Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg
Forum: Algemeen - Algemeen
11-05-2010 19:30:04
noof
noof
Quote
keesje: Ik hoop dat ze naast Zl-Hea v.v. ook een mooie spooropstelling Zl hebben kunnen maken. Er wordt nogal wat extra gekruist straks te Hea en bij vertrek uit Zl!


Ach, als we de Emmertreintjes alvast richting de andere kant van het station gooien (spoor 7 etc.) dan scheelt het je al kruisen te Zlge. Dat valt verder wel mooi samen met de DRGL2013 wat betreft de Hanzelijn. Ben benieuwd.
 

11-05-2010 19:35:30
keesje
keesje
Al vraag ik me af of een trein die vlak voor de kopsporen te Zl met 80 km/u door de wissels rijdt, nog wel op tijd voor het stukjuk stilstaat.  

11-05-2010 19:39:27
mren
mren
Ik heb niet alle details onthouden, maar ik meen dat het vooral (of alleen) voor de IC-sporen is voorzien.  

11-05-2010 19:40:23
NDS
NDS
Vooral vertrekken vanaf een kopspoor met 80km/u scheelt veel, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 


11-05-2010 19:56:45
keesje
keesje
Dat is natuurlijk per situatie verschillend. In Zl is 80 km/u volgens mij zwaar overdreven als je van spoor 201 naar 14, 15 of 16 moet. Dan rijd je de stationshal bijna binnen. Idem als je van die sporen naar 202 vertrekt, dan haal je die 80 niet eens op die wissels.

Verderop, bij Zlgea (van spoor 202 naar AA en BA naar 201), kun je al rechtuit over de Engelse wissels en wordt volgens mij al 80 gereden. Wel rijdt de 8000 uit Emn nu vanaf Zlgea via spoor 17 en moet dus te Zlgea met 40 km/u door wissel 169BA. Daar valt zeker wel 1 á 2 minuten te winnen.
 

11-05-2010 21:07:13
broek53
broek53
Tsja, een college over de verbouwing van Zwolle is op deze plek wel een beetje erg OT, denk ik. Die gebeurt dan ook niet omdat de Vechtdallijnen aanbesteed moesten worden, maar omdat de IC's van de Noord-Oost een onderlinge aansluitknoop in twee richtingen tegelijk moeten vormen (waartoe een vierde perron wordt gebouwd) en liefst nog een beetje vlotter dan nu door Zwolle heen zouden moeten kunnen (waartoe binnenkomst en vertrek op de sporen 3, 5, 6 en 7 versneld wordt tot 80 aan de oostkant en 60 aan de westkant. Zwolle - Emmen profiteert hooguit van de kortere blokopvolging tussen Herfte asl en Zwolle, al moet je je daar ook niet veel meer bij voorstellen dan enkele tientallen seconden.
Behandelplaats van de diensten naar Emmen en Groningen (9100) blijven de sporen 14, 15 en 16.
 

11-05-2010 21:12:53
AlbertP
AlbertP
Hoe zit het met kaartjescontrole nu de steward achter een balie zit? Gaat die ook door de trein lopen?  

11-05-2010 21:27:00
raymond16
raymond16
Quote
mdj:
Probleem: je moet met de 9100 gaan schuiven.

Ook zal je met je spitspendeltje ergens op de hoge sporen moeten kwijt raken, omdat je dan vertrek .08 / .38 hebt, tussen de aankomst van de 9100 en de 1xx00 uit Lw.


In principe heeft Zl-Emn genoeg aan 1 spoor waar alle treinen op kunnen keren met twee keringen van +-12 minuten (regulier op spits en omgekeerd). Tussen Hea en Zl kom je door de snellere GTW's idd in het pad van de 9100 terecht, maar dat lijkt me geen enkel probleem. Sterker nog: het levert voor NS winst op. De 9100 heeft een kering van 3 minuten en dat vindt NS te krap. Je hoeft de 9100 maar in één richting te verschuiven, omdat die op Hea-Zl nu niet symmetrisch ligt. Met andere woorden: de 9100 krijgt dan een kering van 6 minuten en dat is in principe genoeg om die kering snel te laten plaatsvinden. (Waardoor Hgv weer drie minuten reistijdverkorting krijgt voor die reizigers die verder als Zl moeten) De IC volgt dan op Mp-Zl dan wel in drie minuten, maar dat is niet wezenlijk anders als de (10)500/700 nu al doen.

Laatst bewerkt door raymond16 op 11-05-2010 21:29
 

11-05-2010 21:34:21
mdj
mdj
Ik doelde meer de andere richting op, dus Zl V .23, dan kan je om .30 in Dl zijn, wat weer gunstig is voor de kruisingen... Maar om .23 vertrekt de 9100.. dus zou je daarmee moeten schuiven...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-05-2010 21:42:20
raymond16
raymond16
Dat lukt op dit moment niet zonder infra-aanpassingen, omdat je ergens op het traject Dln - Emmen Zuid moet kruisen (afhankelijk van 1x stop, 1x snel of 2x stop). Gezien het feit dat het hele stuk op Na na nu nog enkelsporig is en Emmen Zuid ook enkelsporig wordt aangelegd kan je hier geen tijdswinst halen en je krijgt een erg lange haltering (of je accepteert dat, omdat het gros van de reizigers wel 3 minuten eerder thuis is, maar voor de reistijdbeleving absoluut niet goed) Dan kan je dus beter na de 9100 vertrekken, omdat je dan met je kruising in Na precies goed uitkomt.
Met nieuwe infrastructuur kan alles veranderen dus ik ben ook erg nieuwsgierig naar de plekken waar Arriva nieuwe infrastructuur wil hebben (moest aangegeven worden in offerte).

En nog niet genoemd: ik zie in de plannen nergens de wens terugkomen van de aanbestedende overheden om Aml-Mrb te verlengen naar Hdb. Dat gaat Arriva dus niet doen?

Laatst bewerkt door raymond16 op 11-05-2010 21:46
 

11-05-2010 21:47:46
mdj
mdj
Maar... dan wordt het heel moeilijk om met spitspendeltjes naar Coevorden erin te gooien, doordat Dl-Omn, Omn-Mrb te lang is om zonder kruisen in Omn te doen (met spitspendels). Je kan hem er ook niet meteen achteraan sturen, dan moeten de (in geval van 29/59 symmetrie) spitspendeltjes terug daarop wachten in Mrb om richting Zwolle te kunnen.

