Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg
Forum: Algemeen - Algemeen
12-01-2009 14:47:46
martinc
martinc
De provincies Overijssel en Drenthe gaan binnenkort de spoorlijn Zwolle - Emmen aanbesteden. Maar voordat zover is starten ze eerst met een studie naar de verbetermogelijkheden van deze lijn (eventueel in combinatie met de ALMAlijn).
Als gebruiker van deze lijn ben ik heel benieuwd naar jullie ervaren en mogelijkheden voor verbeteringen.

Huidige situatie
3800 sneltrein Emmen - Zwolle
8000 stoptrein Emmen - Zwolle

In de toekomst?
Extra spitstrein Zwolle - Ommen (4x per uur Zwolle - Ommen) (voor mij ideaal!!)
Nieuw materieel i.p.v. mat'64
Station Emmen-Zuid i.p.v. Bargeres
Meer goederen naar Coevorden (wat rijdt er nu eigenlijk?)
Spoorverdubbelingen?

Laatst bewerkt door moderator op 05-07-2018 06:31
 

12-01-2009 14:53:44
mark
mark
Aml-Mrb heeft al een enorme boost en stijging in reizigersaantallen gehad met de frequentieverhoging en de inzet van Lint i.p.v. DH. Misschien dat er nog brood zit in een doortrekking naar Hdb, verder zou ik het niet weten.

Gezien de overvolle treinen op Zl-Emn denk ik dat een spitstrein Zl-Omn helemaal geen slecht idee is...
 

12-01-2009 14:58:11
luytjes
luytjes
Spoorwegdeskundige Arco Sierts heeft enige jaren geleden een uitgebreide studie gedaan naar de mogelijkheden voor Zl/Aml-Emn. Onder anderen is bij Omn een doortrekking van het dubbelspoor richting het oosten gewenst, zodat treinen elkaar vlotter kunnen kruisen en zodat de overweg niet open en dicht hoeft tijdens het omzetten van het wissel.  

12-01-2009 15:20:06
mren
mren
In eerste instantie is er geen infra-aanpassing gepland rond de aanbesteding.

Aml-Mrb (dus Regio Twente) wordt nadrukkelijk betrokken omdat goede aansluitingen in Mrb essentieel zijn. In Aml zijn die met de doortrekking van de 7000 ri Es al een stuk minder belangrijk.
 


12-01-2009 15:57:57
manuel25
manuel25
Mijn oom (verkeersdeskundige) heeft eens een studie gedaan over deze lijnen, volgens mij met dezelfde deskundige als luytjes het over had. Met een klein stukje extra dubbelspoor moest het mogelijk zijn om 4x per uur te gaan rijden, 2x sneltrein die nog minder stops heeft en 2x een stopper. Tevens zou de trein naar Marienberg naar Hardenberg doorgetrokken kunnen worden.  

12-01-2009 16:13:49
noof
noof
Ik heb zitten denken hierover..

De sneltrein stopte vroeger slechts te Coevorden, Hardenberg en Ommen. Tegenwoordig zijn daar Nieuw-Amsterdam en Dalfsen aan toegevoegd. Nieuw-Amsterdam is een verplichte stop ivm de kruising aldaar en Dalfsen bied tegenwoordig meer dan genoeg reizigers. Het zou een beetje raar zijn om in ieder geval laatstgenoemde zijn sneltrein 'recht' te ontnemen.

Ik zat eigenlijk te denken aan het volgende:
3800 opheffen
2x per uur stoptrein Zwolle - Emmen v.v (huidige 8000)
1x per uur stoptrein Zwolle - Ommen/Hardenberg v.v (in de spits)
1x per uur stoptrein Emmen - Almelo v.v (deels huidige 31000)
1x per uur stoptrein Almelo - Marienberg v.v (huidige 31000)

Er wordt nu doordeweek al 2x per uur gereden op het stukje Almelo - Marienberg, dat moet verder geen problemen opleveren. Het kan zijn dat door de spitspendel naar Hdb die ik in gedachten had, het tussen Mrb en Hdb wel erg druk wordt maar daar is het al dubbelspoor.

Verder is er natuurlijk nog de eeuwige discussie over het spoorverdubbelen tussen Ommen en Herfte, dat lijkt me sowieso iets dat moet gebeuren... het zou denk ik het beste zijn als sowieso het hele traject Coevorden - Zwolle dubbelspoor was.
 

12-01-2009 16:23:54
martinc
martinc
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik zal eens zoeken op internet naar Arco Sierts plannen vor deze lijn. Heb al iets gevonden over de ProRail Prijsvraag.

Het stuk tussen Dalfsen en Herfte is al dubbelspoor, dus je bedoelt zeker Dalfsen - Ommen.

Almelo - Emmen lijkt me ook positief! Zou daar markt voor zijn?

Ik ben het huidige materieel helemaal zat. Hopelijk komt er snel mooier materieel. Maar als ik hier op het forum heb gelezen, duurt het wel even voordat dat gaat gebeuren.... nog een paar jaar mat'64!
 

12-01-2009 16:28:21
noof
noof
Excuses, ik bedoelde inderdaad Dalfsen - Ommen.

Ik denk dat als de mogelijkheid Emmen - Almelo er is, mensen er ook wel gebruik van zouden maken. 't Maakt Twente stukken makkelijker bereikbaar vanuit Drenthe natuurlijk en vice versa. Denk hierbij ook aan dagjesmensen enzo.

Nieuw materiaal; ik weet niet.

Ergens heb ik stiekem ook wel eens het idee dat NSR graag wil blijven op de lijn, met hun speciale treinstellen, het instapgemak en blabla. Maar of de provincies dat ook willen is de vraag, zeker met het oudere materieel. Vind ik persoonlijk niet erg, maar anderen wel.
 

12-01-2009 16:29:06
mren
mren
Quote
martinc: Almelo - Emmen lijkt me ook positief! Zou daar markt voor zijn?



Dat valt wel mee, denk dat je met Hardenberg (ook een ruime 50.000inw) al een hoop af hebt gedekt. Vanaf Dalfsen en Ommen kun je al met de bus naar Almelo. Met doorrijden naar Hardenberg, hoef je ook niet meer te stoppen op Marienberg met de treinen op de lijn Zl-Emn.

Bovendien is Almelo voor velen niet echt het eindpunt, denk dat zeker de helft van de reizigers van/naar Hengelo en Enschede reist.
 

12-01-2009 16:34:28
luytjes
luytjes
@mren: En reizigers Zwolle - Mariënberg dan? Het zijn er misschien niet veel, maar voor Mariënberg eerst doorreizen naar Hardenberg en dan weer terug lijkt me een behoorlijke verslechtering voor die reizigers.

Laatst bewerkt door luytjes op 12-01-2009 16:36
 

12-01-2009 16:39:04
jeanne
jeanne
Het plan van Arco Sierts is hier te vinden. http://home.tiscali.nl/toekomstspoor/zl-emn_aml-mrb/Het%20spoor%20van%20Dalen%20naar%20succes%20-%20fase%20II%20-%20definitief%20plus%20correcties%208.5.2007.pdf  

12-01-2009 16:59:29
mren
mren
Quote
luytjes: @mren: En reizigers Zwolle - Mariënberg dan? Het zijn er misschien niet veel, maar voor Mariënberg eerst doorreizen naar Hardenberg en dan weer terug lijkt me een behoorlijke verslechtering voor die reizigers.

Ik schreef het ook wat verkeerd, zou dan alleen gelden voor treinen richting Zl.

Denk dat met de huidige infra de huidige dienst op Zl-Emn ongeveer het optimale is, met grote focus op aansluitingen in Zl. Als je betere integratie zou wensen met Aml-Mrb zou je die lijn wat moeten versnellen, daar zijn mogelijkheden genoeg voor. Zodat die boemel niet vertrekt een minuut voor je aankomt uit Dalfsen/Ommen bijvoorbeeld.
 

