Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg

Donderdag 12 jan 2012 - 11:01:21
train85
train85
Quote
ZJ37 (do 12 jan 2012 10:42:10 www.somda.nl):
Quote
train85 (do 12 jan 2012 09:14:13 www.somda.nl): Ik heb het onderstaande uit het systeem bestudeerd:
(...)
Systeemtechnisch ga je er qua rijtijd goed op vooruit. Dus rijtijden zijn te halen. Het ligt ook aan de machinist hoe hij rijdt met de GTW.
De dienstregeling ziet er heel anders uit per december 2012. Met GTW rijtijden + snellere dienstregeling zijn de spelingsmarges niet meer zoals jij ze aangeeft. Als ik sommige series bekijk kan ik wel begrijpen dat het lastig te halen is. En dan hebben we het nog niet gehad over uiterst krappe situaties rondom Hea en Zl (overbelast).
Ik heb alleen een vergelijking gemaakt hoe het vandaag de dag is. Dus als je de Mat'64 nu zou vervangen door GTW. En drgl 2012 als Arriva gaat rijden, weet ik niet hoe dat in elkaar zit, dat weet jij beter.

www.mat64.nl

Donderdag 12 jan 2012 - 11:09:00
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Feit is dat Zl-Emn eigenlijk de meest uitdagende nevenlijn is op het gebied van rijtijden. Je zult sowieso met materieel moeten komen met een flinke acceleratie en dat vlot op 140 km/h is. De Railhoppers konden dat als de beste en NS heeft er een serie plan V speciaal voor aangepast (voor zover die niet ergens anders rondrijden of leeg onderweg zijn tussen Zl en Mt ).

Arriva heeft flinke ambities voor Zl-Emn, we zullen in december gaan zien of die waar te maken zijn met de GTW's.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 12 jan 2012 - 12:23:41
jeanne
jeanne
Op en over de (on)mogelijkheden van het baanvak Zl-Emn is, zoals ik hier al eens schreef, veel gestudeerd. Een goede samenvatting vind je in een ProRail prijsvraag 2007 inzending van Arco Sierts. home.tiscali.nl

Laatst bewerkt door jeanne op Donderdag 12 jan 2012 om 12:26:10

Donderdag 12 jan 2012 - 13:25:20
noof
noof
Arriva wil(de) ook de sneltreinen op Marienberg laten halteren..

(en om 00:08 een extra trein laten rijden Emn-Zl!?)

Maar ben ontzettend benieuwd wat men ervan weet te maken.

Laatst bewerkt door noof op Donderdag 12 jan 2012 om 13:26:05

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 12 jan 2012 - 13:35:20
kiekkiek
kiekkiek
Quote
train85 (do 12 jan 2012 09:14:13 www.somda.nl): Ik heb het onderstaande uit het systeem bestudeerd:

Nu speling:
3800 > +1.4 en -0.2 (Zl-Emn)
8000 > +0.2 en +2.3 (Zl-Emn)
8000 > -1.6 en +3.5 (Emn-Zl)
3800 > -1.7 en +4.1 (Emn-Zl)

Straks met GTW:
3800 > +2.8 en +1.9 (Zl-Emn)
8000 > +1.6 en +5.7 (Zl-Emn)
8000 > +1.5 en +4.9 (Emn-Zl)
3800 > +0.4 en +5.3 (Emn-Zl)

Systeemtechnisch ga je er qua rijtijd goed op vooruit. Dus rijtijden zijn te halen. Het ligt ook aan de machinist hoe hij rijdt met de GTW.
Een GTW 2/8 doet de sprint tot 100 km/u even snel als een turbo V-tje. Waar komen die flinke verschillen vandaan vraag ik me dan af. Vermogen plan V: 8 kW/ton en een GTW 2/8: 9 kW/ton. Plan V heeft natuurlijk een flink betere adhesie door de 4 aangedreven assen. Voor de liefhebbers: de sprint tot 100 km/u wordt het snelste afgewerkt door een DDAR in zo'n 43 sec.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Donderdag 12 jan 2012 om 14:29:25

Donderdag 12 jan 2012 - 13:36:33
train85
train85
Ik heb Mat'64 6 bakken vergeleken met een GTW6.

www.mat64.nl

Donderdag 12 jan 2012 - 13:41:51
Nelis
Nelis
Is er eigenlijk al iets bekend over wat er met de LINTjes gaat gebeuren die nu tussen Alm en Mrb rijden? Zijn ze eigenlijk niet iets voor CXX als vervangen van de nu rijdende plan V op Amf - Ed?

Donderdag 12 jan 2012 - 13:45:14
idolaat
idolaat
Daar schijnt volgens een ander draadje ook al iets voor besteld te zijn...

Donderdag 12 jan 2012 - 13:56:03
daniel81
daniel81
Die lintjes blijven toch gewoon daar rijden?
Quote
train85: (do 12 jan 2012 09:14:13 link): Ik heb het onderstaande uit het systeem bestudeerd:

Nu speling:
3800 > +1.4 en -0.2 (Zl-Emn)
8000 > +0.2 en +2.3 (Zl-Emn)
8000 > -1.6 en +3.5 (Emn-Zl)
3800 > -1.7 en +4.1 (Emn-Zl)

Straks met GTW:
3800 > +2.8 en +1.9 (Zl-Emn)
8000 > +1.6 en +5.7 (Zl-Emn)
8000 > +1.5 en +4.9 (Emn-Zl)
3800 > +0.4 en +5.3 (Emn-Zl)
Kun je mij uitleggen war dit tabelletje betekent?

