voorheen Darretjes afgetrapt en aangekoppeld, hoe doen ze dat nu op Hoorn spoor 1?  

08-05-2009 13:10:44
broek53
broek53
Quote
jacokran: Is het mogelijk om sp 3 in Hn te verdelen in een a en een b? Het sein daartussen natuurlijk wel voorzien van ATBvv natuurlijk.
Een beveiligingswijziging duurt vermoedelijk langer dan het verkrijgen van de milieuvergunning voor Hoorn Kersenboogerd - een driekwart jaar minimaal.
Binnenkomst op bezet spoor gebeurt overal waar gecombineerd moet worden. Dat kan Prorail niet leuk vinden (betekent een extra handeling...) maar er is niets of niemand die dat kan verhinderen.

edit door edegroot: post aangepast ivm de forumregels.

Laatst bewerkt door edegroot op 08-05-2009 16:00
 

08-05-2009 13:13:53
broek53
broek53
Quote
maccerr: In Hnk werden voorheen Darretjes afgetrapt en aangekoppeld, hoe doen ze dat nu op Hoorn spoor 1?
Dat gebeurt op spoor 1 en het materieel wordt overgehaald via het hoofdspoor richting Kersenboogerd naar en van de opstelsporen. Hoorn heeft wèl een milieuvergunning namelijk en dat omvat zelfs het overhalen via een hoofdspoor (dat gebeurt 's nachts namelijk ook).

Laatst bewerkt door broek53 op 08-05-2009 13:16
 

08-05-2009 16:36:19
R-ekz
R-ekz
Edit door admin: op Somda praten we gewoon Nederlands

Laatst bewerkt door admin op 09-05-2009 12:41
 

10-05-2009 06:35:06
MDDM
MDDM
Quote
jacokran: Is het mogelijk om sp 3 in Hn te verdelen in een a en een b? Het sein daartussen natuurlijk wel voorzien van ATBvv natuurlijk.

Is helemaal niet nodig.De 3300 komt eerst binnen op spoor 3 tot einde perron.
De 3400 komt met geel-knipper binnen op spoor 3.Na vertrek van de 3400 trekt de mcn de 3300 even een stukje op en wacht nog een kleine 8 minuten.(zo ging het iig gisteren)


Gr Joop mcn Lls
 

11-05-2009 18:20:39
bart
bart
Ook vandaag werd er op spoor 3 dubbel gekeerd, al werd het wel wat krap toen er in de 33xx een V-IRM zesje zat en er in de 34xx een DD-AR (met loc) zat.
Er stond een half rijtuig niet aan het perron.

Maar op zich wel leuk tafereel om te zien zo, die 'dubbele' keringen.
 

11-05-2009 19:18:26
molenaar12
molenaar12
We konden erop wachten...
Het volgende bericht las ik zojuist in het plaatselijke dagblad: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article4686946.ece/Treinreizigers_Kersenboogerd_Zo_jagen_ze_ons_de_auto_in
 

11-05-2009 19:37:21
keesje
keesje
En Prorail huldt zich nog altijd in stilzwijgen... Geen 'sorry' of 'wat zijn we dom geweest'. Of op zijn minst een toelichting over het waarom van dit gebeuren.  

11-05-2009 19:59:35
R-ekz
R-ekz
Zal een simpele geluidswal niet helpen? ik dacht dat er al eentje stond, maar er zullen vast nog wel meer manieren zijn om het geluid te dempen..  

11-05-2009 20:05:58
dh3201
dh3201
Een geluidswal helpt niet bij een millieuvergunning.


Shqiperise-lopers?
 

11-05-2009 20:11:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Jawel hoor, maatregelen om hinder te voorkomen maken het namelijk eenvoudiger om de milieuvergunning te krijgen.
Vergelijk het maar met een chemisch bedrijf: dat krijgt ook makkelijker een nieuwe milieuvergunning als ze keurig aan alle eisen voldoen dan als ze er een potje van maken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-05-2009 21:00:22
keesje
keesje
In dat geval hoop ik dat ze een enorm lelijke hoge muur neerzetten voor die paar klagers.

