Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg
Forum: Algemeen - Algemeen
15-06-2009 21:39:16
lint27
lint27
Quote
davidov08: En waar kunnen de treinen naartoe zonder Herfte asl.? Precies, ze kunnen gewoon nog naar Zwolle en Dedemsvaart, maar niet meer van/naar Dalfsen. In feite leidt de aansluiting dus wel degelijk van/naar Emmen (of van/naar Zwolle, zo u wilt, want ri. Mp vertakt te asl. niet, dus 3 kanten kan je sowieso niet op)
Dat ligt er dus juist aan hoe je de aansluiting ziet: hij kan net zo goed gezien worden als aftakking ri. Mp van het spoor naar Emn
 

15-06-2009 21:48:31
ptadc
ptadc
De zin is kennelijk multi-interpretabel. Ik had beter kunnen schrijven:

"Historisch gezien is het dus zelfs nog beter verdedigbaar dat Herfte een aftakking in het NOLS-spoor is, in de richting Meppel."


Groeten,
Arco
 

15-06-2009 22:12:12
kbrandsma
kbrandsma
Quote
davidov08:Zelf ga ik al jaren tientallen keren per jaar met de NO (ok, voornamelijk vanuit Gn, maar voor de tak uit Lw kan het niet veel anders zijn), en heb nog nooit voor Hea stil gestaan, wel af en toe voor Amf (alle richtingen).

Dat de Groninger trein nog nooit bij Hea heeft stil gestaan wil niet zeggen dat de Leeuwarder trein er nooit stiltaat. Integendeel, omdat de boemel uit Emmen net voor de IC uit Leeuwarden in Zwolle aankomt wil het nog wel eens dat de IC te vroeg is en bij Herfte dus even stil komt te staan.
 

15-06-2009 22:16:43
vinny004
vinny004
En dit is een probleem, want?

Kortom, het is helemaal nergens voor nodig om Herfte aansl. te verbeteren wanneer alleen te vroeg rijdende treinen voor de rode lopen. Ik zou zeggen, rol dan het routelint uit en investeer de broodnodige euro's aan echte knelpunten in het spoorwegnet... %06%
 


15-06-2009 22:25:03
kbrandsma
kbrandsma
DIT is nu ook geen probleem.

Wanneer er meer dan 2 treinen per richting per uur op het traject Zwolle - Emmen komen te rijden wordt het mogelijk een probleem om het in de dienstregeling in te passen (met alle eisen en wensen).

Maar daar laat ik liever de experts over uit.
 

15-06-2009 22:54:26
visscher
visscher
Ik ben niet helemaal bekend met de situatie in Zwolle, maar weet wel dat er een knoop is waarbij alle treinen ongeveer gelijk aankomen en vertrekken. Kun je dan niet Zwolle Herfte van 3 sporen voorzien:

Naar Zwolle toe:
1: IC Noorden -> Zwolle
2: IC Emmen -> Zwolle
3: (Geen)

Van Zwolle af
1: Eventuele Cargo Richting Zwolle
2: IC Zwolle -> Noorden
3: IC Zwolle -> Emmen

De treinen naar Emmen toe zou ik dan verplaatsen naar een zakspoor in het nieuw te bouwen eiland (Hanzelijn)Door vervolgens de IC's richting het noorden te behandelen op een van de bestaande sporen, ik denk dat hierbij 3/5 het meest wenselijk is. Hierdoor creeer je in beide richtingen kruisingsvrije paden.

Laatst bewerkt door visscher op 16-06-2009 15:43
 

16-06-2009 15:38:30
john2
john2
Een zijspoor en een omloopspoor weet ik wat dit is. Maar van een zakspoor heb ik nog nooit van gehoord. Bij een eiland kan ik me ook nog wel wat bij voorstellen. Kan iemand me de uitdrukking zakspoor uitleggen?  

16-06-2009 15:42:19
visscher
visscher
Dat is een spoor tussen 2 doorgaande sporen in, zoals bijvoorbeeld de sporen 4 en 5 te haarlem.  

16-06-2009 23:35:22
ajwkam
ajwkam
Quote
visscher: De treinen naar Emmen toe zou ik dan verplaatsen naar een zakspoor in het nieuw te bouwen eiland (Hanzelijn)Door vervolgens de IC's richting het noorden te behandelen op een van de bestaande sporen, ik denk dat hierbij 3/5 het meest wenselijk is. Hierdoor creeer je in beide richtingen kruisingsvrije paden.

Ik neem aan dat in de nieuwe spooropstelling in Zl perron 3/5 als zuidwaartse NO en perron 6/7 als noordwaarts. Ik verwacht dat dit de opstelling is die het meest kruisingsarm is:
Spoor 16: Opstel/bijsturing
Spoor 15: Extra stoptrein van/naar Omn
Spoor 14: Stop/sneltrein van/naar Emn
Spoor 1a: Sneltrein van/naar Lls-Hfd; Spoor 1b: Stoptrein van/naar Gn
Spoor 3ab: IC naar Hanzelijn
Spoor 5ab: IC naar Veluwelijn
Spoor 6ab: IC naar Groningen
Spoor 7ab: IC naar Leeuwarden
Spoor 8a: Stoptrein van/naar Amf-Ut; Spoor 8b: Stoptrein van/naar Aml-Es
Spoor 9ab: IC van/naar IJssellijn

Er zijn een paar sporen die je onderling zou kunnen omdraaien (sneltrein Hfd en stoptrein Ut, de twee sporen op de perrons van de NO-IC's en de stoppers naar Gn/Emn/Omn) maar de rest ligt eigenlijk nu al vast, simpelweg door de geografische ligging.

Een derde spoor Zl-Hea aan de oostzijde, linkerspoor-rijden op Zl-Dalfsen en kruising met de NO op het emplacement van Zl (zoals Arco eerder ook schetste) is waarschijnlijk het meest effectief. Een zakspoor voegt alleen wat toe als je die in het bestaande perron 3/5 of 6/7 legt. Als je die in het nieuwe perron legt, maakt je een nieuwe kruising met de trein naar Almelo.
 

17-06-2009 00:00:22
lucky
lucky
Kun je spoor 1 (2x per uur) delen met een andere trein? Heb geen idee of prorail daar zo blij mee is..  

17-06-2009 00:23:55
mren
mren
Natuurlijk kan dat, het zou zelfs logisch zijn om alle treinen richting Randstad (via Amf danwel via Alm) van perron 1 te laten vertrekken in een kwartiersligging.  

17-06-2009 08:15:00
admin
Moderator
admin
admin: enkele berichten verwijderd, de auteurs snappen wel waarom


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

17-06-2009 14:09:49
ajwkam
ajwkam
Die kwartiersligging zou een ramp voor de NO zijn. Dan moet je namelijk ALTIJD een kwartier wachten als je van Groningen naar Amersfoort wil of van Leeuwarden richting de Hanzelijn, en omgekeerd. Ook vanuit Emmen en Almelo kan je dan nog onmogelijk op zowel de Veluwe- als Hanzelijn aansluiten. Je ontkomt er niet aan om de treinen in een knoop te houden. Spoor 1 is dan niet geschikt, want je kan dan niet de beide IC's cross-platform neerzetten. Daarom denk ik dat spoor 1 exploitatief een dubbel-kopspoor wordt en de IC cross-platform op 3/5 en 6/7.

Maar dit wordt meer iets voor een apart "Zwolle-topic". Wat voor de Emmerlijn wel relevant is, zijn de aansluitingen op de IC-knoop. Om die reden is een kwartiersligging van de NO-treinen voor Zl-Emn erg ongunstig. Men heeft het overigens ook wel eens gehad over doorkoppeling van de Emmerlijn met de lijn naar Kampen. Nu ze voor Kampen aan een soort sneltram denken, weet ik niet of dit nog steeds de plannen zijn.
 

17-06-2009 17:10:19
tweetyrock
tweetyrock
Dan kun je nog beter de 7900 er aan knopen toch, rijdt toch met zelfde materiaal, scheelt 2 kerende treinen.. Alleen zorgt dat wel weer voor meer kruisende bewegingen.  