Je kan alleen met spitspendeltjes gaan rotzooien als je in Dl en Mrb met de gewone 8000/3800 kruist en in Omn met de spitspendel.Kruis je in Omn met de 8000/3800, dan moet je richting Emn later uit Dl gaan vertrekken, omdat dan de spitspendel nog op Omn-Dl rijdt.

Laatst bewerkt door mdj op 11-05-2010 21:48


Bij twijfel: gebruik beton.
 

11-05-2010 22:00:24
keesje
keesje
Volgens mij heb ik 'em al eens in een ver verleden gemeld in dit topic, maar nogmaals vanuit mijn geheugen:

Het is mogelijk (obv rijtijden van SLT in ieder geval) om een kwartiersdienst Zl-Emn te rijden. Twee maal per uur stopperen en twee maal per uur als sneltrein (stops te Dl, Omn, Hdb, Co, Na, Emn).

Moet gezegd: het is een uiterst krappe dienstregeling met allerlei zogenaamde piekvertrek liggingen op de kruisingsstations (vertrektijd gelijk aan aankomsttijd van de tegentrein). Bij de minste of geringste vertraging stort de boel in elkaar.

En inderdaad: de 9100 vormt een probleem qua ligging bij een dergelijk ligging, als je er vanuit gaat dat de IC's van de NoordOost blijven liggen waar ze liggen. Maar als die verschuiven zullen ze ook wel uitgangspunt blijven vanwege de aansluitingen te Zl.
 

11-05-2010 22:16:37
raymond16
raymond16
Met GTW is dat ook mogelijk. De enige partij die dat tegenwerkt is de aanbestedende overheid die in de Nota van Inlichtingen heel duidelijk aan gaf dat de spitstrein per se een stoptrein moest zijn in de spitsrichting en enkel in de tegenspits stations mocht overslaan. Daardoor krijg je dus geen passende drgl. Dus of Arriva heeft de overheden weten te overtuigen daarvan en heeft hiervoor dus voldoende punten gekregen, of er is iets heel raars uitgehaald. Met de eisen van de provincie zou je de spitstrein tot Hdb kunnen laten rijden.
We wachten maar af wat er in 2012 gebeurt wanneer Arriva er daadwerkelijk komt te rijden.

Laatst bewerkt door raymond16 op 11-05-2010 22:18
 

11-05-2010 22:24:35
keesje
keesje
Verbaas je nergens over: De Maaslijn ging ook van start met Wadlopers met een dienstregeling op basis van DM'90 waardoor het zo'n beetje 10 minuten te kort kwam tussen Rm en Nm...

Maar je mag in aanbestedingssoapland er toch wel eens vanuit gaan dat men nu toch wel wijs is geworden en nu iets realistisch bedenkt dat ook uitvoerbaar is zonder later ook nog handjes te moeten ophouden.

Laatst bewerkt door keesje op 11-05-2010 22:26
 

11-05-2010 22:30:39
j.jager
j.jager
Quote
edje:Overigens ben ik ook benieuwd waar het onderhoud van de treinstellen zal worden gepleegd.

Daarvoor heb je een paar opties
- Nieuwe werkplaats in Emmen
- Nieuwe werkplaats in Marienberg
- Nieuwe werkplaats in Coevorden
- Nedtrain Onnen
- Nedtrain Hengelo
Zwolle staat er niet tussen want die is dicht. En volgens mij wil de gemeente het ook niet meer.
Kan VOITH ook nog meedingen voor wat betrefd de onderhoud?
 

11-05-2010 23:12:58
broek53
broek53
Uiteraard.  

12-05-2010 12:38:52
abcde
abcde
Quote
keesje: ... Het is mogelijk (obv rijtijden van SLT in ieder geval) om een kwartiersdienst Zl-Emn te rijden. Twee maal per uur stopperen en twee maal per uur als sneltrein (stops te Dl, Omn, Hdb, Co, Na, Emn).

Moet gezegd: het is een uiterst krappe dienstregeling met allerlei zogenaamde piekvertrek liggingen op de kruisingsstations (vertrektijd gelijk aan aankomsttijd van de tegentrein). Bij de minste of geringste vertraging stort de boel in elkaar.

En inderdaad: de 9100 vormt een probleem qua ligging bij een dergelijk ligging,.....



Wanneer de treinen overdag blijven rijden op de huidige tijden, zouden de toegevoegde spitstreinen uit Zl kunnen vertrekken om .13 en .43 uur, direkt nadat de IC uit Gn in Zl is binnengekomen.
Deze IC heeft nog wat rijtijd-speling tussen Mp en Zl, evenals de IC uit Lw.

De spitstreinen vertrekken uit Zl om .13 en .43 uur
De spitstreinen uit Coevorden komen ongeveer .16 en .46 uur binnen op Zl, net voordat de IC naar Gn vertrekt.

Overduidelijk is, dat het op het hele traject Dl - Mrb, en op de stations Zl en Co een uiterst krappe dienstregeling is.
Maar ik zie nog geen conflict met de 9100 ??!

Laatst bewerkt door abcde op 12-05-2010 13:03
 

12-05-2010 13:04:05
keesje
keesje
Als je om 16/46 aankomt te Zl met de spitstreinen, dan zul je met de andere trein die in een kwartiersligging liggen dus om 31/01 aankomen te Zl. Minus 4 minuten rijtijd vanaf Hea, kom je daar gelijk door met de 9100 naar Gn. Dus conflict!  

12-05-2010 13:08:35
mren
mren
Dat conflict gewoon lekker theoretisch laten en op basis van first come, first serve de eerste trein erdoor sturen en de ander even laten wachten. In de huidige situatie zijn de 3800/8000 toch structureel enkele minuten te vroeg in Zl.  

12-05-2010 13:11:02
abcde
abcde
De 'overdag-treinen' kunnen blijven rijden op de huidige tijden. Daarbij is geen conflict met de 9100, en met die tijden kan er gekruist worden te Dl, Omn en Mrb.

Er is nu behoorlijke rijtijd-speling in de ri Dl - Zl, de tijd is volgens spoorboekje 3 minuten langer dan andersom.
Wellicht wordt deze nu al gebruikt om te Hea te wachten op de 9100 ?

Laatst bewerkt door abcde op 14-05-2010 08:47
 

12-05-2010 13:15:22
waalkade
waalkade
Quote
edje: Overigens ben ik ook benieuwd waar het onderhoud van de treinstellen zal worden gepleegd.

