Koppeling regionale treinverbindingen Groningen
Forum: Algemeen - Algemeen
02-03-2009 21:09:07
woepje
woepje
Ik kon zo snel even geen topic over dit onderwerp vinden, dus dan maar een nieuwe starten:

Van regiotram.nl:
Quote
In de regio gaan meer treinen rijden, komen er nieuwe stations en nieuwe verbindingen tussen Groningen en Veendam en Groningen en Heerenveen. Door op het Hoofdstation bestaande treinverbindingen aan elkaar te koppelen ontstaan rechtstreekse verbindingen van Roodeschool of Delfzijl naar station Europapark, of Hoogezand-Sappemeer. En van Leeuwarden naar Assen en Zwolle.


Men heeft dus een meerjarenplan opgesteld waarin staat dat de spoorlijnen in Groningen aan elkaar geknoopt zullen worden. Dit heeft als gevolg dat het huidige station Groningen aangepakt moet worden. Mogelijkheden:

1. 2a en/of 3a doortrekken met 2b en/of 3b zodat we oude situatie weer krijgen. Gevolg is dat de winkels dus weg moeten.
2. spoor 6/7 zodanig opknappen dat deze fatsoenlijk bereikbaar is.

Dit zou bijvoorbeeld een gevolg kunnen zijn van het koppelen van de regionale lijnen te Gn:

1x per uur een sneltrein Leer - Ws - Zb - Hgz - Gn - Lw
1x per uur stoptrein Nsch - Gn - Rd (overal stoppend)
1x per uur sneltrein Vdm - Zb - Hgz - Gn - Lw
1x per uur stoptrein Vdm - Gn - Rd (overal stoppend)
2x per uur stoptrein Dz - Gn - Asn (overal stoppend)
2x per uur stoptrein Lw - Gn - Asn (overal stoppend)

Gevolgen:

- 4x per uur Gn - Lw waarvan 2x per uur een sneltrein
- 4x per uur Zb - Gn waarvan 2x per uur een sneltrein
- 4 treinen per uur tussen Gerp - Gn - Gnn

Verder baanvaksnelheid omhoog gooien en her en der verdubbelen (zoals Gn - Lw). Maar goed, we hebben nog even alvorens het 2020 is

Laatst bewerkt door woepje op 02-03-2009 21:22
 

02-03-2009 21:13:30
mdj
mdj
ik kom tot 4x Gerp-Gnn? 2xDz-Asn, 1xNsch-Rd en 1x Vdm-Rd ?  

02-03-2009 21:19:21
woepje
woepje
Gerp-Gnn heb ik idd verkeerd gedaan.. is 4x per uur ja... Ik had het stuk naar Lw meegenomen en stoppen te Gnn gaat dan niet.

2x per uur Dz - Asn? Klopt ja.. Gn - Asn is met Lw - Asn dus 4x keer per uur...
En de treinen naar Rd inderdaad afgewisseld naar Nsch en Vdm ja.

Overigens, ik heb nooit uitgepuzzeld of alles wel ooit in een drgl te passen valt (spoorcapaciteit, perroncapaciteit etc. etc.). Ik zal dat nog wel doen overigens.

1a en 1b aan elkaar knopen lijkt me helemaal een groot project (dwars door stationsgebouw heen) dus je kunt enkele treinseries alsnog laten keren in Gn als bovenstaande constructie never nooit valt toe te passen.

Laatst bewerkt door woepje op 02-03-2009 21:28
 

02-03-2009 21:29:28
daniel81
daniel81
Quote
woepje: Dit zou bijvoorbeeld een gevolg kunnen zijn van het koppelen van de regionale lijnen te Gn:

1x per uur een sneltrein Leer - Ws - Zb - Hgz - Gn - Lw
1x per uur stoptrein Nsch - Gn - Rd (overal stoppend)
1x per uur sneltrein Vdm - Zb - Hgz - Gn - Lw
1x per uur stoptrein Vdm - Gn - Rd (overal stoppend)
2x per uur stoptrein Dz - Gn - Asn (overal stoppend)
2x per uur stoptrein Lw - Gn - Asn (overal stoppend)




