Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Via Avantis

Donderdag 11 dec 2008 - 17:38:58
john2
john2
Vandaag was op l1 het bericht dat een nieuw stuk spoorlijn van 5 km over Nederlands grondgebied in 2013 klaar moet zijn. De nieuwe spoorlijn ontsluit het grensoverschrijdend bedrijven terrein per spoor.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 14 mrt 2009 om 10:02:37

Donderdag 11 dec 2008 - 17:42:45
dumpy_dump
dumpy_dump
Iets meer informatie zou welkom zijn. Het is dat ik al eerder wat over Via Avantis heb gelezen en dus weet dat het het grensoverschrijdende bedrijventerrein bij Kerkrade is, anders had het van mij ook een pretpark in Zuidoost-Fryslan kunnen zijn.

Donderdag 11 dec 2008 - 18:52:00
fastguy84
fastguy84
Er komen de laatste tijd wel goede berichten uit die hoek. De regio heeft het daar slim aangepakt door veel op Europese verbindingen in te zetten (subsidie!) en heeft verder een slimme marketing. Kijk bijvoorbeeld eens op www.knowlinx.eu om te zien waar ze mee bezig zijn en wat er al zo goed als binnen is:
- passeerspoor Lg
- IC Ehv-Hrl-Aachen
- Via Avantis, doortrekken trein van Krd via Avantis naar Aachen
- uiteindelijke verdubbeling + elektrificatie Hrl-Herzogenrath
Ok, er rammelt wel het een en ander aan (doortrekken IC 20800 naar Aachen is technisch nog niet uitgewerkt, geen idee over elektrificatie, vrij optimistische schattingen over inkomsten, niets over concessies/gunning/bedienplicht en er worden verder nogal wat dingen met de haren bijgesleept), maar toch. Als dit de manier is om nieuwe verbindingen te krijgen... tja, dan moet het maar zo

Zaterdag 05 sep 2009 - 14:32:35
john2
john2
Deze week was op L1 televisie. Dat samen met de verdubbeling van de lijn Eindhoven - Aken, ook het nieuwe stuk aan te leggen spoor Via Avantis aan gelegd zal worden. En dit nieuw stuk spoor zal weer aansluiten op bestaand spoor richting Duitsland.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Zaterdag 05 sep 2009 - 19:30:18
R-ekz
R-ekz
Misschien ontgaat mij hier wat, maar ik zie de rendabiliteit er niet echt in om de spoorlijn van Kerkrade door te trekken naar Aachen, als er al een spoorlijn naar Aachen via Landgraaf loopt. Voor die 3 stations onder Landgraaf..

Zaterdag 05 sep 2009 - 20:05:21
motje
motje
Het gaat ook niet zozeer om een nieuwe verbinding met Aachen, maar om een ontsluiting van het bedrijven- en technologieterrein Avantis, dat op die manier beter bereikbaar wordt vanuit Heerlen en Aachen.

Zaterdag 30 jan 2010 - 10:38:28
john2
john2
www.l1.nl Avantis lijn vertraagd.

Donderdag 04 feb 2010 - 15:59:37
john2
john2
www.knowlinx.eu Bij google via avantis invoeren, komt men ook bij de betreffende site uit.

Donderdag 04 feb 2010 - 17:36:08
R-ekz
R-ekz
Wel leuk dat er onderaan die pagina een TGV en een ICE te zien zijn, ik verwacht die niet op deze lijn

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 04 feb 2010 om 17:44:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Vrijdag 05 feb 2010 - 10:18:17
jorgo
jorgo
Geluk dat Avantis op aspecten een van de 16 beeldbepalende ontwikkelingen in samenhang met de Provinciale versnellingsagenda is, want met alle respect, Avantis heeft sinds de opening alle goede bedoelingen ten spijt de grootste moeite gehad met het aantrekken van bedrijvigheid.

Vrijdag 05 feb 2010 - 19:04:04
AlbertP
AlbertP
Het kaartje geeft aan, dat de nieuwe lijn tussen Vetschau - Richterich op het oude tracé van Mt-Ahbf wordt gelegd. De ZLSM kan ook naar Aken rijden, zegt de site. Er staat niet of dit ook vanaf Simpelveld is, of alleen via Kerkrade-Spekholzerheide-Avantis. Er staat wel een foto van het stootjuk in Vetschau, wat samen met het kaartje doet vermoeden dat de ZLSM-lijn ook daar weer gaat aansluiten richting Aken.

Zaterdag 06 feb 2010 - 00:13:24
giuseppe
giuseppe
Ik vind het eigenlijk nogal vreemd dat de avantislijn als pluspunt voor de richting Maastricht wordt gepresenteerd, terwijl de oude lijn alleen maar in gebruik hoeft te worden genomen. En dat is tenminste ook nog een nuttige verbinding voor al die Duitse studenten in Maastricht.

Zaterdag 06 feb 2010 - 13:07:24
AlbertP
AlbertP
Er wordt misschien bedoeld, dat de 32000 wordt doorgetrokken naar Ahbf.

Laatst bewerkt door AlbertP op Zaterdag 06 feb 2010 om 13:13:21

Woensdag 17 aug 2011 - 18:46:34
john2
john2
Weer schot in Avantis-spoorlijn. www.l1.nl Even nog iets anders. Het tweede bericht hieronder gaat over dat stoomtrein ZLSM niet naar Valkenburg door kan wegens werkzaamheden aan spoor 3 omdat de dwarsliggers niet goed liggen.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 17 aug 2011 om 18:47:25, reden: type fout hersteld.

Woensdag 24 aug 2011 - 09:55:33
john2
john2
In de link een bericht van het Limburgs Dagblad en De Limburger over de Avantislijn. Dat er vanuit wordt gegaan dat de Avantislijn in 2016 klaar is. www.limburger.nl

Dinsdag 06 sep 2011 - 23:03:58
treintje49
treintje49
Zoals ik begrepen heb gaat de zlsm voorlopig nog niet naar aachen rijden, omdat bijv. de railbus de laatste tijd heel vaak kapot is of kuren heeft. Dit plan dat ze naar aachen rijden zit in de vrieskast!

Dinsdag 06 sep 2011 - 23:40:47
thom
thom
Ik kan me niet voorstellen, dat het functioneren van die railbus een reden kan zijn om een plan in de vriezer te zetten...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 06 sep 2011 om 23:41:06

Dinsdag 06 sep 2011 - 23:42:44
broek53
broek53
Het heeft dan ook weinig tot niets met de Avantis-lijn te maken.

Woensdag 07 sep 2011 - 11:07:26
john2
john2
Zoals broek53 al weer geeft heeft de ZLSM niks met vervoer van de Avantislijn temaken. Tenminste niet met het rijdend materieel. Alleen het stukje baanvak van Kerkrade centrum naar Kerkrade west waar de aftakking is van de Avantislijn, gaat over een stuk spoor waarvan ook de ZLSM gebruik van maak. Dan wordt het stuk Kerkrade centrum - Kerkrade west weer hoofdbaan.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 07 sep 2011 om 11:15:22, reden: Meer tekst er bij gezet

Woensdag 07 sep 2011 - 14:25:58
localhero
localhero
Enig punt is natuurlijk de aansluiting van de avantislijn op het voormalig tracé van Simpelveld - Aachen. Blijft dan de vraag of dat een gesloten driehoek zal worden of niet (aansluiting Vetschau).

Woensdag 07 sep 2011 - 17:19:39
fugazi
fugazi
fastguy84 (do 11 dec 2008 18:52:00 somda.nl): - IC Ehv-Hrl-Aachen
Welk materieel? Getrokken mat is dan het meest efficient, 186/189'ertje met een stuk of 7 rijtuigen?

Woensdag 07 sep 2011 - 18:27:45
daniel81
daniel81
Zover denkt de gemiddelde politicus niet Als ik me het goed herinner zijn er indertijd zelfs politieke vragen geweest of WFB vanuit Bh niet kon doorijden naar Hgl

Woensdag 07 sep 2011 - 19:02:29
amtrak
amtrak
treintje49 (di 06 sep 2011 23:03:58 somda.nl): Zoals ik begrepen heb gaat de zlsm voorlopig nog niet naar aachen rijden, omdat bijv. de railbus de laatste tijd heel vaak kapot is of kuren heeft. Dit plan dat ze naar aachen rijden zit in de vrieskast!
Dan heb je dat verkeerd begrepen het is een wens van de ZLSM om OOIT door te rijden naar Aachen.

Hierbij zou ook bij de bouw van de avantislijn rekening mee gehouden woorden om het net van de ZLSM aan te sluiten op het duitste spoorwegnet te vetschau.

Amtrak

Laatst bewerkt door amtrak op Woensdag 07 sep 2011 om 19:06:01

Woensdag 07 sep 2011 - 19:04:45
john2
john2
Kan er ook in Vetschau weer de verbinding op het Duitse spoornet weer hersteld worden.

Woensdag 14 sep 2011 - 11:14:13
giuseppe
giuseppe
Als die wissel in Vetschau er eenmaal ligt is de stap naar een Maastricht - Aken ook niet meer zo groot, ik blijf dan ook hopen op herstel van die verbinding. (Wat mij betreft veel belangrijker dan korenwolven vervoeren naar een bedrijventerrein dat je beter zou kunnen afschrijven)

Dinsdag 17 jan 2012 - 12:17:36
john2
john2
Omdat op het topic sneltrein Sittard - Aken een slotje is gekomen, dit onderwerp maar in dit topig geplaats. Was zelf ook al een het dubben, dit onderwerp in dit topic of een nieuw topic openen. Dus verkeerd gegok. Dan maar nu opnieuw. Als voorloper op een IC verbinding Eindhoven - Aken is er een plan voor een sneltrein verbinding Sittard - Aken op testarten. Bron L1. Na de link aanklikken even wachten tot de video start. www.l1.nl

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 17 jan 2012 om 12:18:01, reden: type fout hersteld.

Dinsdag 17 jan 2012 - 14:51:45
jorgo
jorgo
Het grappige van alle ambities van steden om rechtstreekse verbindingen met het buitenland te krijgen (wat doorgaans niet per se een wens van dat respectievelijke buitenland is, maar van Limburgse/Brabantse steden) is dat ze een dienstuitvoering nodig hebben die bijna per definitie de kwaliteit van de binnenlandse dienst onderuit haalt. Dit vanwege de genoemde technisch-praktische bezwaren.

Als ik lees dat Aken en Sittard met een sneltrein verbonden worden, dan denk ik meteen een aantal dingen:
* Het is nog net reëel om met de 643 naar Sittard door te rijden. Naar Ehv krijg je technische en/of capaciteitsproblemen op het traject Std-Ehv, althans als de 643 de 800/20800 daar zou vervangen. Méér sneltreinen naar Ehv is nu niet bepaald nodig.
* Het gaat tussen Std en Hrl sowieso waarschijnlijk ten koste van de 20800, waardoor de 800 geheel naar Mt rijdt. Hrl verliest daarbij verbinding met de Randstad of dat aantal wordt gehalveerd. Het is maar waar je behoefte aan hebt, rechtstreeks naar Std en Aken of naar Std en Utrecht.
* Eigenlijk voegt het voor mensen uit Ehv nu nog helemaal niks toe, die moeten straks in Std overstappen in plaats van Hrl.
* Het was misschien nog reëler geweest de 6900 naar Aken door te trekken, die lijnen hebben vast een vergelijkbare bezetting. Maar een sneltrein kun je het dan niet meer noemen, natuurlijk.

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 17 jan 2012 om 14:52:04

Dinsdag 17 jan 2012 - 15:39:51
waalkade
waalkade
De huidige trein naar Aken heeft niet Aken als eindpunt.
De reizigers ten oosten van Aken die ten (noord)westen van Aken moeten zijn dupeer je hiermee.

Dinsdag 17 jan 2012 - 15:51:27
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Wat ik me sowieso afvraag: wil men een sneltrein náást de huidige stopper Hrl-Aachen? Dat zou betekenen dat men een beroep moet doen op het laatste beschikbare pad per uur op het traject Lg-Hrl, waardoor het er wel een erg krappe bedoeling wordt. Locon kan dan bijvoorbeeld niet meer naar Han met de afvaltreinen uit Vam.

'Okeh'

Dinsdag 17 jan 2012 - 15:56:42
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik begreep dat men daar nog niet uit was.

Dinsdag 17 jan 2012 - 16:02:35
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ik vraag me ook af welk materieel ze hier willen inzetten. Een dieseltrein lijkt me niet gewenst. En elektrisch wordt wat lastig. Sowieso, waar moet de overgang 1500/15000V komen? Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn. In zo'n geval kan de 20800 gewoon doorrijden naar Aken. Maar als ze Duits materieel in gaan zetten, bijv TRAXX + IC wagens dan krijg je het probleem spoorcapaciteit Hrl-Std(-Ehv).

Dinsdag 17 jan 2012 - 16:12:43
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Waarom is een dieseltrein niet gewenst?

Dinsdag 17 jan 2012 - 16:13:11
jorgo
jorgo
De Talenten (643) van de Euregiobahn rijden nu al goeddeels over geëlectrificeerde lijnen, dus dat zal het grootste breekpunt niet zijn.

Wat betreft het knippen van de huidige Düren/Stolberg-Heerlen verbinding: vergeet niet dat De Avantislijn een tweede verbinding tussen Heerlen en Aken inricht (wat hier www.knowlinx.eu zij het slecht, te zien is). De huidige verbinding rijdt via Herzogenrath en het is mi niet de bedoeling dat die geschrapt wordt, dus knippen hoeft niet en via Avantis wordt een nieuwe verbinding.

Of de treinen uit Ehv/Std vervolgens via Herzogenrath of Avantis rijden, weet ik even niet (kan het L1 filmpje nu niet afspelen).

Dinsdag 17 jan 2012 - 16:50:46
koosmat64
koosmat64
WesselE (di 17 jan 2012 15:51:27 www.somda.nl): Wat ik me sowieso afvraag: wil men een sneltrein náást de huidige stopper Hrl-Aachen? Dat zou betekenen dat men een beroep moet doen op het laatste beschikbare pad per uur op het traject Lg-Hrl, waardoor het er wel een erg krappe bedoeling wordt. Locon kan dan bijvoorbeeld niet meer naar Han met de afvaltreinen uit Vam.
Als alles goed gaat is er eind dit jaar een passeerspoor in Landgraaf klaar.

Dinsdag 17 jan 2012 - 20:01:04
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
jorgo (di 17 jan 2012 14:51:45 www.somda.nl): * Het is nog net reëel om met de 643 naar Sittard door te rijden. Naar Ehv krijg je technische en/of capaciteitsproblemen op het traject Std-Ehv, althans als de 643 de 800/20800 daar zou vervangen.
Er komt geen IC Ehv-Aachen voordat het grenstraject is geëlektrificeerd. Dat blijk ook uit het bericht van het Limburgs dagblad: www.limburger.nl
DingeZ (di 17 jan 2012 16:02:35 www.somda.nl): Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn
Dat kan zeker niet. De overgang moet ergens tussen Landgraaf en Herzogenrath komen.

Woensdag 18 jan 2012 - 09:10:21
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
En daarom denk ik dat dit 'luchtfietserij' is, zeker op korte termijn. Tweespanningtreinstellen 1.500 V gelijk en 15.000 V wissel zijn er - behoudens de ICE's - (nog) niet en ook niet in planning. Landgraaf - Sittard of Herzogenrath - Aachen omschakelbaar maken lijkt mij een brug te ver. Rijden met Traxxen of 189-ers lijkt mij weer te duur te worden, of je moet een treindienst opzetten van Eindhoven via Heerlen en Aachen naar Köln, maar dat lijkt mij weer wat te veel van het goede tussen Sittard en Eindhoven. Kortom: leuk plan, maar zorg dat je eerst omschakelbaar materieel hebt, dat op een dienst Sittard - Heerlen - Aachen 'past', bijvoorbeeld omschakebare VIRM's en verleng dan de 20800 ieder uur naar Aachen.

