Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg
Forum: Algemeen - Algemeen
09-02-2009 17:41:42
Dre
Dre
Sociale veiligheid en een toilet... als je Syntus mag geloven gaat dat niet samen.  

09-02-2009 17:44:20
fugazi
fugazi
Quote
bjornl: NSR kan natuurlijk ook besluiten SLT in te zetten: snel en gelijkvloerse instap. Grootste nadeel: geen toilet, maar misschien bij een vervolgbestelling nog in te bouwen?


Dat SLT geen toilet heeft zal wel parten spelen, aangezien Zl-Emn op z'n minst nu 0:55 duurt. Het andere nadeel, komend op wat WesselE zegt, is dat de SLT dan dus ook toegankelijk moet zijn voor invaliden. Met de gelijkvloerse instap komen ze al een heel end, maar de gangpaden zijn vrij smal en boven de draaistellen moet je ook een opstapje maken. Al zeg ik niet dat SLT geen kanshebber hoeft te zijn.

ICMm lijkt me een goede kanshebber Voor sporen die naar Aml leiden dan gewoon de Lintjes. Voor de gein nog even een planning gemaakt (niet gebaseerd op capaciteit op het spoor!)%08%

1x per uur sneltrein Zl - Emn v.v. met stops te Dl, Omn, Hdb en Co.
1x per uur stoptrein Zl - Emn v.v. met stops op alle tussenstations + aansluiting in Mrb richting Aml.
1x per uur stoptrein Aml - Emn v.v. met stops op Vz, Hdb, Gbg, Co, Dl, Na en Emnb.
1x per uur stoptrein Aml - Mrb v.v. met stops op alle tussenstations + aansluiting richting Emn in Mrb.
1x per uur stoptrein Zl - Hdb v.v. met stops op alle tussenstations. Niet op zondag.
 

09-02-2009 18:07:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Wat is er niet-rolstoeltoegankelijk aan SLT met perrons op deurhoogte? Er wordt nergens geëist dat je de hele trein door moet kunnen met je rolstoel, alleen dat je er zonder problemen in komt.

Overigens vind ik SLT afschrijven vanwege rolstoeltoegankelijkheid en dan wat gaan roepen over SLT een rare gedachtekronkel, maar dat zal wel aan mij liggen. Of ik mis enig sarcasme.
 

09-02-2009 18:18:41
lucky
lucky
GTW's hebben ook opstapje bij het motorgedeelte en bij de 1ste klas.  


09-02-2009 18:37:33
WesselE
WesselE
Klopt, maar daar tegenover staat wel een mooi ruim balkon. Rolstoelers hoeven toch niet persé op een stoel van de trein te zitten? De rolstoel zelf zal toch wel beter zitten dan de GTW stoeltjes...%08%

Laatst bewerkt door WesselE op 09-02-2009 18:38


'Okeh'
 

09-02-2009 18:54:05
fugazi
fugazi
Daar hebben jullie wel een goed punt%08% Al heb ik nooit afschrijving van SLT gezegd, enkel mijn mening Maar na die argumenten van jullie vind ik SLT nog geen eens zo'n slecht idee%08% Maar ICMm vond ik het meest logisch (ondanks de niet-lagevloersinstap) omdat het comfort toch op Intercity-niveau zit en de reizigers dat dan ook eisen (als ik de tekst goed gelezen heb). Ook hebben ze ruime toiletten, wat de SLT dan weer niet heeft maar waar het eventueel wel extra bij ingebouwd kan worden...  

09-02-2009 19:25:56
mren
mren
Het is voor deze lijn en de ligging van infra en stations ten opzichte van elkaar noodzakelijk om snel optrekkende treinen te hebben die ook op de langere stukken 130 kunnen halen. Anders kom je gewoon in de knoei met je kruisingen. Treindienst Zl-Emn voldoet ook sinds jaar en dag niet aan de planningsnormen van ProRail, maar dat wordt toegestaan omdat de vervoerder alleen zichzelf hiermee in de weg zit. ICM is dus een kansloze zaak.

Maar ik voorzie hier nog niet zo snel nieuw materieel verschijnen tot de ingangsdatum van de nieuwe concessie. En de drgl zoals die nu bestaat is wel ongeveer het best haalbare, hoewel een iets eerder vertrek van de 8000 uit Zl een potentieel veelgebruikte overstap kan bieding op de stopper Mrb-Aml.
 

09-02-2009 20:05:06
fugazi
fugazi
Maar dan worden de vertrektijden uit Zl ongelijk, wat niet handig is. En er is echt geen grote behoefte voor reizigers tussen Zl en Mrb om in Mrb over te stappen op de stoppert naar Aml!  

09-02-2009 21:55:27
lucky
lucky
Quote
WesselE: Klopt, maar daar tegenover staat wel een mooi ruim balkon. Rolstoelers hoeven toch niet persé op een stoel van de trein te zitten? De rolstoel zelf zal toch wel beter zitten dan de GTW stoeltjes...%08%


Een gelijkvloerse instap is voor heel wat meer mensen een uitkomst dan alleen voor rolstoelers. Ik denk aan blinden welke gewoon goed ter been zijn. Deze kunnen eventueel struikelen over onhandige opstapjes. Verder is een gelijkvloerse instap ook zeer geliefd bij de ouderen welke soms veel moeite hebben om uit bijvoorbeeld ICM te komen.
 

09-02-2009 22:14:13
mren
mren
Quote
Roso019: Maar dan worden de vertrektijden uit Zl ongelijk, wat niet handig is.


Dat is op meer plaatsen zo. Gaat ook maar om 1 a 2 minuutjes.
Quote

En er is echt geen grote behoefte voor reizigers tussen Zl en Mrb om in Mrb over te stappen op de stoppert naar Aml!

Ervaringsexpert? Ben benieuwd naar je feiten.

Veel mensen reizen nu vanuit Ommen met de bus naar Almelo (scheelt lang wachten in boring Mrb) en vanuit Dalfsen via Zwolle. En desondanks zijn er toch aardig wat mensen die die hoek-om overstap maken. Andersom lukt ie trouwens beter, hoewel het geen echte aansluiting is wegens de krappe overstaptijd.
 

10-02-2009 19:48:49
keesje
keesje
Quote
mren: Treindienst Zl-Emn voldoet ook sinds jaar en dag niet aan de planningsnormen van ProRail


Daar zijn legio voorbeelden in den lande van te bedenken, Zl-Emn is daar beslist geen uitzondering op. Sterker nog: het loopt de spuigaten uit.
 

10-02-2009 20:17:59
massamsee
massamsee
hoe bedoel je dat de treindienst niet voldoet ik woon in emmen en als ik gebruik maak van de trein stap ik in nieuwamsterdam in (sneltrein) in emmen bij het station is bijna geen parkeerplaats voor de auto maar de trein zit in nieuwamsterdam zaterdags rond 8:00 vaak al vol.

mvgr Evert MASSelink
 

10-02-2009 20:34:19
mdj
mdj
Voldoen aan de capaciteit is iets anders dan voldoen aan de planningsnormen van Prorail...  