12-01-2009 17:02:12
rudolfph
rudolfph
Wat zijn de mogelijkheden voor het versnellen van Aml-Mrb? Is de hele lijn 80 km/u? En wat zijn de halteafstanden? Als de haltes heel dicht op elkaar liggen heeft het weinig zin om te gaan versnellen. Een hoog accelaratie-/remvermogen is dan belangrijker, maar volgens mij zijn die Lintjes daar wel van voorzien.  

12-01-2009 17:11:34
mren
mren
Er zitten zelfs een paar 40km/uur stukken in (en Daarlerveen en Vroomshoop liggen zo'n beetje op wandelafstand).  

12-01-2009 17:31:00
bogger
bogger
Heb de lijn Mrb-Aml nu een aantal maal bereden; ik moet er bij zeggen dat het in de dal-uren was.
Maar elke keer is er NIEMAND in- of uitgestapt op Geerdijk.
Toeval bij mij, of is dit echt een impopulair station?
 

12-01-2009 17:35:10
mren
mren
Is samen met De Eschmarke het rustigste station van het land, met rond de 20 reizigers per dag. Is op zich niet erg om te stoppen, maar als je met niet-stoppen in Mrb een verbinding krijgt Dl/Omn-Mrb-Aml weegt dat ruimschoots op tegen die paar reizigers in Geerdijk.

Anderom is die (niet-offiele) overstap overigens prima te halen.
 

12-01-2009 19:41:00
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mark: Misschien dat er nog brood zit in een doortrekking naar Hdb, verder zou ik het niet weten.


Dat is in 1970 al geprobeerd.
Na twee jaar was het einde oefening, want er zat helemaal niemand in.

Quote

Gezien de overvolle treinen op Zl-Emn denk ik dat een spitstrein Zl-Omn helemaal geen slecht idee is...

Wat heet overvol? Zo lang er geen mensen achterblijven op het perron kost het in inleggen van een extra spitstrein goud geld en zal dus niet gebeuren.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-01-2009 19:42
 

12-01-2009 19:45:13
lamote_ban
lamote_ban
Quote
noof: Ergens heb ik stiekem ook wel eens het idee dat NSR graag wil blijven op de lijn, met hun speciale treinstellen, het instapgemak en blabla. Maar of de provincies dat ook willen is de vraag, zeker met het oudere materieel. Vind ik persoonlijk niet erg, maar anderen wel.

Als NS geen nieuw materieel wil aanschaffen maken ze weinig kans ben ik bang.
 

12-01-2009 19:46:21
robbertc
robbertc
SLT komt er aan, Lamotep  

12-01-2009 19:56:03
dh3201
dh3201
SLT wordt door Overijssel niet geaccepteerd, er zit geen wc in!


Shqiperise-lopers?
 

12-01-2009 20:08:51
lamote_ban
lamote_ban
Quote
robbertc: SLT komt er aan, Lamotep

SLT lijkt me ook onzinnig groot buiten de spits als vaak een tweetje voldoende is. Hier wreekt zich het probleem dat NSR nog steeds geen plan heeft voor wat er na Mat'64 in de kleine treintjes buiten de Randstad moet gaan rijden. Het enige wat ik kan bedenken is dat NSR gemoderniseerd ICM3 gaat aanbieden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-01-2009 20:10
 

12-01-2009 20:16:01
robbertc
robbertc
[flauwe modus]
Nou, het schijnt dat als een lijn aanbesteed wordt en er nieuw materieel wordt ingezet, het aantal reiziger explosief groeit. Ik weet niet of dat gebeurt als er een NS-logo op staat Je kunt nog wel denken aan bijvoorbeeld SGMm, dat wel kleiner is. Bovendien komt een SLT-4 neer op 3 bakken 'van gewone lengte', dus dat valt misschien nog wel te overzien..
 

12-01-2009 20:16:04
rogier
rogier
What about tweewagenstellen SGMm?  

12-01-2009 20:17:03
timtrein
timtrein
Een SLT-viertje is niet zo vreselijk groot hoor; 75 meter maar. Qua aantallen zitplaatsen zal het een T2 niet zo vreselijk veel overtreffen. Ik zie het probleem dus niet.  

12-01-2009 20:17:35
lamote_ban
lamote_ban
Ik vrees dat die qua comfort niet geaccepteerd worden en zeker niet in de sneltrein. Daarnaast denk ik dat ze voor de Emmerlijn te traag zijn.  

12-01-2009 20:18:03
lamote_ban
lamote_ban
Quote
timtrein: Ik zie het probleem dus niet.

Maandagavond, donderdagmorgen of zondagmiddag een SLT?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-01-2009 20:18
 

12-01-2009 20:25:52
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
lamotep: Ik vrees dat die qua comfort niet geaccepteerd worden en zeker niet in de sneltrein. Daarnaast denk ik dat ze voor de Emmerlijn te traag zijn.
"Ik vrees"
"denk ik"

Misschien moeten we deze discussie op feiten gaan voeren, in plaats van op onderbuikgevoelens?
- SLT4 is even lang als ICM3, roepen dat ICM3 een optie is en SLT4 niet is dus geen argument
- ICM3 is veel trager dan SLT. Roepen dat SLT te traag is en dan ICM voorstellen is dus geen argument
- Roepen dat NS geen schijn van kans maakt als het geen nieuw materieel aanbiedt, en dan zeggen dat ICM3 een kans maakt is dus geen argument. SLT is, ook bij de aanbesteding van de Emmerlijn gezien de grote serie en bijbehorende lange levertijden, fonkelnieuw


Genoeg argumenten zo?
 

12-01-2009 20:28:02
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dumpy_dump: ICM3 is veel trager dan SLT. Roepen dat SLT te traag is en dan ICM voorstellen is dus geen argument

Die opmerking sloeg op SGM2.
En verder zullen we wel zien of NS echt enige kans maakt.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 12-01-2009 20:29
 

12-01-2009 20:37:48
WesselE
WesselE
Ik ben het overigens wel eens met lamotep, wat betreft het comfort van SGMm/SLT. Het comfortniveau van SGMm (en dat van SLT ongetwijfeld ook) is behoorlijk laag, terwijl een ritje Zl-Emn per sneltrein toch een klein uurtje is per sneltrein. In de Randstad kan NS dit geintje nog af met het smoesje van dat er vrijwel nooit op de lange afstand wordt gereisd met de sprinters, maar dat gaat op dit traject lang niet altijd op...

Laatst bewerkt door WesselE op 12-01-2009 20:40


'Okeh'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-01-2009 20:40:47
robbertc
robbertc
Is het comfort van bijvoorbeeld GTW hoger dan?  

12-01-2009 20:49:12
joost01
joost01
Quote
lamotep:
Dat is in 1970 al geprobeerd.
Na twee jaar was het einde oefening, want er zat helemaal niemand in.


1970 is wel erg lang geleden om daar nu conclusies uit te trekken. Er is sindsdien wel het eea veranderd Het was in elk geval voor de OV-studentenkaart, om maar iets te noemen.

Ik denk dat een Hardenberg-Enschede (Drienerlo) best een hoop forenzende studenten kan trekken.

Wat betreft Geerdijk: wat kost zoiets om te bedienen? Om voor 20-60 man per dag (60 komt uit http://www.treinreiziger.nl/punctualiteit/instappen.php ) een station te blijven bedienen terwijl een ander op fietsafstand ligt is wel bijzonder.
 

12-01-2009 20:50:38
joost01
joost01
Quote
robbertc: Is het comfort van bijvoorbeeld GTW hoger dan?


Of dat van een DM'90? Of een Lint?...
 

12-01-2009 21:16:16
SchuurB
SchuurB
SGM-2?? Heeft die niet 'n maximumsnelheid van 125 km/h of iets dergelijks? Was de baanvaksnelheid daar niet 140?  

12-01-2009 21:20:07
noof
noof
130 op Emn - Mrb, 140 op Mrb - Zl dacht ik.

SGMm trekt echter wel sneller op natuurlijk.

Denk overigens niet dat iets uit 1970 nog relevant is, ik merk zelf dat het de afgelopen drie jaar gewoon veel drukker is geworden.
 