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 12 jan 2012 om 13:56:53

Donderdag 12 jan 2012 - 15:54:09
raymond16
raymond16
Als mijn informatie niet achterhaald is: er komen 3 Lintjes op Aml-Mrb na 2012, die daarvoor eerst worden opgeknapt. Twee voor de rijdende dienst, eentje op reserve.

Laatst bewerkt door raymond16 op Donderdag 12 jan 2012 om 15:55:15

Donderdag 12 jan 2012 - 16:10:36
koosmat64
koosmat64
Volgens dit filmpje www.youtube.com komen er geen nieuwe treinen tussen Aml en Mrb.

Donderdag 12 jan 2012 - 17:22:21
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Drie stellen maar liefst! Het mag wat kosten

Met een dieselstel op Amf-Ede word je niet vrolijk, denk ik (rijtijden)

Donderdag 12 jan 2012 - 17:25:01
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
daniel81 (do 12 jan 2012 13:56:03 www.somda.nl): Die lintjes blijven toch gewoon daar rijden?
Quote
train85: (do 12 jan 2012 09:14:13 link): Ik heb het onderstaande uit het systeem bestudeerd:

Nu speling:
3800 > +1.4 en -0.2 (Zl-Emn)
8000 > +0.2 en +2.3 (Zl-Emn)
8000 > -1.6 en +3.5 (Emn-Zl)
3800 > -1.7 en +4.1 (Emn-Zl)

Straks met GTW:
3800 > +2.8 en +1.9 (Zl-Emn)
8000 > +1.6 en +5.7 (Zl-Emn)
8000 > +1.5 en +4.9 (Emn-Zl)
3800 > +0.4 en +5.3 (Emn-Zl)
Kun je mij uitleggen war dit tabelletje betekent?
Betekent de speling die je hebt in de rijtijden

Donderdag 12 jan 2012 - 21:01:19
jeanpierre
jeanpierre
Quote
Nelis (do 12 jan 2012 13:41:51 www.somda.nl): Is er eigenlijk al iets bekend over wat er met de LINTjes gaat gebeuren die nu tussen Alm en Mrb rijden? Zijn ze eigenlijk niet iets voor CXX als vervangen van de nu rijdende plan V op Amf - Ed?
Arriva gaat met Linten op AlMa rijden. En inderdaad ze gaan niet naar de Valleilijn. Daar komt tzt een nieuw electrisch treinstel. Verder heeft Syntus meer Linten nodig voor ZHO dan er nu rijden. Per saldo zijn er vanaf december 2012 wel Linten "over".

Donderdag 12 jan 2012 - 21:58:32
daniel81
daniel81
@Sleutelman: dat dat daarmee te maken had begrijp ik wel; maar wat betekenen de getallen prcies? Zijn het percentages, minuten,... en waarom staan er achter elke serie en richting 2 getallen?

Donderdag 12 jan 2012 - 22:17:12
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
het is in minuten, per rijrichting

Donderdag 12 jan 2012 - 22:22:03
mren
mren
De twee richtingen staan toch al apart vermeld?

Vrijdag 13 jan 2012 - 07:37:58
mdeen
mdeen
Quote
kiekkiek (do 12 jan 2012 13:35:20 www.somda.nl):

Plan V heeft natuurlijk een flink betere adhesie door de 4 aangedreven assen.
Vergis je niet in het adhesiegewicht van een GTW. De motorbak is misschien niet zo zwaar, maar beide aangrenzende bakken zijn op de motorbak opgelegd. Het is natuurlijk een beetje gissen met hoeveel gewicht die op de motorbak drukken en hoe zwaar de bakken afzonderlijk zijn (ergens een ingenieur statica op de lijst?) maar het kan zomaar zijn dat een GTW-2/8 ook 50% adhesiegewicht heeft. Een GTW-2/6 heeft dan een nog groter adhesiegewicht.

Vrijdag 13 jan 2012 - 08:22:30
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
daniel81 (do 12 jan 2012 21:58:32 www.somda.nl): @Sleutelman: dat dat daarmee te maken had begrijp ik wel; maar wat betekenen de getallen prcies? Zijn het percentages, minuten,... en waarom staan er achter elke serie en richting 2 getallen?
Minimum en maximum speling denk ik zo (is tussen de stations nl. verschillend)

Laatst bewerkt door gvttreinen op Vrijdag 13 jan 2012 om 08:23:25

Vrijdag 13 jan 2012 - 08:51:24
sik214
sik214
Is het al bekend hoeveel stellen Arriva besteld heeft en of de levering voor 12 december plaats gaat vinden volgens planning? Stadler heeft het heel erg druk en tot nu toe heeft Arriva eerst op oud NS-materieel geteert (Groningen/Leeuwarden: DH's & Dordrecht-Geldermalsen Mat '64). Volgens mij was destijds het probleem dat de levertijden langer waren dan de periode tussen gunning van het contract en start uitvoering.

Vrijdag 13 jan 2012 - 10:37:53
peterselie
peterselie
Er zijn veertien stellen door Arriva besteld en wees gerust, ze komen ruim op tijd gereed. Sterker nog, de bouw van de stellen voor zowel de Vechtdallijn als voor de Achterhoek is al begonnen.

Vrijdag 13 jan 2012 - 12:27:30
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Vergeet niet dat Stadler inmiddels aardig wat vestigingen heeft, zie voor een overzicht: de.wikipedia.org Waar worden de GTW''s voor de Zl-Emn en de Achterhoek eigenlijk gebouwd? Gebeurt dat op de hoofdvestiging in Bussnang of ergens anders?