10-02-2009 21:09:05
massamsee
massamsee
wat zijn dan de richtijnen van prorail om aan de planningnormen te voldoen.

mvgr Evert MASSelink
 

10-02-2009 21:10:45
keesje
keesje
Bijlage 23 van de Netverklaring.  

11-02-2009 07:39:47
jacokran
jacokran
Een voorbeeld van de planningsnormen is dat als er twee treinen van hetzelfde spoor of wissel gebruik moeten maken, dat daar een aantal minuten (ik geloof 4) tussen zit. op enkelsporige baanvakken is dat vaak niet mogelijk. Als de vervoerder (NSR) alleen zichzelf in de weg zit wordt er niet zo zwaar aan getild. Het gaat alleen om planningsnormen. in de praktijk hoeft een kruisende trein echt geen 4 minuten te wachten als de tegenligger weg is...  

11-02-2009 08:10:26
massamsee
massamsee
dank voor de uitleg, het is me geheel duidelijk daarom stop de sneltrein in Nieuwamsterdam om te wachten op de stoptrein naar Emmen.

mvgr Evert Masselink

Laatst bewerkt door admin op 11-02-2009 12:16, reden: Onnodige witregels verwijderd
 

12-02-2009 01:30:46
mren
mren
Quote
jacokran: in de praktijk hoeft een kruisende trein echt geen 4 minuten te wachten als de tegenligger weg is...

Ligt er aan hoe debiel het is geregeld. Neem Heino als voorbeeld: trein ri Zl komt er aan, overweg gaat dicht, trein passeert, overweg open, wat verkeer door en dan weer het zelfde tijdslurpende ritueel voor de tegentrein ri Es.
 

17-02-2009 09:46:10
martinc
martinc
Wat jij beschrijft is ook het geval in Ommen en Nieuw-Amsterdam. Zodra de trein uit Emmen in Ommen aankomt gaat de overweg weer open voor het overige verkeer. Pas hierna mag de vertrekkende trein (volgens mij) een aanvraag doen om te vertrekken. Pas als de overweg weer helemaal dicht is, gaat het witte vertreksein branden en mag de conducteur de deuren sluiten. Pas dan vertrekt de trein eindelijk... Al met al een paar minuten verlies t.o.v. een situatie waarbij beide treinen tegelijkertijd kunnen binnenrijden en kunnen vertrekken (moet er wel een stukje dubbelspoor worden aangelegd, waar IVW weer moeilijk over kan doen, aangezien de enkelsporige overweg dan dubbelsporig wordt.....)  

17-02-2009 12:37:36
mikos
mikos
Correctie: De overwegbomen hoeven in Nieuw-Amsterdam nog lang niet dicht te zijn om de trein naar Zwolle veilig te laten krijgen. De overweg gaat wel eerst open zoals je zegt, maar of dat zo tijdrovend is? Het wissel moet ook nog omgegooid worden, he...  

17-02-2009 16:48:29
luytjes
luytjes
Wissel om en sein veilig is een kwestie van enkele seconden. Voordat een overweg eerst open gaat en vervolgens weer helemaal gesloten is, ben je alweer een minuut verder.  

17-02-2009 17:38:18
mikos
mikos
Dat klopt, maar is in de situatie in Nieuw-Amsterdam dus niet tijdrovender dan het omgooien van het wissel en het sein veilig te laten komen; de overweg is immers bij een veilig sein nog lang niet geheel gesloten. Daar doelde ik op  

17-02-2009 19:27:25
Modelspoor
Modelspoor
En als de provincie Drente,echt van goede wil is,om te investeren in goed openbaar vervoer,trekken ze de lijn in Emmen via Borger door naar Assen.
Kun je meteen een doorgaande trein laten rijden naar Groningen,en is Emmen helemaal goed ontsloten.
 

17-02-2009 20:27:36
fabrierban
fabrierban
@Modelspoor
Er komen miljardenbezuinigingen aan en dan dit voorstel? Ik denk dat je blij mag zijn als er de komende jaren niet te veel spoorlijnen worden gesloten.

Laatst bewerkt door fabrierban op 17-02-2009 20:27
 

17-02-2009 20:37:46
Modelspoor
Modelspoor
Ja ,je hebt gelijk,alleen dan moeten ze niet allemaal hele mooie praatjes
verkopen,en vervolgens gewoon niets doen,en alleen maar allerlei eisen stellen
aan allerlei vervoerders,zonder ook maar enigzins kennis van zaken te hebben qua spoorvervoer.
 

17-02-2009 20:43:07
fabrierban
fabrierban
Daar moet ik je ook gelijk in geven. De gemiddelde provincie heeft geen enkel benul van OV omdat de ambtenaren die er over gaan zelf alleen maar in de auto zitten.  

17-02-2009 21:11:09
Dre
Dre
Dat heet gewoon politiek... eens in de vier jaar knal je er een paar loze beloften in waar de kiezer wel oren naar heeft, de kiezer kiest je en je zit weer voor 4 jaar gebeiteld. Je ziet wel of uitvoeren van de beloften enigszins in de mogelijkheden ligt. Is dat niet mogelijk? Geen probleem, het grootste gros van de kiezers is bij de volgende verkiezingen alweer vergeten dat je 't ooit belooft hebt.

Wat betreft aanbesteding hoop ik dat ze geleerd hebben. Laat ze eens naar Duitsland kijken. De aanbesteding van de Westmünsterlandbahn (Dortm-Es) heeft ruimschoots plaatsgevonden voor de concessie in ging (aanbesteding in 2002, terwijl de concessie in december 2004 in ging. In Nederland wordt een nieuwe vervoerder eerst opgescheept met het meest aftandse materieel dat NSFS in huis heeft (DH's, Plan V's) omdat de tijd tussen aanbesteding en ingang van de concessie te kort is om materieel te bestellen dat voor de ingang van de concessie geleverd kan worden.
 

17-02-2009 21:16:43
mren
mren
Dat is wel een overschatting van de invloed van de politiek. Invulling van het aanbestedingstraject (of aanbiedingsbeleid in het algemeen) gebeurt door ambtenaren. In dit geval met ondersteuning van een ter zake kundige interimmer.

Weliswaar wordt er over de hele linie (in de meeste gemeentelijke of provinciale organisaties) een te rigide beleid gevoerd waarbij de nadruk ligt op prijs.

Laatst bewerkt door mren op 17-02-2009 21:20
 

17-02-2009 21:38:42
fabrierban
fabrierban
Dat het alleen om de prijs zou gaan is niet waar. Alleen de provincie Noord-Brabant heeft de laatste jaren aanbesteed op basis van de laagste prijs, de rest heeft bij een vast budget aanbesteed op basis van wie het meeste vervoer daarvoor kon bieden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-02-2009 22:04:49
mren
mren
Je bedoelt specifiek ov-aanbestedingen, ik had het over het hele aanbestedingsbeleid.  

17-02-2009 23:28:15
keesje
keesje
Quote
fabrier: Dat het alleen om de prijs zou gaan is niet waar. Alleen de provincie Noord-Brabant heeft de laatste jaren aanbesteed op basis van de laagste prijs.


En we weten welke ellende dat heeft veroorzaakt destijds... Heeel veel stakingen doordat het personeel als eerste werd uitgeknepen hierdoor.
 

