Wijzigingsblad 14 juni 2009
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
20-04-2009 12:57:43
MVB87
MVB87
Even uit een ander draadje gepikt:

Quote
keesje:
Quote
MVB87:
Quote
Modelspoor: Per 13/12,nieuwe dienst (in studie)5200 Dn-Tbwt wordt..Dn-Ehv-Ht-Nm
9600/6400 wordt Wt-Ehv-Tbwt


Mag ik vragen uit welke bron je dit hebt?


Dit klopt, gaat vanaf juni zelfs al in. Treinseries 9600/5200 draaien een kwartier en daardoor nieuwe omlopen 9600 Dn-Ht gekoppeld aan 4400 Nm-Ht en 5200 gekoppeld aan 6400.

Maar dit hoort bij het topic van het volgende wijzigingsblad thuis lijkt me.



Dus als ik het goed begrijp wordt de 5200 Tbwt - Ehv, 6400 Ehv - Wt en de 9600 Dn - Ht?
En als ze allebei een kwartier doordraaien, blijft de 9600 tussen Ehv en Dn in het pad van de huidige 5200 rijden en zal hij tussen Ehv en Ht achter de 3500 aan gaan rijden?
De 5200 zal dan in Ehv een kwartier eerder/later gaan vertrekken dan nu (in het pad van de huidige 9600 tot Btl?) en de 6400 blijft dan ongewijzigd.

Zie ik het zo goed?

Laatst bewerkt door rudolfph op 20-04-2009 18:24, reden: datum toegevoegd
 

20-04-2009 13:31:48
zugführer
zugführer
jup%02%  

20-04-2009 15:24:24
maxje
maxje
Dit zal ook betekenen dat ik in Ht op de 800 stap ipv de 3500 als ik naar Asd ga vanaf Bet. Ik vind het opzich wel een verbetering in Ht. Maar of dat in Tb ook zo is nu stap je daar op de 1900. Straks dus de 3600.  

20-04-2009 15:30:40
ruysdael
ruysdael
De veranderingen zoals ik ze tot nu toe begrepen heb:
- 5200 Tbwt-Ehv / 6400 Ehv-Wt
- 9600 Dn-Ht / 4400 Ht-Nm
- ICL verdwijnt uit de 1500.
- 1500 wordt een mixbedrijf van VIRM en ICM (hoe die percentages zich verhouden leek niet iedereen het nog mee eens te zijn )
- ICL in de 14300-serie.
 


20-04-2009 16:08:26
WesselE
WesselE
Daaraan mag worden toegevoegd dat het DM'90 verdwijnt uit de 9100.


'Okeh'
 

20-04-2009 16:24:55
keesje
keesje
Quote
maxje: Dit zal ook betekenen dat ik in Ht op de 800 stap ipv de 3500 als ik naar Asd ga vanaf Bet. Ik vind het opzich wel een verbetering in Ht. Maar of dat in Tb ook zo is nu stap je daar op de 1900. Straks dus de 3600.


Reizigers vanuit bv Btl en Ot naar Ddr/Rtd/Gvc zijn wel 15 minuten langer onderweg omdat de overstap in Tb nu van 5 naar 20 minuten gaat.
 

20-04-2009 16:34:32
timtrein
timtrein
Quote
WesselE: Daaraan mag worden toegevoegd dat het DM'90 verdwijnt uit de 9100.
Vrees dat het niet heel lang meer gaat duren tot we de Dijksgracht vol kunnen zetten met Buffels...
 

20-04-2009 16:35:46
WesselE
WesselE
Inderdaad, als het goed is zitten ze sinds vandaag ook al niet meer in de 2900...


'Okeh'
 

20-04-2009 16:55:20
keesje
keesje
Even tussendoor: topictitel heeft een spellingsfoutje... Kan dat worden aangepast?  

20-04-2009 17:09:10
MVB87
MVB87
En als iemand de exacte datum in juni weet, mag hij/zij die ook toevoegen aan de topictitel . @Keesje: Wat is trouwens het spelfoutje? Of is dat al aangepast?

Laatst bewerkt door MVB87 op 20-04-2009 17:09
 

20-04-2009 17:10:59
mvd
mvd
Dat is inmiddels aangepast .


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

20-04-2009 17:28:50
ruysdael
ruysdael
De exacte datum is 14 juni.  

20-04-2009 18:16:16
superboer
superboer
3500 en 3100 zouden vanaf juni ook op elkaar gaan keren toch?  

20-04-2009 18:29:32
bjornl
bjornl
Ja, en als het goed is kan dat nu eventueel al omdat het laatste ICRm uit de 3500 is gehaald per 20 april (volgens dat topic).

Iets heel anders: we hebben nu een topicdoublure, ziehier: https://www.somda.nl/www/forum/6593/
 

20-04-2009 19:17:52
WesselE
WesselE
Er zit nog steeds ICRm in de 3500 hoor


'Okeh'
 

20-04-2009 19:31:52
bjornl
bjornl
Ja, ik zag het in de Opvallende dingen. Het was wel het oorspronkelijke plan getuige een post in het 20 april-topic, maar het is dus uitgesteld.  

20-04-2009 19:32:36
robbertc
robbertc
ICRm: 3521 (of 3523, niet zeker) (Gv-)Shl-Ehv-(Mt), 3528 Mt-Shl(-Gv), 3557 (of 3559, niet zeker) (Gv-)Shl-Mt, 3566 (Mt-)Ehv-Shl(-Gv)
Quote
WesselE: Daaraan mag worden toegevoegd dat het DM'90 verdwijnt uit de 9100.
Weet je dit wel zeker?
 

20-04-2009 20:10:34
WesselE
WesselE
Dat van het DM'90 heb ik ergens een keer gelezen hier.

Verder rijdt trein 3521 met ICRm, en 3523 met VIRM (zo zag ik het vanmorgen). Trein 3550 zag ik rijden met VIRM, dus dat zal de 3559 dan ook wel doen.

Laatst bewerkt door WesselE op 20-04-2009 20:11


'Okeh'
 

20-04-2009 20:11:48
daniel81
daniel81
Er zijn 2 topics met hetzelfde onderwerp, zie
https://www.somda.nl/www/forum/6593/
Kan het misschien samengevoegd worden?

Laatst bewerkt door daniel81 op 20-04-2009 20:12
 

20-04-2009 20:15:18
maxje
maxje
Quote
keesje:
Quote
maxje: Dit zal ook betekenen dat ik in Ht op de 800 stap ipv de 3500 als ik naar Asd ga vanaf Bet. Ik vind het opzich wel een verbetering in Ht. Maar of dat in Tb ook zo is nu stap je daar op de 1900. Straks dus de 3600.