Woensdag 18 jan 2012 - 09:14:38
Harold27
Harold27
Allemaal goede argumenten, wordt inderdaad erg moeilijk.
Daarom herhaal ik de vraag van Timtrein: waarom is een dieseltrein niet gewenst?
Overstappen is natuurlijk een nadeel, maar als je dat goed cross-platform inricht is het beter dan niets.

Woensdag 18 jan 2012 - 09:26:20
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Wat ook kan (op korte termijn): een reactivering van een aantal 605-en (ICE-TD), zodat je een uurdienst Sittard-Heerlen-Aachen (eventueel verlengd tot Köln als er geen ICE of Thalys rijdt) kunt aanbieden, tussen Sittard en Heerlen ten koste van één keer de 20800 per uur. Voor wat betreft de lengte is dit ideaal (vier rijtuigen), Restaurant lijkt mij overbodig. Over comfort hoeven reizigers dan in ieder geval niet te klagen.

Woensdag 18 jan 2012 - 09:53:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
jbt (wo 18 jan 2012 09:10:21 www.somda.nl): Kortom: leuk plan, maar zorg dat je eerst omschakelbaar materieel hebt, dat op een dienst Sittard - Heerlen - Aachen 'past', bijvoorbeeld omschakebare VIRM's en verleng dan de 20800 ieder uur naar Aachen.
Zoiets wordt wel heel gevoelig lijkt me, tenzij je de 20800 los legt zal het niet meevallen die omschakelbare stellen op de juiste plek te houden (en je hebt er natuurlijk veel meer nodig als ze helemaal met de 800 meegaan tot Amr/Sgn).

Daarnaast, "past' VIRM wel in Duitsland (langs perrons enzo en binnen het profiel)?

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 18 jan 2012 - 10:20:58
yappa
yappa
jbt (wo 18 jan 2012 09:26:20 somda.nl): Wat ook kan (op korte termijn): een reactivering van een aantal 605-en (ICE-TD), zodat je een uurdienst Sittard-Heerlen-Aachen (eventueel verlengd tot Köln als er geen ICE of Thalys rijdt) kunt aanbieden, tussen Sittard en Heerlen ten koste van één keer de 20800 per uur. Voor wat betreft de lengte is dit ideaal (vier rijtuigen), Restaurant lijkt mij overbodig. Over comfort hoeven reizigers dan in ieder geval niet te klagen.
Op zich word ik heel enthousiast van dit soort plannen, ik zie het direct voor me. Ik vrees alleen dat DB die ICE-TD stellen niet voor niets aan de kant heeft gezet. Als ze heel betrouwbaar, efficiënt en relatief goedkoop in exploitatie waren, dan zouden ze volgens mij heel wat kilometers maken. Elk van die drie factoren is essentieel als je een nieuwe verbinding als Eindhoven - Aachen als pilot wilt opzetten. Ik vrees dus dat dat ook niet haalbaar zal blijken, maar ik zal de eerste zijn om met plezier mijn ongelijk toe te geven als het wel blijkt te kunnen.

Woensdag 18 jan 2012 - 10:23:51
john2
john2
reisthijs (di 17 jan 2012 20:01:04 www.somda.nl):
jorgo (di 17 jan 2012 14:51:45 www.somda.nl): * Het is nog net reëel om met de 643 naar Sittard door te rijden. Naar Ehv krijg je technische en/of capaciteitsproblemen op het traject Std-Ehv, althans als de 643 de 800/20800 daar zou vervangen.
Er komt geen IC Ehv-Aachen voordat het grenstraject is geëlektrificeerd. Dat blijk ook uit het bericht van het Limburgs dagblad: www.limburger.nl
DingeZ (di 17 jan 2012 16:02:35 www.somda.nl): Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn
Dat kan zeker niet. De overgang moet ergens tussen Landgraaf en Herzogenrath komen.
Zou het ook kunnen met een spanningsluis zoals tussen Maastricht en Luik?

Woensdag 18 jan 2012 - 10:31:38
jorgo
jorgo
Hoe dan ook, je hebt tweespanningsmaterieel nodig. De NMBS kan op halve kracht naar Maastricht rijden met conventionele treinstellen.

Ik wil er overigens nogmaals op wijzen dat de grensovergang van de huidige verbinding Hrl-Aken, waar de IC kennelijk ook gebruik van moet maken na verdubbeling en elektrificatie, niet via Avantis gaat. Dat is een andere ambitie.

Woensdag 18 jan 2012 - 10:46:57
john2
john2
Dacht zelf ook dat een eventuele IC verbinding via de huidige verbinding zou gaan. Daarom had ik er ook een apart topic van gemaakt, daarom ook de twijfel van mij een apart topic van maken of in dit topic.

Woensdag 18 jan 2012 - 10:56:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
daniël_ddr (wo 18 jan 2012 09:53:20 www.somda.nl):
jbt (wo 18 jan 2012 09:10:21 www.somda.nl): Kortom: leuk plan, maar zorg dat je eerst omschakelbaar materieel hebt, dat op een dienst Sittard - Heerlen - Aachen 'past', bijvoorbeeld omschakebare VIRM's en verleng dan de 20800 ieder uur naar Aachen.
Zoiets wordt wel heel gevoelig lijkt me, tenzij je de 20800 los legt zal het niet meevallen die omschakelbare stellen op de juiste plek te houden (en je hebt er natuurlijk veel meer nodig als ze helemaal met de 800 meegaan tot Amr/Sgn).

Daarnaast, "past' VIRM wel in Duitsland (langs perrons enzo en binnen het profiel)?
Overduidelijk een nee, bij de overbrenging naar het proeftraject in duitsland ging het nog geen kilometer voorbij de grens mis: de traptreden + ophanging daarvan steekt uit.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 18 jan 2012 - 11:13:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Als er een wil is, dan is daar ongetwijfeld iets op te verzinnen. Bij de SLT klappen ze toch ook in? Zo'n systeem moet toch ook voor een VIRM te maken zijn?

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 18 jan 2012 - 11:21:48
john2
john2
Is het spoorweg meubilair in Duitsland dan zoveel anders dan in Nederland, dat er niks mag en kan uitsteken zoals traptreden. Ik neem aan dat de portalen en seinpalen in Duitsland ver genoeg van het spoor in Duitsland af staan, dat hiermee niks kan gebeuren.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 18 jan 2012 om 11:22:03, reden: type fout hersteld.

Woensdag 18 jan 2012 - 11:26:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
alleen de (laad)perrons schijnbaar niet.

Woensdag 18 jan 2012 - 11:33:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
RSK-Mat92 (wo 18 jan 2012 11:13:46 somda.nl): Als er een wil is, dan is daar ongetwijfeld iets op te verzinnen. Bij de SLT klappen ze toch ook in? Zo'n systeem moet toch ook voor een VIRM te maken zijn?
Bij SLT is het vanaf het begin zo ontworpen. Bij VIRM achteraf zo'n systeem inbouwen is lastiger dan je denkt. Bovendien moet je ook perronhoogte in gedachte nemen, die is Duitsland lager dan in NL, dus moet je ook 2 uitstaptreden hebben ipv 1. En die allebei uitschuifbaar maken, EN het nog achteraf inbouwen in een trein die er niet op is ontworpen... is nogal een ontwerpuitdaging

Woensdag 18 jan 2012 - 11:40:04
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Als ik die treeplanken van een VIRM zie, dan denk ik aan een systeem als een ophaalbrug. scharnier aan de zijde van de trein, en opgeklapt vallen de planken dan in het profiel. Maar afgezien daarvan zie ik het hier voorlopig nog niet van komen... Want een IC uit Ehv naar Ahbf is leuk, maar hoe moet je dan in Ahbf uitchecken?

Woensdag 18 jan 2012 - 11:56:10
mdeen
mdeen
john2 (wo 18 jan 2012 10:46:57 www.somda.nl): Dacht zelf ook dat een eventuele IC verbinding via de huidige verbinding zou gaan. Daarom had ik er ook een apart topic van gemaakt, daarom ook de twijfel van mij een apart topic van maken of in dit topic.
Over Via Avantis hoor je de laatste tijd ook niets meer. Ligt dat project op zijn gat?

Het is ook niet handig om via die (voorgestelde) lijn te gaan. Het is om, je moet net zo hard dubbelspoor aanleggen tussen Landgraaf en Kerkrade Centrum, je moet meer elektrificeren en er ontbreekt een stuk spoor (inclusief de aansluiting en signalisatie) tussen Vetschau en Richterich.
Daarbij is het spoor naar Avantis nog niet eens aangelegd, dus je kunt helemaal niet rijden. Op wikipedia wordt gezegd dat dit in 2013 zou worden aangelegd maar bij Prorail kan ik er helemaal niks over vinden.

Woensdag 18 jan 2012 - 12:16:04
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
yappa (wo 18 jan 2012 10:20:58 www.somda.nl): Op zich word ik heel enthousiast van dit soort plannen, ik zie het direct voor me. Ik vrees alleen dat DB die ICE-TD stellen niet voor niets aan de kant heeft gezet. Als ze heel betrouwbaar, efficiënt en relatief goedkoop in exploitatie waren, dan zouden ze volgens mij heel wat kilometers maken. Elk van die drie factoren is essentieel als je een nieuwe verbinding als Eindhoven - Aachen als pilot wilt opzetten. Ik vrees dus dat dat ook niet haalbaar zal blijken, maar ik zal de eerste zijn om met plezier mijn ongelijk toe te geven als het wel blijkt te kunnen.
Er wordt gemompeld dat de eigenlijke reden waarom de 605-en (op de Franken-Sachsen Magistrale Nürnberg - Dresden)aan de kant zijn gezet, niet zozeer de falende techniek was, maar de te dure exploitatie met twee gekoppelde treinstellen met twee volledig werkende restauratieafdelingen. Nu - met losse stellen - tussen Hamburg en Kopenhagen gaat het wel goed. Een deel van de vloot staat nog aan de kant, eenvoudig omdat daar geen emplooi voor is. Op (Eindhoven-)Sittard-Heerlen-Aachen(-Köln) hoef je echt geen restauratie aan te bieden. Je hoeft geen service op ICE-niveau aan te bieden, maar wel iets vergelijkbaars met een (goede) Nederlandse intercity.

Woensdag 18 jan 2012 - 12:25:09
jorgo
jorgo
@ mdeen: En Via Avantis is bovendien aanmerkelijk langer, wat het sowieso geen geschikte route maakt voor de sneltrein-die-tussendoor-niet-stopt.

Grafische weergaven laten Via Avantis vrij rechtlijnig uitzien (www.knowlinx.eu). Hier zie je al dat het wat genuanceerder ligt www.limburger.nl en hier www.knowlinx.eu en hier de reële afstanden www.parkstad-limburg.nl In die laatste schets wordt Aken/Avantis trouwens via de Heuvellandlijn met Mt verbonden.

Volgens deze kaart rijdt de IC via het oude traject www.knowlinx.eu Maar het is altijd moeilijk te bepalen welke schets het nieuwste is. Zo heb je ook nog deze schets img37.imageshack.us die uit dezelfde koker lijkt maar Herzogenrath wel nog met Landgraaf verbindt.

Laatst bewerkt door jorgo op Woensdag 18 jan 2012 om 12:25:38

Woensdag 18 jan 2012 - 12:28:34
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
RSK-Mat92 (wo 18 jan 2012 11:40:04 www.somda.nl): Als ik die treeplanken van een VIRM zie, dan denk ik aan een systeem als een ophaalbrug. scharnier aan de zijde van de trein, en opgeklapt vallen de planken dan in het profiel. Maar afgezien daarvan zie ik het hier voorlopig nog niet van komen... Want een IC uit Ehv naar Ahbf is leuk, maar hoe moet je dan in Ahbf uitchecken?
Onderweg bij het laatste grensstation even snel de trein uit rennen om uit te checken. (Er is vast nog geen oplossing voor...)

Woensdag 18 jan 2012 - 12:35:57
jorgo
jorgo
Dit rapport is overigens de context van bovenstaande kaartjes (LimburgNet 2.0, #puke). Ook wel het lezen waard. Het dateert van 1 september vorig jaar. www.knowlinx.eu

In Bijlage 1 www.knowlinx.eu staat een beschrijving van de diverse routes zoals "Via Mosae Zuid"...

De kaartjes zijn trouwens onderdeel van het alternatief plan van de Federatie Mobiliteitbedrijven Nederland www.mobiliteitnederland.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Woensdag 18 jan 2012 - 12:50:06
john2
john2
Heb zelf de laatste tijd ook niks meer in de media vernomen over de via Avantis spoorlijn. Wel dat het industrie terrein via avantis problemen, welke problemen heb ik niet gelijk meer paraat, zou hebben. Misschien dat dit ook nog van invloed heeft over een eventuele aanleg van dit nieuw stuk spoorlijn. En wat er in dit topic wordt aangehaald over het op saldo reizen met de OV chipkaart, het in en uit check gebeuren. Ik neem aan dat er dan wel een internationaal papieren treinkaarte kan worden gekocht.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 18 jan 2012 om 12:50:21, reden: type fout hersteld.

Woensdag 18 jan 2012 - 12:53:37
jeanne
jeanne
jbt (wo 18 jan 2012 12:16:04 www.somda.nl):
Er wordt gemompeld dat de eigenlijke reden waarom de 605-en (op de Franken-Sachsen Magistrale Nürnberg - Dresden)aan de kant zijn gezet, niet zozeer de falende techniek was, maar de te dure exploitatie met twee gekoppelde treinstellen met twee volledig werkende restauratieafdelingen. Nu - met losse stellen - tussen Hamburg en Kopenhagen gaat het wel goed. Een deel van de vloot staat nog aan de kant, eenvoudig omdat daar geen emplooi voor is. Op (Eindhoven-)Sittard-Heerlen-Aachen(-Köln) hoef je echt geen restauratie aan te bieden. Je hoeft geen service op ICE-niveau aan te bieden, maar wel iets vergelijkbaars met een (goede) Nederlandse intercity.
Dan zou een 612, al dan niet in een IC uitvoering, dus voldoende zijn?

Woensdag 18 jan 2012 - 13:25:58
jorgo
jorgo
In dat geval, wat voor treinstel met betere stoelen dan ook. Een 612 rijdt ook geen 200 naar Köln door.

Ondanks dat ook professionals gaarne speculeren over diesel-ICE's (blijkens de ICE-TD rit Aken-Heerlen-Amsterdam in 2007 www.youtube.com), staat toch echt in in dit draadje geciteerde artikelen dat er van electificatie wordt uitgegaan.

Ten laatste nogmaals: behalve dat hij hier en daar aansluit op het euregionale vervoersnetwerk, heeft de nieuwe IC/sneltrein niets met Via Avantis te maken. Hij rijdt 'gewoon' via Haanrade, niet via Spelholzerheide.

Woensdag 18 jan 2012 - 13:31:22
jorgo
jorgo
john2 (wo 18 jan 2012 12:50:06 www.somda.nl): Heb zelf de laatste tijd ook niks meer in de media vernomen over de via Avantis spoorlijn. Wel dat het industrie terrein via avantis problemen, welke problemen heb ik niet gelijk meer paraat, zou hebben.
Welnu, denk aan dit soort berichten: www.l1.nl en www.limburger.nl
Er zit vanaf het begin een bepaalde dosis idealisme in het bedrijventerrein. Goed gedraaid heeft het nooit en door de crisis is het ernstig onder druk komen te staan. Let wel, met het idealisme om grensoverschrijdend vestigen mogelijk te maken is niks mis, maar de bijbehorende aanname dat bedrijven er op zaten te wachten is misschien wat politiek-typisch geweest.

Laatst bewerkt door jorgo op Woensdag 18 jan 2012 om 13:32:43

Woensdag 18 jan 2012 - 14:37:36
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
jeanne (wo 18 jan 2012 12:53:37 www.somda.nl): Dan zou een 612, al dan niet in een IC uitvoering, dus voldoende zijn?
Daar zou ook best wat voor te zeggen zijn. De Franken-Sachsen magistrale wordt naar mijn weten immers geelektrificeerd, dus er komen er over enige tijd genoeg vrij (zelfs voormalige 'Fernverkehrs-RegioSwingers').

Woensdag 18 jan 2012 - 19:33:59
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
DingeZ (di 17 jan 2012 16:02:35 www.somda.nl): Ik vraag me ook af welk materieel ze hier willen inzetten. Een dieseltrein lijkt me niet gewenst. En elektrisch wordt wat lastig. Sowieso, waar moet de overgang 1500/15000V komen? Als er tot Aken een bovenleiding op 1500V komt met in Aken een stuk schakelbaar, zoals in Emmerich, dan zou dat materieeltechnisch het beste zijn. In zo'n geval kan de 20800 gewoon doorrijden naar Aken. Maar als ze Duits materieel in gaan zetten, bijv TRAXX + IC wagens dan krijg je het probleem spoorcapaciteit Hrl-Std(-Ehv).
DB 218 met N-wagen.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Woensdag 18 jan 2012 om 19:34:54

Woensdag 18 jan 2012 - 19:53:07
dh3201
dh3201
jbt (wo 18 jan 2012 09:26:20 www.somda.nl): Wat ook kan (op korte termijn): een reactivering van een aantal 605-en (ICE-TD), zodat je een uurdienst Sittard-Heerlen-Aachen (eventueel verlengd tot Köln als er geen ICE of Thalys rijdt) kunt aanbieden, tussen Sittard en Heerlen ten koste van één keer de 20800 per uur. Voor wat betreft de lengte is dit ideaal (vier rijtuigen), Restaurant lijkt mij overbodig. Over comfort hoeven reizigers dan in ieder geval niet te klagen.
Red je dat met één stel? Alleen de 5509 staat nog aan de kant na een aanrijding is is volgens mij ook al aardig geplukt qua onderdelen. De overige 19 stellen zijn allen in gebruik.

Maar goed, in de tijd dat het duurt voordat het spoor tussen Hrl en Hz geëlektrificeerd is, kan Siemens of Bombardier of Staddler vast wel een meersysteemstreinstel ontwikkelen en bouwen.

Shqiperise-lopers?

Woensdag 18 jan 2012 - 21:48:59
waalkade
waalkade
Is het niet zinvoller om de HSL-oost eens op te rakelen?
Daar kunnen meer mensen van profiteren dan van een lijntje dat loopt door een gebied wat snel ontvolkt.

Donderdag 19 jan 2012 - 00:33:40
eix
eix
waalkade (wo 18 jan 2012 21:48:59 somda.nl): Is het niet zinvoller om de HSL-oost eens op te rakelen?
Daar kunnen meer mensen van profiteren dan van een lijntje dat loopt door een gebied wat snel ontvolkt.
Wellicht is het wegblijven van investeringen juist een van de redenen dat het gebied ontvolkt..?

Laatst bewerkt door eix op Donderdag 19 jan 2012 om 00:39:16

Donderdag 19 jan 2012 - 01:48:06
john563
john563
wat dachten jullie van dat alstom hybride trein, vreet alle spanningen en kan ook nog op diesel en rijd 160km/h www.flickr.com

Donderdag 19 jan 2012 - 09:03:31
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
dh3201 (wo 18 jan 2012 19:53:07 www.somda.nl): Red je dat met één stel? Alleen de 5509 staat nog aan de kant na een aanrijding is is volgens mij ook al aardig geplukt qua onderdelen. De overige 19 stellen zijn allen in gebruik.
Naar mijn weten zijn er van de 19 nog bestaande stellen aanvankelijk 13 gereactiveerd en in 2011 nog eens 3 (voor reservedoeleinden, zonder 'Neigetechnik'), althans dat was het plan. Eerder was er het plan ze alle 6 hiervoor nog te reactiveren, maar dat bleek te duur. Er zouden er nu dus nog wel een paar over moeten zijn.

Donderdag 19 jan 2012 - 14:14:59
jorgo
jorgo
En voor de tigzoveelste keer: de intercity/sneltrein (Ehv-)Std-Aken zal NIET via Avantis rijden, maar via Herzogenrath. En voor die overgang stuurt men bovendien op electrificatie aan.

Het is verbazingwekkend hoe enigszins informatieve bijdragen die daadwerkelijk over het onderwerp en de voorgestelde plannen gaan, het qua respons altijd moeten afleggen tegen fantasievolle materieelspeculaties.

Donderdag 19 jan 2012 - 20:47:57
FourRoses
FourRoses
Ik voorzie een halte zoals Enschede de Eschmarke maar dan in de vorm van Avantis. Alvast vooruitbouwen op een terrein waar heel veel huizen zouden komen. Bij Avantis in de vorm van bedrijventerrein. Wat achteraf toch wel tegen blijkt te vallen, vooral in deze tijden van crisis.

Vrijdag 20 jan 2012 - 09:26:23
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
jorgo (do 19 jan 2012 14:14:59 www.somda.nl): En voor de tigzoveelste keer: de intercity/sneltrein (Ehv-)Std-Aken zal NIET via Avantis rijden, maar via Herzogenrath. En voor die overgang stuurt men bovendien op electrificatie aan.

Het is verbazingwekkend hoe enigszins informatieve bijdragen die daadwerkelijk over het onderwerp en de voorgestelde plannen gaan, het qua respons altijd moeten afleggen tegen fantasievolle materieelspeculaties.
Dat we het in dit draadje (dat over Avantis gaat) ook over de mogelijke intercity van Heerlen naar Aachen hebben, is het gevolg van het besluit van het beheer om het (pas begonnen draadje) over die intercity in dit topic onder te brengen, dus gaan we hier vrolijk door over die intercity, hoewel die niets met 'Via Avantis' te maken heeft.

Die Intercity wil men volgend jaar (2013) al laten rijden. Laten we eerlijk zijn: voor die tijd is er nooit een electrificatie gereed en is er ook geen passend tweespanningmaterieel. Als ze die Intercity inderdaad volgend jaar al willen laten rijden, dan zullen er nu toch al langzaam maar zeker plannen voor een exploitatie moeten worden opgesteld. Je ontkomt dan niet aan dieselmaterieel, zeker voor de eerste tijd. Als je dan naar geschikt dieselmaterieel gaat omzien, dan is een ICE-TD lang zo gek niet, zeker niet als je ook Eindhoven-Heerlen-Köln wilt doen. Als je het wil beperken tot alleen maar Sittard-Aachen, zou een 612 zeker niet misstaan. Beide materieeltypen zijn bij mijn weten (ook in 2013) beschikbaar.

Vrijdag 20 jan 2012 - 10:02:28
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vergeet niet de toelating 612 op s`lands spoorwegnet en ik geloof dat wij niet zo gechameerd zijn van kantelbakmaterieel!
V.w.b. de 612 of ander kantelmaterieel...toelating duurt lang of is zelfs kansloos!

Vrijdag 20 jan 2012 - 10:10:52
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Redelijke eenvoudige oplossing: Verordeneren dat het kantelbakmechanisme wordt uitgeschakeld. Dat mechanisme biedt tussen Heerlen en Aachen zowiezo weinig tot geen voordeel. En de stellen zullen toch in aparte gesloten omloop terecht komen, dus ook daar kan het probleem niet zitten.

Dick van den Hoven

Vrijdag 20 jan 2012 - 12:08:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
ICE-TD is toegelaten in NL, mits kantelbakken uitgeschakeld zijn (en d'r was nog een voorwaarde welke ik vergeten ben).

Vrijdag 20 jan 2012 - 14:04:59
koosmat64
koosmat64
jbt (vr 20 jan 2012 09:26:23 www.somda.nl):
Die Intercity wil men volgend jaar (2013) al laten rijden. Laten we eerlijk zijn: voor die tijd is er nooit een electrificatie gereed.
Volgend jaar gaat er ook nog geen intercity rijden.
Maar wel een sneltrein Sittard-Heerlen-Aken, althans dat is de planning

Laatst bewerkt door koosmat64 op Vrijdag 20 jan 2012 om 14:05:18

Vrijdag 20 jan 2012 - 14:22:19
jeanne
jeanne
Voor de start is een ICE-TD t.o.v. een 612 op het gedeelte Sittard—Aachen primair een overkill oplossing. In mijn beleving vooral economisch. Daarmee leg je gelijk al een hypotheek op het project. Je zou bij de materieel keuze natuurlijk veel dichter bij huis kunnen blijven. Gewoon, door een DM´90 te kiezen, eventueel met een aangepast interieurtje.

En ja, Intercity of sneltrein, what is in a name. De sneltrein zal in Duitsland wel een Regio Express worden, om te voorkomen dat het een trein met toeslag wordt.

Laatst bewerkt door jeanne op Vrijdag 20 jan 2012 om 14:52:23

Vrijdag 20 jan 2012 - 20:04:19
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dat zal wel niet willen met de 3 stellen die daarvoor in de basis geschikt zijn, dus dat betekent ombouw van nog wat stellen. Maar dat zal wel goedkoper zijn dan de 612 toegelaten krijgen vrees ik

Vrijdag 20 jan 2012 - 20:12:40
giuseppe
giuseppe
In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT. Op de langere termijn wordt er gedacht aan de stammen+loc die nu op HSL rijden.

De Via avantis is een heel ander verhaal en is nog lang niet zeker. Als die er komt zal deze onderdeel worden van de stoptrein Maastricht Randwijck - Kerkrade.

Laatst bewerkt door giuseppe op Vrijdag 20 jan 2012 om 20:22:03

Vrijdag 20 jan 2012 - 23:51:14
koosmat64
koosmat64
Maar als ik me niet vergis willen ze de Avantislijn niet elecktrificeren.

Zaterdag 21 jan 2012 - 01:22:53
JeroeNL
JeroeNL
giuseppe (vr 20 jan 2012 20:12:40 www.somda.nl): In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT.
De 3431, 3432 en 3433 zijn voorzien van PZB en zijn/waren toegelaten in Duitsland. Is een optie, maar dan denk ik dat er wel een paar treinstellen bij moeten komen. Maar voor de korte termijn lijkt me de Talent de beste optie, alle treinstellen die Heerlen komen zijn voorzien van ATB.

Zaterdag 21 jan 2012 - 10:14:39
maxime
maxime
dlm4yjp (vr 20 jan 2012 12:08:20 www.somda.nl): ICE-TD is toegelaten in NL, mits kantelbakken uitgeschakeld zijn (en d'r was nog een voorwaarde welke ik vergeten ben).
Weet je dit zeker? Naar mijn weten betrof die ene rit die ze ooit door Limburg naar Amsterdam hebben gereden een rit met een VGB verkregen bij ProRail. Voor die VGB dienden de kantelbakken wel uit te zijn. Die stellen beschikken overigens ook niet over ATB.

Trouwens heel mooi hoe er gedroomd wordt over verscheidene materieelsoorten, maar volgens mij wordt er al snel vergeten hoeveel een en ander kost. Ik zou er met het oog op de realiteit maar vanuit gaan dat er op de korte termijn in deze EuregioBahn-dienst gewoon Talenten komen te rijden in de sneltrein/intercitydienst Sittard - Heerlen - Aachen v.v.

DM'90 beschikt namelijk niet meer over de (volledige) apparatuur. Al zou dat wel zo zijn dan is 3 stellen waarschijnlijk te weinig en dan moet er extra worden omgebouwd. Daarnaast betekent dit voor een hoop EuregioBahn machinisten extra opleiding. Allemaal duur, duur, duur en daarmee zeer onwaarschijnlijk. Talenten zijn beschikbaar, toegelaten en bekend bij rijdend personeel.

Daarnaast zal er op korte termijn materieel beschikbaar moeten zijn, dus haal je de planning van 2013 met ander materieel gewoon niet. Zeker niet als er voor die tijd nog wegleerritten moeten worden gereden en het een en ander aan papieren rompslomp bij de fa.'s ProRail en DB-netz moet worden geregeld.

Tot slot is het al vaker gezegd: vreemde keuze om het topic sneltrein Aachen - Sittard bij Via Avantis te stoppen. Misschien was een topic "Ontwikkelingen Euregiobahn" een beter idee geweest?

Laatst bewerkt door maxime op Zaterdag 21 jan 2012 om 10:15:43

Zaterdag 21 jan 2012 - 10:40:11
Harold27
Harold27
Noem het b.v. treinverbinding Zuid Limburg met Aachen (of zoiets), dan ben je eruit.
Dan blijft het wat algemener dan alleen Euregiobahn.

Laatst bewerkt door Harold27 op Zaterdag 21 jan 2012 om 10:53:00

Zaterdag 21 jan 2012 - 11:35:23
Eindhoven
Eindhoven
Er is zelfs ooit sprake van geweest dat ze t treinpersoneel,in de tijd dat de serie 800/900 Hlm-Hrl/Mt,het ICR materieel vervangen werdt door de Virm,wijs maakten dat in de toekomst de Virmen geschikt zouden konden worden gemaakt,voor spanning-wisseling,zodat een verbinding Asd-Hrl-Aachen/Asd-Mt-Liege,mogelijk werdt gericht op het HSL netwerk!

Zaterdag 21 jan 2012 - 12:05:47
sarino78
sarino78
Gaat ook gebeuren in de toekomst,maar voor die tijd willen ze een diesel loc aan kopelen in heerlen tot aan aken en terug en wat hier verder staat dat ze talenten gaan gebruiken kan al niet, die dingen rijden al jaren bij ons van heerlen/landgraaf naar aken.het is echt stoptrein spul
Maar ik heb dit verleden jaar gehoord de plannen met diesel locs kunnen nu alweer van tafel zijn, we moeten maar afwachten!!!!

Zaterdag 21 jan 2012 - 12:50:24
waalkade
waalkade
Eindhoven (za 21 jan 2012 11:35:23 www.somda.nl): Er is zelfs ooit sprake van geweest dat ze t treinpersoneel,in de tijd dat de serie 800/900 Hlm-Hrl/Mt,het ICR materieel vervangen werdt door de Virm,wijs maakten dat in de toekomst de Virmen geschikt zouden konden worden gemaakt,voor spanning-wisseling,zodat een verbinding Asd-Hrl-Aachen/Asd-Mt-Liege,mogelijk werdt gericht op het HSL netwerk!
Dat zou wel mooi zijn.
Heb je materieel voor 3 verschillende spanningen nodig.
Sleept dat materieel voor 95% van de tijd een hoop ballast mee.
Het lijkt mij goedkoper om die paar reizigers die niet in staat zijn om over te stappen van de ene trein naar de andere trein te dragen.

Zaterdag 21 jan 2012 - 13:31:15
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Er komen hier de meest wilde plannen voorbij.. Allerlei vreemde constructies met fikse aanpassingen van bestaand materieel of het slepen van materieel kosten erg veel geld. Niet echt iets wat de slagingskans van een dergelijk project vergroot.

Ik denk dat men er goed aan doet om het voorbeeld van Twente met de Grensland Express te volgen. Dus rij voor ongeveer 3 jaar met bestaand materieel (Talent of misschien DM90) een extra trein tussen bijvoorbeeld Sittard en Aachen. Zorg ervoor dat de kaartverkoop en tariefintegratie op orde is, en kijk of een dergelijke extra verbinding potentie heeft.

