Wijzigingen per 20 april 2009
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-03-2009 21:19:21
bjornl
bjornl
Deze was er nog niet, voor zover ik kan zien. Eerder al aangekondigde zaken:
Quote
broek53: Tot slot een preview op de wijzigingen per 20 april: VIRM vervangt dan alle ICR in de 3100 en het ICR vervangt de laatste ICK's in de 1900. ICM mogelijk in de spitstreinen 2900, SGM in de 7500 i.p.v. mat '64. En SLT in de hele serie 9800.


Plan V:
Quote
broek53: Meer in detail: de 801, 803, 805, 810 en 829 per 20 april [terzijde].


Daarnaast nog deze hint, is (nog) niet aangegeven per wanneer dit zou moeten gebeuren:
Quote
edje:
Quote
Dre: SGMm-II 2132 GDST te Hgl. Na 1757+BDs 5226 nog meer instructie?

Jup IVM toekomstige inzet op Apeldoorn - Enschede, volgens mij was het deze keer bedoeld voor de storingsmonteurs


Laatst bewerkt door bjornl op 02-03-2009 21:19
 

02-03-2009 21:32:41
daniel81
daniel81
Wat inzet SGMm op Apd-Es betreft: daar vind ik het traject totaal niet geschikt voor:
1) vanwege de grote afstanden tussen de stations (m.n. op Dv-Aml).
2) Bovendien is dit een zinvol traject om over bijna de hele lengte te rijden (b.v. Apdo-Es), en meer dan een uur in SGMm is nou ook niet alles%09%.

Voor de afwisseling van de hobbyisten is het erg leuk, maar of de reiziger er blij mee is danwel de punctualiteit erbij gebaat is, waag ik te betwijfelen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 02-03-2009 21:37
 

02-03-2009 21:46:18
mren
mren
Quote
daniel81:Voor de afwisseling van de hobbyisten is het erg leuk, maar of de reiziger er blij mee is danwel de punctualiteit erbij gebaat is, waag ik te betwijfelen.

Afstanden tussen stations vallen op zich wel mee. Als je rekent met een traject van 15km met 3km aanzet/afrem afstand, win je met 9km 140 rijden ipv 125 nog geen 30sec. En die ruimte heeft de 7000 op zich wel, zeker in Hgl in westelijke richting.
 

02-03-2009 21:49:47
mdj
mdj
Baanvaksnelheid tussen Apd en Hgl is 130. Tussen Hgl-Es is dat 125. SGM(m) mag 120. Verschil van 10 en resp. 5 km/u. Dit win je daarentegen weer door sneller optrekken.  


02-03-2009 21:52:15
dennistd
dennistd
De baanvaksnelheid is Apd-Hgl 130 en Hgl-Es 125 dacht ik. Dat betekend dus dat je op het overgrote deel 5 kmh snelheid verliest. Niet veel, maar het zal toch een paar minuten schelen, waarbij de kering in Es wel eens de soep in zou kunnen draaien (waarbij je dus een zelfde situatie krijgt als nu met de 7900 het geval is, een kering van 30 minuten dus)  

02-03-2009 21:54:25
bjornl
bjornl
Een mogelijke reden voor inzet in de 7500 en 7000 (naast het feit dat Mat '64 toch érgens zal moeten verdwijnen): beide series rijden in de spits versterkt (2 stellen). Mogelijk red je het met SGMm ook in de spitsen om met een enkel stel te rijden (hogere capaciteit, zij het met meer staanplaatsen); dat bespaart dan wat koppel- en ontkoppelwerk en een paar rangeerbewegingen.
Ik zat vanmorgen (12:06 v Ed) weer eens in de 7500 en die was rond dit tijdstip ronduit leeg te noemen. Ik weet niet hoe het in de spits is, maar misschien dat je het zelfs met een SGMm-II redt (met staanplaatsen, maar dat zal vooral Wf-Ah en Otb-Ah vv betreffen en dat is hooguit een minuut of acht).
 

02-03-2009 21:55:45
broek53
broek53
Per 20 april wordt de 7000 zo te zien integraal door Sprinterdrietjes gereden: zes stuks. Weten we meteen hoe er diensten plan V vrijgemaakt worden: 12 stuks vervallen hierdoor. En Bjorn heeft gelijk: het zijn allemaal losse stellen, net als in de 7500 (ook losse drietjes).

Laatst bewerkt door broek53 op 02-03-2009 21:57
 

02-03-2009 21:58:35
bjornl
bjornl
Kijk, dat ondersteunt mijn verhaal (hoewel het natuurlijk niet per sé de aanleiding is)

Dank voor de info!
 

02-03-2009 22:00:42
mren
mren
Quote
dennistd: waarbij de kering in Es wel eens de soep in zou kunnen draaien (waarbij je dus een zelfde situatie krijgt als nu met de 7900 het geval is, een kering van 30 minuten dus)

Ik moet zeggen dat ik daar op voorhand een aardig hard hoofd in had, maar nu ik al een tijdje elke spits tussen Es en Hgl reis moet ik zeggen dat me de punctualiteit van de 7000 niets tegenvalt.
 

02-03-2009 22:08:01
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Per 20 april wordt de 7000 zo te zien integraal door Sprinterdrietjes gereden: zes stuks. Weten we meteen hoe er diensten plan V vrijgemaakt worden: 12 stuks vervallen hierdoor. En Bjorn heeft gelijk: het zijn allemaal losse stellen, net als in de 7500 (ook losse drietjes).


Dan hoop ik wel op een kleine aanpassing van de drgl: Apd-Apdo is met plan V al veel te ruim bemeten (4 minuten daar waar 3 meer dan voldoende is), SGMm staat dan helemaal lang te wachten (of vertrekt veel te vroeg, zoals nu ook al vaak gebeurt) Misschien moeten ook op andere deeltrajecten tijden aangepast worden: bij de kleine stationsafstanden wat minuutjes eraf en bij de grote een paar minuutjes erbij
 

02-03-2009 22:12:27
thijs
thijs
De 7000 is eigenlijk altijd met +2 tot +4 tussen Apd en Hgl, met name richting Es. Dat komt omdat de serie in Apd te kort achter de IC naar Es zit en gewoon te laat uit Apd vertrekt. Gelukkig wordt onderweg wel iets ingehaald, aankomst in Es is meestal wel op tijd. Richting Apd zie ik ook regelmatig een vertraging van een minuut of 5. Enige rijtijdspeling tussen Apd en Apdo lijkt me dan ook wel gewenst.