17-06-2009 17:20:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
helemaal offtopic, maar een koppeling 7900-8500 is behoorlijk wat kruisen, aan- en afkoppelen (2x/3x DM'90 is iets te veel voor de 8500) en met de aanleg van de toekomstige (elektrische) tram ook niet praktisch. Het lijkt me dat de koppeling van serie 8500-8000/3800 van de baan is, want het traject Zl-Kpn wordt een lightrail/tram lijn. Doorkoppeling naar een normale spoorlijn lijkt me dan niet echt logisch (RijnGouwelijn even uitgezonderd).  

17-06-2009 18:14:36
visscher
visscher
Quote
tweetyrock: Dan kun je nog beter de 7900 er aan knopen toch, rijdt toch met zelfde materiaal, scheelt 2 kerende treinen.. Alleen zorgt dat wel weer voor meer kruisende bewegingen.

Kerende treinen maakt opzich weinig uit ben ik van mening, je zit in Zwolle toch vast aan de knoop. Om hier een goede aansluiting op te kunnen geven zul je minimaal 5 tot 10 minuten moeten halteren (paar minuten eerder aankomen en paar minuten later vertrekken dan de IC's). In die tijd heb je ook alle tijd om kop te maken en voorkom je daarmee gelijk een aantal kruis bewegingen.

@ajwkam:
Je zou ook eventueel de Ijsellijn op spoor 9, de 7900 op een zakspoor kunnen behandelen en dan de Emmertreinen op spoor 8B. Hiermee heb je geen last van kruisende treinen.
 

17-06-2009 22:29:08
ptadc
ptadc
Quote
ajwkam: Die kwartiersligging zou een ramp voor de NO zijn. Dan moet je namelijk ALTIJD een kwartier wachten als je van Groningen naar Amersfoort wil of van Leeuwarden richting de Hanzelijn, en omgekeerd. Ook vanuit Emmen en Almelo kan je dan nog onmogelijk op zowel de Veluwe- als Hanzelijn aansluiten. Je ontkomt er niet aan om de treinen in een knoop te houden. Spoor 1 is dan niet geschikt, want je kan dan niet de beide IC's cross-platform neerzetten. Daarom denk ik dat spoor 1 exploitatief een dubbel-kopspoor wordt en de IC cross-platform op 3/5 en 6/7.


Dat heb je goed gegokt %02%
Kijk maar eens op www vechtdalnet nl/zwolle (zelfs de puntjes toevoegen)

Daar staat een stuk waarin de perronindeling aan de orde komt



Quote
ajwkam:Wat voor de Emmerlijn wel relevant is, zijn de aansluitingen op de IC-knoop. Om die reden is een kwartiersligging van de NO-treinen voor Zl-Emn erg ongunstig.


Zwolle houdt als basis een halfuursknoop met cross-platform-aansluiting tussen de Gn- en Lw-dienst.


Quote
ajwkam:Men heeft het overigens ook wel eens gehad over doorkoppeling van de Emmerlijn met de lijn naar Kampen. Nu ze voor Kampen aan een soort sneltram denken, weet ik niet of dit nog steeds de plannen zijn.


Nee, dat zijn de plannen inderdaad niet meer. De Kamperlijn krijgt in de drukkere uren een kwartiers-sneltramdienst. Een of andere mafketel had een 20-minuten-frequentie bedacht, maar dat kon mbv een gerichte lobby nog net op tijd gecorrigeerd worden...


Mvg,
Arco Sierts
 

17-06-2009 22:36:21
ptadc
ptadc
Quote
john2: Een zijspoor en een omloopspoor weet ik wat dit is. Maar van een zakspoor heb ik nog nooit van gehoord. Bij een eiland kan ik me ook nog wel wat bij voorstellen. Kan iemand me de uitdrukking zakspoor uitleggen?


Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zakspoor

Inclusief foto's en overzicht van zo ongeveer alle huidige, voormalige en mogelijk toekomstige zaksporen%02%

Groeten,
Arco

Laatst bewerkt door admin op 20-06-2009 09:49, reden: Link hersteld
 

17-06-2009 22:39:33
vinny004
vinny004
Quote
ajwkam: Die kwartiersligging zou een ramp voor de NO zijn. Dan moet je namelijk ALTIJD een kwartier wachten als je van Groningen naar Amersfoort wil of van Leeuwarden richting de Hanzelijn, en omgekeerd. Ook vanuit Emmen en Almelo kan je dan nog onmogelijk op zowel de Veluwe- als Hanzelijn aansluiten. Je ontkomt er niet aan om de treinen in een knoop te houden. Spoor 1 is dan niet geschikt, want je kan dan niet de beide IC's cross-platform neerzetten. Daarom denk ik dat spoor 1 exploitatief een dubbel-kopspoor wordt en de IC cross-platform op 3/5 en 6/7.

Maar dit wordt meer iets voor een apart "Zwolle-topic". Wat voor de Emmerlijn wel relevant is, zijn de aansluitingen op de IC-knoop. Om die reden is een kwartiersligging van de NO-treinen voor Zl-Emn erg ongunstig. Men heeft het overigens ook wel eens gehad over doorkoppeling van de Emmerlijn met de lijn naar Kampen. Nu ze voor Kampen aan een soort sneltram denken, weet ik niet of dit nog steeds de plannen zijn.
Dat is geen ramp hoor. Zoveel vervoersrelatie tussen specifiek Amersfoort en de stations voorbij Zwolle is er niet. Het is vooral spijkers op laag water zoeken, vergeet niet dat de geplande dienstregeling inhoudt dat de doorgaande treinen 8 minuten stilstaan te Zwolle. Kortom daar komt voor overstappers 7 minuten bij en dat lijkt me erg overzienbaar. Ik had liever gezien dat Zwolle - IJsselbrug viersporig zou worden, dan zou je een normale cross-platform aansluiting kunnen bieden.
 

17-06-2009 23:07:26
Roco2400
Roco2400
Hallo
Quote
dvdhoven: Voor dat fietspad is er net een nieuw bestemmingsplan, zie:
http://www.zwolle.nl/cms/resources_users.nsf/Lookup/BP_Fietspad_Herfte_Ontwerp/$file/BP_Fietspad_Herfte_Ontwerp.pdf
Het schijnt dat de grond door de gemeente van NS Vastgoed is gekocht en dat ProRail toestemming heeft gegeven.


Hallo heer v.d.Hoven,

Nogmaals bedankt voor de link.

Is er ook ergens informatie te vinden over het geplande fietspad in het gedeelte tussen de boog, en de aansluiting van het fietspad op overweg Zalné? Dat staat namelijk niet op de tekening in de .pdf.

mvg,
Fred.
 

17-06-2009 23:12:53
jeepee
jeepee
Quote
vinny004: Dat is geen ramp hoor. Zoveel vervoersrelatie tussen specifiek Amersfoort en de stations voorbij Zwolle is er niet. Het is vooral spijkers op laag water zoeken, vergeet niet dat de geplande dienstregeling inhoudt dat de doorgaande treinen 8 minuten stilstaan te Zwolle. Kortom daar komt voor overstappers 7 minuten bij en dat lijkt me erg overzienbaar. Ik had liever gezien dat Zwolle - IJsselbrug viersporig zou worden, dan zou je een normale cross-platform aansluiting kunnen bieden.

De relatie naar Utrecht is er dan weer wel, maar logisch nadenken is wel vaker te veel gevraagd voor prutsrailers . Daar komt bij dat je redenering weer eens totaal onzinning en fout is. Er komt immers geen 7 minuten bij, maar minimaal 9. Immers stilstand tijd bij een strakke 15'dienst komt er ook nog bij. Die is voor stations als Zl minimaal 2 minuten. Kijk dat jij denkt dat de relevante spoorwereld aan de oostzijde ophoudt bij Muiderpoort en aan de westzijde bij de Zaanstraat, betekend niet dat het zo is. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan ook niets %06%

Waarom doen ze het in Zl niet als volgt (tijden volledig fictief, maar puur als voorbeeld):

IC Gn - Zl - Alm - Shl - Ledn - Gvc -> A .09 / .39 V .14 / .44
IC Lw - Hr - Zl - Amf - Ut - Rtd -> A .12 / .42 V .17 / .47

Overstaptijd is 2 of 8 minuten. Stilstand voor beide treinen 5 minuten, hetgeen acceptabel is. Andere kant op uiteraard op dezelfde manier.
 

