Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg
Forum: Algemeen - Algemeen
22-03-2010 10:54:52
edje
edje
Een gastheer....
Staat hij bij de ingang en wijst hij je naar je plek waar je kunt zitten en neemt hij je bestelling op %08%
 

22-03-2010 11:34:26
Dre
Dre
Kortom: Andere naam, zelfde functie  

22-03-2010 11:41:06
luytjes
luytjes
@edje: Als dat zou kunnen! In een drukke trein verwijst hij je vriendelijk naar een nog vrije zitplaats. En af en toe komt even langs om te vragen of alles nog naar wens is
Een stuk gastvrijer dan een conducteur die meteen in de achterste cabine verdwijnt en die je voor de rest van de reis niet meer ziet.

Laatst bewerkt door luytjes op 22-03-2010 11:42
 

22-03-2010 14:33:39
visscher
visscher
Een vrouwelijke HC is dus niet meer welkom op Zwolle - Emmen? Dat zou dan immers een gastvrouw zijn.

Voor de rest lijkt het me echt dezelfde functie ja. wellicht met een aantal extra taken, zoals het na elk station omroepen: "Welkom in deze trein naar ..., wij stoppen onderweg nog te ..,..,.. wij wensen u een goede reis."
 


22-03-2010 14:40:14
raymond16
raymond16
Gastheer/Gastvrouw stond in het bestek wat een uitwerking was van het begrip serviceverlendend personeel. en die moeten vooral ook kennis hebben van aansluitend vervoer op de stations en de verschillende tariefmogelijkheden in de regio en in geval van vertragingen omroepen wat de consequenties zijn.

Laatst bewerkt door raymond16 op 22-03-2010 14:40
 

22-03-2010 15:24:29
R-ekz
R-ekz
Quote
edje: Een gastheer....
Staat hij bij de ingang en wijst hij je naar je plek waar je kunt zitten en neemt hij je bestelling op %08%


En als je aan het rode hendeltje trekt, krijg je dan roomservice? toch maar eens proberen
 

23-03-2010 11:26:33
keesje
keesje
Ze geven het beestje gewoon een andere naam. Ik kan me niet voorstellen dat reizigers zitten te wachten om door een gladjanus met een neplach naar zijn stoel begeleid te worden. "Is alles naar wens mijnheer?"... Bwahhhh.

Nee, niet mijn ding hoor, maar als hij/zij aanvullende info kan geven over bussen e.d. natuurlijk wel een welkome aanvulling. Conducteur die extra info geeft dus.

Laatst bewerkt door keesje op 23-03-2010 11:27
 

29-03-2010 22:28:11
noof
noof
Er zaten vandaag een aantal mannen achter een kennis van mij, die het er over hadden dat de sneltrein Emmen-Zwolle alleen nog maar in Coevorden en Ommen zou gaan stoppen..

Lijkt me toch een gevalletje broodje aap?
 

29-03-2010 22:37:12
raymond16
raymond16
Voor de NS tijd lijkt het me sterk, voor de nieuwe concessie kan het sowieso niet kloppen.  

29-03-2010 22:37:17
mdj
mdj
Als er niet in Nieuw-Amsterdam gekruist hoeft te worden met de stoptrein, evenals een andere ligging tussen Zl-Mrb. Je hebt namelijk zeeen van tijd, anders sta je 8 minuten uit je neus te eten op Ommen. Kan je beter ook in Dalfsen stoppen, niet waar?

De 1-april grappen komen vroeg dit jaar.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-04-2010 14:01:14
noof
noof
NS gaat NIET meedoen. Zie http://railtrack.web-log.nl/railtrack/2010/04/--breaking-news.html  

16-04-2010 16:35:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
zie ook hier: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=46667

Iemand die ooit gehoord heeft van Polaris rail? Ik heb er even op gezocht maar ik kan zo 123 niets vinden erover...
 

16-04-2010 16:48:51
mren
mren
Zal wel werknaam zijn van een alliantie, staat ook niet bij KVK ingeschreven.  

16-04-2010 17:17:03
luytjes
luytjes
Het enige wat ik ervan weet is dat het een Belgisch bedrijf is. Op internet is er alleen niets over te vinden.

Laatst bewerkt door luytjes op 16-04-2010 17:17
 

16-04-2010 17:19:04
MDDM
MDDM
Hier: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=283392#p283392 wat info over het bedrijf,althans van de gene wie er achter zit.


Gr Joop mcn Lls
 

16-04-2010 17:32:15
alle46
alle46
Daar staat Pollarisrail en dit is iets anders dan Polaris Rail lijkt mij.  

16-04-2010 17:41:17
klaass16
klaass16
ook ik vond een linkje.. http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=46667 misschien hebben jullie er wat aan?  

16-04-2010 17:46:39
maxime
maxime
Dus we hebben nu Arriva, Veolia, Syntus!, en Polaris Rail als geïnteresseerden.

Dat betekent dus dat Connexxion sowieso van Almelo-Mariënberg verdwijnt. Ik vraag me af waarom ze niet hebben ingeschreven.
 

16-04-2010 18:07:35
HZwoferink
HZwoferink
Wie is Polaris Rail? Ik kan niks vinden op Google. En heb er nog nooit van gehoord Een combinatie ofzo van spoorweg bedrijven??


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

17-04-2010 17:33:03
taigagaai
Moderator
taigagaai
Connexxion heeft zich wel ingeschreven. Connexxion (nu de vervoerder op de andere lijn) heeft gevraagd om twee weken uitstel. Het bedrijf kreeg de papierwinkel over de financiering van de treinen niet op tijd rond. De provincies Drenthe en Overijssel en de regio Twente beraden zich over het verzoek.
Zie ook: http://www.dvhn.nl:80/nieuws/drenthe/article6004107.ece/Vier-spoorbedrijven-in-strijd-om-Emmen-Zwolle
 

21-04-2010 09:56:46
massamsee
massamsee
Binnenkort wordt bekend wie de aanbesteding wint op de spoorlijnen Emmen-Zwolle en mariënberg-Almelo,er zijn 4 gegadigden nl Arriva,Veolia,SytusenPollarisrail. Connexxion was te laat en had nog 2 weken nodig met een bod te komen.Ergens hoop ik dat het geen Arriva of Veolia wordt, Vanmorgen stond er een stuk in het dagblad van het noorden over Pollarisrail, Dit is een Limburger (Wim Pollaert) deze menneer wil met FLIRT treinstellen gaan rijden en voor Mariënberg –Almelo Met GTW die dan door rijden tot Coevorden en aan gekoppeld kunnen worden met de FLIRT’jes , deze techniek om te koppelen is aanwezig en volgens Stadler mogelijk. Men denkt 13 FLIRT’jes en 7 GTW’s de dienstregeling te kunnen rijden.Waarom hoop ik dat Arriva of Veolia het niet wordt, omdat deze beiden met elektrische GTW’s rijden en deze treinstellen totaal ongeschikt zijn om sneltreinen Emmen-Zwolle te rijden om de deze weinig comfort hebben bij de baanvak snelheden van boven de 100 km/h en ook de afstand Emmen-Zwolle 75 km is te lang om in deze (trammetjes) te zitten, dan kunnen beter het mat 64 op de lijn houden.Kan geen link plaatsen van de digitale versie van deze krant voor het volledige artikel.Hoop voor deze menneer Pollaert dat hij de aanbesteding krijgt, Een ding nog waar de anderen mee willen gaan rijden weet ik niet, Maar om niet te vroeg gaan roepen dat Arriva en Veolia met GTWjes willen gaan rijden, is verder niet bekend waar Syntus Mee Gaat rijden,Afgelopen vrijdag nog in een Flirt gezeten tussen Dortmund en Munster en dat rijdt echt super, daarom gun ik Pollaris deze spoorlijnen.

