Werkzaamheden Hgl paasweekend (inschuiven tunnel)
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
06-04-2009 18:56:33
MB
MB
Scroll naar beneden voor links naar de livecams bij het station om de werkzaamheden te volgen!

"In opdracht van ProRail realiseert Hegeman Beton- en Industriebouw een brede voetgangerstunnel aan de zuidzijde van het station met trapopgangen en liften naar het perron. De bestaande trappen en liften worden daarbij verwijderd. De huidige smalle reizigerstunnel blijft in stand, maar zal in de toekomst als technische ruimte worden ingericht. Tijdens de werkzaamheden zal het station toegankelijk blijven voor reizigers en zullen er geen gevaarlijke situaties ontstaan. De werk- en bezoekersstromen worden dan ook strikt gescheiden.

De nieuwe tunnel zal worden ingeschoven vanaf de zuidzijde. Hier is een krappe werkterrein ingericht, waardoor ook veel aandacht wordt besteed aan de logistiek van materialen, materieel en mensen."
Bron: http://www.hegeman.com/projectreferenties/selectie-van-projecten-in-uitvoering/perrontunnel-station-hengeloo.html

"De nieuwe perrontunnel op het station Hengelo wordt in het paasweekend op zijn plaats geschoven.

De tunnel van 12 meter breed wordt met een hydraulische techniek in het talud geschoven met een snelheid van ongeveer 8 meter per uur. De voorbereidende werkzaamheden beginnen in de nacht van woensdag op donderdag. Er wordt dan een begin gemaakt met het openbreken van de sporen. Op zaterdag 11 april begint het serieuze werk dat tot en met zondag duurt. De treindiensten zijn in het paasweekend aangepast en er worden bussen ingezet."
Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=95524

Livecams:
http://prorail.netcamcenter.nl/webcam1/
http://prorail.netcamcenter.nl/webcam2/

----
Het station van Hengelo gaat flink op de schop. De afgelopen maanden zijn al veel werkzaamheden verricht om de uiteindelijke nieuwe tunnel te realiseren. Kijk voor een artist impression op http://www.hartvanzuid.nl/?892_151,centraal_station_twente.htm

Laatst bewerkt door mark op 09-04-2009 15:04
 

06-04-2009 20:15:31
HZwoferink
HZwoferink
Dat is nog niet alles. Aan de Verlengde Amerika laan in Hengelo word ook een tunnel ingeschoven. http://www.hegeman.com/projectreferenties/selectie-van-projecten-in-uitvoering/onderdoorgang-verlengde-amerikalaan-hengelo-o.html


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

06-04-2009 20:32:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
En om de feestvreugde compleet te maken, gaan ze in Oldenzaal het viaduct in de Eektestraat vervangen. In Almelo wordt de bovenleiding van de tunnelbak aangesloten op de bestaande bovenleiding, vindt tussen Almelo en Hengelo diverse werkzaamheden aan de bovenleiding plaats en in Borne gaan ze bezig met de overweg in de Oonksweg.

Kortom, het wordt een treinenluw weekend hier....
 

06-04-2009 20:36:04
dennistd
dennistd
Gaat men ook bezig met het nieuwe viaduct in de Lossersedijk bij De Lutte?  


06-04-2009 21:44:38
Dre
Dre
Die wordt deze week geasfalteerd (afsluitborden staan wel t.h.v. de Honingloweg), en daarna kun je weer van hartelust van Losser naar Beuningen via de Lossersedijk.

Overigens waren de werkzaamheden eerder nog voorzien te duren tot december dit jaar. Tenminste dat is wat ProRail hier per brief gemeld heeft, vorig jaar zomer.

Quote
taigagaai: En om de feestvreugde compleet te maken, gaan ze in Oldenzaal het viaduct in de Eektestraat vervangen.

Daar was 'ie, na de aanrijding enkele weken geleden ook wel aan toe. Louter armoe en ellende was het in de 31200 richting Hgl de afgelopen weken.

Laatst bewerkt door Dre op 06-04-2009 21:48
 

06-04-2009 21:47:23
dumpy_dump
dumpy_dump
Ze zijn ook nog lang niet klaar hoor, in de omgeving van Hengelo. Ik meen dat er in het Pinksterweekeinde weer het een en ander geknutseld gaat worden.  

06-04-2009 21:57:36
mren
mren
Het is sowieso ook nog de bedoeling die te lage spoorviaducten te vervangen door exemplaren die wel een acceptabele doorrijhoogte hebben voor het wegverkeer.

Dacht er wel ergens iets over te hebben gelezen, maar dat kan ook goed gereserveerd zijn zonder concrete plannen.
 

06-04-2009 21:59:00
mark
mark
Ik weet niet om welke dat zou gaan. De twee grootste probleemviaducten zijn die van de Enschedesestraat (tussen Hgl en Hglo) en Deldenerstraat (tussen Hgl en Bn). Die worden voorlopig nog niet vervangen dacht ik...

Laatst bewerkt door mark op 06-04-2009 21:59
 

06-04-2009 22:02:16
mren
mren
Ik zal morgen eens kijken. Enschedesestraat kan mooi meeliften op de aanleg HOV-baan Hengelo-Enschede. Waarvan ik het nut nog niet zie waarom ze het tussenstuk eerst doen en niet eerst het stuk binnen de bebouwde kom; daar is immers het meeste tijdwinst te boeken.

Over komend weekend: http://www.hengelo.nl/smartsite.dws?id=69413&ch=INT

Laatst bewerkt door mren op 06-04-2009 22:06
 

06-04-2009 22:16:34
niels arno
niels arno
Quote
dumpy_dump: Ze zijn ook nog lang niet klaar hoor, in de omgeving van Hengelo. Ik meen dat er in het Pinksterweekeinde weer het een en ander geknutseld gaat worden.

