Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Via Avantis

Zondag 12 feb 2012 - 20:46:06
kleine_man
kleine_man
Quote
jorgo (wo 18 jan 2012 10:31:38 www.somda.nl): Hoe dan ook, je hebt tweespanningsmaterieel nodig. De NMBS kan op halve kracht naar Maastricht rijden met conventionele treinstellen.

Ik wil er overigens nogmaals op wijzen dat de grensovergang van de huidige verbinding Hrl-Aken, waar de IC kennelijk ook gebruik van moet maken na verdubbeling en elektrificatie, niet via Avantis gaat. Dat is een andere ambitie.
Die zijn er jaren rond Parijs. De Dosto's daar zijn, op de eerste serie na, allemaal bicourant.

In Nordhausen rijden BabyCombino's rond die zowel via een draadje als met een dieseltje kunnen rijden. Hoe klein wil je het hebben.

De VIRM is al voorbereid voor extra omvormers voor hoogspanning. Enkele stoelen opofferen voor wat accu's en je kan stroomloos tussen Heerlen en Herzogenrath scheuren. De VIRM zullen wel aangepast gaan worden omdat de NS nu de HSL in haar pakket krijgt.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 00:00:35
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Het is speculeren, maar door de aankondiging van de dienstregeling 2013 kunnen we nu wel beter inschatten hoe dit kan worden. Alleen de 3500 rijdt dan nog naar Hrl. Dan zou het kunnen op de variant die nu ook aanwezig is voor de IC Berlijn. 1x per 2u wordt de 3500 vervangen door een IC Shl-Ahbf. Deze kan dan rijden met vergelijkbaar materieel als van de huidige IC Berlijn (bijv als het Icx materieel af is).

Dinsdag 06 mrt 2012 - 00:29:58
jorgo
jorgo
Alleen niet via Avantis.... Misschien inmiddels de topictitel echt eens veranderen in 'Verbindingen met Aken'?

Dinsdag 06 mrt 2012 - 10:21:35
daniel81
daniel81
Je kunt je overigens wel afvragen of iemand al eens op het briljante idee gekomen is beide projecten in samenhang te bekijken. M.a.w. als je Via Avantis aanlegt, is het dan ook nog nodig om Lg - Hz te verdubbelen? Dat zou dan alleen nodig zijn om Eghm te bedienen, wat zo ongeveer het minst gebruikte station van Nederland is.

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 06 mrt 2012 om 10:21:53

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 06 mrt 2012 - 10:39:09
RoelZ1
RoelZ1
Ik denk dat je eerder kunt afvragen of Via Avantis nog wel de moeite waard is. De enige meerwaarde van dat plan is de ontsluiting van een bedrijventerrein en een verbinding tussen Kerkrade en Aken. Mijn gut-feeling zegt dat voor dat bedrijventerrein een busje naar Heerlen en Kerkrade voldoende is en dat het voor Kerkradenaren die naar Aken willen net zo makkelijk is om naar Herzogenrath te reizen/lopen/fietsen, waarvandaan maarliefst 4x per uur een trein naar Aken rijdt. Daar gaat die 1x per uur Via Avantis het niet van winnen, zeker niet als er ook nog een IC Amsterdam - Aken in Herzogenrath stopt.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op Dinsdag 06 mrt 2012 om 10:39:54

Dinsdag 06 mrt 2012 - 11:29:31
jorgo
jorgo
Afvragen of Via Avantis nog wel de moeite waard is, kon je zo ongeveer van het begin al: zoals ik hierboven ergens al eens postte is het succes van het bedrijventerrein achterwege gebleven (misschien gepland vanuit hetzelfde soort idealisme als de treinverbinding?, hoewel het economisch tij zit natuurlijk ook niet mee).

Het succes van een lightrailverbinding via Avantis zou natuurlijk met de conceptualisering van het volledige openbaar vervoer in dat gedeelte van Parkstad (Heerlen/Landgraaf/Kerkrade met name) te maken hebben. Intrinsiek is het niet de meest interessante route voor de directe toeloop van passagiers, maar als er een visgraatmodel omheen gebouwd zou worden misschien wel - de Heuvellandroute heeft dat ook geen windeieren gelegd. Echter het vervoer binnen Parkstad wordt al sinds jaar en dag bepaald door een dicht stadsbusachtig netwerk en het is de vraag of het wel slim zou zijn dit op te heffen.

@ daniel 81: voor het doorgaande verkeer Ehv-Aken etc is Via Avantis m.i. niet geschikt en is de route via Herzogenrath korter en rechtlijniger, in weerwil van grafische kaartjes die Via Avantis iets minder kronkelig laten lijken dan het tracé in werkelijkheid is. Elders in het draadje heb ik een aantal kaartjes verlinkt die dit laten zien.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 11:53:00
john2
john2
Quote
daniel81 (di 06 mrt 2012 10:21:35 www.somda.nl): Je kunt je overigens wel afvragen of iemand al eens op het briljante idee gekomen is beide projecten in samenhang te bekijken. M.a.w. als je Via Avantis aanlegt, is het dan ook nog nodig om Lg - Hz te verdubbelen? Dat zou dan alleen nodig zijn om Eghm te bedienen, wat zo ongeveer het minst gebruikte station van Nederland is.
Weet niet of de planning van de Via Avantislijn enkelsporig of dubbelsporig is gepland. Als de betreffende verbinding Heerlen - Aachen door gaat lijkt me dubbelspoor voor het hele traject, ongeacht welke route, het beste.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 12:06:18
john2
john2
Quote
jorgo (di 06 mrt 2012 00:29:58 www.somda.nl): Alleen niet via Avantis.... Misschien inmiddels de topictitel echt eens veranderen in 'Verbindingen met Aken'?
Heb dit topic Via Avantis aangemaakt omdat er plannen waren en zijn om een nieuw stuk spoorlijn aan teleggen op het grens overschrijdend bedrijven terrein Via Avantis. Als de actualiteit dit toelaat dan kan het beheer wat mij betreft de topic titel aanpassen.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 13:18:34
daniel81
daniel81
Quote
jorgo (di 06 mrt 2012 11:29:31 www.somda.nl daniel 81: voor het doorgaande verkeer Ehv-Aken etc is Via Avantis m.i. niet geschikt en is de route via Herzogenrath korter en rechtlijniger, in weerwil van grafische kaartjes die Via Avantis iets minder kronkelig laten lijken dan het tracé in werkelijkheid is. Elders in het draadje heb ik een aantal kaartjes verlinkt die dit laten zien.
Dat bedoelde ik niet. Mijn idee was dan om de euregiobahn via Krd te voeren ipv via Hz, en dat de vrijgekomen capaciteit op Hz-Lg dan door de IC kan worden gebruikt.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 13:34:03
john2
john2
Als de Euregiobahn via kerkrade gaat lopen zoals je voorstelt. Dan moet er in Kerkrade Centrum ook nog een nieuwstuk spoorlijn aangelegd worden tot de spoorlijn in Duitsland. Misschien stom gesteld. Of de Euregiobahn tot Simpelveld laten rijden en in Simpelveld kopmaken voor over het oude trace naar Vetschau telaten lopen. Alleen moet er dan in Vetschau spoor aansluiting hersteld worden. En een regeling met de ZLSM getroffen worden.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 14:00:52
jorgo
jorgo
Dat is juist het hele idee van via Avantis, om via Spekholzerheide een boog over Avantis naar Richterich te maken. Dus met 'via Krd' bedoelt hij gewoon de Via Avantis route. In principe wordt vanuit Kerkrade Centrum via de miljoenenlijn (Kerkrade West/Spekholzerheide) en Avantis aangesloten op de oude lijn Simpelveld-Aken. Inderdaad het domein van de ZLSM. Als in zuidwest-Kerkrade inderdaad van de oude miljoenenlijn gebruik gemaakt wordt, is een verbindingsboog via Avantis naar de lijn naar Richterich het enige nieuwe spoor.