Overigens gaat het als het mis gaat, ook goed mis. Vorige week zat ik in een 7000 die met +20 aankwam in Es. Er werd gewoon gekeerd, het ding werd achter de 7900 gezet ri Aml.
 

02-03-2009 22:14:44
bjornl
bjornl
Quote
daniel81: Misschien moeten ook op andere deeltrajecten tijden aangepast worden: bij de kleine stationsafstanden wat minuutjes eraf en bij de grote een paar minuutjes erbij

Minuten? Dat lijkt me wat overdreven. Als je 120 rijdt in plaats van 130 doe je over elke kilometer 2,3 seconden langer. Als je het hele traject Apd-Es op volle snelheid zou berijden zou je dus nog geen drie minuten verliezenmet 120 in plaats van 130. En dan is dus nog niet eens alles 130 én moet je veel optrekken, wat SGMm vlotter doet dan Plan V.

Laatst bewerkt door bjornl op 02-03-2009 22:15
 

02-03-2009 22:56:52
mren
mren
Quote
daniel81: Misschien moeten ook op andere deeltrajecten tijden aangepast worden: bij de kleine stationsafstanden wat minuutjes eraf en bij de grote een paar minuutjes erbij

Dan zou ik de Schiphol- (of busbedrijf)methode toepassen: vroegst mogelijke vertrektijd publiceren als vertrektijd in de planner en laatst mogelijke aankomst tijd. Lijkt dan alsof trein te laat vertrekt, maar hij is wel altijd mooi op tijd op het volgende station. Dan hoef je ook je vertrektijd niet af te wachten op de tussenstations.

Quote
thijs:
Overigens gaat het als het mis gaat, ook goed mis. Vorige week zat ik in een 7000 die met +20 aankwam in Es. Er werd gewoon gekeerd, het ding werd achter de 7900 gezet ri Aml.

Sja, dan moet men ook gewoon het ding laten keren in Hgl. Buiten de IC's en de 7900 heb je daar ook nog 4-10 bussen per uur die in iets meer dan 10 minuten van station naar station rijden.
 

03-03-2009 09:16:01
keesje
keesje
Nog wat bijzonderheden voor het wijzigingsblad:

* 12100 geheel met VIRM IV-en, Plan V verdwijnt.
* Aantal diensten Plan T van 17 naar 16.
- Ma-vr: 2 in de 6300, 2 in 5500, 1 in 5100, 10 in 5000/5700/4900 en 1 in de 6300/3400.
- Za: 5 in de 5700/4900, 1 in 6300, 2 in 5100 én jawel: alvast een kijkje waar het spul heel binnenkort mag staan middels een dienst in 28300 Ut-Utm v.v.
- Zo: 3 diensten 5700/4900, 2x alleen 5700, 1x 6300 en alweer eentje in de museumpendel. De rest staat stil.
* Aantal diensten Plan V van 145 naar 116.
- Rondom Ah is het Mat'64 helemaal verdwenen.
- In Nm staan in de nacht nog maar 3 tweetjes t.b.v. de 4400.
- Buitenbeentje is ook een slag met 2x2 in 5675/5682 (ma-vr), waarbij vr 5682 solo is en het andere stel zo 5688 rijdt.
- In Vl komen ook nog 2x2 in de meeste nachten: van 75285 t.b.v. 75220.
* ICK is zoals bekend helemaal verdwenen.
* ICR rukt op in de 1900: er zijn 8 diensten alhier en nog maar 3 diensten in de 3500. In de 3600 zijn 8 diensten voor het ICR.
* Wegens succes geprolongeerd: DDAR-en in 3 minuten bijplaatsen te Ht in 16020, te Asd tevens in 4554 en 4556 nadat deze 3 minuten eerder uit de 4000 aankwamen.

Er is nog veel te melden, maar tot zover even.
 

03-03-2009 10:13:30
NDS
NDS
Keesje; jou post roept bij mij de vraag op, rijd de 4400 dan nog geheel met V en leverd Ht de rest van de Vtjes of gaat het dan gemengd rijden met ander materieel?

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 03-03-2009 10:13


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

03-03-2009 10:17:10
SchuurB
SchuurB
Quote
broek53: Per 20 april wordt de 7000 zo te zien integraal door Sprinterdrietjes gereden: zes stuks. Weten we meteen hoe er diensten plan V vrijgemaakt worden: 12 stuks vervallen hierdoor. En Bjorn heeft gelijk: het zijn allemaal losse stellen, net als in de 7500 (ook losse drietjes).


Jammer, ik(mat'64-liefhebber) had gehoopt dat de 7000 tot op het einde met plan V zou blijven rijden.

Maar, nu even on topic, hoeveel plek is er dan in zo'n SGM-3? Geen idee hoe het op de andere dagen zit, maar op woensdagochtend is 2*V in de 7017 tussen Hgl en Es behoorlijk aan de krappe kant. 2*V heeft pakweg 250 zitplaatsen(2e klas + klapzittingen). SGMm heeft er (volgens Wiki) 186. Kan er zo'n 75-100 man staan zonder dat het op veevervoer lijkt?

En over kleine veranderingen in de drgl: Hgl - Esd=5 minuten Esd - Es=4 minuten. Terugweg Es-Esd=5 min en Esd-Hgl=4 minuten. Als ze die minuutjes nu eens omdraaien dan hoeft een trein die op tijd is geen dikke minuut op Esd staan te niksen. Met SGM zal die tijd nog wel weer iets langer zijn.

Laatst bewerkt door SchuurB op 03-03-2009 10:26
 

03-03-2009 11:24:53
keesje
keesje
Quote
NDS: Keesje; jou post roept bij mij de vraag op, rijd de 4400 dan nog geheel met V en leverd Ht de rest van de Vtjes of gaat het dan gemengd rijden met ander materieel?
De 4400 rijdt geheel met Mat.'64 tweetjes.