Als blijkt dat er genoeg publiek meewil met zo'n verbinding, kun je gaan kijken naar structurele oplossingen. Op zich zou het een idee kunnen zijn om Landgraaf-Herzogenrath te elektrificeren en de RE1 (de NRW-Express) door te laten rijden naar Heerlen en eventueel Sittard en Eindhoven. De locs Baureihe 146 die zou je dan kunnen vervangen door locs Baureihe 186 die ook in Nederland kunnen rijden. Op die manier krijgt de Parkstad Limburg een directe verbinding met Aachen, Köln, Düsseldorf en de rest van het Ruhrgebied.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 21 jan 2012 - 15:07:02
sjoerd
sjoerd
Projecten genoeg en dat is ook sinds het ontstaan van spoorwegen (en ook andere zaken) zo geweest. Soms kwam de wijsheid pas als alles al gemaakt was, maar ook werd potentieel succes wel eens onderschat.
Maar helaas is het soms veel harder nodig om te gaan rijden op een plek waar geen of te weinig rails ligt, dan op een plek waar wel rails ligt.

Zaterdag 21 jan 2012 - 18:20:48
john2
john2
sarino78 (za 21 jan 2012 12:05:47 www.somda.nl): Gaat ook gebeuren in de toekomst,maar voor die tijd willen ze een diesel loc aan kopelen in heerlen tot aan aken en terug en wat hier verder staat dat ze talenten gaan gebruiken kan al niet, die dingen rijden al jaren bij ons van heerlen/landgraaf naar aken.het is echt stoptrein spul
Maar ik heb dit verleden jaar gehoord de plannen met diesel locs kunnen nu alweer van tafel zijn, we moeten maar afwachten!!!!
Als er diesellocs aan en af gekoppeld moeten gaan worden, dan gaat dit weer sinda een hele poos geleden in Heerlen weer gebeuren. Want dan zal er ook met elektrische loks gekoppeld en ontkoppeld moeten wordn. Moet hiervoor ook weer personeel aanwezig zijn. Of dit moet lukken met het aanwezige personeel.

Zaterdag 21 jan 2012 - 20:35:21
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Volgens mij kan het wel wat goedkoper dan telkens aan- en afkoppelen. ACTS reed een tijdje goederentreinen met een combinatie 1200+6700. In mijn ogen moet zoiets ook te verzinnen zijn met een 1700 en een nader te kiezen dieselloc. Dan zit je niet met de noodzaak van meerspanningsmaterieel, en hoef je ook niet overal extra personeel neer te zetten. Maak er ICR TD-stammen van met een automatische koppeling, en je hebt gelijk een oplossing voor een serie (20)800 Hdr - Std - (Hrl) Mt - (Ahbf) Luik. Met een gesloten omloop heb je geen problemen in de uitvoering en gelijk twee mooie doorgaande verbindingen van de randstad naar het buitenland, die vanaf Std naar het noorden gecombineerd kunnen rijden.

Waarschijnlijk denk ik veel te simpel in de tegenwoordig zo moeilijke spoorwereld, maar een oplossing lijkt soms zo eenvoudig.

Zaterdag 21 jan 2012 - 21:59:26
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Waarom bedenken jullie dit soort extreem dure en ingewikkelde oplossingen als je gewoon een dieseltrein kan laten rijden ?

Zaterdag 21 jan 2012 - 22:02:53
dh3201
dh3201
Voor het geld wat de hier geopperde mogelijkheden kosten, kun je de reizigers zowat per Rolls Royce van deur tot deur vervoeren.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 21 jan 2012 - 22:53:57
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
RSK-Mat92 (za 21 jan 2012 20:35:21 www.somda.nl): Maak er ICR TD-stammen van met een automatische koppeling, (.. knip ..) die vanaf Std naar het noorden gecombineerd kunnen rijden.
Beetje overdreven misschien, 14 bakken ICR?

Zaterdag 21 jan 2012 - 23:00:17
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
RSK-Mat92 (za 21 jan 2012 20:35:21 www.somda.nl):Waarschijnlijk denk ik veel te simpel in de tegenwoordig zo moeilijke spoorwereld, maar een oplossing lijkt soms zo eenvoudig.
Ik denk dat je hele aankoppelcircus met 1700'en, losse diesellocs en ICR-stammen juist nogal ingewikkeld is

En ik snap ook wel het standpunt en de ideeën van sommige hobbyisten hier. Een getrokken trein met een dieselloc is natuurlijk ook veel leuker om mee te reizen of te fotograferen. Ik reis ook veel liever met een comfortabele getrokken trein met zijgangrijtuigen dan met de zoveelste suffe VIRM, Lint of Talent.

Maar een reiziger zal het een volstrekte worst zijn of die met een getrokken trein of treinstel naar zijn/haar bestemming reist. Zolang de trein voor het te bereizen traject maar Vlug, Veilig, Voordelig en Comfortabel is. En terugkomend op een snellere verbinding Sittard-Heerlen-Aachen zou een Talent of DM90 daar prima aan voldoen voor een driejarige proef.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 21 jan 2012 - 23:05:22
koosmat64
koosmat64
Precies en het voordeel van DM'90 is zodat je tussen Heerlen en Aken met een solo stel kunt rijden en tussen Heerlen en Sittard met twee stellen.
Zo heb je tussen Heerlen en Sittard genoeg capaciteit en zijn de treinen tussen Heerlen en Aken niet half leeg.

Zondag 22 jan 2012 - 01:00:34
waalkade
waalkade
Is dat niet overdreven?
Er zijn al twee IC's en een stoptrein per uur op dat traject.
Komt er nog een IC bij.
Tussen Zwolle en Deventer moet men het met twee stoptreinen per uur doen.

Zondag 22 jan 2012 - 09:45:19
edje
edje
Flickr spoorkeerl
JeroeNL (za 21 jan 2012 01:22:53 www.somda.nl):
giuseppe (vr 20 jan 2012 20:12:40 www.somda.nl): In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT.
De 3431, 3432 en 3433 zijn voorzien van PZB en zijn/waren toegelaten in Duitsland. Is een optie, maar dan denk ik dat er wel een paar treinstellen bij moeten komen. Maar voor de korte termijn lijkt me de Talent de beste optie, alle treinstellen die Heerlen komen zijn voorzien van ATB.
Geen enkele DM90 heeft nog PZB.
De spoelen en de cabinesignalering is nog wel aanwezig maar is allemaal afgekoppeld, sterker nog de kabel aan de spoel aan het draaistel is gewoon afgeknipt.

Zondag 22 jan 2012 - 10:59:26
john2
john2
waalkade (zo 22 jan 2012 01:00:34 www.somda.nl): Is dat niet overdreven?
Komt er nog een IC bij.
Tussen Zwolle en Deventer moet men het met twee stoptreinen per uur doen.
En op werkdagen in de spitsuren 's morgens en 's middages nog een extra stoptrein per uur erbij.

Zondag 22 jan 2012 - 13:14:03
waalkade
waalkade
Wanneer men zo overbedeeld is pleit ik eerder voor een IC Zwolle - Berlijn.
Alleen is het niet zo spannend om dan over materieel te speculeren.
Dat traject is nl al doorgaand van bovenleiding voorzien.

Zondag 22 jan 2012 - 16:46:21
koosmat64
koosmat64
waalkade (zo 22 jan 2012 01:00:34 www.somda.nl): Is dat niet overdreven?
De sneltrein gaat ter vervanging van een intercity rijden. Dan zijn twee stellen in de meeste gevallen geen overbodige luxe
Je krijgt tussen Heerlen en Sittard dus:

1/2x per uur stoptrein Heerlen-Sittard.
1x per uur intercity Heerlen-Amsterdam en verder.
1x per uur sneltrein Aken-Sittard.

Reizgers moeten dus eens per uur overstappen in Sittard.

Zondag 22 jan 2012 - 17:07:30
waalkade
waalkade
Degene die dat bedacht heeft moet maar eens een poosje straks in Sittard bij het "overstapmeubel" gaan staan. Met een rode pet op.

Zondag 22 jan 2012 - 17:22:43
eix
eix
Het ´overstapmeubel´? Leg uit.

Volgens mij valt Sittard - Heerlen namelijk gewoon onder de NS concessie dus gedonder met OV-chipkaarten die in en uitgechecked moeten worden vanwege verschillende vervoerders zal niet voorkomen. Tenminste, ik denk dat je dat met ´overstapmeubel´ bedoelt?

Zondag 12 feb 2012 - 13:12:08
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Echt helemaal stil is het met via avantis blijkbaar niet,of ik moet in eerdere berichten dit over het hoofd hebben gezien:
www.parkstad-limburg.nl
giuseppe (vr 20 jan 2012 20:12:40 www.somda.nl): In de planning is er op korte termijn altijd uitgegaan van een diesel verbinding Sittard - Aken. Qua materieel zijn er dan 2 opties: DM90 of TALENT. Op de langere termijn wordt er gedacht aan de stammen+loc die nu op HSL rijden.
.
Qua materieel en goedkoop zijn,is dan Plan U niet een optie ?
Als ik niet al te ver achter loop dan zijn er stellen gereviseerd en niet verkocht,dus zou dat dan iets wezen ?
(ik ga bij bovenstaande uit dat die stellen er nog zijn,en dus nu nutteloos geld kosten stilstaand)

Zondag 12 feb 2012 - 15:01:05
dh3201
dh3201
Alle stellen zijn verkocht.

Shqiperise-lopers?

Zondag 12 feb 2012 - 20:46:06
kleine_man
kleine_man
jorgo (wo 18 jan 2012 10:31:38 www.somda.nl): Hoe dan ook, je hebt tweespanningsmaterieel nodig. De NMBS kan op halve kracht naar Maastricht rijden met conventionele treinstellen.

Ik wil er overigens nogmaals op wijzen dat de grensovergang van de huidige verbinding Hrl-Aken, waar de IC kennelijk ook gebruik van moet maken na verdubbeling en elektrificatie, niet via Avantis gaat. Dat is een andere ambitie.
Die zijn er jaren rond Parijs. De Dosto's daar zijn, op de eerste serie na, allemaal bicourant.

In Nordhausen rijden BabyCombino's rond die zowel via een draadje als met een dieseltje kunnen rijden. Hoe klein wil je het hebben.

De VIRM is al voorbereid voor extra omvormers voor hoogspanning. Enkele stoelen opofferen voor wat accu's en je kan stroomloos tussen Heerlen en Herzogenrath scheuren. De VIRM zullen wel aangepast gaan worden omdat de NS nu de HSL in haar pakket krijgt.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 00:00:35
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Het is speculeren, maar door de aankondiging van de dienstregeling 2013 kunnen we nu wel beter inschatten hoe dit kan worden. Alleen de 3500 rijdt dan nog naar Hrl. Dan zou het kunnen op de variant die nu ook aanwezig is voor de IC Berlijn. 1x per 2u wordt de 3500 vervangen door een IC Shl-Ahbf. Deze kan dan rijden met vergelijkbaar materieel als van de huidige IC Berlijn (bijv als het Icx materieel af is).

Dinsdag 06 mrt 2012 - 00:29:58
jorgo
jorgo
Alleen niet via Avantis.... Misschien inmiddels de topictitel echt eens veranderen in 'Verbindingen met Aken'?

Dinsdag 06 mrt 2012 - 10:21:35
daniel81
daniel81
Je kunt je overigens wel afvragen of iemand al eens op het briljante idee gekomen is beide projecten in samenhang te bekijken. M.a.w. als je Via Avantis aanlegt, is het dan ook nog nodig om Lg - Hz te verdubbelen? Dat zou dan alleen nodig zijn om Eghm te bedienen, wat zo ongeveer het minst gebruikte station van Nederland is.

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 06 mrt 2012 om 10:21:53

Dinsdag 06 mrt 2012 - 10:39:09
RoelZ1
RoelZ1
Ik denk dat je eerder kunt afvragen of Via Avantis nog wel de moeite waard is. De enige meerwaarde van dat plan is de ontsluiting van een bedrijventerrein en een verbinding tussen Kerkrade en Aken. Mijn gut-feeling zegt dat voor dat bedrijventerrein een busje naar Heerlen en Kerkrade voldoende is en dat het voor Kerkradenaren die naar Aken willen net zo makkelijk is om naar Herzogenrath te reizen/lopen/fietsen, waarvandaan maarliefst 4x per uur een trein naar Aken rijdt. Daar gaat die 1x per uur Via Avantis het niet van winnen, zeker niet als er ook nog een IC Amsterdam - Aken in Herzogenrath stopt.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op Dinsdag 06 mrt 2012 om 10:39:54

Dinsdag 06 mrt 2012 - 11:29:31
jorgo
jorgo
Afvragen of Via Avantis nog wel de moeite waard is, kon je zo ongeveer van het begin al: zoals ik hierboven ergens al eens postte is het succes van het bedrijventerrein achterwege gebleven (misschien gepland vanuit hetzelfde soort idealisme als de treinverbinding?, hoewel het economisch tij zit natuurlijk ook niet mee).

Het succes van een lightrailverbinding via Avantis zou natuurlijk met de conceptualisering van het volledige openbaar vervoer in dat gedeelte van Parkstad (Heerlen/Landgraaf/Kerkrade met name) te maken hebben. Intrinsiek is het niet de meest interessante route voor de directe toeloop van passagiers, maar als er een visgraatmodel omheen gebouwd zou worden misschien wel - de Heuvellandroute heeft dat ook geen windeieren gelegd. Echter het vervoer binnen Parkstad wordt al sinds jaar en dag bepaald door een dicht stadsbusachtig netwerk en het is de vraag of het wel slim zou zijn dit op te heffen.

@ daniel 81: voor het doorgaande verkeer Ehv-Aken etc is Via Avantis m.i. niet geschikt en is de route via Herzogenrath korter en rechtlijniger, in weerwil van grafische kaartjes die Via Avantis iets minder kronkelig laten lijken dan het tracé in werkelijkheid is. Elders in het draadje heb ik een aantal kaartjes verlinkt die dit laten zien.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 11:53:00
john2
john2
daniel81 (di 06 mrt 2012 10:21:35 www.somda.nl): Je kunt je overigens wel afvragen of iemand al eens op het briljante idee gekomen is beide projecten in samenhang te bekijken. M.a.w. als je Via Avantis aanlegt, is het dan ook nog nodig om Lg - Hz te verdubbelen? Dat zou dan alleen nodig zijn om Eghm te bedienen, wat zo ongeveer het minst gebruikte station van Nederland is.
Weet niet of de planning van de Via Avantislijn enkelsporig of dubbelsporig is gepland. Als de betreffende verbinding Heerlen - Aachen door gaat lijkt me dubbelspoor voor het hele traject, ongeacht welke route, het beste.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 12:06:18
john2
john2
jorgo (di 06 mrt 2012 00:29:58 www.somda.nl): Alleen niet via Avantis.... Misschien inmiddels de topictitel echt eens veranderen in 'Verbindingen met Aken'?
Heb dit topic Via Avantis aangemaakt omdat er plannen waren en zijn om een nieuw stuk spoorlijn aan teleggen op het grens overschrijdend bedrijven terrein Via Avantis. Als de actualiteit dit toelaat dan kan het beheer wat mij betreft de topic titel aanpassen.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 13:18:34
daniel81
daniel81
jorgo (di 06 mrt 2012 11:29:31 www.somda.nl daniel 81: voor het doorgaande verkeer Ehv-Aken etc is Via Avantis m.i. niet geschikt en is de route via Herzogenrath korter en rechtlijniger, in weerwil van grafische kaartjes die Via Avantis iets minder kronkelig laten lijken dan het tracé in werkelijkheid is. Elders in het draadje heb ik een aantal kaartjes verlinkt die dit laten zien.
Dat bedoelde ik niet. Mijn idee was dan om de euregiobahn via Krd te voeren ipv via Hz, en dat de vrijgekomen capaciteit op Hz-Lg dan door de IC kan worden gebruikt.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 13:34:03
john2
john2
Als de Euregiobahn via kerkrade gaat lopen zoals je voorstelt. Dan moet er in Kerkrade Centrum ook nog een nieuwstuk spoorlijn aangelegd worden tot de spoorlijn in Duitsland. Misschien stom gesteld. Of de Euregiobahn tot Simpelveld laten rijden en in Simpelveld kopmaken voor over het oude trace naar Vetschau telaten lopen. Alleen moet er dan in Vetschau spoor aansluiting hersteld worden. En een regeling met de ZLSM getroffen worden.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 14:00:52
jorgo
jorgo
Dat is juist het hele idee van via Avantis, om via Spekholzerheide een boog over Avantis naar Richterich te maken. Dus met 'via Krd' bedoelt hij gewoon de Via Avantis route. In principe wordt vanuit Kerkrade Centrum via de miljoenenlijn (Kerkrade West/Spekholzerheide) en Avantis aangesloten op de oude lijn Simpelveld-Aken. Inderdaad het domein van de ZLSM. Als in zuidwest-Kerkrade inderdaad van de oude miljoenenlijn gebruik gemaakt wordt, is een verbindingsboog via Avantis naar de lijn naar Richterich het enige nieuwe spoor.

Kijk nog eens hier op de vorige pagina www.somda.nl naar de situatieschetsjes die ik heb gepost. Niet allemaal even duidelijk, maar we moeten het ermee doen

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 06 mrt 2012 om 14:02:07

Dinsdag 06 mrt 2012 - 16:04:10
wilcot
wilcot
Op DSO wordt al gesproken over uitlopen van het project ivm niet rond zijn van de financieen aan dutse kant. (Zie aldaar news topic)

Dinsdag 06 mrt 2012 - 16:40:06
jorgo
jorgo
En het eveneens niet rondzijn van de de rest van de plannen, kennelijk. Het betreft www.drehscheibe-foren.de Grote communicatiestoring, zullen we maar zeggen.

Het wordt overigens in het kader van de verbinding Aken-Maastricht geplaatst, inderdaad de door de regionale vervoerders voorgestelde dienstuivoering waarbij Via Avantis aan de Heuvellandstoptreinen gekoppeld zit (die tevens aan de stoptrein Mt-Luik gekoppeld zit). www.knowlinx.eu

Of dit een aantrekkelijke route van Maastricht naar Aken is valt te betwijfelen, namelijk te langzaam. Vanwege het grote aantal studenten kon men beter een sneltrein van Maastricht laten rijden (ipv Ehv) zoals tot 1992, of weer een snelbus invoeren. Lijn 50 doet er tegenwoordig weer meer dan een uur over, maar de voorgestelde stoptrein naar mijn mening nog langer en heeft daarom weinig funtie voor reizigers tussen Mt en Aken.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 18:20:45
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ik snap eigenlijk ook niet wat er zo 'aantrekkelijk' is aan de route via Avantis. Het zou veel logischer, sneller en waarschijnlijk goedkoper zijn om een IC Schiphol-Aken te laten rijden die in Heerlen goede aansluiting geeft op de sneltrein Mt-Hrl.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 18:30:39
john2
john2
jorgo (di 06 mrt 2012 14:00:52 www.somda.nl): Dat is juist het hele idee van via Avantis, om via Spekholzerheide een boog over Avantis naar Richterich te maken. Dus met 'via Krd' bedoelt hij gewoon de Via Avantis route. In principe wordt vanuit Kerkrade Centrum via de miljoenenlijn (Kerkrade West/Spekholzerheide) en Avantis aangesloten op de oude lijn Simpelveld-Aken. Inderdaad het domein van de ZLSM. Als in zuidwest-Kerkrade inderdaad van de oude miljoenenlijn gebruik gemaakt wordt, is een verbindingsboog via Avantis naar de lijn naar Richterich het enige nieuwe spoor.

Kijk nog eens hier op de vorige pagina www.somda.nl naar de situatieschetsjes die ik heb gepost. Niet allemaal even duidelijk, maar we moeten het ermee doen
Als ik naar een van je links kijk, dan zie ik dat er toch een situatie bijstaat waar duidelijk op te zien is dat er toch een stuk van de oude lijn Simpelveld - Vetschau wordt gebruik. Als ik het zo bekijk dan zal deze lijn weer aangesloten moeten worden op het Duitse hoofdnet.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 19:12:15
reisthijs
reisthijs
Wat je op de kaartjes ziet is dat de Avantislijn dus ongeveer vanaf de huidige halte Vetschau weer het oude spoortracé naar Richterich volgt.
Wat je niet kan zien is of het ZLSM-spoor Simpelveld-Vetschau daar ook op aangesloten wordt.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 20:05:01
jorgo
jorgo
@ john2 Ja, maar in jouw post waarop ik reageerde leek je het problematisch te vinden dat er een stuk spoor moest worden aangelegd. Waarop ik zei: dat is het idee van VA, dat er iets nieuw moet worden aangelegd.
Maar we bedoelen dus hetzelfde.

Woensdag 07 mrt 2012 - 12:51:06
john2
john2
Bedoelde er ook alleen mee te zeggen dat als men weer treinen wilt laten rijden over Vetschau dat de aansluiting weer hersteld moet worden.

Woensdag 14 mrt 2012 - 12:12:32
jorgo
jorgo
Hier nog een artikel uit de Limburger uit januari www.knowlinx.eu
Op het kaartje gaat de IC naar Aken ook via Kerkrade, maar dat is natuurlijk niet aan de orde. Die gaat via buurgemeente Herzogenrath. Alleen Via Avantis doet Kerkrade aan. In deze versie is Via Avantis trouwens niet op de Heuvelland-stoptrein, maar op de Heuvelland-sneltrein aangesloten.

Laatst bewerkt door jorgo op Woensdag 14 mrt 2012 om 12:13:31

Zaterdag 17 mrt 2012 - 10:39:10
john2
john2
In de link een L1 reportage, vanuit het Gouvernement te Maastricht. Voor de niet Limburgers onder de Somda gebruikers, de Brabanders buiten beschouwing gelaten, die zullen het wel weten, het Gouvernement is het Limburgse provinciehuis. Het gaat erover dat er scepsis is in het Limburgse parlement over internationale, grensoverschrijdende treinverbindingen. De meeste partijen vinden dat er veel te weinig vaart achter zit. Voor de grensoverschrijdende treinverbingen gaat het bojvoorbeeld om de Intercity verbinding met Aken en Dusseldorf en de Avantislijn. www.l1.nl Even geduld hebben voor dat de video start en eerst de reclame langs laten gaan.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 17 mrt 2012 om 10:40:34, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 07 jul 2012 - 10:11:45
john2
john2
Op L1 radio hoorde ik vanmorgen de volgende reportage. www.l1.nl In 2013 zou er al een sneltrein kunnen rijden van of via Heerlen naar Aken. In 2016 zou er dan een IC verbinding naar Aken zijn. De volgend link is tekst die hoort bij het radio interview. www.l1.nl Als jullie naar onder scrollen is er nog meer trein nieuws telezen.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 07 jul 2012 om 10:18:15, reden: Meer informatie er bij gezet.

Dinsdag 21 aug 2012 - 12:05:48
john2
john2
Op de website van L1 het volgende bericht over meer treinen te laten rijden tussen Sittard en Eindhoven. Met mogelijk uitbreiding tot Utrecht centraal. Het is onduidelijk of er ruimte is om vanuit Heerlen/Maastricht meer treinen naar het westen telaten rijden. www.l1.nl en nog een TV reportage van L1 over de extra treinen die voorzien zijn. www.l1.nl

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 22 aug 2012 om 10:00:54, reden: Meer informatie er bij gezet.

Dinsdag 21 aug 2012 - 12:46:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dit gaat toch gewoon over het doortrekken van de 3500 (Shl-Ehv) naar Hrl, waarbij de 800 in zijn geheel naar Mt gaat. Dat was al vrij zeker voor drgl 2013 dacht ik.

Dinsdag 21 aug 2012 - 13:06:48
Reiziger47
Reiziger47
Blijkbaar gaat het niet alleen daar over, want er staat in de tweede paragraaf van het artikel ook:

"De NS had ook gevraagd om extra treinen vanaf Heerlen en Maastricht naar het westen van het land. Het is nog onduidelijk of daar ruimte voor is."

Let op het woord "ook" in die zin - bovendien doet "naar het westen van het land" eerder denken aan treinen die vanaf Eindhoven richting Tilburg gaan i.p.v. richting 's-Hertogenbosch. Dit is wel het eerste wat ik hier over lees of hoor. Heeft iemand meer informatie, of heeft een verslaggever van L1 iets verkeerd begrepen?

Edit: als ik het artikel nog eens lees, kan het ook zijn dat die tweede paragraaf toch betrekking heeft op het traject Eindhoven - Schiphol. Maar daar rijdt serie 3500 nu ook al, dus dan komt de vraag op waarom daar nog geen duidelijkheid over de capaciteit is of wat er nu precies bedoeld wordt..

Laatst bewerkt door Reiziger47 op Dinsdag 21 aug 2012 om 13:09:22, reden: Herlezing originele artikel

Dinsdag 21 aug 2012 - 13:13:48
mren
mren
ProRail is in ieder geval van de positieve communicatie: "Ondanks de toenemende drukte op het spoor, aangescherpte veiligheids- en milieueisen zijn vrijwel alle capaciteitsaanvragen voor vervoer en onderhoud gehonoreerd."

www.prorail.nl

Woensdag 22 aug 2012 - 11:09:55
john2
john2
Nog een geluidsfragment over de extra treinen richting eindhoven. www.l1.nl
En een artikel in De Limburger en het Limburgs Dagblad over elk kwartier een Intercity naar de Randstad. www.limburger.nl

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 22 aug 2012 om 12:17:46, reden: Meer informatie er bij gezet.

Dinsdag 19 feb 2013 - 16:39:43
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
Staat mogelijk een beetje los hiervan, maar de Provincie Limburg meldt het volgende: www.limburg.nl

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Dinsdag 19 feb 2013 om 16:40:09

Dinsdag 19 feb 2013 - 17:17:54
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Zou het misschien technisch mogelijk zijn om een TD-7/10 te slepen met een dieselloc terwijl deze aan blijft? In dat geval zou het, los van dat het ICRm (tijdelijk) moet (her)toelaten voor Duitsland, vrij simpel zijn. Stop TD-7/10s in de 3500 en laat een dieselloc pendelen tussen Hrl en Aken die ze dat stukje trekt.

Dinsdag 19 feb 2013 - 17:48:54
daniel81
daniel81
ehbk2006 (di 19 feb 2013 16:39:43 www.somda.nl): Staat mogelijk een beetje los hiervan, maar de Provincie Limburg meldt het volgende: www.limburg.nl
Wat moet ik me voorstellen bij 'Euregiobahn staakt haar activiteiten'?
- Loopt de concessie af? Zo ja, dan is er toch gewoon een nieuwe aanbesteding?
- Gaat NRW de Hrl-tak vanaf eind dit jaar wegbezuinigen?
- Of verschuift de Hrl-tak naar Heinsberg?
- Of willen ze na de voltooiing van de ring Aachen-Herzogerenrath-Stolberg op de oosttak een halfuurdienst?
In beide laatste opties kun je overigens ook met vleugeltreinen werken, net zoals naar Eschweiler en Stolberg Altstadt.

Mocht Hrl- Aachen als onderdeel van de Euregio-expres vervallen, dan lijkt mij het meest voor de hand liggend een pendel Heerlen-Aachen, wie weet weer met buffels of anders met talenten. Een diesellok voor een getrokken trein wordt een dure en tijdrovende grap, dus lijkt mij niet zinvol.
Bovendien kun je dan Eghm wel vergeten. Dat zullen ze bij de Provincie niet accepteren.

Dinsdag 19 feb 2013 - 18:52:31
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Een TD slepen met een dieselloc kan, maar echt handig is het niet vrees ik. Hangt ook af welke dieselloc, maar je hebt potentieel problemen met je groenelampcircuit (deursluiting), treinverwarming / hoogspanning e.d.

Dinsdag 19 feb 2013 - 19:28:21
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Een dieselloc met groene lamp circuit is er niet, wat wel mogelijk is rijtuigen met uic deursluiting(zoals de benelux stammen) en een gehuurde dieseltraxx of iets dergelijks.

Dinsdag 19 feb 2013 - 20:53:42
limbotrein
limbotrein
daniel81 (di 19 feb 2013 17:48:54 www.somda.nl):
ehbk2006 (di 19 feb 2013 16:39:43 www.somda.nl): Staat mogelijk een beetje los hiervan, maar de Provincie Limburg meldt het volgende: www.limburg.nl
trein wordt een dure en tijdrovende grap, dus lijkt mij niet zinvol.
Bovendien kun je dan Eghm wel vergeten. Dat zullen ze bij de Provincie niet accepteren.
De spoorlijn Heinsberg-linderen wordt dit jaar heropend en geexplateerd door ruhrthalbahn.De talenten worden bijna allemaal in 2014 door Lint 41 en 54 vervangen.
Ik kom al 5 jaar in duitsland .De verbinding heerlen -aken blijft nog wel een tijdje bestaan
Ik lees veel duitse railmedia

Laatst bewerkt door limbotrein op Dinsdag 19 feb 2013 om 20:54:48

Dinsdag 19 feb 2013 - 21:09:59
daniel81
daniel81
Dank voor je tip naar de Rurtalbahn, want verder kan ik er niks over vinden, maar daar lees ik dat jouw info niet juist is
De Rurtalbahn is verantwoordelijk voor het baanvak, echter DB regio gaat er rijden, en wel met BR 425 die in Linderen worden aan-/afgekoppeld van de RB Aachen-Düsseldorf.
(en daarmee is er dus geen enkele link met Via Advantis.....)

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 19 feb 2013 om 21:10:23

Dinsdag 19 feb 2013 - 21:16:46
limbotrein
limbotrein
oke ,dat heeft er niets mee te maken inderdaad .maar je bedoelt RB 33 Aachen hbf Düisburg hbf ,die rt Düsseldorf is een RE

Dinsdag 19 feb 2013 - 22:15:57
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
mich (di 19 feb 2013 19:28:21 somda.nl): Een dieselloc met groene lamp circuit is er niet, wat wel mogelijk is rijtuigen met uic deursluiting(zoals de benelux stammen) en een gehuurde dieseltraxx of iets dergelijks.
Maar is het daarmee wel mogelijk om de stam werkend te hebben (binnenverlichting, deursluiting, etc) als de dieselloc vóór de 1700 of BDs geplaatst wordt?

Dinsdag 19 feb 2013 - 23:15:43
daniel81
daniel81
limbotrein (di 19 feb 2013 21:16:46 www.somda.nl): oke ,dat heeft er niets mee te maken inderdaad .maar je bedoelt RB 33 Aachen hbf Düisburg hbf ,die rt Düsseldorf is een RE
Op de site van Rurtalbahn staat Düsseldorf, maar die kunnen het ook fout hebben natuurlijk.

Dinsdag 19 feb 2013 - 23:21:07
sik214
sik214
limbotrein (di 19 feb 2013 21:16:46 www.somda.nl): oke ,dat heeft er niets mee te maken inderdaad .maar je bedoelt RB 33 Aachen hbf Düisburg hbf ,die rt Düsseldorf is een RE
Dat is nú zo, ten tijde van de uitvoer van de plannen misschien niet meer.

Dinsdag 19 feb 2013 - 23:48:22
maigoda
maigoda
timtrein (di 19 feb 2013 18:52:31 somda.nl): Een TD slepen met een dieselloc kan, maar echt handig is het niet vrees ik. Hangt ook af welke dieselloc, maar je hebt potentieel problemen met je groenelampcircuit (deursluiting), treinverwarming / hoogspanning e.d.
Ik voorzie vooral een probleem in het ontbreken van hoogspanning: het bijladen van de batterij van de rijtuigen (de verlichting brand erop als er geen omzetter loopt) en het ontbreken van de ventilatie. Een lamp-deuren-dicht-circuit is daarbij vergeleken een peuleschil.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 20 feb 2013 - 00:02:12
Frontier
Frontier
Hoe doen onze Oosterburen dat dan bijvoorbeeld? Daar zijn nog diverse verbindingen te vinden waar diesellocs met rijtuigen dienst doen.

EDIT: Of bijvoorbeeld de Ardennen-Express, die ging ook per diesel verder. Toen zat er weliswaar nog geen airco in ICR mag ik mag aannemen dat de verlichting wel gewoon aan bleef?

Laatst bewerkt door Frontier op Woensdag 20 feb 2013 om 00:06:10

Woensdag 20 feb 2013 - 07:19:00
dvdhoven
dvdhoven
Alle Duitse dieselloks, die reizigerstreinen kunnen rijden, hebben een generator aan boord, die de boordstroom verzorgt.
Overigens verzorgen veel lange afstandsrijtuigen hun licht zelf, ze hebben een generator op een draaistel zitten. Kijk maar eens bij lange afstandsrijtuigen. Je ziet vaak een "pot" zitten met een as naar de wielas. En voor het stilstaan hebben ze batterijen (accu's)
Net zoals eerder Duitse dieselloks een stoomverwarmings-installatie hadden.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 20 feb 2013 om 07:23:29

Dick van den Hoven

Woensdag 20 feb 2013 - 07:46:51
mdeen
mdeen
De plannen (of iig de visie) van het AVV is om het regionaalverkeer via de Avantislijn af te wikkelen en het interregionaal (IC)verkeer via de huidige lijn Heerlen - Herzogenrath. Maar exacte concepten zijn daar nog niet voor en het is iig pas voor 2016 voorzien.
Het vleugeltreinconcept zoals het nu is met vleugels naar Heerlen / Alsdorf-Poststraße aan de ene kant en Stolberg-Altstadt / Langerwehe aan de andere kant wordt vervangen door een ringlijn Aachen - Alsdorf - Stolberg - Aachen, elk half uur. Een reden die gegeven wordt voor die strake halfuursdienst is doorverbinding naar Baesweiler.

Maar denk maar niet dat de verbinding via Herzogenrath wordt opgeheven voordat Via Avantis in dienst gaat. De IC-verbinding wordt door het AVV trouwens MRX genoemd en zit wel duidelijk in het de toekomstplannen van het AVV inbegrepen.

Woensdag 20 feb 2013 - 09:17:46
mich
mich
Flickr 77593728@N08
DingeZ (di 19 feb 2013 22:15:57 www.somda.nl):
mich (di 19 feb 2013 19:28:21 somda.nl): Een dieselloc met groene lamp circuit is er niet, wat wel mogelijk is rijtuigen met uic deursluiting(zoals de benelux stammen) en een gehuurde dieseltraxx of iets dergelijks.
Maar is het daarmee wel mogelijk om de stam werkend te hebben (binnenverlichting, deursluiting, etc) als de dieselloc vóór de 1700 of BDs geplaatst wordt?
jazeker. gewoon doorverbinden.

Woensdag 20 feb 2013 - 09:56:29
mdeen
mdeen
Frontier (wo 20 feb 2013 00:02:12 www.somda.nl): Hoe doen onze Oosterburen dat dan bijvoorbeeld? Daar zijn nog diverse verbindingen te vinden waar diesellocs met rijtuigen dienst doen.

EDIT: Of bijvoorbeeld de Ardennen-Express, die ging ook per diesel verder. Toen zat er weliswaar nog geen airco in ICR mag ik mag aannemen dat de verlichting wel gewoon aan bleef?
De Ardennen-Express werd meestal door een reeks 55 getrokken en die zorgde voor spanning zodat licht en verwarming werkte.

De vraag is wel welke spanning duitse diesels genereren. Waarschijnlijk alleen 1000V 16 2/3 Hz, dus je zult de buurland-ICR's moeten inzetten. Ik neem tenminste aan dat die nog altijd buurland-vaardig zijn na de airco-ombouw.
En uit welke rijtuigen zijn de BDs'en omgebouwd? Waren dat allemaal buurland-ICR's?

Woensdag 20 feb 2013 - 10:09:07
john2
john2
Op de website van L1 het volgende bericht over de treinverbinding Heerlen - Aken. www.l1.nl En na zoeken op Google vond ik de navolgende informatie op de website van Nordrhein Westfalen. www.bezreg-koeln.nrw.de

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 20 feb 2013 om 12:47:23, reden: Meer informatie er bij gezet.

Woensdag 20 feb 2013 - 13:01:14
waalkade
waalkade
Knappe staaltjes van hoe rekent men zich rijk resp. arm.

Woensdag 20 feb 2013 - 15:19:08
dvdhoven
dvdhoven
mdeen (wo 20 feb 2013 09:56:29 www.somda.nl):
En uit welke rijtuigen zijn de BDs'en omgebouwd? Waren dat allemaal buurland-ICR's?
De meeste uit een BKD en een aantal uit een B ICR, maar of dat buurland rijtuigen waren, weet ik niet.

Dick van den Hoven

Vrijdag 22 mrt 2013 - 12:19:20
broek53
broek53
De BKD's waren iig allemaal buurland-geschikt. BDs-en zijn dat niet, omdat (zoals uit veel ICR) de spanningskeuzeapparatuur verwijderd is (maar die kan er ook eenvoudig weer in), omdat ze gewoon als nieuwe materieelsoort niet toegelaten zijn. Als ik mij goed herinner, zijn ICR na hun renovatie ueberhaupt niet meer in Duitsland toegelaten - omdat ze zwaarder zijn geworden met andere gewichtsverdeling en omdat ze open toiletten hebben.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:36:08
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
mdeen

Maar denk maar niet dat de verbinding via Herzogenrath wordt opgeheven voordat Via Avantis in dienst gaat.
De huidige gedachte voor eind dit jaar is een trein Heerlen - Herzogenrath - Aachen Hbf. Daarmee gaat de facto Eijgelshoven Markt dicht en raken De Kissel en Landgraaf hun treinverbinding met Duitsland kwijt. Dat zou dan een voorloper moeten zijn van de vurig gewenste doorgaande Intercity Eindhoven - Heerlen - Aachen Hbf. Voor die Intercity geldt een zware inspanningsverplichting, maar ongetwijfeld niet tegen elke prijs.

Afhankelijk van welke tijdligging je wenst voor een dergelijke intercity is er een gedeeltelijke spoorverdubbeling nodig tussen Heerlen en Herzogenrath.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:43:13
john2
john2
Er kan toch, als er toch een spoorverdubbeling komt, naast een IC verbinding ook een stoptreinverbinding behouden blijven. De stoptrein de route zoals die nu is en de IC via Avantis.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:53:48
daniel81
daniel81
Doe het dan andersom en sluit Eghm dat onderaan de lijst met hoeveelheid reizigers per dag bungelt, in plaats van IC-reizigers te vermoeien met een stop op een voor 90% braak liggend industrieterrein

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:00:05
john2
john2
De meeste reizigers die in Eygelshoven van de trein gebruik maken zullen de halte pakken die op de Heuvelland lijn ligt.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:02:27
jorgo
jorgo
...en die in de toekomst overigens deel uitmaakt van de verbinding Via Avantis.

Laatst bewerkt door jorgo op Vrijdag 22 mrt 2013 om 14:02:36

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:05:21
giuseppe
giuseppe
Hoeveel jaar is markt dan open geweest, een jaar of 5?
Nee, dat was net zo'n nuttige investering als de avantislijn.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:09:15
john2
john2
Eygelshoven industrieterrein was een betere benaming geweest dan Eygelshoven Markt.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 16:28:37
koosmat64
koosmat64
hw1969 (vr 22 mrt 2013 13:36:08 somda.nl)

De huidige gedachte voor eind dit jaar is een trein Heerlen - Herzogenrath - Aachen Hbf. Daarmee gaat de facto Eijgelshoven Markt dicht en raken De Kissel en Landgraaf hun treinverbinding met Duitsland kwijt. Dat zou dan een voorloper moeten zijn van de vurig gewenste doorgaande Intercity Eindhoven - Heerlen - Aachen Hbf. Voor die Intercity geldt een zware inspanningsverplichting, maar ongetwijfeld niet tegen elke prijs.
Dat een IC tussen Heerlen en Aken gewenst is is bekend.
Maar begrijp ik nu goed dat ze een trein willen laten rijden die tussen Hrl en Aken alleen nog maar in Herzogenrath stopt? Lekker voor reizigers uit Landgraaf...

Vrijdag 22 mrt 2013 - 21:32:54
martijn
martijn
Klein burgerlijk leed blijf je altijd houden. In plaatsen als Zevenaar en Oldenzaal hebben ze dat ook overleefd...

Vrijdag 22 mrt 2013 - 21:43:31
scooter
scooter
De keren dat ik tussen Heerlen en Aachen in de trein zat,stapten er nagenoeg geen of slechts een enkeling in Landgraaf in,dus in de praktijk zal het wel meevallen

Zaterdag 23 mrt 2013 - 11:22:24
john2
john2
Richting Aachen en terug zal het een enkeling zijn die in of uitstapt. Tussen Landgraaf en Heerlen v.v. zullen het wel meer reizigers zijn die van de Euregiobahn gebruik maken. Met rekening houden dat deze reizigers ook met Veolia in Landgraaf kunnen komen.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 23 mrt 2013 om 11:23:28, reden: type fout hersteld.

Zondag 24 mrt 2013 - 11:02:42
FourRoses
FourRoses
Naast dat Avantis des heden nog een braakliggend terrein is, kun je je ook afvragen of het verstandig is te investeren in een gebied (zuid-Limburg) waar de vervoerswijzekeuze voornamelijk bij de auto ligt. Automobilisten zijn de trein haast niet in te krijgen.

Zondag 24 mrt 2013 - 11:38:17
wilcot
wilcot
Als Limburg vind ik dit geen verstandige uitspraak.
Ook voor de niet limburgers is de investering in een goede spoorverbinding met het buitenland altijd een juiste. Na jaren van bezuinigingen op verbindingen met onze buurlanden moet er wel gedacht worden wat nu de beste oplossing is. Wedden op meerdere paarden kan niet altijd het beste zijn. De lijn Heerlen-Aachen heeft nu eenmaal het nadeel een diesellijn is.

Vergeet ook niet dat de spotters onder ons ook nog graag via het spoor in de buurlanden iets willen bekijken en niet altijd maar op de auto aangewezen te moeten zijn.

Zondag 24 mrt 2013 - 20:28:44
giuseppe
giuseppe
Het klopt natuurlijk wel dat de doelgroep niet echt bereikt wordt met de avantislijn. Als er al ooit bedrijven komen is de kans dat de werknemers naast een station wonen zeer klein.

Het treinvervoer in Zuid-Limburg zou denk ik vooral gericht moeten zijn op het verbinden van de grotere kernen binnen en buiten limburg.

Laatst bewerkt door giuseppe op Zondag 24 mrt 2013 om 22:14:44

Dinsdag 26 mrt 2013 - 18:39:18
john2
john2
wilcot (zo 24 mrt 2013 11:38:17 www.somda.nl): Als Limburg vind ik dit geen verstandige uitspraak.
Ook voor de niet limburgers is de investering in een goede spoorverbinding met het buitenland altijd een juiste. Na jaren van bezuinigingen op verbindingen met onze buurlanden moet er wel gedacht worden wat nu de beste oplossing is. Wedden op meerdere paarden kan niet altijd het beste zijn. De lijn Heerlen-Aachen heeft nu eenmaal het nadeel een diesellijn is.

Vergeet ook niet dat de spotters onder ons ook nog graag via het spoor in de buurlanden iets willen bekijken en niet altijd maar op de auto aangewezen te moeten zijn.
Ik zie niet in wat er aan nadeel van een diesellijn moet zijn. Als er maar treinen rijden.

Dinsdag 26 mrt 2013 - 21:21:48
gummbahla
gummbahla
Het nadeel zit hem erin dat je geen doorgaande verbinding kan creëren vanuit bijv. Ehv. Verder biedt een elektrische spoorverbinding milieuvoordelen t.o.v. autovervoer, wat bijv. meetelt bij een haalbaarheidsonderzoek.

Dinsdag 26 mrt 2013 - 22:06:18
wilcot
wilcot
john2 (di 26 mrt 2013 18:39:18 www.somda.nl):
wilcot (zo 24 mrt 2013 11:38:17 www.somda.nl): Als Limburg vind ik dit geen verstandige uitspraak.

Ik zie niet in wat er aan nadeel van een diesellijn moet zijn. Als er maar treinen rijden.
Precies wat gummbahla zegt. Diesel is te duur aan het worden mbt brandstofprijzen en hierdoor wordt de lijn minder rendabel om hem door te trekken. De lijn venlo-koln kun je opvangen met meerspanningloks maar de lijn Heerlen-Aken over Herzogenrath of Avantis zul je Hybride moeten oplossen en daar wordt alleen nog maar mee getest door Bombardier en Alleen Stadler heeft een treinstel dat elektrisch-diesel te koop is maar ik heb ze nog niet zien rijden en zit je weer met de meerspanning. Tevens het heikel punt bij de lijn Emmerich-Arnhem.

Vandaar wed op 1 paard goed en zorg dat de verbinding Venlo-Koln weer terug komt met dubbel spoor in Duitsland. Dat lijkt mij de meest haalbare.

Woensdag 27 mrt 2013 - 10:40:09
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Ehm, in Frankerijk rijden er volgens mij al hybride treinen op de lokale lijnen, en wel van dit type: www.railfaneurope.net

Woensdag 27 mrt 2013 - 11:14:04
john2
john2
wilcot (di 26 mrt 2013 22:06:18 www.somda.nl):
john2 (di 26 mrt 2013 18:39:18 www.somda.nl):

Precies wat gummbahla zegt. Diesel is te duur aan het worden mbt brandstofprijzen en hierdoor wordt de lijn minder rendabel om hem door te trekken. De lijn venlo-koln kun je opvangen met meerspanningloks maar de lijn Heerlen-Aken over Herzogenrath of Avantis zul je Hybride moeten oplossen en daar wordt alleen nog maar mee getest door Bombardier en Alleen Stadler heeft een treinstel dat elektrisch-diesel te koop is maar ik heb ze nog niet zien rijden en zit je weer met de meerspanning. Tevens het heikel punt bij de lijn Emmerich-Arnhem.

Vandaar wed op 1 paard goed en zorg dat de verbinding Venlo-Koln weer terug komt met dubbel spoor in Duitsland. Dat lijkt mij de meest haalbare.
Dan zou ik zeggen een elektrisch - diesel treinstel laten rijden via Avantis of over Herzogenrath of op allebei de lijnen. Lijkt me goedkoper dan op de bestaande lijn over herzogenrath een bovenleiding aan teleggen.

Woensdag 27 mrt 2013 - 11:18:08
gummbahla
gummbahla
Het aanschaffen van hybride treinstellen voor een stukje van nog geen 7 kilometer zonder bovenleiding, lijkt me pure verspilling. Bovendien lost dit het probleem van de verschillende spanningen in NL en DL niet op, tenzij je vrolijk verder dieselt in een van beide landen. Nogmaals, voor een fatsoenlijke langeafstandsverbinding (wat een uitdrukkelijke wens is van Nederlandse zijde), ontkom je niet aan elektrificatie en meerspanningsmaterieel.

Laatst bewerkt door gummbahla op Woensdag 27 mrt 2013 om 11:18:29

Woensdag 27 mrt 2013 - 12:24:12
mdeen
mdeen
Ik ben het er mee eens dat het voor 7 km economisch een slecht idee zal zijn om hybride stellen aan te schaffen. Maar die stellen zijn er wel, en worden ook voor langere afstanden gebruikt. SNCF 82500 heeft 1500V, 25kV en diesel. Lijkt me dat dat dan ook geen probleem is ze voor 15 kV te maken. Ze rijden o.a. van Parijs naar Corbigny en Avallon met spliten in Cravant. Een afstand van 200 km en 3:40.

En een nieuwe serie treinen moet je toch bestellen. Talent2 of FLIRT is toch ook geen IC-materieel door het ontbreken van balkons en afgescheiden reizigersruimtes en dan kom je al gauw uit op getrokken materieel gaat doen of ICx.

Maandag 08 apr 2013 - 12:44:57
john2
john2
Kamerfractie VVD voor steun spoor Aken. 18 miljoen euro van rijk naar provincie Limburg om het spoor tussen Heerlen en Aken op te knappen. www.l1.nl En een radio reportage over de spoorverdubbeling Heerlen - Aken. www.l1.nl Bron L1. Met maandag vergadering word vandaag 8 april mee bedoeld.

Laatst bewerkt door john2 op Maandag 08 apr 2013 om 12:48:19, reden: type fout hersteld.

Maandag 08 apr 2013 - 12:50:22
mkns
mkns
Wordt onder het opknappen dan verstaan het elektrificeren en waar nodig voorbereiden op Intercitydiensten?
Of is het echt alleen maar opknappen, zonder dat er iets qua uitvoering van de lijn wijzigt?

Maandag 08 apr 2013 - 13:42:42
reisthijs
reisthijs
Volgens het nieuwsbericht gaat het om elektrificatie en (gedeeltelijke) spoorverdubbeling.

Dinsdag 09 apr 2013 - 11:28:31
john2
john2
Gedeputeerde positief over financiering spoor Heerlen Aken. Bron L1. www.l1.nl

Dinsdag 09 apr 2013 - 15:02:41
jorgo
jorgo
Gaat echter allemaal niet over Via Avantis.

Dinsdag 09 apr 2013 - 15:52:34
Klaasje
Klaasje
Het beheer heeft Heerlen-Aken en Via Avantis niet zo handig samengevoegd destijds. Het is dus niet off-topic.

Dinsdag 09 apr 2013 - 16:34:03
john2
john2
Ik had eens een apart topic gemaakt over de verbinding Eindhoven over Heerlen naar Aken. Op dit topic ging toen een slotje. Het beheer vond het topic via avantis beter om over de verbinding naar Aken tehebben.

Dinsdag 09 apr 2013 - 18:40:49
giuseppe
giuseppe
jorgo (di 09 apr 2013 15:02:41 www.somda.nl): Gaat echter allemaal niet over Via Avantis.
Jawel, dat is nu actueel geworden. IC komt er snel als provincie geld van Avantislijn wil gebruiken, anders wordt het op de lange baan geschoven.

Woensdag 24 apr 2013 - 12:19:55
john2
john2
Euregiobahn blijft voorlopig mogelijk als stoptrein bestaan. www.l1.nl
Bron L1.

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 25 apr 2013 om 18:08:43, reden: type fout hersteld.

Donderdag 25 apr 2013 - 18:13:56
john2
john2
De Duits vervoersautoriteit, Naverkehr Rheinland, wil geld voor verdubbeling spoorlijn Heerlen - Aken. www.l1.nl Bron L1.

Maandag 15 jul 2013 - 16:28:26
john2
john2
Voorlopig geen snelle trein Heerlen - Aken. www.l1.nl Puls een radio geluidsfragment over het onderwerp Heerlen - Aken. www.l1.nl Bron L1.

Dinsdag 16 jul 2013 - 07:20:28
mdeen
mdeen
Uit het bericht van L1:
De treinen die de NS tussen Heerlen en Aken hadden willen inzetten, voldoen niet aan de Duitse normen, onder meer op het gebied van beveiliging.
Dat laatste is wel een heel erge inkopper (of dom, want je denkt toch niet dat je zonder PZB de baan op komt?), maar wat had NS dan willen inzetten?

Dinsdag 16 jul 2013 - 11:24:22
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Bij DM '90 houdt de keuze wel een beetje op, of men moet Linten van NSFS in gedachten hebben. Maar beveiliging is natuurlijk altijd in te bouwen, dat heeft er bij drie stellen DM '90 zelfs al in gezeten...

Dinsdag 16 jul 2013 - 11:55:32
broek53
broek53
Indusi, ja.

Dinsdag 16 jul 2013 - 12:26:19
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja, dat is ook waar het hier om gaat; PZB90 is Indusi. Dat in een Lint inbouwen kan ook niet echt moeilijk zijn.

Dinsdag 16 jul 2013 - 12:51:20
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Maar comfort veranderd er niets bij inzet van DM90 of Lint en dan is de inzet van Duitse treinstellen vast goedkoper dan het inbouwen van PZB/Indusi is Nederlandse treinstellen.

Dinsdag 16 jul 2013 - 14:21:29
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik denk dat dat ook de voornaamste reden is, de huidige manier is gewoon eenvoudiger en goedkoper, maar het scoort veel makkelijker als je een moeilijk blabla-verhaal over normen en beveiliging kan houden

Vrijdag 15 nov 2013 - 14:58:14
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Hoewel dit niet echt over 'Via Avantis' gaat, maar eerder over de al lang bestaande spoorlijn Heerlen-Herzogenrath, toch maar in dit topic, want ik weet even niet meer zo snel of er al een topic over deze spoorlijn bestaat.

Hoe dan ook: een bericht van L1 van vandaag:

www.l1.nl

Weet iemand hoe dit praktisch opgelost gaat worden? Heerlen is immers (Nederlands) 1,5 kV gelijk en Herzogenrath is (Duits) 15 kV wissel.

Vrijdag 15 nov 2013 - 15:05:44
daniel81
daniel81
Ik blijf het overigens merkwaardig vinden dat er steeds beweerd wordt dat voor een IC een spoorverdubbeling Hrl - Hz nodig is. Arriva rijdt op veel van z'n enkelsporige lijnen kwartierdiensten, en hier zou we voor een kort traject waar 1x per uur een stoptreintje over rijdt en er bovendien bij Haanrade volgens mij nog passeersporen aanwezig zijn, een spoorverdubbeling noodzakelijk zijn?
Hooguit voor Hrl-Lg, maar meer ook niet

Vrijdag 15 nov 2013 - 15:29:50
waalkade
waalkade
Ik snap het ook niet waarom het in Limburg niet kan.
Hier op de IJssellijn gaat het al jaren goed.
Kwestie van minstens een extra compositie inzetten en de reizigers dagelijks een kwartiertje of zo extra reistijd geven.

Vrijdag 15 nov 2013 - 16:23:48
sjoerd
sjoerd
Bovendien is de gehele spoorweg Sittard - Heerlen - Herzogenrath later uitgebouwd naar een dubbelsporige hoofdspoorweg, waarvan de onderbouw, ook de oorspronkelijke viaducten, poorten en onderdoorgangen zijn aangepast voor dubbelspoor. Tussen Heerlen en De Kissel hebben vroeger ook twee sporen gelegen (en het eerste stuk zelfs drie); het zuidelijke spoor ging rechtsaf naar mijnemplacement Terwinselen. De ingraving tussen De Kissel en Landgraaf behoeft nauwelijks te worden verbreed, te Landgraaf lag ooit al een kruisspoor in de lage sporen. Van Landgraaf tot het voormalige emplacement Haanrade lag er aan de zuidzijde op de plek van het tweede spoor over twee kilometer tot Haanrade een spoor naar een mijn. Haanrade - Herzogenrath is een kippeneindje. Overwegen zijn er in dit gebied nauwelijks. De kosten zullen grotendeels wel zitten in milieu-aanpassingen (geluidshinder).

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 15 nov 2013 om 21:07:58

Vrijdag 15 nov 2013 - 18:46:14
phantom
phantom
Als een spoorlijn in een ingraving ligt dan is dat al geluidshinder dempend genoeg lijkt me.
En voor t deel dat niet is ingegraven loopt hoeveel km door of vlak langs woonwijken ?
Lijkt me niet dat dat geluidsverhaal, als het spoor weer verdubbelt wordt,gelijk ineens zo'n veranderde impact heeft op de situatie.
Zeker niet als (denk ik) de bewoning zo hard niet vorderd richting een spoorlijn in het gebied waar de lijn al erg lang ligt.
(of willen er ineens zoveel mensen graag in een nieuwbouw wijk wonen naast t spoor omdat er verder nergens anders geen nieuwbouw te maken is/was ? )
Dus als mijn bovenstaande beeldvorming van de lijn en bebouwing kloppen aldaar,dan moet er meer zijn dan enkel maatregelen voor geluidshinder wil het een groot geld bedrag gaan eisen.
(ik laat me hier natuurlijk graag in corrigeren,als de beeld vorming niet klopt )

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 15 nov 2013 - 18:49:46
logis016
logis016
In Lg lagen vroeger nog meer sporen, zeg maar vanaf de brug tot nog verder als het huidige spoor 3 lag er dubbel spoor. Moet toch weer te realiseren zijn.

Vrijdag 15 nov 2013 - 21:29:37
sjoerd
sjoerd
Mijn bericht van 16:23 uur is gecorrigeerd: de spoorweg Sittard - Herzogenrath is aangelegd als enkelsporige lokaalspoorweg. Op zeker moment is de gehele lijn uitgebouwd tot hoofdspoorweg, waarbij alle viaductonderbouwen, poorten en duikers zijn aangepast voor dubbelspoor. Ik zal het jaartal nog opzoeken.
Het huidige enkelspoor ligt als volgt (voor de fijnproevers):
Hrl km 18.8 bij de oostelijke overweg: spoor aan noordzijde as;
Viaduct 19.102 geschikt voor drie sporen.
Km 19.7 spoor wisselt van noord naar zuid van de as.
Onderdoorgang 19.995 ten oosten van De Kissel: onderbouw geschikt voor dubbelspoor.
Onderdoorgang 20.645 onderbouw geschikt voor dubbelspoor. Ingraving.
Onderdoorgang 20.988 onderbouw geschikt voor dubbelspoor. Ingraving.
Emplacement Schaesberg/Landgraaf: doorgaande as naar Hz, aftakking Miljoenenlijn. Hier lagen ooit 6 doorgaande sporen, 3 voor elke lijn.
Onder viaduct van Miljoenenlijn wisselt de hoofdlijn van zuidelijk naar noordelijk van de as, ongeveer bij km 22.4.
Hoofdspoor blijft tot Haanrade aan noordzijde as.
Viaducten/onderdoorgangen bij 22.895, 23.263.
Bij km 24.550 voegde van rechts spoor bij van mijn Laura, dit lag rechts van de as tot emplacement Haanrade.
Onderdoorgangen bij 24.570, 24.780, 25.110, 25.160, waarvan de laatste drie zelfs geschikt voor drie sporen ivm nooit aangelegd westelijk uithaalspoor Haanrade.
Nu ligt het hoofdspoor van km 25.6 bij aansluiting zijsporen tot grens bij km 27.310 ten zuiden van de as.
Onderdoorgangen bij 27.110 en 27.235 (brug over de Worm), beide geschikt voor dubbelspoor.
Hiermee is niet gezegd dat er niets behoeft te worden gebouwd of herbouwd.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 16 nov 2013 om 10:35:47

Dinsdag 10 dec 2013 - 09:33:55
dvdhoven
dvdhoven
Avantis schijnt op de zeer lange baan te gaan, de kaarten worden nu op Heerlen-Herzogenrath gezet: www.limburger.nl

Dick van den Hoven

Dinsdag 10 dec 2013 - 09:54:45
john2
john2
En nog een artikel van L1 dat de aanleg van de Avantislijn is uitgesteld.
www.l1.nl
In het artikel staan nog 2 linken.

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 10 dec 2013 om 09:55:32, reden: Meer info erbij gezet

Donderdag 30 jan 2014 - 15:52:43
jorgo
jorgo
In deze infopagina over de nieuwe concessie rept de Provincie terloops over een sneltrein Mt-Aachen. www.limburg.nl

Die waren we nog niet tegengekomen, of het moet zijn dat de Avantislijn conform een van de laatste schetsen aan de Heuvelland-sneltrein wordt gekoppeld ipv aan de stoptrein.

Vrijdag 31 jan 2014 - 23:11:43
waalkade
waalkade
Dit stuk uit Duitsland kent maar een grensoverschrijdende lijn ri NL waarin geld gestoken wordt:
dip21.bundestag.de

Laatst bewerkt door waalkade op Vrijdag 31 jan 2014 om 23:32:38

Zaterdag 01 feb 2014 - 20:15:08
gummbahla
gummbahla
De infrawerkzaamheden op deze lijn zouden dan ook voornamelijk op het Nederlandse deel plaatsvinden - de kosten op Duits grondgebied zullen minimaal zijn.
Overigens moeten elektrificatie en spoorverdubbeling op dit traject vooralsnog los van elkaar worden gezien. Over de elektrificatie is een akkoord bereikt, over de verdubbeling wordt in april besloten (www.l1.nl).

Zondag 02 feb 2014 - 10:02:11
waalkade
waalkade
En elektrificatie van het 2e spoor, voor wanneer is dat voorzien?

Zondag 02 feb 2014 - 12:25:21
john2
john2
De trein tussen Maastricht en Aken moet dan wel over Heerlen naar Aken. Vanaf Schin op Geul over de museumlijn van de ZLSM lijkt onwaarschijnlijk. Maar zeg nooit nooit.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 02 feb 2014 om 18:53:22, reden: verandering in de zins opbouw

Zondag 02 feb 2014 - 13:32:42
giuseppe
giuseppe
Klopt, maar omdat de provincie nu toch eigenaar is van het traject en er een opknapbeurt moet plaatsvinden zou dat best nog wel eens ooit een keer kunnen volgen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 02 feb 2014 om 13:55:25, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Zondag 02 feb 2014 - 13:39:37
sjoerd
sjoerd
Wat in de sterkste krimpregio Oost-Groningen en Zuid-Limburg lijkt te gaan gebeuren: de STAR en de ZLSM: museumorganisaties in het nauw. Het moet niet gekker worden.

Zondag 02 feb 2014 - 20:22:28
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De provincie heeft het ZLSM-traject inderdaad overgenomen, maar ze mogen het niet zonder meer voor regulier vervoer gaan gebruiken. Althans: in dat geval zal de waarde van het baanvak opnieuw bepaald worden door NS Vastgoed en mag men het verschil nog even bijpassen. Bron: een van de verslagen over de redding van de ZLSM, heb het hier zo even niet paraat.
Reken er maar op dat er nog wel wat water door de Geul gaat stromen voordat het eventueel ooit zover is...

Zondag 02 feb 2014 - 23:22:15
charta
charta
Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.

Zondag 02 feb 2014 - 23:43:35
Frontier
Frontier
Ander nadeel bij die laatste verbinding is dat dan je moet kopmaken in Vise.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 03 feb 2014 - 05:36:51
gummbahla
gummbahla
waalkade (zo 02 feb 2014 10:02:11 somda.nl): En elektrificatie van het 2e spoor, voor wanneer is dat voorzien?
Je mag aannemen dat elektrificatie onderdeel van het nog te nemen besluit is
sjoerd (zo 02 feb 2014 13:39:37): Wat in de sterkste krimpregio Oost-Groningen en Zuid-Limburg lijkt te gaan gebeuren: de STAR en de ZLSM: museumorganisaties in het nauw.
Voor een internationale verbinding als deze is het wel handig om ook even naar de prognoses voor het buitenland te kijken. Voor Aken wordt bijvoorbeeld een aardige groei voorspelt (zie de.wikipedia.org). Eenzelfde ontwikkeling geldt trouwens voor Luik.
charta (zo 02 feb 2014: 23:22:15): Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.
Je kunt er, zeker na het 'succes' van Via Avantis, gevoegelijk vanuit gaan dat er voorlopig geen enkele moeite zal worden gestoken in alternatieve verbindingen. Zeker niet met relatief complexe (en voor Belgie weinig interessante) oplossingen.