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Vrijdag 13 jan 2012 - 12:35:01
mren
mren
Quote
mdeen (vr 13 jan 2012 07:37:58 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (do 12 jan 2012 13:35:20 www.somda.nl):

Plan V heeft natuurlijk een flink betere adhesie door de 4 aangedreven assen.
Vergis je niet in het adhesiegewicht van een GTW. De motorbak is misschien niet zo zwaar, maar beide aangrenzende bakken zijn op de motorbak opgelegd. Het is natuurlijk een beetje gissen met hoeveel gewicht die op de motorbak drukken en hoe zwaar de bakken afzonderlijk zijn (ergens een ingenieur statica op de lijst?)
Toevallig is die er hier wel.
Als je de twee delen van een 2/6 beschouwd als twee homogene liggers op twee steunpunten, wordt 50% van het gewicht afgedragen op het loopdraaistel en 50% op het aangedreven draaistel. Aangezien de andere helft dat ook doet, rust op het aangedreven draaistel 2*50% = het gewicht van een hele bak. Hierbij nog het gewicht van het motorcompartiment, dus er zal zo'n 55-60% van het gewicht op het motordraaistel rusten.

Vrijdag 13 jan 2012 - 12:42:17
waalkade
waalkade
Nu zitten de loop draaistellen niet pal onder de neus, maar een stukje erachter.

Vrijdag 13 jan 2012 - 12:56:44
jeanpierre
jeanpierre
Quote
maurits (vr 13 jan 2012 12:27:30 www.somda.nl) Waar worden de GTW''s voor de Zl-Emn en de Achterhoek eigenlijk gebouwd? Gebeurt dat op de hoofdvestiging in Bussnang of ergens anders?
Polen en Bussnang. Aflevering aan klant vindt i.i.g. in Bussnang plaats.

Vrijdag 13 jan 2012 - 13:49:09
jeanne
jeanne
Ja, vaak wordt er voor de eerste productlevering van normaalspoor series in Bussnang iets georganiseerd, als daar ten miste er de ruimte voor is. Maar bij grote serielevering gebeurd dit tegenwoordig vanuit het iets oosterlijke gelegen Inbetriebsetzungszentrum (IBS-Zentrum)www.stadlerrail.com in Erlen.

Laatst bewerkt door jeanne op Zaterdag 14 jan 2012 om 13:59:20

Vrijdag 13 jan 2012 - 23:19:12
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Op foto's is te zien dat de bouw al behoorlijk op gang is; aflevering dacht ik ergens deze zomer, maar dat zeg ik uit m'n hoofd.

Zaterdag 14 jan 2012 - 13:13:39
Geerrritt
Geerrritt
De eerste GTW voor de SAN, die gelijk besteld is met de order voor de Achterhoek en Vechtdallijn, moet als goed is op 6 september afgeleverd worden. Dus zal de eerste ook wel rond die tijd afgeleverd worden.

Maandag 16 jan 2012 - 17:04:19
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Quote
timtrein (vr 13 jan 2012 23:19:12 somda.nl): Op foto's is te zien dat de bouw al behoorlijk op gang is; aflevering dacht ik ergens deze zomer, maar dat zeg ik uit m'n hoofd.
Heb je ook een linkje toevallig?

Garantie tot aan de voordeur.

Maandag 16 jan 2012 - 20:01:34
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Nee, dit waren papieren foto's.

Donderdag 23 feb 2012 - 22:56:39
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Vandaag gelezen in het regionale weekblad Emmen.nu, dat Prorail de lijn naar Schoonebeek gaat opruimen. Wanneer een en ander wordt uitgevoerd wordt niet vermeld.

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:07:17
R-ekz
R-ekz
Valt daar niet juist nu geld uit te halen met de hoge brandstofprijzen?

Vrijdag 24 feb 2012 - 11:12:47
broek53
broek53
Ja, dat zijn ze ook aan het doen; Schoonebeek is feitelijk weer open, maar men wint en vervoert nu uitsluitend met buizen, naar Lingen (D).
www.technischweekblad.nl

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 24 feb 2012 om 13:06:56

Woensdag 30 mei 2012 - 18:39:11
fugazi
fugazi
Op dit draadje in DSO (www.drehscheibe-foren.de) staat deze foto: www.abload.de

Woensdag 30 mei 2012 - 20:05:47
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Twitter Dr_JeffersonA Facebook Dr.Thodt Youtube jammerlaan Flickr 56022280@N08
ziet er goed uit

mcn in opleiding op het STC

Donderdag 31 mei 2012 - 08:32:33
psv54
psv54
Is er al bekend wanneer dat stel in Nederland komt?

Donderdag 31 mei 2012 - 21:11:32
jeanne
jeanne
Ik vermoed dat de stellen onderweg naar Zwitserland waren om een bezoek in Bussnang en/of Erlen af te leggen. Ligt er maar net aan wat er daar nog moet gebeuren want hoeverre deze al af zijn weet ik niet.

Donderdag 31 mei 2012 - 21:42:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Deze stellen worden geproduceert bij Stadler Polen en gaan voor de afwerking naar Zwitserland... en laat eerder gelinkte de foto nu net op een logische route van Polen naar Zwitserland gemaakt zijn.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 01 jun 2012 - 00:33:23
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Quote
psv54 (do 31 mei 2012 08:32:33 somda.nl): Is er al bekend wanneer dat stel in Nederland komt?
Voor de Achterhoek komt het eerste stel begin september. Ik gok dat het eerste stel voor Zl-Em ook wel ergens rond die tijd in Nederland arriveert.