Reizigers vanuit bv Btl en Ot naar Ddr/Rtd/Gvc zijn wel 15 minuten langer onderweg omdat de overstap in Tb nu van 5 naar 20 minuten gaat.

Reizen via Ut is sneller zolang je eindbestemming maar Gvc is Zolang je in Ehb, Bet, Btl of Ot woont ga je er naar deze bestemmingen inderdaad op achteruit.
 

20-04-2009 20:58:03
dumpy_dump
dumpy_dump
En naar Rsd/Vs ga je er op vooruit, en naar Rm en verder ook. Lijkt me al met al geen wijziging waardoor heel veel reizigers er per saldo op achteruit gaan.  

20-04-2009 22:57:30
keesje
keesje
De 5200 voert in de spits wel de nodige reizigers aan die in Tb in de 1900 stappen (en vice versa in de middag). Ik geloof best dat er genoeg reizigers zijn in genoemde stations die naar Ddr, Rtd en Dt moeten.

Maar elk voordeel zijn nadeel.
 

20-04-2009 23:13:07
nielske90
nielske90
Desondanks is de wijziging wel opmerkelijk, omdat men hiermee het corridor denken opeens helemaal loslaat. Zou het dan toch kunnen?

Ben benieuwd wat men gaat doen met de 5200 versus 3600 ri.Wt/Zl. Die moeten dan ongeveer gelijk in Tb weg. Enerzijds kun je dan Tbwt > Ht een goede overstap maken, maar anderzijds krijg je Bd > Btl/Bet. Wat doet men daarmee...
 

20-04-2009 23:25:24
keesje
keesje
Richting westen is het crossplatform overstap, de andere kant op komen ze achter elkaar: volgens mij eerst de 5200 en dan 3600.  

21-04-2009 00:02:00
davidov08
davidov08
Quote
WesselE: Daaraan mag worden toegevoegd dat het DM'90 verdwijnt uit de 9100.


En wordt vervangen door... ?
 

21-04-2009 06:49:08
WesselE
WesselE
ICM afkomstig uit de ingekorte treinen vanuit de NO.


'Okeh'
 

21-04-2009 08:58:13
admin
Moderator
admin
Quote
daniel81: Er zijn 2 topics met hetzelfde onderwerp, zie
https://www.somda.nl/www/forum/6593/
Kan het misschien samengevoegd worden?
Andere topic is nu gesloten.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

21-04-2009 09:11:44
robbertc
robbertc
Quote
WesselE: ICM afkomstig uit de ingekorte treinen vanuit de NO.
Tja, en toch is het zo dat in de 9100 in juni gewoon DM'90 komt te rijden..
 

21-04-2009 09:34:52
WesselE
WesselE
Gelukkig maar!


'Okeh'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-04-2009 11:12:09
broek53
broek53
De grote verandering ten opzichte van eerdere plannen is dat het vrijgemaakt ICM niet naar de 9100, maar naar de 1500 gaat (om het ICL eruit te kunnen halen, uiteraard).  

21-04-2009 12:01:46
robbertc
robbertc
Nog 1x daar dan, en dan hou ik er echt mee op: Er rijdt in de ochtendspits 1 compo ICM in de 1500, de rest VIRM, per juni..  

21-04-2009 19:40:43
kukel
kukel
Betekenen deze wijzigingen dat de de overstap 9600-3600 en andersom verleden tijd is? %07%  

21-04-2009 19:47:11
keesje
keesje
Overstappen kan nog steeds, het duurt alleen wat langer. Je kunt nu wel blijven zitten omdat de 9600 en 4400 gekoppeld zijn.  

21-04-2009 19:53:27
kukel
kukel
Terug in de tijd dus, drgl 2007 Vught-Arnhem Presikhaaf 1:15uur in de spits vanaf 14 juni waarschijnlijk 1:45 uur %04%  

21-04-2009 20:56:03
dumpy_dump
dumpy_dump
Dan noem je ook wel net een relatie die waarschijnlijk erg weinig mensen gebruiken  

21-04-2009 22:18:54
kukel
kukel
Zoiets rechtvaardigt natuurlijk meteen een overstap van 26 minuten(!) tussen Best, Boxtel, Vught- Nijmegen, Arnhem, Zwolle. En dan ook nog eens blijven halteren tussen Ah en Nm %04%  

21-04-2009 22:42:02
mdj
mdj
9600>4400. Ht-Ah is met de 3600 51 minuten, met de 4400(en 3000) 58 minuten. Die 7 minuutjes overleef je toch ook wel? Alleen naar Zl is het iets langer wachten, maar hoeveel mensen zul je daarmee duperen?  

21-04-2009 22:56:50
fff604
fff604
Bovendien zijn lange overstaptijden ideaal om treinen te spotten.. %08%  

21-04-2009 23:01:28
nielske90
nielske90
Quote
kukel: Zoiets rechtvaardigt natuurlijk meteen een overstap van 26 minuten(!) tussen Best, Boxtel, Vught- Nijmegen, Arnhem, Zwolle. En dan ook nog eens blijven halteren tussen Ah en Nm %04%
Het is maar waar je je druk om kan maken. Je praat hier alleen over Best/Boxtel/Vught naar Zwolle. Naar Nijmegen en Arnhem kost je zoals gezegd slechts 7 minuten extra maar scheelt één overstap. Dus of je nou werkelijk over een achteruitgang kan spreken is nog maar te betwijfelen. Er zijn bovendien genoeg reizigers die er wel voordeel van hebben.

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-04-2009 23:02
 

22-04-2009 10:18:33
mren
mren
Nog niet eens voor Best, want die hebben hun 3500. Dus die krijgen daarmee ongeveer een kwartiersdienst met Ht.  

22-04-2009 13:04:11
john2
john2
Kan diegene die meld dat er weer een nieuw wijzigsblad uit is. Hier van een link plaatsen? Dit voor het uitprinten hier van.  

22-04-2009 17:48:05
mren
mren
Dat zijn meer intern gerichte stukken die niet gepubliceerd worden. Het voor de reizer relevante deel wordt al naar gelang de impact van de wijziging op de NS-site of een aparte folder getoond of alleen in de reisplanner aangepast.  

22-04-2009 17:54:41
broek53
broek53
Een wijzigingsblad moet je overigens niet zien als een blaadje: het is een totale vernieuwing van alle bescheiden van de dienstregeling, de materieelomloop en de personeelsdiensten. Dat gaat in papier gemeten om een kleine Toren van Babel.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-04-2009 17:58
 

22-04-2009 17:57:29
Modelspoor
Modelspoor
Tot 20/06,nog 3 ICrm Stammen in 3500,kort keren in Hfd op 3100,nog niet,en 3550/3559 volgens planning Virm,alleen 3528/3557 Icrm.  