Daarvoor heb je een paar opties
- Nieuwe werkplaats in Emmen
- Nieuwe werkplaats in Marienberg
- Nieuwe werkplaats in Coevorden
- Nedtrain Onnen
- Nedtrain Hengelo
Zwolle staat er niet tussen want die is dicht. En volgens mij wil de gemeente het ook niet meer.
Misschien is het daarom handiger om het onderhoud te doen in een land waar het handwerk nog wel status heeft.
Arriva heeft Indusi-stellen om ze er naar toe te slepen.

Laatst bewerkt door waalkade op 12-05-2010 13:16
 

12-05-2010 15:04:44
keesje
keesje
Quote
mren: Dat conflict gewoon lekker theoretisch laten en op basis van first come, first serve de eerste trein erdoor sturen en de ander even laten wachten. In de huidige situatie zijn de 3800/8000 toch structureel enkele minuten te vroeg in Zl.


Dat kun je doen zolang je maar speling inbouwt op een punt na die DVM-achtige constructie (dus te Zl voor de trein uit Emn en ook voor de 9100 te Mp). Maar ik denk dat het handiger is door die 9100 gewoon te verschuiven.

Laatst bewerkt door keesje op 12-05-2010 18:31
 

12-05-2010 16:09:55
broek53
broek53
Quote
waalkade:
Quote
edje: Overigens ben ik ook benieuwd waar het onderhoud van de treinstellen zal worden gepleegd.
Daarvoor heb je een paar opties
- Nieuwe werkplaats in Emmen
- Nieuwe werkplaats in Marienberg
- Nieuwe werkplaats in Coevorden
- Nedtrain Onnen
- Nedtrain Hengelo
Zwolle staat er niet tussen want die is dicht. En volgens mij wil de gemeente het ook niet meer.
Misschien is het daarom handiger om het onderhoud te doen in een land waar het handwerk nog wel status heeft.
Arriva heeft Indusi-stellen om ze er naar toe te slepen.
Ik denk dat je revisie-achtige werkzaamheden verwart met het zoveel-wekelijks onderhoud en het herstellen van defecten.
 

12-05-2010 19:32:44
kiekkiek
kiekkiek
Quote
keesje: Volgens mij heb ik 'em al eens in een ver verleden gemeld in dit topic, maar nogmaals vanuit mijn geheugen:

Het is mogelijk (obv rijtijden van SLT in ieder geval) om een kwartiersdienst Zl-Emn te rijden. Twee maal per uur stopperen en twee maal per uur als sneltrein (stops te Dl, Omn, Hdb, Co, Na, Emn).



Rijtijden van SLT zijn niet zo best als die van de super V's
 

12-05-2010 20:20:03
keesje
keesje
Hoe kom je daar nou bij?  

12-05-2010 20:35:00
massamsee
massamsee
wat ik mijn nu afvraag is kunnen de gtw'tjes wel 140km/h met een beetje comfort rijden nu arriva per 2012 het gewonnen heeft, of is het toch beter dat er flirts komen te rijden?  

12-05-2010 20:48:07
Nelis
Nelis
Wat is dat nou voor een vraag. Een gtw weegt genoeg om niet te gaan "dansen" tussen de rails, een normaal 2 wagen stel weegt 2,5 keer zoveel als een amsterdamse tram. En een gtw haalt 140 zonder problemen, in praktijk word dit begrensd tot 125 maar naar mijn weten is meer ook niet nodig voor dit baanvak. Een flirt is inwezen niet meer dan een vergrootte gtw. Dit is dus een pure nonsense vraag.

Baanvak snelheden:
Zwolle - Marienberg : 140
Emmen - Marienberg : 130
Almelo - Marienberg : 80

Laatst bewerkt door Nelis op 12-05-2010 20:56
 

12-05-2010 20:55:02
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
edje: Sinds wanneer geloof je alles wat in de krant staat??
Het is algemeen bekend dat de pers in het algemeen totaal geen verstand hebben van treinen.
Arriva zal heus geen behoefte aan twee Lintjes, als de rest van hun materieel uit GTW bestaat.
Helaas, Arriva meldt in z'n eigen persbericht ook dat ze op Aml - Mrb gereviseerd huidig materieel in gaan zetten. Lintjes dus

@Nelis: de E-GTW's op Ddr-Gdm kunnen gewoon 140 hoor, niks begrensd tot 125 (niet dat ze de 140 daar halen, zo hoog is de baanvaksnelheid nergens op die lijn)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-05-2010 20:57:44
Nelis
Nelis
Ik zat in mijn hoofd met diesel GTW maar Emmen zwolle is natuurlijk geelectrificeerd. Almelo marienberg niet maar daar mag je toch maar 80  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-05-2010 00:13:27
timtrein
timtrein
Lijkt me niet raadzaam om met 125 km/u mat te gaan rijden, SGM haalt de rijtijden toch ook niet op Zl-Emn?  

13-05-2010 00:33:27
Nelis
Nelis
Het is krappe sokken maar SGM haalt het net. Bijna alle electrische treinstellen halen net aan de dienstregeling op Zl - Emn. Alleen er is dan geen mogelijkheid om rustig in te stappen laat staan vertraging er uit te rijden.

Laatst bewerkt door Nelis op 13-05-2010 10:07, reden: srry nutteloze uitspraak er uit gehaald
 

13-05-2010 09:20:52
treinfan
treinfan
Graag even niet nergens op gebaseerde uitspraken doen, er staat al duidelijk dat het GTW wordt, wat al gewoon toegelaten is. Lengte is geen probleem, want GTW's zijn koppelbaar tot langere treinen. Verder gaat toelating van een nieuw treintype niet altijd snel.  

13-05-2010 09:42:39
nielske90
nielske90
Quote
Nelis:gaat waarschijnlijk flirt rijden. (...) en ze vrij snel leverbaar zijn en toelatingskeuringen vrij snel uitgevoerd kunnen worden. Maar ja de tijd zal het weer eens leren.
Juist ja, daarom is Eurobahn al zo'n 7 maanden aan het proberen om hun FLIRT's de grens over te krijgen voor een paar lullige kilometers bij Venlo.

Sowieso is er inderdaad al gezegd dat het GTW's gaan worden en is dat ook het meest logische voor Arriva; die stellen hebben ze al een hoop, en een eenduidig materieelpark maakt het bedrijfstechnisch toch net wat efficiënter...
 

13-05-2010 09:55:09
raymond16
raymond16
En los daarvan: er komen spitstreinen die de drukste treinen gaan ontlasten, dus hoef je ook geen langere treinen in te zetten.  