Kijk nog eens hier op de vorige pagina www.somda.nl naar de situatieschetsjes die ik heb gepost. Niet allemaal even duidelijk, maar we moeten het ermee doen

Laatst bewerkt door jorgo op Dinsdag 06 mrt 2012 om 14:02:07

Dinsdag 06 mrt 2012 - 16:04:10
wilcot
wilcot
Op DSO wordt al gesproken over uitlopen van het project ivm niet rond zijn van de financieen aan dutse kant. (Zie aldaar news topic)

Dinsdag 06 mrt 2012 - 16:40:06
jorgo
jorgo
En het eveneens niet rondzijn van de de rest van de plannen, kennelijk. Het betreft www.drehscheibe-foren.de Grote communicatiestoring, zullen we maar zeggen.

Het wordt overigens in het kader van de verbinding Aken-Maastricht geplaatst, inderdaad de door de regionale vervoerders voorgestelde dienstuivoering waarbij Via Avantis aan de Heuvellandstoptreinen gekoppeld zit (die tevens aan de stoptrein Mt-Luik gekoppeld zit). www.knowlinx.eu

Of dit een aantrekkelijke route van Maastricht naar Aken is valt te betwijfelen, namelijk te langzaam. Vanwege het grote aantal studenten kon men beter een sneltrein van Maastricht laten rijden (ipv Ehv) zoals tot 1992, of weer een snelbus invoeren. Lijn 50 doet er tegenwoordig weer meer dan een uur over, maar de voorgestelde stoptrein naar mijn mening nog langer en heeft daarom weinig funtie voor reizigers tussen Mt en Aken.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 18:20:45
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ik snap eigenlijk ook niet wat er zo 'aantrekkelijk' is aan de route via Avantis. Het zou veel logischer, sneller en waarschijnlijk goedkoper zijn om een IC Schiphol-Aken te laten rijden die in Heerlen goede aansluiting geeft op de sneltrein Mt-Hrl.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 18:30:39
john2
john2
Quote
jorgo (di 06 mrt 2012 14:00:52 www.somda.nl): Dat is juist het hele idee van via Avantis, om via Spekholzerheide een boog over Avantis naar Richterich te maken. Dus met 'via Krd' bedoelt hij gewoon de Via Avantis route. In principe wordt vanuit Kerkrade Centrum via de miljoenenlijn (Kerkrade West/Spekholzerheide) en Avantis aangesloten op de oude lijn Simpelveld-Aken. Inderdaad het domein van de ZLSM. Als in zuidwest-Kerkrade inderdaad van de oude miljoenenlijn gebruik gemaakt wordt, is een verbindingsboog via Avantis naar de lijn naar Richterich het enige nieuwe spoor.

Kijk nog eens hier op de vorige pagina www.somda.nl naar de situatieschetsjes die ik heb gepost. Niet allemaal even duidelijk, maar we moeten het ermee doen
Als ik naar een van je links kijk, dan zie ik dat er toch een situatie bijstaat waar duidelijk op te zien is dat er toch een stuk van de oude lijn Simpelveld - Vetschau wordt gebruik. Als ik het zo bekijk dan zal deze lijn weer aangesloten moeten worden op het Duitse hoofdnet.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 19:12:15
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Wat je op de kaartjes ziet is dat de Avantislijn dus ongeveer vanaf de huidige halte Vetschau weer het oude spoortracé naar Richterich volgt.
Wat je niet kan zien is of het ZLSM-spoor Simpelveld-Vetschau daar ook op aangesloten wordt.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 20:05:01
jorgo
jorgo
@ john2 Ja, maar in jouw post waarop ik reageerde leek je het problematisch te vinden dat er een stuk spoor moest worden aangelegd. Waarop ik zei: dat is het idee van VA, dat er iets nieuw moet worden aangelegd.
Maar we bedoelen dus hetzelfde.

Woensdag 07 mrt 2012 - 12:51:06
john2
john2
Bedoelde er ook alleen mee te zeggen dat als men weer treinen wilt laten rijden over Vetschau dat de aansluiting weer hersteld moet worden.

Woensdag 14 mrt 2012 - 12:12:32
jorgo
jorgo
Hier nog een artikel uit de Limburger uit januari www.knowlinx.eu
Op het kaartje gaat de IC naar Aken ook via Kerkrade, maar dat is natuurlijk niet aan de orde. Die gaat via buurgemeente Herzogenrath. Alleen Via Avantis doet Kerkrade aan. In deze versie is Via Avantis trouwens niet op de Heuvelland-stoptrein, maar op de Heuvelland-sneltrein aangesloten.

Laatst bewerkt door jorgo op Woensdag 14 mrt 2012 om 12:13:31

Zaterdag 17 mrt 2012 - 10:39:10
john2
john2
In de link een L1 reportage, vanuit het Gouvernement te Maastricht. Voor de niet Limburgers onder de Somda gebruikers, de Brabanders buiten beschouwing gelaten, die zullen het wel weten, het Gouvernement is het Limburgse provinciehuis. Het gaat erover dat er scepsis is in het Limburgse parlement over internationale, grensoverschrijdende treinverbindingen. De meeste partijen vinden dat er veel te weinig vaart achter zit. Voor de grensoverschrijdende treinverbingen gaat het bojvoorbeeld om de Intercity verbinding met Aken en Dusseldorf en de Avantislijn. www.l1.nl Even geduld hebben voor dat de video start en eerst de reclame langs laten gaan.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 17 mrt 2012 om 10:40:34, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 07 jul 2012 - 10:11:45
john2
john2
Op L1 radio hoorde ik vanmorgen de volgende reportage. www.l1.nl In 2013 zou er al een sneltrein kunnen rijden van of via Heerlen naar Aken. In 2016 zou er dan een IC verbinding naar Aken zijn. De volgend link is tekst die hoort bij het radio interview. www.l1.nl Als jullie naar onder scrollen is er nog meer trein nieuws telezen.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 07 jul 2012 om 10:18:15, reden: Meer informatie er bij gezet.

