Wijzigingen per 2 februari 2009
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
08-01-2009 21:58:31
broek53
broek53
Topic om een vorig jaar geboren traditie niet te doorbreken, en om een beetje handig samen te vatten hoe de verschuivingen in materieelinzet gaan verlopen de komende maanden - dat is handiger dan per materieelsoort-topic, denk ik.

De wijzigingen lopen in de praktijk vaak niet in één klap, maar wat geleidelijker (via dagplan). Niettemin zal er per 2 februari wel een schok door de omloop gaan.
Het vervangen van mat '64 door VIRM zal ditmaal gebeuren via DDAR. In de serie 2200 wordt al het DDAR vervangen door VIRM (6 DDAR door 2 VIRM6 en 4 VIRM4). Het DDAR verhuist naar de serie 6000/16000 en 13600 en maakt daar maar liefst 17 diensten plan V vrij. Verder komen er 3 diensten voor Sprintertweetjes bij (terug van revisie) en met wat schuiven vervangen dan twee Sprinterdrietjes vier plan V's in de serie 19800. Met wat plan V dat als versterking elders wordt ingezet, zijn er dan in totaal 19 diensten plan V minder.

Op het ICK-front worden twee composities minder ingezet, doordat een extra stam ICR wordt toegevoegd aan de omloop. De inzet van ICK en ICR-stammen en een compositie VIRM wordt flink door elkaar geschud in de 1900, waardoor door kortere keringen een stam ICK wordt bespaard. Er blijven er nog 5 in dienst.
Op de Flevolijn verdwijnt de ICL-stam uit de 14300 en wordt vervangen door IC4+3+3, terwijl in de serie 9100 definitief een compositie van IC3+3 een compositie van 3 DM'90 vervangt. Dat ICM is allemaal extra inzet t.o.v nu.

Tot slot een preview op de wijzigingen per 20 april: VIRM vervangt dan alle ICR in de 3100 en het ICR vervangt de laatste ICK's in de 1900. ICM mogelijk in de spitstreinen 2900, SGM in de 7500 i.p.v. mat '64. En SLT in de hele serie 9800.
 

08-01-2009 22:09:17
stephan90
stephan90
DD-AR naar de 6000/16000 en 13600. Zeer goede zaak! Zullen de reizigers op Culemborg en Houten erg blij mee zijn. Ik neem alleen wel aan dat de omlopen zo zijn dat er na 20.00 enkel mat'64 rijdt. Na dat tijdstip wordt er gesplitst in Geldermalsen, immers.

Heb je ook al idee wanneer het VIRM de serie 3500 integraal gaat rijden? Waren toch ook plannen voor, meende ik althans ergens gelezen te hebben. En in ieder geval werk aan de winkel voor fotografen!

Stephan
 

08-01-2009 22:15:52
raymond16
raymond16
Dus de 1900 gaat voortaan altijd in 10 minuten keren ergens? (zal wel in Gvc zijn dan, daar kunnen ze de perroncapaciteit goed gebruiken). Dan moet het ICK dus haast wel met loc voor en achter gaan rijden om dat voor elkaar te krijgen. Ben ik toch wel heel benieuwd hoe de punctualiteit nog verder in elkaar zakt van die serie. Ben er wel erg huiverig voor helaas.

Laatst bewerkt door raymond16 op 08-01-2009 22:21
 

08-01-2009 22:21:29
mdj
mdj
Hoezo goed gebruiken? Zowat elke serie heeft een appart spoor. 1: 5100 2/3:1900 4: 9800 5:2000 6: 500/1700 7: 19800 8: 3400 9: 2600 10: 6300.  


08-01-2009 22:26:49
robbertc
robbertc
Quote
stephan90: DD-AR naar de 6000/16000 en 13600. Zeer goede zaak! Zullen de reizigers op Culemborg en Houten erg blij mee zijn. Ik neem alleen wel aan dat de omlopen zo zijn dat er na 20.00 enkel mat'64 rijdt. Na dat tijdstip wordt er gesplitst in Geldermalsen, immers.
Dat laatste is helaas niet gelukt. Er blijft dusdanig weinig mat'64 over in het Utrechtse, dat het noodzakelijk is dat er 's avonds ook (weliswaar minimaal) DDAR blijft rijden, inclusief het splitsten/combineren in Gdm.
Dubbele DDAR'ren gaan rijden in de 6020, 16020 en 6022 en 's avonds in 6061, 6063 en 6065.
 

08-01-2009 22:27:46
robbertc
robbertc
Quote
raymond16: Dus de 1900 gaat voortaan altijd in 10 minuten keren ergens? (zal wel in Gvc zijn dan, daar kunnen ze de perroncapaciteit goed gebruiken). Dan moet het ICK dus haast wel met loc voor en achter gaan rijden om dat voor elkaar te krijgen. Ben ik toch wel heel benieuwd hoe de punctualiteit nog verder in elkaar zakt van die serie. Ben er wel erg huiverig voor helaas.
ICK gaat in inderdaad met loc voor en loc achter rijden.
 

08-01-2009 22:55:50
plant
plant
Quote
robbertc: Dat laatste is helaas niet gelukt. Er blijft dusdanig weinig mat'64 over in het Utrechtse, dat het noodzakelijk is dat er 's avonds ook (weliswaar minimaal) DDAR blijft rijden, inclusief het splitsten/combineren in Gdm.
Dubbele DDAR'ren gaan rijden in de 6020, 16020 en 6022 en 's avonds in 6061, 6063 en 6065.


Wát! Ze verplichten zichzelf dus om een uur of tien nog met 8(!) bakken DDAR te gaan rijden? Ach, ik ben sowieso tegen 't verdwijnen van mat'64 hier, maar in de spitsen is het mooi dat hier wat meer capaciteit komt! Al lukt het 's ochtends richting Culemborg altijd nog aardig met de V'tjes!


Youri
 

08-01-2009 23:00:01
timtrein
timtrein
Worden de vrijkomende Plan V's nog gebruikt om een paar Plan T's eindelijk aan de kant te zetten? Of gaan de eindelijk gereactiveerde V'tjes gelijk weer aan de kant?  

08-01-2009 23:24:14
broek53
broek53
In de omloop spreken we over diensten en niet over treinstellen. Het aantal diensten voor plan T vermindert niet in februari (17 stuks), maar zoals bekend leeft plan T qua treinstellen op het moment boven zijn stand met de 507 en 508 nog in dienst, en dat overschot kan er dus wel af naarmate er meer plan V's over blijven. Tot men besluit ineens weer plan V's uit de lease te halen natuurlijk...

Laatst bewerkt door broek53 op 08-01-2009 23:24
 

08-01-2009 23:42:54
manuel25
manuel25
Mooi om te horen dat in de toekomst de 7500 misschien met SGMm gaat rijden. Lijkt mij stukken handiger, is makkelijker uitwisselen met de 7600. Nu zijn er maar 4 plan V's nodig op dat stukje Ah-Ed, volgens mij hebben ze aan twee keer SGMm-III wel genoeg daar.  

