Via Avantis
Forum: Algemeen - Algemeen
11-12-2008 17:38:58
john2
john2
Vandaag was op l1 het bericht dat een nieuw stuk spoorlijn van 5 km over Nederlands grondgebied in 2013 klaar moet zijn. De nieuwe spoorlijn ontsluit het grensoverschrijdend bedrijven terrein per spoor.

Laatst bewerkt door john2 op 14-03-2009 10:02
 

11-12-2008 17:42:45
dumpy_dump
dumpy_dump
Iets meer informatie zou welkom zijn. Het is dat ik al eerder wat over Via Avantis heb gelezen en dus weet dat het het grensoverschrijdende bedrijventerrein bij Kerkrade is, anders had het van mij ook een pretpark in Zuidoost-Fryslan kunnen zijn.  

11-12-2008 18:52:00
fastguy84
fastguy84
Er komen de laatste tijd wel goede berichten uit die hoek. De regio heeft het daar slim aangepakt door veel op Europese verbindingen in te zetten (subsidie!) en heeft verder een slimme marketing. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.knowlinx.eu om te zien waar ze mee bezig zijn en wat er al zo goed als binnen is:
- passeerspoor Lg
- IC Ehv-Hrl-Aachen
- Via Avantis, doortrekken trein van Krd via Avantis naar Aachen
- uiteindelijke verdubbeling + elektrificatie Hrl-Herzogenrath
Ok, er rammelt wel het een en ander aan (doortrekken IC 20800 naar Aachen is technisch nog niet uitgewerkt, geen idee over elektrificatie, vrij optimistische schattingen over inkomsten, niets over concessies/gunning/bedienplicht en er worden verder nogal wat dingen met de haren bijgesleept), maar toch. Als dit de manier is om nieuwe verbindingen te krijgen... tja, dan moet het maar zo
 

05-09-2009 14:32:35
john2
john2
Deze week was op L1 televisie. Dat samen met de verdubbeling van de lijn Eindhoven - Aken, ook het nieuwe stuk aan te leggen spoor Via Avantis aan gelegd zal worden. En dit nieuw stuk spoor zal weer aansluiten op bestaand spoor richting Duitsland.  


05-09-2009 19:30:18
R-ekz
R-ekz
Misschien ontgaat mij hier wat, maar ik zie de rendabiliteit er niet echt in om de spoorlijn van Kerkrade door te trekken naar Aachen, als er al een spoorlijn naar Aachen via Landgraaf loopt. Voor die 3 stations onder Landgraaf..  

05-09-2009 20:05:21
motje
motje
Het gaat ook niet zozeer om een nieuwe verbinding met Aachen, maar om een ontsluiting van het bedrijven- en technologieterrein Avantis, dat op die manier beter bereikbaar wordt vanuit Heerlen en Aachen.  

30-01-2010 10:38:28
john2
john2
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4348876/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 Avantis lijn vertraagd.  

04-02-2010 15:59:37
john2
john2
http://www.knowlinx.eu/nl/via-avantis/via-avantis/ Bij google via avantis invoeren, komt men ook bij de betreffende site uit.  

04-02-2010 17:36:08
R-ekz
R-ekz
Wel leuk dat er onderaan die pagina een TGV en een ICE te zien zijn, ik verwacht die niet op deze lijn

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-02-2010 17:44, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

05-02-2010 10:18:17
jorgo
jorgo
Geluk dat Avantis op aspecten een van de 16 beeldbepalende ontwikkelingen in samenhang met de Provinciale versnellingsagenda is, want met alle respect, Avantis heeft sinds de opening alle goede bedoelingen ten spijt de grootste moeite gehad met het aantrekken van bedrijvigheid.  

05-02-2010 19:04:04
AlbertP
AlbertP
Het kaartje geeft aan, dat de nieuwe lijn tussen Vetschau - Richterich op het oude tracé van Mt-Ahbf wordt gelegd. De ZLSM kan ook naar Aken rijden, zegt de site. Er staat niet of dit ook vanaf Simpelveld is, of alleen via Kerkrade-Spekholzerheide-Avantis. Er staat wel een foto van het stootjuk in Vetschau, wat samen met het kaartje doet vermoeden dat de ZLSM-lijn ook daar weer gaat aansluiten richting Aken.  

06-02-2010 00:13:24
giuseppe
giuseppe
Ik vind het eigenlijk nogal vreemd dat de avantislijn als pluspunt voor de richting Maastricht wordt gepresenteerd, terwijl de oude lijn alleen maar in gebruik hoeft te worden genomen. En dat is tenminste ook nog een nuttige verbinding voor al die Duitse studenten in Maastricht.  

06-02-2010 13:07:24
AlbertP
AlbertP
Er wordt misschien bedoeld, dat de 32000 wordt doorgetrokken naar Ahbf.

Laatst bewerkt door AlbertP op 06-02-2010 13:13
 

17-08-2011 18:46:34
john2
john2
Weer schot in Avantis-spoorlijn. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5359749/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 Even nog iets anders. Het tweede bericht hieronder gaat over dat stoomtrein ZLSM niet naar Valkenburg door kan wegens werkzaamheden aan spoor 3 omdat de dwarsliggers niet goed liggen.

Laatst bewerkt door john2 op 17-08-2011 18:47, reden: type fout hersteld.
 

24-08-2011 09:55:33
john2
john2
In de link een bericht van het Limburgs Dagblad en De Limburger over de Avantislijn. Dat er vanuit wordt gegaan dat de Avantislijn in 2016 klaar is. http://www.limburger.nl/article/20110823/REGIONIEUWS05/110829875/1055#'Avantislijn_in_2016_gereed'  

06-09-2011 23:03:58
treintje49
treintje49
Zoals ik begrepen heb gaat de zlsm voorlopig nog niet naar aachen rijden, omdat bijv. de railbus de laatste tijd heel vaak kapot is of kuren heeft. Dit plan dat ze naar aachen rijden zit in de vrieskast!  

06-09-2011 23:40:47
thom
thom
Ik kan me niet voorstellen, dat het functioneren van die railbus een reden kan zijn om een plan in de vriezer te zetten... %03%

Laatst bewerkt door thom op 06-09-2011 23:41
 

06-09-2011 23:42:44
broek53
broek53
Het heeft dan ook weinig tot niets met de Avantis-lijn te maken.  

07-09-2011 11:07:26
john2
john2
Zoals broek53 al weer geeft heeft de ZLSM niks met vervoer van de Avantislijn temaken. Tenminste niet met het rijdend materieel. Alleen het stukje baanvak van Kerkrade centrum naar Kerkrade west waar de aftakking is van de Avantislijn, gaat over een stuk spoor waarvan ook de ZLSM gebruik van maak. Dan wordt het stuk Kerkrade centrum - Kerkrade west weer hoofdbaan.

Laatst bewerkt door john2 op 07-09-2011 11:15, reden: Meer tekst er bij gezet
 

07-09-2011 14:25:58
localhero
localhero
Enig punt is natuurlijk de aansluiting van de avantislijn op het voormalig tracé van Simpelveld - Aachen. Blijft dan de vraag of dat een gesloten driehoek zal worden of niet (aansluiting Vetschau).  

07-09-2011 17:19:39
fugazi
fugazi
Quote
fastguy84 (do 11 dec 2008 18:52:00 https://www.somda.nl/forum/6040/p178658/): - IC Ehv-Hrl-Aachen
Welk materieel? Getrokken mat is dan het meest efficient, 186/189'ertje met een stuk of 7 rijtuigen?
 

