28300 serie maakt stop in Driebergen-Zeist
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
08-12-2008 19:24:52
qj7141
qj7141
Het lijkt er op dat de museumpendel van/naar de Maliebaan (serie 28300) vanaf 14 december ook toegankelijk is voor reizen tussen Ut en Db. De reisplanner en ov9292 geven dit aan, weliswaar met gebruikmaking van het speciale kaartje van €2. Volgens mij staan ze echter niet in het spoorboekje.  

08-12-2008 19:40:23
WesselE
WesselE
Klopt, het zijn officieel ook extra treinen


'Okeh'
 

08-12-2008 19:41:27
bart84
Moderator
bart84
Het eerste jaar dat deze pendel reed, reed deze via Db. Ik heb er zelf een keertje ingezeten (SGM-II), toen reed deze ook via Db, maar mocht je daar niet in- en/of uitstappen. Als dat nu wel mag heeft dat voordelen voor een klein groepje mensen.

Ik dacht trouwens dat deze rondom Utva of Lak kop maakte?


Mvg. Bart
 

08-12-2008 19:49:56
robbertc
robbertc
Kan niet meer, in verband met werkzaamheden aan die sporen.  


08-12-2008 19:50:09
dh3201
dh3201
Dat keerspoor te Lunnetten verdwijnt vanwege het viersporig maken van het spoor naar Houten. Ook vervalt de aansluiting vanuit Blauwkapel richting Houten. Je kunt dan alleen nog richting Bunnik. En in die richting is het dichtsbijzijnde keerspoor in Driebergen-Zeist.


Shqiperise-lopers?
 

08-12-2008 19:56:05
MVB87
MVB87
Rijdt deze serie dan voortaan Ut --> Db --> Utm --> Db --> Ut?  

08-12-2008 20:01:13
qj7141
qj7141
Inderdaad. Behalve (di-vr) de laatste twee treinen uit Utrecht. Die rijden leeg Ut-Hvs(kopmaken)-Maliebaan(instappen reizigers op middenperron)-Db(kopmaken)-Ut. Dit omdat er in de avondspits geen ruimte is voor deze treinen in verband met de spitstoevoegers serie 17400. (Utrecht-Veenendaal C). In het weekend kan er wel via Driebergen worden gereden, dan rijden de spitstoevoegers niet.  

08-12-2008 20:09:02
webguy
webguy
Voor de duidelijkheid: maandag is het museum standaard gesloten, vandaar di-vr Ik neem aan dat in de schoolvakanties er ook op maandag wordt gereden.


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

08-12-2008 20:10:45
rudolfph
rudolfph
@Qj7141: rijdt die pendel dan naar Hvs of naar het spoor tussen Bhv en Dld? Dat laatste scheelt nogal wat tijd en kilometers.  

08-12-2008 20:13:23
seinhuis
seinhuis
Het probleem voor de sporen tussen Bhv en Dld is dat deze sporen geen ''naam'' hebben en de computer niet pikt om daar te keren. Dat wilt zeggen dat de rijweg ''met de hand'' ingesteld moet worden.  

08-12-2008 20:17:11
treinfan
treinfan
@rudolph: de trein rijdt dan naar Hvs  

08-12-2008 20:17:27
qj7141
qj7141
@rudolfph: de pendel maakt kop in Hvs; dit was de 'next-best' oplossing.
@webguy: in de schoolvakanties wordt er ook op ma gereden.

Laatst bewerkt door qj7141 op 08-12-2008 20:19
 

08-12-2008 20:17:38
thom
thom
Quote
webguy: Voor de duidelijkheid: maandag is het museum standaard gesloten, vandaar di-vr Ik neem aan dat in de schoolvakanties er ook op maandag wordt gereden.

En op de dagen dat het NSM wel geopend is, rijdt deze trein dus via Hvs
 

08-12-2008 20:19:57
treinfan
treinfan
Overigens zal dit niet lang duren, want er zal een keermogelijkheid gemaakt worden bij Blo.
Dit alles staat overigens ook al in het dienstregeling 2009-topic
 

08-12-2008 20:22:10
thom
thom
Volgens mij is daar nog weinig definitief aan eigenlijk  

09-12-2008 00:33:50
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
seinhuis: Het probleem voor de sporen tussen Bhv en Dld is dat deze sporen geen ''naam'' hebben en de computer niet pikt om daar te keren. Dat wilt zeggen dat de rijweg ''met de hand'' ingesteld moet worden.
Het middenspoor tussen Bhv en Dld heet spoor CC, speciaal zo genoemd om het instellen van rijwegen mogelijk te maken. Een naam hebben ze dus wel degelijk, en in het verleden hebben er ook al regelmatig treinen kopgemaakt. De Heimwee-Expres doet dat ook.