17-06-2009 23:37:53
davidov08
davidov08
^^ Helemaal mee eens, echter, volgens mij is het gewoon 15 minuten. Welke overstapper blijft 8 minuten zitten in de trein na aankomst? Hoe dan ook, of je nu in de trein zit of op het perron, het blijft overstaptijd. De overstaptijd is gewoon aankomst van jouw trein tot vertrek van je aansluiting: in dit geval 15 minuten dus; nu sta je in Zl 3 minuten stil. Een kwartier stilstaan betekent een enorm tijdsverlies; je gemiddelde reissnelheid keldert zo naar 60km/h: je kan bijna beter met de scooter gaan  

17-06-2009 23:48:54
ptadc
ptadc
Quote
vinny004: vergeet niet dat de geplande dienstregeling inhoudt dat de doorgaande treinen 8 minuten stilstaan te Zwolle. Kortom daar komt voor overstappers 7 minuten bij en dat lijkt me erg overzienbaar. Ik had liever gezien dat Zwolle - IJsselbrug viersporig zou worden, dan zou je een normale cross-platform aansluiting kunnen bieden.



Een viersporige IJsselbrug is geldverspilling en is indertijd terecht afgewezen. Met behulp van de binnen BB21 ontwikkelde systeemoplossing ETCS Level 2 kan je echter extreem kort volgen (kijk maar op Mattstetten-Rothrist in Zwitserland!), en dat was dan ook precies de bedoeling, en ook de enige echte reden dat die viersporigheid niet is doorgegaan. Maar ja, dat soort cruciale professionele kennis verdampt tegenwoordig binnen NS en Prorail als sneeuw voor de zon (want alleen maar blabla-managers en pensioenrijpe of inhoudsloze techneuten), met als gevolg dat de Hanzelijn zelf wel Level 2 krijgt, maar uitgerekend de flessehals Hattemerbroek-Zwolle niet, en ook de flessehals Zwolle-Herfte-Meppel niet. Met als logisch gevolg dat je in Zwolle 8 minuten stilstand krijgt. Dit lijkt me wel het allerbeste bewijs hoe diep deze organisaties technisch-inhoudelijk inmiddels gezonken zijn.


Zuchtend en hoofdschuddend,
Arco Sierts
 

17-06-2009 23:49:31
jeepee
jeepee
@ Davidov08: Trein komt om .00 aan. De volgende om .15 en gaat minimaal 2 minuten later weg -> 17 minuten

Laatst bewerkt door jeepee op 17-06-2009 23:50
 

18-06-2009 00:19:28
ajwkam
ajwkam
Quote
vinny004: Dat is geen ramp hoor. Zoveel vervoersrelatie tussen specifiek Amersfoort en de stations voorbij Zwolle is er niet.


Het gaat niet specifiek om Amersfoort, maar om ALLE stations ten zuiden van Amersfoort. Dus ook Utrecht, Gouda, Rotterdam Alexander, Rotterdam Centraal, maar ook de overstapverbindingen naar Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Heerlen, Breda, Antwerpen, Brussel, en zo kan ik wel doorgaan. Kortom: voor iedere reiziger ten noorden van Zwolle die minimaal 1x op de NO moet overstappen. Dat is dus geen spijkers op laag water zoeken, dat is daadwerkelijk een dienstregelingsramp. Maar zoals ik uit de reactie van Arco kan opmaken heeft men dat gelukkig ook bij NS en ProRail door en blijft de IC NO netjes in een knoop liggen.

Quote
ptadc: De Kamperlijn krijgt in de drukkere uren een kwartiers-sneltramdienst. Een of andere mafketel had een 20-minuten-frequentie bedacht, maar dat kon mbv een gerichte lobby nog net op tijd gecorrigeerd worden...

Ongetwijfeld een lokale wethouder-mafketel ofzo... %02% Ik moet het nog zien met die tram, vooral als ie door moet rijden naar de binnenstad van Zwolle. Maar we zullen zien...
 

18-06-2009 09:33:08
broek53
broek53
Wat de knoop Zwolle betreft: die wordt zelfs het uitgangspunt van de dienstregeling in grote delen van het land. In studies naar het vierde perron in Zwolle en gelijktijdig (of wat later) verhogen van de in- en uitrijsnelheden is die knoop de basis, waarbij de IC-knopen in beide richtingen ook nog eens moeten samenvallen. De andere treinen komen in principe zo kort mogelijk voor de knoop aan en vertrekken zo kort mogelijk erna uiteraard.  

19-06-2009 00:22:24
jeanne
jeanne
Quote
ptadc:
Kijk maar eens op www vechtdalnet nl/zwolle (zelfs de puntjes toevoegen)



Interessant, maar opmerkelijk de afkorting die deze heren uit de railsector van dit stuk voor Zwolle (Zw) gebruiken!
 

19-06-2009 23:24:45
vinny004
vinny004
Quote
jeepee:
Quote
vinny004: Dat is geen ramp hoor. Zoveel vervoersrelatie tussen specifiek Amersfoort en de stations voorbij Zwolle is er niet. Het is vooral spijkers op laag water zoeken, vergeet niet dat de geplande dienstregeling inhoudt dat de doorgaande treinen 8 minuten stilstaan te Zwolle. Kortom daar komt voor overstappers 7 minuten bij en dat lijkt me erg overzienbaar. Ik had liever gezien dat Zwolle - IJsselbrug viersporig zou worden, dan zou je een normale cross-platform aansluiting kunnen bieden.

De relatie naar Utrecht is er dan weer wel, maar logisch nadenken is wel vaker te veel gevraagd voor prutsrailers . Daar komt bij dat je redenering weer eens totaal onzinning en fout is. Er komt immers geen 7 minuten bij, maar minimaal 9. Immers stilstand tijd bij een strakke 15'dienst komt er ook nog bij. Die is voor stations als Zl minimaal 2 minuten. Kijk dat jij denkt dat de relevante spoorwereld aan de oostzijde ophoudt bij Muiderpoort en aan de westzijde bij de Zaanstraat, betekend niet dat het zo is. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan ook niets %06%
Het zou je sieren om mijn post te lezen in plaats van tekeer te gaan. Ik reageer alleen maar op het punt dat een kwartierligging geen ramp betekent voor de Noord-Oost. Wanneer je ook nog aan alternerende bestemmingen doet (zoals vroeger) dan kun je gewoon perfect op een snelle manier naar Brussel-Zuid, Marseille en Nice komen.
 

19-06-2009 23:27:33
vinny004
vinny004
Quote
ptadc:
Quote
vinny004: vergeet niet dat de geplande dienstregeling inhoudt dat de doorgaande treinen 8 minuten stilstaan te Zwolle. Kortom daar komt voor overstappers 7 minuten bij en dat lijkt me erg overzienbaar. Ik had liever gezien dat Zwolle - IJsselbrug viersporig zou worden, dan zou je een normale cross-platform aansluiting kunnen bieden.



Een viersporige IJsselbrug is geldverspilling en is indertijd terecht afgewezen. Met behulp van de binnen BB21 ontwikkelde systeemoplossing ETCS Level 2 kan je echter extreem kort volgen (kijk maar op Mattstetten-Rothrist in Zwitserland!), en dat was dan ook precies de bedoeling, en ook de enige echte reden dat die viersporigheid niet is doorgegaan. Maar ja, dat soort cruciale professionele kennis verdampt tegenwoordig binnen NS en Prorail als sneeuw voor de zon (want alleen maar blabla-managers en pensioenrijpe of inhoudsloze techneuten), met als gevolg dat de Hanzelijn zelf wel Level 2 krijgt, maar uitgerekend de flessehals Hattemerbroek-Zwolle niet, en ook de flessehals Zwolle-Herfte-Meppel niet. Met als logisch gevolg dat je in Zwolle 8 minuten stilstand krijgt. Dit lijkt me wel het allerbeste bewijs hoe diep deze organisaties technisch-inhoudelijk inmiddels gezonken zijn.