Laatst bewerkt door admin op 03-03-2009 18:40, reden: Quote ingekort
 

03-03-2009 11:31:56
bjornl
bjornl
Quote
SchuurB: Maar, nu even on topic, hoeveel plek is er dan in zo'n SGM-3? Geen idee hoe het op de andere dagen zit, maar op woensdagochtend is 2*V in de 7017 tussen Hgl en Es behoorlijk aan de krappe kant. 2*V heeft pakweg 250 zitplaatsen(2e klas + klapzittingen). SGMm heeft er (volgens Wiki) 186. Kan er zo'n 75-100 man staan zonder dat het op veevervoer lijkt?

Met negen ruime balkons en de "multifunctionele ruimte" lijkt me dat niet zo'n probleem. Het hangt een beetje van je definitie van veevervoer af: de norm die bij NSFS gebruikt wordt voor het aantal staplaatsen is 4 per m^2.
 

03-03-2009 11:58:52
joost01
joost01
Bovendien gaat het hier echt alleen om de 4 minuten van Hgl tot Esd. Daar stapt de helft van de mensen uit. De 7900 is / was ook altijd erg druk op dat stukje. Voor die 2 a 3 treinen per dag, over een stukje van 4 minuten, vind ik dat buitengewoon acceptabel.

Daniel81: een uur in een Plan V is ook niet alles

Laatst bewerkt door joost01 op 03-03-2009 11:59
 

03-03-2009 12:54:14
julius
julius
Quote
bjornl: Ik zat vanmorgen (12:06 v Ed) weer eens in de 7500 en die was rond dit tijdstip ronduit leeg te noemen. Ik weet niet hoe het in de spits is, maar misschien dat je het zelfs met een SGMm-II redt (met staanplaatsen, maar dat zal vooral Wf-Ah en Otb-Ah vv betreffen en dat is hooguit een minuut of acht).
Heb er ook geen ervaring mee, maar ik denk niet dat veel Oosterbeekse forensen die in Arnhem werken per trein gaan. De busverbinding lijkt me met dit tijdelijk station (waar al genoeg over gezegd is) een veel aantrekkelijker alternatief - tenzij je verder dan Arnhem moet natuurlijk. Voor Wolfheze geldt dat niet, want daar komt bij mijn weten geen bus.
De 7500 Arnhem -> Ede is voor doorgaande reizigers overigens handig om zeker te zijn van de overstap op de Kippenlijn.
Quote
daniel81: Dan hoop ik wel op een kleine aanpassing van de drgl: Apd-Apdo is met plan V al veel te ruim bemeten (4 minuten daar waar 3 meer dan voldoende is), SGMm staat dan helemaal lang te wachten (of vertrekt veel te vroeg, zoals nu ook al vaak gebeurt)
Er zijn meer series waar dit speelt, serie 7600 Zutphen -> Arnhem is ook vaak te vroeg in Presikhaaf en Velperpoort.
 

03-03-2009 12:58:17
webguy
webguy
De 7500 is inderdaad vooral voor Wolfheze, waar geen bus komt. Toen de 7500 nog door reed naar Zp zat 'ie vaak vol met overstappers van de Kippenlijn: een aardig aantal studenten voor de HAN, die uit Barneveld komen. Die stappen nu waarschijnlijk over op de IC, die sluit redelijk aan in Arnhem...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

03-03-2009 14:47:06
Modelspoor
Modelspoor
Per 20 April gaat de serie 3100/3500 te Hfdo op elkaar keren.
uitgezonderd de 3 stammen ICRm/1700 die nog rijden in 3500.
Wordt waarschijnlijk ook aangepast met wijzigingblad van Juni,dan zijn ook de laatste bestelde VIRM tot aan de 9597 afgeleverd.
 

03-03-2009 15:43:11
gerard4653
gerard4653
Je bent niet de enige die hoopte dat Mat64 nog lang in de 7000 zou blijven rijden. En het is dan ook ten ene male onlogisch om SGMm in de 7000 in te zetten: SGM betekende toch Stads Gewestelijk Materieel? Wat mij betreft typisch randstadmaterieel, voor stedelijke gewesten, en dat kan je het grootste gedeelte van de 7000 toch echt niet noemen.
Als Mat64 er dan toch uit moet, was ICM handiger geweest.
 

03-03-2009 15:49:01
edje
edje
jou reden om de Sprinters niet in het oosten te laten rijden, (vanwege de benaming) zou de zelfde reden kunnen zijn om ICM niet in de stopdienst Apeldoorn - Enschede te laten rijden, dit omdat het namelijk InterCity Materieel is.
Ben wel benieuwd hoe dat straks gaat met SGM in de 7000, lijkt me wel geinig eigenlijk.
 

03-03-2009 15:51:27
gerard4653
gerard4653
Je hebt natuurlijk gelijk, het is ook onlogisch. Maar je hebt dat ICM-materieel daar altijd bij de hand, dus dat zou eenvoudiger in te zetten zijn.
Maar vooruit: DM90 vind ik ook goed.

Laatst bewerkt door gerard4653 op 03-03-2009 15:53
 

03-03-2009 15:53:43
daan-ns
daan-ns
SGM toch ook? 7000 overnacht toch in Zutphen? Heb je een koppling naar 7600 en 7500..


Groetjes Daan
 

03-03-2009 15:54:48
bjornl
bjornl
Quote
gerard4653: En het is dan ook ten ene male onlogisch om SGMm in de 7000 in te zetten: SGM betekende toch Stads Gewestelijk Materieel? Wat mij betreft typisch randstadmaterieel, voor stedelijke gewesten, en dat kan je het grootste gedeelte van de 7000 toch echt niet noemen.

Je bedoelt de stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen, die zich OV-technisch als een stedelijke eenheid presenteren? Of de stedenband in Twente (Almelo-Hengelo-Enschede)?
Los van of je op grond van de naamgeving inzet in een bepaald gebied moet uitsluiten is het traject zeker stedelijk te noemen.
 

03-03-2009 16:17:57
Dre
Dre
Quote
daan-ns: SGM toch ook? 7000 overnacht toch in Zutphen? Heb je een koppling naar 7600 en 7500..

Gedeeltelijk, materieel voor 7016 en 7013 komt uit Zp.

Quote
gerard4653: Maar je hebt dat ICM-materieel daar altijd bij de hand, dus dat zou eenvoudiger in te zetten zijn. Maar vooruit: DM90 vind ik ook goed.