08-01-2009 23:55:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mdj: Hoezo goed gebruiken? Zowat elke serie heeft een apart spoor. 1: 5100 2/3:1900 4: 9800 5:2000 6: 500/1700 7: 19800 8: 3400 9: 2600 10: 6300.


bijan goed, de 500/1700 en de 2000 heb je alleen omgedraaid. Vaak wordt spoor 6 ook gebruikt voor de Noordoost als spoor 5 door diverse redenen bezet is (dus ook bij materieelwisseling 526/537 en 550/561).

Wel opmerkelijk dat er zoveel V's aan de kant gaan en toch dat er nog 5 stellen zijn gereactiveerd. Aan de andere kant, wel mooi dat de 7500 met SGMm gaat rijden straks (einde eilandbedrijf mat'64 te Ah/Ed), maar waar halen ze het SGMm vandaan? SLT in de 9800 en SGMm eruit? Volgens mij rijden er nu al weinig diensten SGMm in de 9800 (aan de andere kant, de 7500 vereist niet zo gek veel materieel).
 

09-01-2009 00:03:06
hvondelen
hvondelen
Quote
SleutelMan: SLT in de 9800 en SGMm eruit?
-Voordat er rare verhalen in de lucht komen, dat SLT was een preview op het weizigingsblad APRIL...%05%
-En nu het DD-AR uit de 2200 verdwijnt, wordt de 2250/2271 weer een 2X VIRM-IV omloop zoals DRGL2008? Dan heeft de 2X DD-AR omloop het maar 3 maandjes dienst gedaan.

Laatst bewerkt door admin op 09-01-2009 08:12


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

09-01-2009 00:10:17
bjornl
bjornl
7500 rijdt nu met 2 setjes van 2xV (in de spits). Capaciteitstechnisch moet je dus met 2 SGMm-drietjes toe kunnen (je zal in ieder geval niet langer dan een kwartier hoeven staan ).  

09-01-2009 02:27:55
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
hvondelen:
Quote
SleutelMan: SLT in de 9800 en SGMm eruit?
-Voordat er rare verhalen in de lucht komen, dat SLT was een preview op het weizigingsblad APRIL...%05%
-En nu het DD-AR uit de 2200 verdwijnt, wordt de 2250/2271 weer een 2X VIRM-IV omloop zoals DRGL2008? Dan heeft de 2X DD-AR omloop het maar 3 maandjes dienst gedaan.
Ik heb ook nooit anders beweerd, de vervangen van mat'64 in de 7500 door SGMm staat namelijk ook voor april. Dus ik zeg nergens dat SLT inzet ingaat per 2 februari.

Laatst bewerkt door admin op 09-01-2009 08:13
 

09-01-2009 08:59:10
keesje
keesje
Kort keren te Gvc met de 1900... Deze serie blinkt al zo uit in punctualiteit (not) en kennelijk heeft men ook nog geen lering getrokken uit het kort keren debacle in Hfdo met materieel van de 3100 en 3500.

Erg verstandig om dus om in deze wintermaanden om puinhoop wat verder te gaan vergroten i.p.v. in te spelen op datgene zoals het nu gaat (of vooral: niet gaat). Vooral kerende treinen met composities ICK met loc voor/achter zie ik de mist ingaan.

In Venlo wordt overigens gekeerd in 36 minuten, te Gvc in 11 minuten.
 

09-01-2009 09:08:50
WesselE
WesselE
Quote
robbertc: Dubbele DDAR'ren gaan rijden in de 6020, 16020 en 6022 en 's avonds in 6061, 6063 en 6065.

De 6059 niet meer? Slimme actie, want als je nu ziet wat er in de 6059/6060 zit dan vraag ik mij serieus af waar die dubbele DDAR voor nodig is.


'Okeh'
 

09-01-2009 09:10:39
robbertc
robbertc
Quote
broek53: Op de Flevolijn verdwijnt de ICL-stam uit de 14300 en wordt vervangen door IC4+3+3, terwijl in de serie 9100 definitief een compositie van IC3+3 een compositie van 3 DM'90 vervangt.
De ICM 4+3+3 rijdt nu ook al in de 14300. De ICL-compositie in de 14300 wordt vervangen door een VIRM-VI.
Bovendien lijkt de inzet van ICM 3+3 in de 9100 te zijn terug gedraaid. Reden daarvoor is dat 6 bakken ICM niet past op spoor 15 in Zl (zichtafstand met het dwergsein)
 

09-01-2009 09:23:01
broek53
broek53
Tsja, het wordt er bepaald niet overzichtelijker van als de jaardienst nog voor het ingaan van een wijzigingsblad alweer door dagplan wordt gewijzigd, dat blijkt maar weer %09%.  

09-01-2009 11:04:07
mark
mark
Quote
robbertc:
Quote
broek53: Op de Flevolijn verdwijnt de ICL-stam uit de 14300 en wordt vervangen door IC4+3+3, terwijl in de serie 9100 definitief een compositie van IC3+3 een compositie van 3 DM'90 vervangt.
De ICM 4+3+3 rijdt nu ook al in de 14300. De ICL-compositie in de 14300 wordt vervangen door een VIRM-VI.
??? Wat rijdt er nu in de 14300 en wat komt er vanaf 2 februari in te rijden, ICL, ICM, of IRM?
 

09-01-2009 11:26:35
WesselE
WesselE
Momenteel hoort er een ICL stam in de 14300 te rijden. Echter wordt de omloop dagelijks zo veranderd dat de ICL omloop met ICM-4+3+3 rijdt. Vanaf 2 februari wordt de 14300 planmatig gereden door een VIRM-VI en de ICM-4+3+3 combinatie.


'Okeh'
 

09-01-2009 11:39:21
robbertc
robbertc
NU hoort er ICL en ICM 4+3+3 te rijden, dat wordt in februari VIRM-VI en ICM 4+3+3  

09-01-2009 11:58:42
visscher
visscher
Wat gaat er vervolgens met deze ICL stam gebeuren? Op reserve ergens in het land?  

09-01-2009 12:07:14
broek53
broek53
Yep.  

09-01-2009 12:58:20
robbertc
robbertc
De ICM 3+3 die dus niet in de 9100 terecht komt, gaat naar de 1500. Daar vervangt het een ICL-stam. Er blijven daarmee 6 rijdende ICL-stammen over, allen in de 1500.

Laatst bewerkt door robbertc op 09-01-2009 13:03
 

09-01-2009 17:25:55
WesselE
WesselE
Nog even wat vraagjes over het DDAR in de (1)6000/13600: Hoeveel omlopen blijven er doordeweeks nog Mat'64 en staat er ook DDAR in het weekend ingepland?