Zuchtend en hoofdschuddend,
Arco Sierts
Ook hier weer: Je moet je eens inhoudelijk verdiepen in de materie en niet als een wild beest om je heen slaan. Wat je zegt slaat namelijk helemaal nergens op. De reden is dat de flessehals Hattermerbroek - Zwolle geen ERMTS krijgt is namelijk omdat het oude materieel niet op korte termijn omgebouwd kan worden, en dat betekent dat het volstrekt onhaalbaar is om hier ERMTS te krijgen. Of je bent talloze ruiven belastinggeld en kinderziektes verder, en dat is het gewoon niet waard. Jammer van die twee minuten extra in Zwolle, maar liever dat dan dat de knoop Zwolle er steeds uitligt wegens 'technische problemen'...
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-06-2009 23:30:09
jeepee
jeepee
Alternerende bestemmingen...

De NO krijgt in Zl 4 takken in 2 doorgaande corridors. Rtd - Ut - Lw en Gvc - Sl - Gn. Die een kwartier verschuiven betekend dat alternerende bestemmingen nogal omslachtig wordt. Dan krijg je of ten zuiden van Zl of ten noorden een 15/45 interval. Ook niet erg wenselijk.

Ik verwacht dat het eventueel kapot maken van de knoop Zl veel meer problemen met zich mee brengt dan het oplost. Gelukkig deelt NS die mening blijkens de post van Broek53
 

19-06-2009 23:33:59
vinny004
vinny004
Quote
jeepee: Alternerende bestemmingen...

De NO krijgt in Zl 4 takken in 2 doorgaande corridors. Rtd - Ut - Lw en Gvc - Sl - Gn. Die een kwartier verschuiven betekend dat alternerende bestemmingen nogal omslachtig wordt. Dan krijg je of ten zuiden van Zl of ten noorden een 15/45 interval. Ook niet erg wenselijk.

Ik verwacht dat het eventueel kapot maken van de knoop Zl veel meer problemen met zich mee brengt dan het oplost. Gelukkig deelt NS die mening blijkens de post van Broek53

Natuurlijk kan dat wel. 2x per uur Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Rotterdam
2x per uur Leeuwarden - Zwolle - Almere - Amsterdam Zuid - Den Haag Centraal
en
2x per uur Groningen - Den Haag
2x per uur Groningen - Rotterdam

Ergo: 4 keer per uur tussen Groningen en Zwolle en 4 keer per uur tussen Leeuwarden en Zwolle.

Ik wist niet dat nadenken zo moeilijk was

Laatst bewerkt door edegroot op 22-07-2009 17:58, reden: respectloos deel alsnog aangepast
 

19-06-2009 23:38:01
lamote_ban
lamote_ban
4 keer per uur Leewarden-Zwolle lijkt me op zijn zachtst gezegd een "royaal aanbod".
Je mag het ook gewoon waanzin noemen.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 19-06-2009 23:38
 

19-06-2009 23:44:56
jeepee
jeepee
Mja precies. Ik ging in mijn plaatje uit van een reëel aanbod. Daarin zijn 2 IC's p/u toch wel genoeg...  

20-06-2009 00:19:34
vinny004
vinny004
Quote
lamotep: 4 keer per uur Leewarden-Zwolle lijkt me op zijn zachtst gezegd een "royaal aanbod".
Je mag het ook gewoon waanzin noemen.

Ik heb het ook niet bedacht hoor. Het werd in een post boven mij genoemd. Wat mij betreft rijden er twee treinen als stoptrein (de facto: zonetrein, dus tot Zwolle IC en daarna stoppend op alle tussengelegen stations) en twee als intercity. Maar dat is het Vinny-model. Daar zal wel niemand het mee eens zijn...

Laatst bewerkt door vinny004 op 20-06-2009 00:21
 

20-06-2009 00:39:29
lamote_ban
lamote_ban
Nou, ik vind je voorstel wel van realiteitszin getuigen.  

20-06-2009 02:09:01
ajwkam
ajwkam
Leuk dat je meedenkt, maar ik denk toch dat je een paar dingen over het hoofd ziet. De belangrijkste argumenten waarom de knoop in Zwolle moet blijven kan je op deze pagina nalezen. Denk daarnaast eens aan de gevolgen voor materieelinzet, overeenstemming van de vraag en het aanbod, en hoe een dergelijke kwartierligging in Zl uitwerkt op de tijden in Gn en Lw. %06%

Laten we ons hier tot Zl-Emn en daarmee verwante vraagstukken bezighouden. Het is inmiddels duidelijk dat de NoordOost zijn knoop in Zwolle (gelukkig) houdt en dat de Emmerlijn daar vanzelfsprekend omheen wordt gelegd. Dát is de realiteit waar we het mee moeten doen.
 

20-06-2009 09:51:25
admin
Moderator
admin
admin: er wordt hier met respect naar elkaar gediscussieerd of er gaat onherroepelijk een slot op deze discussie!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

20-06-2009 23:02:54
ptadc
ptadc
Quote
vinny004: Ook hier weer: Je moet je eens inhoudelijk verdiepen in de materie en niet als een wild beest om je heen slaan. Wat je zegt slaat namelijk helemaal nergens op.



Misschien dat je je ook 'es moet afvragen wat het kennisniveau is van de persoon die je hier tegenover je hebt, voordat je dit soort wilde uitspraken zegt. Ik ben namelijk toevallig expert op signalling- en ERTMS-gebied, schrijf daar ook lezenswaardige publicaties over (zie OdR), werk als system engineer bij de belangrijkste leverancier op dit gebied en ben als zodanig ook nauw betrokken bij zowel het beveiligingssysteem van de Hanzelijn als bij Mistral en ATB(-VV). Daarnaast doe ik nog wat zelfstandig advieswerk. Maar dat geheel terzijde hoor

Quote
vinny004: De reden is dat de flessehals Hattermerbroek - Zwolle geen ERMTS krijgt is namelijk omdat het oude materieel niet op korte termijn omgebouwd kan worden, en dat betekent dat het volstrekt onhaalbaar is om hier ERMTS te krijgen.


Kletskoek. Als eind 2008 besloten was om dit te doen, dan had dit zonder probleem in 2012 klaar kunnen zijn. Verder kan je ook best een duaal systeem aanleggen; dat wil zeggen dat je zowel op ERTMS als NS54/ATB kan rijden. Het is echter aan de aanhoudende miskleunen van Bombardier en de leugens over de ERTMS op de HSL-Zuid te danken dat dit niet is gedaan. De gevolgen zijn buitengewoon triest.

Quote
vinny004: Of je bent talloze ruiven belastinggeld en kinderziektes verder, en dat is het gewoon niet waard. Jammer van die twee minuten extra in Zwolle, maar liever dat dan dat de knoop Zwolle er steeds uitligt wegens 'technische problemen'...


Onzin. De technische betrouwbaarheid van ETCS Level 2 is door de mogelijkheid van redundantie en afwezigheid van ES-lassen fors hoger als die van klassieke NL-signalering/ATB. Bovendien zijn de aanleg- en beheerkosten significant lager. Dit is ook in de harde dagelijkse praktijk al overtuigend bewezen: de operationele beschikbaarheidscijfers van commerciele ETCS-trajecten als Mattstetten-Rothrist, Rome-Napels en de Betuweroute zijn nu al fors hoger dan verwacht, en zal uiteindelijk de oude technologie met factoren overtreffen. ETCS staat dus juist voor extreem hoge betrouwbaarheid, MITS het GSMR-netwerk ook goed functioneert (en dus redundant uitgevoerd). Veiligheid en capaciteit zijn zowiezo al verbijsterend veel beter. Hoezo roodseinpassage?

Wat dat betreft is het doodzonde dat de Hanzelijn toch nog klassieke seinen en ATB krijgt, want dan begint de ellende weer: valse bezetmeldingen door haperende ES-lassen, seinstoringen, ATB-code-uitval en dat soort ellende. Baanseinen, Vane-relais en de gecodeerde GRS spoorstroomloop was ooit hightech om trots op te zijn, maar is anno 2009 volstrekt verouderde en volledig museumrijpe technologie uit de vorige eeuw.

