Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl
Ontwikkelingen ICL-rijtuigen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-02-2009 11:20:25
broek53
broek53
Opvallend genoeg vond ik geen topic over specifiek deze rijtuigen, vandaar een nieuw. Dit vooral om te melden dat de bloeitijd van het ICL alweer voorbij is en op 6/2 op de Dijksgracht de eerste 9 rijtuigen buiten dienst zijn gesteld, in afwachting van terugkeer naar Duitsland. Het zijn de A's 10 200 en 10 702, B's 22 106, 22 230, 22 272, 22 707, 22 709 en 22 712 en Bd 84 705.

Verder zijn alle ICR-A's uit de overgebleven stammen gehaald en naar Mt gestuurd, zover mij bekend.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-01-2010 07:37
 

10-02-2009 12:06:07
geertw
geertw
En toch was er al een topic: https://www.somda.nl/www/forum/1892. Deze heeft wel een duidelijkere topictitel though %02%


http://www.ovinnederland.nl/
 

10-02-2009 17:33:40
timtrein
timtrein
Worden de ICR-A's nog vervangen door ICL-A's in die stammen? Of hoe zit dat?
En hoe zit de constructie met de Duitsers nou eigenlijk in elkaar? Ze zijn gehuurd/geleased, toch, dus ze kunnen pas na een bepaalde periode terug naar Duitsland?
 

10-02-2009 17:40:10
mdj
mdj
Vandaag reed er een stam met 1 1ste klasse bak. Dat was iig in trein 1557. De Amsterdamse zijde ontbrak een Aimz/ICRm-A

Laatst bewerkt door mdj op 10-02-2009 18:39, reden: 1558>1557
 


10-02-2009 19:54:05
willy84
willy84
Als voor de ICL rijtuigen toch huur betaald wordt, is het dan niet voordeliger om "eigen" materieel te sparen en gewoon tot het einde van de huur termijn door te rijden?  

10-02-2009 20:28:11
stephan90
stephan90
Ze worden niet echt gehuurd, dacht ik. De DB en NS hebben een fictief bedrijf opgezet waarin deze rijtuigen behoren. De DB mocht geloof ik geen rijtuigen meer 'uitleveren', vanwege concurentie. Maar er zal wel iemand het fijne van weten hier.

Stephan
 

10-02-2009 20:34:53
roeter
roeter
Een deel van de rijtuigen is gewoon eigendom van NS(R). Dit zijn de rijtuigen uit de voormalige internationale pool (vroeger ingezet in de EC Asd - Keulen).
Bij het opheffen van de pool zijn deze 'teruggegeven'.
Hoeveel dit er zijn weet ik ook niet.
 

10-02-2009 20:38:03
mdj
mdj
Avmz komt uit de voormalige internationale pool... Dat zijn er 10..  

10-02-2009 20:52:11
thom
thom
Die dingen hadden toch niet voor niks de naam IC Lease... ?  

10-02-2009 21:32:54
kleine_man
kleine_man
Quote
mdj: Avmz komt uit de voormalige internationale pool... Dat zijn er 10..


Deze rijtuigen zijn gebruikt voor de OverNightExpress. Dit zou een combinatietrein zijn (cargo en reizigers), volgens mij gericht op Italie. Het Cargo gedeelte bestond voornamelijk uit bloemen die van de veiling in Aalsmeer geveild waren. De trein is dacht ik in 1996 (pin er niet op vast, mijn geheugen laat mij hier in de steek) begonnen en heeft het 2 seizoenen uitgehouden.

De rijtuigen waren eigendom van NS-International
 

10-02-2009 21:35:10
martijnham
martijnham
Niet helemaal correct, zie: http://www.martijnhaman.nl/overnightexpress.htm  

10-02-2009 21:52:57
broek53
broek53
Quote
stephan90: Ze worden niet echt gehuurd, dacht ik. De DB en NS hebben een fictief bedrijf opgezet waarin deze rijtuigen behoren. De DB mocht geloof ik geen rijtuigen meer 'uitleveren', vanwege concurentie. Maar er zal wel iemand het fijne van weten hier.
Je hebt gelijk, behalve dan dat de DB dat van zichzelf niet mag. Er staan in DB-land vele vele honderden rijtuigen terzijde, maar de DB hakt liever zijn hand af dan dat ze die verhuren aan een mogelijke concurrent. Ze wilde echter wel de buurman NS helpen (en er wat aan verdienen) en daarom is een maatschappij opgericht waarin DB de rijtuigen inbrengt en NS het geld, grofweg gezegd. Hoe dat juridisch precies in elkaar steekt, weet ik niet, maar zo zit het ongeveer. In de praktijk is het zoiets als een gewone laese-overeenkomst; vandaar dat de rijtuigen er in dit stadium maar voor een deel uit mogen en op zijn vroegst en als de DB het goed vindt in juni de eerste rijtuigen terug mogen - vandaar dat ze nu ergens opgeslagen moeten worden.
De Avmz zijn door NSR voor een royale som van NS Internationaal gekocht, eerst opgeknapt, toen gereviseerd en van gewijzigde deursluiting voorzien - en nu kunnen ze weer aan de kant.
 

10-02-2009 22:29:26
keesje
keesje
Dat die Avmz aan de kant gaat begrijp ik niet. Ben geen techneut, dus heb ik op dat vlak iets gemist t.a.v. de Avmz-rijtuigen, maar qua comfort gaat er niets boven Avmz! Kunnen die rijtuigen nog wel langer mee eigenlijk?  

10-02-2009 22:32:19
ruysdael
ruysdael
Kunnen de Avmz-rijtuigen niet ingezet worden in ICR-composities? (Ik weet niet hoe het technisch allemaal zit, maar kan me de bonte samenstellingen ICK/ICR/Plan W van enkele jaren terug nog wel herinneren)  

10-02-2009 22:34:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mmm, waren de ICR's niet omgebouwd voor treinstelmodus? Geen idee of Avmz daar ook nog in past. Sowieso is er al een overschot aan ICR-A's, meen ik me te herinneren (of is dat niet meer zo)...  

10-02-2009 22:38:35
mdj
mdj
Ehm.. Als ze dan toch terzijde staan, kunnen ze dan niet loc voor+ 10*Avmz+Loc als reserve voor de ICE's? Of is dat ook weer geldverspilling?  

10-02-2009 22:46:42
keesje
keesje
Dat lijkt me geen goedkope manier van exploiteren. Maar waarom niet iets als een IC+ met alleen 1e klas of zoiets? Tussen Gn en Gvc is de 1e klas vraag bijzonder groot in de ambtenarenslag. Die mensen vinden zo'n exclusieve trein vast interessant, maar of de NS het interessant vindt is wat anders.  

10-02-2009 22:49:27
ruysdael
ruysdael
Gewoon deklasseren die handel, paar ICR A's ertussen als 1e klas, en je hebt een nieuwe stam %08%.

Laatst bewerkt door ruysdael op 10-02-2009 22:49
 

10-02-2009 22:58:09
roeter
roeter
Avmz als 2e klas en ICR als 1e? Dan gaat er in ieder geval niemand meer in de 1e klas zitten!%08%  

10-02-2009 23:16:14
spoorhaas
spoorhaas
Quote
Dat lijkt me geen goedkope manier van exploiteren. Maar waarom niet iets als een IC+ met alleen 1e klas of zoiets? Tussen Gn en Gvc is de 1e klas vraag bijzonder groot in de ambtenarenslag. Die mensen vinden zo'n exclusieve trein vast interessant, maar of de NS het interessant vindt is wat anders.


Dit vind ik idd een goed punt, de 526/561 ( ? ) rijden nu met VIRMen, wat ik wel eens hoor, is dat nog wel eens overkill na Ut ri. Gn/Lw, hierdoor kunnen ze VIRMen weer besparen en kunnen elders ingezet worden, je kan via de 3600 en eventueel 5600/9100 is een stel afsluizen naar On...
 

10-02-2009 23:22:02
geertw
geertw
Die VIRM-trein is vooral voor uitwisselen van onderhoudsstellen, niet zozeer speciaal voor de ambtenaren (die denk ik ook gerust een trein eerder of later nemen)...

Laatst bewerkt door geertw op 10-02-2009 23:22


http://www.ovinnederland.nl/
 

10-02-2009 23:56:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
spoorhaas:
Quote
Dat lijkt me geen goedkope manier van exploiteren. Maar waarom niet iets als een IC+ met alleen 1e klas of zoiets? Tussen Gn en Gvc is de 1e klas vraag bijzonder groot in de ambtenarenslag. Die mensen vinden zo'n exclusieve trein vast interessant, maar of de NS het interessant vindt is wat anders.


Dit vind ik idd een goed punt, de 526/561 ( ? ) rijden nu met VIRMen, wat ik wel eens hoor, is dat nog wel eens overkill na Ut ri. Gn/Lw, hierdoor kunnen ze VIRMen weer besparen en kunnen elders ingezet worden, je kan via de 3600 en eventueel 5600/9100 is een stel afsluizen naar On...



offtopic: die trein is overkill omdat de 12561/12526 enkele minuten ervoor rijdt en al een (groot) deel van de klandizie meeneemt...

Ik zie het voor de rest hier al richting mooie speculaas zaken begeven trouwens .
 

11-02-2009 00:04:42
roeter
roeter
Quote
keesje: Dat lijkt me geen goedkope manier van exploiteren. Maar waarom niet iets als een IC+ met alleen 1e klas of zoiets? Tussen Gn en Gvc is de 1e klas vraag bijzonder groot in de ambtenarenslag. Die mensen vinden zo'n exclusieve trein vast interessant, maar of de NS het interessant vindt is wat anders.


Even uit de historie, al gezien op deze verbinding :
"Randstad Expres" (jaren 60 / 70) met planE, planD, planD(A) + planW(B)
Corail rijtuigen (jaren 80)
Hondekop-4tje met 3xA en 1xB
ICM-IV met 2xA

Aan dat rijtje kunnen we ICL ook nog wel toevoegen.
 

11-02-2009 15:56:56
treinfan
treinfan
Over de Avmz-rijtuigen, ik dacht dat de ICRm A-rijtuigen juist tijdelijk als vervanging dienden voor de Avmz-rijtuigen die een revisie moesten krijgen. Waarom moeten de Avmz-rijtuigen dan nu alweer aan de kant?  

11-02-2009 15:58:44
ruysdael
ruysdael
Ik denk dat de Avmz-rijtuigen tegelijk met ICL eruit gaan, als ze neit binnen ICr-stammen passen is er immers geen werk meer voor ze.  

11-02-2009 21:58:58
keesje
keesje
Waar ik nog benieuwd naar was en ben: hoe lang kunnen die Avmz rijtuigen nog mee?  

11-02-2009 22:12:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
bouwjaar is 1973/1974, dus ongeveer even oud als ICK, zelfs nog ietsjes ouder geloof ik.

Het hangt ermaar vanaf, maar de stellen zijn de laatste jaren niet erg intensief gebruikt geloof ik, en bovendien zijn ze net gereviseerd zoals hier ook al is aangegeven (ook inclusief draaistelrevisie?).

In het binnenlandse verkeer kan ik er geen toepassing voor bedenken, misschien iets voor de INT getrokken treinen?

Ik zie trouwens net dat de ICL lease nog doorloopt tot 2011. Ai, dat wordt nog langdurig stilstaan voor die dingen geloof ik...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 11-02-2009 22:16
 

26-02-2009 23:46:13
broek53
broek53
Het contract over het ICL opent de mogelijkheid een deel van net park eerder in te leveren dan 2011. er is goede hoop dat dat in juni as. al kan.

Vandaag terzijde gesteld op de Dijksgracht: 22 096, 22 105, 22 165, 22 179, 22 260, 22 345, 22 710, 22 711 en 22 715.
 

26-02-2009 23:55:24
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
hoe zit het met het (eventuele) plan om ICL in de 1900 in te zetten? (zoiets meen ik ergens hier te hebben gelezen?) Is dat nog een concreet gegeven of was dat een idee als ze niet eerder konden worden ingeleverd?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 26-02-2009 23:56
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-02-2009 00:05:35
lucky
lucky
Misschien een idee om een stammetje te reserveren voor NS-Hispeed. Er zijn de laatste maanden al heel wat vervangende ritten met ICL gereden naar Em.  

27-02-2009 01:14:18
roeter
roeter
Voor zover ik kon zien op de toelatings-roosters (bij het passeren in Dv) mag alleen de Avmz naar het buitenland (RIC toelating). Wél mogen alle ICL 200 km/h, waarmee ze hoogste Vmax hebben van alle getrokken rijtuigen in NL. Waar zou je nou zoiets kunnen laten rijden - met de juiste lok ervoor %02%?

Laatst bewerkt door roeter op 27-02-2009 01:15
 

27-02-2009 11:47:29
broek53
broek53
Quote
SleutelMan: hoe zit het met het (eventuele) plan om ICL in de 1900 in te zetten? (zoiets meen ik ergens hier te hebben gelezen?) Is dat nog een concreet gegeven of was dat een idee als ze niet eerder konden worden ingeleverd?
Er hangt een combinatie-idee in de lucht om het ICL dat nog niet terug kan, in te zetten in 11-rijtuigstammen in de 1900. Dat komt aan de orde als voor 2010 besloten wordt tot de hier veel besproken doortrek 4500-1500 en het ICL daarom uit de 1500 weg moet.
 

09-03-2009 20:17:15
julius
julius
Typisch: ondanks de terzijdestellingen is rijtuig 22-91 068 - volgens opschrift - vers terug uit Neumünster: revisiedatum 19.02.09.  

09-03-2009 22:13:41
timtrein
timtrein
Tsja, lease is lease, he... dat soort grappenmakerij hebben we al vaker gezien, meuk die hersteld moet worden omdat het geleasd is en daarna zo ongeveer linea recta aan de kant gaat.  

10-03-2009 12:23:34
peter023
peter023
over hoeveel rijtuigen praten we dan dat niet terug kan naar duitsland. en blijft het icrm wel in de 1900.  

10-03-2009 13:26:34
broek53
broek53
We praten over ongeveer de helft van de rijtuigen, tussen 50 en 60; ik denk maximaal 4 stammen in dienst. De rest blijft dan ICRm (en een beetje VIRM).  

14-03-2009 11:51:16
abcde
abcde
Quote
broek53: Er hangt een combinatie-idee in de lucht om het ICL dat nog niet terug kan, in te zetten in 11-rijtuigstammen in de 1900....


Een vraag :
Zou ICL naast toekomstige inzet in de 1900, ook in kleine stammen van 4 of 5 rijtuigen in de 9100 stoptrein Zl - Gn ingezet kunnen worden ?

Redenen :
- Tussen Zl en Gn liggen de (stoptrein)stations op grote afstand van elkaar, gemiddeld zit er 18 km. tussen.
- Er zijn lange keringen in zowel Zl en vooral in Gn. Vertragingen c.q. trager materiaal kan daarom goed opgevangen worden.
- De perrons zijn allen op lengte, daar nu de IC700 hier stopt.
- Met de drgl 2010, als deze stoptrein ieder half uur gaat rijden, zijn er 6 stammen nodig in de 9100.
- 'savonds en in het weekend kan er desgewenst ander materiaal ingezet worden, bv. het dan overtollige ICM.


Het is maar een idee, om ICL ook nog ergens anders in te kunnen zetten.

Inzet van ICL in de 1900 is heel begrijpelijk. Maar met zijn niet al te veel zitplaatsen per rijtuig, zal dit in de spits ook niet geweldig zijn.
 

14-03-2009 12:06:32
ruysdael
ruysdael
Let wel op dat de stationnementen van ICL langer zijn i.v.m. de smalle deuren, de rijtijden van de 9100 zou daardoor wel aangepast moeten worden, denk ik.

Kan het niet tijdelijk in de 3100/3500?
 

14-03-2009 12:11:51
abcde
abcde
Daar de 9100 lange keringen heeft in zowel Zl als Gn, is verlenging van de rijtijd met 1 of 2 minuten mogelijk.

De 3100 en 3500 zijn drukke treinen, vooral tussen Ut en Shl. Verder rijden ze op (bijna) overbezette trajekten, waarom trager materiaal hier niet gewenst is.
 

14-03-2009 12:13:23
robbertc
robbertc
ICL-inzet in 2010 wordt steeds minder waarschijnlijk..

Laatst bewerkt door robbertc op 14-03-2009 12:13
 

14-03-2009 12:29:04
Dre
Dre
Quote
abcde: Een vraag :
Zou ICL naast toekomstige inzet in de 1900, ook in kleine stammen van 4 of 5 rijtuigen in de 9100 stoptrein Zl - Gn ingezet kunnen worden ?

- De perrons zijn allen op lengte, daar nu de IC700 hier stopt.

Als je de spooropstelling in Zl niet wil veranderen is 4 rijtuigen + 2 locs het maximum. 3 Buffels (= 157 meter) pas net. 5x ICL + 2 locs is ruim 167 meter en dus te lang.

Dus aan de lengte van de perrons tussen Zl en Gn heb je niet zoveel. Want je kan (zeker in de spits) de treinen uit de richting Gn nergens anders kwijt (of reizigers afzetten op spoor 1/3 en meteen door naar Zlr. Alleen brengt dat bij het voorbrengen van de volgende 9100 richting Gn problemen. Er zijn immers tot vlak voor vertrek van de 9100 geen perronsporen vrij.
 

14-03-2009 12:31:21
bjornl
bjornl
Los van het feit dat ICL eruit gaat: het is nu al duur materieel (weinig zitplaatsen/bak, altijd een losse loc meezeulen, onderhoud in Verweggistan). Als je dat in korte stammen gaat stoppen wordt dat alleen maar erger.  

14-03-2009 13:33:21
fabrierban
fabrierban
@bjorn
Onderhoud in Duitsland of in het oostblok is in het algemeen aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Daar kun je dus prima een blokje voor om rijden.

Het geringe aantal zitplaatsen is wel een argument dat ICL niet zo voordelig maakt. Daarnaast is getrokken materieel sowieso al duur.

Laatst bewerkt door fabrierban op 14-03-2009 13:35
 

14-03-2009 13:59:28
geertw
geertw
Quote
maccerr: Kan het niet tijdelijk in de 3100/3500?

En dan kopmaken in Ah? Lijkt me geen strak plan.


http://www.ovinnederland.nl/
 

14-03-2009 16:30:29
kleine_man
kleine_man
Nou, 8 minuten voor de 3100 lijkt mij lang zat

De 3100 komt nu al regelmatig te vroeg in Arnhem aan. xx.13/43 aankomst zijn geen uitzonderingen.

Maar getrokken mat in de 3100 is iets wat NS niet wil, anders hadden ze de ICL-stammen er wel in laten zitten.
 

14-03-2009 17:13:27
superboer
superboer
En anders had er nu ook nog wel ICRm gereden.  

14-03-2009 22:26:31
bjornl
bjornl
Quote
fabrier: Onderhoud in Duitsland of in het oostblok is in het algemeen aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Daar kun je dus prima een blokje voor om rijden.

Het gaat niet alleen om (de kosten van) het rijden, maar ook dat een relatief groot deel van je park steeds in onderhoud staat. Dit is eerder al besproken in een thread hier.
 

14-03-2009 22:34:50
willy84
willy84
Al dat waanzinnige speculaas over ICL in de stoptrein Groningen-Zwolle of in treinen naar Schiphol. Strak plan

ICL blijft voorlopig lekker in de 1500 en als dat niet meer gaat en er is nog ICL dan gewoon in de 1900. That's it!

Vanmiddag iets voor 15.00 kwam ik tussen Utrecht en Amsterdam een sleep rijtuigen tegen met aan de voorkant een wit rijtuig. De andere rijtuigen waren in NS kleur. Of het ICK of ICL was, kon ik niet zien. Er zaten iig geen passagiers in en er liep ook geen lok achterop mee. Vermoed dat het een volgend sleepje voor de Dijksgracht is.

Laatst bewerkt door willy84 op 14-03-2009 22:50
 

15-03-2009 00:34:39
cuneo56
cuneo56
Durf er wel iets om te verwedden dat dit de uitwisselings slag is tussen de Wgm en Köln Bhf v.v. waarmee af en toe ook rijtuigen van CNL meegaan.
Dat is b.v. hier : http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,4192684 te zien

Ciao.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 15-03-2009 00:35
 

15-03-2009 01:34:06
spoormans
spoormans
Hmm, ik had, meen ik, vaag gelezen, dat er een spitsslag Hoofddorp-Lelystad werd gereden, of is dat nooit van de grondgekomen/danwle een achterhaald feit?


Zullen we alle IC-treinen een naam geven? IC 3014/15: Mariken v Nieumeghen, IC 3016/17: West Friesland, IC 3523/24 LichtjesExpress. Tankstations en (snel)wegen hebben toch ook allemaal een naam?!
 

15-03-2009 09:10:24
treinfan
treinfan
Er heeft in de 14300 inderdaad een ICL-compositie gezeten, maar ondertussen niet meer  

15-03-2009 11:57:41
robbertc
robbertc
Quote
willy84: ICL blijft voorlopig lekker in de 1500 en als dat niet meer gaat en er is nog ICL dan gewoon in de 1900. That's it!
Nou, daar zou ik toch maar niet 'per definitie' van uit gaan..
 

15-03-2009 12:01:26
superboer
superboer
In de zin van: Het rijdt eind dit jaar helemaal niet meer in Nederland?  

15-03-2009 12:12:28
robbertc
robbertc
Nee, die zin. "Tot het einde in 1500" > hoeft helemaal niet; "Anders in de 1900" > Ook dat is nog maar een vraagteken.
Kijk, zoals gezegd is ICL inefficient materieel, dat in eerste instantie uit nood is aangeschafd. Inmiddels wordt die nood wat minder, en dan rijst vanzelf de vraag 'wat te doen met ICL?'.
 


15-03-2009 18:02:47
broek53
broek53
Dat zijn understatements. Er is helemaal geen nood meer, en eind 2009 al helemaal niet meer. Het verhaal is alleen dat NS niet van de lease af kan van de helft of tweederde van de rijtuigen voor 2011.  

15-03-2009 18:29:08
robbertc
robbertc
En daar zal em de krux in zitten. NS ziet het liefst ICL aan de kant staan. En daar wordt ook steeds meer naar toe gewerkt..  

16-03-2009 00:03:36
bjornl
bjornl
Maar als ik het goed begrepen heb staat in dat leasecontract ook dat ze móeten rijden. Ik neem aan dat ICL anders al lang aan de kant was gezet en ICK iets langer was blijven rijden (indien nodig).  

16-03-2009 00:35:50
hvondelen
hvondelen
Waarom zou ICK de voorkeur krijgen boven ICL dan?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

16-03-2009 06:14:01
bjornl
bjornl
Omdat ICK meer zitplaatsen per bak heeft en niet in Duitsland onderhouden wordt (en dus goedkoper is in de inzet).  

16-03-2009 10:32:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
aan de andere kant, ICK vereist wel wat meer onderhoud (er zit een draaistelrevisie aan te komen als je ze nog veel langer gebruikt). Dan is het kiezen of delen...  

16-03-2009 17:47:58
bjornl
bjornl
Het zou dan ook gaan om de korte termijn: tot de laatste paar VIRM-4's binnen zijn zo ongeveer. Maargoed, dit is allemaal theoretisch geleuter: de praktijk is dat ICK zeer spoedig aan de kant gaat en dat ICL nog even blijft rijden, tenzij NSR het leasecontract weet open te breken (als ik het allemaal goed begrepen heb).  

16-03-2009 19:49:46
robbertc
robbertc
correct  

31-03-2009 12:35:17
jorgo
jorgo
In Maastricht is de afgelopen week wat materieel verplaatst van oost naar west. Zo is een sleepje van 4 ICRm A's van de Meerssenerwegzijde (ter hoogte van het vml. hotel Old Hickory, spoornummers ken ik niet), verhuisd naar de zijde van de voormalige Van Gend en Loos.

Zijn dit de ICRm's die zijn vrijgemaakt uit de ICL stammen waarin ze een tijdje hebben meegelopen? In ieder geval verblijven ze al een tijd in Mt. De rijtuigen (tenminste 2, de andere 2 kan ik niet zien doordat de eveneens verplaatste 4 1600'en ervoor staan) bezitten nog geen drukknoppen voor de deurbediening; de handgrepen in de deur zijn nog niet dichtgemaakt. Heeft dit dan te maken met hun combinatie met ICL?

Laatst bewerkt door jorgo op 31-03-2009 12:37
 

31-03-2009 19:18:29
timtrein
timtrein
Dat klinkt aannemelijk ja.  

18-05-2009 18:00:23
martijnham
martijnham
Kan iemand vertellen of de ICL-rijtuigen nu al/nog dienst doen in de serie 14300 Lelystad - Schiphol?  

18-05-2009 18:27:44
WesselE
WesselE
Op dit moment rijdt er geen ICL in de 14300, vanaf 14 juni zullen er echter weer 2 setjes ICL gaan rijden daar!


'Okeh'
 

18-05-2009 19:18:56
martijnham
martijnham
OK bedankt.  

02-06-2009 13:19:52
treintim
treintim
Bestaat er na 14 juni nog steeds een lease-afspraak dat ICL móét rijden dan? Leuk van die stammen in de 14300, daardoor blijven die onderhouds-uitwisselingen tussen Ned-Duitsland ook nog wel even bestaan lijkt me.  

02-06-2009 13:41:05
WesselE
WesselE
Nou, je kunt er in ieder geval één mee wegbezuinigen denk ik (momenteel rijden er 2 per week).


'Okeh'
 

02-06-2009 16:01:54
Xander140
Xander140
Ik heb een vraag: Klop het dat de ICL rijtuigen in Köln Deutzerveld worden onder houden? Ik zag namelijk dit:

Zie foto's:
http://www.flickr.com/photos/sandervanrossumdb/3588178365/

http://www.flickr.com/photos/sandervanrossumdb/3588985748/

Eerder ochtend, rond 08:30u werden er andere naar Venlo gebracht. Daar heb ik helaas geen foto's van. %03%
 

02-06-2009 16:35:50
cuneo56
cuneo56
Quote
Xander140: Ik heb een vraag: Klop het dat de ICL rijtuigen in Köln Deutzerveld worden onder houden?
Onder andere daar, maar b.v.ook Köln-Betriebsbahnhof en Duisburg doen mee.

Ciao.

Laatst bewerkt door rudolfph op 02-06-2009 16:44, reden: Quote gefikst
 

02-06-2009 21:47:51
sik214
sik214
Misschien als tussenstop, maar op 22/5 zag ik ook 2 rijtuigen bij een onderhoudsbedrijf van DB in Hamm staan.  

03-06-2009 10:15:58
Xander140
Xander140
Tot wanneer rijden deze rijtuigen in dienst van NS? Lijkt me toch vrij duur die rijtuigen te huren?  

03-06-2009 10:30:12
bjornl
bjornl
De rijtuigen worden geleased, niet gehuurd. En als je een stukje terugleest in deze thread kan je een hele verhandeling vinden over het feitelijk niet meer nodig zijn van de rijtuigen, toch moeten rijden en mogelijk toch eerder terugleveren vanwege materieelschaarste elders...  

03-06-2009 22:43:28
martijnham
martijnham
Kan iemand vertellen of er nog steeds treinen met ICL van Amersfoort doorrijden naar Deventer? En zo ja, welke treinen zijn dit op een vrijdag?  

03-06-2009 23:07:49
bjornl
bjornl
Ik weet niet welke treinen ermee rijden, maar er stond vandaag rond 17:00 een stam ICL bij Dv (sporen 309-313, die buurt), dus ik neem aan dat ze inderdaad nog doorrijden.  

03-06-2009 23:21:05
superboer
superboer
Ik meen dat er 2 omlopen met ICM rijden, de rest zou ICL moeten zijn. 1 van de omlopen ICM begint met 1554,1563. De andere weet ik niet maar dat is wellicht te achterhalen aan de hand van de recente spots.  

03-06-2009 23:57:20
dh3201
dh3201
Ik weet niet hoeverre de omlopen op de verschillende werkdagen van elkaar afwijken qua materieelinzet. Ook weet ik niet hoe recent er weer e.e.a. gewijzigd is. Maar eind mei trof ik ICL aan tussen Amf en Dv in de treinen 1522, 1523, 1524 1525 (een keer ook VIRM, maar dat kan ook eenmalig zijn geweest) en 80565.


Shqiperise-lopers?
 

04-06-2009 08:13:11
dvdhoven
dvdhoven
Quote
bjornl: ... maar er stond vandaag rond 17:00 een stam ICL bij Dv (sporen 309-313, die buurt)...
Die buurt heet van oudsher Dvge (Deventer Goederen Emplacement) Meestal uitgesproken als Deventer gee ee
Voor vrijdag as, doen - volgens planning - de volgende ICL diensten Dv aan:
Dienst 1 71518 Zp Dv 06:15 06:30
Dienst 1 1518 Dv Asd 06:38 08:01
Dienst 1 80565 Amf Dv 09:06 09:42
Dienst 1 1532 Dv Asd 10:08 11:31
Dienst 1 1557 Asd Dv 15:57 17:12
Dienst 1 1562 Dv Asd 17:38 19:01
Dienst 2 71520 Zpge Dv 06:45 07:00
Dienst 2 1520 Dv Asd 07:08 08:31
Dienst 2 1537 Asd Dv 10:57 12:12
Dienst 2 1542 Dv Asd 12:38 14:01
Dienst 2 1559 Asd Dv 16:27 17:42
Dienst 2 1564 Dv Asd 18:08 19:31
Dienst 3 1519 Asd Dv 06:27 07:42
Dienst 3 1524 Dv Asd 08:08 09:31
Dienst 3 1565 Asd Dv 17:57 19:12
Dienst 3 80551 Dv Zpge 19:17 19:29
Dienst 4 1525 Asd Dv 07:57 09:12
Dienst 4 1530 Dv Asd 09:38 11:01
Dienst 4 1561 Asd Dv 16:57 18:12
Dienst 4 1566 Dv Asd 18:38 20:01
Dienst 5 1523 Asd Dv 07:27 08:42
Dienst 5 1546 Dv Asd 13:38 15:01
Dienst 5 1555 Asd Dv 15:27 16:42
Dienst 5 1568 Dv Asd 19:08 20:31
Dienst 6 1517 Asd Dv 05:57 07:12
Dienst 6 1522 Dv Asd 07:38 09:01
Dienst 6 1553 Asd Dv 14:57 16:12
Dienst 6 1558 Dv Asd 16:38 18:01
Dienst 6 1567 Asd Dv 18:27 19:42
Dienst 6 80534 Dv Zpge 19:47 20:00

Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-06-2009 09:08


Dick van den Hoven
 

12-07-2009 20:57:45
julius
julius
Van enige tijd terug alweer:
Quote
broek53: De Avmz zijn door NSR voor een royale som van NS Internationaal gekocht, eerst opgeknapt, toen gereviseerd en van gewijzigde deursluiting voorzien - en nu kunnen ze weer aan de kant.
Met het teruglopen van de inzet van ICL zullen inmiddels de eerste Avmz111 al wel werkloos zijn geworden. Welke toekomst hebben deze rijtuigen?
 

12-07-2009 22:28:49
timtrein
timtrein
Ongetwijfeld verkoop, dacht daar laatst ook eens wat over gelezen te hebben. Maar ja, nu nog een koper... ze zijn ook al zo'n 35 jaar oud meen ik.  

13-07-2009 08:23:10
keesje
keesje
Inderdaad, deze stammen uit 1973/1974. Maar over het comfort kun je niks negatiefs zeggen. Wat ik ooit eens opperde: leuk materieel waarmee je de oude ambtenarenslag 501/502 weer een nieuw leven kan inblazen.  

13-07-2009 08:47:49
mdeen
mdeen
Zucht, verkopen. Natuurlijk niet aan NS-Hispeed want die sukkelen liever met 160 over de HSL Zuid.

(kan het niet laten er weer tegenaan te schoppen)
 

13-07-2009 10:46:28
fff604
fff604
Komt het ICL na de zomerpause nog terug in de 14300 eigenlijk?  

13-07-2009 11:00:31
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ze blijven uiterlijk tot september in de serie 14300 rijden, voor zover ik begreep. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat de NS de zomerdienstregeling een mooi moment vind om ze daarna niet meer te laten terugkomen natuurlijk.  

13-07-2009 11:27:34
WesselE
WesselE
Maar de 14300 ligt eruit tot september vanwege de vakantiedienstregeling. Het lijkt me dat de rijtuigen nu al buiten dienst zijn, of worden ze alsnog een weekje ingezet?

Laatst bewerkt door WesselE op 13-07-2009 11:28


'Okeh'
 

13-07-2009 12:50:36
broek53
broek53
Quote
mdeen: Zucht, verkopen. Natuurlijk niet aan NS-Hispeed want die sukkelen liever met 160 over de HSL Zuid.
(kan het niet laten er weer tegenaan te schoppen)
vermoeidende hobby, lijkt mij. Maarre: de 160 over de HSL Zuid wordt niet bepaald door de rijtuigen, maar door de Traxxen. Voordat iemand gaat denken dat er terecht geschopt wordt.
 

13-07-2009 12:59:20
visscher
visscher
Deels is dat ook weer onterecht, tijdens TreiNShow in alkmaar sprak ik met de msn van de traxx en deze zei dat het met de traxxen wel mogelijk is om harder dan 160 te gaan (ik meen 200 km/h), maar dat dit pakket (optie) door NS niet gekocht is. Zie ook http://bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/locomotives/traxx-dc?docID=0901260d8001eade  

13-07-2009 13:09:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
en dat komt ook door de beveiliging, ECTS level 1 op de HSL-zuid mag niet harder dan 160 van het IVW.  

13-07-2009 13:11:21
hellfire
hellfire
Quote
visscher: maar dat dit pakket (optie) door NS niet gekocht is.

Mwoah, dat zou ik zelf als bedrijf ook niet doen bij geleaste locomotieven.
 

13-07-2009 13:29:24
ruysdael
ruysdael
Maar je zou wel locomotieven kunnen leasen die wél dat pakket hebben, of een andere type locomotief dat wél 200 km/h halen kan.  

13-07-2009 13:39:30
BGM104
BGM104
Quote
SleutelMan: en dat komt ook door de beveiliging, ECTS level 1 op de HSL-zuid mag niet harder dan 160 van het IVW.


Er wordt alleen maar onder level 1 gereden omdat Bombardier de level 2 in de Traxxen na toch zeker 1,5 jaar pruts.. eh proberen nog niet aan de praat heeft.

Met een combi Taurus + ICL waren de pendels al lang in dienst geweest met 200 km/h.
 

13-07-2009 14:19:11
2296
2296
Dat denk ik niet. Ook een Taurus moet de hele toelating weer doorlopen. Al zou het met de Europese afspraken waarschijnlijk een stuk makkelijker moeten gaan.

Maar kunnen ze niet een stammetje Avmz'en als reserve houden voor als er een ICE defect is. In Duitsland hebben ze dat ook.
 

13-07-2009 14:22:57
broek53
broek53
Ja, dan moet Hispeed ze wel weer terugkopen van NSR.  

13-07-2009 14:23:23
broek53
broek53
Vermoedelijk mogen de ICL niet in de Groeneharttunnel komen met 200 km/h omdat de ramen open kunnen en het geheel sowieso onvoldoende drukdicht is. Weet ik niet zeker, maar ik vermoed het sterk.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-07-2009 14:25
 

13-07-2009 20:30:35
thom
thom
Quote
maccerr: Maar je zou wel locomotieven kunnen leasen die wél dat pakket hebben, of een andere type locomotief dat wél 200 km/h halen kan.

Gelukkig zouden ze dat ook écht niet gedaan hebben als er een alternatief beschikbaar zou zijn.... %05%

Immers staan er in Europa hele spoorwegemplacementen al vóóóóól met loccen die minimaal 300 km/u gaan, geschikt zijn voor 1500 volt, voorzien zijn van ATB en al toegelaten zijn in NL als IVW ze ziet in de catalogus....

Kom op zeg, hou alsjeblieft eens op met dat gezeik dat de spoorwegwereld blind is en en alle hobbisten de oplossing thuis hebben liggen onder hun kussen... %08%

@ Maccer,
Ik bedoel dit zeker niet persoonlijk naar jou toe
 

13-07-2009 22:36:11
timtrein
timtrein
Een Traxx harder dan 160 is geen kwestie van een ander 'pakket' (whatever that may be) maar draaistellen met de motoren volledig afgeveerd i.p.v. tramophanging. En dat was iets minder eenvoudig / goedkoop.  

14-07-2009 00:41:52
Rolffiej19
Rolffiej19
precies en de uitvoering die hierboven werd gelinkt was de DC uitvoering in NL rijdt de MS uitvoering rond http://bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/locomotives/traxx-ms?docID=0901260d8001eafb  

14-07-2009 07:47:00
mdeen
mdeen
Quote
broek53: Vermoedelijk mogen de ICL niet in de Groeneharttunnel komen met 200 km/h omdat de ramen open kunnen en het geheel sowieso onvoldoende drukdicht is. Weet ik niet zeker, maar ik vermoed het sterk.

En ICR is bij de airco verbouwing wel drukdicht gemaakt?
Zo ver ik weet zijn de Avmz111 rijtuigen niet uitgerust met de schuiframen zoals de Bm235's (ICK), dus wat dat betreft moet er geen probleem zijn. "Uiteraard" geldt er voor dergelijke rijtuigen in Duitsland ook geen beperking voor de inzet, ze mogen gewoon door de NBS tunnels waar ze met een beetje pech gekruist worden door een ICE die 250 rijdt.
Natuurlijk zijn ook de Traxxen maar voor 160 toegelaten, maar je kunt alles wel als een probleem zien. Als NS-Hispeed gewoon voor de goede oplossing was gegaan hadden ze Taurussen gehuurd, Siemens ERTMS er in, en dan had IVW die die absoluut vreemde oekaze van "maximum 160 km/h onder ETCS L1" uitgestuurd.

Het is gewoon om aan te geven dat er eigenlijk geen goede wil is bij de overheid en bij de treinbedrijven. Men prutst maar een beetje voort. Onhandige beslissingen worden gevolgd door halve lapmaatregelen.

En ondertussen "doen de Belgen maar wat", maar wordt er wel met ETCS L2 gereden met exact dezelfde versie die in Nederland niet werkt. Leg me nog maar een keer uit waarom men daar wel onder L2 rijdt en in Nederland niet.
 

14-07-2009 07:50:36
keesje
keesje
Quote
mdeen:
Quote
broek53: Vermoedelijk mogen de ICL niet in de Groeneharttunnel komen met 200 km/h omdat de ramen open kunnen en het geheel sowieso onvoldoende drukdicht is. Weet ik niet zeker, maar ik vermoed het sterk.

En ICR is bij de airco verbouwing wel drukdicht gemaakt? .


Met ICR wordt maximaal 160 km/u gereden en geen 200 km/u. Maar of dat het verschil maakt t.a.v. het wel of niet drukdicht zijn, weet ik niet.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICL rijtuigen
RailWiki.nl