'Okeh'
 

09-01-2009 18:26:29
Modelspoor
Modelspoor
De waarschijnlijke oorzaak van het per 2 Februari van ruim 19 dnst plan V,buiten dienst stellen,
is te vinden dat IVW(Inspectie verkeer en waterstaat)deze stellen (plotseling !),ontsporings-gevoelig vindt?!.
En waarom,jammer wat een wantrouwen ineens.
 

09-01-2009 20:22:19
broek53
broek53
Nee hoor, dat heeft er absoluut niets mee te maken. Er is gewoon een afvoerplan van mat '64 omdat het vervangen wordt door iets nieuws, meer zit er niet achter.  

09-01-2009 20:24:42
broek53
broek53
Quote
WesselE: Nog even wat vraagjes over het DDAR in de (1)6000/13600: Hoeveel omlopen blijven er doordeweeks nog Mat'64 en staat er ook DDAR in het weekend ingepland?
Doordweeks zitten er zo te zien nog zes diensten plan V in die series: 's morgens althans vier gekoppelde in 6025 etc, en twee gekoppelde in de 13600. Over de inzet in de stille uren weten anderen ongetwijfeld meer.
 

09-01-2009 20:27:50
robbertc
robbertc
In het weekend geheel mat'64, de rest (doordeweeks) staat hierboven al globaal beschreven. Moet vanaf 2 februari tog ook nog een beetje spannend blijven?!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-01-2009 22:54:02
dh3201
dh3201
Quote
Modelspoor: De waarschijnlijke oorzaak van het per 2 Februari van ruim 19 dnst plan V,buiten dienst stellen,
is te vinden dat IVW(Inspectie verkeer en waterstaat)deze stellen (plotseling !),ontsporings-gevoelig vindt?!.
En waarom,jammer wat een wantrouwen ineens.

En wanneer gaat IVW verbieden dat SGMm op sporen met stootjukken gebruikt mogen worden?


Shqiperise-lopers?
 

09-01-2009 23:10:17
broek53
broek53
Zouden jullie je boze wanen niet gewoon kunnen bewaren voor je nachtmerries?  

09-01-2009 23:23:17
bjornl
bjornl
Allemaal wat overtrokken, volgens mij. De constatering dat Mat '64 relatief ontsporingsgevoelig is (dus ze zeggen alleen dat het gevoeliger is dan ander mat, niet dat het in absolute termen gevaarlijk is!) dateert alweer van jaren terug. Door de ontsporing na aanrijding te Coevorden is dit weer actueel geworden en wordt nu een datum gevraagd van afvoer - dus er wordt niets verboden, er wordt vooralsnog alleen gevraagd wanneer dit mat afgevoerd zal zijn! Dit laatste omdat in de jaren '90 bij Mat '64 geen baanruimers aangebracht zijn (in tegenstelling tot ander mat zoals DDAR en DH) met het argument dat de levensduur van Mat '64 beperkt zou zijn.

Jongens, het helpt echt om even het onderzoeksrapport te lezen en niet alleen het wat ronkende persbericht of andere afgeleide berichten. Alhier: http://www.ivw.nl/Images/RV07-U1021%20Coevorden%20SMALL%20Def%20met%20htk_tcm247-233772.pdf
 

10-01-2009 00:21:31
mark
mark
Mark: Heren, nog eenmaal, graag weer terug naar het werkelijke onderwerp.  

10-01-2009 01:04:37
ruysdael
ruysdael
Blijven de 2 Darretjes in de het weekend in de 4700 gehandhaaft? (4717 e.v. - 4721 e.v.)  

10-01-2009 12:57:31
joost01
joost01
Quote
broek53Op de Flevolijn verdwijnt de ICL-stam uit de 14300 en wordt vervangen door IC4+3+3, terwijl in de serie 9100 definitief een compositie van IC3+3 een compositie van 3 DM'90 vervangt.


Wat gebeurt er met het DM'90? Zoveel inzetgebieden zijn daar niet meer voor?

En waar komt al dat ICM vandaan? Het aantal ICMs in revisie blijft toch ongeveer constant?
 

10-01-2009 13:57:58
broek53
broek53
Het aantal diensten voor ICM is inderdaad erg constant: 45 of 46 IC4-en en 75 of 76 IC3-en. Er zaten de laatste twee jaar al steeds een paar diensten buiten de Noord-Oost (men zal zich de dienst van 3519 herinneren) en daarnaast wordt er kennelijk wat efficiënter omgegaan met de Noord-Oost (want daar zit verder al het ICM in).  

10-01-2009 14:16:13
treinfan
treinfan
Quote
robbertc: Bovendien lijkt de inzet van ICM 3+3 in de 9100 te zijn terug gedraaid. Reden daarvoor is dat 6 bakken ICM niet past op spoor 15 in Zl (zichtafstand met het dwergsein)
 

15-01-2009 00:47:53
trdl85
trdl85
Quote
mdj: Hoezo goed gebruiken? Zowat elke serie heeft een appart spoor
Een spoortje om bij te kunnen sturen is ook wel lekker

Quote
keesje: In Venlo wordt overigens gekeerd in 36 minuten, te Gvc in 11 minuten.
De keertijd te Gvc betreft op dit moment nog 41 minuten

Laatst bewerkt door trdl85 op 15-01-2009 00:48
 

15-01-2009 08:24:09
aaron
aaron
Ik vroeg mij af of er eigenlijk nog planmatig Plan T in de 3400 rijdt. En rijdt er nu ook weer Mat '64 in de 12100?  

15-01-2009 08:49:56
keesje
keesje
De 12100 gaat weer bijna volledig met Mat '64 rijden. Er rijden in ieder geval drie composities van elk twee tweetjes. Enkele treinen rijden met 3x Plan V en een spitstoevoeger als 12121 rijdt met VIRM IV.
Op zaterdag twee composities Mat'64 en één VIRM de hele dag en dit geldt ook voor de zondag.

In de 3400 gaan door-de-week rijden:
8 DDAR-en, 1 Plan T (start met 6306/6325/3416/3439) en een combi van 2 Plan V's (o.a. 3425/6314/6335/3426).

Op zaterdag maar liefst 3x VIRM IV actief in de 3400, naast 2x een DDAR. Kruisende VIRM-en in bijvoorbeeld Obd zijn dan dus te zien.

Op zondag zelfs een VIRM VI in o.a. 3433/3420/etc.; twee losse VIRM IV-en 3435/3422/etc. + 3418/3441; 2x Plan V in 3426/3449/etc.; en een DDAR in de overgebleven treinen.
 

15-01-2009 09:29:12
ruysdael
ruysdael
Zo wordt de 3400 zowaar interessant %02% - De DDAR's in de 4700 blijven ook gewoon?  