18-02-2009 01:22:40
roeter
roeter
Quote
Dre: Wat betreft aanbesteding hoop ik dat ze geleerd hebben. Laat ze eens naar Duitsland kijken. De aanbesteding van de Westmünsterlandbahn (Dortm-Es) heeft ruimschoots plaatsgevonden voor de concessie in ging (aanbesteding in 2002, terwijl de concessie in december 2004 in ging. In Nederland wordt een nieuwe vervoerder eerst opgescheept met het meest aftandse materieel dat NSFS in huis heeft (DH's, Plan V's) omdat de tijd tussen aanbesteding en ingang van de concessie te kort is om materieel te bestellen dat voor de ingang van de concessie geleverd kan worden.


Voor de reiziger is dat of je door de hond of de kat gebeten wordt. Want of je nu eerst in het al lopende materieel wordt vervoerd in naam van de nieuwe vervoerder (zoals hier), of dat je nog twee jaar mag meereizen met een vervoerder die de aanbesteding verloren heeft en dus echt niet meer gaat investeren (zoals in Dtl), maakt ook niet veel uit.
Het handigst is het om bij aanbesteding gewoon in eerste instantie het materieel over te nemen wat er rijdt. Daar zijn reizigers en personeel aan gewend. Dan kan je daarna rustig nieuw spul op laten draven.
En niet alleen in Noord-Brabant, maar ook op de Valleilijn was de invoer van nieuw materieel niet echt één groot feest. De (vele) kinderziekten van de Protos gooiden regelmatig roet in het eten. Natuurlijk stond er in de (gewone) pers dat de vele storingen het gevolg waren van 'verouderd' materieel - maar de werkelijkheid was anders, het was meestal de Protos die ergens was gestrand.
Heeft mij toendertijd ook nog eens een mooi ritje van Amf naar Hgl via Zl opgeleverd.
 

18-02-2009 08:07:24
keesje
keesje
Ik mis de Maaslijn, waar DM90 werd verruild voor Wadlopers toen Veolia de boel overnam. Kan dat niet echt een vooruitgang noemen en al helemaal niet toen daarmee een totaal onhaalbare dienstregeling gereden moest worden (tegen beter weten in).

Maar uiteraard is dat ook wel allemaal goedgekomen, er rijdt nu fatsoenlijk materieel en de dienstuitvoering is een stuk beter geworden. Jammer alleen dat in veel overgangsperiodes bij een recente overname de reizigers relatief lang de opstartellende moeten slikken. Kan nooit de bedoeling zijn...
 

18-02-2009 08:09:55
keesje
keesje
Quote
fabrier: Daar moet ik je ook gelijk in geven. De gemiddelde provincie heeft geen enkel benul van OV omdat de ambtenaren die er over gaan zelf alleen maar in de auto zitten.


Dat is ook al diverse malen bevestigd: Gerd Leers (burgemeester van Maastricht) noemt 'zijn' Maastricht-Brussel Expres een groot succes terwijl uitval van treinen aan de orde van de dag is.

Hopelijk weet men in Drenthe straks wel overwogen waar en met wie ze het Emn-Zl avontuur gaat beginnen.
 

18-02-2009 11:12:58
bjornl
bjornl
Quote
keesje: Ik mis de Maaslijn, waar DM90 werd verruild voor Wadlopers toen Veolia de boel overnam. Kan dat niet echt een vooruitgang noemen en al helemaal niet toen daarmee een totaal onhaalbare dienstregeling gereden moest worden (tegen beter weten in).

Tsja, daar zat natuurlijk meer achter, en dat is hier al uitgebreid bediscussieerd destijds. Bij de meeste lijnen die recentelijk overgegaan zijn was het eigenlijk niet mogelijk om "slechter" materieel te krijgen, en dat geldt ook voor Zl-Emn.
 

16-03-2009 10:22:16
keesje
keesje
Interessant stukje in de krant vandaag:

NS laat lijn Emmen-Zwolle lopen
Copyright 2009 Dagblad van het Noorden, 16 maart 2009

Assen/emmen De NS is niet ingegaan op de uitnodiging van de provincie Drenthe en Overijssel om de lijn Emmen-Zwolle tot 2013 te blijven exploiteren.

Dat betekent dat beide provincies de verbinding gaan aanbesteden. Met ingang van 2011 wordt een nieuwe vervoerder verantwoordelijk voor de exploitatie van de lijn. Beide provincies verlangen van de nieuwe exploitant de inzet van nieuw modern materieel en het onderhouden van een kwartiersdienst. Dat zegt de Drentse VVD-gedeputeerde Rob Bats. Zowel Drenthe als Overijssel maakt haast met de aanbesteding omdat het gemiddeld anderhalf tot twee jaar duurt voor bestelde treinen ook daadwerkelijk op het spoor rijden. Belangrijk onderdeel van de aanbesteding wordt ook een rechtstreekse verbinding tussen Emmen-Mariënberg- Enschede. Zo ontstaat er een nieuw achterland voor de regio Zuidoost-Drenthe en wordt Universiteit Twente beter ontsloten. Bats is nog wel met de NS in gesprek over station Hoogeveen.
 

16-03-2009 10:55:30
broek53
broek53
Het is op zichzelf al een uitdaging als je een verbinding wilt aanbesteden door het concessiegebied van twee andere vervoerders (Cxx en NS), lijkt mij. Een aardige testcase.
Dit in tegenstelling tot een kwartierdienst op Zwolle - Emmen; dat lijkt mij een gevalletje megalomanie.
 

16-03-2009 11:11:47
keesje
keesje
Ja, het zieltjes winnen binnen de politiek is met dit soort zaken vaak het belangrijkste item. Nieuw materieel tussen Zl en Emn mag best welkom zijn, ben ik het wel mee eens. Maar hoe efficient kun je te werk gaan als je deels met diesel (Aml-Mrb) en deels met geëlectrificeerd materieel (Zl-Emn) moet gaan rijden?

Bovendien zie ik de laatste weken regelmatig vervangend materieel rijden op Zl-Emn, blijkbaar als gevolg van een tekort aan rijvaardig Plan V. De nieuwe vervoerder zal bij een eventuele overname van dat materieel en/of net uit de fabriekshal gerold materieel, die bijsturingsmogelijkheden niet of nauwelijks hebben. Zie CXX vandaag de dag weer (en die rijden er al een paar jaar).

Maar goed, de politiek heeft andere belangen dan van de gemiddelde reiziger ben ik bang.
 

16-03-2009 11:31:51
Dre
Dre
Nouja, Cxx zit tot 2013 vast aan Aml-Mrb (want is onderdeel van de 'Twents'-concessie). Mocht Cxx niet meedingen voor Zl-Emn (of niet de concessiehouder worden) dan zal ze hooguit de medewerking kunnen verlenen door Aml-Mrb onder te verhuren aan de concessiehouder van Zl-Emn.

Dat betekent vrijwel zeker dat het contract met Syntus opgezegd gaat worden. Ga maar na, Eén van de eisen van de Provincie Overijssel is een toilet aan boord, en daar is Syntus om verschillende redenen geen voorstander van.