Laatst bewerkt door dumpy_dump op 09-12-2008 00:34
 

09-12-2008 00:39:37
kleine_man
kleine_man
Klopt, maar deze komt binnen in Dld en vertrekt vanuit Bhv. Zeker in de beginperiode meegemaakt dat Ari dat niet snapt en de VL ook niet. Dus kreeg de Heimwee-expres door tot Amf%03%. Nu is de VL wel op de hoogte en gaat het meestal goed.

Groet Patrick
 

09-12-2008 01:19:15
thom
thom
Het probleem is puur dat het geen DRGL punt is, en men in VPT of een te korte rijweg plant [einde in Bhv] of een te lange [einde in Dld]

Zo heb ik het tenminste ooit begrepen, en van tijd tot tijd krijg je ook doodleuk veilig door over het middenspoor
 

05-01-2009 16:22:15
timtrein
timtrein
Ja, en dat spoor vormt geloof ik ook nog eens de scheiding tussen twee trdl-gebieden %02%  

08-01-2009 12:11:08
thom
thom
Ook dat zou nogweleen heel goed kunnen ja  

08-01-2009 13:53:31
kleine_man
kleine_man
Ik geloof niet, ik weet het zeker!!%08% (dat daar de scheiding ligt)

Het grootste probleem is dat het middenspoor niet in de beveiliging valt. Men kan de seinen en wissels bedienen, daarna is het ongecontroleerd spoor. Voor de verkeersleiding was/is het niet gebruikelijk dat een personentrein eindigt op een middenspoor (voor de niet-kenners, de heimwee-express wisselt van treinnummer op het middenspoor).

Al ben hier geen expert.

Laatst bewerkt door kleine_man op 08-01-2009 13:53
 

08-01-2009 14:28:34
broek53
broek53
Het is geen ongecontroleerd spoor, maar in beveiligingstermen een stukje "vrije baan". Daarom kan daar - doordat daar nu eenmaal in het VPT-systeem voor gekozen is - geen trein eindigen of beginnen, laat staan omgenummerd worden. Omdat ze daar niet kunnen eindigen of beginnen, zie je de treinen in de drgl ook altijd eindigen in Den Dolder en in omgekeerde richting weer beginnen in Bilthoven. Dat impliceert dat er eigenlijk altijd ingrijpen van de treindienstleider nodig is om het in de praktijk in goede banen te leiden.  

21-01-2009 14:18:39
zaza
zaza
Ik las zojuist in het topic van de dienstregeling wijzigingen dat vanaf 2/2 op maandag-vrijdag deze serie wordt verbust. Geen hemelschokkende verassing, maar toch jammer.  

21-01-2009 18:57:18
seinhuis
seinhuis
Wat bedoel je met verbust?  

21-01-2009 18:58:44
ruysdael
ruysdael
Dat er, zoals we die apparaten noemen, bussen gaan rijden?  

22-01-2009 08:45:32
geertw
geertw
Zouden er echt aparte bussen gaan rijden naar het NSM, of zou men gewoon naar GVU lijn 3 worden verwezen?


http://www.ovinnederland.nl/
 

22-01-2009 21:09:47
david_meye
david_meye
Volgens de NS site gaat gewoon 3 februari een trein naar het spoorwegmuseum.  

22-01-2009 21:19:40
train85
train85
De afdeling dagplan bij NSR is deze week en volgende week nog erg druk bezig met wijzigingen die in week 6 in gaan. Dus die zie je inderdaad nog niet in de reisplanner. Daar moet je dus nog effe op wachten.  

22-01-2009 23:42:09
keesje
keesje
Voor de drgl 2010 staat de 28300 er weer gewoon in via Db, maar ik vrees dat die het niet gaat halen...

Keervoorziening te Blo t.b.v. de museumpendel zit wel in de pijplijn, hiervoor maar is formeel nog niet het groene licht gegeven. Evenals het linkerspoor rijden geschikt maken van het linkerspoor Utm-Blz-Blo.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-01-2009 11:00:47
bjornl
bjornl
Quote
geertw: Zouden er echt aparte bussen gaan rijden naar het NSM, of zou men gewoon naar GVU lijn 3 worden verwezen?

Via ns.nl wordt nu verwezen naar buslijn 3, halte Maliebaan.
 

29-01-2009 14:40:57
geertw
geertw
Ik zie het ja (dinsdag stond die tekst er nog niet). Zouden de kaartjes voor de pendel geldig zijn in de bus?


http://www.ovinnederland.nl/
 

05-02-2009 22:37:25
seinhuis
seinhuis
Een pooster op de vertrekstaat te ut adviseert men om de strippenkaart te gebruiken.

Een echt voorbod stond der niet, wel dat het goedkoper is om te stempelen.

Laatst bewerkt door seinhuis op 05-02-2009 22:38