10-07-2011 15:58:08
treintim
treintim
Zojuist heeft de stoomtrein de geplande stop te Mp overgeslagen en is met 72 km/u door het station heengeknald op weg naar Vdm.
Overigens werd er in Zwolle te Zlr omgelopen. Ook wel bijzonder vond ik dat de stoomloc ook tractie leek te geven. In elk geval heb ik een foto op de hoofdbaan gemaakt tussen Wh en Zl waar alles zwart van de rook hing. En dat terwijl die door een diesel werd getrokken...

Laatst bewerkt door treintim op 10-07-2011 15:59
 

10-07-2011 16:01:37
rolandrail
rolandrail
Wel eens gehoord van "Schmierdampf" resp. loc nog niet 'oek' toegelaten in NL?  

10-07-2011 16:03:28
treintim
treintim
Dat was dan wel erg veel "Schmierdampf". En nee, van die term had ik nog niet eerder gehoord (heb er even naar gegoogled zo net).

Laatst bewerkt door treintim op 10-07-2011 16:03
 

10-07-2011 16:28:35
train85
train85
Nu tussen Beilen en Assen.  


10-07-2011 17:02:47
bossie186
bossie186
De HTRS 1042 kwam samen met de 23er om 14:25 langs te Dv, +33 dus.

Laatst bewerkt door bossie186 op 10-07-2011 17:02
 

10-07-2011 17:14:58
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: met ingang van heden gaarne spotmeldingen, al of niet vergezeld van beeldmateriaal, uitsluitend en alleen plaatsen in het topic opvallende dingen. De forumregels zijn hiertoe aangepast.


Groet, Spiketrain
 

10-07-2011 17:24:51
train85
train85
Nu in zuidbroek en opweg naar Vdm.
Edit 17:35 uur: Te veendam nu.

Laatst bewerkt door train85 op 10-07-2011 17:39
 

10-07-2011 17:39:08
kbrandsma
kbrandsma
De combinatie is zojuist aangekomen in Veendam, zoals te zien is via http://gps.fstm.nl/

Laatst bewerkt door kbrandsma op 10-07-2011 17:39
 

10-07-2011 18:16:16
train85
train85
En nu onderweg naar Stadskanaal.  

10-07-2011 18:43:01
robbertc
robbertc
Om 18.33 op eigen kracht + 1 rijtuig aangekomen in Stadskanaal.  

10-07-2011 18:52:25
salieri
salieri
Misschien een gekke vraag, maar gaat dan alleen die 1042 terug of neemt hij die wagen ook weer mee naar Bh?
Want naast dat rijtuig zaten er verder geen remwagens in de trein?

(Ik stel die vraag meer omdat ik weinig verstand heb van de werking van de remwagens en hoeveel remwagens nodig etc.)

Laatst bewerkt door salieri op 10-07-2011 18:53
 

10-07-2011 19:00:54
salieri
salieri
Quote
thom (vr 24 jun 2011 19:20:50 https://www.somda.nl/forum/6816/p341850/): En hier lijkt elke 'tegenslag' wel weer beloond te worden met een zak met geld om het op te lossen. Persoonlijk ben ik ook benieuwd hoe dat straks zal gaan als het eenmaal loopt en moet blijven lopen....
Als je de provincie op je hand hebt, kan je veel regelen. En zo te zien hebben zij dat.
Zo heeft het NNTTM in Zb ook weer een som geld gekregen voor het afbouwen van dat museum... (€100.000,- voor degenen die het precies willen weten).

Laatst bewerkt door salieri op 10-07-2011 19:01
 

10-07-2011 19:23:48
train85
train85
Quote
salieri (zo 10 jul 2011 18:52:25 https://www.somda.nl/forum/6816/p345112/): Misschien een gekke vraag, maar gaat dan alleen die 1042 terug of neemt hij die wagen ook weer mee naar Bh?
Want naast dat rijtuig zaten er verder geen remwagens in de trein?

(Ik stel die vraag meer omdat ik weinig verstand heb van de werking van de remwagens en hoeveel remwagens nodig etc.)
G2000 en wagen gaan terug naar Bh later deze dag.
 

10-07-2011 19:34:19
salieri
salieri
Oke. Dan neem ik aan dat de STAR deze terug meeneemt naar Vdm (aangezien de 1042 niet mee is gegaan (?)).  

10-07-2011 20:11:36
train85
train85
Rijtuig met G2000 1042 net vertrokken uit Vdm.  

10-07-2011 20:51:35
timtrein
timtrein
Yep, is met loc 12 Skn-Vdm gebracht, rond 20.15 uit Vdm, tegen 20.30 al door te Zb. De 23'er staat af te koelen in de STAR werkplaats.  

10-07-2011 20:58:38
salieri
salieri
Das vrij snel. Maar hij heeft er dan ook niks voor zitten in principe. Arriva is al weg uit Vdm om 20.15 uur.  