ICM was planmatig in de 7000 tot men met de drgl 2007 aan kwam zetten. Toen was 't "Ga terug naar Start" %02%. Overigens, nog een traject voor DM'90 dat geheel onder de draad ligt... is dat niet een beetje teveel van 't goede?

Iets trager betekent dat de 7000 vanuit Apd in Hgl dus net alle aansluitingen mist, de 31200 naar Zp vertrek vóór de 7000 langs, i.p.v. de aankomst van de 7000 uit Apd af te wachten. De 31200 richting Odz is nu meestal al vertrokken als de 7000 uit Apd aankomt.

Maar goed, als Almelo verdiept in mei gereed is, dan kan daar weer wat tijd gewonnen worden, nu moet de 7000 richting Hgl in Aml immers vaak wachten op de 7000 richting Apd.

Verandering van spijs doet in ieder geval eten... SGM in Twente, wie had dat 20 jaar geleden ooit kunnen denken. %08%

Laatst bewerkt door Dre op 03-03-2009 16:18
 

03-03-2009 16:20:54
dennistd
dennistd
Quote
Dre:
Verandering van spijs doet in ieder geval eten... SGM in Twente, wie had dat 20 jaar geleden ooit kunnen denken. %08%


Ik denk dat je voor gek verklaard zou zijn %08% (enkele reis Helmerzijde ofzo)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-03-2009 16:28:44
bjornl
bjornl
Het lijkt uiteindelijk een verschuiving van ouder materieel naar de "buitengebieden" nu er nieuw materieel binnenstroomt. De SLT wordt ingezet in het westen en het vrijkomende SGMm verhuist naar het voormalige inzetgebied van Mat '64.  

03-03-2009 16:30:36
robbertc
robbertc
De enige dienstregelingswijziging die nodig is i.v.m. het rijden van SGMm in de 7000: Aankomst in Aml uit de richting Apd/Dv gaat van .28/.58 naar .29/.59, waardoor het stationnement in Aml is verkort van 2 minuten naar 1 minuut. Voor de rest haalt SGMm de huidige rijtijden gewoon (of nog beter zelfs).  

03-03-2009 16:34:06
broek53
broek53
Quote
bjornl: Het lijkt uiteindelijk een verschuiving van ouder materieel naar de "buitengebieden" nu er nieuw materieel binnenstroomt. De SLT wordt ingezet in het westen en het vrijkomende SGMm verhuist naar het voormalige inzetgebied van Mat '64.
Zeker, maar er zit ook een element van gemak in. Het vervangen van mat '64 in de 5700 bijvooorbeeld (hartje Randstad) is een veel moeilijker operatie dan in een kleine serie als de 7000.
 

03-03-2009 16:42:19
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Dre: De 31200 richting Odz is nu meestal al vertrokken als de 7000 uit Apd aankomt.
Dat is helaas ook geen aansluiting


Dick van den Hoven
 

03-03-2009 16:42:44
robbertc
robbertc
Nou nee: eerst was de 5100 voorzien om te rijden met SGMm, maar de 7000 lijkt momenteel toekomstvaster voor SGMm. Een opleiding voor Rsd voor SGMm leek dan ook risicovol. De 5700/5000 kwam niet in aanmerking door de koppeling met IC 4900 in Ut (hoewel ook hier niet tot in den treure aan vast gehouden gaat worden)  

03-03-2009 17:35:48
Dre
Dre
Quote
dvdhoven:
Quote
Dre: De 31200 richting Odz is nu meestal al vertrokken als de 7000 uit Apd aankomt.
Dat is helaas ook geen aansluiting

En dat terwijl de 31200 in Odz een ruime keertijd heeft (a. .23/.53, v. .29/.59). Maarja, de vertrektijd van de 31200 richting Odz is in de DRGL 2009 zelfs vervroegd t.o.v. de DRGL 2008 om de 7000 uit Apd niet in de weg te zitten richting Es (beiden moeten over wissel 177A/175B)

Quote
dennistd: Ik denk dat je voor gek verklaard zou zijn %08% (enkele reis Helmerzijde ofzo).

Hoor veel gevallen van daar, maar zoiets voorlopig nog niet.
 

03-03-2009 17:55:28
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Zeker, maar er zit ook een element van gemak in. Het vervangen van mat '64 in de 5700 bijvooorbeeld (hartje Randstad) is een veel moeilijker operatie dan in een kleine serie als de 7000.

Duidelijk. Ook de 3400 zal men als sneltrein zijnde niet snel versprinteren, neem ik aan. Dan zouden bijvoorbeeld de 4400 en 6400 wel weer mooie series zijn voor een volgende slag. Hoe het ook gaat lopen, het inzetgebied van Mat '64 wordt nu in rap tempo kleiner
 

03-03-2009 18:20:56
Iceman
Iceman
Quote
Modelspoor: Per 20 April gaat de serie 3100/3500 te Hfdo op elkaar keren.
uitgezonderd de 3 stammen ICRm/1700 die nog rijden in 3500.
Wordt waarschijnlijk ook aangepast met wijzigingblad van Juni,dan zijn ook de laatste bestelde VIRM tot aan de 9597 afgeleverd.


Houdt dat ook in dat de Maastricht Express (3557) ook VIRM wordt?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

03-03-2009 18:44:45
WesselE
WesselE
Lijkt me niet zo'n slimme zet, dan kun je nog meer LM ritten Ehv-Mt v.v. gaan plannen...


'Okeh'
 

03-03-2009 19:02:56
fabrierban
fabrierban
Quote
gerard4653: Je bent niet de enige die hoopte dat Mat64 nog lang in de 7000 zou blijven rijden. En het is dan ook ten ene male onlogisch om SGMm in de 7000 in te zetten: SGM betekende toch Stads Gewestelijk Materieel? Wat mij betreft typisch randstadmaterieel, voor stedelijke gewesten, en dat kan je het grootste gedeelte van de 7000 toch echt niet noemen.

Het was mijns inziens veel logischer geweest het SGM rond Ehv in te zetten, daar is juist veel typisch voorstadsvervoer over korte afstanden tot 30 min.

