28-05-2011 20:14:13
tjoekdjg
tjoekdjg
Quote
maxime (za 28 mei 2011 14:58:14 https://www.somda.nl/forum/6816/p337241/): Ik neem aan dat het dan om een kleine revisie gaat? Ik meende dat de loc bij de SMMR al dienstvaardig was gemaakt.
daar ga ik wel van uit, aangezien als de lok in sneek is de motor een onderhouds beurt krijgt. de lok gaat trouwens weer terug naar de bruine kleur.
 

29-05-2011 00:55:26
thom
thom
Quote
maxime (za 28 mei 2011 14:58:14 https://www.somda.nl/forum/6816/p337241/): Ik neem aan dat het dan om een kleine revisie gaat? Ik meende dat de loc bij de SMMR al dienstvaardig was gemaakt.

Dienstvaardig maken betekend niet direct dat de lok al een revisie gehad heeft...
 

29-05-2011 08:20:55
Jack5812
Jack5812
In 2006 was de 2278 te bewonderen bij een dieseldag bij de ZLSM. Hij was voorzien van een verse laag geel-grijze verf.  

29-05-2011 08:35:16
edje
edje
Als je de site bekijkt van de SMMR, www.smmr.nl zul je zien dat de lok, alleen maar geschilderd is en dat er alleen kleine reparaties aan de electrische installatie is uitgevoerd.
Dus zul je de lok toch wel een keer een grote revisie moeten geven en het installeren van ATB-NL, ten behoeve van het ATB-NG op dat baanvak is ook handig.
Volgens mij hadden ze beter een van de 2200 loks van eurorailscout kunnen overnemen die aan kant ging.... Nieuwere motor en ATB-NL aan boord.

Immers kun je van het hele friese gebeuren toch niet over een museum spreken.
 


29-05-2011 18:11:49
thom
thom
Die Eurailscout lok zag ik van de week nog, die is aardig kaal geplukt
Meen ook dat ie met een defect terzijde gegaan is.
 

06-06-2011 17:12:42
tjoekdjg
tjoekdjg
De 23 058 wacht nog op 1 goed keuring en dan mag hij naar nederland komen. Alleen de EBA moet nog hun goedkeuring geven.  

06-06-2011 17:14:09
daniel81
daniel81
Waarom kiest men dan niet voor een vrachtwagentrailer?  

06-06-2011 17:52:48
6414
6414
Het transport van een stoomloc over de weg kent daarvoor teveel beperkingen (gewicht/hoogte/lengte etc.), dus als het ook maar enigszins mogelijk is, hou je stoomlocs op het spoor.  

06-06-2011 17:57:28
klaass16
klaass16
Sowieso was de 23 058 niet gekeurd op zijn ketel,,

daarom mocht die niet naar Nederland gesleept/gereden worden.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

06-06-2011 18:07:12
tjoekdjg
tjoekdjg
de stoomlok zou wel gesleept naar nederland mogen alleen zou hij dan niet onder stoom mogen staan. en dan zou er met 60km/u naar nederland gereden mogen hebben.

Dan zou het nog 2 jaar duren voordat de IVW de lok goedgekeurd zou zijn om in Nederland. Nu de lok in Zwitserland goed gekeurd wordt door de EBA laat de IVW de lok met een paar weken al toe doordat de regels van de EBA en de IVW op de zelfde lijn zitten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-06-2011 18:30, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

06-06-2011 19:29:58
daniel81
daniel81
Behalve dan een witte voorkant %08%
maar dat geldt toch niet voor museummaterieel ...
verder verklaard t een hoop. Menig grote VSM-stomer is ook in NL per dieplader afgeleverd dus zo vreemd zou dat niet geweest zijn
 

06-06-2011 20:28:50
pbender
pbender
Quote
tjoekdjg (ma 06 jun 2011 17:12:42 https://www.somda.nl/forum/6816/p338815/): De 23 058 wacht nog op 1 goed keuring en dan mag hij naar nederland komen. Alleen de EBA moet nog hun goedkeuring geven.


Op NMLD is inmiddels, een deel van, het keuringscertificaat te zien:

http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=71679#71679

Laatst bewerkt door pbender op 06-06-2011 20:29
 

06-06-2011 20:41:57
pieteres
pieteres
Een 23'er is echt hoog, die past niet over de weg op een standaard dieplader.
De VSM-stoomlocs die over de weg zijn vervoerd stonden niet op het spoor, maar op een sokkel. Een speciale dieplader was dan toch al nodig voor het eerste stuk.
 