Maandag 03 feb 2014 - 09:42:32
john2
john2
charta (zo 02 feb 2014 23:22:15 www.somda.nl): Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.
Als men toeristisch zuid Limburg c.q. Valkenburg en de ZLSM op de economische kaart wil zetten, dan lijkt het me verstandig om Valkenburg bij de verbinding Maastricht - Aken te betrekken.

Laatst bewerkt door john2 op Maandag 03 feb 2014 om 17:15:50, reden: typfout herstelt

Maandag 03 feb 2014 - 11:36:01
waalkade
waalkade
gummbahla (ma 03 feb 2014 05:36:51 www.somda.nl):
waalkade (zo 02 feb 2014 10:02:11 somda.nl): En elektrificatie van het 2e spoor, voor wanneer is dat voorzien?
Je mag aannemen dat elektrificatie onderdeel van het nog te nemen besluit is
sjoerd (zo 02 feb 2014 13:39:37): Wat in de sterkste krimpregio Oost-Groningen en Zuid-Limburg lijkt te gaan gebeuren: de STAR en de ZLSM: museumorganisaties in het nauw.
Voor een internationale verbinding als deze is het wel handig om ook even naar de prognoses voor het buitenland te kijken. Voor Aken wordt bijvoorbeeld een aardige groei voorspelt (zie de.wikipedia.org). Eenzelfde ontwikkeling geldt trouwens voor Luik.
charta (zo 02 feb 2014: 23:22:15): Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.
Je kunt er, zeker na het 'succes' van Via Avantis, gevoegelijk vanuit gaan dat er voorlopig geen enkele moeite zal worden gestoken in alternatieve verbindingen. Zeker niet met relatief complexe (en voor Belgie weinig interessante) oplossingen.
Er zit wel een verschil tussen de voorspelling en de werkelijkheid.
Voorlopig is men met ca 20.000 man gekrompen volgens bovenstaande link.
En die eerdere groei is ontstaan door buurgemeenten op te slokken en een ander belastingsstelsen in te voeren.

Maandag 03 feb 2014 - 13:58:41
daniel81
daniel81
jorgo (do 30 jan 2014 15:52:43 www.somda.nl): In deze infopagina over de nieuwe concessie rept de Provincie terloops over een sneltrein Mt-Aachen. www.limburg.nl

Die waren we nog niet tegengekomen, of het moet zijn dat de Avantislijn conform een van de laatste schetsen aan de Heuvelland-sneltrein wordt gekoppeld ipv aan de stoptrein.
Dat is het plan inderdaad.
Zie www.limburg.nl en dan het 2e pdfje, 'de Limburglijnen'.

Dinsdag 04 feb 2014 - 03:46:18
gummbahla
gummbahla
waalkade (ma 03 feb 2014 11:36:01 somda.nl):
Voorlopig is men met ca 20.000 man gekrompen volgens bovenstaande link.
En die eerdere groei is ontstaan door buurgemeenten op te slokken en een ander belastingsstelsen in te voeren.
Niet echt gekrompen. Het bleek in 2013, na de volkstelling van 2011, dat de stad verkeerde cijfers had. De stad groeit nog steeds, alleen is het totale aantal inwoners dus lager dan gedacht. Tot zover deze off-topic discussie

Dinsdag 04 feb 2014 - 09:51:52
jorgo
jorgo
Het is op zich wel waardevolle informatie. De RWTH is grootschalige uitbreidingen gestart, waarbij zowel wonen, werken als studeren arealen aan nieuwe bebouwing vergen. Nederlandse buurgemeenten proberen een graantje mee te pikken van de woningbehoefte. Logisch, want dit zijn zonder uitzondering krimpgemeenten met veel leegstand.

Vanuit de RWTH weet ik dat hoogwaardig openbaar vervoer, meer dan in Limburg gewoon is, een buitengewoon belangrijke randvoorwaarde is: snel en frequent vervoer tussen wonen, werken, studeren en bovenlokale vervoersknooppunten zijn essentieel. Halve oplossingen voldoen overigens niet, kwaliteit is het toverwoord anders kun je inpakken.

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 04 feb 2014 om 09:52:33

Dinsdag 04 feb 2014 - 19:06:06
sjoerd
sjoerd
RWTH is Rheinisch-Westfaelische Technische Hochschule (Aachen), dus dat moois staat over de grens en trekt studenten, net zoals Nijmegen Duitse studenten trekt en die reizen (nog wel) voordelig met een OV.
Toch kunnen we er niet onderuit dat het CBS op meerdere fronten (onderwijs, economie, middenstand, bevolkingshuishouding) krimp signaleert. Vrees niet, het is slechts een voorteken voor heel ons land en als we de futurologen mogen geloven gaan we meer telewerken, -shoppen en -studeren, dus ik zie niet veel in grote OV-plannen. Er zal zelfs in de randstad nog slechts 20 jaar groei zijn.
Wat Jorgo zegt over bereikbaarheid is uiteraard juist; ook als er nog 10 mensen wonen in Simpelveld of Delfzijl moet je er kunnen komen en liefst ook weer weg kunnen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 04 feb 2014 om 19:06:59

Maandag 03 mrt 2014 - 10:25:44
john2
john2
Een bericht in het Limburgs Dagblad en De Limburger. Trein Heerlen naar Centrum van Aken. Eindpunt Elisenbrunnen. www.limburger.nl

Maandag 03 mrt 2014 - 10:40:02
jorgo
jorgo
De krant heeft overigens kennelijk even gemist dat de Euregiobahn tegen die tijd niet meer via Herzogenrath rijdt maar via Avantis. Soit.

Maandag 03 mrt 2014 - 11:28:06
daniel81
daniel81
De krant legt aan de leek even uit wat de Euregiobahn is, namelijk de trein die nu tussen Hrl-Hz-Aachen rijdt.
Verder staat dit plan van de Aachense burgemeester helemaal los van Via Avantis, in de zin dat Via Avantis ongetwijfeld een heel eigen financieringstraject zal hebben. Het zou me niks verbazen als de Aachense stadslijn er eerder ligt dan Via Avantis...

Dinsdag 04 mrt 2014 - 06:58:40
mdeen
mdeen
jorgo (ma 03 mrt 2014 10:40:02 www.somda.nl): De krant heeft overigens kennelijk even gemist dat de Euregiobahn tegen die tijd niet meer via Herzogenrath rijdt maar via Avantis. Soit.
Dan weet jij meer dan wij. Volgens mij is nog niet eens zeker of en zo ja wanneer Via Avantis afgemaakt wordt.
Mooie plannen met IC's naar Aken ten spijt.

Laatst bewerkt door mdeen op Woensdag 05 mrt 2014 om 06:42:23

Dinsdag 04 mrt 2014 - 07:52:58
Klaasje
Klaasje
Doordat het beheer wat onhandig twee topic's in elkaar heeft geschoven onstaat herhalend spraakverwarring.

wat is via avantis?
een tramverbinding van heerlen via kerkrade naar aachen over het internationale industriegebied avantis waarvan de ontwikkeling volledig op zn gat ligt. Daarmee is de kans op de tramverbinding niet groot.

wat is de ic heerlen-aachen?
het verbeteren van de bestaande verbinding heerlen-landgraaf-aachen door het traject te verdubbelen en te elektrificeren. Na de elektrificatie zou de nieuwe winnaar van de aanbesteding zuid-limburg de treinverbinding maastricht-heerlen-aken moeten gaan rijden volgens de geluiden die er zijn.

Dinsdag 04 mrt 2014 - 09:38:24
daniel81
daniel81
Wat ik er steeds van begreep is dat er van oorsprong weldegelijk een samenhang was tussen die twee, namelijk de euregiobahn zou naar de Via Avantis verkassen waardoor op Lg-Hz capaciteit vrijkwam om een IC te introduceren.
Met het uit-(/af?)stellen van Via Avantis moet het capaciteitsprobleem nu opgelost worden door spoorverdubbeling van de huidige verbinding.

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 04 mrt 2014 om 09:38:49

Dinsdag 04 mrt 2014 - 13:25:27
reisthijs
reisthijs
Klaasje (di 04 mrt 2014 07:52:58 www.somda.nl): wat is via avantis?
een tramverbinding van heerlen via kerkrade naar aachen over het internationale industriegebied avantis waarvan de ontwikkeling volledig op zn gat ligt. Daarmee is de kans op de tramverbinding niet groot.
Het is vast goed bedoeld maar nu zaai je zelf weer verwarring. Via Avantis zou volgens de oorspronkelijke plannen onderdeel moeten worden van de Euregiobahn, een treinverbinding dus.

Daarnaast zijn er in Aachen ook plannen voor een tramlijn (de Campusbahn) maar dat is weer een ander project.

In de Railagenda www.limburg.nl van de provincie Limburg is er sprake van een verbinding Maastricht-Heerlen-Aachen via de Avantislijn.

Laatst bewerkt door reisthijs op Dinsdag 04 mrt 2014 om 13:36:44

Dinsdag 04 mrt 2014 - 14:18:11
sjoerd
sjoerd
Misschien begrijpt de provincie het ook niet. Ze zijn op het Gouvernement in Maastricht bezig om zich het hoofd te breken over de gevolgen van de krimp in Zuid-Limburg en wanneer er weer uurdiensten gaan komen.

Dinsdag 04 mrt 2014 - 15:58:28
phantom
phantom
Nou dan gelijk even een andere vraag naar aanleiding van iets wat ik op internet heb gezien vorige week
(vergeten waar )
Er was sprake over het feit dat een tram verbinding een trein verbinding moest wezen i.v.m. het feit dat er goederen treinen over zouden komen te rijden
Is dat waar of zit men in de war met de ijzeren rijn lijn waarbij een stuk spoor vanuit NL naar sappi is vernieuwd omdat deze weer per spoor goederen wilden vervoeren ?

Laatst bewerkt door phantom op Dinsdag 04 mrt 2014 om 15:58:43

Dinsdag 04 mrt 2014 - 16:15:53
broek53
broek53
Dat gaat over de tram van Maastricht naar Hasselt (B) die gebruik gaat maken van de spoorlijn naar Lanaken. Dat heeft hier in het geheel niets mee te maken.

Woensdag 05 mrt 2014 - 06:44:38
mdeen
mdeen
daniel81 (di 04 mrt 2014 09:38:24 www.somda.nl): Wat ik er steeds van begreep is dat er van oorsprong weldegelijk een samenhang was tussen die twee, namelijk de euregiobahn zou naar de Via Avantis verkassen waardoor op Lg-Hz capaciteit vrijkwam om een IC te introduceren.
Met het uit-(/af?)stellen van Via Avantis moet het capaciteitsprobleem nu opgelost worden door spoorverdubbeling van de huidige verbinding.
Inderdaad. En vandaar ook mijn opmerking dat het nog helemaal niet zeker is of de Euregiobahn wel van Heerlen-Landgraaf-Aachen verdwijnt.

Woensdag 05 mrt 2014 - 07:17:58
phantom
phantom
broek53 (di 04 mrt 2014 16:15:53 www.somda.nl): Dat gaat over de tram van Maastricht naar Hasselt (B) die gebruik gaat maken van de spoorlijn naar Lanaken. Dat heeft hier in het geheel niets mee te maken.
Ok bedankt voor de info,dan is men dus toch in de war en zit men waarschijnlijk te slapen

Donderdag 10 apr 2014 - 17:39:21
john2
john2
Start elektrificatie spoor tussen Heerlen, Landgraaf en Duitse grens. Al een stuk in de goede richting! Bron website L1. www.l1.nl

Donderdag 10 apr 2014 - 21:42:51
sfj
sfj
Ben benieuwd welk voltage, en hoe men dit dan voor zich ziet, aangezien dat nogal verschilt tussen Nederland en Duitsland ...

Laatst bewerkt door sfj op Donderdag 10 apr 2014 om 21:46:15

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 10 apr 2014 - 22:17:59
AlbertP
AlbertP
Toen er besloten werd om Zevenaar-Emmerich naar 25kV om te bouwen werd al duidelijk dat Duitse spanning (15kV 16 2/3 Hz wisselspanning) in Nederland niet haalbaar is omdat deze stroom in Duitsland uit aparte centrales moet komen. Aanleg van Duitse spanning in Nederland is dus niet waarschijnlijk, ook omdat de lijn vrijwel geheel in Nederland ligt.

Maar het gaat hier maar om een lijntje van zo'n 7 kilometer lang dat niet druk wordt bereden. Het zou zomaar kunnen dat deze lijn uit bestaande onderstations aan beide zijden van de grens gevoed kan worden (tenzij er elektrische goederentreinen gaan rijden, misschien). In dat geval kan de spanningssluis praktisch overal zijn, afhankelijk van de capaciteit die de onderstations nog hebben.

Laatst bewerkt door AlbertP op Donderdag 10 apr 2014 om 22:19:10

Vrijdag 11 apr 2014 - 00:31:14
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Je hebt zeker nog nooit een 1700 open getrokken. Hebt voor reizigerstreinen ook een beste capaciteit nodig.

Vrijdag 11 apr 2014 - 11:15:27
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
De elektrificatie is 1500V (of 1800V zo je wilt) gelijkspanning, met een sluis tussen het huidige emplacement Haanrade en de grens. De ligging van de sluis is afhankelijk van (on-)mogelijkheden voor seinplaatsing en van de aanwezige hellingen.

Laatst bewerkt door hw1969 op Vrijdag 11 apr 2014 om 11:15:56

Vrijdag 11 apr 2014 - 13:21:32
ICE11
ICE11
john2 (do 10 apr 2014 17:39:21 www.somda.nl): Start elektrificatie spoor tussen Heerlen, Landgraaf en Duitse grens. Al een stuk in de goede richting! Bron website L1. www.l1.nl
Vandaag doet de Aachener Zeitung een uitgebreide verslag over dit onderwerp. Online heelaas alleen tegen betaling of voor abonnees te lezen.
Onder andere staat erin, dat het volgens de Duitse NVR verplicht is, dat de Euregiobahn met haar dieselstellen in ieder geval zo lang blijft rijden, tot dat de directe trein Aken-Maastricht start, dus ook als de bovenlijding al gereed is.
Via Avantis is uitgestelt tot tenminste 2020, en tot dat de doorgande verbinding Eindhoven-Aken rijdt duurt het ook nog even, volgens Aachener Zeitung staat bij dit project vooral NS op de rem.

Laatst bewerkt door ICE11 op Vrijdag 11 apr 2014 om 13:22:08

Maandag 14 apr 2014 - 13:44:00
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Probleem is hoe dan ook dat je met bicourant materieel moet rijden, want oplossingen zoals in Venlo, Emmerich en Bad Bentheim (spanningwisseling boven de perronsporen) gaan niet lukken vanwege de elektrificatie van Heerlen - Landgraaf (1500/1800 V gelijk) en Herzogenrath - Aachen (15.000 V wissel 16 2/3 Hz), of je zou heel Heerlen - Landgraaf omschakelbaar moeten maken. Lijkt mij een uitdaging. Het zal dus inderdaad een sluis worden, zoals hw1969 al heeft gezegd.

Woensdag 30 apr 2014 - 16:41:09
john2
john2
IC naar Aken als infrastructuur klaar is. Bron website L1. www.l1.nl

Vrijdag 17 jun 2016 - 13:47:46
mren
mren
Elektrificatie akkoord Heerlen-Aken: www.1limburg.nl
Plannen zijn Aken-Heerlen-Maastricht, voorlopig geen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven.

Vrijdag 17 jun 2016 - 13:55:49
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Düsseldorf - Eindhoven maakt ook weinig kans. Te concurrerend voor de ICE via Arnhem.

Vrijdag 17 jun 2016 - 14:01:32
sjoerd
sjoerd
Ja, en concurrentie willen we niet, toch? Dan ligt Antwerpen - Roermond - Duesseldorf beter!