Er word dat weekend in ieder geval aan Almelo Verdiept gewerkt. Na dit weekend zou het verdiepte spoor in dienst moeten komen.
 

07-04-2009 08:59:08
jacokran
jacokran
Oh jee, Ik denk in één keer terug aan het indienst stellen (of de poging daartoe) van het hulpspoor....  

07-04-2009 11:25:29
Dre
Dre
Nee, in het pinksterweekeinde is het de bedoeling dat het spoor dat al in de tunnelbak ligt aan beide zijden wordt aangesloten op het bestaande spoor. Het hulpspoor kan daarna (hopelijk) juist buiten dienst.

Indienststelling van het hulpspoor is in april 2007 gebeurd, en de eerste poging daartoe was nu niet bepaald een 'doorslaan succes'.
 

07-04-2009 11:44:57
jacokran
jacokran
Dat bedoelde ik ook. Ik mag toch hopen dat er nu beter over nagedacht is hoe je nieuw spoor moet aansluiten...  

07-04-2009 11:58:03
dvdhoven
dvdhoven
Dat zal minder een probleem zijn, je kunt gewoon weer terug naar de oude situatie van de beveiliging. Het is gewoon straight on dubbel enkelspoor, geen wissels, geen poespas. Het probleem bij het in dienst nemen van het hulpspoor was, dat er een stuk enkelspoor beveiliging in geknutseld moest worden.


Dick van den Hoven
 

07-04-2009 14:07:32
slifor
slifor
En om het helemaal compleet te maken gaan ze in Hgl ook een wissel vervangen en ca 300m spoor op Aml-Hgl....  

07-04-2009 18:45:26
roeter
roeter
Quote
mark: Ik weet niet om welke dat zou gaan. De twee grootste probleemviaducten zijn die van de Enschedesestraat (tussen Hgl en Hglo) en Deldenerstraat (tussen Hgl en Bn). Die worden voorlopig nog niet vervangen dacht ik...

Er is geen enkel plan deze viaducten (en die aan de Anninksweg, ook nog zo'n leuke) te vervangen.
Wel worden ze voorzien van een superdeluxe automatische alarm beveiligingsinstallatie of zoiets ....
Ofwel : iets met veel toeters en bellen en lampen voor als er iets hoogs over de weg aan komt rijden! %08%
 

08-04-2009 13:47:21
mren
mren
Quote
niels arno: Er word dat weekend in ieder geval aan Almelo Verdiept gewerkt. Na dit weekend zou het verdiepte spoor in dienst moeten komen.

Van Hattum en Blankevoort is bezig met de afrondende werkzaamheden aan de verdiepte spoorbak in Almelo. Komend weekeinde worden de bovenleidingen aangesloten op het bestaande spoornet. De bouw van het Project Kunstwerk Almelo Verdiept (KWAV), een traject van 1 kilometer tussen een viaduct en het station begon in november 2006. Naar verwachting rijdt op 2 juni de eerste trein door de verdiepte bak.
 

08-04-2009 20:00:15
taurus
taurus
Wat betreft de bovenleiding, ik zag vandaag vanaf m'n werk in Almelo al een vrachtwagen langs rijden met daarop de stalen balken voor een bovenleidingsportaal, met een extra lange ligger voor meerdere sporen.  

08-04-2009 23:10:12
broek53
broek53
Voor wie wat later heeft ingeschakeld: we hebben het inmiddels dus niet meer over het paasweekend zoals het topic aangeeft, maar over het pinksterweekend van Almelo.  

09-04-2009 13:19:01
verschuyl
verschuyl
Hoe zit het nu met de treinen voor FC Twente dit weekend? Of gaan deze hier niet rijden? Dat zou wel jammer zijn, want vind DD-AR altijd wel leuk om te zien hier


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

09-04-2009 13:21:01
mren
mren
Ze de eerste berichten: er rijden wel extra treinen maar alleen tussen Enschede en Hengelo. Aannemelijk dus gewoon met materieel dat voorradig is: ICM, mat'64 (of wellicht DM'90, maar dat zal wel lekker ergens van zijn rust staan te genieten).  

09-04-2009 13:35:56
edje
edje
6 bakken ICM, met zowel in Hengelo als Enschede een korte kering.
Kwa materieel hoef je niet te verwachten dat er iets bijzonders is.

Over de werkzaamheden zelf, ze zijn al begonnen met graven, de sporen 5a tot en met 8a zijn eruit. En er is al een aardig gat ontstaan.

Laatst bewerkt door edje op 09-04-2009 13:39
 

09-04-2009 15:04:46
mark
mark
Er wordt vandaag al druk geklust in Hgl. De sporen 5a, 6a en 7a zijn opgebroken om ruimte te maken voor de tunnelbak.  

11-04-2009 16:01:09
dennistd
dennistd
De webcams zijn sinds 23.12u gisteravond uit schijnbaar (of ze hebben een kabel doorgeknipt). Op deze manier zie je er nog niet zoveel van...  

11-04-2009 16:35:24
Dre
Dre
De Lossersedijk in De Lutte is overigens zo goed als gereed voor openstelling, boel is afgelopen week geasfalteerd en er moeten alleen nog wat lijnen getrokken worden en de boel kan open.  

11-04-2009 17:00:08
ovbus
ovbus
Quote
dennistd: De webcams zijn sinds 23.12u gisteravond uit schijnbaar (of ze hebben een kabel doorgeknipt). Op deze manier zie je er nog niet zoveel van...


de webcam doet het weer