12-01-2009 21:44:55
rick
rick
Quote
lamotep: Ik vrees dat die qua comfort niet geaccepteerd worden en zeker niet in de sneltrein. Daarnaast denk ik dat ze voor de Emmerlijn te traag zijn.
SLT te traag? Maximumsnelheid van 160 km/u, al zullen ze dta niet gaan halen. SGM komt tot 125 en mat '64 tot 140.
 

12-01-2009 21:54:01
lamote_ban
lamote_ban
Die opmerking sloeg niet op SLT maar op SGM.
Quote
joost01: Of dat van een DM'90? Of een Lint?...
Nee, maar ik denk dat de provincie voor de sneltreinen toch IC-niveau verwacht.
Quote
joost01: Wat betreft Geerdijk: wat kost zoiets om te bedienen? Om voor 20-60 man per dag (60 komt uit http://www.treinreiziger.nl/punctualiteit/instappen.php ) een station te blijven bedienen terwijl een ander op fietsafstand ligt is wel bijzonder.
Een station met 20-60 reizigers per dag handhaven is inderdaad onzin als anderzijds stations die 800 reizigers zouden trekken er niet komen omdat ze te weinig reizigers halen.

Edit door admin: 3 berichten samengevoegd

Laatst bewerkt door admin op 12-01-2009 22:54
 

12-01-2009 22:00:01
mdj
mdj
Gelukkig zijn dit tellingen van 2004-2005... Aangezien er nu *iets* aan de DGRL is veranderd + 'nieuw materieel' van syntus in een leuk 'nieuw' kleurtje + buslijn schrappen/inkorten = meer passagiers...  

12-01-2009 22:30:13
robbertc
robbertc
Quote
lamotep:
Quote
joost01: Of dat van een DM'90? Of een Lint?...
Nee, maar ik denk dat de provincie voor de sneltreinen toch IC-niveau verwacht.
Dan wordt het wel interessant natuurlijk, want dat kennen we in aanbesteed-Nederland nog niet (in de regio)..

Laatst bewerkt door admin op 12-01-2009 22:55
 

12-01-2009 22:52:42
keesje
keesje
Die materieeldiscussie laat ik deze keer even aan mij voorbij gaan.

Heb ook eens zitten puzzelen met wat mogelijk is op die lijn en ben tot het volgende gekomen:

8000 1x p/u Zl-Emn (stopt op alle stations), o.b.v. rijtijden Mat.'64.
3800 1x p/u Zl-Emn (stopt te Omn, Hdb, Co), o.b.v. rijtijden Mat.'64.
18000 1x p/u Zl-Omn (stopt ook te Dl), o.b.v. rijtijden Mat.'64.
31000 1x p/u Aml-Emn (stopt niet in Dln en Emnb), o.b.v. rijtijden LINT.
31000 1x p/u Aml-Mrb (stopt op alle stations), o.b.v. rijtijden LINT.

* Hierbij aansluitingen van +/- 4 tot 8 minuten tussen de 31000 en 8000 te Mrb v.v.
* Daarnaast is het noodzakelijk de 31000 tussen Co en Emn wat stations te laten doorrijden omdat het een knap lastig stukje is met 6 treinen per uur.
* DM'90 is trager dan LINT, zelfs op een traject als Emn-Zl, waar grootdeels 140 km/u gereden kan worden. LINT wint van DM'90 door betere acceleratie.
* Grootste pijnpunt is - hoe gek ook - Daarlerveen! De 31000 komt qua symmetrie steeds op dat punt uit en daar is dus geen mogelijkheid tot kruisen. Kwestie van in één richting schuiven of uitbuigen. Niet fraai, maar past wel.
* Drgl van Cargo en NSR tussen Zl en Hea gerespecteerd, iets dat in de toekomst een steeds drukker baanvak wordt (uitbreiding frequenties Gn-Zl 4x p/u in 2010 b.v.).
* Knoop Aml werd zoals ie werd, d.w.z. treinen van de 31000 laten aansluiten zoals het uit het verdere plan Zl/Aml-Mrb-Emn uitkwam. Aml als uitgangspunt is bijna onmogelijk.

Verdere details laat ik even achterwege, maar leuk puzzelen is het beslist op dit soort baanvakken!

Laatst bewerkt door keesje op 13-01-2009 13:17
 

12-01-2009 23:04:50
joost01
joost01
Quote
lamotep:
Een station met 20-60 reizigers per dag handhaven is inderdaad onzin als anderzijds stations die 800 reizigers zouden trekken er niet komen omdat ze te weinig reizigers halen.


Het is natuurlijk logisch dat je voor het openen van een nieuw station andere eisen kunt stellen dan aan het sluiten van een bestaand station. Het "afpakken" van een "verworvenheid" is altijd lastig, en ligt ook politiek onhandig.

Voor zover ik weet, geldt voor het HRN een norm dat een station dat minder dan 500 reizigers per dag trekt, deze onder voorwaarden mag worden gesloten. Voor het openen van een nieuwe ligt de norm voor zover ik weer op 1000.

Op de contractsectorlijnen bevinden zich veel stations die niet aan de 500 reizigers/dag komen. Maar daarom zijn ze natuurlijk ook contractsector.

Als een stop op een bestaand station geen negatieve invloed heeft op de dienstregeling, en de opbrengsten zijn hoger dan de marginale meerkosten ovor het optrekken- en afremmen v/d trein, is er ook niet echt een reden om het te sluiten. Zodra het echter een slimmere DRGL in de weg zit, kan het heroverwogen worden.

Dat de norm er is van 1000 man voor een nieuw station is natuurlijk goed om nieuwe Daarleveens te voorkomen. Hoewel de opening van De Eschmarke je natuurlijk erg doet twijfelen (contractsector, maar toch...)

mdj: zelfs al is het aantal reizigers verdubbeld, dan zit je nog maar op 120/dag.

robbertc: Nou, er is natuurlijk wel een contract-sneltrein: Lw-Gn, hoewel iets korter dan Emmen-Zwolle. Daar is de GTW blijkbaar ook voldoende.

Als er extra eisen aan materieel worden gesteld, wordt de prijs ook navenant hoger. En een IC- en stoptrein-waardig materieelsoort, geeft eilandbedrijven. Bovendien is het natuurlijk lastig specificeren: wat maakt een IC een IC? Afstand tussen stoelen? Dikte van kussens? Maximaal aantal decibel tijdens het rijden?

Een toilet- en airco-eis verwacht ik wel, maar verder denk ik niet dat er verschillend materieel gaat rijden.
 

12-01-2009 23:10:09
jeepee
jeepee
De Eschmarke moet je ook nog even de tijd gunnen. Geheel tegen de gewoonte van NL in hebben ze daar eerst het station geopend en een HOV baan neergekwakt met 4-6 bussen per uur en daarna is pas begonnen met de bouw van de woonwijk. 1000 reizigers zal het niet halen, maar het is wel een interessante actie.

On topic. Voor Zl - Emn heb ik ook ooit eens zitten puzzelen. Wanneer er een overloopwissel aangelegd wordt (en de beveiliging aangepast wordt) te Hdb dan is het mogelijk om de 3800 en 800 - nagenoeg - gelijk te laten en in de spits elk half uur een halfuurdienst in te leggen tussen Zl en Hdb. Kering is erg kort in Hdb (3-4 minuten). Als Mrb overgeslagen wordt dan is dit 7-8 minuten. Tussen Zl en Hdb iig genoeg capaciteit. Zelfs Bergentheim kan weer open. Wanneer snel optrekkend mat in dienst gesteld wordt, kun je weer opnieuw beginnen met plannen. De Emmerlijn zit nu eenmaal behoorlijk ruim in de rijtijd.
 

13-01-2009 06:50:04
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
keesje: 31000 1x p/u Aml-Mrb (stopt op alle stations), o.b.v. rijtijden Mat.'64.
Zo, jij bent heel wat van plan %08%

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 13-01-2009 06:50
 

13-01-2009 11:17:13
gkw1969
gkw1969
Allereerst het idee van Keesje om de rijtijden o.b.v. mat '64 te doen: niet doen zou ik zeggen. Meten met materiaal wat er op gaat rijden om te voorkomen dat de rijtijdverdeling fout is (i.e. te veel of te weinig).