22-04-2009 18:19:33
ruysdael
ruysdael
Rijdt er 's weekends nog ICR tot 14/06?  

22-04-2009 18:29:01
Modelspoor
Modelspoor
Ja,het betreft:
ZA:3525,3532,3541,3548,3557,3564,3573
ZO:3524,3533,3540,3549,3556,3565,3572,3581,3580
 

22-04-2009 18:43:31
ruysdael
ruysdael
Oke, nice! Bedankt.  

07-05-2009 00:55:51
bart84
Moderator
bart84
Even terugkomend op de wijzigingen rondom Ehv.
Door de koppeling Dn + Ht en Wt + Tbwt wijzigt er ook iets in de nummering:
5200 Tbwt-Ehv
6400 Ehv-Wt
9600 Ht-Ehv
19600 Ehv-Dn


Mvg. Bart
 

07-05-2009 09:51:43
keesje
keesje
Nee, 19600 gaat niet door. Het wordt gewoon 9600 Ht-Dn.  

08-05-2009 11:39:54
eelkevd
eelkevd
De 9600 ht-dn was er een kleine 10 jaar geleden ook herinner ik me nu.
Wat is eigenlijk de reden voor deze toch rigoreuze wijziging? Zou rijkswaterstaat misschien gewild hebben een betere spreiding van de 4 treinen bet-ht over het uur of is NS zelf bezig met iets?
 

08-05-2009 12:23:23
bart84
Moderator
bart84
Quote
keesje: Nee, 19600 gaat niet door. Het wordt gewoon 9600 Ht-Dn.
Ik was iets te snel, want op de site van Prorail staat enkel de 19602-19607 als Ehv-Dn. Zouden dit aansluitende stoptreinen kunnen zijn op het nachtnet??

Quote
eelkevd: De 9600 ht-dn was er een kleine 10 jaar geleden ook herinner ik me nu.
Tien jaar is wat veel, maak er maar 6 a 7 jaar van (was voor mijn klasgenoten in Ht erg gunstig, zij kwamen veelal uit Hm en Dn).

Laatst bewerkt door bart84 op 08-05-2009 12:25


Mvg. Bart
 

08-05-2009 12:26:56
keesje
keesje
Quote
eelkevd: De 9600 ht-dn was er een kleine 10 jaar geleden ook herinner ik me nu.
Wat is eigenlijk de reden voor deze toch rigoreuze wijziging? Zou rijkswaterstaat misschien gewild hebben een betere spreiding van de 4 treinen bet-ht over het uur of is NS zelf bezig met iets?


De knoop Ht wordt wat rustiger, omdat nu alle stoppers om de 3500 heen zijn gebreid. Door de 9600 te schuiven (en de 5200 daardoor ook om de kwartiersdienst Btl-Ehv in stand te houden), wordt het rond het hele en halve uur in Ht iets rustiger.
 

14-05-2009 21:21:54
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mren: Nog niet eens voor Best, want die hebben hun 3500. Dus die krijgen daarmee ongeveer een kwartiersdienst met Ht.

Van Ht naar Best wordt het ongeveer een kwartierdienst, andersom gaat de stoptrein 3 minuten na de IC. Nu is dat precies andersom.
 

14-05-2009 21:28:23
lamote_ban
lamote_ban
Quote
nielske90: Het is maar waar je je druk om kan maken. Je praat hier alleen over Best/Boxtel/Vught naar Zwolle. Naar Nijmegen en Arnhem kost je zoals gezegd slechts 7 minuten extra maar scheelt één overstap. Dus of je nou werkelijk over een achteruitgang kan spreken is nog maar te betwijfelen. Er zijn bovendien genoeg reizigers die er wel voordeel van hebben.

Ik geloof dat je wat dingen over het hoofd ziet. Na 20.00 uur rijdt de 3500 niet meer en worden door de verschuiving van de 9600 de aansluitingen Ehv-Nm v.v. dramatisch slecht. En verder vergeet je dat de 4400 op zondag tot 16.00 voor de helft vervalt.

Enige voordeel is dat er voor 7.00 uur 's morgens en na 20.00 uur betere aansluitingen uit Ut op de 9600 komen. Vooral dat eerste is belangrijk voor de vroege reizigers naar Eindhoven Airport. Nu kun je vanuit Ut praktisch niet voor 7.30 in Ehv aankomen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-05-2009 21:30
 


14-05-2009 21:28:58
ruysdael
ruysdael
Quote
eelkevd: De 9600 ht-dn was er een kleine 10 jaar geleden ook herinner ik me nu.
Sterk nog: hij was er tot en met 2006.
 

14-05-2009 21:39:12
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
lamotep: Na 20.00 uur rijdt de 3500 niet meer en worden door de verschuiving van de 9600 de aansluitingen Ehv-Nm v.v. dramatisch slecht.
Dat wordt dan weer gecompenseerd door het doorgaan van het mat van de 9600 als 4400 ri Nm. Overstapvrije verbinding dus!
 

14-05-2009 21:47:32
lamote_ban
lamote_ban
Je kunt wel overstappen van de 800 op de 4400, dat is in ieder geval nog beter dan helemaal met de stoptrein. Maar dan blijft weer het probleem dat de 4400 later op de avond ook weer wordt uitgedund. Het zou handiger zijn de 4400 na 21.30 om het halfuur door te laten rijden en de 3600 tussen Ht en Nm dan uit te dunnen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-05-2009 21:59
 

15-05-2009 00:01:26
seinhuis
seinhuis
Quote
maccerr:
Quote
eelkevd: De 9600 ht-dn was er een kleine 10 jaar geleden ook herinner ik me nu.
Sterk nog: hij was er tot en met 2006.
En hij kwam uit de 6000 (toen Ut - Ht).
 

15-05-2009 08:49:38
kniesoor
kniesoor
Quote
lamotep: Je kunt wel overstappen van de 800 op de 4400, dat is in ieder geval nog beter dan helemaal met de stoptrein. Maar dan blijft weer het probleem dat de 4400 later op de avond ook weer wordt uitgedund. Het zou handiger zijn de 4400 na 21.30 om het halfuur door te laten rijden en de 3600 tussen Ht en Nm dan uit te dunnen.
Want het aantal reizigers vanaf Beukenlaan/Best/Boxtel/Vught is groter dan het aantal reizigers dan uit Roosendaal/Etten-Leur/BredaTilburg naar Nijmegen en verder wil, ja?
"En bovendien is dat ook niet echt praktisch, een halfuur keren in Den Bosch met de 3600.
 