13-05-2010 12:07:28
luytjes
luytjes
Quote
nielske90: Juist ja, daarom is Eurobahn al zo'n 7 maanden aan het proberen om hun FLIRT's de grens over te krijgen voor een paar lullige kilometers bij Venlo.
Dat heeft niets te maken met de toelating in Nederland. De vijfdelige FLIRT moet nog een toelating krijgen voor Duitsland zelf. Kijk naar al die Duitse goederenlocs die tot Venlo komen. Zouden die ook allemaal een toelating hebben?
 

13-05-2010 13:24:23
jeanne
jeanne
Quote
Nelis: Een flirt is inwezen niet meer dan een vergrootte gtw. Dit is dus een pure nonsense vraag.


Dat meen je toch niet echt. Een Flirt heeft dan wel bouwstenen die uit de GTW afkomstig zijn, maar daarmee zijn ze nog niet een vergrootte GTW. De eerste GTW is ook niet wat de huidige is. Bijvoorbeeld het rijcomfort van de eerste haalt het niet bij die van de huidige type. Een GTW werd voor maximaal 140 km/h ontworpen en een Flirt kun je in principe bestellen voor 200 km/h.

Laatst bewerkt door jeanne op 13-05-2010 13:28
 

13-05-2010 13:30:29
broek53
broek53
Quote
luytjes:
Quote
nielske90: Juist ja, daarom is Eurobahn al zo'n 7 maanden aan het proberen om hun FLIRT's de grens over te krijgen voor een paar lullige kilometers bij Venlo.
Dat heeft niets te maken met de toelating in Nederland. De vijfdelige FLIRT moet nog een toelating krijgen voor Duitsland zelf. Kijk naar al die Duitse goederenlocs die tot Venlo komen. Zouden die ook allemaal een toelating hebben?
Als het goed is wel. Een toelating tot Venlo, in ieder geval. Of het als zodanig allemaal nog bestaat, weet ik niet zeker, maar er waren altijd speciale grensovereenkomsten voor. Vgl de toelating van in NL toegelaten materieel tot Emmerich en Bentheim.
 

13-05-2010 14:57:08
idolaat
idolaat
Quote
daniël_ddr:
Quote
edje: Het is algemeen bekend dat de pers in het algemeen totaal geen verstand hebben van treinen.
Arriva zal heus geen behoefte aan twee Lintjes, als de rest van hun materieel uit GTW bestaat.
Helaas, Arriva meldt in z'n eigen persbericht ook dat ze op Aml - Mrb gereviseerd huidig materieel in gaan zetten. Lintjes dus
Los van het feit dat ik misschien de enige journalist ben die wel verstand van treinen heeft.... Op de Arriva site staat gewoon het persbericht van de beide provincies. (staat erbij). Dit is dus niet per definitie een uiting van arriva

Laatst bewerkt door admin op 17-05-2010 11:23, reden: Quote hersteld
 

13-05-2010 15:59:09
gertjan
gertjan
Quote
daniël_ddr: @Nelis: de E-GTW's op Ddr-Gdm kunnen gewoon 140 hoor, niks begrensd tot 125 (niet dat ze de 140 daar halen, zo hoog is de baanvaksnelheid nergens op die lijn)
Wel raar dat ik bij m'n instructie heb geleerd dat er een begrenzing op de E-GTW zit voor 145 km/h. Maarja, zal wel een foutje van de opleiding van Arriva/Stadler zijn
 

13-05-2010 16:02:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dat zegt ie toch ook?  

13-05-2010 16:10:01
gertjan
gertjan
Er zit wel een verschil in een begrenzing tot 145 km/h, en geen begrenzing. Maarja, gelukkig is het een snelheidsbegrenzer, en geen vermogensbegrenzer  

13-05-2010 16:20:06
mdj
mdj
Quote
#
# De treinen op de lijn Almelo - Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.

Gemoderniseerd-`op moderne wijze inrichten´- Er rijden dieseltreintjes, als er dan nieuwe komen, wordt het op moderner(e) wijze ingericht... Dus lijkt mij dat er gewoon GTW komt (wat moet Arriva met 2 lintjes, terwijl ze heel Noord-Nederland met diesel-GTW heeft rijden, wat heel makkelijk reserve is?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-05-2010 16:30:12
gertjan
gertjan
Zoals al eerder in dit topic staat, is er vanuit het persbericht van Arriva te lezen zat het huidige materieel gemoderniseerd gaat worden. Maarja blijkbaar willen jullie allemaal dat er GTW komt te rijden, want daar hebben jullie het heel de tijd over. Oké, dan over 2 jaar niet zeuren als er ook GTW gaat rijden.

Maarja, speculeren over de materieelinzet is allemaal heel leuk enzo, maar je hebt er geen bronnen voor.
Jullie zien over 1,5 jaar wel wat er komt te rijden, ik ga er geen uitspraak over doen.
 

13-05-2010 16:33:34
mdj
mdj
Dat staat er niet, ik haalde de quote uit het persbericht van Arriva, op www.arriva.nl...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-05-2010 16:39:25
gertjan
gertjan
Als Arriva schrijft in het openbare persbericht (interne berichten laat ik even voor wat het is, anders hebben jullie niets meer te speculeren) staat dat;
- Op Zl - Emn komen nieuwe treinen.
- Op de lijn Aml - Mrb worden de treinen gemoderniseerd.

Waarom, zou Arriva schrijven dat de treinen een opfrisbeurtje krijgen op lijn A, als ze zelf zeggen dat er op lijn B nieuwe treinen komen.
 

13-05-2010 16:48:13
mdj
mdj
Lees dan nog een keer mijn bericht van 16:20:06 van vandaag..


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-05-2010 16:52:08
WesselE
WesselE
Het lijkt me goedkoper om die 2 lintjes te huren voor dat traject, dan er nog twee extra treinstellen voor te moeten kopen.


'Okeh'
 

13-05-2010 16:53:27
gertjan
gertjan
Lease van NSFS is zeker goedkoper, zoals WesselE al zegt. Oke, je doet even wat meer dan een grote onderhoudsbeurt aan die 2 stellen, maar je bespaart wel op ritten naar een werkplaats. Syntus liet die Linten bij VOITH onderhouden, maar de kans is groot dat Arriva voor NedTrain Hgl gaat kiezen. Zou je naar VOITH gaan, heb je wekelijks/maandelijks de ritten Aml - Br/Lw. En dat is ook een beetje zonde van het geld.