Mocht er een serieuze poging tot het doortrekken van de dienst naar Es gedaan worden, dan kun je je afvragen wat NS op deze lijn doet (als ze al überhaupt concurrentie toestaat). Apd-Es, Zl-Es en Emn-Es maken 6x per uur een trein tussen Aml, Amri, Bn, Hgl, Esd en Es (en 8x per uur Aml-Hgl-Es). Beetje overkill lijkt me.

In plaats van een kwartiersdienst lijkt het me realistischer als men gaat voor een halfuursdienst voor Mrb, Gbg, Dln, Emnb. (weet niet of dat dienstregelingstechnisch mogelijk is).
 

16-03-2009 12:07:38
noof
noof
Nu we het toch weer over deze lijn hebben.. :

EMMEN - Treinreizigers kunnen met ingang van maandag weer treinkaartjes kopen bij een loket bij het Emmer NS-station. De tickets zijn te koop in het servicepunt van de stichting Veiligheidszorg.

De kaartverkoop in het servicepunt is een direct gevolg van de sluiting van het postkantoor in het Emmer centrum, op 19 maart. Daar konden mensen ook treinkaartjes kopen. "Doordat er op het station een servicepunt van Veiligheidszorg staat, kunnen wij daar een alternatief bieden. Dat is lang niet op alle stations het geval", zegt NS-woordvoerster Anita Broekhuis.

Bron: DvhN 14 maart. Heb het volledige artikel nog wel ergens denk ik.
 

16-03-2009 12:14:08
davidov08
davidov08
Het lijkt alsof de provincie het idee heeft dat elke vervoerder staat te trappelen om flink in deze lijn te investeren; hoog frequente verbindingen met duur, nieuw materieel. In sluit me aan bij de redenering van Dre dat genoemde hoge frequenties wel wat overkill zijn, aan de andere kant schept hogere frequentie ook vaak meer rijzigersaantallen. Hoeveel groei er in zit voor dit stukje Oost-Nederland zou ik niet kunnen zeggen, maar echt daverend zal 't wel niet zijn.

Overigens, heb ik het juist als de NS vandaag een beslissing neemt over Hgv (als IC)? Op OHIH had ik een krantenbericht gelezen waarin werd gemeld dat er 9000 handtekeningen voor IC status waren opgehaald en dat de NS dit mee zou nemen in haar beslissing, die deze maandag genomen zou worden. Ik ben benieuwd...

Laatst bewerkt door davidov08 op 16-03-2009 12:15
 

16-03-2009 12:16:26
mikos
mikos
Quote
keesje: Assen/emmen De NS is niet ingegaan op de uitnodiging van de provincie Drenthe en Overijssel om de lijn Emmen-Zwolle tot 2013 te blijven exploiteren.
Uitnodiging? Was het niet meer iets met een aantal (onbehoorlijke) eisen die de provincie stelde, om de lijn onderhands te kunnen krijgen? Zo kan ik ook zeggen dat de NS er niet op is ingegaan (ze zouden gek zijn)...!
 

16-03-2009 12:17:48
keesje
keesje
@davidov8: Het krantenbericht waar je op doelt was hetzelfde als dat ik had gepost. Maar deel over de IC-status discussie van Hgv heb ik eraf geknipt omdat het niks met Zl-Emn te maken heeft.

Laatst bewerkt door keesje op 16-03-2009 12:18
 

16-03-2009 14:00:54
Dre
Dre
Ben overigens benieuwd wat de NS tot december 2010 gaat inzetten. Misschien dat de 951-965 (en eventueel wat reservestellen uit de serie 936-950) tot volgend jaar december daar hun baantjes blijven trekken. De deelseries V12 en V13 zijn immers net zo oud (of zelfs nog jonger) dan de SGM-0 serie.  

16-03-2009 14:26:57
gkw1969
gkw1969
Quote
Dre: Nouja, Cxx zit tot 2013 vast aan Aml-Mrb (want is onderdeel van de 'Twents'-concessie). Mocht Cxx niet meedingen voor Zl-Emn (of niet de concessiehouder worden) dan zal ze hooguit de medewerking kunnen verlenen door Aml-Mrb onder te verhuren aan de concessiehouder van Zl-Emn.

Dat betekent vrijwel zeker dat het contract met Syntus opgezegd gaat worden. Ga maar na, Eén van de eisen van de Provincie Overijssel is een toilet aan boord, en daar is Syntus om verschillende redenen geen voorstander van.


De concessie Twents is verleden jaar met 2 jaar verlengd wegens goed resultaat. Dat houdt in dat Syntus tot 2015 AlMa rijdt.

Het proefballonnetje voor de verbinding Emn-Es moet ook nog de goedkeuring van de regio Twente hebben aangezien deze verantwoordelijk is voor AlMa. Daarnaast valt het traject Aml-Es onder het hoofdrailnet die de NS nog een paar jaar in gebruik heeft. Dus de provincie kan wel wat willen, maar ze hebben niks te vertellen over het trajectdeel Mbg-Aml-Es.
 

16-03-2009 17:00:51
Dre
Dre
Kortom, Es-Emn is een utopische wens van een stel ambtenaren. Verder dan goed op elkaar aansluitende treinen zal het wel niet komen.

Ik vraag me ook af of de vraag naar een doorgaande trein Emn/Hdb-Es wel de hele week zodanig is dat een rechtstreekse verbinding gerechtvaardigd is. Vervoer voor de universiteit zal zich beperken tot de zondagavond/maandagochtend en vrijdagmiddag (al zullen er vast wel wat dagelijkse pendelaars bij zitten).
 

16-03-2009 17:52:07
mren
mren
Quote
davidov08: Het lijkt alsof de provincie het idee heeft dat elke vervoerder staat te trappelen om flink in deze lijn te investeren; hoog frequente verbindingen met duur, nieuw materieel.

Nieuwer materieel is op de langere termijn (levensduurkosten) vrijwel altijd goedkoper dan ouder materieel.
Hoewel een de altijd terugkerende eis van nieuw materieel in om het even welke OV-consessie niet altijd een even gelukkig vertaling van het begrip comfort of uitstraling is. Functioneel aanbesteden is een slag die voor veel inkopers lastig te is te maken.

Quote
Dre: Vervoer voor de universiteit zal zich beperken tot de zondagavond/maandagochtend en vrijdagmiddag (al zullen er vast wel wat dagelijkse pendelaars bij zitten).

Er zijn meer dagelijkse pendelaars dan weekendreizigers. Denk dan ook vooral aan personeel van UT en B&S-park bij Drienerlo. In de spitsen is Esd ook een behoorlijk druk station.
 

16-03-2009 18:33:01
lucky
lucky
Buiten de spits rijdt er op zl-Emn nu maar een los stel plan V. Dus met 4 treinen per uur zou je dus genoeg hebben aan een treinstel met ongeveer 40 zitplaatsen. Lekker rendabel.  