07-09-2011 18:27:45
daniel81
daniel81
Zover denkt de gemiddelde politicus niet Als ik me het goed herinner zijn er indertijd zelfs politieke vragen geweest of WFB vanuit Bh niet kon doorijden naar Hgl%08%  

07-09-2011 19:02:29
amtrak
amtrak
Quote
treintje49 (di 06 sep 2011 23:03:58 https://www.somda.nl/forum/6040/p353880/): Zoals ik begrepen heb gaat de zlsm voorlopig nog niet naar aachen rijden, omdat bijv. de railbus de laatste tijd heel vaak kapot is of kuren heeft. Dit plan dat ze naar aachen rijden zit in de vrieskast!


Dan heb je dat verkeerd begrepen het is een wens van de ZLSM om OOIT door te rijden naar Aachen.

Hierbij zou ook bij de bouw van de avantislijn rekening mee gehouden woorden om het net van de ZLSM aan te sluiten op het duitste spoorwegnet te vetschau.

Amtrak

Laatst bewerkt door amtrak op 07-09-2011 19:06
 

07-09-2011 19:04:45
john2
john2
Kan er ook in Vetschau weer de verbinding op het Duitse spoornet weer hersteld worden.  

14-09-2011 11:14:13
giuseppe
giuseppe
Als die wissel in Vetschau er eenmaal ligt is de stap naar een Maastricht - Aken ook niet meer zo groot, ik blijf dan ook hopen op herstel van die verbinding. (Wat mij betreft veel belangrijker dan korenwolven vervoeren naar een bedrijventerrein dat je beter zou kunnen afschrijven)  

17-01-2012 12:17:36
john2
john2
Omdat op het topic sneltrein Sittard - Aken een slotje is gekomen, dit onderwerp maar in dit topig geplaats. Was zelf ook al een het dubben, dit onderwerp in dit topic of een nieuw topic openen. Dus verkeerd gegok. Dan maar nu opnieuw. Als voorloper op een IC verbinding Eindhoven - Aken is er een plan voor een sneltrein verbinding Sittard - Aken op testarten. Bron L1. Na de link aanklikken even wachten tot de video start. http://www.l1.nl/video/sneltrein-sittard-aken-16-jan-2012

Laatst bewerkt door john2 op 17-01-2012 12:18, reden: type fout hersteld.
 

17-01-2012 14:51:45
jorgo
jorgo
Het grappige van alle ambities van steden om rechtstreekse verbindingen met het buitenland te krijgen (wat doorgaans niet per se een wens van dat respectievelijke buitenland is, maar van Limburgse/Brabantse steden) is dat ze een dienstuitvoering nodig hebben die bijna per definitie de kwaliteit van de binnenlandse dienst onderuit haalt. Dit vanwege de genoemde technisch-praktische bezwaren.

Als ik lees dat Aken en Sittard met een sneltrein verbonden worden, dan denk ik meteen een aantal dingen:
* Het is nog net reëel om met de 643 naar Sittard door te rijden. Naar Ehv krijg je technische en/of capaciteitsproblemen op het traject Std-Ehv, althans als de 643 de 800/20800 daar zou vervangen. Méér sneltreinen naar Ehv is nu niet bepaald nodig.
* Het gaat tussen Std en Hrl sowieso waarschijnlijk ten koste van de 20800, waardoor de 800 geheel naar Mt rijdt. Hrl verliest daarbij verbinding met de Randstad of dat aantal wordt gehalveerd. Het is maar waar je behoefte aan hebt, rechtstreeks naar Std en Aken of naar Std en Utrecht.
* Eigenlijk voegt het voor mensen uit Ehv nu nog helemaal niks toe, die moeten straks in Std overstappen in plaats van Hrl.
* Het was misschien nog reëler geweest de 6900 naar Aken door te trekken, die lijnen hebben vast een vergelijkbare bezetting. Maar een sneltrein kun je het dan niet meer noemen, natuurlijk.

Laatst bewerkt door jorgo op 17-01-2012 14:52
 

17-01-2012 15:39:51
waalkade
waalkade
De huidige trein naar Aken heeft niet Aken als eindpunt.
De reizigers ten oosten van Aken die ten (noord)westen van Aken moeten zijn dupeer je hiermee.
 

17-01-2012 15:51:27
WesselE
WesselE
Wat ik me sowieso afvraag: wil men een sneltrein náást de huidige stopper Hrl-Aachen? Dat zou betekenen dat men een beroep moet doen op het laatste beschikbare pad per uur op het traject Lg-Hrl, waardoor het er wel een erg krappe bedoeling wordt. Locon kan dan bijvoorbeeld niet meer naar Han met de afvaltreinen uit Vam.


'Okeh'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-01-2012 15:56:42
timtrein
timtrein
Ik begreep dat men daar nog niet uit was.  

17-01-2012 16:02:35
DingeZ
DingeZ
Ik vraag me ook af welk materieel ze hier willen inzetten. Een dieseltrein lijkt me niet gewenst. En elektrisch wordt wat lastig. Sowieso, waar moet de overgang 1500/15000V komen? Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn. In zo'n geval kan de 20800 gewoon doorrijden naar Aken. Maar als ze Duits materieel in gaan zetten, bijv TRAXX + IC wagens dan krijg je het probleem spoorcapaciteit Hrl-Std(-Ehv).  

17-01-2012 16:12:43
timtrein
timtrein
Waarom is een dieseltrein niet gewenst?  

17-01-2012 16:13:11
jorgo
jorgo
De Talenten (643) van de Euregiobahn rijden nu al goeddeels over geëlectrificeerde lijnen, dus dat zal het grootste breekpunt niet zijn.

Wat betreft het knippen van de huidige Düren/Stolberg-Heerlen verbinding: vergeet niet dat De Avantislijn een tweede verbinding tussen Heerlen en Aken inricht (wat hier http://www.knowlinx.eu/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2Fheader_mobile-region-2020_01.jpg&width=800m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22margin%3A0%3B%20background%3A%23fff%3B%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose%28%29%3B%22%3E%20|%20%3C%2Fa%3E&md5=a8d9eb105ecefe930662b56524ceb6f6, zij het slecht, te zien is). De huidige verbinding rijdt via Herzogenrath en het is mi niet de bedoeling dat die geschrapt wordt, dus knippen hoeft niet en via Avantis wordt een nieuwe verbinding.

Of de treinen uit Ehv/Std vervolgens via Herzogenrath of Avantis rijden, weet ik even niet (kan het L1 filmpje nu niet afspelen).
 

17-01-2012 16:50:46
koosmat64
koosmat64
Quote
WesselE (di 17 jan 2012 15:51:27 https://www.somda.nl/forum/6040/p374053/): Wat ik me sowieso afvraag: wil men een sneltrein náást de huidige stopper Hrl-Aachen? Dat zou betekenen dat men een beroep moet doen op het laatste beschikbare pad per uur op het traject Lg-Hrl, waardoor het er wel een erg krappe bedoeling wordt. Locon kan dan bijvoorbeeld niet meer naar Han met de afvaltreinen uit Vam.

Als alles goed gaat is er eind dit jaar een passeerspoor in Landgraaf klaar.
 