10-07-2011 21:07:48
timtrein
timtrein
Is ongeveer 5 minuten achter de trein van 20.12 aangegaan.  

10-07-2011 22:13:29
thieskes
thieskes
Quote
Daniël1 (zo 10 jul 2011 13:20:32 https://www.somda.nl/forum/6816/p345059/): Heeft de locomotief eigenlijk al ATB?

Ben benieuwd naar de eerste foto's, maar die zullen ongetwijfeld komen

Groetjes Daniël

Is toch best moeilijk he dat lezen, een klein stukje boven je staat het antwoord op je vraag:
Quote
train85 (do 07 jul 2011 21:45:47 https://www.somda.nl/forum/6816/p344585/): Bij de STAR gaat de ATB ingebouwd worden en klein onderhoud en het personeel gaat daar opgeleid worden.


Tip voordat je begint met vragen: EERST LEZEN

Laatst bewerkt door thieskes op 10-07-2011 22:16


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

11-07-2011 07:39:23
gvttreinen
gvttreinen
Opvallend rijtuig ging er mee, volgens mij een (ex?) CFL 'Wegmann' ABD rijtuig.  

11-07-2011 13:24:58
mv
mv
Concurrentie onder de Stichtingen/museumlijnen....
En dan te bedenken dat we hier straks mischien wel 2 hebben!!
Als dat maar goed komt!!
Greetz:MV

Laatst bewerkt door mv op 11-07-2011 14:46
 

11-07-2011 13:26:26
train85
train85
Hoezo concurrenten?  

11-07-2011 14:45:51
mv
mv
Dokkumerlokaaltje mischien.....?!
Greetz:MV
________________________________________
Let wel: Er staat Mischien!!
 

11-07-2011 16:00:31
train85
train85
Museummaatschappijen zijn toch nooit concurrenten onder elkaar?  

11-07-2011 16:29:31
edje
edje
zeker wel dat het concurrenten zijn. Een consument geeft immers maar 1 keer zijn reis uit.  

11-07-2011 17:24:42
marotrans
marotrans
En dan te bedenken dat de bestaande organisatie's het al niet vet hebben om me eens bescheiden uit te drukken...
Dit gaat dezelfde kant uit als bijv. in de detailhandel: Drie winkels op een dorp, er komt een vierde bij en binnen een jaar zijn het er weer drie!
De zwakste legt het loodje.

Laatst bewerkt door marotrans op 11-07-2011 17:39, reden: overbodig woord verwijderd
 

11-07-2011 17:32:49
salieri
salieri
Ach, zo gaat het in de natuur (en bij de mens) ook: De sterkste overleeft en de zwakkere gaat dood. Deal with it...%03%  

11-07-2011 18:56:36
Oscar.B
Oscar.B
Quote
Dokkumerlokaaltje mischien.....?!
Greetz:MV
Let wel: Er staat Mischien!!

precies MISCHIEN dit wordt geen spoorfietserij maar luchtfietserij%02%
(waren er ook niet zulke geluiden over stoom tussen Sneek en Stavoren?)
 

11-07-2011 19:37:34
klaass16
klaass16
Is er misschien al bekend wanneer de rijtuigen naar Sk komen?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-07-2011 19:45:16
maurits
maurits
De STAR en de FSTM liggen ongeveer 100 kilometer uit elkaar, ik denk dat die weinig concurrentie van elkaar zullen ondervinden. De VSM en MBS liggen bijvoorbeeld nog dichter bij elkaar in de buurt.

Bovendien verdienen de museumspoorlijnen/toeristische spoorlijnen hun geld niet met hobbyisten die speciaal naar zo'm lijn toe reizen. Het gros van de reizigers zijn mensen die al in de omgeving zijn en op een dag met wat minder weer een ritje met de stoomtrein maken. En volgens mij heeft Zuidwest-Friesland op dit moment niet zoveel slecht-weer-attracties, dus volgens mij kan de FSTM best nog een succes worden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-07-2011 19:55:58
train85
train85
Quote
klaass16 (ma 11 jul 2011 19:37:34 https://www.somda.nl/forum/6816/p345254/): Is er misschien al bekend wanneer de rijtuigen naar Sk komen?
Dit is al is ergens gemeld dat het er voorlopig nog niet in zitten, want de rijtuigen worden steeds afgekeurd. Zodra het bekend wordt wanneer ze komen wordt het wel gemeld denk ik.
 

11-07-2011 19:56:01
thom
thom
Quote
klaass16 (ma 11 jul 2011 19:37:34 https://www.somda.nl/forum/6816/p345254/): Is er misschien al bekend wanneer de rijtuigen naar Sk komen?