Maarja, als je zelf niet wil luisteren naar mensen die dichter bij het vuur zitten is dat je eigen beslissen. Maar denk niet dat ik hier berichten van Arriva gaat plaatsen die niet voor derden geschreven zijn.
Veel plezier met het speculeren het komende anderhalf jaar.

Laatst bewerkt door gertjan op 13-05-2010 17:01
 

14-05-2010 00:39:30
daniel
daniel
Anderen veroordelen dat ze speculeren, en vervolgens zelf hetzelfde doen door te zeggen dat Arriva wel voor Nedtrain zou kiezen. Over dat soort dingen zal op dit moment nog bar weinig bekend, laat staan definitief, zijn.

Overigens, op Het Station (intranet van Arriva) staat letterlijk:

"Feestelijke uitslag aanbesteding Vechtdallijnen
Dinsdag 11 mei
Zeer verheugd zijn we jullie te mogen mededelen dat Arriva als beste uit de bus is gekomen bij de aanbesteding Vechtdallijnen. Gedeputeerde Staten van de provincies Drenthe en Overijssel hebben ons dit vanmiddag laten weten.

De Vechtdallijnen bestaat uit 2 treinverbindingen: Zwolle – Emmen en Almelo – Mariënberg. De concessie start in december 2012 met de verbinding Zwolle - Emmen. Een jaar later, december 2013, volgt het traject Almelo - Mariënberg.

Een blije groet,
Anne Hettinga "

Oftewel, er wordt verder met geen woord gerept over materieelinzet of onderhoudscontracten. Is over het algemeen ook totaal niet boeiend bij dergelijke berichtgeving.
 

14-05-2010 14:07:20
Geerrritt
Geerrritt
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat ook Arriva net als Connexxion, Syntus inhuurt om de lijn Almelo-Mariënberg te rijden, omdat ze spreken over modernisering  

14-05-2010 14:47:20
idolaat
idolaat
Speculeren is niet altijd handig. Handig is misschien wel om te weten dat Arriva ZELF nog geen persbericht heeft uitgegeven. Ze hebben slechts het persbericht van de provincies op hun site geplaatst...  

14-05-2010 15:26:42
daniel81
daniel81
Combi van E- en D-GTW's zou anders wel een aardige geweest zijn, zou het mogelijk maken om met vleugeltreinen te gaan rijden (Emn-Mrb-Zl/Es) maar daar heeft men kennelijk niet voor gekozen.
Trouwens over die 140 km/h: op het dubbelsporige gedeelte van Gn-Lw wordt nu toch ook al 140 gereden met GTW's?

En Flirts - die horen eerder in het rijtje SLT dan tussen de GTW's en andere light-trains (want dat SLT zelf geen Lighttrain is wisten we ook al lang)
 

14-05-2010 20:00:48
massamsee
massamsee
ik wil nog een poging doen over het comfort van de gtw'tjes bij snelheden boven de 120km/h. heb uit eigen ervaring vernomen dat door de gtw's kleine wielen hebben onstabiel rijgedrag gaan vertonen bij hogere snelheden,heb zowel in de d als e gtw's meegereden (sneltrein Leeuwarden-groningen als Gerdermalsen-Dordrecht)nu mag het ook aan het baanvak liggen,maar voor de 75km lange baanvak Emmen-Zwolle zou de flirt toch een betere keus zijn, heb ook in de flirt meegerden Dortmund-munster en heb toch het idee dat het net wat meer trein is dan de gtw, de gtw'tjes zijn best mooie treinen en daar heb ik het ook niet over maar maak me toch zorgen als arriva met deze treintjes op de lijn Emmen-Zwolle komen. Ook als is het nog niet bekend, dit is toch mijn mening.


mvgr Mass am see.

Laatst bewerkt door massamsee op 14-05-2010 20:01
 

14-05-2010 20:19:19
Railprutse
Railprutse
Quote
luytjes:
Quote
nielske90: Juist ja, daarom is Eurobahn al zo'n 7 maanden aan het proberen om hun FLIRT's de grens over te krijgen voor een paar lullige kilometers bij Venlo.
Dat heeft niets te maken met de toelating in Nederland. De vijfdelige FLIRT moet nog een toelating krijgen voor Duitsland zelf. Kijk naar al die Duitse goederenlocs die tot Venlo komen. Zouden die ook allemaal een toelating hebben?
Dat is zeker alles niet waar. De FLIRT (vijfwagen) heeft vast twee Maanden de Toelating in Duitsland. Alleen in Nederland is er geen Type Toelating FLIRT (vier en vijf).
 


14-05-2010 20:23:53
luytjes
luytjes
Quote
massamsee: heb uit eigen ervaring vernomen dat door de gtw's kleine wielen hebben onstabiel rijgedrag gaan vertonen bij hogere snelheden (...) heb ook in de flirt meegerden Dortmund-munster en heb toch het idee dat het net wat meer trein is dan de gtw
Alleen heeft de FLIRT even grote wielen als de GTW.
Quote
Railprutse: De FLIRT (vijfwagen) heeft vast twee Maanden de Toelating in Duitsland. Alleen in Nederland is er geen Type Toelating FLIRT (vier en vijf).
Oké, dan was ik nog niet helemaal goed op de hoogte.
 

14-05-2010 21:03:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
idolaat: Handig is misschien wel om te weten dat Arriva ZELF nog geen persbericht heeft uitgegeven.
Over speculeren gesproken... Arriva heeft wel degelijk een persbericht uitgebracht (in dat van de provincie staan geen uitspraken van Hettinga%06%)

Het ultieme bewijs maar even online gezet: http://www.ovinnederland.nl/upload/042%20Arriva%20wint%20concessie%20Vechtdallijnen.pdf


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-05-2010 21:15:07
massamsee
massamsee
Quote
luytjes: Alleen heeft de FLIRT even grote wielen als de GTW.



maar waarom rijden die dingen dan beter als ze even grote wielen hebben.

mvgr Mass an See

Laatst bewerkt door massamsee op 14-05-2010 21:16
 

14-05-2010 21:46:51
timtrein
timtrein
Dat kan aan zoveel dingen liggen... aantal draaistellen, soort oplegging, gewicht...  