Bron dagblad van het noorden.


Mvgr Evert.

Laatst bewerkt door massamsee op 21-04-2010 16:14
 

21-04-2010 10:10:04
Railprutse
Railprutse
Quote
massamsee: omdat deze beiden met elektrische GTW’s rijden en deze treinstellen totaal ongeschikt zijn om sneltreinen Emmen-Zwolle te rijden om de deze weinig comfort hebben bij de baanvak snelheden van boven de 100 km/h en ook de afstand Emmen-Zwolle 75 km is te lang om in deze (trammetjes) te zitten, dan kunnen beter het mat 64 op de lijn houden
 

21-04-2010 10:21:47
visscher
visscher
Het comfort van een trein is een relatief begrip, het hangt helemaal af van welke stoelen de vervoerder in een trein plaatst. Ook de rijeigenschappen kunnen verschillen afhankelijk van de toegepaste onderdelen. Verder heb ik persoonlijk geen ervaring met beide treinstellen en kan er dus niet over oordelen.  

21-04-2010 16:14:12
luytjes
luytjes
Quote
massamsee: Emmen-Zwolle te rijden om de deze weinig comfort hebben bij de baanvak snelheden van boven de 100 km/h en ook de afstand Emmen-Zwolle 75 km is te lang om in deze (trammetjes) te zitten
Voor trammetjes moet je straks op de lijn Zwolle-Kampen zijn. Een GTW is nog altijd een trein die met gemak 140 km/u kan halen. Alleen in Amerika rijden GTW's door de stad alsof het trams zijn, maar daar is alles dan ook een slagje groter.

Wat betreft Pollaris Rail: geweldig, een eenmansbedrijf dat op zo'n grote concessie inschrijft Interessante plannen ook wat betreft materieelinzet. Ik kan nu al niet wachten op de uitslag!

Laatst bewerkt door luytjes op 21-04-2010 16:17
 

21-04-2010 17:04:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Knap dat je weet dat de E-GTW's van Arriva en Veolia boven de 100 km/u een minder rijcomfort hebben massamsee: die snelheid halen ze op hun huidige lijntjes zelden.
Arriva heeft bv. alleen Ddr-Sdt als 130 km/u gebied, maar als je emplacement Ddr af bent moet je zowat alweer gaan remmen voor Ddrs. Vervolgens zit je nog met een lagere maximumsnelheid op Bmbr dus op de tussenliggende stukjes ga je ook nooit ver over de 100.
Overigens ook nooit verschil gemerkt terwijl Ddrs - Sdt als "snel" traject notabene ook nog één grote bocht is, dus als je het daar nog niet merkt...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-04-2010 17:21:18
raymond16
raymond16
Juist GTW is geschikt voor traject Zl-Emn, volgens mij is de tijd die een GTW nodig heeft voor 0-140 sneller als van Flirtjes. Overigens vind ik het opmerkelijk dat hij gewoon z'n complete plannen al uit de doeken doet. 7 GTW's is trouwens rijkelijk veel voor Aml - Co. Blijkbaar is dat ook gelijk de reserve voor Zl-Emn en dat lijkt me niet zo praktisch, koppelbaar of niet. Het zal mij benieuwen.  

21-04-2010 17:45:12
AlbertP
AlbertP
Als die man te veel treinen bestelt is het zijn eigen schuld dat hij geld heeft verspild. Hij zal dit zeker begrijpen, direct al op zo'n concessie inschrijven is niet niks voor een beginnende ondernemer. Iemand die dit aandurft zal vast genoeg verstand hebben van vervoer per trein om te begrijpen wat hij het beste kan doen.

Je kunt het ook van de positieve kant bekijken: meer reserve kan hogere betrouwbaarheid betekenen.
 

21-04-2010 18:09:04
raymond16
raymond16
Ik kwam net al een andere reden tegen: in het artikel blijkt eveneens te zijn dat de treinen Aml-Co in Co gekoppeld worden met Zl-Emn en dat de GTW's dus meemoeten naar Emn. Dat verklaart wel waarom er 7 stellen besteld worden. Wel erg jammer van de extra reistijd die dit voor reizigers naar Emn en Na betekent. Gezien het feit dat hier amper punten voor gegeven worden bij de beoordeling door de provincie en het feit dat het qua uitvoering erg duur is denk ik dat Pollarisrail het niet gaat redden in deze concessie.
Wel interessant trouwens dat de eigenaar voorheen werkzaam was bij Bombardier en nu bij Stadler materieel zou willen bestellen.

Laatst bewerkt door raymond16 op 21-04-2010 18:35
 

21-04-2010 18:40:20
nielske90
nielske90
Quote
raymond16: Juist GTW is geschikt voor traject Zl-Emn,
Ja, die GTW's met slechts één deur per bak (in in ieder geval de kopbakken) zijn heel erg praktisch op een lijn met een hoge spitspiek/richting inderdaad... Dan is dus in de spits direct heel je punctualiteit om zeep zoals bij Veolia op de Maaslijn.

Laatst bewerkt door nielske90 op 21-04-2010 18:41
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-04-2010 20:15:13
daniel81
daniel81
Dat is inderdaad de ultieme blunder. Frank van Setten had met zijn ervaringen bij Syntus toch beter moeten weten%03%
Aan de andere kant: al die treinstellen van tegenwoordig zijn modulair, dus waarom zou het niet mogelijk zijn een paar deurtjes toe te voegen?
 

21-04-2010 20:23:49
AlbertP
AlbertP
Misschien doen ze dat ook wel.  