Dinsdag 21 aug 2012 - 12:05:48
john2
john2
Op de website van L1 het volgende bericht over meer treinen te laten rijden tussen Sittard en Eindhoven. Met mogelijk uitbreiding tot Utrecht centraal. Het is onduidelijk of er ruimte is om vanuit Heerlen/Maastricht meer treinen naar het westen telaten rijden. www.l1.nl en nog een TV reportage van L1 over de extra treinen die voorzien zijn. www.l1.nl

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 22 aug 2012 om 10:00:54, reden: Meer informatie er bij gezet.

Dinsdag 21 aug 2012 - 12:46:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dit gaat toch gewoon over het doortrekken van de 3500 (Shl-Ehv) naar Hrl, waarbij de 800 in zijn geheel naar Mt gaat. Dat was al vrij zeker voor drgl 2013 dacht ik.


Dinsdag 21 aug 2012 - 13:06:48
Reiziger47
Reiziger47
Blijkbaar gaat het niet alleen daar over, want er staat in de tweede paragraaf van het artikel ook:

"De NS had ook gevraagd om extra treinen vanaf Heerlen en Maastricht naar het westen van het land. Het is nog onduidelijk of daar ruimte voor is."

Let op het woord "ook" in die zin - bovendien doet "naar het westen van het land" eerder denken aan treinen die vanaf Eindhoven richting Tilburg gaan i.p.v. richting 's-Hertogenbosch. Dit is wel het eerste wat ik hier over lees of hoor. Heeft iemand meer informatie, of heeft een verslaggever van L1 iets verkeerd begrepen?

Edit: als ik het artikel nog eens lees, kan het ook zijn dat die tweede paragraaf toch betrekking heeft op het traject Eindhoven - Schiphol. Maar daar rijdt serie 3500 nu ook al, dus dan komt de vraag op waarom daar nog geen duidelijkheid over de capaciteit is of wat er nu precies bedoeld wordt..

Laatst bewerkt door Reiziger47 op Dinsdag 21 aug 2012 om 13:09:22, reden: Herlezing originele artikel

Dinsdag 21 aug 2012 - 13:13:48
mren
mren
ProRail is in ieder geval van de positieve communicatie: "Ondanks de toenemende drukte op het spoor, aangescherpte veiligheids- en milieueisen zijn vrijwel alle capaciteitsaanvragen voor vervoer en onderhoud gehonoreerd."

www.prorail.nl


Woensdag 22 aug 2012 - 11:09:55
john2
john2
Nog een geluidsfragment over de extra treinen richting eindhoven. www.l1.nl
En een artikel in De Limburger en het Limburgs Dagblad over elk kwartier een Intercity naar de Randstad. www.limburger.nl

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 22 aug 2012 om 12:17:46, reden: Meer informatie er bij gezet.

Dinsdag 19 feb 2013 - 16:39:43
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
Staat mogelijk een beetje los hiervan, maar de Provincie Limburg meldt het volgende: www.limburg.nl

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Dinsdag 19 feb 2013 om 16:40:09

Dinsdag 19 feb 2013 - 17:17:54
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Zou het misschien technisch mogelijk zijn om een TD-7/10 te slepen met een dieselloc terwijl deze aan blijft? In dat geval zou het, los van dat het ICRm (tijdelijk) moet (her)toelaten voor Duitsland, vrij simpel zijn. Stop TD-7/10s in de 3500 en laat een dieselloc pendelen tussen Hrl en Aken die ze dat stukje trekt.

Dinsdag 19 feb 2013 - 17:48:54
daniel81
daniel81
Quote
ehbk2006 (di 19 feb 2013 16:39:43 www.somda.nl): Staat mogelijk een beetje los hiervan, maar de Provincie Limburg meldt het volgende: www.limburg.nl
Wat moet ik me voorstellen bij 'Euregiobahn staakt haar activiteiten'?
- Loopt de concessie af? Zo ja, dan is er toch gewoon een nieuwe aanbesteding?
- Gaat NRW de Hrl-tak vanaf eind dit jaar wegbezuinigen?
- Of verschuift de Hrl-tak naar Heinsberg?
- Of willen ze na de voltooiing van de ring Aachen-Herzogerenrath-Stolberg op de oosttak een halfuurdienst?
In beide laatste opties kun je overigens ook met vleugeltreinen werken, net zoals naar Eschweiler en Stolberg Altstadt.

Mocht Hrl- Aachen als onderdeel van de Euregio-expres vervallen, dan lijkt mij het meest voor de hand liggend een pendel Heerlen-Aachen, wie weet weer met buffels of anders met talenten. Een diesellok voor een getrokken trein wordt een dure en tijdrovende grap, dus lijkt mij niet zinvol.
Bovendien kun je dan Eghm wel vergeten. Dat zullen ze bij de Provincie niet accepteren.

Dinsdag 19 feb 2013 - 18:52:31
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Een TD slepen met een dieselloc kan, maar echt handig is het niet vrees ik. Hangt ook af welke dieselloc, maar je hebt potentieel problemen met je groenelampcircuit (deursluiting), treinverwarming / hoogspanning e.d.

Dinsdag 19 feb 2013 - 19:28:21
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Een dieselloc met groene lamp circuit is er niet, wat wel mogelijk is rijtuigen met uic deursluiting(zoals de benelux stammen) en een gehuurde dieseltraxx of iets dergelijks.

Dinsdag 19 feb 2013 - 20:53:42
limbotrein
limbotrein
Quote
daniel81 (di 19 feb 2013 17:48:54 www.somda.nl):
Quote
ehbk2006 (di 19 feb 2013 16:39:43 www.somda.nl): Staat mogelijk een beetje los hiervan, maar de Provincie Limburg meldt het volgende: www.limburg.nl
trein wordt een dure en tijdrovende grap, dus lijkt mij niet zinvol.
Bovendien kun je dan Eghm wel vergeten. Dat zullen ze bij de Provincie niet accepteren.
De spoorlijn Heinsberg-linderen wordt dit jaar heropend en geexplateerd door ruhrthalbahn.De talenten worden bijna allemaal in 2014 door Lint 41 en 54 vervangen.
Ik kom al 5 jaar in duitsland .De verbinding heerlen -aken blijft nog wel een tijdje bestaan
Ik lees veel duitse railmedia

Laatst bewerkt door limbotrein op Dinsdag 19 feb 2013 om 20:54:48

Dinsdag 19 feb 2013 - 21:09:59
daniel81
daniel81
Dank voor je tip naar de Rurtalbahn, want verder kan ik er niks over vinden, maar daar lees ik dat jouw info niet juist is
De Rurtalbahn is verantwoordelijk voor het baanvak, echter DB regio gaat er rijden, en wel met BR 425 die in Linderen worden aan-/afgekoppeld van de RB Aachen-Düsseldorf.
(en daarmee is er dus geen enkele link met Via Advantis.....)