06-06-2011 22:09:28
tjoekdjg
tjoekdjg
Quote
pbender (ma 06 jun 2011 20:28:50 https://www.somda.nl/forum/6816/p338868/):
Quote
tjoekdjg (ma 06 jun 2011 17:12:42 https://www.somda.nl/forum/6816/p338815/): De 23 058 wacht nog op 1 goed keuring en dan mag hij naar nederland komen. Alleen de EBA moet nog hun goedkeuring geven.


Op NMLD is inmiddels, een deel van, het keuringscertificaat te zien:

http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=71679#71679

klopt, dat is da stempel van de TUV nu moet de EBA nog. De foto is van twitter gehaald. Op twitter staan nu ook foto's op van de rangeercursus waarbij ik er ook een paar keer op sta:-P
 

06-06-2011 23:29:57
dh3201
dh3201
Quote
daniel81 (ma 06 jun 2011 19:29:58 https://www.somda.nl/forum/6816/p338857/): Behalve dan een witte voorkant %08%
maar dat geldt toch niet voor museummaterieel ...

Geldt voor een toeristentrein dan hetzelfde als voor een museumtrein?


Shqiperise-lopers?
 

07-06-2011 14:32:54
thom
thom
Da's wel een leuke vraag eigenlijk
Ze rijden wel gewoon een reguliere dienst..

Laatst bewerkt door thom op 07-06-2011 14:33
 

07-06-2011 16:48:42
edje
edje
Quote
dh3201 (ma 06 jun 2011 23:29:57 https://www.somda.nl/forum/6816/p338921/):
Quote
daniel81 (ma 06 jun 2011 19:29:58 https://www.somda.nl/forum/6816/p338857/): Behalve dan een witte voorkant %08%
maar dat geldt toch niet voor museummaterieel ...

Geldt voor een toeristentrein dan hetzelfde als voor een museumtrein?


Museummaterieel is het absoluut niet nee, ben dus wel benieuwd welke eisen IVW gaat stellen.
Maar aangezien er in NL meerdere 23-ers rijden, zal de kleur zo wel mogen.
 

07-06-2011 17:37:37
sik214
sik214
Maar HGK mocht ook niet méér Mak-loc'en (6400 look-a-like) toelaten na de eisen van een contrastvlak... Zal een leuke kwestie worden.

Het museummaterieel heeft trouwens een vereenvoudigde versie van atb met een km-limiet (10.000 km meen ik). Welke versie atb krijgt deze 23-er, aangezien de vereenvoudigde versie niet werkt op atb-ng baanvakken. De 'zwaardere' versie atb is tot nu toe nog niet geengineerd op stoomlokken (museummaterieel).
 

07-06-2011 17:38:51
tjoekdjg
tjoekdjg
Quote
edje (di 07 jun 2011 16:48:42 https://www.somda.nl/forum/6816/p339011/):
Quote
dh3201 (ma 06 jun 2011 23:29:57 https://www.somda.nl/forum/6816/p338921/):
Quote
daniel81 (ma 06 jun 2011 19:29:58 https://www.somda.nl/forum/6816/p338857/): Behalve dan een witte voorkant %08%
maar dat geldt toch niet voor museummaterieel ...

Geldt voor een toeristentrein dan hetzelfde als voor een museumtrein?


Museummaterieel is het absoluut niet nee, ben dus wel benieuwd welke eisen IVW gaat stellen.
Maar aangezien er in NL meerdere 23-ers rijden, zal de kleur zo wel mogen.
ik heb tot nu toe niet gehoord dat er een witte front op de lok's moesten komen.
 

07-06-2011 17:46:55
mren
mren
Quote
sik214 (di 07 jun 2011 17:37:37 https://www.somda.nl/forum/6816/p339026/):

Het museummaterieel heeft trouwens een vereenvoudigde versie van atb met een km-limiet (10.000 km meen ik).

Want kilometer 8543 is natuurlijk anders dan kilometer 15342 van een loc...
 

07-06-2011 17:55:17
tjoekdjg
tjoekdjg
Quote
sik214 (di 07 jun 2011 17:37:37 https://www.somda.nl/forum/6816/p339026/): Het museummaterieel heeft trouwens een vereenvoudigde versie van atb met een km-limiet (10.000 km meen ik). Welke versie atb krijgt deze 23-er, aangezien de vereenvoudigde versie niet werkt op atb-ng baanvakken. De 'zwaardere' versie atb is tot nu toe nog niet geengineerd op stoomlokken (museummaterieel).
de FStM 23058 en 2278 krijgen beide ATB NG aangezien dit verplicht is op het baanvak Sneek - Stavoren, dus wij zijn ook niet gebonden aan het Km-limiet.
 