Ook - en misschien zelfs wel vooral - voor de lijn Zwolle-Emmen. Met ETCS kan je in combinatie met slimme infra-aanpassingen en nieuw materieel de rijtijden verkorten, de capaciteit opvoeren en de punctualiteit verbeteren. Vooral sneller kruisen, sneller vertrekken, sneller rijden en niet eerder afremmen dan nodig hakken er gigantisch is, helemaal in combinatie met lighttrain-materieel en actief geregelde onderstations. Alleen al bij het binnenrijden van en kruisen in Ommen pak je al ruim 3 minuten rijtijdwinst! Dat is pas 21e-eeuws treinen rijden! Die ouwe zooi met gekleurde lampjes langs de baan plus ATBEG levert zoveel capaciteitsbeperking op, daar lusten de honden geen brood van. Het probleem is dat niemand bij NS zich daar tegenwoordig nog van bewust is: men weet gewoon niet beter, en denkt dat het zo hoort omdat het altijd zo was en dus ook altijd zo zal blijven. En dat is tamelijk jammer en diep triest, want de kansen liggen werkelijk voor het oprapen. Maar ja, als moderne managers en ouderwetse techneuten de dienst uitmaken...


Mvg,
Arco Sierts
 

20-06-2009 23:17:40
ptadc
ptadc
Quote
lamotep: 4 keer per uur Leewarden-Zwolle lijkt me op zijn zachtst gezegd een "royaal aanbod".
Je mag het ook gewoon waanzin noemen.



Waarom?


Nieuwsgierig,
Arco
 

20-06-2009 23:24:22
keesje
keesje
Quote
ptadc: Misschien dat je je ook 'es moet afvragen wat het kennisniveau is van de persoon die je hier tegenover je hebt, voordat je dit soort wilde uitspraken zegt. Ik ben namelijk toevallig expert op signalling- en ERTMS-gebied, schrijf daar ook lezenswaardige publicaties over (zie OdR), werk als system engineer bij de belangrijkste leverancier op dit gebied en ben als zodanig ook nauw betrokken bij zowel het beveiligingssysteem van de Hanzelijn als bij Mistral en ATB(-VV). Daarnaast doe ik nog wat zelfstandig advieswerk. Maar dat geheel terzijde hoor


Het is natuurlijk waar dat je op dat gebied een Innovatieprijs in 2007 hebt gewonnen, een knappe prestatie. Maar iets té hoog uit de bol praten komt ook niet altijd even goed over denk ik... Is geen kritiek, maar een tip.
 

21-06-2009 00:06:42
ptadc
ptadc
Hoog uit de bol praten is toch iets anders dan jezelf enigszinds verdedigen tegen lijstgenoten die denken dat ze tegen een onnozele kleuter praten. Me dunkt...
Maarreh, bedankt voor de tip


Groeten,
Arco
 

21-06-2009 00:15:19
ptadc
ptadc
Quote
vinny004: Wat mij betreft rijden er twee treinen als stoptrein (de facto: zonetrein, dus tot Zwolle IC en daarna stoppend op alle tussengelegen stations) en twee als intercity. Maar dat is het Vinny-model. Daar zal wel niemand het mee eens zijn...


Ik wel! Dat levert namelijk ook een kwartiersdienst Amersfoort-Zwolle op. Rondom de 00/30 in Zl rijdt dat de ten noorden van Zl stoppende IC; rondom de 15/45 de doorrijdende IC. Levert ook perfecte asl in Gn en Lw op %02%.
Stopt de doorgaande IC ook in Hgv, dan hebben zowel Hgv als Asn nagenoeg een kwartiersdienst. Dat lijkt me best wel nuttig voor een auto-concurrerende verbinding.


Groeten, Arco
 

21-06-2009 00:21:02
Dre
Dre
Die discussie is toch wel aardig n.a.v. de DRGL 2010 gevoerd, een stop te Hgv betekent dat Mp ook een stop wil, en dan is een stop te Bl en Hrn ook zo ingevoerd en ben je weer terug bij af.  

21-06-2009 00:33:17
ptadc
ptadc
Mp heeft ook al de stop van de Lw-trein, dus die zitten al dik in de bediening. Bovendien hebben al die haltes niets te klagen als er 2x p/u een stop-IC gaat halteren die doorrijdt naar de Randstad, da's notabene 2x zoveel dan nu! Voor Hrn en Europapark geldt dat ze ook nog een stopper naar Asn erbij krijgen, dus die krijgen zelfs 4x p/u richting Randstad! Nou, dat lijkt me toch eerlijk gezegd wel meer dan grote luxe %02%


Groeten,
Arco
 

21-06-2009 09:41:15
fabrierban
fabrierban
Quote
ptadc:
Quote
lamotep: 4 keer per uur Leewarden-Zwolle lijkt me op zijn zachtst gezegd een "royaal aanbod".
Je mag het ook gewoon waanzin noemen.

Waarom?


Het begint een beetje mode te worden om te roepen dat overal maar de frekwentie verdubbeld moet worden. Zoiets kost geld en dat moet wel door iemand opgehoest worden en dat is uiteindelijk de reiziger. De treinkaartjes in Nederland zijn op Engeland na nu al vrijwel de duurste ter wereld dus voorzichtigheid bij nog meer verhogingen lijkt me op zijn plaats zeker nu de inkomens overal zwaar onder druk staan. En deze opmerking geldt wat mij betreft zowel voor Leeuwarden-Zwolle als voor Zwolle-Emmen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 21-06-2009 09:47
 

21-06-2009 09:43:38
dh3201
dh3201
Sinds wanneer liggen Leeuwarden, Groningen, Assen, Hoogeveen en Meppel tussen Zwolle en Emmen of tussen Almelo en Mariënberg?
M.a.w. wat heeft dat met dit topic te maken?


Shqiperise-lopers?
 

21-06-2009 09:48:30
vinny004
vinny004
Ondertussen zijn we de ins en outs van knoop Zwolle aan het bespreken. Misschien een nieuw topic voor openen?  

22-07-2009 16:16:38
martinc
martinc
Dan maar weer nieuws over de spoorlijnen Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg. De aanbestedingen van de provincies Drenthe en Overijssel en de Regio Twente gaat eind 2009 - begin 2010 plaatsvinden. Gunning van de concessie is rond mei 2010 en de startdatum is december 2012. Tot die tijd zal de NS blijven rijden op Zwolle - Emmen. Dit geeft ruimte aan de winnaar om te zorgen voor passend materieel.

Vanaf dec 2013 of 2015 zal de spoorlijn Almelo - Mariënberg aan de concessie worden toegevoegd.

Laatst bewerkt door martinc op 22-07-2009 16:17
 

22-07-2009 17:04:17
noof
noof
Goedendag hey, tegen die tijd ben ik hier allang weg.

Maar ik vind het een goede zaak dat er 2,5 jaar tijd is voor de nieuwe exploitant om de zaken op orde te krijgen.
 

22-07-2009 17:10:07
keesje
keesje
Ooit wordt de politiek nog wel eens wijs, maar resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.  

22-07-2009 17:59:27
raymond16
raymond16
Jammer dat Almelo - Marienberg niet gelijk in 2012 toegevoegd kan worden aan de concessie!  

22-07-2009 19:02:36
keesje
keesje
Dat verbaast me ook eigenlijk. Waarom wordt dat niet ineens samengevoegd? En is het niet zinniger om Aml-Mrb tegelijk met de Achterhoek aan te besteden, aangezien dat allemaal diesellijnen zijn en dus waarop wellicht een goedkoper bod gedaan kan worden door een vervoerder? Ik mag toch wensen dat we niet met 2 stelletjes en 1 hele reserve gaan rijden op dat mini-stukje Mrb-Aml...  

22-07-2009 19:32:42
Dre
Dre
Quote
martinc: Vanaf dec 2013 of 2015 zal de spoorlijn Almelo - Mariënberg aan de concessie worden toegevoegd.