15-01-2009 13:03:27
kiekkiek
kiekkiek
Quote
robbertc:
Quote
broek53: Op de Flevolijn verdwijnt de ICL-stam uit de 14300 en wordt vervangen door IC4+3+3, terwijl in de serie 9100 definitief een compositie van IC3+3 een compositie van 3 DM'90 vervangt.
De ICM 4+3+3 rijdt nu ook al in de 14300. De ICL-compositie in de 14300 wordt vervangen door een VIRM-VI.
Bovendien lijkt de inzet van ICM 3+3 in de 9100 te zijn terug gedraaid. Reden daarvoor is dat 6 bakken ICM niet past op spoor 15 in Zl (zichtafstand met het dwergsein)


Zelfs met DM '90 moet je de cabine al uit! Spoor 15 en 16 zijn gewoon te kort voor 6 baks treinen.
 

15-01-2009 13:09:52
dionysus
dionysus
Quote
trdl85:Een spoortje om bij te kunnen sturen is ook wel lekker



Dan zou je eigenlijk alleen kunnen denken aan spoor 6 en 7, omdat dat de enige sporen zijn, waar vandaan je nog alle kanten op kan. Dat was voorheen wel anders, toen kon je zelfs nog vanaf spoor 1 richting Laa
 

15-01-2009 13:12:57
dionysus
dionysus
Quote
keesje:
Op zondag zelfs een VIRM VI in o.a. 3433/3420/etc.; twee losse VIRM IV-en 3435/3422/etc. + 3418/3441; 2x Plan V in 3426/3449/etc.; en een DDAR in de overgebleven treinen.


Op momenten dat er dus VIRM 6 in de 3400 zit zal die in het weekend dus ook op een ander spoor behandeld worden dan spoor 5, omdat daar dus geen 6 bakken passen. Op zich zijn de 4 en de 5 wel evenlang, alleen het seintje staat er op spoor 5 wat eerder, scheelt zo'n beetje net een bak.
 

15-01-2009 14:13:53
keesje
keesje
Dat klopt inderdaad. En het klopt ook dat het zo gepland is, dus wie weet wanneer er iemand wakker wordt.  

15-01-2009 16:16:38
hvondelen
hvondelen
Geen man overboord, heel spoor 3 is vrij in het weekend
Gewoon keren waar de 3400 naar Hn doordeweeks ook keert, spoor 3b.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

15-01-2009 17:51:31
maarten83
maarten83
Als het ICR structureel in de 1900 gaan inzetten mogen ze er wel een A-bak bij doen in de spits. De 1e klas zit sinds het ICR helemaal vol, terwijl als er in dezelfde trein ICK ingezet wordt er voldoende ruimte is in de 1e klas.  

15-01-2009 20:12:31
Reiziger47
Reiziger47
Ik reis zelf regelmatig 1e klas met de 1900; ik deel je ervaring de laatste weken (? sinds nieuwe dienstregeling), maar niet altijd. Volgens mij rijden/reden er zowel een of meer ICR-composities met 2 A-bakken rond, als ook een of meer met slechts 1 A-bak. Dat laatste is inderdaad (te) weinig.

Ter vergelijking: ICK rijdt standaard met 3 A-bakken. 2 A-bakken is bij ICR volgens mij genoeg.
 

15-01-2009 20:17:27
raymond16
raymond16
De derde A bak van ICK is heel vaak gewoon helemaal leeg dus twee in ICRm moet ook genoeg zijn.
1 A-bak is natuurlijk ook maar tijdelijk, dus in principe moeten er geen problemen zijn..
 

16-01-2009 01:35:39
trdl85
trdl85
Normaal gesproken rijden de ICRm composities in de 1900 serie rond met 2 bakken 1e klas, dit moet in principe genoeg zijn.

Laatst bewerkt door trdl85 op 16-01-2009 01:36
 

18-01-2009 10:30:09
plant
plant
In het ontwikkelingen mat'64 topic, las ik het volgende in een post van broek53:

Quote
broek53: Ook wordt er in de serie 6000/13600 per 2/2 één setje van drie plan V's NIET vervangen door een DDAR, zoals eerder de bedoeling was.


Als ik dit combineer met bovenstaande berichten over deze treinserie, kan ik dan concluderen dat er in totaal drie setjes Plan V blijven rijden, waarvan al bekend was dat eentje daarvan de 6025 met 8 bakken rijdt? Dit zou dan resulteren in drie setjes Plan V, tegenover ongeveer 7, 8 diensten DDAR?

Heb ik het op deze manier dan goed begrepen, of is er nog helemaal geen duidelijkheid over te scheppen?


Youri
 

18-01-2009 14:41:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
trdl85: Normaal gesproken rijden de ICRm composities in de 1900 serie rond met 2 bakken 1e klas, dit moet in principe genoeg zijn.


Ja, de laatste tijd is er echter een kortere compositie ingeslopen van 1 5200, 1 5600 en 1 5800 (dus maar 1 A bak). Dat moet nog even worden opgelost.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 18-01-2009 14:42, reden: quote vergeten
 

21-01-2009 12:10:34
dumpy_dump
dumpy_dump
Vooraankondiging: ivm de punctualiteitsproblematiek twee flinke wijzigingen miv 2 feb:

* 17400 gaat in de tegenspits meer stations overslaan. Details ontbreken, maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier om Mrn en Bnk.
* 28300 wordt ma-vr verbust.

Meer details ontbreken (daarnaar vragen heeft dus geen zin)
 

21-01-2009 12:21:44
rogier
rogier
Zijn dit last-minute paniekmaatregelen?
(en is het inspraakproces van het locov vwb de 17400 al afgerond? )
 


21-01-2009 13:13:21
rolandrail
rolandrail
O ja, zo gaat dat hè. Je slachtoffert de treinseries die in het gedrang komen door vertraagde IC's. Je lost dus niets op aan die vertraagde IC's, je geeft ze meer ruimte om goed te maken waarvan de oorzaak dus nooit verholpen gaat worden. Diep triest.  

21-01-2009 13:37:00
robbertc
robbertc
Ligt het aan vertraagde intercity's of aan de stoptreinen zelf, dat ze vertraging hebben?  

21-01-2009 13:41:43
bjornl
bjornl
In de vorige drgl had de 3000 richting Ah vaak last van de 7400; andersom stond de 7400 richting Ut vaak bij Har te wachten op de 3000. 17400 heb ik niet zo veel ervaring mee, maar die zou in principe op dezelfde manier kunnen conflicteren met de 3100.  

21-01-2009 14:26:44
keesje
keesje
Quote
rolandrail: O ja, zo gaat dat hè. Je slachtoffert de treinseries die in het gedrang komen door vertraagde IC's. Je lost dus niets op aan die vertraagde IC's, je geeft ze meer ruimte om goed te maken waarvan de oorzaak dus nooit verholpen gaat worden. Diep triest.


Inderdaad erg herkenbaar. Het zou beter zijn de bron van de problemen aan te pakken, dan die museumpendel eruit te gooien en er op 2 februari achter komen dat bepaalde treinen die altijd te laat waren nog steeds te laat zijn...