Laatst bewerkt door fabrierban op 03-03-2009 19:03
 

03-03-2009 19:22:11
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Per 20 april wordt de 7000 zo te zien integraal door Sprinterdrietjes gereden: zes stuks.
Drietjes nog wel %03% - Ik denk dat we eerst de tweetjes maar uit de 4700/5800 moeten bannen (6 bakken is echt het minimale in sommige treinen)! Dat er nu planmatig in sommige treinen met 5 bakken wordt gereden is echt van de zotte, en het aantal solo's dat ik zie neemt ook toe, zoals gisteren in de 5860, die mocht in Asd (al) dus mensen achterlaten en ik wil niet weten hoe dat op Hvs-Asd is gegaan. Waarom niet gewoon tweetjes, er rijden nu ook solo V's, in de drukste spitstreinen 2x2 als dat kan, maar denk eerst dat de problemen in de huidige Sprinterseries maar opgelost moeten worden.
 

03-03-2009 21:06:58
SchuurB
SchuurB
Quote
bjornl: Het lijkt uiteindelijk een verschuiving van ouder materieel naar de "buitengebieden" nu er nieuw materieel binnenstroomt. De SLT wordt ingezet in het westen en het vrijkomende SGMm verhuist naar het voormalige inzetgebied van Mat '64.


Dit vind ik ook een prima redenering, ik had alleen gehoopt dat Twente als laatste de sigaar zou zijn.

Over die aansluiting in Hgl: volgend jaar gaat de 1600/1700 toch een 4-minutenstop krijgen in Apd? Dan kan de 7000 er volgens mij iets krapper achteraan gepland worden. In combinatie met een kortere stop te Hgl ( bijv. .13-.14/.43-.44) kan de 7000 dan om de Syntustreinen heen die dan om .16 vertrekken kunnen. Heb je ook een iets langere kering te Es.

Laatst bewerkt door SchuurB op 03-03-2009 21:11
 

03-03-2009 22:41:52
Virm-4
Virm-4
Wat ik dan weer een goed plan vind:
Zutphen-Nijmegen verlengen tot Zutphen-'s Herthogenbosch en die nieuwe serie helemaal met SGMm rijden...
 

03-03-2009 22:59:02
thijs
thijs
Dan krijg je een lekkere lange haltering in Nijmegen... of je moet de DRGL (Ht-)Nm-Ah(-Zp) wéér op de schop gooien.  

03-03-2009 23:22:11
keesje
keesje
Dat is vanaf 20 april in ieder geval niet aan de orde.  

04-03-2009 10:27:59
gkw1969
gkw1969
Quote
daniel81: Wat inzet SGMm op Apd-Es betreft: daar vind ik het traject totaal niet geschikt voor:
1) vanwege de grote afstanden tussen de stations (m.n. op Dv-Aml).
2) Bovendien is dit een zinvol traject om over bijna de hele lengte te rijden (b.v. Apdo-Es), en meer dan een uur in SGMm is nou ook niet alles%09%.

Voor de afwisseling van de hobbyisten is het erg leuk, maar of de reiziger er blij mee is danwel de punctualiteit erbij gebaat is, waag ik te betwijfelen.


1) Maar op het traject Wierden-Enschede zitten de stations weer vlot achter elkaar; zeker als Hengelo Westermaat er bij komt.
2) Er zijn maar weinig passagiers die het hele traject als stoptrein nemen. De meeste passagiers die met de IC uit het westen komen stappen pas in Deventer en Almelo over op de stoptrein; nog niet eens in Apeldoorn.
Passagiers richting het westen stappen op het eerste de beste IC station over.
Dus de enige passagiers die het hele traject zouden kunnen zitten zijn die vanaf Apeldoorn Ossenveld en Twello. De rest zit onder een uur.
 

04-03-2009 10:47:10
rudolfph
rudolfph
Hoe zit het vanaf 20 april met de totale inzet van SGMm? Hoeveel stellen gaan in welke treinseries rijden? Ik hoor nu hier klachten over te korte treinen in de 5800 en de 7400 kan ook wel eens wat versterking gebruiken (eigen ervaring), maar de inzet van SGMm wordt nog flink uitgebreid. Wordt dit volledig gedekt door de instroom van de laatste SGMm-II uit Denemarken en het vrijkomen van SGMm (of ander materieel) uit de (1)9800?  

04-03-2009 10:47:13
robbertc
robbertc
> Aanvulling op gkw1969:En wat maakt het uit als je vanaf daar in SGMm zit, of in Mat64?
Een persoonlijk verschil in comfort-beleving, maar om daar nu de plannen op te baseren...

Laatst bewerkt door robbertc op 04-03-2009 10:48
 

04-03-2009 11:44:46
nielske90
nielske90
Quote
fabrier: Het was mijns inziens veel logischer geweest het SGM rond Ehv in te zetten, daar is juist veel typisch voorstadsvervoer over korte afstanden tot 30 min.
Mij juist niet. Als je geen materieel hebt dat 140 kan rijden, kun je de gehele treindienst niet meer betrouwbaar uitvoeren. Nu is het zo dat de stoptrein achter de intercity aangaat, en bij het volgende knooppunt aan de kant moet om de volgende IC er door te laten. Als je dan langzamer gaat rijden, haal je dat dus niet meer. Het komt nu al véél te vaak voor dat de IC achter de stopper moet boemelen.
 

04-03-2009 11:55:24
dumpy_dump
dumpy_dump
Je vergeet in je analyse de kortere stationnementstijden van SGM, het sneller optrekken en de vraag hoe lang een trein ook daadwerkelijk harder dan 120 (maximumsnelheid SGM) rijdt. Met korte halteafstanden (a la het hele gebeuren in Helmond) wint SGM het dan geheid van Mat 64.  

04-03-2009 12:08:37
nielske90
nielske90
Nou, voor trajecten als Hz-Wt (19,1 km), Hmbv-Ehv (9,5 km), Bet-Btl (10 km), Btl-Vg (8 km) en Btl-Ot (9 km) geldt toch dat daar toch wel enige tijd 140 km/h gereden wordt. Lijkt mij dat je daar wel verschil kan maken. Het zit momenteel zo strak in zijn vel, dat ik vrees voor lagere snelheden.  

