Dienstregeling 2010, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
09-12-2008 09:47:20
zakdoek
zakdoek
Het is misschien wat vroeg, maar ik zou toch alvast wat dingetjes over de Drgl 2010 duidelijk op een rijtje willen hebben.
En deze topic kan er nog een jaartje mee door
Is het waar dat de 2100 straks via Hlm gaat rijden ipl van via Shl of gaat dan de 2200 doorrijden naar Vs ipl van naar Bd?
En de IC's van Gvc naar Lw/Gn/En zouden ook via Ldn en shl gaan rijden, wat is hier waar over.

En ja, het is dienstregeling....

Laatst bewerkt door zakdoek op 09-12-2008 09:48
 

09-12-2008 10:05:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat is wel de bedoeling, dit hangt(zoals zoveel dingen) af van de indienststelling van de HSL (zuid) waarmee de benodigde capaciteit vrijkomt op de oude lijn .  

09-12-2008 19:26:09
keesje
keesje
Sterker nog: het wel of niet doorgaan van de zogenaamde 'Omklap Oude Lijn' (dus 2100 via Hlm o.a.) hangt volledig af van het wel of niet doorgaan van de HSL. Althans, in de vorm zoals die beoogd is door Hi-Speed, dus met treinen die met maximale snelheid het HSL-tracé gaan berijden.

Het is uiterst onzeker dat dit gaat lukken (zeg maar gewoon: gaat niet lukken), dus die omklap zal er niet volledig komen. Wat wellicht wel gaat gebeuren is dat de INT 140 desondanks doorgaat naar Gvc. Dit is ook een gevolg van opstelcapaciteitsproblemen te Hfdo, omdat de 14300 nu ook elk half uur daar komt keren.

Te Gvc kan/moet gebruik gemaakt worden van een wisselloc om daar in 37 minuten te keren. De 700 en 1600 gaan desondankds weer tot Shl (i.p.v. Gvc) en leeg door naar Hfdo. Daar wordt het dan wel erg druk, maar de INT 140 kan het er echt niet meer bijhebben omdat INT daar anders lang keert en het een spoor moet vrijhouden voor het omrijden van de loc.
 

09-12-2008 19:59:36
robbertc
robbertc
Als in Gvc een wisselloc geregeld kan worden, kun je die net zo goed in Hfdo neerzetten. Dan heeft INT 140 daar ook maar 1 spoor nodig, i.p.v. 2  


09-12-2008 20:02:39
mdj
mdj
Wellicht omdat de 1900 met ICK ook al een wissellok nodig heeft en dus daar er een van 'geleend' wordt. Waarna de loc van de 'brengende' 140 als wissellok voor de 1900 wordt? (dus 140>wissellok 1900, 1900>wissellok 140)

Laatst bewerkt door mdj op 09-12-2008 20:04
 

09-12-2008 20:05:20
t.ricksen_
t.ricksen_
Het gaat hier over drgl 2010, en aangezien ICK op de nominatie staat op in 2009 aan de kant te gaan zie ik niet in wat dat materieel in de 1900 te maken heeft met de kerende 140 op Gvc.  

09-12-2008 20:08:19
daniel81
daniel81
Quote
keesje: Sterker nog: het wel of niet doorgaan van de zogenaamde 'Omklap Oude Lijn' (dus 2100 via Hlm o.a.) hangt volledig af van het wel of niet doorgaan van de HSL. Althans, in de vorm zoals die beoogd is door Hi-Speed, dus met treinen die met maximale snelheid het HSL-tracé gaan berijden.



Betekent dit dat de serie 1000 (tabel 9 uit het Spoorboekje) vooralsnog een 'extraatje' is, naast de reguliere IC's?
 

09-12-2008 21:34:14
vinny004
vinny004
Goh een maand eerder dan vorig jaar. Zullen we ook maar gelijk een topic voor dgl 2012 openen %08%

Over Hispeed/HSL perikelen gesproken: Het is pas komende zomer duidelijk in hoeverre de Albatrosjes het binnenlandse HST vervoer kunnen gaan verzorgen. Het hangt af van de certificering en de proeven die het materieel nog moet ondergaan. Ik denk zelf dat eind 2009 op dit moment nog een reëel moment is voor de volledige dienstuivoering. Dat is dan precies 3 jaar vertraging.
 

09-12-2008 21:53:52
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
t.ricksen: Het gaat hier over drgl 2010, en aangezien ICK op de nominatie staat op in 2009 aan de kant te gaan zie ik niet in wat dat materieel in de 1900 te maken heeft met de kerende 140 op Gvc.


Als het goed is wel, maar zeg nooit nooit bij de NS. Vraag me wel af waar ze de spoorcapaciteit vandaan willen halen te Gvc (maar dan reken ik de afvoer ICK even niet mee. 37 min keertijd is moeilijk te vinden op de meeste sporen aangezien veel series al lang keren (2600/1900) of op elkaar keren (3400/6300) en zo elkaars spoor bezetten. In de huidige spoorbezetting is er geen ruimte voor een getrokken composite om lang te keren naast de 1900.(De RET sporen zijn tegen die tijd echter nog niet vrijgegeven gok ik, aangezien ze nog steeds bezig zijn om het nieuwe station te ontwerpen, laat staan bouwen...)

Wat wel kan als het ICK is afgevoerd is kort keren op de 1900, de 19800 verhuizen naar spoor 3 en dan de 140 laten keren op spoor 7. Hoewel, dan reken ik eventuele kruisende bewegingen niet mee.

^over het bovenstaande^ ik neem mezelf te serieus^

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-12-2008 21:56
 

09-12-2008 22:41:25
daan-ns
daan-ns
Maar de 2000 gaat toch naar Shl?
Komt dat spoor niet vrij dan?


Groetjes Daan
 

09-12-2008 22:42:11
woepje
woepje
2000 blijft toch Ut - Gvc rijden. De 3100 rijdt wel naar Shl inderdaad.  

09-12-2008 22:43:56
daan-ns
daan-ns
Mm.. dan vergis ik me. Kwam toch wel een spoor vrij? Achja.. dat kunnen we tegen die tijd ook weer zien natuurlijk.


Groetjes Daan
 

09-12-2008 22:51:58
hvondelen
hvondelen
De 2000 naar Shl is wel heel raar, daar hebben we nu juist de 3100 voor, wat de 2000 gaat doen weet ik niet.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

09-12-2008 23:01:45
luytjes
luytjes
@Hvondelen, natuurlijk gaat de 2000 niet naar Shl rijden ... Daan-ns bedoelt dat de 2000 (als serie 3100) m.i.v. 14 dec as. Nm-Shl gaat rijden en dat er daardoor misschien capaciteit in Gvc bij komt. En die capaciteit komt er dus niet, omdat er nog steeds een trein Ut-Gvc (de 2000 dus) blijft rijden.

Laatst bewerkt door luytjes op 09-12-2008 23:05
 

09-12-2008 23:02:49
robbertc
robbertc
3100 Nm-Shl
2000 Ut-Gvc
 

09-12-2008 23:18:17
broek53
broek53
Los van de datum waarop hij begonnen is, kon dit wel eens een heeeel lang topic worden...  