Ik vind het al opvallend dat je maar weinig van de rijtuigen hoort, sinds dat er 1 leeggehaald is, en een mislukte poging ze op te halen helemaal niks over die rijtuigen.
Ook niet wat er van geworden is ofzo, beetje vreemd... %03%
 

11-07-2011 22:40:41
sik214
sik214
Een spotter die ik zondag langs de lijn sprak wist te vertellen dat een deel van de subsidies pas loskomen als de locomotief in Nederland is. De 'papierwinkel' met de rijtuigen schijnt aan de 'slappe was' te liggen en niet aan de technische keuring.
Conform die redenatie zou er dan nu weer geld loskomen om de revisie van die rijtuigen (alleen draaistelrevisie?) te betalen en dan zouden die op transport kunnen.

Dit is wat ik van een mede-spotter hoorde, mag dit niet op somda verteld worden (ik kan het niet bevestigen natuurlijk) dan gaarne verwijderen!
 

23-10-2011 09:44:00
edje
edje
Even een schopje omhoog. Het gaat blijkbaar niet helemaal lekker daar in Sneek.

http://www.grootsneek.nl/31657/stoomtrein-sneek-financieel-in-zwaar-weer/
_________________
 

02-11-2011 10:40:04
straver
straver
PERSBERICHT

Friese Stoomtrein vraagt faillissement aan

Een klap voor het bestuur en de vele vrijwilligers van de FStM en een fikse tegenvaller voor het toerisme in Zuidwest Friesland. De Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM) heeft haar faillissement aangevraagd. Diverse keren uitstel van exploitatie hebben de financiële nood dusdanig opgedreven dat er geen andere uitweg meer mogelijk is.

De exploitatie van de stoomverbinding tussen Sneek en Stavoren heeft de laatste jaren diverse keren vertraging opgelopen. Als gevolg van het treinongeval bij Barendrecht was de provincie genoodzaakt om extra veiligheidsmaatregelen aan te brengen op de aansluitingen voor de stoomtrein. De benodigde extra investering zorgde voor een bestuurlijke vertraging en een uitgestelde exploitatie van 2010 naar 2011. Dit jaar zorgden de nodige problemen rondom de locomotief ervoor dat wederom de exploitatie een jaar uitgesteld moest worden. Tegenvallers rondom de certificering en goedkeuring van de aangepaste trein zorgden voor een forse vertraging rondom de komst naar Sneek. Een hernieuwd uitstel was het gevolg.

De Friese Stoomtrein Maatschappij heeft de afgelopen jaren vol passie gewerkt aan het realiseren van deze stoomdroom. Er is volop geïnvesteerd in het realiseren van die droom. Investeringen die helaas niet terugverdiend konden worden door het uitstellen van de exploitatie.

Sneek 02-11-2011

Bron: http://www.fstm.nl/nl/home.html

Edit door Spiketrain: bronvermelding toegevoegd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-11-2011 12:52
 

02-11-2011 11:00:58
6400
6400
Het is zonde dat het zo moet aflopen.  

02-11-2011 11:16:12
gvttreinen
gvttreinen
Idd wat een zonde, railinfra aangepast, loods gebouwd, rijtuigen gekocht en een locomotief laten overkomen..allemaal kosten zonder baten...zonde.  

02-11-2011 11:17:49
rolandrail
rolandrail
Ze doen voor of dat de ritten een vermogen op zouden leveren.
Het lijkt me sterk dat de uitgestelde exploitatie de enige oorzaak is.
 

02-11-2011 15:30:57
drentheicm
drentheicm
Wat een verrassing  

02-11-2011 15:42:34
gvttreinen
gvttreinen
Volgens een melding op Flick zou Volkerail de aansluiting er uit hebben gehaald.....er werd gerefereerd naar De Telegraaf http://www.telegraaf.nl/binnenland/10841817/__Friese_stoomtrein_failliet__.html?sn=binnenland maar daar lees ik er niets over.  

02-11-2011 16:06:09
snowie
snowie
Ik heb vanmiddag de papieren Telegraaf gelezen tijdens een wachtbeurt en daar stond dit inderdaad in vermeld.  

02-11-2011 16:11:05
tjoekdjg
tjoekdjg
de aansluitingen lagen er nog niet eens in, de wissels lagen wel al klaar om geplaatst te worden.

spijtig dat het zo moet eindigen:( na alle inzet die ik en vele mede vrijwilligers hebben gelevert:( het was altijd erg gezellig!
 

02-11-2011 16:46:53
mdj
mdj
Over de weghaalactie van VR:
Quote

http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?t=83&postdays=0&postorder=asc&start=2400 ; tweede post van "dwem"

Bij een faillissement zijn er als regel (veel) meer schuilden dan er bezittingen zijn. Bovendien gaan sommige partijen, waaronder de Staat, voor op de rest van de schuldeisers.
Gevolg is dat je bij een faillissement als regel slechts een (klein) deel van je vordering terugziet.