04-03-2009 12:17:59
keesje
keesje
Quote
dumpy_dump: Je vergeet in je analyse de kortere stationnementstijden van SGM, het sneller optrekken en de vraag hoe lang een trein ook daadwerkelijk harder dan 120 (maximumsnelheid SGM) rijdt. Met korte halteafstanden (a la het hele gebeuren in Helmond) wint SGM het dan geheid van Mat 64.


Berekende rijtijd 5200 Ehv->Dn met 6 bakken Mat.'64: 21,6 minuten.
Berekende rijtijd 5200 Ehv->Dn met 6 bakken SGM: 20,9 minuten.

Scheelt dus 0,7 minuut, zegge 42 seconden.

Berekende rijtijd 5200 Tb->Ehv met 6 bakken Mat.'64: 28,6 minuten.
Berekende rijtijd 5200 Tb->Ehv met 6 bakken SGM: 28,4 minuten.

En dat scheelt slechts 0,2 minuut, dus 12 seconden.

In de 6400 is Mat.'64 even snel als SGM:

Berekende rijtijd 6400 Wt->Ehv met 6 bakken Mat.'64: 22,9 minuten.
Berekende rijtijd 6400 Wt->Ehv met 6 bakken SGM: 22,9 minuten.

Ter vergelijking dan nog de 9600:

Berekende rijtijd 9600 Ht->Ehv met 6 bakken Mat.'64: 26,7 minuten.
Berekende rijtijd 9600 Ht->Ehv met 6 bakken SGM: 26,3 minuten.

En ook hier wint SGM het dus van Mat.'64, al scheelt het ook maar slechts 24 seconden.

Laatst bewerkt door keesje op 04-03-2009 12:52
 

04-03-2009 12:29:47
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
keesje: Berekende rijtijd 5200 Wt->Ehv met 6 bakken Mat.'64: 28,6 minuten.
Berekende rijtijd 5200 Wt->Ehv met 6 bakken SGM: 28,4 minuten.

En dat scheelt slechts 0,2 minuut, dus 12 seconden.
Je bedoelt hier de 5200 Ehv-Tbwt?
 

04-03-2009 12:37:00
jaques
jaques
Als de 6400 straks in Maarheeze stopt is SGM in het voordeel  

04-03-2009 12:52:29
keesje
keesje
@dumpy: Natuurlijk, dank u! Vanaf Tb berekend overigens.

Laatst bewerkt door keesje op 04-03-2009 12:53
 


04-03-2009 13:20:24
Modelspoor
Modelspoor
De eerder gemelde keringen van de serie 3500 op 3100 vv,gaan nog ff de koelkast in,in ieder geval tot wijzigingblad van juni.
3528/3557 blijft voorlopig ICRm.
Apeldoorn-Deventer-(Enschede)wordt gereden met 1 stel SGMm,eveneens als
Ede-Arnhem vv.
Nijmegen-Zutphen wordt 2+3 en aleen een 3 SGMm
In het weekend nog veel diensten met Mat 64 in 16000/13600 (Ut-Tl/Bd)
 

04-03-2009 13:38:15
Iceman
Iceman
Quote
Modelspoor: 3528/3557 blijft voorlopig ICRm.


Gelukkig. Bedankt voor de info!


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

04-03-2009 20:42:28
floriss
floriss
Ik vind het alles bij elkaar een boeiend wijzigingsplan. Vooral het op opschuiven van SGM in oostelijke richting vind ik zeer verrassend.
Het mooie is, dat het huidige eilandbedrijf SGM straks is verschoven van de 7600 naar de 7400. In het oosten rijden straks de 7500, 7600 en 7000 met SGM, rond Utrecht blijft voorlopig alleen de 7400/17400 over. In ieder geval tot SLT deze diensten overneemt.

Persoonlijk had ik ze ook best graag rond Eindhoven zien rijden, maar wat niet is kan in nog komen.

Laatst bewerkt door floriss op 04-03-2009 20:43
 

04-03-2009 21:35:11
keesje
keesje
Helemaal eilandbedrijf is het niet, SGM rijdt ook het personeelstreintje Ut-Gdm v.v. 's morgens vroeg. %08%  

04-03-2009 21:49:08
ruysdael
ruysdael
En 's avonds is er uitwisseling met de 4700 d.m.v. de 7484 he  

05-03-2009 09:56:11
floriss
floriss
Oke. Dan word het een eilandbedrijf met twee kleine schiereilandjes.

Laatst bewerkt door floriss op 05-03-2009 09:56
 

05-03-2009 12:22:48
martin
martin
Quote
Modelspoor: Apeldoorn-Deventer-(Enschede)wordt gereden met 1 stel SGMm
Dat wordt lekker krap in de spits! Mijn vader (die forenst elke dag in de spits Twl-Apd v.v.) meldt mij vaak dat twee keer Plan V eigenlijk al te krap bemeten is in de spits... hoe het uitpakt zullen we wel zien per 20-4-2009.

Laatst bewerkt door martin op 05-03-2009 12:23
 

05-03-2009 12:25:46
mren
mren
Je moet ook als bedrijf niet willen om op dat soort stukjes volledige zitplaatsbezetting (dus zonder staande reizigers) na te streven. Nobel doel, maar economisch totaal niet haalbaar.  

05-03-2009 13:21:27
maurits
maurits
Zelf zie ik niet zo'n probleem aan de inzet van het SGMm in de 7000-serie, qua comfort is het prima te doen, vrijwel geen enkele reiziger reist helemaal van Apd tot Es, dan neem je de IC. De meeste reizigers reizen van bijvoorbeeld Apd naar Twl, Dv naar Rsn en tussen de 3 Twentse steden onderling, en dat is prima te doen in SGMm.

Op het gebied van zitcomfort is plan V wel iets comfortabeler, maar de uitstraling van SGMm is wel een stuk beter. Het doet een stuk minder oud aan en is een stuk moderner qua rijgeluid en reisinformatie.

Drie bakken lijkt me voor de meeste treinen prima, er zullen op wat korte deeltrajecten misschien wat meer mensen moeten staan, maar ook dat is niet onoverkomelijk.

En dan nog misschien het grootste voordeel. Als er een SGMm ontbreekt, zal men die vervangen door materieel wat veel in Twente voorhanden is, ICM dus %08%.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-03-2009 14:17:38
ruysdael
ruysdael
En ehh, dat zal niet geheel onzeldzaam worden, kijk maar naar de bijna dagelijkse inzet van vervangend mat. in de 4700/5800 (deze week hebben we tot nu toe VIRM en Mat'64 in de aanbieding, weer eens iets anders dan DDAR) en met name... de 7600.  