07-06-2011 18:09:56
6414
6414
Quote
mren (di 07 jun 2011 17:46:55 https://www.somda.nl/forum/6816/p339031/):
Quote
sik214 (di 07 jun 2011 17:37:37 https://www.somda.nl/forum/6816/p339026/):

Het museummaterieel heeft trouwens een vereenvoudigde versie van atb met een km-limiet (10.000 km meen ik).

Want kilometer 8543 is natuurlijk anders dan kilometer 15342 van een loc...
Zou dat geen limiet zijn die bepaalt dat een loc maar zoveel kilometer per jaar mag rijden? Lijkt me niet dat het iets met slijtage te maken heeft. Door die 10 000-limiet te stellen kun je het 'vereenvoudigd rijden' nog wat in de hand houden.

Laatst bewerkt door 6414 op 07-06-2011 18:10
 

07-06-2011 18:10:36
mdj
mdj
Quote
tjoekdjg (di 07 jun 2011 17:55:17 https://www.somda.nl/forum/6816/p339034/): de FStM 23058 en 2278 krijgen beide ATB NG aangezien dit verplicht is op het baanvak Sneek - Stavoren, dus wij zijn ook niet gebonden aan het Km-limiet.

Gaat de 2278 dus van de SMMR naar de FstM? (Dat is niet eerder gemeld iig)

Laatst bewerkt door mdj op 07-06-2011 18:11


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-06-2011 18:12:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
tjoekdjg (za 28 mei 2011 12:42:33 https://www.somda.nl/forum/6816/p337229/): De koop van de 2200 voor de FStM is zo goed als rond. Als de koop rond is zal de 2278 gereviseeed worden waarna hij naar sneek komt.%08%



Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-06-2011 19:20:57
mdj
mdj
Ah, die heb ik dan ff gemist


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-06-2011 00:00:07
thom
thom
Quote
6414 (di 07 jun 2011 18:09:56 https://www.somda.nl/forum/6816/p339038/):
Quote
mren (di 07 jun 2011 17:46:55 https://www.somda.nl/forum/6816/p339031/):
Quote
sik214 (di 07 jun 2011 17:37:37 https://www.somda.nl/forum/6816/p339026/):

Het museummaterieel heeft trouwens een vereenvoudigde versie van atb met een km-limiet (10.000 km meen ik).

Want kilometer 8543 is natuurlijk anders dan kilometer 15342 van een loc...
Zou dat geen limiet zijn die bepaalt dat een loc maar zoveel kilometer per jaar mag rijden? Lijkt me niet dat het iets met slijtage te maken heeft. Door die 10 000-limiet te stellen kun je het 'vereenvoudigd rijden' nog wat in de hand houden.

Dat is compleet correct.

Het blijft een ATB versie die op een aantal punten eenvoudiger uitgevoerd is dan de ATB die we kennen en daarmee ook een stuk goedkoper.
Die Km limiet is dus om te zorgen dat de grotere vervoerders niet ineens deze versie zullen installeren waardoor het aantal treinen wat ermee rijdt groter wordt.
Zo eveneens ook het limiet van 100 wat deze ATB versie kent...

Laatst bewerkt door thom op 08-06-2011 00:01
 

08-06-2011 09:13:15
lw-o
lw-o
wat ik me wel eens afvraag he,
zou het voor de fsstm niet leuk zijn om een wadloper 1-tje in zijn natuurlijke habitat terug te laten keren? vergeleken met wat er nu gaat rijden lijkt me dat niet een supergrote investering en wel historisch verantwoord:D
 

08-06-2011 12:43:42
mv
mv
Hey da's een heel goed idee!!Een Wadje terug naar hier!!
Greetz:MV
 

08-06-2011 14:30:38
lex_t
lex_t
ja!! en dan rood schilderen! Of blauw! *duikt weg*

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-06-2011 15:11, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-06-2011 16:52:28
kleine_man
kleine_man
Nee!! De kleur moet groen met een zandgele bies zijn of met een rode "bloedneus"

*Zit er naast*

Zonder gekheid. Ik ben benieuwd of er dit jaar daadwerkelijk gereden gaat worden.
 

08-06-2011 20:41:59
thieskes
thieskes
Op 16 mei is dit ook al gemeld, maar gezien het feit dat je eroverheen hebt gelezen (of gewoon niet hebt gelezen): dit jaar zal er geen trein gaan rijden bij de FStM.