14-05-2010 22:18:57
daniel81
daniel81
Kijk alleen al hoe een GTW is opgebouwd, 1 aan de motorbakzijde zitten geen draaistellen onder de rijtuigbakken. Verder: hoe lichter een trein, hoe onrustiger hij rijdt (hondekoppen hadden dan ook een veel rustiger loop dan het nieuwere mat'64). Ook de gewichtsverdeling binnen de trein maakt verschil; zo liep de proto-protos beroerd omdat het gewicht niet goed over de trein verdeeld was (als ik het mij goed herinner).  

15-05-2010 21:59:28
gertjan
gertjan
Quote
daniel81: Trouwens over die 140 km/h: op het dubbelsporige gedeelte van Gn-Lw wordt nu toch ook al 140 gereden met GTW's?
Voor zover je de 140 kan halen wel ... Maarja, voordat je met je diesel op de 140 zit, kan je al bijna weer in de ankers. (Tenminste, op de stopper Lw - Gn dan.

Quote
daniel81: En Flirts - die horen eerder in het rijtje SLT dan tussen de GTW's en andere light-trains (want dat SLT zelf geen Lighttrain is wisten we ook al lang)
De GTW zou ik ook geen Lightrail noemen. Een 2/8 (3 meter langer dan Plan V) is krap 2 ton lichter dan Plan V.
En volgens de provincie's was dat Heavy Rail
 

16-05-2010 12:50:18
AlbertP
AlbertP
Klopt niet helemaal. Plan V is 86 ton, GTW 2/8 is 87 ton. Plan V is 52,1 meter, GTW 2/8 56 meter. GTW 2/8 is dus 4 meter langer en 1 ton zwaarder.  

16-05-2010 18:55:29
broek53
broek53
We gaan toch niet wéér de verschrikkelijk verkeerde tour op dat LightRail ook maar iets te maken zou hebben met het gewicht der voertuigen, hoop ik?  

16-05-2010 19:23:00
Damian
Damian
Je was me een half uur voor Broek53.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-05-2010 20:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

16-05-2010 20:28:20
daniel81
daniel81
Als we de discussie dan toch principieel willen voeren:
Het begrip Light rail is in in de loop der tijd enorm vervuild, maar terug naar de basis ervan moet je het woord letterlijk nemen: light Rail. Met name in Duitsland lagen (en liggen) honderden kilometers spoorlijn waarvan het een te kostbare operatie zou zijn als deze aan de gangbare eisen qua aslasten moesten gaan/blijven voldoen. Die eisen hebben te maken met goederenvervoer, maar ook omdat in Duitsland lokale treintjes nog vaak met Dloks en rijtuigen werden (en soms nog worden) gereden. Door spoorlijnen specifiek aan te wijzen voor lichte dieseltreinstellen, kon enorm bezuinigd worden op de reactiverings- en onderhoudskosten van de infrastructuur. En omdat die dieseltreintjes onderweg toch geen zwaar materieel meer tegenkwamen, konden die ook lichter uitgevoerd worden omdat niet aan de reguliere zware botseisen hoefde te worden voldaan.
Op die manier heeft de discussie in NL totaal niet gespeeld, al was het maar omdat in NL het treinverkeer op 'lokaallijnen'al jarenlang geheel afgewikkeld wordt met (vergeleken met lok-rijtuigcombinaties) relatief lichte treinstellen.
NL liep dus eigenlijk al jarenlang ver voor op Duitsland, en onze buren hebben het vorige en dit decennium dus vooral de achterstand op ons ingelopen.
Het hele lightrailgebeuren in NL voegt dan ook nauwelijks wat toe aan wat wij al lang hadden en is nu vooral een kwestie van met de mode meegaan.

Laatst bewerkt door daniel81 op 16-05-2010 20:28
 

08-03-2011 23:19:55
alle46
alle46
Laatste nieuws uit Emmen.
De gemeente Emmen onderzoekt of het mobiliteitsprobleem opgelost kan worden door het station te verplaatsen in de richting van Zwolle. Er worden 2 opties onderzocht.
http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article6703380.ece/Nieuwe-plek-voor-station-Emmen
De Emmense logica is: als er een probleem is met het verkeer haal je in ieder geval het OV uit het betrokken gebied. Dan ben je daar in ieder geval vanaf!%07%

Laatst bewerkt door alle46 op 08-03-2011 23:24
 

09-03-2011 07:54:42
mdeen
mdeen
Uit het artikel:
Quote
Mogelijke nieuwe locaties zijn de Kerkhoflaan (nabij het Eden Hotel) of het nieuwe station Emmen-Zuid.


Emmen-Zuid! Zeg dan gewoon dat je van die trein af wil?! Ik weet nog een betere locatie: Nieuw-Amsterdam.
Tja, en als je het gebied tussen het station en de Weerdingerstraat volbouwt, dan kun je niet bij het station komen natuurlijk. Huizen brengen meer op dat dat vervelende openbaar vervoer. %09%
 

09-03-2011 09:06:14
broek53
broek53
Hahaha, ja - in Enkhuizen is een leefbare partij ook eens met zo'n soort plan gekomen, waarbij het station met emplacement plaats zou moeten maken voor allerlei mooie en vooral dure wooncomplexen aan de haven. Het leukste argument om hem te verplaatsen kunnen ze in Emmen misschien overnemen: de reistijd van naar Ekz/Emn wordt korter %02%  

09-03-2011 11:06:21
daniel81
daniel81
Verhuizing naar Emnz kan twee vliegen in één klap zijn: verkeersprobleem in centrum is opgelost en Emnb kan openblijven zonder dat er vaker in Emmen gestopt hoeft te worden (PS laat dit niet aan een politicus lezen want die neemt dit ook nog serieus)
Maar het blijft een rare oplossing. Ik zou zeggen: begin met de 'honing': het stoppen van de 3800 in Emnz en het aanleggen van goede faciliteiten daar, vergezeld van uitgebreide promotie in kranten, huis-aan-huisbladen enz. Dan kan de 'azijn' , sluiten van Emn, wellicht achterwege blijven.
 

09-03-2011 11:09:30
R-ekz
R-ekz
De reistijd voor de trein zou dan korter worden ja, voor de forens niet aangezien die dan buiten de stad zouden moeten uitstappen.  

09-03-2011 12:42:17
alle46
alle46
Quote
broek53 (wo 09 mrt 2011 09:06:14 https://www.somda.nl/forum/6195/p322695/): Hahaha, ja - in Enkhuizen is een leefbare partij ook eens met zo'n soort plan gekomen

Maar hier komt het gemeentebestuur met het plan en dat bestuur is heel goed in het verplaatsen van voorzieningen, die er al zijn (dierentuin, theater). Maakt het lekker ingewikkeld en vooral kostbaar.
 