05-03-2009 14:27:00
Buffel1450
Buffel1450
Tussen Dvc en Hon ligt 14 km.  

05-03-2009 14:28:38
mren
mren
Dus?  

05-03-2009 14:34:51
Buffel1450
Buffel1450
Dus is dat geen traject voor een SGMm.  

05-03-2009 14:36:03
spoorhaas
spoorhaas
Oh, dus Ztmo - Gd, Gdg - Wd is dus ook geen traject voor SGMm? aangezien dat ook redelijke afstanden zijn tussen de 10 en 15 min duren zo iets..

En het daar volop rijd in de 9800/19800

Laatst bewerkt door spoorhaas op 05-03-2009 14:36
 

05-03-2009 14:36:07
ruysdael
ruysdael
Maar op andere stations, die kort van elkaar liggen (bijv. op het traject Aml-Es) kan weer tijd worden gewonnen  

05-03-2009 14:37:36
Tjuk
Tjuk
Quote
Buffel1450: Tussen Dvc en Hon ligt 14 km.


ach als SGMm in de 4500 zit, haalt die de rijtijden tussen ass en hn prima (40 km), meestal stip optijd te hn.

Laatst bewerkt door Tjuk op 05-03-2009 14:38
 

05-03-2009 14:40:46
Buffel1450
Buffel1450
tja... Toch vind ik Mat 64 op dit traject beter dan SGMm.  

05-03-2009 14:41:59
Buffel1450
Buffel1450
ja oke maar ik vind dat ze SGMm beter op trajecten inkunnen zetten waar de stations dicht op elkaar liggen.  

05-03-2009 14:43:27
ruysdael
ruysdael
Doordat de 7000 een eilandbedrijfje is met niet al te veel omlopen is het makkelijk om daar Mat'64 te vervangen. De verdere reden waarom de keus op de 7000 gevallen is kun je lezen eerder in dit topic.  

05-03-2009 14:44:31
mren
mren
En daarvoor neem je de afstand van twee stations als maatgevend?
Ik vind dat je SGM het beste in kunt zetten op trajecten waar ze het meeste meerwaarde leveren tov ander materieel. Al dat gezemel over stoptrein/sprinter/intercity en afstanden tot stations of eilandbedrijfjes enzo zijn niet erg relevant.
 

05-03-2009 16:55:40
SchuurB
SchuurB
SGMm haalt al die rijtijden waarschijnlijk wel! Sommige mensen, zoals ik, vinden het jammer dat mat'64 verdwijnt, anderen niet, klaar. Volgende onderwerp! Moderators, veeg het hier maar leeg, inclusief deze post. Ik wordt er 'n beetje moe van relevante info uit dit soort topics van 20 pagina's te gaan destilleren, dat kan niet de bedoeling zijn.

Laatst bewerkt door SchuurB op 05-03-2009 16:58
 

05-03-2009 17:51:48
WesselE
WesselE
Quote
Modelspoor: In het weekend nog veel diensten met Mat 64 in 16000/13600 (Ut-Tl/Bd)

Veel of alles?


'Okeh'
 

05-03-2009 18:15:11
Dre
Dre
Quote
Buffel1540: ja oke maar ik vind dat ze SGMm beter op trajecten inkunnen zetten waar de stations dicht op elkaar liggen.

En waarom vind je dat? Omdat 14 kilometer een te grote afstand is voor SGM? Dv-Aml heeft een Vmax van 130, dus rijdt een SGM 5 kilometer langzamer dan een Plan V. Compenseer dat weer met het feit dat een SGM sneller bij 125 is dan een V'tje bij 130. Volgens mij houdt je dan een te verwaarlozen verschil in rijtijden over.

Goed, misschien is een V'tje comfortabeler dan een SGM. Da's iedereens eigen mening. Maar het comfort in een SGM zal vast niet slechter zijn dan het comfort in een Lint (mijn referentiekader). Dus zou je eventueel Es-Apd per stopper best overleven (al is mijn ervaring, zoals hier al vaker is geventileerd, dat niemand van Es verder komt dan Wdn of Rsn). Drie bakken? Hooguit in de ochtendspits richting Es (in 7015/7017) zal dat wat staanders opleveren. Voor de rest van de dag is dat meer dan voldoende. In de daluren zelf slightly overkill.

Kortom, SGM in de 7000, ik sta er niet zo negatief tegenover. Plan V moet er toch een keer uit, en SLT hier in 't oosten zal nog wel héél lang een utopie blijven. ICM had gekund, maar zal in de praktijk hier en daar nog wel te zien zijn in de 7000, omdat er geen reserve SGM-stellen zijn om bij te springen.
 

05-03-2009 22:06:13
robbertc
robbertc
Quote
bjornl:
Quote
SchuurB: Kan er zo'n 75-100 man staan zonder dat het op veevervoer lijkt?
Het hangt een beetje van je definitie van veevervoer af: de norm die bij NSFS gebruikt wordt voor het aantal staplaatsen is 4 per m^2.
Ze zijn in Twente per April toch af van het V-vervoer
 

05-03-2009 22:35:56
bjornl
bjornl
Inderdaad! Er gaan veel makke schapen in een SGMm-hok %02%
Ik ga tzt wel eens kijken, net als op de 7500. Zeker op de 7500 zullen drietjes geen probleem geven. Wel jammer dat ze hier de tweetjes niet in kunnen zetten, dit traject is met zijn 15 minuten rijtijd ideaal voor treinen zonder WC!
 

06-03-2009 14:47:36
Modelspoor
Modelspoor
Inzet serie 16000/13600 weekend,zal ongeveer 60% mat 64,overig Mddm(+DD-AR 1700)  

06-03-2009 20:54:22
WesselE
WesselE
Ah, dat is goed nieuws! Ik zat al te wachten totdat het spul ook in het weekend zou gaan rijden...%02%


'Okeh'
 

03-04-2009 21:03:11
julius
julius
Per 20 april zo te zien ook wat kleinere verschuivingen op Arnhem-Nijmegen. Vanuit Arnhem vertrekken 3000, 3600 en 7600 2 minuten eerder en 3100 zelfs 4 minuten eerder. Vanuit Nijmegen verandert de vertrektijd niet, maar komen 7600, 3000 en 3100 volgens plan iets later aan in Arnhem dan nu.
Ook halteren 3600 en 7600 richting Nijmegen op spoor 8 in plaats van 6a. Deze series en de Syntus-treinen richting Zevenaar zitten elkaar daarmee niet meer in de weg.