Probleem nu is alleen dat een partij (Prorail) iets nalaat waar een andere partij (NSR) en zijn klanten nu last van heeft gekregen. Ben benieuwd hoe dit verder afgehandeld wordt (klantverlies bijvoorbeeld?).
 

12-05-2009 00:03:50
willy84
willy84
Is die vergunning nu wel of niet aangevraagd? En al afgewezen of hoe zit dat?
Als ze nou eens een aanvraag doen, dan is er iig uitzicht op legalisatie van de illegale situatie.

Als ik zo lees over overlast kan er ook afgesproken worden om stiller materieel in te zetten, die dingen uit te zetten (voorzover mogelijk) of s'avonds niet meer doorrijden. Dit is te gek voor woorden, waar sinds lange tijd een trein zijn kering heeft. Het is niet gister gebeurd oid.
 

12-05-2009 00:07:02
ruysdael
ruysdael
Dat laatste, heeft geen effect, zoals eerder in dit topic staat. Het gaat om de milieuvergunning, en daar heeft stiller materieel geen invloed op.  

12-05-2009 00:19:45
broek53
broek53
Nog een keertje: het gaat (voorlopig) helemaal niet over de feitelijke overlast of de beleving ervan. Het gaat erom dat er helemaal geen milieuvrgunning is, en dat feit wordt nu gebruikt om het rangeren verbieden. Er is nooit een vergunning aangevraagd, laat staan afgewezen.
De vergunning is niet aangevraagd, omdat milieu-juridisch beheer van ProRail, in ieder geval van Randstad Noord, dat niet nodig vond. Zoals gezegd: Breukelen en Amsterdam Zuid hebben er ook geen, om dezelfde reden.

Inhoudelijk heb je in zoverre gelijk dat het best kan zijn dat er in de avonduren en nachturen meer geluid wordt geproduceerd dan wettelijk toegestaan kan worden en helaas is het zo dat je daarbij ook nog eens overgeleverd bent aan een zekere mate van willekeur van de gemeente. Om onder gestelde limieten te komen, kunnen er inderdaad voorschriften gesteld worden. Een station als Haarlem staat daar krom van, bijvoorbeeld.
Ik weet niet of men hier met de gemeente tot een deal komt om een soort verkorte procedure te volgen (zo die al bestaat); zo niet, dan ben je wel een half jaar onderweg voordat een vergunning aangevraagd en verleend is, als er verder niets tegenzit. En dat er wat gaat tegenzitten, lijkt mij wel duidelijk: omwonenden die bloed geroken hebben en de smaak van de overwinning geproefd - ten minste, dat vermoed ik.
 

12-05-2009 08:29:20
bjornl
bjornl
De gemeente ziet het anders:
Quote
Klachten van bewoners van de wijk Plevier in Hoorn, die overlast van wachtende en kerende treinen nabij station Hoorn Kersenboogerd ervaren, zijn de aanleiding voor deze aanpassing. (...) Naar aanleiding van deze klachten heeft ProRail de situatie onderzocht en geconcludeerd dat voor de activiteiten die bij station Kersenboogerd plaatsvinden een milieuvergunning vereist is terwijl deze niet is verleend.
(bron: http://www.hoorn.nl/Smartsite.shtml?id=69961 )

Er schijnen zelfs handtekeningen naar "NS" gestuurd te zijn, zie http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article4594510.ece/Overlast_van_stilstaande_trein_in_Plevier
 

12-05-2009 09:43:21
keesje
keesje
Wauw, wel 80 handtekeningen. Om vervolgens het leven zuur te maken van honderden treinreizigers.  

12-05-2009 10:15:25
bjornl
bjornl
Die reageren dan ook al, on Rover zit ook al op de zaak:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article4686946.ece/Treinreizigers_Kersenboogerd_Zo_jagen_ze_ons_de_auto_in
 

12-05-2009 13:56:58
R-ekz
R-ekz
Over overlast gesproken, die mensen gaan toch zelf bij het spoor wonen? het spoor lag er veel eerder. En dan zeuren als er een trein overheenreid..