09-03-2011 12:53:16
alle46
alle46
Quote
daniel81 (wo 09 mrt 2011 11:06:21 https://www.somda.nl/forum/6195/p322714/): Verhuizing naar Emnz kan twee vliegen in één klap zijn: verkeersprobleem in centrum is opgelost en Emnb kan openblijven zonder dat er vaker in Emmen gestopt hoeft te worden

Het verkeersprobleem is vooral een hoofdverkeersroute die vastloopt in het centrum. Haal je het station daar weg dan ben je verlost van kruizende bussen en overwegsluitingen. Het hoofdprobleem, verkeersaanbod dat vastloopt in het smalle straatje, blijft bestaan (Kolhoopstraat voor maps-kijkers).
Emnb gaat weg, omdat de afbraak ervan is opgenomen in het totaalplan aanleg station met tunnel Nieuw-Amsterdamsestraat(bron ben ik kwijt).
 

09-03-2011 13:48:02
ZJ37
ZJ37
Als dat de reden is van de verplaatsing, dan kunnen er nogal wat stations in diverse centra weg. Beetje de omgekeerde wereld lijkt me zo.  

09-03-2011 13:57:55
broek53
broek53
Het geeft in ieder geval een heel andere invulling aan het begrip "transferium"  

09-03-2011 14:01:15
alle46
alle46
Reactie op ZJ37, Broek53 schoot er tussen.
Inderdaad. Het is eigenlijk het standaard centrumprobleem van oude dorpen en stadjes. Onevenwichtig van opbouw en uitbreiding. En vooral kleine straatjes. En niemand in de politiek durft ze dicht te gooien voor gemotoriseerd verkeer.
En parkeren bij het station wil al helemaal niet, hoewel bij station Emn ligt juist wel een ongebruikt terrein. Ik weet alleen niet van wie de grond is. Wellicht ProRail.

Laatst bewerkt door alle46 op 09-03-2011 14:03
 

09-03-2011 14:13:14
ZJ37
ZJ37
In Bd parkeer je (nog) gratis aan de noordzijde van het station. De loopafstand van daar naar het centrum is nog geen 10 minuten. Waar vind je nog zoiets? Het kan dus best, maar ik realiseer me ook wel dat elke stad/dorp een andere niet te vergelijken infrastructuur heeft.  

09-03-2011 15:02:36
alle46
alle46
Breda had daar een emplacement met een goederenstation. Nu alle bedrijvigheid is verhuist heb je daar nu de handen vrij. Ideaal.
Overigens heeft Emn ook een plek waar dat kan. Daar was regionale bedrijvigheid. Nu alleen nog meuk, waar wat dumpboeren hun nering hebben. Als ze dat nu eens vlakpoetsen is daar een prachtplek voor een busstation met parkeren.
Die plek is aan het uiteinde van de spoorlijn bij de Wolfsbergenweg.
Het idee is ooit eerder geopperd door een ex-OVLler.
 

09-03-2011 16:21:02
sjoerd
sjoerd
Ik hoor nog van niemand de suggestie om juist de andere kant op een eindpunt te maken. Dan houd je wel de overwegen en de lijn, maar dat biedt het volgende voordeel:
Emmen wordt een kleine halte aan de vrije baan. Het eindpunt komt in Emmen Noord zoals Lelystad opstelterrein en je maakt het meteen geschikt voor een doorgangsstation. Of je maakt het eindpunt meteen in Stadskanaal. Of zelfs in Veendam. Hee, waar ken ik die naam van?
Een heel dom plan, de hele inkorting. Wat het oplevert is kortetermijnwinst.
 

09-03-2011 16:46:40
waalkade
waalkade
De laatste suggestie ruimt minstens een buslijn op. Geeft weer ruimte in hun "centrum".  

09-03-2011 16:48:18
alle46
alle46
Dat is wat ik in de vorige reactie bedoel Sjoerd: Emnn

Laatst bewerkt door alle46 op 09-03-2011 16:49
 

09-03-2011 17:06:52
noof
noof
De grootste fout die in Emn gemaakt is, is door de gemeente gemaakt. Dat nieuwe pand naast het station, van UWV, had nooit gebouwd moeten worden. Dan had je daar fatsoenlijke parkeerruimte en stallingsruimte aan kunnen leggen. UWV-lui hadden prima in het leegstaande Kadaster gekunt maar hey, je meent toch niet dat ambtenaren in een oud gebouw gaan zitten?

Emmen Noord vind ik dan wel een interessante optie maar het probleem is dat daar vrijwel niets is.

Laatst bewerkt door noof op 09-03-2011 17:07
 

09-03-2011 17:34:47
waalkade
waalkade
Dat er vrijwel niets is geeft wel veel mogelijkheden.
Je zou er van het puin van het kadastergebouw een parkeerplaats kunnen aanleggen.
 

09-03-2011 22:50:40
FourRoses
FourRoses
Zal Emmen straks wellicht ook gaan zeuren om een tunnelbak? dat is tegenwoordig zo'n hype.  

09-03-2011 23:09:14
nielske90
nielske90
Maak er dan een bodemloze put van, je zit daar toch al aan het eind van de lijn...%08%  

03-04-2011 14:13:48
alle46
alle46
Verwarrende info van RTV-Oost.
Er rijden WEL treinen, nl tussen Zl-Mrb en Co-Emn. Door busvervoer tussen Mrb en Co duurt de reis een half uur langer.
 

03-04-2011 14:44:43
TheKnitter
TheKnitter
En Emnz is geopend en Emnb is gesloten.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

05-04-2011 12:08:28
noof
noof
Sinds wijzigingsblad van gisteren vertrekken de Emmertreinen weer van spoor 16 in Zl ipv spoor 15.. iemand enig idee waarom?  

05-04-2011 12:59:11
Pim530
Pim530
Taak voor Arriva om Emnb weer te openen  

05-04-2011 15:52:07
robbertc
robbertc
Quote
noof (di 05 apr 2011 12:08:28 https://www.somda.nl/forum/6195/p327778/): Sinds wijzigingsblad van gisteren vertrekken de Emmertreinen weer van spoor 16 in Zl ipv spoor 15.. iemand enig idee waarom?
Spoor 16 is bij het in-/uitrijden vrij gemaakt van spoor 14/15. Gok zo dat het daarmee te maken heeft.
 