Garantie tot aan de voordeur.

Vrijdag 01 jun 2012 - 13:05:35
abcde
abcde
En worden de stellen voor Zl - Em van Arriva wit met blauw ? Ziet er eindelijk echt mooi uit !

Vrijdag 01 jun 2012 - 13:08:45
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat zijn in ieder geval wel de OV kleuren van Overijssel. Of ze dat ook voor Drenthe zijn, weet ik niet. Inderdaad erg fraai en als fiets met de trein meenemer, ben ik ook blij met dat materieel.

Dick van den Hoven

Vrijdag 01 jun 2012 - 20:15:41
luytjes
luytjes
Het zijn de kleuren van Overijssel, maar de andere concessieverleners vonden het ook een mooie kleur

Vrijdag 01 jun 2012 - 22:27:17
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Is eens wat anders dan rood met wit. Het noorden en de Betuwelijn schijnen ermee besmet te zijn..

Vrijdag 01 jun 2012 - 22:49:37
mdj
mdj
Kleurstelling zit al op de bussen van Syntus, concessie Overijssel NoordWest, en is geeist op de bussen van de concessie Ijsselmond en de trams op Zwolle-Kampen. (Alhoewel de concessie na de zomer overnieuw gaat, maar kleurstelling zal het breekpunt niet zijn...)

En eerlijk: het is een best mooi ontwerp voor een kleurstelling.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 01 jun 2012 - 22:57:45
daniel81
daniel81
Wel apart dat de witte voorkant gehandhaafd is; die hebben de bussen niet
Maar waarschijnlijk was de verf al besteld voordat IVW teruggefloten werd

Zaterdag 02 jun 2012 - 13:19:42
luytjes
luytjes
Dat is dan weer het vleugje Arriva dat er doorheen zit

Zaterdag 02 jun 2012 - 15:20:04
fugazi
fugazi
Quote
daniel81 (vr 01 jun 2012 22:57:45 somda.nl): Wel apart dat de witte voorkant gehandhaafd is; die hebben de bussen niet
Maar waarschijnlijk was de verf al besteld voordat IVW teruggefloten werd
Het is niet meer verplicht om als vervoerder in Nederland te rijden met wit of geel front.

Zaterdag 02 jun 2012 - 15:56:14
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Dat zeggen jullie allebei volgens mij Volgende nuttige opmerking graag

Zaterdag 02 jun 2012 - 17:21:53
fugazi
fugazi
Ik las de laatste zin verkeerd inderdaad.

Vrijdag 08 jun 2012 - 14:21:16
martinc
martinc
Ter informatie: De kleuren van de treinen zijn uitgevoerd in een donkere blauwe kleur dan de bussen voor de concessie Midden-Overijssel. De donkere blauwe kleur is gelijk aan de Q-liners (HOV) die in Drenthe en Groningen rijden en lichtere blauwe kleur gelijk aan de huistijlkleur van de provincie Drenthe. De silhouetten op de trein zijn een combinatie van mensen (Overijssel) en symbolen (Drenthe).

In alle treinen is ruimte voor een paar fietsen, zelfs met stopcontacten voor het opladen van elektrische fietsen. Voor zover nu bekend moet voor het meenemen van de fiets wel betaald worden, dit in tegenstelling tot de MerwedeLingelijn.

Volgende week dinsdag 12 juni wordt de eerste trein voor de Vechtdallijnen presenteerd. Dan zullen er meer details bekend worden.

Vrijdag 08 jun 2012 - 14:23:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Is die presentatie besloten of kunnen geinteresseren daar ook heen? En waar wordt die trein gepresenteerd?

Laatst bewerkt door AgentX op Vrijdag 08 jun 2012 om 15:30:14, reden: typo


Vrijdag 08 jun 2012 - 14:35:08
martinc
martinc
De presentatie is besloten en is in Zwitserland. Eerst in Bussnang en later in Erlen. Er is pers uitgenodigd, dus 's avonds of woensdag komt er vast wel iets naar buiten toe.

Zaterdag 09 jun 2012 - 21:38:47
taling
taling
Foto op DSO: Het valt me op dat de deuren van de Arriva-GTW (gekoppeld aan de Vechtdal-GTW) wit zijn terwijl de huidige deuren rood zijn.

Laatst bewerkt door taling op Zaterdag 09 jun 2012 om 21:42:19

Zaterdag 09 jun 2012 - 22:03:41
luytjes
luytjes
Dat zal vast gedaan zijn om de deur beter op te laten vallen. Slechtzienden zullen er ongetwijfeld erg blij mee zijn.

Laatst bewerkt door luytjes op Zaterdag 09 jun 2012 om 22:04:04

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 13 jun 2012 - 12:17:05
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
En gisteren is de nieuwe GTW gepresenteerd in Bussnang, berichtje met foto's (inclusief een interieurplaatje): www.destentor.nl

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 13 jun 2012 - 12:45:08
train85
train85
Tot nu toe ziet die er mooi uit van binnen en mooie kleur.

www.mat64.nl

Woensdag 13 jun 2012 - 13:04:14
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat ziet er goed uit. Erg blij met de ingebouwde toiletten, trouwens. Ik ben benieuwd!


Woensdag 13 jun 2012 - 13:04:25
abcde
abcde
14 exemplaren voor Arriva voor 65 miljoen euro. Kost 1 trein ruim 4½ miljoen euro ?

Woensdag 13 jun 2012 - 13:07:24
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Helaas weer die oncomfortabele stoeltjes.. Echter de nadelen wegen niet tegen de voordelen op.