Laatst bewerkt door R-ekz op 12-05-2009 13:57
 

12-05-2009 14:56:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Het spoor (dat naar Ekz bedoel ik dan) zal er daar ongetwijfeld eerder hebben gelegen dan de huizen gebouwd zijn, maar het keerspoor en station Kersenboogerd zal er naar alle waarschijnlijkheid hoogstens even lang als de huizen liggen

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 12-05-2009 14:56


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-05-2009 15:16:07
keesje
keesje
Station geopend in 1985 en het is na 24 jaar pas een probleem... Gewoon braaf de regeltjes van der wet opvolgen hè.  

12-05-2009 16:13:09
broek53
broek53
Het probleem daarbij is dat het kopmaken via het kopspoor 24 jaar lang niet gebeurd is (een enkel incident daargelaten). En in de tussentijd is de milieuwetgeving tot stand gekomen (wat niet betekent dat dat de reden is dat er geen vergunning is, maar toen de zaak aangelegd werd, speelde zoiets nog helemaal niet).  

12-05-2009 19:08:46
dh3201
dh3201
Eigenlijk een beetje off-topic, maar ik ben benieuwd of de wijk Plevier verboden gebied is voor brommers en scooters of dat de bewoners ook bij de gemeente klagen over herrieproducerende brommers en scooters in hun wijk.


Shqiperise-lopers?
 

12-05-2009 19:17:54
ruysdael
ruysdael
Ja, je kunt eeuwig door blijven gaan over de klaagzang van de bewoners, maar ze staan vol in hun recht. Ik vind het eigenlijk vooral kwalijk van ProRail, die zonder vergunning toestemt met de NS-dienstregeling. Dat is de enige die je op deze situatie aan kunt kijken, niet de bewoners (waarvan ik me voor kan stellen dat die niet blij zijn met die rangerende treinen, het is immer heel anders wanneer je langs een spoorlijn woont met doorgaande treinen, dan wanneer er treinen gerangeerd en gekoppeld worden).  

13-05-2009 21:23:30
edegroot
edegroot
Quote
broek53: Het probleem daarbij is dat het kopmaken via het kopspoor 24 jaar lang niet gebeurd is (een enkel incident daargelaten).
Dat kopspoor ligt er toch pas sinds de verdubbeling van Hn - Hnk ? Of mis ik nu even wat ? 17 jaar geleden voor zover ik weet... Was gereed in 1992.
 

13-05-2009 22:57:30
R-ekz
R-ekz
Het is in ieder geval en lekker chaos op Hn, mensen stappen vaak in de verkeerde trein, omdat de trein naar Hfd soms van spoor 1 vertrekt, en soms van spoor 3, en net zo als de andere treinen. Ook nergens informatie te vinden qua posters,flyers. Alleen om de zoveel tijd een omroepbericht.  

14-05-2009 09:44:41
ruysdael
ruysdael
Kwestie van gewenning.  

14-05-2009 17:56:14
bart
bart
Ach, het geklaag waait wel weer over. Toen een x-tal jaren geleden Hn - Hnk net verdubbeld was en er meer treinen gingen rijden, klaagden de bewoners langs de lijn ook steen en been over de overlast, zelfs zo erg dat het de landelijke TV meerdere malen haalde.

Maar nu hoor je daar niets meer over. Misschien toch voldoende geluidsschermen geplaatst of een kwestie van gewenning?
 

14-05-2009 19:42:52
Damian
Damian
Ik heb inmiddels zelf de 3300 mogen rijden. Vlak voor Hn werd ik gebeld of ik mijn trein aan het einde van perron 3 wilde neerzetten. Op die manier kon dus de 3400 keurig achter mij keren. Wel een beetje verwarrend voor de reizigers vanuit Ekz met overstap naar Amr want zij zijn gewend uit te stappen op spoor 2 en zo weer aan de overkant in te stappen in de 3400. Daar staat dus nu ook 3300 achter.

In de ochtendspits viel het me op dat de 3300 (met DDM1) keerde op spoor 1. Dit leverd wel wat vertraging op voor de 4500 naar Ekz die dan op spoor 2 moet binnenkomen en dus eerst moet wachten tot de 14500 eruit is.