16-03-2009 18:38:49
timtrein
timtrein
Quote
Dre: Ben overigens benieuwd wat de NS tot december 2010 gaat inzetten. Misschien dat de 951-965 (en eventueel wat reservestellen uit de serie 936-950) tot volgend jaar december daar hun baantjes blijven trekken.
Dat lijkt me wel ja, qua revisietermijnen redden ze dat nog makkelijk volgens mij en het SLT is volgens mij eerst ergens anders nodig (bovendien, anders blijf je schuiven). Zou weleens de lijn kunnen zijn waar mat'64 aan haar einde komt %04%

Over nieuw materieel gesproken, dat gaat goed totdat al het oude materieel één keer is vervangen. Daarna heb je een park dat ten tijde van de volgende aanbestedingsronde gemiddeld 8-15 jaar oud is in plaats van 20-35 jaar, en dan moet je je dus eens achter je oren gaan krabben of je wéér nieuw materieel kúnt eisen...
 

16-03-2009 18:53:17
fabrierban
fabrierban
Quote
lucky: Buiten de spits rijdt er op zl-Emn nu maar een los stel plan V. Dus met 4 treinen per uur zou je dus genoeg hebben aan een treinstel met ongeveer 40 zitplaatsen. Lekker rendabel.

Nou, gisteren op zondag nota bene reed er heen naar Emm een VIRM4 (9555) en terug 2 x plan V.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-03-2009 18:53
 

16-03-2009 18:55:21
fabrierban
fabrierban
Quote
timtrein:
Over nieuw materieel gesproken, dat gaat goed totdat al het oude materieel één keer is vervangen. Daarna heb je een park dat ten tijde van de volgende aanbestedingsronde gemiddeld 8-15 jaar oud is in plaats van 20-35 jaar, en dan moet je je dus eens achter je oren gaan krabben of je wéér nieuw materieel kúnt eisen...

Tja, maar ik kan me toch wel voorstellen dat regio wil voorkomen dat ze nog 15 jaar met Plan V wordt opgezadeld.
 

16-03-2009 19:21:32
keesje
keesje
Een nieuw deelparkje materieel is verre van garantie dat je trein ook daadwerkelijk rijdt. Vandaar dat je die VIRM ook gezien hebt.  

16-03-2009 19:58:34
Dre
Dre
Daar weten ze op Zl-Emn, met SM'90 nog redelijk vers in 't geheugen natuurlijk alles van.

Quote
fabrier: Tja, maar ik kan me toch wel voorstellen dat regio wil voorkomen dat ze nog 15 jaar met Plan V wordt opgezadeld.

Zelfs al zou Zl-Emn onderdeel zijn van het HRN, dan blijven die V'tjes er echt niet nog de komende 15 jaar rijden.

Quote
lucky: Buiten de spits rijdt er op zl-Emn nu maar een los stel plan V.

Hmm, heb de afgelopen weken regelmatig op Zl staan te spotten. Als de 3831, 8033 en 8037 nu geen voorbeelden zijn van treinen die buiten de spits rijden weet ik het ook niet meer. En die rijden toch echt 9 van de 10 keer met 2x Plan V.
 

16-03-2009 20:02:02
bjornl
bjornl
Quote
timtrein: Over nieuw materieel gesproken, dat gaat goed totdat al het oude materieel één keer is vervangen. Daarna heb je een park dat ten tijde van de volgende aanbestedingsronde gemiddeld 8-15 jaar oud is in plaats van 20-35 jaar, en dan moet je je dus eens achter je oren gaan krabben of je wéér nieuw materieel kúnt eisen...

Ik weet niet hoe het precies in de aanbesteding stond, maar je hoeft natuurlijk niet "nieuw materieel" te eisen om een forse verbetering te krijgen. Op dit moment (GTW, Protos) geeft "nieuw materieel" en aantal fundamentele verbeteringen ten opzichte van het spul dat ze vervangen (Wadloper, DM'90, Mat '64). Voor de klant is dat beter rijcomfort (stiller), airco en gelijkvloerse instap, voor de exploitant meer capaciteit en lagere exploitatiekosten. Als er over vijftien jaar weer een aantal van deze fundamentele verbeteringen zijn ontwikkeld zullen overheden waarschijnlijk opnieuw "nieuw materieel" eisen.
 


16-03-2009 20:08:11
timtrein
timtrein
@fabrier: daarom schreef ik dus ook al "dat gaat goed totdat al het oude materieel een keer is vervangen". Dat is nu dus nog niet zo

Enne, ik weet niet hoe het nu precies gaat met het huidige nieuwe materieel, maar ik kan me toch slecht voorstellen dat spul als GTW (D/E), SLT, Talent etc. over 15 jaar economisch al is afgeschreven.
 

16-03-2009 20:21:37
bjornl
bjornl
En toch is dat eigenlijk al aan de orde... kijk eens naar DM'90: net 10 jaar oud en nu al overbodig. Nog even als tijdelijk vulmiddel in de 2900 en 9100 en bij Veolia, maar dat is spoedig ook voorbij. En waar moet het dan heen?  

16-03-2009 20:26:23
superboer
superboer
sowieso zul je het nog nodig hebben in de 7900 tot dat lijntje word aanbesteed. Voor die tijd zul je wel redelijk wat stellen overhouden ja.  

16-03-2009 20:40:11
Dre
Dre
Quote
bjornl: En toch is dat eigenlijk al aan de orde... kijk eens naar DM'90: net 10 jaar oud en nu al overbodig. Nog even als tijdelijk vulmiddel in de 2900 en 9100 en bij Veolia, maar dat is spoedig ook voorbij. En waar moet het dan heen?

Houdt er ook rekening mee dat vanaf december 2010 de 8500 waarschijnlijk ook geen DM'90 meer nodig heeft.

De 7900/17900 heeft ze nog nodig tot 2012 (aanbesteding). De 17800 nog tenminste tot de volgende aanbesteding (die ook niet meer lang op zich laat wachten, in december 2010 gaat de nieuwe concessie in.

Syntus zal de DM'90 stellen die ze nu heeft ook niet tot in lengte van dagen houden. Het is niet ondenkbaar dat met met ingang van de nieuwe concessie Achterhoek (in 2011) daar ook nieuw materieel komt.

En daarna? Het lijkt me niet dat er nog een concessieverlener is die zal accepteren dat een vervoerder van plan is de dienst met DM'90 uit te voeren. Misschien dat ze nog kunnen worden verkocht aan een land waar treinen geen airco behoeven?
 

16-03-2009 20:48:19
fabrierban
fabrierban
Quote
Dre:
Syntus zal de DM'90 stellen die ze nu heeft ook niet tot in lengte van dagen houden. Het is niet ondenkbaar dat met met ingang van de nieuwe concessie Achterhoek (in 2011) daar ook nieuw materieel komt.

En daarna? Het lijkt me niet dat er nog een concessieverlener is die zal accepteren dat een vervoerder van plan is de dienst met DM'90 uit te voeren. Misschien dat ze nog kunnen worden verkocht aan een land waar treinen geen airco behoeven?

Los van het ontbreken van airco (dat je best kunt inbouwen) is er met DM'90 weinig mis. Je kunt DM'90 natuurlijk niet vergelijken met museummaterieel als Plan T/V.

Laatst bewerkt door fabrierban op 16-03-2009 20:48
 

16-03-2009 20:50:03
WesselE
WesselE
Dat wilde ik net zeggen. SGMm wordt tegenwoordig ook modern materieel genoemd, dus kun je nagaan wat de mogelijkheden met DM'90 zijn als je ze reviseert


'Okeh'
 

16-03-2009 21:02:24
fabrierban
fabrierban
Quote
Dre: De deelseries V12 en V13 zijn immers net zo oud (of zelfs nog jonger) dan de SGM-0 serie.