Quote
PERSBERICHT (16 mei 2011)Alternatief plan tot komst van de stoomtrein

Historisch moment eerste stoomtrein FStM wordt volgend jaar
Een onverwachte tegenvaller voor de Friese Stoomtrein Maatschappij FStM. Stoomloc 23 058 komt later dan gepland aan in Nederland. Het bestuur heeft besloten om de start van de Friese Stoomtrein Maatschappij daarom door te schuiven naar april 2012. Er is wel meteen een alternatief uitgedacht voor een ‘rondje stoom’ met oude oldtimer bussen.

Na de nodige tegenslagen is de stoomloc vrijdag 13 mei niet goedgekeurd door de bevoegde instanties, waardoor overbrenging van de locomotief naar Stadskanaal onzeker is. Daardoor starten de benodigde aanpassingen aan de loc ook later. Start van de Friese Stoomtrein op 8 juli is daarom niet haalbaar. De toelating in Nederland neemt bijvoorbeeld ook zeker acht weken in beslag. Al met al zou de start pas na de zomervakantie vallen. Reden om het traject een frisse start te geven in april 2012.

Alternatief
Op dit moment wordt onderzocht in hoeverre het mogelijk is om rond de loods in Sneek een tijdelijke stoomattractie “Sneek Sist Stoom” te organiseren. Gedacht wordt aan een samenwerking met Het Nationaal Modelspoor Museum en de Stichting Nederlandse Autobus Oldtimers. Met de laatste is al een concept ontwikkeld “rondje stoom” waarbij onder andere het stoomgemaal in Lemmer wordt bezocht. Kaarten voor “Sneek Sist Stoom” zouden dan gekocht kunnen worden via het e-ticketsysteem van de stoomtrein waarbij mensen met de oude bussen naar de steden tussen Sneek en Stavoren kunnen reizen. Op die manier profiteren de vele Train Partners langs de lijn in 2011 toch van de stoomtoeristen.


bron: http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/nl/nieuws/Start%20FStM%20verschoven%20naar%202012.html

Laatst bewerkt door thieskes op 08-06-2011 20:49


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

21-06-2011 23:33:54
martijnmet
Moderator
martijnmet
Martijnmet: Bericht met verboden inhoud verwijderd.  

22-06-2011 20:17:44
tjoekdjg
tjoekdjg
Als alles goed gaat komt de stoomlok 23058 in het weekend van 9/10 Juli naar nederland. ook komen als alles goed gaat de rijtuigen naar sneek tijdens de geplande buitendienst stelling van het baan van Lw-Stv op 26 juni  

22-06-2011 23:20:09
daniel81
daniel81
Eeuh wat? Er wordt een trein gepland zijnde geen werktrein over een buitendienst gesteld baanvak?  

22-06-2011 23:39:19
treintim
treintim
Betreft het dan de ICK-rijtuigen (waar ze ook mogen zijn) of andere rijtuigen? Tevens benieuwd inderdaad hoe ze dat tijdens die buitendiensstelling willen doen.  

22-06-2011 23:54:58
thom
thom
Dan eerst maareens zien of het dan uberhaupt wel doorgaat dan  

23-06-2011 00:01:28
john563
john563
wil niet negatief zijn hoor, ik vind alles met die rijtuigen toch wat rammelen, ik bedoel als je teveel verbouwd zal je toch een type beproeving moeten aanvragen en helemaal omdat beide soorten hun dynamo's hebben ingeleverd voor een omzetter waar je nu niets aan hebt. En denk erom volgens de nieuwe IWV normen sinds 1-1-2011 moet elk personen voertuig wat gemodifiseerd word eerst op een balans weeginstallatie gewogen worden.......  

23-06-2011 00:09:29
tjoekdjg
tjoekdjg
Als het goed is zouden alle rijtuigen(4x ick en 1x gs, kan er naast zitten) vanuit Roosendaal naar Sneek. De buitendienststelling is over het gehele baanvak, maar tussen Sk en Stv wordt er aan het spoor gewerkt.

Laatst bewerkt door tjoekdjg op 24-06-2011 16:13
 

23-06-2011 00:20:10
broek53
broek53
Quote
daniel81 (wo 22 jun 2011 23:20:09 https://www.somda.nl/forum/6816/p341514/): Eeuh wat? Er wordt een trein gepland zijnde geen werktrein over een buitendienst gesteld baanvak?
Dan maak je er eventueel een werktrein van. Zolang hij maar rijdt onder verantwoordelijkheid van de aannemer die op het baanvak bezig is, kan dat.
 