21-04-2010 21:34:51
mich
mich
GTW heeft als grote voordeel dat het al toegelaten is, als enige "nieuwe" zo te bestellen trein in dit landje. Dat alleen al scheelt vrij veel centen. Bovendien weet je zo waar je aan begint, is onderhoud een stuk gemakkelijker en zijn de kinderziektes er theorethisch wel uit. Verder is een GTW voor een lijn als de Maaslijn en Zl-Em inderdaad erg klein in de spits, maar als je maar genoeg bakken hebt is het wel te doen.
Ik heb zelf het liefst een Dm'90, maar begrijp heel goed waarom er GTW rijdt.
 

22-04-2010 07:53:17
massamsee
massamsee
Had gisteren gemeld dit ik niet hoop dat er GTW,tjes op emn- zl komen,dat was niet zomaar.Heb zowel in de GTW d als E gereden en viel mij op dat boven de 100 km/h de treinen beginnen te slingeren en dat te koste gaat van het comfort, verder vindt ik de GTW er best mooi uitzien, maar zijn grote broer FRIRT rijdt toch echt 10 beter als een echte trein.vandaar ik de GTW een (sneltram) noem.

vgr Evert.
 

22-04-2010 09:07:11
DE2
DE2
Quote
nielske90:
Quote
raymond16: Juist GTW is geschikt voor traject Zl-Emn,
Ja, die GTW's met slechts één deur per bak (in in ieder geval de kopbakken) zijn heel erg praktisch op een lijn met een hoge spitspiek/richting inderdaad... Dan is dus in de spits direct heel je punctualiteit om zeep zoals bij Veolia op de Maaslijn.


Flirts hebben precies het zelfde "probleem" die hebben nl. ook maar 1 deur in de kop en middenbakken... De tijd zal het leren! Wie weet komt er wel iemand met Desiro ML dat lijkt mij persoonlijk een mooie kandidaat voor Zwolle-Emmen, veel deuren, comfortabel en trekt lekker snel op. Teminste die van de MittelRheinBahn doen dat wel tussen Keulen en Koblenz.

MVG. Frank


Groeten uit Alkmaar-Noord
 

22-04-2010 09:11:01
nielske90
nielske90
FLIRT's hebben dat niet want die is immers gewoon leverbaar met twee deuren, ook in de kopbakken. Zie bijvoorbeeld http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Stadler_FLIRT_Koleje_Mazowieckie.jpg  

22-04-2010 11:19:00
luytjes
luytjes
De FLIRT's van de SBB hebben allemaal twee deuren per bak, terwijl vrijwel alle Duitse vervoerders met FLIRT's rijden die één deur per bak hebben. Het is dus gewoon af te stemmen op de wensen van de vervoerder.
De SBB RABe 520 (Seetal GTW 2/8) laat weer zien dat de GTW ook met twee deuren per bak leverbaar is: http://www.stadlerrail.com/media/uploads/factsheets/GTW_Seetal_e_A4_280503.pdf
Kortom, zoals gezegd: alles is modulair en op de wens van de klant aan te passen. Als er één leverancier is die - zelfs bij kleine bestellingen - materieel precies op maat kan maken, dan is het Stadler wel.
 

22-04-2010 19:33:34
3222
3222
Meer deuren betekend ook minder zitplaatsen.  

22-04-2010 19:38:13
robbertc
robbertc
En meer balkons en dus meer staanplaatsen  

22-04-2010 20:54:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
massamsee: Heb zowel in de GTW d als E gereden en viel mij op dat boven de 100 km/h de treinen beginnen te slingeren.
Vindt het nogsteeds uitermate knap dat je met E-GTW's harder dan 100 hebt gereden: Mtr - Hrl is max. 100 net als Sdt - Gdm en Hrl - Krd is max. 80.
Blijft dus alleen Ddr-Sdt over met baanvaksnelheid 130 maar daar kom je amper boven de 100 door tussenliggende stukken met lagere baanvaksnelheid.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-04-2010 00:14:16
dh3201
dh3201
Er zijn meer landen waar E GTW's rijden...


Shqiperise-lopers?
 

23-04-2010 09:23:03
massamsee
massamsee
Quote
daniël_ddr:
Quote
massamsee: Heb zowel in de GTW d als E gereden en viel mij op dat boven de 100 km/h de treinen beginnen te slingeren.
Vindt het nogsteeds uitermate knap dat je met E-GTW's harder dan 100 hebt gereden: Mtr - Hrl is max. 100 net als Sdt - Gdm en Hrl - Krd is max. 80.
Blijft dus alleen Ddr-Sdt over met baanvaksnelheid 130 maar daar kom je amper boven de 100 door tussenliggende stukken met lagere baanvaksnelheid.


Kan je na gaan, maar dat komt door te kleine wielen en neem aan dat de bodem tussen beide eind stations ook niet geweldig is, maar we hadden het gevoel dat boven de 100 km/h was vandaar, dan is het beter dat die toch wel mooie treinen niet op Emmen zwolle komen te rijden want tussen Zwolle en Mariënberg is het baanvaksnelheid 140km/h en tot Emmen 130 km/h en dat wil je toch geen mens aandoen,oja eind 2008 met de sneltrein Leeuwarden-groningen mee gereden, volgens mij is daar het baanvaksnelheid ook boven de 100 km/h en dat ding slingerde ook als een gek,dus ik val niemand persoonlijk aan dit zijn alleen mijn persoonlijke ervaringen, en vind het best mooie treintjes, maar dat voor korte stukjes tot max van 25 km, aangezien wij in emmen wonen en eerst met de trein naar Zwolle moeten en dan pas verder zie ik deze trammetjes niet zitten op Emmen Zwolle, we hebben dan kans om eerst met de auto naar Hoogeveen te reizen en daar in de trein te stappen, het is van Emmen zuid naar Hoogeveen maar 20 min rijden met de auto,die tijd hebben we ook nodig om met de auto in het centrum van Emmen te komen.

mvgr Evert.
 

23-04-2010 09:45:06
alle46
alle46
Zwolle-Emmen is een baanvak waar op het scherpst van de snede moet worden gereden om een goede dienstregeling te kunnen aanhouden. Daar hoort stabiel, snel en comfortabel materieel bij. Vul verder zelf maar in.
Als de aanbieder komt met lightrail voertuigen en de provincie keurt dat goed, dan weten we ons lot!
Overigens is de kwaliteit van de baan mede bepalend voor de comfort ervaring. Ook de huidige V'tjes rossen er luidruchtig en schuddend overheen. Dit in tegenstelling tot het rijgedrag van V'tjes op de hoofdlijnen.
Overigens vindt er veel groot onderhoud plaats op Zl-Emn, dus wordt het zowiezo beter.
En wie Bargeres wil behouden hier een stemadvies: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=46931
 

23-04-2010 10:46:51
gkw1969
gkw1969
Quote
alle46: Daar staat Pollarisrail en dit is iets anders dan Polaris Rail lijkt mij.


En als je de krantenberichten leest gaat het ook om Pollaris Rail.... met dubbel L.
Lijkt me dat iemand de staatsloterij heeft gewonnen ofzo.
 