08-04-2011 23:34:12
pluisje
pluisje
Recept voor tweemaal daags stapvoets en rammelend door allerlei wisseltjes heenkruipen... :-|  

11-04-2011 09:21:05
martinc
martinc
-> opnieuw bedienen van Emnb door Arriva

Arriva heeft hierover niets te zeggen. Dit wordt door de opdrachtgevende overheden bepaald. Het station zal binnenkort worden gesloopt (ProRail heeft onvoldoende beheersbudget om het station in stand te houden), dus mocht hier ooit weet een trein willen stoppen, dan zal eerst een nieuw station gebouwd moeten worden.

Laatst bewerkt door martinc op 11-04-2011 09:21
 

11-05-2011 15:44:49
alle46
alle46
Voor de huidige stand der dingen zie:http://railtrack.web-log.nl/railtrack/2011/05/-breaking-news-zoek-de-verschillen.html  

11-01-2012 19:04:13
noof
noof
Vandaag vertelde een conducteur mij dat er nog niet heel lang geleden 's nachts proefritten zijn geweest met E-GTW's (die normaal Ddr-Gdm) rijden, op de Emmerlijn.

De rijtijden zouden hierbij totaal niet gehaald zijn.. iemand die meer weet toevallig?
 

11-01-2012 21:32:36
ns1700
ns1700
ik weet niets van deze proefritten af maar dat ze de rijtijden niet halen dat kan niet. ze trekken ruim sneller op als een Plan V of er moet een defect of iets in het spel zijn...


groeten uit Spoorzone
 

11-01-2012 22:17:28
raymond16
raymond16
Wat natuurlijk wel kan is dat de dienstregeling die Arriva wil gaan uitvoeren is gesimuleerd en dat blijkt dat die tijden nog niet gehaald worden. Echter dat kan ik me haast niet voorstellen, de GTW's zijn inderdaad wel wat sneller dan Plan V: tijdwinst GTW t.o.v. Plan V is in theorie grofweg een halve minuut per haltering. In de praktijk is met de E-GTW's gebleken dat die theorie goed klopt. (MLL heeft andere oorzaken)

Laatst bewerkt door raymond16 op 11-01-2012 22:18
 

11-01-2012 23:53:34
alle46
alle46
Station Emmen blijft op dezelfde plek

Bron: DVHN | Gepubliceerd op 11 januari 2012, 08:51

Dat had iedereen die een heel klein beetje kan rekenen kunnen voorspellen.
Had de gemeentekas weer een duur advies bespaard.
 

12-01-2012 09:14:13
train85
train85
Ik heb het onderstaande uit het systeem bestudeerd:

Nu speling:
3800 > +1.4 en -0.2 (Zl-Emn)
8000 > +0.2 en +2.3 (Zl-Emn)
8000 > -1.6 en +3.5 (Emn-Zl)
3800 > -1.7 en +4.1 (Emn-Zl)

Straks met GTW:
3800 > +2.8 en +1.9 (Zl-Emn)
8000 > +1.6 en +5.7 (Zl-Emn)
8000 > +1.5 en +4.9 (Emn-Zl)
3800 > +0.4 en +5.3 (Emn-Zl)

Systeemtechnisch ga je er qua rijtijd goed op vooruit. Dus rijtijden zijn te halen. Het ligt ook aan de machinist hoe hij rijdt met de GTW.
 

12-01-2012 09:57:06
RoelZ1
RoelZ1
Vergeet niet dat Arriva in de spits een kwartierdienst wil rijden tussen Coevorden en Zwolle. Mocht het gerucht kloppen dat de rijtijden te krap zijn zal het wel daarmee te maken hebben. Ik heb een keer voor mezelf een keer de mogelijkheden bekeken die Emmen - Zwolle biedt en kwam tot het volgende:
- Een kwartierdienst in 2 richtingen tussen Coevorden en Zwolle kan net niet, daarvoor moet het materieel veel sneller zijn dan mat'64.
- Een kwartierdienst in 1 richting, waarbij er 's morgens richting Zwolle wordt gereden en 's middags richting Emmen kan wel. Er is zelfs genoeg tijd om richting Emmen extra lange treinen in te zetten, die een stel afkoppelen in Coevorden, welke dan terug naar Zwolle gaat als spitstrein.
- De laatste mogelijke optie, maar niet heel waarschijnlijk is 3x per uur rijden in de spits ongeveer in 15-15-30 ligging.

Het zou dus kunnen zijn dat Arriva heeft gegokt op een kwartierdienst in 2 richtingen, maar er achter is gekomen dat niet gaat lukken op Marienberg - Ommen - Dalfsen.
Letop: dit is pure speculatie.
 

12-01-2012 10:02:35
maurits
maurits
Zou je misschien nog tijd kunnen winnen door met de spitstreinen enkele haltes in de tegenspitsrichting te laten overslaan? Dus bijvoorbeeld 's ochtends in de richting Coevorden de haltes Dalfsen, Mariënberg en Gramsbergen overslaan en 's middags in de andere richting? Het spitsvervoer Mariënberg-Coevorden zal in de ochtenduren niet echt een kwartierdienst rechtvaardigen .


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-01-2012 10:42:10
ZJ37
ZJ37
Quote
train85 (do 12 jan 2012 09:14:13 https://www.somda.nl/forum/6195/p373350/): Ik heb het onderstaande uit het systeem bestudeerd:
(...)
Systeemtechnisch ga je er qua rijtijd goed op vooruit. Dus rijtijden zijn te halen. Het ligt ook aan de machinist hoe hij rijdt met de GTW.

De dienstregeling ziet er heel anders uit per december 2012. Met GTW rijtijden + snellere dienstregeling zijn de spelingsmarges niet meer zoals jij ze aangeeft. Als ik sommige series bekijk kan ik wel begrijpen dat het lastig te halen is. En dan hebben we het nog niet gehad over uiterst krappe situaties rondom Hea en Zl (overbelast).
 

12-01-2012 10:44:29
bloober
bloober
Quote
maurits (do 12 jan 2012 10:02:35 https://www.somda.nl/forum/6195/p373365/): Het spitsvervoer Mariënberg-Coevorden zal in de ochtenduren niet echt een kwartierdienst rechtvaardigen .
In de avonduren ook niet lijkt me tussen die twee specifieke stations. Mariënberg is vooral belangrijk als overstap van/naar Aml en die aansluiting gaan de spitstreinen lijkt me niet bieden; enkel de reguliere treinen.

Laatst bewerkt door bloober op 12-01-2012 10:45


Groetjes, Bloober