09-12-2008 23:31:05
dh3201
dh3201
Spoor 11 en 12 komen toch weer beschikbaar voor NS?


Shqiperise-lopers?
 

09-12-2008 23:41:28
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dan moet er eerst een nieuw station worden gebouwd voor de randstadrail/hofpleinlein. En aangezien net is gebleken dat ondergronds niet mogelijk is moet er opnieuw worden getekend/ontworpen. Op dezelfde hoogte als het tramplatform CS hoog nu is gaat niet, dan moet je gelijkvloers het drukke Erasmusviaduct kruisen. Dus dan wordt het een zogenaamd superhoog station, nog boven CS tram hoog van nu. En dat moet nog getekend worden, en dan nog worden gebouwd (denk ook aan de verbindingsboog vanaf Laa dan!)... dat redden ze niet voor DRGL 2010.

edit: even dit artikeltje lezen, dat vat het goed samen : http://www.cobouw.nl/cobouw/nieuws/toonnieuwsartikel.jsp?di=451144. Daarin staat trouwens ook dat de NS pas weer spoor 11/12 wil gebruiken per 2011 (en dat komt mooi uit met de doortrekking van de 1600/700).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-12-2008 23:43
 

09-12-2008 23:51:31
hvondelen
hvondelen
Quote
broek53: Los van de datum waarop hij begonnen is, kon dit wel eens een heeeel lang topic worden...

I am afraid for that to!
Maarja het vorige topic startte ik op 03 januari, dat scheelt maar een maand.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

10-12-2008 11:12:12
MVB87
MVB87
Quote
hvondelen:
Quote
broek53: Los van de datum waarop hij begonnen is, kon dit wel eens een heeeel lang topic worden...

I am afraid for that too!
Maarja het vorige topic startte ik op 03 januari, dat scheelt maar een maand.


Broek 53 zegt dat het niet over de datum gaat, maar over het karakter van de berichten. Heb zo'n vermoeden dat hij doelde op de berichten die allemaal over het traject van de 2000 en 3100 gingen. De startdatum van dit topic is daarbij irrelevant!
 

10-12-2008 12:49:40
davidov08
davidov08
Quote
hvondelen:
I am afraid for that to!
Maarja het vorige topic startte ik op 03 januari, dat scheelt maar een maand.


Tja ik ben bang dat het de pepernoot-verkoop richting opgaat... op een gegeven moment zijn we al in augustus aan 't discussiëren over een drgl die 1.5 jaar later ingaat
 

10-12-2008 14:05:28
bogger
bogger
goed punt. DRGL'09 is nog niet eens ingegaan en we hebben het al over de volgende.

Als ik het dus goed begrijp gaat de 140 ivm capaciteit op Hfdo door naar Gvc en blijven de 700/1600 voorlopig nog tot Shl rijden?
 

10-12-2008 15:39:25
ruysdael
ruysdael
Zou je het topic niet eens doorlezen? Bovendien gaat de 140 niet op Hfdo door naar Gvc, daar komt ie immers niet langs als ie naar Gvc gaat. Ik vraag me wel af of IC140 (ja, een snelle internationale verbinding kun je het nu niet bepaald noemen met in Nederland stops bij elke boom) gaat stoppen in Ledn. Leiden is immers geen IC-station, niet alle IC's stoppen er, zoals de 9200.  

10-12-2008 16:13:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Als de 9200 er al niet stopt (die ook geld als binnenlandse IC, net als de 140) dan stopt de 140 er denk ik ook niet. Dat wordt sowieso krap met de rijtijden denk ik (hoewel, de BNL en thalys zijn dan natuurlijk als het goed is van de Oude Lijn verdwenen).

Laatst bewerkt door SleutelMan op 10-12-2008 16:13
 

10-12-2008 16:52:55
ruysdael
ruysdael
Ik weet niet of je zo kunt beredeneren. De 2100 en 8800 gelden immers ook als binnenlandse Intercity en die stoppen er wel. Er is geen pijl op te trekken. De huidige 9200-serie stopt dan bijvoorbeeld wel in Roosendaal, maar niet in Leiden. De 140-serie zou dan wel in Almelo, Hengelo en Deventer stoppen en niet in Leiden. Terwijl Leiden toch qua inwonersaantal boven de eerder genoemde steden staat.  

10-12-2008 17:31:28
reisthijs
reisthijs
Het was toch eerder andersom: de 700/1600 zouden doorgetrokken worden naar Gvc. Dat zijn gewone binnenlandse IC's dus is het logisch dat die in Leiden stoppen.
Omdat de 140 altijd in plaats van de 1600 rijdt zal die op dezelfde stations moeten stoppen. (de vergelijking met de 9200 gaat niet op: de 9200 is een extra trein naast de gewone binnenlandse IC, de huidige 140 is dat niet)
 

10-12-2008 17:59:26
bogger
bogger
Quote
ass-er: Zou je het topic niet eens doorlezen? Bovendien gaat de 140 niet op Hfdo door naar Gvc, daar komt ie immers niet langs als ie naar Gvc gaat. Ik vraag me wel af of IC140 (ja, een snelle internationale verbinding kun je het nu niet bepaald noemen met in Nederland stops bij elke boom) gaat stoppen in Ledn. Leiden is immers geen IC-station, niet alle IC's stoppen er, zoals de 9200.


Ik neem aan dat je uit mijn zin kunt opmaken dat ik bedoel dat de 140 niet na Shl doorgaat naar Hfdo, maar naar Gvc, in tegenstelling tot de 700/1600.

En het is een bevestigingsvraag, dus met informatie uit het topic gesteld. Lezen kan ik wel degelijk. Als mijn zin onduidelijk was, excuses, maar je mag zelf ook even nadenken natuurlijk.
 

10-12-2008 18:07:27
broek53
broek53
Wat de lengte van dit topic betreft: I rest my case. Tegen de tijd dat er echt iets zeker gaat worden of een vast-en-zeker voornemen van NS is, open ik wel een ander topic, want hier komt in een later stadium niemand meer uit die nog iets wil terugzoeken  

10-12-2008 21:59:16
keesje
keesje
Stand van zaken nu is dat de 9200 en 9300 in de vorm zoals in 2009 ook in 2010 gaat rijden. De 1600 en 700 gaan niet naar Gvc, maar net als in 2009 tot Shl (en leeg Hfdo v.v.). Uitzondering hierop vormt de INT 140 welke wel elke twee uur van/naar Gvc gaat en (vooralsnog) niet stopt te Ledn.

Dit heeft ook gevolgen voor enkele stoppers rondom Shl: de beoogde 13900 Asd-Gvc gaat weer in de ijskast en de 3900 komt weer in de oude vorm terug, dus als IC Lls-Hfd via Asd en dan stoppend tussen Asd en Shl te Ass en Asdl.

Ook was sprake van een 5700 Ut-Hfd (Hfd-Gvc werd dan dus door de 13900 overgenomen), maar deze rijdt ook gewoon weer Ut-Ledn.