Woensdag 13 jun 2012 - 17:51:14
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Ook op RTV-oost, met filmpje www.rtvoost.nl


Woensdag 13 jun 2012 - 21:45:05
thom
thom
Quote
Erikvd12 (wo 13 jun 2012 13:07:24 www.somda.nl): Helaas weer die oncomfortabele stoeltjes.. Echter de nadelen wegen niet tegen de voordelen op.
Ik lees dat je eral op gezeten hebt ?
Anders kun je daar natuurlijk niet over oordelen

Woensdag 13 jun 2012 - 23:34:37
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Is niet zoveel fantasie voor nodig. Je ziet het zo aan de flinter dunne bekleding van de stoelen en dan weet je hoe laat het is (zelfs zonder klok).

Woensdag 13 jun 2012 - 23:39:50
noof
noof
Volgens wethouder Kuper van Emmen zou de 2e klas op Emn-Zl gelijk zijn aan de 1e klas in het 'Noorden'. Prima, maar krijg ik ook een houten reet van.

Donderdag 14 jun 2012 - 00:00:32
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
En onze beste Jan.....die heeft verstand van treinen

Donderdag 14 jun 2012 - 00:01:54
dh3201
dh3201
Een houten reet krijg je al van de 2e klas stoelen in de Berlijn IC. Gelukkig is Emmen niet zo ver van Zwolle als Berlijn vanaf Schiphol is...

Shqiperise-lopers?

Donderdag 14 jun 2012 - 00:06:20
mren
mren
Ah fijn, een objectieve discussie over comfort, die hebben we nog niet eerder gehad

Donderdag 14 jun 2012 - 00:59:34
train85
train85
Quote
dh3201 (do 14 jun 2012 00:01:54 www.somda.nl): Een houten reet krijg je al van de 2e klas stoelen in de Berlijn IC. Gelukkig is Emmen niet zo ver van Zwolle als Berlijn vanaf Schiphol is...
Nou maandag 28 mei jl hele rit Amerfoort Naar Berlijn goed volgehouden hoor.

www.mat64.nl

Donderdag 14 jun 2012 - 07:54:27
admin
Moderator
admin
admin: Einde van de discussie over zitcomfort

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Donderdag 14 jun 2012 - 10:47:49
noof
noof
Overigens ben ik uiteraard wel benieuwd naar de bemanning van de servicebalie, die dus alleen in drietjes aanwezig is. De eis van de provincie was dat elke trein een steward zou hebben dus dan verplicht Arriva zichzelf tot het minimaal inzetten van een drietje, hoe rustig het ook is?

En natuurlijk blijft de DRGL een heikel puntje. Volgens ProRail in het item van RTV Oost gaat het lukken, dus ik ben heel benieuwd naar de oplossing en de evt. gevolgen voor aansluitingen in het Zwolse.

Donderdag 14 jun 2012 - 11:06:24
mren
mren
Dan moet de steward in de tweetjes maar in de eerste klas gaan zitten (tussen het maken van servicerondes na elke stop natuurlijk )

ProRail wordt via de minister IenW zeer scherp verzocht om informatie over de capaciteit Zwolle-Herfte(-Emmen), zie zoek.officielebekendmakingen.nl

Donderdag 14 jun 2012 - 21:18:26
ZJ37
ZJ37
De dienstregeling Zl-Emn is iets aangepast t.o.v. het oorspronkelijke plan, uitgaande van een volledig gereedzijnde infra in Zl.

Aangezien dit niet het geval is in december 2012 (en mogelijk een jaar later ook nog niet, of op een andere manier) had dit de nodige consequenties voor NS (treinen van/naar Amf/Lls en Gn/Lw) en ook Arriva (van/naar Emn).

In zeer goede samenwerking tussen de vervoerders en Prorail is een aangepaste dienstregeling ontwikkeld waarbij de situatie te Zl geheel conflictvrij is en te Hea hooguit een overkruissituatie is ontstaan tussen een spitstrein van Arriva en een cargopad dat afwijkt van de normen (en dus in de 24 uur nauwelijks tot een echt conflict zal leiden).

Frappant is dat juist in de situatie dat Zwolle wel klaar zou zijn er een onmogelijke situatie ontstaat tussen de IC's naar Zl en Gn die precies conflicteren met de spitstreint uit Co. In het aangepaste plan is dat conflict er niet meer, 'dankzij' het niet gereedkomen van de infra te Zl.

Donderdag 14 jun 2012 - 22:08:39
noof
noof
...daar zijn toch geen woorden voor... ;D

Heb je ook enig idee over de aansluitingen richting het westen vanuit Emn te Zl, ZJ37? Ik hoef geen tijden, absoluut niet, maar enige indicatie zou je me een heel groot plezier mee doen (of juist niet)

Donderdag 14 jun 2012 - 22:32:35
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (do 14 jun 2012 21:18:26 www.somda.nl):
Frappant is dat juist in de situatie dat Zwolle wel klaar zou zijn er een onmogelijke situatie ontstaat tussen de IC's naar Zl en Gn die precies conflicteren met de spitstreint uit Co. In het aangepaste plan is dat conflict er niet meer, 'dankzij' het niet gereedkomen van de infra te Zl.
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met het loslaten van bepaalde aansluitingsnormen en -eisen neem ik aan? Anders zou het zeer waarschijnlijk sowieso niet passen.