Zo lang de korte keringen in Hfdo blijven bestaan, de keringen te Vndc van de 17400 niet naar een half uur gaan, Schiphol alles in conflict ligt, in Vught Aansluiting treinen (bewust) in conflict blijven liggen, dan los je dat vast op door een museumpendel op te heffen... %03%

Laatst bewerkt door keesje op 21-01-2009 14:27
 

21-01-2009 15:02:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
bjornl: In de vorige drgl had de 3000 richting Ah vaak last van de 7400; andersom stond de 7400 richting Ut vaak bij Har te wachten op de 3000. 17400 heb ik niet zo veel ervaring mee, maar die zou in principe op dezelfde manier kunnen conflicteren met de 3100.


17400 heeft vrijwel nooit last van de 3100 bij Har, volgens mij komt dat door de rijtijdspeling Ed-Har (immers, er is geen stop te Klp).

Wat betreft de serie 28300: pfff! dat schiet ook lekker op. via Hvs is er ook geen ruimte?
 

21-01-2009 15:12:03
dumpy_dump
dumpy_dump
Via Hvs kan maar in 1 richting, de andere kant op kruis je dan nog alles en iedereen bij Lak en bij Db.

Mijn bescheiden mening is dat de constructie met 28300 via Db geen gelukkige was, gezien de overkruisbewegingen naar spoor 3. Voor wat betreft de kering van de 17400: door het schrappen van de stops wordt die kering in ieder geval ruimer.

Komend weekend zijn trouwens ook de herstelwerkzaamheden van de ontsporing bij Asdma. De rest lift mee op de buitendienststelling Asd-Ut van week 5. Dat moet ook helpen bij de punctualiteit van 17400 en 3000.
 

21-01-2009 17:09:17
fr
fr
Quote
rogier: (en is het inspraakproces van het locov vwb de 17400 al afgerond? )
Daarvan kan ik nog niks vinden op de site van het Locov; wel dit: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-16%20Adviesaanvraag%20kleine%20wijzigingen%20dienstregeling%20per%202%20februari%202009%20getekend_tcm61-239759.pdf
 

21-01-2009 17:27:10
raymond16
raymond16
Leuk dat NS de dienstregeling aanpast om het betrouwbaarder te krijgen. Ze zeggen er echter niet bij dat de 1900 kort keert en dus onbetrouwbaarder wordt.

En wordt de 17400 straks ook Intercity genoemd of blijft het zoals het zou horen gewoon een sprinter/stoptrein met een flapje stopt niet te ..,..,.. Voor reizigers in Maarn en Bunnik (als dit inderdaad de stations worden waar niet meer gestopt wordt) is het overigens dan wel een flinke achteruitgang in de spits.

Laatst bewerkt door raymond16 op 21-01-2009 17:28
 

21-01-2009 17:39:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
mja, het wordt dan wel een erg snelle sprinter ja, vanaf Ut naar Vndc wordt er dan alleen gestopt te Db. (in de ochtendspits, en in de avondspits v.v.). Sneltrein Ut-Vndc.

@joost01: laten we het op Bnk houden? Bn ligt een stukje verder

Laatst bewerkt door SleutelMan op 21-01-2009 17:42
 

21-01-2009 17:41:15
joost01
joost01
Het gaat om de tegenspits. Dit is, neem ik aan, 's ochtends de verbinding Ut-Bn, en 's avonds Bn-Ut. Het zijn dus de mensen uit Utrecht die in Bunnik werken die er last van hebben, niet de mensen die in Bunnik wonen.

De 17400 zal wel gewoon stoptrein/sprinter blijven, ook gezien het materieel.

Wat betreft het schrappen van de 28300: mijn bescheiding mening is dat het meer dan logisch is dat zo'n onzinnige trein / speetje van NS-directie wordt geschrapt als dat normale treinen aan een betere punctualiteit kan helpen. En het gaat zelfs alleen maar over ma-vr. (Of het een oplossing is voor de problemen, is uiteraard een hele andere discussie).
 

21-01-2009 19:54:57
stephan90
stephan90
Wel een paardenmiddel natuurlijk om twee stations over te gaan slaan. Maar is het niet mogelijk extra materieel er tegenaan te gooien? En ik zie dan een lange kering op Veenendaal voor ogen.. Zie deskundige reacties graag verschijnen.  

21-01-2009 20:15:02
ruysdael
ruysdael
Een lange kering v.w.b. de series 3100 en 3500 op Hfdo is m.i. ook wenselijk.  

21-01-2009 21:02:49
bjornl
bjornl
Quote
stephan90: Wel een paardenmiddel natuurlijk om twee stations over te gaan slaan.

Let wel, zoals als gezegd zijn het stations in de tegenspitsrichting. 7400 en 17400 Ut-Vndc zijn treinseries met een zeer duidelijke spitsrichting ('s ochtends richting Ut, 's avonds richting Vndc). Qua capaciteit gaat de tegenspitsrichting echt geen probleem krijgen door deze maatregelen (Vndw wordt nu ook al overgeslagen). Er worden dus vrij weinig mensen geraakt door deze maatregel en daardoor vind ik "paatdenmiddel" wat sterk uitgedrukt.
 

21-01-2009 21:14:41
stephan90
stephan90
Ik doelde ook niet echt op de reizigersstroom. Het gaat mij gewoon meer om het feit van twee stations. Is toch wel iets anders, dan een minuut eerder vertrekken. Maar dat is uiteraard geheel mijn mening.  

21-01-2009 21:40:39
rogier
rogier
Ik vind paardemiddel zeker niet te sterk uitgedrukt, omdat:
1. de problemen worden 'opgelost' over de rug van de reizigers (een robuustere oplossing - het stellen van een extra setje materieel en personeel - doen we niet, want dat kost geld);
2. het volledig in strijd is met de filosofieën die in de communicatie naar het publiek toe ten grondslag lagen aan drgl 2007 en verder, namelijk robuustheid en duidelijkheid. Zowel het opzetten van een omloop met structureel te korte keringen, als het maken van dienstregelingen waar treinen soms wel en soms niet stations overslaan vallen m.i. niet binnen die filosofie.

Laatst bewerkt door rogier op 21-01-2009 21:41
 

21-01-2009 23:35:11
broek53
broek53
Voor de goede orde: het kan best zijn dat er een aantal maatregelen worden genomen per 2 februari, maar dat heeft dan niets te maken met het wijzigingsblad - dat is al in december afgesloten. Maatregelen in Dagplan kunnen altijd natuurlijk, en dat ook toevallig op 2 feb beginnen, dat wel.  

21-01-2009 23:42:33
roeter
roeter
Het opheffen van stops tegen de spits-richting in is niet nieuw - zie de spits-pendels op de Hoekse lijn.
Overigens zie je in het buitenland meestal dat dit soort retour-ritten als LM worden gereden, dus mogen we nog niet eens al te veel mopperen.
Wel vind ik dat men nog steeds veel te makkelijk omgaat met korte keertijden. Dat is een grote bron van ellende, waar inderdaad zeer zeker wat aan te doen is.
Op dat punt is mijn blijkbaar hardleers.
 

21-01-2009 23:58:10
rogier
rogier
"Overigens zie je in het buitenland meestal dat dit soort retour-ritten als LM worden gereden, dus mogen we nog niet eens al te veel mopperen."

Dit is natuurlijk een drogreden.

Laatst bewerkt door rogier op 21-01-2009 23:58
 

22-01-2009 22:01:43
JcJay
JcJay
Wat mij betreft mag er ook een verandering komen in het afhandelen van de 3100 en de 2600 op Schiphol richting Amsterdam, hetzij in de vorm van spoorwijziging op Schiphol of aanpassing in de vertrektijden. Immers staat de 3100 5 min stil op Zuid en de 2600 een aantal minuten op Lelylaan. Doordat de 2600 van spoor 1-2 vertrekt en de 3100 van 3 en er slechts 1 min tussen zit volgt er altijd een conflict bij Riekerpolder aansluiting; de 2600 komt voor rood en de 3100 krijgt vaak voorrang om te kruisen richting Zuid. Moet toch anders kunnen, lijkt mij (hetzij dus door een spoorwijziging op Schiphol of aanpassen van de vertrektijden...)  

22-01-2009 22:07:26
mren
mren
vertrektijden in Shl moet je sowieso niet te serieus nemen. Wegens DVM worden hier de vroegst mogelijke vertrektijden gecommuniceerd zodat de klant altijd op tijd is (en trein op het oog vaak te laat), dat komt aan de randen van het DVM-gebied weer helemaal goed.  

22-01-2009 22:34:18
geertw
geertw
Wat ik persoonlijk wel jammer vind (maar het zal niet anders kunnen): 3500 vertrek van spoor 1/2 te Shl, 3100 van spoor 3. Mooier was geweest als ze allebei langs hetzelfde perron zouden staan


http://www.ovinnederland.nl/
 

22-01-2009 23:19:40
geert
geert
Een van de problemen van de 7400, 17400 en ook 9800 is de nieuwe spooropstelling in Ut. Vooral spoor 12 is erg gevoelig geworden. De 17400 keert hier of vertrekt hier richting Vnd. Dit afhankelijk van het dagdeel. In de spits moet de 9800 moet vaak wachten op het vetrek van de IC's naar Zwolle en soms ook op andere bewegingen, daar moet de 17400 naar Asd op wachten bij vertrek van spoor 9 en vervolgens ontstaat er een heel sneeuwbaleffect. Allemaal niet erg gelukkig dus. Dit wordt veroorzaakt door de lange keringen van de 2000 en de 8800 op spoor 19 en 18.
De 17400 zit ook in de tegenrichting behoorlijk vol, vooral naar Bnk. Dus zou een weinig gelukkige oplossing zijn om deze stop op te heffen.
 

22-01-2009 23:32:13
keesje
keesje
Quote
mren: vertrektijden in Shl moet je sowieso niet te serieus nemen. Wegens DVM worden hier de vroegst mogelijke vertrektijden gecommuniceerd zodat de klant altijd op tijd is (en trein op het oog vaak te laat), dat komt aan de randen van het DVM-gebied weer helemaal goed.


Ik neem DVM niet al te serieus: DVM kan namelijk niet denken, maar stuurt de eerste trein die zich aanmeldt door Asra richting Shl. De afweging of het verstandiger is of een trein tot Shl/Hfd(o) eerst moet of een trein die nog helemaal naar Ddr-Rsd-Brusz/Vs moet, doet er met DVM helemaal niet toe.

Kortom: die automatisering maakt geen keuzes wat het beste is voor wat het zou kunnen betekenen voor de rest voor het land. Ik geloof ook allerminst dat de vertragingen van o.a. de 3100 en 3500 louter aan de korte keringen ligt, maar dat de geringe vertragingen ook verder oplopen doordat een andere trein (die met wellicht minder 'effecten' het land in gaat) iets eerder de tunnel in mag en ook persé door dezelfde buis moet.

Gevolg is ook dat als het hier twee treinen betreft die beiden door de binnenbuis zijn gepland, ook daar niet van afwijken. Evenmin dat de binnenbuis 'gekoppeld' is aan spoor 3 cq. 4 te Shl (voor elke richting 1 perronspoor dus) en dat de tweede trein die de tunnel ingaat ook nog eens moet wachten tot zijn voorganger het perron verlaten heeft. En dat zou zomaar kunnen gebeuren op een moment dat er in de buitenbuis helemaal geen treinverkeer is.

Nogal kromme situatie dus, die meer de verkeersleiding helpt te ontlasten dan het treinverkeer in voorkomende gevallen weer bij te sturen.
 

23-01-2009 00:04:31
dumpy_dump
dumpy_dump
Voor dat soort bijsturing is er overal een treindienstleider. Ook op Schiphol, om je van de ene buis naar de andere te sturen. Da's niet anders dan op welke andere viersporigheid dan ook.  

23-01-2009 00:27:53
broek53
broek53
Hear hear. De indianenverhalen rond het DVM in Schiphol beginnen weer buitengemeen ernstige vormen aan te nemen. Het is anders dus het is eng dus zal het wel niet deugen, dat effect. Er is zelfs een planningsafdeling die denkt dat als er weer een orthodoxe planning op deze spagetti wordt losgelaten, het beter zal gaan. Dream on, zou ik ze willen zeggen.  

23-01-2009 11:00:34
waalkade
waalkade
Dat maakt mij nieuwsgierig naar het ware verhaal over het DVM.
Is er ergens op het net een goede omschrijving te vinden?
 

23-01-2009 11:23:55
mren
mren
Op hoofdlijnen: http://www.verkeerskunde.nl/moxie/archief/nieuws_2006/schiphol-implementeert-dy.shtml  

23-01-2009 13:34:45
JcJay
JcJay
Quote
mren: vertrektijden in Shl moet je sowieso niet te serieus nemen. Wegens DVM worden hier de vroegst mogelijke vertrektijden gecommuniceerd zodat de klant altijd op tijd is (en trein op het oog vaak te laat), dat komt aan de randen van het DVM-gebied weer helemaal goed.


Uiteraard, daar was ik ook achter... Immers, de reistijd van Schiphol naar Sloterdijk is nu 2 min (2600)/3 min (3900) langer. Vertrektijd op Schiphol is eerder (vergeleken met de vorige dienstregeling) maar aankomsttijd op Sloterdijk is ongewijzigd. Maarre... gekgenoeg mis ik de laatste tijd wel vaker de overstap op Sloterdijk van de 2600 op de 2200/5400 richting Haarlem...
 

23-01-2009 15:31:48
keesje
keesje
Quote
broek53: Hear hear. De indianenverhalen rond het DVM in Schiphol beginnen weer buitengemeen ernstige vormen aan te nemen. Het is anders dus het is eng dus zal het wel niet deugen, dat effect. .


Dat het anders is wil nog niet zeggen dat het eng is, tenminste, dat zijn niet mijn woorden. Voor mijn gevoel en zover ik het ter plekke waarneem (of anderen wordt waargenomen), is het uit- en invoegen te Asra veel onlogischer dan te Hfd.

Waarom?
* Te Asra rijden alleen maar beladen treinen waarvan geacht wordt dat ze op tijd de zuidtak en verder opgaan (de series die vanaf Hfdo via het binnenspoor naar Asra gaan en daar moeten kruisen met 80 km/u).
* Te Hfd komt veelal leegmat door van/naar Shl of start/eindigt daar van/naar Hfdo. Door hiermee te spelen is het beslist mogelijk om te Hfd de treinen zonder allerlei capriolen + het respecteren van de plannormen al in de goede tunnelbuis te sturen, zonder dat er in Asra nog gekruist moet worden. Dat gebeurt in dit geval dan al te Hfd op momenten dat er vanuit Ledn even geen treinverkeer is. Waarom zou je die conflicten dan te Asra opzoeken als het in Hfd wel robuust kan?

Quote
broek53: Er is zelfs een planningsafdeling die denkt dat als er weer een orthodoxe planning op deze spagetti wordt losgelaten, het beter zal gaan. Dream on, zou ik ze willen zeggen.


Je kunt je ook afvragen hoe het nu loopt daar. Kan dát niet beter? Of is DVM een heiligeverklaarde 'tool' dat het treinverkeer nog nimmer zó goed heeft afgewikkeld? Volgens mij kan het altijd beter en moet je dat ook blijven uitproberen, al noem je het dan DVM2.
 

23-01-2009 17:01:21
JcJay
JcJay
Quote
keesje:
(...) Voor mijn gevoel en zover ik het ter plekke waarneem (of anderen wordt waargenomen), is het uit- en invoegen te Asra veel onlogischer dan te Hfd.

Waarom?
* Te Asra rijden alleen maar beladen treinen waarvan geacht wordt dat ze op tijd de zuidtak en verder opgaan (de series die vanaf Hfdo via het binnenspoor naar Asra gaan en daar moeten kruisen met 80 km/u).
* Te Hfd komt veelal leegmat door van/naar Shl of start/eindigt daar van/naar Hfdo. Door hiermee te spelen is het beslist mogelijk om te Hfd de treinen zonder allerlei capriolen + het respecteren van de plannormen al in de goede tunnelbuis te sturen, zonder dat er in Asra nog gekruist moet worden. Dat gebeurt in dit geval dan al te Hfd op momenten dat er vanuit Ledn even geen treinverkeer is. Waarom zou je die conflicten dan te Asra opzoeken als het in Hfd wel robuust kan?

Dat was idd ook mijn punt... Het wisselen van spoor bij Asra is naar mijn idee zeer onlogisch als het vorig jaar al bij Hfd kon... Zeker omdat er nu vaak minstens één trein voor paal rijdt... %09%
 

23-01-2009 17:41:58
broek53
broek53
Tsja, maar dat is absoluut niet waar. De complexiteit van Hoofddorp is kwadratisch aan die van Asra, al was het maar door het onderscheid tussen treinen die in Hfd zelf stoppen en doorrijden. Vanaf Leiden benedenlangs de vrije kruising moet je noooooit doen (dan ga je als een torpedo door het aankomst- en vertrekproces van Hfdo heen) en overlopen tussen Hfd en de Schipholtunnel kost rijtijd voor doorgaande treinen, is voor de HSL-treinen vrijwel onmogelijk en is in principe een switch die hetzelfde is als dat je 'm op Asra doet. In 2006 liep dat met aanzienlijk minder treinen al slecht, waarna de verdeling is gewijzigd in zoals het nu zit. De punctualiteit in de omgeving en zelfs van Schiphol (al moet je die eigenlijk niet meer meten) liep daarna op met een 20 %.
Een groot nadeel van het domme DVM is dat de treinen die op de binnensporen in de tunnel zitten, achter elkaar zitten op spoor 3 en 4. Daar wreekt zich dat enerzijds DVM niet intelligent is en anderzijds dat je niet kort vantevoren van perron kan veranderen op Schiphol. dat laatste blijft overigens altijd een probleem van Shl, ook zonder DVM.
Een ideale DVM zou er een zijn met intellgentie, die per situatie de meest ideale routes van de treinen van hoofddorp Midden tot Asra uitrekent en die een aantal minuten vantevoren bevriest, waarna de reiziger naar het juiste spoor gestuurd wordt. dat betekent dus bijvoorbeeld ook ampele wachtgelegenheid in de hal van Schiphol.
 

23-01-2009 17:51:52
keesje
keesje
Over de kwetsbaarheid te Hfdo hoeven we niet te discussiëren denk ik... En dat wordt in 2010 nog een graadje erger dan dat het nu is: dan krijgt Hfdo ook nog eens elk half uur de 3700 (de oude 14300) erbij. Plus de 1600/700 treinen die niet consequent binnen het half uur kunnen keren zodra er een doorrijdende 140 (van naar Gvc) doorheen schiet. Maar dat is voor latere zorg en ook voor een ander topic geloof ik.  

23-01-2009 23:11:13
puntz0r
puntz0r
Blijven er in de 2200 nogsteeds DDM-stammen rijden nu de serie zijn DDAR kwijtraakt? Ik ben er als student in ieder geval blij mee dat DDAR weg is, van Haarlem naar Delft elke dag is geen pretje op die harde banken met weinig beenruimte!  

23-01-2009 23:52:40
broek53
broek53
Ja, de DDM-1-stammen blijven zoals ze nu zijn.  

24-01-2009 00:02:03
stel172
stel172
Quote
puntz0r: Blijven er in de 2200 nogsteeds DDM-stammen rijden nu de serie zijn DDAR kwijtraakt? Ik ben er als student in ieder geval blij mee dat DDAR weg is, van Haarlem naar Delft elke dag is geen pretje op die harde banken met weinig beenruimte!


smaken verschillen; doe mij maar een DD-AR. Bij een plan V zit je ook bij elkaar opschoot en deze banken zijn (bij ons in ieder geval) versleten
Maar er gaat niets boven een DDM-1 of DE2 bank; zo lekker zacht. Waar kan ik DDM -1 eigenlijk vinden om nog eens weg te dromen?

Laatst bewerkt door stel172 op 24-01-2009 00:04
 

24-01-2009 01:20:58
hvondelen
hvondelen
2200, 3900, 4300, 3300, 14500
Meer invo over de series zijn te vinden bij ->>Informatie->>overzicht treinnummers


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

27-01-2009 09:06:43
rudolfph
rudolfph
Quote komt van hier: https://www.somda.nl/www/forum/6276/p187086/
Quote
keesje: Vanmorgen werden er folders uitgedeeld met de gewijzigde dienstregelingen van de 17400 tussen Ut en Vndc per 2 februari. Jammer alleen dat hier wel weer fouten in staan, want volgens deze folder rijdt in de avondspits de 17400 door naar Rhn en niet de 7400. Rijtijd Vndc-Rhn volgends de folder 23 minuten!

Opvallend is ook de vertrektijden van de 17400 vanuit Vndc in de avondspits: om .34 en .07. Niet echt in patroon dus, maar dat zal wel een reden hebben.

De 17400 gaat in ieder geval in de tegenspitsrichting non-stop Ut-Vndc rijden. Dus we krijgen nu Sprinters die doorrijden en stoppen te Db; maar ook IC's die doorrijden en stoppen te Db. Duidelijker kan het bijna niet... %08%
Wanneer worden die wijzigingen eigenlijk in de reisplanner verwerkt? Voor de week na 2/2 staat de 17400 nog met stops te Mrn, Db en Bnk in de planner. En wat te denken van bijvoorbeeld "Sprinter" 17454, die slaat straks 5 stations over .
 

27-01-2009 09:22:21
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ow, het is nu dus zonder stop te Db? Wel nice voor mensen die in veenendaal werken en in utrecht (of verder) wonen. Voor de rest: het is bijna een LM-rit... %09%

Laatst bewerkt door SleutelMan op 27-01-2009 09:22
 

27-01-2009 09:42:45
keesje
keesje
De productformules Sprinter en IC kunnen hiermee wel weer in de prullenbak. Tenminste, wel zoals NS er tussen Ut en Ed/Vndc mee omgaat.

Conversatie te Ut tussen NS-mdw en reiziger die naar Db wil:
"Meneer, u moet de IC naar Nijmegen nemen, maar dan die van .07 of .37 en niet van .23 of .53. Eventueel kunt u ook met de Sprinter, maar niet die van .00 of .30, maar wel van .15 of .45."

"Oooo ja, dank u hoor... Welke IC en Sprinter stopte er nu wel?"
 

27-01-2009 10:10:05
jacokran
jacokran
De afgelopen dagen eens zitten opletten op het aantal in- en uitstappers in Db en Bnk in de tegenspitsrichting. In Db is niet echt sprake van een tegenspits. Beide richtingen zijn even druk. Ook de stop in Bnk is niet voor spek en bonen. Anyway, het is weer duidelijk. Overigens heb ik nog geen informatie mogen ontvangen. Dat worden waarschijnlijk veel mensen die 2/2 hun aankomststation voorbij rijden....  

27-01-2009 10:17:25
bjornl
bjornl
Ja, de folders zullen wel het enige zijn dat gedaan wordt om de reizigers te informeren. Uiteraard zal er de eerste dagen geen omroep op de stations plaatsvinden en zullen de CTA's niet aangepast worden. En de HC's zal uitdrukkelijk verboden worden om vóór vertrek om te roepen dat de trein non-stop naar Ut danwel Vndc rijdt  

27-01-2009 10:57:01
jacokran
jacokran
In Db moeten de CTA's nog steeds aangepast worden zodat de 7400 en de 3100 goed getoond worden. Conducteurs roepen meestal niets om in sprinters. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in...  

27-01-2009 11:05:08
keesje
keesje
Paniekacties om de punctualiteit niet verder in het slop te laten gaan zijn waarschijnlijk belangrijker dan je klanten tijdig en vooral goed te informeren.  

27-01-2009 12:01:37
keesje
keesje
Quote
broek53: Hear hear. De indianenverhalen rond het DVM in Schiphol beginnen weer buitengemeen ernstige vormen aan te nemen. Het is anders dus het is eng dus zal het wel niet deugen, dat effect. Er is zelfs een planningsafdeling die denkt dat als er weer een orthodoxe planning op deze spagetti wordt losgelaten, het beter zal gaan. Dream on, zou ik ze willen zeggen.


Hoe verklaren we dit dan eigenlijk?

NS schuift met tijden treinen

UTRECHT - Het nieuwe spoorboekje dat de NS in december heeft ingevoerd, pakt voor veel reizigers verkeerd uit. Door de extra treinen is het zo druk op het spoor dat het aantal vertragingen in en om de Randstad fors is opgelopen. De NS verschuift daarom enkele vertrektijden van treinen 'om meer lucht op het spoor' te scheppen. Het aantal treinen verandert niet.

Door de nieuwe dienstregeling rijden er vanaf begin januari drie procent meer treinen op het al intensief bereden spoorwegnet. Met name rond Utrecht, Amsterdam en in de Schipholtunnel doen zich vertragingen voor. Op sommige trajecten arriveert een kwart van de treinen te laat. De vertragingen verspreiden zich als een olievlek tot in Nijmegen, Arnhem, Den Bosch en Eindhoven.

Copyright 2009 Brabants Dagblad, 27 januari 2009

Laatst bewerkt door keesje op 27-01-2009 12:02
 

27-01-2009 12:25:38
bjornl
bjornl
Quote
jacokran: In Db moeten de CTA's nog steeds aangepast worden zodat de 7400 en de 3100 goed getoond worden. Conducteurs roepen meestal niets om in sprinters. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in...

Dat is je goed recht. In ieder geval voor de 3100 wordt op Db omgeroepen waar deze trein stopt en waar ie heengaat, net als op Ed. Ten tijde van de niet-opening van Utrecht Zuilen werd ook in de Sprinters regelmatig een correctie omgeroepen. Verder is omroepen in Sprinters meestal ook niet nodig aangezien alle informatie beschikbaar is én automatisch omgeroepen wordt. Eerst maar eens afwachten wat er gebeurt voordat we moord en brand schreeuwen. Of, als je de problemen vóór wil zijn, op vriendelijke toon bij NSR informeren hoe ze de klanten willen informeren en eventueel wat tips geven. Dat is stukken constructiever dan nu al gaan roepen dat iedereen het allemaal toch wel fout zal gaan doen.
 

27-01-2009 12:31:26
geertw
geertw
Quote
keesje: Hoe verklaren we dit dan eigenlijk?

(...) Met name rond Utrecht, Amsterdam en in de Schipholtunnel doen zich vertragingen voor. Op sommige trajecten arriveert een kwart van de treinen te laat. De vertragingen verspreiden zich als een olievlek tot in Nijmegen, Arnhem, Den Bosch en Eindhoven.

Zouden die vertragingen in de Schipholtunnel niet onstaan zijn door de korte keringen van 3100 en 3500? Dat verklaart ook de derde zin in de quote (niet geheel toevallig de stations die door beide series worden aangedaan).

@bjornl: toevallig zat ik in de week voordat Utzl open ging in een sprinter die er langs reed en toen werd het station al omgeroepen door de automatische Loes %08%


http://www.ovinnederland.nl/