Nu we het toch over die hoek hebben: Flevoland krijgt ook wijzigingen die vrij zeker zijn: 3900 is al genoemd, 14300 2x per uur Lls-Shl via Zuidtak (in minder dan 50 minuten), 4600 Almo-Asd (geen koppeling naar Utg!), 4300 Almo-Hfd (waarbij de 4300 en 4600 op elkaar keren en de 4600 op zichzelf keert te Asd en de 4300 idem te Hfdo). Verder nog een 4900 die niet meer rijdt tussen Lls-Almo-Alm (hooguit in de spits), maar 2x per rijdt tussen Alm-Ut en op laatstgenoemde plaats keert op de 5700.

In Asd is ook weer het nodige overhoop gehaald, waarbij een koppeling 4500-1500 ook in de plannen staan. Interessant wordt dan vooral met welk materieel het gereden wordt.

Nogmaals: het zijn de stand van zaken nu en niet van morgen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-12-2008 07:40:01
dumpy_dump
dumpy_dump
Nog een verandering in 2010: station Tilburg West krijgt een nieuwe naam, en wordt Tilburg Universiteit.  

11-12-2008 10:46:06
bart84
Moderator
bart84
Tja, dat is ook weer fijn. Net als ik daar klaar ben op de UvT wordt de naam veranderd.


Mvg. Bart
 

11-12-2008 15:12:59
gkw1969
gkw1969
Ik denk dat het hier vermeldenswaardig is dat de oplevering van station Maarheeze gepland staat voor mei 2010, met een laatste buitendienststelling van het baanvak in april 2010.
De vertraging is veroorzaakt door wijziging van de perronlengte van 180 naar 200 meter en de daarbij behorende aanpassingen voor wissels, seinen en bovenleiding.
 

11-12-2008 20:14:49
floriss
floriss
Onderstaand bericht komt uit het Dagblad van het Noorden van 27 november jl.

Meer treinen tussen Groningen, Assen en Zwolle

27 november 2008

De NS laat vanaf december 2009 twee Intercity's en twee stoptreinen rijden tussen Groningen, Assen en Zwolle. De Schipholtrein wordt een echte Intercity, net als de trein naar Den Haag en gaat er 10 minuten korter over doen.

Haren, Beilen, Hoogeveen en Meppel raken hun rechtstreekse verbinding met Schiphol kwijt. Voor de Schipholtrein moeten reizigers uit die plaatsen, net als voor Den Haag nu, overstappen in Zwolle. De twee stoptreinen krijgen volgens NS een goede overstap.

De spoorwegen zeggen dat de meeste passagiers sowieso in Zwolle uit of over stappen. Bovendien moet iedereen met bestemming Utrecht, ook passagiers van de Intercity, daar overstappen zodra de Hanzelijn in 2012 klaar is. Voor de treinen naar Deventer/ Arnhem en Enschede moet dat nu al.

Tegenover het doorrijden van de Schipholtrein staat dat de trein straks in Hoogeveen exact om het half uur stopt. Nu zit daar 20 of 40 minuten tussen. Daar was veel kritiek op.

Dagblad van het Noorden
 

11-12-2008 22:14:17
davidov08
davidov08
^^ Wel een beetje krom die laatste zin, het lijkt nu of de "Schipholtrein" (hoeveel zijn daar er inmiddels wel niet (bijgekomen) bij de NS %08%: de 700 dus), wanneer deze niet meer stopt tussen Gn-Zl opeens wel gaat stoppen in Hgv. Ik neem aan dat ze de 2 maal per uurs stopper bedoelen.

Laatst bewerkt door davidov08 op 12-12-2008 01:29
 

11-12-2008 22:29:29
mdj
mdj
Tja... Als je in het Dagblad van het Noorden over Schipholtrein hebt, kan het daar maar 1 trein zijn... Een andere trein rijdt daar niet naar Schiphol  

14-12-2008 20:17:49
floriss
floriss
De Schipholtrein is inderdaad de huidige 700 Groningen - Schiphol vv.

Hoogeveen wordt straks 2x per uur bediend door de uitbreiding van 9100 naar een halfuursdienst.
 

20-12-2008 12:07:06
abcde
abcde
Zijn er nog meer wijzigigen in aankomst met de drgl 2010 ?

Wordt de 2800 in Amf doorgetrokken naar Dv ?
 

20-12-2008 14:10:21
robbertc
robbertc
Laten we nu hier met zn allen toch niet al te hard van stapel gaan lopen over 2010. Het is nog zo ver weg..  

20-12-2008 14:17:03
Iceman
Iceman
Quote
keesje:In Asd is ook weer het nodige overhoop gehaald, waarbij een koppeling 4500-1500 ook in de plannen staan. Interessant wordt dan vooral met welk materieel het gereden wordt.


Naar die ontwikkelingen ben ik erg nieuwsgierig.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-12-2008 14:48:39
webguy
webguy
Quote
robbertc: Laten we nu hier met zn allen toch niet al te hard van stapel gaan lopen over 2010. Het is nog zo ver weg..

Lijkt me dat je eerst inderdaad de dienstregeling 2009 in moet laten werken, en dat gaan evalueren op slechte punten en eventueel aanpassingen uitvoeren met de wijzigingsbladen, voordat er over 2010 kan worden nagedacht.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

20-12-2008 16:05:10
robbertc
robbertc
Nee, zo is het niet. Er zijn nu verschillende plannen en uitwerkingen voor 2010. Dit zijn echte structurele wijzigingen, en niet de 'minuten-verschillen' zoals ze in de wijzigingsbladen naar voren komen (hoewel de afgelopen jaren in de wijzigingsbladen wel meer dan alleen 'minuten-verschillen' worden opgenomen). Die plannen voor 2010 nemen nu definitievere vormen aan, maar zijn nog niet allemaal rond. Dat zit er wel aan te komen, overigens hoor..

Laatst bewerkt door robbertc op 20-12-2008 16:05
 

20-12-2008 17:22:35
abcde
abcde
Robbert, het gaat mij inderdaad om de structurele wijzigingen in de drgl 2010, niet om de enkele minuten-aanpassingen, hoe belangrijk ook.
En dit keer ook buiten evt. wijzigingen op de Oude Lijn (afhankelijk van HSL).

Wanneer de plannen voor drgl 2010 bekend zijn, wil je deze dan hier bekend maken ?

Laatst bewerkt door abcde op 20-12-2008 20:02
 

22-01-2009 00:17:17
broek53
broek53
Hij is hier al veel vaker langsgekomen: de doortrek/koppeling van de 4500 en 1500. Die staat nu hard in de plannen (wat nog nèt iets anders is dan dat het definitief gaat gebeuren, maar het onderzoek is rond). Materieel = VIRM (6 tot 8 bakken), waarbij het overgebleven ICL verhuist naar de serie 1900 in stammen van 11 rijtuigen (en in de minder drukke treinen).
Daarbij eindigt de 1500 altijd in Schothorst en gaat de 2800 in de voorkomende gevallen door naar Deventer.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-01-2009 00:18
 

22-01-2009 00:42:20
hvondelen
hvondelen
Dat zijn leuke ontwikkelingen
Alleen zullen de huidige reizigers Asd-Apd-Dv wel minder blij zijn, die moeten dan weer overstappen in Amf!