23-06-2011 00:33:23
thom
thom
Quote
john563 (do 23 jun 2011 00:01:28 https://www.somda.nl/forum/6816/p341521/): wil niet negatief zijn hoor, ik vind alles met die rijtuigen toch wat rammelen, ik bedoel als je teveel verbouwd zal je toch een type beproeving moeten aanvragen en helemaal omdat beide soorten hun dynamo's hebben ingeleverd voor een omzetter waar je nu niets aan hebt. En denk erom volgens de nieuwe IWV normen sinds 1-1-2011 moet elk personen voertuig wat gemodifiseerd word eerst op een balans weeginstallatie gewogen worden.......

En dat zeg je, terwijl niemand weet wat er eigenlijk aan veranderd is kwa techniek en interieur ?
 

23-06-2011 07:43:14
martijnham
martijnham
Quote
john563 (do 23 jun 2011 00:01:28 https://www.somda.nl/forum/6816/p341521/): wil niet negatief zijn hoor, ik vind alles met die rijtuigen toch wat rammelen, ik bedoel als je teveel verbouwd zal je toch een type beproeving moeten aanvragen en helemaal omdat beide soorten hun dynamo's hebben ingeleverd voor een omzetter waar je nu niets aan hebt. En denk erom volgens de nieuwe IWV normen sinds 1-1-2011 moet elk personen voertuig wat gemodifiseerd word eerst op een balans weeginstallatie gewogen worden.......


Heb begrepen dat FStM contact en afspraken heeft met een notified body over de toelating van het materieel. Daar is dus wel aan gedacht en ook aandacht voor.
 

23-06-2011 19:11:16
john563
john563
nou als ik foto's en tekeningen mag geloven her en der gaan ze redelijk veel veranderen, waarom zeg ik dit er is een golf door nederland gaande over wie waar en hoe bevoegd c.q. gecertificeerd is en wie wat mag doen en wanneer, wil ik niet zeggen dat nedtrain heilig is maar daar worden allen bevoegdheden flink nagelopen en moeten veel dingen elke 5 jaar opgefrist worden. En hoe kom ik op het wegen, de ICMm moest al verplicht en DDZ ook, dit is een EU regel, en wat ik begrepen heb is er geen uitzondering meer. Maar eerlijk ik hoop dat ik geen gelijk heb.

Laatst bewerkt door john563 op 23-06-2011 19:11
 

23-06-2011 20:57:53
2296
2296
Bij het toelatings traject van de V250 wordt hij ook regelmatig gewogen.  

23-06-2011 21:42:23
broek53
broek53
Zoals Martijn zegt: er is contact met een notified body (NOBO) over de toelating. Er is dus aan gedacht & het wordt geregeld.  

23-06-2011 21:43:32
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 23 jun 2011 00:20:10 https://www.somda.nl/forum/6816/p341523/):
Quote
daniel81 (wo 22 jun 2011 23:20:09 https://www.somda.nl/forum/6816/p341514/): Eeuh wat? Er wordt een trein gepland zijnde geen werktrein over een buitendienst gesteld baanvak?
Dan maak je er eventueel een werktrein van. Zolang hij maar rijdt onder verantwoordelijkheid van de aannemer die op het baanvak bezig is, kan dat.

En volgens mij is er nog wel een aannemer die iets goed te maken heeft naar de plaatselijke bevolking%08%
 

24-06-2011 09:25:57
tjoekdjg
tjoekdjg
rijtuigen komen zondag niet naar Sneek, de vervoerder heeft de papieren afgekeurd%07%  

24-06-2011 10:12:53
ZJ37
ZJ37
Een vervoerder die welke papieren afkeurt?  

24-06-2011 10:21:45
tjoekdjg
tjoekdjg
de certificaten van de rijtuigen aangezien ze zijn gereviseerd, moet alles op nieuw gekeurd worden, de vervoerder heeft die certificaten niet goed gekeurd(het fijne weet ik er ook niet van)

Laatst bewerkt door tjoekdjg op 24-06-2011 10:49
 

24-06-2011 10:49:57
sik214
sik214
Waren ze dan wel door een nobo goedgekeurd en een vervoerder die ze afwijst?  

24-06-2011 13:30:40
thom
thom
Een Nobo keurt alleen de installatie en schrijft daar een rapport over.

En zoiets is bij een gewijzigde installatie weer nodig om een VGB of nieuwe inzetcertificaat aan te vragen.