Qua bouwjaar klopt dat, qua technisch ontwerp is PlanV 15 jaar ouder.
 

16-03-2009 21:22:49
Dre
Dre
Quote
fabrier: Los van het ontbreken van airco (dat je best kunt inbouwen) is er met DM'90 weinig mis. Je kunt DM'90 natuurlijk niet vergelijken met museummaterieel als Plan T/V.

Ik zeg ook niet dat er wat mis is met een DM'90 (geeft bij Syntus alleen maar aan dat nieuwer niet altijd beter is). Het gaat er echter om dat de huidige concessieverleners steevast airco in hun treintjes willen, en DM'90 dat niet heeft (schijnt 'ie niet te trekken). Ook eist men 'nieuw' materieel (alsin, het wordt speciaal voor deze concessie aangeschaft).
 

16-03-2009 22:03:17
mich
mich
Kans is dat op Zl-Emn E-GTW komt, en in het syntus gebied lint+GTW (GTW vervangt het DM'90) bij DM'90 is niet eens de airco het grootste probleem, het zit hem in de kosten en de leeftijd. (vooral de kosten denk ik).  

16-03-2009 22:22:18
mdj
mdj
DM90 is straks niet meer nodig:
*De 17800 gaat naar concessie Achterhoek, wanneer dat aanbesteed wordt. Dus met heeel veeeel fantasie hebben we straks een trein Apd of Odz-Tl via Ww%08%.
*Syntus gaat met DM90 daarmee de concessie niet winnen,
*Veolia geeft ze vrij snel terug als de tussenbakken er zijn.
*Ook Zwolle-Enschede zal de NS met hun DM90 er niet mee winnen.
*9100 en 2900 zullen dan ook met was voor aan de waslijn rijden%08%

Klein gokje: Het is toch al jaren wens van de NS/provincie om de 7900 tot Aml te laten rijden. Dan heb je ook meteen een vervanger voor de 7900. Ik zeg een stoptrein Emn-Es;). En anders zou het mij vrij slim lijken om de concessie Zl-Es samen met de Achterhoek aan te besteden? Dan heb je een groot gebied, waarbij je met vrij weinig reservematerieel gereden kan worden...

NB: Oeps... dat laatste gaat niet voer Zl-Emn/Aml-Mrb

Laatst bewerkt door mdj op 16-03-2009 22:23
 

16-03-2009 22:55:21
keesje
keesje
Als het DM90 dan blijkbaar binnenkort overbodig wordt terwijl er links en rechts nieuw materieel wordt bijbesteld door de aanbestedingswaanzin, kunnen we dan niet een beetje spreken van kapitaalvernietiging?

Spelen met treintjes is leuk, maar het mag ook wat kosten!
 

16-03-2009 23:08:02
mdj
mdj
Ja laat ik vooropstellen dat ik het met je eens bent, maar wat als je je nu gaat verplaatsen in de mensen van de provincie?

Wat is er beter dan oud materieel? Juist: Nieuw materieel.

Daarnaast is GTW/lint/talent sneller (want: lichter) op zijn topsnelheid, waardoor je tijd wint. En die tijd kan je weer invullen met een extra sneltrein (knipoog naar het zuiden des lands) of frequentieverhoging.

Het is zonde van het DM90, maar je moet ook redelijk blijven: Wie wil er nu materieel van 13 jaar, wat traag is vergeleken bij lightrail en een oven is in de zomer?
 

16-03-2009 23:20:57
timtrein
timtrein
Vroeger zou het na 15-20 jaar gemoderniseerd worden, waarna het nog 15-20 jaar mee kon. Maar ja, politici zijn nooit zo gevoelig voor het argument van kapitaalvernietiging, daarom moeten bijvoorbeeld ook alle goede, comfortabele bussen van 12 jaar oud aan de kant en vervangen worden door Fries of Brits plastic rammelbakken.

Maar ik zal wel ouderwets zijn
100 strafregels voor mezelf: "Dat heet vooruitgang, en dat is goed"
 

16-03-2009 23:31:46
keesje
keesje
Benieuwd of er ook zo over gedacht wordt als er een keer materieeltekort is, terwijl Zwolle volstaat met DM90 bijvoorbeeld.  

16-03-2009 23:41:00
bjornl
bjornl
Quote
keesje: Als het DM90 dan blijkbaar binnenkort overbodig wordt terwijl er links en rechts nieuw materieel wordt bijbesteld door de aanbestedingswaanzin, kunnen we dan niet een beetje spreken van kapitaalvernietiging?

Ja, dat is in zekere zin wel zo. Maar wie gaat er nou DM '90 leasen als je zuinigere en snellere treinen met een hogere capaciteit en lagere onderhoudskosten kan krijgen? En let wel, DM '90 zal nooit een gelijkvloerse instap krijgen. Vergelijk het met de sloop van flats uit de jaren 50/60/70, daar is vaak ook niet echt fundamenteel iets mis mee (Bijlmer!), maar het voldoet niet aan de vraag. Dus sloop en nieuwbouw.

Verder is er overigens inderdaad weinig mis met deze treintjes. "Beter dan LINT"
 

17-03-2009 07:40:04
keesje
keesje
De NS geeft overigens nu (intern) aan helemaal niet van de lijn af te willen en juist zo snel mogelijk aandringt op een aanbesteding om zo in te kunnen spelen op een eventuele aanschaf van nieuw materieel.  

17-03-2009 09:17:00
dennistd
dennistd
Zou het geen idee zijn om DM'90 in een soort flexpark onder te brengen waaraan alle vervoerders bij moeten dragen? Bij uitval van eigen treinen kan men dan tijdelijk wat DM'90 daaruit gebruiken.  

17-03-2009 10:29:09
noof
noof
Quote
keesje: De NS geeft overigens nu (intern) aan helemaal niet van de lijn af te willen en juist zo snel mogelijk aandringt op een aanbesteding om zo in te kunnen spelen op een eventuele aanschaf van nieuw materieel.


Lijkt me eerlijk gezegd ook een beetje raar dat NS van de lijn afwil.. het is toch zeker een drukke en rendabele lijn.
 

17-03-2009 10:31:12
mren
mren
Sja, definieer rendabel? Genoeg inkomsten uit kaartverkoop en evt. exploitatievergoeding om kosten van personeel, infraheffing en materieel te betalen?

Volgens mij is het een lijn met vrij hevige spitsen tov aantallen reizigers in de daluren en dat maakt een lijn niet erg interessant.

Laatst bewerkt door mren op 17-03-2009 10:32
 

17-03-2009 10:32:30
noof
noof
Mwah, ook in de daluren vind ik het nog wel aardig meevallen hoor. 't Is niet zo dat iedereen gelijk een vierzitter voor zichzelf heeft, uitzonderingen daargelaten.

Laatst bewerkt door admin op 18-03-2009 13:06, reden: Onnodige quote verwijderd
 

17-03-2009 10:35:59
broek53
broek53
Het is nooit of te nimmer een rendabele lijn, anders zit-ie niet in de contractsector. m.a.w. er moet geld bij. Vroeger noemden we dat exploitatie-subsidie, tegenwoordig komt de subsidie vantevoren en dat noemen we aanbesteden. Zo simpel zie ik het altijd maar.  