17-01-2012 20:01:04
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (di 17 jan 2012 14:51:45 https://www.somda.nl/forum/6040/p374046/): * Het is nog net reëel om met de 643 naar Sittard door te rijden. Naar Ehv krijg je technische en/of capaciteitsproblemen op het traject Std-Ehv, althans als de 643 de 800/20800 daar zou vervangen.
Er komt geen IC Ehv-Aachen voordat het grenstraject is geëlektrificeerd. Dat blijk ook uit het bericht van het Limburgs dagblad: http://www.limburger.nl/article/20120116/REGIONIEUWS01/120119542/1056

Quote
DingeZ (di 17 jan 2012 16:02:35 https://www.somda.nl/forum/6040/p374057/): Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn
Dat kan zeker niet. De overgang moet ergens tussen Landgraaf en Herzogenrath komen.
 

18-01-2012 09:10:21
jbt
jbt
En daarom denk ik dat dit 'luchtfietserij' is, zeker op korte termijn. Tweespanningtreinstellen 1.500 V gelijk en 15.000 V wissel zijn er - behoudens de ICE's - (nog) niet en ook niet in planning. Landgraaf - Sittard of Herzogenrath - Aachen omschakelbaar maken lijkt mij een brug te ver. Rijden met Traxxen of 189-ers lijkt mij weer te duur te worden, of je moet een treindienst opzetten van Eindhoven via Heerlen en Aachen naar Köln, maar dat lijkt mij weer wat te veel van het goede tussen Sittard en Eindhoven. Kortom: leuk plan, maar zorg dat je eerst omschakelbaar materieel hebt, dat op een dienst Sittard - Heerlen - Aachen 'past', bijvoorbeeld omschakebare VIRM's en verleng dan de 20800 ieder uur naar Aachen.  

18-01-2012 09:14:38
Harold27
Harold27
Allemaal goede argumenten, wordt inderdaad erg moeilijk.
Daarom herhaal ik de vraag van Timtrein: waarom is een dieseltrein niet gewenst?
Overstappen is natuurlijk een nadeel, maar als je dat goed cross-platform inricht is het beter dan niets.
 

18-01-2012 09:26:20
jbt
jbt
Wat ook kan (op korte termijn): een reactivering van een aantal 605-en (ICE-TD), zodat je een uurdienst Sittard-Heerlen-Aachen (eventueel verlengd tot Köln als er geen ICE of Thalys rijdt) kunt aanbieden, tussen Sittard en Heerlen ten koste van één keer de 20800 per uur. Voor wat betreft de lengte is dit ideaal (vier rijtuigen), Restaurant lijkt mij overbodig. Over comfort hoeven reizigers dan in ieder geval niet te klagen.  

18-01-2012 09:53:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jbt (wo 18 jan 2012 09:10:21 https://www.somda.nl/forum/6040/p374156/): Kortom: leuk plan, maar zorg dat je eerst omschakelbaar materieel hebt, dat op een dienst Sittard - Heerlen - Aachen 'past', bijvoorbeeld omschakebare VIRM's en verleng dan de 20800 ieder uur naar Aachen.
Zoiets wordt wel heel gevoelig lijkt me, tenzij je de 20800 los legt zal het niet meevallen die omschakelbare stellen op de juiste plek te houden (en je hebt er natuurlijk veel meer nodig als ze helemaal met de 800 meegaan tot Amr/Sgn).

Daarnaast, "past' VIRM wel in Duitsland (langs perrons enzo en binnen het profiel)?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-01-2012 10:20:58
yappa
yappa
Quote
jbt (wo 18 jan 2012 09:26:20 https://www.somda.nl/forum/6040/p374159/): Wat ook kan (op korte termijn): een reactivering van een aantal 605-en (ICE-TD), zodat je een uurdienst Sittard-Heerlen-Aachen (eventueel verlengd tot Köln als er geen ICE of Thalys rijdt) kunt aanbieden, tussen Sittard en Heerlen ten koste van één keer de 20800 per uur. Voor wat betreft de lengte is dit ideaal (vier rijtuigen), Restaurant lijkt mij overbodig. Over comfort hoeven reizigers dan in ieder geval niet te klagen.


Op zich word ik heel enthousiast van dit soort plannen, ik zie het direct voor me. Ik vrees alleen dat DB die ICE-TD stellen niet voor niets aan de kant heeft gezet. Als ze heel betrouwbaar, efficiënt en relatief goedkoop in exploitatie waren, dan zouden ze volgens mij heel wat kilometers maken. Elk van die drie factoren is essentieel als je een nieuwe verbinding als Eindhoven - Aachen als pilot wilt opzetten. Ik vrees dus dat dat ook niet haalbaar zal blijken, maar ik zal de eerste zijn om met plezier mijn ongelijk toe te geven als het wel blijkt te kunnen.
 

18-01-2012 10:23:51
john2
john2
Quote
reisthijs (di 17 jan 2012 20:01:04 https://www.somda.nl/forum/6040/p374093/):
Quote
jorgo (di 17 jan 2012 14:51:45 https://www.somda.nl/forum/6040/p374046/): * Het is nog net reëel om met de 643 naar Sittard door te rijden. Naar Ehv krijg je technische en/of capaciteitsproblemen op het traject Std-Ehv, althans als de 643 de 800/20800 daar zou vervangen.
Er komt geen IC Ehv-Aachen voordat het grenstraject is geëlektrificeerd. Dat blijk ook uit het bericht van het Limburgs dagblad: http://www.limburger.nl/article/20120116/REGIONIEUWS01/120119542/1056

Quote
DingeZ (di 17 jan 2012 16:02:35 https://www.somda.nl/forum/6040/p374057/): Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn
Dat kan zeker niet. De overgang moet ergens tussen Landgraaf en Herzogenrath komen.

Zou het ook kunnen met een spanningsluis zoals tussen Maastricht en Luik?
 

18-01-2012 10:31:38
jorgo
jorgo
Hoe dan ook, je hebt tweespanningsmaterieel nodig. De NMBS kan op halve kracht naar Maastricht rijden met conventionele treinstellen.

Ik wil er overigens nogmaals op wijzen dat de grensovergang van de huidige verbinding Hrl-Aken, waar de IC kennelijk ook gebruik van moet maken na verdubbeling en elektrificatie, niet via Avantis gaat. Dat is een andere ambitie.
 

18-01-2012 10:46:57
john2
john2
Dacht zelf ook dat een eventuele IC verbinding via de huidige verbinding zou gaan. Daarom had ik er ook een apart topic van gemaakt, daarom ook de twijfel van mij een apart topic van maken of in dit topic.  

18-01-2012 10:56:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
daniël_ddr (wo 18 jan 2012 09:53:20 https://www.somda.nl/forum/6040/p374162/):
Quote
jbt (wo 18 jan 2012 09:10:21 https://www.somda.nl/forum/6040/p374156/): Kortom: leuk plan, maar zorg dat je eerst omschakelbaar materieel hebt, dat op een dienst Sittard - Heerlen - Aachen 'past', bijvoorbeeld omschakebare VIRM's en verleng dan de 20800 ieder uur naar Aachen.
Zoiets wordt wel heel gevoelig lijkt me, tenzij je de 20800 los legt zal het niet meevallen die omschakelbare stellen op de juiste plek te houden (en je hebt er natuurlijk veel meer nodig als ze helemaal met de 800 meegaan tot Amr/Sgn).

Daarnaast, "past' VIRM wel in Duitsland (langs perrons enzo en binnen het profiel)?


Overduidelijk een nee, bij de overbrenging naar het proeftraject in duitsland ging het nog geen kilometer voorbij de grens mis: de traptreden + ophanging daarvan steekt uit.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-01-2012 11:13:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Als er een wil is, dan is daar ongetwijfeld iets op te verzinnen. Bij de SLT klappen ze toch ook in? Zo'n systeem moet toch ook voor een VIRM te maken zijn?