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

22-01-2009 04:02:17
trdl85
trdl85
Quote
SleutelMan:Vraag me wel af waar ze de spoorcapaciteit vandaan willen halen te Gvc (maar dan reken ik de afvoer ICK even niet mee. 37 min keertijd is moeilijk te vinden op de meeste sporen aangezien veel series al lang keren (2600/1900) of op elkaar keren (3400/6300) en zo elkaars spoor bezetten. In de huidige spoorbezetting is er geen ruimte voor een getrokken composite om lang te keren naast de 1900.(De RET sporen zijn tegen die tijd echter nog niet vrijgegeven gok ik, aangezien ze nog steeds bezig zijn om het nieuwe station te ontwerpen, laat staan bouwen...)

Planmatig past alles.
De 1900-serie gaat vanaf 2 februari al kort keren te Gvc waarmee je spoor 2 of 3 vrij kunt plannen.
De 500/1700 en 2000 serie kunnen (planmatig) allemaal op 1 spoor worden behandeld (wordt nu vaak gedaan in de bijsturing om capaciteit te creëren) waarmee je spoor 5 of 6 vrij kunt plannen.
Een beetje schuiven hier en daar en je hebt spoor 6 en 7 (max lengte = 10 bakken) vrij.
Ik heb ook al begrepen dat tzt (als de Oude Lijn geherstructueerd is) de 2600 serie gaat keren op de 700/1600 serie (vergt ook een andere materieelinzet) en dit alles nog vóórdat spoor 11 en 12 terug komen.

Er bestaan geen problemen, alleen maar uitdagingen
 

22-01-2009 12:30:43
visscher
visscher
Quote
broek53:
Daarbij eindigt de 1500 altijd in Schothorst en gaat de 2800 in de voorkomende gevallen door naar Deventer.

Dit vind ik een mindere keuze, vanuit Amsterdam komt er met de Hanzelijn al een goede verbinding met het Noorden, enkel met het oosten van het land is er nog een gat, de 1500 zoals die nu is dicht dit gat wel een beetje. Jammer dat deze wisseling doorgaat.
Quote
broek53:
Hij is hier al veel vaker langsgekomen: de doortrek/koppeling van de 4500 en 1500. Die staat nu hard in de plannen (wat nog nèt iets anders is dan dat het definitief gaat gebeuren, maar het onderzoek is rond). Materieel = VIRM (6 tot 8 bakken), waarbij het overgebleven ICL verhuist naar de serie 1900 in stammen van 11 rijtuigen (en in de minder drukke treinen).

Hier ben ik wel voorstander van, de huidige koppeling aan de 4000 blijkt niet zon groot succes, veel vertragingen, vooral vanwege het bijplaatsen van DDAR.

Een koppeling aan de 1500 lijkt mij beter en logischer aangezien het bijde IC's zijn kan er IC waardig matterieel worden ingezet. Ook is denk ik de vervoerscapaciteit van de beide series ongeveer gelijk waardig waardoor splitsen/combineren niet meer nodig wordt.

Laatst bewerkt door visscher op 22-01-2009 12:37
 

22-01-2009 12:37:02
broek53
broek53
Nou, we hebben het ook nog niet over de dienstregeling van de Hanzelijn, dat duurt nog een paar jaar.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-01-2009 12:40
 

22-01-2009 12:40:58
visscher
visscher
Nee dat klopt, maar als ik het goed had begrepen zijn dit wel de plannen op langere termijn, dus ook als de Hanzelijn wel in bedrijf is over een paar jaar.  

22-01-2009 12:44:15
thijs
thijs
De 2800 door naar Apd en Dv betekent wel een kwartierdienst (Ut-)Amf-Apd-Dv en dat is wel een goede zaak denk ik. Zal de 2800 alleen in de spits doorrijden, of de gehele dag tot een uur of 8?  

22-01-2009 13:26:10
robbertc
robbertc
Alleen in de spits  

22-01-2009 14:35:51
joost01
joost01
Quote
visscher:
Quote
broek53:
Daarbij eindigt de 1500 altijd in Schothorst en gaat de 2800 in de voorkomende gevallen door naar Deventer.

Dit vind ik een mindere keuze, vanuit Amsterdam komt er met de Hanzelijn al een goede verbinding met het Noorden, enkel met het oosten van het land is er nog een gat, de 1500 zoals die nu is dicht dit gat wel een beetje. Jammer dat deze wisseling doorgaat.


In de plannen zoals ze er nu liggen, gaat de IC over de Hanzelijn als volgt rijden: Gn-Asn-Zl-Lls-Alm-Dvd-Asdz-Shl-Ldn-Gvc. Daarmee krijgt Zwolle en verder ook een verbinding met de zuidtak, en niet met Amsterdam centraal.

Naar huidige inzicht zal de 1600 Shl-Es dan 2x/uur gaan rijden. Met de 2800 erbij, krijgt Deventer dan, na opening van de Hanzelijn, 2x/uur Utrecht en 2x/uur Schiphol; met een kwartiersligging op Dv-Amf.

Met het veranderen van de 2800 zet de NS weer een stapje richting de nieuwe inzichten over toekomstige DRGLs. Overigens is ook het (inmiddels blijkbaar wel uitgestelde) idee van het knippen van de 5700 in Hfd een aspect uit toekomstvisies en zal waarschijnlijk nog wel gaan gebeuren - alleen dan een jaartje later.
 

22-01-2009 14:57:10
raymond16
raymond16
Quote
broek53: waarbij het overgebleven ICL verhuist naar de serie 1900 in stammen van 11 rijtuigen (en in de minder drukke treinen).


Welk materieel moet het ICL dan gaan vervangen? ICK zou er tenslotte dan al uit moeten zijn.. En waar zou het materieel dan heen moeten wat daarmee extra vrijkomt uit de 1900?
 

22-01-2009 15:06:33
treintim
treintim
Quote
raymond16: Welk materieel moet het ICL dan gaan vervangen? ICK zou er tenslotte dan al uit moeten zijn.. En waar zou het materieel dan heen moeten wat daarmee extra vrijkomt uit de 1900?


Als je alles citeert van Broek53, neem je ook het eerste deel van de zin mee... daar stond namelijk VIRM in (voor de toekomstige koppeling 4500-1500 lijkt me).

Quote
broek53: Materieel = VIRM (6 tot 8 bakken), waarbij het overgebleven ICL verhuist *knip*.



Laatst bewerkt door treintim op 22-01-2009 15:09
 

22-01-2009 15:06:38
dumpy_dump
dumpy_dump
Dat zal ongetwijfeld VIRM of ICRm vrijmaken uit de 1900. VIRM kan gelijk richting 1500, ICRm kan VIRM voor de 1500 vrijmaken via de 3500 danwel 3100.  