De optie voor verlenging van de concessie Twente is in 2007 opgenomen. Mrb-Aml zit dus nog tot 2015 in de Twents-concessie die tot dan aan CXX is gegund.

Vind het overigens nog veel vreemder dat Mrb-Aml eerst in 2007 aan de concessie Twente wordt toegevoegd, om 'em vervolgens in 2015 toe te voegen aan de concessie t.b.v Zl-Emn.
 

22-07-2009 19:51:28
maarheeze
maarheeze
misschien komt dat omdat ze een directe verbinding willen Emn Aml  


22-07-2009 20:26:48
mren
mren
De reden dat de datum nog niet bekend is, is afhankelijk met de mogelijke 2-jarige verlenging van de concessie Twents aan CXX.

Bundeling met diesellijnenen in de achterhoek lijkt me redelijk onzinnig omdat daar geen klantvoordeel is te behalen en op de relatie Zl-Emn des te meer. Emn-Aml is misschien wat veel van het goede, maar Hardenberg of Coevorden zou een mooi beginpunt zijn. Dan uiteraard meteen de verbinding vanuit Dalfsen/Ommen verbeteren want die is nu om te janken (trein uit Omn komt in Mrb aan als de boemel naar Aml net weg is, 's avonds is dat dan 58 minuten wachten).
 

22-07-2009 21:57:00
keesje
keesje
Dat zijn vast ook hele horden reizigers.

Zonder gekheid: Een aanbesteding Mrb-Aml zou qua efficienty en bijsturingsmogelijkheden veel beter zijn om te combineren met de Achterhoek. Eigenlijk gebeurt dat nu ook min of meer ook, al besteedt CXX dit uit Syntus, misschien wel om deze zelfde redenen.

Een vervoerder die met een handje vol dieseltjes en een handje vol electrische stellen moet gaan werken lijkt me niet de meest ideale situatie voor reiziger en de vervoerder zelf.
Maar het betoog dat de spoorsector meer en meer opgedeeld schijnt te moeten worden in allerlei zinloze eilandjes en de meldingen over "materieeltekorten bij vervoerder X" terwijl vervoerder Y er nog genoeg heeft staan (zie vandaag de dag de inzet van de niet Emmer-Plan V's!), hoef ik waarschijnlijk niet nog eens te houden.

Overigens heb ik zelf ook nog wel eens wat zitten knutselen met een dienstregeling en het volgende paste (op een enkele trein tussen Hea-Zl na):

1x p/u Sneltrein Zl-Emn: Zl, Dl, Omn, Hdb, Co, Na, Emn
1x p/u Stoptrein Zl-Emn.
1x p/u Stoptrein Zl-Omn (kan eventueel nog door naar Mrb of Hdb).
1x p/u Stoptrein Aml-Emn.
1x p/u Stoptrein Aml-Mrb.

Hiermee heb je in ieder geval een 20-minutendienst Zl-Omn en tussen Hdb, Co, Na en Emn.

Hoe het dan met cargo moet is het volgende vraagstuk, plus het openstaande vraagstuk Hea-Zl, waar ook de eventuele nieuwe vervoerder mee gaat worstelen samen met Prorail en NS.

Laatst bewerkt door keesje op 22-07-2009 21:59
 

22-07-2009 22:19:05
mren
mren
Quote
keesje: Dat zijn vast ook hele horden reizigers.


Je moet ook niet het huidige gebruik als maatgever zien maar het potentieel. Als ik van Ommen naar Almelo reis, pak ik altijd de bus. Net zo snel als met de trein en scheelt 25 min. wachttijd in Aml. Anders wordt het omreizen via Zl en dan kan je een half uur gaan wacten op de 7900 (hoewel in de praktijk die overstap wel redelijk te doen is) of nog verder om via Dv...nee, doe dan maar de auto.
Andere kant op is het nu wel prima te doen: .15 7900 uit Es, .42 in Aml, .44 boemel, .06 in Mrb, .08 andere boemel = 1.15 in Omn, exact een uur en daarmee -ondanks het gebruik van alleen stoptreinen- vrijwel net zo snel als met de auto.

In mijn ogen is die winst nu al snel te behalen door het noordelijke stuk Aml-Mrb wat te versnellen (alleen baanvak, of een station dicht) zodat de aansluitingen in Mrb beter worden.

Huidige oplossing van het sub-contracteren van een vervoerder werkt natuurlijk prima. Heeft NSR ook gedaan op Gn-Lw toen zij formeel concessiehouder waren maar NoordNed lieten rijden. Ligt ook beetje aan de Twentse concessie, hierbij is een vrij hechte samenwerking tussen Syntus en CXX met samenvallende (bus)lijnen (Almelo-Westerhaar-Ommen/Hardenberg of Enschede-Haaksbergen/Doetinchem/Winterwijk)
 

23-07-2009 08:36:08
Dre
Dre
Quote
mren: De reden dat de datum nog niet bekend is, is afhankelijk met de mogelijke 2-jarige verlenging van de concessie Twents aan CXX.

Lezen blijft af en toe een vak...

Quote
Ikzelf enkele berichten daarboven: De optie voor verlenging van de concessie Twente is in 2007 opgenomen.


Kortom, die concessie gaat pas op een regenachtige/koude decemberzondag in 2015 in. (zie ook: http://www.regiotwente.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1053&Itemid=239, waarin duidelijk staat "De concessie Twente is verleend aan Connexxion en loopt tot medio december 2015." onder de kop "Rol Regio Twente".)
 

23-07-2009 15:19:56
mdeen
mdeen
Quote
keesje: Dat zijn vast ook hele horden reizigers.

Niet met zo'n dienstregeling nee. Maar als je de dienstregeling niet verbetert dan zul je nooit meer reizigers trekken.
Als Omn-Aml ineens maar 30 minuten duurt i.p.v. 53 dan concurreer je opeens met de auto.

Quote
Een vervoerder die met een handje vol dieseltjes en een handje vol electrische stellen moet gaan werken lijkt me niet de meest ideale situatie voor reiziger en de vervoerder zelf.)

Daar hebben we tegenwoordig hybride stellen voor. Als ik daar als vervoerder op zou inschrijven dan zou ik iig op zoek gaan naar een treinbouwer die me zoiets kan leveren. Alstom doet het al, ik kan me niet indenken dat Stadler dat ook niet zou kunnen, al is het maar op een houtje-touwtje manier door een extra B bak in te voegen.

Laatst bewerkt door mdeen op 23-07-2009 15:29
 

23-07-2009 19:02:27
maarheeze
maarheeze
dat zou wel een goede optie zijn
ik vind trouwens wel dat het een bijzondere aanbesteding wordt met twee lijnen 1 diesel lijn en 1 elektrische lijn en dan ook nog allebeide met een andre datum
 

23-07-2009 20:15:04
keesje
keesje
Vast in het kader van: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Of zou het andersom zijn?  

24-07-2009 00:44:11
ns1700
ns1700
ik zou gaan voor:
1. een extra spitstrein of basistrein per uur tussen Zwolle en Ommen( dit stuk van het traject is vreselijk druk)
2. i.p.v. mat 64 Virm IV, ICM(m) of DD-AR
3. spoorverdubbelingen, hierdoor zou de dienstregeling veel beter uitkomen.
 

24-07-2009 00:47:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
#2 is leuk, maar dan moet je ook even de onderstations een beetje versterken  

24-07-2009 01:05:57
ns1700
ns1700
Dat is waar
by the way ik denk dat dit de schrootlijn van de toekomst is omdat er op een VIRM IV en een ICM na alleen maar mat 64 rijdt dat volgens foto's op internet redelijk vaak word vervangen door ICM of dergelijke wat in Zwolle klaarstaat.

Laatst bewerkt door ns1700 op 24-07-2009 01:10
 

24-07-2009 01:08:17
lucky
lucky
Wat voegt deze opmerking nou in vredesnaam toe aan deze discussie? Het is zeker stoer ofzo om zulke opmerkingen maar te blijven herhalen... ik ben er in ieder geval goed zat van. (En daarin sta ik niet alleen..)  

24-07-2009 01:11:15
ns1700
ns1700
geef ermee aan dat dit materieel de drukte niet aankan op deze lijn en het verder moet met iets anders.