Met vriendelijke groet, Robin
 

18-01-2012 11:21:48
john2
john2
Is het spoorweg meubilair in Duitsland dan zoveel anders dan in Nederland, dat er niks mag en kan uitsteken zoals traptreden. Ik neem aan dat de portalen en seinpalen in Duitsland ver genoeg van het spoor in Duitsland af staan, dat hiermee niks kan gebeuren.

Laatst bewerkt door john2 op 18-01-2012 11:22, reden: type fout hersteld.
 

18-01-2012 11:26:37
dlm4yjp
dlm4yjp
alleen de (laad)perrons schijnbaar niet.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

18-01-2012 11:33:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
RSK-Mat92 (wo 18 jan 2012 11:13:46 https://www.somda.nl/forum/6040/p374176/): Als er een wil is, dan is daar ongetwijfeld iets op te verzinnen. Bij de SLT klappen ze toch ook in? Zo'n systeem moet toch ook voor een VIRM te maken zijn?


Bij SLT is het vanaf het begin zo ontworpen. Bij VIRM achteraf zo'n systeem inbouwen is lastiger dan je denkt. Bovendien moet je ook perronhoogte in gedachte nemen, die is Duitsland lager dan in NL, dus moet je ook 2 uitstaptreden hebben ipv 1. En die allebei uitschuifbaar maken, EN het nog achteraf inbouwen in een trein die er niet op is ontworpen... is nogal een ontwerpuitdaging
 

18-01-2012 11:40:04
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Als ik die treeplanken van een VIRM zie, dan denk ik aan een systeem als een ophaalbrug. scharnier aan de zijde van de trein, en opgeklapt vallen de planken dan in het profiel. Maar afgezien daarvan zie ik het hier voorlopig nog niet van komen... Want een IC uit Ehv naar Ahbf is leuk, maar hoe moet je dan in Ahbf uitchecken?


Met vriendelijke groet, Robin
 

18-01-2012 11:56:10
mdeen
mdeen
Quote
john2 (wo 18 jan 2012 10:46:57 https://www.somda.nl/forum/6040/p374171/): Dacht zelf ook dat een eventuele IC verbinding via de huidige verbinding zou gaan. Daarom had ik er ook een apart topic van gemaakt, daarom ook de twijfel van mij een apart topic van maken of in dit topic.

Over Via Avantis hoor je de laatste tijd ook niets meer. Ligt dat project op zijn gat?

Het is ook niet handig om via die (voorgestelde) lijn te gaan. Het is om, je moet net zo hard dubbelspoor aanleggen tussen Landgraaf en Kerkrade Centrum, je moet meer elektrificeren en er ontbreekt een stuk spoor (inclusief de aansluiting en signalisatie) tussen Vetschau en Richterich.
Daarbij is het spoor naar Avantis nog niet eens aangelegd, dus je kunt helemaal niet rijden. Op wikipedia wordt gezegd dat dit in 2013 zou worden aangelegd maar bij Prorail kan ik er helemaal niks over vinden.
 

18-01-2012 12:16:04
jbt
jbt
Quote
yappa (wo 18 jan 2012 10:20:58 https://www.somda.nl/forum/6040/p374166/): Op zich word ik heel enthousiast van dit soort plannen, ik zie het direct voor me. Ik vrees alleen dat DB die ICE-TD stellen niet voor niets aan de kant heeft gezet. Als ze heel betrouwbaar, efficiënt en relatief goedkoop in exploitatie waren, dan zouden ze volgens mij heel wat kilometers maken. Elk van die drie factoren is essentieel als je een nieuwe verbinding als Eindhoven - Aachen als pilot wilt opzetten. Ik vrees dus dat dat ook niet haalbaar zal blijken, maar ik zal de eerste zijn om met plezier mijn ongelijk toe te geven als het wel blijkt te kunnen.


Er wordt gemompeld dat de eigenlijke reden waarom de 605-en (op de Franken-Sachsen Magistrale Nürnberg - Dresden)aan de kant zijn gezet, niet zozeer de falende techniek was, maar de te dure exploitatie met twee gekoppelde treinstellen met twee volledig werkende restauratieafdelingen. Nu - met losse stellen - tussen Hamburg en Kopenhagen gaat het wel goed. Een deel van de vloot staat nog aan de kant, eenvoudig omdat daar geen emplooi voor is. Op (Eindhoven-)Sittard-Heerlen-Aachen(-Köln) hoef je echt geen restauratie aan te bieden. Je hoeft geen service op ICE-niveau aan te bieden, maar wel iets vergelijkbaars met een (goede) Nederlandse intercity.
 

18-01-2012 12:25:09
jorgo
jorgo
@ mdeen: En Via Avantis is bovendien aanmerkelijk langer, wat het sowieso geen geschikte route maakt voor de sneltrein-die-tussendoor-niet-stopt.

Grafische weergaven laten Via Avantis vrij rechtlijnig uitzien (http://www.knowlinx.eu/index.php?eID=tx_cms_showpic&file=uploads%2Fpics%2Fkaart_KNLX3_free.jpg&width=800m&height=600m&bodyTag=%3Cbody%20style%3D%22margin%3A0%3B%20background%3A%23fff%3B%22%3E&wrap=%3Ca%20href%3D%22javascript%3Aclose%28%29%3B%22%3E%20|%20%3C%2Fa%3E&md5=72e4cfda90847cfacb76091a704c86e4). Hier zie je al dat het wat genuanceerder ligt http://www.limburger.nl/apps/pbcs.dll/misc?url=/templates/PictureZoom.pbs&Site=LD&Date=20110817&Category=REGIONIEUWS05&ArtNo=110819726&Ref=AR&Profile=1006&Photo=&Caption= en hier http://www.knowlinx.eu/fileadmin/KNLX/content/redakteure/downloadpublic/Kaarten/Avantis-traceontwerp.jpg en hier de reële afstanden http://www.parkstad-limburg.nl/index.cfm/parkstad-limburg/informatie/nieuws/nieuwsartikel/realisatie-via-avantis-voor-2017. In die laatste schets wordt Aken/Avantis trouwens via de Heuvellandlijn met Mt verbonden.

Volgens deze kaart rijdt de IC via het oude traject http://www.knowlinx.eu/fileadmin/KNLX/content/redakteure/downloadpublic/Kaarten/netkaart_compleet_def_neutraal.pdf. Maar het is altijd moeilijk te bepalen welke schets het nieuwste is. Zo heb je ook nog deze schets http://img37.imageshack.us/img37/1516/viaeuregiodefklein2.png die uit dezelfde koker lijkt maar Herzogenrath wel nog met Landgraaf verbindt.

Laatst bewerkt door jorgo op 18-01-2012 12:25
 

18-01-2012 12:28:34
AgentX
AgentX
Quote
RSK-Mat92 (wo 18 jan 2012 11:40:04 https://www.somda.nl/forum/6040/p374184/): Als ik die treeplanken van een VIRM zie, dan denk ik aan een systeem als een ophaalbrug. scharnier aan de zijde van de trein, en opgeklapt vallen de planken dan in het profiel. Maar afgezien daarvan zie ik het hier voorlopig nog niet van komen... Want een IC uit Ehv naar Ahbf is leuk, maar hoe moet je dan in Ahbf uitchecken?


Onderweg bij het laatste grensstation even snel de trein uit rennen om uit te checken. (Er is vast nog geen oplossing voor...)
 