17-03-2009 11:08:04
Dre
Dre
Er valt nog wel wat 'rek' te halen. Als Zl-Wdn van de Provincie wordt is zij de concessieverlener van zowel de (bus)concessie Salland (momenteel uitgevoerd door Cxx) en dus Zl-Wdn.

Nu rijden er tussen Rat/Hno en Zl nog zowel een bus- als een treindienst. Het lijkt me dat de Provincie Overijssel het voorbeeld van de Regio Twente volgt (zoals toegepast op Odz-Hgl-Go) en de parallele busdiensten laat vervallen. Helaas voor de mensen die van de haltes tussen die plaatsen gebruik maakten, maar die gaan maar fietsen (is ook nog eens beter voor de conditie %08%).

Quote
dennistd: Zou het geen idee zijn om DM'90 in een soort flexpark onder te brengen waaraan alle vervoerders bij moeten dragen? Bij uitval van eigen treinen kan men dan tijdelijk wat DM'90 daaruit gebruiken.

Praktisch gezien is dat misschien een goede oplossing, maar ik denk dat het financiële aspect voor vele vervoerders een reden om af te haken is.
Stel dat je alle vervoerders daarin laat mee betalen. Vooral de vervoerders die weinig geen/reserve hebben (zoals Cxx voor Amf-Bnc-Ed) daar gebruik van maken. De andere vervoerders zullen eerst in hun eigen materieelvoorraad gaan schuiven alvorens ze gebruik maken van de DM'90-pool. Gevolg is dat in dit voorbeeld dat de andere vervoerders financieel nadeel ervaren aan de tekortkoming van Cxx, het lijkt me dat ze daar niet bepaald op zitten te wachten. (het is voor hun eerder een reden om aan te geven dat de Provincie Gelderland in 2005 een verkeerde keus heeft gemaakt door de concessie aan Cxx te gunnen.)

Laatst bewerkt door Dre op 17-03-2009 11:20
 

17-03-2009 12:53:26
mikos
mikos
Quote
keesje: De NS geeft overigens nu (intern) aan helemaal niet van de lijn af te willen en juist zo snel mogelijk aandringt op een aanbesteding om zo in te kunnen spelen op een eventuele aanschaf van nieuw materieel.
Geheel juist. In hetzelfde bericht wordt het de journalistiek verweten de boel onder druk te willen zetten. Voorlopig zal ik de krantenberichten omtrent dit onderwerp niet meer zo snel geloven...%03%
 

17-03-2009 13:22:05
mdj
mdj
Quote
Dre: Gevolg is dat in dit voorbeeld dat de andere vervoerders financieel nadeel ervaren aan de tekortkoming van Cxx, het lijkt me dat ze daar niet bepaald op zitten te wachten. (het is voor hun eerder een reden om aan te geven dat de Provincie Gelderland in 2005 een verkeerde keus heeft gemaakt door de concessie aan Cxx te gunnen.)


Past niet in dit topic, maar ik wil er wel even op reageren: Elk bedrijf zou *hier* een eilandbedrijfje hebben, op de NS na. Alleen Arriva (Gdm-Ddr) en Veolia (Mtr-Krd) hebben electrisch materieel. Gdm en Mt/Hrl is nu niet een van de dichtsbijzijnde plaatsen waar je kan uitwisselen.

Het grote probleem is dat het een eilandbedrijf is. Je kan wel met 10 stellen (=5 en resp 4 te veel) gaan rijden, maar dat is pas kapitaalvernietiging.

Maar dit zie je straks ook tussen Zl/Emn. Als men nu slim is, gaat men een plannetje maken samen met de provincie Gelderland met de achterhoek. Dan krijg je Tl-Ah, Ah-Ww, Ww-Zp, Zp-Apd, Zp-Odz, Zl-Aml/Es, Zl-Emn en Emn/Mrb-Aml. Heb je een hele grote concessie, kan je een keer een enorme hoeveelheid (nieuw) materieel bestellen, waardoor je relatief minder moet betalen, als wanneer je kleine hoeveelheden moet bestellen. Als je dat nu bekend maakt, en daar een concessie voor uit laat schrijven, kan men nu bestellen. Tegen de tijd dat de concessie in gaat, is al het materieel er.
 

17-03-2009 17:02:13
keesje
keesje
Tsja eens. Maar of de overheid het begrijpt? Als het een keer niet goed loopt in een consessie kunnen ze de overheidskas wel spekken met een boete, zijn ze ook niet vies van!  

17-03-2009 19:10:11
fabrierban
fabrierban
Quote
mdj: Als men nu slim is, gaat men een plannetje maken samen met de provincie Gelderland met de achterhoek. Dan krijg je Tl-Ah, Ah-Ww, Ww-Zp, Zp-Apd, Zp-Odz, Zl-Aml/Es, Zl-Emn en Emn/Mrb-Aml. Heb je een hele grote concessie, kan je een keer een enorme hoeveelheid (nieuw) materieel bestellen, waardoor je relatief minder moet betalen, als wanneer je kleine hoeveelheden moet bestellen.

Dan krijg je weer een pseudo-monopolist, lijkt me dus niet zo'n goed idee.
 

17-03-2009 19:13:34
fabrierban
fabrierban
Quote
timtrein: Vroeger zou het na 15-20 jaar gemoderniseerd worden, waarna het nog 15-20 jaar mee kon. Maar ja, politici zijn nooit zo gevoelig voor het argument van kapitaalvernietiging, daarom moeten bijvoorbeeld ook alle goede, comfortabele bussen van 12 jaar oud aan de kant en vervangen worden door Fries of Brits plastic rammelbakken.

Vroeger werden treinen beter onderhouden, tegenwoordig zien treinen er na 5-15 jaar al helemaal afgetrapt uit. Kijk bijv. eens naar DD-AR of de Lint's van Syntus. Geen wonder dat de politiek steeds wantrouwiger is t.o.v. het gebruik van oudere treinen.

Laatst bewerkt door fabrierban op 17-03-2009 19:13
 

17-03-2009 19:19:03
mdj
mdj
Quote
fabrier: Dan krijg je weer een pseudo-monopolist, lijkt me dus niet zo'n goed idee.

Wat is daar mis mee? Het bedrijf is aan de concessiegebonden eisen. Dan kan als ze willen schappen, alleen met de provincie overleggen...
 

17-03-2009 19:24:51
timtrein
timtrein
Vroeger kreeg het materieel inderdaad elke vijf jaar een hoofdrevisie en waren er stukken minder reizigers. En er werd nog weleens iets schoongemaakt of gerepareerd...
Waarom dat nu niet meer gebeurt? Misschien omdat de bedrijven met hangen en wurgen voor het geld dat ze krijgen de dienst kunnen rijden met hun veel te dure, nieuwe treinstellen
 

07-04-2009 16:34:10
maarheeze
maarheeze
iemand enig idee wat de plannen nu zijn want ik heb gehoord dat de drenthe geen spoorlijn naar groningen wil vanaf emmen omdat ze de lijn tussen emmen en zwolle willen vebeteren weet iemand hier meer van?  