Nu Volker die rails heeft opgehaald heeft dat bedrijf in elk geval de volle dagwaarde van die partij staal terug in de vorm van de rails zelf. Hadden ze dat niet gedaan dan zou bij een faillissement de partij rails binnen de failliete boedel vallen en zou Volker waarschijnlijk maar een deel van de waarde ervan ooit terug zien -- los van wat Volker zelf nog aan andere openstaande facturen heeft lopen (andere geleverde zaken, arbeidsloon, btw, etc.).
Nogmaals, ik ben geen jurist, maar zo heb ik het ooit geleerd.


Laatst bewerkt door mdj op 02-11-2011 16:50


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-11-2011 17:48:48
thom
thom
Volkerrail heeft alleen hun bouwmateriaal van de bouwplek verwijderd...  

02-11-2011 20:14:46
broek53
broek53
Terecht. De opdrachtgever en dus betaler van de spoorinfra is ProRail.  

02-11-2011 21:13:20
ZJ37
ZJ37
Tja en toen lag er weer ongebruikte en gloednieuwe infra...  

02-11-2011 21:17:55
mdj
mdj
... en aan de andere kant twee wissels die dus niet geplaatst worden maar wel gepland waren.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-11-2011 21:18:15
HZwoferink
HZwoferink
En een mooi loodsje, iemand interesse? %08%


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

02-11-2011 21:19:04
R1-2010
R1-2010
Nou, gloednieuw.... Volgens mij waren het in Stv hergebruikte wissels voor zover ik het kon zien in augustus. Maar zonde van het geld is het natuurlijk wel. Ik weet trouwens niet of het wissel naar het hoofdspoor er al in lag.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 02-11-2011 21:19
 

02-11-2011 22:25:32
110573
110573
Ik betreur het dat het zo moet aflopen, echt jammer voor de mensen die hun best hebben gedaan hiervoor. Het hele concept heeft me persoonlijk nooit echt aangesproken, maar dat is mijn mening.

Nog een vraagje: Zijn de ICK en Plan W rijtuigen al daadwerkelijk aangepast? Ik hoop dat men voor die plan W's een andere mooie bestemming kan vinden, VSM ofzo, voor tussen de plan D's, plan K's en Plan E's.

Laatst bewerkt door 110573 op 02-11-2011 23:02
 

02-11-2011 22:33:18
train85
train85
Nee staan allen nog voor de loods en wellicht 1 of 2 binnen.  

02-11-2011 23:17:39
cuneo56
cuneo56
De plan W's waren toch in bruikleen van het spoorweg museum?
Ciao.
 

02-11-2011 23:24:09
tjoekdjg
tjoekdjg
De plan W's heeft de FStM gekregen van het spoorwegmuseum omdat zij er toch niks mee deden.

met de rijtuigen is op 1 na niks mee gedaan.
1 ICK mist de helfd van het interieur (dat we met veel plezier er uit hebben gehaald)
 

05-11-2011 14:29:35
mv
mv
Interview met Max Kooijmans bij 2 Regionale omroep(en): 3 & 4-11-2011:

Aan de stoomdroom van Max Kooijmans en de vele vrijwilligers van de Friese Stoomtrein Maatschappij komt een einde. De Stoomtreinmaatschappij heeft haar faillissement aangevraagd.
Het herhaaldelijke uitstel van de stoomtrein tussen Sneek en Stavoren heeft de financiële nood zo groot gemaakt, dat er geen andere uitweg is dan het aanvragen van het bankroet.
Voorzitter Max Kooijmans is zelf een van de crediteuren. Hij stopte zelf geld in de Stoomdroom.
Waren de intiatiefnemers te optimistisch?
Toch lijkt de kans op een doorstart aanwezig maar dan niet meer door mijzelf aldus Max. De provincie Fryslân heeft een kleine 2 miljoen euro in het stoomtreinproject gestopt. De gemeente Súdwest-Fryslân 400.000 euro. Er staan al gebouwen. De wagons zijn er en de locomotief is gehuurd. Dit kan eigenlijk niet het einde zijn. Het faillissement is waarschijnlijk het begin van de doorstart maar dan wel voor een ander.


Greetz:MV
 


06-11-2011 00:08:10
tjoekdjg
tjoekdjg
vrijdag heeft Max een vergadering gehad met DLM waar bij de uitkomst is dat de stoomlok 23 058 NIET wordt weg gehaald:D  

06-11-2011 10:05:43
mv
mv
Plaatselijk belangen, VVV's,bedrijven & organisaties in Zuidwest-Friesland vragen in een brief aan de provincie en de gemeente om te werken aan een doorstart van het Stoomproject. De Friese Stoomtrein Maatschappij vroeg afgelopen week het Faillissement aan,vanwege financiële problemen.