De druk zit hem tussen Zwolle en Hardenberg;
Mariënberg is ingericht om te keren;
Zolang er geen doortrekking Emmen-Groningen is, is er geen echte behoefte aan doortrekking van Alma naar Emmen;

Mijn voorstel:
2x stoptrein Zwolle-Emmen, volledige traject, alle stations;
1x spitstrein Zwolle-Emmen, stops: Dalfsen, Ommen, Mariënberg, Hardenberg, Coevorden, Emmen
1x spitstrein Zwolle-Mariënberg, stops: Dalfsen, Ommen, Mariënberg; aansluiting op Alma
1x stoptrein Almelo-Mariënberg, stops: alle stations; aansluiting op stoptrein ri. Emmen
1x sneltrein Almelo-Hardenberg, stops: Vriezenveen, Vroomshoop, Mariënberg, Hardenberg;

Ter verbetering van het vervoer in die hoek:
Zwolle-Emmen: spoorverdubbeling
Almelo-Mariënberg: indien nodig op delen spoorverdubbeling
spoor doortrekken naar Groningen
1x per uur stoptrein Zwolle-Emmen-Groningen
1x per uur stoptrein Almelo-Emmen-Groningen
1x per uur sneltrein Zwolle-Emmen-Groningen; stops: Ommen-Hardenberg-Coevorden-Emmen-Groningen
1x per uur sneltrein Almelo-Emmen-Groningen; stops: Vriezenveen-Vroomshoop-Hardenberg-Coevorden-Emmen-Groningen
(indien via Stadskanaal gereden wordt, Stadskanaal toevoegen aan sneltrein)
2x stoptrein Almelo-Hardenberg
2x stoptrein Zwolle-Mariënberg

Halte Geerdijk opheffen mits er een rechtstreekse busverbinding komt met zowel Vroomshoop als Mariënberg, ditzelfde kan eventueel voor Daarlerveen gaan gelden.

De 2 sneltreinen stoppen NIET te Mariënberg.

Qua materiaal zou het handig zijn dat de lijnen door 1 vervoerder gereden gaat worden met zowel diesel als electrisch materiaal van dezelfde fabrikant(zoals nu de GTW's er zijn)
 

13-01-2009 11:22:21
Modelspoor
Modelspoor
Als we het dan toch hebben over de samenwerking gemeentes/Provincies,is er al eens studie gedaan naar een nieuwe verbinding Emmen-Assen ?
Zeker in deze nieuwe tijd dat veel oude verbindingen weer heropend worden.
Je zou zelfs na electrificatie Marienberg-Almelo,een IC verbinding tussen 2
(Universiteit)steden kunnen realiseren.
Groningen,Assen,Stadskanaal,Emmen,Almelo,Hengelo,Enschede
Dan is ook de stad Emmen nog verder ontsloten,nu loop je daar steeds "vast"
 

13-01-2009 13:02:10
joost01
joost01
Quote
gkw1969:


Tsjonge wat een ambitie. Het is maar goed dat de overheden van Overijssel en Drenthe een geldboom in de tuin hebben staan...

Quote
:gkw1969:Qua materiaal zou het handig zijn dat de lijnen door 1 vervoerder gereden gaat worden met zowel diesel als electrisch materiaal van dezelfde fabrikant(zoals nu de GTW's er zijn)


Waarom is dat handig, behalve dat het er mooi uitziet?

Stel dat Syntus aan de aanbesteding wint? Die hebben al een mooi park met Linten, dus die zouden er alleen electrische treinstellen bij moeten bestellen. De Lint wordt niet electrisch geleverd, dus zouden ze iets anders bestellen. Als ze dan iets moeten bestellen dat in Diesel en Electrisch wordt geleverd (bijv. Talent, GTW) dan hebben ze 3 soorten treinen, ipv 2.

Quote
:gkw1969:Halte Geerdijk opheffen mits er een rechtstreekse busverbinding komt met zowel Vroomshoop als Mariënberg, ditzelfde kan eventueel voor Daarlerveen gaan gelden.


Tsja, als je daar weer een bus laat rijden, dan wordt de Lint weer leeg. En waar hebben we het over: een gehucht op fietsafstand van Vroomshoop. Als je dan met de bus van Geerdijk naar Vroomshoop moet, dan fietst men dat stukje wel. Dan rij je dus een lege buurtbus.

Quote
:modelspoor:Als we het dan toch hebben over de samenwerking gemeentes/Provincies,is er al eens studie gedaan naar een nieuwe verbinding Emmen-Assen ?


Laten we dan eerst maar de zuiderzeelijn aanleggen voor we daar aan beginnen...
 

13-01-2009 13:17:27
keesje
keesje
Quote
dumpy_dump:
Quote
keesje: 31000 1x p/u Aml-Mrb (stopt op alle stations), o.b.v. rijtijden Mat.'64.
Zo, jij bent heel wat van plan %08%


Ja, ben heel optimistisch! %08% Foutje wordt effe aangepast.
 

13-01-2009 17:15:55
rudolfph
rudolfph
Quote
Modelspoor: Zeker in deze nieuwe tijd dat veel oude verbindingen weer heropend worden.
Welke verbindingen zijn dan nieuw geopend de afgelopen tijd? Enschede-Duitsland is alweer bijna 10 jaar geleden en de enige spoorlijn die verder nog gereactiveerd wordt is Gn-Vdm. Btl-Veghel is net definitief geschrapt.
 

13-01-2009 17:25:37
WesselE
WesselE
Quote
joost01: Stel dat Syntus aan de aanbesteding wint? Die hebben al een mooi park met Linten, dus die zouden er alleen electrische treinstellen bij moeten bestellen. De Lint wordt niet electrisch geleverd, dus zouden ze iets anders bestellen. Als ze dan iets moeten bestellen dat in Diesel en Electrisch wordt geleverd (bijv. Talent, GTW) dan hebben ze 3 soorten treinen, ipv 2.

Zeker waar, maar Syntus kampt momenteel al met een tekort aan Linten (er zijn immers 10 DM'90 stellen bijgehuurd), dus om nou ook nog dit stuk er bij te rijden met Lint lijkt me praktisch onmogelijk, tenzij je nóg meer buffeltjes wil huren natuurlijk....


'Okeh'
 

13-01-2009 18:01:23
manuel25
manuel25
Bovendien mag Lint niet meer nieuw besteld worden, omdat deze niet meer aan de (bots)eisen voldoet. Dus ander dieselmat of het liefst DM'90 (waar NS veel te veel van heeft) over nemen moet dan wel.  

13-01-2009 20:22:27
robbertc
robbertc
Quote
joost01: robbertc: Nou, er is natuurlijk wel een contract-sneltrein: Lw-Gn, hoewel iets korter dan Emmen-Zwolle. Daar is de GTW blijkbaar ook voldoende.
Nja, waar ik op doelde: Voor Emn-Zl werd gesteld dat de 'sneltrein' met intercity-materieel zou moeten worden gereden. Dat kennen we nog niet in de aanbestedingen. Tenzij een GTW, Lint, Protos e.d. als Intercity-waardig worden bestempeld. Anders krijg je een aanbesteding aan een partij die ófwel alles met Intercity-materieel moet rijden (lijkt me een dure), ófwel zowel Intercity- als stoptreinmaterieel laten rijden..

Laatst bewerkt door robbertc op 13-01-2009 20:23
 

13-01-2009 20:54:59
fabrierban
fabrierban
@robbertc
Flirts van Stadler lijken me een prima middenweg: comfortabel genoeg voor de sneltrein, efficient genoeg voor de stoptrein. Particulieren zullen daar zeker over nadenken, bij NS zal het probleem zijn dat ze niet in het materieelbeleid passen.
 