Donderdag 14 jun 2012 - 23:33:34
ZJ37
ZJ37
Quote
noof (do 14 jun 2012 22:08:39 www.somda.nl): ...daar zijn toch geen woorden voor... ;D

Heb je ook enig idee over de aansluitingen richting het westen vanuit Emn te Zl, ZJ37? Ik hoef geen tijden, absoluut niet, maar enige indicatie zou je me een heel groot plezier mee doen (of juist niet)
Als ik me niet heel erg vergis komen de treinen uit Emn te Zl aan om .10 en .40, de spitstrein uit Co om .26 en .56

Volgens mij IC's naar Lls/Gvc uit Zl om .15/.45 en naar Amf .18/.48.

Is wel uit mijn hoofd, garantie tot de voordeur.

Vrijdag 15 jun 2012 - 07:41:55
mdj
mdj
.10 uit Emn betekent een langere reistijd dan nu. Of er moet gekozen zijn voor een asymmetrische dienstregeling (.07/37)

Indien symmetrisch (.00/30) betekent voor de reizigers Emn-Zl een langere reistijd. .10 uit Emn is namelijk kruisen in tenminste Dalfsen en Marienberg. Vervolgens mag er zo langzaam over Marienberg-Nieuw Amsterdam gedaan worden dat er 2x gekruisd moet worden. (Coevorden, Nieuw Amsterdam). Of Emmen Zuid moet dubbelsporig worden, dan levert het de reiziger Emn-Zl wel een kortere reistijd op.

Laatst bewerkt door mdj op Vrijdag 15 jun 2012 om 07:48:47

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 15 jun 2012 - 09:28:30
noof
noof
Dubbelspoor op Emn-Emnz-Na maakt 'm niet zo, daar de treinen daar toch maar eens per half uur rijden in beide richtingen en dat past nu ook prima, daar zit het knelpunt niet.

ZJ37; hartelijk dank, zo te zien wel mooie aansluitingen.

Laatst bewerkt door noof op Vrijdag 15 jun 2012 om 09:29:03

Vrijdag 15 jun 2012 - 09:44:50
abcde
abcde
Quote
ZJ37 (do 14 jun 2012 23:33:34 www.somda.nl): Als ik me niet heel erg vergis komen de treinen uit Emn te Zl aan om .10 en .40, de spitstrein uit Co om .26 en .56

Volgens mij IC's naar Lls/Gvc uit Zl om .15/.45 en naar Amf .18/.48.

Is wel uit mijn hoofd, garantie tot de voordeur.
Al met al kom ik op de volgende aankomsttijden te Zwolle van de treinen uit het Noorden :

.04 / .34 stoptrein uit Gn
.07 / .37 IC uit Lw
.10 / .40 stoptrein uit Emn
.13 / .43 IC uit Gn
.15 / .45 vertrek IC Lls - Gvc
.18 / .48 vertrek IC Amf - Rtd

Vrijdag 15 jun 2012 - 10:34:18
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
noof (vr 15 jun 2012 09:28:30 www.somda.nl): Dubbelspoor op Emn-Emnz-Na maakt 'm niet zo, daar de treinen daar toch maar eens per half uur rijden in beide richtingen en dat past nu ook prima, daar zit het knelpunt niet.
Het lijkt me handiger tussen Dalfsen en Marienberg iets aan verdubbeling te doen. En Herfte aanpakken.
Was er nog geld van de Zuiderzeelijn gereserveerd voor Zwolle-Emmen?

Vrijdag 15 jun 2012 - 11:31:46
mdj
mdj
Quote
noof (vr 15 jun 2012 09:28:30 somda.nl): Dubbelspoor op Emn-Emnz-Na maakt 'm niet zo, daar de treinen daar toch maar eens per half uur rijden in beide richtingen en dat past nu ook prima, daar zit het knelpunt niet.
Ligt eraan welk symmetriepunt gekozen wordt. Indien 07/37 past het prima (beide richtingen verschuiven 7 minuten, kruisen in Hea, Omn, Hdb, Na), indien 00/30 wordt het lasting in Emnz (kruisen in Dl,[Omn] Mrb, [Gbg], Co en... Emnz.)

Het past nu prima. (alhoewel... Na ligt te ver van Gbg af om een keurige halfuurstoptreindienst te rijden, vandaar sneltrein/stoptrein) Maar als je de dienstregeling 7 minuten verschuift en daarmee andere kruisingen krijgt, past het daar niet meer.

Dalfsen-Marienberg is nu 17 minuten, maar kan makkelijk in 14 minuten. En halverwege zit Ommen en kun je netjes kruisen met de spitsstoptrein.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 15 jun 2012 - 12:11:37
mren
mren
Quote
alle46 (vr 15 jun 2012 10:34:18 www.somda.nl):
Quote
noof (vr 15 jun 2012 09:28:30 www.somda.nl): Dubbelspoor op Emn-Emnz-Na maakt 'm niet zo, daar de treinen daar toch maar eens per half uur rijden in beide richtingen en dat past nu ook prima, daar zit het knelpunt niet.
Het lijkt me handiger tussen Dalfsen en Marienberg iets aan verdubbeling te doen. En Herfte aanpakken.
Was er nog geld van de Zuiderzeelijn gereserveerd voor Zwolle-Emmen?
Zie de link die ik plaatste naar de bijbehorende Kamervragen.

Vrijdag 15 jun 2012 - 12:35:31
broek53
broek53
Andere symmetrie, prima, maar dan ook niet zeuren over de aansluitingen in Zwolle en het al dan niet niet passen tussen Herfte en Zwolle, dunkt mij.