Leuker kunnen we het niet maken, en makkelijker ook niet
 

18-05-2009 09:40:21
visscher
visscher
Afgelopen weekend was ik naar Alkmaar toe voor de treiNShow. Echter op de terugweg had mijn 3400 5 minuten vertraging, voorheen was dit geen probleem en was de aansluiting met de 4500 (naar Ekz) nog te halen. Maar vanwege het op bezet spoor binnenkomen (eerder terug naar 40 km/h) en het eerder vertrekken van de 4500 richting Ekz miste ik nu de aansluiting. Ik zag bij het passeren van de overweg op het Keern de 4500 nog staan, echter wel al vertrekgereed.

Een half uur later is de aansluiting wederom mislukt.

Ik hoop echt dat er snel iets geregeld kan worden voor deze toch wel redelijk vaak gemaakte overstap.
 

18-05-2009 16:35:15
treinfan
treinfan
rijden op zicht tussen Amr en Hwd geldt ondertussen niet meer hoor  

18-05-2009 20:14:07
Rolffiej19
Rolffiej19
tussen alkmaar en heerhugowaard op zicht rijden ?? heb je gedronken ofzo%08% vlak voor hoorn moet je op geel knipper binnenkomen met de 3400 omdat de 3300 er al staat

Laatst bewerkt door admin op 20-05-2009 09:20, reden: Onnodige quote verwijderd
 

18-05-2009 20:58:15
visscher
visscher
Quote
treinfan: rijden op zicht tussen Amr en Hwd geldt ondertussen niet meer hoor

Daar heb ik toen niets van gemerkt. De 3434 welke ik had had hier nog geen last van voor zover ik heb gemerkt. Hij kwam al met +3 aan in Amr, hier bleef hij iets langer dan normaal staan om vervolgens met +5 te vertrekken. Deze vertraging is vervolgens tot Hn gelijk gebleven.

@Rolffiej19: Rijden op zicht was vanwege stoomtreinspotters.
 

16-06-2009 21:53:27
molenaar12
molenaar12
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article4830839.ece/Snel_weer_trein_van_Kersenboogerd_naar_Schiphol  

16-06-2009 22:45:46
geert
geert
Quote
broek53: Het probleem daarbij is dat het kopmaken via het kopspoor 24 jaar lang niet gebeurd is (een enkel incident daargelaten). En in de tussentijd is de milieuwetgeving tot stand gekomen (wat niet betekent dat dat de reden is dat er geen vergunning is, maar toen de zaak aangelegd werd, speelde zoiets nog helemaal niet).

Schijnt ooit een 1300+ICR op dit spoor beland te zijn begin jaren '90. Na een verstoring belande dit spul in een spitstrein naar Hnk en reed door dit opstelspoor op om vervolgens niet meer leeg terug te kunnen naar Asd omdat er geen loc aan de andere kant zat. Dus moest er even een loc uit Amsterdam komen...

Groetjes,
Geert
 

07-08-2009 10:04:55
visscher
visscher
Quote
NHD:
HOORN -
Naar verwachting zal het zeker tot december duren voor er vanuit Hoorn-Kersenboogerd weer een rechtstreekse treinverbinding met Schiphol is. Tot die tijd wordt onderzocht wat de beste methode is om het lawaai van het rangeerspoor bij de Plevier te beperken.

De spoorwegen zien zelf een oplossing in het inzetten van ander materieel. In plaats van met een dubbeldeks trein zou met een Sprinter gereden kunnen worden. Die maken minder motorlawaai en het licht komt niet boven het geluidsscherm bij de Plevier uit. Het lukt echter niet deze treinen voor december op dit traject op de rails te krijgen.
Het is de uitkomst van een gesprek dat bewoners, ProRail en Nederlandse Spoorwegen woensdag hadden met wethouder Jack van Es op het gemeentehuis. Van Es heeft een bemiddelende rol, maar de gemeente gaat ook over de wet- en regelgeving in deze kwestie.


Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article5005055.ece/Schiphollijn_blijft_in_ijskast

Pas per DRGL 2010 weer de 3300 tussen Hnk - Hn dus omdat dan SGMm de dienst over kan nemen en die minder overlast veroorzaken als zij overstaan op dat keerspoor.

Laatst bewerkt door visscher op 07-08-2009 10:05