13-01-2009 20:57:05
bjornl
bjornl
Quote
Nja, waar ik op doelde: Voor Emn-Zl werd gesteld dat de 'sneltrein' met intercity-materieel zou moeten worden gereden. Dat kennen we nog niet in de aanbestedingen.
We kennen niet die exacte situatie, maar we kennen natuurlijk wel twee vervoerders die met verschillende eisen aan hun materieel te maken kregen: Noordned en Arriva (in Groningen met eerste klas) en Syntus (korte tijd op Tiel-Arnhem eerste klas). Overigens kan je je afvragen wat materieel "IC-waardig" maakt en of je je niet beter kan concentreren op andere eisen (airco, toilet, minimale steek).

Laatst bewerkt door bjornl op 13-01-2009 20:58
 

13-01-2009 20:57:49
maxime
maxime
Quote
rudolfph:
Quote
Modelspoor: Zeker in deze nieuwe tijd dat veel oude verbindingen weer heropend worden.
Welke verbindingen zijn dan nieuw geopend de afgelopen tijd? Enschede-Duitsland is alweer bijna 10 jaar geleden en de enige spoorlijn die verder nog gereactiveerd wordt is Gn-Vdm. Btl-Veghel is net definitief geschrapt.


Maastricht-Lanaken wordt ook weer gereactiveerd voor zowel goederen- als personenvervoer.;)
 

13-01-2009 20:58:43
keesje
keesje
Dat lijkt me inderdaad wel bijzonder inefficiente manier van materieel inzetten. Denk ook niet dat de lokale overheid veel kaas gegeten heeft van hoe met 'treintjes spelen'. Apart materieel voor stoptreinen en IC's lijkt me een belachelijke eis op een lijntje als Zl-Emn.

Als je naar de huidige dienstregeling kijkt, zul je rondom Zl niet bijzonder veel meer kunnen wijzigen en vormt Zl-Hea een uitgangspunt qua mogelijkheden zoals je verder de Emmerlijn opgaat (en vooral: afkomt vanwege de overkruisen te Hea).

Momenteel keert te Zl de stopper op de sneltrein en andersom. Met apart IC-materieel krijg je dus langere keringen in Zl (of anders in Emn) en denk niet er een aanbestedende partij is die daar intrapt. Daarnaast is de spooropstelling Zl wel zo'n beetje helemaal vol zodat de mogelijkheden daar ook snel ophouden om lang te keren.

Laatst bewerkt door keesje op 13-01-2009 20:59
 


13-01-2009 21:00:33
fabrierban
fabrierban
Quote
bjornl: Overigens kan je je afvragen wat materieel "IC-waardig" maakt en of je je niet beter kan concentreren op andere eisen (airco, toilet, minimale steek).
Airco is inmiddels overal standaard en een minimale steek betekent juist dat "IC-waardig" materieel moet hebben. Toiletten is meer een hobby van Rover.

Laatst bewerkt door admin op 13-01-2009 22:22
 

13-01-2009 21:01:01
mren
mren
Quote
keesje: Denk ook niet dat de lokale overheid veel kaas gegeten heeft van hoe met 'treintjes spelen'.

Dat moet je ook niet willen als overheid. Te veel voorschrijven trekt alle innovatie uit de markt en maakt het beoordelen van aanbiedingen ondoorzichtig.
 

13-01-2009 21:01:42
Dre
Dre
Quote
manuel25: Bovendien mag Lint niet meer nieuw besteld worden, omdat deze niet meer aan de (bots)eisen voldoet. Dus ander dieselmat of het liefst DM'90 (waar NS veel te veel van heeft) over nemen moet dan wel.

Besteedt tegelijkertijd Zl-Wdn aan. Dan wordt de hele vloot Buffels vrijwel overbodig voor NS. (Zp-Apd uitgezonderd).

De 31000 verlengen naar Hdb of Emn lijkt me niet wenselijk. De 31000 is onderdeel van een Regio Twente-concessie en Zl-Emn wordt een Provincie Overijssel/Drenthe-concessie. Linten wordt dus niks als je die 2 aan elkaar knupt (aangezien de Provincie Overijssel geen treinen zonder wc's wil) en DM'90 op Aml-Mrb lijkt me overkill. Bovendien wordt Westerhaar, Kloosterhaar en Bergentheim dan de directe (bus)verbinding met Almelo ontnomen omdat de Regio Twente geen concurrentie wil tussen bus en trein.

Het beste kan er gewoon een losse dienst Aml-Mrb blijven die in Mrb aansluit op de sneltrein naar Emn. Mrb wordt een sneltreinstop, niet omdat het gehucht zelf zoveel reizigers genereerd, maar om een snelle overstap Aml-Hdb/Co/Emn v.v. te bieden.

Quote
WesselE: Zeker waar, maar Syntus kampt momenteel al met een tekort aan Linten (er zijn immers 10 DM'90 stellen bijgehuurd), dus om nou ook nog dit stuk er bij te rijden met Lint lijkt me praktisch onmogelijk, tenzij je nóg meer buffeltjes wil huren natuurlijk....

Volgens mij heeft NS de verplichting richting Syntus om ze (onderhands) te voorzien van Buffeltjes als Syntus daar verlegen om zit, zonder dat hen een huurcontract met vaste looptijd van 10 jaar onder de neus geschoven wordt. Maarja... Syntus, zonder concessie Achterhoek is zij zo'n beetje ten dode opgeschreven. Maar goed, het wordt eens tijd dat Syntus op gelijke tred komt met zijn concurrenten. Dus geen onderhandse aanbestedingen meer (en ook geen onzinnige voorwaarden die louter dienen om de NS buiten de deur te houden).
 

13-01-2009 21:06:55
mren
mren
Quote
Dre:
Besteedt tegelijkertijd Zl-Wdn aan. Dan wordt de hele vloot Buffels vrijwel overbodig voor NS.

Aanbestedingstracten Zl-Kpn, Zl-Emn en Zl-Es liggen volledig los van elkaar omdat Zl-Kpn incl. busvervoer in de markt wordt gezet en wegens de tunnel in Wdn.
Quote
Dre:
De 31000 verlengen naar Hdb of Emn lijkt me niet wenselijk. De 31000 is onderdeel van een Regio Twente-concessie en Zl-Emn wordt een Provincie Overijssel/Drenthe-concessie.

Niet wenselijk omdat het een andere concessie zou zijn? Brrr *ril*
Buiten dat het natuurlijk om klantattractiviteit gaat en niet om concessiegrenzen: er is gewoon overleg hierover tussen de provincie Overijssel en de Regio Twente.
 

13-01-2009 21:16:19
dh3201
dh3201
Quote
manuel25: Bovendien mag Lint niet meer nieuw besteld worden, omdat deze niet meer aan de (bots)eisen voldoet.

Heeft Alstom nu nog steeds geen nieuwe versie van de Lint ontworpen?
Stadler heeft het ontwerp van de GTW al tig keer aangepast aan strengere eisen.

Als elektrische tegenhanger van de Lint zou je ook aan de Lirex (ook van Alstom) kunnen denken. Schijnt zelfs nog meer IC-waardiger te zijn ook.


Shqiperise-lopers?
 

13-01-2009 21:22:32
Dre
Dre
Quote
mren: Niet wenselijk omdat het een andere concessie zou zijn? Brrr *ril*
Buiten dat het natuurlijk om klantattractiviteit gaat en niet om concessiegrenzen: er is gewoon overleg hierover tussen de provincie Overijssel en de Regio Twente.

Even doorlezen... een directe verbinding Aml-Hdb is voor Connexxion een reden om de busverbinding Almelo-Hardenberg eruit te knikkeren, waardoor Bergentheim, Kloosterhaar en Westerhaar geen directe OV-verbinding met Almelo meer hebben. Bovendien krijg je dan weer die borstklopperij á la Syntus... "Sinds wij er rijden is het aantal reizigers met zoveel procent toegenomen". Tsja, vind je 't gek als mensen niets meer te kiezen hebben? Dat is pas "brrr".

Quote
dh3201: Heeft Alstom nu nog steeds geen nieuwe versie van de Lint ontworpen?

Inmiddels schijnt op basis van de Lint de "Minuetto" te zijn ontworpen. Zie voor wat foto's o.a.: http://it.wikipedia.org/wiki/Minuetto_(treno)

Laatst bewerkt door Dre op 13-01-2009 21:22
 

13-01-2009 21:29:49
bjornl
bjornl
Quote
fabrier: Airco is inmiddels overal standaard en een minimale steek betekent juist dat "IC-waardig" materieel moet hebben. Toiletten is meer een hobby van Rover.