De trein zou rijden tussen Sneek & Stavoren en zou moeten zorgen voor een boel extra toeristen. De regio kan dat erg goed gebruiken zeggen de plaatselijke belangen & andere organisaties. © ORF Greetz: MV
 

06-11-2011 10:48:36
dlm4yjp
dlm4yjp
logisch, iets waar je aan begint moet je afmaken, al helemaal in zo'n verre staat.
Hopelijk komt alles alsnog rond.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-11-2011 15:03:08
edje
edje
Nee voor mij hoeft dit allemaal niet door te gaan.
Ik blijf erbij dat deze club weer extra belastende concurrentie is voor de overige museums zoals MBS, VSM, SHM en de STAR. Clubs die het al moeilijk genoeg hebben in tijden dat mensen de hand op de knip houden.
 

06-11-2011 23:44:11
thom
thom
En met dat geld wat nu besteed is aan de FstM hadden zij ook een hoop leuke dingen kunnen doen, met meer resultaat....

Quote
110573 (wo 02 nov 2011 22:25:32 https://www.somda.nl/forum/6816/p362998/):
Nog een vraagje: Zijn de ICK en Plan W rijtuigen al daadwerkelijk aangepast? Ik hoop dat men voor die plan W's een andere mooie bestemming kan vinden, VSM ofzo, voor tussen de plan D's, plan K's en Plan E's.

Plan E's heeft de VSM al even niet meer, en als je een stam bolkoppen op de baan wilt brengen dan wil je geen enorme hokken als plan Willems ertussen.
Dat zou de charme van een complete stam bolkoppen teniet doen en is gewoon simpelweg geen porem...

Daarnaast zijn het ergens ontiegelijk onhandige rijtuigen, ze hebben altijd hoogspanning nodig om laagspanning aan boord te krijgen dmv de statische omzetter.
Verder hebben ze voor de aansturing van de ventilatie ook nogeens hoofdreservoir nodig en dat gaat hem niet echt worden achter een stoomlok allemaal...

Laatst bewerkt door thom op 07-11-2011 00:07
 

07-11-2011 11:34:57
daniel81
daniel81
Mwah, voor zover ik weet is één van de VSM-bolkoppen een oude benelux-stuurstand en de combi met plan W is dan zo gek nog niet
En de VSM heeft volgens mij 1 plan E?
 

07-11-2011 11:49:05
mdj
mdj
Nee,de plan E's zijn naar de SHD gegaan

Meer over het masterplan D/K (let op de woordspeling%08%) op: http://martijnhaman.nl/bolkoppenexpo.htm.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-11-2011 22:56:13
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 07 nov 2011 11:34:57 https://www.somda.nl/forum/6816/p363719/): Mwah, voor zover ik weet is één van de VSM-bolkoppen een oude benelux-stuurstand en de combi met plan W is dan zo gek nog niet

Maar dan hebben we het niet meer over een bolkoppenstam, en dat is hun plan
 

09-11-2011 14:35:43
mv
mv
Stoomtrein noch net offisjeel fallyt

wo, 09/11/2011
It fallisemint fan de Fryske Stoomtrein Maatskippij is noch altyd net útsprutsen. De rjochtbank hat dêr tiisdei op de fêste sittingsdei oer falliseminten gjin útspraak oer dien.
It bestjoer hie dêr wol op rekkene. Wêrom't de rjochtbank gjin útspraak dien hat, is net bekend. Neffens it bestjoer hat it útbliuwen fan it fallisemint foarearst gjin gefolgen, mar bliuwt alles no wol stillizzen. Wannear't de rjochtbank no wol útspraak docht, is ûnbekend.

Vertaling:

Het faillissement van de Friese Stoomtrein Maatschappij is nog steeds geen uitspraak over. De rechtbank heeft dinsdag vaste zittingsdag voor faillissementen hier nog geen uitspraak over gedaan.
Het bestuur had hier wel opgerekend . Waarom dat de rechtbank geen uitspraak heeft gedaan,is niet bekend. Volgens het bestuur heeft het uitblijven van het faillissement vooralsnog volgens geen gevolgen maar blieft alles nu wel stilliggen. Wanneer de rechtbank nu wel uitspraak gaat doen is onbekend.

Kort daarna:

Stilte rond Friese Stoomtrein is ‘oorverdovend’

November 9, 2011

Sneek 9 november 2011 – Er heerst een oorverdovende stilte rond het faillissement van de Friese Stoomtrein Maatschappij en dat is begrijpelijk. Velen hopen op een doorstart van dit mooie project voor de gemeente Súdwest-Fryslân, maar daarvoor heeft men eerst inzicht nodig in de schuldenlast van de Stichting. Maar veel in eerste instantie enthousiaste, veelal kleinere, ondernemers langs de lijn Sneek – Stavoren vragen zich af of ze ooit nog één cent van het bedrag dat ze hebben geïnvesteerd, terug zullen zien; waren de managementvaardigheden van directeur Max Kooijmans wel recht evenredig met zijn charisma en enthousiasme? De Provincie heeft een onderzoek aangekondigd in samenwerking met de gemeente Súdwest-Fryslân naar de voortgangsproblemen bij de stichting. En de Statenfractie van de Friese VVD heeft vragen gesteld aan GS.