15-05-2009 10:11:02
maxje
maxje
En Nm ook niet. Bijde stations kunnen eigenlijk geen extra keerende serie aan. Als er ooit een komt zal deze kort moeten keren. Bijde stations (Zeker Nm) Zitten gewoon aan hun limiet.  

20-05-2009 19:27:45
raymond16
raymond16
Wat is er eigenlijk qua materieelinzet te verwachten straks met die stoptreinen in Brabant? Neem aan dat 4400- 9600 met 2*V blijft rijden de hele dag? En de 6400-5200? Wordt dat buiten de spits 1*V of 2*V? 2*V is op Ehv-Wt een echte overkill en 1*V is op Ehv-Tb net te krap (ervaring nadat een paar wijzigingsbladen terug de 5200 een paar dagen met solo stellen ging rijden, wat daarna gauw teruggedraaid werd)  

21-05-2009 10:25:57
kjansma
kjansma
Quote
kniesoor: En bovendien is dat ook niet echt praktisch, een halfuur keren in Den Bosch met de 3600.


Het ligt eraan waar de trein wacht.

Treinen vanuit het zuiden kunnen aankomen op spoor 7, vervolgens 2 minuten stilstaan, afrangeren naar postperron.
Wanneer het weer tijd is, terugrijden naar spoor 7, 1 of 2 minuten iedereen inladen, en weer gaan.
 

21-05-2009 15:05:25
fabrierban
fabrierban
Quote
raymond16: Wat is er eigenlijk qua materieelinzet te verwachten straks met die stoptreinen in Brabant? Neem aan dat 4400- 9600 met 2*V blijft rijden de hele dag?

Dat zal niet gaan. Een deel van de treinen Nm-Ht en Ehv-Dn rijdt in de spits met 3*V en dat betekent dat de doorkopeling Nm-Dn onvermijdelijk tot deels 3xV op het hele traject gaat leiden. Anderzijds wordt door de koppeling 4400-9600 een trein (=2*V) uitgespaard en kunnen de treinen Ehv-Tbw die nu vanwege de doorkoppeling naar Dn met 3xV rijden terug naar 2xV. Omdat er daarnaast in Ht en Ehv wel wat aan- en afgekoppeld zal worden denk ik dat de benodigde spitsinzet redelijk gelijk zal blijven. Tussen de spitsen op werkdagen zal de 9600 wel weer met 2xV gaan rijden, nu is dat een losse V.

Quote
En de 6400-5200? Wordt dat buiten de spits 1*V of 2*V? 2*V is op Ehv-Wt een echte overkill en 1*V is op Ehv-Tb net te krap (ervaring nadat een paar wijzigingsbladen terug de 5200 een paar dagen met solo stellen ging rijden, wat daarna gauw teruggedraaid werd)

Ik denk dat de eerste gok zal worden 1xV overdag en 2xV in een zeer brede spits. De 6400 zal overigens meer vervoer krijgen als komend voorjaar station Maarheeze opengaat, maar daar staat tegenover dat het vervoer naar Geldrop recentelijk fors is gedaald omdat de parallelle bus naar Ehv bijna gratis is geworden.
 

21-05-2009 15:29:30
fabrierban
fabrierban
Quote
kniesoor: Want het aantal reizigers vanaf Beukenlaan/Best/Boxtel/Vught is groter dan het aantal reizigers dan uit Roosendaal/Etten-Leur/BredaTilburg naar Nijmegen en verder wil, ja?
"En bovendien is dat ook niet echt praktisch, een halfuur keren in Den Bosch met de 3600.

Je snapt het probleem geloof ik niet. Door de verschuiving van de 9600 is er straks na 20.00 in Ht geen aansluiting meer van de 3600 ri Eindhoven v.v. Je praat dus niet over de reizigers van Beukenlaan/Best/Boxtel/Vught naar Nm maar over de reizigers die van Ehv naar Nm moeten en die straks geen andere keuze hebben dan de 4400 te nemen. Dat wordt dus nog leuk als die op zondagavond slechts om het uur met een losse Plan V rijdt.

Overigens heeft de 3600 in het verleden jarenlang in de daluren slechts een keer per uur gereden tussen Ht en Nm en keerde de trein komende uit Rsd het andere halfuur in Ht.
 

21-05-2009 15:47:56
lamote_ban
lamote_ban
Quote
fabrier:
Dat zal niet gaan. Een deel van de treinen Nm-Ht en Ehv-Dn rijdt in de spits met 3*V en dat betekent dat de doorkopeling Nm-Dn onvermijdelijk tot deels 3xV op het hele traject gaat leiden.

Ik weet dat dit hier vloeken in de kerk is.

De 3xV in de 4400 in de spits is eigenlijk alleen nodig vanwege het hoge vervoer tussen Rsm en Ht, voor Rsm-Nm is 2xV ook in de spits wel voldoende. Straks gaat dus de situatie onstaan dat een aantal treinen van Nm tot Dn met 3xV moet gaan rijden alleen t.b.v. het stukje Rsm-Ht. Tegelijkertijd kan de 3600 is de spits nog best een paar extra reizigers tussen Oss en Ht herbergen. Een voor NS financieel zeer aantrekkelijke oplossing ligt dus voor de hand.

Daar komt nog bij de de provincie Brabant het busvervoer tussen Rsm en Ht op korte termijn voor een groot deel wil gaan beeindigen omdat de rijtijden daarvan inmiddels 40-60 minuten voor welgeteld 8 km bedragen. De reizigers zouden dan aangewezen worden op de trein en dat betekent dat meer treinen met 2xV te kort worden.
 

21-05-2009 18:26:38
robbertc
robbertc
Je kunt er toch gewoon in Ht of Ehv een stel afhalen/bijplaatsen? Heel Nm-Dn met 3x V lijkt me raar, omdat de piek-momenten altijd rond dezelfde tijd liggen.  

21-05-2009 21:47:32
Dre
Dre
Quote
lamotep: De 3xV in de 4400 in de spits is eigenlijk alleen nodig vanwege het hoge vervoer tussen Rsm en Ht, voor Rsm-Nm is 2xV ook in de spits wel voldoende. Straks gaat dus de situatie onstaan dat een aantal treinen van Nm tot Dn met 3xV moet gaan rijden alleen t.b.v. het stukje Rsm-Ht. Tegelijkertijd kan de 3600 is de spits nog best een paar extra reizigers tussen Oss en Ht herbergen. Een voor NS financieel zeer aantrekkelijke oplossing ligt dus voor de hand.