Airco is standaard in nieuw materieel, maar nieuw materieel is niet altijd een expliciete eis (voor de Valleilijn was dat bijvoorbeeld niet verplicht, maar wenselijk). En waarom zou je geen minimale steek kunnen eisen in een stoptrein? Je wil toch geen Plan T-comfort op je mooie nieuw aanbestede lijntje, lijkt me. En een WC is op een lijn als Zwolle-Emmen toch wel iets om over na te denken, je zit toch een uur in de trein! Sowieso vind ik je opdracht wat denigrerend; Rover is een vereniging die de belangen behartigt van reizigers in het OV, als zei pleiten voor toiletten is dat in het belang van de reizigers en niet omdat ze als vereniging geilen op WC's in treinen.
 

13-01-2009 21:30:44
daniel81
daniel81
Ik krijg een aha-erlebnis De hele discussie over Zl-Emn is een tijdje geleden ook al grotendeels gevoerd, bespaar uzelf typ- en denkwerk!

https://www.somda.nl/www/forum/3577/

Laatst bewerkt door daniel81 op 13-01-2009 21:31
 

13-01-2009 21:31:13
mren
mren
Quote
Dre:
Quote
mren: Niet wenselijk omdat het een andere concessie zou zijn? Brrr *ril*
Buiten dat het natuurlijk om klantattractiviteit gaat en niet om concessiegrenzen: er is gewoon overleg hierover tussen de provincie Overijssel en de Regio Twente.

Even doorlezen... een directe verbinding Aml-Hdb is voor Connexxion een reden om de busverbinding Almelo-Hardenberg eruit te knikkeren, waardoor Bergentheim, Kloosterhaar en Westerhaar geen directe OV-verbinding met Almelo meer hebben.

Volgens mij stond dat er in eerste instantie ook nog niet.
Cxx kan niet zomaar een busverbinding eruit knikkeren. Bovendien zit daar volk zat in dus ook overbodig om die lijn op te gaan heffen. Ommen-(Westerhaar-)Almelo gaat sneller per trein (zelfs met lange overstap in Mrb) en die rijdt ook nog gewoon. Niet zonder reden. Hoewel Ommen-Westerhaar wel de rustigste tak is van die lijn.
 

13-01-2009 22:25:07
roeter
roeter
Nieuw beter dan oud? Kijk naar de Valleilijn, daar 'genieten' ze nog regelmatig van hun nieuwe Protos. En mat '64 is in ieder geval nog van dat spul wat je maar een schop hoeft te geven en het rijdt.

Wat betreft de drgl:
aansluitingen te Zl zijn de leidraad, waarom niet zoiets als :
2 x uur Zl - Omn - Hdb, dan stoptrein Emn
2 x uur stoptrein Zl - Hdb (uit Zl vlak na sneltrein)

Of dit past heb ik nog niet nagegaan.
 

13-01-2009 22:27:04
mren
mren
Quote
roeter: Of dit past heb ik nog niet nagegaan.
En dat is dus het probleem van de Emmerlijn: de partiële enkelsporigheid.

Laatst bewerkt door admin op 13-01-2009 22:34
 

13-01-2009 22:59:37
jeanne
jeanne
Persoonlijk vind ik het jammer dat velen hier wel allerlei wilde ideeën opperen, zonder dat ze eerst de moeite te nemen om “Het spoor van Dalen naar succes” te lezen, een rapport van Arco Sierts. In een eerder bericht plaatste ik de link naar dit rapport al, dat als inzending op een van de Prorail prijsvragen in de laatste jaren werd gemaakt. Veel wat wel of niet mogelijk, dan wel wenselijk is, is hier in 88 pagina’s uitvoerig beschreven. Ook de knelpunten komen er in aan de orde. In de bijlage doet zelfs Connexxion een poging de mogelijkheden rond het verhaal ALMA te onderbouwen.

Laatst bewerkt door jeanne op 13-01-2009 23:32
 

13-01-2009 23:16:31
Modelspoor
Modelspoor
Ja medelezers,we kunnen nog pagina'a vol schrijven,en ideen opperen,maar uiteindelijk gaat het niet meer om reizigers volwaardig en goed openbaar vervoer te bieden,met snelle en kortere verbindingen,het draait eigenlijk nog maar om 1 punt,diverse vervoers-maatschappijen die elkaar de loef afsteken,en het licht niet in elkaars ogen gunnen,en ook de meeste winst willen maken ,waar uiteindelijk de reizigers de dupe van zijn,die torenhoge tarieven betalen,met een steeds slechter aanbod.  

13-01-2009 23:18:55
mren
mren
Dat is allemaal te ondervangen door die lijn functioneel in de markt te zetten met de juiste sturingsparameters.

Laatst bewerkt door mren op 13-01-2009 23:19
 

14-01-2009 20:47:32
Dre
Dre
Quote
mren: Volgens mij stond dat er in eerste instantie ook nog niet.
Cxx kan niet zomaar een busverbinding eruit knikkeren. Bovendien zit daar volk zat in dus ook overbodig om die lijn op te gaan heffen. Ommen-(Westerhaar-)Almelo gaat sneller per trein (zelfs met lange overstap in Mrb) en die rijdt ook nog gewoon. Niet zonder reden. Hoewel Ommen-Westerhaar wel de rustigste tak is van die lijn.

Het stond er weliswaar wat anders geformuleerd... maar Connexxion mag de buslijn eruit knikkeren als de Regio Twente een afspraak met de Provincie Overijssel heeft lopen voor Aml-Mrb-Hdb. De Regio Twente is anders van mening dat 2 van haar eigen lijnen elkaar beconcurreren, en dat is niet de bedoeling.

Dat de busrit langer duurt betekent vrij weinig. De buslijn Odz-Hgl zat tot deze in december 2003 werd opgeheven ook aardig vol. Hetzelfde geldt voor de buslijn Hgl-Ddn-Go die toen ook nog reed. Beiden deden er langer over dan de treinverbinding. Bovendien werkt het bijzonder frustrerend als er geen alternatief is (behalve de mededeling "De volgende trein vertrekt over een half uur"). Zeker als je vervoersmaatschappijen hebt die maar 1 dienst aanbieden in een bepaald gebied (zoals Syntus in Odz), en er dus wel heel wat moet gebeuren voordat vervangend vervoer op touw gezet wordt. Tenminste 3 uitvallende treinen en anderhalf uur verder bijvoorbeeld.
 

14-01-2009 21:10:20
lamote_ban
lamote_ban
Quote
joost01:
Voor zover ik weet, geldt voor het HRN een norm dat een station dat minder dan 500 reizigers per dag trekt, deze onder voorwaarden mag worden gesloten. Voor het openen van een nieuwe ligt de norm voor zover ik weer op 1000.

1000 voor nieuwe stations is een absurd hoge norm (Belgie en Duitsland: 200-300) evenals het handhaven van stations onder de 100.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-01-2009 21:10
 

14-01-2009 21:16:16
lamote_ban
lamote_ban
Quote
Dre: Dat de busrit langer duurt betekent vrij weinig. De buslijn Odz-Hgl zat tot deze in december 2003 werd opgeheven ook aardig vol. Hetzelfde geldt voor de buslijn Hgl-Ddn-Go die toen ook nog reed. Beiden deden er langer over dan de treinverbinding.

Klopt. Wat vergeten wordt is dat veel mensen de bus preferen vanwege de hoge treintarieven. Vooral voor senioren en scholieren zijn de tariefverschillen langzamerhand zo groot geworden dat veel mensen liever met de bus gaan ook al duurt dat een half uur langer.
 

14-01-2009 21:45:01
dumpy_dump
dumpy_dump
Terwijl juist voor senioren de trein veel goedkoper is, zeker met de keuzedagen.