18-01-2012 12:35:57
jorgo
jorgo
Dit rapport is overigens de context van bovenstaande kaartjes (LimburgNet 2.0, #puke). Ook wel het lezen waard. Het dateert van 1 september vorig jaar. http://www.knowlinx.eu/fileadmin/KNLX/content/redakteure/downloadpublic/Studies/FMN_LimburgNet_definitief_rapport.pdf

In Bijlage 1 http://www.knowlinx.eu/fileadmin/KNLX/content/redakteure/downloadpublic/Strategische_documenten/FMN_LimburgNet_bijlagen.pdf staat een beschrijving van de diverse routes zoals "Via Mosae Zuid"...

De kaartjes zijn trouwens onderdeel van het alternatief plan van de Federatie Mobiliteitbedrijven Nederland http://www.mobiliteitnederland.nl/.
 


18-01-2012 12:50:06
john2
john2
Heb zelf de laatste tijd ook niks meer in de media vernomen over de via Avantis spoorlijn. Wel dat het industrie terrein via avantis problemen, welke problemen heb ik niet gelijk meer paraat, zou hebben. Misschien dat dit ook nog van invloed heeft over een eventuele aanleg van dit nieuw stuk spoorlijn. En wat er in dit topic wordt aangehaald over het op saldo reizen met de OV chipkaart, het in en uit check gebeuren. Ik neem aan dat er dan wel een internationaal papieren treinkaarte kan worden gekocht.

Laatst bewerkt door john2 op 18-01-2012 12:50, reden: type fout hersteld.
 

18-01-2012 12:53:37
jeanne
jeanne
Quote
jbt (wo 18 jan 2012 12:16:04 https://www.somda.nl/forum/6040/p374188/):
Er wordt gemompeld dat de eigenlijke reden waarom de 605-en (op de Franken-Sachsen Magistrale Nürnberg - Dresden)aan de kant zijn gezet, niet zozeer de falende techniek was, maar de te dure exploitatie met twee gekoppelde treinstellen met twee volledig werkende restauratieafdelingen. Nu - met losse stellen - tussen Hamburg en Kopenhagen gaat het wel goed. Een deel van de vloot staat nog aan de kant, eenvoudig omdat daar geen emplooi voor is. Op (Eindhoven-)Sittard-Heerlen-Aachen(-Köln) hoef je echt geen restauratie aan te bieden. Je hoeft geen service op ICE-niveau aan te bieden, maar wel iets vergelijkbaars met een (goede) Nederlandse intercity.


Dan zou een 612, al dan niet in een IC uitvoering, dus voldoende zijn?
 

18-01-2012 13:25:58
jorgo
jorgo
In dat geval, wat voor treinstel met betere stoelen dan ook. Een 612 rijdt ook geen 200 naar Köln door.

Ondanks dat ook professionals gaarne speculeren over diesel-ICE's (blijkens de ICE-TD rit Aken-Heerlen-Amsterdam in 2007 http://www.youtube.com/watch?v=hZ_wu8Kn4bk), staat toch echt in in dit draadje geciteerde artikelen dat er van electificatie wordt uitgegaan.

Ten laatste nogmaals: behalve dat hij hier en daar aansluit op het euregionale vervoersnetwerk, heeft de nieuwe IC/sneltrein niets met Via Avantis te maken. Hij rijdt 'gewoon' via Haanrade, niet via Spelholzerheide.
 

18-01-2012 13:31:22
jorgo
jorgo
Quote
john2 (wo 18 jan 2012 12:50:06 https://www.somda.nl/forum/6040/p374196/): Heb zelf de laatste tijd ook niks meer in de media vernomen over de via Avantis spoorlijn. Wel dat het industrie terrein via avantis problemen, welke problemen heb ik niet gelijk meer paraat, zou hebben.


Welnu, denk aan dit soort berichten: http://www.l1.nl/nieuws/bouw-hart-en-vaatcentrum-avantis-van-baan#.Txa6qYHRXZ8 en http://www.limburger.nl/article/20111108/REGIONIEUWS05/111109645/1006.
Er zit vanaf het begin een bepaalde dosis idealisme in het bedrijventerrein. Goed gedraaid heeft het nooit en door de crisis is het ernstig onder druk komen te staan. Let wel, met het idealisme om grensoverschrijdend vestigen mogelijk te maken is niks mis, maar de bijbehorende aanname dat bedrijven er op zaten te wachten is misschien wat politiek-typisch geweest.

Laatst bewerkt door jorgo op 18-01-2012 13:32
 

18-01-2012 14:37:36
jbt
jbt
Quote
jeanne (wo 18 jan 2012 12:53:37 https://www.somda.nl/forum/6040/p374198/): Dan zou een 612, al dan niet in een IC uitvoering, dus voldoende zijn?


Daar zou ook best wat voor te zeggen zijn. De Franken-Sachsen magistrale wordt naar mijn weten immers geelektrificeerd, dus er komen er over enige tijd genoeg vrij (zelfs voormalige 'Fernverkehrs-RegioSwingers').
 

18-01-2012 19:33:59
ehbk2006
ehbk2006
Quote
DingeZ (di 17 jan 2012 16:02:35 https://www.somda.nl/forum/6040/p374057/): Ik vraag me ook af welk materieel ze hier willen inzetten. Een dieseltrein lijkt me niet gewenst. En elektrisch wordt wat lastig. Sowieso, waar moet de overgang 1500/15000V komen? Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn. In zo'n geval kan de 20800 gewoon doorrijden naar Aken. Maar als ze Duits materieel in gaan zetten, bijv TRAXX + IC wagens dan krijg je het probleem spoorcapaciteit Hrl-Std(-Ehv).

DB 218 met N-wagen. %08%

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 18-01-2012 19:34
 

18-01-2012 19:53:07
dh3201
dh3201
Quote
jbt (wo 18 jan 2012 09:26:20 https://www.somda.nl/forum/6040/p374159/): Wat ook kan (op korte termijn): een reactivering van een aantal 605-en (ICE-TD), zodat je een uurdienst Sittard-Heerlen-Aachen (eventueel verlengd tot Köln als er geen ICE of Thalys rijdt) kunt aanbieden, tussen Sittard en Heerlen ten koste van één keer de 20800 per uur. Voor wat betreft de lengte is dit ideaal (vier rijtuigen), Restaurant lijkt mij overbodig. Over comfort hoeven reizigers dan in ieder geval niet te klagen.

Red je dat met één stel? Alleen de 5509 staat nog aan de kant na een aanrijding is is volgens mij ook al aardig geplukt qua onderdelen. De overige 19 stellen zijn allen in gebruik.

Maar goed, in de tijd dat het duurt voordat het spoor tussen Hrl en Hz geëlektrificeerd is, kan Siemens of Bombardier of Staddler vast wel een meersysteemstreinstel ontwikkelen en bouwen.


Shqiperise-lopers?
 

18-01-2012 21:48:59
waalkade
waalkade
Is het niet zinvoller om de HSL-oost eens op te rakelen?
Daar kunnen meer mensen van profiteren dan van een lijntje dat loopt door een gebied wat snel ontvolkt.
 

19-01-2012 00:33:40
eix
eix
Quote
waalkade (wo 18 jan 2012 21:48:59 https://www.somda.nl/forum/6040/p374262/): Is het niet zinvoller om de HSL-oost eens op te rakelen?
Daar kunnen meer mensen van profiteren dan van een lijntje dat loopt door een gebied wat snel ontvolkt.