Laatst bewerkt door julius op 03-04-2009 21:05
 

04-04-2009 11:17:35
NDS
NDS
Die verschuiving van 6a naar 8 vind ik als hobbyist erg jammer( ik vind die rijweg gewoon erg mooi), maar de rede is wel logisch.

Alleen waar moeten de ICE's heen, want die passen niet samen met de 3600 en 7600 op één spoor.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

04-04-2009 14:09:13
keesje
keesje
Volgens mij gaan die ICE's juist naar 6a. En Syntus naar 6b.  

04-04-2009 18:07:23
AlbertP
AlbertP
Quote
bjornl: Wel jammer dat ze hier de tweetjes niet in kunnen zetten,

Een drietje is veel handiger in de spits: er rijden dan doorgaans 2 plan V's die beide niet heel vol zijn.
 

04-04-2009 19:05:55
webguy
webguy
Quote
julius: Per 20 april zo te zien ook wat kleinere verschuivingen op Arnhem-Nijmegen. [details]...

Dit is btje jamemr voor reizigers uit de richting Doetichem. Ik reis regelmatig vanuit Ahp naar Ed, en gebruik dan de stoptrein van :54/:24 uit Ahp, dan was de 3000 meestal nog te halen om :59. Je ben dus nu dan meteen aangewezen op de trein van een kwartier later omdat die overstap nu onhaalbaar is, de 3100 van :16/:46 nu dus :12 en :42. Verder is de aansluiting 7600 op 3100 nu niet meer cross-platform...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-04-2009 19:52:13
superboer
superboer
De 3000 richting Ut-Hdr vertrekt na 20 april nogsteeds om .29/.59 en de 3100 ri Ut-Shl nogsteeds om .16/.46 . Enkel tussen Arnhem en Nijmegen veranderen de tijden.  

04-04-2009 19:54:37
keesje
keesje
Is een zogenaamde 'robuust versnellen' actie. Maar als je daarmee aansluitingen verbreekt, dan kun je ook spreken van robuust langer onderweg zijn voor diegenen die nu hun aansluiting niet meer halen.  

04-04-2009 20:42:42
fr
fr
Quote
keesje: Is een zogenaamde 'robuust versnellen' actie.


Van Nijmegen naar Arnhem is er daarentegen sprake van een robuust langer onderweg zijn actie als je de 3100 neemt. Dit doet er straks 16 minuten over; de Sprinter is niet eens zo heel veel langzamer .
 

04-04-2009 20:45:29
keesje
keesje
Mja, ik snap het doel ervan ook niet echt. Maar sommige mensen die iets roepen binnen de logistieke spoorwereld hebben altijd gelijk. En krijgen het ook nog, laat ik het daar maar op houden.  

04-04-2009 21:20:30
robbertc
robbertc
Dit kan iets met een klok en een klepel te maken hebben, maar was het niet zo dat hierdoor de 7600 wat ruimer in z'n jasje is komen te zitten, beter z'n tijden haalt tussen Ah-Nm en hierdoor de IC's wat minder in de weg komt te zitten?  

04-04-2009 21:33:40
waalkade
waalkade
De 7600 komt heel vaak met 2 à 3 minuten vertraging binnen in Nm.
Vertrekt daardoor ook weer vaak een enkele minuut te laat.
Daardoor staat de 3100 op de waalbrug te wachten, die meestal een minuut of 2 te vroeg is.

Laatst bewerkt door waalkade op 04-04-2009 21:34
 

04-04-2009 21:47:20
fr
fr
Quote
robbertc: Dit kan iets met een klok en een klepel te maken hebben, maar was het niet zo dat hierdoor de 7600 wat ruimer in z'n jasje is komen te zitten, beter z'n tijden haalt tussen Ah-Nm en hierdoor de IC's wat minder in de weg komt te zitten?

Het ruimer in de rijtijd zitten van de 7600 is wel een mooie wijziging. Ik kan natuurlijk niet zien hoeveel invloed dat allemaal heeft op de 3100 .
Dat de 3100 in zuidelijke richting wat versneld wordt vind ik ook een prima wijziging. De kering in Arnhem is vrij lang .
 

04-04-2009 22:45:11
MDDM
MDDM
9 minuten is niet echt lang hoor.Zeker niet als het 10-12 bakken zijn.


Gr Joop mcn Lls
 

04-04-2009 23:58:26
keesje
keesje
Nee maar die keringen worden juist teruggebracht naar 6 minuten. Met wisselmachinisten zou zoiets normaal gesproken wel haalbaar moeten zijn.  

05-04-2009 00:04:02
MDDM
MDDM
Als dat het geval is ,dan kan het makkelijk.


Gr Joop mcn Lls
 

05-04-2009 00:05:24
keesje
keesje
Dat is uiteraard een voorwaarde om in het geval van keringen met 12 bakken te kunnen keren. Want anders is de norm 8 minuten. (12 bakken x 0,5 min + 2 min = 8 min).  

05-04-2009 16:57:26
jacokran
jacokran
Quote
julius: Per 20 april zo te zien ook wat kleinere verschuivingen op Arnhem-Nijmegen. Vanuit Arnhem vertrekken 3000, 3600 en 7600 2 minuten eerder en 3100 zelfs 4 minuten eerder.
4 minuten eerder vertrekken noem ik geen 'kleine verschuiving' meer....
 

05-04-2009 19:52:07
ruysdael
ruysdael
Vanaf 20 april rijdt er in de 1500 nog gewoon ICL. Pas vanaf juni wordt gedacht aan ICM.

Laatst bewerkt door admin op 05-04-2009 19:55, reden: Oorspronkelijke bericht is verwijderd
 

07-04-2009 17:09:28
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ah, gelukkig! Kan ik nog even genieten van hopelijk een paar keer echte treinen rijden %08%