22-01-2009 15:08:27
robbertc
robbertc
Neen, het plan is dat de 2 omlopen VIRM's gewoon in de 1900 blijven rijden. Daarmee zal er weer wat ICRm naar de 3500 en 3600 gaan. Maar het is nog ver weg, zou me niet verbazen als er nog het e.e.a. gaat veranderen aan de plannen..  

22-01-2009 15:10:26
broek53
broek53
Dat wordt teveel detail en een materieelinzetplaatje waarbij men maar door kunt blijven vragen tot we het hele land door zijn - met alle liefde en plezier, maar dat ken ik niet. In dit geval is het een kwestie van herschikken van VIRM en een of meer TD-stammen ICR in de 1900. VIRM kan rechtstreeks naar de 1500, ICR weer naar de 3500 en daarvandaan VIRM naar de 1500, bijvoorbeeld.  

22-01-2009 15:19:05
raymond16
raymond16
Voor de planning tegen die tijd dus nog een interessant stuk, want het is alles bij elkaar toch best een flinke wijziging.
Maar het is inderdaad nog ver weg allemaal, zien het tegen die tijd wel, maar geeft wel een indruk van de plannen

Laatst bewerkt door raymond16 op 22-01-2009 15:19
 

22-01-2009 15:48:51
woepje
woepje
Quote
trdl85: Ik heb ook al begrepen dat tzt (als de Oude Lijn geherstructueerd is) de 2600 serie gaat keren op de 700/1600 serie (vergt ook een andere materieelinzet) en dit alles nog vóórdat spoor 11 en 12 terug komen.

Kijk, dat wordt interessant. 2600 is nu VIRM, 700 en 1600 zijn nu ICM(m). Ben benieuwd of we veevervoer gaan installeren op Gvc - Ledn - Shl door op dat traject ICM(m) in te zetten (dus in 2600/700/1600) of dat we iets anders gaan doen...
 

22-01-2009 15:55:48
robbertc
robbertc
Woepje, hou eens op met die redenering. Die heb ik al eerder ontkracht: Er gaat GEEN veevervoer plaats vinden (planmatig)!!  

22-01-2009 16:06:47
woepje
woepje
Met ICM(m) moet ik dat eerst zien en dan geloven...  

22-01-2009 16:46:20
robbertc
robbertc
Ik snap niet waar je dat wantrouwen vandaan haalt. Staanplaatsen in de Sprinters, ok. Maar planmatig veevervoer in IC's ken ik niet, en gebeurt ook niet. Ik lees het als een aanval op de vakbekwaamheid van de Spoorwegen... %03%  

22-01-2009 16:49:47
treintim
treintim
Woepje, als ik jou was zou ik niet zo negatief over ICM denken. ICM kan op langere lengte rijden dan VIRM (rijdt in praktijk niet langer dan 12 bakken). Tevens zie ik dat in de 2622 bijv. 10 bakken VIRM rijdt, terwijl met 15 bakken ICM je ruim boven het aantal zitplaatsen in VIRM van tien bakken uitkomt. Nu zeg ik niet gelijk dat NS maar gelijk op het maximum aantal bakken zou gaan rijden, als bovengenoemde series gekoppeld worden, maar zelfs al zou je 12 bakken ICM hebben (3 viertjes bijv.), dan heb je wel een zitplaatsverlies van ongeveer 140 zitplaatsen i.p.v. met 10 bakken VIRM(serie 2)... maar relatief gezien scheelt het allemaal niet veel, gezien je dan alsnog 867 zitplaatsen kunt bieden tegenover respectievelijk 1006 in 10 bakken VIRM(2). Met 15 bakken ICM zit je zelfs nog op meer zitplaatsen dan 10 bakken VIRM. In de Noordoost kan ICM het naar mijn believen ook prima aan, zo goed als ze meestal op lengte rijden. Wat mij betreft is ICM welkom op Schiphol-Den Haag, weer erg mooi zou die materieelafwisseling op die lijn zijn.

Laatst bewerkt door treintim op 22-01-2009 17:08
 

22-01-2009 16:58:37
hvondelen
hvondelen
Dat zou niet gaan, want 15 bakken past niet in Asd, Ass en Ledn
En, ik weet wel zeker dat 12 of 10 bakken VIRM meer is dan 15 bakken ICM! Dus jouw redenering klopt voor geen meter.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

22-01-2009 17:01:36
treintim
treintim
Quote
hvondelen:En, ik weet wel zeker dat 12 of 10 bakken VIRM meer is dan 15 bakken ICM!


Dat zeg ik toch ook niet, dat VIRM -niet- meer zitplaatsen heeft dan ICM? Dat heb ik niet gezegd en ontken ik ook niet. Alleen dat ik denk dat 15 of 12 bakken ICM nog wel aardig kunnen inspelen voor de huidige 10 bakken VIRM in de 2622 bijv.

Laatst bewerkt door treintim op 22-01-2009 17:05
 

22-01-2009 17:03:22
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
hvondelen: Dat zou niet gaan, want 15 bakken past niet in Asd, Ass en Ledn
En, ik weet wel zeker dat 12 of 10 bakken VIRM meer is dan 15 bakken ICM! Dus jouw redenering klopt voor geen meter.
15 bakken past niet in Ledn? Ben je er al eens geweest? De perrons zijn nergens langer dan in Ledn!
Op Asd passen ook makkelijk 15 bakken.
 

22-01-2009 17:06:04
hvondelen
hvondelen
Het past wel, alleen niet op de A/B gedeeltes, waar de 2600 vertrekt.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

22-01-2009 17:09:30
dumpy_dump
dumpy_dump
Hint: die spooropstelling is makkelijk aan te passen. Alleen Ass en Asdl zijn een probleem.
Verder is de verhouding zitplaatsem ICM:IRM ongeveer 10:14; dus 10 bakken IRM zijn 14 bakken ICM. Tel uit je zitplaatsenverlies.
 

22-01-2009 17:09:31
mdj
mdj
Van de Wikipedia:
10 bak VIRM: 764-772 / 190-195
15 bak ICM (5xIII / 3xVI+III) =725-295/ 727/212

Het aantal zitplaatsen is dus best te vergelijken...
 

22-01-2009 17:10:22
mren
mren
Quote
hvondelen: Het past wel, alleen niet op de A/B gedeeltes, waar de 2600 vertrekt.