Wellicht is het wegblijven van investeringen juist een van de redenen dat het gebied ontvolkt..?

Laatst bewerkt door eix op 19-01-2012 00:39
 

19-01-2012 01:48:06
john563
john563
wat dachten jullie van dat alstom hybride trein, vreet alle spanningen en kan ook nog op diesel en rijd 160km/h http://www.flickr.com/photos/johnybrauns/6147825980/  

19-01-2012 09:03:31
jbt
jbt
Quote
dh3201 (wo 18 jan 2012 19:53:07 https://www.somda.nl/forum/6040/p374251/): Red je dat met één stel? Alleen de 5509 staat nog aan de kant na een aanrijding is is volgens mij ook al aardig geplukt qua onderdelen. De overige 19 stellen zijn allen in gebruik.


Naar mijn weten zijn er van de 19 nog bestaande stellen aanvankelijk 13 gereactiveerd en in 2011 nog eens 3 (voor reservedoeleinden, zonder 'Neigetechnik'), althans dat was het plan. Eerder was er het plan ze alle 6 hiervoor nog te reactiveren, maar dat bleek te duur. Er zouden er nu dus nog wel een paar over moeten zijn.
 

19-01-2012 14:14:59
jorgo
jorgo
En voor de tigzoveelste keer: de intercity/sneltrein (Ehv-)Std-Aken zal NIET via Avantis rijden, maar via Herzogenrath. En voor die overgang stuurt men bovendien op electrificatie aan.

Het is verbazingwekkend hoe enigszins informatieve bijdragen die daadwerkelijk over het onderwerp en de voorgestelde plannen gaan, het qua respons altijd moeten afleggen tegen fantasievolle materieelspeculaties.
 

19-01-2012 20:47:57
FourRoses
FourRoses
Ik voorzie een halte zoals Enschede de Eschmarke maar dan in de vorm van Avantis. Alvast vooruitbouwen op een terrein waar heel veel huizen zouden komen. Bij Avantis in de vorm van bedrijventerrein. Wat achteraf toch wel tegen blijkt te vallen, vooral in deze tijden van crisis.  

20-01-2012 09:26:23
jbt
jbt
Quote
jorgo (do 19 jan 2012 14:14:59 https://www.somda.nl/forum/6040/p374362/): En voor de tigzoveelste keer: de intercity/sneltrein (Ehv-)Std-Aken zal NIET via Avantis rijden, maar via Herzogenrath. En voor die overgang stuurt men bovendien op electrificatie aan.

Het is verbazingwekkend hoe enigszins informatieve bijdragen die daadwerkelijk over het onderwerp en de voorgestelde plannen gaan, het qua respons altijd moeten afleggen tegen fantasievolle materieelspeculaties.


Dat we het in dit draadje (dat over Avantis gaat) ook over de mogelijke intercity van Heerlen naar Aachen hebben, is het gevolg van het besluit van het beheer om het (pas begonnen draadje) over die intercity in dit topic onder te brengen, dus gaan we hier vrolijk door over die intercity, hoewel die niets met 'Via Avantis' te maken heeft.

Die Intercity wil men volgend jaar (2013) al laten rijden. Laten we eerlijk zijn: voor die tijd is er nooit een electrificatie gereed en is er ook geen passend tweespanningmaterieel. Als ze die Intercity inderdaad volgend jaar al willen laten rijden, dan zullen er nu toch al langzaam maar zeker plannen voor een exploitatie moeten worden opgesteld. Je ontkomt dan niet aan dieselmaterieel, zeker voor de eerste tijd. Als je dan naar geschikt dieselmaterieel gaat omzien, dan is een ICE-TD lang zo gek niet, zeker niet als je ook Eindhoven-Heerlen-Köln wilt doen. Als je het wil beperken tot alleen maar Sittard-Aachen, zou een 612 zeker niet misstaan. Beide materieeltypen zijn bij mijn weten (ook in 2013) beschikbaar.
 

20-01-2012 10:02:28
gvttreinen
gvttreinen
Vergeet niet de toelating 612 op s`lands spoorwegnet en ik geloof dat wij niet zo gechameerd zijn van kantelbakmaterieel!
V.w.b. de 612 of ander kantelmaterieel...toelating duurt lang of is zelfs kansloos!
 

20-01-2012 10:10:52
dvdhoven
dvdhoven
Redelijke eenvoudige oplossing: Verordeneren dat het kantelbakmechanisme wordt uitgeschakeld. Dat mechanisme biedt tussen Heerlen en Aachen zowiezo weinig tot geen voordeel. En de stellen zullen toch in aparte gesloten omloop terecht komen, dus ook daar kan het probleem niet zitten.


Dick van den Hoven
 

20-01-2012 12:08:20
dlm4yjp
dlm4yjp
ICE-TD is toegelaten in NL, mits kantelbakken uitgeschakeld zijn (en d'r was nog een voorwaarde welke ik vergeten ben).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-01-2012 14:04:59
koosmat64
koosmat64
Quote
jbt (vr 20 jan 2012 09:26:23 https://www.somda.nl/forum/6040/p374443/):
Die Intercity wil men volgend jaar (2013) al laten rijden. Laten we eerlijk zijn: voor die tijd is er nooit een electrificatie gereed.

Volgend jaar gaat er ook nog geen intercity rijden.
Maar wel een sneltrein Sittard-Heerlen-Aken, althans dat is de planning

Laatst bewerkt door koosmat64 op 20-01-2012 14:05
 

20-01-2012 14:22:19
jeanne
jeanne
Voor de start is een ICE-TD t.o.v. een 612 op het gedeelte Sittard—Aachen primair een overkill oplossing. In mijn beleving vooral economisch. Daarmee leg je gelijk al een hypotheek op het project. Je zou bij de materieel keuze natuurlijk veel dichter bij huis kunnen blijven. Gewoon, door een DM´90 te kiezen, eventueel met een aangepast interieurtje.

En ja, Intercity of sneltrein, what is in a name. De sneltrein zal in Duitsland wel een Regio Express worden, om te voorkomen dat het een trein met toeslag wordt.

Laatst bewerkt door jeanne op 20-01-2012 14:52
 

20-01-2012 20:04:19
timtrein
timtrein
Dat zal wel niet willen met de 3 stellen die daarvoor in de basis geschikt zijn, dus dat betekent ombouw van nog wat stellen. Maar dat zal wel goedkoper zijn dan de 612 toegelaten krijgen vrees ik  

20-01-2012 20:12:40
giuseppe
giuseppe
In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT. Op de langere termijn wordt er gedacht aan de stammen+loc die nu op HSL rijden.

De Via avantis is een heel ander verhaal en is nog lang niet zeker. Als die er komt zal deze onderdeel worden van de stoptrein Maastricht Randwijck - Kerkrade.

Laatst bewerkt door giuseppe op 20-01-2012 20:22
 

20-01-2012 23:51:14
koosmat64
koosmat64
Maar als ik me niet vergis willen ze de Avantislijn niet elecktrificeren.  

21-01-2012 01:22:53
JeroeNL
JeroeNL
Quote
giuseppe (vr 20 jan 2012 20:12:40 https://www.somda.nl/forum/6040/p374528/): In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT.
De 3431, 3432 en 3433 zijn voorzien van PZB en zijn/waren toegelaten in Duitsland. Is een optie, maar dan denk ik dat er wel een paar treinstellen bij moeten komen. Maar voor de korte termijn lijkt me de Talent de beste optie, alle treinstellen die Heerlen komen zijn voorzien van ATB.
 