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 19 feb 2013 om 21:10:23

Dinsdag 19 feb 2013 - 21:16:46
limbotrein
limbotrein
oke ,dat heeft er niets mee te maken inderdaad .maar je bedoelt RB 33 Aachen hbf Düisburg hbf ,die rt Düsseldorf is een RE

Dinsdag 19 feb 2013 - 22:15:57
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
mich (di 19 feb 2013 19:28:21 somda.nl): Een dieselloc met groene lamp circuit is er niet, wat wel mogelijk is rijtuigen met uic deursluiting(zoals de benelux stammen) en een gehuurde dieseltraxx of iets dergelijks.
Maar is het daarmee wel mogelijk om de stam werkend te hebben (binnenverlichting, deursluiting, etc) als de dieselloc vóór de 1700 of BDs geplaatst wordt?

Dinsdag 19 feb 2013 - 23:15:43
daniel81
daniel81
Quote
limbotrein (di 19 feb 2013 21:16:46 www.somda.nl): oke ,dat heeft er niets mee te maken inderdaad .maar je bedoelt RB 33 Aachen hbf Düisburg hbf ,die rt Düsseldorf is een RE
Op de site van Rurtalbahn staat Düsseldorf, maar die kunnen het ook fout hebben natuurlijk.

Dinsdag 19 feb 2013 - 23:21:07
sik214
sik214
Quote
limbotrein (di 19 feb 2013 21:16:46 www.somda.nl): oke ,dat heeft er niets mee te maken inderdaad .maar je bedoelt RB 33 Aachen hbf Düisburg hbf ,die rt Düsseldorf is een RE
Dat is nú zo, ten tijde van de uitvoer van de plannen misschien niet meer.

Dinsdag 19 feb 2013 - 23:48:22
maigoda
maigoda
Quote
timtrein (di 19 feb 2013 18:52:31 somda.nl): Een TD slepen met een dieselloc kan, maar echt handig is het niet vrees ik. Hangt ook af welke dieselloc, maar je hebt potentieel problemen met je groenelampcircuit (deursluiting), treinverwarming / hoogspanning e.d.
Ik voorzie vooral een probleem in het ontbreken van hoogspanning: het bijladen van de batterij van de rijtuigen (de verlichting brand erop als er geen omzetter loopt) en het ontbreken van de ventilatie. Een lamp-deuren-dicht-circuit is daarbij vergeleken een peuleschil.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 20 feb 2013 - 00:02:12
Frontier
Frontier
Hoe doen onze Oosterburen dat dan bijvoorbeeld? Daar zijn nog diverse verbindingen te vinden waar diesellocs met rijtuigen dienst doen.

EDIT: Of bijvoorbeeld de Ardennen-Express, die ging ook per diesel verder. Toen zat er weliswaar nog geen airco in ICR mag ik mag aannemen dat de verlichting wel gewoon aan bleef?

Laatst bewerkt door Frontier op Woensdag 20 feb 2013 om 00:06:10

Woensdag 20 feb 2013 - 07:19:00
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Alle Duitse dieselloks, die reizigerstreinen kunnen rijden, hebben een generator aan boord, die de boordstroom verzorgt.
Overigens verzorgen veel lange afstandsrijtuigen hun licht zelf, ze hebben een generator op een draaistel zitten. Kijk maar eens bij lange afstandsrijtuigen. Je ziet vaak een "pot" zitten met een as naar de wielas. En voor het stilstaan hebben ze batterijen (accu's)
Net zoals eerder Duitse dieselloks een stoomverwarmings-installatie hadden.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 20 feb 2013 om 07:23:29

Dick van den Hoven

Woensdag 20 feb 2013 - 07:46:51
mdeen
mdeen
De plannen (of iig de visie) van het AVV is om het regionaalverkeer via de Avantislijn af te wikkelen en het interregionaal (IC)verkeer via de huidige lijn Heerlen - Herzogenrath. Maar exacte concepten zijn daar nog niet voor en het is iig pas voor 2016 voorzien.
Het vleugeltreinconcept zoals het nu is met vleugels naar Heerlen / Alsdorf-Poststraße aan de ene kant en Stolberg-Altstadt / Langerwehe aan de andere kant wordt vervangen door een ringlijn Aachen - Alsdorf - Stolberg - Aachen, elk half uur. Een reden die gegeven wordt voor die strake halfuursdienst is doorverbinding naar Baesweiler.

Maar denk maar niet dat de verbinding via Herzogenrath wordt opgeheven voordat Via Avantis in dienst gaat. De IC-verbinding wordt door het AVV trouwens MRX genoemd en zit wel duidelijk in het de toekomstplannen van het AVV inbegrepen.

Woensdag 20 feb 2013 - 09:17:46
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
DingeZ (di 19 feb 2013 22:15:57 www.somda.nl):
Quote
mich (di 19 feb 2013 19:28:21 somda.nl): Een dieselloc met groene lamp circuit is er niet, wat wel mogelijk is rijtuigen met uic deursluiting(zoals de benelux stammen) en een gehuurde dieseltraxx of iets dergelijks.
Maar is het daarmee wel mogelijk om de stam werkend te hebben (binnenverlichting, deursluiting, etc) als de dieselloc vóór de 1700 of BDs geplaatst wordt?
jazeker. gewoon doorverbinden.

Woensdag 20 feb 2013 - 09:56:29
mdeen
mdeen
Quote
Frontier (wo 20 feb 2013 00:02:12 www.somda.nl): Hoe doen onze Oosterburen dat dan bijvoorbeeld? Daar zijn nog diverse verbindingen te vinden waar diesellocs met rijtuigen dienst doen.

EDIT: Of bijvoorbeeld de Ardennen-Express, die ging ook per diesel verder. Toen zat er weliswaar nog geen airco in ICR mag ik mag aannemen dat de verlichting wel gewoon aan bleef?
De Ardennen-Express werd meestal door een reeks 55 getrokken en die zorgde voor spanning zodat licht en verwarming werkte.

De vraag is wel welke spanning duitse diesels genereren. Waarschijnlijk alleen 1000V 16 2/3 Hz, dus je zult de buurland-ICR's moeten inzetten. Ik neem tenminste aan dat die nog altijd buurland-vaardig zijn na de airco-ombouw.
En uit welke rijtuigen zijn de BDs'en omgebouwd? Waren dat allemaal buurland-ICR's?