Laatst bewerkt door ns1700 op 24-07-2009 01:11
 

24-07-2009 08:23:19
keesje
keesje
VIRM en in mindere mate ICM, draagt nou niet echt bij tot een dienstregeling waar je eventueel sneller kan rijden. Zeker VIRM is niet geschikt voor dit traject, zeker niet als stoptrein.  

24-07-2009 09:14:10
mdeen
mdeen
Als NS zou blijven rijden dan was dit IMHO het perfecte inzetgebied voor SLT. Zie ook het SM'90 proefbedrijf.  

24-07-2009 09:47:20
keesje
keesje
Zeker gezien het aantal stellen dat er nu ongeveer is.  

24-07-2009 10:15:42
maarheeze
maarheeze
ja dat zou wel mooi zijn maar dan kan een wc ook wel eens handig zijn
maar ik denk dat de provincies eerst moeten zorgen voor een betere infrastructuur om te zorgen dat de ferquentie omhoog kan en de kans op vertragingen kleiner word
 

24-07-2009 10:43:45
lucky
lucky
Quote
ns1700: Dat is waar
by the way ik denk dat dit de schrootlijn van de toekomst is omdat er op een VIRM IV en een ICM na alleen maar mat 64 rijdt dat volgens foto's op internet redelijk vaak word vervangen door ICM of dergelijke wat in Zwolle klaarstaat.


Voor de mensen die denken vanwaar mijn uitval: De tekst die er gisternacht stond was heel anders dan de huidige opmerking die er staat. (@ mods, mag dat wel?)

Laatst bewerkt door lucky op 24-07-2009 10:43
 

24-07-2009 12:59:56
mren
mren
Quote
keesje: VIRM en in mindere mate ICM, draagt nou niet echt bij tot een dienstregeling waar je eventueel sneller kan rijden. Zeker VIRM is niet geschikt voor dit traject, zeker niet als stoptrein.

Dit soort beschouwingen is -hoewel feitelijk correct- niet erg relevant omdat er ongetwijfeld nieuw materieel geëist zal gaan worden ongeacht de vervoerder die er zal gaan rijden.

Lichtelijk terzijde: Veolia is overgenomen door Transdev (eigenaar van Connexxion).
 

24-07-2009 13:19:41
jeanne
jeanne
@mren: Het is net andersom, Veolia is in gesprek om Transdev (eigenaar van Connexxion) over te nemen. Er zal nog veel over onderhandel worden, ook omdat dit conglomeraat te groot dreigt te wordt. Het is daarom niet ondenkbaar dat Connexxion-deel uiteindelijk bij een andere marktpartij terecht komt.

Laatst bewerkt door jeanne op 24-07-2009 13:21
 

24-07-2009 13:26:56
mren
mren
Ja klopt, je hebt gelijk. Zo geweldig is mijn Frans niet
Het kan ook nog een samengaan van gelijken worden.
 

24-07-2009 13:28:04
keesje
keesje
Misschien is het beter om hier een aparte discussie over te beginnen, aangezien nog niemand weet wie er gaat rijden op Zl-Emn en Aml-Mrb.  

24-07-2009 22:56:29
vinny004
vinny004
Als het gaat om de Veenexpress rendabel te krijgen: Dan moet er minimaal een trein Emmen - Enschede gaan rijden! Dat trekt reizigers, al het andere is gerommel in de marge.  

24-07-2009 23:16:47
mren
mren
definieer rendabel...  

25-07-2009 01:14:53
ajwkam
ajwkam
Splitsen en combineren in Mrb lijkt mij voor deze concessie realistisch. Dan zou daar de diesel-GTW* Aml-Mrb gekoppeld kunnen worden aan de gereedstaande elektrische-GTW* uit Zl, en dan samen door naar Emn. Een belangrijke vraag is denk ik of je een sneltrein wil behouden, of 2x per uur een stoptrein wil. Dat laatste is natuurlijk het makkelijkste om in te passen: 2x per uur Zl/Aml-Mrb-Emn, en 2x per uur Zl-Omn in de spits.
* Of wat er dan ook in 2012 aan treinstellen leverbaar is.

Als je een sneltrein wil behouden wordt het een stuk complexer. Uiteraard kan je die ook combineren en splitsen met een trein naar Aml; je zou dan een sneltrein Emn-Aml krijgen, an sich niet verkeerd maar wel lastig qua dienstregeling. Als alternatief zou je er voor kunnen kiezen om slechts 1x per uur in Mrb te combineren/splitsen, met alleen de stoptrein. En dan een losse sneltrein Zl-Emn en pendel Aml-Mrb.

Mij lijkt de combi sneltrein en stoptrein met combineren en splitsen in Mrb erg interessant, maar dat zal nog even puzzelen worden met de infrastructuur. Nieuwe infra is uiteraard zeer lastig haalbaar, al denk ik dat een passeerspoor bij Emmen-Zuid en een extra wisselverbinding in Mrb (alleen spoor 2 sluit nu op alle richtingen aan) in 2015 wél mogelijk moeten zijn. Maar daar houdt het denk ik wel mee op...

Laatst bewerkt door ajwkam op 25-07-2009 01:15
 

25-07-2009 08:16:28
nielske90
nielske90
Op zich een leuk idee dat splitsen, maar is het niet zo dat juist de grootste drukte op het traject nabij Zwolle is, en dat je juist daar met dubbele stellen wilt/moet rijden. Krijg je dan geen problemen met de perronlengtes op Mrb-Emn? (waar dan dus drie stellen komen te rijden)  

25-07-2009 10:07:34
noof
noof
Ik ben wel voorstander van 2 stoptreinen per uur. Men stopt immers met de sneltrein toch al bijna op alle andere stations en met 2 stoptreinen zou je alles in een 30/30 ligging kunnen leggen, stuk handiger.

Ook vind ik het nog steeds idioot dat de sneltrein niet in Mrb stopt, doordeweek heb je daar gewoon 2x per uur aansluiting naar Aml!

Ik hoop dat in ieder geval die dingen veranderen en verder is het maar afwachten.
 

25-07-2009 10:31:42
mdj
mdj
Dan mag je in Nieuw-Amsterdam een stuk spoor er bij leggen. Nu kruisen de Sneltrein en Stoptrein daar, bij een sneltrein=stoptrein heb je dus een langere tijd nodig om in Na te komen.

Of materieel die snel kan optrekken zodat je de Dgrl van de 8000 richting Zl 2 minuten sneller kan laten rijden en de 3800 dan 2 minuten later. Dan kruis je op 14/15 en o 44/45 te Na. Dan zit je mooi in symmetrie en dat heeft dan op de rest van het traject geen invloed. (8000 vs 8000 zit bij Hea en tussen Hdb-Gbg, 8000 vs 3800 te Omn (dat is daar een minuutje erbij) en te Na waar ze 4 minuten moeten goed maken.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-07-2009 10:36:39
keesje
keesje
Quote
ajwkam: Splitsen en combineren in Mrb lijkt mij voor deze concessie realistisch. Dan zou daar de diesel-GTW* Aml-Mrb gekoppeld kunnen worden aan de gereedstaande elektrische-GTW* uit Zl, en dan samen door naar Emn.


Diesels en electrische stellen combineren, ik heb er nog nooit van gehoord. Waar gebeurt zoiets vandaag de dag eigenlijk al?
 

25-07-2009 10:40:58
noof
noof
Quote
mdj: Dan mag je in Nieuw-Amsterdam een stuk spoor er bij leggen. Nu kruisen de Sneltrein en Stoptrein daar, bij een sneltrein=stoptrein heb je dus een langere tijd nodig om in Na te komen.

Of materieel die snel kan optrekken zodat je de Dgrl van de 8000 richting Zl 2 minuten sneller kan laten rijden en de 3800 dan 2 minuten later. Dan kruis je op 14/15 en o 44/45 te Na. Dan zit je mooi in symmetrie en dat heeft dan op de rest van het traject geen invloed. (8000 vs 8000 zit bij Hea en tussen Hdb-Gbg, 8000 vs 3800 te Omn (dat is daar een minuutje erbij) en te Na waar ze 4 minuten moeten goed maken.