Daarnaast kan een vervoerder ten alle tijden natuurlijk iets weigeren als er in zijn ogen iets niet lijkt te kloppen. Immers is die tijdens het transport verantwoordelijk voor wat hij aan de haak heeft...

En in zo;n heel traject van keuren en papieren is er kans genoeg dat er ergens iets misgaat...

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2011 13:31
 

24-06-2011 14:36:26
mdj
mdj
In Roosendaal stonden vorige week woensdag nog twee ICK-rijtuigen (nog in geel/blauw) bij de loods van Shunter... Ik neem aan dat die ook nog gereviseerd moeten worden?


Nu kan ik niet heel erg inschatten wat er met die ICK-rijtuigen gedaan moet worden, maar ik kan me voorstellen dat het niet op tijd klaar is...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-06-2011 15:33:44
mv
mv
Gaat Lekker!!
Hoop op betere tijden voor ze!!
Greetz:MV
 

24-06-2011 16:37:49
tjoekdjg
tjoekdjg
Alle ICK's zijn gereviseerd en wachten op transport naar Sneek.

Edit door Spiketrain: fotolink verwijderd wegens verboden zaak.

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-06-2011 17:56
 

24-06-2011 17:00:27
edje
edje
Quote
mv (vr 24 jun 2011 15:33:44 https://www.somda.nl/forum/6816/p341801/): Gaat Lekker!!
Hoop op betere tijden voor ze!!
Greetz:MV


Ik niet, ik hoop dat die hele bende ze snel mogelijk weer weg is uit het Nederlandse spoorweglandschap.
Op de manier hoe hun een stoombedrijf neerzetten, zijn ze een te grote concurrent voor de echte museum spoorbedrijven, die nu al met moeite het hoofd boven water kunnen houden.
 


24-06-2011 17:46:51
Michaeldel
Michaeldel
Wat is nou precies je probleem? Het is toch leuk om ook op andere plekken met een stoomtrein door het landschap te rijden? En Friesland leent zich daar uitstekend voor. Dat het nu even "wat" langer duurt dan gepland, okee, da's jammer, maar ik verheug me er wel op.  

24-06-2011 17:53:25
daniel81
daniel81
In economische termen: je kunt je afvragen of de 'markt' van museumlijnen niet verzadigd is. In Noord-Nederland is STAR nu bij wijze van spreken de monopolist en wat ik ervan begrepen heb gaat het hun financieel al niet altijd even goed. De heractivering van Gn-Vdm zal hun ongetwijfeld goed doen, maar de concurrentie uit Friesland kan hun positie verzwakken. De echte treingekken bezoeken natuurlijk alle museumlijnen, zij die in noord-Nederland op vakantie zijn en een keer met een stoomtrein willen, zullen een keuze maken.  

24-06-2011 18:57:34
salieri
salieri
Ik snap het probleem niet. Friesland is toch helemaal niet te vergelijken met de STAR in Groningen? Het ligt vele kilometers uit elkaar. En mensen dicht in de buurt van de Friese maatschappij gaan echt niet helemaal naar Vdm om een ritje met de STAR te maken (doen ze nu ook al niet, ook al rijdt die stoomtrein in Friesland nog niet).

Laatst bewerkt door salieri op 24-06-2011 18:58
 

24-06-2011 19:20:50
thom
thom
Het blijft mij nog altijd vreemd dat er werkelijk waar miljoenen in een nieuwe 'stoomatractie' worden gepompt, terwijl andere huidige spoormusea soms de grootst mogelijk moeite hebben om hun kop boven water te houden en geen cent krijgen of met de grootst mogelijk moeite...

En hier lijkt elke 'tegenslag' wel weer beloond te worden met een zak met geld om het op te lossen. Persoonlijk ben ik ook benieuwd hoe dat straks zal gaan als het eenmaal loopt en moet blijven lopen....

Laatst bewerkt door thom op 24-06-2011 19:21
 

24-06-2011 19:54:03
john563
john563
Quote
tjoekdjg (vr 24 jun 2011 10:21:45 https://www.somda.nl/forum/6816/p341745/): de certificaten van de rijtuigen aangezien ze zijn gereviseerd, moet alles op nieuw gekeurd worden, de vervoerder heeft die certificaten niet goed gekeurd(het fijne weet ik er ook niet van)


waarvan acte
 

24-06-2011 21:22:12
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81 (vr 24 jun 2011 17:53:25 https://www.somda.nl/forum/6816/p341837/): In economische termen: je kunt je afvragen of de 'markt' van museumlijnen niet verzadigd is. In Noord-Nederland is STAR nu bij wijze van spreken de monopolist en wat ik ervan begrepen heb gaat het hun financieel al niet altijd even goed. De heractivering van Gn-Vdm zal hun ongetwijfeld goed doen, maar de concurrentie uit Friesland kan hun positie verzwakken. De echte treingekken bezoeken natuurlijk alle museumlijnen, zij die in noord-Nederland op vakantie zijn en een keer met een stoomtrein willen, zullen een keuze maken.
Het zou wat zijn: museumlijnen gaan aanbesteden! %08%
 