Ik mag hopen dat je Rs bedoeld, i.p.v. Rsm, Rsm is de verkorting van Rossum (Ov) aan de voormalige tramlijn Oldenzaal-Denekamp.
 

24-05-2009 15:30:26
ruysdael
ruysdael
Hier is de adviesaanvraag te vinden met bijlages:
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2009/index002.aspx

In het kader van de zomerdienstregeling de gebruikelijke wijzigingen (het niet-rijden van de 5000 etc.). Opvallend genoeg rijdt de 14500 wel (hoewel dit vorig jaar ook al het geval was, meen ik). Dan wordt er nog een woord gerept over de kwestie 4400/5200/9600.

Maar dan de in mijn ogen interessantere testweek van 31 aug - 4 sept.
In deze week gaan er 6 Intercity's per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven v.v. en 6 stoptrein per uur tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen v.v.

Ik vind het bespot-te-lijk op de manier waarop dat gaat gebeuren.

Ingesteld wordt:
- 10800 Intercity Alkmaar - Eindhoven v.v., alleen spits. 8 (%05%) minuten stationnement op Asd (t.o. 3 minuten nu).
- 800 Intercity Amsterdam C - Maastricht/Heerlen v.v., in het dal start/eindigt deze in Alkmaar tot 20:00. In de spits 10 (%05%) minuten stationnement op Eindhoven (t.o. 2 minuten nu!).
- 26000 Stoptrein Utrecht C - Geldermalsen v.v.

Om het aanbod van 6 IC's per uur compleet te maken rijdt tussen Asd en Ut de reguliere 3000 en tussen Ut en Ehv de reguliere 3500.

De treinen liggen in een 10-minuten-ligging van elkaar, wat ik wel netjes vind.

Desalniettemin bespottelijk, die lange stationnementen, ik vraag me sterk af of dit een vooruitgang is voor de reiziger (met name op de relatie Noord-Holland - Utrecht en Utrecht/Den Bosch - Limburg).

Vervolgens de materieel inzet, ik hoop dat de 10800 dubbel rijdt, in ieder geval dan de 10854, 10856 en 10858, want met 8 bakken in de huidige 854 is het vanaf Sloterdijk (als je met een beetje pech laat instapt) een plekje op de trap!

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2009 15:39
 

24-05-2009 15:39:10
nielske90
nielske90
Materieelinzet ben ik ook wel benieuwd naar. Zeker als je in de 10800 ook gekoppelde VIRM's moet laten rijden, hebben ze toch extra veel VIRM nodig, omdat in de spits de 800 naar Limburg met 12 bakken VIRM momenteel gewoon vol zit. Ben benieuwd welke series hun VIRM moeten opofferen ervoor.

Maar zoals je zegt is het inderdaad een beetje raar hoe die 6x per uur IC wordt geforceerd. Over de rug van vele reizigers die rare aansluitingen of lange stationnementen krijgen. Het gaat denk ik ook meer om de test zelf, want dit is zo'n matige dienstregeling... Gelukkig maar één weekje.
 

24-05-2009 15:42:31
ruysdael
ruysdael
Een ander idee is, om wat VIRM over te hevelen richting 1900 en ICR-stammen in de 10800 in te voeren .  

24-05-2009 15:43:09
WesselE
WesselE
Ik gok op losse stellen in de 10800 en dubbele stellen (vooral viertjes) in de 800, al is dat natuurlijk niet heel handig omdat reizigers gewoon de eerste trein nemen die voorbij komt en niet zullen wachten op een trein die er tien minuten achter zit (maar dus wel ruimer is). Voor de 26000 gok ik op losse DD-AR'en, die afkomstig zijn van treinen die normaal met dubbele stellen rijden.


'Okeh'
 

24-05-2009 15:47:15
ruysdael
ruysdael
In het dal zijn die dubbele stellen op het Noord-Hollandse deel zwaar overkill, maar in de spits kunnen ze zeker niet gemist worden. Ik ben erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien!

(Hoe verkoop je het aan de klant: om 13.00 gaan er 8 tot 12 bakken naar Alkmaar, tussen 17.00-18.00 4 tot 6)

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2009 15:51
 

24-05-2009 15:57:37
WesselE
WesselE
Ik ben het met je eens hoor, daar niet van, maar waar moet men al die extra stellen vandaan toveren dan? Ik snap sowieso niet waarom de 10800 doorgaat naar Sgn en de 800 maar tot Asd rijdt...


'Okeh'
 

24-05-2009 16:04:54
mdj
mdj
Omdat de 10800 in het pad van de huidige 800 rijdt?, waardoor je alleen een extra trein Ehv-Asd hebt. (met het mat van de 800 uit Hrl/Mt).  

24-05-2009 16:07:50
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maccerr:
Maar dan de in mijn ogen interessantere testweek van 31 aug - 4 sept.
In deze week gaan er 6 Intercity's per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven v.v. en 6 stoptrein per uur tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen v.v.
...
Ik vind het bespot-te-lijk op de manier waarop dat gaat gebeuren.
...
Desalniettemin bespottelijk, die lange stationnementen, ik vraag me sterk af of dit een vooruitgang is voor de reiziger (met name op de relatie Noord-Holland - Utrecht en Utrecht/Den Bosch - Limburg).


Het lange stationnement in Ehv is nodig om te voorkomen dat de reizigers uit Limburg daar geen aansluiting hebben richting Rotterdam. Alternatief was om de 3500 5 minuten na voren te verschuiven en die dan een heel lang stationement in Ut te geven. Ik neem dat dit alles alleen maar bedoeld als eenmalig proefje tussen Ut en Ehv en niet als concept voor een nieuwe dienstregeling.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-05-2009 16:08
 

24-05-2009 16:08:48
ruysdael
ruysdael
Quote
mdj: Omdat de 10800 in het pad van de huidige 800 rijdt?, waardoor je alleen een extra trein Ehv-Asd hebt. (met het mat van de 800 uit Hrl/Mt).
Waarom rijdt de 800 niet gewoon Amr-Mt/Hrl en de 10800 Asd-Ehv %03% (okay, kering 800 is qua kering minder minuten, maar de 10800 in die vorm is ook niet ideaal).

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2009 16:15
 

24-05-2009 16:25:58
lamote_ban
lamote_ban
Quote
robbertc: Je kunt er toch gewoon in Ht of Ehv een stel afhalen/bijplaatsen? Heel Nm-Dn met 3x V lijkt me raar, omdat de piek-momenten altijd rond dezelfde tijd liggen.