Is allemaal niet nodig hoor. Ook de stopper staat standaard enkele minuten stil te Na, vertrekt nu om .33 maar zou prima om .38 kunnen vertrekken zonder dat de kruising mis loopt.
 

25-07-2009 11:04:04
mdj
mdj
Maar dat past dan weer niet op de rest van het traject... De 8000 zou dan om .44/45 richting Zwolle moeten gaan vertrekken, dus +2. De 3800 kan met +1 (itt mijn eerdere bericht) richting Emmen vertrekken.

En dat zou alleen met sneller optrekkend materieel (dus de tijden van de 3800, maar dan overal stoppen).

Het probleem zit tussen (Omn-)Gbg-Emn, niet de andere kant op. Daar is het verschil tussen de 8000 en 3800 0, ze stoppen beide op Dalfsen/Ommen. Er kan tussen Mrb-Gbg gewoon gekruist worden (dubbel spoor), dus daar ligt het probleem niet. Wel bij Na...
 

25-07-2009 12:36:29
maurits
maurits
Quote
keesje: Diesels en electrische stellen combineren, ik heb er nog nooit van gehoord. Waar gebeurt zoiets vandaag de dag eigenlijk al?
Bij Veolia kunnen de diesel en elektrische GTW's gecombineerd rijden, volgens mij hebben de diesel-GTW's hiervoor zelfs een knop om de stroomafnemer te bedienen.

In Frankrijk rijden er hybride-AGC-treinstellen die zowel op diesel als op elektriciteit kunnen rijden.

Laatst bewerkt door admin op 26-07-2009 17:06, reden: Quote hersteld
 

25-07-2009 13:40:22
keesje
keesje
Hmm oké, thanks voor je info!  

25-07-2009 15:36:50
martijnmet
Moderator
martijnmet
Hier kan je een filmpje zien van een testrit met een gekoppelde D-GTW & E-GTW:
http://www.youtube.com/watch?v=Xyw-lW905XQ

Maar volgens mij is dit wel een beetje off-topic.
 

25-07-2009 16:16:19
keesje
keesje
Nou, het sluit aan op de discussie om eventueel te combineren/splitsen te Mrb. Dus helemaal offtopic vind ik het niet.  

25-07-2009 18:39:16
martijnmet
Moderator
martijnmet
Nee ok, daar heb je gelijk in! Het kan erger.  

25-07-2009 23:37:49
tibbels
tibbels
Quote
nielske90: Op zich een leuk idee dat splitsen, maar is het niet zo dat juist de grootste drukte op het traject nabij Zwolle is, en dat je juist daar met dubbele stellen wilt/moet rijden. Krijg je dan geen problemen met de perronlengtes op Mrb-Emn? (waar dan dus drie stellen komen te rijden)
Daar zie ik eigenlijk geen probleem in, is natuurlijk wel afhankelijk van de materieellengte, maar er wordt in de ochtend en avondspits ook met 3 x Plan V gereden,

Groetjes Robert
 

26-07-2009 11:19:23
vinny004
vinny004
Quote
nielske90: Op zich een leuk idee dat splitsen, maar is het niet zo dat juist de grootste drukte op het traject nabij Zwolle is, en dat je juist daar met dubbele stellen wilt/moet rijden. Krijg je dan geen problemen met de perronlengtes op Mrb-Emn? (waar dan dus drie stellen komen te rijden)


Dan kun je dit model invoeren:

2x per uur: Emmen - Zwolle
1x per uur: Emmen - Marienberg - Almelo - Enschede,
1x per uur: Marienberg - Zwolle (rijdt niet: 's avonds en in het weekend)
1x per uur: Marienberg - Almelo (rijdt niet: 's avonds en in het weekend)
 

26-07-2009 12:23:02
keesje
keesje
Behoort Aml-Es wel tot deze consessie dan?  

26-07-2009 14:56:39
mren
mren
Nee, maar het blijft schijnbaar leuk om dienstregelingetjes te maken zonder veel rekening te houden met zaken als concessiegrenzen, reizigerswensen en infra op de korte termijn.  

27-07-2009 02:14:25
ajwkam
ajwkam
Quote
nielske90: Op zich een leuk idee dat splitsen, maar is het niet zo dat juist de grootste drukte op het traject nabij Zwolle is, en dat je juist daar met dubbele stellen wilt/moet rijden. Krijg je dan geen problemen met de perronlengtes op Mrb-Emn? (waar dan dus drie stellen komen te rijden)

Ik denk dat het probleem al aardig ondervangen wordt door in de (brede) spits 2x per uur een stoptrein Zl-Omn v.v. te rijden, naast de doorgaande treinen naar Emn.
Quote
mdj: Dan mag je in Nieuw-Amsterdam een stuk spoor er bij leggen. Nu kruisen de Sneltrein en Stoptrein daar, bij een sneltrein=stoptrein heb je dus een langere tijd nodig om in Na te komen.
Of materieel die snel kan optrekken zodat je de Dgrl van de 8000 richting Zl 2 minuten sneller kan laten rijden en de 3800 dan 2 minuten later. Dan kruis je op 14/15 en o 44/45 te Na. Dan zit je mooi in symmetrie en dat heeft dan op de rest van het traject geen invloed.

Dat stukje spoor komt wellicht iets noordelijker, bij het toekomstige station Emmen-Zuid. Er wordt al heel lang over gesproken; in 2015 zou het dus wellicht gerealiseerd kunnen zijn. Ik heb nog niet uitgerekend of het per sé nodig is voor een splitsen en combineren scenario. Zo op het eerste gezicht denk ik dat een passeerspoor bij Emmen-Zuid niet noodzakelijk is voor de reizigersdienst, maar wel voor het goederenpad. Met twee stoptrein kruisend in Na en een korte kering in Emn heb je anders namelijk geen ruimte meer voor een goederentrein.

Het goederenpad is sowieso iets waar je goed om moet denken bij het maken van een dienstregeling op de Emmerlijn. Een goederentrein kan eigenlijk alleen in Coevorden of Nieuw-Amsterdam worden ingehaald.
 

27-07-2009 08:10:54
keesje
keesje
Dat laatste is correct, maar houd er dan wel rekening mee dat die cargo moet bestaan uit dieseltractie zodra het te Co of Na op het inhaalspoor gaat staan (dus elke spoor niet aan het perron gelegen). Deze sporen hebben namelijk geen bovenleiding.  

27-07-2009 11:26:37
mdj
mdj
Dat is dan ook niet het probleem... De CARGO moet wel (oa) uit dieselmaterieel bestaan: Alleen Zl-Emn is geëlektrificeerd. Coevorden aansl.(richting De Heege) is niet geelektrificeerd, Naa (richting Schoonebeek) en Emnakzo(richting... De Akzo)... Daar hangt geen waslijn boven. Dus wat je met Cargo wil doen op de Emmerlijn, er zal dieseltractie bij moeten.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-07-2009 13:10:41
dh3201
dh3201
Tot Co kun je prima elektrisch rijden. Op Heege is vaak wel een diesel van de BE om de trein naar Heege te trekken. Daarom rijdt ACTS de Co-shuttle ook met 1600 of 1251. Maar deze trein heeft ook geen probleem met het inhaalspoor te Na

Laatst bewerkt door dh3201 op 27-07-2009 13:11


Shqiperise-lopers?
 

27-07-2009 13:12:03
keesje
keesje
Klopt, zolang er tegelijkertijd geen twee electrische reizigerstreinen langs het perron staan.  

27-07-2009 13:14:22
berkel73
berkel73
En ook niet zolang Na ten noorden van Co ligt %02%  

27-07-2009 13:15:47
dh3201
dh3201
Of het laatste stukje in Co freewheelend. De rem werkt op lucht dus daarvoor heb je geen bovenleiding nodig. Volgens mij gebeurt dit ook zo in Co, al ben ik daar zelf nog nooit geweest terwijl de Co-shuttle aankwam in Co.
Bij vertrek is het wel van belang om op een elektrisch spoor te staan.


Shqiperise-lopers?