21-01-2012 10:14:39
maxime
maxime
Quote
dlm4yjp (vr 20 jan 2012 12:08:20 https://www.somda.nl/forum/6040/p374471/): ICE-TD is toegelaten in NL, mits kantelbakken uitgeschakeld zijn (en d'r was nog een voorwaarde welke ik vergeten ben).
Weet je dit zeker? Naar mijn weten betrof die ene rit die ze ooit door Limburg naar Amsterdam hebben gereden een rit met een VGB verkregen bij ProRail. Voor die VGB dienden de kantelbakken wel uit te zijn. Die stellen beschikken overigens ook niet over ATB.

Trouwens heel mooi hoe er gedroomd wordt over verscheidene materieelsoorten, maar volgens mij wordt er al snel vergeten hoeveel een en ander kost. Ik zou er met het oog op de realiteit maar vanuit gaan dat er op de korte termijn in deze EuregioBahn-dienst gewoon Talenten komen te rijden in de sneltrein/intercitydienst Sittard - Heerlen - Aachen v.v.

DM'90 beschikt namelijk niet meer over de (volledige) apparatuur. Al zou dat wel zo zijn dan is 3 stellen waarschijnlijk te weinig en dan moet er extra worden omgebouwd. Daarnaast betekent dit voor een hoop EuregioBahn machinisten extra opleiding. Allemaal duur, duur, duur en daarmee zeer onwaarschijnlijk. Talenten zijn beschikbaar, toegelaten en bekend bij rijdend personeel.

Daarnaast zal er op korte termijn materieel beschikbaar moeten zijn, dus haal je de planning van 2013 met ander materieel gewoon niet. Zeker niet als er voor die tijd nog wegleerritten moeten worden gereden en het een en ander aan papieren rompslomp bij de fa.'s ProRail en DB-netz moet worden geregeld.

Tot slot is het al vaker gezegd: vreemde keuze om het topic sneltrein Aachen - Sittard bij Via Avantis te stoppen. Misschien was een topic "Ontwikkelingen Euregiobahn" een beter idee geweest?

Laatst bewerkt door maxime op 21-01-2012 10:15
 

21-01-2012 10:40:11
Harold27
Harold27
Noem het b.v. treinverbinding Zuid Limburg met Aachen (of zoiets), dan ben je eruit.
Dan blijft het wat algemener dan alleen Euregiobahn.

Laatst bewerkt door Harold27 op 21-01-2012 10:53
 

21-01-2012 11:35:23
Eindhoven
Eindhoven
Er is zelfs ooit sprake van geweest dat ze t treinpersoneel,in de tijd dat de serie 800/900 Hlm-Hrl/Mt,het ICR materieel vervangen werdt door de Virm,wijs maakten dat in de toekomst de Virmen geschikt zouden konden worden gemaakt,voor spanning-wisseling,zodat een verbinding Asd-Hrl-Aachen/Asd-Mt-Liege,mogelijk werdt gericht op het HSL netwerk!  

21-01-2012 12:05:47
sarino78
sarino78
Gaat ook gebeuren in de toekomst,maar voor die tijd willen ze een diesel loc aan kopelen in heerlen tot aan aken en terug en wat hier verder staat dat ze talenten gaan gebruiken kan al niet, die dingen rijden al jaren bij ons van heerlen/landgraaf naar aken.het is echt stoptrein spul
Maar ik heb dit verleden jaar gehoord de plannen met diesel locs kunnen nu alweer van tafel zijn, we moeten maar afwachten!!!!
 

21-01-2012 12:50:24
waalkade
waalkade
Quote
Eindhoven (za 21 jan 2012 11:35:23 https://www.somda.nl/forum/6040/p374587/): Er is zelfs ooit sprake van geweest dat ze t treinpersoneel,in de tijd dat de serie 800/900 Hlm-Hrl/Mt,het ICR materieel vervangen werdt door de Virm,wijs maakten dat in de toekomst de Virmen geschikt zouden konden worden gemaakt,voor spanning-wisseling,zodat een verbinding Asd-Hrl-Aachen/Asd-Mt-Liege,mogelijk werdt gericht op het HSL netwerk!
Dat zou wel mooi zijn.
Heb je materieel voor 3 verschillende spanningen nodig.
Sleept dat materieel voor 95% van de tijd een hoop ballast mee.
Het lijkt mij goedkoper om die paar reizigers die niet in staat zijn om over te stappen van de ene trein naar de andere trein te dragen.
 

21-01-2012 13:31:15
maurits
maurits
Er komen hier de meest wilde plannen voorbij.. Allerlei vreemde constructies met fikse aanpassingen van bestaand materieel of het slepen van materieel kosten erg veel geld. Niet echt iets wat de slagingskans van een dergelijk project vergroot.

Ik denk dat men er goed aan doet om het voorbeeld van Twente met de Grensland Express te volgen. Dus rij voor ongeveer 3 jaar met bestaand materieel (Talent of misschien DM90) een extra trein tussen bijvoorbeeld Sittard en Aachen. Zorg ervoor dat de kaartverkoop en tariefintegratie op orde is, en kijk of een dergelijke extra verbinding potentie heeft.

Als blijkt dat er genoeg publiek meewil met zo'n verbinding, kun je gaan kijken naar structurele oplossingen. Op zich zou het een idee kunnen zijn om Landgraaf-Herzogenrath te elektrificeren en de RE1 (de NRW-Express) door te laten rijden naar Heerlen en eventueel Sittard en Eindhoven. De locs Baureihe 146 die zou je dan kunnen vervangen door locs Baureihe 186 die ook in Nederland kunnen rijden. Op die manier krijgt de Parkstad Limburg een directe verbinding met Aachen, Köln, Düsseldorf en de rest van het Ruhrgebied.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-01-2012 15:07:02
sjoerd
sjoerd
Projecten genoeg en dat is ook sinds het ontstaan van spoorwegen (en ook andere zaken) zo geweest. Soms kwam de wijsheid pas als alles al gemaakt was, maar ook werd potentieel succes wel eens onderschat.
Maar helaas is het soms veel harder nodig om te gaan rijden op een plek waar geen of te weinig rails ligt, dan op een plek waar wel rails ligt.
 

21-01-2012 18:20:48
john2
john2
Quote
sarino78 (za 21 jan 2012 12:05:47 https://www.somda.nl/forum/6040/p374591/): Gaat ook gebeuren in de toekomst,maar voor die tijd willen ze een diesel loc aan kopelen in heerlen tot aan aken en terug en wat hier verder staat dat ze talenten gaan gebruiken kan al niet, die dingen rijden al jaren bij ons van heerlen/landgraaf naar aken.het is echt stoptrein spul
Maar ik heb dit verleden jaar gehoord de plannen met diesel locs kunnen nu alweer van tafel zijn, we moeten maar afwachten!!!!

Als er diesellocs aan en af gekoppeld moeten gaan worden, dan gaat dit weer sinda een hele poos geleden in Heerlen weer gebeuren. Want dan zal er ook met elektrische loks gekoppeld en ontkoppeld moeten wordn. Moet hiervoor ook weer personeel aanwezig zijn. Of dit moet lukken met het aanwezige personeel.
 

21-01-2012 20:35:21
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Volgens mij kan het wel wat goedkoper dan telkens aan- en afkoppelen. ACTS reed een tijdje goederentreinen met een combinatie 1200+6700. In mijn ogen moet zoiets ook te verzinnen zijn met een 1700 en een nader te kiezen dieselloc. Dan zit je niet met de noodzaak van meerspanningsmaterieel, en hoef je ook niet overal extra personeel neer te zetten. Maak er ICR TD-stammen van met een automatische koppeling, en je hebt gelijk een oplossing voor een serie (20)800 Hdr - Std - (Hrl) Mt - (Ahbf) Luik. Met een gesloten omloop heb je geen problemen in de uitvoering en gelijk twee mooie doorgaande verbindingen van de randstad naar het buitenland, die vanaf Std naar het noorden gecombineerd kunnen rijden.

Waarschijnlijk denk ik veel te simpel in de tegenwoordig zo moeilijke spoorwereld, maar een oplossing lijkt soms zo eenvoudig.


Met vriendelijke groet, Robin
 

21-01-2012 21:59:26
timtrein
timtrein
Waarom bedenken jullie dit soort extreem dure en ingewikkelde oplossingen als je gewoon een dieseltrein kan laten rijden %03% ?  

21-01-2012 22:02:53
dh3201
dh3201
Voor het geld wat de hier geopperde mogelijkheden kosten, kun je de reizigers zowat per Rolls Royce van deur tot deur vervoeren.


Shqiperise-lopers?
 

21-01-2012 22:53:57
AgentX
AgentX
Quote
RSK-Mat92 (za 21 jan 2012 20:35:21 https://www.somda.nl/forum/6040/p374656/): Maak er ICR TD-stammen van met een automatische koppeling, (.. knip ..) die vanaf Std naar het noorden gecombineerd kunnen rijden.


Beetje overdreven misschien, 14 bakken ICR?
 

21-01-2012 23:00:17
maurits
maurits
Quote
RSK-Mat92 (za 21 jan 2012 20:35:21 https://www.somda.nl/forum/6040/p374656/):Waarschijnlijk denk ik veel te simpel in de tegenwoordig zo moeilijke spoorwereld, maar een oplossing lijkt soms zo eenvoudig.


Ik denk dat je hele aankoppelcircus met 1700'en, losse diesellocs en ICR-stammen juist nogal ingewikkeld is

En ik snap ook wel het standpunt en de ideeën van sommige hobbyisten hier. Een getrokken trein met een dieselloc is natuurlijk ook veel leuker om mee te reizen of te fotograferen. Ik reis ook veel liever met een comfortabele getrokken trein met zijgangrijtuigen dan met de zoveelste suffe VIRM, Lint of Talent.

Maar een reiziger zal het een volstrekte worst zijn of die met een getrokken trein of treinstel naar zijn/haar bestemming reist. Zolang de trein voor het te bereizen traject maar Vlug, Veilig, Voordelig en Comfortabel is. En terugkomend op een snellere verbinding Sittard-Heerlen-Aachen zou een Talent of DM90 daar prima aan voldoen voor een driejarige proef.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-01-2012 23:05:22
koosmat64
koosmat64
Precies en het voordeel van DM'90 is zodat je tussen Heerlen en Aken met een solo stel kunt rijden en tussen Heerlen en Sittard met twee stellen.
Zo heb je tussen Heerlen en Sittard genoeg capaciteit en zijn de treinen tussen Heerlen en Aken niet half leeg.
 

22-01-2012 01:00:34
waalkade
waalkade
Is dat niet overdreven?
Er zijn al twee IC's en een stoptrein per uur op dat traject.
Komt er nog een IC bij.
Tussen Zwolle en Deventer moet men het met twee stoptreinen per uur doen.
 

22-01-2012 09:45:19
edje
edje
Quote
JeroeNL (za 21 jan 2012 01:22:53 https://www.somda.nl/forum/6040/p374564/):
Quote
giuseppe (vr 20 jan 2012 20:12:40 https://www.somda.nl/forum/6040/p374528/): In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT.
De 3431, 3432 en 3433 zijn voorzien van PZB en zijn/waren toegelaten in Duitsland. Is een optie, maar dan denk ik dat er wel een paar treinstellen bij moeten komen. Maar voor de korte termijn lijkt me de Talent de beste optie, alle treinstellen die Heerlen komen zijn voorzien van ATB.


Geen enkele DM90 heeft nog PZB.
De spoelen en de cabinesignalering is nog wel aanwezig maar is allemaal afgekoppeld, sterker nog de kabel aan de spoel aan het draaistel is gewoon afgeknipt.
 

22-01-2012 10:59:26
john2
john2
Quote
waalkade (zo 22 jan 2012 01:00:34 https://www.somda.nl/forum/6040/p374690/): Is dat niet overdreven?
Er zijn al twee IC's en een stoptrein per uur op dat traject.
Komt er nog een IC bij.
Tussen Zwolle en Deventer moet men het met twee stoptreinen per uur doen.

En op werkdagen in de spitsuren 's morgens en 's middages nog een extra stoptrein per uur erbij.
 

22-01-2012 13:14:03
waalkade
waalkade
Wanneer men zo overbedeeld is pleit ik eerder voor een IC Zwolle - Berlijn.
Alleen is het niet zo spannend om dan over materieel te speculeren.
Dat traject is nl al doorgaand van bovenleiding voorzien.
 

22-01-2012 16:46:21
koosmat64
koosmat64
Quote
waalkade (zo 22 jan 2012 01:00:34 https://www.somda.nl/forum/6040/p374690/): Is dat niet overdreven?
Er zijn al twee IC's en een stoptrein per uur op dat traject.

De sneltrein gaat ter vervanging van een intercity rijden. Dan zijn twee stellen in de meeste gevallen geen overbodige luxe
Je krijgt tussen Heerlen en Sittard dus:

1/2x per uur stoptrein Heerlen-Sittard.
1x per uur intercity Heerlen-Amsterdam en verder.
1x per uur sneltrein Aken-Sittard.

Reizgers moeten dus eens per uur overstappen in Sittard.
 

22-01-2012 17:07:30
waalkade
waalkade
Degene die dat bedacht heeft moet maar eens een poosje straks in Sittard bij het "overstapmeubel" gaan staan. Met een rode pet op.  

22-01-2012 17:22:43
eix
eix
Het ´overstapmeubel´? Leg uit.

Volgens mij valt Sittard - Heerlen namelijk gewoon onder de NS concessie dus gedonder met OV-chipkaarten die in en uitgechecked moeten worden vanwege verschillende vervoerders zal niet voorkomen. Tenminste, ik denk dat je dat met ´overstapmeubel´ bedoelt?
 

12-02-2012 13:12:08
phantom
phantom
Echt helemaal stil is het met via avantis blijkbaar niet,of ik moet in eerdere berichten dit over het hoofd hebben gezien:
http://www.parkstad-limburg.nl/index.cfm/parkstad-limburg/nieuwsbrieven-archief/title/2012-doorgaan-met-uitvoering?mailingid=334C6E03-1517-64D9-CC33675603A0D0A1

Quote
giuseppe (vr 20 jan 2012 20:12:40 https://www.somda.nl/forum/6040/p374528/): In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT. Op de langere termijn wordt er gedacht aan de stammen+loc die nu op HSL rijden.
.

Qua materieel en goedkoop zijn,is dan Plan U niet een optie ?
Als ik niet al te ver achter loop dan zijn er stellen gereviseerd en niet verkocht,dus zou dat dan iets wezen ?
(ik ga bij bovenstaande uit dat die stellen er nog zijn,en dus nu nutteloos geld kosten stilstaand)
 

12-02-2012 15:01:05
dh3201
dh3201
Alle stellen zijn verkocht.


Shqiperise-lopers?