Partijen in dit project doen er goed aan om volledige openheid van zaken te geven, zeker nu het sentiment nog op de hand is van de Stoomtrein Maatschappij, die de afgelopen jaren veel pech voor de kiezen heeft gekregen. De roep om een doorstart, omdat er anders van een enorme kapitaalvernietiging sprake is, is op dit moment (nog) groot. Ook de hoop daarop leeft blijkbaar nog bij de FStM gezien een tweet van Koooijmans onlangs over zijn contact met de Zwitserse verhuurder van de stoomloc dat ze niet van plan zijn de stoomloc 23058 die op dit moment bij de STAR (Stichting Stadskanaal Rail Museum) ‘geparkeerd is’ , per direct terug te halen.

We weten allemaal dat er maar dàt hoeft te gebeuren en de publieke opinie slaat om van positief naar negatief, vooral wanneer mensen het idee hebben dat partijen bezig zijn zaken in de doofpot te laten verdwijnen. Iedereen snapt dat ingewikkelde financiële constructies rond faillissementen tijd vergen omdat je een heleboel ‘neuzen dezelfde kant’ op moet krijgen. Maar dat mag niet te lang duren want dan gaat er twijfel ontstaan en bij twijfel gaat iedere al dan niet serieus geplaatste opmerking een eigen leven leiden en wordt ‘waarheid’. En op dat soort ‘waarheden’ zit niemand te wachten. Dinsdagmiddag is de rechter niet tot een oordeel gekomen, want er wordt, aldus een tweet van Kooijmans, nog nagedacht over de aanvraag.

Greetz:MV

Laatst bewerkt door mv op 09-11-2011 14:36
 

10-11-2011 14:49:55
mv
mv
Doorstart stoomtrein beste optie
SNEEK - Met een doorstart van de Friese Stoomtreinmaatschappij is nog íets van de investering terug te verdienen, zegt curator Robert Verdonk.

Woensdag verklaarde de rechtbank in Leeuwarden de stichting failliet. De schuldenlast bedraagt €3,17 miljoen.

De toeristische trein kan rijden op het traject Sneek-Stavoren als er nog voor €1,7 miljoen aan werkzaamheden wordt uitgevoerd, zo hebben accountants van uitgerekend.© Leeuwarder Courant
Greetz:MV
 

10-11-2011 14:52:25
mren
mren
Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...  

10-11-2011 19:13:07
AgentX
AgentX
Mwoch, als het terug te verdienen is, is het toch zo'n ramp niet? Ben alleen wel benieuwd wie de geldschieter gaat worden, gezien het feit dat de FStM al minder dan niets meer heeft...  

10-11-2011 19:26:01
R1-2010
R1-2010
Quote
mren (do 10 nov 2011 14:52:25 https://www.somda.nl/forum/6816/p364439/): Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...
Nooit gehoord van sunk costs blijkbaar daar...
 

11-11-2011 13:34:21
mv
mv
Gegadigden voor doorstart stoomtrein

SNEEK 10-11-2011- Twee partijen hebben interesse om het stoomtreinproject tussen Sneek en Stavoren door te laten gaan.Ze hebben zich gemeld bij curator Robert Verdonk die het faillissement van de Friese Stoomtreinmaatschappij moet afwikkelen. Binnenkort bekijkt hij de mogelijkheden. ,,Maar het gaat nog wel lastig worden'', waarschuwt de Heerenveense jurist voor al te groot enthousiasme. ©LC

Greetz:MV
 

11-11-2011 15:58:18
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
R1-2010 (do 10 nov 2011 19:26:01 https://www.somda.nl/forum/6816/p364489/):
Quote
mren (do 10 nov 2011 14:52:25 https://www.somda.nl/forum/6816/p364439/): Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...
Nooit gehoord van sunk costs blijkbaar daar...