06-07-2011 16:33:48
tjoekdjg
tjoekdjg
de overbrenging van de FStM 23058 gebeurt dit weekend, de tijden en route staat op www.FStM.nl

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-07-2011 16:37, reden: Vragen naar dienstregelingen ....
 

06-07-2011 19:56:16
train85
train85
Binnenkort op de site hier de precies tijden, die wijken wat af van de site van de FSTM zelf.

Laatst bewerkt door train85 op 06-07-2011 19:56
 

07-07-2011 13:04:50
jordy13
jordy13
Weet iemand welke vervoerder de trein vanaf Bad Bentheim naar Stadskanaal toe brengt??  

07-07-2011 13:09:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het zal een G1206 worden van HTRS.  

07-07-2011 21:40:31
klaass16
klaass16
Is er misschien ook al bekend,, wat voor materieel hem naar Sk gaat brengen?

En waarom eerst naar Skn? Waarom niet gelijk door naar Sk?

Laatst bewerkt door klaass16 op 07-07-2011 21:40


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

07-07-2011 21:45:47
train85
train85
Bij de STAR gaat de ATB ingebouwd worden en klein onderhoud en het personeel gaat daar opgeleid worden. Welke lok hem gaat brengen naar Sneek is niet bekend, misschien gaat die wel zelf rijden.  

07-07-2011 22:34:11
thom
thom
Kom op, als jullie nou eerst het topic eens een beetje lezen en dan vragen gaan stellen zou dat wel zo handig zijn...

In Sneek is nog helemaal niks te beleven, en dat zal voorlopig ook niet, dus die lok heeft er niets te zoeken...
 

09-07-2011 18:55:17
tjoekdjg
tjoekdjg
de Stoomlok is te volgen via de GPS www.gps.fstm.nl  

10-07-2011 07:26:52
magnus
magnus
Maar dan wel zonder www ervoor.  

10-07-2011 09:54:18
dennistd
dennistd
Ik moet zeggen dat de snelheid er wel aardig in zit. Is er nog een lange stop in Münster of Rheine gepland of moet ik er rekening mee houden dat hij (veel) eerder in Bentheim aankomt?  

10-07-2011 10:20:18
salieri
salieri
Het kan sowieso wel handig zijn om iets eerder te gaan, juist voor de zekerheid.  

10-07-2011 10:51:33
mich
mich
op http://www.reissweb.net/ staan enkele foto's bij news en bild der woche.

Laatst bewerkt door mich op 10-07-2011 10:52
 

10-07-2011 11:12:19
mat64
mat64
het ding staat nou al in bentheim
misschien slimmer om inderdaad toch maar eerder te gaan
 

10-07-2011 12:28:06
Bert13
Bert13
Alhoewel de Fstm-twitter zei dat-ie tóch op schema uit Bh zou vertrekken, rijdt-ie zojuist met een snelheid van 14 km/h. Zou hij nu al vertrekken? Normale doorkomst in Aml: 13.21...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-07-2011 12:31:17
mat64
mat64
vast oprijden naar het sein zou kunnen , aangezien die over 6 minuten al weg moet daar in Bh  

10-07-2011 12:39:48
jordy13
jordy13
Hij staat nog stil terwijl die al weg moest zijn.

Laatst bewerkt door jordy13 op 10-07-2011 12:40
 

10-07-2011 12:56:12
mat64
mat64
hij is nu weg uit bentheim kleine 20 minuten vertraging dus  

10-07-2011 13:04:25
train85
train85
Zo hij is nu in het land bij Oldenzaal.  

10-07-2011 13:13:20
jordy13
jordy13
Gaan ze die vertraging nog inhalen? bijv. waar kopgemaakt moet worden eerder weggaan ofzo.  

10-07-2011 13:16:02
train85
train85
Dat is altijd mogelijk, maar nooit te zeggen of ze het doen. De machinist bepaald zijn snelheid cq inhaalsnelheid.  

10-07-2011 13:20:32
Daniel1
Daniel1
Heeft de locomotief eigenlijk al ATB?