23-04-2010 10:48:50
idolaat
idolaat
Hierboven is al uitgebreid uit de doeken gedaan over wie het gaat..... Heeft volgens het radio-interview grote partijen achter zich...

Laatst bewerkt door idolaat op 23-04-2010 10:49
 

23-04-2010 11:40:22
reisthijs
reisthijs
Quote
alle46: Als de aanbieder komt met lightrail voertuigen en de provincie keurt dat goed, dan weten we ons lot!
Welke aanbieder het ook wordt, het wordt sowieso modern stoptreinmaterieel (geen lightrailvoertuigen, een GTW is ook geen lightrail), uiteraard keurt de provincie dat goed want dat is juist de bedoeling. Geen enkele reden om de vervoerders hierop af te rekenen want want ze voldoen alleen maar aan de wensen van de provincies en zullen dus allemaal met iets vergelijkbaars komen.

Quote
Overigens is de kwaliteit van de baan mede bepalend voor de comfort ervaring. Ook de huidige V'tjes rossen er luidruchtig en schuddend overheen. Dit in tegenstelling tot het rijgedrag van V'tjes op de hoofdlijnen
Plan V rijdt dus in principe comfortabel op de hoofdlijnen, maar heeft slechter rijgedrag als de kwaliteit van de baan minder is. Met een GTW of een FLIRT of iets vergelijkbaars is dat niet anders.
 

23-04-2010 12:33:44
AlbertP
AlbertP
Nog even over Pollarisrail: de eigenaar heet Pollaert met 2x L. Bij de Kamer van Koophandel is Pollarisrail aan elkaar geschreven (dus niet Pollaris Rail).  

23-04-2010 12:53:56
keesje
keesje
Quote
alle46: Als de aanbieder komt met lightrail voertuigen en de provincie keurt dat goed, dan weten we ons lot!


Wat verstaan de mensen in het puche zelf eigenlijk onder lightrail? Op de Valleilijn kwam ook 'lightrail' dat by the way een heel stuk zwaarder was dan bv Mat'64 en dus niet zo light.

Dus ik ben benieuwd of er weer klakkeloos met interessante termen gesmeten wordt zonder dat men zelf weet wat ze ermee bedoelen...

Overigens, de goedkoopste wint doorgaans toch.
 

23-04-2010 13:06:02
daniel
daniel
Volgens mij stond in het bestek van de Valleilijn-aanbesteding dat lightrail juist níét gewenst was, omdat daarvoor kostbare (en dus onwenselijke) infra-aanpassingen benodigd waren. Dat zal wel iets met detectie te maken hebben gehad.

Nou heb ik het bestek van Zl-Emn niet gelezen, dus weet ik niet wat voor standpunt daar genomen is t.o.v. lightrail. Maar ik kan me voorstellen dat, vanwege hetzelfde puntje als op de Valleilijn, lightrail ongewenst is. Overigens is bijvoorbeeld de SLT toch 'officieel' ook geen lightrail, terwijl deze in zijn naam wel de term "light" draagt?

Laatst bewerkt door daniel op 23-04-2010 13:09
 

23-04-2010 18:08:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat is sowieso een discussie apart, GTW is ook geen lightrail (en heeft op op de Heuvellandlijn ook geen detectieproblemen). Dat is er echter vrijwel wel altijd op diesellijnen valt me op (DM'90, Lint, D-GTW), in het gewicht zal het niet echt zitten (licht kun je ze niet noemen), dus hoezo moeten daar vrijwel altijd assentellers worden geinstalleerd? (dan bedoel ik het dus specifiek waarom GTW wel zonder assentellers op een baanvak met waslijn kan rijden en op een traject zonder bovenleiding zijn er detectieproblemen...)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 23-04-2010 18:10
 

23-04-2010 18:28:32
raymond16
raymond16
In het bestek is het zo geformuleerd:
Het in te zetten materieel is geschikt om zonder extra aanpassingen aan de infrastructuur te kunnen worden ingezet op de baanvakken Emmen – Zwolle en/of Almelo - Mariënberg. In het bijzonder gaat het daarbij om de detectie van het materieel waarover meer informatie is op te vragen bij de contactpersoon van ProRail (zie 2.2.13). Maatgevend hiervoor is de huidige situatie plus eventueel geplande aanpassingen aan de infrastructuur waarover op het tijdstip van de bestelling van het materieel een besluit is genomen of onomkeerbaar toegezegd.

Laatst bewerkt door raymond16 op 23-04-2010 18:34
 

23-04-2010 18:35:10
dh3201
dh3201
Quote
keesje: Wat verstaan de mensen in het puche zelf eigenlijk onder lightrail? Op de Valleilijn kwam ook 'lightrail' dat by the way een heel stuk zwaarder was dan bv Mat'64 en dus niet zo light.


Het begrip 'light' heeft niets met het gewicht te maken. Net zomin als een cola light minder zwaar zou zijn dan een gewone cola.


Shqiperise-lopers?
 

23-04-2010 20:39:03
rick
rick
Wat bedoelen ze er dan wel mee?  

23-04-2010 20:44:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
massamsee: Kan je na gaan, maar dat komt door te kleine wielen en neem aan dat de bodem tussen beide eind stations ook niet geweldig is, maar we hadden het gevoel dat boven de 100 km/h was vandaar
Vanmiddag toevallig nog 'n ritje Sdt-Ddr gemaakt... enige stuk waar merkbaar geschommeld werd is tussen het begin van het enkelspoor bij Sdt en Wijb. Da's het 130-stuk inderdaad, maar ligt tegelijk in een vrij scherpe boog wat het voornaamste probleem zal zijn.
Wijb heeft een lagere Vmax en daarna wordt al vaart geminderd voor Ddrs (en het stuk dubbelspoor bij Sdt heeft Vmax 80 km/u.

Neem toch aan dat ze op Zl - Emn niet constant in een boog rijden en daarbuiten valt het geschommel wel mee.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-04-2010 21:08:37
timtrein
timtrein
Je moet "lightrail" als een soort mode-naam zien. Het is een trein die een beetje naar een tram neigt, met moderne zaken die een reiziger moeten aantrekken. Gelijkvloerse instap, snel optrekken en remmen, dat soort dingen. Echt harde criteria zijn er niet, want iedereen verstaat er wat anders onder...  


23-04-2010 23:02:26
ruysdael
ruysdael
Quote
timtrein: Het is een trein die een beetje naar een tram neigt, met moderne zaken die een reiziger moeten aantrekken. Gelijkvloerse instap, snel optrekken en remmen, dat soort dingen.
Dit vind ik eigenlijk ook een vreemde vergelijking. Trams in Nederland zijn ook pas sinds 2002 geheel lagevloers (de Combino in Amsterdam) en het snelle optrekken en afremmen kan heavy rail ook prima sinds de jaren '70 (SGM). Misschien gaan trams wel meer op treinen lijken...
 