Overigens merk ik ook niks van het overgaan van scholieren op busvervoer: ik zit nog dagelijks bij scholieren in de trein vanaf station Overvecht. Ben benieuwd of daar cijfers van zijn.
 

14-01-2009 21:49:57
lamote_ban
lamote_ban
@dumpy_dump
Senioren moeten bij de trein wel eerst een kortingskaart kopen om goedkoper met de trein te kunnen. En voor kortere afstanden is zo'n keuzedag dan nog veel te duur.

Veel "scholieren" zijn "studenten" met een OV-kaart en daarnaast zijn er verbindingen waarop er geen parallelle bus is. De massale protesten rond het opheffen van de bus Breukelen-Utrecht gaan ook vooral over de tarieven, niet zo zeer over het overstappen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-01-2009 21:51
 

14-01-2009 21:51:22
dumpy_dump
dumpy_dump
Van station Overvecht richting Utrecht Centraal geen parallelle bus? 12x per uur maarliefst! En erg veel studenten zitten er niet op het VMBO bij mij voor de deur.

Blijf ik benieuwd naar de cijfers...
 

14-01-2009 21:57:51
lamote_ban
lamote_ban
@dumpy_dump
Erg flauw om met Overvecht-Centraal aan te komen, want dat is een van de uitzonderingen waar de strippenkaart in de trein geldig is.
 

14-01-2009 22:34:06
keesje
keesje
Tussen Odz en Hgl (en zo'n beetje alle lijnen van Syntus) zijn strippenkaarten ook geldig. Zie: http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen_en_tarieven/kaartsoorten.aspx

Vraag me af of desondanks mensen in de veel tragere bus stappen dan de trein die net zoveel kost.
 

14-01-2009 22:43:35
lamote_ban
lamote_ban
@keesje
Nee, want die bus is opgeheven toen de strippenkaart in de trein geldig werd.
Het gaat juist om trajecten waar NS weigert strippenkaarten te accepteren.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-01-2009 22:44
 

14-01-2009 22:50:20
keesje
keesje
Oké, had ik niet goed begrepen. Maar we dwalen af... Zl-Emn maar weer?  

14-01-2009 23:37:55
kleine_man
kleine_man
Quote
WesselE:
Zeker waar, maar Syntus kampt momenteel al met een tekort aan Linten (er zijn immers 10 DM'90 stellen bijgehuurd), dus om nou ook nog dit stuk er bij te rijden met Lint lijkt me praktisch onmogelijk, tenzij je nóg meer buffeltjes wil huren natuurlijk....


Heeft wel als voordeel, wanneer Syntus de aanbesteding wint, dat ze nieuw materieel kunnen gaan bestellen. GTW's zijn zowel electrisch als diesel verkrijgbaar. Kunnen aan de order extra diesels plaatsen en de Buffels weer terug sturen naar NSFS. Kunnen ze ook gelijk nieuw materieel Arnhem-Tiel aanbieden. Maar dit heeft een zeer hoog speculaasgehalte en 5 december is net geweest
 

14-01-2009 23:48:43
lamote_ban
lamote_ban
Ik denk dat de buffels, die per saldo alleen in de spits nodig zijn, qua huur voordeliger zijn dan nieuwe materieel kopen.
Daar komt bij dat de concessies Achterhoek en Rivierenland over een paar jaar aflopen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 14-01-2009 23:49
 

08-02-2009 21:18:42
keesje
keesje
Er is weer wat nieuws rondom de consessie Zl-Emn:

Dagblad van het Noorden, 08-02-2009

Drenthe verlangt hom of kuit van NS

Emmen - De Nederlandse Spoorwegen moeten voor 1 maart aangeven of ze meer en betere treinen willen inzetten op de verbinding tussen Emmen en Zwolle. Als ze aan die wensen van de provincies Drenthe en Overijssel tegemoet komen, dan zijn de NS tot en met 2013 verzekerd van het vervoer op dit traject.

Dat zegt de Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats. Als de NS niet ingaan op het verzoek, dan willen Drenthe en Overijssel de concessie voor het spoortraject Zwolle-Emmen op korte termijn aanbesteden. Bats voerde vandaag overleg met de NS-directie. Ze spraken ook uitvoerig over de intercity-verbinding tussen Groningen en Schiphol. De NS willen de dienstregeling zodanig aanpassen dat er tussen Groningen en Zwolle per uur vier in plaats van nu drie treinen gaan rijden. Consequentie is dat de intercity naar Schiphol geen halt meer houdt in Beilen, Hoogeveen en Meppel. Met name het passeren van station Hoogeveen zit de Drentse politiek dwars.

Bats heeft die opvatting onder de aandacht gebracht.
 

08-02-2009 21:42:29
mren
mren
Dat is een beetje een politiek spel, de voorbereidingen voor de aanbesteding Zl-Emn zijn in volle gang. Al zijn er nog geen onomkeerbare beslissingen genomen over uitvoer. (Tenminste, eind december nog niet toen ik beide verantwoordelijken sprak)  

08-02-2009 22:00:41
keesje
keesje
Ben alleen bang dat 'wereldverbeteraar' Bots alleen niet stilstaat bij de gevolgen op het gebied van exploitatie waarmee menig topic al gevuld is. En helaas ook geregeld TT-pagina 751 mee gehaald is.

En waar denkt hij zo snel beter materieel vandaan te toveren waarmee je op Zl-Emn kan rijden? Tuurlijk heb je ICM of iets dergelijks, maar dit neemt weer een verslechtering voor je dienstregeling mee omdat bepaalde kruisingen niet meer gehaald kunnen worden. Niet voor niks zijn hier nu de 'turbo' Plan V's ingezet.

Hoe dan ook: ben benieuwd hoe dit verder gaat.
 

08-02-2009 22:09:25
geertw
geertw
Volgens mij lees je dat er voor 1 maart nieuw materieel ingezet moet worden, maar de gedeputeerde vraagt of NS voor 1 maart aan kan geven of men überhaupt meer en betere treinen in kan/wil zetten. Dat is een klein nuanceverschil


http://www.ovinnederland.nl/
 

08-02-2009 22:12:44
mren
mren
Ik denk dat zo'n uitruil gewoon een drukmiddel is.

Echter, een vragende partij heeft in beginsel niet veel te maken met 'productie'-eigenschappen; je moet immers de markt de ruimte bieden tot ondernemerschap en innovatie. Het is dus prima als je als overheid vraagt om meer en/of snellere treinen en het dan aan de markt (al dan niet onderhands aan NS) overlaat hoe dit op te pakken. Hoe NS dit dan verder oppakt is aan hun. Paar scenario's voorleggen zoals "meer treinen, slechte aansluitingen in Zwolle" of "meer trein indien infra op plaatsen A en B aangepast wordt" zodat de bal weer bij de provincie ligt.

Maar verder zou ik er niet te veel aandacht aan schenken. Dreigen met openbare aanbesteding (of meervoudig onderhands) om een doel te bereiken is niet echt een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, waar men wel aangehouden is.
 

08-02-2009 22:37:01
keesje
keesje
Quote
geertw: Volgens mij lees je dat er voor 1 maart nieuw materieel ingezet moet worden, maar de gedeputeerde vraagt of NS voor 1 maart aan kan geven of men überhaupt meer en betere treinen in kan/wil zetten. Dat is een klein nuanceverschil


Nee, dat had ik wel begrepen. Mijn punt is alleen of de politiek ook hier zal begrijpen dat eilandbedrijfjes per definitie gaan bijdragen tot een betere uitvoering, ook al doe je dat met het nieuwste van het nieuwste. CXX heeft 1 jaar na het verkrijgen van de consessie ander gehuurd materieel gehuurd omdat het nieuwe spul niet betrouwbaar blijkt. Laat dat nou net hetzelfde mat zijn als wat nu op Zl-Emn rijdt!
 