Vrijdag 15 jun 2012 - 13:43:09
ZJ37
ZJ37
Je benut de situatie te Hea het beste als je de Emmertreinen daar laat kruisen en je zodoende geen last hebt van overkruisingen met treinen naar Mp.

Echter kom je dan nooit meer uit met de kruisingen die bij een kwartiersdienst in/vlakbij Dl, in Omn en in Mrb moet plaatsvinden. Tenzij je lang blijft staan in Dl natuurlijk, maar richting Zl is dat niet mogelijk vanwege de stopdoorschakeling.

Vrijdag 15 jun 2012 - 14:22:20
SchuurB
SchuurB
Bij een .00/30-symmetrie kom ik (als ik de snelste Mat'64-rijtijden die ik heb gemeten aanhou + korte halteringen) op het volgende: Zl a .10 en v .20 geeft Emn a .15 en v.14; past net niet.
En dan gaat het vooral mis tussen Co (kruisen) en Emn, tussen Dl en Co heb je steeds 4 minuten over.

Laatst bewerkt door SchuurB op Vrijdag 15 jun 2012 om 14:30:56

Zaterdag 16 jun 2012 - 15:15:53
abcde
abcde
Wat is de reden dat het huidige uurpatroon niet als uitgangspunt genomen is voor de Vechtdallijn ?
Dan vertrekt de trein naar Emn uit Zl na vertrek van de IC's naar Gn, Lw, en de stopper naar Gn.
Er wordt gekruist in Ommen, voorbij Hardenberg en te Nw.A'dam.

De toegevoegde spitstreinen vertrekken om .13 en .43 uit Zl. Dit is direkt na aankomst IC uit Gn, nog voor vertrek van de treinen ri Mp.
Zij kruisen de 'normale treinen' in Dalfsen, Ma.berg en Coevorden, en kruisen met de tegengestelde spitstrein in Ommen (ongeveer .00 en .30 uur). De spitstrein komt in Zl aan om .17 en .47, ook weer achter de IC uit Gn.
De tijd bij Coevorden is krap. Ik ga er vanuit dat deze spitstreinen niet in Ma.berg en/of Gramsb. stoppen.

Zover ik zien kan zijn er geen conflicten, en hoeven de treinen richting Mp v.v. niet langer in Zl te wachten als dat nu het geval is.

Laatst bewerkt door abcde op Zaterdag 16 jun 2012 om 16:49:50

Zaterdag 16 jun 2012 - 21:31:33
RoelZ1
RoelZ1
Quote
SchuurB (vr 15 jun 2012 14:22:20 www.somda.nl): Bij een .00/30-symmetrie kom ik (als ik de snelste Mat'64-rijtijden die ik heb gemeten aanhou + korte halteringen) op het volgende: Zl a .10 en v .20 geeft Emn a .15 en v.14; past net niet.
En dan gaat het vooral mis tussen Co (kruisen) en Emn, tussen Dl en Co heb je steeds 4 minuten over.
Als je Na overslaat lukt het wel. Die 4 minuten die je over hebt tussen Dl en Co kan je verminderen door in Co de kruising niet met zichzelf te maken, maar tussen stoptrein en sneltrein. In plaats van een kruising om .00 en .30 krijg je dan een om .31 en om .59. Dan krijg je ook mooi een exacte halfuursdienst tussen Zwolle en Hardenberg. Dan krijg je zoiets. Met de rijtijden van GTW zou je misschien wel gewoon kunnen stoppen op Na.

Stoptrein:
Zl .50
Dl .00
Omn.07
Mrb.14
Hdb.20
Gbg.25
Co .31
Dln.35
Na .44
Emnz.48
Emn.54

Sneltrein:
Zl .20
Dl .30
Omn.37
Mrb.44
Hdb.50

Co .59

Emnz.09
Emn.15

Terugweg stoptrein:
Emn.36
Emnz.40
Na .44
Dln.50
Co .59
Gbg.05
Hdb.09
Mrb.15
Omn.22
Dl .28
Zl .40

Terugweg sneltrein
Emn.15
Emnz.19

Co .31

Hdb.39
Mrb.45
Omn.53
Dl .58
Zl .10

Laatst bewerkt door RoelZ1 op Dinsdag 19 jun 2012 om 19:52:36

Dinsdag 19 jun 2012 - 12:12:20
abcde
abcde
RoelZ1, met jou berekende tijden kan de sneltrein ook stoppen in Nw.Adam
Momenteel rijdt de stoptrein in 17 min. van Emmen naar Coevorden. Trek daar voor de sneltrein de stop in Dalen af (2 min.) en je houdt een rijtijd van ongeveer 15½ min. voor de sneltrein over tussen Emn en Co.
Toegeven het is erg krap, maar het past.

Dinsdag 19 jun 2012 - 14:03:56
daniel81
daniel81
Lijkt me toch geen goed plan.
1) Het kost tijd om op een kruisingsstation rijwegen in te stellen. Tussen aankomst van trein 1 en vertrek van trein twee moet je toch zo'n twee minuten ruimte hebben
2) Het is niet verstandig om op een enkelsporige lijn zo krap te plannen, want een eenmaal opgelopen kleine vertraging krijg je de hele dag niet meer weggewerkt.

Dinsdag 19 jun 2012 - 18:15:39
abcde
abcde
3) de rijtijd voor de sneltrein blijft in dit voorstel 55 min., de rijtijd van de stoptrein wordt hiermee 2 tot 3 min. langer. Al heb ik mijn waardering voor het bedachte klokvaste uurpatroon van RoelZ1.