Waar de 2600 nu vertrekt bedoel je...
(hint: vertreksporen zijn geen statisch gegeven)
 

22-01-2009 17:28:31
broek53
broek53
Met stille verbijstering zit ik te kijken hoe een eenvoudige mededeling in een subje over de doorknoping van de 1500/4500 ontaardt in een stormachtige discussie over de lengte van "de" 2600. Het is onnavolgbaar...%03%  

22-01-2009 17:30:02
roeter
roeter
Veel belangrijker is dat wijze lessen uit het verleden hier weer eens volkomen worden vergeten. Juist gevoelige series als 500/1700 zijn een aantal jaren geleden 'geïsoleerd', zodat verstoringen zich niet als een lawine over de rest van het land uitstorten. Voor reizigers heeft het koppelen van 2600 aan 500/1700 vrijwel geen nut. Maar op deze wijze ga je verstoringen in het ene gebied (Noordoost) koppelen aan het andere gebied (Oude Lijn) (en omgekeerd). Dat is dus vragen om problemen.
Hetzelfde geldt voor het koppelen van 1500/4500, al heeft dat nog enigszins nut voor reizigers. Maar juist ook door het enkelspoor voorbij Hrn kan je op je vingers natellen dat dit de betrouwbaarheid niet ten goede komt. En dat kost je dan wel je aansluiting in Amf. Immers, een paar minuten vertraging van de 1500 vanuit Asd betekent dat deze al in het pad zit van de 700/1600. Dan is dus ook deze te laat, of de 1500 wordt erachter gelegd. In beide gevallen ten koste van heel wat aansluitingen (Amf, Apd, Zl enzovoort).
 

22-01-2009 17:31:15
keesje
keesje
Ieder zijn belangen en wensen kennelijk. %08% Los daarvan hebben we ook nog een verschil tussen planning en praktijk, dus ook dat moet je vervolgens nog afwachten.

EDIT: zo kun je wel tot in den treure door redeneren als dit en als dat. Je kunt je ook afvragen hoe betrouwbaar een dienstregeling zou zijn als de 1500 op zichzelf keert te Asd en de 4500 idem dito. Dat is een groter rampscenario namelijk.

Laatst bewerkt door keesje op 22-01-2009 17:33
 

22-01-2009 17:36:03
broek53
broek53
Maak eens wat spooropstellingen van stations als Gvc en Asd, en je weet meteen waarom naar dit soort keringen en verknopingen gegrepen wordt. Lijnen isoleren is leuk, maar dan moet je in de weilanden eindstations aanleggen waar treindiensten kunnen kopmaken of de centraalstations met een perron of wat uitbreiden, zo eenvoudig is het.
De gevoeligheid van de 4500 hebben we hier al eens ter tafel gehad. Hij is niet anders dan die van de 3000 tussen Hdr en Sgn. Zolang je bij vtg maar voorrang geeft aan de trein die naar het zuiden gaat, is er echt weinig aan de hand. ik durf de stelling met 100 % zekerheid aan dat de betrouwbaarheid van Hn - Ekz groter is dan van de propvolle Gooilijn, hoe dubbelsporig die ook is. en, zoals gezegd, zo'n baanvak is veel voorspelbaarder.
 

22-01-2009 18:04:44
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Hij is hier al veel vaker langsgekomen: de doortrek/koppeling van de 4500 en 1500. Die staat nu hard in de plannen (wat nog nèt iets anders is dan dat het definitief gaat gebeuren, maar het onderzoek is rond). Materieel = VIRM (6 tot 8 bakken), waarbij het overgebleven ICL verhuist naar de serie 1900 in stammen van 11 rijtuigen (en in de minder drukke treinen).
Daarbij eindigt de 1500 altijd in Schothorst en gaat de 2800 in de voorkomende gevallen door naar Deventer.
Ik neem aan dat de 4000 dan ook weer in ere hersteld wordt ? Interessant hoe de voormalige NoordOost (zoals we die in 2006 kenden) in 3 jaar tijd, zo is veranderd (van verbindingen naar Gn/Es met ICM tot een verbinding met enkel Amf/Dv met ICM/ICL tot enkel Amfs met VIRM). Nog even en je hebt in Asd in elke richting alleen nog VIRM %08% in de IC's (Zaandam check, Amersfoort check, Westtak check, Utrecht check, alleen Haarlem nog... En dat zal binnen een jaar of 5 wel gebeuren met de 2100).
 

22-01-2009 18:40:44
treintim
treintim
Quote
broek53: Met stille verbijstering zit ik te kijken hoe een eenvoudige mededeling in een subje over de doorknoping van de 1500/4500 ontaardt in een stormachtige discussie over de lengte van "de" 2600. Het is onnavolgbaar...%03%


Het enige wat ik dus bedoelde te zeggen, is dat een dubbeldekkertrein (a la VIRM) dus niet gelijk ook met een dubbel keer zo veel zitplaatsen rijdt, zoals misschien wel eens gedacht wordt. Wel wat meer zitplaatsen, maar niet gelijk dubbelop. En verder ben ik het met Robbert eens, dat als de koppeling 700/1600 met 2600 doorgaat, NS vast wel het juiste materieel op de juiste tijden inzet. Zo vind ik de ICM-trein als spitsIntercity op Schiphol-Lelystad van de recente dienstregeling ook wel mooi op sterkte.. dat zal vast wel goed komen, ja.

Inderdaad veel verandering met de alweer volgende dienstregeling in de verre toekomst, het lijkt me leuk om nog eens 1800 + ICL te fotograferen op de Veluwe, voordat het straks dus niet meer kan.%08%

Laatst bewerkt door treintim op 22-01-2009 18:46
 

22-01-2009 18:58:15
ruysdael
ruysdael
In dat geval zou de 2600 een behoorlijk lange kering hebben op Asd (koppeling aan de 3900 ligt voor de hand?). Maargoed, verre toekomstmuziek.  

22-01-2009 19:16:52
keesje
keesje
De 3900 gaat gewoon Lls-Hfd rijden, dus er valt niet veel te koppelen in Asd.  

22-01-2009 19:43:36
robbertc
robbertc
Bovendien, de laatste berichten gaan allang niet meer over dec 2009 (=drgl 2010). De NO rijdt gewoon nog van/naar Shl en de 2600 (en 2100) worden nog helemaal niet geraakt. Pas bij het in bedrijf komen van de HSA beginnen alle bovenstaande dingen te spelen..  

22-01-2009 21:52:24
bjornl
bjornl
Quote
robbertc: Ik snap niet waar je dat wantrouwen vandaan haalt. Staanplaatsen in de Sprinters, ok. Maar planmatig veevervoer in IC's ken ik niet, en gebeurt ook niet. Ik lees het als een aanval op de vakbekwaamheid van de Spoorwegen... %03%

Ik ga nooit uit van kwade opzet, maar toen de 3000 en 800/900 niet meer gingen stoppen op Dvd en de 3500 integraal met ICRm werd gereden was er toch wel degelijk sprake van veevervoer in een aantal spitstreinen. Dat is na enige tijd wel rechtgetrokken met inzet van VIRM, extra stops van de 3000 en later extra spitstreinen, maar toch...
 

23-01-2009 04:19:02
edegroot
edegroot
edegroot: kunnen we hier terugkeren naar het onderwerp aub ?  

23-01-2009 07:38:20
visscher
visscher
Quote
robbertc: Bovendien, de laatste berichten gaan allang niet meer over dec 2009 (=drgl 2010). De NO rijdt gewoon nog van/naar Shl en de 2600 (en 2100) worden nog helemaal niet geraakt. Pas bij het in bedrijf komen van de HSA beginnen alle bovenstaande dingen te spelen..

Ik had begrepen dat de HSL DRGL 2010 in bedrijf ging, met een testbedrijf vanaf aankomende zomer, of is dat bericht inmiddels al weer achterhaald?
 

23-01-2009 12:58:37
abcde
abcde
Locov heeft aangegeven, dat begin volgende week de adviesaanvraag over de NS Dienstregeling 2010 gepubliceerd wordt op de site van Locov.  

26-01-2009 20:03:20
floriss
floriss
NS informeert raad over voornemen dienstregeling 2010

NS heeft donderdagavond de fracties in de gemeenteraad van Hoogeveen geïnformeerd over de plannen voor de dienstregeling voor 2010. In de nieuwe dienstregeling – waarbij Hoogeveen vanaf 14 december 2009 niet meer als Intercitystation opgenomen wordt – is gekozen voor frequentieverhoging en reistijdversnelling voor de grote vervoersstromen vanuit Groningen en Assen.

Dit betekent voor reizigers vanuit de stations Groningen en Assen 1 maal per uur een reistijdversnelling van ongeveer tien minuten. Uit onderzoek van NS is gebleken dat het overgrote deel van de reizigers die in Hoogeveen in-of uitstappen, reizen naar de stations tussen Groningen en Zwolle. Een klein deel reist daadwerkelijk verder vanaf Zwolle richting Schiphol. Voor NS reden om Hoogeveen niet meer als Intercity station – uitgezonderd de eerste trein van 05.42 uur - op te nemen in de nieuwe dienstregeling. “Ik ben niet ontevreden met het voornemen van NS. De stoptrein vertrekt namelijk elke dertig minuten, gelijk verdeeld over het uur, vanuit Hoogeveen. Dit is gunstig voor de aansluiting op het busvervoer. Ook is er een prima aansluiting in Zwolle richting de Randstad. De overstaptijd bedraagt ongeveer vier tot acht minuten” aldus wethouder Ton Bargeman.

Wat betekenen deze plannen voor de dienstregeling 2010 in Hoogeveen? In de dienstregeling voor het weekend wijzigt niets ten opzichte van de huidige dienstregeling. In de dienstregeling op doordeweekse dagen wijzigt de dienstregeling wel:

Hoogeveen wordt twee maal per uur opgenomen in de stoptrein. Dit betekent twee maal per uur, gelijk verdeeld over het uur een verbinding richting Groningen en Zwolle waarbij op alle tussengelegen stations wordt gestopt. Voor reizigers die verder reizen richting Randstad kan men in Zwolle overstappen naar bijvoorbeeld Utrecht, Schiphol of verder. De overstaptijd in Zwolle bedraagt circa acht minuten. In de ochtendspits is de overstaptijd slechts vier minuten omdat reizigers dan kunnen overstappen op de apart rijdende Intercity Leeuwarden-Rotterdam.
De eerste trein die ’s morgens in Hoogeveen stopt, blijft de Intercity naar Schiphol (vertrek om 5.42 uur). Daarna zijn de vertrektijden van de stoptreinen 6.07, 6.37, 7.06 uur enz. In april wordt met alle andere vervoerders op het spoorwegnet formeel capaciteit aangevraagd bij ProRail.Verwacht wordt dat dit geen problemen oplevert omdat alle partijen, ook het goederenvervoer, betrokken zijn bij deze plannen.

Dit is een gezamenlijk persbericht van de Nederlandse Spoorwegen en de gemeente Hoogeveen.

Dagelijks ruim 40 treinreizigers richting Schiphol
Hoogeveen - Zo ongeveer vijftig treinreizigers hebben donderdagavond in het gemeentehuis geprotesteerd tegen het plan van NS om de Schipholtrein eind dit jaar niet meer op het station in Hoogeveen te laten stoppen. Reizigers worden daardoor gedwongen met de stoptrein te reizen en in Zwolle over te stappen. NS stelt daarmee tijdwinst op het tracé boven het comfort van reizigers. Voor de zomer valt een definitief besluit, nadat ook consumentenorganisaties zich er over uitgesproken hebben.

NS gaf donderdagavond uitleg aan de gemeenteraad over de nieuwe dienstregeling. Zo werd duidelijk dat op station Hoogeveen dagelijks zo ongeveer 4100 mensen in de trein stappen. Van die groep maakt zo ongeveer 1 procent (ruim veertig personen) gebruik van de Schipholtrein. Verder reist in totaal tussen de 10 en 15 procent van de ingestapte reizigers verder dan Zwolle. De rest blijft binnen het treinvak Zwolle � Groningen. NS maakte overigens nog een vreemde uitglijder door stellig te beweren dat de bochtverruiming bij Hoogeveen niet doorgaat. "Er staat tot 2020 geen geld voor in de begroting", onderbouwde een woordvoerder. "Onzin", sprak wethouder Ton Bargeman na afloop. "Daar gaat NS niet over, maar ProRail. Volgende maand praten we er met hen over."

Bron: website Blikopnieuws.nl

Laatst bewerkt door floriss op 26-01-2009 20:05
 

26-01-2009 20:12:32
robbertc
robbertc
De 9100 naar Zl gaat inderdaad wat later rijden dan tegenwoordig. Aankomst in Zl vlak voor de IC's, om .07 en .37.
Voor mezelf kwam ik nog achter iets aardigs voor mn reis naar Ut:
Huidige 700:
Bl v. 7.31 (trein 724)
Zl a./v. 8.13/8.16
Amf a. 8.53
Amf v. 8.55 (trein 1724)
Ut a. 9.10

Toekomst, met de 9100:
Bl v. 7.29 (nieuwe 9100)
Zl a. 8.07
Zl v. 8.11 (trein 12724)
Ut a. 9.07

1 minuut sneller zelfs

Laatst bewerkt door robbertc op 26-01-2009 21:13, reden: onduidelijk weggenomen
 

26-01-2009 20:57:56
woepje
woepje
Quote
floriss: Wat betekenen deze plannen voor de dienstregeling 2010 in Hoogeveen? In de dienstregeling voor het weekend wijzigt niets ten opzichte van de huidige dienstregeling. In de dienstregeling op doordeweekse dagen wijzigt de dienstregeling wel:

In het weekend gewoon een 700 die stopt op alle tussengelegen stations tussen Zl en Gn dus met 1x per uur een 9100?
 

26-01-2009 21:00:44
kiekkiek
kiekkiek
Quote
robbertc: De 9100 naar Zl gaat inderdaad wat later rijden dan tegenwoordig. Aankomst in Zl vlak voor de IC's, om .07 en .37.
Voor mezelf kwam ik nog achter iets aardigs voor mn reis naar Ut:
Huidige 700:
Bl v. 7.31
Zl a./v. 8.13/8.16
Amf a. 8.53
Amf v. 8.55
Ut a. 9.10

Toekomst, met de 9100:
Bl v. 7.29
Zl a. 8.07
Zl v. 8.11
Ut a. 9.07

1 minuut sneller zelfs


Sinds wanneer gaat de 700 naar UT
 

26-01-2009 21:01:49
hvondelen
hvondelen
Hij bedoelt zijn eigen reistijd TOT utrecht


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

26-01-2009 21:02:15
fugazi
fugazi
En sterker nog, sinds wanneer gaat de 9100 naar Ut Naar mijn weten is dat nog altijd de stoppert tussen Zl en Gn%08%

Edit vanwege reactie Hvondelen: o.