07-04-2009 16:36:20
WesselE
WesselE
Zoals je hierboven kunt lezen wordt de spoorlijn aanbesteed waarmee de frequentie omhoog gaat en er nieuw materieel komt


'Okeh'
 

07-04-2009 17:17:20
maarheeze
maarheeze
ja maar weet je ook wanneer?  

07-04-2009 17:24:43
mren
mren
December 2008 wisten ze het zelf nog niet...  

07-04-2009 17:26:17
maarheeze
maarheeze
dus er is nog niks bekend over een datum  

07-04-2009 20:43:25
Dre
Dre
Beetje naar boven scrollen kost niet zoveel moeite toch? NS heeft het 'aanbod' van de Provincies Overijssel en Drenthe niet aangenomen om de Emmerlijn tot 2013 te exploiteren. Dus zal er vanaf de DRGL 2011 (die ingaat in december 2010) een nieuwe exploitant gevonden moeten.

Eerlijk gezegd zou men er dus verstandig aan doen de boel zo snel mogelijk aan te besteden. Maarja, naar goed Hollands gebruik laten we de nieuwe vervoerder eerst nog een tijdje ploeteren met oud (geleased) materieel. Dat biedt immers de mogelijkheid om nog weer wat boetes te innen omdat het nieuwe materieel niet op tijd in dienst gesteld kan worden.
 

07-04-2009 20:48:53
robbertc
robbertc
Nou, als het goed is was die bron (Dagblad van het Noorden) iets te vroeg met die conclusie..  

07-04-2009 20:57:32
maarheeze
maarheeze
oke dus er is nog niks duidelijk over de plannen van de provincie officieel dan  

07-04-2009 21:04:52
mren
mren
Quote
Dre: Eerlijk gezegd zou men er dus verstandig aan doen de boel zo snel mogelijk aan te besteden. Maarja, naar goed Hollands gebruik laten we de nieuwe vervoerder eerst nog een tijdje ploeteren met oud (geleased) materieel.

Een goed doordacht aanbestedingstraject doorlopen kost je minstens een jaar. Tel daar minstens een jaar levertijd voor nieuw materieel bij op en je weet al dat december 2010 compleet onhaalbaar is als je andere vervoerder met nieuw materieel eist. Dat aanbod tot 2013 kwam ook niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk...
 

07-04-2009 21:07:16
ruysdael
ruysdael
Nog even over de afschrijving van materieel: De treinen (en overigens ook bussen hoor) die tegenwoordig gemaakt worden zijn, heb ik het idee, expres zo goedkoop mogelijk gebouwd en gemaakt, zodat die juist na 15 jaar naar de schroot kunnen. Het zal mij dan ook niet verbazen als de Lintjes in de Achterhoek in 2011 het veld gewoon zullen ruimen (en voor de buskenners: de eerste Ambassador's en Wrights zijn ook al weer een tijd afgeschreven). De fabrikanten spelen handig in op de trend van de laatste jaren, dat 'aanbesteden' heet.

Laatst bewerkt door ruysdael op 07-04-2009 21:07
 

07-04-2009 21:12:39
mren
mren
Waarom zou je als vervoerder ook duurder materieel bestellen als ze weet dat een OV-consessie maximaal een jaar of 11 mag duren? Markt voor tweedehands is nogal beperkt. Bovendien hebben de ambassadors door hut lage gewicht wel een aardige brandstofbesparing tot gevolg. Zou me niets verbazen dat een ambassador van nu minimaal een factor 3 minder schadelijke uitstoot heeft dan een oudere bus van 10-15 jaar geleden.

Bovendien ga je nogal aan de werkelijkheid voorbij als je aanbesteden een trend noemt. Hooguit decentralisatie.

Laatst bewerkt door mren op 07-04-2009 21:13
 

07-04-2009 21:18:16
lamote_ban
lamote_ban
Quote
maccerr: Nog even over de afschrijving van materieel: De treinen (en overigens ook bussen hoor) die tegenwoordig gemaakt worden zijn, heb ik het idee, expres zo goedkoop mogelijk gebouwd en gemaakt, zodat die juist na 15 jaar naar de schroot kunnen. Het zal mij dan ook niet verbazen als de Lintjes in de Achterhoek in 2011 het veld gewoon zullen ruimen (en voor de buskenners: de eerste Ambassador's en Wrights zijn ook al weer een tijd afgeschreven). De fabrikanten spelen handig in op de trend van de laatste jaren, dat 'aanbesteden' heet.

Ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel. Want je kunt je ook afvragen of het gezien de snelle technische ontwikkelingen nog wel verstandig is te streven naar materieel dat 40 jaar mee moet. Kijk naar het qua techniek en indeling al jaren verouderde Mat 64 of naar de discutabele verbouwing van 25-30 jaar oude Sprinters.
 

07-04-2009 21:19:10
ruysdael
ruysdael
Quote
mren: Waarom zou je als vervoerder ook duurder materieel bestellen als ze weet dat een OV-consessie maximaal een jaar of 11 mag duren? Markt voor tweedehands is nogal beperkt. Bovendien hebben de ambassadors door hut lage gewicht wel een aardige brandstofbesparing tot gevolg. Zou me niets verbazen dat een ambassador van nu minimaal een factor 3 minder schadelijke uitstoot heeft dan een oudere bus van 10-15 jaar geleden.
Ik kan ze ook niet anders dan gelijk geven, de vervoerders... Offtopic: De Ambassador is inderdaad milieuvriendelijker, logisch... er zijn tegenwoordig zuinigere motoren ontwikkeld. Elke nieuwe bus is schoner dan een oudere van 15 jaar oud. De kwaliteit (je moet er niet mee over een klinkerweg gaan rijden, en na enkele jaren beginnen de apparaten als kuren te vertonen) is alleen niet als dat van een bus van 15 jaar geleden, die nog makkelijk wat jaren mee zullen gaan.
 

07-04-2009 21:20:35
lamote_ban
lamote_ban
Quote
mren:
Een goed doordacht aanbestedingstraject doorlopen kost je minstens een jaar. Tel daar minstens een jaar levertijd voor nieuw materieel bij op en je weet al dat december 2010 compleet onhaalbaar is als je andere vervoerder met nieuw materieel eist. Dat aanbod tot 2013 kwam ook niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk...

In Duitsland hebben ze al veel langer ervaring met aanbestedingen en daar wordt overal ongeveer twee jaar van te voren de aanbesteding gedaan. Al doende moet men (ook in NL) leren.
 

07-04-2009 21:32:07
rudolfph
rudolfph
Duitsland? Zolang Co-Duitsland niet voor reizigersvervoer open gaat, heeft het allemaal weinig met Zl-Emn en Aml-Mrb van doen.

Rudolfph: back to topic.

Laatst bewerkt door rudolfph op 07-04-2009 21:32
 

08-04-2009 18:30:19
maarheeze
maarheeze
wat zijn de plannen van de provincie met de spoorlijn verdubbelen of betere stroom voorziening  

08-04-2009 18:38:03
WesselE
WesselE
Voorlopig niets anders een kwartiersdienst Zl-Emn en nieuw materieel.


'Okeh'