Gelukkig zijn er veel meer mensen die daar nog nooit van gehoord hebben, dus zo'n schande is dat nu ook weer niet. Daarnaast is het zo, dat als je er op het huidige moment redelijkerwijs van uit kunt gaan dat de toekomstige verdisconteerde kasstromen groter zijn dan de 1,7 miljoen investering, dat je het dan gewoon moet doen. Als er nog wat extra's uit komt om de huidige schuldeisers tegemoet te komen, dan is dat mooi meegenomen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

11-11-2011 16:01:22
mren
mren
Naast sunk costs is er ook nog een netto contantewaardeberekening, dus inkomsten in de toekomst zijn nu een stuk minder waard  

11-11-2011 16:05:23
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Die staat keurig in mijn verhaal, de netto contante waarde is hetzelfde als de verdisconteerde kasstromen


Met vriendelijke groet, Robin
 

11-11-2011 16:11:22
sjoerd
sjoerd
In een ander draadje is al eens gestreden over de wijze waarop je investeringen financieel-economisch kunt bekijken. Gek toch dat ik als kritisch weldenkend mens en als wetenschapper totaal geen vertrouwen meer heb in het oordeel van degenen die menen te weten hoe je met euro's moet omgaan... Laten we het daarover hier dus maar niet hebben.
Intussen heb ik op een foto kunnen zien, dat de in Stavoren aangelegde ballast met perron inderdaad aan de oostzijde liggen van het huidige hoofdspoor. Ook is te zien dat het engelse wissel een wisselmotor heeft en dat de aansluiting dus geen handwissel met grendel zou worden. Hierover was discussie in het draadje over Stavoren. Kennelijk beschikten Broek en ik niet over de laatste gegevens!
 

11-11-2011 16:47:52
R1-2010
R1-2010
Quote
RSK-Mat92 (vr 11 nov 2011 15:58:18 https://www.somda.nl/forum/6816/p364647/):
Quote
R1-2010 (do 10 nov 2011 19:26:01 https://www.somda.nl/forum/6816/p364489/):
Quote
mren (do 10 nov 2011 14:52:25 https://www.somda.nl/forum/6816/p364439/): Ah kijk weer een prima redenatie: omdat het anders zonde is van het geld dat er al in is gestoken, steken we er nog 1,7 miljoen in...
Nooit gehoord van sunk costs blijkbaar daar...

Gelukkig zijn er veel meer mensen die daar nog nooit van gehoord hebben, dus zo'n schande is dat nu ook weer niet. Daarnaast is het zo, dat als je er op het huidige moment redelijkerwijs van uit kunt gaan dat de toekomstige verdisconteerde kasstromen groter zijn dan de 1,7 miljoen investering, dat je het dan gewoon moet doen. Als er nog wat extra's uit komt om de huidige schuldeisers tegemoet te komen, dan is dat mooi meegenomen.
Ik ben benieuwd wat je aan kasstroom moet genereren om die investering eruit te halen en ook nog je operationele uitgaven te financieren.

Overigens heeft dit soort basisniveau investerings-analyse weinig te maken met de Euro-problematiek, dus dat wantrouwen is niet geheel gerechtvaardigd.
 

11-11-2011 19:08:58
sjoerd
sjoerd
Toch zullen we het hier maar op spoorwegjargon houden.  

17-12-2011 19:03:06
tjoekdjg
tjoekdjg
Vanmorgen 17-12-2011 is er een vrijwilligers bijeenkomst geweest in Theater Sneek. Daar zijn de vrijwilligers bijgepraat over de stand van zaken. de voorzitter van de FStM M. Kooijman, de Curator R.Verdonk en de gedeputeerde J. de Vries hebben de vrijwilligers bij gepraat. De Leeuwarder courant heeft hier over een berichtje geplaatst op hun site: http://www.lc.nl/friesland/regio/article14463313.ece/Curator-wil-impasse-stoomtrein-doorbreken ook heeft H.v/d Veer een bericht geplaatst over de bijeenkomst. Dit bericht is alleen wel in het snekers, maar ik wil hem jullie niet onthouden (succes) http://www.henkvanderveer.nl/dagboek/default.asp  

17-12-2011 19:49:06
edje
edje
Jij als snekernaar, kan dat bericht toch zo vertalen voor ons. Ik kan er in ieder geval niks van maken.  

17-12-2011 20:53:21
tjoekdjg
tjoekdjg
Respect dat je het geprobeert hebt:), hey is trouwens sneker in de plaats van snekernaar

ik heb het even vertaalt voor je:)

het verhaal van Henk van der Veer over de vrijwilligers bijeenkomst van de FStM.

Curator Verdonk wil af van patstelling stoomtrein

Vanmorgen blijkvaar illegaal aanwezig geweest bij een vrijwilligers bijeenkomst van de Friese Stoomtrein Maatschappij in de noorderker. Illegaal? Ik was in alle gevallen niet uitgenodigd door de organisatoren. Van de Pers was alleen een uitnodiging naar koen pennewaar van de Leeuwarder Courant gegaan. Het moet niet gekker worden, de LC heeft hier het alleenrecht niet! Ik ben simpel weg gegaan en heb mijn microcassette recorder aan gezet en met mijn luxim heb ik foto’s geschoten. Als ik dan ik de hoek van paparazzi neer gezet word, dan zal ik er ook voor gaan.