08-02-2009 23:03:27
dumpy_dump
dumpy_dump
Ik vind dat je daarbij wel makkelijk voorbij gaat aan de weinige klaagzangen die we tegenwoordig horen over de andere electrische eilandbedrijfjes, Ddr-Gdm en Mtr-Krd. Dat aanbesteding geen wondermiddel is ben ik gelijk met je eens, dat aanbesteding vragen is om problemen zeker niet. Maar goed, bal ligt bij NS, ik ben benieuwd of er wat spannends uit de koker komt. Ik meen dat er na de modernisering nog wat restantjes DDAR over waren, misschien kunnen ze daar wat leuks mee op Zl-Emn. Trekt gegarandeerd snel op, en met een gepimpt interieur moeten daar gelikte treintjes van te maken zijn.  

08-02-2009 23:52:27
bjornl
bjornl
NSR kan natuurlijk ook besluiten SLT in te zetten: snel en gelijkvloerse instap. Grootste nadeel: geen toilet, maar misschien bij een vervolgbestelling nog in te bouwen?  

09-02-2009 00:22:16
mren
mren
Leuk natuurlijk de komende speculaties over wat mogelijk kan, maar NS kan ook het spelletje gewoon lekker meespelen en de provincies de beri-beri laten krijgen in de wetenschap dat ze nooit voor 2011 een aanbestedingstraject hebben afgerond. En dan de jaren 2011-2013 voor lief nemen, zo'n eenzijdige lijn (focus op Zl) met (dus) relatief hevige spitsen zal zo winstgevend ook niet zijn.  

09-02-2009 09:15:37
noof
noof
Het zal je nog verbazen hoeveel scholierenvervoer er vanaf Hardenberg naar Ommen en v.v. is, zelfde geldt dan ook wel beetje voor Zwolle... en het valt me ook aardig mee hoeveel mensen er echt naar Emmen gaan, dat past soms niet in een enkele V.  

09-02-2009 10:58:40
gkw1969
gkw1969
Quote
dumpy_dump:r goed, bal ligt bij NS, ik ben benieuwd of er wat spannends uit de koker komt. Ik meen dat er na de modernisering nog wat restantjes DDAR over waren, misschien kunnen ze daar wat leuks mee op Zl-Emn. Trekt gegarandeerd snel op, en met een gepimpt interieur moeten daar gelikte treintjes van te maken zijn.


uit opvallende dingen 9 februari 2009:
Quote
jpbosk: Vanmorgen om 8:08 stond er een vIRM-4 klaar in Emmen om naar Zwolle te rijden! Het gaat hier om treinstel 9487. Dat wordt dus een late aankomst te Zwolle, maar mijn dag kan niet meer stuk

-edit- ahum, stel 9478 dus. Typen op een PDA valt soms niet mee. En niks late aankomst, gewoon exact op tijd te Zl!


En daarmee ondervang je gelijk capaciteitsproblemen want volgens mij kan in een DDAR meer dan in 2 of 3 V-tjes.
Overigens kon 9478 de tijdsdruk ook wel aan op het Emmerlijntje vandaag, deze kwam gewoon op tijd in Zwolle aan.
 

09-02-2009 11:04:05
robbertc
robbertc
En de tegentreinen ook op tijd in Emn? M.a.w.: werden alle kruisingen gehaald?
1x DDAR is ongeveer 3x V
 

09-02-2009 11:47:05
noof
noof
Lijkt me wel robbert, het ding is niet zomaar op tijd immers..  

09-02-2009 12:10:56
mikos
mikos
Er waren op dat moment al vertragingen op de lijn, de welbekende doorgeefvertragingen. Hoeft dus niet door dat stel te zijn gebeurt.

Maar nogmaals, iets waar iedereen aan voorbij gaat; De gehele dienst op de lijn Zl-Emn uitvoeren met ander, groter mat dan wat er nu rijdt, gaat niet: De bovenleiding kan met moeite 6 bakken V aan. Laat staan dat er 2 DD-AR'en naast elkaar komen te staan.
De bovenleiding trekt dit gewoon niet.
 

09-02-2009 12:40:21
mren
mren
Zoals ik al zei @22:14: gewoon plan indienen bij provincie waarin NS laat weten aan de eisen te willen voldoen, maar dat aanpassing X of Y hiervoor benodigd is en of de provincie dat dan maar wil regelen.

Maar het blijft een spelletje...
 

09-02-2009 13:44:39
waalkade
waalkade
Quote
mikos: Er waren op dat moment al vertragingen op de lijn, de welbekende doorgeefvertragingen. Hoeft dus niet door dat stel te zijn gebeurt.

Maar nogmaals, iets waar iedereen aan voorbij gaat; De gehele dienst op de lijn Zl-Emn uitvoeren met ander, groter mat dan wat er nu rijdt, gaat niet: De bovenleiding kan met moeite 6 bakken V aan. Laat staan dat er 2 DD-AR'en naast elkaar komen te staan.
De bovenleiding trekt dit gewoon niet.
Volgens de infra atlas kan de bovenleiding op dat stuk 2500A leveren, 3750kW dus.
Ter vergelijk, de meeste sporen hebben een 4000A voeding of te wel 6000kW, dat slurpt een moderne loc in zijn eentje.
 

09-02-2009 13:52:40
noof
noof
Is het een grote kostenplaats als dit aantal verhoogd wordt?  

09-02-2009 15:01:26
waalkade
waalkade
Wanneer er een voldoende "dikke" 10kV voedingen liggen bij de onderstations kan het meevallen.  

09-02-2009 15:31:52
davidov08
davidov08
Quote
keesje: Er is weer wat nieuws rondom de consessie Zl-Emn:

Dagblad van het Noorden, 08-02-2009

Drenthe verlangt hom of kuit van NS

Emmen - De Nederlandse Spoorwegen moeten voor 1 maart aangeven of ze meer en betere treinen willen inzetten op de verbinding tussen Emmen en Zwolle. Als ze aan die wensen van de provincies Drenthe en Overijssel tegemoet komen, dan zijn de NS tot en met 2013 verzekerd van het vervoer op dit traject.

Dat zegt de Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats. Als de NS niet ingaan op het verzoek, dan willen Drenthe en Overijssel de concessie voor het spoortraject Zwolle-Emmen op korte termijn aanbesteden. Bats voerde vandaag overleg met de NS-directie. Ze spraken ook uitvoerig over de intercity-verbinding tussen Groningen en Schiphol. De NS willen de dienstregeling zodanig aanpassen dat er tussen Groningen en Zwolle per uur vier in plaats van nu drie treinen gaan rijden. Consequentie is dat de intercity naar Schiphol geen halt meer houdt in Beilen, Hoogeveen en Meppel. Met name het passeren van station Hoogeveen zit de Drentse politiek dwars.

Bats heeft die opvatting onder de aandacht gebracht.


(1) Wat voor geweldige materiaalverbetering verwacht de provincie? De spurtjes/GTWs en Protos hebben naar mijn mening een slechter comfort dan de Plan Vs. Zoals gezegd is IC materieel (zeker duw/trek) niet zo geschikt voor deze grotendeels enkelsporige lijn met bovendien veel tussenstops (tenzij de provincie graag vertragingen van +10/+20 ziet). Dat is hetzelfde verhaal als waarom koppeling 4500/1500 niet mogelijk was met ICK/ICL (en zelfs ICM zou niet top zijn) op met name Hn-Ekz.

(2) Hoeveel treinen kunnen er überhaupt nog bij in de huidige infrastructuur? Of gaat de provincie uit van spoorverdubbeling & vernieuwing elektrificatie (die nooit voor 2013 af is).

(3) Ik ben blij verrast (ahum. zucht...) dat de politiek de IC status van Hgv weer op tafel heeft gelegd. Ik dacht dat ze sinds de plannen voor een boog bij Hgv, de strijd op hadden gegeven. Ik acht hun kansen niet groot, maar de argumenten tegen laat ik nu maar even rusten, die zijn hier wel bekend.

Laatst bewerkt door davidov08 op 09-02-2009 15:33
 

09-02-2009 16:58:40
WesselE
WesselE
Het gaat de provincie niet zo zeer over hoe de stoelen van de nieuwe treinen zitten, maar bijvoorbeeld de sociale veiligheid in de trein (dus transparante opstelling) en deuren die aan het perron grenzen zodat de trein ook toegankelijk wordt voor invaliden.


'Okeh'