23-04-2010 23:23:29
mich
mich
Quote
SleutelMan: dat is sowieso een discussie apart, GTW is ook geen lightrail (en heeft op op de Heuvellandlijn ook geen detectieproblemen). Dat is er echter vrijwel wel altijd op diesellijnen valt me op (DM'90, Lint, D-GTW), in het gewicht zal het niet echt zitten (licht kun je ze niet noemen), dus hoezo moeten daar vrijwel altijd assentellers worden geinstalleerd? (dan bedoel ik het dus specifiek waarom GTW wel zonder assentellers op een baanvak met waslijn kan rijden en op een traject zonder bovenleiding zijn er detectieproblemen...)


Dat zit zo: GTW-diesel Lint en Dm'90 hebben een beperkte detectie niet alleen doordat ze licht zijn, maar ook door het ontbreken van blokkenremmen en retourstroom zoals een E-GTW wel heeft. Deze retourstroom van de E-tractieinstallatie zorgt voor een veel betere detectie.
(Met E-GTW kun je trouwens wel detectieproblemen krijgen bij erg vuile rails.)
 

23-04-2010 23:38:51
reisthijs
reisthijs
Quote
maccerr:
Quote
timtrein: Het is een trein die een beetje naar een tram neigt, met moderne zaken die een reiziger moeten aantrekken. Gelijkvloerse instap, snel optrekken en remmen, dat soort dingen.
Dit vind ik eigenlijk ook een vreemde vergelijking. Trams in Nederland zijn ook pas sinds 2002 geheel lagevloers (de Combino in Amsterdam) en het snelle optrekken en afremmen kan heavy rail ook prima sinds de jaren '70 (SGM). Misschien gaan trams wel meer op treinen lijken...
De vage term 'lightrail' wordt dus niet gebruik voor materieel met één van deze eigenschappen, het gaat juist om de combinatie ervan. Maar de allerbelangrijkste eigenschap is tegenwoordig 'modern' want die moderne 'light' uitstraling dáár gaat het de overheden toch vooral om. Of het dan om een 'echte' lightrail gaat of toch gewoon een moderne trein is niet echt van belang.

(Bij mijn weten zijn de eerste Nederlandse trams met gelijkvloerse instap overigens toch echt in de jaren '80 geintroduceerd, alleen heette het toen simpelweg 'sneltram')
 

23-04-2010 23:45:52
timtrein
timtrein
"Modern" is ook van alle tijden, Plan T/V was bij de introductie in 1964 ook licht en modern  

24-04-2010 01:34:23
mren
mren
Quote
reisthijs:
(Bij mijn weten zijn de eerste Nederlandse trams met gelijkvloerse instap overigens toch echt in de jaren '80 geintroduceerd, alleen heette het toen simpelweg 'sneltram')

En daar ontstaat de spraakverwarring: de één heeft het over een lagevloertram en de ander spreekt over een gelijkvloerse instap. En het wezenlijke verschil is vervolgens de perronhoogte
 

24-04-2010 02:50:28
ruysdael
ruysdael
Quote
reisthijs: De vage term 'lightrail' wordt dus niet gebruik voor materieel met één van deze eigenschappen, het gaat juist om de combinatie ervan.
Ja, dat begrijp ik, maar ik vind die vergelijking met een tram dus juist zo frappant, omdat een combinatie van deze factoren bij trams, net als bij treinen, ook pas iets van de laatste jaren is.

Quote
reisthijs: (Bij mijn weten zijn de eerste Nederlandse trams met gelijkvloerse instap overigens toch echt in de jaren '80 geintroduceerd, alleen heette het toen simpelweg 'sneltram')
Als je de Amstelveenlijn bedoeld: in wezen is dat gewoon een metro met een pantograaf. In die zin is een gelijkvloerse instap al sinds de jaren '70 (Oostlijn) een bekend verschijnsel. Vergelijking Lightrail -> Metro vind ik dan ook iets logischer. Afijn, nu worden het zo langzamerhand spijkers op laag water.

Laatst bewerkt door ruysdael op 24-04-2010 02:51
 

24-04-2010 08:53:56
3222
3222
Quote
robbertc: En meer balkons en dus meer staanplaatsen

Als passagiers meer dan 10 minuten moeten staan komt er weer een klachtenstroom op gang, of van de passagiers zelf of van de opdrachtgever.
 

24-04-2010 09:56:24
keesje
keesje
Van de opdrachtgever? Die bepaalt toch wat reizigers (kennelijk schijnen te) willen?  

24-04-2010 11:54:36
reisthijs
reisthijs
De opdrachtgever heeft hier dus bedacht hoe lang de reiziger maximaal wil staan zonder te klagen.

Quote
maccerr: Ja, dat begrijp ik, maar ik vind die vergelijking met een tram dus juist zo frappant, omdat een combinatie van deze factoren bij trams, net als bij treinen, ook pas iets van de laatste jaren is.
Er is nog een belangrijke eigenschap die de nieuwe generatie stoptreinen zo 'tramachtig' maakt: het open interieur en de korte bakovergangen zonder deuren. Iets wat bij trams al heel lang gebruikelijk is maar bij (Nederlandse) treinen iets heel nieuws.
 

24-04-2010 12:31:20
maxime
maxime
Quote
reisthijs:
Quote
maccerr:
Quote
timtrein: Het is een trein die een beetje naar een tram neigt, met moderne zaken die een reiziger moeten aantrekken. Gelijkvloerse instap, snel optrekken en remmen, dat soort dingen.
Dit vind ik eigenlijk ook een vreemde vergelijking. Trams in Nederland zijn ook pas sinds 2002 geheel lagevloers (de Combino in Amsterdam) en het snelle optrekken en afremmen kan heavy rail ook prima sinds de jaren '70 (SGM). Misschien gaan trams wel meer op treinen lijken...
De vage term 'lightrail' wordt dus niet gebruik voor materieel met één van deze eigenschappen, het gaat juist om de combinatie ervan. Maar de allerbelangrijkste eigenschap is tegenwoordig 'modern' want die moderne 'light' uitstraling dáár gaat het de overheden toch vooral om. Of het dan om een 'echte' lightrail gaat of toch gewoon een moderne trein is niet echt van belang.

(Bij mijn weten zijn de eerste Nederlandse trams met gelijkvloerse instap overigens toch echt in de jaren '80 geintroduceerd, alleen heette het toen simpelweg 'sneltram')


Timtrein heeft ongeveer de goede definitie te pakken, want deze wordt bij de TU Delft ook gebruikt al dan niet in een iets andere vorm.

Lightrail zit tussen tram en trein in qua eigenschappen. Een goed voorbeeld hiervan is RandstadRail waar de Regio-Citadis voertuigen op het Haagse tramnet dienst doen als gewone trams, maar vanaf Laan van NOI richting Zoetermeer gebruik maken van "spoorse infra". Er is een vrije baan, een relatief hoge maximumsnelheid, een beveiligingssysteem doordat er niet meer op zicht gereden mag worden, een hoge versnelling en relatief hoge perrons vergeleken met die van de stadstram (soms op stoepniveau).

Daarnaast kan gesteld worden dat het voertuig een laag gewicht heeft in vergelijking met een gewone trein. Een vergelijking met SLT moet niet getrokken worden, want deze heet dan wel Sprinter "Light Train" (geen "Light Rail") maar voldoet niet aan de eigenschappen die ik mbv Randstadrail heb genoemd. Een SLT moet gezien worden als een snelle voorstadstrein.
 

24-04-2010 12:39:58
maxime
maxime
Quote
maccerr:
Quote
reisthijs: De vage term 'lightrail' wordt dus niet gebruik voor materieel met één van deze eigenschappen, het gaat juist om de combinatie ervan.
Ja, dat begrijp ik, maar ik vind die vergelijking met een tram dus juist zo frappant, omdat een combinatie van deze factoren bij trams, net als bij treinen, ook pas iets van de laatste jaren is.

Quote
reisthijs: (Bij mijn weten zijn de eerste Nederlandse trams met gelijkvloerse instap overigens toch echt in de jaren '80 geintroduceerd, alleen heette het toen simpelweg 'sneltram')
Als je de Amstelveenlijn bedoeld: in wezen is dat gewoon een metro met een pantograaf. In die zin is een gelijkvloerse instap al sinds de jaren '70 (Oostlijn) een bekend verschijnsel. Vergelijking Lightrail -> Metro vind ik dan ook iets logischer. Afijn, nu worden het zo langzamerhand spijkers op laag water.


De Amstelveenlijn is meer een pré-metro concept. Naar mijn weten moest de hele Amstelveenlijn redelijk gemakkelijk in het metronet kunnen worden geïntegreerd. Vandaar dat de lijn inderdaad erg overkomt als metro.
 

24-04-2010 12:53:11
mren
mren
Quote
reisthijs: De opdrachtgever heeft hier dus bedacht hoe lang de reiziger maximaal wil staan zonder te klagen.


Niet alleen hier, ook bij busconcessies is het vrij gebruikelijk om te definiëren hoeveel reizigers hoe lang maximaal mogen staan. Over het algemeen wordt gestreefd naar 100% zitplaats voor reizen >10 minuten
 

24-04-2010 13:38:50
keesje
keesje
Vreemd dat er door bezitters van privéauto's en privéchauffeurs wordt bepaald hoe lang jij en ik zouden moeten willen staan... Zeker niet hun eigen norm dunkt me.  

24-04-2010 14:34:24
mren
mren
1. wie betaalt, bepaalt
2. bij bijv de Regio Twente heeft elke werknemer inderdaad auto met chauffeur voor de deur staan, vandaar dat ze bij de laatste bijeenkomst waar ik ze zag ze met de fiets kwamen
3. als je niets vastlegt, kan je de opdrachtnemer niet aan zn contrct houden
4. met publieke middelen moet verstandig om worden gesprongen. Heb je liever 15 stilstaande bussen of treinen gedurende 23 uur per dag zodat in de spits iedereen kan zitten?

Laatst bewerkt door mren op 24-04-2010 14:38
 

24-04-2010 14:36:41
raymond16
raymond16
Quote
mren:
4. met publieke middelen moeten verstandig om worden gesprongen. Heb je liever 15 stilstaande bussen of treinen gedurende 23 uur per dag zodat in de spits iedereen kan zitten?

Optie 4 heeft op dit moment de voorkeur in het bestek: vanaf 2015 moet iedereen ook in de spits kunnen zitten. In de periode 2012-2015 mag 15% van de reizigers tussen Zl en Dl staan. Het publieke belastinggeld van de provincies en regio Twente wordt gebruikt om het extra materieel te kopen wat nodig is om iedereen te laten zitten.

Laatst bewerkt door raymond16 op 24-04-2010 14:37
 

24-04-2010 18:20:24
ruysdael
ruysdael
Quote
maxime: Timtrein heeft ongeveer de goede definitie te pakken, want deze wordt bij de TU Delft ook gebruikt al dan niet in een iets andere vorm.

Lightrail zit tussen tram en trein in qua eigenschappen.
Oftewel: net als een metro. De vergelijking Lightrail -> Metro klinkt al een stuk logischer. Ook voor wat betreft he topen interieur en korte bakovergangen zonder deuren.
 

26-04-2010 00:53:47
maxime
maxime
Metro maakt gebruik van een ander soort netwerk dan lightrail (voornamelijk ondergronds) en is niet bedoeld om van een tramnetwerk gebruik te kunnen maken (straatniveau). Metro neigt meer naar heavy rail.
Bovendien sla je met dat open interieur een beetje de plank mis, want dat wordt inmiddels overal toegepast met het oog op sociale controle en veiligheid. Kijk maar eens naar de indeling van SLT, de nieuwere trams, nieuwere metro's, lightrail, bepaalde bussen..dus dat is niet specifiek voor lightrail en metro.

Ik probeer alleen maar het onderscheid duidelijk te maken aan de hand van de definities.

Laatst bewerkt door maxime op 26-04-2010 00:55
 

26-04-2010 01:25:24
ruysdael
ruysdael
Volgens mij ben ik niet degene die beweert dat een open interieur iets specifiek was voor lightrail en trams, maar is dat reisthijs enkele berichten hierboven. Ik gaf aan dat een metro dat ook heeft.  

11-05-2010 08:30:27
martinc
martinc
Even weer terug naar het onderwerp van deze topic; De Vechtdallijnen!
Vandaag wordt bekend wie de aanbesteding van de concessie Vechtdallijnen 2012-2027 heeft gewonnen.

Genomineerd zijn:
Veolia
Arriva
Syntus
Pollaris Rail

En de winnaar is: ............
 

11-05-2010 15:08:21
martinc
martinc
En de winnaar is: ARRIVA

Persbericht:

Treinvervoer Vechtdallijnen in 2012 naar Arriva

Arriva neemt het treinvervoer op de spoorlijnen Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg, de zogenoemde Vechtdallijnen, over van NS en Connexxion. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met 2027.

Vier vervoerders hadden een offerte ingediend: Arriva, Syntus, Veolia en nieuwkomer Pollarisrail. Na de beoordeling van de offerte van Arriva Openbaar Vervoer NV is als winnaar naar voren gekomen. Arriva gaat vanaf december 2012 de lijn Zwolle-Emmen rijden en vanaf december 2013 ook de lijn Almelo - Mariënberg.

Verbeteringen
De belangrijkste verbeteringen uit de aanbieding van Arriva zijn:
- Op de lijn Zwolle - Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden van de Zwitserse fabrikant Stadler. Deze treinen rijden ook elders in Nederland (o.a. Friesland, Groningen en Limburg).
- De treinen op de lijn Almelo - Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.
- De dienstregeling Zwolle - Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat.
- Op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen.
- Er komt een betere verbinding tussen Drenthe en Twente door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle - Emmen.
- Op alle treinen op de lijn Zwolle - Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dienst te zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie, kaartcontrole e.d.). Op de lijn Almelo -Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.

Een andere vernieuwing is dat de provincies Overijssel en Drenthe en Regio Twente samen opbrengstverantwoordelijk zijn. Zij streven samen met Arriva naar meer reizigers in de trein door de verbetering van de kwaliteit.

Bezwaartermijn
De provincies Overijssel en Drenthe en Regio Twente willen het treinvervoer op de Vechtdallijnen voor een periode van 15 jaar gunnen aan vervoerbedrijf Arriva. Voor het zover is, geldt er eerst nog een wettelijke bezwaartermijn van 6 weken waarin de overige inschrijvers nog kunnen reageren. Pas na deze termijn wordt de gunning aan Arriva definitief.
 

11-05-2010 15:20:05
noof
noof
Klinkt allemaal goed, alleen een extra stop van de sneltrein? Dan slaat 'ie straks echt bijna niets meer over. Toegegeven: ik ben er wel voorstander van maar voor de gewone reiziger zal het tot onbegrip leiden.

Snelle ritten in de avond vind ik top, overigens.
 

11-05-2010 15:21:01
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Arriva begint echt een grote marktspeler te worden in Nederland als het zo doorgaat . Eerst al het Noorden samen met de Merwede-Lingelijn, de Achterhoek en nu de Vechtdallijn

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier gegaan is voor de meest economisch voordelige prijs of voor de beste optie. Daarom ben ik erg benieuwd wat de andere partijen hebben geboden voor deze lijnen.
 

11-05-2010 15:28:35
TheKnitter
TheKnitter
Arriva lijkt het goed aan te pakken, lijkt het zo.

Quote
- De treinen op de lijn Almelo - Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.

Betekent dit dat de LINT-stellen blijven, maar dan met een modernisering, of worden dit ook de GTW'tjes %08%

Wat houdt Syntus hier eigenlijk nog van over? Achterhoek weg, Vechtdallijnen niet gegund gekregen..
 

11-05-2010 15:34:30
edje
edje
Syntus heeft kwa spoorgebied dan alleen nog Zutphen - Oldenzaal.
Maar op busgebied is het een heel ander verhaal.
Daar heeft Syntus straks de Veluwe en West overijssel Dus het gebied van ten Oosten van Amersfoort tot aan Duitse grens inclusief het stadsvervoer van Apeldoorn, Deventer, en volgens mij ook Zwolle.
 

11-05-2010 15:49:08
marvinkok
marvinkok
Stadsdienst Zwolle hoort inderdaad ook bij de concessie West Overijssel.  

11-05-2010 15:52:54
edje
edje
Trouwens het lijkt me logisch dat voor Almelo - Marienberg, Arriva gewoon weer die (saaie) GTW stellen besteld.
Met de winst van Arriva wordt het eigenlijk weer een stukje saaier op het nederlandse spoor
 

11-05-2010 15:59:35
TheKnitter
TheKnitter
Wat had jij dan liever? De LINT'jes?
Pollarisrail wou ook met GTW gaan rijden, Syntus met LINT en Veolia met GTW.
 

11-05-2010 16:02:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Trouwens apart dat Arriva voor de GTW's op Zl-Emn verwijst naar Groningen, Friesland en Limburg en niet naar hun eigen lijntje met E-GTW's...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-05-2010 16:03:40
martinc
martinc
Dit persbericht is dan ook niet van Arriva, maar van de overheden.  

11-05-2010 16:17:22
timtrein
timtrein
Afwachten wat er op Aml-Mrb komt te rijden, misschien hebben ze wel een deal met NSFS om goedkoop twee Lintjes te leasen. De winst moet ook ergens vandaan komen he. Het persbericht spreekt zo nadrukkelijk over "moderniseren"  

11-05-2010 16:18:07
luytjes
luytjes
Quote
marvinkok: Stadsdienst Zwolle hoort inderdaad ook bij de concessie West Overijssel.
Midden-Overijssel. West-Overijssel (of eigenlijk Noordwest-Overijssel) wordt samen met Flevoland aanbesteed in de concessie IJsselmond.
 

11-05-2010 16:30:56
reisthijs
reisthijs
Quote
timtrein: Afwachten wat er op Aml-Mrb komt te rijden, misschien hebben ze wel een deal met NSFS om goedkoop twee Lintjes te leasen. De winst moet ook ergens vandaan komen he. Het persbericht spreekt zo nadrukkelijk over "moderniseren"
Het persbericht is toch heel duidelijk? Gemoderniseerde LINTjes dus.
 

11-05-2010 16:39:08
mren
mren
Quote
jorwerd_f1:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier gegaan is voor de meest economisch voordelige prijs of voor de beste optie. Daarom ben ik erg benieuwd wat de andere partijen hebben geboden voor deze lijnen.

Je haalt nu twee dingen door elkaar. Afweging is enkel mogelijk op basis van laagste prijs of op basis van EMVI (economisch meest voordelige inschrijving). Het zou mij bijzonder verbazen als op laagste prijs is gegund aangezien dat (vrijwel automatisch) inhoudt dat je als OG een vaste set eisen hebt waar iedereen aan moet voldoen waarna je de goedkoopte ON kiest. Door op EMVU te kunnen laat je het aan de markt met hun expertise over wat het best passende aanbod is. De beoordeling van de ingekomen inschrijvingen is wel wat lastiger, maar wordt meestal niet tot in detail bekend gemaakt om berekend in schrijven te voorkomen.
Vooral doordat in het persbericht extra treinen worden genoemd als voordeel van de Arriva-bieding laat er zo goed als geen twijfel over bestaan dat er op EMVI is gegund.
 

11-05-2010 17:45:00
abcde
abcde
Quote
martinc: En de winnaar is: ARRIVA
...
- Op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen....


Ik concludeer hieruit, dat er in de spits een kwartier-dienst ontstaat tussen Zwolle en Coevorden.
Door te passeren in Marienberg, Ommen en Dalfsen lukt dit net net.
Maar gaat dit passen tussen Zwolle en Herfte aansluiting ??

Laatst bewerkt door abcde op 11-05-2010 17:49
 

11-05-2010 17:50:18
mren
mren
In wezen is dat in deze fase van de contractering geen probleem voor Arriva maar voor ProRail capaciteitsverdeling.  

11-05-2010 17:50:48
raymond16
raymond16
Ja, dat past (in Zl direct vertrekken na binnenkomst 700/500 uit Gn, richting Zl aankomen op .16/.46 in het pad direct achter de 500/700)

Laatst bewerkt door raymond16 op 11-05-2010 17:53
 

11-05-2010 17:57:48
keesje
keesje
Quote
mren: In wezen is dat in deze fase van de contractering geen probleem voor Arriva maar voor ProRail capaciteitsverdeling.


Dat zou allang uitgezocht moeten zijn, want anders kunnen de vervoerders wel heel fantasievolle plannetjes indienen waar de overheid/opdrachtgever heel warm van wordt zonder besef te hebben of het wel uitvoerbaar is.

Belangrijkste voor Arriva is dat de buit binnen is.
 

11-05-2010 17:59:39
mich
mich
Of het allemaal wel past is wel degelijk uitgezocht van tevoren. Was een hele puzzel.  

11-05-2010 18:02:41
keesje
keesje
Ik hoop dat ze naast Zl-Hea v.v. ook een mooie spooropstelling Zl hebben kunnen maken. Er wordt nogal wat extra gekruist straks te Hea en bij vertrek uit Zl!

Daarnaast staat een deel van het personeel voor de keuze om bij NS te blijven of een Arriva-kleurig jasje te gaan aantrekken en dag in dag uit op een neer te gaan kachelen... In dat opzicht wordt het er ook allemaal niet afwisselender (en efficienter) op, maar dat geldt minstens voor de concessie(s) in de Achterhoek.

Laatst bewerkt door keesje op 11-05-2010 18:05
 

11-05-2010 18:11:17
mren
mren
Quote
keesje:
Quote
mren: In wezen is dat in deze fase van de contractering geen probleem voor Arriva maar voor ProRail capaciteitsverdeling.


Dat zou allang uitgezocht moeten zijn, want anders kunnen de vervoerders wel heel fantasievolle plannetjes indienen waar de overheid/opdrachtgever heel warm van wordt zonder besef te hebben of het wel uitvoerbaar is.


Als ik opdrachtgever zou zijn zou ik om één inschrijving vragen die met de huidige infra en DRGL/BSO Zl te realiseren is en daarnaast de vervoerders uitdagen om verbeteringen aan te geven waarvoor wel infra-aanpassingen nodig zijn. Het is dan aan de OG om (later) te besluiten bepaalde infra-aanpassingen te honoreren.
 

11-05-2010 18:47:54
mdj
mdj
Quote
abcde:
Ik concludeer hieruit, dat er in de spits een kwartier-dienst ontstaat tussen Zwolle en Coevorden.
Door te passeren in Marienberg, Ommen en Dalfsen lukt dit net net.
Maar gaat dit passen tussen Zwolle en Herfte aansluiting ??


Dan moet er wel een ander pad voor de 3800/8000 komen. Nu doe je Dl(V)-Omn(V) in 10 minuten, waarvan 6 voor de rijtijd* nodig zijn. Rijd je met de 8000 in het pad van de 9100 naar Hea, kruis je in Dl met de 8000, in Mrb met de 3800, dan past het. Dan kan je in Omn kruisen met je spitspendeltje. Probleem: je moet met de 9100 gaan schuiven.

Ook zal je met je spitspendeltje ergens op de hoge sporen moeten kwijt raken, omdat je dan vertrek .08 / .38 hebt, tussen de aankomst van de 9100 en de 1xx00 uit Lw.


*Rijtijd: tijd die nodig is tussen het mogelijke vertrek (deuren dicht) van de trein tot het moment dat de deuren vrijgegeven werden. Tijd is overigens gemeten met stopwatch, op een regenachtige dag, in een solo, niet-opgevoerd plan Vtje.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-05-2010 18:55:05
mren
mren
Hierbij trouwens nog een interessant puntje (bron: http://www.nvbs.com/jongeren/michiel_ten_broek_saal.htm) is dat de wisselstraten te Zl worden versneld om met (ik meen) 80km/uur aan te komen en te vertrekken, waarmee op Zl-Hea wat kortere opvolgtijden dan de huidige strakgeplande 3 minuten mogelijk zijn.  

11-05-2010 19:04:32
edje
edje
Quote
reisthijs:
Quote
timtrein: Afwachten wat er op Aml-Mrb komt te rijden, misschien hebben ze wel een deal met NSFS om goedkoop twee Lintjes te leasen. De winst moet ook ergens vandaan komen he. Het persbericht spreekt zo nadrukkelijk over "moderniseren"
Het persbericht is toch heel duidelijk? Gemoderniseerde LINTjes dus.


Sinds wanneer geloof je alles wat in de krant staat??
Het is algemeen bekend dat de pers in het algemeen totaal geen verstand hebben van treinen.
Arriva zal heus geen behoefte aan twee Lintjes, als de rest van hun materieel uit GTW bestaat.
Sterker nog in de achterhoek gooien ze alle Lintjes eruit om daarvoor GTW's in te zetten. Dan zullen 2 extra stellen (of zoveel meer als noodzakelijk)natuurlijk zo bij de bestelling voor de treinstellen van de achterhoek zijn meegeplaatst.

Denk we NSFS alvast een mooie advertentie in het pools kan opstellen om een paar lintjes aan te bieden.

Overigens ben ik ook benieuwd waar het onderhoud van de treinstellen zal worden gepleegd.

Daarvoor heb je een paar opties
- Nieuwe werkplaats in Emmen
- Nieuwe werkplaats in Marienberg
- Nieuwe werkplaats in Coevorden
- Nedtrain Onnen
- Nedtrain Hengelo
Zwolle staat er niet tussen want die is dicht. En volgens mij wil de gemeente het ook niet meer.
 

11-05-2010 19:09:24
mren
mren
Quote
edje: Sinds wanneer geloof je alles wat in de krant staat??


Bron is een persbericht van de aanbestedende partijen zelf, dat zou toch boven enige twijfel verheven moeten zijn.

Bron: http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws/@147732/treinvervoer/

Laatst bewerkt door mren op 11-05-2010 19:13
 

11-05-2010 19:26:32
MDDM
MDDM
Quote
mren: Hierbij trouwens nog een interessant puntje (bron: http://www.nvbs.com/jongeren/michiel_ten_broek_saal.htm) is dat de wisselstraten te Zl worden versneld om met (ik meen) 80km/uur aan te komen en te vertrekken, waarmee op Zl-Hea wat kortere opvolgtijden dan de huidige strakgeplande 3 minuten mogelijk zijn.

In die link staat niks over 80 km wissels te lezen.


Gr Joop mcn Lls
 

11-05-2010 19:29:51
mren
mren
Klopt, met een mondelinge bron is dat ook niet zo eenvoudig...