Woensdag 20 feb 2013 - 10:09:07
john2
john2
Op de website van L1 het volgende bericht over de treinverbinding Heerlen - Aken. www.l1.nl En na zoeken op Google vond ik de navolgende informatie op de website van Nordrhein Westfalen. www.bezreg-koeln.nrw.de

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 20 feb 2013 om 12:47:23, reden: Meer informatie er bij gezet.

Woensdag 20 feb 2013 - 13:01:14
waalkade
waalkade
Knappe staaltjes van hoe rekent men zich rijk resp. arm.

Woensdag 20 feb 2013 - 15:19:08
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
mdeen (wo 20 feb 2013 09:56:29 www.somda.nl):
En uit welke rijtuigen zijn de BDs'en omgebouwd? Waren dat allemaal buurland-ICR's?
De meeste uit een BKD en een aantal uit een B ICR, maar of dat buurland rijtuigen waren, weet ik niet.

Dick van den Hoven

Vrijdag 22 mrt 2013 - 12:19:20
broek53
broek53
De BKD's waren iig allemaal buurland-geschikt. BDs-en zijn dat niet, omdat (zoals uit veel ICR) de spanningskeuzeapparatuur verwijderd is (maar die kan er ook eenvoudig weer in), omdat ze gewoon als nieuwe materieelsoort niet toegelaten zijn. Als ik mij goed herinner, zijn ICR na hun renovatie ueberhaupt niet meer in Duitsland toegelaten - omdat ze zwaarder zijn geworden met andere gewichtsverdeling en omdat ze open toiletten hebben.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:36:08
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
mdeen

Maar denk maar niet dat de verbinding via Herzogenrath wordt opgeheven voordat Via Avantis in dienst gaat.
De huidige gedachte voor eind dit jaar is een trein Heerlen - Herzogenrath - Aachen Hbf. Daarmee gaat de facto Eijgelshoven Markt dicht en raken De Kissel en Landgraaf hun treinverbinding met Duitsland kwijt. Dat zou dan een voorloper moeten zijn van de vurig gewenste doorgaande Intercity Eindhoven - Heerlen - Aachen Hbf. Voor die Intercity geldt een zware inspanningsverplichting, maar ongetwijfeld niet tegen elke prijs.

Afhankelijk van welke tijdligging je wenst voor een dergelijke intercity is er een gedeeltelijke spoorverdubbeling nodig tussen Heerlen en Herzogenrath.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:43:13
john2
john2
Er kan toch, als er toch een spoorverdubbeling komt, naast een IC verbinding ook een stoptreinverbinding behouden blijven. De stoptrein de route zoals die nu is en de IC via Avantis.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 13:53:48
daniel81
daniel81
Doe het dan andersom en sluit Eghm dat onderaan de lijst met hoeveelheid reizigers per dag bungelt, in plaats van IC-reizigers te vermoeien met een stop op een voor 90% braak liggend industrieterrein

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:00:05
john2
john2
De meeste reizigers die in Eygelshoven van de trein gebruik maken zullen de halte pakken die op de Heuvelland lijn ligt.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:02:27
jorgo
jorgo
...en die in de toekomst overigens deel uitmaakt van de verbinding Via Avantis.

Laatst bewerkt door jorgo op Vrijdag 22 mrt 2013 om 14:02:36

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:05:21
giuseppe
giuseppe
Hoeveel jaar is markt dan open geweest, een jaar of 5?
Nee, dat was net zo'n nuttige investering als de avantislijn.

Vrijdag 22 mrt 2013 - 14:09:15
john2
john2
Eygelshoven industrieterrein was een betere benaming geweest dan Eygelshoven Markt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 22 mrt 2013 - 16:28:37
koosmat64
koosmat64
Quote
hw1969 (vr 22 mrt 2013 13:36:08 somda.nl)

De huidige gedachte voor eind dit jaar is een trein Heerlen - Herzogenrath - Aachen Hbf. Daarmee gaat de facto Eijgelshoven Markt dicht en raken De Kissel en Landgraaf hun treinverbinding met Duitsland kwijt. Dat zou dan een voorloper moeten zijn van de vurig gewenste doorgaande Intercity Eindhoven - Heerlen - Aachen Hbf. Voor die Intercity geldt een zware inspanningsverplichting, maar ongetwijfeld niet tegen elke prijs.
Dat een IC tussen Heerlen en Aken gewenst is is bekend.
Maar begrijp ik nu goed dat ze een trein willen laten rijden die tussen Hrl en Aken alleen nog maar in Herzogenrath stopt? Lekker voor reizigers uit Landgraaf...

Vrijdag 22 mrt 2013 - 21:32:54
martijn
martijn
Klein burgerlijk leed blijf je altijd houden. In plaatsen als Zevenaar en Oldenzaal hebben ze dat ook overleefd...

Vrijdag 22 mrt 2013 - 21:43:31
scooter
scooter
De keren dat ik tussen Heerlen en Aachen in de trein zat,stapten er nagenoeg geen of slechts een enkeling in Landgraaf in,dus in de praktijk zal het wel meevallen

Zaterdag 23 mrt 2013 - 11:22:24
john2
john2
Richting Aachen en terug zal het een enkeling zijn die in of uitstapt. Tussen Landgraaf en Heerlen v.v. zullen het wel meer reizigers zijn die van de Euregiobahn gebruik maken. Met rekening houden dat deze reizigers ook met Veolia in Landgraaf kunnen komen.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 23 mrt 2013 om 11:23:28, reden: type fout hersteld.

Zondag 24 mrt 2013 - 11:02:42
FourRoses
FourRoses
Naast dat Avantis des heden nog een braakliggend terrein is, kun je je ook afvragen of het verstandig is te investeren in een gebied (zuid-Limburg) waar de vervoerswijzekeuze voornamelijk bij de auto ligt. Automobilisten zijn de trein haast niet in te krijgen.

Zondag 24 mrt 2013 - 11:38:17
wilcot
wilcot
Als Limburg vind ik dit geen verstandige uitspraak.
Ook voor de niet limburgers is de investering in een goede spoorverbinding met het buitenland altijd een juiste. Na jaren van bezuinigingen op verbindingen met onze buurlanden moet er wel gedacht worden wat nu de beste oplossing is. Wedden op meerdere paarden kan niet altijd het beste zijn. De lijn Heerlen-Aachen heeft nu eenmaal het nadeel een diesellijn is.

Vergeet ook niet dat de spotters onder ons ook nog graag via het spoor in de buurlanden iets willen bekijken en niet altijd maar op de auto aangewezen te moeten zijn.

Zondag 24 mrt 2013 - 20:28:44
giuseppe
giuseppe
Het klopt natuurlijk wel dat de doelgroep niet echt bereikt wordt met de avantislijn. Als er al ooit bedrijven komen is de kans dat de werknemers naast een station wonen zeer klein.

Het treinvervoer in Zuid-Limburg zou denk ik vooral gericht moeten zijn op het verbinden van de grotere kernen binnen en buiten limburg.

Laatst bewerkt door giuseppe op Zondag 24 mrt 2013 om 22:14:44

Dinsdag 26 mrt 2013 - 18:39:18
john2
john2
Quote
wilcot (zo 24 mrt 2013 11:38:17 www.somda.nl): Als Limburg vind ik dit geen verstandige uitspraak.
Ook voor de niet limburgers is de investering in een goede spoorverbinding met het buitenland altijd een juiste. Na jaren van bezuinigingen op verbindingen met onze buurlanden moet er wel gedacht worden wat nu de beste oplossing is. Wedden op meerdere paarden kan niet altijd het beste zijn. De lijn Heerlen-Aachen heeft nu eenmaal het nadeel een diesellijn is.

Vergeet ook niet dat de spotters onder ons ook nog graag via het spoor in de buurlanden iets willen bekijken en niet altijd maar op de auto aangewezen te moeten zijn.
Ik zie niet in wat er aan nadeel van een diesellijn moet zijn. Als er maar treinen rijden.

Dinsdag 26 mrt 2013 - 21:21:48
gummbahla
gummbahla
Het nadeel zit hem erin dat je geen doorgaande verbinding kan creëren vanuit bijv. Ehv. Verder biedt een elektrische spoorverbinding milieuvoordelen t.o.v. autovervoer, wat bijv. meetelt bij een haalbaarheidsonderzoek.

Dinsdag 26 mrt 2013 - 22:06:18
wilcot
wilcot
Quote
john2 (di 26 mrt 2013 18:39:18 www.somda.nl):
Quote
wilcot (zo 24 mrt 2013 11:38:17 www.somda.nl): Als Limburg vind ik dit geen verstandige uitspraak.
Ook voor de niet limburgers is de investering in een goede spoorverbinding met het buitenland altijd een juiste. Na jaren van bezuinigingen op verbindingen met onze buurlanden moet er wel gedacht worden wat nu de beste oplossing is. Wedden op meerdere paarden kan niet altijd het beste zijn. De lijn Heerlen-Aachen heeft nu eenmaal het nadeel een diesellijn is.

Vergeet ook niet dat de spotters onder ons ook nog graag via het spoor in de buurlanden iets willen bekijken en niet altijd maar op de auto aangewezen te moeten zijn.
Ik zie niet in wat er aan nadeel van een diesellijn moet zijn. Als er maar treinen rijden.
Precies wat gummbahla zegt. Diesel is te duur aan het worden mbt brandstofprijzen en hierdoor wordt de lijn minder rendabel om hem door te trekken. De lijn venlo-koln kun je opvangen met meerspanningloks maar de lijn Heerlen-Aken over Herzogenrath of Avantis zul je Hybride moeten oplossen en daar wordt alleen nog maar mee getest door Bombardier en Alleen Stadler heeft een treinstel dat elektrisch-diesel te koop is maar ik heb ze nog niet zien rijden en zit je weer met de meerspanning. Tevens het heikel punt bij de lijn Emmerich-Arnhem.

Vandaar wed op 1 paard goed en zorg dat de verbinding Venlo-Koln weer terug komt met dubbel spoor in Duitsland. Dat lijkt mij de meest haalbare.

Woensdag 27 mrt 2013 - 10:40:09
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Ehm, in Frankerijk rijden er volgens mij al hybride treinen op de lokale lijnen, en wel van dit type: www.railfaneurope.net

Woensdag 27 mrt 2013 - 11:14:04
john2
john2
Quote
wilcot (di 26 mrt 2013 22:06:18 www.somda.nl):
Quote
john2 (di 26 mrt 2013 18:39:18 www.somda.nl):
Quote
wilcot (zo 24 mrt 2013 11:38:17 www.somda.nl): Als Limburg vind ik dit geen verstandige uitspraak.
Ook voor de niet limburgers is de investering in een goede spoorverbinding met het buitenland altijd een juiste. Na jaren van bezuinigingen op verbindingen met onze buurlanden moet er wel gedacht worden wat nu de beste oplossing is. Wedden op meerdere paarden kan niet altijd het beste zijn. De lijn Heerlen-Aachen heeft nu eenmaal het nadeel een diesellijn is.

Vergeet ook niet dat de spotters onder ons ook nog graag via het spoor in de buurlanden iets willen bekijken en niet altijd maar op de auto aangewezen te moeten zijn.
Ik zie niet in wat er aan nadeel van een diesellijn moet zijn. Als er maar treinen rijden.
Precies wat gummbahla zegt. Diesel is te duur aan het worden mbt brandstofprijzen en hierdoor wordt de lijn minder rendabel om hem door te trekken. De lijn venlo-koln kun je opvangen met meerspanningloks maar de lijn Heerlen-Aken over Herzogenrath of Avantis zul je Hybride moeten oplossen en daar wordt alleen nog maar mee getest door Bombardier en Alleen Stadler heeft een treinstel dat elektrisch-diesel te koop is maar ik heb ze nog niet zien rijden en zit je weer met de meerspanning. Tevens het heikel punt bij de lijn Emmerich-Arnhem.

Vandaar wed op 1 paard goed en zorg dat de verbinding Venlo-Koln weer terug komt met dubbel spoor in Duitsland. Dat lijkt mij de meest haalbare.
Dan zou ik zeggen een elektrisch - diesel treinstel laten rijden via Avantis of over Herzogenrath of op allebei de lijnen. Lijkt me goedkoper dan op de bestaande lijn over herzogenrath een bovenleiding aan teleggen.

Woensdag 27 mrt 2013 - 11:18:08
gummbahla
gummbahla
Het aanschaffen van hybride treinstellen voor een stukje van nog geen 7 kilometer zonder bovenleiding, lijkt me pure verspilling. Bovendien lost dit het probleem van de verschillende spanningen in NL en DL niet op, tenzij je vrolijk verder dieselt in een van beide landen. Nogmaals, voor een fatsoenlijke langeafstandsverbinding (wat een uitdrukkelijke wens is van Nederlandse zijde), ontkom je niet aan elektrificatie en meerspanningsmaterieel.

Laatst bewerkt door gummbahla op Woensdag 27 mrt 2013 om 11:18:29

Woensdag 27 mrt 2013 - 12:24:12
mdeen
mdeen
Ik ben het er mee eens dat het voor 7 km economisch een slecht idee zal zijn om hybride stellen aan te schaffen. Maar die stellen zijn er wel, en worden ook voor langere afstanden gebruikt. SNCF 82500 heeft 1500V, 25kV en diesel. Lijkt me dat dat dan ook geen probleem is ze voor 15 kV te maken. Ze rijden o.a. van Parijs naar Corbigny en Avallon met spliten in Cravant. Een afstand van 200 km en 3:40.

En een nieuwe serie treinen moet je toch bestellen. Talent2 of FLIRT is toch ook geen IC-materieel door het ontbreken van balkons en afgescheiden reizigersruimtes en dan kom je al gauw uit op getrokken materieel gaat doen of ICx.

Maandag 08 apr 2013 - 12:44:57
john2
john2
Kamerfractie VVD voor steun spoor Aken. 18 miljoen euro van rijk naar provincie Limburg om het spoor tussen Heerlen en Aken op te knappen. www.l1.nl En een radio reportage over de spoorverdubbeling Heerlen - Aken. www.l1.nl Bron L1. Met maandag vergadering word vandaag 8 april mee bedoeld.

Laatst bewerkt door john2 op Maandag 08 apr 2013 om 12:48:19, reden: type fout hersteld.

Maandag 08 apr 2013 - 12:50:22
mkns
mkns
Wordt onder het opknappen dan verstaan het elektrificeren en waar nodig voorbereiden op Intercitydiensten?
Of is het echt alleen maar opknappen, zonder dat er iets qua uitvoering van de lijn wijzigt?

Maandag 08 apr 2013 - 13:42:42
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Volgens het nieuwsbericht gaat het om elektrificatie en (gedeeltelijke) spoorverdubbeling.

Dinsdag 09 apr 2013 - 11:28:31
john2
john2
Gedeputeerde positief over financiering spoor Heerlen Aken. Bron L1. www.l1.nl

Dinsdag 09 apr 2013 - 15:02:41
jorgo
jorgo
Gaat echter allemaal niet over Via Avantis.

Dinsdag 09 apr 2013 - 15:52:34
Klaasje
Klaasje
Het beheer heeft Heerlen-Aken en Via Avantis niet zo handig samengevoegd destijds. Het is dus niet off-topic.

Dinsdag 09 apr 2013 - 16:34:03
john2
john2
Ik had eens een apart topic gemaakt over de verbinding Eindhoven over Heerlen naar Aken. Op dit topic ging toen een slotje. Het beheer vond het topic via avantis beter om over de verbinding naar Aken tehebben.

Dinsdag 09 apr 2013 - 18:40:49
giuseppe
giuseppe
Quote
jorgo (di 09 apr 2013 15:02:41 www.somda.nl): Gaat echter allemaal niet over Via Avantis.
Jawel, dat is nu actueel geworden. IC komt er snel als provincie geld van Avantislijn wil gebruiken, anders wordt het op de lange baan geschoven.

Woensdag 24 apr 2013 - 12:19:55
john2
john2
Euregiobahn blijft voorlopig mogelijk als stoptrein bestaan. www.l1.nl
Bron L1.

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 25 apr 2013 om 18:08:43, reden: type fout hersteld.

Donderdag 25 apr 2013 - 18:13:56
john2
john2
De Duits vervoersautoriteit, Naverkehr Rheinland, wil geld voor verdubbeling spoorlijn Heerlen - Aken. www.l1.nl Bron L1.

Maandag 15 jul 2013 - 16:28:26
john2
john2
Voorlopig geen snelle trein Heerlen - Aken. www.l1.nl Puls een radio geluidsfragment over het onderwerp Heerlen - Aken. www.l1.nl Bron L1.

Dinsdag 16 jul 2013 - 07:20:28
mdeen
mdeen
Uit het bericht van L1:
Quote
De treinen die de NS tussen Heerlen en Aken hadden willen inzetten, voldoen niet aan de Duitse normen, onder meer op het gebied van beveiliging.
Dat laatste is wel een heel erge inkopper (of dom, want je denkt toch niet dat je zonder PZB de baan op komt?), maar wat had NS dan willen inzetten?

Dinsdag 16 jul 2013 - 11:24:22
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Bij DM '90 houdt de keuze wel een beetje op, of men moet Linten van NSFS in gedachten hebben. Maar beveiliging is natuurlijk altijd in te bouwen, dat heeft er bij drie stellen DM '90 zelfs al in gezeten...

Dinsdag 16 jul 2013 - 11:55:32
broek53
broek53
Indusi, ja.

Dinsdag 16 jul 2013 - 12:26:19
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ja, dat is ook waar het hier om gaat; PZB90 is Indusi. Dat in een Lint inbouwen kan ook niet echt moeilijk zijn.

Dinsdag 16 jul 2013 - 12:51:20
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Maar comfort veranderd er niets bij inzet van DM90 of Lint en dan is de inzet van Duitse treinstellen vast goedkoper dan het inbouwen van PZB/Indusi is Nederlandse treinstellen.

Dinsdag 16 jul 2013 - 14:21:29
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik denk dat dat ook de voornaamste reden is, de huidige manier is gewoon eenvoudiger en goedkoper, maar het scoort veel makkelijker als je een moeilijk blabla-verhaal over normen en beveiliging kan houden

Vrijdag 15 nov 2013 - 14:58:14
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Hoewel dit niet echt over 'Via Avantis' gaat, maar eerder over de al lang bestaande spoorlijn Heerlen-Herzogenrath, toch maar in dit topic, want ik weet even niet meer zo snel of er al een topic over deze spoorlijn bestaat.

Hoe dan ook: een bericht van L1 van vandaag:

www.l1.nl

Weet iemand hoe dit praktisch opgelost gaat worden? Heerlen is immers (Nederlands) 1,5 kV gelijk en Herzogenrath is (Duits) 15 kV wissel.

Vrijdag 15 nov 2013 - 15:05:44
daniel81
daniel81
Ik blijf het overigens merkwaardig vinden dat er steeds beweerd wordt dat voor een IC een spoorverdubbeling Hrl - Hz nodig is. Arriva rijdt op veel van z'n enkelsporige lijnen kwartierdiensten, en hier zou we voor een kort traject waar 1x per uur een stoptreintje over rijdt en er bovendien bij Haanrade volgens mij nog passeersporen aanwezig zijn, een spoorverdubbeling noodzakelijk zijn?
Hooguit voor Hrl-Lg, maar meer ook niet

Vrijdag 15 nov 2013 - 15:29:50
waalkade
waalkade
Ik snap het ook niet waarom het in Limburg niet kan.
Hier op de IJssellijn gaat het al jaren goed.
Kwestie van minstens een extra compositie inzetten en de reizigers dagelijks een kwartiertje of zo extra reistijd geven.

Vrijdag 15 nov 2013 - 16:23:48
sjoerd
sjoerd
Bovendien is de gehele spoorweg Sittard - Heerlen - Herzogenrath later uitgebouwd naar een dubbelsporige hoofdspoorweg, waarvan de onderbouw, ook de oorspronkelijke viaducten, poorten en onderdoorgangen zijn aangepast voor dubbelspoor. Tussen Heerlen en De Kissel hebben vroeger ook twee sporen gelegen (en het eerste stuk zelfs drie); het zuidelijke spoor ging rechtsaf naar mijnemplacement Terwinselen. De ingraving tussen De Kissel en Landgraaf behoeft nauwelijks te worden verbreed, te Landgraaf lag ooit al een kruisspoor in de lage sporen. Van Landgraaf tot het voormalige emplacement Haanrade lag er aan de zuidzijde op de plek van het tweede spoor over twee kilometer tot Haanrade een spoor naar een mijn. Haanrade - Herzogenrath is een kippeneindje. Overwegen zijn er in dit gebied nauwelijks. De kosten zullen grotendeels wel zitten in milieu-aanpassingen (geluidshinder).

Laatst bewerkt door sjoerd op Vrijdag 15 nov 2013 om 21:07:58

Vrijdag 15 nov 2013 - 18:46:14
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Als een spoorlijn in een ingraving ligt dan is dat al geluidshinder dempend genoeg lijkt me.
En voor t deel dat niet is ingegraven loopt hoeveel km door of vlak langs woonwijken ?
Lijkt me niet dat dat geluidsverhaal, als het spoor weer verdubbelt wordt,gelijk ineens zo'n veranderde impact heeft op de situatie.
Zeker niet als (denk ik) de bewoning zo hard niet vorderd richting een spoorlijn in het gebied waar de lijn al erg lang ligt.
(of willen er ineens zoveel mensen graag in een nieuwbouw wijk wonen naast t spoor omdat er verder nergens anders geen nieuwbouw te maken is/was ? )
Dus als mijn bovenstaande beeldvorming van de lijn en bebouwing kloppen aldaar,dan moet er meer zijn dan enkel maatregelen voor geluidshinder wil het een groot geld bedrag gaan eisen.
(ik laat me hier natuurlijk graag in corrigeren,als de beeld vorming niet klopt )

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 15 nov 2013 - 18:49:46
logis016
logis016
In Lg lagen vroeger nog meer sporen, zeg maar vanaf de brug tot nog verder als het huidige spoor 3 lag er dubbel spoor. Moet toch weer te realiseren zijn.

Vrijdag 15 nov 2013 - 21:29:37
sjoerd
sjoerd
Mijn bericht van 16:23 uur is gecorrigeerd: de spoorweg Sittard - Herzogenrath is aangelegd als enkelsporige lokaalspoorweg. Op zeker moment is de gehele lijn uitgebouwd tot hoofdspoorweg, waarbij alle viaductonderbouwen, poorten en duikers zijn aangepast voor dubbelspoor. Ik zal het jaartal nog opzoeken.
Het huidige enkelspoor ligt als volgt (voor de fijnproevers):
Hrl km 18.8 bij de oostelijke overweg: spoor aan noordzijde as;
Viaduct 19.102 geschikt voor drie sporen.
Km 19.7 spoor wisselt van noord naar zuid van de as.
Onderdoorgang 19.995 ten oosten van De Kissel: onderbouw geschikt voor dubbelspoor.
Onderdoorgang 20.645 onderbouw geschikt voor dubbelspoor. Ingraving.
Onderdoorgang 20.988 onderbouw geschikt voor dubbelspoor. Ingraving.
Emplacement Schaesberg/Landgraaf: doorgaande as naar Hz, aftakking Miljoenenlijn. Hier lagen ooit 6 doorgaande sporen, 3 voor elke lijn.
Onder viaduct van Miljoenenlijn wisselt de hoofdlijn van zuidelijk naar noordelijk van de as, ongeveer bij km 22.4.
Hoofdspoor blijft tot Haanrade aan noordzijde as.
Viaducten/onderdoorgangen bij 22.895, 23.263.
Bij km 24.550 voegde van rechts spoor bij van mijn Laura, dit lag rechts van de as tot emplacement Haanrade.
Onderdoorgangen bij 24.570, 24.780, 25.110, 25.160, waarvan de laatste drie zelfs geschikt voor drie sporen ivm nooit aangelegd westelijk uithaalspoor Haanrade.
Nu ligt het hoofdspoor van km 25.6 bij aansluiting zijsporen tot grens bij km 27.310 ten zuiden van de as.
Onderdoorgangen bij 27.110 en 27.235 (brug over de Worm), beide geschikt voor dubbelspoor.
Hiermee is niet gezegd dat er niets behoeft te worden gebouwd of herbouwd.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 16 nov 2013 om 10:35:47

Dinsdag 10 dec 2013 - 09:33:55
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Avantis schijnt op de zeer lange baan te gaan, de kaarten worden nu op Heerlen-Herzogenrath gezet: www.limburger.nl

Dick van den Hoven

Dinsdag 10 dec 2013 - 09:54:45
john2
john2
En nog een artikel van L1 dat de aanleg van de Avantislijn is uitgesteld.
www.l1.nl
In het artikel staan nog 2 linken.

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 10 dec 2013 om 09:55:32, reden: Meer info erbij gezet

Donderdag 30 jan 2014 - 15:52:43
jorgo
jorgo
In deze infopagina over de nieuwe concessie rept de Provincie terloops over een sneltrein Mt-Aachen. www.limburg.nl

Die waren we nog niet tegengekomen, of het moet zijn dat de Avantislijn conform een van de laatste schetsen aan de Heuvelland-sneltrein wordt gekoppeld ipv aan de stoptrein.

Vrijdag 31 jan 2014 - 23:11:43
waalkade
waalkade
Dit stuk uit Duitsland kent maar een grensoverschrijdende lijn ri NL waarin geld gestoken wordt:
dip21.bundestag.de

Laatst bewerkt door waalkade op Vrijdag 31 jan 2014 om 23:32:38

Zaterdag 01 feb 2014 - 20:15:08
gummbahla
gummbahla
De infrawerkzaamheden op deze lijn zouden dan ook voornamelijk op het Nederlandse deel plaatsvinden - de kosten op Duits grondgebied zullen minimaal zijn.
Overigens moeten elektrificatie en spoorverdubbeling op dit traject vooralsnog los van elkaar worden gezien. Over de elektrificatie is een akkoord bereikt, over de verdubbeling wordt in april besloten (www.l1.nl).

Zondag 02 feb 2014 - 10:02:11
waalkade
waalkade
En elektrificatie van het 2e spoor, voor wanneer is dat voorzien?

Zondag 02 feb 2014 - 12:25:21
john2
john2
De trein tussen Maastricht en Aken moet dan wel over Heerlen naar Aken. Vanaf Schin op Geul over de museumlijn van de ZLSM lijkt onwaarschijnlijk. Maar zeg nooit nooit.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 02 feb 2014 om 18:53:22, reden: verandering in de zins opbouw

Zondag 02 feb 2014 - 13:32:42
giuseppe
giuseppe
Klopt, maar omdat de provincie nu toch eigenaar is van het traject en er een opknapbeurt moet plaatsvinden zou dat best nog wel eens ooit een keer kunnen volgen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 02 feb 2014 om 13:55:25, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.