Drie sprekers waren vanmorgen: Max Kooijmans, voorzitter van de FStM, curator Robert Verdonk en gedeputeerde Jannewietske de Vries. En een zaal vol met vrijwilligers. “Er zijn nog nooit zoveel vrijwilligers op een bijeenkomst geweest, ik schat dat het hier 75%van alle betrokken vrijwilligers zijn’, aldus Max Kooijmans. Dat zegt uiteraard wat van de betrokkenheid van deze vrijwilligers en ook wat over Max Kooijmans. Deze voorzitter weet blijkbaar mensen aan zich te binden. Het zal zelden of nooit vertoond wezen dat een voorzitter van een failliete club na afloop van een dergelijke bijeenkomst een ovatie kreeg!

Ik vond het allemaal een beetje bizar, weet ook niet goed hoe ik het tegen aankijken moet. Aan de ene kant zijn er tientallen gedeputeerde die naar hun geld fluiten, aan de andere kant een enthousiaste groep vrijwilligers die nog altijd hopen op een doorstart. En komt die doorstart er? Vanmorgen heb ik Max Kooijmans alleen maar gehoord dat ` er misschien toch leven is na de dood is…` Want curator Verdonk (`de beste curator van het noorden`, volgens Kooijmans ) wil de patstelling doorbreken. Hij heeft vanmorgen in het openbaar de uitnodiging gedaan om in januari bij hem op het kantoor te verschijnen en daar spijkers met koppen te slaan. Op dit moment zitten alle betrokken partijen elkaar maar wat aan te kijken, was Verdonk zijn conclusie. De initiatief wordt met beide handen aan gegrepen door Kooijmans, de gedeputeerde en Nee niet door de gemeente zuid-west Friesland! Want die schitterde door afwezigheid!! Geen uitnodiging gehad? De informatie alleen maar doorsturen naar het antwoord apparaat aan de marktstraat? Het was pijnlijk stil toen de vraag door een vrijwilliger gesteld werd waar de vertegenwoordiger fan de gemeente was. Mevrouw jannewietske probeerde de zaak nog te bagatelliseren. door te zeggen dat `ik spreek hier uit name van de provinciale en gemeentelijke bestuurders..’

Nou ik dacht het toch niet geachte gedeputeerde!!

De gemeente had hier vanmorgen simpelweg aanwezig moeten zijn

Laatst bewerkt door tjoekdjg op 17-12-2011 21:48
 

18-12-2011 00:06:11
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Klinkt als goed nieuws. Waar ik wel een beetje van schrok, was dat ik de originele tekst begreep


Met vriendelijke groet, Robin
 

25-08-2016 12:53:59
wimhoekema
wimhoekema
sinds half augustus drukke werkzaamheden op het emplacement Sk. De beoogde loodsen van de FStM krijgen een nieuwe bestemming. Momenteel worden er voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de aanleg van nieuw spoor op het emplacement en naar de loodsen.  

25-08-2016 13:23:21
bacr
bacr
Wat wordt die nieuwe bestemming en waarom wordt er een nieuw spoor naar die loodsen aangelegd?  

25-08-2016 14:48:28
FourRoses
FourRoses
Volgens de indienststellings-data infraprojecten van ProRail staat er: "spooraansluiting Friso Bouwgroep Sneek". Bij opmerkingen staat echter: "vervalt, financiering niet geregeld". Ik weet niet of het hetzelfde project is.  

25-08-2016 17:29:12
wimhoekema
wimhoekema
Nee dat is nog uit de 'stoomtijd'. Aansluitwissel van het emplacement op de Staverse lijn moest bij de spoorvernieuwing in 2014 nieuw terugkomen en de aansluiting is bij de recente ombouw TPRB ook volledig in de nieuwe NX-beveiliging van Sk opgenomen. O.a. Strukton is nu bezig met spooraanleg.

Laatst bewerkt door wimhoekema op 25-08-2016 17:30
 

25-08-2016 23:06:47
thom
thom
Dus die loods krijgt gewoon nog een spoor aansluiting bedoel je?  

25-08-2016 23:30:21
wimhoekema
wimhoekema
gezien de hoeveelheid aangevoerd bovenbouwmateriaal lijkt het daar idd op, ik zal 't in de gaten houden  

09-12-2017 01:45:19
jeanne
jeanne
Het is de 23 058 bij een proefrit in Duitsland niet zo goed vergaan. http://www.bahnonline.ch/bo/31019/triebwerkschaden-an-lok-23-058.htm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bahnonline%2Fbo+%28Bahnonline.ch%29


Jeanne Kok
 

09-12-2017 13:20:51
marotrans
marotrans
Jammer... maar wel te herstellen lijkt mij?

Hoe is het met de plannen daar in Sneek; 'n stille dood gestorven of zijn die nog reparabel, weet iemand dat?