Dit soort constructies is leuk om zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen te kunnen bieden, maar levert niet overal een lekkere verdeling op.
Want idealiter moet je:
op Ws-Gn ongeveer een 30/30 dienst bieden;
op Hgz-Gn-Lw ongeveer een 30/30 dienst bieden en
op Vdm-Gn ongeveer een 30/30 dienst bieden

en dat gaat op deze manier niet lukken: je ontkomt er niet aan om de sneltreinen 30/30 te laten rijden en de stoptreinen idem.
Dat betekent waarschijnlijk dat Gn-Ws en Gn-Vdm dan op een soort van 15/45 dienst gaan uitkomen. Dat kun je deels wegpoetsen door extra c.q. minder stops, maar heel mooi wordt het niet.
Voeg daarbij de praktijk dat praktisch iedereen Gn als begin- danwel eindpunt heeft (m.a.w. vrijwel niemand is geïnteresseerd in de tussenstationnetjes) en het resultaat gaat waarschijnlijk zijn dat de reizigers de treinen als uurdiensten gaan gebruiken: vanaf de grote stations neemt men alleen de sneltreinen en de stoptreinen hebben alleen nog een functie voor de kleine stationnetjes.

Waarschijnlijk is het om bovengenoemde redenen praktischer om voor vaste corridors (help%08%) te kiezen:
Vanaf Ws alleen sneltreinen en vanaf Vdm alleen stoptreinen (of omgekeerd).
Je krijgt dan een vergelijkbare bediening als Ut-Ah/Rhn.

Laatst bewerkt door daniel81 op 02-03-2009 21:31
 


02-03-2009 21:48:55
woepje
woepje
Vanaf Ws alleen sneltreinen? Dat wordt dan dus 2x per uur Nsch - Ws - Sda - Zb - Gn (oftewel Nsch - Zb overal stoppend want anders heeft Sda bijv geen bediening). En dan Vdm - Gn overal stoppend? Ik weet niet of er stations tussen Vdm en Zb komen, maar mocht dat niet zo zijn, dan lijkt mij dat een betere kandidaat voor om sneltreintjes te laten rijden. Echter: het is ook niet verkeerd om Leer wat sneller te bereiken zodat meer mensen de moeite nemen om gebruik te maken van deze trein (doortrekken naar Bremen is ook niet verkeerd). Nu ben je met de bus nog sneller, geloof ik.

Laatst bewerkt door woepje op 02-03-2009 21:54
 

02-03-2009 21:54:55
timtrein
timtrein
Deze plannen, en die van de RegioTram, hebben een hoog dagdroom-gehalte. Ik betwijfel of het op deze manier ooit zal rijden, gezien de vele moeilijkheden. Want welk probleem los je er mee op??  

02-03-2009 22:05:25
mren
mren
Quote
timtrein: Want welk probleem los je er mee op??

Dat is niet belangrijk, lekker praten over dienstregelingen en treintjes wel
 

02-03-2009 22:08:24
woepje
woepje
Quote
timtrein: Want welk probleem los je er mee op??
Dat je rechtstreekse verbindingen tussen Gerp en Gnn krijgt. En dat je de Rd trein niet meer een half uur in Gn hebt te keren. Indrukwekkend he? Tsja, ik vind het zelf ook allemaal een beetje overdreven. De plannen om bijvoorbeeld met trams naar Dz en Asn te gaan hobbelen staat me ook niet aan.
 

02-03-2009 22:11:46
fabrierban
fabrierban
Een onzinnig plan, er zijn nauwelijks doorgaande reizigers en het enige dat je er mee bereikt is dat vertragingen van de ene op de andere lijn worden doorgegeven.  

02-03-2009 22:25:28
lucky
lucky
Quote
woepje:
Quote
timtrein: Want welk probleem los je er mee op??
Dat je rechtstreekse verbindingen tussen Gerp en Gnn krijgt.