Laatst bewerkt door fugazi op 26-01-2009 21:03
 

26-01-2009 21:12:52
robbertc
robbertc
ik zal mn bericht dan wat verhelderen..  

26-01-2009 21:18:56
woepje
woepje
Als de tijden van de IC's gelijk blijven als de huidige 500, dan zal het plaatje van Gn naar Zl er ongeveer zo uit moeten zien:

9126: Gn v. 7.29, Hrn v 7.35, Asn v. 7.48, Bl v. 7.59, Hgv v. 8.07, Mp v. 8.19/8.20, Zl a. 8.37
526: Gn v. 7.44, Asn v 8.00, Zl a 8.43
9128: Gn v. 7.59, Hrn v 8.05, Asn v. 8.18, Bl v. 8.29, Hgv v. 8.37, Mp v. 8.49/8.50, Zl a. 9.07
728: Gn v. 8.14, Asn v 8.30, Zl a 9.13

Etc. etc.

Laatst bewerkt door woepje op 26-01-2009 21:19
 

27-01-2009 09:44:59
keesje
keesje
Behalve in het weekend dan, want dan gaat het op de huidige wijze: IC 700 als stopper Gn-Zl en 1x p/u 9100 als stopper. De 500 wijzigt niet. Om het even duidelijk en transparant te houden voor de reiziger zeg maar.

Laatst bewerkt door keesje op 27-01-2009 09:45
 

27-01-2009 12:28:29
abcde
abcde
Inmiddels staat op de site van Locov de gehele Adviesaanvraag dienstregeling 2010.

Zie http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-17%20Adviesaanvraag%20Dienstregeling%202010%20getekend_tcm61-240103.pdf
 

27-01-2009 12:31:26
abcde
abcde
Quote
woepje: Als de tijden van de IC's gelijk blijven als de huidige 500, dan zal het plaatje van Gn naar Zl er ongeveer zo uit moeten zien:


In de adviesaanvraag drgl. 2010 staat dat de IC Gn Gvc ook 4 minuten sneller wordt.
 

27-01-2009 12:47:38
dvdhoven
dvdhoven
De bijlages zijn minstens zo interessant, dus een link naar een niveautje hoger is practischer
http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/adviesaanvragen/2009/index00.aspx


Dick van den Hoven
 

27-01-2009 13:29:15
ruysdael
ruysdael
Kort overzichtje en aanvullingen op wat er wel en neit behandeld is in dit topic d.m.v. die bijlagen:


2010


Flevolijn.
- De 3900 staat er als Lls-Asd, dus niet naar Hfd verder? Hier heb ik mijn twijfels bij, aangezien het in het document verwarring op zou kunnen leveren met de (1)4300.
- De 4300 start/eindigt in Almo i.p.v. Lls (ochtend/avond/zondag wel Lls)
- De 4700 start/eindigt in Asd i.p.v. Utg (ochtend/avond naar Lls)
- De 4900 start/eindigt in Alm i.p.v. Almo (m.u.v. 4915, 4917, 4988 (Lls))
- De 14300 gaat Ma-Za ook overdag rijden tot 20.00, de ochtendritten alleen Ma-Vr.

Knooppunt Amersfoort
- De 1500 (staat er (nog) niet op naar Ekz) start/eindigt in Amfs i.p.v. Amf en zal in de brede spitsen niet meer in Dv komen.
- De 2800 wordt ingekort tot Amf en zal in de brede spits starten/eindigen in Dv. De serie rijdt tot +/- 22.00 en begint zondags pas om 11.00

Utrechtlijn
- De 4000 start/eindigt in Utg/Amr i.p.v. Asd. Verder doet de serie zondags een paar vreemde slagen via Utrecht.
- De 7400 zal i.p.v. de 17400 starten/eindigen in Asd tijdens de spitsen.

Zwolle-Nijverdal-Enschede
- Hier komen 2 series te rijden: 7900 Nijverdal-Enschede en 17900 Zwolle-Nijverdal West.

Oude Lijn
- De 2100 serie start/eindigt 2 maal per uur in Vs i.p.v. 1 maal per uur.



Na HSL



Na introductie HSL
- De 140/240/700/1600 zullen starten/eindigen in Den Haag C (over Shl).
- De 2100 rijdt over Hlm i.p.v. Shl.
- De 2200 gaat niet meer naar Bd en start na 22.00 ri. Ddr te Ledn, richting Asd is het eindpunt Laa.
- De 2600 rijdt op andere tijden (waardoor deze kan keren op de 2100 te Asd)
- De 3400 start/eindigt (ook doordeweeks) in Hlm i.p.v. Gvc.
- De 4000 rijdt op andere tijden (en een aantal slagen weer via Ut).
- De 5400 rijdt op andere tijden en zal op elk tussengelegen station stoppen.
- De 5700 start/eindigt te Hfd i.p.v. Ledn (5790 eindigt te Ndb).
- Introductie serie 13900: Stoptrein Gvc-Shl-Asd, start/eindigt 's avonds/'s weekends in Ledn (Ledn-Asd dus).
- De 6300 rijdt op andere tijden en start/eindigt in de spitsen neit meer te Asd.

Laatst bewerkt door ruysdael op 27-01-2009 19:41
 

27-01-2009 13:35:45
fugazi
fugazi
Quote
ass-er:
Zwolle-Nijverdal-Enschede
- Hier komen 2 series te rijden: 7900 Nijverdal-Enschede en 17900 Zwolle-Nijverdal West.


Het spoorboekje vermeldt dat er tussen Nijverdal en Nijverdal West 3 jaar lang geen treinverkeer mogelijk zal zijn i.v.m. een aan te leggen combitunnel (trein + auto).

Laatst bewerkt door fugazi op 27-01-2009 13:36
 

27-01-2009 13:41:54
hvondelen
hvondelen
Quote
ass-er:
- De 2200 ri. Ddr start vanaf 22.00 te Ledn en eindigt ri. Asd te Laa.

Oké, dus vanaf 22.00 doet hij:
-Ledn-Gv-Rtd-Ddr(-Bd)
-(Bd-)Ddr-Rtd-Gv-Laa


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

27-01-2009 13:43:44
ruysdael
ruysdael
edit: Oke, ff op een rijtje:

vanaf 22.00 is de 2200
Ledn - Ddr
en omgekeerd:
Ddr - Laa

Geen diee waarom dit is.

Laatst bewerkt door ruysdael op 27-01-2009 13:50
 

27-01-2009 13:45:01
hvondelen
hvondelen
vv of echt van Ddr naar Laa?


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

27-01-2009 13:45:38
ruysdael
ruysdael
Naar Laa, dus .

Laatst bewerkt door ruysdael op 27-01-2009 13:50