In totaal vergt de 5200-9600-4400 straks 8 treinen in een 4-uurs omloop, waarvan ruim de helft in de ochtendspits versterking een derde stel vereist (Dn-Ehv aankomst 7.45 en 8.15, Nm-Ht aankomst 8.02 en 8.32 en Ht-Nm aankomst 8.05). Onderweg aan- en afkoppelen levert voor zover ik kan inschatten dus geen materieelbesparing op, wel overlast en risico op vertragingen. Anderszijds levert de koppeling 9600-4400 een besparing van 2xV op. Mijn conclusie: het wordt twee stellen minder in ruil voor meer lege bakkilometers. Zo lang het onduidelijk is wanneer de SLT ooit kan rijden niet eens zo'n onaantrekkelijk scenario.

In de middagspits worden nu alleen twee treinen Ht-Nm versterkt met een derde stel, op Ehv-Dn is er dan geen versterking.

De vraag is daarnaast wat er in de daluren gaat gebeuren. Op werkdagen tussen de spits rijdt Dn-Ehv met 2xV, Ehv-Ht met 1xV en Ht-Nm meestal met 2xV. Ik neem aan dat daar niet onderweg twee keer gekoppeld gaat worden en dat het dus 2xV op het hele traject wordt.
Op zaterdag en zondag is op Dn-Ht 1xV wel genoeg, maar op zaterdagmiddag en zondagoverdag (i.v.m. de uurdienst) is voor Ht-Nm 2xV nodig. Ook lastig dus.

Overigens zou deze dienst zich uitstekend lenen voor Sprinters. Overdag kun je dan met 3-tjes rijden en de drukke treinen in de spits met een extra 2-tje versterken.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-05-2009 17:12
 

24-05-2009 16:27:44
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maccerr:
Quote
mdj: Omdat de 10800 in het pad van de huidige 800 rijdt?, waardoor je alleen een extra trein Ehv-Asd hebt. (met het mat van de 800 uit Hrl/Mt).
Waarom rijdt de 800 niet gewoon Amr-Mt/Hrl en de 10800 Asd-Ehv %03% (okay, kering 800 is qua kering minder minuten, maar de 10800 in die vorm is ook niet ideaal).

Omdat je dan om een 10 min-dienst te krijgen de 3500 5 minuten naar voren moet gaan schuiven. Die krijgt dan in de spits ongeveer 12 min stationnement in Ut en dat wil men daar waarschijnlijk liever niet hebben.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-05-2009 16:45
 

24-05-2009 17:01:38
keesje
keesje
Bovendien, als je de 3500 5 minuten naar voren of achteren schuift (in ieder geval in een vertrekpatroon van .03/13/23/etc uit Ht richting Ut), dan raak je ook de 16000 én de IJssellijnserie 3600. In het vertrekpatroon .08/18/28 raak je die series niet.

Het was beslist idealer geweest (in ieder geval duidelijker voor de reiziger) als de 800 was blijven liggen (en dus Mt-Amr bleef rijden) en je de 3500 naar voren of achteren schuift. Alleen loop je dan dus tegen eerder genoemd probleem aan te Ht en mogelijk creëer je dan voor de treinen 3526/28 en 3557/59 langere stationnementen te Ehv omdat ze van/naar Mt gaan. Ook een mogelijke verschuiving van de 3500 die dit met zich mee kan brengen tussen Ut en Shl is uit den boze: bij elke 1 of 2 minuten schuiven op de Zuidtak trek je heel Shl overhoop en dan moet je echt niet willen... (en last but not least: Hfdo).
 

24-05-2009 17:07:52
lamote_ban
lamote_ban
@keesje
De conclusie uit je betoog: het wordt een lastig probleem om een 10-min dienst te integreren met kwartierdiensten op allerlei aansluitende trajecten. De vraag is dus of je dat wel moet willen.
 

24-05-2009 17:10:50
ruysdael
ruysdael
Als de inhaling bij Wormerveer klaar is kan met met 6 Intercity's per uur ook naar Alkmaar, dacht ik. Dan wordt in ieder geval dat stationnement bij Asd verholpen .  

24-05-2009 17:14:10
lamote_ban
lamote_ban
@maccerr
Ik wil niet rottig doen maar 6 IC's Alkmaar-Amsterdam lijkt me nog overbodiger dan 6 IC's Eindhoven-Utrecht. Waarbij ik maar aanneem dat de econonmische crisis ook NS op korte termijn weer keihard met twee voeten op de grond zal zetten.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-05-2009 17:15
 

24-05-2009 17:15:39
ruysdael
ruysdael
Toch staat het in de plannen tot 2020... 6 IC's per uur Alkmaar - Eindhoven. De aanpassingen op de Zaanlijn die hiervoor nodig zijn: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Projecten%20BOR-Regionet/Pages/Overzicht%20projecten%20BOR-Regionet.aspx

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-05-2009 17:16
 

24-05-2009 17:17:16
rogier
rogier
Quote
lamotep: @keesje
De conclusie uit je betoog: het wordt een lastig probleem om een 10-min dienst te integreren met kwartierdiensten op allerlei aansluitende trajecten. De vraag is dus of je dat wel moet willen.
Gezien de hipheid van het 'spoorboekloos reizen' tegenwoordig zal het dan wel snel helemaal losleggen van het spoorboekloze gebied (corridor heet dat tegenwoordig geloof ik) worden, met extra overstappen voor reizigers van en naar de corridor als gevolg. En dan blijkt spoorboekloos reizen helemaal niet zo spoorboekloos te zijn.
 

24-05-2009 17:23:57
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maccerr: Toch staat het in de plannen tot 2020... 6 IC's per uur Alkmaar - Eindhoven. De aanpassingen op de Zaanlijn die hiervoor nodig zijn: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Projecten%20BOR-Regionet/Pages/Overzicht%20projecten%20BOR-Regionet.aspx

Aan de rest van data te zien een tamelijk oud stukje.

Het is misschien iets off-topic van de huidige discussie, maar ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor NS voor de dienstregeling 2010 zware bezuinigingen gaat aankondigen. De onverantwoorde tariefsverhogingen van de laatste anderhalf jaar (NS ging alleen al voor 2009 uit van 3.5% inflatie en heeft op grond daarvan een veel te dure CAO afgesloten) gekoppeld aan de economische crisis zetten, aldus een commerciele kennis van mij bij NSR, het reizigersaanbod op dit moment zwaar onder druk. Die 10-min diensten lijken me dus nog heel ver weg.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-05-2009 17:31
 

24-05-2009 17:27:30
keesje
keesje
Nou, spoorboekloos rijden zou ik het allerminst willen noemen: met al die verschoven patronen in de spits, gewijzigde lijnvoeringen (800/10800) aansluitingen die dan verloren gaan (Ht/Ut en met name de crossplatforms) of weer nieuwe overstappen die ontstaan... Nee, ik plan mijn reis voortaan juíst in deze situatie...