Ik zeg lijn 7. Er zijn weinig reizigers die tussen stations in Gn reizen, aangezien je normaal gesproken dan gewoon de fiets pakt. Zo ver is het nou ook weer niet. (15 minuten fietsen maximaal). En aangezien je naar 't station moet, dan even moet wachten, reizen en weer uitstappen. Vervolgens nog eens naar je eindbestemming. In totaal ben je dan veel langer onderweg.

Laatst bewerkt door lucky op 02-03-2009 22:26
 

03-03-2009 07:58:28
woepje
woepje
Ik mag toch hopen dat als de trein ooit van Gnn naar Gerp gaat en andersom, dat hij sneller is dan lijn 7 (welke 's avonds en op zondag geeneens rijdt)

Maar om daar station Gn op zn kop te gooien is inderdaad wat overdreven qua aantal reizigers. Maar ja, plannen zijn wel eens vaker iets te ambitieus.
 

03-03-2009 16:33:42
vinny004
vinny004
Quote
woepje:
Quote
timtrein: Want welk probleem los je er mee op??
Dat je rechtstreekse verbindingen tussen Gerp en Gnn krijgt. En dat je de Rd trein niet meer een half uur in Gn hebt te keren. Indrukwekkend he? Tsja, ik vind het zelf ook allemaal een beetje overdreven. De plannen om bijvoorbeeld met trams naar Dz en Asn te gaan hobbelen staat me ook niet aan.
Voor wat ik begrepen heb neemt de capaciteit van het station toe, omdat er minder kerende treinseries zijn. In het plan is natuurlijk ook de nieuwe spoorlijn Groningen - Drachten - Heerenveen opgenomen
 

03-03-2009 16:38:29
mren
mren
Capaciteit van het station (welke bedoel je? onbenutte perroncapaciteit per uur ofzo?) is totaal irrelevant. Minimalisering reizigersverblijftijd lijkt me een nuttiger indicator. Toegenomen perroncapaciteit heeft een reiziger niets aan als die ruimte niet wordt benut voor extra reismogelijkheiden en/of betere overstapmogelijkheden.  

04-03-2009 11:51:23
vinny004
vinny004
Zo is het mij verteld door de gemeente Groningen die het project coördineert. Overigens vind ik investeringen die niet leiden tot een hogere kostendekkingsgraad in het OV niet bijster zinvol, maar goed dat heb ik wel eens vaker beargumenteerd. Het OV moet geen speeltje zijn voor allerlei politici, studenten en hobbyisten, maar het moet een vervoerssysteem opleveren waar de gemiddelde burger ook nog wat aan heeft. . %06%  

04-03-2009 18:46:19
davidov08
davidov08
Quote
woepje: Vanaf Ws alleen sneltreinen? Dat wordt dan dus 2x per uur Nsch - Ws - Sda - Zb - Gn (oftewel Nsch - Zb overal stoppend want anders heeft Sda bijv geen bediening). En dan Vdm - Gn overal stoppend? Ik weet niet of er stations tussen Vdm en Zb komen, maar mocht dat niet zo zijn, dan lijkt mij dat een betere kandidaat voor om sneltreintjes te laten rijden. Echter: het is ook niet verkeerd om Leer wat sneller te bereiken zodat meer mensen de moeite nemen om gebruik te maken van deze trein (doortrekken naar Bremen is ook niet verkeerd). Nu ben je met de bus nog sneller, geloof ik.


Dan mag ik hopen dat Gn-Bremen niet met de huidigde GTWtjes gaat, ik weet niet of daar zoveel animo voor is (bovendien zijn ze niet snel genoeg)

Wat betreft Gn-Veendam als kandidaat voor sneltrein, ben ik met je eens. Jammer dat de lijn vooralsnog niet doorgetrokken wordt naar Emmen. Dat lijkt mij veel nuttiger dan trams op Delfzijl-Assen.

En uit de openingspost: Door op het Hoofdstation bestaande treinverbindingen aan elkaar te koppelen ontstaan rechtstreekse verbindingen van Roodeschool of Delfzijl naar station Europapark, of Hoogezand-Sappemeer. En van Leeuwarden naar Assen en Zwolle.