Handhaving huidige uurpatroon lijkt me voor zowel de aankomst- en vertrektijden bij Zwolle, als voor opvang van vertragingen de voorkeur hebben. En hier passen ook de spits-sneltreinen tussen.

Dinsdag 19 jun 2012 - 19:12:37
dh3201
dh3201
Quote
daniel81 (di 19 jun 2012 14:03:56 www.somda.nl): Lijkt me toch geen goed plan.
1) Het kost tijd om op een kruisingsstation rijwegen in te stellen. Tussen aankomst van trein 1 en vertrek van trein twee moet je toch zo'n twee minuten ruimte hebben
Is dat weer zo'n op een kantoor bedachte ProRail beperking?
Bij de Rhätische Bahn doen ze dat binnen een halve minuut.

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 19 jun 2012 - 19:49:15
RoelZ1
RoelZ1
Bij ProRail zijn de normen bij een kruisingsstation gewoon Aankomst en Vertrek gelijktijdig. Wel moet er minimaal 1 minuut stationnement zitten op het kruisingsstation. Zonder rijtijdverlenging zijn er dus 2 mogelijkheden:
.14 Aankomst trein 1, .15 Vertrek trein 1+Aankomst trein 2, .16 Vertrek trein 2.
.14 Aankomst trein 1+Aankomst trein 2, .15 Vertrek trein 1+Vertrek trein 2.

Dinsdag 19 jun 2012 - 20:39:26
ZJ37
ZJ37
De meest robuuste dienstregeling die je maar kan bedenken met een kwartiersdienst tussen Zl en Co is met een zogenaamd 'ruitje' (verwijst naar het figuur dat op het tijdwegdiagram ontstaat). In Dl, Omn en Mrb geldt een aankomst-vertrek van 1 minuut, behalve de doorrijdende treinen te Mrb uitraard. In Co is volgens mij een zogenaamde piekligging met de doorgaande trein uit Zl en naar Zl, omdat het niet anders past.

Dinsdag 19 jun 2012 - 20:41:21
daniel81
daniel81
Met 'ruitje' bedoel je dat de treinen tegelijkertijd vertrekken uit Zl en Emn?

Dinsdag 19 jun 2012 - 21:34:31
RoelZ1
RoelZ1
Nee, het gaat om de situatie bij de kruisingsstations. Twee voorbeelden:

Voorbeeld 1: Bodegraven
www.prorail.nl (PDF, TWD Ledn - Ut)
Hier is spraken van een 'ruitje'. De hoeken van de ruit (in Bdg) zijn mooie hoeken.

Voorbeeld 2: Nieuw-Amsterdam en Ommen
www.prorail.nl (PDF, TWD Emn - Zl)
Hier is sprake van een piekligging. De hoeken van de ruit (zowel Na als Omn) zijn niet mooi omdat er een horizondaal stukje in zit (haltering).

Dinsdag 19 jun 2012 - 21:41:30
daniel81
daniel81
Interessante materie! Waarom is de drgl met een ruitje robuuster? Ik zou juist denken dat een langere haltering de drgl robuuster maakt.

Dinsdag 19 jun 2012 - 21:59:27
RoelZ1
RoelZ1
De halteringen zijn in beide situaties 1 minuut. In Bodegraven zit er in beide richtingen 1 minuut ruimte (als een trein 1 minuut vertraagd is geeft hij zijn vertraging nog niet door aan de tegentrein).

Bij een piekligging zit die ruimte er maar in één richting. Als de trein uit Emn met 1 minuut vertraging op Omn binnenkomt geeft hij al gelijk zijn vertraging door aan de trein naar Emn. Van/naar Zwolle zit er wel ruimte (zelfs 2 minuten).

Dinsdag 19 jun 2012 - 22:13:49
daniel81
daniel81
Helder, dank!

Vrijdag 06 jul 2012 - 14:27:19
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Vanaf 2015 moet er een doorgaande trein Almelo-Hardenberg komen, helaas moet het altijd drukke station Geerdijk daarvoor dicht: www.rtvoost.nl


Vrijdag 06 jul 2012 - 16:56:44
edje
edje
Flickr spoorkeerl
NEE NIET GEERDIJK!!!! Is er dan helemaal geen station meer heilig.


Vrijdag 06 jul 2012 - 17:01:59
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Nou, dat station stelt ook niet zoveel voor. Echter, kunnen ze ook maar meteen de Eschmarke dichtgooien..

Vrijdag 06 jul 2012 - 17:14:43
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Als ik het stuk op de site van de Regio Twente regiotwente.nl lees, staat daarin ook nog een stuk over een snelheidsverhoging van 80 km/h naar 120km/h op het baanvak Aml-Mrb. Aannemelijk zal er dan altijd in Vroomhoop gekruist gaan worden (rijtijd Aml-Vhp is zonder kruising in Vz 14 minuten).

De huidige rijtijd Vhp-Mrb (met stop in Gdk) is 8 minuten, Mrb-Hdb is 6 minuten met de Turbo-V's. De afstand is vergelijkbaar met Odz-Hglo wat in 6-7 minuten gaat, dus zeg 7 minuten. In dat geval is er met 8+7 minuten dus precies 0 minuten keertijd in Hdb. Met het weglaten van de stop in Gdk is de keertijd in Hdb nog niet erg ruim (pak hem beet 3-4 minuten lijkt me).

Ook de kering in Aml lijkt me niet meer te gaan worden dan een minuut of 4-5, dus het is allemaal nogal krap, en vertragingen rij je er bijna niet uit (of je moet al kruisen in Vz en dan keren in Mrb)

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 06 jul 2012 om 17:15:44