Via Avantis
Forum: Algemeen - Algemeen
02-02-2014 13:39:37
sjoerd
sjoerd
Wat in de sterkste krimpregio Oost-Groningen en Zuid-Limburg lijkt te gaan gebeuren: de STAR en de ZLSM: museumorganisaties in het nauw. Het moet niet gekker worden.  

02-02-2014 20:22:28
timtrein
timtrein
De provincie heeft het ZLSM-traject inderdaad overgenomen, maar ze mogen het niet zonder meer voor regulier vervoer gaan gebruiken. Althans: in dat geval zal de waarde van het baanvak opnieuw bepaald worden door NS Vastgoed en mag men het verschil nog even bijpassen. Bron: een van de verslagen over de redding van de ZLSM, heb het hier zo even niet paraat.
Reken er maar op dat er nog wel wat water door de Geul gaat stromen voordat het eventueel ooit zover is...
 

02-02-2014 23:22:15
charta
charta
Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.  

02-02-2014 23:43:35
Frontier
Frontier
Ander nadeel bij die laatste verbinding is dat dan je moet kopmaken in Vise.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


03-02-2014 05:36:51
gummbahla
gummbahla
Quote
waalkade (zo 02 feb 2014 10:02:11 https://www.somda.nl/forum/6040/p484716/): En elektrificatie van het 2e spoor, voor wanneer is dat voorzien? %08%


Je mag aannemen dat elektrificatie onderdeel van het nog te nemen besluit is

Quote
sjoerd (zo 02 feb 2014 13:39:37): Wat in de sterkste krimpregio Oost-Groningen en Zuid-Limburg lijkt te gaan gebeuren: de STAR en de ZLSM: museumorganisaties in het nauw.


Voor een internationale verbinding als deze is het wel handig om ook even naar de prognoses voor het buitenland te kijken. Voor Aken wordt bijvoorbeeld een aardige groei voorspelt (zie http://de.wikipedia.org/wiki/Einwohnerentwicklung_von_Aachen). Eenzelfde ontwikkeling geldt trouwens voor Luik.

Quote
charta (zo 02 feb 2014: 23:22:15): Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.


Je kunt er, zeker na het 'succes' van Via Avantis, gevoegelijk vanuit gaan dat er voorlopig geen enkele moeite zal worden gestoken in alternatieve verbindingen. Zeker niet met relatief complexe (en voor Belgie weinig interessante) oplossingen.
 

03-02-2014 09:42:32
john2
john2
Quote
charta (zo 02 feb 2014 23:22:15 https://www.somda.nl/forum/6040/p484778/): Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.

Als men toeristisch zuid Limburg c.q. Valkenburg en de ZLSM op de economische kaart wil zetten, dan lijkt het me verstandig om Valkenburg bij de verbinding Maastricht - Aken te betrekken.

Laatst bewerkt door john2 op 03-02-2014 17:15, reden: typfout herstelt
 

03-02-2014 11:36:01
waalkade
waalkade
Quote
gummbahla (ma 03 feb 2014 05:36:51 https://www.somda.nl/forum/6040/p484784/):
Quote
waalkade (zo 02 feb 2014 10:02:11 https://www.somda.nl/forum/6040/p484716/): En elektrificatie van het 2e spoor, voor wanneer is dat voorzien? %08%


Je mag aannemen dat elektrificatie onderdeel van het nog te nemen besluit is

Quote
sjoerd (zo 02 feb 2014 13:39:37): Wat in de sterkste krimpregio Oost-Groningen en Zuid-Limburg lijkt te gaan gebeuren: de STAR en de ZLSM: museumorganisaties in het nauw.


Voor een internationale verbinding als deze is het wel handig om ook even naar de prognoses voor het buitenland te kijken. Voor Aken wordt bijvoorbeeld een aardige groei voorspelt (zie http://de.wikipedia.org/wiki/Einwohnerentwicklung_von_Aachen). Eenzelfde ontwikkeling geldt trouwens voor Luik.

Quote
charta (zo 02 feb 2014: 23:22:15): Het lijkt me goedkoper om gewoon via Heerlen-Herzogenrath te rijden of het plan van de jaren 1980 weer eens wat op te poetsen: Maastricht-Eijsden- en dan via NMBS-lijn 24 naar Aachen te rijden. Nadeel bij die laatste verbinding is dat je Valkenburg dan geen rechtstreekse verbinding met Aachen biedt.


Je kunt er, zeker na het 'succes' van Via Avantis, gevoegelijk vanuit gaan dat er voorlopig geen enkele moeite zal worden gestoken in alternatieve verbindingen. Zeker niet met relatief complexe (en voor Belgie weinig interessante) oplossingen.
Er zit wel een verschil tussen de voorspelling en de werkelijkheid.
Voorlopig is men met ca 20.000 man gekrompen volgens bovenstaande link.
En die eerdere groei is ontstaan door buurgemeenten op te slokken en een ander belastingsstelsen in te voeren%08%.
 

03-02-2014 13:58:41
daniel81
daniel81
Quote
jorgo (do 30 jan 2014 15:52:43 https://www.somda.nl/forum/6040/p484516/): In deze infopagina over de nieuwe concessie rept de Provincie terloops over een sneltrein Mt-Aachen. http://www.limburg.nl/ov2016

Die waren we nog niet tegengekomen, of het moet zijn dat de Avantislijn conform een van de laatste schetsen aan de Heuvelland-sneltrein wordt gekoppeld ipv aan de stoptrein.

Dat is het plan inderdaad.
Zie http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en_Vervoer/Openbaar_vervoer/Programma_Openbaar_Vervoer/De_Railagenda en dan het 2e pdfje, 'de Limburglijnen'.
 

04-02-2014 03:46:18
gummbahla
gummbahla
Quote
waalkade (ma 03 feb 2014 11:36:01 https://www.somda.nl/forum/6040/p484804/):
Voorlopig is men met ca 20.000 man gekrompen volgens bovenstaande link.
En die eerdere groei is ontstaan door buurgemeenten op te slokken en een ander belastingsstelsen in te voeren%08%.


Niet echt gekrompen. Het bleek in 2013, na de volkstelling van 2011, dat de stad verkeerde cijfers had. De stad groeit nog steeds, alleen is het totale aantal inwoners dus lager dan gedacht. Tot zover deze off-topic discussie
 

04-02-2014 09:51:52
jorgo
jorgo
Het is op zich wel waardevolle informatie. De RWTH is grootschalige uitbreidingen gestart, waarbij zowel wonen, werken als studeren arealen aan nieuwe bebouwing vergen. Nederlandse buurgemeenten proberen een graantje mee te pikken van de woningbehoefte. Logisch, want dit zijn zonder uitzondering krimpgemeenten met veel leegstand.

Vanuit de RWTH weet ik dat hoogwaardig openbaar vervoer, meer dan in Limburg gewoon is, een buitengewoon belangrijke randvoorwaarde is: snel en frequent vervoer tussen wonen, werken, studeren en bovenlokale vervoersknooppunten zijn essentieel. Halve oplossingen voldoen overigens niet, kwaliteit is het toverwoord anders kun je inpakken.

Laatst bewerkt door jorgo op 04-02-2014 09:52
 

04-02-2014 19:06:06
sjoerd
sjoerd
RWTH is Rheinisch-Westfaelische Technische Hochschule (Aachen), dus dat moois staat over de grens en trekt studenten, net zoals Nijmegen Duitse studenten trekt en die reizen (nog wel) voordelig met een OV.
Toch kunnen we er niet onderuit dat het CBS op meerdere fronten (onderwijs, economie, middenstand, bevolkingshuishouding) krimp signaleert. Vrees niet, het is slechts een voorteken voor heel ons land en als we de futurologen mogen geloven gaan we meer telewerken, -shoppen en -studeren, dus ik zie niet veel in grote OV-plannen. Er zal zelfs in de randstad nog slechts 20 jaar groei zijn.
Wat Jorgo zegt over bereikbaarheid is uiteraard juist; ook als er nog 10 mensen wonen in Simpelveld of Delfzijl moet je er kunnen komen en liefst ook weer weg kunnen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 04-02-2014 19:06
 

03-03-2014 10:25:44
john2
john2
Een bericht in het Limburgs Dagblad en De Limburger. Trein Heerlen naar Centrum van Aken. Eindpunt Elisenbrunnen. http://www.limburger.nl/article/20140302/REGIONIEUWS05/140309377/1055#'Trein_Heerlen_naar_centrum_van_Aken'  

03-03-2014 10:40:02
jorgo
jorgo
De krant heeft overigens kennelijk even gemist dat de Euregiobahn tegen die tijd niet meer via Herzogenrath rijdt maar via Avantis. Soit.  

03-03-2014 11:28:06
daniel81
daniel81
De krant legt aan de leek even uit wat de Euregiobahn is, namelijk de trein die nu tussen Hrl-Hz-Aachen rijdt.
Verder staat dit plan van de Aachense burgemeester helemaal los van Via Avantis, in de zin dat Via Avantis ongetwijfeld een heel eigen financieringstraject zal hebben. Het zou me niks verbazen als de Aachense stadslijn er eerder ligt dan Via Avantis...
 

04-03-2014 06:58:40
mdeen
mdeen
Quote
jorgo (ma 03 mrt 2014 10:40:02 https://www.somda.nl/forum/6040/p487378/): De krant heeft overigens kennelijk even gemist dat de Euregiobahn tegen die tijd niet meer via Herzogenrath rijdt maar via Avantis. Soit.

Dan weet jij meer dan wij. Volgens mij is nog niet eens zeker of en zo ja wanneer Via Avantis afgemaakt wordt.
Mooie plannen met IC's naar Aken ten spijt.

Laatst bewerkt door mdeen op 05-03-2014 06:42
 

04-03-2014 07:52:58
Klaasje
Klaasje
Doordat het beheer wat onhandig twee topic's in elkaar heeft geschoven onstaat herhalend spraakverwarring.

wat is via avantis?
een tramverbinding van heerlen via kerkrade naar aachen over het internationale industriegebied avantis waarvan de ontwikkeling volledig op zn gat ligt. Daarmee is de kans op de tramverbinding niet groot.

wat is de ic heerlen-aachen?
het verbeteren van de bestaande verbinding heerlen-landgraaf-aachen door het traject te verdubbelen en te elektrificeren. Na de elektrificatie zou de nieuwe winnaar van de aanbesteding zuid-limburg de treinverbinding maastricht-heerlen-aken moeten gaan rijden volgens de geluiden die er zijn.
 

04-03-2014 09:38:24
daniel81
daniel81
Wat ik er steeds van begreep is dat er van oorsprong weldegelijk een samenhang was tussen die twee, namelijk de euregiobahn zou naar de Via Avantis verkassen waardoor op Lg-Hz capaciteit vrijkwam om een IC te introduceren.
Met het uit-(/af?)stellen van Via Avantis moet het capaciteitsprobleem nu opgelost worden door spoorverdubbeling van de huidige verbinding.

Laatst bewerkt door daniel81 op 04-03-2014 09:38
 

04-03-2014 13:25:27
reisthijs
reisthijs
Quote
Klaasje (di 04 mrt 2014 07:52:58 https://www.somda.nl/forum/6040/p487478/): wat is via avantis?
een tramverbinding van heerlen via kerkrade naar aachen over het internationale industriegebied avantis waarvan de ontwikkeling volledig op zn gat ligt. Daarmee is de kans op de tramverbinding niet groot.
Het is vast goed bedoeld maar nu zaai je zelf weer verwarring. Via Avantis zou volgens de oorspronkelijke plannen onderdeel moeten worden van de Euregiobahn, een treinverbinding dus.

Daarnaast zijn er in Aachen ook plannen voor een tramlijn (de Campusbahn) maar dat is weer een ander project.

In de Railagenda http://www.limburg.nl/Beleid/Verkeer_en_Vervoer/Openbaar_vervoer/Programma_Openbaar_Vervoer/De_Railagenda van de provincie Limburg is er sprake van een verbinding Maastricht-Heerlen-Aachen via de Avantislijn.

Laatst bewerkt door reisthijs op 04-03-2014 13:36
 

04-03-2014 14:18:11
sjoerd
sjoerd
Misschien begrijpt de provincie het ook niet. Ze zijn op het Gouvernement in Maastricht bezig om zich het hoofd te breken over de gevolgen van de krimp in Zuid-Limburg en wanneer er weer uurdiensten gaan komen.  

04-03-2014 15:58:28
phantom
phantom
Nou dan gelijk even een andere vraag naar aanleiding van iets wat ik op internet heb gezien vorige week
(vergeten waar )
Er was sprake over het feit dat een tram verbinding een trein verbinding moest wezen i.v.m. het feit dat er goederen treinen over zouden komen te rijden
Is dat waar of zit men in de war met de ijzeren rijn lijn waarbij een stuk spoor vanuit NL naar sappi is vernieuwd omdat deze weer per spoor goederen wilden vervoeren ?

Laatst bewerkt door phantom op 04-03-2014 15:58


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-03-2014 16:15:53
broek53
broek53
Dat gaat over de tram van Maastricht naar Hasselt (B) die gebruik gaat maken van de spoorlijn naar Lanaken. Dat heeft hier in het geheel niets mee te maken.  

05-03-2014 06:44:38
mdeen
mdeen
Quote
daniel81 (di 04 mrt 2014 09:38:24 https://www.somda.nl/forum/6040/p487492/): Wat ik er steeds van begreep is dat er van oorsprong weldegelijk een samenhang was tussen die twee, namelijk de euregiobahn zou naar de Via Avantis verkassen waardoor op Lg-Hz capaciteit vrijkwam om een IC te introduceren.
Met het uit-(/af?)stellen van Via Avantis moet het capaciteitsprobleem nu opgelost worden door spoorverdubbeling van de huidige verbinding.

Inderdaad. En vandaar ook mijn opmerking dat het nog helemaal niet zeker is of de Euregiobahn wel van Heerlen-Landgraaf-Aachen verdwijnt.
 

05-03-2014 07:17:58
phantom
phantom
Quote
broek53 (di 04 mrt 2014 16:15:53 https://www.somda.nl/forum/6040/p487530/): Dat gaat over de tram van Maastricht naar Hasselt (B) die gebruik gaat maken van de spoorlijn naar Lanaken. Dat heeft hier in het geheel niets mee te maken.


Ok bedankt voor de info,dan is men dus toch in de war en zit men waarschijnlijk te slapen %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-04-2014 17:39:21
john2
john2
Start elektrificatie spoor tussen Heerlen, Landgraaf en Duitse grens. Al een stuk in de goede richting! Bron website L1. http://www.l1.nl/nieuws/250751-start-elektrificatie-spoor-parkstad  

10-04-2014 21:42:51
sfj
Ben benieuwd welk voltage, en hoe men dit dan voor zich ziet, aangezien dat nogal verschilt tussen Nederland en Duitsland ...

Laatst bewerkt door sfj op 10-04-2014 21:46


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-04-2014 22:17:59
AlbertP
AlbertP
Toen er besloten werd om Zevenaar-Emmerich naar 25kV om te bouwen werd al duidelijk dat Duitse spanning (15kV 16 2/3 Hz wisselspanning) in Nederland niet haalbaar is omdat deze stroom in Duitsland uit aparte centrales moet komen. Aanleg van Duitse spanning in Nederland is dus niet waarschijnlijk, ook omdat de lijn vrijwel geheel in Nederland ligt.

Maar het gaat hier maar om een lijntje van zo'n 7 kilometer lang dat niet druk wordt bereden. Het zou zomaar kunnen dat deze lijn uit bestaande onderstations aan beide zijden van de grens gevoed kan worden (tenzij er elektrische goederentreinen gaan rijden, misschien). In dat geval kan de spanningssluis praktisch overal zijn, afhankelijk van de capaciteit die de onderstations nog hebben.

Laatst bewerkt door AlbertP op 10-04-2014 22:19
 

11-04-2014 00:31:14
mich
mich
Je hebt zeker nog nooit een 1700 open getrokken. %08% Hebt voor reizigerstreinen ook een beste capaciteit nodig.  

11-04-2014 11:15:27
hw1969
hw1969
De elektrificatie is 1500V (of 1800V zo je wilt) gelijkspanning, met een sluis tussen het huidige emplacement Haanrade en de grens. De ligging van de sluis is afhankelijk van (on-)mogelijkheden voor seinplaatsing en van de aanwezige hellingen.

Laatst bewerkt door hw1969 op 11-04-2014 11:15
 

11-04-2014 13:21:32
ICE11
ICE11
Quote
john2 (do 10 apr 2014 17:39:21 https://www.somda.nl/forum/6040/p491229/): Start elektrificatie spoor tussen Heerlen, Landgraaf en Duitse grens. Al een stuk in de goede richting! Bron website L1. http://www.l1.nl/nieuws/250751-start-elektrificatie-spoor-parkstad


Vandaag doet de Aachener Zeitung een uitgebreide verslag over dit onderwerp. Online heelaas alleen tegen betaling of voor abonnees te lezen.
Onder andere staat erin, dat het volgens de Duitse NVR verplicht is, dat de Euregiobahn met haar dieselstellen in ieder geval zo lang blijft rijden, tot dat de directe trein Aken-Maastricht start, dus ook als de bovenlijding al gereed is.
Via Avantis is uitgestelt tot tenminste 2020, en tot dat de doorgande verbinding Eindhoven-Aken rijdt duurt het ook nog even, volgens Aachener Zeitung staat bij dit project vooral NS op de rem.

Laatst bewerkt door ICE11 op 11-04-2014 13:22
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-04-2014 13:44:00
jbt
jbt
Probleem is hoe dan ook dat je met bicourant materieel moet rijden, want oplossingen zoals in Venlo, Emmerich en Bad Bentheim (spanningwisseling boven de perronsporen) gaan niet lukken vanwege de elektrificatie van Heerlen - Landgraaf (1500/1800 V gelijk) en Herzogenrath - Aachen (15.000 V wissel 16 2/3 Hz), of je zou heel Heerlen - Landgraaf omschakelbaar moeten maken. Lijkt mij een uitdaging. Het zal dus inderdaad een sluis worden, zoals hw1969 al heeft gezegd.  

30-04-2014 16:41:09
john2
john2
IC naar Aken als infrastructuur klaar is. Bron website L1. http://www.l1.nl/nieuws/253389-ic-naar-aken-als-infrastructuur-klaar  

17-06-2016 13:47:46
mren
mren
Elektrificatie akkoord Heerlen-Aken: http://www.1limburg.nl/definitief-dubbel-spoor-tussen-heerlen-en-aken
Plannen zijn Aken-Heerlen-Maastricht, voorlopig geen Düsseldorf-Venlo-Eindhoven.
 

17-06-2016 13:55:49
jbt
jbt
Düsseldorf - Eindhoven maakt ook weinig kans. Te concurrerend voor de ICE via Arnhem.  

17-06-2016 14:01:32
sjoerd
sjoerd
Ja, en concurrentie willen we niet, toch? Dan ligt Antwerpen - Roermond - Duesseldorf beter!  

08-12-2019 09:21:50
john2
john2
Onderstaande tekst kreeg ik van ROVER Limburg.


SP: ‘Schrap onrealistische Avantis-spoorlijn definitief'
Jean van Hoof
De SP in het Limburgs Parlement vindt het zinloos om nog enige energie te steken in het realiseren van de Avantis-spoorlijn. Die zou moeten gaan lopen tussen Heerlen en Aken via station Kerkrade-West en bedrijventerrein Avantis.
Niet realistisch
In een statencommissie zei SP-fractievoorzitter Marc van Caldenberg dat het niet realistisch is te verwachten dat die spoorverbinding er de komende 20 jaar komt.
Ingewikkeld
“Het is al ingewikkeld genoeg om geld uit Den Haag te krijgen voor een intercity van Amsterdam via Heerlen naar Aken vanaf 2025 voor elkaar te krijgen. Dus is het niet reëel te verwachten dat Den Haag ook nog eens geld op tafel legt voor een verbinding op hetzelfde traject”, aldus Van Caldenberg. Hij pleitte er dan ook voor de Avantis-lijn officieel te schrappen uit de lijst van gewenste spoorprojecten van de provincie.
Verbetering bestaand spoor
CDA-gedeputeerde Ger Koopmans antwoordde zich te herkennen in de door de SP geschetste situatie. Hij wees erop dat eerder al een deel van het geld dat voor de Avantis-lijn was gereserveerd, is uitgegeven aan het verbeteren van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. “We zouden dat nog een keer kunnen proberen, maar ik weet niet of de minister daar in trapt”, zo stelde Koopmans.
Laag pitje
De Avantis-lijn staat al een aantal jaren op een laag pitje. In november 2017 verwierp het Limburgs Parlement nog een motie van GroenLinks om serieus werk te blijven maken van de spoorverbinding.
Bereikbaarheid
In de statencommissie van afgelopen vrijdag drong GroenLinks-statenlid Pepijn Baneke erop aan om in ieder geval op een andere manier de bereikbaarheid van onder meer bedrijventerrein Avantis te verbeteren, als het spoor er definitief niet in zit.
www.1limburg.nl, 2 december 2019