Zo zo, een rechtsreekse trein Lw-Zl via Gn; zal me dat een populaire lijn worden %08%
 

04-03-2009 18:48:39
WesselE
WesselE
Niet vanuit Lw, maar wel vanaf de stationnetjes langs Lw-Gn


'Okeh'
 

04-03-2009 23:04:24
j.jager
j.jager
Dat zal dan vanaf Bp tot zijn recht komen. Dit station ligt in grote lijnen op de helft van de lijn. Nu heb je de keuze vanuit Bp om zowel via Gn naar Zl te rijden als via Lw.

Laatst bewerkt door j.jager op 04-03-2009 23:05
 

04-03-2009 23:19:13
timtrein
timtrein
Quote
vinny004: Zo is het mij verteld door de gemeente Groningen die het project coördineert. Overigens vind ik investeringen die niet leiden tot een hogere kostendekkingsgraad in het OV niet bijster zinvol, maar goed dat heb ik wel eens vaker beargumenteerd. Het OV moet geen speeltje zijn voor allerlei politici, studenten en hobbyisten, maar het moet een vervoerssysteem opleveren waar de gemiddelde burger ook nog wat aan heeft. . %06%
De burger kan best baat hebben bij een minder kostendekkend OV-systeem, bijvoorbeeld als je een duurder en beter systeem hebt... waar leg je dan de grens?
 

05-09-2009 15:30:24
keesje
keesje
Omtrent de verbinding Groningen-Veendam is weer iets te melden:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=84692

Gaat niet echt opschieten dus. Prorail en vertraging, waar kennen we dat toch meer van?
 

05-09-2009 20:18:30
WesselE
WesselE
*kuch* Maarheeze *kuch. Ongelofelijk dat ProRail gewoon vrijwel geen enkele klus op tijd af kan krijgen...


'Okeh'
 

05-09-2009 20:32:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Eentje waar je wat minder over hoort: spoorverdubbeling Ddrs... men is nu pas bezig met het zandlichaam terwijl dat er al een half jaar had moeten liggen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-09-2009 22:46:16
keesje
keesje
Je hoort de overheid wel drammen over marktwerking in het spoorvervoer, maar het wordt hoog tijd dat ze hetzelfde maar eens gaan doen met het infrabeheer. Als er een organisatie is die zo traag en lam op spoorgebied is, dan is het de onder de overheid geschoven Prorail wel...  

06-09-2009 11:09:05
WesselE
WesselE
Quote
daniel_ddr: Eentje waar je wat minder over hoort: spoorverdubbeling Ddrs... men is nu pas bezig met het zandlichaam terwijl dat er al een half jaar had moeten liggen.

Ach joh, ik zie dat hele project langzaam in lucht opgaan. Terwijl op Merwedelingelijn.nl nog altijd wordt beweert dat volgend jaar een kwartierdienst zal rijden tussen Ddr en Gr heeft men inderdaad nog geen ene r*k gedaan. Ook Arriva heeft er kennelijk geen vertrouwen in, aangezien de extra treinstellen nog steeds niet besteld zijn . Gelukkig heeft ProRail er gelukkig nog alle vertrouwen in zo te zien: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/ZuidHolland/MerwedeLingelijn/Planning/Pages/DePlanning.aspx

Laatst bewerkt door WesselE op 06-09-2009 11:12


'Okeh'
 

06-09-2009 11:37:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Nouja, 'n halfjaar valt op zich nog mee. De kabels waren al voor de zomer boven de grond gelegd, maar de aannemer had volgens ProRail meer tijd nodig om 't zandlichaam aan te brengen.
Vind de werkzaamheden die nu aan de gang zijn trouwens ook wel opvallend: de dijk was zover ik weet altijd al voorbereid op dubbelspoor, maar ze zijn niet simpel wat zand op de ruimte voor het tweede spoor aan 't gooien maar de hele spoordijk opnieuw aan het aanleggen zo'n beetje.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl