Mat '46 ernstig beschadigd......
Forum: Algemeen - Algemeen
28-12-2008 20:59:41
ATBvv
ATBvv
Mat '46 stel 273 ernstig beschadigd

Zie dit bericht op het www.spoorforum.eu

Klik: http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewforum.php?f=9

Laatst bewerkt door ATBvv op 28-12-2008 22:12
 

28-12-2008 21:06:00
kevinevers
kevinevers
Dat is vervelend!

Het was zon mooi stel om te zien%04%
 

28-12-2008 21:08:51
abbm
abbm
Ben benieuwd naar de schade  

28-12-2008 21:10:36
mdj
mdj
Zoals er in de link vermeld is, is de melding een goede 20minuten geleden gebeurd... Geduld is een schone zaak.  


28-12-2008 21:12:48
luytjes
luytjes
Tja ... Enkele maanden geleden ging er al een museumpendel door het stootjuk. Nu stond er kennelijk helaas nog iets tussen ... Eigenlijk kon je hier gewoon op wachten  

28-12-2008 21:13:47
zaza
zaza
eeeeeks
Niet licht beschadigd, maar ernstig beschadigd. Dit lijkt me een ontzettend naar bericht te gaan worden.

Het is duimen draaien over de ernst van de schade, en vooral of en kan een en ander nog hersteld worden. Er is vanaf de jaren '80 door de Stibans en later door het spoorwegmuseum zo ontzettend veel tijd en moeite in dit prachtige treinstel gestoken, ik wil echt nog even niet denken aan de mogelijke gevolgen....
Dit is echt een rampzalig bericht!
 

28-12-2008 21:16:05
timtrein
timtrein
De museumpendels zijn op deze tijd al een kleine 2 uur geleden gebeurd... dus dan moet het eerder gebeurd zijn. Afwachten dus.  

28-12-2008 21:17:22
rolandrail
rolandrail
Hopelijk valt het mee maar bij voorbaat het volgende: het kopspoor te Utm opkomend krijgen we áltijd seinbeeld geel knipper, of er iets staat of niet.
Daarover worden we nooit ingelicht. Laatst kwamen we daar ok bezet spoor binnen, mat '46 stond er donker en uit, vieze rode vlag ervoor, geen rode lamp ofzo.
De laatste slag in de winter komt te Utm in het schemerdonker, het spoor is snel glad, niet denderend verlicht. Kortom: allemaal geen goede omstandigheden.
Desalniettemin: een mcn wordt betaald om op te letten maar de omstandigheden zijn dus verre van ideaal.

Laatst bewerkt door rolandrail op 28-12-2008 21:43
 

28-12-2008 21:18:01
aarclay
aarclay
O My God, dit meen je niet? benieuwd wat de toedracht en schade is.
Was deze ook op de Opendag te Ldd, ja toch?

Ik hoop dat de kop niet beschadigd is, dat is haast onvervangbaar tegenwoordig, de rest is kwestie van simpel plaatwerk als het wat deuken is.
Maar goed, eerst benieuwd naar de schade...

Laatst bewerkt door aarclay op 28-12-2008 21:19
 

28-12-2008 21:20:24
kevinevers
kevinevers
De 273 was er ook in Ldd.  

28-12-2008 21:26:11
timtrein
timtrein
Nou, als er dus iets ongetwijfeld beschadigd zal zijn, dan zijn het de koppen wel... dat lijkt me logisch (als het stel op het kopspoor door een Sprinter is gekust). Het wordt pas vervelend als de framebalken beschadigd zijn  

28-12-2008 21:30:06
aarclay
aarclay
http://fotoalbum.claij.nl/OpendagNedtrainLeidschendamDecember2008/mat46opdefoto.html
Dit is dus het treinstel die nu beschadigd is?

Anyway, mijn site heeft er nu ook maar een artikeltje over: http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=306..

Laatst bewerkt door aarclay op 28-12-2008 21:33
 

28-12-2008 21:30:24
kevinevers
kevinevers
ja  

28-12-2008 22:03:30
keesje
keesje
Quote
zaza: eeeeeks Dit is echt een rampzalig bericht!


Geen leuk bericht nee, maar 'rampzalig'? Volgens mij zijn er veel ergere dingen in de wereld.
 

28-12-2008 22:05:57
rolandrail
rolandrail
2136 tegen 273, beide neuzen ingedeukt.  

28-12-2008 22:06:24
Jack5812
Jack5812
Het is doodzonde dat dit gebeurd is. En sneu voor de mensen die er jarenlang aan gewerkt heben om het treinstel rijvaardig te krijgen. Maar idd zijn er wel ergere dingen te bedenken.  

28-12-2008 22:09:04
zaza
zaza
Ook al is het dan "maar" een trein en zijn er uiteraard belangrijkere zaken in het leven, ik ben behoorlijk geraakt door de waarschijnlijk ernstige schade aan de 273 en de gevolgen die dit voor dit prachtige museumtreinstel zal hebben.

Het tragische nieuws van vanavond brengt me terug naar de jaren '80 toen ik Stibans werkgroeplid van de DE-41 was. In Roosendaal klusten we iedere zaterdag aan "onze" diesel waar onze evenknie de werkgroep 273 ook actief was. Een van deze werkgroepleden, Paul, kwam iedere zaterdagmiddag git- en gitzwart onder de trein vandaan. In een Stibans bulletin deed hij zijn verhaal over het werken aan (of beter gezegd onder) de 273:

Het zware leven van een werkgroeplid

Hoewel er een aardige variatie is in de klussen die we moeten klaren om Mat '46 273 een tweede jeugd te geven, heb ik me vanaf het begin bezig gehouden met de onderkant van ons treinstel. Het is een eenzame strijd. Jawel, van mijn medewerkgroepleden zijn er velen geweest die zich bij mij aansloten, maar steeds was dat van korte duur. Nadat zij een, soms twee werkdagen in de kuil onder de trein hadden doorgebracht, zag ik deze lieden weer veilig en droog aan de wal zitten met een stuk plaatstaal of een apparaat dat zij blijkbaar hadden weten te demonteren. Veilig en droog, want het is nog maar kort geleden dat zich in de werkkuil een bruine pap bevond, een centimeters dikke laag smurrie, ontstaan uit regen- en condenswater en vermengd met "treinvuil". Veel van dat vuil was er door mij persoonlijk ingekieperd.
De stelbalken en ook het schortplatenframe moeten worden ontdaan van roest en vuil en vervolgens worden geconserveerd. Gezien de diensttijd van dertig jaar is het prettig te kunnen vaststellen dat het frame van de 273 heel weinig roest vertoont. Echter wel heel, heel veel vuil. Dit is een bijzonder soort vuil. Het bestaat namelijk voor een deel uit remstof dat met kracht tegen het frame geslagen is en soms verduvels stevig vastzit.
Mijn gereedschap bestaat uit een staalborstel, een hamer met punt en een breed en smal plamuurmes. Helm en bril op, een stoffilter voor neus en mond en dan wring ik mij tussen de apparaten en leidingen en nauwe openingen om toch overal bij te kunnen. Hoe ik mijn looplamp ook plaats, de belichting blijft matig. Meer schaduw dan schijnsel. Na een paar krabbende bewegingen met de hand is de nauwe ruimte gevuld met stof, zodat het zicht op de te behandelen plek tijdelijk verdwijnt. Even wachten dus, ook met ademhalen. Opnieuw een stukje schoonkrabben en je best doen om niets in de ogen te krijgen.
Ik moet niezen. Mijn helm blijft ergens achter haken, ik maak een onverhoede beweging om hem vast te houden waardoor nu de looplamp in de kuil verdwijnt. Nadat ik weer op de stoel geklauterd ben die in de kuil staat en nodig is om de hogere plekjes vlak onder de rijtuigvloer te kunnen bereiken ga ik verder.
Met mijn helm stoot ik grote brokken vuil boven mij los, die ik in mijn mouw voel verdwijnen en die ik later in mijn ondergoed terug zal vinden. Ik weet dat ik aan het eind van de dag over mijn hele lijf vuil en vettig zal zijn.
Ik moet verder, ik ben al twee jaar bezig en pas halverwege bij het middendraaistel....

Paul van Hutten (uit: "STIBANS-bulletin" 1986-I)

Het is zomaar een verhaal van een van de vele personen die zich onder de Stibans- danwel spoorwegmuseumvlag hebben ingezet voor dit treinstel. Laten we niet alleen voor ons spoorhobbyisten maar ook voor hen hopen dat er nog een rijvaardige toekomst voor de 273 is!
 

28-12-2008 22:31:56
008443
008443
Zonde heb hem gister nog gespot in Heimwee expres
http://treinenfr.webs.com/Foto/27-12-08_Reisje/S6301190.JPG


Bezoek ook eens www.flickr.com/photos/39367963@N06/
 

28-12-2008 22:43:20
keesje
keesje
Quote
jack5812: Het is doodzonde dat dit gebeurd is. En sneu voor de mensen die er jarenlang aan gewerkt heben om het treinstel rijvaardig te krijgen. Maar idd zijn er wel ergere dingen te bedenken.


Dat had ik inderdaad ook wel even mogen noemen; veel mensen steken er veel tijd en energie in en voor hen is dit natuurlijk heel erg. Het is te hopen dat e.e.a. nog te maken valt.
 

29-12-2008 08:52:46
henk_b
henk_b
Quote
timtrein: Nou, als er dus iets ongetwijfeld beschadigd zal zijn, dan zijn het de koppen wel... dat lijkt me logisch (als het stel op het kopspoor door een Sprinter is gekust). Het wordt pas vervelend als de framebalken beschadigd zijn


Dat zal snel te controleren zijn.
Gaan de cabinedeuren nog goed open en dicht?
Dan heeft het stel hier geen "concordekop" opgelopen.
De koppeling van een sprinter zit alleen wel op de hoogte van het trekoog aan de 273, welke op zijn beurt weer aan het onderstel een verbinding heeft.
Er zijn een paar kritieke punten: het zogenaamde concorde effect van de cabine, de trekbomen van de automatische koppeling en de bevestiging van de beide draaikommen op het middendraaistel.
Afwachten wat het onderzoek brengt, zowel het IVW onderzoek naar de toedracht als de technische inspectie.
Zolang we niets weten over de toedracht moeten we er ook niet over speculeren.
IVW zal de zaak wel onderzoeken want het is in korte tijd al de tweede keer dat een SGMm op zijn gat gaat zitten met gevolgschade op spoor 410.

Henk B

Laatst bewerkt door henk_b op 29-12-2008 08:53
 

29-12-2008 09:03:01
gvttreinen
gvttreinen
Betrof trein 28338 en aanrijding was omstreeks 19.10.
Gérard
 

29-12-2008 09:13:38
timtrein
timtrein
Meer nieuws inmiddels op http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=682

Geen ernstige schade zo te zien, alleen wat deukjes.
 

29-12-2008 09:15:22
keesje
keesje
Quote
gvttreinen: Betrof trein 28338 en aanrijding was omstreeks 19.10.
Gérard


Zoals Roland al meldde met de 2136 voorop. Achterop liep bovendien ook nog de 2133 mee. Het stel dat vorige maand (12/11) de klos was op het kopspoor te Utm was overigens de 2137.

Laatst bewerkt door keesje op 29-12-2008 09:19
 

29-12-2008 12:06:14
broek53
broek53
De 273 mag nog relatief van geluk spreken. De 2136 is dwars door het hek heen gegaan en zo'n baklengte verderop tegen de 273 aan beland. Daar is dus het nodige gweld aan te pas gekomen.  

29-12-2008 12:58:36
MVB87
MVB87
Dit is al de 2e keer binnen korte tijd er een ongeval plaats heeft gevonden op Utm met de museumtrein. Ik begin me af te vragen wat het voordeel van deze speciale trein is. Oké, het is natuurlijk leuk voor de bezoekers om met de trein naar het museum te gaan, maar verder... De trein doet er zo ongeveer even lang (of langer) over dan dat men lopend of met de bus vanaf Ut naar het museum gaat. Bovendien lijkt me de omzet ervan nou ook geen hoofdreden om er mee door te gaan. Zeker niet als je nu de kosten van de schades hebt. Weet iemand wat NSR / het spoorwegmuseum drijft om er mee door te gaan?  

29-12-2008 13:49:27
keesje
keesje
Hét speeltje van toekomstig directeur Bert Meerstadt en Prorail-baas Bert Klerk. Die vinden die trein zo belangrijk dat deze zelfs leeg via Hvs mag rijden in de spits...  

29-12-2008 14:48:18
rolandrail
rolandrail
O ja, da's waar hè, een gewoon leuk treintje is gelijk not done als het toevallig 2 keer raak is in korte tijd en dan gaat die óók nog eens leeg naar Hvs. Stel je voor. Weet je wat, dat hele Spoorwegmuseum kan ook wel afgebroken worden en opgeruimd. Te leuk, weg ermee. %08%  

29-12-2008 15:09:12
MVB87
MVB87
Die ongevallen is niet de enige reden.. Waarom persé zo'n trein laten rijden voor zo'n korte afstand als er ook bussen rijden en het op loopafstand van het CS ligt? Ik heb me altijd al een beetje het nut van deze trein afgevraagd, maar met 2 aanzienlijke aanrijdingen binnen korte tijd vraag ik het me al helemaal af.  

29-12-2008 15:20:25
waalkade
waalkade
Bij een bezoek aan het spoorwegmuseum met een stel kleine kinderen hoort gewoon een treinrit. Onderdeel van een totale beleving die dag.
Wandelen door de stad doen ze maar een andere keer.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-12-2008 15:24:12
MVB87
MVB87
Die mensen kunnen dan per trein naar het CS reizen. Dan hebben ze hun trein. Behalve voor de mensen die in het centrum van Ut wonen natuurlijk  

29-12-2008 15:32:46
rogier
rogier
Quote
MVB87: Die ongevallen is niet de enige reden.. Waarom persé zo'n trein laten rijden voor zo'n korte afstand als er ook bussen rijden en het op loopafstand van het CS ligt? Ik heb me altijd al een beetje het nut van deze trein afgevraagd, maar met 2 aanzienlijke aanrijdingen binnen korte tijd vraag ik het me al helemaal af.
Is dit OV-logica? Als er in Lw of Ekz treinen regelmatig door het juk gaan, schaffen we dan ook de treinen daarheen af?
 

29-12-2008 15:33:23
rick
rick
Misschien dat het handig is voor de mensen die met de trein komen om ook met de trein naar het museum te gaan en niet met de bus of lopend?  

29-12-2008 15:42:31
ErikFB
ErikFB
De laatste keer dat er in Ekz een trein door het juk ging, was door een onwelwording van de machinist ( zie rapport IVW), dat heeft dus niets te maken met het feit dat om die reden er dan maar opgeheven dient te gaan worden.

Wat inderdaad wel opvalt is wat reeds meerderen hier aangehaald hebben de complexiteit en onlogica wat het binnenkomen op bezet spoor in het NSM. Je kan je dan beter gaan afvragen of het geen zin heeft geen materieel meer op te stellen op het aankomstspoor van de Museumsprinter. Bespaart een hoop geld en ellende.
 

29-12-2008 15:44:28
MVB87
MVB87
@ Rogier: Wat een vergelijking %03%. Zeg dan niks... De treinen naar Lw of Ekz zijn gewone treinen, de museumpendel is een aparte trein waarvoor een APART kaartje gekocht dient te worden. Niet onbelangrijk detail.

Het ging mij alleen om een analyse van de kosten/moeite t.o.v. de opbrengsten. Maar goed, wat mij betreft tot zover off-topic.. Het is aan NS om hier over te beslissen, het heeft dus ook geen enkel nut om hier verder over door te discusiëren.

Laatst bewerkt door MVB87 op 29-12-2008 15:45
 

29-12-2008 16:03:59
timtrein
timtrein
Het is natuurlijk veel makkelijker om met je grut vanaf het perron in een pendeltrein te stappen dan het drukke station uit, bus zoeken, met z'n allen in die bus gepropt te worden en dan een hobbelige busreis naar de Maliebaan te ondernemen. Moet je ook zien als een stukje PR natuurlijk. En zolang het museum zoveel bezoekers trekt zullen ze er wel mee doorgaan. Alleen die omweg via Driebergen wordt een beetje vervelend (maar volgens mij zijn ze daar ook al wat op aan het verzinnen)  

29-12-2008 17:15:10
wertvc
wertvc
Berichtje op AD.nl: http://www.ad.nl/utrecht/stad/2876506/Tweede_botsing_in_Spoorwegmuseum_in_twee_maanden.html

Groeten Jasper
 

29-12-2008 17:44:46
timtrein
timtrein
"dat sommige treinen beschikken over een ABS tegen het slippen". Volgens mij heeft al het materieel dat, alleen bij mat'64 stelt het geloof ik niet zo vreselijk veel voor.  

29-12-2008 17:49:58
mdj
mdj
Quote
timtrein: Meer nieuws inmiddels op http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=682

Geen ernstige schade zo te zien, alleen wat deukjes.


Ik zie geen foto met schade van de 273? Ik zie alleen foto's van hoe hij er 'vroeger' er uit zag.
 

29-12-2008 18:13:29
broek53
broek53
Het bericht in het AD rept over herstel in Haarlem van drie weken. Of dat waargemaakt wordt, is natuurlijk de vraag, maar het wijst er wel op dat de omvang van de schade meevalt.  

29-12-2008 18:41:31
wertvc
wertvc
Zou er inderdaad op kunnen duiden dat de schade gering is. Echter ik vindt dat ze wel erg snel hebben kunnen bepalen dat ze hier 3 weken voor nodig hebben.  

29-12-2008 18:53:43
broek53
broek53
Als er een schade-expert van Haarlem bij is geweest, dan kun je daar aardig van op aan. Ik denk ook niet dat het Spoorwegmuseum dat zelf verzonnen heeft.  

29-12-2008 18:56:40
2296
2296
Voor zover ik weet is er wel een schade-expert bij geweest. Die is ook voor die SGMm II daar geweest.  

29-12-2008 19:44:14
timtrein
timtrein
En als je geluk hebt, dan was het er ook nog eentje die Mat'46 nog uit zijn jonge jaren kende.

En @mdj, waar ik schreef "Geen ernstige schade zo te zien" bedoelde ik meer "geen ernstige schade zo te lezen". Was nog niet helemaal wakker en zag later ook dat het voor meerdere uitleg vatbaar was.
 

29-12-2008 19:53:49
keesje
keesje
Zag de 2136 vanmiddag te Utoz staan. De koppeling stond iets scheef en trein had wat 'schaafwondjes'. Zag er niet zodanig uit dat het daarmee een andere trein zwaar beschadigd had kunnen hebben.

Quote
rolandrail: O ja, da's waar hè, een gewoon leuk treintje is gelijk not done als het toevallig 2 keer raak is in korte tijd en dan gaat die óók nog eens leeg naar Hvs. Stel je voor. Weet je wat, dat hele Spoorwegmuseum kan ook wel afgebroken worden en opgeruimd. Te leuk, weg ermee. %08%


Ik geef geen enkel verband over de risico's van een ongeval te Utm en het nut van die pendeltrein. Want dan kan je net zo goed stoppen met treinen rijden.

Wat ik wil zeggen is dat er - voor bij NS logistieke begrippen - bijzonder veel tijd en energie gestoken is om hoe-dan-ook die trein op wat voor manier dan ook van een dienstregeling te voorzien tussen Ut en Utm. Ook al moet 'ie daarvoor via Db, Mrg of Hvs. En aangezien betrokken directeuren zich hiermee persoonlijk bemoeiden, wil het wel wat zeggen over de prioriteit die ze aan zo'n treintje geven. Terwijl er volgens mij veel meer andere verbindingen in den lande zijn waar je veel beter energie in kan steken.

Maar goed, het ging over de Mat. '46

Laatst bewerkt door keesje op 29-12-2008 19:59
 

29-12-2008 19:57:31
salieri
salieri
De 273 is inderdaad niet zwaar beschadigd, kijk maar:

http://forum.fok.nl/topic/1234691/2/50
 

29-12-2008 20:03:54
daniel
daniel
http://forum.trainsimdatabase.com/viewtopic.php?f=4&t=231&start=15 Hier nog wat meer foto's, genomen kort na de aanrijding.  

29-12-2008 20:45:28
zaza
zaza
Er is schade, dat is duidelijk, maar hoe het nu komt dat de eerste berichten repten over 'ernstige schade' en 'ernstig beschadigd' is me echt een raadsel.

Ik ben een leek dus misschien heb ik het niet bij het rechte eind, maar het lijkt me allemaal wel herstelbaar. En dat maakt het leven van een mat'46 liefhebber weer een stuk vrolijker.
 

29-12-2008 22:40:09
hcls
hcls
Ik mis in de discussie over de noodzaak van de museumtrein het argument dat een ritje in een historische trein gewoon hoort bij een spoorwegmuseum. Het geeft een dynamische dimensie aan een verder nogal statisch museum. Ik heb vroeger veel gereisd in mat'46 en zou dat graag nog eens doen. En hoe groter de omweg, hoe mooier!  

29-12-2008 22:52:39
keesje
keesje
Er is de museumpendel die vaak met SGMm gereden wordt en de Heimwee Expres. Dat zijn twee verschillende treinen. De discussie gaat vooral over die eerste, omdat deze louter voor het vervoer van reizigers tussen Ut/Db en Utm gaat. De Heimwee Expres moet zeker in ere gehouden worden.  

30-12-2008 01:04:58
thom
thom
Quote
Sappie: De 273 is inderdaad niet zwaar beschadigd, kijk maar:

http://forum.fok.nl/topic/1234691/2/50

Knap dat je aan de hand van de foto's kunt zien hoe groot de schade is..
Weleens bedacht dat er wel meer achter die wanden zit dan banken in een trein?

Ik ben zelf geen schade expert, maar jij gaat me niet vertellen aan de hand van wat foto's wat er onderhuids allemaal gebeurt is, en daar zit nou juist de constructie die de klap moet opvangen...

Daarnaast is het logisch dat de SGMm minder schade heeft dan de 46, immers duikt de hoge AK van de SGM in de bak van de 273 en die van de 273 schuift onder de bak van de SGM en kan daar weinig raken...

Al met al is het gewoon een erg triest verhaal...

Laatst bewerkt door thom op 30-12-2008 01:05
 

30-12-2008 08:15:04
nicospilt
nicospilt
Quote
thom: Daarnaast is het logisch dat de SGMm minder schade heeft dan de 46, immers duikt de hoge AK van de SGM in de bak van de 273 en die van de 273 schuift onder de bak van de SGM en kan daar weinig raken...


Lijkt me niet meteen logisch. Kun jij soms door de wanden van een trein heenkijken? De 2136 heeft een flinke klap op zijn koppeling gekregen, de 273 niet. Het kon dus weleens precies andersom zijn. De 273 gaat vandaag (30 december) op eigen kracht naar Haarlem om te worden uitgedeukt.
 

30-12-2008 10:38:20
broek53
broek53
Trein 89288, vertrekt ca 13.00 en is om 14.00 uur in Haarlem.  

30-12-2008 12:12:04
elizabeth
elizabeth
Toch stemt het hoopvol dat het gewoon op eigen kracht gebeurd.


jaapfan.
 

30-12-2008 12:15:56
thom
thom
Quote
nicospilt:
Quote
thom: Daarnaast is het logisch dat de SGMm minder schade heeft dan de 46, immers duikt de hoge AK van de SGM in de bak van de 273 en die van de 273 schuift onder de bak van de SGM en kan daar weinig raken...


Lijkt me niet meteen logisch. Kun jij soms door de wanden van een trein heenkijken? De 2136 heeft een flinke klap op zijn koppeling gekregen, de 273 niet. Het kon dus weleens precies andersom zijn. De 273 gaat vandaag (30 december) op eigen kracht naar Haarlem om te worden uitgedeukt.

De 273 krijgt de klap vol op zijn koppeloog welke vast zit aan het casco, dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk..
 


30-12-2008 12:17:58
edje
edje
Automatische koppeling van een Treinstel kan behoorlijk wat hebben.
Tot 10km/h kunnen ze opvangen, daarna zullen bussen in de AK het begeven.
Modern materieel is behoorlijk geveerd in de koppelingen, terwijl het mat46 stel dat dus niet heeft.
 

30-12-2008 13:24:37
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53: Trein 89288, vertrekt ca 13.00 en is om 14.00 uur in Haarlem.
13.24 door Ut richting Hlm.
 

31-12-2008 00:26:32
stel172
stel172
Het zal vast wel goed komen met de 273. De 172 heeft in december 1994 zelfs gewoon dienst gedaan met een flinke deuk in zijn neus. Het zag er niet uit, maar hij reed er niet anders om. Zo te zien aan de foto's lijkt het me een kwestie van plaatwerk herstellen.  

31-12-2008 00:35:56
broek53
broek53
Dat denk ik ook, sterker nog: ik weet het wel zeker. Als de schade-expert van Haarlem ernaar gekeken heeft en 3 weken hersteltijd opgeeft, kun je daar vrijwel blindelings vanuit gaan.  

31-12-2008 02:16:30
thom
thom
Ware het niet dat ik die 3 weken persoonlijk betwijfel, dat stond al in de krant op moment dat de 46 nog geen meter verrolt was...  

31-12-2008 10:09:43
elizabeth
elizabeth
Tja, kranten smullen (helaas) van die soort dingen.


jaapfan.
 

10-01-2009 17:14:38
john563
john563
het laatste wat ik opgevangen heb, hij stond op het spoor naast me (8 en 9-1), dat de vloeren en de constructie op het jacobs stel omhoog gebogen zijn, hij zal gescheiden moeten worden, dan ziet men nog meer, je word hier niet echt vrolijk van.

Laatst bewerkt door john563 op 10-01-2009 17:15
 

10-01-2009 20:56:04
maigoda
maigoda
Als dat werkelijk zo is, ben ik benieuwd waarom hij toch op eigen kracht naar Haarlem gereden is. Met zo'n schade zou dat niet mogen.
Groetjes,
Emiel
 

10-01-2009 21:42:05
timtrein
timtrein
Misschien omdat die schade niet direct goed zichtbaar was? (of niet goed gekeken natuurlijk)  

10-01-2009 23:20:55
henk_b
henk_b
Bij Mat'46 bekend punt, de oplegging op het middendraaistel, evenals de balken onder de cabine.
Maar de opgave van de schade-expert van 3 weken hersteltijd lijkt me dan nu wat te weinig.
 

11-01-2009 04:46:10
thom
thom
Zoals ik al dacht, wat ik begrepen stond die 3 weken hersteltijd al in de media voordat daar daadwerkelijk een uitspraak over gedaan is, dus daar klopt geen ene fluit van....

Maargoed, lees net elders dat het kennelijk een trend begint te worden

Laatst bewerkt door thom op 11-01-2009 04:48
 

11-01-2009 07:48:35
dh3201
dh3201
Quote
thom: Zoals ik al dacht, wat ik begrepen stond die 3 weken hersteltijd al in de media voordat daar daadwerkelijk een uitspraak over gedaan is, dus daar klopt geen ene fluit van....

Dat is de media eigen. Een sappig stukje is voor de media belangrijker dan feiten. En dat zal ook wel blijven zo ook.


Shqiperise-lopers?
 

11-01-2009 10:04:08
diesels
diesels
Dat lees ik hier nu al een paar keer, maar wat zou dan de 'sappigheid' zijn om te zeggen dat het drie weken is als het in het echt b.v. een paar maanden zou zijn? Ik bedoel, in hoeverre zou 'Jan Publiek' er beter van worden als de hersteltijd korter voorgedaan zou worden dan ik werkelijkheid. Het is voor de leek toch totaal irrelevante informatie?
Wat wél houd snijdt is het feit dat er waarschijnlijk een of andere journalist een opmerking van iemand die totaal geen partij is als waarheid zal hebben aangenomen, want daar is de media goed in. Maar kwade bedoelingen.... nee ik denk dat als we dat geloven we ons 'hobbybelang' ruim overschatten.

Laatst bewerkt door diesels op 11-01-2009 10:05
 

12-01-2009 19:14:18
nedtrain25
nedtrain25
de 273 word inderdaad geligt en hersteld.
tevens word gelijk de bekabeling voor ATB-E aangebracht
 

12-01-2009 21:11:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Hoezo, de 273 had toch al ATB-EG? Of is dat ATB fase 2?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 12-01-2009 21:15
 

12-01-2009 21:31:26
kleine_man
kleine_man
Niets van dit alles zit erin. Iig niet op 27-12-2008 en heb er toen 3 rondjes mee rond Utrecht gemaakt.  

12-01-2009 22:19:42
timtrein
timtrein
Mat'46 heeft nooit ATB gehad.  

12-01-2009 22:31:06
cuneo56
cuneo56
Zo zonder meer is dat ook niet waar , in het kader van de proeven voor de invoering van ATB hebben er enkele stellen met een (proef) installatie rondgereden, en als m'n geheugen me niet helemaal in de steek laat was dat ergens in het diepe zuiden. Maar het museum stel hoorde daar niet bij.
Ciao.

Laatst bewerkt door admin op 12-01-2009 22:56
 

13-01-2009 07:53:35
dvdhoven
dvdhoven
Nog even anders gezegd, mat 46 heeft wel de bekabeling gekregen voor ATB, maar de installatie is, op enkele uitzonderingen na, nooit geplaatst. Ik herinner die dikke kabels in de cabine nog goed.


Dick van den Hoven
 

13-01-2009 14:27:38
keesje
keesje
Quote
thom: Ware het niet dat ik die 3 weken persoonlijk betwijfel, dat stond al in de krant op moment dat de 46 nog geen meter verrolt was...


Zou een journalist het dan beter weten dan een schade-expert? Ik betwijfel het...
 

13-01-2009 16:11:28
kleine_man
kleine_man
Neu, dat niet. Maar op het eerste gezicht was de verwachting dat het herstel 3 weken zou gaan duren. Het kan zijn dat men in Haarlem nog onregelmatigheden constateerd waardoor het langer zou gaan kunnen duren.  

13-01-2009 18:19:23
thom
thom
Quote
keesje:
Quote
thom: Ware het niet dat ik die 3 weken persoonlijk betwijfel, dat stond al in de krant op moment dat de 46 nog geen meter verrolt was...


Zou een journalist het dan beter weten dan een schade-expert? Ik betwijfel het...

Daarom ik ook, en van die 3 weken is bij het NSM nergens sprake van geweest...
 

30-01-2009 10:01:22
mdeen
mdeen
Hoe is het nu met de 273? Hij staat gepland om volgende maand de Heimwee-express te rijden. Gaat dat lukken?  

30-01-2009 13:56:21
train85
train85
Ligt er aan hoe snel het herstel gaat in Tilburg. In Haarlem hadden ze geen tijd om hem te repareren en in Tilburg wel.  

30-01-2009 13:57:02
thom
thom
Zoals in een dubbel topic al zei, ga d'r maar vanuit van niet, vanmiddag gaat het stel van Hlm naar Tb om een uur of 3 en dan duurt het nogwel even voor de zaak hersteld is.

Een deel van de schade is pas zichtbaar als de bak gelicht word, daar is nog niks over te zeggen nu...
 

30-01-2009 14:07:57
daniel
daniel
Tilburg wordt wel een aardig spoorwegmuseumpje zo
DE27, De Blokkendoos, 1312 en straks ook nog de 273 erbij
 

30-01-2009 14:28:18
Rolffiej19
Rolffiej19
hmzz een DE27 is die nieuw hierzo hah volgens mij bedoel je de DE3 Treinstel 27 klinkt al beter

Laatst bewerkt door admin op 30-01-2009 15:37, reden: Onnodige quote verwijderd
 

30-01-2009 18:29:57
timtrein
timtrein
Om de een of andere reden wordt de lengte bij dat spul soms weggelaten; er wordt ook wel gesproken over de DE 41 in plaats van DE-I 41 (en hier dus DE-III 27)  

30-01-2009 19:53:55
HZwoferink
HZwoferink
Volgens deze foto is de kop van de 273 nog niet herstelt. Dit vond ik op Flickr http://www.flickr.com/photos/chris1971/3239154172/in/photostream/


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

30-01-2009 19:55:08
thom
thom
Quote
daniel: Tilburg wordt wel een aardig spoorwegmuseumpje zo
DE27, De Blokkendoos, 1312 en straks ook nog de 273 erbij

Je vergeet de 2498 nog die er ook staat %08%

@ H Zwoferink:
Je zou mijn post een paar boven die van jou eens kunnen lezen, danhad je al geweten dat de 273 juist voor herstel naar Tb gaat, en dus logischerwijs nog niet hersteld is...

Laatst bewerkt door thom op 30-01-2009 19:57
 

05-07-2009 21:47:12
nedtrain25
nedtrain25
weet iemand wat de staat van de 273 inmiddels is?  

05-07-2009 21:58:34
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Het enige wat ik erover kan vinden is dat de heimwee-express op 29&30 november met mat'46 rijdt...

de site van het NSM meldt het volgende:

Quote

Minder treinen inzetbaar als Heimwee Express
Al het rijvaardig materieel van Het Spoorwegmuseum moet van de Inspectie Verkeer en Waterstaat voor 1 april voorzien zijn van ATBe. Dit is een veiligheidssysteem dat er voor zorgt de trein automatisch stopt bij het passeren van een rood sein. Aan de Blauwe Engel en de Blokkendoos wordt op het moment hard gewerkt. Ook staat, na de botsing met de pendeltrein in december, de Muizenneus nog voor reparatie in Tilburg. Deze krijgt ook ATBe ingebouwd. Wij houden u op de hoogte wanner deze treinen weer rijvaardig zijn.


Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-07-2009 22:00
 

05-07-2009 22:13:29
1855
1855
Quote
nedtrain25: weet iemand wat de staat van de 273 inmiddels is?


Schade: niks meer van te zien.