Ben benieuwd naar de eerste foto's, maar die zullen ongetwijfeld komen

Groetjes Daniël
 

10-07-2011 13:22:07
train85
train85
Nu te Hgl met +15.
Lok heeft geen ATB wordt ingebouwd bij de STAR.
 

10-07-2011 13:31:24
Daniel1
Daniel1
Geschatte doorkomsten bij de stations:

Hengelo 13.26
Borne 13.40
Amelo 13.51
Deventer 14.20
Zwolle 14.50
Meppel 15.30
Assen 16.20
Onnen 16.30
Zuidbroek 17.00

Bron: Twitter FSTM

Groetjes Daniël
 

10-07-2011 13:34:47
train85
train85
Dat zijn wel hele geschatte tijden, want hij rijdt nu al zowat Aml binnen. Waar die een kleine stop zo te zien gaat maken. Wellicht in volgend goederenpad van een half uur later, dan van drgl hier.

Laatst bewerkt door train85 op 10-07-2011 13:40
 

10-07-2011 13:36:57
edje
edje
tractie is G2000 met halve cabine van ACTS  

10-07-2011 13:39:07
treintim
treintim
Wat bedoel je met dat laatste, Edje?  

10-07-2011 13:41:45
WesselE
WesselE
Smalkbek G2000, de 1042.


'Okeh'
 

10-07-2011 13:49:52
treintim
treintim
Ja oké, maar heeft die maar een halve cabine ACTS dan? Wat daarmee bedoeld wordt..

Laatst bewerkt door treintim op 10-07-2011 13:50
 

10-07-2011 13:53:31
Bert13
Bert13
Quote
train85 (zo 10 jul 2011 13:34:47 https://www.somda.nl/forum/6816/p345064/): Dat zijn wel hele geschatte tijden, want hij rijdt nu al zowat Aml binnen. Waar die een kleine stop zo te zien gaat maken. Wellicht in volgend goederenpad van een half uur later, dan van drgl hier.

Had ik dat eerder geweten! Ik stond aan Hgl-se kant van Aml, waar ie met 60 doorkwam, terwijl hij aan het einde stilstond (net buiten fotobereik!), nu nogsteeds, terwijl ik er met de 1748 voorbijrijd (Foto: http://twitpic.com/5o2q2f)

Laatst bewerkt door Bert13 op 10-07-2011 14:02, reden: Foto


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-07-2011 13:54:19
train85
train85
Zo nu vertrokken uit Aml.  

10-07-2011 13:54:59
mw
mw
Wat is de samenstelling van het transport? Aangezien er ook remwagens mee rijden. Ik ben benieuwd.  

10-07-2011 13:55:15
sander14
sander14
Edje bedoelt deze: http://www.flickr.com/photos/pr_man/5592777531/ (©Leen Molema)
Maar je hebt ook deze: http://www.bahnstatistik.de/Bilder/NE-Bahnen/V-Lok/ATC-G2000gngesi.jpg
 

10-07-2011 13:59:02
train85
train85
Maar het is die eerste.  

10-07-2011 13:59:29
treintim
treintim
@Sander: dank, nu snap ik wat ermee bedoeld wordt.  

10-07-2011 14:00:47
edje
edje
Quote
mw (zo 10 jul 2011 13:54:59 https://www.somda.nl/forum/6816/p345071/): Wat is de samenstelling van het transport? Aangezien er ook remwagens mee rijden. Ik ben benieuwd.


http://www.flickr.com/photos/spoorkeerl/5921309871/in/photostream zo dus.
 

10-07-2011 14:20:47
train85
train85
Binnen enkele minuten nadert die het station Dv.

Laatst bewerkt door train85 op 10-07-2011 14:21
 

10-07-2011 14:25:23
Sam
Sam
Nfl meldt dat het transport om 14:24 door Dvge kwam ri. Dv.  

10-07-2011 14:42:07
jzwoferink
jzwoferink
Kwam rond twee uur door Rsn.Over belangstelling viel niet te klagen.http://www.flickr.com/photos/36918689@N08/5921368587/  

10-07-2011 14:52:48
train85
train85
Rijdt nu Zl binnen en dan nog kopmaken.

Edit 15:25 uur: Op de weg naar het noorden vanuit Zl.

Laatst bewerkt door train85 op 10-07-2011 15:25
 

10-07-2011 15:51:34
rob46
rob46
Bij Hon passeert trein 82290 met +30 richting Dv; zie : http://www.flickr.com/photos/rob46/5921604193/in/photostream


57 jaar OV-fotografie.