Ik vind dat je van spoorboekloos rijden mag spreken als de lijnvoeringen hetzelfde zijn en een hoogfrequente dienst wordt aangeboden. Bijvoorbeeld 6x per uur Ehv-Asd en 6x per uur Ah-Shl. Je weet altijd dat er snel één komt én dat deze altijd een vaste eindbestemming heeft (zoals in veel, niet alle, gevallen bij de metro).

Laatst bewerkt door keesje op 24-05-2009 17:38
 

24-05-2009 17:57:05
ruysdael
ruysdael
Quote
lamotep:
Quote
maccerr: Toch staat het in de plannen tot 2020... 6 IC's per uur Alkmaar - Eindhoven. De aanpassingen op de Zaanlijn die hiervoor nodig zijn: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Projecten%20BOR-Regionet/Pages/Overzicht%20projecten%20BOR-Regionet.aspx

Aan de rest van data te zien een tamelijk oud stukje.


De data in het verleden zijn dan ook gerealiseerde projecten. De rest van de data is zojuist geactualiseerd (minstens 50% van deze projecten hadden al gestart moeten zijn, of al gerealiseerd moeten zijn. Maar de (zoveelste) uitgestelde data staan er nu op.).

Verder wil je ik verwijzen naar:
http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=MDT-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D605%2F365%2Fns_visie_2020.pdf&blobheadervalue2=abinary%3B+charset%3DUTF-8&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1208527899536&ssbinary=true

Let op de dikke blauwe lijn op pagina 2, welke aangeeft:
- 6x per uur Alkmaar - Eindhoven
- 6x per uur Schiphol - Almere
- 6x per uur Schiphol - Arnhem
- 6x per uur Amsterdam - Breda (en verder)

Dat wordt hier verder uitgewerkt:
http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=MDT-Type&blobheadervalue1=attachment%3B+filename%3D369%2F863%2FActieplan_Spoor.pdf&blobheadervalue2=abinary%3B+charset%3DUTF-8&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1208527899557&ssbinary=true

Verder was er ooit een uitgebreide tekening (was destijds ook gepubliceerd in RailMagazine) van hoe e.e.a. eruit zou komen te zien. Daarop m.b.t. Amr-Ehv:
- IC Den Helder - Maastricht/Heerlen
- IC Schagen - Venlo
- IC Alkmaar - Eindhoven
 

24-05-2009 19:11:22
lamote_ban
lamote_ban
@maccerr
Bedankt voor de info.

Eerlijk gezegd vind ik beide folders een nogal hoog propaganda gehalte hebben. Het wordt heel druk op de wegen en als de overheden nou maar de nodige miljarden beschikbaar stellen kan NS dat wel gedeeltelijk opvangen. De vraag is echter wat er van al die scenario's terecht gaat komen. De bevolking groeit vrijwel niet meer, sterker nog buiten Randstad gaat de beroepsbevolking de komende jaren zelfs dalen, dus waar de enorme groeicijfers op gebaseerd zijn is onduidelijk. Daar komt bij dat de NS-tarieven aanhoudend sneller stijgen dan de autokosten en de concurrentiepositie van het spoor steeds verder onder druk komt. Anders gezegd: voor veel mensen die naar hun werk moeten is de trein langzamerhand een onbetaalbaar alternatief geworden, zelfs als hun baas een deel van de kosten vergoedt. Resteren voor het spoor vooral studenten en bejaarden die tegen zwaar gesubsidieerde tarieven mogen reizen.

Mijn gevoel zegt dat de plannenmmakers bij NS steeds verder van de realiteit verwijdert raken en inmiddels met hun hoofd in de wolken lopen. Vroeg of laat (maar ik ben bang nog voor de dienstregeling 2010) zullen ze onaangenaam ontwaken vrees ik en is het de vraag wat er met alle 10 min plannen gebeurt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 24-05-2009 19:15
 

24-05-2009 19:22:46
maxje
maxje
Die tekening die in railmagazine (nummer 259) staat.
Is dacht ik ook op internet te vinden. Verder zit er ook nogal verschil in of de 6/maatwerk of de 6/6 variant uitgevoerd worden.
Bij de 6/maatwerk is tussen Asd en Sgn maar 4x per uur een IC tussen Ehv en Asd wel 6x per uur.
Alleen bij de 6/6 varriant is het 6x per uur tussen Ehv en Amr.
Hiervan rijd er 1 door naar Hdr en 1 tot Sgn.
Overigens worden de IC's tussen Ehv en Gvc bij de 6/6 variant over de HSL geleid en slaan dus Ddr over. Wat naar mijn mening reizigers verlies betekent omdat hij dan ook duurder wordt.
 

24-05-2009 19:50:47
keesje
keesje
Er lopen nu ook wat zaken door elkaar heb ik het idee. Ik zie al 2020 voorbij komen en de proef in week 36, maar het gaat hier eigenlijk om de wijzigingen per 14 juni...

Heb even een apart topic over het hoogfrequent rijden aangemaakt: https://www.somda.nl/www/forum/6926/

Laatst bewerkt door keesje op 24-05-2009 19:53
 

24-05-2009 20:00:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maxje: Overigens worden de IC's tussen Ehv en Gvc bij de 6/6 variant over de HSL geleid en slaan dus Ddr over. Wat naar mijn mening reizigers verlies betekent omdat hij dan ook duurder wordt.
Niet alleen daarom: een dergelijke maatregel betekend ook 5 minuten extra reistijd op de relatie MerwedeLingeLijn Rtd wat daar het verschil maakt tussen direct overstappen en koukleumen op het perron. En die relatie vertegenwoordigd een zeer forse reizigersstroom.
Wordt toch tijd voor een apart perron voor de 32500 in Gdm dan: die ligt nu niet in 00/30-symmetrie op Ldm->Gdm en Gdm->Ddr als gevolg van de kruisingen daar.

Alle reizigers tussen Ddr en Rtd in vier treinen per uur proppen gaat het probleem niet worden: effectief zijn er nu immers al maar vier treinen per uur (2200 rijdt ri. Rtd vrijwel gelijkop met de 1900, andersom zit 'ie nogal kort voor de 2100)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-05-2009 20:04:50
fabrierban
fabrierban
Quote
lamotep: Anders gezegd: voor veel mensen die naar hun werk moeten is de trein langzamerhand een onbetaalbaar alternatief geworden, zelfs als hun baas een deel van de kosten vergoedt.

Mede gezien de economische crisis vraag ik me ook af of NS zich op dit moment wel moet concentreren op nog hogere frequenties. Er zijn wel belangrijkere zaken op dit moment.

Het betaalbaar houden (lees: intern bezuinigen) van de treinkaartjes is bijv. voor de klanten op dit moment veel belangrijker dan iedere 10 min een trein i.p.v. iedere 15 min. Met name voor forensen zijn de tarieven inmiddels wel heel erg hoog geworden.

Dan is er de toekomst van de eerste klas, waarvan de bezetting op veel trajecten inmiddels zo slecht is dat een kind begrijpt dat daar dik geld bij moet. Een probleem dat erger wordt nu veel bedrijven door de economische crisis geen eerste klas meer vergoeden aan hun werknemers.

En dan is er de urgente noodzaak om nu eindelijk eens te gaan investeren in nieuw stoptreinmaterieel. Veel Mat'64 loopt op zijn laatste benen en de instroom van SLT wil maar niet op gang komen.
 

24-05-2009 20:10:26
mdj
mdj
Hoe vaak moet je nog zeggen dat je de pest hebt aan SLT?

De instroom van de stellen gaat volgens de planning (Bron: Posts van Broek53 in het topic over SLT).
 

25-05-2009 00:12:14
Modelspoor
Modelspoor
Mogelijk in de loop van de dienstregeling,of anders vanaf aanvang nieuwe dienst 2010 in December,inzet van SGMm in serie 4400/9600,en eventueel
5200/6400,afhankelijk van instroom SLT,en uitstroom mat plan V.
 

25-05-2009 06:41:45
kniesoor
kniesoor
Quote
fabrier: Het betaalbaar houden (lees: intern bezuinigen) van de treinkaartjes is bijv. voor de klanten op dit moment veel belangrijker dan iedere 10 min een trein i.p.v. iedere 15 min. Met name voor forensen zijn de tarieven inmiddels wel heel erg hoog geworden.

Dan is er de toekomst van de eerste klas, waarvan de bezetting op veel trajecten inmiddels zo slecht is dat een kind begrijpt dat daar dik geld bij moet. Een probleem dat erger wordt nu veel bedrijven door de economische crisis geen eerste klas meer vergoeden aan hun werknemers.

En dan is er de urgente noodzaak om nu eindelijk eens te gaan investeren in nieuw stoptreinmaterieel. Veel Mat'64 loopt op zijn laatste benen en de instroom van SLT wil maar niet op gang komen.
Ik weet niet met welke NS jij reist, maar de treinen die ik regelmatig pak zijn goed tot zeer goed bezet. Ook op 'jouw' 3600. Dus op de heel drukke corridors is er toch zeker een aanzienlijk verschil, al is het maar i n perceptie, tussen om de 15 min. of om de 10 min. een trein. Vooral voor je perceptie van snel reizen doet dat heel veel.

Ook is de 1e klas in de ytreinen die ik heb vaak redelijk bezet. Op stoptreinen is dit inderdaad weleens anders, maar het lijkt me nou niet dat dat specifiek het punt is waardoor er 'geld bij moet,' zoals je zegt.

Laatst bewerkt door admin op 26-05-2009 12:26, reden: Quote hersteld
 

25-05-2009 08:03:46
mdeen
mdeen
Quote
lamotep: @maccerr
Ik wil niet rottig doen maar 6 IC's Alkmaar-Amsterdam lijkt me nog overbodiger dan 6 IC's Eindhoven-Utrecht. Waarbij ik maar aanneem dat de econonmische crisis ook NS op korte termijn weer keihard met twee voeten op de grond zal zetten.
Voor 2020 mag je ook uitgaan van 20-40% reizigersgroei. Wat dat betreft denk ik helemaal niet dat je NS kunt verwijten om nu een PROEF te doen met 6 IC's per uur.
Goed, misschien is dat niet nodig op Amr-Asd, maar ik begrijp dat het op Ehv-Ut wel nodig is.

Een fatsoenlijke inpassing zal waarschijnlijk toch pas mogelijk zijn als Htn viersporig in dienst is.
 

25-05-2009 09:57:38
raymond16
raymond16
Quote
Modelspoor: Mogelijk in de loop van de dienstregeling,of anders vanaf aanvang nieuwe dienst 2010 in December,inzet van SGMm in serie 4400/9600,en eventueel
5200/6400,afhankelijk van instroom SLT,en uitstroom mat plan V.

Als ze dan toch bezig zijn kunnen ze de 5200/6400 het beste ook gelijk maar SGMm maken. Dan heb je ook nog wat reserve omdat er wat meer SGMm aanwezig is. Zeker gezien de nieuwe lijnvoering is SGMm ideaal voor deze series..
 

25-05-2009 09:59:51
ruysdael
ruysdael
Zijn er nu ineens trossen aan SGMm bijgekomen? (Ik lees: 3300, 4100, 4200, 4300, 4600, 7000, 7500, 7600 en dan ook nog die treinen in Brabant??)

Ik zou maar een beetje voorzichtig zijn met het plannen van dat materieel, je weet nooit of er voldoende inzetbaar is...

Laatst bewerkt door ruysdael op 25-05-2009 10:00
 

25-05-2009 10:05:22
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
we gaan lichtje offtopic heb ik het idee, per 14 juni is er inderdaad echt niet zoveel SGMm beschikbaar.

(alhoewel het natuurlijk op termijn wel in het oosten en zuiden van nederland terecht gaat komen zodra SLT SGMm vervangt in de Randstad).
 

25-05-2009 10:12:06
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
maccerr: Zijn er nu ineens trossen aan SGMm bijgekomen?
Ja. Die dingen groeien aan een boom in mijn achtertuin. In het late voorjaar (ergens in juni) zijn ze rijp en vallen ze van de boom af. Het is een goed SGM-jaar dit jaar, de boom hangt helemaal vol.

Vanwege aanhoudende klachten over materieeltekort bij SGM stel ik voor om alle treinen voortaan met 1 stel te plannen. Dan hebben we voldoende stellen over om als dat ene stel per ongeluk een keer stuk gaat, een ander stel in te zetten. Dat er dan standaard reizigers achterblijven is niet zo boeiend, de trein rijdt in ieder geval op geplande lengte en er is voldoende reserve.

Welkom in de echte wereld.